• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:04
loewie1984 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:59:
[...]

Wat wel kwalijk is is de betaaltermijn vanuit Circle8 zo heb ik zelf ervaren, gemiddeld kreeg ik na 55 dagen pas betaald en ik weiger factoring of een andere loesche dienst die nog wat van uurtarief afsnoept.
Je hoeft maar één keer incassokosten (dreigen) te rekenen dan zeggen ze heel vaak sorry en betalen ze wel op tijd, is mijn ervaring. En hierbij weer N += 1 dat de meeste mensen dit domweg niet doen, en het daarom dus de (lucratieve) default blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Aftansert op 06-10-2025 19:52 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:02:
[...]

Omdat het de "macht" in de handen van 2 partijen legt in plaats van een open DAS.
Die macht was in het geval van Harvey Nash bij de ANWB 1,30 per uur of zo. Voor dat geld mogen ze er van mij wel drie schijven tussen zetten. Vaak krijgt de recruiter die de kandidaat aanbrengt een kickbackfee. Wat mij betreft vind ik dit een uitstekende ontwikkeling. Ik zou het alleen prettig vinden als Harvey Nash dit soort opdrachten ook direct op een portaal zet. Yacht Externen Management heeft ook niet alle opdrachten op haar eigen portaal. 8)7

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 14:20
bertuslambertus schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:23:
Ik werk nu een kleine 24 maanden bij een grote overheidsinstelling. Mijn huidige contract loopt af op 1 november 2025. Er wordt een nieuwe opdracht uitgezet, maar hierbij worden ZZP’ers expliciet uitgesloten.
Nu ben ik al een paar maand rond aan het kijken naar andere opdrachten, en een paar keer gereageerd maar kan geen andere opdracht vinden.
Er is een aanbod gedaan, door de betreffende overheidsinstelling, voor vast dienstverband, het is zeker niet slecht betaald maar daar ga ik financieel sterk op achteruit.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik ook op de opdracht kan reageren (maar dan niet als ZZP'er).
Aangezien het qua ZZP opdrachten behoorlijk minder is (iig op mijn 'vakgebied') ben ik aan het kijken naar alternatieven zoals Verloning, Payroll, Midlance, Detachering, DUBV/Uniforce.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze vormen van werken en wat de voor en nadelen zijn.

Snap dat het een beetje schelden in de kerk is, en wil zelf ook liever blijven Freelancen.
Echter kijkend naar de opdrachten de afgelopen paar maanden, en dat het rond de jaarwisseling sowieso een heel stuk minder is, en verwacht in 2026 ook niet heel veel opdrachten, ben ik toch naar alternatieven aan het kijken.

In het verleden heb ik wel eens geopperd om met 21+ mensen een B.V. op te richten, maar zelf daar nooit achteraan gegaan.

Las dat pirke het hier in het verleden ook over had?
pirke in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic"

Al zoekende kwam ik ook op https://maatschapsvriend.nl maar vind er niks terug hier op dit forum.

Graag hoor ik jullie ervaringen/meningen.

Alvast bedankt
Inmiddels een paar partijen gesproken en een kleine berekening ontvangen.
Eigenlijk zijn er tot nu toe 2 opties:
Verloning, bij zeg 13.500 omzet hou je kleine 6000 euro netto over. Hierbij betaal je alleen al aan werkgeverspremies etc al 3k+ per maand.
Opting In, daar kun je in principe gewoon aantal uren * uurprijs per maand doen, daar haal je loonheffing van af (https://rekenbuddy.nl/rekentools/loonheffing-berekenen/) en je hebt je netto 'salaris'. Met 13500 per maand kom je uit op ongeveer 7300 netto.
Weet er iemand wat meer over Opting In? Of iemand die ervaringen heeft met verloning?
Ben een beetje benieuwd naar de valkuilen.
Ja blijf liever als zelfstandige bezig, maar dit is een beetje noodzakelijk kwaad. En mocht er toch nog iets voorbij komen waardoor ik als Zelfstandige door kan dan pak ik die ook met beide handen aan.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 31-10 09:35
Willen ze nog afgezet worden voor de verkiezingen? Een motie van de meerderheid van de kamer negeren 8)7

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-10 17:24
bertuslambertus schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:17:
[...]

Inmiddels een paar partijen gesproken en een kleine berekening ontvangen.
Eigenlijk zijn er tot nu toe 2 opties:
Verloning, bij zeg 13.500 omzet hou je kleine 6000 euro netto over. Hierbij betaal je alleen al aan werkgeverspremies etc al 3k+ per maand.
Opting In, daar kun je in principe gewoon aantal uren * uurprijs per maand doen, daar haal je loonheffing van af (https://rekenbuddy.nl/rekentools/loonheffing-berekenen/) en je hebt je netto 'salaris'. Met 13500 per maand kom je uit op ongeveer 7300 netto.
Weet er iemand wat meer over Opting In? Of iemand die ervaringen heeft met verloning?
Ben een beetje benieuwd naar de valkuilen.
Ja blijf liever als zelfstandige bezig, maar dit is een beetje noodzakelijk kwaad. En mocht er toch nog iets voorbij komen waardoor ik als Zelfstandige door kan dan pak ik die ook met beide handen aan.
Op welke termijn heb je dit nodig? ben bezig met een andere variant, maar is nog niet geheel uitgewerkt.

• bertuslambertus
wvdl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:38:
[...]

Op welke termijn heb je dit nodig? ben bezig met een andere variant, maar is nog niet geheel uitgewerkt.
Kleine 2 - 3 maanden?
Met wat voor variant ben jij bezig? Mag ook via PM

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:29
loewie1984 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:59:
[...]

Klopt maar Circle8 is doorgaans een partij die een euro pakt op ieder uur, omdat broker zijn vanuit de opdrachtgever.
Dat hangt van het contract af. Circle8 zit evengoed ook gewoon in mantels wat ook geld kost om die aanbesteding te winnen en dan pakken ze echt wel meer (rond de 10 a 15 euro).

Maar al die portals die alle bedrijven in instanties hebben is nu toch ook horror. Moet je je eerst inschrijven, 2 weken wachten op goedkeuring. Dan zie je een opdracht ergens anders. Weer inschrijven, wachten op goedkeuring, opdracht inmiddels gesloten.
Dan is er wel iets van freelance.nl maar dat wist inmiddels ook al enorm commercieel.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:42
Eens hoor, bij mij kwam na een tijdje fastflex ertussen als intermediar op een lopende opdracht. Het aantal hoepeltjes waar ik doorheen heb moeten springen was ook niet tof.

discogs

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:46

sebasd

loopt op espresso

Ik lees hier vrij veel over redelijk passieve manieren van nieuwe opdrachten vinden. Portals afstruinen, reageren op berichten van recruiters, ‘wachten tot er iets langs komt’.

Met de huidige markt is een wat meer actieve manier van opdrachten vinden / creëren een goed idee.

Zelf doe ik dat door middel van het vergroten van mijn zichtbaarheid. Veel presentaties doen, heel actief zijn op LinkedIn, veel gratis kennis delen, regelmatig contact houden met mijn netwerk. Dat levert niet altijd direct iets op (vaak niet zelfs), maar mensen denken wel sneller aan je als ze iemand nodig hebben. Na dit een aantal jaren te doen helpt het enorm.

Ik heb ook recent geprobeerd om wat meer cold outreach te doen, maar dat beviel me toch een stuk minder goed. Veel berichten versturen, weinig respons.

Zijn er hier nog mensen die nog andere strategieën gebruiken om hun pipeline gevuld te houden?

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
sebasd schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 13:20:
Ik lees hier vrij veel over redelijk passieve manieren van nieuwe opdrachten vinden. Portals afstruinen, reageren op berichten van recruiters, ‘wachten tot er iets langs komt’.

Met de huidige markt is een wat meer actieve manier van opdrachten vinden / creëren een goed idee.

Zelf doe ik dat door middel van het vergroten van mijn zichtbaarheid. Veel presentaties doen, heel actief zijn op LinkedIn, veel gratis kennis delen, regelmatig contact houden met mijn netwerk. Dat levert niet altijd direct iets op (vaak niet zelfs), maar mensen denken wel sneller aan je als ze iemand nodig hebben. Na dit een aantal jaren te doen helpt het enorm.

Ik heb ook recent geprobeerd om wat meer cold outreach te doen, maar dat beviel me toch een stuk minder goed. Veel berichten versturen, weinig respons.

Zijn er hier nog mensen die nog andere strategieën gebruiken om hun pipeline gevuld te houden?
het hangt heel erg af van hoe je business is. Bij meer consultancy/langdurige inhuur gerichte opdrachten, dan kan ik bellen wat ik wil, maar moet je toch echt door de preferred suppliers heen en worden aangeboden.

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:07
Toevallig vorige maand benaderd door een recruiter als onderdeel van ongetwijfeld een bulk-mail campagne. Bijna direct gereageerd waardoor ik uiteindelijk op gesprek mocht komen en een nieuwe klus heb vanaf eind van deze maand.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:17
xobdorp schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:43:
Toevallig vorige maand benaderd door een recruiter als onderdeel van ongetwijfeld een bulk-mail campagne. Bijna direct gereageerd waardoor ik uiteindelijk op gesprek mocht komen en een nieuwe klus heb vanaf eind van deze maand.

***members only***
Toevallig bij BMW in Breda? Ik kreeg van 4 verschillende recruiters een mail :)

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:07
Montifaud schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Mispoes! Maar die inderdaad ook voorbij zien komen.

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Kurios schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

het hangt heel erg af van hoe je business is. Bij meer consultancy/langdurige inhuur gerichte opdrachten, dan kan ik bellen wat ik wil, maar moet je toch echt door de preferred suppliers heen en worden aangeboden.
n = 1, maar nee, dat hoeft niet.

Deze maand begonnen bij een nieuwe opdrachtgever, max. 24 uur per week, contract voor een jaar, ben nergens ‘aangeboden’.

