gem-p schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:52:
[...]
Volgens mij gaf ik aan dat ik geen wettekst of jurisprudentie ken waarin keihard gesteld wordt dat als je langer dan een bepaalde tijd ergens werkt je automatisch daar werknemer bent. Over ondernemerschap staat dan wel weer wat in de wet danwel hoe de belastingdienst daar naar kijkt en ook dat benoemde ik, want ik stelde dat het begrip ondernemerschap laagdrempelig is. Je bent al snel een ondernemer volgens de belastingdienst bijvoorbeeld.
Je kunt nu wel stellen dat werknemerschap volgens de wet duidelijker is en daarmee automatisch dus ook sneller van toepassing is dan dat iemand ondernemer is.
Ik heb in mijn post duidelijk proberen te maken dat ik juist op dat punt echt problemen heb met hoe het in dit land geregeld is, want zoals ik stelde is het principe heel simpel (je werkt en je verdient geld) maar is het door de mensen hier helemaal overcomplex gemaakt.
Ik ben niet aan het draaien om mijn zogenaamde verworven rechten als zzp'er recht te praten. Ik stel dat men niet zo moet piepen en gewoon aan het werk moet gaan op welke manier hem of haar goed lijkt. Dus nogmaals dan: geef mij de wettekst waarin staat dat meerdere opdrachtgevers per jaar nodig zijn of waarin staat dat je een opdracht binnen 1 of 2 of n jaar moet doen om als ondernemer gezien te worden. Bestaat dat niet, stop dan met argumenteren dat je geen ondernemer bent als je 4 jaren lang bij 1 opdrachtgever werkt.
Ik stelde ook niet dat het keihard in de wet staat, maar dat op grond van de jurisprudentie/wettekst duidelijk is waarop beoordeeld moet worden of iemand al dan niet werknemer is, dat daar geen exacte norm aan gehangen kan worden is voor sommigen lastig te accepteren, maar het leven is niet altijd zwart-wit of misschien beter gezegd 0 of 1. De poging om er een duidelijke grens aan te geven is mislukt, zie de VAR verklaringen waarbij voor iedereen al snel duidelijk was, als ik aangeef dat ik minimaal 3 verschillende opdrachtgever 'verwacht' heb ik mijn VAR.
Je wil niet weten hoeveel 'extra' facturen er destijds zijn gestuurd om aan die drie te komen....
Het is niet dat je geen ondernemer bent als je maar 1 klant hebt maar dat je dan aangemerkt *kan* worden als werknemer. In het deliveroo arrest is ondermeer dat aspect naar voren gekomen. En het is niet zo dat er een duidelijke grens te trekken is, maar alles moet bij elkaar worden meegenomen en gewogen.
Rechtsoverweging HR (vetgemaakt door mij):
3.2.5
Of een overeenkomst moet worden aangemerkt als arbeidsovereenkomst, hangt af van alle omstandigheden van het geval in onderling verband bezien. Van belang kunnen onder meer zijn de aard en duur van de werkzaamheden, de wijze waarop de werkzaamheden en de werktijden worden bepaald, de inbedding van het werk en degene die de werkzaamheden verricht in de organisatie en de bedrijfsvoering van degene voor wie de werkzaamheden worden verricht, het al dan niet bestaan van een verplichting het werk persoonlijk uit te voeren, de wijze waarop de contractuele regeling van de verhouding van partijen is tot stand gekomen, de wijze waarop de beloning wordt bepaald en waarop deze wordt uitgekeerd, de hoogte van deze beloningen, en de vraag of degene die de werkzaamheden verricht daarbij commercieel risico loopt. Ook kan van belang zijn of degene die de werkzaamheden verricht zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt of kan gedragen, bijvoorbeeld bij het verwerven van een reputatie, bij acquisitie, wat betreft fiscale behandeling, en gelet op het aantal opdrachtgevers voor wie hij werkt of heeft gewerkt en de duur waarvoor hij zich doorgaans aan een bepaalde opdrachtgever verbindt.
Het gewicht dat toekomt aan een contractueel beding bij beantwoording van de vraag of een overeenkomst als arbeidsovereenkomst moet worden aangemerkt, hangt mede af van de mate waarin dat beding daadwerkelijk betekenis heeft voor de partij die de werkzaamheden verricht.
Kortom het is niet zwart of wit je zult alles mee moeten wegen en beoordelen. In sommige situaties maakt het niets uit of je ergens 5 jaar aan het werk bent terwijl in andere situaties het na 1 maand al 'verkeerd' kan zijn.
Waar mijn vraag/opmerking over ging was meer, waarom gaat een bedrijf iemand inhuren voor een bepaalde lange periode (waarvan je al bij voorbaat weet dat het een langere periode is, bijvoorbeeld 2 jaar én ook fulltime) terwijl je die persoon ook voor onderaan de streep hetzelfde bedrag in loondienst kan nemen. Dat jij als zelfstandige dat vanuit financieel/fiscaal oogpunt liever niet hebt, helemaal goed, maar mijn vraag was meer gesteld vanuit de opdrachtgever.
(en de jaarlijkse pop/beoordelings gesprekken etc kun je natuurlijk in onderling overleg natuurlijk ook gewoon overslaan danwel onder het genot van het spreekwoordelijke biertje doen)