Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:21
Montifaud schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:50:
[...]

Zie ook dit artikel. Het is allemaal niet best. Gaat dit zo door of gaat de markt (lees opdrachtgevers) eens een keer wakker worden. Of komen die toch aan geschikte kandidaten?

https://www.zipconomy.nl/...pdrachtgever-het-nog-aan/

Dit is trouwens wel een mooie actie!
https://www.mijnzzp.nl/We...ijk-naar-ACM-en-ombudsman
Zowel bij mijn huidige opdracht als vorige zoeken ze redelijk wat personeel. Ze vinden het niet. Zelfs buitenlandse kandidaten met remote of relocation fee haken af in vervolgrondes. Vaak ghosten. Soms met uitleg. Beter aanbod, proces elders soepeler. Beide geen kleine of slechte spelers maar geen sexy bedrijven met absurde lonen. Dus personeel is nog altijd een uitdaging. Ze kijken wel wat langer de kat uit de boom.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 23:12
DomiGijzen schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:33:
[...]

Zowel bij mijn huidige opdracht als vorige zoeken ze redelijk wat personeel. Ze vinden het niet. Zelfs buitenlandse kandidaten met remote of relocation fee haken af in vervolgrondes. Vaak ghosten. Soms met uitleg. Beter aanbod, proces elders soepeler. Beide geen kleine of slechte spelers maar geen sexy bedrijven met absurde lonen. Dus personeel is nog altijd een uitdaging. Ze kijken wel wat langer de kat uit de boom.
Herkenbaar. Bij mijn opdrachtgevers zelfde verhaal. Bij een opdrachtgever ging vinkje na een tijdje naar zzp=ja en kregen ze toen wel veel kandidaten. Bij een andere opdrachtgever overwegen ze ook vinkje naar zzp=ja te zetten, want intern en reguliere inhuur bleek toch moeilijk.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-09 15:44

Crazy D

I think we should take a look.

jongetje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:28:
Ik vraag me daarbij serieus af wie daar beter van wordt... juist de bureaus terwijl de hele wet dba juist was om hier iets tegen te doen...
Uh nee, de wet is bedoelt om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Niet om bureau's wel of geen geld te laten verdienen....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-09 19:39
jadjong schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:37:
[...]

Kilometer registratie voertuig, urencriterium voor zelfstandigenaftrek. Nooit de agenda van de klant gebruiken, altijd aan je eigen koppelen.
Dank, dat maakt het voor mij idd minder relevant: zakelijke auto waar bijtelling voor wordt betaald (maakt dat kilometer registratie niet relevant is) en als DGA een dienstbetrekking met de B.V. (dus geen urencriterium).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• space_lion
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 29-08 15:23
Ik val misschien een beetje buiten de boot hier, maar ik ben 4 jaar geleden met het ZZP’erschap begonnen met de ambitie om wel een onderneming op te bouwen. Ik werk als technisch consultant en bouw koppelingen tussen diverse software pakketten en andere automatiseringen. Daarnaast verkoop ik ook wat software waar ik dealer voor ben, maar die marges zijn niet enorm dus daar houd ik me niet actief mee bezig. Als het passend is voor een klant dan raad ik het aan, maar ik ga niet rondbellen als verkoper van de software oid.

Ik heb nog steeds geen heel sterk netwerk, omdat ik vooral online werk voor een klein aantal vaste klanten. Ik kachel lekker door, maar het liefste zou ik mijn klantenportfolio wat uitbreiden en diverser maken. Ik heb de indruk dat veel hier vooral bezig zijn met opdrachten zoeken via portalen en dus niet per see bezig zijn met uitbouwen, dus ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik vroeg me af of iemand tips heeft voor goede marketing en verkoop.

Ik heb een tijdje cold calling geprobeerd, zowel telefonisch als per mail, maar dat heeft slechts 1 keer geleid tot een daadwerkelijke ontmoeting en verkoop. De herhalende afwijzing kan een beetje een domper zijn, vooral als je het niet eens voor elkaar krijgt om op gesprek te komen.
Ik woon redelijk afgelegen, dus het bruist hier niet bepaald qua netwerk of potentiële leads. Voordat ik verhuisd was ben ik ook wel bij een soort ondernemers club geweest, maar daar waren vooral ook veel ZZP’ers aan wie ik niet echt kan verkopen. Het leren kennen van mensen die je via via aanbevelen blijkt erg lastig te zijn.
Ik probeer ook via LinkedIn hier en daar wel eens een post te maken waarin ik schrijf over recente opdrachten, maar via LinkedIn heb ik nog geen contacten weten te leggen.

Heeft iemand hier tips? Zie ik iets over het hoofd? Kan ik een dienst inhuren om voor mij te gaan verkopen 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazakx
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-08 19:23
Crazy D schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 05:59:
[...]

Uh nee, de wet is bedoelt om schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Niet om bureau's wel of geen geld te laten verdienen....
We gaan ook met zijn allen mee met die onzinterm 'schijnzelfstandigheid'. We moeten toch echt dit ter discussie stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
space_lion schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:32:

Heeft iemand hier tips? Zie ik iets over het hoofd? Kan ik een dienst inhuren om voor mij te gaan verkopen 😅
Je bent verbaasd dat de meest gehate vorm van verkoop geen resultaat oplevert?

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Ik ben hetzelfde aan het proberen, en het valt nog niet mee. En dan heb ik de hulp ingeroepen van mensen die hier verstand van hebben..

Bij mij gaat het allemaal via LinkedIn. Het begint met het definieren van een duidelijk product of service, en dan is het vooral veel invites sturen, veel gesprekken op gang houden en niet meteen proberen te verkopen. Kost heel veel tijd en energie. Ik ben er nu een paar maanden mee bezig, en hoop dat binnenkort de eerste deals mijn kant op vallen. Het is nu wel wat rustiger geweest vanwege de vakantie.

Ik heb wel statistieken gehoord dat 97% van de mensen die je benadert niets oplevert, het is echt een 'numbers game'. En ik heb veel geleerd, maar ik weet niet of dat wel het spelletje is dat ik wil spelen.

Natuurlijk kun je mensen voor je laten verkopen, maar dat kost geld. Verkopers die puur op commissiebasis voor je werken zijn er niet veel.

Wat voor mij tot nu toe nog steeds het beste werkt is veel inhoudelijk posten op LinkedIn, regelmatig iets schrijven of presentaties / workshops op conferenties houden en voornamelijk gewoon goed werk leveren en je eigen netwerk warm houden.

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:30
Ik val misschien een beetje buiten de boot hier, maar ik ben 4 jaar geleden met het ZZP’erschap begonnen met de ambitie om wel een onderneming op te bouwen. Ik werk als technisch consultant en bouw koppelingen tussen diverse software pakketten en andere automatiseringen. Daarnaast verkoop ik ook wat software waar ik dealer voor ben, maar die marges zijn niet enorm dus daar houd ik me niet actief mee bezig. Als het passend is voor een klant dan raad ik het aan, maar ik ga niet rondbellen als verkoper van de software oid.

Ik heb nog steeds geen heel sterk netwerk, omdat ik vooral online werk voor een klein aantal vaste klanten. Ik kachel lekker door, maar het liefste zou ik mijn klantenportfolio wat uitbreiden en diverser maken. Ik heb de indruk dat veel hier vooral bezig zijn met opdrachten zoeken via portalen en dus niet per see bezig zijn met uitbouwen, dus ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik vroeg me af of iemand tips heeft voor goede marketing en verkoop.

Ik heb een tijdje cold calling geprobeerd, zowel telefonisch als per mail, maar dat heeft slechts 1 keer geleid tot een daadwerkelijke ontmoeting en verkoop. De herhalende afwijzing kan een beetje een domper zijn, vooral als je het niet eens voor elkaar krijgt om op gesprek te komen.
Ik woon redelijk afgelegen, dus het bruist hier niet bepaald qua netwerk of potentiële leads. Voordat ik verhuisd was ben ik ook wel bij een soort ondernemers club geweest, maar daar waren vooral ook veel ZZP’ers aan wie ik niet echt kan verkopen. Het leren kennen van mensen die je via via aanbevelen blijkt erg lastig te zijn.
Ik probeer ook via LinkedIn hier en daar wel eens een post te maken waarin ik schrijf over recente opdrachten, maar via LinkedIn heb ik nog geen contacten weten te leggen.

Mijn advies: bezoek zoveel mogelijk vakinhoudelijke congressen, roundtables en panels; en probeer vooral zelf te spreken of actief mee te discussiëren. In het slechtste geval levert het je zichtbaarheid en wat CPE-punten op; in het beste geval raak je bij een potentiële klant precies de juiste snaar en houd je er direct een lead aan over. Er is geen snelle route naar leads: dit is werk van de lange adem. Maar als je naam eenmaal staat, kan het ineens gaan stromen. Zelf doe ik het te weinig, gelukkig omdat ik voorlopig (te) veel werk heb, maar de keren dat ik het wél deed, leverde het meteen leads of een opdracht op. Dat is natuurlijk geen garantie, maar het laat wel zien dat het met wat geluk gunstig voor je kan uitpakken. Bovendien vind ik vier jaar als zzp’er nog niet extreem lang om een groot netwerk op te bouwen, dus wees niet te streng voor jezelf. Zelf ga ik er eerder vanuit dat je pas na zo’n tien jaar zzp’en een netwerk hebt opgebouwd dat groot genoeg is om je op basis van eerdere opdrachten structureel terug te laten bellen.

• kazakx
*knip* AI-gegenereerde antwoorden zijn hier niet gewenst

[ Voor 96% gewijzigd door Zr40 op 28-08-2025 14:07 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:38

ralpje

Deugpopje

En de waarde van het copy-pasten van de output in dit topic is.....?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazakx
ralpje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:08:
En de waarde van het copy-pasten van de output in dit topic is.....?
Precies dit is de kern. Laten we als zzp’ers die terminologie vooral níet overnemen. Door woorden als schijnzelfstandige gedachteloos te gebruiken, versterken we juist het frame van beleidsmakers die dit willen doordrukken. Daarmee werken we, misschien onbewust, mee aan onze eigen ondermijning en de opdrachten die minder beschikbaar komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:10

Destruction

(ex-)Automonteur

kazakx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

We gaan ook met zijn allen mee met die onzinterm 'schijnzelfstandigheid'. We moeten toch echt dit ter discussie stellen.
Als men schijnzelfstandigheid wil verbieden/bestrijden dan begint men bij PostNL/DHL en dat soort bedrijven waar veel "ondernemers" rond lopen (rond rijden...) die infeite geen ondernemer zijn omdat ze bijvoorbeeld geen kloot te zeggen hebben over hun tarief en werktijden. Dat is waar het probleem zit.

