Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 13:52
loewie1984 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:16:
Eens, ik zou met hun het gesprek aangaan waarom die 2 jaar aan opdrachtgevers relevant zijn en dat zij maar moeten aantonen waarom deze informatie nodig is? En als daar geen goede reden voor is de informatie niet sturen, of gewoon zoals onze overheid doet, het document opsturen met allemaal zwarte lijnen. Alla wobverzoek.

Ik heb ook bezwaar gemaakt bij fastflex/striive/headfirst over het toezenden van de export van mijn arbeidsverleden uit het UWV portaal. Dat gaat ze geen snars aan.

En je werkt toch al via de opdrachtgever, hoezo komen ze daar nu ineens mee?
Ze geven aan dat ze, volgens de wet DBA, verplicht zijn om te toetsen of hun krachten daadwerkelijk ondernemer zijn en geen schijnzelfstandige.
Dat kan ik, in deze roerige tijden, best wel begrijpen. Ze vragen bijvoorbeeld, net als de Belastingdienst, of ik 70% van mijn omzet bij 1 opdrachtgever vandaan haal.
Maar een overzicht van mijn opdrachtgevers ben ik het niet mee eens.
Dank voor je snelle inhoudelijke reactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:11
mlim_s schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:38:
Hoi allemaal,

Na een tijdje droog te hebben gestaan en uiteindelijk (gedwongen) weer in loondienst te zijn gegaan wil ik nu toch weer gaan freelancen als Data Engineer. Helaas is mijn oud-manager van wie ik veel opdrachten kreeg naar het buitenland geëmigreerd waardoor hij mij niet meer kan helpen. Doordat hij weg valt merk ik meteen dat mijn netwerk eigenlijk vrij beperkt is. Daarnaast zit ik met de beruchte twee maanden opzegtermijn bij mijn huidige werkgever waardoor ik voor veel opdrachten meteen afval aangezien ze vaak per direct iemand zoeken. Het valt me ook op dat veel meer opdrachtgevers dan voorheen geen ZZP’ers meer direct willen inhuren, maar via een derde partij willen werken. Hierdoor vallen veel opdrachten op de bekende portalen al meteen af.

Om toch een kans te maken, wil ik via een broker een opdracht vinden. Het is niet ideaal, maar ik moet realistisch zijn.

Ik heb de volgende lijst van brokers samengesteld waar ik mijn cv wil uitzetten:
Citrus IT
The Next Moove
Vibe Group (yeah I know)
Progressive Recruitment
StaffingNow
Circle8
Caesar & Ormer IC Staffing
Itaq
Ordina
SynProfs
Hero.eu
Data-First

Het zijn bijna allemaal gladde jongens met cowboy mentaliteit maar gezien alles wat ik hierboven genoemd hebben lijkt het erop dat je bijna niet om ze heen komt als je (weer) wilt gaan freelancen. Mijn vraag: Herkenen jullie hier een echt discutabele partij tussen die ik absoluut moet vermijden? Of is het een geval van eten wat de pot schaft?
Waarom wil je freelancen als je moet dealen met dit soort tussenpersonen? Behalve Circle8 zetten ze er een aardige marge tussen waardoor het verschil tussen loondienst en freelancen heel klein wordt. Je hebt wel al de hoofdpijn van freelancen erbij zoals verzekeren, pensioen, buffer opbouwen etc maar financieel is deze markt niet echt interessant meer. Ik zou er nog even goed over nadenken in deze slechte markt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
Roodey schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Ze geven aan dat ze, volgens de wet DBA, verplicht zijn om te toetsen of hun krachten daadwerkelijk ondernemer zijn en geen schijnzelfstandige.
Dat kan ik, in deze roerige tijden, best wel begrijpen. Ze vragen bijvoorbeeld, net als de Belastingdienst, of ik 70% van mijn omzet bij 1 opdrachtgever vandaan haal.
Die 70% is wel onderdeel van het criterium, maar op zichzelf niet van doorslaggevend belang. Het is de complete wet DBA die iets zegt over arbeid, gezag en loon i.c.m. de 9 gezichtspunten uit het deliveroo arrest. Dus wat willen ze nou toetsen of jij wel echt een ondernemer bent, dat kan ook op de andere punten zou je zeggen dan dat je je opdrachtgevers en concullega's van je broker prijs moet geven.

En je kan ze sturen onder beding, maar dan weet je nog niet of ze zich daaraan zullen houden. Lang nadat jij geen zaken meer doet met je intermediair kan dat lijstje van jouw ex opdrachtgevers nog wel eens interessant zijn.

En dat mag de broker dan niet gebruiken in het kader van de gdpr (gebruik van gegevens waar ze voor bedoeld zijn: om ondernemerschap aan te tonen) en niet voor acquisitie uit eigen belang, maarja daar kan je niet op controleren en komt alleen naar voren als ze ooit tegen de lamp lopen bij een controle.

Maar je mag er best scherp op zijn, ik heb ook een beetje met de hakken in het zand gegevens aangeleverd met expliciet dat men deze informatie alleen voor x en y mag gebruiken.

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Hoi allemaal,

Na een tijdje droog te hebben gestaan en uiteindelijk (gedwongen) weer in loondienst te zijn gegaan wil ik nu toch weer gaan freelancen als Data Engineer. Helaas is mijn oud-manager van wie ik veel opdrachten kreeg naar het buitenland geëmigreerd waardoor hij mij niet meer kan helpen. Doordat hij weg valt merk ik meteen dat mijn netwerk eigenlijk vrij beperkt is. Daarnaast zit ik met de beruchte twee maanden opzegtermijn bij mijn huidige werkgever waardoor ik voor veel opdrachten meteen afval aangezien ze vaak per direct iemand zoeken. Het valt me ook op dat veel meer opdrachtgevers dan voorheen geen ZZP’ers meer direct willen inhuren, maar via een derde partij willen werken. Hierdoor vallen veel opdrachten op de bekende portalen al meteen af.

Om toch een kans te maken, wil ik via een broker een opdracht vinden. Het is niet ideaal, maar ik moet realistisch zijn.

Ik heb de volgende lijst van brokers samengesteld waar ik mijn cv wil uitzetten:
Citrus IT
The Next Moove
Vibe Group (yeah I know)
Progressive Recruitment
StaffingNow
Circle8
Itaq
Ordina
SynProfs
Hero.eu
Data-First

Het zijn bijna allemaal gladde jongens met cowboy mentaliteit maar gezien alles wat ik hierboven genoemd hebben lijkt het erop dat je bijna niet om ze heen komt als je (weer) wilt gaan freelancen. Mijn vraag: Herkenen jullie hier een echt discutabele partij tussen die ik absoluut moet vermijden? Of is het een geval van eten wat de pot schaft?
Resumerend: Je was gestopt als freelancer omdat je geen opdrachten kon bemachtigen. Tijdje in loondienst en je wil nu weer freelancen terwijl je zelf ook wel lijkt in te zien dat de markt nu lastig(er) is? Wat heb je in de tussentijd dan gedaan waardoor je denkt nu meer kansen te hebben?

Tijdens loondienst periode:
  • je netwerk vergroot?
  • je kennis verbreed/verbeterd?
  • certificaten behaald?
  • anders?
Roept bij mij in ieder geval veel vragen op. Waarom wil je weer gaan freelancen?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mlim_s
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-08 14:58
mrbones92 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Waarom wil je freelancen als je moet dealen met dit soort tussenpersonen? Behalve Circle8 zetten ze er een aardige marge tussen waardoor het verschil tussen loondienst en freelancen heel klein wordt. Je hebt wel al de hoofdpijn van freelancen erbij zoals verzekeren, pensioen, buffer opbouwen etc maar financieel is deze markt niet echt interessant meer. Ik zou er nog even goed over nadenken in deze slechte markt
Zijn de marge zo slecht geworden dat loondienst en freelance tegen elkaar aan zitten dan? Bij mijn laatste opdracht in 2024 had ik voor twee maanden freelance werk het equivalent van half jaar in dienst, dus financieel is het absoluut waard. Daarnaast mis ik ook de persoonlijke voldoening van "voor mezelf werken" i.p.v. "voor een baas" werken.
Mirabis schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Resumerend: Je was gestopt als freelancer omdat je geen opdrachten kon bemachtigen. Tijdje in loondienst en je wil nu weer freelancen terwijl je zelf ook wel lijkt in te zien dat de markt nu lastig(er) is? Wat heb je in de tussentijd dan gedaan waardoor je denkt nu meer kansen te hebben?

Tijdens loondienst periode:
  • je netwerk vergroot?
  • je kennis verbreed/verbeterd?
  • certificaten behaald?
  • anders?
Roept bij mij in ieder geval veel vragen op. Waarom wil je weer gaan freelancen?
Iets genuanceerder: Ik begon aan een opdracht die 12 maanden zou duren. Na twee maanden werd de stekker eruit getrokken(budget redenen). Tegelijkertijd kreeg ik de kans om mij, in loondienst, te verdiepen in een opkomend tool die mij een stuk aantrekkelijker maakt op de markt. Daar ben ik voor gegaan als een investering in mijn kennis en ervaring. Nu denk ik mij genoeg ontwikkeld te hebben dat ik deze kennis en ervaring kan inzetten om mij de komende 2 jaar te onderscheiden en een freelance opdracht te bemachtigen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mlim_s schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:21:
[...]

