• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 09:07
Ga je dat remote doen of ga je verhuizen?

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
Avalaxy schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:45:
[...]

Dankjewel! Het gaat om een Amerikaans bigtech bedrijf, totaalpakket >EUR 200K :)
Hebben ze nog meer vacatures? ;)

PSN: PcDCch

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11 11:09
kwaazaar schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:10:
Ga je dat remote doen of ga je verhuizen?
Is gewoon een EMEA rol :) Ik zou nevernooit meer overwegen om naar de VS te verhuizen, brrr.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-11 18:48
Proficiat!
Dat is een wel te begrijpen stap :)

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-11 20:39
Even een kleine opiniepeiling.
Ik heb nu enkele jaren een boekhouder, die gebruik ik alleen voor de jaarlijkse winst-verlies rekening en de inkomstenbelasting. Kost om en nabij de €600,- ex btw.

Die geef ik nu jaarlijks een uitdraai van mijn in- en uitgaande facturen en mijn banktransacties.
Maar voor 2026 willen ze dat ik met Exact Online ga werken, het liefst 'helemaal automatisch'.
Dat betekent dat ik min of meer gedwongen wordt veel meer data uit handen te geven:
- NAW van de klanten
- inhoud van de in- en uitgaande facturen
Immers heeft Exact een AI die pdfjes mooi kan uitlezen en automatisch kan inboeken en matchen met betalingen.
En dan dus het liefst ook de bank even koppelen aan Exact online, maar na aandringen mag ik de transacties ook via een M940 bestand aanleveren.
Wat vinden jullie daar nu van?
Ik walg er eerlijk gezegd van.

• Piemol
[...]
Dankjewel! Het gaat om een Amerikaans bigtech bedrijf
Maar wat voor functie? En wat is het verschil met je freelance opdrachten? Welke afwegingen heb je gemaakt en wat gaf de doorslag? Welke uren (want Amerkaans bigtech) moet je wekelijks draaien / paraat staan?

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:53

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Piemol schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:03:
Ik heb nu enkele jaren een boekhouder, die gebruik ik alleen voor de jaarlijkse winst-verlies rekening en de inkomstenbelasting. Kost om en nabij de €600,- ex btw.

Die geef ik nu jaarlijks een uitdraai van mijn in- en uitgaande facturen en mijn banktransacties.
Maar voor 2026 willen ze dat ik met Exact Online ga werken, het liefst 'helemaal automatisch'.
Dat betekent dat ik min of meer gedwongen wordt veel meer data uit handen te geven:
- NAW van de klanten
Immers heeft Exact een AI die pdfjes mooi kan uitlezen en automatisch kan inboeken en matchen met betalingen.
En dan dus het liefst ook de bank even koppelen aan Exact online, maar na aandringen mag ik de transacties ook via een M940 bestand aanleveren.
Je bent ondernemer. Doe het zelf of zoek een andere partij als je het er niet mee eens bent.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-11 20:41

- NAW van de klanten
Een accountant die je probeert te dwingen om in zijn omgeving te werken, zou ik van wegstappen. Voor 660 euro kun je best een kloppende admin in lijstwerk omzetten naar een W&V/Balans. Denk overigens dat je dat zelf ook kunt.

Overigens: Niet bekend met Exact. Zelf heb ik AFAS. Zelfde functionaliteit denk ik. Bij AFAS kan ik ervoor kiezen om een accountant toegang te geven tot mijn administratie. Dat betekent dat de admin van mij blijft maar ook dat ik zonder gedoe van accountant kan wisselen. Volgens mijn accountant kan dat zelfs met korting.
En ook: zodra je facturen en andere financiële zaken erin zitten, komt de W&V + (verkorte) balans er bijna automatisch uit.

Grz D.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Wat vinden jullie daar nu van? Ik walg er eerlijk gezegd van.
Ik doe al vanaf dag één niet anders en ik vind't heerlijk. Elk zijn meug.

In- en verkoop facturen mail ik naar een standaard inbox van mijn account, de bankkoppeling vernieuw ik eens per jaar. Ik ben ontzorgd. Betaal ik de accountant misschien wat veel per maand voor dit alles en de diensten die ze me bieden? Vast wel, maar wederom: ik ben ontzorgd en ik heb een accountant van wie ik binnen afzienbare tijd altijd duidelijke antwoorden kan verwachten.

Wat @DomiGijzen aanhaalt is wel waar: in mijn geval hebben zij voor mij Exact opgezet en is het dus niet andersom (ik die hen toegang geef op mijn omgeving). Daar moet ik wel even iets mee, voor de de continuïteit.

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 23-09-2025 22:27 ]

Liege, liege, liegebeest!

• general_p
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 20:14
Nou ik moet zeggen ik ben nu al een tijdje met verschillende partijen druk in de weer opzoek naar een opdracht (ik begin dus weer na een periode in dienst geweest te zijn) maar het valt niet mee hoor. Ik had gehoopt dat er toch wel wat kansen waren maar het valt erg tegen. Ik moet ook zeggen dat recruiters ook echt wel lastig zijn, vooral als je zelf een persoon bent van afspraak = afspraak en je continue niet terug gebeld wordt of ze reageren niet op je mailtjes etc... poh wat een wereld is de ZZP-IT wereld zeg momenteel. #frustratiemodusuit

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
general_p schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:46:
Nou ik moet zeggen ik ben nu al een tijdje met verschillende partijen druk in de weer opzoek naar een opdracht (ik begin dus weer na een periode in dienst geweest te zijn) maar het valt niet mee hoor. Ik had gehoopt dat er toch wel wat kansen waren maar het valt erg tegen. Ik moet ook zeggen dat recruiters ook echt wel lastig zijn, vooral als je zelf een persoon bent van afspraak = afspraak en je continue niet terug gebeld wordt of ze reageren niet op je mailtjes etc... poh wat een wereld is de ZZP-IT wereld zeg momenteel. #frustratiemodusuit
Herkenbaar hoor! Hier ook wat aan het rond kijken voor een andere klus (heb nog wel wat lopen) maar de markt is redelijk karig.

Overal hoor ik wet DBA, partijen zijn toch huiverig om in te huren momenteel en wat nu ook niet mee speelt is richting eind van het jaar dus budgetten.

Recruiters / brokers zijn meer slechte dan goede van. Ik bel echt overal zelf achter aan en ook als ik een klus zie die ik denk hey das wat voor mij dan bel ik. Zelfs al heb ik ze twee dagen er voor nog gesproken en kennen ze mijn CV. Dat lampje gaat dan niet branden van hmmmz misschien wel wat voor hem :)

Het is helaas wat het is ook al ben ik er zelf absoluut niet van om zo te werken. Die frustratie heb ik allang apart gezet en genomen je bent voor 99/100 een nummer en totaal niet boeiend.

Eigen netwerk is sowieso het beste hoor maar goed daar hoor ik ook wet DBA momenteel :)

• C_V_S
  • Niet online
Liegebeest schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 22:25:
[...]

Ik doe al vanaf dag één niet anders en ik vind't heerlijk. Elk zijn meug.

In- en verkoop facturen mail ik naar een standaard inbox van mijn account, de bankkoppeling vernieuw ik eens per jaar. Ik ben ontzorgd. Betaal ik de accountant misschien wat veel per maand voor dit alles en de diensten die ze me bieden? Vast wel, maar wederom: ik ben ontzorgd en ik heb een accountant van wie ik binnen afzienbare tijd altijd duidelijke antwoorden kan verwachten.

Wat @DomiGijzen aanhaalt is wel waar: in mijn geval hebben zij voor mij Exact opgezet en is het dus niet andersom (ik die hen toegang geef op mijn omgeving). Daar moet ik wel even iets mee, voor de de continuïteit.
Schoenmaker blijf bij je leest. In die uren die ik bezig ben met allerlei administratie zooi kan ik beter geld verdienen of leuke dingen doen.

Dus doe lekker minimaal mijn eigen administratie hoor.

Zoals partijen je ook in huren om te ontzorgen en je expertise :)

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-11 13:43
C_V_S schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:45:
[...]

Schoenmaker blijf bij je leest. In die uren die ik bezig ben met allerlei administratie zooi kan ik beter geld verdienen of leuke dingen doen.

Hangt er uiteraard ook af van hoe complex je administratie is. Ik heb mijn maandelijkse uren factuur en paar inkoopfactuur. Werk met digiboox dus gaat vrijwel automatisch. Denk dat ik er op jaar basis nog geen 10 uur mee bezig ben (inclusief deponeren jaarrekening). Salarisadministratie loopt via Visma software (alleen ben ik op zoek naar goedkopre oplossing). Dus voor 270 euro aan software (Digiboox+visma) kosten ben ik klaar.