De oorzaak van dat probleem ligt uiteraard wel geheel bij de politiek zelf. Alles moest flexibel kunnen, en daar hebben dit soort bedrijven dankbaar gebruik van gemaakt door het personeel te ontslaan. Datzelfde personeel kon vervolgens als "ondernemer" gewoon blijven doorwerken. IMO is dit een zoveelste dossier waarin de politiek grote fouten gemaakt heeft, en de rekening doodleuk bij de burger neerlegt. De rekening zou wmb naar de politicus moeten gaan die de fout begaan heeft. DAT moet beleid worden, dan zullen we politici krijgen die wat voorzichtiger te werk gaan. Kort gezegd zou ik pleiten voor het (deels) afschaffen van de diplomatieke onschendbaarheid zodat de positie van een ambtenaar/politicus vergelijkbaar is met die van een DGA bij een BV.

Wat ik ook ter discussie zou willen stellen is die verplichte AOV, want in gevallen zoals @Dennisweb stinkt het verplichten van een AOV verzekering toch best wel naar gedwongen verzekeringsfraude. Ik kan me vergissen maar volgens mij is het al best wel een aantal jaren best wel verboden om iets bij een verzekeraar te claimen dat vooraf al van toepassing was :+

Het is niet alsof ik het wil uiteraard, maar als ik met mijn lichamelijke gebreken ga leuren is de kans dat ik (deels) arbeidsongeschikt wordt verklaard ook wel aanwezig. En dan moet ik mij (omdat ik ZZP'er ben) ook nog gaan verzekeren voor het geval ik arbeidsongeschikt raak? 8)7 Dat is toch totale kwatsch? Ik zie zoiets ook echt wel eindigen in een Toeslagenschandaal 2.0 waar mensen zoals Dennisweb ineens het stempel fraudeur krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Destruction op 28-08-2025 11:20 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Ik ben het exact eens met de term 'schijnzelfstandige'. Het zijn zelfstandigen die eigenlijk niet zelfstandig zijn, door het bestaan van een (forse) gezagsverhouding, een tarief dat eigenlijk te laag is om als zelfstandige te functioneren (rekening houdend met pensioen, leegloop, buffers, afdrachten, etc.) of om andere redenen.
Die term kun je prima blijven gebruiken, de vraag is vervolgens of je jezelf (en de belastingdienst jou :+) als schijnzelfstandige ziet of niet. De discussie gaat politiek gezien ook vooral of wanneer die 'schijn' van toepassing is. Het Deliveroo arrest geeft daar al wat duidelijkheid over, maar wellicht dat een verduidelijking vanuit de wetgever (over bijvoorbeeld een minimumtarief?) daar nóg meer in kan veruidelijken.

• kazakx
ralpje schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:17:
Ik ben het exact eens met de term 'schijnzelfstandige'. Het zijn zelfstandigen die eigenlijk niet zelfstandig zijn, door het bestaan van een (forse) gezagsverhouding, een tarief dat eigenlijk te laag is om als zelfstandige te functioneren (rekening houdend met pensioen, leegloop, buffers, afdrachten, etc.) of om andere redenen.
Die term kun je prima blijven gebruiken, de vraag is vervolgens of je jezelf (en de belastingdienst jou :+) als schijnzelfstandige ziet of niet. De discussie gaat politiek gezien ook vooral of wanneer die 'schijn' van toepassing is. Het Deliveroo arrest geeft daar al wat duidelijkheid over, maar wellicht dat een verduidelijking vanuit de wetgever (over bijvoorbeeld een minimumtarief?) daar nóg meer in kan veruidelijken.
Ik denk dat je mijn punt nog niet helemaal hebt begrepen. Het gaat er niet om waar je de grens legt voor de zogenoemde schijnzelfstandige, maar juist dat we die term uberhaupt niet moeten gebruiken. Het woord is een frame van beleidsmakers dat zelfstandigen in een verdachtenhoek zet en dat debat bepaalt voordat het gevoerd wordt.
De oplossing zit wat mij betreft niet in het labelen van groepen, maar in het stellen van heldere minimumnormen door de overheid, bijvoorbeeld rond afdrachten of een bodemtarief. Als die er is, ligt de verantwoordelijkheid weer bij de ondernemer zelf: je kiest dan of je rond dat minimum wilt werken of dat je hogere tarieven vraagt en jezelf anders organiseert. Dat is ondernemerschap, leven met een risico.
Door mee te gaan in de term schijnzelfstandige verschuiven we de verantwoordelijkheid naar de verkeerde plek en ondermijnen we onszelf als groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

kazakx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:26:
[...]

Ik denk dat je mijn punt nog niet helemaal hebt begrepen.
Ik begrijp je punt heel goed, ik ben het er gewoon niet mee eens.
Het gaat er niet om waar je de grens legt voor de zogenoemde schijnzelfstandige, maar juist dat we die term uberhaupt niet moeten gebruiken. Het woord is een frame van beleidsmakers dat zelfstandigen in een verdachtenhoek zet en dat debat bepaalt voordat het gevoerd wordt.
De oplossing zit wat mij betreft niet in het labelen van groepen, maar in het stellen van heldere minimumnormen door de overheid, bijvoorbeeld rond afdrachten of een bodemtarief.
Oh, de oplossing zit dus wél in aangeven waar je die grens legt?
Door mee te gaan in de term schijnzelfstandige verschuiven we de verantwoordelijkheid naar de verkeerde plek en ondermijnen we onszelf als groep.
Ik ben het met 'het frame van de beleidsmakers' (sic) eens dat er noodzaak is om een deel van die markt te reguleren, ook om die schijnzelfstandigen te beschermen. Ook naar de rest van de populatie toe, want we draaien met elkaar op voor de kosten als (bijvoorbeeld) zo iemand arbeidsongeschikt raakt zonder dat er een goed vangnet / AOV is.
De vraag is: welk deel van die markt wil je reguleren. Waar leg je die grens. Een onderscheid tussen 'echte' zelfstandigen en 'schijn'zelfstandigen dus. Laat de discussie alsjeblieft gaan over waar die scheidslijn ligt, niet over wat de exacte term is.
Hier ook gelijk naar te refereren als 'frame' maakt je argumentatie ook een gelijk minder overtuigend, imho, maar dat is wellicht mijn allergie voor die term :+

• kazakx
Ik begrijp je punt heel goed, ik ben het er gewoon niet mee eens.
Dat mag zeker
Oh, de oplossing zit dus wél in aangeven waar je die grens legt?
Mijn punt ging helemaal niet over de oplossing, maar over het feit dat we uberhaupt meegaan in het frame van schijnzelfstandige. Zodra we dat woord gebruiken, zetten we onszelf in de verdachtenhoek en verliezen we de discussie al voordat die begonnen is.
Ik ben het met 'het frame van de beleidsmakers' (sic) eens dat er noodzaak is om een deel van die markt te reguleren, ook om die schijnzelfstandigen te beschermen. Ook naar de rest van de populatie toe, want we draaien met elkaar op voor de kosten als (bijvoorbeeld) zo iemand arbeidsongeschikt raakt zonder dat er een goed vangnet / AOV is.
De vraag is: welk deel van die markt wil je reguleren. Waar leg je die grens. Een onderscheid tussen 'echte' zelfstandigen en 'schijn'zelfstandigen dus. Laat de discussie alsjeblieft gaan over waar die scheidslijn ligt, niet over wat de exacte term is.
Hier ook gelijk naar te refereren als 'frame' maakt je argumentatie ook een gelijk minder overtuigend, imho, maar dat is wellicht mijn allergie voor die term :+
Ik ben het helemaal met je eens dat je normen moet stellen, we zijn tenslotte een verzorgingsstaat en geen derdewereldland. Maar dat is precies mijn punt: het gaat om duidelijke minimumnormen (afdrachten, bodemtarief), niet om labels. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de overheid en niet bij de ondernemer zelf, niet bij een stigmatiserend begrip.
Ik dacht eerlijk gezegd altijd dat overtuiging gezocht wordt in de logica van argumenten en niet in allergieën voor bepaalde woorden. Het aanpakken van zzp’ers begon al in 2016 (ik lees ergens zelfs tussen 2010-2012), toen de zorg en post nog niet eens het hoofdprobleem waren. Daarom ben ik er sterk van overtuigd dat dit niet alleen met de zorgstaat te maken heeft, maar ook met bredere politieke agenda’s rond inkomensverhoudingen en belastingopbrengsten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:02
Destruction schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:15:
[...]
Wat ik ook ter discussie zou willen stellen is die verplichte AOV, want in gevallen zoals @Dennisweb stinkt het verplichten van een AOV verzekering toch best wel naar gedwongen verzekeringsfraude. Ik kan me vergissen maar volgens mij is het al best wel een aantal jaren best wel verboden om iets bij een verzekeraar te claimen dat vooraf al van toepassing was :+

Het is niet alsof ik het wil uiteraard, maar als ik met mijn lichamelijke gebreken ga leuren is de kans dat ik (deels) arbeidsongeschikt wordt verklaard ook wel aanwezig. En dan moet ik mij (omdat ik ZZP'er ben) ook nog gaan verzekeren voor het geval ik arbeidsongeschikt raak? 8)7 Dat is toch totale kwatsch? Ik zie zoiets ook echt wel eindigen in een Toeslagenschandaal 2.0 waar mensen zoals Dennisweb ineens het stempel fraudeur krijgen.
Het UWV zou dan een verzekering voor ons op gaan tuigen. Speciaal voor mensen die overal elders worden uitgesloten. Ik heb geen al te hoge pet op van het UWV en ze geven zelf al aan dat ze er de capaciteit niet voor hebben.

In het slechtste geval moet je wel verplicht een AOV afsluiten, maar kun je je nergens verzekeren. Dan is het voor ons gewoon einde ZZP. Chronisch ziek en loondienst werkt voor mij niet. Ik heb het al vaker gezegd: willen ze hier mijn centjes niet hebben, dan ga ik naar een omliggend land waar dat wel kan. Er zijn genoeg Europese landen.

Wat er is veranderd: ik was voorheen afhankelijk van één KNO-arts. Maar die heeft een burn-out en dus moest ik opnieuw gediagnosticeerd worden, want de arts had niet genoeg bewijs voor mijn Ménière geleverd. Daarom naar een specialist in mijn ziekte geweest, opnieuw de diagnose gekregen, plus een protocol over hoe mij te behandelen. Daarmee zou ik ook naar het buitenland kunnen, want dexamethason is vrijwel overal beschikbaar.

Ik maak me er nog niet veel te druk om. Kan ik hier blijven zzp’en, dan is dat fijn. Kan dat niet, dan ga ik naar een land waar dat wel kan. Maar ik ga zeker niet op mijn kont zitten. Ben niet voor niets ondernemer geworden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:52

Yucon

*broem*

Klanten zijn voor geen meter geinteresseerd in hoe je integraties in elkaar draait en hoe mooi dat allemaal wel niet is. Linkedin posts over dat onderwerp werken dus niet.