Zijn de marge zo slecht geworden dat loondienst en freelance tegen elkaar aan zitten dan?
Nee, het is nog steeds heerlijk verdienen als ondernemer. Maar je moet wel ondernemen natuurlijk. :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roodey schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:43:
[...]

Wat doen zij om de opdracht zo in te richten dat je het als ondernemer kan opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ik had recent ook een opdracht overeenkomst waar als werkzaamheden in stond:
"Ondersteunen met kennis en technisch niveau (Citrix gebied) en op Security gebied."

Ja daar lusten de honden geen brood van, zeker niet die bij de Belastingdienst. Dus dat heb ik in ChatGPT gewoon laten herschrijven naar iets wat SMART is en voldoet aan de Wet DBA en het deliveroo arrest.

Dat is nu door de opdrachtgever opgenomen als bijlage. Tezamen met nog een hele hoop andere punten die eerst niet in de overeenkomst stonden.
Zaken zoals betaaltermijnen, geen bepaling over intellectueel eigendom, geen bepaling over ziekte/verhindering, overmacht, en zelfs geen verwijzing naar toepasselijk recht.

Ja dat is misschien wat amateuristisch van een opdrachtgever, maar je moet ze ook een beetje helpen denk ik dan maar. Tenzij je natuurlijk de opdracht niet wilt doen. Maar dat is gewoon op basis van mijn ervaring uit een eerdere opdracht.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 19:19
loewie1984 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:57:
[...]

Die 70% is wel onderdeel van het criterium, maar op zichzelf niet van doorslaggevend belang. Het is de complete wet DBA die iets zegt over arbeid, gezag en loon i.c.m. de 9 gezichtspunten uit het deliveroo arrest. Dus wat willen ze nou toetsen of jij wel echt een ondernemer bent, dat kan ook op de andere punten zou je zeggen dan dat je je opdrachtgevers en concullega's van je broker prijs moet geven.

En je kan ze sturen onder beding, maar dan weet je nog niet of ze zich daaraan zullen houden. Lang nadat jij geen zaken meer doet met je intermediair kan dat lijstje van jouw ex opdrachtgevers nog wel eens interessant zijn.

En dat mag de broker dan niet gebruiken in het kader van de gdpr (gebruik van gegevens waar ze voor bedoeld zijn: om ondernemerschap aan te tonen) en niet voor acquisitie uit eigen belang, maarja daar kan je niet op controleren en komt alleen naar voren als ze ooit tegen de lamp lopen bij een controle.

Maar je mag er best scherp op zijn, ik heb ook een beetje met de hakken in het zand gegevens aangeleverd met expliciet dat men deze informatie alleen voor x en y mag gebruiken.
Waar staat dat die 70% onderdeel is van het criterium? Mijn intermediar vroeg dat ook nav wetDBA. Plus nog aantal andere nonvragen. Heb ook hun gevraagd welke artikelen die 70% bepalen.

Die is nog uit de tijd van de VAR pre 2016 dus. Ik heb er nog geen antwoord op gekregen :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
fry77 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Waar staat dat die 70% onderdeel is van het criterium? Mijn intermediar vroeg dat ook nav wetDBA. Plus nog aantal andere nonvragen. Heb ook hun gevraagd welke artikelen die 70% bepalen.

Die is nog uit de tijd van de VAR pre 2016 dus. Ik heb er nog geen antwoord op gekregen :|
Die 70% komt zover ik weet ook niet uit het deliveroo arrest. Het percentage waarop je je omzet behaald bij verschilende klanten telt wel mee in de beoordeling of je je als ondernemer gedraagt, en de belastingdienst noemt daar onder andere 70%, maar zover ik weet is dat niet iets dat een juridische basis heeft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Grappig detail rondom dit soort "ondernemerschecks" trouwens: in de uitspraak vd kantonrechter die hier laatst werd gedeeld (https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBDHA:2025:11473) wordt de ondernemerscheck door een tussenpartij expliciet genoemd als bewijsstuk. Het is best duidelijk dat de verzoeker in die check gewoon gelogen heeft, maar de rechter neemt het wel mee als een extra vinkje dat de persoon in kwestie daadwerkelijk ondernemer was.
De Unie heeft gesteld dat [verzoeker] naast de werkzaamheden bij De Unie ook andere opdrachtgevers heeft. [verzoeker] heeft daarover verklaard dat het slechts een klein aantal was omdat het naast de 16 uur per week bij De Unie het niet mogelijk was om zijn onderneming verder uit te breiden. Deze verklaring staat echter haaks op de ondernemerschecklist die [verzoeker] heeft ingevuld voor zijn laatste werkzaamheden in 2024. Welke werkzaamheden liepen via [bedrijfsnaam 1] . In die checklist staat dat hij gemiddeld 32-50 uur per week voor zijn onderneming werkt, hij naar buiten toe als zelfstandig ondernemer optreedt, hij geen acquisitie doet omdat hij daarvoor onvoldoende tijd heeft en voldoende werk heeft en tot slot dat hij de afgelopen 24 maanden drie of meer opdrachtgevers heeft gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:51

RaseriaN

So much choices..

Tylen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Nee, het is nog steeds heerlijk verdienen als ondernemer. Maar je moet wel ondernemen natuurlijk. :P
Dat is wat mij betreft nu een heel groot deel van het "probleem", de opdracht is niet meer zo lukraak van een portaal af te halen dus er is paniek. Je netwerk opbouwen, investeren en onderhouden van contacten, daar pluk ik nu al ruim een jaar de vruchten van..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RaseriaN schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

Dat is wat mij betreft nu een heel groot deel van het "probleem", de opdracht is niet meer zo lukraak van een portaal af te halen dus er is paniek. Je netwerk opbouwen, investeren en onderhouden van contacten, daar pluk ik nu al ruim een jaar de vruchten van..
Nouja opzich geen probleem en juist wat de belastingdienst wilt. De niet ondernemers (dus schijnzelfstandige) gaan weer terug in loondienst. Als je afhankelijk bent van portalen dan ben je, mi, een schijnzelfstandige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Tylen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 14:44:
[...]

Nouja opzich geen probleem en juist wat de belastingdienst wilt. De niet ondernemers (dus schijnzelfstandige) gaan weer terug in loondienst. Als je afhankelijk bent van portalen dan ben je, mi, een schijnzelfstandige.
Als je 3 jaar lang fulltime bij 1 opdrachtgever werkt ook :X
Laat staan als je daar via een portal uitkomt 8)7
:+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:45
Yes daar gaan we weer!
De discussie wanneer iemand schijnzelfstandig is. Ik mistte hem toch al zeker een dag of wat.
Ik pak vast 🍿

(Sarcasme mode weer uitzetten doet)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Als je als zzp'er een vuurtoren beheert, ben je dan een schijnzelfstandige?

Bla bla bla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:47
Elfjes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:45:
Wat als je als vrachtwagenchauffeur rijdt als eigen rijder voor 1 opdrachtgever met hun materieel?

Er zijn zoveel beroepen waar men bij de overheid gewoon niet aan heeft gedacht om 1 groepje te plagen die continu weer terugkeert. Schijnzelfstandigheid vind ik dat het puur getest moet worden op per-case basis. Het is mij ook te makkelijk om te zeggen 'als je meer dan x euro verdient ben je niet schijnzelfstandig' zoals sommigen hier opperen.

