Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

segil schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:33:
[...]

Bedankt, alleen dat is nu anders verlopen vanwege tijdsdruk. Ik heb de boeking al betaald. Ik denk dat ik ook gewoon een btw bon kan laten opstellen door het hotel op naam van mijn klant. Deze factuur overhandig samen met een betalingsverzoek van x euro, naar mijn privé rekening?
Dat is een hele rare constructie.

Neem gewoon op je factuur aan de klant een extra post op van bruto totaal hotelbedrag. Omschrijving 'hotel'.

De kosten neem je op je eigen zaak (incl btw-aftrek) en (deels) kostenaftrek.
Krijg je dus iets meer omzet binnen, als dat je kosten kan afboeken. Daar betaal je dan een klein beetje belasting over, maar mag geen naam hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2025 19:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:18
segil schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:04:
Mijn eigen bedrijfsnaam, zodat ik dit als een zakelijke betaling kan gebruiken voor de btw en IB? Als ik dat doe, lijkt me dat de klant dit niet meer kan declareren.
Nee, dat klopt niet in het geval van declaraties. Jij betaalt het hotel en betaalt BTW (die je kan aftrekken als voorbelasting). Vervolgens declareer jij op een factuur naar je opdrachtgever een bepaald bedrag. Dat mag precies 100% zijn van wat jij aan het hotel betaald hebt, maar hier kan je welk bedrag dan ook afspreken. Daar betaalt je opdrachtgever weer BTW over (aan jou die je af moet dragen). Je opdrachtgever kan de betaalde BTW (aan jou) aftrekken als voorbelasting.

Jouw relatie met het hotel staat los van jouw relatie met je opdrachtgever. De enige reden waarom een opdrachtgever een bon zou willen zien is om te controleren of de declaratie wel klopt, niet om BTW af te trekken. De BTW percentages zijn ook verschillend en dat maakt niet uit. Jij betaalt 9% aan het hotel. Je opdrachtgever betaalt gewoon 21% op alles.

[ Voor 8% gewijzigd door Aftansert op 30-07-2025 21:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:18
Deveon schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:29:
[...]
Voorkeur dat de opdrachtgever de overnachting boekt en betaald. Je mag namelijk maar 80% zakelijk wegboeken...
Dit is echt een misconceptie. Een hotelovernachting waarbij je de volgende dag werkt op locatie, kan je gewoon 100% aftrekken. Die 80% gaat over congressen en soortgelijk.

Je kan wel beter je opdrachtgever het ontbijt laten regelen want dat is dan wel beperkt aftrekbaar. Maar vaak zit het al bij de overnachting, en dan ga ik niet moeilijk doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Aftansert op 30-07-2025 21:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:55

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Voorkeur dat de opdrachtgever de overnachting boekt en betaald. Je mag namelijk maar 80% zakelijk wegboeken...

https://www.belastingdien...trekbare-zakelijke-kosten

[...]
Ga je nu in een topic waarin uurtarieven van 100+ je om de oren vliegen, "maar 80% zakelijk" als argument opvoeren?! Serieus?? "kost" je misschien effectief 10 euro per nacht. Ga je kakken tijdens werktijd, heb je dat er ook weer uit. 8)7

Gewoon zelf boeken, en conform afspraak hotelovernachting en ook een deel van diner gewoon op de factuur zetten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 05:30:
[...]

Ga je nu in een topic waarin uurtarieven van 100+ je om de oren vliegen, "maar 80% zakelijk" als argument opvoeren?! Serieus?? "kost" je misschien effectief 10 euro per nacht. Ga je kakken tijdens werktijd, heb je dat er ook weer uit. 8)7

Gewoon zelf boeken, en conform afspraak hotelovernachting en ook een deel van diner gewoon op de factuur zetten.
Ik zou inderdaad ook zelf boeken, want geeft je meer mogelijkheden. Desnoods factureer je het gebruteerd door waardoor het je dus niks kost. ( Afhankelijk van wat je afgesproken hebt natuurlijk )

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 31-07-2025 07:26 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Crazy D schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 05:30:
[...]

Dat kan ieder wel voor zichzelf bepalen toch? Overigens ondanks het om de oren vliegt hoeft lang niet iedereen boven de 100 te zitten, waarschijnlijk trekken juist degene die hoger zitten hun mond open om dit effect te versterken.

Verder komt hier genoeg geneuzel over bureaustoelen voorbij dat het blijkbaar lang niet altijd om het bedrag gaat. Ik heb wel overnachtingen gehad die meer kostte dan een bureaustoel. Dankzij de aanvulling van @Aftansert heb ik in ieder geval weer wat geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:54

sebasd

loopt op espresso

Misschien niet helemaal relevant, want de reis en training geven IS de opdracht, niet een klein deel van een grotere klus, maar als ik een paar dagen in een hotel ga voor een opdracht (5-6 keer per jaar) gaat dat gewoon bij de factuur op.

Net als vluchten, taxi, maaltijden en een vergoeding voor de tijd dat ik niet bij mijn gezin ben.

Maar dat specificeer ik niet uit, gewoon een all-in prijs voor training en onkosten. Het interesseert mijn opdrachtgever weinig of ik business class vlieg of op de fiets kom, wat ik eet en of ik in het Waldorf Astoria slaap of onder een brug. Zolang ik mijn werk maar goed doe.

Kan zoiets hier niet? Gewoon EUR 1500 (ik noem maar een bedrag) voor alle onkosten bij de factuur op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepernoot
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:11
Rant over Morgan Black recruiters, ga niet met hun in zee.

Directe collega van me krijgt een mailtje binnen van Daniel V van Morgan Black recruiters. Die zegt dat hij een interessante developer voor wilt stellen, ene [mijn naam], die interresante dingen heeft gedaan blablabla.

Ik heb die recruiter nooit gesproken, geen idee wie het is. Die gebruikt gewoon mijn naam, alleen is nog te dom ook om te kijken waar we werken.

En maar afvragen waarom developers zo'n hekel hebben aan recruiters zeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05
Pepernoot schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:55:

Directe collega van me krijgt een mailtje binnen van Daniel V van Morgan Black recruiters. Die zegt dat hij een interessante developer voor wilt stellen, ene [mijn naam], die interresante dingen heeft gedaan blablabla.

Ik heb die recruiter nooit gesproken, geen idee wie het is. Die gebruikt gewoon mijn naam, alleen is nog te dom ook om te kijken waar we werken.

En maar afvragen waarom developers zo'n hekel hebben aan recruiters zeg...
OF.... er is nog iemand met jouw naam werkzaam in je werkveld ;)

Ik heb ooit een recruiter helemaal uitgefoeterd omdat hij me benaderde voor een interessante baan in de netwerking hoek, terwijl ik Java developer ben. Toen kwam ik er later achter dat iemand met precies mijn naam (en dat terwijl er slechts 500 mensen in NL zijn met mijn achternaam) een netwerk engineer is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Pepernoot schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:55:

]*knip* dat kan wel iets vriendelijker want je snapt niet dat die gasten gewoon geautomatiseerd berichten de deur uit doen, en dat ze daar success mee hebben. Dat hun automatisering niet helemaal dichtgetimmerd is boeit niet echt, het doet wat het moet doen en is goed genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 04-08-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb Vivid op de spam lijst gezet. Bleven maar mailen met profielen van kandidaten. Unsubscribe had geen effect. Volgens mij hebben die kandidaten er zelf ook geen weet van dat ze worden rondgemaild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
B-Real schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:57:
Toch leuk dat ZZP'en.
Net begonnen op een nieuwe opdracht. Gingen deze week even een rondje lopen tussen de middag. Kom ik een oud collega tegen. Prettig mee samengewerkt in een specifiek project. 10 tellen gesproken, situatie van de vorige opdracht even kort verteld.

"Ik ga straks even mijn manager bijpraten" zegt hij.
Ik kom terug van het rondje lopen, open mijn mail. Nieuwe mail van de manager. "Tijd voor koffie?" :P

Even zien of we er nog een klein aanvullend opdrachtje in zit :)
Oké, dit ging over iets anders dan ik in gedachte had :P

Probleem geschetst door de opdrachtgever, met de vraag of ik er over na wil denken hoe dat op te lossen. Eigenlijk redelijk de vrije hand in.
Geen specifieke ervaring in, maar denk dat ik het wel kan. Wel supertoffe klus in regionaal verband, iets wat niet vaak voorbij komt. Zeer waardevolle ervaring dus.