Wat ze wel weten is dat integraties constant hoofdpijn opleveren. Als je post zou je daarom naar mijn mening moeten posten over hoe je met specifieke programma's koppelt. Dat geeft meer vertrouwen dat je het ook echt voor elkaar krijgt.

"via een integratie een klantorder aanmaken in MS Business Central in 3 stappen" of iets dergelijks.

Verder zou ik bloggen over analyses waarom het altijd zo'n drama is en wat je daaraan kunt doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 28-08-2025 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space_lion
Yucon schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Klanten zijn voor geen meter geinteresseerd in hoe je integraties in elkaar draait en hoe mooi dat allemaal wel niet is. Linkedin posts over dat onderwerp werken dus niet.

Wat ze wel weten is dat integraties constant hoofdpijn opleveren. Als je post zou je daarom naar mijn mening moeten posten over hoe je met specifieke programma's koppelt. Dat geeft meer vertrouwen dat je het ook echt voor elkaar krijgt.

"via een integratie een klantorder aanmaken in MS Business Central in 3 stappen" of iets dergelijks.

Verder zou ik bloggen over analyses waarom het altijd zo'n drama is en wat je daaraan kunt doen.
Wat jij omschrijft is dus ook wat ik inderdaad post. Ik benoem specifieke problemen en pakketten, zoals exact, magento, personio, noem maar op. Daar hoop ik inderdaad al een snaar te kunnen raken bij een potentiële lead, maar tot nu toe nog geen hits.

Blog zijn misschien nog wel een goede om te proberen.

• space_lion
Faust1946 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:43:
[...]

Mijn advies: bezoek zoveel mogelijk vakinhoudelijke congressen, roundtables en panels; en probeer vooral zelf te spreken of actief mee te discussiëren. In het slechtste geval levert het je zichtbaarheid en wat CPE-punten op; in het beste geval raak je bij een potentiële klant precies de juiste snaar en houd je er direct een lead aan over. Er is geen snelle route naar leads: dit is werk van de lange adem. Maar als je naam eenmaal staat, kan het ineens gaan stromen. Zelf doe ik het te weinig, gelukkig omdat ik voorlopig (te) veel werk heb, maar de keren dat ik het wél deed, leverde het meteen leads of een opdracht op. Dat is natuurlijk geen garantie, maar het laat wel zien dat het met wat geluk gunstig voor je kan uitpakken. Bovendien vind ik vier jaar als zzp’er nog niet extreem lang om een groot netwerk op te bouwen, dus wees niet te streng voor jezelf. Zelf ga ik er eerder vanuit dat je pas na zo’n tien jaar zzp’en een netwerk hebt opgebouwd dat groot genoeg is om je op basis van eerdere opdrachten structureel terug te laten bellen.
Congressen e.d. is wel een goede tip om te onderzoeken. Misschien eens kijken of ik actief kan deelnemen in events van leveranciers van software pakketten waar ik integraties mee maak.

• space_lion
jadjong schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:27:
[...]

Je bent verbaasd dat de meest gehate vorm van verkoop geen resultaat oplevert?
Nee? Ik deelde gewoon mijn ervaring. Als je tips hebt hoor ik het graag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
space_lion schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:16:
[...]

Nee? Ik deelde gewoon mijn ervaring. Als je tips hebt hoor ik het graag. :)
De beste tip staat al in je eigen post. Verkoop het als je ergens al binnen bent en het ook meerwaarde heeft voor de klant. Als het een degelijk product is en jij bent een fijn persoon om mee te werken dan volgt de volgende klant vanzelf. Tevreden klanten zijn de beste verkopers die je niet in dienst hebt.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 13:37
space_lion schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Wat jij omschrijft is dus ook wat ik inderdaad post. Ik benoem specifieke problemen en pakketten, zoals exact, magento, personio, noem maar op. Daar hoop ik inderdaad al een snaar te kunnen raken bij een potentiële lead, maar tot nu toe nog geen hits.

Blog zijn misschien nog wel een goede om te proberen.
Ik zoek het enkel in persoonlijk contact, heb nog nooit via Linkedin een opdracht binnengehaald, Linkedin en mijn website zijn een beetje naslagwerk. Vrienden en kennissen weten wat ik doe, verder lid van 2 Business Clubs waar ik mijn gezicht af en toe laat zien en een praatje maak en vertel wat ik doe zonder te verkopen. Ik probeer in oplossing te praten en niet in technische React, PHP, Javascript termen. Een fietsenmaker of hekwerk bedrijf interesseert dat helemaal niks. Via bekende benaderen ondernemers me voor hulp. Afgelopen 3 jaar voor een klant of 12 gewerkt of nog steeds werkzaam, allemaal uit mijn eigen netwerk en mensen waar ik voorheen mee gewerkt heb.

• Faust1946
kazakx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:54:
[...]

Dat mag zeker

[...]

Mijn punt ging helemaal niet over de oplossing, maar over het feit dat we uberhaupt meegaan in het frame van schijnzelfstandige. Zodra we dat woord gebruiken, zetten we onszelf in de verdachtenhoek en verliezen we de discussie al voordat die begonnen is.

[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat je normen moet stellen, we zijn tenslotte een verzorgingsstaat en geen derdewereldland. Maar dat is precies mijn punt: het gaat om duidelijke minimumnormen (afdrachten, bodemtarief), niet om labels. Dan ligt de verantwoordelijkheid bij de overheid en niet bij de ondernemer zelf, niet bij een stigmatiserend begrip.
Ik dacht eerlijk gezegd altijd dat overtuiging gezocht wordt in de logica van argumenten en niet in allergieën voor bepaalde woorden. Het aanpakken van zzp’ers begon al in 2016 (ik lees ergens zelfs tussen 2010-2012), toen de zorg en post nog niet eens het hoofdprobleem waren. Daarom ben ik er sterk van overtuigd dat dit niet alleen met de zorgstaat te maken heeft, maar ook met bredere politieke agenda’s rond inkomensverhoudingen en belastingopbrengsten.
In mijn ogen is je opmerking over het gebruik van het label ‘schijnzelfstandige’ echt onzinnig. Het is duidelijk dat er mensen noodgedwongen als zelfstandige werken, bijvoorbeeld bij bedrijven als PostNL, enkel om de cijfers daar op te poetsen. Om die groep te benoemen, zal er altijd een term of label gebruikt worden; we hebben nu eenmaal behoefte aan duiding.

Je pleidooi voor heldere criteria die onderscheid maken tussen de gedwongen zelfstandigen (die liever in loondienst werken mét sociale zekerheid) en de echte ondernemers (die in de praktijk weinig maatschappelijke problemen veroorzaken, zoals de meesten hier op dit forum) is iets waar vrijwel iedereen zich achter kan scharen. Maar eerlijk gezegd is het ook niet echt een origineel pleidooi, aangezien het al talloze keren hier besproken is. Met andere woorden: een grijsgedraaide plaat.

Het afwijzen van bepaalde woorden of labels lost niets op; het is struisvogelgedrag dat afleidt van de discussie over mogelijke oplossingen. Iets niet meer benoemen, zorgt niet voor het verdwijnen van problemen die er overduidelijk wel zijn. En aangezien er inmiddels al tientallen, zo niet honderden, pagina’s aan dit onderwerp zijn gewijd op dit forum, is er in mijn ogen nu weinig nieuws meer toe te voegen. De bal ligt nu bij de beleidsmakers en eventuele jurisprudentie, en vervolgens bij ons om daar een oordeel over te vormen of naar te handelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazakx
Faust1946 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:42:
[...]

In mijn ogen is je opmerking over het gebruik van het label ‘schijnzelfstandige’ echt onzinnig. Het is duidelijk dat er mensen noodgedwongen als zelfstandige werken, bijvoorbeeld bij bedrijven als PostNL, enkel om de cijfers daar op te poetsen. Om die groep te benoemen, zal er altijd een term of label gebruikt worden; we hebben nu eenmaal behoefte aan duiding.

Je pleidooi voor heldere criteria die onderscheid maken tussen de gedwongen zelfstandigen (die liever in loondienst werken mét sociale zekerheid) en de echte ondernemers (die in de praktijk weinig maatschappelijke problemen veroorzaken, zoals de meesten hier op dit forum) is iets waar vrijwel iedereen zich achter kan scharen. Maar eerlijk gezegd is het ook niet echt een origineel pleidooi, aangezien het al talloze keren hier besproken is. Met andere woorden: een grijsgedraaide plaat.

Het afwijzen van bepaalde woorden of labels lost niets op; het is struisvogelgedrag dat afleidt van de discussie over mogelijke oplossingen. Iets niet meer benoemen, zorgt niet voor het verdwijnen van problemen die er overduidelijk wel zijn. En aangezien er inmiddels al tientallen, zo niet honderden, pagina’s aan dit onderwerp zijn gewijd op dit forum, is er in mijn ogen nu weinig nieuws meer toe te voegen. De bal ligt nu bij de beleidsmakers en eventuele jurisprudentie, en vervolgens bij ons om daar een oordeel over te vormen of naar te handelen.
Het gaat niet om het ontkennen van een probleem, want de problematiek die je beschrijft bestaat echt en dat kan niemand ontkennen. Tegelijkertijd speelt de kracht van definities een grote rol. Zodra je een term als "schijnzelfstandige" introduceert, legt dat direct een druk bij zzp’ers om zich te verdedigen. Het woord roept namelijk negatieve associaties en vaagheid op, vooral rondom wat er precies “schijn” zou zijn.

Kies je daarentegen voor termen als "kwetsbare zelfstandigen" of "lage-tarief zelfstandigen", dan verdwijnt die negatieve lading grotendeels voor de overgrote deel. Laten we ons als zzp’ers die niet in dat beeld passen daarvan bewust zijn en actief kiezen voor andere terminologie. Want veel begint bij de woorden die we gebruiken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-09 19:20
Maak er dan meteen "gedwongen zeflstandigen" van. Leg je de schuld helemaal bij die uitpersers van PostNL en de politiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17
Oh ja, ik had de discussie over schijnzelfstandigheid al een tijdje gemist - da's waar ook.

edit: omdat sarcasme soms verloren gaat, een nuance: ik zie geen nieuwe standpunten/inzichten ten opzichte van de vorige discussies hier over schijnzelfstandigheid, vandaar dat ik dit onderwerp een beetje uitgekauwd vind. Totdat de politiek echt knopen gaat hakken, hebben we er voorlopig maar mee te dealen. En tja, dát gaat voorlopig niet gebeuren.

[ Voor 66% gewijzigd door Hmmbob op 28-08-2025 14:53 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Faust1946
kazakx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Het gaat niet om het ontkennen van een probleem, want de problematiek die je beschrijft bestaat echt en dat kan niemand ontkennen. Tegelijkertijd speelt de kracht van definities een grote rol. Zodra je een term als "schijnzelfstandige" introduceert, legt dat direct een druk bij zzp’ers om zich te verdedigen. Het woord roept namelijk negatieve associaties en vaagheid op, vooral rondom wat er precies “schijn” zou zijn.