Ja, ik moest wel een beetje papierwerk invullen want administratie en facturen gaan via een broker, maar dat was het ook wel weer.

Misschien mazzel, misschien een goed netwerk, waarschijnlijk een beetje van allebei.

Wat bedoel je met ‘bellen wat ik wil’?

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13
Montifaud schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

BMW financial is een van de weinige partijen die je constant met Java opdrachten ziet zwaaien, ik ben ook wederom benaderd, maar heb 'm nu maar aan me voorbij laten gaan. Maar als de markt echt zo mager is dan spring ik er volgende keer toch maar bovenop.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:18
Ik ben nu in gesprek met meerdere recruiters/bedrijven (data engineer rollen) en krijg bij bijna allemaal te horen dat € 85 ex btw wel de max is. Ik had stiekem wel gehoopt dat m'n tarief wel iets omhoog zou kunnen, maar voorlopig ben ik ook nog vrij afhankelijk van tussenpartijen.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:12
Renzmeister schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:05:
Ik ben nu in gesprek met meerdere recruiters/bedrijven (data engineer rollen) en krijg bij bijna allemaal te horen dat € 85 ex btw wel de max is. Ik had stiekem wel gehoopt dat m'n tarief wel iets omhoog zou kunnen, maar voorlopig ben ik ook nog vrij afhankelijk van tussenpartijen.
Dat is niet perse de max. Maar afhankelijk van de sector en je eigen niveau zou het wel passend kunnen zijn. Dus wellicht iets meer detail.

Edit: Heb ff je posts in dit topic doorgelezen. Ik zou iets minder vaak je tarief noemen en niet zo openlijk spreken over wat je niet kunt. Scan ze zelf eens door en bedenk dan wat een recruiter van profiel van jou zou schetsen...

[ Voor 17% gewijzigd door DomiGijzen op 07-10-2025 17:33 ]

Grz D.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Ik heb een nieuwe opdracht, maar er staat een artikel in het contract wat me niet aanstaat. Iemand een idee of dit gebruikelijk is:
Members only:
Vooral de laatste zin maakt dat ik hier niet voor wil tekenen. Iemand tips/inzicht of dit gangbaar is of niet?

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Andre-85 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:47:
Ik heb een nieuwe opdracht, maar er staat een artikel in het contract wat me niet aanstaat. Iemand een idee of dit gebruikelijk is:

***members only***

Vooral de laatste zin maakt dat ik hier niet voor wil tekenen. Iemand tips/inzicht of dit gangbaar is of niet?
Vraag me überhaupt af hoe rechtsgeldig het is.

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16

***members only***

Zie hier: https://nos.nl/artikel/25...rwijl-dat-niet-altijd-mag

Jurist zegt dat zelfs als je je handtekening eronder zet dat t in de meeste gevallen niet rechtsgeldig is. Je zou t na kunnen kijken door een jurist en toch tekenen als dat zo is en ze willen het toch niet schrappen..

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

ChefRopes schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:28:
[...]

Zie hier: https://nos.nl/artikel/25...rwijl-dat-niet-altijd-mag

Jurist zegt dat zelfs als je je handtekening eronder zet dat t in de meeste gevallen niet rechtsgeldig is. Je zou t na kunnen kijken door een jurist en toch tekenen als dat zo is en ze willen het toch niet schrappen..
Bedankt voor het artikel!

De betreffende zin is geschrapt.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-10 17:25

***members only***
Ik heb twee keer eenzelfde clausule gezien in een contractvoorstel en mijn reactie was beide keren iets als: we proberen als twee gelijkwaardige partijen dit netjes te regelen. Kun je uitleggen waarom al het risico bij mij moet liggen voor het geval dat de belastingdienst het niet met ons eens is?

Beide keren werd de clausule geschrapt.

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

DJ Henk schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:42:
[...]

Ik heb twee keer eenzelfde clausule gezien in een contractvoorstel en mijn reactie was beide keren iets als: we proberen als twee gelijkwaardige partijen dit netjes te regelen. Kun je uitleggen waarom al het risico bij mij moet liggen voor het geval dat de belastingdienst het niet met ons eens is?

Beide keren werd de clausule geschrapt.
Mooie aanpak voor een eventuele volgende keer. Dank :)

Lorem

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:05
Renzmeister schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:05:
Verdiende ik in 2019 al zonder al te veel moeite. Als je het corrigeert voor inflatie giert het achteruit op de ZZP markt. Ben daarom ook gestopt met brokers en werk alleen via eigen netwerk, kan ik zelf mijn prijs bepalen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kurios schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:36:
[...]

De truc is niet om te bellen, maar om gebeld te worden door mensen waar je in het verleden een positieve indruk achter hebt gelaten.

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
mrbones92 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:59:
[...]

Verdiende ik in 2019 al zonder al te veel moeite. Als je het corrigeert voor inflatie giert het achteruit op de ZZP markt. Ben daarom ook gestopt met brokers en werk alleen via eigen netwerk, kan ik zelf mijn prijs bepalen.
Maar niet iedereen heeft altijd die mogelijkheden hé :)

Sommige praten hier wel heel makkelijk :P

Bij 85 euro ex btw en 1600 uur (dan heb je nog best wat vrij) pak je 136k op jaarbasis

5,5% van de bevolking verdiend meer dan 1 ton per jaar. Dus denk dat je dan nog steeds niks te klagen hebt hoor :9

[ Voor 18% gewijzigd door C_V_S op 08-10-2025 10:48 ]

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

C_V_S schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Sommige praten hier wel heel makkelijk :P
Sommigen hebben ook gewoon hard gewerkt en veel geïnvesteerd om in deze positie te komen.

• C_V_S
  • Niet online
sebasd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:24:
[...]

Sommigen hebben ook gewoon hard gewerkt en veel geïnvesteerd om in deze positie te komen.
Dat zal best maar niet iedereen zit zo makkelijk in die situatie hé.

Een netwerk heb je niet binnen één dag zeg maar :)

• jongetje
Ook is het niet voor elke rol weggelegd om via je eigen netwerk alle opdrachten te krijgen. Bijvoorbeeld als tester of servicedeskmedewerker maar ook als projectleider is het enorm lastig om al je opdrachten uit je netwerk te halen. De recuiters en bedrijven vinden mijn CV allemaal interessant maar nooit op het moment dat ik een nieuwe opdracht nodig heb.

Op dit moment zie ik vooral SAP en ServiceNow voorbij komen. Maar blijkbaar is daar ook een grote groep aan mensen die dat "kunnen" dus die opdrachten zijn ook weer snel vervuld.

[ Voor 20% gewijzigd door jongetje op 08-10-2025 15:58 ]

• C_V_S
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:56:
Ook is het niet voor elke rol weggelegd om via je eigen netwerk alle opdrachten te krijgen. Bijvoorbeeld als tester of servicedeskmedewerker maar ook als projectleider is het enorm lastig om al je opdrachten uit je netwerk te halen. De recuiters en bedrijven vinden mijn CV allemaal interessant maar nooit op het moment dat ik een nieuwe opdracht nodig heb.
En als je veel in de (semi) overheid markt moet vissen voor je opdracht dan zit je heel vaak via "preferred suppliers"

Er wordt hier heel veel gezeurd op "brokers" maar er zitten ook echt prima partijen tussen hoor. Die je gewoon bellen als ze weten dat je beschikbaar bent en ze een profiel hebben wat bij je past. Zeker als ze goede ervaringen met je hebben. Ook dat soort partijen vinden het fijn om iemand op een opdracht te hebben waar ze goede ervaringen mee hebben. Ze hebben ook een naam "hoog te houden"

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

C_V_S schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet?

Ik zie dit regelmatig om me heen, niet specifiek bij jou of hier op dit forum (al komt het hier ook voor), andere ZZP'ers die zeggen 'ja maar jij hebt het makkelijk, jij hebt een goed netwerk'.

Ja, dat is omdat ik er jarenlang in heb geinvesteerd. Veel kennis delen, openstaan voor gesprekken, contact houden met mensen. Natuurlijk, goed werk leveren is een eerste voorwaarde, maar niet de enige.

En ja, dat kost tijd. En ja, daar zie je niet altijd meteen iets voor terug. Maar ik word een beetje moe van al dat ge-'ja maar...' en altijd maar de vinger alleen naar anderen wijzen als het even wat minder gaat.

Wat heb je (nogmaals, niet specifiek naar jou) ervoor gedaan om ervoor te zorgen dat je netwerk op orde is?

Sorry, dit is even wat frustratie van me afschrijven.
jongetje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:56:

Op dit moment zie ik vooral SAP en ServiceNow voorbij komen. Maar blijkbaar is daar ook een grote groep aan mensen die dat "kunnen" dus die opdrachten zijn ook weer snel vervuld.
Sorry, maar nee. Ik werk in het testvak. Ook daar kan het prima.

• C_V_S
  • Niet online
sebasd schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:05:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet?

Ik zie dit regelmatig om me heen, niet specifiek bij jou of hier op dit forum (al komt het hier ook voor), andere ZZP'ers die zeggen 'ja maar jij hebt het makkelijk, jij hebt een goed netwerk'.

Ja, dat is omdat ik er jarenlang in heb geinvesteerd. Veel kennis delen, openstaan voor gesprekken, contact houden met mensen. Natuurlijk, goed werk leveren is een eerste voorwaarde, maar niet de enige.

En ja, dat kost tijd. En ja, daar zie je niet altijd meteen iets voor terug. Maar ik word een beetje moe van al dat ge-'ja maar...' en altijd maar de vinger alleen naar anderen wijzen als het even wat minder gaat.

Wat heb je (nogmaals, niet specifiek naar jou) ervoor gedaan om ervoor te zorgen dat je netwerk op orde is?

Sorry, dit is even wat frustratie van me afschrijven.
Ik heb een netwerk hoor maar die hebben niet altijd direct iemand nodig en daarnaast zitten die ook met wet DBA momenteel. Zo van ja we willen wel maar wet DBA moeilijk allemaal.