Voordeel is wel dat ik een accounting achtergrond heb, dus weet wel welke fiscale regels je in de gaten moet houden.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• coldasice
  • Laatst online: 01-11 15:32
- NAW van de klanten
Lijkt me redelijk standaard in de 21ste eeuw... ik werk met Snelstart en daar werk ik mijn hele administratie zelf in bij met mail en bankkoppeling zoals beschreven, eens per kwartaal kijkt mijn boekhouder voor de BTW de boekingen na, hij heeft een accountant inlog op het systeem, kost me rond de 150 euro per kwartaal en in het voorjaar vullen we samen de belastingaangifte/VPB in, nog eens 200 euro of zo.... dus voor 2 BVs minder dan 1000e, ik doe het werk met alle boekingen, hij de controle... correcties krijg ik per mail zodat ik er van leer.

Die NAW gegevens van je klant had die toch al via de facturen? Waar ben je precies bang voor?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
C_V_S schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:45:
[...]

Niks mis mee om expertise in te huren, maar ik zou het dan wel in een constructie willen zoals @DomiGijzen, waar ik wel zelf eigenaar van de gegevens ben. Ook in dit topic is al minstens 1 keer een verhaal langs gekomen van iemand waar zijn boekhouding "gegijzeld" werd, en overstappen niet makkelijk is.

Voor mij persoonlijk zou een boekhouder weinig tijdswinst realiseren, want de facturen e.d. moet ik toch zelf regelen ( of tenminste bijhouden wat er gefactureerd moet worden, dan is het factureren natuurlijk ook alleen een druk op de knop ). Voor de inkomstenbelasting zou ik misschieen een uurtje per jaar besparen omdat een boekhouder het net wat vlotter doet, maar ik vind het juist ook wel fijn om de details te weten, juist ook voor het prive gedeelte.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 18:18

Crazy D

I think we should take a look.

Dat vind ik nogal een hele boute bewoording. Maar, als je dat liever niet doet, dan zoek je een boekhouder die dat anders doet. Of je gaat lekker zelf je boekhouding voeren. Take it or leave it. Wat is je probleem precies?

Vraag ik me overigens nog wel even af, wat je aversie is om "klant gegevens en inhoud van facturen" in het pakket op te nemen. Vertrouw je je boekhouder niet? Misschien wordt het dan tijd om er eentje te zoeken die je wel volledig vertrouwd. Nu weet ik niet precies wat jij doet, misschien ben jij 1 van die obscure hackers waar alles geheim van moet blijven, maar voor 99% van dit topic geldt: niemand maar dan ook echt niemand is geintresseerd in je klanten en wat je precies op de factuur zet. En, vanuit mijn werk heb ik heel wat klanten bestanden en facturen gezien, ook bij de grotere bedrijven is dat totaal niet interessant. Maar goed, nogmaals: als je je er niet comfortabel bij zoekt, heel snel iemand zoeken die op een manier werkt waar je je wel comfortabel bij voelt ! Jij bent opdrachtgever. Jij bepaald. En de ander kan dan nee zeggen ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Crazy D op 24-09-2025 08:41 ]

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

DomiGijzen schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 18:18:
[...]

Een accountant die je probeert te dwingen om in zijn omgeving te werken, zou ik van wegstappen. Voor 660 euro kun je best een kloppende admin in lijstwerk omzetten naar een W&V/Balans. Denk overigens dat je dat zelf ook kunt.
Tjah je hebt 2 opties: een account zoeken die met jouw pakket werkt, of een account zoeken die bevalt en dan met hun pakket werken. Nou ja of optie 3: je doet zelf blijkbaar ergens de boekhouding en exporteert data zodat de boekhouder daar een W&V rekening van kan maken. Wat ik,als ik er zo over nadenk, niet echt snap want aan de ene kant doe je dan zelf de boekhouding, maar toch ook weer niet 8)7 |:(
Overigens: Niet bekend met Exact. Zelf heb ik AFAS. Zelfde functionaliteit denk ik. Bij AFAS kan ik ervoor kiezen om een accountant toegang te geven tot mijn administratie. Dat betekent dat de admin van mij blijft maar ook dat ik zonder gedoe van accountant kan wisselen. Volgens mijn accountant kan dat zelfs met korting.
En ook: zodra je facturen en andere financiële zaken erin zitten, komt de W&V + (verkorte) balans er bijna automatisch uit.
Dat kan in Exact Online ook, net als in e-boekhouden en nog wat andere pakketten. En zo'n beetje alle boekhoudpakketten die in dit topic voorbij komen, genereren ook automatisch balans en w&v overzichten. Mits de boekingen erin staan natuurlijk ;)

Exact expert nodig?

• Piemol
coldasice schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:13:
[...]
Die NAW gegevens van je klant had die toch al via de facturen? Waar ben je precies bang voor?
Nu stuur ik enkel een overzicht van alle in- en uitgaande facturen.
Dus dan krijgen zij:
- bedrijfsnaam
- factuurnummer
- totaalbedrag, btw totalen

Nu verwachten ze alles, dus de hele facturen voor het automatisch verwerken.
Dan weet dus de AI van boekhoudprogramma Exact ook welke serienummers ik in- en verkocht heb. En welke werkzaamheden en tegen welke tarieven zijn uitgevoerd. Dat vind ik gewoon gek, jarenlang is het niet nodig. En nu lijkt het mij ook niet nodig (voor de boekhouding dan, voor deze boekhouder lijkt het wel nodig te zijn).

Een boekhouder gaat over de cijfertjes,
ik moet mij in de IT met de data bezig houden.
Dat botst nu ontzettend.

[ Voor 7% gewijzigd door Piemol op 24-09-2025 08:46 ]

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:36
Crazy D schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:35:
[...]

Dat vind ik nogal een hele boute bewoording. Maar, als je dat liever niet doet, dan zoek je een boekhouder die dat anders doet. Of je gaat lekker zelf je boekhouding voeren. Take it or leave it. Wat is je probleem precies?

Vraag ik me overigens nog wel even af, wat je aversie is om "klant gegevens en inhoud van facturen" in het pakket op te nemen. Vertrouw je je boekhouder niet? Misschien wordt het dan tijd om er eentje te zoeken die je wel volledig vertrouwd. Nu weet ik niet precies wat jij doet, misschien ben jij 1 van die obscure hackers waar alles geheim van moet blijven, maar voor 99% van dit topic geldt: niemand maar dan ook echt niemand is geintresseerd in je klanten en wat je precies op de factuur zet. En, vanuit mijn werk heb ik heel wat klanten bestanden en facturen gezien, ook bij de grotere bedrijven is dat totaal niet interessant. Maar goed, nogmaals: als je je er niet comfortabel bij zoekt, heel snel iemand zoeken die op een manier werkt waar je je wel comfortabel bij voelt ! Jij bent opdrachtgever. Jij bepaald. En de ander kan dan nee zeggen ;)
Ik heb al jaren een register accountant die ik een excel geef met mijn omzet en kosten.
Dan stuur ik alles op inclusief mn bankstatus en de rest van de assets, via de mail. En dat is het dan.
De excel is gewoon een lijstje van mijn facturen die ik al had berekend tijdens de omzetbelasting. Geen pakket met moeilijk gedoe.
Ik krijg dan elk jaar een uitdraai die ik moet accorderen en klaar. Dan gaat het naar de bdienst.

• Crazy D

Crazy D

Piemol schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:45:
[...]

Nu stuur ik enkel een overzicht van alle in- en uitgaande facturen.
Dus dan krijgen zij:
- bedrijfsnaam
- factuurnummer
- totaalbedrag, btw totalen

Nu verwachten ze alles, dus de hele facturen voor het automatisch verwerken.
Dan weet dus de AI van boekhoudprogramma Exact ook welke serienummers ik in- en verkocht heb. En welke werkzaamheden en tegen welke tarieven zijn uitgevoerd. Dat vind ik gewoon gek, jarenlang is het niet nodig. En nu lijkt het mij ook niet nodig (voor de boekhouding dan, voor deze boekhouder lijkt het wel nodig te zijn).

Een boekhouder gaat over de cijfertjes,
ik moet mij in de IT met de data bezig houden.
Dat botst nu ontzettend.
Ze hebben een verwerkingsovereenkomst. Denk je nu werkelijk dat iemand bij Exact geinstresseerd is dat dast jij Jansen BV een factuur stuurt voor serienummer 122, voor 1500 euro terwijl je hetzelfde product aan Pieterse BV voor 1250 euro verkoopt? Je overschat je belang...

Maar goed, dan nogmaals: zoek een ander. Sim-pel.

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

Montifaud schreef op woensdag 24 september 2025 @ 08:49:
[...]