Maar goed. Een van de grootste leveranciers van schijnzelfstandigen is nog steeds de belastingdienst IMO, dus ik zie t wel....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
Mijns inziens zou de Zelfstandigenwet een veel beter alternatief zijn dan de VBAR. Er komt aan de voorkant een check, niet achteraf of tijdens de opdracht. Ook is de intentie van beide partijen een belangrijke factor en wordt er rekening gehouden met kwetsbare sectoren zoals zorg, bouw en platformwerk. Daarmee zorgt de wet echt voor bescherming van degene die het nodig hebben. Maar het laat hopelijk ook meer ruimte voor al de Tweakers zoals in deze thread om zelfstandig te blijven of worden. Want je merkt aan de discussie hoe graag men het wil en hoe belangrijk de autonomie is. Dat is ook steevast een uitgangspunt van die initiatiefwet (zie memorie van toelichting, daar start het mee).
Hiermee creëer je ook op voorhand duidelijkheid voor opdrachtgevers, waardoor hopelijk de opdrachten die gewoon door ZZP mogen worden gedaan ook weer gegund kunnen worden. Want daar wringt voor mij vooral de schoen: als een consultancybureau de opdracht wel mag invullen en jij als ZZP'er niet, dan is dat scheef. Want als je in dienst van dat bureau zou zijn, kun je dus die opdracht wel uitvoeren. Waardoor je in de praktijk exact hetzelfde werk doet, maar dan verplicht mee moet doen met beoordelingsgesprekken en bedrijfsuitjes terwijl je daar wellicht helemaal geen behoefte aan hebt.
Enige verschil zijn de sociale lasten. Daarom staat in die wet ook een verplichte opbouw tot pensioen en een AOV. Dat heb ik toch al geregeld, dus voor mij geen issue. Voor mijn chronische zieke medemensen echter wel. Dat is bij de internetconsultaties ook aangegeven, hopelijk wordt dat gerepareerd.
Maar die duidelijk aan de voorkant creëren, naar Belgisch model (daar is de wet van afgeleid), zou ik echt top vinden. Ook prima als de zelfstandigenaftrek moet wijken. Wil best wat meer bijdragen aan BV NL, als ik maar zelf mijn werk kan aannemen en organiseren.
Dus ik hoop dat de VBAR er niet doorkomt, want die verankerd alleen maar de onduidelijkheid in de wet en zorgt voor angst op de markt. Dan blijven opdrachten uit en wordt veel ZZP'ers die autonomie afgenomen. Dat is denk ik niet waar onze overheid voor is en zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:36

3DDude

I void warranty's

Elfjes schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 18:45:
Alleen als die niet HA is.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 17:46
Hoi allemaal,

Citrus IT
The Next Moove
Vibe Group (yeah I know)
Progressive Recruitment
StaffingNow
Circle8
Itaq
Ordina
SynProfs
Hero.eu
Data-First

Ik zou niet zomaar ze toestemming geven om met je cv aan de haal te gaan. Dan gaan ze je bij allemaal dingen aanbieden waar je ook direct zou kunnen. Ik wordt door een aantal van deze bedrijven regelmatig benaderd voor een vacature en daar ga ik alleen op in als het een omschrijving is die matched met wat je zoekt en ik echt geen idee heb wat voor bedrijf het is. Ik zit in een app groep met veel zzpers die hetzelfde werk doen en als ik zon recruiter zie vraag ik aan hun of zij weten voor wie hij zoekt. Zodra je dat weet kan je direct proberen te benaderen.

Juist veel zzpers die ik ken houden het in deze tijd vol omdat ze via hun netwerk direct bij commerciele partijen terecht kunnen. Die tussenpartijen hebben het ook moeilijk, ze kunnen minder zzpers wegzetten dan voorheen en opdrachtgevers zijn ook niet achterlijk. Die horen ook wel dat veel oud zzpers die voor ze gewerkt hebben nu vaker beschikbaar zijn, kunnen ze die direct bellen in plaats van dat ze naar recruiters grijpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Leejjon op 12-08-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:11
The__Virus schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 19:30:
Mijns inziens zou de Zelfstandigenwet een veel beter alternatief zijn dan de VBAR. Er komt aan de voorkant een check, niet achteraf of tijdens de opdracht.
Het voorstel rept over een commissie die je optioneel kunt inschakelen. Voor of tijdens de opdracht. Dit volgens Belgisch model. Ik weet niet waarom het aantal zo laag is maar in Belgie verzorgt deze commissie gemiddeld maar 25 uitspraken per jaar?

Sowieso is het niet de bedoeling dat elke overeenkomst wordt voorgelegd zoals je in het voorstel kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
Lijkt me ook niet nodig dat alles wordt voorgelegd, een paar voorbeelden per sector zou al veel duidelijkheid geven. Het geeft richting en veel sneller dan jurispredentie vanuit rechtspraak. Dat zit nu juist teveel verankerd in de VBAR, waardoor die lange onzekerheid blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:34
@Leejjon Mijn ervaring is dat je die broker websites zelf actief in de gaten moet houden. Ik ben weleens bij van die partijen op gesprek geweest en dan reageer je een paar weken later op een opdracht en dan bellen ze je op met allemaal basale vragen terwijl ik daar een uur heb zitten koffiedrinken.

Ik ga daarom bijna nooit in op koffiedrink uitnodigingen als er niets concreets is. Tenzij je trek hebt in koffie komt er weinig uit los dan de targets van zo'n recruiter te halen.

The next moove vind ik wel een gekke partij want die komen op LinkedIn voorbij met opdrachten maar op hun website is niets te vinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• loewie1984
Tip voor alle ZZP'ers. Nu zal dat voor velen toch dezelfde SBI zijn, maar check het even: https://nos.nl/artikel/25...en-controleer-je-sbi-code

discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:21
En die codes kun je hier bekijken en doorzoeken, verrassend veel pagina's bij de kvk hebben nog de oude codes staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:19
Liggend op een bedje in Italië kon ik het niet laten om te reageren op een verzoek om 5 dagen onsite te zijn voor een klant in Antwerpen. CPA of RC was een must, 10 jaar ervaring met consolidatie ook.

Het tarief?

650 euro 7(8)7

Op het antwoord of ik halve dagen kon werken of dat de klant akkoord was met een België surcharge van 650 euro kon hij niet om lachen :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
loewie1984 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:39:
Tip voor alle ZZP'ers. Nu zal dat voor velen toch dezelfde SBI zijn, maar check het even: https://nos.nl/artikel/25...en-controleer-je-sbi-code
Leftblank schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:00:
En die codes kun je hier bekijken en doorzoeken, verrassend veel pagina's bij de kvk hebben nog de oude codes staan.
Hmm, mijn 6202 (SBI 2008) Advisering en ondersteuning op het gebied van informatietechnologie gaat zo te zien naar 6220(0) (SBI 2025) Activiteiten op het gebied van computerconsultancy en beheer van computerfaciliteiten:
Deze klasse omvat:
- consultancy op het gebied van computerhardware, -software en -systemen, inclusief consultancy op het gebied van cyberbeveiliging

[ Voor 48% gewijzigd door Hmmbob op 13-08-2025 16:46 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 20:34
Dat is heel weinig inderdaad @KillaZ
Ik ben ook lichtjes met een recruiter het praten over een klus in Mechelen.
Wekelijks op locatie komen vereist. Ik heb maar even de vraag gesteld wat het budget is.

Ik ga niet 125 KM door de spits langs de ring van Antwerpen rijden 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door hackerhater op 13-08-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
hackerhater schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:54:
Dat is heel weinig inderdaad @KillaZ
Ik ben ook lichtjes met een recruiter het praten over een klus in Mechelen.
Wekelijks op locatie komen vereist. Ik heb maar even de vraag gesteld wat het budget is.

Ik ga niet 125 KM door de spits langs de ring van Antwerpen rijden 8)7
Mijn loodgieter zat laatst op een hoger tarief. Als we tot daar zijn gezakt doe ik wel wat @loewie1984 ook kan; timmeren :9

K to the KillaZ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

KillaZ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:06:
[...]

Mijn loodgieter zat laatst op een hoger tarief. Als we tot daar zijn gezakt doe ik wel wat @loewie1984 ook kan; timmeren :9
Er zijn ongeveer 14.000 timmermannen werkzaam in Nederland. Dit aantal is gebaseerd op de cao van de Nederlandse Branchevereniging voor de Timmerindustrie (NBvT) en geldt voor de periode 1 december 2021 tot 1 maart 2024.

In Nederland zijn er ongeveer 583.000 werkzame ICT'ers. Dit is ongeveer 6% van de totale beroepsbevolking. Het tekort aan ICT'ers is een bekend probleem en de vraag naar hen blijft groeieN.

Tja, logisch dat een it’er een lager uurtarief heeft ;).

* Tylen rent weer gauw weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:40

sebasd

loopt op espresso

KillaZ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:42:
Liggend op een bedje in Italië kon ik het niet laten om te reageren op een verzoek om 5 dagen onsite te zijn voor een klant in Antwerpen. CPA of RC was een must, 10 jaar ervaring met consolidatie ook.

Het tarief?

650 euro 7(8)7

Op het antwoord of ik halve dagen kon werken of dat de klant akkoord was met een België surcharge van 650 euro kon hij niet om lachen :+
Is dat een dagtarief? Ik weet dat de tarieven in België iets lager liggen dan in NL maar dit is wel vrij matig ja.

Aan de andere kant, ik zie regelmatig opdrachten in de UK langskomen in mijn vakgebied (testautomatisering) voor ~300 per dag, dan valt dit nog mee…

Blij dat ik niet meer aan dat soort onzin mee hoef te doen (en jij ook niet zo te lezen) (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:39:
Op welke manier is de KvK ondernemers aan het 'oproepen'? Ik zie niks staan op https://www.kvk.nl/persoverzicht/ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:34
sebasd schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:18:

Aan de andere kant, ik zie regelmatig opdrachten in de UK langskomen in mijn vakgebied (testautomatisering) voor ~300 per dag, dan valt dit nog mee…
Het VK is al een paar jaar niet meer interessant dankzij de nieuwe wetgeving over inhuur. Ik heb daar niet veel klussen, maar voor de paar advies- en implementatietrajecten vraag ik mijn Nederlandse tarief en daar gaan ze snel mee akkoord omdat ik geen Britse freelancer ben en dus niet mee hoef te doen aan de wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Orangelights23 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Het VK is al een paar jaar niet meer interessant dankzij de nieuwe wetgeving over inhuur. Ik heb daar niet veel klussen, maar voor de paar advies- en implementatietrajecten vraag ik mijn Nederlandse tarief en daar gaan ze snel mee akkoord omdat ik geen Britse freelancer ben en dus niet mee hoef te doen aan de wetgeving.
De IR35 regeling bedoel je?

