Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-10 17:13
hackerhater schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Evengoed zijn er ook een hele hoop prutsers in ons vakgebied.
Harde eisen voor de titel "software engineer" mag best.

Net als je heel goed in cijfers kan zijn, je het zelf aangeleerd hebt. Maar zonder het papiertje mag je jezelf geen accountant noemen.
Don't get me wrong. Het meeste wat ik weet heb ik me ook zelf aangeleerd.
Ik vond de opleiding op het HBO maar ondermaats. Dat niveau mag flink omhoog voor de beschermende titel.
offtopic:
De enige die dit kan afdwingen is de overheid, ik ben geen fan van de overheid momenteel en ik denk niet dat ze goede eisen kunnen stellen. Ik zie echt absoluut geen argument om dit in te stellen. Het is aan de bedrijven en organisaties zelf om hun eisen te stellen.
Wellicht interessante discussie voor een ander topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 12-10-2025 23:15 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:49
Shinji schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:54:
[...]
Kan het niet gewoon zijn dat ze geen 'klik' voelden en het daarom maar hier op hebben gegooid?
Ik heb het niet over een sollicitatie op een vacature maar over opdrachten bij de gemeente. Daar is "X jaar gemeentelijke ervaring" bijna altijd een eis. Dan kom je niet eens zover dat je op gesprek mag komen.

Even snel wat gezocht:
https://overheidzzp.nl/va...enbare-ruimte-bor-iasset/
Functie eisen: – Aantoonbare relevante werkervaring als functioneel of data beheerder BOR bij een gemeente.

https://overheidzzp.nl/vacatures/senior-informatieadviseur/
Eisen
LET OP: Het is voor onze opdrachtgever noodzakelijk dat je aan al de gestelde functie-eisen kunt voldoen. Dit moet overtuigend blijken uit je CV. Alleen dan is reageren op deze opdracht zinvol.
– Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van informatiebeheer en/of informatiemanagement binnen gemeentelijke organisaties.

En bij deze is dat eigenlijk de enige eis (die andere is hebben van een HBO opleiding en kunnen overleggen van een VOG). Dat geeft in mijn ogen toch wel aan waar de focus ligt bij gemeentelijke organisaties als de enige echte aller belangrijkste eis is dat je ervaring hebt bij een gemeente.

https://overheidzzp.nl/vacatures/servicedeskmedewerker/
Eisen – Aantoonbare werkervaring binnen een gemeente in de afgelopen 3 jaar.

En als het dan niet bij de eisen staat zetten ze het wel bij de wensen (en kennen ze er wel punten aan toe):
https://overheidzzp.nl/va...beheerder-ifinancien-sap/
– Ervaring binnen gemeentelijke organisatie of vergelijkbare organisatie.
– Externe heeft aantoonbare ervaring zoals omschreven (200 punten).

Of neem deze:
https://overheidzzp.nl/vacatures/projectleider-bossche-pas/
– Aantoonbare kennis en ervaring met het lokaal beleid van de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Dit moet blijken uit het CV.

En dan heb ik de meeste gemeente IT opdrachten wel bekeken. Alleen de gemeente Rotterdam en Utrecht zie ik het niet zo benoemen. Maar 90 procent van de opdrachten bij een gemeente kom je zonder werkervaring bij een gemeente slecht/niet/lastig binnen.

[ Voor 68% gewijzigd door jongetje op 13-10-2025 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:26:
[...]

Ik heb het niet over een sollicitatie op een vacature maar over opdrachten bij de gemeente. Daar is "X jaar gemeentelijke ervaring" bijna altijd een eis. Dan kom je niet eens zover dat je op gesprek mag komen.
Of het een gewone sollicitatie is of niet maakt toch niks uit voor mijn punt. Maar als je niet op gesprek ben geweest dan zal dat het niet zijn inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 20:10
c-nan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Ik zeg letterlijk dat het wel nut moet hebben, dus ik ga niet iets kopen waar ik niks mee ga doen :) Laptop per klant zou kunnen, maar dat schrijf je dus weer in 5 jaar af. Ik wil er dit jaar maximaal voordeel uit halen omdat ik dit jaar een hoog omzet heb.

Volgens mijn berekening kom ik uit op ~37%, inderdaad geen 50%.
Stel, je harkt nog 2000 euro op deze manier bij elkaar. Dat scheelt je een paar euro belasting, zet dat nou echt zoden aan de dijk? Je zegt zelf, zit rond de 37% belasting. Scheelt je dus rond de 700 euro belasting als je nog 2000 euro kosten kan maken. Als het dan niet echt nuttig is, kan je dan niet beter die extra cash pakken die je echt vrij kan besteden en die "extra" belasting accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:45
ybos schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Stel, je harkt nog 2000 euro op deze manier bij elkaar. Dat scheelt je een paar euro belasting, zet dat nou echt zoden aan de dijk? Je zegt zelf, zit rond de 37% belasting. Scheelt je dus rond de 700 euro belasting als je nog 2000 euro kosten kan maken. Als het dan niet echt nuttig is, kan je dan niet beter die extra cash pakken die je echt vrij kan besteden en die "extra" belasting accepteren?
Ja zeker, daarom moet het nut hebben. Ik heb een aantal abonnementen lopen, maandelijks gefactureerd. Omzetten naar jaarlijkse facturering is bijvoorbeeld een prima kostenpost om dit jaar mee te nemen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:08
Shinji schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:43:
[...]

Of het een gewone sollicitatie is of niet maakt toch niks uit voor mijn punt. Maar als je niet op gesprek ben geweest dan zal dat het niet zijn inderdaad.
Ik begrijp het punt wel; die tenders werken nu eenmaal met knock-outcriteria. Wat ik ook opmerkelijk vind, is dat overheidsinstanties vaak als knock-outcriterium hanteren dat je al ervaring moet hebben bij een overheid of gemeente. Terwijl er eigenlijk niets is wat je daar doet dat niet te begrijpen valt als je ruime ervaring hebt bij andere grote organisaties. Uiteindelijk haal ik er mijn schouders over op: op deze manier sluiten ze heel wat talent uit dat hen juist goed zou kunnen helpen, maar vreemd blijft het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-10 20:10
c-nan schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Ja zeker, daarom moet het nut hebben. Ik heb een aantal abonnementen lopen, maandelijks gefactureerd. Omzetten naar jaarlijkse facturering is bijvoorbeeld een prima kostenpost om dit jaar mee te nemen.
Dat heeft alleen nut als je verwacht volgend jaar minder omzet te draaien. Want nu haal je kosten voor volgend jaar naar dit jaar, en is volgend jaar je "probleem" nog groter :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:06

Crazy D

I think we should take a look.

ari3 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:06:
Roep ik ook al jaren. Om ons (en in brede zin de samenleving) hiertegen te wapenen is het nodig dat software ontwikkelaar, net als arts en advocaat, de status van een beschermd beroep krijgt:
- Net zoals medici en advocaten niet tegen de dwingende richtlijnen van de beroepsgroep kunnen ingaan, zal een software ontwikkelaar dat ook niet kunnen. Hierdoor kan niet alles wat de opdrachtgever wil ook uitgevoerd worden. De ontwikkelaar bepaalt de middelen en werkwijze.
- De richtlijnen zullen rekening houden met beste practices voor informatiebeveiliging en privacy-bescherming. De beroepsgroep bepaalt wat dat inhoudelijk moet zijn, niet opdracht- en werkgevers.
- Een beschermde beroepsgroep stelt kwaliteitseisen aan de opleiding van haar leden. Wie geen geen ICT-opleiding aan een in Nederland geaccrediteerde opleiding heeft afgerond kan niet werken als ontwikkelaar in Nederland, net zoals artsen en advocaten het ook voor zichzelf hebben geregeld. Hierdoor krijgt het werk van de ontwikkelaar een hogere waardering (beloning) omdat de cowboys zonder de juiste opleiding niet meer in Nederland kunnen werken. Hiermee wordt ook voorkomen dat outsourcing het verdienmodel kan ondermijnen.
En hoe denk je dat dit gecontroleerd gaat worden? Hoe voorkom je dat Jansen BV niet toch gewoon iemand inhuurt ook als die niet lid is van het gilde? Je verplaatst het probleem alleen maar, net zoals dat je nu boekhouders hebt die werken op accountant niveau maar dan zonder papiertje, en boekhouders die zelf amper weten wat debet en credit is. Dan heten het geen "software ontwikkelaars" maar "software programmeurs" en krijg je alsnog "de beunhazen". Eerlijk gezegd vind ik het vooral elitair klinken en het uit een stukje angst dat anderen die het misschien minder goed kunnen (maar ook minder rekenen) er met jouw klussen vandoor gaan.