Ik heb al jaren een register accountant die ik een excel geef met mijn omzet en kosten.
Dan stuur ik alles op inclusief mn bankstatus en de rest van de assets, via de mail. En dat is het dan.
De excel is gewoon een lijstje van mijn facturen die ik al had berekend tijdens de omzetbelasting. Geen pakket met moeilijk gedoe.
Ik krijg dan elk jaar een uitdraai die ik moet accorderen en klaar. Dan gaat het naar de bdienst.
Ik zou daar als accountant niet mee akkoord gaan. Ik heb dan geen controle dat jouw uitdraai is wat er in je boekhouding staat. Ik kan dan niet akkoord gaan met jouw boekhouding alleen met de cijfers die jij hebt aangeleverd. Maar goed, als je accountant dat prima vind, helemaal top. En als jij dat handig vind, ook top.

Exact expert nodig?

• mannowlahn
  • Laatst online: 29-10 19:49
[...]

Dankjewel! Het gaat om een Amerikaans bigtech bedrijf, totaalpakket >EUR 200K :)
Als je als freelancer 115 per uur doet zit je hier al boven en met een bv constructie is dat vrij optimaal.

Ik neem aan dat die > impliceert dat je bovenop een zeer dik salaris dan ook enorme veel aandelen krijgt?

Maar gefeliciteerd!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-11 11:09
mannowlahn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:34:
[...]

Als je als freelancer 115 per uur doet zit je hier al boven en met een bv constructie is dat vrij optimaal.

Ik neem aan dat die > impliceert dat je bovenop een zeer dik salaris dan ook enorme veel aandelen krijgt?

Maar gefeliciteerd!
Met 120 per uur heb ik maximaal 200k per jaar kunnen verdienen tot nu toe, maar dat was in de gouden tijden net na Covid toen de uurtarieven heel hoog lagen. Tegenwoordig liggen ze wel wat lager, zit nu op 90. Maar dit is inderdaad nog wel een flinke stap er bovenop, en dat aandelenpakket wordt elk jaar meer waard waardoor het volgend jaar wellicht 300K per jaar is.

• C_V_S
  • Niet online
mannowlahn schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:34:
[...]

Maar gefeliciteerd!
Nou dan moet je verdomd veel uren voor werken dan wat echt niet iedereen doet.

2 ton in loondienst met alle zekerheid zegt toch bijna iedereen ja tegen.

Heel bizar salaris! Op C-Level haal je dat vaak niet eens

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-10 22:52
Om eens een keer ergens anders over te klagen, heeft hier iemand nog last van de plannen
voor een extra heffing voor auto's met CO2 uitstoot vanaf 2027?

De eenpitters onder ons zullen er geen last van hebben, maar mss mensen met een holding/werkmij/bv constructie wel. Mss iets om rekening mee te houden.

https://omnyacc.nl/nieuws...-de-zaak-met-co2-uitstoot

https://www.autoblog.nl/n...naf-2027-vergeten-7155797

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:07
Gefeliciteerd @Avalaxy

Hier een wat kleinere mijlpaal zeg maar gerust factor 100 minder, maar mijn eerste eigen opdracht uit eigen netwerk zelf geland zonder tussenkomst van een broker of intermediair. Vorige week gesprek gehad en deze week getekende offerte.

Naast dat ik nu interim zit bij een ICT dienstverlener (daar kun je dan weer DBA over bediscussieren, maar ze hebben de expertise op het moment niet in huis) heb ik nu dus voor een MKB klant een ISO27001/NIS2 quickscan aangeboden en deze is getekend. Een traject van 2 dagen weliswaar maar natuurlijk de opmaat naar meer.

Ik deed dit overigens al in samenwerking met een Belgische partij in opdracht van hun, en doe dit nog steeds, maar dit is voor mij de eerste keer rechtstreeks. Dus iedere factuurrelatie die erbij komt voor mijn onderneming is voor de BD weer een goede indicatie dat ik een echte ondernemer ben en geen schijnzelfstandige!

discogs

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 31-10 13:36
proatjeboksem schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:00:
Om eens een keer ergens anders over te klagen, heeft hier iemand nog last van de plannen

De eenpitters onder ons zullen er geen last van hebben, maar mss mensen met een holding/werkmij/bv constructie wel. Mss iets om rekening mee te houden.

Nog niet, maar de yountimer plannen voor zoonlief in '26 krijgen een wat ander plaatje. Ik rij zelf prive, dus geen issue, maar er staat ook een ford op een van de bv's. En dat wordt een dure dan. Die gaan we waarschijnlijk niet meer prive gebruiken, maar er komt gewoon een goedkoop klein 3e of 4e autootje bij (derde de youngtimer, evt 4e voor om de bijtelling van de ford te vermijden, mits die bijtelling alleen bij prive gebruik om de hoek komt)

• Montifaud
Crazy D schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:06:
[...]

Ik zou daar als accountant niet mee akkoord gaan. Ik heb dan geen controle dat jouw uitdraai is wat er in je boekhouding staat. Ik kan dan niet akkoord gaan met jouw boekhouding alleen met de cijfers die jij hebt aangeleverd. Maar goed, als je accountant dat prima vind, helemaal top. En als jij dat handig vind, ook top.
Een register accountant zou dat het beste moeten weten. En als er iets instaat, bv hij bekijkt ook de facturen, dat niet bevalt krijg ik een tik op de vingers en een naheffing :'(

Punt wat ik probeer te maken: het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn met boekhoudpakketten, zoek gwn een goede accountant.

[ Voor 9% gewijzigd door Montifaud op 24-09-2025 12:04 ]

• mannowlahn
  • Laatst online: 29-10 19:49
Avalaxy schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:54:
[...]

Met 120 per uur heb ik maximaal 200k per jaar kunnen verdienen tot nu toe, maar dat was in de gouden tijden net na Covid toen de uurtarieven heel hoog lagen. Tegenwoordig liggen ze wel wat lager, zit nu op 90. Maar dit is inderdaad nog wel een flinke stap er bovenop, en dat aandelenpakket wordt elk jaar meer waard waardoor het volgend jaar wellicht 300K per jaar is.
Ja nobrainer dan. Welke hoek zit je? Cloud consultant of developer?

Hoor vaak van mensen die naar bv MS gaan. Maar zou niet graag met ze willen ruilen. Zie ze vaak enorm gestressed en lijkt wel als of ze een halve sales baan er bij hebben. Dan liever die 200k en geen gezeik.

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-11 16:38
Als ik het allemaal zo lees ben ik blij dat ik met vervroegd pensioen ben gegaan. Ik werkte laatste jaren voor overheid was best leuk is met best wel leuke projecten maar toen ze besloten te stoppen met ZZPers heb ik het nog een keer (5m) als payroller geprobeerd (bij dezelfde opdrachtgever) met best wel heel goede regeling. Overheid wilde nog wel door (voor 6m) maar ik heb zelf de knoop doorgehakt om te stoppen ... en de zomer was heerlijk relaxed met veel vakanties en zeeën van tijd ... ik keer zeker niet meer terug .. na bijna 46j ICT (beginnend in de tijd dat er nog met ponskaarten werd gewerkt) is het ook wel eens mooi geweest. Nu lekker met AI bezig met eigen projectjes ...

Samsung S25 Ultra, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

• coldasice
  • Laatst online: 01-11 15:32
fry77 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:34:
[...]

Nog niet, maar de yountimer plannen voor zoonlief in '26 krijgen een wat ander plaatje. Ik rij zelf prive, dus geen issue, maar er staat ook een ford op een van de bv's. En dat wordt een dure dan. Die gaan we waarschijnlijk niet meer prive gebruiken, maar er komt gewoon een goedkoop klein 3e of 4e autootje bij (derde de youngtimer, evt 4e voor om de bijtelling van de ford te vermijden, mits die bijtelling alleen bij prive gebruik om de hoek komt)
Maar die youngtimer kan dus nog wel in 2026
De heffing geldt niet voor auto’s die al voor die datum in ontvangst zijn genomen.

Betekent vermoedelijk de doodsteek van de youngtimers na die tijd....

• C_V_S
  • Niet online
_birdie_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:34:
Als ik het allemaal zo lees ben ik blij dat ik met vervroegd pensioen ben gegaan. Ik werkte laatste jaren voor overheid was best leuk is met best wel leuke projecten maar toen ze besloten te stoppen met ZZPers heb ik het nog een keer (5m) als payroller geprobeerd (bij dezelfde opdrachtgever) met best wel heel goede regeling. Overheid wilde nog wel door (voor 6m) maar ik heb zelf de knoop doorgehakt om te stoppen ... en de zomer was heerlijk relaxed met veel vakanties en zeeën van tijd ... ik keer zeker niet meer terug .. na bijna 46j ICT (beginnend in de tijd dat er nog met ponskaarten werd gewerkt) is het ook wel eens mooi geweest. Nu lekker met AI bezig met eigen projectjes ...
Gelijk heb je! Genieten moet je vooral doen. Werken is leuk maar ik werk om te leven en leef niet om te werken.

Meer geld is veelal meer onzin om te kopen en niet meer gelijk en je laatste hemd heeft geen zakken hoor.