Toen ik ooit nog in vaste dienst werkte heb ik met veel bureaus samen gewerkt voor mensen die we aannamen en ook verschillende leveranciers.

Merendeel altijd contact mee gehouden en ja dat wil weleens lonen :) Collega ZZP'ers ook. Zo schuif je elkaar af en toe naar voren.

• Renzmeister
DomiGijzen schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:19:
[...]

Dat is niet perse de max. Maar afhankelijk van de sector en je eigen niveau zou het wel passend kunnen zijn. Dus wellicht iets meer detail.
Ik ben in de running voor echt een leuke klus (senior rol, realtime/streaming data, ML/AI etc.), maar kreeg van de recruiter al te horen dat het tarief dus vrij beperkt zal zijn, en dat verbaasde me gezien wat er wordt gevraagd. De recruiter was wel zo eerlijk om te zeggen dat zij als broker ertussen zullen zitten en dat daardoor het tarief voor mij lager uit zal vallen. Maar ook zou de wet DBA een rol spelen, omdat teams moeilijker budgetten kunnen vrijspelen om zzp'ers in te kunnen huren(?)

Ik heb nu meerdere lijntjes lopen, maar deze opdracht lijkt me wel echt heel leuk. Ligt ook in het verlengde van mijn voorgaande ervaring.

• jongetje
@Renzmeister Ik merk ook al maanden dat op elke opdracht simpelweg veel mensen reageren. En daarmee drukt dat het tarief ook gewoon als er een handjevol in meegaat.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:12
Renzmeister schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Ik ben in de running voor echt een leuke klus (senior rol, realtime/streaming data, ML/AI etc.), maar kreeg van de recruiter al te horen dat het tarief dus vrij beperkt zal zijn, en dat verbaasde me gezien wat er wordt gevraagd. De recruiter was wel zo eerlijk om te zeggen dat zij als broker ertussen zullen zitten en dat daardoor het tarief voor mij lager uit zal vallen. Maar ook zou de wet DBA een rol spelen, omdat teams moeilijker budgetten kunnen vrijspelen om zzp'ers in te kunnen huren(?)

Ik heb nu meerdere lijntjes lopen, maar deze opdracht lijkt me wel echt heel leuk. Ligt ook in het verlengde van mijn voorgaande ervaring.
Klinkt als een leuke rol. Ook als een klus die niet in 3-6 maanden klaar is. Maak afspraken over de fee ofwel je tarief voor eventuele verlengingen.

Grz D.

• bertuslambertus
C_V_S schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 16:00:
[...]

En als je veel in de (semi) overheid markt moet vissen voor je opdracht dan zit je heel vaak via "preferred suppliers"

Er wordt hier heel veel gezeurd op "brokers" maar er zitten ook echt prima partijen tussen hoor. Die je gewoon bellen als ze weten dat je beschikbaar bent en ze een profiel hebben wat bij je past. Zeker als ze goede ervaringen met je hebben. Ook dat soort partijen vinden het fijn om iemand op een opdracht te hebben waar ze goede ervaringen mee hebben. Ze hebben ook een naam "hoog te houden"
Heb je wat voorbeelden van dat soort partijen? Ik heb de laatste maand veel contact met meerdere partijen, maar kan van veel weinig vinden op dit forum b.v.

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:42
[...]

Check ook met broker wat hun marge is, er zijn helaas teveel brokers die dit soort dingen wel zeggen maar dat de werkelijkheid ook anders is. Vorig jaar had ik ook zo' n broker, klant kan maar X betalen. Dus ik gezegd, jammer, maar mijn tarief is X+30 euro. Tegelijkertijd met een andere broker een andere opdracht kunnen regelen voor wel een acceptabel tarief. Komt de foute broker later terug, ow klant kan toch jouw tarief betalen... te laat vriend, ik heb al wat anders.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• loewie1984
Gisteravond ben ik naar een business club geweest die misschien wel de moeite waard is om onder de aandacht te brengen. Het was de kick-off voor de regio Maastricht, maar landelijk al op diverse plekken georganiseerd wordt en nu zo'n 180 leden bevat.

De MetalBC. Gericht op mensen die houden van punk en metal. Ik kon het zelf nog niet, maar het was heel interessant en de essentie van deze BC is, dat vanuit gezamenlijke passie en interesse je elkaar leert kennen en dat van daaruit business zelf ontstaat.

Nu doe ik even NIVEA (niet invullen voor een ander) maar tweakers > geek > geeks love metal, dus wie weet als je nog niet van deze BC gehoord hebt, misschien de moeite waard om eens een keer een kijkje te gaan nemen. Ik ben geen lid ook niet van de organisatie dus win hier niets mee, buiten dat ik het de moeite waard vond om te delen.

https://metalbc.com/
https://www.linkedin.com/company/metalbc

[ Voor 176% gewijzigd door ZieMaar! op 14-10-2025 15:38 ]

discogs

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10 10:53

page404

Website says no

https://www.zzp-nederland...met-indienen-besluit-vbar

Tsja, we weten allemaal wat ze momenteel in Den Haag met adviezen doen. Hun r*** mee afvegen en over tot de orde van de dag. Ik hoop dat iemand een keer uit gaat rekenen wat het onze economie kost.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 09:07
[...]
Ik ben in de running voor echt een leuke klus (senior rol, realtime/streaming data, ML/AI etc.), maar kreeg
Ik heb het idee dat de meeste freelance dev-functies vooral AI-gerelateerd zijn. Aantal niet-AI opdrachten lijkt behoorlijk af te nemen.

Ik ben onder de pannen tot eind van dit jaar, verwacht ik. Voor daarna ben ik ook naar loondienst opdrachten aan het kijken. Senior devs (.NET)-rollen circa 5-6,5K, (technisch-)architectuur ~7K. Leaseauto vn bij detacheringsclubs. Maw: financieel flink achteruit. Ik verdiende toen ik begin 2019 stopte in loondienst ook al zoiets. De tijd dat ICT-mensen schaars waren lijkt voorbij te zijn.

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:25
[...]
De recruiter was wel zo eerlijk om te zeggen dat zij als broker ertussen zullen zitten en dat daardoor het tarief voor mij lager uit zal vallen. Maar ook zou de wet DBA een rol spelen, omdat teams moeilijker budgetten kunnen vrijspelen om zzp'ers in te kunnen huren(?)
Die 2 klinken mij als onzin redenen. Een echte broker heeft een contract met de klant en die doet niets aan jouw tarief (mogelijk krijgen ze wel een kleine fee voor elk uur dat jij werkt, maar kan ook vaste fee zijn)
En wat heeft de Wet DBA te maken met het vrij krijgen van budgetten??

Ondanks dat: als je dit een top opdracht lijkt, lekker doen :)

• C_V_S
  • Niet online
[...]

Is het niet eerder richting het einde van het jaar dat de budgetten op zijn. Mijn huidige klus hebben ze eigenlijk nog zat werk voor mij maar budget is allemaal heel erg lastig dus waarschijnlijk loopt het binnenkort af.

Nu ben ik in de running voor een andere klus en dat was wel allemaal positief maar die hebben moeilijkheden om het budget technisch rond te maken.

• mrbones92
kwaazaar schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Ik heb het idee dat de meeste freelance dev-functies vooral AI-gerelateerd zijn. Aantal niet-AI opdrachten lijkt behoorlijk af te nemen.

Ik ben onder de pannen tot eind van dit jaar, verwacht ik. Voor daarna ben ik ook naar loondienst opdrachten aan het kijken. Senior devs (.NET)-rollen circa 5-6,5K, (technisch-)architectuur ~7K. Leaseauto vn bij detacheringsclubs. Maw: financieel flink achteruit. Ik verdiende toen ik begin 2019 stopte in loondienst ook al zoiets. De tijd dat ICT-mensen schaars waren lijkt voorbij te zijn.
Die indruk heb ik ook wel. Er is in de tussentijd ook een hele rits aan arbeidsmigranten bijgekomen, die voornamelijk reageren op Engelstalige rollen bij grote bedrijven. Keuze genoeg (als je inhuurt)

• hackerhater
kwaazaar schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:33:
Ik kan niet wachten tot die AI bubble knapt. Nu zal dat waarschijnlijk de VS in een depressie duwen maar soit.
Domme overhypte troep.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
hackerhater schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:02:
[...]

Ik kan niet wachten tot die AI bubble knapt. Nu zal dat waarschijnlijk de VS in een depressie duwen maar soit.
Domme overhypte troep.
Kan wel knappen, maar AI gaat natuurlijk niet meer weg. Nadat de dotcom bubble knapte verdween internet ook niet.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Altijd gewoon concreet vragen hoeveel. Zo voorkom je dat ze er voor 30-50 euro per uur tussen gaan zitten.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08
gem-p schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:37:
[...]

Kan wel knappen, maar AI gaat natuurlijk niet meer weg. Nadat de dotcom bubble knapte verdween internet ook niet.
Aan de andere kant: crypto currency is iets waar ze ook al een decennium dingen over beloven, maar ook daar zie ik het niet.

Ik voel me toch een beetje een “ludite”; old lady yells at clouds niveautje. Ik heb gewoon keihard een aversie voor al die AI LLM dingen waar iedereen zo bovenop springt. Des te meer ik heb geleerd over hoe het werkt des te minder ik er werkelijk in geloof dat t waarde toevoegt.

Net als crypto currency verbrandt t enorm veel bronnen en wat krijgen we er voor terug? Investeringen, mensen die rijk worden, maar ik heb er nog geen waarde voor het volk, voor de wereld in gezien.

Liege, liege, liegebeest!