Kies je daarentegen voor termen als "kwetsbare zelfstandigen" of "lage-tarief zelfstandigen", dan verdwijnt die negatieve lading grotendeels voor de overgrote deel. Laten we ons als zzp’ers die niet in dat beeld passen daarvan bewust zijn en actief kiezen voor andere terminologie. Want veel begint bij de woorden die we gebruiken.
Tsja, wederom: waar pleit je nou eigenlijk voor? Het probleem zit niet in het woord, maar in de vage wetgeving die eraan vastzit. Ik voel me niet aangesproken door ‘schijnzelfstandige’, want ik bén het niet. Als jij je er wel door aangesproken voelt, dan ben je dat onder de huidige (slechte) regelgeving wellicht ook gewoon. En mocht ik het volgens de wet tóch zijn, dan is dat vooral een juridische kwalificatie. Wat de maatschappij daarvan vindt of welk label men erop plakt, zal me eerlijk gezegd een rotzorg wezen. Mijn zorg zit uitsluitend in de juridische uitwerking van die term.

Noem zo iemand wat mij betreft ‘melaats’, ‘paria’ of ‘kwetsbare zelfstandige’; het maakt me niets uit. Elke term roept ergens wel negatieve lading op en maakt de discussie daarom nogal onzinnig. Ik zou je tijd en energie lekker steken in een fatsoenlijke opdrachtomschrijving die aan de wet voldoet, het opnieuw uitvinden van je business of misschien iets leuks in de politiek om aan de wet te werken. Dan besteed je waarschijnlijk je energie nuttiger dan bakkeleien over dat ene woord.

Verder eens met andere opmerkingen dat het onderwerp wel een beetje uitgekauwd is op dit forum; maar je invalshoek over puur het gebruik van een woord vond ik dan wel weer origineel, die had ik nog niet voorbij zien komen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

Het UWV zou dan een verzekering voor ons op gaan tuigen. Speciaal voor mensen die overal elders worden uitgesloten. Ik heb geen al te hoge pet op van het UWV en ze geven zelf al aan dat ze er de capaciteit niet voor hebben.

In het slechtste geval moet je wel verplicht een AOV afsluiten, maar kun je je nergens verzekeren. Dan is het voor ons gewoon einde ZZP. Chronisch ziek en loondienst werkt voor mij niet.
De politiek zou voor deze groep ondernemers gewoon iets moeten regelen, een vrijstelling of iets. Je verzekeren voor het geval je arbeidsongeschikt raakt terwijl je infeite al (deels) arbeidsongeschikt bent slaat gewoon nergens op en riekt naar fraude, iets dat niemand moet willen. Zeker de wetgever niet.

Of gaan we dan werkgevers dwingen om chronisch zieken ook gewoon in dienst te nemen en rekening te houden met beperkingen die de ziekte(s) met zich meebrengen? Anders zijn we zelfstandigen kwijt en eten die voortaan van de bijstand. Lijkt me ook niet echt de bedoeling :+
DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:38:
Maak er dan meteen "gedwongen zeflstandigen" van. Leg je de schuld helemaal bij die uitpersers van PostNL en de politiek.
Eens, al ben (was) ik ook niet geheel vrijwillig zelfstandige, ivm mijn gezondheid is het vinden van een werkgever die je wil hebben wat lastig. Als ZZP'er hoefde ik me niet te vervelen, laat ik het zo zeggen.

De lichamelijke belasting werd echter een beetje (te) veel en toen kwam er een kans voorbij om het fysiek wat rustiger aan te doen, die heb ik uiteraard niet laten liggen :) Ik blijf wel zelfstandige naast dit werk, maar nu is het meer voor een extra zakcent hier en daar :+

[ Voor 43% gewijzigd door Destruction op 28-08-2025 15:24 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• Crazy D

Crazy D

kazakx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Je kunt het een andere naam geven, maar het doel van de wet is niet om tussenbureau's meer of minder te laten verdienen. Dat is gewoon een feit. En de wet gaat gewoon over schijnzelfstandigheid, of het dat nu leuk vind of niet. Maar blijkbaar voel je je aangevallen door die term? Want je bent naarstig op zoek naar een andere term?

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

kazakx schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

Precies dit is de kern. Laten we als zzp’ers die terminologie vooral níet overnemen. Door woorden als schijnzelfstandige gedachteloos te gebruiken, versterken we juist het frame van beleidsmakers die dit willen doordrukken. Daarmee werken we, misschien onbewust, mee aan onze eigen ondermijning en de opdrachten die minder beschikbaar komen.
Welk "frame"? Een aantal opdrachtgevers heeft op dit moment een stop. Simpelweg omdat het teveel werk en teveel financiele risico is om per zzp'er van alles goed te controleren en te regelen. Die wachten op helderheid op basis van uitspraken zodat je weer algemene contracten kunt maken die voldoen.
Maar het _gaat_ juist om die schijnzelfstandigheid. Dus beetje onhandig om het over het onderwerp te hebben zonder het onderwerp te noemen. Vervolgens als je een beetje terug leest, zijn er genoeg discussies over interpretaties en gewoon meningen. Als jij bang bent dat het opdrachten kost, zit je misschien in de hoek waar die term ene beetje over gaat? Volgens mij zijn velen hier namelijk gewoon totaal niet bang voor. En is het vooral ter informatie en eventuele om hun eigen situatie nog een keer te staven aan de meningen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:14
Crazy D schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Je kunt het een andere naam geven, maar het doel van de wet is niet om tussenbureau's meer of minder te laten verdienen. Dat is gewoon een feit. En de wet gaat gewoon over schijnzelfstandigheid, of het dat nu leuk vind of niet. Maar blijkbaar voel je je aangevallen door die term? Want je bent naarstig op zoek naar een andere term?
Ik begrijp heel goed wat Kazakx beschrijft. "Schijnzelfstandige", het klinkt bijna als een scheldwoord. Zoals in een kleuterschool: "neh neh jij bent lekker geen zelfstandige maar een nep-zelfstandige".

Ik merk ook dat sommigen op dit forum erg hooghartig reageren omdat zij geen enkel probleem lijken te hebben. want zij hebben immers wel de luxe van meerdere opdrachtgevers per jaar dus zij pretenderen dan wel echte zefstandigen te zijn.

Die hele wet en die regelgeving is bedoeld om mensen die gedwongen worden in een nep-zelfstandigenfunctie te acteren, te beschermen. Prima, sta ik helemaal achter.

Maar ik als IT-er die een meerjarig project bij een klant doe, ik heb een zakelijke overeenkomst met een klant en word nergens toe gedwongen. Ik heb mijn zaakjes op orde. En ik wil zelf kiezen hoe ik onderneem.
Als ik dan lees dat sommigen hier, dat als schijnzelfstandigheid kenmerken. En dat ook nog hooghartig neerzetten als "tja dan ben je gewoon schijnzelfstandige" dan wordt er door die flutwet nogal een wig gedreven tussen diverse ZZP-ers.

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Montifaud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:34:
[...]

Die hele wet en die regelgeving is bedoeld om mensen die gedwongen worden in een nep-zelfstandigenfunctie te acteren, te beschermen. Prima, sta ik helemaal achter.

Maar ik als IT-er die een meerjarig project bij een klant doe, ik heb een zakelijke overeenkomst met een klant en word nergens toe gedwongen. Ik heb mijn zaakjes op orde. En ik wil zelf kiezen hoe ik onderneem.
Maar werk je al meerdere jaren bij één opdrachtgever? Alsin, 40 uur per week?

Zo ja, dan lijkt dat voor mij inderdaad iets minder op een heuse ondernemer. Maar ik wil daar wel bij zeggen, als er bijvoorbeeld op 10 punten gecontroleerd wordt of iemand wel of niet een heuse ondernemer is, en je scoort op dit punt toevallig een Nee, dan zou dat voor mij niet automatisch betekenen dat je sowieso een nep ondernemer bent.

Toen ik nog wel als ZZP'er op inhuur basis werkte was mijn situatie ook niet geheel waterdicht, ik gebruikte nog wel eens materiaal of gereedschap van opdrachtgevers bijvoorbeeld. Die haalde ik uit één van de bedrijfsauto's om die vervolgens in (of achter..) mijn eigen bus te vervoeren. Van die opdrachtgevers mocht ik ook wel gewoon die bus meenemen, maar imo ging ik me dan teveel als medewerker gedragen en dat wil je niet imo.

Imo zouden criteria kunnen/moeten zijn:
- Bepaal je je eigen werktijden?
- Bepaal je je eigen tarief?
- Kun je een vervanger sturen zonder gedoe?
- Werk je uitsluitend met eigen gereedschap/materiaal/eigen auto?
- Draai je mee in een team?
- Doe je andere werkzaamheden dan de "collega's" in loondienst?
- Heb je wekelijks/maandelijks meerdere opdrachtgevers?
- Vullen jouw werkzaamheden een vacature voor iemand in loondienst in?

Om mijn eigen (inmiddels niet meer bestaande) situatie erbij te halen:
- Ja
- Ja
- Ja
- Nee/Nee/Ja
- Nee
- Nee
- Ja
- Nee

Maakt dat mij een volledig zelfstandige volgens DBA? Nee. Maakt mij dat een 100% nep zelfstandige? Ook niet. Conclusie: Ik ben ondernemer, die ervoor kiest om zijn kosten lager te houden door niet te investeren in gereedschappen die hij niet bepaald dagelijks nodig heeft.

Risico punten: Ik doe (deed) dezelfde werkzaamheden als het personeel en ik gebruik (gebruikte) gereedschap of materiaal van het inhurende bedrijf (naast m'n eigen spullen uiteraard).

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 28-08-2025 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
Destruction schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

Zo ja, dan lijkt dat voor mij inderdaad iets minder op een heuse ondernemer. Maar ik wil daar wel bij zeggen, als er bijvoorbeeld op 10 punten gecontroleerd wordt of iemand wel of niet een heuse ondernemer is, en je scoort op dit punt toevallig een Nee, dan zou dat voor mij niet automatisch betekenen dat je sowieso een nep ondernemer bent.

Toen ik nog wel als ZZP'er op inhuur basis werkte was mijn situatie ook niet geheel waterdicht, ik gebruikte nog wel eens materiaal of gereedschap van opdrachtgevers bijvoorbeeld. Die haalde ik uit één van de bedrijfsauto's om die vervolgens in (of achter..) mijn eigen bus te vervoeren. Van die opdrachtgevers mocht ik ook wel gewoon die bus meenemen, maar imo ging ik me dan teveel als medewerker gedragen en dat wil je niet imo.

- Ja
- Ja
- Ja
- Nee/Nee/Ja
- Nee
- Nee
- Ja
- Nee

Maakt dat mij een volledig zelfstandige volgens DBA? Nee. Maakt mij dat een 100% nep zelfstandige? Ook niet. Conclusie: Ik ben ondernemer, die ervoor kiest om zijn kosten lager te houden door niet te investeren in gereedschappen die hij niet bepaald dagelijks nodig heeft.