Ook al die constructies die ik overal hoor en lees om een paar euro meer te verdienen. Je hebt het als freelancer in de IT meer dan heel erg goed hoor dus maak je niet zo druk denk ik vaak, stress is tevens heel ongezond :D

• general_p
klopt maar je ziet toch overal wel dat de vijver met opdrachten wel aan het opdrogen is. en dat zal wellicht vanaf 1 jan nog erger worden als opdrachtgevers ook echt beboet gaan worden.

• C_V_S
  • Niet online
general_p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:10:
klopt maar je ziet toch overal wel dat de vijver met opdrachten wel aan het opdrogen is. en dat zal wellicht vanaf 1 jan nog erger worden als opdrachtgevers ook echt beboet gaan worden.
Dat klopt zeker maar als nog is er heel veel werk en zeker bij de publieke sector is er geen expertise of zijn de mensen er niet want iedereen is "druk"

Dan gaan ze toch weer inhuren en dan krijg je veel van die verloning contructies e.d. nee niet ideaal maar ik hoop dat onze nieuwe regering er misschien toch wat anders in gaat zitten of dat al die boetes wel mee zullen vallen?

Hoor nu al bij de zorg dat ze wel moeten in huren want geen personeel kan ook niet. Hoger geschoold medisch personeel werkt ook zeer vaak ook op inhuurbasis willen ze dan de operaties door laten gaan ofzo? Of die verkopen het als een dienst en dan kan het wel?

Voor mezelf al besloten dat ik dan maar via een payroll constructie tijdelijk werk. Niet ideaal maar het is even niet anders :)

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 12:58

ralpje

Deugpopje

general_p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:10:
klopt maar je ziet toch overal wel dat de vijver met opdrachten wel aan het opdrogen is. e
Ik weet niet wat jouw definitie van 'overal' is, maar in mijn expertise is dat allerminst het geval.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
De grote corporates drogen wel redelijk op qua opdrachten, voor 2024 (het is natuurlijk al een tijdje gaande) werd ik echt dagelijks meermaals benaderd voor opdrachten bij grote banken/verzekeraars. En nu is het stil vanuit die hoek. Met mijn imposter syndrome geeft dat soms momenten van angst... Maar dan bedenk ik mij: Ik heb 2 opdrachten, vanochtend kwam er weer iemand die een monitoring tool gereviewed wil hebben waar ik als antwoord op gegeven heb: Lijkt mij leuk om je platform te reviewen, dit is mijn tarief.

Inmiddels is mijn potje met geld ook groot genoeg om een paar jaar niets te doen.

• fry77
coldasice schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:24:
[...]

De heffing geldt niet voor auto’s die al voor die datum in ontvangst zijn genomen.

Die had ik nog niet meegekregen. Dat zou waarschijnlijk voor de yountimer en de huidige zakelijke auto flink wat schelen.

• general_p
ralpje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:24:
[...]

Ik weet niet wat jouw definitie van 'overal' is, maar in mijn expertise is dat allerminst het geval.
nou dat is dan met de recruiters waar ik mee spreek. (brunel, Head-first, etc..)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:43
@general_p Laat me raden: de recruiters vertellen je dat “overal” de vijver met opdrachten aan het opdrogen is, maar als je iets van je tarief af doet willen ze wel voor je gaan zoeken? Je hebt leugens, erge leugens en de uitspraken van recruiters. Die willen gewoon meer marge.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• C_V_S
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:54:
@general_p Laat me raden: de recruiters vertellen je dat “overal” de vijver met opdrachten aan het opdrogen is, maar als je iets van je tarief af doet willen ze wel voor je gaan zoeken? Je hebt leugens, erge leugens en de uitspraken van recruiters. Die willen gewoon meer marge.
Nou nee hoor het aantal opdrachten is gewoon minder zie ook freelance en veel partijen doen gewoon echt enkel nog payroll.

Ja er zijn mega slechte recruiters maar ook partijen waar ik prima ervaringen mee heb.

• C_V_S
  • Niet online
[...]

Wat is je expertise dan?

• general_p
RichieB schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:54:
Nee maar het tarief blijft inderdaad altijd wel een dingetje. Het blijft natuurlijk ook een spel, als ZZP-er wil je zo veel mogelijk hebben en de opdrachtgaver zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Maar ook de recruiters die ik zelf heb gesproken geven aan dat door de wet ook het uurtarief wel en tik heeft gekregen. Zo vonden ze mijn functie als Senior System engineer / Teamlead / Project manager wel prima voor 90 euro per uur.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
wat gewoon de karakteristiek heeft van een lijnactiviteit en waar men nu dus bang voor is om met een ZZP-er in te huren en dan dus liever die 9 tientjes aan een Ordina/Cap/whatever betaald

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
proatjeboksem schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:00:

Het is de bedoeling dat de pseudo-eindheffing per 1 januari 2027 wordt ingevoerd. De heffing geldt niet voor auto’s die al voor die datum in ontvangst zijn genomen, dat scheelt. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je opeens je benzineauto moet inleveren.
Nog snel die dure benzineslurper op de zaak zetten dus :+
Overigens nog een extra reden om geen privé gebruik te doen

[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 24-09-2025 19:09 ]

• C_V_S
  • Niet online
general_p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 18:14:
[...]

Nee maar het tarief blijft inderdaad altijd wel een dingetje. Het blijft natuurlijk ook een spel, als ZZP-er wil je zo veel mogelijk hebben en de opdrachtgaver zo goedkoop mogelijk natuurlijk. Maar ook de recruiters die ik zelf heb gesproken geven aan dat door de wet ook het uurtarief wel en tik heeft gekregen. Zo vonden ze mijn functie als Senior System engineer / Teamlead / Project manager wel prima voor 90 euro per uur.
Das voor dat soort rollen toch ook geen heel verkeerd tarief? Project Manager misschien wat laag maar ligt ook een beetje aan de grote van het project denk ik dan.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07:17
_birdie_ schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:34:
Ik heb je met pijn in mijn hart een duimpje gegeven :+
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• fry77
coldasice schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:24:
[...]

ik zie ze alleen refereren naar lease-contracten wat ik tot nu toe snel even vond. Onze auto is gewoongekocht en staat dus op de balans tot we 'm weg doen....

• general_p
C_V_S schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:45:
[...]

Das voor dat soort rollen toch ook geen heel verkeerd tarief? Project Manager misschien wat laag maar ligt ook een beetje aan de grote van het project denk ik dan.
Nee zeker niet hoor en daar zou ik het ook zeker voor doen, project management inderaad wellicht niet maar anders prima. Dat is overigens ook nog excl wat ze zelf er nog bovenop doen dus dat moet je wel meewegen als je het uit de kant van een opdrachtgever bekijkt.

[ Voor 15% gewijzigd door general_p op 24-09-2025 21:07 ]

• C_V_S
  • Niet online
general_p schreef op woensdag 24 september 2025 @ 21:07:
[...]

Nee zeker niet hoor en daar zou ik het ook zeker voor doen, project management inderaad wellicht niet maar anders prima. Dat is overigens ook nog excl wat ze zelf er nog bovenop doen dus dat moet je wel meewegen als je het uit de kant van een opdrachtgever bekijkt.
Klopt dan zetten ze je veelal weg voor 100 - 105 is mijn ervaring.

Zit je direct dan is dat geld voor jouw maar goed bij veel partijen kom je gewoon weg niet direct.

Daarnaast één keer mee gemaakt dat ik direct zat en degene die mij aannam op staande voet werd ontslagen en er dus wel het nodige gezeur kwam. Dan is een tussenpartij ook zeker handig hoor.

Maar goed daar betaal je wel voor. Aan jezelf de vraag of je het er voor over hebt.

• general_p
C_V_S schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:59:
[...]

Klopt dan zetten ze je veelal weg voor 100 - 105 is mijn ervaring.

Zit je direct dan is dat geld voor jouw maar goed bij veel partijen kom je gewoon weg niet direct.

Daarnaast één keer mee gemaakt dat ik direct zat en degene die mij aannam op staande voet werd ontslagen en er dus wel het nodige gezeur kwam. Dan is een tussenpartij ook zeker handig hoor.

Maar goed daar betaal je wel voor. Aan jezelf de vraag of je het er voor over hebt.
Exact, en ik heb het er best wel voor over om juist een filter tussen te hebben bij eventueel gezeur. of het dan 15 euro per uur (filter) moet zijn dat is soms de vraag maar goed soms is het niet anders. Als je voor jezelf maar vrede met het uurtarief hebt dat is de basis.

• C_V_S
  • Niet online
Helemaal mee eens hoor en zo krijg je ook weer extra netwerk door borrels e.d. die ze vaak organiseren.

Daarnaast als ze je positief beoordelen weten ze je vaak ook wel te vinden bij klussen die bij je expertise passen. Althans bij de goede niet bij de CV schuivers :)

• Joppiez
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11 00:33
[...]