Zelfde hier hoor, ik heb nog 1-2 klanten in het VK voor trainingen, en die betalen ook gewoon het standaardtarief, en dat krijg ik zonder problemen.

Een specialisme en een netwerk hebben helpt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Sefyu schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:45:
[...]

Op welke manier is de KvK ondernemers aan het 'oproepen'? Ik zie niks staan op https://www.kvk.nl/persoverzicht/ ...
https://www.kvk.nl/over-h...deren.-check-je-gegevens/

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 14:37
Maar je kunt nog helemaal geen wijzigingen voor na 5 september doorgeven. Wat moet ik dan nu controleren?

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:53
kwaazaar schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:54:
Maar je kunt nog helemaal geen wijzigingen voor na 5 september doorgeven. Wat moet ik dan nu controleren?
Je kan nu controleren of je ze na 5 september aan moet passen toch?

• loewie1984
@kwaazaar

wat je kunt doen is, jezelf informeren welke SBI je nu hebt. Vervolgens kun je opzoeken of deze gaat wijzigen. Is hierboven al aangegeven, deze gaat voor ons allemaal wijzigen als je IT dienstverlening doet.

Daarna moet je controleren of het correct gewijzigd is door de KVK. Dat is volgens mij alles.
KVK vraagt je volgens mij om te controleren dat je nog steeds IT dienstverlening doet, en niet ineens als tandartspraktijk te boek staat omdat zij de codes gewijzigd hebben.

discogs

• emeffert
  • Laatst online: 10-09 19:28
Hoi allemaal,

Citrus IT
The Next Moove
Vibe Group (yeah I know)
Progressive Recruitment
StaffingNow
Circle8
Itaq
Ordina
SynProfs
Hero.eu
Data-First

Bij de NS zoeken ze ook vaker Data Engineers. Even aanmelden bij hun Inhuurdesk: https://www.werkenbijns.nl/inhuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:21

Phntm

Tlingelingeling

emeffert schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:22:
[...]

Bij de NS zoeken ze ook vaker Data Engineers. Even aanmelden bij hun Inhuurdesk: https://www.werkenbijns.nl/inhuur
Let wel dat ze bij de NS er bij aangeven dat ze deze rollen niet beschikbaar stellen voor ZZP'ers. Staat er vrijwel vaak genoeg als disclaimer bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domme vraag, maar hoe check je dit met een bv. Ik zie enkel digid inloggen, geen herkenning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:27
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Domme vraag, maar hoe check je dit met een bv. Ik zie enkel digid inloggen, geen herkenning?
Gewoon met DigiD, je bent toch netjes ingeschreven als algemeen directeur of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MazzHead schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:41:
[...]

Gewoon met DigiD, je bent toch netjes ingeschreven als algemeen directeur of zo?
Ja klopt.
ik was even in verwarring, want bij belastingdienst moet je dan inloggen met eherkenning. Ik wist niet dat kvk dan het digid van de algemeen directeur gebruikt voor inloggen van de bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Verwijderd schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:03:
[...]

Ja klopt.
ik was even in verwarring, want bij belastingdienst moet je dan inloggen met eherkenning. Ik wist niet dat kvk dan het digid van de algemeen directeur gebruikt voor inloggen van de bv
Dat komt omdat JIJ inlogt, en niet je bedrijf.

Als je overigens verder denkt is het ook op een andere manier raar, aangezien de KvK volledig onder de BD valt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Neal schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 08:17:
[...]

Dat komt omdat JIJ inlogt, en niet je bedrijf.

Als je overigens verder denkt is het ook op een andere manier raar, aangezien de KvK volledig onder de BD valt.. ;)
ik loop er vooral tegenaan dat ik als eigenaar wel kan inloggen voor de holding, maar geen idee hoe ik inlog voor de werkmij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 07:38
[...]

Ik snap niet helemaal waar de knipoog naar refereert (het is niet raar? de KVK valt niet onder de BD? ook de BD gebruikt zowel DigiD als eHerkenning?), maar voor de zekerheid: KVK is een ZBO die valt onder het ministerie van Economische Zaken. De Belastingdienst is een directoraat-generaal (DG) van het ministerie van Financiën. Dus nee, de KVK valt niet onder de BD.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
fry77 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 09:22:
[...]

ik loop er vooral tegenaan dat ik als eigenaar wel kan inloggen voor de holding, maar geen idee hoe ik inlog voor de werkmij...
Dat is logisch omdat je als privé persoon eigenaar bent van de holding en de holding eigenaar is van de werkmaatschappij. Als je wilt inloggen namens de werkmaatschappij zal je een eHerkenning authenticatiemiddel moeten aanschaffen op naam van de werkmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:27
[...]
Eigenlijk is de KvK logisch en de BD raar. Bevoegd is degene die de KvK geregistreerd heeft, maar die moet e-Herkenning aanvragen om aangifte te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
RichieB schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:23:
[...]

Ik snap niet helemaal waar de knipoog naar refereert (het is niet raar? de KVK valt niet onder de BD? ook de BD gebruikt zowel DigiD als eHerkenning?), maar voor de zekerheid: KVK is een ZBO die valt onder het ministerie van Economische Zaken. De Belastingdienst is een directoraat-generaal (DG) van het ministerie van Financiën. Dus nee, de KVK valt niet onder de BD.
Ow, i stand corrected. Ik meen dat dit eerder wel was. Maar thnx voor de toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
RichieB schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:25:
[...]

Dat is logisch omdat je als privé persoon eigenaar bent van de holding en de holding eigenaar is van de werkmaatschappij. Als je wilt inloggen namens de werkmaatschappij zal je een eHerkenning authenticatiemiddel moeten aanschaffen op naam van de werkmaatschappij.
Ik snap de logica, alleen zie ik nergens op de KvK site de optioe om met eHerkenning in te loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 18:51
Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:50:
[...]

Mogelijk nog dommere vraag, waarom bestaande codes aanpassen :? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Omdat er misschien een betere code is die meer past bij de geleverde diensten. In 1995 ging alles nog onder de 'zakelijke dienstverlening' terwijl er nu betere categoriën zijn voor iemand die tegen betaling floppy's kopieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
fry77 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:46:
[...]

Ik snap de logica, alleen zie ik nergens op de KvK site de optioe om met eHerkenning in te loggen
Dat is inderdaad vreemd. Je zou bij de KVK kunnen navragen hoe je in Mijn KVK de gegevens van je werkmaatschappij kan zien en aanpassen. Wellicht moet de werkmaatschappij je privé persoon machtigen om dit te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zou handig zijn als de overheid uniform zou werken. Sowieso dat hele eherkenning, waarom authenticate uitbesteden aan private bedrijven... Die met elkaar concurreren maar allemaal zelfde dienst en prijs bieden haha

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2025 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 23:04
Dat Mijn KVK is enorm verwarrend in de communicatie. Op de hoofdpagina staat dat je geen gegevens van de werkmaatschappij kan veranderen. Maar als je (met dus alleen een DigiD login of zelfs zonder login tot aan ondertekening) dat wel probeert te doen via https://www.kvk.nl/wijzigen/organisatie/, dan werkt het gewoon, en het werd bij mij na twee dagen ook echt doorgevoerd in het register.

[ Voor 5% gewijzigd door Aftansert op 18-08-2025 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Nou net nog een wijze les geleerd.
ICP aangifte. Ik dacht die heb ik mooi ingediend. Via de portaal van de belastingdienst de ICP opgegeven.
paar weken later (gisteren) ontving ik een brief van de belastingdienst waarom ik 3b van het formulier niet heb ingevuld.

Ik kijken naar het ICP formulier, daar heeft men het over ABC levering gericht op goederen, dus dat achtte ik niet van toepassing. Toch maar bellen met de belastingdienst. Eerst 1ste lijn medewerker aan de lijn gehad met een vaag verhaal, 'ja meneer als u het zeker wilt weten moet ik u doorverbinden naar de 2de lijn', waarom zou ik zoiets niet zeker willen weten?

Naar nu blijkt had ik in mijn boekhoudpakket (moneybird, de btw tarieven voor België moeten activeren) de factuur op dat btw tarief te boeken, dan zou in mijn normale aangifte ook het bedrag komen te staan wat ik via de normale BTW aangifte kenbaar moet maken aan de belastingdienst.

Komt nog eens bij dat ik deze maand een 2de factuur naar België (zelfde bedrijf) heb verstuurd, en om dezelfde fout te voorkomen moet ik het crediteren en een nieuwe factuur sturen waarop dit correct vermeld staat.

