Mijn eerste post hier op dit deelforum, dus ik zal me eerst even kort voorstellen. Ik ben een zzp-er in de Civiele Techniek op adviesgebied, sinds 2009. Opdrachten variëren van heel kort (enkele uren) tot heel lang (meerdere jaren). Ik wordt voornamelijk ingehuurd op de "grote projecten", waarvoor een bedrijf (aannemer of ingenieursbureau) tijdelijk (veel) meer capaciteit nodig heeft.
Met de verkiezingen op komst is het wellicht handig de standpunten van de partijen wat betreft ZZP-ers in dit deelforum onder te brengen. Meestal kies ik blind voor VVD, maar dit keer vind ik het programma van GL-PvdA best interessant. Totdat ik bij hun standpunten wat betreft ZZP-ers belandde, zie hieronder:
1. Werknemer: het uitgangspunt is dat je gewoon in loondienst bent bij je
werkgever met een vast of tijdelijk contract.
2. Uitzendkracht: tijdelijk werk dat niet of moeilijk te voorspellen is of werk dat
ontstaat bij uitval door ziekte kan een werkgever invullen met uitzendkrachten.
3. Zzp’er: voor werk dat geen onderdeel is van de organisatie, werk dat niet
behoort tot de reguliere werkzaamheden van een organisatie, of werk dat wel
behoort tot de reguliere bedrijfsactiviteiten maar waarvoor bijzondere kennis
nodig is kunnen zzp’ers een waardevolle aanvulling zijn.
GL-PvdA blijft dus redelijk vaag over de positie van de ZZP-er. Verderop in het programma is nog het volgende te vinden:
› Handhaven op schijnconstructies. Platformwerkers, zoals fietsbezorgers en
taxichauffeurs, werken vaak als schijnzelfstandige. Daardoor hebben ze weinig
bescherming. We gaan strenger handhaven op schijnconstructies. We kijken eerst
naar sectoren zoals de maaltijd- en pakketbezorging. Het ‘werknemer-tenzij’-
principe wordt ingevoerd: iemand is in principe een werknemer en heeft recht
op sociale zekerheid, tenzij wordt aangetoond dat iemand werkt als zelfstandig
ondernemer
Dit maakt het standpunt uiteindelijk ook niet echt duidelijker. Ik ben benieuwd waar de andere partijen mee komen!
Nog wat verder in het document is het een en ander te vinden over verplichte AO-verzekeringen, waarvan de premie inkomensafhankelijk moet worden en de opdrachtgever ook een percentage moet bijdragen.
Al met al wordt ik niet zo blij van de standpunten van GL-PvdA.
[
Voor 6% gewijzigd door
Geoslogos op 19-08-2025 11:06
]