• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:01
The Unbelievabl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:20:
Ook hier een zzp opdracht gekregen. Ik heb het naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, maar ik merk dat de groei eruit is. Ook met het aangeboden tarief lijkt het mij onverstandig om het niet te doen, als ik de calculators erop nasla.
spoiler:
Huidige situatie:
65k all in (salaris + pensioen + vakantiegeld)

Aanbod:
84 p/u 32-40 uur per week voor 6 maanden met eventuele verlenging

Aangezien ik met het aanbod bijna net zoveel verdien in een half jaar als bij mijn huidige in een jaar, lijkt het mij een no-brainer. Wat denken jullie?
Vergeet niet dat je verzekeringen, pensioen ook zelf moet regelen. Ook als je na 6 mnd geen opdracht hebt, heb je ook geen inkomen. Per saldo ziet het financieel goed uit, maar besef dat je wel extra risico loopt, en dat je dus meer moet regelen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:40

aex351

I am the one

Ook hier een zzp opdracht gekregen. Ik heb het naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, maar ik merk dat de groei eruit is. Ook met het aangeboden tarief lijkt het mij onverstandig om het niet te doen, als ik de calculators erop nasla.
spoiler:
Huidige situatie:

Aanbod:

Aangezien ik met het aanbod bijna net zoveel verdien in een half jaar als bij mijn huidige in een jaar, lijkt het mij een no-brainer. Wat denken jullie?
Ziet er netjes uit toch. Je gaat er flink op vooruit. Probeer wel voor jezelf een goede risico afweging te maken, ook met 2026 in het vooruitzicht waarin schijnzelfstandigheid wordt afgestraft en hoe je daarop voor jezelf kan inspelen. Want dit leest puur als nu doe je functie x bij bedrijf y in loondienst, en je bent van plan om exact hetzelfde te doen alleen dan als zzp.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
spoiler:
Huidige situatie:

Aanbod:

Puur op tarief zou ik het niet doen, als je altijd al de wens hebt om freelance te gaan, dan is het een mooie start. Het tarief komt wat mij betreft redelijk overeen met het salaris wat je hebt. Puur op financiële gronden zou ik de keuze niet maken dus

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:15
Het aanbod is een stuk hoger als ik een calculator gebruik, of zie ik het verkeerd? Huidige situatie is bruto, dus iets van
spoiler:
45k
netto, weet niet of dat duidelijk was. Schijnzelfstandigheid ga ik inderdaad meer onderzoeken, want ik ga inderdaad hetzelfde doen als ik nu doe in loondienst maar dan bij een ander bedrijf als freelancer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

Crazy D

I think we should take a look.

The Unbelievabl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:32:
Het aanbod is een stuk hoger als ik een calculator gebruik, of zie ik het verkeerd? Huidige situatie is bruto, dus iets van
spoiler:
45k
netto, weet niet of dat duidelijk was. Schijnzelfstandigheid ga ik inderdaad meer onderzoeken, want ik ga inderdaad hetzelfde doen als ik nu doe in loondienst maar dan bij een ander bedrijf als freelancer.
De overweging zou vooral moeten zijn, ben je ondernemend genoeg zodat je na die 6 maanden ook nog opdrachten kunt vinden of moet je met hangende pootjes terug naar een loondienstverband of ga je afhankelijk zijn van tussenpartijen omdat je zelf geen opdracht kunt vinden? Op korte termijn levert het meer op. Maar als je vervolgens een paar maanden op de bank zit is dat verschil opeens niet zo heel groot meer.

Maar reken jezelf niet rijk. 4 dagen per week, 26 weken lang geen vakanties en andere niet-werk momenten zit je aan 70 K. Dat is bruto. Behalve dat je belasting moet betalen, is het niet onverstandig om wat aan pensioen te doen, verzekeringen, AOV, etc etc. En eventuele andere kosten die je moet maken, laptop, auto, etc. Dagje ziek is een dagje geen geld (je bent niet de 1e die zegt "ik ben nooit ziek".....). Als de opdrachtgever zegt, joh prima maar volgende week hoef je even niet te komen, geen geld.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar kijk even verder dan de bankrekening na 1 maand.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:59
Crazy D schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 14:40:
[...]

Maar reken jezelf niet rijk. 4 dagen per week, 26 weken lang geen vakanties en andere niet-werk momenten zit je aan 70 K. Dat is bruto. Behalve dat je belasting moet betalen, is het niet onverstandig om wat aan pensioen te doen, verzekeringen, AOV, etc etc. En eventuele andere kosten die je moet maken, laptop, auto, etc. Dagje ziek is een dagje geen geld (je bent niet de 1e die zegt "ik ben nooit ziek".....). Als de opdrachtgever zegt, joh prima maar volgende week hoef je even niet te komen, geen geld.

Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar kijk even verder dan de bankrekening na 1 maand.
Nou ja, zijn huidige bruto salaris zat pensioen en vakantie al bij in. Dus zo'n vetpot zal dat nu ook niet zijn. Als je dan in 26 weken hetzelfde bij elkaar kan sprokkelen waar je anders 45 weken over doet... Werk 30 weken en alle extra kosten zijn er ook wel uit.

Maar inderdaad, alleen als je ook daadwerkelijk wil kijken of ZZP wat voor je is. Maar dit is natuurlijk wel een makkelijke kans om daar achter te komen.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:31
Even goed kijken welke verzekeringen je nodig hebt en wat dat kost. Eventueel iets voor pensioen bekijken en regelen. Verder nog dingen die je nu in loondienst wel hebt, zoals leaseauto? Heb je buffer genoeg, want meestal krijg je niet eerder dan 60 dagen na je 1e 'werkdag' je factuur uitbetaald (30 dagen na verzenden van je factuur).

Wat betreft schijnzelfstandigheid is mijn advies om er voor te zorgen dat het begin en het einde van je werkzaamheden goed omschreven op papier staan. Dus welke opdracht ga je precies doen en waarom ben jij daar voor nodig en niet iemand in loondienst.

En mocht het na een tijd toch niks voor je zijn, dan kun je dan vast wel weer ergens terug in loondienst.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02:02
Lekker doen! De beste beslissing in mijn leven geweest.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• general_p
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:04
gem-p schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 18:37:
[...]

Even goed kijken welke verzekeringen je nodig hebt en wat dat kost. Eventueel iets voor pensioen bekijken en regelen. Verder nog dingen die je nu in loondienst wel hebt, zoals leaseauto? Heb je buffer genoeg, want meestal krijg je niet eerder dan 60 dagen na je 1e 'werkdag' je factuur uitbetaald (30 dagen na verzenden van je factuur).
Nou heb ik toevallig wel een aantal bedrijven die bij startende mee willen werken, oftewel de eerste maand elke 2 weken factureren en 14 dagen betalingstermijn. anders is het inderdaad wel een pittig iets om te beginnen. (vanuit loondienst)

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:45
Het is altijd een persoonlijke omrekening, maar rule of thumb is dat je je jaarsalaris x 1,6 doet. Dan heb je je jaartarief. Zelf nog even omzetten naar uren.
Vervolgens pensioen regelen, AOV, maandbuffer regelen, verzekeringen (BAV en evt rechtsbijstand). Dan kom je op ongeveer je netto salaris uit loondienst uit.

Maar met meer vrijheid, met meer kansen, met meer mogelijkheden en vooral zonder POP en functioneringsgesprekken 😜
Pagina: 1 ... 644 645 Laatste