Ik heb zelf de indruk dat er het een en ander aan het veranderen is in de markt voor full-stack Java opdrachten. Het valt me op dat het profiel een stuk uitgebreider is ten opzichte van 2/3 jaar terug, terwijl het aantal opdrachten ook wat lijkt te zijn teruggelopen. De tarieven liggen vaak rond de €90-€100, en er is behoorlijk wat competitie. Vooral de nadruk op cloud-native, CI/CD is toegenomen.

Opzich een aardig tarief, maar als je onder aan de streep bijv 70% overhoudt niet echt de moeite waard (misschien als het inhoudelijk iets is waar je helemaal warm van wordt). Ik zit nu in zo'n situatie en twijfel sterk of ik niet beter iets kan doen 'waar ik vrolijk van wordt' O+ :+ (vast part-time, een startup zoeken, iets zelf opstarten enz).

[ Voor 4% gewijzigd door Joppiez op 25-09-2025 11:02 ]

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-11 13:43
general_p schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:09:
[...]

Exact, en ik heb het er best wel voor over om juist een filter tussen te hebben bij eventueel gezeur. of het dan 15 euro per uur (filter) moet zijn dat is soms de vraag maar goed soms is het niet anders. Als je voor jezelf maar vrede met het uurtarief hebt dat is de basis.
Inderdaad, ik heb mijn eigen uurtarief, daar kan de broker wat bovenop doen, maar als ze teveel erop willen doen, lopen ze de kans dat klant nee zegt (en heb de gelukkige situatie dat er in mijn vakgebied niet teveel concurrenten zijn). Bij mijn vorige opdracht zat er 1ste jaar een broker tussen en tweede jaar niet meer. Ik had heel graag gehad dat die broker er tweede jaar er ook tussenzat, zij waren veel beter met betalen hoefde er nooit achteraan. Tweede jaar dat ik direct zat, duurde het zo'n 6 maanden voordat het allemaal goed ingeregeld was dat ik netjes binnen 4 weken steeds mijn factuur betaald kreeg zonder dat ik er achteraan hoefde te gaan.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 14:20
Ik werk nu een kleine 24 maanden bij een grote overheidsinstelling. Mijn huidige contract loopt af op 1 november 2025. Er wordt een nieuwe opdracht uitgezet, maar hierbij worden ZZP’ers expliciet uitgesloten.
Nu ben ik al een paar maand rond aan het kijken naar andere opdrachten, en een paar keer gereageerd maar kan geen andere opdracht vinden.
Er is een aanbod gedaan, door de betreffende overheidsinstelling, voor vast dienstverband, het is zeker niet slecht betaald maar daar ga ik financieel sterk op achteruit.

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik ook op de opdracht kan reageren (maar dan niet als ZZP'er).
Aangezien het qua ZZP opdrachten behoorlijk minder is (iig op mijn 'vakgebied') ben ik aan het kijken naar alternatieven zoals Verloning, Payroll, Midlance, Detachering, DUBV/Uniforce.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze vormen van werken en wat de voor en nadelen zijn.

Snap dat het een beetje schelden in de kerk is, en wil zelf ook liever blijven Freelancen.
Echter kijkend naar de opdrachten de afgelopen paar maanden, en dat het rond de jaarwisseling sowieso een heel stuk minder is, en verwacht in 2026 ook niet heel veel opdrachten, ben ik toch naar alternatieven aan het kijken.

In het verleden heb ik wel eens geopperd om met 21+ mensen een B.V. op te richten, maar zelf daar nooit achteraan gegaan.

Las dat pirke het hier in het verleden ook over had?
pirke in "Het freelance (ICT-ers) discussie topic"

Al zoekende kwam ik ook op https://maatschapsvriend.nl maar vind er niks terug hier op dit forum.

Graag hoor ik jullie ervaringen/meningen.

Alvast bedankt

• proatjeboksem
bertuslambertus schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:23:

Aangezien het qua ZZP opdrachten behoorlijk minder is (iig op mijn 'vakgebied') ben ik aan het kijken naar alternatieven zoals Verloning, Payroll, Midlance, Detachering, DUBV/Uniforce.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met deze vormen van werken en wat de voor en nadelen zijn.

Graag hoor ik jullie ervaringen/meningen.
Mijn ongezouten mening: ik word nog liever intern dan dat ik een detacheerder of een snelle rakker laat verdienen aan deze ellende. De kool moet het sop wel waard zijn, zeg maar.

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee of op je bureau kijken, maar
mss is een poosje niets doen ook wel een oplossing. Vooropgesteld dat je zelf voldoende buffer hebt opgebouwd en je opdrachtgever niet snel een ander kan vinden, natuurlijk.
Een beetje zoals nu in de zorg gebeurt, zeg maar.

Laat de opdrachtgever het probleem in den Haag neerleggen, waar het vandaan komt.

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 14:20
proatjeboksem schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:48:
[...]

Mijn ongezouten mening: ik word nog liever intern dan dat ik een detacheerder of een snelle rakker laat verdienen aan deze ellende. De kool moet het sop wel waard zijn, zeg maar.

mss is een poosje niets doen ook wel een oplossing. Vooropgesteld dat je zelf voldoende buffer hebt opgebouwd en je opdrachtgever niet snel een ander kan vinden, natuurlijk.

Laat de opdrachtgever het probleem in den Haag neerleggen, waar het vandaan komt.
Daar ben ik het opzich ook mee eens, maar dan heb ik ook minder inkomen. Qua buffer kan ik het, verwacht ik, wel zeker een jaar uithouden. Misschien ook fijn, maarja, weer minder goed voor je CV.

• proatjeboksem
bertuslambertus schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:52:
[...]

Daar ben ik het opzich ook mee eens, maar dan heb ik ook minder inkomen. Qua buffer kan ik het, verwacht ik, wel zeker een jaar uithouden. Misschien ook fijn, maarja, weer minder goed voor je CV.
Dat is wel zo, maar ik ben 51, dus ik kan het op een sabbatical gooien :)

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-10 10:53

page404

Website says no

bertuslambertus schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:52:
[...]
Misschien ook fijn, maarja, weer minder goed voor je CV.
Is dat zo?
Potentiele opdracht/werkgever: " waarom heb je een jaar niks op je cv staan?"
bertuslambertus: "Nou door wet DBA gezeik een tijd geen opdrachten kunnen vinden die me aanstonden. Ik had genoeg reserves dus heb een jaar punchneedling gedaan terwijl ik alle afleveringen van Gilmore Girls heb gekeken. Nu wordt het tijd om weer wat te gaan doen en deze opdracht/baan staat me wel aan".
Potentiele opdracht/werkgever: " ah ok, prima verklaring" .

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

Phntm

Tlingelingeling

page404 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:02:
[...]

Is dat zo?
Potentiele opdracht/werkgever: " waarom heb je een jaar niks op je cv staan?"
bertuslambertus: "Nou door wet DBA gezeik een tijd geen opdrachten kunnen vinden die me aanstonden. Ik had genoeg reserves dus heb een jaar punchneedling gedaan terwijl ik alle afleveringen van Gilmore Girls heb gekeken. Nu wordt het tijd om weer wat te gaan doen en deze opdracht/baan staat me wel aan".
Potentiele opdracht/werkgever: " ah ok, prima verklaring" .
Lijkt mij in de IT sector moeilijker te verkopen in dit geval. Langere tijd niet aan het werk vertaalt zich naar, volgens de opdrachtgever en/of tussenpartij, afgelopen tijd niet gewerkt met potentieel nieuwe en relevante technieken. Je loopt dan achter en bent minder interessant. Dan is wet DBA geen excuus voor hun. Dan zou een zware ziekte een betere "smoes" kunnen zijn, hopende dat niemand hier ooit een jaar ziek hoeft te ervaren natuurlijk.

Wellicht dat je als timmerman in een gek scenario een jaar lekker gaat chillen ofzo, niet opeens de opmerking naar je hoofd gesmeten krijgt dat je zeker in die tijd niet hebt gewerkt met "Hamer 2.0® - powered by AI©" 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Phntm op 25-09-2025 16:19 ]

• c-nan
  • Laatst online: 04:14
Dilemma... ik heb 2 opdrachtgevers, beide zijn langlopende opdrachten (36 uur migratieproject, 8 uur consultancy). Migratieproject (36 uur) loopt tot eind volgend jaar, dus blijf ik lekker zitten, ik heb het erg naar mijn zijn. Consultancy opdracht (8 uur) is bij een gemeente, ik zit er tegen een redelijk laag uurtarief, ik heb het destijds aangenomen vanwege 2 redenen, namelijk Wet DBA (meer opdrachtgevers is beter) en het gevoel hebben om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ik zit er inmiddels een jaar en ik heb het niet echt naar mijn zin, we krijgen weinig voor elkaar + week in week uit 40+ uur vergt ook best wat van me. Aan de ene kant heb ik zoiets van, ik heb het geprobeerd, maar ik haal er geen voldoening uit, dus wegwezen. Aan de andere kant merk ik gewoon dat er echt veel minder vraag is naar ZZP'ers. Dus is het wel slim om in deze tijden een opdracht terug te geven...