En outsourcing kan gewoon altijd. Het is met geen enkele regelgeving te voorkomen dat Jansen BV een groep Indiers inhuurt om een applicatie te bouwen.

Je moet gewoon uitgaan van je eigen kracht, je eigen skills (niet alleen op ontwikkel-vlak maar ook om de klussen binnen te halen, je bent immers freelancer), en de cowboys gaan vanzelf op hun bek. En dan komt er weer iemand uit dit topic opdraven om de boel weer recht te trekken :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ybos schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Dat heeft alleen nut als je verwacht volgend jaar minder omzet te draaien. Want nu haal je kosten voor volgend jaar naar dit jaar, en is volgend jaar je "probleem" nog groter :?
Sterker, als je het administratief helemaal correct wilt boeken, maakt het geen zak uit. Die kosten van de 12 maanden moet je eigenlijk netjes uitsmeren over 12 maanden (net zoals dat je als je nu een factuur stuurt voor een strippenkaart voor 12 maanden, dat netjes moet verdelen).

https://www.belastingdien...ntal_jaren_moet_aftrekken
Behalve investeringen zijn er ook andere kosten die op meerdere jaren betrekking hebben. Als u voor uw onderneming in een bepaald jaar zulke kosten maakt, verdeelt u deze over de jaren waarin u verwacht nut van deze kosten te hebben. Voorbeelden van deze kosten zijn:

vooruitbetaalde kosten, zoals huur, verzekeringspremie en rente
een reclamecampagne voor 3 jaar die u in 1 keer hebt betaald
Maar goed, ik snap ook wel dat een abonnementje van 100 of 150 euro gewoon nu in de kosten vallen. Maar bij Microfot vragen om je action pack licentie van de komende 3 jaar nu alvast te facturen, gaat officieel dus niet op ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

c-nan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Ik zeg letterlijk dat het wel nut moet hebben, dus ik ga niet iets kopen waar ik niks mee ga doen :) Laptop per klant zou kunnen, maar dat schrijf je dus weer in 5 jaar af. Ik wil er dit jaar maximaal voordeel uit halen omdat ik dit jaar een hoog omzet heb.

Volgens mijn berekening kom ik uit op ~37%, inderdaad geen 50%.
Als je hier moet vragen wat voor uitgaven je nu nog zou kunnen doen, heb je die spullen dus ok niet echt nodig. Anders zou je die vraag niet hoeven te stellen 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Ook dat. Eigenlijk is het enige zinnige, investeren in daadwerkelijk nuttige dingen. Zoals extra laptops per klant, server. Grotere dingen dus. Pak je misschien wel weer voordeel van de investeringsaftrek mee :+ Maar als de investering groot genoeg is, ook "lekker wat kosten" in de vorm van afschrijving voor de komende 5 jaar. Als je verwacht binnen nu en 3 jaar te stoppen weer niet handig i.v.m. stakingswinst.

Je laptop op de grond laten donderen en moeten afschrijven is ook een beproefde trouwens :+ Vervelend als dat niet-bewust gebeurt trouwens :X Moet je opeens snel iets regelen en hopen dat je backups ook werken :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Niet om het een of ander, maar waarom is dat nuttig? Ik moet er niet aan denken om per klant een laptop, laat staan meerdere te hebben.

Ik heb een laptop, een desktop NUC en een server NUC, op de laatste draaien VMs voor verbindingen naar specifieke klanten indien nodig (VPN clients wilden nog wel eens bijten in het verleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-10 18:54
jongetje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:39:
@C_V_S Ach, bij gemeentes kom je alleen binnen als je ervaring hebt bij werken bij gemeentes. Blijkbaar is dat zo enorm speciaal om voor een gemeente te werken dat je daar ervaring in moet hebben en telt meer dan 20 jaar ervaring bij 10 verschillende organisaties van Bouw, ministeries, buitenland, non profit, onderwijs etc. niet.

Ik wordt bij een passende opdracht serieus alleen om deze eis afgewezen. Ben echt zo benieuwd waarom die ervaring zo enorm belangrijk is.
Is in de juridische sector niet anders hoor kan ik je vertellen. Ken genoeg ervaren juristen met veel ervaring bij de Rijksoverheid en in het bedrijfsleven, maar dus zonder ervaring bij een gemeente, die er gewoon niet tussen komen door deze eis. Het is immers een knock-out criterium...

Ook via midlance of zelfs in loondienst kom je niet makkelijk binnen bij een gemeente. Ik verwonder mij daar altijd wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Shinji schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:58:
[...]

Niet om het een of ander, maar waarom is dat nuttig? Ik moet er niet aan denken om per klant een laptop, laat staan meerdere te hebben.

Ik heb een laptop, een desktop NUC en een server NUC, op de laatste draaien VMs voor verbindingen naar specifieke klanten indien nodig (VPN clients wilden nog wel eens bijten in het verleden).
Om de boel volledig gescheiden te houden. Wat met VM's natuurlijk ook kan. Of dat nuttig is hangt van je klanten af. Ik moet er ook niet aan denken, zit ik hier met 12 laptops 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:45
[...]

Dat is het geval.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:39:
@C_V_S Ach, bij gemeentes kom je alleen binnen als je ervaring hebt bij werken bij gemeentes. Blijkbaar is dat zo enorm speciaal om voor een gemeente te werken dat je daar ervaring in moet hebben en telt meer dan 20 jaar ervaring bij 10 verschillende organisaties van Bouw, ministeries, buitenland, non profit, onderwijs etc. niet.

Ik wordt bij een passende opdracht serieus alleen om deze eis afgewezen. Ben echt zo benieuwd waarom die ervaring zo enorm belangrijk is.
Klopt helemaal :) Ik heb geen idee waarom het belangrijk is. Zal niet vanwege het hoge werktempo zijn :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
gem-p schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:52:
@jongetje ik verwonder mij ook vaak over die eis en kan mij alleen voorstellen dat dit belangrijk is als ik alle vooroordelen over werken als ambtenaar als realistisch ga beschouwen.
Ik ben bang dat je ervaring moet hebben met niks doen, wachten en doen alsof je druk bent.

Heb ooit korte tijd voor een waterschap gewerkt. Vond dat ik er al lang over deed toen ik in paar dagen de requirements en de designs klaar had, maar toen ik de kul argumenten hoorde waarom het over 6 maanden geïmplementeerd kon worden.... Tsja toen was ik binnen een maand wel klaar met die klus (of er klaar mee). Ineens bleek het budget voor mijn positie ook niet te bestaan en toen hield het vrij snel op. Ik denk dat ik precies die ervaring van langzaamaandoen mistte.
Ik heb best veel vooroordelen over ambtenaar bevestigd zien worden.

Mijn 1e klus was bij een gemeente en toen werd ik na een maand of twee apart genomen bij een projectleider die aan gaf dat ik echt het tempo wat moest verlagen want anders werkte ik mensen tegen mij in het harnas omdat het dan lijkt als of ze niks doen :)

Ik dacht echt dat hij een geintje maakte maar goed advies maar ten harte genomen.

Als ik kan kiezen liever geen overheid maar goed soms heb je niet veel te kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

C_V_S schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:59:
Ik heb best veel vooroordelen over ambtenaar bevestigd zien worden.

Mijn 1e klus was bij een gemeente en toen werd ik na een maand of twee apart genomen bij een projectleider die aan gaf dat ik echt het tempo wat moest verlagen want anders werkte ik mensen tegen mij in het harnas omdat het dan lijkt als of ze niks doen :)

Ik dacht echt dat hij een geintje maakte maar goed advies maar ten harte genomen.