Mooi compliment dat ze hiervoor bij mij uitkomen obv zichtbaarheid/ervaring/werkzaamheden in de afgelopen jaren :)

Heb nog even om er over na te denken. Naast mijn huidige opdracht past het niet, dus ook dat is nog iets om over na te denken.

Fijn luxe probleem in elk geval en eerlijk is eerlijk, het compliment dat ze specifiek bij mij uitkomen en niemand anders gevraagd hebben doet mij sindsdien wel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:44

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Werd benaderd op linkedin voor opdracht (remote) in de UK. Design maken en daarna implementeren. Is paar dagen onsite rest kan allemaal remote. Dus hij vraagt mijn daily rate en ik geeft die op. Daarna niets meer gehoord. Dus ik de volgende dag vragen of hij mijn hulp nog nodig had, kwam hij terug met een daily rate de helft van wat ik opgaf. Heb maar gezegd dat ik daar halve dagen voor kom werken.

Nog even voor de zekerheid nagevraagd bij een maatje uit de UK die hetzelfde doet en die kwam terug met: "They need to double it and then they are closer to bottom line" ;) Dus ik zat echt niet hoog ofzo haha. Man man man...

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:04
Tylen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:33:
Werd benaderd op linkedin voor opdracht (remote) in de UK. Design maken en daarna implementeren. Is paar dagen onsite rest kan allemaal remote. Dus hij vraagt mijn daily rate en ik geeft die op. Daarna niets meer gehoord. Dus ik de volgende dag vragen of hij mijn hulp nog nodig had, kwam hij terug met een daily rate de helft van wat ik opgaf. Heb maar gezegd dat ik daar halve dagen voor kom werken.

Nog even voor de zekerheid nagevraagd bij een maatje uit de UK die hetzelfde doet en die kwam terug met: "They need to double it and then they are closer to bottom line" ;) Dus ik zat echt niet hoog ofzo haha. Man man man...
Dit is vrijwel altijd zo met UK recruiters. Hun daily rate staat gelijk aan halve dagen voor ons. Geeft wel hilarische reacties van recruiters als je antwoord met 'Nice that you are only working 4 hours a day over there'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:33
Tylen schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:33:
Het verbaast me meer dat je een andere uitkomst had verwacht. Van die recruiters die hier Nederlandse devs komen zoeken voor (deels onsite) klussen in andere landen leidt nooit tot iets. Hoezo ga je helemaal in Nederland zoeken voor een developer ergens ver weg in Duitsland, Denemarken of Zwitserland? Hebben ze daar geen developers dan? Lijkt mij dat de enige reden dat ze zo ver weg zoeken is dat het uurtarief voor de opdracht gewoon kansloos is en de lokale honden er geen brood van lusten.

Enige uitzondering die ik ken is Vlaanderen, dat wil nog weleens tot iets leiden. Of volledig remote jobs voor ergens in de VS of wat dan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Avalaxy schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:09:
[...]

Het verbaast me meer dat je een andere uitkomst had verwacht. Van die recruiters die hier Nederlandse devs komen zoeken voor (deels onsite) klussen in andere landen leidt nooit tot iets. Hoezo ga je helemaal in Nederland zoeken voor een developer ergens ver weg in Duitsland, Denemarken of Zwitserland? Hebben ze daar geen developers dan? Lijkt mij dat de enige reden dat ze zo ver weg zoeken is dat het uurtarief voor de opdracht gewoon kansloos is en de lokale honden er geen brood van lusten.

Enige uitzondering die ik ken is Vlaanderen, dat wil nog weleens tot iets leiden. Of volledig remote jobs voor ergens in de VS of wat dan ook natuurlijk.
Ik ben geen devver en zit in een niche markt ;) Daarom komen ze bij mij uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:56
ralpje schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:50:
Ik ben in gesprek met een US bedrijf. Ik ga ze wat diensten leveren in de vorm van het bedenken van van examenvragen en ze betalen mij per vraag. Eens per maand mag ik een factuur sturen voor het aantal vragen dat ik die maand heb opgeleverd. In het contract dat ik nu heb ontvangen, wordt gesproken over een bedrag in USD per vraag.
Hoe ga ik dit concreet doen? Als ik het goed heb gevonden bij de Belastingdienst hoef ik geen BTW te rekenen over deze factuur. Maar hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding? Ik kan daar geen USD als valuta gebruiken. Ik zal dus ergens moeten omrekenen op het moment dat de betaling ontvangen is en ik exact weet welke wisselkoers gehanteerd is? Ik gebruik Moneymonk, for what it's worth.
Ik neem dat ik gewoon mijn zakelijke rekeningnummer doorgeef op de factuur (eventueel in combinatie met de 'intermediate bank') en dat mijn bank bij het ontvangen van de betaling e.e.a. volgens de wisselkoers omrekent en het bedrag in Euro's op mijn rekening bijschrijft?

Het is de eerste keer dat ik op deze manier met buitenlandse / vreemde valuta betalingen te maken heb, dus ik ben een beetje zoekende. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Zoekende in het topic kwam ik deze reactie tegen, hoe heb je dit uiteindelijk geregeld?

Ik ben in gesprek met een partij in de US om een implementatie hier in NL te doen. Mijn tarief in Euro's was akkoord, hoe heb jij dat uiteindelijk gefactureerd?

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:12

ralpje

Deugpopje

KillaZ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Zoekende in het topic kwam ik deze reactie tegen, hoe heb je dit uiteindelijk geregeld?

Ik ben in gesprek met een partij in de US om een implementatie hier in NL te doen. Mijn tarief in Euro's was akkoord, hoe heb jij dat uiteindelijk gefactureerd?
Het is even geleden, maar als ik het me goed herinner heb ik een factuur gemaakt buiten m'n boekhoudpakket om (want daar kon ik alleen in Euro's factureren) en die opgestuurd. Bij betaling kon ik zien wat er uiteindelijk in Euro's werd bijgeschreven en heb ik dat bedrag als daadwerkelijke factuur in m'n boekhouding gezet.
Vast niet de manier waarop het officieel hoort, maar het werkte voor mij :)

Als jij nu een tarief in Euro's hebt afgesproken, factureer je gewoon in Euro's neem ik aan. Dan is het aan de inhurende partij om te zorgen dat jij bedrag krijgt (en draaien zij dus voor de eventuele koersverschillen enzo op), dus is net andersom :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

B-Real schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:19:
[...]

Fijn luxe probleem in elk geval en eerlijk is eerlijk, het compliment dat ze specifiek bij mij uitkomen en niemand anders gevraagd hebben doet mij sindsdien wel erg goed.
Welkom in de wondere wereld van het netwerken, de oplossing voor al uw gezeik met recruiters :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

KillaZ schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:44:
[...]

Ik stuur ze altijd een factuur in euro's en ze zoeken zelf maar uit ;) Let wel op dat je duidelijk op de factuur zet dat ze de "OUR" betaalmethode gebruiken. Anders betaal je mee aan de conversie en dan mogen ze ook lekker zelf betalen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:56
@ralpje @Tylen Nuttige info, thanks!

Alles moet nog in een SoW gegoten worden, dus dat komt goed :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• general_p
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-08 00:00
Ik zit er aan te denken om weer ZZP-er te worden. Ik heb 3.5 jaar gewerkt als zzp’er bij mijn huidige werkgever en ben daar 2 jaar geleden in dienst getreden om wat meer zekerheid in het gezin te creeren. (Dochter met gezondheidsklachten). Nu alles al weer een tijd stabiel is kriebelt het ondernemen toch wel weer. Maar gezien de hele wet DBA en voornamelijk de toezicht erop twijfel ik heel erg. Ik ben nu Teamleider op een Infa afdeling maar zou ook weer prima in de techniek kunnen werken als Senior M365/Systeembeheerder/Engineer. Hoe is de markt momenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Als je jezelf goed kunt verkopen, iets kan toevoegen aan een team of organisatie wat ze zelf nog niet kunnen en een goed netwerk hebt is er nog steeds prima te verdienen.

Als je gewoon je dingetje in een team wil blijven doen, net als de interne medewerker, maar met een beter verdienmodel, dan is het een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• general_p
sebasd schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:45:
Als je jezelf goed kunt verkopen, iets kan toevoegen aan een team of organisatie wat ze zelf nog niet kunnen en een goed netwerk hebt is er nog steeds prima te verdienen.