• loewie1984
Ik denk dat het wel kansen biedt, de vraag is alleen hoe fair.
offtopic:
Wat als we niet meer op onze bureaustoel hoeven te zitten, maar betekenisvol werk kunnen doen, of werk met onze handen daar waar het nodig is (houtbewerking, timmermannen, elektriciens, loodgieters, hoveniers), allemaal beroepen waar AI een marginale rol van betekenis speelt. Je krijgt hoogstens een verschuiving want ook daar zal t.z.t. een overvloed aan zijn.

Mijn probleem is dat ik 100 eu per uur betaald krijg voor advies en muiskliks, terwijl als ik met mijn handen werk blijf ik op 55 eu per uur hangen. Zelfs als ik fixed price doe en overhead uren zoals calculeren, materialen bestellen, ritjes naar de bouwmarkt erbij optel, dan nog, leg ik het af tegen mijn consultant tarief.

En met 2 jonge kids en een plan om t.z.t. doch rond mijn 60ste FO te zijn, kies ik voor het geld. Ik heb terug plezier gevonden in het consultant werk. Ik weet voor wie ik het doe, en aan wie ik verantwoording af moet leggen als ik er met de pet naar gooi.

AI stelt me nu in staat sneller te werken dan ooit. Ik kon bijv. tot op zekere hoogte powershell schrijven, had net de foreach onder de knie zeg maar. Nu beschrijf ik functioneel wat ik wil, geef ik de technische kaders door waar het aan moet voldoen, en heb ik 1000 regels code waar je vroeger een week op zat te klooien. En dat alles om mijn opdrachtgever en diens klant te dien en de waarde te leveren waar ze voor betalen, en ze krijgen nu nog meer waarde per uur dan voorheen.

V.w.b. je laatste alinea, het is mijn overtuiging dat er systemen gecreeerd zijn om ons aan het werk te houden, zodat we brave loonslaafjes blijven. Er zijn er maar een paar die daaraan kunnen ontsnappen, dat zijn de superrijken en sommige freelancers in dit topic. Als ik nog 20 jaar buffel en gewoon werk behoudt bouw ik een godsvermogen op en kan ik stoppen met werken en het systeem vaarwel zeggen.

Wat ik bedoel: huizenprijzen zo hoog dat je met z'n 2 moet verdienen, maar dan moeten de kids naar de opvang, dat kost ook weer geld. De auto is de melkkoe v.d. overheid, gratis OV? Wie vult dan de schatkist? We zullen zelfs al zou het mogelijk zijn never een basisinkomen krijgen zonder tegenprestatie. Dus als je niet voor jezelf opkomt en je schaapjes op het droge krijgt, is het jammer en ben je gewoon de sjaak.

Al die mensen die niet met geld om kunnen gaan, die mogen wel nog steeds klarna betalingen doen, terwijl ze tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Die blijven ook maar vast zitten in patronen. Als de overheid echt het beste beentje met ons voor had, namen ze niet van die halfbakken maatregelen. Ik heb het gevoel dat er nog overal lobbies zijn, en dat de koers die onze overheid vaart niet 100% vanuit de eigen koker komt. Ja natuurlijk vanuit Europa, maar ook daar is geen gelijk speelveld.

discogs

• C_V_S
  • Niet online
loewie1984 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:56:
offtopic:
Wat als we niet meer op onze bureaustoel hoeven te zitten, maar betekenisvol werk kunnen doen, of werk met onze handen daar waar het nodig is (houtbewerking, timmermannen, elektriciens, loodgieters, hoveniers), allemaal beroepen waar AI een marginale rol van betekenis speelt. Je krijgt hoogstens een verschuiving want ook daar zal t.z.t. een overvloed aan zijn.

Mijn probleem is dat ik 100 eu per uur betaald krijg voor advies en muiskliks, terwijl als ik met mijn handen werk blijf ik op 55 eu per uur hangen. Zelfs als ik fixed price doe en overhead uren zoals calculeren, materialen bestellen, ritjes naar de bouwmarkt erbij optel, dan nog, leg ik het af tegen mijn consultant tarief.

En met 2 jonge kids en een plan om t.z.t. doch rond mijn 60ste FO te zijn, kies ik voor het geld. Ik heb terug plezier gevonden in het consultant werk. Ik weet voor wie ik het doe, en aan wie ik verantwoording af moet leggen als ik er met de pet naar gooi.

AI stelt me nu in staat sneller te werken dan ooit. Ik kon bijv. tot op zekere hoogte powershell schrijven, had net de foreach onder de knie zeg maar. Nu beschrijf ik functioneel wat ik wil, geef ik de technische kaders door waar het aan moet voldoen, en heb ik 1000 regels code waar je vroeger een week op zat te klooien. En dat alles om mijn opdrachtgever en diens klant te dien en de waarde te leveren waar ze voor betalen, en ze krijgen nu nog meer waarde per uur dan voorheen.

V.w.b. je laatste alinea, het is mijn overtuiging dat er systemen gecreeerd zijn om ons aan het werk te houden, zodat we brave loonslaafjes blijven. Er zijn er maar een paar die daaraan kunnen ontsnappen, dat zijn de superrijken en sommige freelancers in dit topic. Als ik nog 20 jaar buffel en gewoon werk behoudt bouw ik een godsvermogen op en kan ik stoppen met werken en het systeem vaarwel zeggen.

Wat ik bedoel: huizenprijzen zo hoog dat je met z'n 2 moet verdienen, maar dan moeten de kids naar de opvang, dat kost ook weer geld. De auto is de melkkoe v.d. overheid, gratis OV? Wie vult dan de schatkist? We zullen zelfs al zou het mogelijk zijn never een basisinkomen krijgen zonder tegenprestatie. Dus als je niet voor jezelf opkomt en je schaapjes op het droge krijgt, is het jammer en ben je gewoon de sjaak.

Al die mensen die niet met geld om kunnen gaan, die mogen wel nog steeds klarna betalingen doen, terwijl ze tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Die blijven ook maar vast zitten in patronen. Als de overheid echt het beste beentje met ons voor had, namen ze niet van die halfbakken maatregelen. Ik heb het gevoel dat er nog overal lobbies zijn, en dat de koers die onze overheid vaart niet 100% vanuit de eigen koker komt. Ja natuurlijk vanuit Europa, maar ook daar is geen gelijk speelveld.
Heel veel dingen die je benoemd zijn gewoon keuzes hoor.

Daarnaast een goede zelfstandige loodgieter pakt ook al rond de 80 - 85 per uur hoor.

• gem-p
  • Nu online
Liegebeest schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

Aan de andere kant: crypto currency is iets waar ze ook al een decennium dingen over beloven, maar ook daar zie ik het niet.

Ik voel me toch een beetje een “ludite”; old lady yells at clouds niveautje. Ik heb gewoon keihard een aversie voor al die AI LLM dingen waar iedereen zo bovenop springt. Des te meer ik heb geleerd over hoe het werkt des te minder ik er werkelijk in geloof dat t waarde toevoegt.

Net als crypto currency verbrandt t enorm veel bronnen en wat krijgen we er voor terug? Investeringen, mensen die rijk worden, maar ik heb er nog geen waarde voor het volk, voor de wereld in gezien.
Oh maar ik heb ook zeker mijn bedenkingen bij de hele AI zut hoor. Vind de hele wereld nou ook niet echt mooier geworden met internet, smartphones, etc. En ja ook ik verdien mijn brood er mee en helaas zie ik dat de komende jaren ook niet veranderen. Iets anders doen zou een te grote terugval in inkomen betekenen en dat zou nogal lullig zijn voor mijn gezin. Heb geen hekel aan mijn werk, maar het heeft ook weinig meerwaarde voor de mensheid zeg maar.
Kan mij dus ook goed vinden in de post van loewie hierboven.
Tot die tijd doe ik wel mee met het systeem en leer ik mijn kinderen wel dat zij de wereld kunnen maken ipv gemaakt worden door de wereld. En heel misschien kan ik dan over pakweg 15j ook wat anders gaan doen.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-10 11:09
C_V_S schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 15:47:
[...]

Klopt, maar dat is goud waard. Ik kreeg 3 weken geleden van een klant te horen dat ze van 20uur teruggingen naar 8uur, en op diezelfde dag werd bij een andere klant het hele project (8uur per week) gepauzeerd. Geeft wel even een paar dagen wat onrust, ook omdat ik net op vakantie was. Bij terugkomst wat oudere projectjes afgestoft bij klanten die al even op de plank lagen, binnen een week 3 nieuwe projectjes zodat de agenda tot eind november weer helemaal gevuld is. Daarna belde een oud collega op of ik kon komen praten over een nieuw project. Afgelopen dagen in London gezeten voor een andere klant.

Investeer in je netwerk want ook de prijs is 50% hoger als hierboven genoemd, en voor mij investeren in mijn netwerk is niks meer als een goed verhaal vertellen wat ik doe, geen verkooppraatje, uitleggen wat ik doe en als veel mensen dit weten, komt er altijd wel een keer iemand voorbij. Ook als je het druk hebt, tijd maken om iemand even uit te helpen, vaak gratis. 3 weken geleden nog iemand geholpen met PowerBI en data connecties, die gaat in de toekomst nog zeker een keer bellen, want met alle respect, die gaat daar niet heel veel verder mee komen....gewoon even laten rusten, laat de tijd maar zijn werk doen...

• kwaazaar
Ik ben 21 jaar consultant geweest en bij veel klanten geweest. Vrij groot netwerk dus. Toen ik ging freelancen heb ik er een aantal benaderd (waar ik geen last met concurrentiebeding zou krijgen). Helaas kwam daar toch niks uit. Ze hadden een preferred partner, deden geen maatwerk meer, contactpersoon was met pensioen, etc.

Crypto vergelijken met AI klopt wel. Blockchain heeft nog steeds meerwaarde (ja echt), maar werd volledig overschat (en het imago is flink beschadigd door alle shitcoins en scams). Bij AI gebeurt momenteel hetzelfde: iedereen gooit er bakken met geld tegenaan, maar grote voordelen plukken we er nog niet van.