EU DNS: 86.54.11.100

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-11 14:55
c-nan schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:22:
Dilemma... ik heb 2 opdrachtgevers, beide zijn langlopende opdrachten (36 uur migratieproject, 8 uur consultancy). Migratieproject (36 uur) loopt tot eind volgend jaar, dus blijf ik lekker zitten, ik heb het erg naar mijn zijn. Consultancy opdracht (8 uur) is bij een gemeente, ik zit er tegen een redelijk laag uurtarief, ik heb het destijds aangenomen vanwege 2 redenen, namelijk Wet DBA (meer opdrachtgevers is beter) en het gevoel hebben om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. Ik zit er inmiddels een jaar en ik heb het niet echt naar mijn zin, we krijgen weinig voor elkaar + week in week uit 40+ uur vergt ook best wat van me. Aan de ene kant heb ik zoiets van, ik heb het geprobeerd, maar ik haal er geen voldoening uit, dus wegwezen. Aan de andere kant merk ik gewoon dat er echt veel minder vraag is naar ZZP'ers. Dus is het wel slim om in deze tijden een opdracht terug te geven...
te snel gelezen dat je bij de opdracht waar je het naar je zin hebt nog tot eind volgend jaar zit.

Die 8 uur consultancy kan je proberen je uurtarief te verhogen.

[ Voor 24% gewijzigd door peak op 25-09-2025 16:33 ]

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:14
Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik ook op de opdracht kan reageren (maar dan niet als ZZP'er).

Ik heb payrolling als "oplossing" in gedachten, er zijn partijen te vinden die "slechts" 300 euro per maand vragen voor het payrollen, verder blijft er niks aan de strijkstok hangen. Je moet dan uiteraard wel gewoon zelf je opdracht vinden, zij regelen alleen het administratieve deel.

Het nadeel zit vooral in de belasting, alles komt op jouw bordje waardoor de totale belastingdruk zo'n 50% wordt, maar dat is hetzelfde als wanneer je met 21 man in een bedrijf gaat zitten of wat voor oplossing dan ook.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• Joppiez
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-11 00:33
Ik overweeg ook midlancing, en dat kan mijn inziens een strategische keuze zijn mits je dan toegang hebt tot een opdrachten-portfolio, waar dat anders of erg lastig/onmogelijk is.

De nadelen;
Karig / uitgekleed pensioen, weggegooid geld.
Summier basisloon.
Minder loon in vergelijking met ZZP, vaak 70% voor jou.
Het ondernemersrisico ligt min of meer nog steeds bij jou, geen project geen of weinig inkomsten. En bij het beëindigen van je contract zijn er waarschijnlijk ook financiele implicaties (krijg je wel jouw aandeel over de laatste periode / x maanden, nadat je gestopt bent?).

Voordelen: Netwerk, schaalvoordeel, kantoor, (directe) collega's, sales ondersteuning, centraal aanspreekpunt en haar bereikbaarheid. Al met al, ook zat diensten die aantrekkelijk voor een opdrachtgever zijn maar die je als ZZP'er niet of slecht kunt bieden.

• peak
ConQuestador schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:31:
[...]

Ik heb payrolling als "oplossing" in gedachten, er zijn partijen te vinden die "slechts" 300 euro per maand vragen voor het payrollen, verder blijft er niks aan de strijkstok hangen. Je moet dan uiteraard wel gewoon zelf je opdracht vinden, zij regelen alleen het administratieve deel.

Het nadeel zit vooral in de belasting, alles komt op jouw bordje waardoor de totale belastingdruk zo'n 50% wordt, maar dat is hetzelfde als wanneer je met 21 man in een bedrijf gaat zitten of wat voor oplossing dan ook.
Hoe is dat hetzelfde als je met 21 man in een bedrijf gaat zitten?

Payrolling is net IB ondernemer, je winst wordt gezien als salaris dus daar betaal je belasting over.
Via je bedrijf/bv kan je het minimum DGA salaris uitkeren als je daar rond van kunt komen, de rest houdt je in de zaak en daar gaat enkel nog VPB van af..

Dat is de reden waarom midlance/payrolling mij tegenhoudt, ik heb niet zo veel prive nodig. Ik houd het liever zakelijk om te investeren.

• ConQuestador
peak schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:35:
[...]

Hoe is dat hetzelfde als je met 21 man in een bedrijf gaat zitten?

Payrolling is net IB ondernemer, je winst wordt gezien als salaris dus daar betaal je belasting over.
Via je bedrijf/bv kan je het minimum DGA salaris uitkeren als je daar rond van kunt komen, de rest houdt je in de zaak en daar gaat enkel nog VPB van af..

Dat is de reden waarom midlance/payrolling mij tegenhoudt, ik heb niet zo veel prive nodig. Ik houd het liever zakelijk om te investeren.
Er is maar 1 DGA, de rest is werknemer.

Als je je winst er "slim" wil uithalen moet je een complexe constructie opzetten met aandeelpakketten waar iedere persoon zijn omzet toevallig als dividend krijgt uitgekeerd.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• C_V_S
  • Niet online
proatjeboksem schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:48:
[...]

Enkel krijg je intern nooit het loon dan wat je bij payrolling krijgt :)

Is het ideaal? Nee absoluut niet! Maar je hebt nog steeds wel redelijk wat vrijheid m.b.t. je vrije dagen enzo hoor. Intern zeker niet

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
C_V_S schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:23:
[...]

Is het ideaal? Nee absoluut niet! Maar je hebt nog steeds wel redelijk wat vrijheid m.b.t. je vrije dagen enzo hoor. Intern zeker niet
Als je deze trukendoos moet opentrekken is dat vanwege een machtsverhouding. En moet je dus gewoon vrij vragen. Je hebt gelijk dat het aantal dagen niet beperkt is. Maar als ik op mijn opdrachten zomaar vrij neem zonder overleg, dan nemen ze me dat echt niet in dank af.

• ConQuestador
jongetje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:53:
[...]

Als je deze trukendoos moet opentrekken is dat vanwege een machtsverhouding. En moet je dus gewoon vrij vragen. Je hebt gelijk dat het aantal dagen niet beperkt is. Maar als ik op mijn opdrachten zomaar vrij neem zonder overleg, dan nemen ze me dat echt niet in dank af.
Groot verschil met loondienst: ik vraag niet vrij, ik kondig mijn vrije dagen aan.

• FenixOrange
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08:27
peak schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:35:
[...]
Voor zover ik het begrepen heb ben je dan ook geen zelfstandige meer en kan je niet gebruik maken van de aftrekposten als ondernemer, m.n. de zelfstandigen aftrek en de mkb winstvrijstelling.
Ook ben je meer kwijt aan sociale premies voor ww etc. Wel kan je dan na afloop van elke opdracht 3 maanden in de ww zitten voor 70% van het minimumloon. lekker 8)7
Een tweetal jaren terug ook eens een voorstel gehad voor payroll constructie maar het netto verschil kwam uit op meer dan 12.000,- p/j minder.

• peak
ConQuestador schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:41:
[...]

Er is maar 1 DGA, de rest is werknemer.

Als je je winst er "slim" wil uithalen moet je een complexe constructie opzetten met aandeelpakketten waar iedere persoon zijn omzet toevallig als dividend krijgt uitgekeerd.
Zo ingewikkeld is die constructie niet.

Jij bent in loondienst.
Jouw holding heeft een aandeel in de bv. Minstens 5%.
De bv keert dividend uit aan jouw holding.
Jouw holding betaalt geen dividendbelasting vanwege de 5% aandelen.

• peak
Ik ga ook liever intern dan bij te dragen aan de luxe lifestyle van de eigenaren van een detacheerden.

De klant gaat vaak meer voor jou moeten betalen. Je houdt minder over in beide gevallen maar het is dan een principe kwestie geworden.

Het lijkt er sterk op dat de detacheerders goed gelobbyd hebben en zichzelf nu geweldig voelen.

Via detachering of zzp op een opdracht zitten zit geen verschil in werkzaamheden. Waarom dan het 1 verbieden.

Zeg dan als overheid dat de zzp’er meer moet afdragen aan het sociale systeem. Heb ik geen enkel probleem mee. Ik betaal liever meer om het sociale systeem te steunen, dan het vullen van de broekzakken van een kleine groep die een detacheringsbureau runt.

• proatjeboksem
C_V_S schreef op donderdag 25 september 2025 @ 19:23:
[...]

Het is voor mij ook een principe-zaak. Het is allemaal te doen om uitbuiting van pakketbezorgers en timmerlui te stoppen, zeggen ze. En de oplossing die word geaccepteerd is dat de duurdere jongens (en meiden) ook worden uitgebuit.