Als ik kan kiezen liever geen overheid maar goed soms heb je niet veel te kiezen.
Ik heb even bij ministerie van binnenlandse zaken gezeten. Paar maanden nog vol weten te houden (easy money....) maar dat je 2 dagen niks kunt doen omdat Notepad++ niet op je computer staat (of sowieso, iets beters dan notepad maar zij gebruiken dat dus notepad++) en dat kun je niet zomaar installeren, nee, dan moet uitgezocht worden in welke usergroup je dan moet vallen dat je die wel hebt maar de rest wat je nodig hebt ook. Want zomaar installeren kan niet, want moeilijk moeilijk als het niet in de image zit 8)7 Prima joh. Dan werk ik wel op 2% van mijn normale snelheid. Nou ja paar maanden volgehouden en toen werd ik echt gillend gek. En dan was het niet eens de mensen, die op zich ook niet heel erg hard doorwerkten, maar gewoon de cultuur. Je wordt gewoon afgeremd daar.

Zal vast op andere plekken beter zijn, maar was genoeg motivatie om nooit meer zoiets te willen doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Ik had een licentie nodig voor iets wat het management speciaal wilde (dashboard) na de 1,5 jaar was die licentie er nog niet want dat moest direct bij de leverancier e.d. en kon dan niet via de normale weg etc etc. kosten 1500 euro.

Aan de andere kant hadden voor datzelfde pakket al zeker 5 jaar licenties voor een gedeelte wat ze niet gebruikte a 3 ton per jaar. Maar ja nu gingen ze het toch echt gebruiken....

En zo heb ik nog wel wat voorbeelden! Voor mijn 1e klus prima want dan is 1,5 jaar lekker binnen komen maar je moet er wel tegen kunnen zeg maar dat veel dingen op best aparte manieren gaan.

Aan de andere kant de hardheid van commerciële bedrijven is ook niet altijd alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:30:
En hoe denk je dat dit gecontroleerd gaat worden? Hoe voorkom je dat Jansen BV niet toch gewoon iemand inhuurt ook als die niet lid is van het gilde?
Een beschermd beroep wordt zo genoemd omdat het wettelijke bescherming kent. De wet schrijft voor dat gekwalificeerde medici zich inschrijven in het register van de beroepsgroep. Zonder inschrijving kan men het beroep niet legaal uitoefenen. En daar is controle op: de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zal handhavend optreden als iemand zonder inschrijving in het BIG-register een medisch beroep uitvoert.
Eerlijk gezegd vind ik het vooral elitair klinken en het uit een stukje angst dat anderen die het misschien minder goed kunnen (maar ook minder rekenen) er met jouw klussen vandoor gaan.
Ik vind dat ik net zo goed kan snijden als een chirurg die ervoor gestudeerd heeft. Zou je mij op jouzelf laten opereren?

Een beschermd beroep zorgt ervoor dat er tenminste toetsing is geweest of iemand de juiste (voor)kennis heeft. Daarnaast zal de beroepsgroep best-practices ontwikkelen die gepraktiseerd moeten worden. Voor ICT zal bijvoorbeeld zijn dat wachtwoorden versleuteld opgeslagen moeten worden. Zou een ICT'er hierin nalatig zijn dan kan hij (via tuchtrecht) worden berispt, beboet of zelfs een beroepsverbod krijgen. De richtlijnen niet toepassen resulteert dus in reputatieschade of uitsluiting van het beroep.

Het praktiseren van de richtlijnen van de beschermde beroepsgroep prevaleert over de richtlijnen van een klant of opdrachtgever. Hierdoor kan een klant niet bezuinigen op beveiliging en privacy-bescherming. Een klant kan daarom ook niet overstappen naar een andere ICT-er want die is gehouden aan dezelfde richtlijnen. Daar zit de maatschappelijke waarden van beschermde beroepen: er is een minimale kwaliteitsnorm waar niet van afgeweken kan worden.
Je moet gewoon uitgaan van je eigen kracht, je eigen skills (niet alleen op ontwikkel-vlak maar ook om de klussen binnen te halen, je bent immers freelancer), en de cowboys gaan vanzelf op hun bek. En dan komt er weer iemand uit dit topic opdraven om de boel weer recht te trekken :+
Eigen kracht is geen argument voor of tegen een beschermd beroep. Artsen, advocaten en notarissen werken in een beschermd beroep en moeten ook op eigen kracht patiënten en cliënten werven, dus daar zit het verschil niet.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ari3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Een beschermd beroep wordt zo genoemd omdat het wettelijke bescherming kent. De wet schrijft voor dat gekwalificeerde medici zich inschrijven in het register van de beroepsgroep. Zonder inschrijving kan men het beroep niet legaal uitoefenen. En daar is controle op: de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zal handhavend optreden als iemand zonder inschrijving in het BIG-register een medisch beroep uitvoert.

[...]
Ik vind dat ik net zo goed kan snijden als een chirurg die ervoor gestudeerd heeft. Zou je mij op jouzelf laten opereren?

Een beschermd beroep zorgt ervoor dat er tenminste toetsing is geweest of iemand de juiste (voor)kennis heeft. Daarnaast zal de beroepsgroep best-practices ontwikkelen die gepraktiseerd moeten worden. Voor ICT zal bijvoorbeeld zijn dat wachtwoorden versleuteld opgeslagen moeten worden. Zou een ICT'er hierin nalatig zijn dan kan hij (via tuchtrecht) worden berispt, beboet of zelfs een beroepsverbod krijgen. De richtlijnen niet toepassen resulteert dus in reputatieschade of uitsluiting van het beroep.

Het praktiseren van de richtlijnen van de beschermde beroepsgroep prevaleert over de richtlijnen van een klant of opdrachtgever. Hierdoor kan een klant niet bezuinigen op beveiliging en privacy-bescherming. Een klant kan daarom ook niet overstappen naar een andere ICT-er want die is gehouden aan dezelfde richtlijnen. Daar zit de maatschappelijke waarden van beschermde beroepen: er is een minimale kwaliteitsnorm waar niet van afgeweken kan worden.

[...]
Eigen kracht is geen argument voor of tegen een beschermd beroep. Artsen, advocaten en notarissen werken in een beschermd beroep en moeten ook op eigen kracht patiënten en cliënten werven, dus daar zit het verschil niet.
Tjah, mag je vinden. Ik denk dat je het belang van ICT t.o.v. bijvoorbeeld de chirurg die je noemt, iets overdrijft. Op die plaatsen waar het serieus cruciaal is (software die een kerncentrale bestuurd of zo) kunnen ze al prima hoge eisen stellen. Daar hoef je niet een complete beroepsgroep, die varieert van "macro's in Excel tot high performance high critical controle systemen in de openbare infra" over 1 kam te scheren. Dat zou je ook nog van medici kunnen zeggen (niet iedereen snijdt in mensen...) maar je hebt het dan wel over gezondheid van mensen. Dat vind ik een compleet andere situatie.

Advocaten en notarissen verrichten handeling van juridische betekenis. Daar zit een bepaald gewicht aan zeg maar.

En enkel software engineers? Dus systeembeheerders mogen lekker aankloten en alle deuren wijd open laten staan? Wanneer ben je software engineer? Als je visual studio gebruikt om werkelijk iets te maken, of ook als je een sql query uitvoert? En hoe ga je het gebruik van AI hierin zien? Wanneer ben je "IT'er"? De boekhouder die in Excel ook allemaal mooie draaitabellen maakt? De BI man die met PowerBI de meest mooie rapportages en voorspellingen toont?

In de medische wereld is het (voor zover ik daar zicht op) eenvoudiger om iets naar 1 "schuldige" te herleiden: er is 1 arts die sneed, of misschien zijn er meerdere maar er is er 1 die leiding geeft. In een IT omgeving bij een grote organisatie heb je zoveel factoren, dat je niet altijd terug kunt wijzen naar degene die uiteindelijk iets gedaan heeft (is het de programmeur die de encrypt functie is vergeten, de code reviewer, of was het de tester die ook even in de database had moeten kijken, of toch de systeembeheerder die wat open heeft laten staan, of is het het hele team van ontwikkelaars, iedereen die de code heeft kunnen zien).