Risico punten: Ik doe (deed) dezelfde werkzaamheden als het personeel en ik gebruik (gebruikte) gereedschap of materiaal van het inhurende bedrijf (naast m'n eigen spullen uiteraard).
Maar daar gaan we weer in hetzelfde stramien verder. Het lijstje dat je opnoemt is het Wet DBA lijstje. Maar laten we eens een stap terug doen....

Wat is ondernemen? In mijn optiek is dat het aanbieden van een product of dienst in eigen beheer. En zelf risico dragen, zelf je contracten bespreken en ondertekenen. En een wederzijdse ongedwongen zakelijke overeenkomst aangaan met je opdrachtgever.

En waarom kan dat niet bijvoorbeeld 2 jaar?

Wat ik dus steeds merk is dat men zichzelf wel/niet ondernemer noemt aan de hand van het "holistische" belastingdienst lijstje en vergeet wat werkelijk ondernemen is.

Ander voorbeeld, wat maakt het nu uit of je hetzelfde werk doet als werknemers in het kader van ondernemen? Jij hebt toch een contract met de opdrachtgever, wat heeft de belastingdienst daar mee te maken? Dit is puur zakelijk recht, een zakelijke overeenkomst die jij als eigen baas afsluit op je eigen risico.
Vergelijk het met een huursoldaat, die vecht ook mee in de rangen van het reguliere leger, moet die dan ook maar in "dienst" ?

En zo zijn er wel meer facetten. de belastingdienst gaat op de stoel van de wetgever zitten en bepaalt van alles. Terwijl ondernemen gewoon simpel zou moeten zijn. Zakelijke ongedwongen overeenkomst tussen twee partijen om een dienst af te leveren, klaar.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:51
Destruction schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:38:
[...]

- Ja
- Ja
- Ja
- Nee/Nee/Ja
- Nee
- Nee
- Ja
- Nee

Deze is wel tegenstrijdig: Vullen jouw werkzaamheden een vacature voor iemand in loondienst in?
Want in dat geval gaat het om kennis die een organisatie op dat moment niet in huis heeft. Dat zou mooi zijn, laten we even voor alles waar we normaal extern voor moeten werven vacatures op onze website zetten. Dat zal ze leren!

discogs

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

loewie1984 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Deze is wel tegenstrijdig: Vullen jouw werkzaamheden een vacature voor iemand in loondienst in?
Want in dat geval gaat het om kennis die een organisatie op dat moment niet in huis heeft. Dat zou mooi zijn, laten we even voor alles waar we normaal extern voor moeten werven vacatures op onze website zetten. Dat zal ze leren!
Misschien moet je het wat breder zien dan uitsluitend je eigen sector ;) Want ZZP'ers die op inhuurbasis ergens werken doen lang niet altijd unieke werkzaamheden. En imo kun je dan de vraag of iemand een vacature invult of niet prima stellen en laten meewegen in het antwoord op de vraag of een bedrijf de ingehuurde ZZP'er na een korte tijd als extra noodhulp niet weg had moeten sturen omdat er iemand in loondienst aangetrokken kon worden. Waarbij het ook duidelijk is dat een functie die hooguit een maand of 2 zal bestaan niet ingevuld gaat kunnen worden door een vast dienstverband. Daar zal externe inhuur hoe dan ook altijd nodig zijn.

Zelf haalde ik mijn opdrachten uit grote(re) bedrijven die last hebben (hadden) van personeelsgebrek, dat wel. Maar het is niet alsof door mijn aanwezigheid een vacature werd ingevuld. Ik was voor hen slechts een (inhuur) vliegende keep die klussen kon voorbereiden of juist afronden zodat het bedrijf de klant verder kon helpen, waar zij anders helemaal niet aan dat werk toegekomen zouden zijn ("We kunnen ook geen timmerman/stucadoor/installateur/etc krijgen. Alles zit vol!"). Ik ben voor geen enkel bedrijf 40u/week beschikbaar geweest, dat wilde ik niet en lichamelijk gezien kon (kan...) ik dat (helaas!) ook niet meer.

Overigens lees de opmerking ik dat ik gewoon het DBA lijstje gepost zou hebben, maar dat is niet waar. De vraag mbt een vacature komt in de DBA lijst bijvoorbeeld niet voor. In ieder geval niet toen ik dat voor het laatst bekeken heb.

[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 28-08-2025 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Destruction schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:17:
En imo kun je dan de vraag of iemand een vacature invult of niet prima stellen en laten meewegen in het antwoord op de vraag of een bedrijf de ingehuurde ZZP'er na een korte tijd als extra noodhulp niet weg had moeten sturen omdat er iemand in loondienst aangetrokken kon worden.
Inderdaad dit. De typische interim projecten. De gevallen van:
1) Tijdelijke piek
2) Zwangerschaps-verlof (je hebt iemand voor een paar maanden nodig)
3) Iemand heeft een ongeluk gehad/is ziek en is X maanden uit de running
4) We zoeken iemand in vaste dienst, maar dat kan even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
hackerhater schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Inderdaad dit. De typische interim projecten. De gevallen van:
1) Tijdelijke piek
2) Zwangerschaps-verlof (je hebt iemand voor een paar maanden nodig)
3) Iemand heeft een ongeluk gehad/is ziek en is X maanden uit de running
4) We zoeken iemand in vaste dienst, maar dat kan even duren.
En geloof het of niet: al die dingen wijzen op schijnzelfstandigheid, want dit noemen we ‘ziek-of-piek’ en dat wordt altijd genoemd als kenmerk van schijnzelfstandigheid.

Ik ben het er ook niet mee eens en ik heb het ook niet verzonnen. Sowieso, eerst maar eens zien wat er gaat gebeuren na de verkiezingen en wie het straks voor het zeggen krijgt. Op basis van de huidige peilingen haalt GL-PVDA - VVD - CDA - D66 het net niet. Dan moet er iets als de SP bij en dan wordt het zo’n links, progressief feestje, dat de toch al noodlijdende VVD nog verder zakt. Je hebt ook nog zoiets als een achterban en partijidentiteit. Er is meer dan alleen zeteltjes.

Mocht het wel de linkerkant op gaan, dan zien we het dan wel weer. Ik heb in ieder geval een plan achter de hand. Maar de arbeidsmarkt hervormen doe je echt niet in een halfjaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

En geloof het of niet: al die dingen wijzen op schijnzelfstandigheid, want dit noemen we ‘ziek-of-piek’ en dat wordt altijd genoemd als kenmerk van schijnzelfstandigheid.

Ik ben het er ook niet mee eens en ik heb het ook niet verzonnen. Sowieso, eerst maar eens zien wat er gaat gebeuren na de verkiezingen en wie het straks voor het zeggen krijgt. Op basis van de huidige peilingen haalt GL-PVDA - VVD - CDA - D66 het net niet. Dan moet er iets als de SP bij en dan wordt het zo’n links, progressief feestje, dat de toch al noodlijdende VVD nog verder zakt. Je hebt ook nog zoiets als een achterban en partijidentiteit. Er is meer dan alleen zeteltjes.

Mocht het wel de linkerkant op gaan, dan zien we het dan wel weer. Ik heb in ieder geval een plan achter de hand. Maar de arbeidsmarkt hervormen doe je echt niet in een halfjaar.
Nu labelt men die punten als schijnzelfstandig, maar dat is nogal krom want een tijdelijke invulling kan hoe dan ook nooit worden opgelost door mensen in loondienst te nemen voor een maand of 2... Dat gaat ook niemand doen. Wie in loondienst wil, wil vastigheid. En niet over 2 maanden terug naar 't UWV. Een ZZP'er die regelmatig wisselende opdrachten heeft is imo juist meer een zelfstandige, wisselend werk en (op dat vlak dus) onzekerheid zijn onderdeel van het ondernemen.

Er is inderdaad (denk ik) ook nog wel kans dat een volgende Kabinet zegt "Wat is dit een domme onzin, zorgt alleen maar voor chaos en onduidelijkheid. Schrappen die bende!".

IMO mag de VVD wel naar de 0 zetels, dan zouden ze eens boete doen voor de situatie waarin Nederland zich geheel door toedoen van de VVD in bevind. GL-PVDA is een bedreiging. CDA en D66 zijn uiteraard medeplichtig aan de chaos in Nederland. De SP... Ik denk dat de PvdA stemmer van vroeger nu bij de SP veel beter af zou zijn. Ik hoor de PvdA immers nooit meer op komen voor de gewone man of vrouw. In Rutte II voerde de PvdA blind VVD beleid uit en nu hoor ik Timmermans alleen maar GroenLinks praat verkondigen. Als ik dan hoor wat voor bende het in Amsterdam is waar GroenLinks de macht heeft, lijkt mij wel bewezen dat men niet tot correct bestuur in staat is :X

* Destruction zal het bij deze korte rant laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:04
Er wordt hier geklaagd dat er veel minder opdrachten zijn? Maar wat doen de klanten dan? Detachering of tradiotionele consultants optrommelen? Lijkt mij sterk dat al het werk blijft liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Nu online
mrbones92 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:22:
Er wordt hier geklaagd dat er veel minder opdrachten zijn? Maar wat doen de klanten dan? Detachering of tradiotionele consultants optrommelen? Lijkt mij sterk dat al het werk blijft liggen.
Detachering. En klussen alleen open zetten voor payrol/detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Destruction schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

Nu labelt men die punten als schijnzelfstandig, maar dat is nogal krom want een tijdelijke invulling kan hoe dan ook nooit worden opgelost door mensen in loondienst te nemen voor een maand of 2... Dat gaat ook niemand doen. Wie in loondienst wil, wil vastigheid. En niet over 2 maanden terug naar 't UWV. Een ZZP'er die regelmatig wisselende opdrachten heeft is imo juist meer een zelfstandige, wisselend werk en (op dat vlak dus) onzekerheid zijn onderdeel van het ondernemen.

Er is inderdaad (denk ik) ook nog wel kans dat een volgende Kabinet zegt "Wat is dit een domme onzin, zorgt alleen maar voor chaos en onduidelijkheid. Schrappen die bende!".