Als je gewoon je dingetje in een team wil blijven doen, net als de interne medewerker, maar met een beter verdienmodel, dan is het een stuk lastiger.
Ja kijk dat vind ik persoonlijk wel een lastig ding. Het werk wat ik doe kunnen prima andere personen uitvoeren maar dat is denk ik wel vaker. Je moet dan denk ik net een opdracht vinden welke geen personen in dienst hebben die dat kunnen doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08
general_p schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:37: Nu alles al weer een tijd stabiel is kriebelt het ondernemen toch wel weer. Maar gezien de hele wet DBA en voornamelijk de toezicht erop twijfel ik heel erg.
Wat kriebelt er precies dan? Meer verdienen? Heel ander werk gaan doen? Meer afwisseling? Iets anders? Zorg dat je voor jezelf heel duidelijk hebt wat je drijfveer is.

Mijn advies: schrijf voor jezelf eens op wat er nu precies gaat kriebelen. En ga dan je netwerk weer activeren. Keer op de koffie bij een voormalig opdrachtgever, oud-collega, etc.

Nu klinkt het eerlijk gezegd helemaal niet zo ondernemend. Zo te horen heb je 3,5 jaar bij één opdrachtgever gezeten en ben je bij dezelfde toko in dienst gegaan? Of heb je nog andere voormalig klanten in je netwerk? Wil je hetzelfde gaan doen als voorheen? Of juist iets heel anders? Goed om dit allemaal eens op een rijtje te zetten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

general_p schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:10:
[...]

Ja kijk dat vind ik persoonlijk wel een lastig ding. Het werk wat ik doe kunnen prima andere personen uitvoeren maar dat is denk ik wel vaker. Je moet dan denk ik net een opdracht vinden welke geen personen in dienst hebben die dat kunnen doen!
Dat is in 95% van de situaties het geval. Er zijn weinig functies zo specifiek en specialistisch dat er maar 1 iemand is die het kan. Belangrijker is dat jij die klant kunt vinden (en/of zij jou) en niet iemand in dienst hebben of even extra handjes nodig hebben (en het op een dusdanige manier kunnen laten uitvoeren dat het belastingdienst-proof is). Dat is de kunst van het jezelf verkopen (of een goed netwerk hebben dat ze aan jou denken voor bepaalde werkzaamheden).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• general_p
Metalman schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:56:
[...]

Wat kriebelt er precies dan? Meer verdienen? Heel ander werk gaan doen? Meer afwisseling? Iets anders? Zorg dat je voor jezelf heel duidelijk hebt wat je drijfveer is.

Mijn advies: schrijf voor jezelf eens op wat er nu precies gaat kriebelen. En ga dan je netwerk weer activeren. Keer op de koffie bij een voormalig opdrachtgever, oud-collega, etc.

Nu klinkt het eerlijk gezegd helemaal niet zo ondernemend. Zo te horen heb je 3,5 jaar bij één opdrachtgever gezeten en ben je bij dezelfde toko in dienst gegaan? Of heb je nog andere voormalig klanten in je netwerk? Wil je hetzelfde gaan doen als voorheen? Of juist iets heel anders? Goed om dit allemaal eens op een rijtje te zetten :)
Het ondernemen, als in zelf meer opdrachten doen. Zoals mijn opdracht voor mijn huidige werkgever (waar ik dus na het zzp'en in dienst ben getreden). ik werk hier nu en doe er eigenlijk niets naast. Toen ik toen voor ze werkte toen ik nog zzp-er was had ik nog meer opdrachten er naast. Nou werkte ik 32 uur voor deze opdracht maar daarnaast was ik in de avonden nog voor wat contacten bezig etc. Daar heb ik overigens nog steeds maandelijks een opdracht voor. Maar laat ik het zo zeggen, als ik ga zzp'en dan geeft het mij vrijheid om meer zaken er naast te doen. zo ook meer te verkennen waar de echte passie ligt etc. En ja financieel is het natuurlijk ook wel luxer maar wel beseffende dat je vrije dagen/ziekte dagen etc allemaal voor eigen rekening zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• general_p
Crazy D schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:56:
[...]

Dat is in 95% van de situaties het geval. Er zijn weinig functies zo specifiek en specialistisch dat er maar 1 iemand is die het kan. Belangrijker is dat jij die klant kunt vinden (en/of zij jou) en niet iemand in dienst hebben of even extra handjes nodig hebben (en het op een dusdanige manier kunnen laten uitvoeren dat het belastingdienst-proof is). Dat is de kunst van het jezelf verkopen (of een goed netwerk hebben dat ze aan jou denken voor bepaalde werkzaamheden).
Daar heb je helemaal gelijk, gelukkig heb ik het bedrijf via waar ik bij mijn huidige werkgever terecht ben gekomen nog steeds als zeer goed contact. ik huur nu ook nog mensen via ze in binnen mijn team dus de contacten zijn warm. Tevens heb ik contacten gelegd met een andere tussenpartij die zelf aangeven weinig te merken van de wet DBA en zij hun overeenkomsten allemaal hebben laten toetsen bij de Belastingdienst. Dus ik heb wel mogelijkheden, maar ja mogelijkheden zijn natuurlijk nog geen zekerheden vandaar ook mijn initele vraag naar ervaringen vanuit het veld!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Het onderscheidende vermogen van de interimmer, externe consultant is toch vaak: helicopterview, verbanden kunnen leggen, impact kunnen overzien, kunnen praten met techneuten én managers, de kar trekken. Vastgeroeste collega's met de hakken in het zand laten meebewegen, stakeholder management, mensen samen in een hok laten praten om tot een oplossing te komen in plaats van over elkaar te praten, en zaken te chasen.

Dat alleen al is iets wat in mijn ogen voldoende kwalificaties zijn om te kunnen zeggen dat het werk wat wij doen niet 'schouder aan schouder' gebeurt. Ja het rondklikken in MS365, PowerBI, Azure Devops, Visual Studio zeker. Want als de interne medewerker die kwalificaties bezat, dan werden we niet ingehuurd natuurlijk!

En ChatGPT kan een hele mooie project opdracht voor je formuleren als je zegt dat ie rekening moet houden met de wet DBA en het deliverroo arrest.

Tel daar een eigen website bij op die je in een halve dag uit de grond stampt tegenwoordig met AI en de algemene ICT voorwaarden ff CTRL+H replace > insert eigen bedrijfsnaam en dan ben je ook al lekker bezig als ondernemer in het economisch verkeer.

Maar de meerwaarde zit in de softskills. Dus ik zou zeggen ga ervoor @general_p

[ Voor 4% gewijzigd door loewie1984 op 03-08-2025 23:12 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• general_p
loewie1984 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:05:
Het onderscheidende vermogen van de interimmer, externe consultant is toch vaak: helicopterview, verbanden kunnen leggen, impact kunnen overzien, kunnen praten met techneuten én managers, de kar trekken. Vastgeroeste collega's met de hakken in het zand laten meebewegen, stakeholder management, mensen samen in een hok laten praten om tot een oplossing te komen in plaats van over elkaar te praten, en zaken te chasen.

Dat alleen al is iets wat in mijn ogen voldoende kwalificaties zijn om te kunnen zeggen dat het werk wat wij doen niet 'schouder aan schouder' gebeurt. Ja het rondklikken in MS365, PowerBI, Azure Devops, Visual Studio zeker. Want als de interne medewerker die kwalificaties bezat, dan werden we niet ingehuurd natuurlijk!

En ChatGPT kan een hele mooie project opdracht voor je formuleren als je zegt dat ie rekening moet houden met de wet DBA en het deliverroo arrest.

Tel daar een eigen website bij op die je in een halve dag uit de grond stampt tegenwoordig met AI en de algemene ICT voorwaarden ff CTRL+H replace > insert eigen bedrijfsnaam en dan ben je ook al lekker bezig als ondernemer in het economisch verkeer.

Bedankt voor deze reactie, en inderdaad als Leidingevende van een team van 12 man momenteel. Is het vaak een uitdaging maar daar zie ik ook mijn meerwaarde met het type leidinggevende wie ik ben. Ik zal de gesprekken eens opstarten met de contacten die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:57
[...]

https://www.belastingdien...trekbare-zakelijke-kosten

[...]
Als je voor een opdracht ergens overnacht zijn de overnachtingskosten voor 100% aftrekbaar(let wel op de kosten voor het ontbijt/bar etc). De aftrekbeperking voor overnachten geldt alleen als je voor een congres/seminar etc overnacht. Zie ook je eigen link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-09 17:36
loewie1984 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 23:05:

Ik merk inderdaad vooral dat eerste, als ZZP'er is het zoveel makkelijker om wat hoger geplaatste mensen mee te nemen. Bij mijn huidige opdrachtgever ben ik de eerste persoon in 4 jaar tijd die eindelijk duidelijk heeft gemaakt aan de organisatie dat de interne opdracht al niet klopt. Mijn opdracht is nu dus om de opdracht te herschrijven, erg leuk want ik heb contact op alle lagen en leer het bedrijf heel snel kennen.