Overigens geloof ik niet dat de hele beroepsgroep van hype naar hype springt. Dat zijn een paar mensen die het hardste roepen, "influencers" die volgens mij nauwelijks praktijkervaring hebben maar vooral lekker kunnen praten. De rest werkt gewoon, maakt de oplossing die nodig is voor de klant, en gaat niet elke 4 weken de complete code base herschrijven omdat er ergens een nieuwe scheet is gelaten. De plaatsen waar ze dat wel doen verdienen het bijna om tegen gepruts aan te lopen. Nou ja, en dat doen ze dan ook: het kost ze iig veel geld als blijkt dat er weer eens een techniek gekozen is die niet wordt voortgezet :) Maar hoe gaat een beroepsgroep daar dan tegen helpen? Alleen technieken gebruiken waar zij voorstander van zijn? (Dus als Microsoft een groot aandeel in die groep weet te krijgen, maar er geen java en php meer gebruikt worden?)

Prima om natuurlijk te willen dat wachtwoorden niet als plain text opgeslagen mogen worden he. Maar dat zijn wel hele basale dingen. Om daar een beroepsgroep voor op te tuigen en het complete systeem op te zetten van registratie, certificatie, en jaarlijkse her-certificering....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-10 11:49
@Crazy D
Ik zie in mijn werkveld genoeg troep die absoluut niet aan de bodemeisen voldoet.
Ook software die are jaren out of date is (geen updates)

Nu vind ik niet dat alles onder die noemer moet vallen, maar naar mijn mening mag het kantelpunt liggen wanneer je met de AVG of strengere regels te maken krijgt. Aka wanneer je gevoelige gegevens verwerkt in je software.

Level: niemand boeit het wat je doet voor je schuurtje.
Maar wanneer je een huis of groter bouwt: ga maar een architect zoeken voor de tekeningen.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 13-10-2025 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 22:43
Gelukkig speelt dit helemaal niet bij de meeste, stel je voor dat de overheid nog meer eisen gaat stellen aan je inhoudelijke vak ipv enkel een beetje aan je bedrijfsvoering.... Dan barst het hier helemaal uit...

En om verder nog toe te voegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYz6LEOhUs5-m8aiLxPypXmz2Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXTF6vjODD0kmQRsls7lcQsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 21:54
ari3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:26:
[...]

Voor ICT zal bijvoorbeeld zijn dat wachtwoorden versleuteld opgeslagen moeten worden.
Ik mag toch werkelijk hopen van niet, zeg!

Tenzij je aan de kant van de gebruiker bedoelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 13-10-2025 22:44 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Crazy D schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:06:
[...]
Advocaten en notarissen verrichten handeling van juridische betekenis. Daar zit een bepaald gewicht aan zeg maar.
Aan software hangt ook een bepaald gewicht. Of zijn we de schade van al die ransomware malware, datalekken, enz. nu alweer vergeten?
En enkel software engineers? Dus systeembeheerders mogen lekker aankloten en alle deuren wijd open laten staan? Wanneer ben je software engineer? Als je visual studio gebruikt om werkelijk iets te maken, of ook als je een sql query uitvoert? En hoe ga je het gebruik van AI hierin zien? Wanneer ben je "IT'er"? De boekhouder die in Excel ook allemaal mooie draaitabellen maakt? De BI man die met PowerBI de meest mooie rapportages en voorspellingen toont?
Je brengt een overtuigend argument om het nog breder te trekken.

Maar zonder gekheid, wat je hier doet is een hele versimpelde voorstelling van de medische wereld geven en een heel gedetailleerde van de IT. Ook in de medische hoek heb je samenwerkingsverbanden, grensgebieden (homeopathie, valt dat er wel of niet onder?) en niet noemenswaardige amateurs (oma zegt dat ik mijn zere knie in moet smeren met tijgerbalsem, maar ze staat helemaal in het BIG!)

Het enige grote verschil is dat ze in de medische hoek hier al wat langer mee bezig zijn en dat het allemaal veel verder uitgekristalliseerd is en we er zo aan gewend zijn geraakt dat we niet beter weten.
Prima om natuurlijk te willen dat wachtwoorden niet als plain text opgeslagen mogen worden he. Maar dat zijn wel hele basale dingen. Om daar een beroepsgroep voor op te tuigen en het complete systeem op te zetten van registratie, certificatie, en jaarlijkse her-certificering....
Nou, als het echt zo simpel is kunnen we die certificering ook simpel houden en hoeven die systemen niet zo groot te worden. Ik denk zelf echter dat er nog wel wat richtlijnen bij mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-10 21:16
Klinkt als een naïeve manier om je eigen werk te beschermen? Heb je al eens goed gekeken naar zo een beroepsgroep?
Vind de orde van advocaten toch echt de kroon spannen en snap niet hoe dit mag. Je kunt alleen advocaat worden door, na een WO opleiding, een soort van stage te lopen bij een advocaat die jou mag begeleiden. Daar wordt dan weer op toegezien door advocaten. Het een en ander geregeld door advocaten.
Ben je een keer advocaat. Dan wordt daarop op toegezien door, jawel, advocaten. Doe je iets fout, dan wordt je berispt door advocaten.
Lekker transparant. En je snapt wel waarom ze redelijk duur zijn. Niet omdat het moeilijk werk is. Maar omdat er geen concurrentie is.
En daardoor maakt de bescherming van het beroep die er eigenlijk is om de gewone burger te beschermen tegen louche "advocaten" het praktisch onbetaalbaar voor diezelfde gewone burger. En louche advocaten zijn er alsnog. Je moet behoorlijk over de schreef gaan wil je geroyeerd worden. En zelfs dan kun je als jurist aan het werk blijven, als je maar een advocaat hebt die voor je kant pleiten.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Het gaat niet om ons eigen werk te beschermen. Er wordt te veel geprutst in de IT met alle outages en data-lekken tot gevolg.
En we hebben geen enkele manier om klanten/werkgevers te dwingen zich te houden aan de minimale eisen.
Die bescherming + eisen mag mij part Europa-wijd worden, I don't care.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 14-10-2025 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neal
  • Laatst online: 17-10 10:40
Maar dat geldt voor alle beroepen, vrijwilligers etc. Dan zou je alles een beschermd iets moeten maken.

Ik denk vooral schieten met kanon op mug. Als er ergens slechte zaken ingeregeld zijn (code, security, beheer etc) dan komen ze daar vanzelf achter, of ze hebben zelf onvoldoende controle gedaan.

Leuk idee, dromen mag.. Maar denk niet dat het er ooit zal komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Neal schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Maar dat geldt voor alle beroepen, vrijwilligers etc. Dan zou je alles een beschermd iets moeten maken.

Ik denk vooral schieten met kanon op mug. Als er ergens slechte zaken ingeregeld zijn (code, security, beheer etc) dan komen ze daar vanzelf achter, of ze hebben zelf onvoldoende controle gedaan.

Leuk idee, dromen mag.. Maar denk niet dat het er ooit zal komen...
Genoeg beroepen waar fouten geen grote gevolgen hebben.
In het algemeen als fouten serieuze concequenties hebben zie je dat er eisen komen/zijn met evt beschermde titels.

Btw iedereen hier die een technische HBO of uni heeft gedaan, heeft een beschermde titel: ingenieur ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 14-10-2025 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neal
hackerhater schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Genoeg beroepen waar fouten geen grote gevolgen hebben.
In het algemeen als fouten serieuze concequenties hebben zie je dat er eisen komen/zijn met evt beschermde titels.
Nee hoor, als je met nutsvoorzieningen werkt kan dat ook enorme gevolgen hebben: geen beschermd beroep.
Denk bijvoorbeeld aan een grote stroomuitval of gasexplosie omdat iemand met zn stomme kop een menselijke fout maakt.
Als een docent structureel verkeerde lesstof voorlees: dan krijgen kinderen op jonge leeftijd al de verkeerde beelden oid: lijken mij ook grote gevolgen, maar docent is geen beschermd beroep...