Een stukje code genereren lukt nog wel en is nog zelf te reviewen. Een volledige feature of zelfs applicatie genereren is mij (met GH Copilot agents) nog niet gelukt. Veel fouten, niet compilerende code, falende tests en zoveel te code-reviewen. Onder de streep vind ik het geen voordeel bieden. (code-reviews door copilot zijn wel nuttig soms).

• coldasice
kwaazaar schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:33:
Ik ben 21 jaar consultant geweest en bij veel klanten geweest. Vrij groot netwerk dus. Toen ik ging freelancen heb ik er een aantal benaderd (waar ik geen last met concurrentiebeding zou krijgen). Helaas kwam daar toch niks uit. Ze hadden een preferred partner, deden geen maatwerk meer, contactpersoon was met pensioen, etc.

Crypto vergelijken met AI klopt wel. Blockchain heeft nog steeds meerwaarde (ja echt), maar werd volledig overschat (en het imago is flink beschadigd door alle shitcoins en scams). Bij AI gebeurt momenteel hetzelfde: iedereen gooit er bakken met geld tegenaan, maar grote voordelen plukken we er nog niet van.

Een stukje code genereren lukt nog wel en is nog zelf te reviewen. Een volledige feature of zelfs applicatie genereren is mij (met GH Copilot agents) nog niet gelukt. Veel fouten, niet compilerende code, falende tests en zoveel te code-reviewen. Onder de streep vind ik het geen voordeel bieden. (code-reviews door copilot zijn wel nuttig soms).
Volgens mij worden er tienduizenden developers uitgegooid vanwege alle AI gegenereerde code, als je bij de grote 7 nog programmeert zonder gebruik te maken van AI staat het doosje met je persoonlijke spullen al klaar om te vertrekken. Nee, het werkt nog niet perfect, maar met AI kun je echt zoveel sneller werken....

• C_V_S
  • Niet online
coldasice schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Klopt, maar dat is goud waard. Ik kreeg 3 weken geleden van een klant te horen dat ze van 20uur teruggingen naar 8uur, en op diezelfde dag werd bij een andere klant het hele project (8uur per week) gepauzeerd. Geeft wel even een paar dagen wat onrust, ook omdat ik net op vakantie was. Bij terugkomst wat oudere projectjes afgestoft bij klanten die al even op de plank lagen, binnen een week 3 nieuwe projectjes zodat de agenda tot eind november weer helemaal gevuld is. Daarna belde een oud collega op of ik kon komen praten over een nieuw project. Afgelopen dagen in London gezeten voor een andere klant.

Investeer in je netwerk want ook de prijs is 50% hoger als hierboven genoemd, en voor mij investeren in mijn netwerk is niks meer als een goed verhaal vertellen wat ik doe, geen verkooppraatje, uitleggen wat ik doe en als veel mensen dit weten, komt er altijd wel een keer iemand voorbij. Ook als je het druk hebt, tijd maken om iemand even uit te helpen, vaak gratis. 3 weken geleden nog iemand geholpen met PowerBI en data connecties, die gaat in de toekomst nog zeker een keer bellen, want met alle respect, die gaat daar niet heel veel verder mee komen....gewoon even laten rusten, laat de tijd maar zijn werk doen...
Helemaal mee eens hoor! Zo ben ik ook aan een paar klussen gekomen! Het is wel een beetje afhankelijk in welke tak van de IT je zit heb ik het idee.

• bertuslambertus
loewie1984 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 23:56:
offtopic:

Ik zit op moment in een fase waarbij ik eerlijk gezegd zoekende ben ik wat ik wil gaan doen.
Freelance zie ik als een middel om te proberen uit de ratrace te komen. Door de financiële aspect ervan (veel meer inkomen) heb je meer vrijheid om dingen uit te zoeken, dingen te proberen.
Zou zelf ook wat minder achter een scherm willen zitten, maar idd, dat verdient echt een heel stuk minder (in mijn geval). Heb nooit echt wat anders gedaan dan achter een 'stom' scherm 8)7

Zag laatst dit: The School for Moral Ambition

Staat op mijn lijstje om te kopen (boek). Hopelijk dat het wat meer betekenis kan geven aan 'werk' :)

Als je FO kunt worden moet je wel wat 'te doen' te hebben natuurlijk, anders wordt je heel snel oud.
Wat je eigenlijk wil is dat je veel vaker uit je comfort-zone komt, doe dingen die je niet kan en kent, trigger je hersenen. Val, leer, sta op. En dan bedoel ik niet alleen technisch of in de IT.

Een stom voorbeeld zou kunnen zijn is om een B&B te beginnen, of in het buitenland een huisje te kopen en die te verhuren. Meer 'echt' ondernemen (en niet uurtje factuurtje).

Hoe zien jullie dit?

• mrbones92
bertuslambertus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Ik zit op moment in een fase waarbij ik eerlijk gezegd zoekende ben ik wat ik wil gaan doen.
Freelance zie ik als een middel om te proberen uit de ratrace te komen. Door de financiële aspect ervan (veel meer inkomen) heb je meer vrijheid om dingen uit te zoeken, dingen te proberen.
Zou zelf ook wat minder achter een scherm willen zitten, maar idd, dat verdient echt een heel stuk minder (in mijn geval). Heb nooit echt wat anders gedaan dan achter een 'stom' scherm 8)7

Zag laatst dit: The School for Moral Ambition

Staat op mijn lijstje om te kopen (boek). Hopelijk dat het wat meer betekenis kan geven aan 'werk' :)

Als je FO kunt worden moet je wel wat 'te doen' te hebben natuurlijk, anders wordt je heel snel oud.
Wat je eigenlijk wil is dat je veel vaker uit je comfort-zone komt, doe dingen die je niet kan en kent, trigger je hersenen. Val, leer, sta op. En dan bedoel ik niet alleen technisch of in de IT.

Een stom voorbeeld zou kunnen zijn is om een B&B te beginnen, of in het buitenland een huisje te kopen en die te verhuren. Meer 'echt' ondernemen (en niet uurtje factuurtje).

Hoe zien jullie dit?
Ik ervaar ZZP'en niet echt als uit de ratrace stappen. Om een goed inkomen te hebben om alle extra kosten te dekken moet je toch wel 32/40 uur werken met de huidige tarieven als je werkt via een broker. Dit is dan nog zonder de overhead van administratie ed. Ik denk dat de lonen in loondienst aardig zijn bijgetrokken en het verschil erg klein is.

Het verhaal is natuurlijk compleet anders als je een consultancy achtig bedrijf hebt waarbij je veel hogere tarieven kan rekenen of werkt met SOW. Dan ben je veel vrijer.

• kwaazaar
bertuslambertus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Grappig, ik zit in diezelfde fase :)

In loondienst mag je van je werkgever verwachten dat die je opleiding betaald (onder werktijd) om je kennis wat te verbreden en bv van dev naar scrummaster, architect of ontwerper op te leiden.
Wil je een totaal ander vak gaan doen, dan wordt het een ander verhaal.

Iemand wees mij er op dat een lagere school leraar na 12j zo'n 6800 euro verdiend. Met veel vrije tijd (55dg/j) is dat een totaal ander (maar zinvol!) beroep. In de vakantieperiodes kun jij dan je B&B runnen ;)

• hackerhater
coldasice schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 10:46:
Volgens mij worden er tienduizenden developers uitgegooid vanwege alle AI gegenereerde code, als je bij de grote 7 nog programmeert zonder gebruik te maken van AI staat het doosje met je persoonlijke spullen al klaar om te vertrekken. Nee, het werkt nog niet perfect, maar met AI kun je echt zoveel sneller werken....
Sneller wellicht, maar het niveau van de code is om te huilen. Ik heb junioren betere code zien schrijven dan wat "AI" genereert.
Naja een hoop meer werk voor mensen als ik wanneer deze bubble eindelijk knapt.

Ik vraag me af wanneer de IT eindelijk eens volwassen wordt als een engineerings-tak ipv van hype naar hype te rennen met slecht & onbetrouwbaar spul.

@kwaazaar
Verkijk je niet op die hoeveel vrije dagen. Meeste ervan is compensatie omdat je tijdens de lesweken meer uren dan je contract draait (tijd voor tijd).

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 10-10-2025 13:55 ]

• Joppiez
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-10 23:49
jongetje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:10:
@Renzmeister Ik merk ook al maanden dat op elke opdracht simpelweg veel mensen reageren. En daarmee drukt dat het tarief ook gewoon als er een handjevol in meegaat.
Ik ben als senior java ontwikkelaar ook een tijd bezig en merk het ook. Veel concurrentie, gestagneerde/lage tarieven. Heb er veel over nagedacht en denk dat het komt door:
  • Gestagneerde/zwakke Europese economie door met name haar rente/inflatiebeleid.
  • Een zwakke(re) Duitse economie.
  • Bedrijven die selectiever zijn met haar uitgaven en externe inhuur, dit zet de tarieven onder druk.
Ook kun je zien dat er ontzettend veel kapitaal naar AI (projecten) gaat en het kan niet anders dat dit ten kosten gaat van het normale dev werk. Denk dat "wij" er niet onderuit komen om simpelweg mee te gaan met de AI hype cycle en een semi "AI expert" >:) te worden. Aan bedrijven dan de keuze een AI expert van 100-200-300 euro per uur in te huren, ik bungel dan vast wel aan de onderkant. Meer concurrentie voor deze groep kan geen kwaad denk ik.

• coldasice
hackerhater schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Sneller wellicht, maar het niveau van de code is om te huilen. Ik heb junioren betere code zien schrijven dan wat "AI" genereert.
Naja een hoop meer werk voor mensen als ik wanneer deze bubble eindelijk knapt.

Ik vraag me af wanneer de IT eindelijk eens volwassen wordt als een engineerings-tak ipv van hype naar hype te rennen met slecht & onbetrouwbaar spul.
Zouden al die grote bedrijven dan een grote puinzooi maken van hun code? Mijn advies, begin er mee voordat je jezelf uit de markt prijst...