Nou is dat uitgebuit wel gechargeerd natuurlijk, erg slecht hebben we het ook in een detachering/payrolling/bedrijf-weggeef-constructie niet, maar toch. Ik blijf er bij, het is als Groningers verplichten om een regenton te nemen, zodat ze in Limburg droge voeten houden bij overstromingen.

• general_p
Er is nu gewoon een wet (ok die was er al een tijd maar nu wordt hij opgevolgd) gelegd over alle zzp'ers. Daar zit hem denk ik ook het probleem het is een wet die niet voor alles werkt, maar ja als je daar weer onderscheidt in gaat maken roepen ze weer dat het oneerlijk is. De vraag is alleen of ze in Den Haag gaan beseffen dat het zo ook niet werkt.. maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

• Montifaud
general_p schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:58:
Er is nu gewoon een wet (ok die was er al een tijd maar nu wordt hij opgevolgd) gelegd over alle zzp'ers. Daar zit hem denk ik ook het probleem het is een wet die niet voor alles werkt, maar ja als je daar weer onderscheidt in gaat maken roepen ze weer dat het oneerlijk is. De vraag is alleen of ze in Den Haag gaan beseffen dat het zo ook niet werkt.. maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik heb ooit eens gelezen/geleerd: "hoe dom de regels ook zijn, in de politiek is nooit iets toevallig". Maar linksom/rechtsom heb je dus een wet die geldt in algemene zin. Als ze die nu beter aanscherpen (of beter nog: vervangen) door een minimum tarief te stellen en uitgaan van een "zakelijke wederzijdse overeenkomst" dan ben je klaar. Het hoeft niet zo moeilijk.
Waarom doen ze dan zo moeilijk? Misschien gaat het enerzijds om bescherming en anderzijds om iedereen in loondienst te duwen. Lekker makkelijk, communisme, iedereen gelijk, iedereen ongelukkig :X

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:24
Tsja ..
Volgens Bruijn hoeft de kwaliteit of continuïteit van zorg ook niet in het geding te komen door afname van het aantal zzp’ers. “De continuïteit van zorg (en kinderopvang) is primair de verantwoordelijkheid van werkgevers. Om de continuïteit van de zorg en opvang te borgen, moet de sector inzetten op goed werkgeverschap en op de transitie naar meer loondienstverbanden
"Minister: zorg krijgt echt geen uitzondering op zzp-regels"
https://www.skipr.nl/nieu...tzondering-op-zzp-regels/

• c-nan
Gaat het er gewoon niet om dat we hier geen Amerikaanse toestanden willen, daar kan je binnen 2 weken, soms binnen 2 dagen de werknemer de laan uitsturen.

Dat zouden de werkgevers hier ook wel willen bij een economisch crisis. Met werknemers gaat dat niet, gelukkig maar, maar externe stuur je er zo uit. Met het aantal groeiende ZZP'ers kan je hier dus Amerikaanse toestanden krijgen. En dat wil je als land niet.

• MacDennis76
Voor wie in 2015 heeft opgelet, waar het om gaat werd toen reeds vrij concreet uitgelegd in de miljoenennota;

https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2015/d16e1897
"Sterke groei zelfstandigen zonder personeel zet druk op welvaartsstaat"

Toen kwam in 2016 de wet DBA, wat feitelijk primair de afschaffing van de VAR regelde.
Maar de wet DBA flopte met als resultaat geen serieuze handhaving.

Zijn er nu sinds 2015 meer of minder ZZP-ers? Was er afgelopen 10 jaar echt ander beleid of wet en regelgeving?

Met dat in het achterhoofd en kijkende naar het 'probleem' zoals reeds geschetst in 2015 zou je kunnen concluderen dat het 'probleem' alleen maar groter is geworden en dat er nu vrij rigoureus wordt opgetreden met alle gevolgen van dien. Mijn inziens zitten we reeds in een serieuze hervorming van de arbeidsmarkt.

• c-nan
MacDennis76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:12:
Voor wie in 2015 heeft opgelet, waar het om gaat werd toen reeds vrij concreet uitgelegd in de miljoenennota;

https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2015/d16e1897
"Sterke groei zelfstandigen zonder personeel zet druk op welvaartsstaat"

Toen kwam in 2016 de wet DBA, wat feitelijk primair de afschaffing van de VAR regelde.
Maar de wet DBA flopte met als resultaat geen serieuze handhaving.

Zijn er nu sinds 2015 meer of minder ZZP-ers? Was er afgelopen 10 jaar echt ander beleid of wet en regelgeving?

Met dat in het achterhoofd en kijkende naar het 'probleem' zoals reeds geschetst in 2015 zou je kunnen concluderen dat het 'probleem' alleen maar groter is geworden en dat er nu vrij rigoureus wordt opgetreden met alle gevolgen van dien. Mijn inziens zitten we reeds in een serieuze hervorming van de arbeidsmarkt.
Afgelopen tien jaar 85% groei

Top 10 branches met de sterkste groei in aantal zzp’ers
  • Ondersteuning en begeleiding van gehandicapten.
  • Leggen van elektriciteits- en telecommunicatiekabels.
  • Detailhandel via internet in een algemeen assortiment non-food.
  • Ambulante jeugdzorg.
  • Maatschappelijk werk.
  • Particuliere beveiliging.
  • Overige zakelijke dienstverlening (rest).
  • Adviesbureaus op het gebied van public relations en communicatie.
  • Communicatie- en grafisch ontwerp.
  • Dienstverlening voor vervoer over land.
Geen sterke groei in de IT zo te zien, voornamelijk in de zorg lijkt het explosief te zijn.

• jongetje
  • Nu online
c-nan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:56:
Met het aantal groeiende ZZP'ers kan je hier dus Amerikaanse toestanden krijgen. En dat wil je als land niet.
Dat is dan je ondernemersrisico.
Maar los daarvan zie ik juist om mij heen dat veel ZZP-ers in loondienst gaan zodra hun opdracht afloopt gezien dit jaar er gewoon simpelweg veel minder opdrachten zijn dan de jaren ervoor en ze niet lang zonder werk willen zitten.

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-11 09:10
c-nan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:56:
Gaat het er gewoon niet om dat we hier geen Amerikaanse toestanden willen, daar kan je binnen 2 weken, soms binnen 2 dagen de werknemer de laan uitsturen.

Dat zouden de werkgevers hier ook wel willen bij een economisch crisis. Met werknemers gaat dat niet, gelukkig maar, maar externe stuur je er zo uit. Met het aantal groeiende ZZP'ers kan je hier dus Amerikaanse toestanden krijgen. En dat wil je als land niet.
Waarom zou je dat eigenlijk niet willen? Vanuit economisch oogpunt is het efficiënter. Als je zelf ooit werkgever wordt, zul je ongetwijfeld meemaken dat niet elke medewerker goed functioneert of soms zelfs misbruik maakt van de strikte ontslagregels en onder de huidige wetgeving is het nu buitengewoon lastig en kostbaar om daar afscheid van te nemen. Een zzp’er daarentegen wordt ruim betaald om dat risico te dragen en kan een snel einde van de samenwerking dus beter opvangen. Ik zie daar een mooie samenkomst van vraag en aanbod.

Ik heb het dan niet over de kwetsbare groep zzp’ers, want daar vind ik het terecht dat er extra bescherming komt. Maar hun probleem zit niet zozeer in het risico op ontslag, maar in het onderliggende verdienmodel van slechtbetaald zzp-werk; dat deugt simpelweg niet en zou anders geregeld moeten worden (wat mij betreft zou dat ook het enige doel moeten zijn van die wetgeving).

• c-nan
jongetje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:21:
[...]

Dat is dan je ondernemersrisico.
Maar los daarvan zie ik juist om mij heen dat veel ZZP-ers in loondienst gaan zodra hun opdracht afloopt gezien dit jaar er gewoon simpelweg veel minder opdrachten zijn dan de jaren ervoor en ze niet lang zonder werk willen zitten.
Ik heb het niet over de ondernemer, maar over het land/de samenleving. Als je bij een crisis ineens 500.000 tot 1.000.000 werkloze erbij krijgt omdat ze de laan eruit gestuurd worden dan heb je als land een probleem. Hoe meer ZZP'ers hoe groter de kans hoe groter de impact.

• c-nan
Faust1946 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:25:
[...]

Waarom zou je dat eigenlijk niet willen?
Omdat dat een groot impact heeft op ons land, als je ineens 500.000 werkloze erbij krijgt. Hypotheken kunnen niet meer betaalt worden, huurachterstanden, etc. Dat wil je niet.
Vanuit economisch oogpunt is het efficiënter. Als je zelf ooit werkgever wordt, zul je ongetwijfeld meemaken dat niet elke medewerker goed functioneert of soms zelfs misbruik maakt van de strikte ontslagregels en onder de huidige wetgeving is het nu buitengewoon lastig en kostbaar om daar afscheid van te nemen. Een zzp’er daarentegen wordt ruim betaald om dat risico te dragen en kan een snel einde van de samenwerking dus beter opvangen. Ik zie daar een mooie samenkomst van vraag en aanbod.
Ik heb geen cijfers, maar ik vermoed dat er een heel groot groep ZZP'ers zijn die het risico niet kunnen dragen. Met een uurtarief van 40/uur bouw je geen buffer op. Dan kom je net rond.

