De recalcitrante zzp'er in mij zegt: kom maar op met die non-clausules, die zijn vaak heel vaag en generiek opgezet en daarmee juridisch niet houdbaar (wat als zij de mantelovereenkomst verliezen, bijvoorbeeld)rwx9 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:45:
Heb nu al een tijdje een conflict met een tussenpartij. Lang verhaal kort: (enorm) slechte communicatie, valse beloftes omtrent betalingen en uurtarief. Ben wel blij met de klus die ik heb, het bedrijf waar ik werk houd me ook graag. Ik zou graag via een andere tussenpartij voor hetzelfde bedrijf gaan werken. Je voelt hem al aankomen, ik zit met een non-compete en non-sollicitation clausule. Heb de tussenpartij al meerdere malen gevraagd om deze clausules eruit te halen, maar dat willen ze niet. Heb er ook al een advocaat naar laten kijken, en die zegt dat er juridisch ook niet veel aan te doen is. Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
En je hebt een waslijst aan klachten (hopelijk goed gedocumenteerd) die er tegenover staan. Zo'n clausule mag ook geen reden tot wanprestatie van hun kant zijn (hij/zij kan toch niet weg) en redelijkheid en billijkheid staan ook in het wetboek.
Maar zoiets kan wel vervelend en langdurig zijn, dus je moet je afvragen of dat de moeite is. Ook naar je opdrachtgever toe.
Dus ik zou zeggen, uitzingen, blijven communiceren om e.e.a. te verbeteren en vooral niet druk over maken.
(makkelijk gezegd natuurlijk)