Ik had niet verwacht dat ik dit op twee plekken moest aangeven.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 20:34
loewie1984 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:34:
Ik had niet verwacht dat ik dit op twee plekken moest aangeven.
Leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen8
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-08 19:18
Orangelights23 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 19:46:
[...]

Waar vind je deze klussen in VK? Via netwerk, of hebben zij soortgelijken portalen zoals in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Toch even hier in posten.. ik heb in 2011-2014 een eigen bedrijf gehad en er toen mee gestopt om weer in loondienst te gaan. Nu kriebelt het al een tijdje om naast mijn werk er nog wat dingen naast te doen. Mijn startersaftrek is al weg, dus ik hoef me er niet zorgen om te maken dat te verliezen. Daarbij moet ik dit uiteraard overleggen met mijn manager, en dat gesprek staat geplanned.

Wat ik toen nogal irritant vond, is de hoeveelheid data die van je bekend werd toen je jezelf had ingeschreven. En dan bedoel ik niet eens de boel rommel en belletjes, maar vooral de hoeveelheid data van je bedrijf op het internet. Ik heb tot op de dag van vandaag nog moeite met mijn gegevens te verwijderen van mijn ooit onder eigen naam begonnen onderneming.

Daarbij zijn er natuurlijk wel wat dingen betreft privacy veranderd, maar een postadres blijft natuurlijk (tenzij ik postbus huur ergens, maar is relatief duur voor eigenlijk alleen reclame en belastingdienst enveloppen te krijgen...)
Ik las iets van onder bepaalde omstandigheden kan je adresgegevens niet zichtbaar worden... wellicht inschrijven als onder cybersecurity? :Y)

Verder zal mijn onderneming/freelance werk echt heel rustig aan gaan in beginsel, maar heb wel een kvk nodig ivm samenwerking met Amerikaans bedrijf (hier nog even goed wat voorwaarden voor maken, daar ben ik helaas al een keer ingestonken :( ).

Mijn eigen lijstje:
- Zoveel mogelijk afschermen bij KVK als nodig
- Juiste diensten meegeven (ik ga ook wat media werk doen, en ik heb geen zin in Buma Stemra dingen, het is niet de core business)
- Algemene voorwaarden op orde krijgen (ook goed kijkend naar dienstverlening/samenwerking met/naar USA)
- Ik ga geen patenten doen, wellicht alleen ideeen vastleggen, maar gok dat dit vooral mits het fout gaat verlies nemen wordt.
- Administratie (duh :))
- Ik kies niet voor kleine ondernemingsregeling, BTW aangifte vond ik nooit heel spannend. nihil is nihil.
- Geen goederen inbrengen ivm niet de tijdsinvestering waard
- Gemeente laten weten dat ik een volledige digitale onderneming ben
- Heb al oud/apart telefoonnummer die ik ga herbruiken. Laat ik voorlopig privé staan.

Hebben jullie verder nog tips? (open deuren mag... ik ben er een tijdje uitgeweest).

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09:29
Mijn eerste post hier op dit deelforum, dus ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben een zzp-er in de Civiele Techniek op adviesgebied, sinds 2009. Opdrachten variëren van heel kort (enkele uren) tot heel lang (meerdere jaren). Ik wordt voornamelijk ingehuurd op de "grote projecten", waarvoor een bedrijf (aannemer of ingenieursbureau) tijdelijk (veel) meer capaciteit nodig heeft.

Met de verkiezingen op komst is het wellicht handig de standpunten van de partijen wat betreft ZZP-ers in dit deelforum onder te brengen. Meestal kies ik blind voor VVD, maar dit keer vind ik het programma van GL-PvdA best interessant. Totdat ik bij hun standpunten wat betreft ZZP-ers belandde, zie hieronder:

1. Werknemer: het uitgangspunt is dat je gewoon in loondienst bent bij je
werkgever met een vast of tijdelijk contract.
2. Uitzendkracht: tijdelijk werk dat niet of moeilijk te voorspellen is of werk dat
ontstaat bij uitval door ziekte kan een werkgever invullen met uitzendkrachten.
3. Zzp’er: voor werk dat geen onderdeel is van de organisatie, werk dat niet
behoort tot de reguliere werkzaamheden van een organisatie, of werk dat wel
behoort tot de reguliere bedrijfsactiviteiten maar waarvoor bijzondere kennis
nodig is kunnen zzp’ers een waardevolle aanvulling zijn.

GL-PvdA blijft dus redelijk vaag over de positie van de ZZP-er. Verderop in het programma is nog het volgende te vinden:

› Handhaven op schijnconstructies. Platformwerkers, zoals fietsbezorgers en
taxichauffeurs, werken vaak als schijnzelfstandige. Daardoor hebben ze weinig
bescherming. We gaan strenger handhaven op schijnconstructies. We kijken eerst
naar sectoren zoals de maaltijd- en pakketbezorging. Het ‘werknemer-tenzij’-
principe wordt ingevoerd: iemand is in principe een werknemer en heeft recht
op sociale zekerheid, tenzij wordt aangetoond dat iemand werkt als zelfstandig
ondernemer

Dit maakt het standpunt uiteindelijk ook niet echt duidelijker. Ik ben benieuwd waar de andere partijen mee komen!

Nog wat verder in het document is het een en ander te vinden over verplichte AO-verzekeringen, waarvan de premie inkomensafhankelijk moet worden en de opdrachtgever ook een percentage moet bijdragen.

Al met al wordt ik niet zo blij van de standpunten van GL-PvdA.

[ Voor 6% gewijzigd door Geoslogos op 19-08-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Geoslogos schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:02:
....

ondernemer
Eigenlijk is dit natuurlijk een beetje het belangrijkste van waarom de regeling er is. Werknemers zijn sort of overgehaald als ZZPer te werken, zodat werkgever minder kosten en regels nodig heeft. Die bescherming van individuen is natuurlijk een prima plan. Een overheid is er ook vooral om haar inwoners te beschermen (ook tegen zichzelf ;-)).

Maar, het slaat ook wel door. Mijn collega ZZPers zijn er nu 2 jaar en moeten weg, en dat maakt een behoorlijk gat in kennis/kunde en slagkracht bij ons bedrijf. Feitelijk klopt het nog steeds dat deze mensen schijnzelfstandigen zijn, maar ze behoeven minder bescherming. Maar dit is mijn eigen persperctief natuurlijk. De kloof tussen ZZPer inhuren en salaris is soms te groot. Sommige van hen willen graag in dienst, maar het bedrijf kan niet meer bieden. Daar mag je natuurlijk ook wat van vinden. Helaas, zelfs als het wenselijk is, is de actie erop soms iets wat nog trager kan zijn van een wetsvoorstel tot aanname bij ons :+

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
  • Nu online
gitaarwerk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:54:
Toch even hier in posten.. ik heb in 2011-2014 een eigen bedrijf gehad en er toen mee gestopt om weer in loondienst te gaan. Nu kriebelt het al een tijdje om naast mijn werk er nog wat dingen naast te doen. Mijn startersaftrek is al weg, dus ik hoef me er niet zorgen om te maken dat te verliezen. Daarbij moet ik dit uiteraard overleggen met mijn manager, en dat gesprek staat geplanned.

Wat ik toen nogal irritant vond, is de hoeveelheid data die van je bekend werd toen je jezelf had ingeschreven. En dan bedoel ik niet eens de boel rommel en belletjes, maar vooral de hoeveelheid data van je bedrijf op het internet. Ik heb tot op de dag van vandaag nog moeite met mijn gegevens te verwijderen van mijn ooit onder eigen naam begonnen onderneming.

Daarbij zijn er natuurlijk wel wat dingen betreft privacy veranderd, maar een postadres blijft natuurlijk (tenzij ik postbus huur ergens, maar is relatief duur voor eigenlijk alleen reclame en belastingdienst enveloppen te krijgen...)
Ik las iets van onder bepaalde omstandigheden kan je adresgegevens niet zichtbaar worden... wellicht inschrijven als onder cybersecurity? :Y)
Je kan bij de KvK kiezen of je mailadres/telefoon zichtbaar zijn of niet. Dat scheelt enorm. Bij het registreren 3+ jaar geleden bleef de medewerker bij hoog en laag volhouden dat ik mijn telefoonnummer niet kon afschermen. Eenmaal thuis heb ik toen ingelogd en kon ik het zelf alsnog laten afschermen. Qua post ontvang ik eigenlijk nooit reclame, ondanks dat mijn thuisadres gewoon bij de KvK ingevuld staat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Geoslogos
gitaarwerk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:14:
[...]

Eigenlijk is dit natuurlijk een beetje het belangrijkste van waarom de regeling er is. Werknemers zijn sort of overgehaald als ZZPer te werken, zodat werkgever minder kosten en regels nodig heeft. Die bescherming van individuen is natuurlijk een prima plan. Een overheid is er ook vooral om haar inwoners te beschermen (ook tegen zichzelf ;-)).