• C_V_S
  • Niet online
Joppiez schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:46:
[...]

Ik ben als senior java ontwikkelaar ook een tijd bezig en merk het ook. Veel concurrentie, gestagneerde/lage tarieven. Heb er veel over nagedacht en denk dat het komt door:
  • Gestagneerde/zwakke Europese economie door met name haar rente/inflatiebeleid.
  • Een zwakke(re) Duitse economie.
  • Bedrijven die selectiever zijn met haar uitgaven en externe inhuur, dit zet de tarieven onder druk.
Ook kun je zien dat er ontzettend veel kapitaal naar AI (projecten) gaat en het kan niet anders dat dit ten kosten gaat van het normale dev werk. Denk dat "wij" er niet onderuit komen om simpelweg mee te gaan met de AI hype cycle en een semi "AI expert" >:) te worden. Aan bedrijven dan de keuze een AI expert van 100-200-300 euro per uur in te huren, ik bungel dan vast wel aan de onderkant. Meer concurrentie voor deze groep kan geen kwaad denk ik.
Dit zijn bedrijven maar een heel groot deel van de inhuur markt is toch (semi) overheid? Die doen uiteraard wel wat met AI maar zoals gewoonlijk lopen ze vaak achter met alles. Zijn er nog zat die nog naar Windows 11 moeten migreren zelfs :)

Dus voor dat stukje van de markt gaat het niet op.

• hackerhater
coldasice schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:01:
Zouden al die grote bedrijven dan een grote puinzooi maken van hun code? Mijn advies, begin er mee voordat je jezelf uit de markt prijst...
Mijn ervaring met like 95% van de code die ik onder ogen krijg om te fixen? Ja.
Het is nuttig om boilerplate code mee te genereren, maar meer dan dat? Nope.
Je bent meer tijd kwijt aan de illusies en fouten van de "AI" dan daadwerkelijk je werk doen met het serieuze werk.

Het is een hype die gaat crashen, net als elke andere poging de laatste 20 jaar om developers overbodig te maken.
Ik ben de type persoon die je inhuurt als je code zo'n grote puinzooi is geworden/achter loopt dat je er niet meer uit komt.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 10-10-2025 15:06 ]

• Joppiez
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-10 23:49
C_V_S schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Dit zijn bedrijven maar een heel groot deel van de inhuur markt is toch (semi) overheid? Die doen uiteraard wel wat met AI maar zoals gewoonlijk lopen ze vaak achter met alles. Zijn er nog zat die nog naar Windows 11 moeten migreren zelfs :)

Dus voor dat stukje van de markt gaat het niet op.
Als ik dan naar mijn situatie kijk zie ik dat het aantal (publieke) opdrachten binnen mijn domein nogal is opgedroogd (of aan het opdrogen is). Bij de (semi) overheid zie je ze nog wel ja, maar je hebt dus wel met een stuk meer concurrentie te dealen want een groot aantal recruiters/consultancies gaan hier mee aan de slag. Althans naar mijn indruk/ervaring.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-10 09:59

TommyGun

Stik er maar in!

Ik had hier wel eea gelezen over ZZP'ers en bedrijfsuitjes, maar om het in het echt tegen te komen...

Triest gedoe. :')
Members only:
Betreffende stuk uit dat beleid;
Members only:

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• hackerhater
Zucht, wat een gedoe.

• gem-p
  • Nu online
Flauwekul.
En aangezien externe medewerkers in loondienst ook niet meer mogen komen en gezien de tijd van het jaar lijkt dit eerder op een bezuinigingsmaatregel.

(1 vd redenen voor mij om zzp'er te worden was juist dit soort semi verplichte buitenschoolse activiteiten van een bedrijf)

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:36
senior data engineer rol die ik net binnen kreeg:
flexibele uren, 20 to 40 / week. 3 dagen op locatie (dag en aantal ligt vast)

tarief: max 75 :D :D :D

ik neem wel een sabbatical

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-10 11:28

Crazy D

I think we should take a look.

Afhankelijk van je type opdrachten (fulltime 1 klus of veel kleine dingen) vind ik het niet echt "uit de ratrace stappen". Toch maar ja zeggen om dat klusje te doen want ach, vrouw-lief heeft voor zondag toch andere plannen. Als je "gewoon" 1 klus hebt voor een langere periode is dat waarschijnlijk niet zo herkenbaar.

Ik denk wel dat het interessant is om verder te kijken. Ga bv eens serieus kijken naar huizen die in aanmerking zouden komen voor een B&B (ik heb er in Frankrijk en Oostenrijk een aantal bezichtigd). Probeer bv op AirBnB eens te kijken hoe ver vooruit je moet plannen bij huisjes in die regio, want de illusie dat je 6 maanden per jaar vol zit a 100 euro per nacht, is een zeepbel die maar voor zeer weinig lokaties geldt (zelfs in de bergen vlak bij een ski gebied waar in de zomer ook heel veel activiteit is, is 6 maanden echt veel). En ga rekenen ;) Misschien heb je geen 6 maanden nodig maar 3 maanden om break-even te spelen, ik noem maar wat. Misschien kun je iets vinden voor part-time erbij, etc etc. Ik denk dat er heel veel werk is waar je veel meer "voldoening" uit haalt. Voldoening tussen " en " want volgens mij heb je in de IT wel veel mensen voor wie het ook een hobby is, dus het is leuk dat je geld kunt verdienen met iets wat soms gewoon als lekker hobby'en aanvoelt. Een luier vervangen bij een bejaarde zal niet als hobby aanvoelen, maar wel een voldoening geven dat je iets doet waar de mensheid iets aan heeft. Ik ken dat gevoel wel dat je echt iets wilt bijdragen waar de wereld iets aan heeft :)

Over AI: van scratch af aan apps genereren zal best aardig lukken. Net als dat low-code voor veel type applicaties prima werkt. Het probleem is niet hetgeen waar het voor werkt, maar voor de gaten waarin het niet toereikend is.... dat is het echte probleem. Als ik zie wat veel klanten van Exact gebruiken (mijn expertise), zou je daar een hoop met low code prima mee kunnen maken. Maar "een hoop" is niet "alles". En zelden is een klant tevreden als de eenvoudige schermen werken, maar de complexe (maar dat zijn precies de schermen waarin het echte werk gebeurt....) niet....

Een kennis van me met -10 kennis van programmeren is al wel een paar maanden bezig met een app te genereren, wordt het 1 toegevoegd, is het ander weer verneukt. Je moet bijna als tegen een klein kind zeggen "je moet dit en dat doen, maar, zorg er wel voor dat je niets stuk maak". Ga maar drinken pakken in de keuken, maar let op dat je onderweg niet tegen die plant aan botst, niet met je arm iets van die tafel zwiept, dat je de koud water kraan gebruikt en niet de warme kraan, eerst de beker onder de kraan en dan pas aanzetten, etc :+

Exact expert nodig?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:12
kwaazaar schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:12:
Iemand wees mij er op dat een lagere school leraar na 12j zo'n 6800 euro verdiend. Met veel vrije tijd (55dg/j) is dat een totaal ander (maar zinvol!) beroep. In de vakantieperiodes kun jij dan je B&B runnen ;)
Een leraar zit op de max op 5.278 bruto per maand.

Mocht hij/zij extra taken en verantwoordelijkheden hebben en vaak ook een master dan zit die op 6149 bruto per maand.

Komt nog wel vakantiegeld bij, een toeslag en een eindejaarsuitkering

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-10 00:05
President schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:19:
[...]

Een leraar zit op de max op 5.278 bruto per maand.

Mocht hij/zij extra taken en verantwoordelijkheden hebben en vaak ook een master dan zit die op 6149 bruto per maand.

Komt nog wel vakantiegeld bij, een toeslag en een eindejaarsuitkering
Dit was ook mijn observatie inderdaad ( vriendin zit in onderwijs advies/zzp). Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook niet al te best, veel snot en agressieve ouders (dus het is terecht dat het loon voor hen ook is gestegen).

In het kader van AI, zou niet elke leraar/lerares al vervangen moeten door een paar apps? Like 10y ago? MIT heeft zelfs de nemers mooie lectures online. Daarom denk ik ook dat het wel los loopt. Technische mogelijkheid is bij lange niet genoeg voor verandering

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:46
TommyGun schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:31:
Ik had hier wel eea gelezen over ZZP'ers en bedrijfsuitjes, maar om het in het echt tegen te komen...

Triest gedoe. :')

***members only***

Betreffende stuk uit dat beleid;

***members only***
Om heel eerlijk te zijn, vind ik het persoonlijk wel fijn. Ben juist gaan freelancen o.a. vanwege geen zorgen hoeven te maken over office politics. Ik breng mn vrije tijd veel liever door met familie en vrienden ipv in mn vrije tijd om met zakenrelaties door te brengen. Win-win situatie voor mij persoonlijk.

• _Arthur
  • Laatst online: 21:33

_Arthur

blub

Members only:
* _Arthur streept alle scrum sessies door :+

• Renzmeister
fry77 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:43:

Die kreeg ik ook binnen. Hele korte opdracht ook, 1-2 maanden. En op verschillende locaties. Die heb ik ook maar aan me voorbij laten gaan.

Inmiddels ook aangeboden bij een opdrachtgever voor 3 verschillende rollen. Ik hoop dat daar ook wat uitkomt, echter is de besluitvorming bij die organisatie wel heel erg traag. Ik vermoed dat ik deze maand nog niet aan de slag kan, maar aan de andere kant kan het ook snel gaan.

• Crazy D

Crazy D

Baze schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:48:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, vind ik het persoonlijk wel fijn. Ben juist gaan freelancen o.a. vanwege geen zorgen hoeven te maken over office politics. Ik breng mn vrije tijd veel liever door met familie en vrienden ipv in mn vrije tijd om met zakenrelaties door te brengen. Win-win situatie voor mij persoonlijk.
Tjah. 1 kerstborrel in een jaar. Als dat al teveel moeite is om een beetje goodwill te kweken.... Vind dat altijd een beetje een heel slap excuus. Als dat soort bijeenkomsten wekelijks zijn snap ik je volledig, maar als dat rond kerst een keer is en misschien nog een keer ergens in de richting van de zomer... En, dat is natuurlijk ook gewoon netwerken. Een uitstekende manier om opdrachten te vinden :)

Exact expert nodig?

