Montifaud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:34:
[...]
Die hele wet en die regelgeving is bedoeld om mensen die gedwongen worden in een nep-zelfstandigenfunctie te acteren, te beschermen. Prima, sta ik helemaal achter.
Maar ik als IT-er die een meerjarig project bij een klant doe, ik heb een zakelijke overeenkomst met een klant en word nergens toe gedwongen. Ik heb mijn zaakjes op orde. En ik wil zelf kiezen hoe ik onderneem.
Maar werk je al meerdere jaren bij één opdrachtgever? Alsin, 40 uur per week?
Zo ja, dan lijkt dat voor mij inderdaad iets minder op een heuse ondernemer. Maar ik wil daar wel bij zeggen, als er bijvoorbeeld op 10 punten gecontroleerd wordt of iemand wel of niet een heuse ondernemer is, en je scoort op dit punt toevallig een Nee, dan zou dat voor mij niet automatisch betekenen dat je sowieso een nep ondernemer bent.
Toen ik nog wel als ZZP'er op inhuur basis werkte was mijn situatie ook niet geheel waterdicht, ik gebruikte nog wel eens materiaal of gereedschap van opdrachtgevers bijvoorbeeld. Die haalde ik uit één van de bedrijfsauto's om die vervolgens in (of achter..) mijn eigen bus te vervoeren. Van die opdrachtgevers mocht ik ook wel gewoon die bus meenemen, maar imo ging ik me dan teveel als medewerker gedragen en dat wil je niet imo.
Imo zouden criteria kunnen/moeten zijn:
- Bepaal je je eigen werktijden?
- Bepaal je je eigen tarief?
- Kun je een vervanger sturen zonder gedoe?
- Werk je uitsluitend met eigen gereedschap/materiaal/eigen auto?
- Draai je mee in een team?
- Doe je andere werkzaamheden dan de "collega's" in loondienst?
- Heb je wekelijks/maandelijks meerdere opdrachtgevers?
- Vullen jouw werkzaamheden een vacature voor iemand in loondienst in?
Om mijn eigen (inmiddels niet meer bestaande) situatie erbij te halen:
- Ja
- Ja
- Ja
- Nee/Nee/Ja
- Nee
- Nee
- Ja
- Nee
Maakt dat mij een volledig zelfstandige volgens DBA? Nee. Maakt mij dat een 100% nep zelfstandige? Ook niet. Conclusie: Ik ben ondernemer, die ervoor kiest om zijn kosten lager te houden door niet te investeren in gereedschappen die hij niet bepaald dagelijks nodig heeft.
Risico punten: Ik doe (deed) dezelfde werkzaamheden als het personeel en ik gebruik (gebruikte) gereedschap of materiaal van het inhurende bedrijf (naast m'n eigen spullen uiteraard).
[
Voor 7% gewijzigd door
Destruction op 28-08-2025 21:39
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.