Crazy D schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:53:
[...]
Ik denk dat je terug moet naar de vraag, waarom is er bijtelling in het leven geroepen. En wat zou je doen als je die auto van de zaak niet hebt. Ik denk dat ze de bijtellingpercentages sowieso moeten laten aflopen zodat het interessanter is om een auto langer te rijden. Waarom zou je een auto 7 jaar rijden als je na 4 jaar een nieuwe kunt bestellen en net zo veel moet betalen? Dat is wel goed voor de doorstroming en zorgt ervoor (mits ze niet allemaal op transport naar hoetiefloetieland gaan) dat je het algehele wagenpark van NL wat verjongt (wat qua veiligheid en milieutechnisch vast goed is), maar het idee van bijtelling is een betaling in natura. Die auto van 7 jaar is by far niet meer waard want die is na 1 jaar. Dus gek dat daar sowieso geen verloop in zit.
Ik denk alleen ook dat youngtimers helemaal niet zo'n groot voordeel moeten hebben. Dat maakt het voor vooral zzp'ers superinteressant (weer een belastingvoordeel), en dan hou je nog steeds oude voortuigen. Nu weet ik dat die oudere auto's toch wel ergens de weg op gaan, is het niet als youngtimer dan is het gewoon een oudere 2e hands. Maar waarom zou daar een belastingvoordeel op moeten staan? Nu is 15% wat jij zegt al een stuk minder groot voordeel natuurlijk dan op basis van dagwaarde. Die categorie mag er wat mij aangaat helemaal uit. Dan ga je maar lekker 23 cent per km rekenen. De "belastingen" hoeven niet mee te betalen aan wat leuke hobby auto's, dan schrijf je maar een extra bureaustoel af en rij je je hobby prive.
Dit haakt wat meer in op ZZP'ers die een oude hele dure bak zakelijk kopen en op die manier vooral privé goedkoop in hun hobby auto kunnen rijden. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo. Ik zou het eerste gebruik van de youngtimerregeling ook liever misbruik noemen.
Ik kan in ieder geval niet zeggen dat een Berlingo en daarna een Transit mijn hobby of droom auto's zijn. Nee, die waren gewoon handig (en nodig) voor de zaak en dankzij de youngtimerregeling voordelig privé te rijden voor die verdwaalde privé autorit die ik maak. Door het verdwijnen van deze regeling heb ik 2 opties die allebei als resultaat hebben dat ik in de toekomst 2 auto's zal bezitten. In een woonwijk die niet berekend is op meerdere auto's per huishouden is dat niet wenselijk te noemen, maar de wetgever wil niet anders zo blijkt. Voordeel is dat je bij een auto op grijs kenteken (nu nog) een "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" kunt indienen. Dat zal dan ook gaan gebeuren. 0km privé, maar geen bijtelling en geen administratie.
Als ze het door deze regelwijziging ook toestaan dat je als eenmanszaak de auto naar prive over mag hengelen zonder gedoe, kun je ook zonder problemen vanaf 1-1-2027 de auto prive gaan rijden.
Ja, maar dat gaan ze natuurlijk niet doen. Stel je voor, zetten ZZP'ers hun oudere auto allemaal naar privé en dan ontvangen ze die bedragen aan bijtellingen niet.
M'n huidige auto rijd ik inderdaad privé, omdat ik niet meer fulltime ondernemer ben en ik even wil bekijken hoe e.e.a loopt, om daarna te bepalen hoe de volgende bedrijfsauto er het beste uit kan zien en wat deze in ieder geval moet kunnen. Deels kan ik dat al wel invullen en normaal gezien zou een andere bus voor de hand liggen, maar gezien het uitsterf beleid wil ik niet meer investeren in een diesel. Elektrisch is nog niet realistisch, en als men zaken als een eindheffing etc. gaat invoeren komt het moment dat een EV wél realistisch wordt ook alleen maar verder in de toekomst te liggen ipv dichterbij. Hoe die logica vanuit politici werkt is mij dan ook een raadsel.
Voor nu lijkt het een realistisch scenario dat ik er een kar trekker (~2000kg trekgewicht) op grijs kenteken (of om te bouwen naar..) bij ga kopen en dat de huidige auto dan mijn privé auto blijft. Zullen de buren niet heel blij mee zijn, maar die moeten dan maar gaan klagen bij de overheid. Ik heb dit beleid niet bedacht tenslotte.
Ook met oudere auto's kun je vergroenen, zo geef ik al aan geen diesel meer te willen, waarmee ik het mezelf een stuk lastiger maak een goede vervanger voor mijn vorige bedrijfsauto te vinden. Ook rijdt ik geen 50k per jaar, maar wel vooral vaak met aanhangers. Mét youngtimerregeling zou ik aan 1 auto ruimschoots genoeg hebben

Maar dat gaat nu dus om zeep, want een auto die geschikt is voor hetgeen ik nodig heb privé rijden en dan 23ct/km verrekenen is niet interessant aangezien ik die auto vooral voor de onderneming koop.
Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.