• general_p
volgens mij had ik ergens gelezen dat er in q1 van dit jaar al 75000 zzp'ers zijn gestopt dus het werkt wel als dat hun doel is :-(

• Shinji
  • Laatst online: 08:01
general_p schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:06:
volgens mij had ik ergens gelezen dat er in q1 van dit jaar al 75000 zzp'ers zijn gestopt dus het werkt wel als dat hun doel is :-(
En hoeveel zijn er gestart? Op 1,2 miljoen ZZPers hoeft het niet zoveel te zeggen natuurlijk. En het kan ook nog eens per sector totaal verschillend zijn.

• jongetje
  • Nu online
c-nan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:35:
[...]

Ik heb het niet over de ondernemer, maar over het land/de samenleving. Als je bij een crisis ineens 500.000 tot 1.000.000 werkloze erbij krijgt omdat ze de laan eruit gestuurd worden dan heb je als land een probleem. Hoe meer ZZP'ers hoe groter de kans hoe groter de impact.
Als dat werkloze ZZP'ERS zijn komen die niet in de WW maar maken dan aanspraak op hun eigen verzekering. Wat zou het risico voor de maatschappij zijn?

• c-nan
jongetje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:54:
[...]

Als dat werkloze ZZP'ERS zijn komen die niet in de WW maar maken dan aanspraak op hun eigen verzekering. Wat zou het risico voor de maatschappij zijn?
Op welke verzekering doel jij? Ik ken weinig verzekeringen die mij betalen als ik zonder opdracht kom te zitten. En als die verzekeringen er al zijn, hoeveel ZZP'ers hebben zoiets afgesloten denk je?

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:15
jongetje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:54:
[...]

Of bedoel je mensen die in de bijstand komen? Dat risico is er wel, maar veel mensen moeten daarvoor eerst echt heel veel vermogen opmaken/spullen verkopen.

• Faust1946
c-nan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:41:
[...]

Omdat dat een groot impact heeft op ons land, als je ineens 500.000 werkloze erbij krijgt. Hypotheken kunnen niet meer betaalt worden, huurachterstanden, etc. Dat wil je niet.

[...]

Ik heb geen cijfers, maar ik vermoed dat er een heel groot groep ZZP'ers zijn die het risico niet kunnen dragen. Met een uurtarief van 40/uur bouw je geen buffer op. Dan kom je net rond.
Precies, daarom maak ik dat onderscheid: er is een groep die wél een goed tarief verdient. Het systeem hoeft dus niet volledig afgebroken te worden, maar alleen bijgestuurd waar het tekortschiet.

• MacDennis76
PlasticPimple schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:14:
[...]

Of bedoel je mensen die in de bijstand komen? Dat risico is er wel, maar veel mensen moeten daarvoor eerst echt heel veel vermogen opmaken/spullen verkopen.
Een zelfstandige heeft in de basis geen recht op een reguliere bijstandsuitkering. Wel kan je mogelijk onder strikte voorwaarden een beroep doen op Bbz.

• Crazy D

Crazy D

FenixOrange schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:44:
[...]

Voor zover ik het begrepen heb ben je dan ook geen zelfstandige meer en kan je niet gebruik maken van de aftrekposten als ondernemer, m.n. de zelfstandigen aftrek en de mkb winstvrijstelling.
Ook ben je meer kwijt aan sociale premies voor ww etc. Wel kan je dan na afloop van elke opdracht 3 maanden in de ww zitten voor 70% van het minimumloon. lekker 8)7
Een tweetal jaren terug ook eens een voorstel gehad voor payroll constructie maar het netto verschil kwam uit op meer dan 12.000,- p/j minder.
1000 per maand minder? Dat is bij een fulltime job 6,25 per uur. Er zijn mensen die 10+ per uur betalen aan een tussenpartij...

Exact expert nodig?

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:06
MacDennis76 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:01:
[...]

Een zelfstandige heeft in de basis geen recht op een reguliere bijstandsuitkering. Wel kan je mogelijk onder strikte voorwaarden een beroep doen op Bbz.
Hoe bedoel je? Bijstand is beschikbaar voor iedereen. Althans, je mag nauwelijks eigen vermogen hebben maar dat heeft niks te maken met zelfstandigen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:58:
[...]

Op welke verzekering doel jij? Ik ken weinig verzekeringen die mij betalen als ik zonder opdracht kom te zitten. En als die verzekeringen er al zijn, hoeveel ZZP'ers hebben zoiets afgesloten denk je?
Maar het is ook typisch iets dat een goed verdienende zelfstandige prima zelf kan dragen qua risico. Het is 24 maanden * ~4500 bruto ( vanaf 2028 waarschijnlijk nog maar 18 maanden ). Als je met 40% belasting rekent komt dat op ongeveer 65.000 cash wat je achter de hand moet houden om dat risico af te dekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Liegebeest
  • Nu online
[...]

Hey, wacht, die ken ik! Laatst The big short nog gekeken!

Liege, liege, liegebeest!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
[...]

[...]
Meestal is er een inwonende partner met eigen inkomen. En een goede ZZP'er heeft minimaal een jaarsalaris als backup om slechtere tijden te overbruggen. De maatschappelijke problemen van 500K werkloze ZZP'ers gaat reuze meevallen. En ze kosten nauwelijks uitkeringen, want de drempels om in aanmerkingen te komen voor de bijstand zijn hoog.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Precies, zelfstandigen hebben een grote buffer waarmee ze tijdelijk gemis aan inkomen makkelijk op kunnen vangen.
Daarom vroegen ruim 250 duizend eenpitters onmiddelijk een uitkering aan toen ze drie dagen zonder werk zaten.

https://www.bedrijvenbele...ers-steunmaatregelen/tozo

• Faust1946
jadjong schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:53:
Precies, zelfstandigen hebben een grote buffer waarmee ze tijdelijk gemis aan inkomen makkelijk op kunnen vangen.
Daarom vroegen ruim 250 duizend eenpitters onmiddelijk een uitkering aan toen ze drie dagen zonder werk zaten.

Vooral zzp’ers met lage tarieven zullen inderdaad vaak geen financiële buffer hebben. Toch vind ik dit ‘bewijs’ wat kort door de bocht. Dat veel mensen een aanvraag deden, hangt volgens mij ook samen met het simpele feit dát de regeling beschikbaar was. Dat betekent niet automatisch dat iedereen zonder die steun direct in de problemen was gekomen. Maar als er een steunmaatregel wordt aangeboden, waar je als belastingbetaler zelf ook aan bijdraagt, is het logisch dat velen er gebruik van maakten; ongeacht of ze al acute financiële problemen hadden. Voor zover ik weet gold er bovendien alleen bij Tozo 4 en 5 een vermogenstoets. In de eerdere regelingen werd enkel gekeken naar het inkomen van de partner.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jadjong schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 07:53:

Want de rest van de bedrijven heeft totaal geen hulp gevraagd?

• The Unbelievabl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10 10:28
Ook hier een zzp opdracht gekregen. Ik heb het naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, maar ik merk dat de groei eruit is. Ook met het aangeboden tarief lijkt het mij onverstandig om het niet te doen, als ik de calculators erop nasla.
spoiler:
Huidige situatie:
65k all in (salaris + pensioen + vakantiegeld)

Aanbod:
84 p/u 32-40 uur per week voor 6 maanden met eventuele verlenging

Aangezien ik met het aanbod bijna net zoveel verdien in een half jaar als bij mijn huidige in een jaar, lijkt het mij een no-brainer. Wat denken jullie?

• general_p
The Unbelievabl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:20:
Ook hier een zzp opdracht gekregen. Ik heb het naar mijn zin bij mijn huidige werkgever, maar ik merk dat de groei eruit is. Ook met het aangeboden tarief lijkt het mij onverstandig om het niet te doen, als ik de calculators erop nasla.
spoiler:
Huidige situatie:

Aanbod:

Aangezien ik met het aanbod bijna net zoveel verdien in een half jaar als bij mijn huidige in een jaar, lijkt het mij een no-brainer. Wat denken jullie?
Je hebt hem zelf al beantwoord toch... ik zou het doen mits je tevreden bent met het uurtarief.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16
The Unbelievabl schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 12:20:
spoiler:
Huidige situatie:

Aanbod:

Vergeet niet dat je van dat uurtarief alles zelf moet betalen…

PSN: PcDCch

Pagina: 1 ... 644 ... 650 Laatste