Wil je dat ik nog even door ga?

Oftewel: utopie van iemand die graag zn eigen werk wil beschermen... Gaat dus nooit gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Neal schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:25:
Nee hoor, als je met nutsvoorzieningen werkt kan dat ook enorme gevolgen hebben: geen beschermd beroep.
Denk bijvoorbeeld aan een grote stroomuitval of gasexplosie omdat iemand met zn stomme kop een menselijke fout maakt.
Ja en nee. Het is een wettelijke eis dat je een electricien bent met de correcte certificeringen om te werken aan electra voor de meter.
Gas installaties idem, Airco-installaties, gasketels, allemaal diploma-eisen.

We kunnen ook die kant op gaan als je wilt: om met gevoelige gegevens te werken moet je een IT ingenieurs titel hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 14-10-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
*knip* ChatGPT reacties zijn ongewenst op het forum

[ Voor 98% gewijzigd door Zr40 op 14-10-2025 10:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
En voor het gros van die beroepen bestaan indirect wel eisen omdat de uitvoering of het product/resultaat moet voldoen aan kaders en W&R. Net zoals ons werk. Daarvoor hoeft het dus niet een beschermd beroep te zijn.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
hackerhater schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Ja en nee. Het is een wettelijke eis dat je een electricien bent met de correcte certificeringen om te werken aan electra voor de meter.
Gas installaties idem, Airco-installaties, gasketels, allemaal diploma-eisen.
Nog even dieper hierop ingaan: Wat je aangeeft is totale onzin. Die wettelijke eis geldt alleen voor zaken VOOR de meter, niet na de meter... De voorbeelden die je geeft hebben dus geen wettelijke eis.

🔌 Samenvatting: Werken aan elektra vóór en na de meter
GedeelteWie mag eraan werken?Wettelijke basisOpmerking
Vóór de meter (netbeheerderzijde)Alleen de netbeheerder of door hen gemachtigde elektriciensElektriciteitswet 1998, Netcode ElektriciteitWettelijk beschermd domein — onbevoegd werk is strafbaar.
Na de meter (huisinstallatie of bedrijfsinstallatie)Iedereen die bekwaam is en werkt volgens NEN 1010 / NEN 3140Bouwbesluit, Arbowet, NEN-normenGeen wettelijke titelbescherming, maar erkenning vaak vereist door verzekering of opdrachtgever.
Kortom: alleen gecertificeerde en gemachtigde elektriciens mogen aan het deel vóór de meter werken. Achter de meter mag het, mits veilig en volgens de norm.

[ Voor 46% gewijzigd door Neal op 14-10-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Neal schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Nog even dieper hierop ingaan: Wat je aangeeft is totale onzin. Die wettelijke eis geldt alleen voor zaken VOOR de meter, niet na de meter... De voorbeelden die je geeft hebben dus geen wettelijke eis.
Dude denk je echt dat je aan ketels ed mag werken voor je beroep zonder de diploma's? :?
En voor electra zei ik expliciet voor de meter.
En airco-installaties (split units) hebben ook diploma-eisen. Je moet certificeringen hebben om te mogen werken met het koelmiddel.
Juist omdat dat spul giftig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het zijn de werkgever/industrie/klanten die aanvullende eisen stellen, niet de wetgever.

(F-gassen voor koelmiddel is een twijfelgeval?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
hackerhater schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Dude denk je echt dat je aan ketels ed mag werken voor je beroep zonder de diploma's? :?
En voor electra zei ik expliciet voor de meter.
En airco-installaties (split units) hebben ook diploma-eisen. Je moet certificeringen hebben om te mogen werken met het koelmiddel.
Juist omdat dat spul giftig is.
Dude.. Man ik heb niet met je geknikkerd...

Daarnaast: lees mijn post eens goed, ik geef niet aan dat je het mag zonder diploma.. Ik geef aan dat er geen wettelijk eis is. Iets dat jij stelde....

Ik neem aan dat een bank ook niet een devver laat knutselen aan hun producten zonder dat je aantoont dat je kennis en ervaring hebt (met bv certificaten etc) maar dat maakt het nog geen wettelijke eis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Neal schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:40:
Ik neem aan dat een bank ook niet een devver laat knutselen aan hun producten zonder dat je aantoont dat je kennis en ervaring hebt (met bv certificaten etc) maar dat maakt het nog geen wettelijke eis...
Een bank nee. Maar genoeg bedrijven die met gevoelige gegevens werken helaas wel.
Het is inderdaad geen wettelijke eis, maar de hele discussie was dat die eis en/of beschermd beroep er wel zou moeten zijn.
Er wordt nog veel te vaak geprutst, kantjes eraf gelopen en de klanten daarvan zijn dan de dupe wanneer er weer eens een data-lek is.

We zitten niet meer in het begintijd van de IT waar alles fun&rosen was.
Tegenwoordig is de IT zo belangrijk, zit er zoveel gevoelige gegevens in dat de teugels harder aangetrokken mogen worden.
Dat de IT eindelijk eens volwassen wordt als een technisch disipline het beweerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

hackerhater schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:04:
Het gaat niet om ons eigen werk te beschermen. Er wordt te veel geprutst in de IT met alle outages en data-lekken tot gevolg.
En we hebben geen enkele manier om klanten/werkgevers te dwingen zich te houden aan de minimale eisen.
Die bescherming + eisen mag mij part Europa-wijd worden, I don't care.
Natuurlijk heb je die wel! "We doen het zo en anders niet". En sinds wanneer bepaalt de klant hoe jij dingen doet?

En voor die opdrachten waar het relevant is, kunnen opdrachtgevers en werkgevers natuurlijk allang hogere eisen stellen. Daar heb je geen beroepsgroep voor nodig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Crazy D schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:47:
[...]

Natuurlijk heb je die wel! "We doen het zo en anders niet". En sinds wanneer bepaalt de klant hoe jij dingen doet?

En voor die opdrachten waar het relevant is, kunnen opdrachtgevers en werkgevers natuurlijk allang hogere eisen stellen. Daar heb je geen beroepsgroep voor nodig.
Hoe serieus denk je een klant of opdracht-gever te kunnen dwingen als er geen wettelijke eis is om ergens aan te voldoen? :?
Fast way to get fired/not hired again.

De enige reden waarom veel bedrijven nu beveiliging wat serieuzer nemen zijn de boetes wat ze krijgen bij lekken.
In het algemeen proberen bedrijven, zeker de grote, weg te komen met de minimale inzet die toegestaan wordt.
Wist je dat bijvoorbeeld in Duitsland je nog niet eens huizen, bruggen, etc mag bouwen zonder dat een ingenieur af tekent op de bouwplannen?

Het grote voordeel van die bescherming is dat wij als serieuze IT'ers dan zonder concequenties onze voet stijf kunnen houden.
Want het is niet toegestaan door wie dan ook, om die best practises te negeren.
En ja het moet dan minimaal Europa-wijd worden.

Met die regelgeving het is dan nog steeds mogelijk om puur zelf-taught zonder papieren software te schrijven.
Alleen niet "zelfstandig" aan het grotere spul. Je blijft dan op "MBO-niveau" hangen, onder leiding van een HBO/Uni ingenieur.

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 14-10-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Ik hoef mijn klanten niet te dwingen. Ik wordt ingehuurd voor mijn expertise omdat ze die (op dat moment) niet hebben. Een advies is ook niet zwart wit. Meestal zit er inderdaad een baseline in plus wat meer kan tegen welke kosten en baten.

Maar wat je eigenlijk zegt, is dat de W&R niet afdoende is? En dat je graag een groep wil vormen die zal gaan afdwingen dat er absoluut meer gedaan zal worden dan vereist. Begrijp ik het zo goed?