Maar, het slaat ook wel door. Mijn collega ZZPers zijn er nu 2 jaar en moeten weg, en dat maakt een behoorlijk gat in kennis/kunde en slagkracht bij ons bedrijf. Feitelijk klopt het nog steeds dat deze mensen schijnzelfstandigen zijn, maar ze behoeven minder bescherming. Maar dit is mijn eigen persperctief natuurlijk. De kloof tussen ZZPer inhuren en salaris is soms te groot. Sommige van hen willen graag in dienst, maar het bedrijf kan niet meer bieden. Daar mag je natuurlijk ook wat van vinden. Helaas, zelfs als het wenselijk is, is de actie erop soms iets wat nog trager kan zijn van een wetsvoorstel tot aanname bij ons :+
Precies, dus laat het dan ook bij die regeling voor het beschermen van de zwakkeren, en laat degenen die er een goede boterham aan verdienen buiten schot. Er zou toch een goede regeling te verzinnen moeten zijn die opkomt voor de onderbetaalde fietskoerier maar die de duurbetaalde (en gewilde) consultant vrij laat in zijn keuze wat betreft manier van werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrbones92
Geoslogos schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:02:
Mijn eerste post hier op dit deelforum, dus ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben een zzp-er in de Civiele Techniek op adviesgebied, sinds 2009. Opdrachten variëren van heel kort (enkele uren) tot heel lang (meerdere jaren). Ik wordt voornamelijk ingehuurd op de "grote projecten", waarvoor een bedrijf (aannemer of ingenieursbureau) tijdelijk (veel) meer capaciteit nodig heeft.

Met de verkiezingen op komst is het wellicht handig de standpunten van de partijen wat betreft ZZP-ers in dit deelforum onder te brengen. Meestal kies ik blind voor VVD, maar dit keer vind ik het programma van GL-PvdA best interessant. Totdat ik bij hun standpunten wat betreft ZZP-ers belandde, zie hieronder:

1. Werknemer: het uitgangspunt is dat je gewoon in loondienst bent bij je
werkgever met een vast of tijdelijk contract.
2. Uitzendkracht: tijdelijk werk dat niet of moeilijk te voorspellen is of werk dat
ontstaat bij uitval door ziekte kan een werkgever invullen met uitzendkrachten.
3. Zzp’er: voor werk dat geen onderdeel is van de organisatie, werk dat niet
behoort tot de reguliere werkzaamheden van een organisatie, of werk dat wel
behoort tot de reguliere bedrijfsactiviteiten maar waarvoor bijzondere kennis
nodig is kunnen zzp’ers een waardevolle aanvulling zijn.

GL-PvdA blijft dus redelijk vaag over de positie van de ZZP-er. Verderop in het programma is nog het volgende te vinden:

ondernemer

Dit maakt het standpunt uiteindelijk ook niet echt duidelijker. Ik ben benieuwd waar de andere partijen mee komen!

Nog wat verder in het document is het een en ander te vinden over verplichte AO-verzekeringen, waarvan de premie inkomensafhankelijk moet worden en de opdrachtgever ook een percentage moet bijdragen.

Al met al wordt ik niet zo blij van de standpunten van GL-PvdA.
Het is toch logisch dat een linkse partij opkomt voor de werknemer en dat het vaste contract heilig is. Ze willen ook het minimumloon verhogen en uitzendbureaus die arbeidsmigranten uit het buitenland halen beperken. Als ruil voor het hoger minimumloon moet ondernemend Nederland (nog meer) belasting gaan betalen. Dit komt bovenop de verhogingen van Box 2 en vpb die wij al gehad hebben. Ik zal als ondernemer nooit voor GL/PVDA gaan.

VVD heeft samen met het CDA, D66 en SGP een initatiefwet ingediend voor ZZP'ers die veel wegheeft van het Belgische model. Puur vanuit het ondernemersperspectief, zou ik het politiek dan ook in die hoek zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Metalman schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Je kan bij de KvK kiezen of je mailadres/telefoon zichtbaar zijn of niet. Dat scheelt enorm. Bij het registreren 3+ jaar geleden bleef de medewerker bij hoog en laag volhouden dat ik mijn telefoonnummer niet kon afschermen. Eenmaal thuis heb ik toen ingelogd en kon ik het zelf alsnog laten afschermen. Qua post ontvang ik eigenlijk nooit reclame, ondanks dat mijn thuisadres gewoon bij de KvK ingevuld staat.
Mailadres heb ik nooit opgegeven. Destijds bij de notaris ook geen telefoonnummer. Je kunt ook een prepaid sim kopen en die weggooien. Voor het adres maak ik gebruik van een bedrijfsverzamelgebouw. Dat doorverkopen van KVK gegevens stoort mij enorm, want je wordt lastig gevallen door allerlei verkopers als je het niet goed afschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Wat ik me nog herinner dook Timmermans er vorige ronde behoorlijk hard in. In dat opzicht vind ik die vaagheid nogal zorgwekkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Nu online
mrbones92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Mailadres heb ik nooit opgegeven. Destijds bij de notaris ook geen telefoonnummer. Je kunt ook een prepaid sim kopen en die weggooien. Voor het adres maak ik gebruik van een bedrijfsverzamelgebouw. Dat doorverkopen van KVK gegevens stoort mij enorm, want je wordt lastig gevallen door allerlei verkopers als je het niet goed afschermt.
Je hebt gelijk, dat bedoelde ik eigenlijk: het veld telefoonnummer heb ik achteraf bij de KvK online leeggemaakt :) E-mail kan ik me niet meer 100% herinneren, ik dacht dat je die wel op moest geven destijds. Maar misschien vergis ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Laatst online: 06:34
Koen8 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:52:
[...]

Waar vind je deze klussen in VK? Via netwerk, of hebben zij soortgelijken portalen zoals in Nederland?
Netwerk, ik werk gelukkig nooit met portalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoslogos
mrbones92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Het is toch logisch dat een linkse partij opkomt voor de werknemer en dat het vaste contract heilig is. Ze willen ook het minimumloon verhogen en uitzendbureaus die arbeidsmigranten uit het buitenland halen beperken. Als ruil voor het hoger minimumloon moet ondernemend Nederland (nog meer) belasting gaan betalen. Dit komt bovenop de verhogingen van Box 2 en vpb die wij al gehad hebben. Ik zal als ondernemer nooit voor GL/PVDA gaan.

VVD heeft samen met het CDA, D66 en SGP een initatiefwet ingediend voor ZZP'ers die veel wegheeft van het Belgische model. Puur vanuit het ondernemersperspectief, zou ik het politiek dan ook in die hoek zoeken.
Had eigenlijk wel verwacht dat GL-PvdA die initiatiefwet ook zou omarmen, omdat het juist de zwakkeren beschermt. En wat betreft de belastingsinkomsten: De ZZP-consultant betaalt absoluut gezien veel meer belasting dan wanneer hij/zij in loondienst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Geoslogos schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:55:
[...]

Had eigenlijk wel verwacht dat GL-PvdA die initiatiefwet ook zou omarmen, omdat het juist de zwakkeren beschermt. En wat betreft de belastingsinkomsten: De ZZP-consultant betaalt absoluut gezien veel meer belasting dan wanneer hij/zij in loondienst is.
Puur financieel gezien is dat zeker waar. Alleen neemt de ZZP'er natuurlijk niet deel aan de collectieve pensioenvoorziening en arbeidsongeschiktheid. Daarnaast geniet de ZZP'er natuurlijk heel weinig rechtsbescherming op het gebied van inkomen en bij bijvoorbeeld het ontbinden van een opdracht.

In de IT sector is dit natuurlijk geen issue omdat de meesten hier prima verdienen, maar aan de onderkant zie ik wel zeker uitbuiting. Dat is met name waar waar het de linkse partijen om gaat denk ik. Dat de IT'er vervolgens opdrachten verliest is dan maar 'collateral damage'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
gitaarwerk schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:54:

Verder zal mijn onderneming/freelance werk echt heel rustig aan gaan in beginsel, maar heb wel een kvk nodig ivm samenwerking met Amerikaans bedrijf (hier nog even goed wat voorwaarden voor maken, daar ben ik helaas al een keer ingestonken :( ).

Mijn eigen lijstje:
- Zoveel mogelijk afschermen bij KVK als nodig
- Juiste diensten meegeven (ik ga ook wat media werk doen, en ik heb geen zin in Buma Stemra dingen, het is niet de core business)
- Algemene voorwaarden op orde krijgen (ook goed kijkend naar dienstverlening/samenwerking met/naar USA)
- Ik ga geen patenten doen, wellicht alleen ideeen vastleggen, maar gok dat dit vooral mits het fout gaat verlies nemen wordt.
- Administratie (duh :))
- Ik kies niet voor kleine ondernemingsregeling, BTW aangifte vond ik nooit heel spannend. nihil is nihil.
- Geen goederen inbrengen ivm niet de tijdsinvestering waard
- Gemeente laten weten dat ik een volledige digitale onderneming ben
- Heb al oud/apart telefoonnummer die ik ga herbruiken. Laat ik voorlopig privé staan.