IMO mag de VVD wel naar de 0 zetels, dan zouden ze eens boete doen voor de situatie waarin Nederland zich geheel door toedoen van de VVD in bevind. GL-PVDA is een bedreiging. CDA en D66 zijn uiteraard medeplichtig aan de chaos in Nederland. De SP... Ik denk dat de PvdA stemmer van vroeger nu bij de SP veel beter af zou zijn. Ik hoor de PvdA immers nooit meer op komen voor de gewone man of vrouw. In Rutte II voerde de PvdA blind VVD beleid uit en nu hoor ik Timmermans alleen maar GroenLinks praat verkondigen. Als ik dan hoor wat voor bende het in Amsterdam is waar GroenLinks de macht heeft, lijkt mij wel bewezen dat men niet tot correct bestuur in staat is :X

* Destruction zal het bij deze korte rant laten.
Maakt geen reet uit wie er zit. Meest rechtse kabinet ooit. 2 maal achter elkaar. Beide voeren links beleid uit want oppositie en eerste kamer die zich niet aan de taak houd maar politiek bedrijft. Straks krijgen we het meest linkse kabinet ooit (vrees ik). DIe gaan gewoon rechts beleid meenemen, want anders teveel oppositie. Een d66 was vroeger misschien een midden optie, maar heeft nog nooit z'n eigen kroonjuwelen niet ingeruild voor een stoeltje. En met alle ellende die er nu is, staan de zzp'rs niet bovenaan de agende, hoogstens als pin-automaat.
Dennisweb schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

piek-ziek moet obv uitzendbureau, want dan zijn de handjes ergens in dienst voor die paar uur.

Wat overigens wel geinig is: ik heb bij de opdrachtgever waar ik zit 2 leveranciers voor poppetjes. Beiden hebben alleen deze opdrachtgever als klant (en een verdwaalde gedetacheerde ergens anders). Oftewel, meer dan 70% langdurig afhankelijk van deze opdrachtgevr. Maar dat is natuurlijk geen probleem......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Nu online
fry77 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:44:
Maakt geen reet uit wie er zit. Meest rechtse kabinet ooit. 2 maal achter elkaar. Beide voeren links beleid uit want oppositie en eerste kamer die zich niet aan de taak houd maar politiek bedrijft.
Welk links beleid? :? Ons aan verdragen en afspraken houden?
Betreffende de eerste kamer ben ik met je eens. Ze doen hun taak niet.
fry77 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:44:
piek-ziek moet obv uitzendbureau, want dan zijn de handjes ergens in dienst voor die paar uur.
ROFL. Zo onrealistisch van hen om te denken dat dat voor de high skill jobs kan :F

[ Voor 43% gewijzigd door hackerhater op 29-08-2025 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-09 22:18
mrbones92 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:22:
Detachering is vrij vlak. Er is wat verschuiving van zzp naar detachering, maar er is overall ook wat daling van de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
hackerhater schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Detachering. En klussen alleen open zetten voor payrol/detachering.
Al dan niet alleen door de tussenpartij (eindklant maakt het soms niet eens uit)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Shinji schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Al dan niet alleen door de tussenpartij (eindklant maakt het soms niet eens uit)
Zonder tussenpartij (dus via je eigen, directe netwerk) is er inderdaad gelukkig nog heel veel mogelijk. Ik begin ergens volgende week gewoon weer met een nieuwe opdracht, manager bij een vorige klant is ergens anders gaan werken (ook als ZZP'er) en wilde graag weer met me werken. Geen intakes, geen tussenpartij, gewoon aan de slag.

Mooie opvulling voor tussen de trainingen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Prima als dat zo gaat natuurlijk, heeft ook mijn voorkeur, maar ik bedoel vooral dat het deels ook lijkt alsof er minder ZZP opdrachten zijn doordat tussenpartijen er een detacheringsopdracht van maken terwijl de klant prima een ZZP over de vloer zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Shinji schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:19:
Prima als dat zo gaat natuurlijk, heeft ook mijn voorkeur, maar ik bedoel vooral dat het deels ook lijkt alsof er minder ZZP opdrachten zijn doordat tussenpartijen er een detacheringsopdracht van maken terwijl de klant prima een ZZP over de vloer zou willen.
Zou kunnen. Ik kan daar niks zinnigs over zeggen, omdat ik niet (meer) beschikbaar ben voor de typische rollen die via een tussenpartij worden uitgezet. De 'staff augmentation' rollen zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Sowieso is het relatief rustig in de markt. Detacheringstoko's hebben ook meer dan normaal bankzitters nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Montifaud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:34:
Ik begrijp heel goed wat Kazakx beschrijft. "Schijnzelfstandige", het klinkt bijna als een scheldwoord. Zoals in een kleuterschool: "neh neh jij bent lekker geen zelfstandige maar een nep-zelfstandige".
Noemen we het fake-ondernemer of ZZP-medewerker :P (en ja, ik vind persoonlijk ook dat als trajecten jaren duren en je doet dat werk fulltime, dat dat meer tegen loondienst schurkt en daar vinden anderen weer iets anders van en dat is dikke prima). Punt is dat wetgeving algemeen is en bewoording dus ook. En je kunt de Deliveroo poppetjes of de PostNL "zzp'ers in hun eigen witte busje met PostNL logo en de PostNL kleding" moeilijk ondernemers noemen. Heb jij een idee hoe je die dan moet beschermen? Of vinden we dat ze geen bescherming nodig hebben? Het is immers een zakelijke afspraak, jij zet pakketjes klaar en ik bezorg ze bij de mensen thuis. En ook nog eens overzichtelijk, je hebt niet echt weken inwerktijd nodig... Wie denkt dat de belastingdienst wel niet dat ie is om daar iets van te vind?
hackerhater schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:49:
ROFL. Zo onrealistisch van hen om te denken dat dat voor de high skill jobs kan :F
Met alle respect, maar wat velen hier doen, is echt niet "high skilled". Die zijn gewoon ZZP'er omdat het meer oplevert, en het geen gezeik is met jaarlijkse beoordelingsgeprekken en dat soort prut maar vooral: dik betaald doen wat je in loondienst ook al deed. (en ik bedoel niet dat die mensen niet goed zijn in wat ze doen maar "high skilled" vind ik nogal overdreven, er zijn er alsnog 10000'en in dit land die dat ook prima kunnen het is niet alsof er maar 100 goede ontwikkelaars of systeembeheerders zijn of zo).

De enige reden waarom dat soort werkzaamheden niet even via een uitzendbureau kunnen is omdat het tijd kost om de omgeving te kennen. Hoeveel tijd dat kost zal per omgeving verschillen, maar enkele weken inwerken is voor een klus van 2 maanden niet realistisch. Dus kun je dat soort 'pieken en dalen' alleen maar opvangen op een andere manier dan een uitzendbureau. In dat opzicht is het ook raar dat juist die ziek en piek situaties als loondienst worden aangemerkt. Dat zijn uitermate geschikte opdrachten voor een zzp'er. Dat snap ik dan dus ook niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Nu online
Crazy D schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 17:49:
Met alle respect, maar wat velen hier doen, is echt niet "high skilled".
Vergeleken met wat je normaal bij een uitzend-bureau kan vinden is het high skilled ;)
HBO & WO mensen vind je in het algemeen daar niet.

Wat ik primair doe kan je theoretisch iemand voor in loondienst vinden (porteren en verbeteren legacy code)
Praktijk zijn de mensen die dit goed kunnen zelfstandigen die zich er goed voor laten betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door hackerhater op 29-08-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Boven de 4000.- bruto heet het detachering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb een accountants kantoor en die is vrij streng qua boekhouding als ik geen zakelijk gebruik kan aantonen is het prive. Die zeggen dan maak X over vanuit prive dan voeren we een correctie uit. 8)7
Had een accountant en die vond dat ik vaker dingen moest opvoeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik vraag me af of het op grote schaal weren van freelancer inhuur door (semi)overheid en inhuurportalen geen juridische gevolgen zal hebben. Mijn inziens wordt hiermee het (Europees) mededingingsrecht geschonden. De schending zit in de combinatie van overheidsregels en de manier van werken bij opdrachtgevers. Omdat opdrachten nog steeds uitgezet worden op een manier waarbij freelancers en mensen in loondienst hetzelfde werk doen, kunnen freelancers impliciet niet meer meedingen naar die opdrachten. Hierdoor worden detacheringbureaus economisch bevoordeeld terwijl het werk ook als "statement of work" in de markt gezet kan worden zodat zowel freelancers als detacheerders kunnen meedingen naar opdrachten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-09 11:40
hackerhater schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

Vergeleken met wat je normaal bij een uitzend-bureau kan vinden is het high skilled ;)
HBO & WO mensen vind je in het algemeen daar niet.

Wat ik primair doe kan je theoretisch iemand voor in loondienst vinden (porteren en verbeteren legacy code)
Praktijk zijn de mensen die dit goed kunnen zelfstandigen die zich er goed voor laten betalen.
Ben aan het rondkijken voor opdrachten, zie paar leuke bij Defensie, allemaal WO vereist, voor technische functies. Die snap ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Wat ik zelf ervaar is dat ik meer betere MBO techneuten ken dan betere HBO techneuten.
En WO techneuten ken ik eigenlijk niet. Ken wel WO mensen bij de overheid, maar daar komt m.i. geen zinnig woord uit. Die leven in hun eigen wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-09 23:17
ari3 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:33:
Ik vraag me af of het op grote schaal weren van freelancer inhuur door (semi)overheid en inhuurportalen geen [mededingingsrecht] gevolgen zal hebben.
Dat hoeft denk ik geen groot mysterie te blijven. Deze (vergezochte) wisselwerking van regelgeving, een eindklant die een opdrachtomschrijving bij een tussenpartij inlevert, en een tussenpartij die daar in samenspraak een stickertje "alleen detachering" op plakt, lijkt me niet echt een klinkende zaak in het mededingingsrecht.
Is "opdrachtomschrijving" niet gewoon veel duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03
bertuslambertus schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:56:
[...]