In Nederland mag je overigens ook geen dragende constructie bouwen of wijzigen zonder berekeningen. Die berekeningen moeten voldoen aan nen-normen wat toevallig in het curriculum van bepaalde HBO opleidingen zit.
Duitsland toetst op de persoon die de berekening maakt (en ik meen dat ze daar dan ook op vertrouwen). Nederland stelt eisen aan het product en toetst (los van enkele kleinschalige uitzonderingen) daar ook op.

Volgens mij staan in beide landen de huizen heel lang zonder in te storten. En Nederland staat wereldwijd hoog aangeschreven in zowel de bouwkundige als civiele sector ;)

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Jup, maar in Duitsland moet een ingenieur op persoonlijke titel af tekenen op de tekeningen en berekeningen ;)
En die mogen simpelweg weigeren als ze het er niet mee eens zijn.
Hier in NL hebben we wel eens last van instortende balkons ;) Omdat er beknibbelt was op de materialen en/of krachtberekeningen.

Jij en ik hebben wel de leverage om zo'n dingen af te dwingen naar klanten, maar de soort klanten die ons in huren zijn doorsnee ook niet de centenknijpers.
Maar heel veel mensen in loondienst hebben niet die positie. Geen enkele manier om te dwingen dat de werkgever zich aan de minimale wettelijke eisen houd, die al beschamend laag zijn. En je voet stijf houden resulteerd vaak genoeg in of genegeerd worden en/of geen contract verlenging. Been there, got the T-shirt.

Dus ja ik zou graag een wettelijke manier willen voor iedere ICT'er om die baseline te kunnen afdwingen zonder gevolgen.
Simpelweg omdat de bedrijven geen enkele keus hebben dan eraan te voldoen.
En ja het niveau van de opleidingen van mij betreft flink omhoog. HBO en uni IT is een ingenieurs-opleiding, laat het dan ook primair zijn. Het schrijven van code is maar secundair.

Ik heb bijvoorbeeld ook 3/4 jaar de opleiding werktuigbouwkunde gedaan. Kunnen lassen, de freesebank en zo zat er wel bij omdat we moesten snappen wat er de beperkingen van zijn. Maar het was maar een klein onderdeel.
like 95% was wiskunde, regelgeving, leren tekeningen te maken, materiaal kunde, kracht berekeningen, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 14-10-2025 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Neal schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Nou, dat is de shit… voor ontwikkelaars zijn er geen gedegen certificeringen. Voor Java is er die gare zooi van Oracle en voor Python is er op beginners niveau iets. Maar nee, ook de banken waar ik kom hebben geen goede manier om developers eenduidig op kunde en op waarde te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Patio Sevilla in Maastricht. Juist daar is fout gemaakt door de ingenieurs in een wereld met strenge normen. Overigens ook getoetst door de ingenieurs bij de gemeente. Niemand heeft het gezien.
En veel andere balkons scheuren in omdat de betondekking te dun is. Jarenlang (decennia) is dat de best practice geweest (ik dacht zelfs binnen de normen).

Het idee is nobel. Maar mensen/bedrijven die niet willen voldoen aan de eisen gaan ook dan wel een weg vinden om het anders te doen. Je verstopt het alleen achter nog een extra gordijn.
Liegebeest schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:27:
[...]

Nou, dat is de shit… voor ontwikkelaars zijn er geen gedegen certificeringen. Voor Java is er die gare zooi van Oracle en voor Python is er op beginners niveau iets. Maar nee, ook de banken waar ik kom hebben geen goede manier om developers eenduidig op kunde en op waarde te schatten.
Dat is ook mijn ervaring. Maar daarom gaat een app of whatever ook over verschillende lagen voordat de ontwikkelaars er mee aan de slag gaan.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
In mijn eigen werk vind ik het schrijven van de code maar secundair. Ik ben dan ook niet gebonden aan een taal (al denken de klanten van wel -_-')
Ik gebruik mijn kennis meer om te zorgen dat het stabiel draait, veilig & snel is. Zo'n dingen.
Aka de taken van een ingenieur, niet van een programmeur.

In mijn ogen hadden ze nooit de MTS & HTS af moeten schaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Maar, zullen we daar misschien toch maar een aparte thread van gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Goed idee inderdaad als we hierop doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Nu online
Neal schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

🔌 Samenvatting: Werken aan elektra vóór en na de meter
GedeelteWie mag eraan werken?Wettelijke basisOpmerking
Vóór de meter (netbeheerderzijde)Alleen de netbeheerder of door hen gemachtigde elektriciensElektriciteitswet 1998, Netcode ElektriciteitWettelijk beschermd domein — onbevoegd werk is strafbaar.
Na de meter (huisinstallatie of bedrijfsinstallatie)Iedereen die bekwaam is en werkt volgens NEN 1010 / NEN 3140Bouwbesluit, Arbowet, NEN-normenGeen wettelijke titelbescherming, maar erkenning vaak vereist door verzekering of opdrachtgever.
Kortom: alleen gecertificeerde en gemachtigde elektriciens mogen aan het deel vóór de meter werken. Achter de meter mag het, mits veilig en volgens de norm.
Nou, als we voor software zo'n NEN-norm in kunnen voeren ben ik ook tevreden hoor. Het maakt me niet uit hoe we het doen en ik ben ook niet bang voor concurrentie, maar ik vind wel dat slechte software dusdanig heftige gevolgen voor de maatschappij heeft dat we niet elke beunhaas alles moeten kunnen laten doen.
Neal schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:09:
Ja, leuk. Zeg dat maar tegen alle slachtoffers van dat datalek bij het bevolkingsonderzoek van laatst. Zullen ze blij mee zijn, met die constatering dat het blijkbaar slecht ingeregeld was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

DJ Henk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:52:
Ja, leuk. Zeg dat maar tegen alle slachtoffers van dat datalek bij het bevolkingsonderzoek van laatst. Zullen ze blij mee zijn, met die constatering dat het blijkbaar slecht ingeregeld was.
Deze is wel een beetje van het niveau om een juridisch punt te maken en dan kinder porno erbij te betrekken 'want dat wil je toch ook verbannen'. Naar wat ik heb begrepen in dit specifieke geval is dat bepaalde persoonsgegevens bij de organisatie die het onderzoek doet bekent moeten zijn om te kunnen controleren dat het om de juiste persoon gaat. Verder zie ik zo snel niet hoe men binnen is gekomen. Suffe sql injection of een complexe hack met 0-days in de beveiligingssoftware? En dat is wat ik al een paar posts probeer te zeggen: tenzij je de complete (!) IT-keten zich laat certificeren, is puur een paar ontwikkelaars op extra kosten jagen (want zo'n registratie + periodieke hercertificering is nooit gratis....) heeft het nog steeds niet het gewenste effect.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

hackerhater schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:51:
Hoe serieus denk je een klant of opdracht-gever te kunnen dwingen als er geen wettelijke eis is om ergens aan te voldoen? :?
Fast way to get fired/not hired again.
Nogmaals, sinds wanneer bepaalt de klant het HOE? Jij wordt ingehuurd om jouw expertise, ik ook. Als een klant al in de richting van het 'hoe' komt schiet ik 'm direct af. De klant weet wat ie wil, wij als techneuten hoe we dat gaan oplossen.

En zolang je ook 'naast' dat registratiesysteem ingehuurd kan worden (zoals ik ook de vrije keus heb naar Jomanda te gaan om kanker te laten genezen), lost het nog steeds maar een klein stukje op.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Nu online
Crazy D schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Deze is wel een beetje van het niveau om een juridisch punt te maken en dan kinder porno erbij te betrekken 'want dat wil je toch ook verbannen'.
Waar het me om ging is duidelijk maken dat een fout ook gevolgen heeft buiten het bedrijf om. Dat Jaguar/Land Rover zo goed als failliet is omdat ze de boel niet op orde hadden is lekker hun eigen probleem. Risico's slecht gemanaged, bedrijf niet meer levensvatbaar: eigen schuld.