Interne mensen is dit nooit gelukt omdat die eigenlijk niet buiten hun eigen team/manager komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
jesselhh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:41:
[...]

Ik merk inderdaad vooral dat eerste, als ZZP'er is het zoveel makkelijker om wat hoger geplaatste mensen mee te nemen. Bij mijn huidige opdrachtgever ben ik de eerste persoon in 4 jaar tijd die eindelijk duidelijk heeft gemaakt aan de organisatie dat de interne opdracht al niet klopt. Mijn opdracht is nu dus om de opdracht te herschrijven, erg leuk want ik heb contact op alle lagen en leer het bedrijf heel snel kennen.

Interne mensen is dit nooit gelukt omdat die eigenlijk niet buiten hun eigen team/manager komen.
Ik merk het bij mijn opdrachtgever ook hoor daar niet van, maar ik vind het wel een dikke vinger naar je eigen personeel als iets wat zij al tijden roepen er niet doorheen komt en een externe wel voor elkaar krijgt. Dan schaam ik me af en toe toch voor mezelf dat het mij wel lukt.

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:02
loewie1984 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Ik merk het bij mijn opdrachtgever ook hoor daar niet van, maar ik vind het wel een dikke vinger naar je eigen personeel als iets wat zij al tijden roepen er niet doorheen komt en een externe wel voor elkaar krijgt. Dan schaam ik me af en toe toch voor mezelf dat het mij wel lukt.
Dat is wel de realiteit. En wij als externen kunnen er wat harder in zijn richting management.
I mean ergste wat ze kunnen doen is de opdracht opzeggen/niet verlengen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:54
hackerhater schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

Dat is wel de realiteit. En wij als externen kunnen er wat harder in zijn richting management.
Mwah, weet ik niet hoor. Ik heb altijd wel een "grote bek" gehad in mijn werkzame leven. Dan maakte het me echt niet uit wie er tegenover me stond. Voor mij gelden er maar een paar regels, in loondienst of niet: het moet wat toevoegen, het moet (verbaal) netjes blijven, een definitieve beslissing moet door iedereen gerespecteerd worden en ik moet serieus genomen worden.

Het maakt me echt niet uit wie er tegenover me staat: als ik het gelul vind, vind ik het gelul. Plus mijn uitleg waarom ik dat vind en hoe ik het zelf dan zou oplossen. Want schreeuwen, dat kunnen we allemaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Same, maar dat wordt niet echt gewaardeerd in loondienst heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
loewie1984 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

In mijn geval was het meer dat het interne personeel (wat er doorgaans al meer dan 10 jaar zat ergens in de organisatie) keihard bezig was om er wat van te maken. Ze hebben zich nooit afgevraagd of het wel haalbaar is.

Als voorbeeld: De opdracht was iets als: Bouw een huis
En daar gingen ze, keihard hun best doen een huis te bouwen zoals ze al jaren hebben gedaan.

Ik kwam binnen om met de badkamer te helpen en heb me oprecht afgevraagd of ik gek was 2 maanden lang. Ik kreeg niks duidelijk, de opdracht was super vaag, maar de collega's waren super druk met van alles. Uiteindelijk bleek dat ze het op ervaring wel redelijk deden de eerste jaren, maar naarmate er meer (nieuwe) mensen bij kwamen werd het één grote teringzooi. Uiteindelijk werden ze zelfs teruggefloten door het bestuur omdat ze een aantal hele rare beslissingen hadden genomen onder het mom van snelheid.

Ik ben toen via de manager naar het bestuur gestapt en heb uitleg gevraagd over wat ze precies wilden. Nu bleek dus dat ze een super korte maar brede opdracht (een huis) hadden geschreven maar eigenlijk wel een heel specifieke villa met 4 badkamers, 2 keukens en 6 slaapkamers in een buitenwijk van Amsterdam wilden. Ik denk oprecht dat mijn kennis van ondernemen hier de doorslag heeft gegeven, zonder die kennis was ik me nooit zo bewust geweest van een duidelijke scope en alle valkuilen die er in contracten e.d. zitten die onduidelijk of onvolledig zijn.
Daarom heb ik nu de opdracht om namens het bestuur een juiste opdracht te schrijven, zodat de mooie villa er alsnog komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jesselhh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 08:41:
[...]

Dat heeft ook vaak te maken met het feit dat er flink voor de externe wordt betaald, "dus die moet wel goed zijn". Vooral de gedachtegang bij de management-leden die niet direct met je te maken hebben maar er wel iets van moeten vinden. Beetje lullig richting eigen personeel als daar diezelfde ideeën al hingen maar er niet naar hun werd geluisterd. En, als jij als externe 6 maanden langer bezig bent omdat de opdracht niet klopt, kost dat serieus geld. Eindresultaat is natuurlijk dat je sowieso wel 6 maanden bezig bent :+ Maar dan wel met de juiste opdracht.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jesselhh schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:34:
Ik denk oprecht dat mijn kennis van ondernemen hier de doorslag heeft gegeven, zonder die kennis was ik me nooit zo bewust geweest van een duidelijke scope en alle valkuilen die er in contracten e.d. zitten die onduidelijk of onvolledig zijn.
Daarom heb ik nu de opdracht om namens het bestuur een juiste opdracht te schrijven, zodat de mooie villa er alsnog komt.
Zonder je te kort te willen doen, soms is het ook gewoon een kwestie van mentaliteit. Vriend van me is "mister waarom", continue doorvragen, terwijl anderen (ook externen) het al snel prima vonden "u vraagt, wij draaien". Dat was hij overigens ook al in loondienst waar ik 'm van ken. Doorvragen, doorvragen, schema maken om te visualiseren en terug, bespreken en nog een keer doorvragen.

Als zelfstandige is het belang (als je met contracten werkt) van een duidelijke scope natuurlijk ook een stuk relevanter dan voor vast personeel. Als er dan in het verhaal iets onduidelijk is, kom je vanzelf op het punt dat de beschrijving dus sowieso beter moet :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
hackerhater schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

Intern was ik juist veel vervelender, kon echt enorm processen blokkeren en op kwaliteit duwen. Was daar ook echt heel erg mee bezig en als men besloot achteloos wijzigingen door te voeren, dan kon ik daar best pissig om zijn. Ook naar management toe.

Nu als ZZPer ben ik adviseur, zo ziet het team mij ook. We hebben soms discussies waarin ik zeg: Jullie moeten links, dan besluiten ze: We gaan rechts. Dan haal ik mijn schouders op en zie ik ze wel over een maand of 6 waarin ze besluiten: Misschien hadden we toch naar je moeten luisteren. En gaat het wel goed, ook prima. Wat niet betekend dat ik apathisch ben en mijn mond voortaan hou. Maar ik heb nu een andere rol. De verantwoordelijkheid ligt nu niet meer bij mij, ik breng punten naar voren en als men andere plannen heeft: Lekker advies documenteren en verder gaan.

WetDBA heeft dat bij mij ook verder versterkt: Als ik echt de eind verantwoordelijkheid draag voor beslissingen, ben ik dan nog wel een externe consultant?

[ Voor 6% gewijzigd door init6 op 04-08-2025 15:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:11
hackerhater schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:24:
Same, maar dat wordt niet echt gewaardeerd in loondienst heb ik het idee.
Niet mijn persoonlijke ervaring. Het gebeurt vaak dat mensen zich bij de koffieautomaat wél uitspreken, terwijl ze in het overleg met het management stil blijven, juist op de momenten dat het ertoe doet. Zonde, want dan blijven belangrijke signalen liggen. Bij hoge uitzondering is er terechte angst voor repercussies of de wens om niet als lastig gezien te worden, maar vaker is het gebaseerd op een onjuist beeld dat tegenspraak niet wordt geduld. Natuurlijk zijn er nuances, maar mijn ervaring, zowel in loondienst als als externe, is in grote lijnen als volgt:

Een ongemakkelijke boodschap wordt meestal prima ontvangen als die netjes, volledig en duidelijk wordt gebracht, liefst met een realistisch handelingsperspectief. Suggesties als “huur beter en meer personeel” zijn vaak te simpel. Wat ik vaak terugkreeg, is dat het als verademend werd ervaren dat ik me durfde uit te spreken, zonder me te laten afremmen door hiërarchie of politieke gevoeligheden. Dat ging niet altijd perfect, soms was ik te direct of vergat ik de goed onderbouwde oplossingsrichting, maar meestal werd het feit dat ik iets zei al gewaardeerd. En zelfs als dat niet zo was, dan kon men vaak niet om de inhoud heen.