• RichieB
  • Laatst online: 23:11
De kerstborrel en zomer-bbq kunnen me normaliter gestolen worden, maar nu opeens iedereen zegt dat ik niet mag komen ga ik er dit jaar zeker heen! Altijd leuk, beetje rellen. :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Baze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:46
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Baze op 11-10-2025 16:24 ]

• jadjong
  • Niet online
fry77 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:43:

Op zich vind ik het tarief niet erg voor een klusje 'tussendoor' waar je zelf de keuze hebt hoe en wanneer je het oplost, met de kanttekening er bij dat het niet al te ingewikkeld moet zijn voor dat geld. Het kan een mooie opvullen zijn. Alleen rijmt flexibel en drie vaste dagen op locatie niet helemaal. 8)7

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:35
Ik wil dit jaar wat kosten maken, maar het moet wel gewoon zakelijk zijn en nut hebben. Liefst spul wat ik dit jaar al kan afschrijven als kosten (dus <450 euro).

Ik zit in de IT en heb gewoon weinig kosten, vind het zonde dat elk half euro van de euro die ik verdien aan de BD moet overmaken.

EU DNS: 86.54.11.100

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

c-nan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:54:
Ik wil dit jaar wat kosten maken, maar het moet wel gewoon zakelijk zijn en nut hebben. Liefst spul wat ik dit jaar al kan afschrijven als kosten (dus <450 euro).

Ik zit in de IT en heb gewoon weinig kosten, vind het zonde dat elk half euro van de euro die ik verdien aan de BD moet overmaken.
Jaar-/reserveringsruimte al gevuld?

www.google.nl

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Nieuw toetsenbord, muis, extra oplader, nieuwe tas. Tablet voor ernaast?

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:36
jadjong schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 18:20:
[...]

Op zich vind ik het tarief niet erg voor een klusje 'tussendoor' waar je zelf de keuze hebt hoe en wanneer je het oplost, met de kanttekening er bij dat het niet al te ingewikkeld moet zijn voor dat geld. Het kan een mooie opvullen zijn. Alleen rijmt flexibel en drie vaste dagen op locatie niet helemaal. 8)7
Een klusje tussendoor is niet erg. Maar dit is 3 verplichte dagen kantoor, voor 20 tot 40 uur. Dat is dus fulltime kantoor werk gemiddeld, want ze wete niet hoeveel werk dus die 40 zal niet veel gehaald worden. Dan moet dit tarief dus eigenlijk een hele week dekken. Plus reistijd. Plus snijverlies want korte klus. Plus opslag vanwege onzekerheid. Onder de 140 zou ik hier niet eens aan beginnen.

• Crazy D

Crazy D

Dus geld uitgeven aan spullen die je niet echt nodig hebt, maar toch maar koopt om minder belasting te hoeven te betalen. Goed verhaal. Je weet dat spullen kopen uiteindelijk altijd duurder is dan het geld niet uitgeven en dan belasting er over te moeten betalen? (in werkelijkheid eerder 35% dan 50% trouwens).

Koop gewoon wat je nodig hebt, desnoods alles dubbel (reserve laptop, laptop per klant, etc). iPad om notities te maken tijdens een meeting. Goede high end koptelefoon om tijdens teams meetings de andere kant supergoed te kunnen horen ;)

Of werk minder, reken minder per uur :+

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

MisteRMeesteR schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

Jaar-/reserveringsruimte al gevuld?
Die lijkt me idd verstandiger ja. Pomp zoveel mogelijk geld in een pensioen dit jaar (eventueel ook jaarruimte van voorgaande jaren gebruiken).

Exact expert nodig?

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:56
Ben hier bezig om met een mede freelancer eens na te denken over een BV.
Mensen ervaring mee? Ik denk dat we richting een Joint Venture BV gaan; we kennen elkaar niet super goed maar er is wel gelijk een hele goede klik en een aanvulling in elkaars persoonstype (ik inhoudelijk vs hij commercieel/business development). Maar dat zegt niets mocht je een discussie hebben over het een of over het ander. Ben benieuwd naar ervaringen omtrent samengaan.

• c-nan
Crazy D schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

Dus geld uitgeven aan spullen die je niet echt nodig hebt, maar toch maar koopt om minder belasting te hoeven te betalen. Goed verhaal. Je weet dat spullen kopen uiteindelijk altijd duurder is dan het geld niet uitgeven en dan belasting er over te moeten betalen? (in werkelijkheid eerder 35% dan 50% trouwens).

Koop gewoon wat je nodig hebt, desnoods alles dubbel (reserve laptop, laptop per klant, etc). iPad om notities te maken tijdens een meeting. Goede high end koptelefoon om tijdens teams meetings de andere kant supergoed te kunnen horen ;)

Of werk minder, reken minder per uur :+
Ik zeg letterlijk dat het wel nut moet hebben, dus ik ga niet iets kopen waar ik niks mee ga doen :) Laptop per klant zou kunnen, maar dat schrijf je dus weer in 5 jaar af. Ik wil er dit jaar maximaal voordeel uit halen omdat ik dit jaar een hoog omzet heb.

Volgens mijn berekening kom ik uit op ~37%, inderdaad geen 50%.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik wil dit jaar wat kosten maken, maar het moet wel gewoon zakelijk zijn en nut hebben. [..]
Advies inwinnen over de overstap naar een BV vanaf volgend jaar? :+
FitTiv schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:05:
Mensen ervaring mee? Ik denk dat we richting een Joint Venture BV gaan; [..]
Dat klinkt in de basis als een 'normale' BV met meerdere aandeelhouders, ik hoop/denk met twee holdings en één werkmaatschappij (of soortgelijke variant), dat is redelijk gebruikelijk. Het is denk ik met al dat soort samenwerkingen vooral van belang om te zorgen voor een goede aandeelhoudersovereenkomst en managementovereenkomsten.

Daarmee kun je zaken afdekken als wat te doen wanneer de ander niet meer wil of kan werken voor de BV, bijvoorbeeld vanwege langdurige ziekte of het willen stoppen. Ook de verdeling van de winst en beloning zijn denk ik goed om vooraf al uit te denken zodat je gelijke verwachtingen hebt, zeker met twee heel verschillende rollen kan het goed zijn dat het voor de een een fulltime job is en de ander niets hoeft te doen, dat kan voor scheve gezichten zorgen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:32
Mensen ervaring mee? Ik denk dat we richting een Joint Venture BV gaan; we kennen elkaar niet super goed maar er is wel gelijk een hele goede klik en een aanvulling in elkaars persoonstype (ik inhoudelijk vs hij commercieel/business development). Maar dat zegt niets mocht je een discussie hebben over het een of over het ander. Ben benieuwd naar ervaringen omtrent samengaan.
Wat wil je er mee bereiken? Anders is er toch geen zinnig woord over te zeggen...

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:56
Hielko schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Wat wil je er mee bereiken? Anders is er toch geen zinnig woord over te zeggen...
Ik vond anders de reply van @Leftblank zeker nuttig.
Het doel is stukje professionalisering, breder takenpakket aanbieden en grotere klussen kunnen oppakken. Verder vanwege mijn omzet zat ik toch al te denken aan het omzetten van EMZ naar BV.

We zijn beiden professionals in ons veld met de een meer een commerciele insteek en de ander wat meer uitvoerend. Dat is een goede combi om samen grotere klussen op te pakken en een breder dienstenpakket te kunnen aanbieden. Verder lijkt het me ook gewoon erg leuk, partners in crime en eventuele toekomst met personeel etc. :)

• c-nan
Leftblank schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:35:
[...]

Advies inwinnen over de overstap naar een BV vanaf volgend jaar? :+
Misschien in 2027, even afwachten hoe 2026 eruit gaat zien (wetdba/vbar).

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ze zeggen niet voor niets samen een bedrijf starten is als trouwen…

M.a.w niet doen met iemand die je niet zo goed kent.

• C_V_S
  • Niet online
Joppiez schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:09:
[...]

Als ik dan naar mijn situatie kijk zie ik dat het aantal (publieke) opdrachten binnen mijn domein nogal is opgedroogd (of aan het opdrogen is). Bij de (semi) overheid zie je ze nog wel ja, maar je hebt dus wel met een stuk meer concurrentie te dealen want een groot aantal recruiters/consultancies gaan hier mee aan de slag. Althans naar mijn indruk/ervaring.
Heeft toch ook heel veel met Wet DBA te maken? Ik ken een paar gemeentes die gewoon geen ZZP meer doen ook niet voor dingen waar het makkelijk van kan. Project met een duidelijke kop en een staart

Dat is op korte termijn denk ik een grotere bedreiging dan AI. Dat gaat wel heel veel helpen om dingen sneller te doen maar er valt nog zo veel te automatiseren en verbeteren :P

• C_V_S
  • Niet online
fry77 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:59:
[...]

Een klusje tussendoor is niet erg. Maar dit is 3 verplichte dagen kantoor, voor 20 tot 40 uur. Dat is dus fulltime kantoor werk gemiddeld, want ze wete niet hoeveel werk dus die 40 zal niet veel gehaald worden. Dan moet dit tarief dus eigenlijk een hele week dekken. Plus reistijd. Plus snijverlies want korte klus. Plus opslag vanwege onzekerheid. Onder de 140 zou ik hier niet eens aan beginnen.
Ik vind ook dat klussen die dichtbij, langdurig en veelal vanaf thuis minder mogen opleveren dan klussen ver weg, kort durend en op locatie :)

Flexibele uren is ook kut en zou ik echt niet aan beginnen enkel als ik echt niks anders had.