Bij het voorbeeld van bevolkingsonderzoek wordt duidelijk dat iedere Nederlander de gevolgen ondervindt, zonder dat ze ook maar iets hadden kunnen doen om het te vermijden. Het is dus een maatschappelijk risico.
Naar wat ik heb begrepen in dit specifieke geval is dat bepaalde persoonsgegevens bij de organisatie die het onderzoek doet bekent moeten zijn om te kunnen controleren dat het om de juiste persoon gaat. Verder zie ik zo snel niet hoe men binnen is gekomen. Suffe sql injection of een complexe hack met 0-days in de beveiligingssoftware? En dat is wat ik al een paar posts probeer te zeggen: tenzij je de complete (!) IT-keten zich laat certificeren, is puur een paar ontwikkelaars op extra kosten jagen (want zo'n registratie + periodieke hercertificering is nooit gratis....) heeft het nog steeds niet het gewenste effect.
We zijn inderdaad goed in het dingen ingewikkeld maken in de software. Maar het gaat er bij mij niet in dat wij zo bijzonder zijn dat bij ons onmogelijk is wat bij allerlei andere vakgebieden wel kan. Het enige waar wij tegenaan lopen is dat de complexiteit geëxplodeerd is, waar men elders decennia heeft gehad om bij te sturen en ervaring op te doen.

Je zegt: het gaat om de hele keten. Heb je helemaal gelijk in. Dus misschien is een certificering van ontwikkelaars niet de weg, maar certificering van de oplossing. Ik typ dit zittende in een appartementencomplex waar vorige week een hoge steiger tegenaan is gebouwd in verband met schilderwerk. Voor de schilders erop mochten kwam er eerst een inspecteur langs om te controleren of het wel veilig was. Waarom zou zoiets niet met software kunnen?

Nu kun je weer zeggen: moeilijk, moeilijk, ingewikkeld en een hoop werk. Maar toen we een verplichte adviescommissie instelden voor ICT-projecten voor de overheid bleek al snel dat zelfs de meest basale checks regelmatig niet gedaan worden of de uitkomsten zijn genegeerd. Dat betekent: zelfs als je heel simpel begint, je al een heleboel rotzooi zou kunnen voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-10 17:13
DJ Henk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Waar het me om ging is duidelijk maken dat een fout ook gevolgen heeft buiten het bedrijf om. Dat Jaguar/Land Rover zo goed als failliet is omdat ze de boel niet op orde hadden is lekker hun eigen probleem. Risico's slecht gemanaged, bedrijf niet meer levensvatbaar: eigen schuld.

Bij het voorbeeld van bevolkingsonderzoek wordt duidelijk dat iedere Nederlander de gevolgen ondervindt, zonder dat ze ook maar iets hadden kunnen doen om het te vermijden. Het is dus een maatschappelijk risico.

[...]

We zijn inderdaad goed in het dingen ingewikkeld maken in de software. Maar het gaat er bij mij niet in dat wij zo bijzonder zijn dat bij ons onmogelijk is wat bij allerlei andere vakgebieden wel kan. Het enige waar wij tegenaan lopen is dat de complexiteit geëxplodeerd is, waar men elders decennia heeft gehad om bij te sturen en ervaring op te doen.

Je zegt: het gaat om de hele keten. Heb je helemaal gelijk in. Dus misschien is een certificering van ontwikkelaars niet de weg, maar certificering van de oplossing. Ik typ dit zittende in een appartementencomplex waar vorige week een hoge steiger tegenaan is gebouwd in verband met schilderwerk. Voor de schilders erop mochten kwam er eerst een inspecteur langs om te controleren of het wel veilig was. Waarom zou zoiets niet met software kunnen?

Nu kun je weer zeggen: moeilijk, moeilijk, ingewikkeld en een hoop werk. Maar toen we een verplichte adviescommissie instelden voor ICT-projecten voor de overheid bleek al snel dat zelfs de meest basale checks regelmatig niet gedaan worden of de uitkomsten zijn genegeerd. Dat betekent: zelfs als je heel simpel begint, je al een heleboel rotzooi zou kunnen voorkomen.
De inspecteur komt van het bedrijf zelf, niet van de overheid. Wat doen we dan met Product Owners, of met architecten, of met project managers? Daar gaat het naar mijn ervaring veel vaker mee fout.

Nee, helemaal met de snelheid van hoe snel IT gaat, is dit absoluut niet handig om aan de overheid op te leggen, hell, de overheid (lokaal en nationaal) heeft zelf de basale processen niet op orde.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 17-10 22:43
Bijzondere discussie, we vinden het gruwelijk dat de overheid voorschrijft hoe we ons bedrijf moeten runnen over een aov of aansturing naast medewerkers. Maar willen wel graag allerlei wettelijke voorschriften waaraan software moet voldoen. Voordat dat door alle wetgevende instanties is doorgevoerd, hebben we voorschriften die relevant zijn voor COBOLT. Het is 20 jaar oud en niet meer relevant voor de huidige software....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
coldasice schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:17:
Bijzondere discussie, we vinden het gruwelijk dat de overheid voorschrijft hoe we ons bedrijf moeten runnen over een aov of aansturing naast medewerkers. Maar willen wel graag allerlei wettelijke voorschriften waaraan software moet voldoen. Voordat dat door alle wetgevende instanties is doorgevoerd, hebben we voorschriften die relevant zijn voor COBOLT. Het is 20 jaar oud en niet meer relevant voor de huidige software....
Niet perse een overheid. Een (internationale) belangenorganisatie is ook prima. Zolang dit wild-west image maar weg gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
We zijn ondertussen 5 pagina's verder dan mijn oorspronkelijke post, die vergrendeld werd door een moderator. Na overleg is deze teruggeplaatst.

Voor de nieuwsgierigen en geïnteresseerden: loewie1984 in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic"

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-10 20:54
loewie1984 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:47:
We zijn ondertussen 5 pagina's verder dan mijn oorspronkelijke post, die vergrendeld werd door een moderator. Na overleg is deze teruggeplaatst.

Voor de nieuwsgierigen en geïnteresseerden: loewie1984 in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic"
Sorry, ben meer van edm. Al zie ik wel overeenkomsten in ondertoon met bohmer/kalkbrenner (zelf erg fan van). Succes met de club though!

/offtopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 08:54

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

loewie1984 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:50:
Gisteravond ben ik naar een business club geweest die misschien wel de moeite waard is om onder de aandacht te brengen. Het was de kick-off voor de regio Maastricht, maar landelijk al op diverse plekken georganiseerd wordt en nu zo'n 180 leden bevat.

De MetalBC. Gericht op mensen die houden van punk en metal. Ik kon het zelf nog niet, maar het was heel interessant en de essentie van deze BC is, dat vanuit gezamenlijke passie en interesse je elkaar leert kennen en dat van daaruit business zelf ontstaat.

Nu doe ik even NIVEA (niet invullen voor een ander) maar tweakers > geek > geeks love metal, dus wie weet als je nog niet van deze BC gehoord hebt, misschien de moeite waard om eens een keer een kijkje te gaan nemen. Ik ben geen lid ook niet van de organisatie dus win hier niets mee, buiten dat ik het de moeite waard vond om te delen.

https://metalbc.com/
https://www.linkedin.com/company/metalbc

[YouTube: Aftermovie MetalBC netwerkevenement Den Haag 6/7/2023]
Nee. Geeks houden niet van metal ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beide partijen hebben een bovengemiddelde hoeveelheid mannen met paardenstaarten en shirts uit 1991....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:05:
Beide partijen hebben een bovengemiddelde hoeveelheid mannen met paardenstaarten en shirts uit 1991....
Met Nirvana als onderwerp en geen idee hebben wie Kurt Cobain was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zwaanenberg schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:20:
[...]

Sorry, ben meer van edm. Al zie ik wel overeenkomsten in ondertoon met bohmer/kalkbrenner (zelf erg fan van). Succes met de club though!

/offtopic
Tijd voor een hardstyle versie van die groep :P

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:40
Uhuruburu schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:46:
[...]