De andere kant van de medaille is: als mensen in overleggen alleen maar benoemen wat er niet goed gaat, zonder te kijken naar oorzaken of mogelijke oplossingen: Een uur klagen tegen de manager en dan verwachten dat die alles oplost. Die houding wordt zelden gewaardeerd, en terecht wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Volgens mij zit het verschil ook niet zozeer in intern vs extern. Er zijn heel veel aspecten die meespelen in iemands vermogen om invloed uit te oefenen buiten zijn directe cirkel.
  • Duidelijk de kern van een issue weten te vatten en de (business) consequenties.
  • Weten wie de pijn voelt of zou moeten voelen.
  • Weten of dit een prioriteits issue is, of dat andere zaken dringender zijn. Als de tent in de fik staat, is een nieuwe bureaustoel niet zo dringend.
  • Signal to Noise ratio. Is het beeld van de boodschapper een alarmist, omdat ie met 1001 issues aankomt, zonder oplossingsrichtingen.
  • "Escallatielijn" op juiste manier volgen zodat men meekomt. Of weten wanneer je een trede over moet slaan.
  • Omgeving de tijd geven om de boodschap even te verwerken. Dat duurt soms echt even.
  • Vooraf relaties opbouwen, zodat je dit niet hoeft te doen tijdens je incident/issue/whatever boodschap.
Vast nog meer, maar de optelsom maakt sommige mensen gewoon effectiever dan anderen in veranderen zonder formeel mandaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Gehakt op 04-08-2025 20:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Soms is het ook gewoon zo simpel als je houding: tegen managers en directeuren kunnen praten als gelijken. Dezelfde mededeling komt anders aan als er een autoriteitsverhouding is. Veel mensen brengen hem ook net anders vanwege die verhouding en dat speelt onbewust mee bij de ontvanger.

Daarnaast heb je als externe het voordeel dat je fris begint, zonder lange historie waardoor er allerhande onbewuste vooroordelen en hokjesdenken meespelen. Als je nieuw in een bedrijf komt heb je vaak een aantal weken/maanden om een eerste indruk te wekken en voor iedereen die niet een directe collega is, is dat het beeld wat jarenlang blijft hangen. Ook kleeft het beeld dan men van de afdeling in het algemeen heeft aan je.

Als externe stap je veel hoger in, omdat je die ballast niet hebt en direct zichtbare resultaten laat zien. (Als het goed is.)

[ Voor 6% gewijzigd door DJ Henk op 05-08-2025 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hinotori
  • Laatst online: 05-08 14:36
DJ Henk schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:13:
Soms is het ook gewoon zo simpel als je houding: tegen managers en directeuren kunnen praten als gelijken. Dezelfde mededeling komt anders aan als er een autoriteitsverhouding is. Veel mensen brengen hem ook net anders vanwege die verhouding en dat speelt onbewust mee bij de ontvanger.

Daarnaast heb je als externe het voordeel dat je fris begint, zonder lange historie waardoor er allerhande onbewuste vooroordelen en hokjesdenken meespelen. Als je nieuw in een bedrijf komt heb je vaak een aantal weken/maanden om een eerste indruk te wekken en voor iedereen die niet een directe collega is, is dat het beeld wat jarenlang blijft hangen. Ook kleeft het beeld dan men van de afdeling in het algemeen heeft aan je.

Als externe stap je veel hoger in, omdat je die ballast niet hebt en direct zichtbare resultaten laat zien. (Als het goed is.)
In mijn ervaring is het niet eens zo heel veel anders dan werknemers in loondienst. Wat ik vooral zie, is dat onder externen zich een andere, gedeeltelijk losstaande hierarchie vormt, die voor een groot gedeelte losstaat van de hierarchie tussen werknemers. Als je een van de weinige externen bent, dan kan het overkomen dat je veel makkelijker in de organisatie beweegt dan internen, maar dat komt dan vooral omdat je een van de weinigen bent in een andere hierarchie... Maar als je met veel externen zit, is mijn ervaring toch wel dat ook daar zich een hierarchie ontwikkelt, op basis van factoren die niet eens zo heel anders zijn dan in de hierarchie bij internen.

Natuurlijk helpt het dat je als externe met een frisse blik tegen zaken aan kan kijken, maar aan de andere kant is het aan jezelf attribueren van bepaalde gemakkelijke toegang tot bepaalde lagen van de organisatie, niet noodzakelijk een oorzakelijk verband en is dat niet anders dan dat 'successvolle' werknemer dat allemaal aan zichzelf toeschrijven zonder oog voor andere factoren zoals 'right place, right time' of persoonlijke stijl, want mensen gaan graag om met mensen die op henzelf lijken.

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Crazy D schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Zonder je te kort te willen doen, soms is het ook gewoon een kwestie van mentaliteit. Vriend van me is "mister waarom", continue doorvragen, terwijl anderen (ook externen) het al snel prima vonden "u vraagt, wij draaien". Dat was hij overigens ook al in loondienst waar ik 'm van ken. Doorvragen, doorvragen, schema maken om te visualiseren en terug, bespreken en nog een keer doorvragen.

Als zelfstandige is het belang (als je met contracten werkt) van een duidelijke scope natuurlijk ook een stuk relevanter dan voor vast personeel. Als er dan in het verhaal iets onduidelijk is, kom je vanzelf op het punt dat de beschrijving dus sowieso beter moet :)
Helemaal mee eens, ik had dit in loondienst precies hetzelfde aangepakt hoor maar het is ergens een mentaliteit bij de managementlagen dat je nu veel sneller veel serieuzer genomen wordt. Zijn ook zat toppers in loondienst, alleen er zijn gewoon veel meer lui die het allemaal best vinden. Dat is prima, ze verrichten werk volgens hun rol, maar voor grote nieuwe projecten zijn dit de verkeerde types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Iemand tips hoe ik zo goedkoop mogelijk adres van mijn eenmanszaak kan wijzigen, zodat niet mijn privé adres gebruikt hoef te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

blizzard001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:09:
Iemand tips hoe ik zo goedkoop mogelijk adres van mijn eenmanszaak kan wijzigen, zodat niet mijn privé adres gebruikt hoef te worden?
Zoiets als https://postadres.nu bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:52
blizzard001 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 22:09:
of https://www.pripost.eu/postbox/kvk-adres/
Ik lees dat ze ook de post voor je kunnen scannen en mailen. Lijkt me niet zo'n fijn idee.
Niet dat ik spannende post krijg, maartoch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
proatjeboksem schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Ik lees dat ze ook de post voor je kunnen scannen en mailen. Lijkt me niet zo'n fijn idee.
Zakelijk krijg ik echt 0 post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09 23:47
init6 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Dat heb ik ook inderdaad. 1x in de zoveel jaar een pen van pens[dot]com, maar verder niet. Wel heb ik vaker mannetjes aan de deur die mij 'zakelijk internet' willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Laatst online: 07:52
init6 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Ik ook heel weinig, maar toch wel wat; brieven van de verzekering, reclame van een kantoorgroothandel (al is die er gelukkig ook weer mee gestopt), een lokaal blaadje waar ik in adverteer, dat werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SchorsB
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-08 18:16
proatjeboksem schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:21:
[...]

Ze scannen alleen de inhoud van post als je daar toestemming voor geeft. Maak al een paar jaar gebruik van PriPost en werkt op zich prima.

Als er iets binnenkomt krijg je een melding met een foto van de envelop/buitenkant, en daarna bepaal je zelf wat je ermee wil doen (gesloten doorsturen, openmaken/scannen/mailen, in de prullenbak). Kosten zijn ook goed te doen vind ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:25
SchorsB schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 19:18:
[...]

Ze scannen alleen de inhoud van post als je daar toestemming voor geeft. Maak al een paar jaar gebruik van PriPost en werkt op zich prima.

Als er iets binnenkomt krijg je een melding met een foto van de envelop/buitenkant, en daarna bepaal je zelf wat je ermee wil doen (gesloten doorsturen, openmaken/scannen/mailen, in de prullenbak). Kosten zijn ook goed te doen vind ik zelf.
Wel een goede optie, en niet per se heel duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Hier mensen met ervaring met doorbelasten van materiele kosten in uurvorm?