Ben aan het rondkijken voor opdrachten, zie paar leuke bij Defensie, allemaal WO vereist, voor technische functies. Die snap ik niet helemaal eerlijk gezegd.
Wat ik zelf ervaar is dat ik meer betere MBO techneuten ken dan betere HBO techneuten.
En WO techneuten ken ik eigenlijk niet. Ken wel WO mensen bij de overheid, maar daar komt m.i. geen zinnig woord uit. Die leven in hun eigen wereld.
Heb je een voorbeeld want kan je dit niet voorstellen. De it functies bij defensie zijn meestal hbo of wo werk en denk niveau. Alleen de programmamanager of architect rollen zijn WO. Dat is dat ik tenminste zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Ik vraag me af of het op grote schaal weren van freelancer inhuur door (semi)overheid en inhuurportalen geen juridische gevolgen zal hebben. Mijn inziens wordt hiermee het (Europees) mededingingsrecht geschonden. De schending zit in de combinatie van overheidsregels en de manier van werken bij opdrachtgevers. Omdat opdrachten nog steeds uitgezet worden op een manier waarbij freelancers en mensen in loondienst hetzelfde werk doen, kunnen freelancers impliciet niet meer meedingen naar die opdrachten. Hierdoor worden detacheringbureaus economisch bevoordeeld terwijl het werk ook als "statement of work" in de markt gezet kan worden zodat zowel freelancers als detacheerders kunnen meedingen naar opdrachten.
Klant mag gewoon bepalen in welke vorm een opdracht wordt uitgezet conform de regels. Is niks illegaals aan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 07:58
@bertuslambertus Ik heb een afgeronde WO opleiding (ir.) en een technische functie. Ik zit met mijn vingers in de config files en code. Dus het bestaat zeker wel.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 31-08-2025 11:40 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn vrouw is sinds kort zzp'er en wat mij opvalt bij het zoeken naar opdrachten (bij de overheid) is dat de meeste vacatures aangegeven geen zzp'er te kunnen/willen vanwege wet DBA, een enkele keer is het wel mogelijk, dan staat er expliciet vermeld dat er geen gezagsverhouding is. Het gaat dan om concrete opdrachten (een bepaald advies waar ze een specialist voor vragen).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 11:26
Sport_Life schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:48:
[...]
Mijn vrouw is sinds kort zzp'er en wat mij opvalt bij het zoeken naar opdrachten (bij de overheid) is dat de meeste vacatures aangegeven geen zzp'er te kunnen/willen vanwege wet DBA
Yep, dat is al minstens vijf jaar aan het opbouwen en uitbreiden. Het wordt alleen steeds erger/meer.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Liegebeest schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Yep, dat is al minstens vijf jaar aan het opbouwen en uitbreiden. Het wordt alleen steeds erger/meer.
Ik zie ook dat veel zzp'ers in mijn netwerk momenteel geen opdracht hebben, kan ook toevallig zijn natuurlijk.
Mijn vrouw zit meer in de advies/training/consultancy hoek (onafhankelijk) en wil juist geen werkzaamheden (met een gezagsverhouding) die iemand in loondienst ook doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 31-08-2025 13:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-09 09:35

kevinr1

Dude?

bertuslambertus schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:56:
[...]

Ik heb een WO diploma, ben vrij technisch en zit bij de rijksoverheid als freelancer..
En ja, ik leef in m'n eigen wereld, doen we dat allemaal niet ;)

Over zinnige woorden kan ik niks zeggen, ik heb namelijk al het idee dat ik 10-0 achter sta bij je.
Alles wat ik zeg gaat tegen me gebruikt worden :X

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-09 11:40
kevinr1 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:02:
[...]

Ik heb een WO diploma, ben vrij technisch en zit bij de rijksoverheid als freelancer..
En ja, ik leef in m'n eigen wereld, doen we dat allemaal niet ;)

Over zinnige woorden kan ik niks zeggen, ik heb namelijk al het idee dat ik 10-0 achter sta bij je.
Alles wat ik zeg gaat tegen me gebruikt worden :X
Nee was niet bedoelt als oordeel, merk dat ik er soms moeite mee heb dat er bepaalde eisen gesteld worden aan opdrachten die m.i. niet terecht zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:40
RichieB schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:40:
@bertuslambertus Ik heb een afgeronde WO opleiding (ir.) en een technische functie. Ik zit met mijn vingers in de config files en code. Dus het bestaat zeker wel.
Je functie is een WO-functie?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:03
bertuslambertus schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:58:
[...]

Nee was niet bedoelt als oordeel, merk dat ik er soms moeite mee heb dat er bepaalde eisen gesteld worden aan opdrachten die m.i. niet terecht zijn
Zolang de overheid genoeg mensen krijgt die aan hun eisen voldoen kunnen ze eisen wat ze willen. Vaak is het ook een warme stoelen carrousel met zulke specifieke eisen dat je als buitenstaander sowieso geen kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
jongetje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Zolang de overheid genoeg mensen krijgt die aan hun eisen voldoen kunnen ze eisen wat ze willen. Vaak is het ook een warme stoelen carrousel met zulke specifieke eisen dat je als buitenstaander sowieso geen kans maakt.
De eisen die gesteld worden zijn in de regel een factor meer dan de werkelijke skills, nodig voor een opdracht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
jongetje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:43:
[...]

Klopt daarom reageer ik ook nooit op overheidsopdrachten. Het is zo geschreven dat je als buitenstaander geen overstap kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 07:58
c-nan schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:09:
[...]
Je functie is een WO-functie?
Ik ben gestart als Product Owner maar nu Tech Lead. In de basis is de functie HBO niveau, maar de complexiteit van de omgeving en de vereiste randvoorwaarden en domeinkennis maken het werk WO-waardig. Persoonlijk vind ik dat HBO plus relevante werkervaring goed kan concurreren met iemand die WO heeft gedaan, maar er zijn ook puristen die alleen een afgeronde WO opleiding accepteren.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik denk misschien wel eerder andersom. Door (al dan niet via een portal) een blik aan zzp'ers in te huren, blijf je per persoon onder de grens dat een aanbesteding verplicht is, terwijl als je dat bij 1 bedrijf zou beleggen, het bedrag te hoog wordt en een aanbesteding noodzakelijk is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 1 september 2025 @ 08:54:
[...]

Ik denk misschien wel eerder andersom. Door (al dan niet via een portal) een blik aan zzp'ers in te huren, blijf je per persoon onder de grens dat een aanbesteding verplicht is, terwijl als je dat bij 1 bedrijf zou beleggen, het bedrag te hoog wordt en een aanbesteding noodzakelijk is.
Alle opdrachten boven de 50.000 euro (over een periode van 4 jaar) moeten sowieso worden aanbesteed (meervoudig onderhands mag). Vanaf (ongeveer) 220.000 euro moet het een openbare (Europese) aanbesteding zijn.

Verschillende overheidsinstanties hebben echter richtlijnen die het bedrag van 50.000 significant lager leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Liegebeest schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:15:
[...]

Je zou toch zeggen dat de gedetacheerden en (vast)werkzoekenden een keertje op zijn en/of het werk blijft liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:24

aex351

I am the one

proatjeboksem schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:55:
[...]

Je zou toch zeggen dat de gedetacheerden en (vast)werkzoekenden een keertje op zijn en/of het werk blijft liggen.
Je hebt nog een heel buitenland die concurreert met Nederlanders voor een baan in Nederland. De ironie is dat het via een detacheerder makkelijker is om bij een bedrijf binnen te komen, terwijl de reguliere ingangseisen voor de Nederlander vaak hoger ligt. Ondertussen zie je links en rechts degene vanuit detachering overstappen naar de klant. En zo wordt de Nederlander weg geconcurreerd.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
aex351 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:28:
[...]

Je hebt nog een heel buitenland die concurreert met Nederlanders voor een baan in Nederland. De ironie is dat het via een detacheerder makkelijker is om bij een bedrijf binnen te komen, terwijl de reguliere ingangseisen voor de Nederlander vaak hoger ligt. Ondertussen zie je links en rechts degene vanuit detachering overstappen naar de klant. En zo wordt de Nederlander weg geconcurreerd.
Heb je een bron/onderzoek die laat zien dat nederlanders weg geconcurreerd worden door buitenlanders die via een detacheerder uiteindelijk overstappen naar een klant van die detacheerder? Of zie je dit zelf veel gebeuren in jouw omgeving (of is dit jouw onderbuik die dit wellicht zegt)?

Voordat een buitenlander via een detacheerder overstapt naar een klant moeten er nogal wat hoepeltjes genomen worden en ik zie dit niet massaal gebeuren. Heb het wel zien gebeuren, maar die mensen waren al jaren in Nederland aan het werk , via een detacheerder dat wel, en in een niche waar weinig mensen voor te vinden waren in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Skyaero schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:58:
[...]

Verschillende overheidsinstanties hebben echter richtlijnen die het bedrag van 50.000 significant lager leggen.
Bij mijn vorige grote klant was die grens 20k.

Detachering viel daar niet onder, want dat gaat per uur en de mantel. Maar een beetje een leuke ZZP opdracht die niet uurtje-factuurtje ging kon ik er dus niet doorheen krijgen zonder dat ze moesten aanbesteden.

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 01-09-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
RichieB schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:50:
[...]

Ik ben gestart als Product Owner maar nu Tech Lead. In de basis is de functie HBO niveau,
Dat was dus het punt van @c-nan : er zijn ook functies die WO eisen, terwijl dat niet nodig zou moeten zijn. Jouw functie is daar geen voorbeeld van, ook al ben jij zelf WO-afgestudeerd. Jouw casus is precies de omgekeerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
aex351 schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:28:
[...]

Dit is echt onzin. Expats hebben het juist extra zwaar in deze markt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avontia
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-09 15:26
Ik was bezig met de aanvraag van mn AOV en kwam deze AI tool tegen: https://ai.insify.nl/ lijkt een soort public beta? waar je vragen aan kan stellen en snel een AOV kan samenstellen. Voor alle mede-tweakers die ook nog wat moeten regelen, ik vond het wel chill!

[ Voor 13% gewijzigd door Avontia op 01-09-2025 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
Avontia schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:48:
Ik was bezig met de aanvraag van mn AOV en kwam deze AI tool tegen: https://ai.insify.nl/ lijkt een soort public beta? waar je vragen aan kan stellen en snel een AOV kan samenstellen. Voor alle mede-tweakers die ook nog wat moeten regelen, ik vond het wel chill!
Ik ben gestopt met de aanvraag. 75 vragen invullen als je chronisch ziek bent. En alles opsommen wanneer je ooit bij de dokter bent geweest, wat er uit het bloedonderzoek kwam, wie mijn KNO-arts is. Laat maar zitten, dan. Ik zie al genoeg artsen. Ook nog een keuringarts erbij en een torenhoge premie betalen of compleet uitgesloten worden, nee danku.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dennisweb schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:00:
[...]

Ik ben gestopt met de aanvraag. 75 vragen invullen als je chronisch ziek bent. En alles opsommen wanneer je ooit bij de dokter bent geweest, wat er uit het bloedonderzoek kwam, wie mijn KNO-arts is. Laat maar zitten, dan. Ik zie al genoeg artsen. Ook nog een keuringarts erbij en een torenhoge premie betalen of compleet uitgesloten worden, nee danku.
En wat is de oplossing dan in jouw situatie?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
proatjeboksem schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:55:
[...]

Werk kan best lang blijven liggen als de organisatie groot genoeg is. Dat half jaartje wat we nu lopen te klooien met schijnzelfstandigen is nog niet eens de aanvangstijd van een regulier project. :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
DennusB schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:12:
[...]

En wat is de oplossing dan in jouw situatie?
Wachten tot er een AOV met acceptatieplicht komt. Het is het enige wat ik niet heb. Ik bouw netjes een pensioen op, maar een AOV aanvragen, lukt helaas niet.

Vandaar dat als er een verplichte aov zonder acceptatieplicht komt, ik in Nederland niet meer kan ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]

Wacht even... En die vragen stelt de GenAI / Agentic AI? En je moet daar alles invullen?

Dit ruikt naar een nieuw McDonald's schandaal!

https://www.malwarebytes....ls-data-on-job-applicants

... maar dan met je medische gegevens. :o

EDIT:

Ik ben d'r zelf even mee gaan spelen, ik kreeg geen 75 vragen en mocht meteen m'n betaalgegevens invullen. @Dennisweb vroeg de AI jou om die data, of was het een ander formulier?