Een klus waar bij je per week hoeveel uur je kan maken is toch de hel met planning (zakelijk en privé) :)

• jongetje
@C_V_S Ach, bij gemeentes kom je alleen binnen als je ervaring hebt bij werken bij gemeentes. Blijkbaar is dat zo enorm speciaal om voor een gemeente te werken dat je daar ervaring in moet hebben en telt meer dan 20 jaar ervaring bij 10 verschillende organisaties van Bouw, ministeries, buitenland, non profit, onderwijs etc. niet.

Ik wordt bij een passende opdracht serieus alleen om deze eis afgewezen. Ben echt zo benieuwd waarom die ervaring zo enorm belangrijk is.

• gem-p
  • Nu online
@jongetje ik verwonder mij ook vaak over die eis en kan mij alleen voorstellen dat dit belangrijk is als ik alle vooroordelen over werken als ambtenaar als realistisch ga beschouwen.
Ik ben bang dat je ervaring moet hebben met niks doen, wachten en doen alsof je druk bent.

Heb ooit korte tijd voor een waterschap gewerkt. Vond dat ik er al lang over deed toen ik in paar dagen de requirements en de designs klaar had, maar toen ik de kul argumenten hoorde waarom het over 6 maanden geïmplementeerd kon worden.... Tsja toen was ik binnen een maand wel klaar met die klus (of er klaar mee). Ineens bleek het budget voor mijn positie ook niet te bestaan en toen hield het vrij snel op. Ik denk dat ik precies die ervaring van langzaamaandoen mistte.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:56
jongetje schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:39:
@C_V_S Ach, bij gemeentes kom je alleen binnen als je ervaring hebt bij werken bij gemeentes. Blijkbaar is dat zo enorm speciaal om voor een gemeente te werken dat je daar ervaring in moet hebben en telt meer dan 20 jaar ervaring bij 10 verschillende organisaties van Bouw, ministeries, buitenland, non profit, onderwijs etc. niet.

Ik wordt bij een passende opdracht serieus alleen om deze eis afgewezen. Ben echt zo benieuwd waarom die ervaring zo enorm belangrijk is.
Kan het niet gewoon zijn dat ze geen 'klik' voelden en het daarom maar hier op hebben gegooid?

Ik heb ooit bij een gemeente gesolliciteerd en een van de mensen met wie ik gesprek had bleek een oud buurman, niet dat ik hem kende, maar heeft een paar maanden denk ik in het volgende blok gewoond. Daarna is hij verhuisd, toevallig kende ik iemand die daar ook werkte en bleek dat hij me gewoon niet mocht, geen idee waar dat op gebaseerd was.

Toen gaven ze aan dat ze niet dachten dat ik "de politiek" aan kon. Loop ook al heel wat jaren mee, ook bij gemeenten, semi overheid, corporate en is echt nooit een issue geweest.

• jadjong
  • Niet online
C_V_S schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:31:
Flexibele uren is ook kut en zou ik echt niet aan beginnen enkel als ik echt niks anders had.

Een klus waar bij je per week hoeveel uur je kan maken is toch de hel met planning (zakelijk en privé) :)
Ik zie 'flexibele uren' als iets om gaten in de agenda op te vullen, bijvoorbeeld een klus van +/- 200 uur waar je zes maanden de tijd voor krijgt. Als je er daar meerdere van hebt, met nog iets vastigs van 24 uur, dan is de planning een minder grote hel. Ook moet de klant zich flexibel opstellen en niet verwachten dat je op commando opeens 40 uur beschikbaar bent.
Niet die drie vaste dagen in de week op locatie, dat is naar mij mening niet flexibel. :+

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:45:
Sneller wellicht, maar het niveau van de code is om te huilen. Ik heb junioren betere code zien schrijven dan wat "AI" genereert. Naja een hoop meer werk voor mensen als ik wanneer deze bubble eindelijk knapt.
Als we AI alleen beoordelen op wat de gratis varianten produceren, dan heeft het inderdaad maar beperkt meerwaarde. Betaalde en vooral de toekomstige varianten zijn wel degelijk een bedreiging voor het vak. Niet zozeer omdat er geen werk meer zal zijn, maar omdat de verdiencapaciteit van ontwikkelaars sterk zal afnemen omdat verworven kennis en ervaring minder waard zullen worden.

Daarnaast maakt AI verregaande outsourcing van werk mogelijk. Veel werk in Nederland is voorbehouden aan mensen die op niveau Nederlands spreken. Als AI nu al ergens heel goed in is, dan is het wel het vertalen van natuurlijke taal. Mensen in lagelonen-landen spreken en schrijven door AI nu opeens prima Nederlands waardoor je voordeel als native speaker weg valt.
Roep ik ook al jaren. Om ons (en in brede zin de samenleving) hiertegen te wapenen is het nodig dat software ontwikkelaar, net als arts en advocaat, de status van een beschermd beroep krijgt:
- Net zoals medici en advocaten niet tegen de dwingende richtlijnen van de beroepsgroep kunnen ingaan, zal een software ontwikkelaar dat ook niet kunnen. Hierdoor kan niet alles wat de opdrachtgever wil ook uitgevoerd worden. De ontwikkelaar bepaalt de middelen en werkwijze.
- De richtlijnen zullen rekening houden met beste practices voor informatiebeveiliging en privacy-bescherming. De beroepsgroep bepaalt wat dat inhoudelijk moet zijn, niet opdracht- en werkgevers.
- Een beschermde beroepsgroep stelt kwaliteitseisen aan de opleiding van haar leden. Wie geen geen ICT-opleiding aan een in Nederland geaccrediteerde opleiding heeft afgerond kan niet werken als ontwikkelaar in Nederland, net zoals artsen en advocaten het ook voor zichzelf hebben geregeld. Hierdoor krijgt het werk van de ontwikkelaar een hogere waardering (beloning) omdat de cowboys zonder de juiste opleiding niet meer in Nederland kunnen werken. Hiermee wordt ook voorkomen dat outsourcing het verdienmodel kan ondermijnen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:26
ari3 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

Als we AI alleen beoordelen op wat de gratis varianten produceren, dan heeft het inderdaad maar beperkt meerwaarde. Betaalde en vooral de toekomstige varianten zijn wel degelijk een bedreiging voor het vak. Niet zozeer omdat er geen werk meer zal zijn, maar omdat de verdiencapaciteit van ontwikkelaars sterk zal afnemen omdat verworven kennis en ervaring minder waard zullen worden.

Daarnaast maakt AI verregaande outsourcing van werk mogelijk. Veel werk in Nederland is voorbehouden aan mensen die op niveau Nederlands spreken. Als AI nu al ergens heel goed in is, dan is het wel het vertalen van natuurlijke taal. Mensen in lagelonen-landen spreken en schrijven door AI nu opeens prima Nederlands waardoor je voordeel als native speaker weg valt.

[...]
Roep ik ook al jaren. Om ons (en in brede zin de samenleving) hiertegen te wapenen is het nodig dat software ontwikkelaar, net als arts en advocaat, de status van een beschermd beroep krijgt:
- Net zoals medici en advocaten niet tegen de dwingende richtlijnen van de beroepsgroep kunnen ingaan, zal een software ontwikkelaar dat ook niet kunnen. Hierdoor kan niet alles wat de opdrachtgever wil ook uitgevoerd worden. De ontwikkelaar bepaalt de middelen en werkwijze.
- De richtlijnen zullen rekening houden met beste practices voor informatiebeveiliging en privacy-bescherming. De beroepsgroep bepaalt wat dat inhoudelijk moet zijn, niet opdracht- en werkgevers.
- Een beschermde beroepsgroep stelt kwaliteitseisen aan de opleiding van haar leden. Wie geen geen ICT-opleiding aan een in Nederland geaccrediteerde opleiding heeft afgerond kan niet werken als ontwikkelaar in Nederland, net zoals artsen en advocaten het ook voor zichzelf hebben geregeld. Hierdoor krijgt het werk van de ontwikkelaar een hogere waardering (beloning) omdat de cowboys zonder de juiste opleiding niet meer in Nederland kunnen werken. Hiermee wordt ook voorkomen dat outsourcing het verdienmodel kan ondermijnen.
De beste ontwikkelaars die ik ken zijn self-taught. Lijkt me totaal geen goed idee om dit uit te voeren.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• hackerhater
[...]

[...]
[...]

[...]
Nu zie ik op termijn outsourcing met "AI" naar lage lonen landen niet gauw gebeuren om twee simpele redenen:
1) Taal is 1 ding, context en cultuur snappen is veel belangrijker. Dat kunnen ze simpelweg niet in een ander werelddeel.
2) De huidige prijzen niet niet vol te houden. Elke aanbieder van die tech draait dik verlies nu. Ga er maar van uit dat het 5 a 10 keer zo duur wordt als nu voor het break-even draait (energie-kosten)

Sowieso, het moeilijkste deel is achterhalen wat de klant nu eigenlijk wil/nodig heeft 8)7
Dat vereist mensen die alle nuances van een taal en lichaamstaal kennen.

Maar totaal met je eens dat het een beschermede titel moet worden met harde kwaliteits-eisen.

• hackerhater
Ecological schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:11:
De beste ontwikkelaars die ik ken zijn self-taught. Lijkt me totaal geen goed idee om dit uit te voeren.
Evengoed zijn er ook een hele hoop prutsers in ons vakgebied.
Harde eisen voor de titel "software engineer" mag best.

Net als je heel goed in cijfers kan zijn, je het zelf aangeleerd hebt. Maar zonder het papiertje mag je jezelf geen accountant noemen.
Don't get me wrong. Het meeste wat ik weet heb ik me ook zelf aangeleerd.
Ik vond de opleiding op het HBO maar ondermaats. Dat niveau mag flink omhoog voor de beschermende titel.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 12-10-2025 22:34 ]

Pagina: 1 ... 646 ... 650 Laatste