Casus:

- materiele kosten gemaakt a 1000 euro ex btw voor een last-minute materiele aankoop voor een ander bedrijf. Lang verhaal maar kwam even zo uit. Prima. Komt uit buitenland dus btw verlegd, weinig aan de hand.
- bedrijf biedt nu aan, omdat ik ook een opdracht bij ze doe, mijn uren te verhogen met 10u (uurtarief 100,- ex)

Op zich klinkt dat goed echter vraag ik me af of ik mezelf dan niet in de voet schiet ivm IB?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 11:36
Dat maakt toch geen verschil? Je hebt 1000,- kosten en 1000,- omzet. Resultaat 0. Welk verschil voor de IB denk je te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
mbe81 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:37:
Dat maakt toch geen verschil? Je hebt 1000,- kosten en 1000,- omzet. Resultaat 0. Welk verschil voor de IB denk je te zien?
Waar.
Ik denk weer eens te moeilijk. :X
Gelukkig hoef ik niet te boekhouden in mijn vakgebied..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Inderdaad, voor de IB is er geen verschil. Enige verschil is dat de klant even 10 uur extra aan BTW mag betalen aan jouw voor die maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

proatjeboksem schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:25:
[...]

Ik ook heel weinig, maar toch wel wat; brieven van de verzekering, reclame van een kantoorgroothandel (al is die er gelukkig ook weer mee gestopt), een lokaal blaadje waar ik in adverteer, dat werk.
Dat, en brieven van de BD, RDW, dat soort instanties.

Maar bijv. ook de zakelijke creditcard, polis van de AOV, dus er komt toch wel regelmatig iets binnen.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:49:
Inderdaad, voor de IB is er geen verschil. Enige verschil is dat de klant even 10 uur extra aan BTW mag betalen aan jouw voor die maand.
Dat moeten ze ook als je het factureert met de omschrijving 'gebakken lucht' of 'navulling knipperlichtvloeistof'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
jadjong schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:06:
[...]

Dat moeten ze ook als je het factureert met de omschrijving 'gebakken lucht' of 'navulling knipperlichtvloeistof'.
Sure :) Alles wat op je factuur staat gaat 21% BTW overheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
En als ze BTW plichtig zijn krijgen ze de BTW net zo hard weer terug, Dus het haalt inderdaad niks uit, enige reden om het in uren te factureren is mogelijk dan een manager dat niet hoeft te verantwoorden aangezien er al een overeenkomst ligt voor het afnemen van uren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
Woy schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 12:15:
En als ze BTW plichtig zijn krijgen ze de BTW net zo hard weer terug, Dus het haalt inderdaad niks uit, enige reden om het in uren te factureren is mogelijk dan een manager dat niet hoeft te verantwoorden aangezien er al een overeenkomst ligt voor het afnemen van uren.
dit was inderdaad de situatie icm spoedje.

Maar ik liep vanochtend even vast. Dank voor de reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Gewoon even benieuwd hoe hebben de freelancers hier mobiliteit geregeld.
Zakelijk of privé en heb je dan gekocht of geleased/abo, wat rij je, wat is de cataloguswaarde en wat ben je kwijt per maand.

Ik trap af:
Privé auto abonnement Care By Volvo, C40 (Nu EC40) voor 4 jaar, 15k km per jaar. Kosten nu 908 incl. btw per maand excl. stroom. En helaas door het veranderen van de korting van de wegenbelasting wordt het voor 2026 nog eens 70 eu duurder (ik zat aanvankelijk op 875)

Redenen om hier destijds voor te kiezen: Ik wilde terug naar Volvo omdat ik het fijn vond rijden, het is een abonnement, weliswaar met vaste looptijd maar geen BKR zoals bij private lease, en iedere zakelijke kilometer maakt de auto privé goedkoper. En ik was net begonnen met freelancen dus wilde niet heel veel risico lopen.

Los van extra zakelijke kosten kan ik een operational lease niet verantwoorden, ik zie mezelf niet én 1000 eu kosten maken en dan nog eens 500/600 eu bijtelling betalen per maand. Dit was voor mij de beste optie.

Wanneer deze termijn erop zit over 2 jaar, ga ik me herbezinnen naar wel iets goedkopers, maar een auto kopen zie ik voorlopig mits zakelijk niet echt zitten vanwege onderhoud en afschrijving. Ik zou wel naar de range van 650 a 750 eu per maand mobiliteit willen zitten, maar dat is nu even niet anders.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
loewie1984 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 16:58:
Zakelijk of privé en heb je dan gekocht of geleased/abo, wat rij je, wat is de cataloguswaarde en wat ben je kwijt per maand.

Ik trap af:
Privé auto abonnement Care By Volvo, C40 (Nu EC40) voor 4 jaar, 15k km per jaar. Kosten nu 908 incl. btw per maand excl. stroom. En helaas door het veranderen van de korting van de wegenbelasting wordt het voor 2026 nog eens 70 eu duurder (ik zat aanvankelijk op 875)

Redenen om hier destijds voor te kiezen: Ik wilde terug naar Volvo omdat ik het fijn vond rijden, het is een abonnement, weliswaar met vaste looptijd maar geen BKR zoals bij private lease, en iedere zakelijke kilometer maakt de auto privé goedkoper. En ik was net begonnen met freelancen dus wilde niet heel veel risico lopen.

Los van extra zakelijke kosten kan ik een operational lease niet verantwoorden, ik zie mezelf niet én 1000 eu kosten maken en dan nog eens 500/600 eu bijtelling betalen per maand. Dit was voor mij de beste optie.

Wanneer deze termijn erop zit over 2 jaar, ga ik me herbezinnen naar wel iets goedkopers, maar een auto kopen zie ik voorlopig mits zakelijk niet echt zitten vanwege onderhoud en afschrijving. Ik zou wel naar de range van 650 a 750 eu per maand mobiliteit willen zitten, maar dat is nu even niet anders.
Ik heb een prive auto, ev uit 2020, gekocht voor zo'n 20k en claim 23ct/km. Zit nog fabrieksgarantie op dus maak me niet zo druk. Nieuwprijs 47k in 2020.

Als je nieuw wil rijden is lease of zakelijk mogelijk goedkoper. Maar ik hoef niet nieuw te rijden, dikke auto vind ik niet zo belangrijk. Als de kosten maar laag zijn vind ik het prima.

Ik vind je abbonnement overgins behoorlijk duur. Na 2 jaar heb je ca 20k weggegooid en heb je niks. Zelfs met afschrijving etc lijkt me prive komen, mits je het kan dragen, gunstiger.

[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 08-08-2025 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Nu online
FitTiv schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:36:
[...]

Ter observatie: je auto is 2/3 van je hypotheek en kost je ruim 43k over de looptijd. Dan heb je niks.
Mooi tweedehandsje van 30k geen optie? Hou je 10k over voor belastingen, onderhoud etc (wat me erg ruim lijkt) en je hebt een activa met waarde.

Ik denk dat de mensen die aangeven dat het hoge bedragen zijn en leefstijl inflatie, met name afgaan op "als ik zelf een auto van 60k had gekocht". Je hoeft natuurlijk geen auto van 60k te kopen, dat is pure luxe. Voor de helft van het geld heb je ook mooie tweedehandsjes.

En ja ik ben me er zeker van bewust dat dat keuzes zijn en dat iedereen verschilt. Wilde het alleen even aanstippen.
Nog steeds relevant ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Ik rijd een Mazda CX-5 uit 2014 privé, tegen 0,23 per zakelijke kilometer. Geen idee van de cataloguswaarde, bijna drie jaar geleden tweedehands gekocht voor iets van 21.000 euro, met ik dacht 70.000 of zo op de teller.

Heerlijke reisauto, zowel zakelijke ritten (maar dat zijn er niet heel veel, ik werk veel remote) als ook voor privé met gezin en vakantie, en dat is voor mij belangrijker dan wat het precies kost.

Plus ik wilde deze auto altijd al hebben, in deze kleur (rood), vroeger was ie te duur in de lease, nu kost het me niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Eens met bovenstaande. In vergelijking met veel andere ondernemers is mijn bedrijfsauto een oud stuk rommel. Ik vind het prima, deze bus zet ik nog zorgeloos overal neer (hoewel ik die ook graag een beetje netjes wil houden, voor zijn leeftijd althans). Met een jonge dure mooie auto zou ik op sommige plaatsen niet durven parkeren (of rijden), omdat een nieuw krasje of deukje dan mijn humeur grondig zou verzieken :X

* Destruction is altijd wel auto (en motor) fanaat geweest, maar de lol van 't bezitten van een écht mooie auto is er wel af gegaan door de asociale medemens die geen boodschap heeft aan een andere auto waar de eigenaar zuinig op is, en er gewon zijn/haar/het deur tegenaan ramt om maar iets te noemen...