Met Nirvana als onderwerp en geen idee hebben wie Kurt Cobain was.
Ik denk eerder het tegenovergestelde. Heb eens zitten kijken maar lijkt me een leuke community. Misschien ga ik eens kijken op een bijeenkomst.
Stel je voor dat je een timmerman/loodgieter kunt inschakelen via dit netwerk. Die zet dan tijdens het werken geen Andre Hazes aan maar strakke metal. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-10 12:01
Sprak gisteren een oud studiegenoot die werkt voor ASML. Ik vroeg hem naar ervaringen m.b.t. ZZP-ers bij ASML, aangezien ik gehoord had dat deze niet meer ingeleend worden in verband met de Wet DBA.

Hij gaf aan dat dit klopt.

Op alle opdrachten of rollen solliciteren nu Indiërs of andere (kennis) arbeidsmigranten. Hij baalt er als een stekker van dat er nauwelijks nog Nederlanders in zijn team zitten. Komende weken had hij 8 sollicitanten uit India.

De arbeidsmigranten genieten van 30% belastingkorting in de eerste 5 jaar dat ze naar Nederland komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Dix0r schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:00:
De arbeidsmigranten genieten van 30% belastingkorting in de eerste 5 jaar dat ze naar Nederland komen.
Hoe je eigen economie compleet kapot te maken |:(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14
Dix0r schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:00:
Sprak gisteren een oud studiegenoot die werkt voor ASML. Ik vroeg hem naar ervaringen m.b.t. ZZP-ers bij ASML, aangezien ik gehoord had dat deze niet meer ingeleend worden in verband met de Wet DBA.

Hij gaf aan dat dit klopt.
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat dit niet klopt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-10 12:01
Hmmbob schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 10:17:
[...]

***members only***
Leuk voor je, proficiat met de opdracht 👍

ASML is groot dus het zal per afdeling / team / expertise ongetwijfeld verschillen. Voor mijn expertise werd het iig nu op deze manier bevestigd, voorheen had ik ieder kwartaal wel een recruiter in mijn LinkedIn inbox. Bij deze dus enige nuance 😉

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 18-10-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-10 18:31
[...]

***members only***
Wist niet dat jij een Indier was! :+
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:48
De salarissen bij ASML zijn eigenlijk alleen interessant met 30% regeling, het is een vorm van loonsubsidie voor ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:51
[...]

***members only***
Members only:
mrbones92 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:09:
De salarissen bij ASML zijn eigenlijk alleen interessant met 30% regeling, het is een vorm van loonsubsidie voor ze
Een gemiddelde engineer (dus niet manager) met 5~10 jaar ervaring zit op of over de helft van de balkenende norm qua inkomen dus ik zie niet echt in waarom dit niet interessant zou zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door gebruikernaam__ op 18-10-2025 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14
FitTiv schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:01:
Wist niet dat jij een Indier was! :+
Is m'n bijbaan :+
gefeliciteerd! Wat voor rol?
Members only:
mrbones92 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:09:
De salarissen bij ASML zijn eigenlijk alleen interessant met 30% regeling,
Euh, nee - je hebt duidelijk geen idee. Ze zijn competetief genoeg om zzp'ers toch een aanbod te kunnen doen waar je over twijfelt. Bron: eigen ervaring & plenty zzp-collega's om me heen, en goede contacten met mensen die wel in loondienst zijn. Het waarderingshuis zit echt meer dan dikke prima in elkaar.

/cc @gebruikernaam__

[ Voor 4% gewijzigd door Hmmbob op 18-10-2025 11:57 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:48
Hmmbob schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:57:
[...]
Is m'n bijbaan :+

[...]

***members only***

[...]

Euh, nee - je hebt duidelijk geen idee. Ze zijn competetief genoeg om zzp'ers toch een aanbod te kunnen doen waar je over twijfelt. Bron: eigen ervaring & plenty zzp-collega's om me heen, en goede contacten met mensen die wel in loondienst zijn. Het waarderingshuis zit echt meer dan dikke prima in elkaar.

/cc @gebruikernaam__
Heb ik wel, salarissen voor product owner en tester zijn marktconform. Soms iets eronder. Het variabele component is onvoorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:39
Iemand die ervaringen kan delen hoe het aanvragen van een hypotheek ging als je wel gewoon goede omzet draait maar nog geen 3 jaar zzp bent? Ik ga nu mijn tweede jaar afronden. Omzet van de afgelopen twee jaar lag boven de 100k.

Mogelijk gaan we voor een ander huis kijken en ik verwacht daar wel een nieuw hypotheek deel voor nodig te hebben, en hoe gemakkelijk ging dat voor je?

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-10 18:08

sebasd

loopt op espresso

loewie1984 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:43:
Iemand die ervaringen kan delen hoe het aanvragen van een hypotheek ging als je wel gewoon goede omzet draait maar nog geen 3 jaar zzp bent? Ik ga nu mijn tweede jaar afronden. Omzet van de afgelopen twee jaar lag boven de 100k.

Mogelijk gaan we voor een ander huis kijken en ik verwacht daar wel een nieuw hypotheek deel voor nodig te hebben, en hoe gemakkelijk ging dat voor je?
In mijn geval, maar dat is alweer een jaar of zeven geleden: easy peasy lemon squeezy.

Bij de ABN AMRO in mijn geval. Moest wat door de accountant geaccordeerde / opgestelde cijfers overleggen (ben even de naam kwijt), en ik had net als jij al een lopende hypotheek die we meenamen, maar was geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:34

Winst is belangrijker dan omzet bij de aanvraag. Er waren in verleden wel geldverstrekkers die lager dan max hypotheek financieren, maar moet je ff zoeken welke dat zijn. Verder helpt soms een onafhankelijk adviseur die al vaker een aanvraag bij een bepaalde geldverstrekker gedaan heeft en die ervaring met jouw situatie heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Ze pakken dan gewoon het gemiddelde over de afgelopen 3 jaar. Op basis van omzetbelasting kunnen ze ook het lopende jaar meenemen. Zelf paar jaar geleden goede ervaring met (ikben)Frits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:06

Recente ervaring: een onafhankelijk persoon moest een loonverklaring opstellen wat dan meegenomen wordt als jouw inkomen. Het nog niet afgeronde jaar kan meetellen: hiervoor moest boekhouder een balans/winst-verlies rekening + btw aangiftes + prognose van lopende jaar opstellen. Eigen rapporten uitgedraaid uit boekhouding waren niet voldoende, dit moest in een brief van boekhouder staan.

Een goede hypotheek adviseur helpt enorm om dat proces vlot te laten verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03:10
sebasd schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 18:06:
[...]

Bij de ABN AMRO in mijn geval.
ABN AMRO is wel een (positieve) uitzondering. Andere hypotheekverstrekkers werken meestal met 3-jaar gemiddelden en niet met prognoses, vaak omdat ze de inkomensverklaringen uitbesteden naar externe partijen en niet inhouse doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Aftansert schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:30:
[...]

ABN AMRO is wel een (positieve) uitzondering. Andere hypotheekverstrekkers werken meestal met 3-jaar gemiddelden en niet met prognoses, vaak omdat ze de inkomensverklaringen uitbesteden naar externe partijen en niet inhouse doen.
Persoonlijk vond ik de inkomstenverklaring van Raadhuys wel prettig omdat je daarmee ook bij andere terecht kan. Zo was Rabobank bijvoorbeeld ook enorm vaag over hoe ze leencapaciteit van ondernemers bepalen, de online calculators gaven in ieder geval geen correct beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb een paar jaar terug ook via Raadhuys een inkomensverklaring laten opstellen voor een hypotheek. Ze keken inderdaad naar de afgelopen 3 jaar, maar dan nemen ze al je inkomen mee, zowel uit winst uit onderneming als loon uit dienstverband. Daar namen ze het gemiddelde van, en op basis van het lopende boekjaar konden ze dat eventueel bijstellen, maar alleen naar beneden, als ik het mij goed herinner. Mijn toenmalig lopende boekjaar had voldoende winst om niet van invloed te zijn.

Verder verschilt het vziw ook per hypotheekverstrekker en of je wel/geen nhg hebt. Daarbij geldt inderdaad, een onafhankelijk hypotheekadviseur is goud waard.

Bla bla bla...

Pagina: 1 ... 646 647 Laatste