Hebben jullie verder nog tips? (open deuren mag... ik ben er een tijdje uitgeweest).
De startersaftrek kan je gewoon weer gebruiken, als je hem 5 jaar niet hebt gebruikt en je ook 5 jaar geen ondernemer bent geweest dan reset ie volledig afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
mrbones92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:59:
[...]
Puur financieel gezien is dat zeker waar. Alleen neemt de ZZP'er natuurlijk niet deel aan de collectieve pensioenvoorziening ...
Bijzonder, dit heb ik nooit geweten, voor zover ik weet hebben ZZPers namelijk net zo goed recht op AOW.

Voor werkgevers/nemers is een gezamelijke pensioen regeling gebruikelijk maar ook niet (altijd) verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
Ik heb een tweede nummer en ik krijg eigenlijk nooit post ook al heb ik een bv + holding op mijn thuisadres. Zou me er niet te druk over maken, als ondernemer is het toch ook goed beetje bekend te zijn? :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
mrbones92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:23:
[...]
Persoonlijk zou ik in deze nooit voor de VVD kiezen, want die heeft het hele trainwreck van een traject van VAR/DBA aan het stuur gezeten. Fijn dat ze nu met een ander voorstel komen, maar veel vertrouwen heb ik er niet in, zeker niet met de huidige populistische richting die ze varen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Shinji schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Bijzonder, dit heb ik nooit geweten, voor zover ik weet hebben ZZPers namelijk net zo goed recht op AOW.

Voor werkgevers/nemers is een gezamelijke pensioen regeling gebruikelijk maar ook niet (altijd) verplicht.
Iedere Nederlander heeft recht op AOW, of ie nou werkt of niet. Wat ik bedoel zijn de werkgeverspensioenen inderdaad zoals bijvoorbeeld ABP. Men wil voorkomen dat er een armoedeval ontstaat nadat je AOW gerichtigd bent en niet meer kan werken als ZZP'er. Uit onderzoek blijkt ook dat veel ZZP'ers hun pensioen niet op orde hebben.

https://www.accountant.nl...s-bouwt-geen-pensioen-op/

Maar goed als liberaal zeg ik: lekker zelf weten, maar niet het handje ophouden bij de staat als het zover is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
Woy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Persoonlijk zou ik in deze nooit voor de VVD kiezen, want die heeft het hele trainwreck van een traject van VAR/DBA aan het stuur gezeten. Fijn dat ze nu met een ander voorstel komen, maar veel vertrouwen heb ik er niet in, zeker niet met de huidige populistische richting die ze varen.
Het is inderdaad een rommeltje en er is zeker het een en ander aan te merken op de koers die de VVD momenteel vaart.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Geoslogos
mrbones92 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Iedere Nederlander heeft recht op AOW, of ie nou werkt of niet. Wat ik bedoel zijn de werkgeverspensioenen inderdaad zoals bijvoorbeeld ABP. Men wil voorkomen dat er een armoedeval ontstaat nadat je AOW gerichtigd bent en niet meer kan werken als ZZP'er. Uit onderzoek blijkt ook dat veel ZZP'ers hun pensioen niet op orde hebben.

https://www.accountant.nl...s-bouwt-geen-pensioen-op/

Maar goed als liberaal zeg ik: lekker zelf weten, maar niet het handje ophouden bij de staat als het zover is.
Dat je pensioen opbouwt mag wat mij betreft wel als criterium voor ZZP/werknemer gaan gelden. Maar hoe je dat doet, daar moet de ondernemer in vrijgelaten worden. Of je het nou met beleggingen, crypto, je huis of zeldzame auto's wilt gaan oplossen, dat is allemaal prima toch? Zolang je maar kan aantonen dat je een plan "voor later" hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

Ecological schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:06:
Ik heb een tweede nummer en ik krijg eigenlijk nooit post ook al heb ik een bv + holding op mijn thuisadres. Zou me er niet te druk over maken, als ondernemer is het toch ook goed beetje bekend te zijn? :)
Bekend bij KPN 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-09 16:49
Geoslogos schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:09:
[...]

Dat je pensioen opbouwt mag wat mij betreft wel als criterium voor ZZP/werknemer gaan gelden. Maar hoe je dat doet, daar moet de ondernemer in vrijgelaten worden. Of je het nou met beleggingen, crypto, je huis of zeldzame auto's wilt gaan oplossen, dat is allemaal prima toch? Zolang je maar kan aantonen dat je een plan "voor later" hebt.
Even advocaat van de duivel: de manier waarop je pensioen wordt opgebouwd doet er natuurlijk wel degelijk toe. Als je je volledige pensioeninleg in een extreem volatiele cryptomunt of memecoin stopt, is de kans aanzienlijk groter dat je uiteindelijk met nul pensioen eindigt dan wanneer je investeert in je woning of in indexfondsen. Als ik beleidsmaker was, zou ik daarom zeker enkele duidelijke randvoorwaarden inbouwen. Zonder zulke waarborgen blijft het risico groot dat het criterium een wassen neus wordt.

Overigens vind ik nog steeds dat je de vrijheid moet hebben om je pensioen naar eigen inzicht te regelen. Tegelijkertijd vermoed ik dat de meeste ZZP’ers hier in de IT actief zijn, en met de bijbehorende uurtarieven is er doorgaans genoeg ruimte om een degelijk pensioenpotje via een indexfonds op te bouwen. Daarnaast kun je, als je dat wilt, altijd nog een apart potje met 'risico' beleggingen aanhouden om je pensioen eventueel wat extra glans te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
[...]

Het moet natuurlijk wel een beetje een realistisch plan zijn. "Ik heb bitcoin gekocht" of "Ik vermoord mijn vrouw en spendeer de rest van mijn jaren in de bak" is prima aantoonbaar, maar mss niet het beste plan.
De bitcoin kan instorten en je vrouw kan bij je weglopen (of hetzelfde plan hebben)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 17:46
Woy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

https://www.zzpnieuws.nl/...wet-dba-nu-zoveel-onrust/
Sigrid Kaag heeft de invoering van de wet DBA en VBAR aan Europa beloofd in ruil voor geld uit het corona herstelfonds van de EU. Karien van Gennip van het CDA en later die Eddy van het NSC probeerde de handhaving te regelen zodat we deze pot met geld zouden krijgen. De VVD stond en keek er lange tijd naar. Net als de PVV en BBB.

De VVD begon in januari al met het schrijven van een alternatieve wet, die later door het CDA en D66 gesteund werd. Dus ja ze zijn allemaal schuldig aan deze onduidelijke wet die aardig wat mensen in vaste dienst dwingt nu. Maar deze partijen zeggen in ieder geval een verbetering te willen. (de bbb wil sinds deze week ook opeens een eigen initatief, maar dat klinkt ook als een verkiezingsbelofte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geoslogos
Leejjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:49:
[...]

Sigrid Kaag heeft de invoering van de wet DBA en VBAR aan Europa beloofd in ruil voor geld uit het corona herstelfonds van de EU. Karien van Gennip van het CDA en later die Eddy van het NSC probeerde de handhaving te regelen zodat we deze pot met geld zouden krijgen. De VVD stond en keek er lange tijd naar. Net als de PVV en BBB.

De VVD begon in januari al met het schrijven van een alternatieve wet, die later door het CDA en D66 gesteund werd. Dus ja ze zijn allemaal schuldig aan deze onduidelijke wet die aardig wat mensen in vaste dienst dwingt nu. Maar deze partijen zeggen in ieder geval een verbetering te willen. (de bbb wil sinds deze week ook opeens een eigen initatief, maar dat klinkt ook als een verkiezingsbelofte).
We gaan wel zien dan waar de coalitie GL-PvdA-VVD-CDA op uit gaat komen (denk dat er weinig andere coalities mogelijk gaan zijn). Maar hopen dat de initiatiefwet er dan doorkomt, als 2 van de 3 partijen hiervoor zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Leejjon schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:49:
[...]
Sigrid Kaag heeft de invoering van de wet DBA en VBAR aan Europa beloofd in ruil voor geld uit het corona herstelfonds van de EU.
Sigrid Kaag heeft het plan ingediend, maar het is niet een plan die alleen uit de koker van Sigrid Kaag komt, dat is gewoon een inspanning van Kabinet Rutte IV geweest. ( En als je daar al iemand specifiek aan moet wijzen zou dat eerder Karien van Gennip (CDA) Minister van SZW zijn ).

[ Voor 10% gewijzigd door Woy op 19-08-2025 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:28
proatjeboksem schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:36:
[...]
...je vrouw kan hetzelfde plan hebben...
Dab heb je ook geen pensioen nodig.