Onderaan de AI-zijde van het scherm staat zelfs "Vul geen medische gegevens in", dus ik neem aan dat het een ander formulier was.

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 01-09-2025 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• proatjeboksem
[...]

Dat lijkt me ook niet de bedoeling, medische gegevens overhandigen aan een Ai-bot.
Me dunkt dat zoiets niet geheel AVG-proof is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

gem-p schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:55:
[...]

Heb je een bron/onderzoek die laat zien dat nederlanders weg geconcurreerd worden door buitenlanders die via een detacheerder uiteindelijk overstappen naar een klant van die detacheerder? Of zie je dit zelf veel gebeuren in jouw omgeving (of is dit jouw onderbuik die dit wellicht zegt)?

Voordat een buitenlander via een detacheerder overstapt naar een klant moeten er nogal wat hoepeltjes genomen worden en ik zie dit niet massaal gebeuren. Heb het wel zien gebeuren, maar die mensen waren al jaren in Nederland aan het werk , via een detacheerder dat wel, en in een niche waar weinig mensen voor te vinden waren in Nederland.
Ik zie het op grote schaal gebeuren en het gaat steeds sneller. Dit betreft dan wel grote organisaties / multinationals. De Indian pure players (TCS etc.) hebben complete werkvloeren vol met mensen hier om maar een voorbeeld te noemen. Daarvan wil een hele grote groep in de EU blijven.

Je ziet dit ook terug in de steden. Behoorlijk wat expats zijn de huizen aan het opkopen. Dat doen ze niet omdat ze hier voor een jaartje blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
aex351 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:13:
[...]

Ik zie het op grote schaal gebeuren en het gaat steeds sneller. Dit betreft dan wel grote organisaties / multinationals. De Indian pure players (TCS etc.) hebben complete werkvloeren vol met mensen hier om maar een voorbeeld te noemen. Daarvan wil een hele grote groep in de EU blijven.

Je ziet dit ook terug in de steden. Behoorlijk wat expats zijn de huizen aan het opkopen. Dat doen ze niet omdat ze hier voor een jaartje blijven.
Volgens CBS zijn in 2024 juist minder expats naar NL gekomen. Verder heb je waarschijnlijk gelijk voor regio's zoals Amsterdam en Eindhoven, maar voor heel NL betwijfel ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:42
aex351 schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:13:
[...]

Mijn persoonlijke ervaring is dat de kwaliteit van die mensen zwaar tegenvalt. En steeds vaker hoor ik dat opdrachtgevers dat ook zo ervaren.

Het zullen alleen de toplagen van het management zijn die dat nog zien zitten, maar de mensen dichter bij de werkvloer weten wel dat je veel meer gedaan krijgt met mensen van Nederlandse bodem (al was het maar vanwege de mentaliteit / cultuurverschillen)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
gem-p schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:32:
[...]

Volgens CBS zijn in 2024 juist minder expats naar NL gekomen. Verder heb je waarschijnlijk gelijk voor regio's zoals Amsterdam en Eindhoven, maar voor heel NL betwijfel ik het.
Wat hebben de cijfers van 2024 te maken met een jarenlange trend dat expats huizen opkopen? Bij mij in de buurt gaat zeker 50% van de huizen de afgelopen 5 jaar naar expats (koop).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Liegebeest schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:00:
[...]

Wacht even... En die vragen stelt de GenAI / Agentic AI? En je moet daar alles invullen?

Dit ruikt naar een nieuw McDonald's schandaal!

https://www.malwarebytes....ls-data-on-job-applicants

... maar dan met je medische gegevens. :o

EDIT:

Ik ben d'r zelf even mee gaan spelen, ik kreeg geen 75 vragen en mocht meteen m'n betaalgegevens invullen. @Dennisweb vroeg de AI jou om die data, of was het een ander formulier?

Onderaan de AI-zijde van het scherm staat zelfs "Vul geen medische gegevens in", dus ik neem aan dat het een ander formulier was.
Nee, dit heb ik voor de komst van AI geprobeerd. Ik ben ervan overtuigd dat AI niet opeens de polisvoorwaarden gaat negeren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Dennisweb schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:09:
[...]

Nee, dit heb ik voor de komst van AI geprobeerd. Ik ben ervan overtuigd dat AI niet opeens de polisvoorwaarden gaat negeren, toch?
Ik vroeg het omdat je reageerde op een bericht dat juist specifiek over die AI-powered site gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Liegebeest schreef op maandag 1 september 2025 @ 20:24:
[...]

Ik vroeg het omdat je reageerde op een bericht dat juist specifiek over die AI-powered site gaat.
Ik sloeg aan op Insify, niet op hun AI. Sorry voor de (eventuele) verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 19:03

TommyGun

Stik er maar in!

figlio del comm schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:39:
[...]

Ja, is gewoon een verzamelaar van opdrachten die elders ook gepubliceerd zijn en biedt daardoor 0 meerwaarde. Kun je beter zelf rechtstreeks op inschrijven.
Ik had mijn CV daar achter gelaten, maar omdat ik geen ervaring heb bij gemeentes / provincies kom ik niet in aanmerking voor hun opdrachten. Terwijl ik al bijna 5 jaar voor diverse overheden werk :') Maar goed, als het een verzamelaar is dan kom ik ze wel elders tegen - dikke prima.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
Momenteel werk ik 10 jaar als zzp'er in de IT branche en heb verschillende opdrachten gehad bij 6 verschillende opdrachtgevers. Ik zie mezelf dan ook als een echte ondernemer. Ik heb mezelf verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en draag de risico's die een ondernemer hoort te dragen.

De overheid vindt echter dat ik een schijnzelfstandige ben. Ze hebben een vragenlijst gemaakt waar 90% van de zzp'er in de IT branche als schijnzelfstandige worden aangemerkt.
De Wet DBA, welke oorspronkelijk werd geïntroduceerd om de werknemers te beschermen tegen opdrachtgevers die misbruik maakten van de situatie, wordt momenteel misbruikt door de overheid om de zzp'ers te pesten die juist goed worden beloond.

De overheid vindt namelijk dat zzp'ers niet voldoende bijdragen.
Zo zouden ze relatief gezien, minder belastingen afdragen en niet bijdragen aan de pensioenpot.
Het nieuwe pensioenstelsel, dat meer gericht is op collectieve risicodeling, zou hierdoor bedreigd kunnen worden door de groeiende populatie zzp'ers.

Hoe dan ook, het is een trieste zaak en ik zit er serieus aan te denken om na mijn huidige opdracht een punt te zetten achter mijn carrière.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-09 23:17
K3ke schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:33:
Lijkt me onwaarschijnlijk dat de overheid zoiets specifiek over jou vindt. Vertel eens wat er daadwerkelijk aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:46
Momenteel werk ik 10 jaar als zzp'er in de IT branche en heb verschillende opdrachten gehad bij 6 verschillende opdrachtgevers. Ik zie mezelf dan ook als een echte ondernemer. Ik heb mezelf verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en draag de risico's die een ondernemer hoort te dragen.

De overheid vindt echter dat ik een schijnzelfstandige ben. Ze hebben een vragenlijst gemaakt waar 90% van de zzp'er in de IT branche als schijnzelfstandige worden aangemerkt.
De Wet DBA, welke oorspronkelijk werd geïntroduceerd om de werknemers te beschermen tegen opdrachtgevers die misbruik maakten van de situatie, wordt momenteel misbruikt door de overheid om de zzp'ers te pesten die juist goed worden beloond.

Zo zouden ze relatief gezien, minder belastingen afdragen en niet bijdragen aan de pensioenpot.
Het nieuwe pensioenstelsel, dat meer gericht is op collectieve risicodeling, zou hierdoor bedreigd kunnen worden door de groeiende populatie zzp'ers.

Hoe dan ook, het is een trieste zaak en ik zit er serieus aan te denken om na mijn huidige opdracht een punt te zetten achter mijn carrière.
Na deze opdracht gewoon een nieuwe proberen te vinden. Terug naar loondienst kan altijd nog, maar zal wel tegenvallen na 10 jaar zzp'en. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
@K3ke Heb je bezoek gehad van de Belastingdienst en hebben ze beoordeeld dat je schijnzelfstandige bent?

Anders zou ik het niet zo persoonlijk opvatten. Wacht eerst even af totdat er een nieuw kabinet zit. Kan maar zo een jaar duren, Nederlandse formaties duren lang. Ik moet nog 35 jaar of zo. Als het niet in Nederland kan, neem ik mijn euro’s gewoon mee naar een ander land waar ze me wel willen hebben. Dat zien we dan wel weer. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud

Een trieste zaak is het zeker. Ik kan me goed voorstellen dat je er zo in staat. Maar als je een leuke buffer hebt en/of nog een lopende opdracht zou ik even de kat uit de boom kijken. Ergens gaat een keer de schoen wringen. Hopelijk ten goede.
En als je direct bij een klant zit (ipv via vlees-schuivers-organisaties) kun je de opdracht goed DBA-proof omschrijven.
Verder krijg ik nog steeds (wel minder vaak) recruiters aan de lijn die gewoon ZZP-projecten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Dennisweb schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:13:
@K3ke Heb je bezoek gehad van de Belastingdienst en hebben ze beoordeeld dat je schijnzelfstandige bent?

Anders zou ik het niet zo persoonlijk opvatten. Wacht eerst even af totdat er een nieuw kabinet zit. Kan maar zo een jaar duren, Nederlandse formaties duren lang. Ik moet nog 35 jaar of zo. Als het niet in Nederland kan, neem ik mijn euro’s gewoon mee naar een ander land waar ze me wel willen hebben. Dat zien we dan wel weer. :)
Een nieuw kabinet gaat niets veranderen. De wetgeving is al geïmplementeerd. Het enige dat niet gebeurde was de uitvoering ervan. En dat is inmiddels in werking getreden. Waarbij 2025 een overgangsjaar is, zonder boetes. In 2026 gaat de boete machine draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
aex351 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:11:
[...]

Een nieuw kabinet gaat niets veranderen. De wetgeving is al geïmplementeerd. Het enige dat niet gebeurde was de uitvoering ervan. En dat is inmiddels in werking getreden. Waarbij 2025 een overgangsjaar is, zonder boetes. In 2026 gaat de boete machine draaien.
Daarmee vertel je me weinig nieuws. Je kan beter in 2025 controle krijgen dan in 2026. Maar ik maak me geen zorgen over de huidige wetgeving. Ik maak me meer zorgen om de plannen van Timmermans en consorten om het zzp’en kapot te belasten, om zo loondienst aantrekkelijker te maken. Dát zijn de plannen waar ik slecht van slaap.
Pagina: 1 ... 640 641 Laatste