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 08-08-2025 17:34 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Prive electrische Opel Ampera-E van 36K catalogus waarde. Gekocht met 17K op de teller.
Dat voldoet voor de standaard ritten. Ernaast voor de klanten die zitten op een plek waar je met de auto niet wilt komen (lees hartje Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, etc): Een NS business kaart gelocked op de 1e klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:20

Matis

Rubber Rocket

Ik trap af:

Prive heb ik een auto, volledig in eigendom. Zakelijk een Fiat Panda van 16 jaar oud, dus youngtimer regeling. Rijd ik in de bijtelling, 35% van €3000, dus bruto €80 per maand :+ heerlijk karretje, rijd er graag in.
Mijn vrouw neemt die auto ook mee, ze is ambulant logopedist in Breda. Al haar kilometers mag ze als dienstrit declareren bij haar werkgever. Maken gewoon "winst" op dat autootje

* Matis geeft weinig tot niets om auto's en ziet ze als noodzakelijk kwaad

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:16
Niet en niks structureels.

Ik had (prive) een Mazda MX5 omdat het gewoon een geniale cabrio is, maar hij werd oud. Had een motorrevisie nodig en ik was op een gegeven moment gemiddeld honderden euros per maand kwijt alleen al aan roest. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat ik fulltime vanuit huis werkte en de kosten dus niet echt meer te verantwoorden waren.

Gelukkig heb ik hem nog voor een redelijke prijs kunnen verkopen en sindsdien doe ik alles met de trein. Als ik een opdracht in Nederland heb, ben ik wel zo flexibel om in de beginperiode vaak langs te komen op een kantoor, dat vinden opdrachtgevers fijn, maar in principe is dagelijks forenzen voor mij een achterhaalde en barbaarse gewoonte uit de tijd dat we simpelweg niet beter wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:56
BMW 320 Cabrio uit 2007 als youngtimer. 4 jaar geleden prive gekocht met 160k op de teller voor 9000. Nu 240k, loopt nog prima. Heel veel plezier voor weinig geld en als youngtimer een koopje. Moet het nog 1 1/2 jaar uithouden, dan plaatsmaken voor 15 jaar oude 4 serie cabrio. Wordt dan wel een 6 cylinder :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBDHA:2025:11473

Interessante zaak wel, 15 jaar opdracht bij 1 opdrachtgever, rechter zegt gewoon : geen schijnzelfstandige!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:34

Ik trap af:

X5 gewoon prive. Wel gefinancieerd via de BV. Had hiervoor een v70, had ik een tijdje zakelijk maar dat kwam netto meen ik 900/maand duurder uit dan prive. Pak nu gewoon km-vergoeding en btw naar rato.

Hebben wel nog een Ford op de zaak van vrouw, die zit wel in de bijtelling. Fiscaal niet echt gunstig, maar wel erg makkelijk,.

En als alles voorspoedig loopt komt er een rijbewijs bezitter bij dit jaar. Dan neem ik nog een youngtime polootje oid erbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
.....voor 16 uur per week een functie uit voeren die niemand anders heeft en in de verste verte niet met de bedrijfsactiviteiten van de klant te maken hebben. Vergelijkbaar met planten water geven bij Orace.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
DennusB schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:46:

Interessante zaak wel, 15 jaar opdracht bij 1 opdrachtgever, rechter zegt gewoon : geen schijnzelfstandige!
Tis een interesante, maar wel iets meer dan 15 jaar op 1 plek blijven. Wat kleine klantjes erbij, presenteren als ondernemer en aquisitie. BD kijkt sec naar het kalenderjaar, ik krijg de indruk dat rechters meer en meer naar een langere ondernemersperiode kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
fry77 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:14:
[...]

X5 gewoon prive. Wel gefinancieerd via de BV. Had hiervoor een v70, had ik een tijdje zakelijk maar dat kwam netto meen ik 900/maand duurder uit dan prive. Pak nu gewoon km-vergoeding en btw naar rato.

Hebben wel nog een Ford op de zaak van vrouw, die zit wel in de bijtelling. Fiscaal niet echt gunstig, maar wel erg makkelijk,.

En als alles voorspoedig loopt komt er een rijbewijs bezitter bij dit jaar. Dan neem ik nog een youngtime polootje oid erbij.
Even dat ik het begrijp, hoe financier je een privé auto vanuit je BV? Door extra dividend uit te keren en daarmee aan te schaffen? Of door aan je zelf vanuit BV te lenen?

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
loewie1984 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Even dat ik het begrijp, hoe financier je een privé auto vanuit je BV? Door extra dividend uit te keren en daarmee aan te schaffen? Of door aan je zelf vanuit BV te lenen?
Geleen van de BV, met lening overeenkomst. Daardoor hoefde ik mijn prive aandelen niet te verkopen. Het dividend lost de lening af. Einde van de rit heb ik én een auto én mijn aandelen nog :)

En idd, als het jaar leuk word afgeloloten kun je nog dividen uit de BV uitkeren, maar dan betaal je belasting. Nu doe ik dat niet omdat vooralsnog Box3 beleggingen belastingvrij zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door fry77 op 08-08-2025 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:02
.. too much info

[ Voor 98% gewijzigd door Montifaud op 09-08-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:11

Uiteindelijk wordt alles afgewogen volgens Deliveroo. Die 15 jaar voor max 16 uur in de week werkte in de weging in zijn nadeel .. De voornaamste onderwerpen echter weer in het voordeel.
Dit gezichtspunt biedt gelet op de lange periode meer aanknopingspunten voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst dan voor een overeenkomst van opdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44

Ik trap af:

Zeekr 001 zonder bijtelling en Audi e-tron 55 privé. We komen eigenlijk hier altijd wel mee uit. En elke keer dat ik in 1 van de auto’s stap weet ik weer waarom ik zo hard werk :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:35
Ik heb zakelijk een motor. Privé heb ik geen voertuig maar huur ik via Greenwheels of voor langere tijd bij Avis of vervoer met het OV en fiets.

Waarom zo. Auto gebruik ik privé te weinig dus deze constructie is goedkoper.

Motor rijden is makkelijk en bij de opdracht kan ik altijd parkeren. Pak uit, schoenen aan en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM3000
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:45
Hmm, mijn vaste vacature scraper Observ.nu is afgelopen maand gestopt. Iemand tips voor een goed werkende scraper?

Eerder zag ik flexspot.io voorbij komen, wellicht dit weekend even wat verder in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:26

Ik trap af:

Hyundai Ioniq 5, catalogus 58k, Financial lease. 550 per maand rente+aflossing, bijtelling weinig want electra korting, 30 per maand bpm, verzekering 80, electra gratis van de zonnepanelen.
3 kids, we redden het met 1 auto, maar beetje ruimte was dus wel nodig. We doen ook de vakanties ermee, vrouwlief rijdt m naar haar werk, enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:05
Volvo v60 t5 en alfa romeo giulia veloce. Beide prive aangeschaft voor iets meer dan 40k per stuk.

Het kost wat het kost... alleen uitgerekend dat zakelijk rijden niet uit kan, dus dan maar prive de portemonnee trekken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Audi A6 catalogus 97K prive en Cupra Born zakelijk 45K.
Geen lease alles afgetikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:15:
Audi A6 catalogus 97K prive en Cupra Born zakelijk 45K.
Geen lease alles afgetikt.
Waarom is die Born zakelijk dan? Want dan kan je wel bijtelling dokken toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

DennusB schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Waarom is die Born zakelijk dan? Want dan kan je wel bijtelling dokken toch
Heb ook prive zonnepanelen. Dus 1 auto (electrische) zakelijk is altijd handig. Maar ik zit eraan te denken om het om te draaien. Audi gtrs prive en a4 avant benzine zakelijk. #LuxeProblemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• suske_2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 20:21

Ik trap af:

Ik rijdt een Renault Kangoo uit 2008. Youngtimer regeling dus. Surf vaak dus leg ook prive heel wat kilometers af maar dat is geen probleem als je in het achterhoofd hebt dat alles voor de helft door de belasting betaald wordt. Verder doe ik al het standaard onderhoud zelf dus naast wat er in de tank gaat aan benzine kost deze auto me max 200 euro per maand voor aftrek, dus netto max 100 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:04

Ik trap af:

Toyota verso uit 2012 (gekocht toen de lease periode afliep. Ik ben dus ook enigste bestuurder van deze auto geweest) en een peugeot 307 uit 2007 (youngtimer). Aan de toyota heb ik alleen de normale slijtage kosten, echt een super betrouwbaar ding. Die peugeot is aan vervanging toe en ik zit te denken aan een busje die ook in de youngtimer regeling valt. Auto's boeien mij niet zo erg zolang ze maar rijden. Kosten hou ik liefst zo laag mogelijk, maar wat ze beiden maandelijks kosten weet ik niet precies. Weet wel dat ze flink goedkoper zijn dan een nieuwe auto van 40K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
15 jaar als zzp-er bij een opdrachtgever zitten, via rechter eisen om een arbeidsovereenkomst voor die tijd, en de rechter oordeelt dat het toch een zzp opdracht was...

Weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar zet de discussies over langdurig inzetten van een zzp-er wel in een ander daglicht dan menigeen hier heeft beweerd.

"Alle voorgaande omstandigheden in onderling verband bezien concludeert de kantonrechter dat de tussen partijen gesloten overeenkomsten niet kunnen worden aangemerkt als een arbeidsovereenkomst. Partijen hebben zich bij de inrichting van de overeenkomst (de overeengekomen rechten en plichten) en de wijze waarop zij daaraan uitvoering hebben gegeven meer gedragen als opdrachtgever en opdrachtnemer dan als werkgever en werknemer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Ik rijd een BMW 330i met cataloguswaarde van +/-75k. Tweedehands gekocht toen ik nog in loondienst was. Declareer nu de kilometers aan mijzelf. Deze auto zakelijk rijden kan (zonder na te rekenen) nooit uit.

Zit wel eens te denken om er iets zakelijks en goedkoops bij te kopen. Puur om de kilometers en afschrijving een beetje te beperken bij de BMW.

Er lopen nu bijv ook wat goede lease aanbiedingen voor een VW Golf en Mini, maar ook dan is de rekensom niet snel gunstiger. Tweedehands Tesla Model 3 hoeft ook niet duur te zijn. Iets spotgoedkoops en met samengeknepen billen van APK naar APK rijden heb ik zeker geen zin in.

Plus dat ik, als net gestarte ZZP’er én met de onzekerheid mbt de wetgeving, wat dat betreft liever nog wat voorzichtiger ben.

Ik rij dus nog maar even door met de BMW en koop in 2027 of 2027 wel weer iets anders. Privé, hoogstwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:53:
Er lopen nu bijv ook wat goede lease aanbiedingen voor een VW Golf en Mini,
Wat bedoel je hier precies mee dan? Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
https://www.maasdekoning.nl/acties/volkswagen-golf/

Standaard, maar prima uitgeruste Golf. Gaat om enkele voorraadmodellen, dus persoonlijke wensen misschien loslaten.

Kan als private lease voor 399eu voor 10.000km/24 maanden. Nu ben ik zeker geen voorstander van PL, maar voor dit geld en deze looptijd te overzien wellicht.
Zakelijk/operational lease kan ook, maar dan is het bedrag en de looptijd weer wat anders. Moet je even het rekensommetje maken, denk dat de aanbieding dan onderaan de streep net wat minder voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Oh en voor de mensen die zeggen. Voor 10.000km per jaar neem je toch geen auto…

Ik zou er zakelijk denk ik een heel eind mee komen. Op mijn huidige opdracht is de reistijd circa 40 min per auto. Met het OV 2 uur en 5 minuten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:11
Neal schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:39:
Weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar zet de discussies over langdurig inzetten van een zzp-er wel in een ander daglicht dan menigeen hier heeft beweerd.
De duur is geen doorslaggevend iets, geen enkel onderwerp is dat. Let wel, het ging hier om een inzet van max 16 uur in de week.

De lange duur werkte wel degelijk in het nadeel als je geen arbeidsovereenkomst wenst ..
Dit gezichtspunt biedt gelet op de lange periode meer aanknopingspunten voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst dan voor een overeenkomst van opdracht.
Maar de meeste andere onderwerpen juist in het voordeel en zo sloeg na weging van alle gezichtspunten de weegschaal toch de juiste kant op. Voor opdrachtgever dan in dit specifieke geval, anders was die aardig het bokje geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009

Leuk hoor dat hele wagenpark hier, maar volgens mij niet zo interessant 😉

Wat wel interessant is of developer die hier de zaak verloren heeft toevallig een tweaker is en hier nog wat uitleg kan geven. Interessante kwestie namelijk. Ook waarom je zo'n zaak opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
DM3000 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:25:
Hmm, mijn vaste vacature scraper Observ.nu is afgelopen maand gestopt. Iemand tips voor een goed werkende scraper?

Eerder zag ik flexspot.io voorbij komen, wellicht dit weekend even wat verder in duiken.
Bouw er zelf een met n8n? Wees gewaarschuwd wel want je trekt de doos van pandora open met die tool.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 13:52
Bij één van mijn klanten werk ik via een tussenpartij, zoals velen hier, waarvoor de uiteindelijke opdrachtgever een kleine vergoeding per uur betaald.
Deze tussenpartij/broker vraagt mij nu om diverse gegevens aan te leveren t.b.v. schijnzelfstandigheid, denk aan ondernemerscheck en een formulier van hen zelf. Echter vragen ze ook een lijst met opdrachtgevers waarvoor ik de afgelopen 2 jaren heb gewerkt.
Nu werk ik in een specifieke branche met mijn specialisme. Dus kom ik bij veel dezelfde type bedrijven. Hier zitten dus concullega's tussen van de opdrachtgever. Daarom heb ik persoonlijk wel enige moeite/terughoudendheid met het aanleveren van deze informatie.
Ik neig ernaar om de 2 standaard formulieren in te vullen en aan te leveren en de informatie over opdrachtgevers achterwege te laten. Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Eens, ik zou met hun het gesprek aangaan waarom die 2 jaar aan opdrachtgevers relevant zijn en dat zij maar moeten aantonen waarom deze informatie nodig is? En als daar geen goede reden voor is de informatie niet sturen, of gewoon zoals onze overheid doet, het document opsturen met allemaal zwarte lijnen. Alla wobverzoek.

Ik heb ook bezwaar gemaakt bij fastflex/striive/headfirst over het toezenden van de export van mijn arbeidsverleden uit het UWV portaal. Dat gaat ze geen snars aan.

En je werkt toch al via de opdrachtgever, hoezo komen ze daar nu ineens mee?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlim_s
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-08 14:58
Hoi allemaal,

Na een tijdje droog te hebben gestaan en uiteindelijk (gedwongen) weer in loondienst te zijn gegaan wil ik nu toch weer gaan freelancen als Data Engineer. Helaas is mijn oud-manager van wie ik veel opdrachten kreeg naar het buitenland geëmigreerd waardoor hij mij niet meer kan helpen. Doordat hij weg valt merk ik meteen dat mijn netwerk eigenlijk vrij beperkt is. Daarnaast zit ik met de beruchte twee maanden opzegtermijn bij mijn huidige werkgever waardoor ik voor veel opdrachten meteen afval aangezien ze vaak per direct iemand zoeken. Het valt me ook op dat veel meer opdrachtgevers dan voorheen geen ZZP’ers meer direct willen inhuren, maar via een derde partij willen werken. Hierdoor vallen veel opdrachten op de bekende portalen al meteen af.

Om toch een kans te maken, wil ik via een broker een opdracht vinden. Het is niet ideaal, maar ik moet realistisch zijn.

Ik heb de volgende lijst van brokers samengesteld waar ik mijn cv wil uitzetten:
Citrus IT
The Next Moove
Vibe Group (yeah I know)
Progressive Recruitment
StaffingNow
Circle8
Caesar & Ormer IC Staffing
Itaq
Ordina
SynProfs
Hero.eu
Data-First

Het zijn bijna allemaal gladde jongens met cowboy mentaliteit maar gezien alles wat ik hierboven genoemd hebben lijkt het erop dat je bijna niet om ze heen komt als je (weer) wilt gaan freelancen. Mijn vraag: Herkenen jullie hier een echt discutabele partij tussen die ik absoluut moet vermijden? Of is het een geval van eten wat de pot schaft?
Pagina: 1 ... 637 ... 642 Laatste