Maar zonder dollen: als je niet aan de onderkant van de markt zit, heb je gewoon mogelijkheden voor je pensioen. Daar ben je als ondernemer zelf verantwoordelijk voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Woy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Sigrid Kaag heeft het plan ingediend, maar het is niet een plan die alleen uit de koker van Sigrid Kaag komt, dat is gewoon een inspanning van Kabinet Rutte IV geweest. ( En als je daar al iemand specifiek aan moet wijzen zou dat eerder Karien van Gennip (CDA) Minister van SZW zijn ).
En daarbij, wet DBA werd in 2016 ingevoerd (maar uitvoering opgeschort). Ik denk dat toen nog vrij weinig mensen van corona hadden gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Shinji schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

En daarbij, wet DBA werd in 2016 ingevoerd (maar uitvoering opgeschort). Ik denk dat toen nog vrij weinig mensen van corona hadden gehoord.
Inderdaad, destijds ingediend door Eric Wiebes (VVD)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
Shinji schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:48:
[...]

Punt is dat NL zelf het terugdringen van het aantal zelfstandigen als voorwaarde heeft opgevoerd voor het verkijgen van geld uit het corona herstelfonds. Daarom zie je ook in media en politiek dat er schijnzelfstandigen en zzp'ers onder 1 noemer worden gegooid, waardoor het begint te lijken dat vrijwel alle Zzp'ers ook schijnzelfstandigen zijn. Alles om het aantal zelfstandigen terug te dringen.
Dat de wetdba in 2016 actief werd, moratorium ingesteld werd, dat staat daar allemaal los van. Dat het moratorium nu opgeheven is heeft er dan wel weer mee te maken.

De landelijke politiek zou eens moeten gaan focussen wat ze met dit land willen gaan doen en waar NL nou echt voor staat en goed in is. Bij vrijwel alle landelijke politieke partijen mis ik een lange termijn visie, want hun visie lijkt vooral gefocussed op de volgende verkiezingen en daar vind ik inmiddels wel wat van helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Woy schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Inderdaad, destijds ingediend door Eric Wiebes (VVD)
Aan Wiebes hangt voor eeuwig deze quote: https://www.nu.nl/coronav...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Inderdaad, ik heb er zelf voor gekozen. Het risico, maar ook de vruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-09 20:26
hoe lang mag je je zzp'er zijn zonder werk / opdracht icm de KVK/belastingdienst. ik loop ook richting 67.

Ik kan altijd natuurlijk zeggen dat ik nog wat zoek als ZZPer ook na mijn 67e.

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:47
@_birdie_ zo lang je zelf wil. Als je maar elk kwartaal BTW aangifte doet, ook als je geen omzet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
_birdie_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:40:
hoe lang mag je je zzp'er zijn zonder werk / opdracht icm de KVK/belastingdienst. ik loop ook richting 67.

Als je langere tijd geen activiteiten uitvoert, moet je je bedrijf uitschrijven uit het Handelsregister. Het Handelsregister is namelijk een register van actieve bedrijven. Je inschrijving pauzeren is dus niet mogelijk.
https://www.kvk.nl/over-h...rijf-dit-moet-je-regelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Laatst online: 23:04
_birdie_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:40:

Je moet bedrijfsactiviteiten hebben, en de intentie hebben om je eenmanszaak voort te zetten. Op een later moment een opdracht te vinden, kan best uitgelegd worden als bedrijfsactiviteit. Er is ook niet echt een equivalent van Artikel 2:19 BW voor eenmanszaken, dus ik zie niet zo goed hoe de KVK je zou kunnen dwingen om uit te schrijven.

Voor de Belastingdienst maakt het verder niet uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Aftansert op 19-08-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 15-09 18:59
"""langere tijd""" is zo rekbaar als iets natuurlijk...

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
Destijds bij mijn kvk inschrijving gevraagd, een half jaar tot jaar was geen probleem werd mij verteld. Dat is natuurlijk de KVK. Ik was de deur nog niet uit of mijn doorverkochte telefoonnummer werd al gebeld...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
[...]

We hebben het hier al vaker over gehad, ook bij algemene maatschappelijke discussie. Dat hele pensioen-verhaal is allemaal KUL!

Iedereen bouwt pensioen op. Dat heet AOW.
Iedere werknemer heeft het recht om een aanvullend pensioen op te bouwen. Vaak is het ook verplicht conform een CAO. Dat noemen we in de volksmond het pensioen, maar het is aanvullend. Het zorgt ervoor dat je jam op je boterham kan smeren en suiker in je koffie kan doen; ergo, het is wat extra's. Vergis je niet, er zijn laagbetaalde ambtenaren die op die manier 200 euro netto meer krijgen dan hun AOW ondanks 40 jaren werken en opbouwen.

Als ondernemer bouw je ook AOW op. Je pensioen is dus geregeld. Maar als je van een jaaromzet van 150K teruggaat naar AOW, terwijl je nog steeds in je huurhuis van 2000 euro woont, dan heb je een probleem. Elke ondernemer snapt dat, anders begrijp ik niet hoe je ooit ondernemer kon zijn.

Maar een MKB-er, die een echte nering heeft (bakkerij, uitvaartonderneming, timmerwerkplaats, etc), heeft daar zijn vermogen in zitten en verkoopt die keet met klanten en dan is dat zijn pensioen. Hoe wil je dat meten als pensioen?

Straks is mijn huis afbetaald, voor 20 jaar vrij van groot onderhoud, zonnepanelen en energielabel A. Mijn woonlasten zijn dus minimaal. Dan is mijn AOW toch genoeg om redelijk van rond te komen?!

Maar dat wil onze overheid niet. Die wil grote partijen als ABP, PGGM enz die met hun geld de overheid kunnen steunen met ons geld in allerlei investeringen in de BV NL. Als we allemaal weglopen bij dat soort partijen, klopt het huishoudboekje niet meer. Daarom moeten we aan het reguliere pensioen.

Denk ik...

[ Voor 5% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 20-08-2025 09:46 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
FitTiv schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:01:
Destijds bij mijn kvk inschrijving gevraagd, een half jaar tot jaar was geen probleem werd mij verteld. Dat is natuurlijk de KVK. Ik was de deur nog niet uit of mijn doorverkochte telefoonnummer werd al gebeld...
Misschien moet dat wel het criterium worden voor "langere tijd".
Als je niet meer word gebeld door wederverkopers, is het tijd om op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 12:41
Heb nu al een tijdje een conflict met een tussenpartij. Lang verhaal kort: (enorm) slechte communicatie, valse beloftes omtrent betalingen en uurtarief. Ben wel blij met de klus die ik heb, het bedrijf waar ik werk houd me ook graag. Ik zou graag via een andere tussenpartij voor hetzelfde bedrijf gaan werken. Je voelt hem al aankomen, ik zit met een non-compete en non-sollicitation clausule. Heb de tussenpartij al meerdere malen gevraagd om deze clausules eruit te halen, maar dat willen ze niet. Heb er ook al een advocaat naar laten kijken, en die zegt dat er juridisch ook niet veel aan te doen is. Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
@rwx9 Het enige wat je kan doen is de tussenpartij houden aan de vastgelegde afspraken, en dan vooral mbt betalingen en uurtarief. Houden ze zich er niet aan, stel je ze in gebreke.

Veel meer kan ik niet bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

rwx9 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:45:
Heb nu al een tijdje een conflict met een tussenpartij. Lang verhaal kort: (enorm) slechte communicatie, valse beloftes omtrent betalingen en uurtarief. Ben wel blij met de klus die ik heb, het bedrijf waar ik werk houd me ook graag. Ik zou graag via een andere tussenpartij voor hetzelfde bedrijf gaan werken. Je voelt hem al aankomen, ik zit met een non-compete en non-sollicitation clausule. Heb de tussenpartij al meerdere malen gevraagd om deze clausules eruit te halen, maar dat willen ze niet. Heb er ook al een advocaat naar laten kijken, en die zegt dat er juridisch ook niet veel aan te doen is. Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?
Daar valt niet veel aan te doen denk ik.. Je hebt er nu eenmaal voor getekend, en zo'n tussenpartij zorgt er over het algemeen wel voor dat ze juridisch sterk staan. Die laten je echt niet via een andere tussenpartij bij dezelfde opdrachtgever zitten.

Ze in gebreke stellen, zoals @RonaldHeirbaut zegt, is het enige dat je kan doen.

Of op zoek gaan naar een andere opdracht, via een andere (of liever geen enkele) tussenpartij.

Ik heb ook wel eens een opdracht opgezegd vanwege gedoe met een tussenpartij. Ook wel eens vanwege gedoe met de financiele afdeling van de opdrachtgever zelf, trouwens, dus zonder tussenpartij ergens zitten is ook geen garantie voor succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
rwx9 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 10:45:
contract is niet veel aan te doen. behqalve je er aan houden. Dus de eerste dag te laat met betalen, meteen incasso bureau. Geen waarschuwingen of smeekbedes meer. Daarnaast eindklant op de hoogte stellen dat er niet betaald word en je potentieel in de positie komt dat je het werk neer moet gaan leggen.

Bij evt verlenging heronderhandelen en zorgen dat bij te late betaling jij direct naar de eindklant kan factureren.
Pagina: 1 ... 638 ... 642 Laatste