K3ke schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 12:33:
Momenteel werk ik 10 jaar als zzp'er in de IT branche en heb verschillende opdrachten gehad bij 6 verschillende opdrachtgevers. Ik zie mezelf dan ook als een echte ondernemer. Ik heb mezelf verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en heb een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en draag de risico's die een ondernemer hoort te dragen.
De overheid vindt echter dat ik een schijnzelfstandige ben. Ze hebben een vragenlijst gemaakt waar 90% van de zzp'er in de IT branche als schijnzelfstandige worden aangemerkt.
De Wet DBA, welke oorspronkelijk werd geïntroduceerd om de werknemers te beschermen tegen opdrachtgevers die misbruik maakten van de situatie, wordt momenteel misbruikt door de overheid om de zzp'ers te pesten die juist goed worden beloond.
Hoe dan ook, het is een trieste zaak en ik zit er serieus aan te denken om na mijn huidige opdracht een punt te zetten achter mijn carrière.
Hoezo vindt de overheid dat je schijnzelfstandig bent? Heb je controle gehad?
Nog een reden waarom ik NOOIT met contracten gewerkt heb, maar wél met voorwaarden waar o.a in stond dat $bedrijfsnaam een zelfstandige onderneming is, er nooit sprake is of kan zijn van loondienst/schijnzelfstandigheid en het aan de opdrachtgever is om te beoordelen of zijn situatie past binnen de kaders van de WetDBA. $bedrijfsnaam wijst alle verantwoordelijkheid af en houdt zich het recht voor werkzaamheden te weigeren of te beëindigen. Niet in deze exacte bewoordingen, maar you get the drift
Voordat de handhaving op DBA begon heb ik nog wel een tijdje gewerkt voor een bedrijf dat wilde dat ik in hun auto en met hun bedrijfskleding rond reed/liep, omdat dat duidelijker was voor klanten. Niet echt DBA proof natuurlijk, dus daar zou ik nu ook onder geen enkele voorwaarde nog aan beginnen. In overleg zou ik er hooguit voor kiezen om die werkdag kleding te dragen waarop mijn bedrijfsnaam niet te zien is
Gelukkig heb ik door een mazzeltje geen inhuur meer nodig, en is mijn onderneming een klein handelsbedrijfje (zo begon het ooit ook) dat ook nog wel eens een auto of motor repareert. Mag de Belastingdienst uitleggen hoe zij denken dat ik bij meneer X in loondienst ben, omdat ik zijn auto gerepareerd heb

Het lijkt mij inderdaad dat de opdrachtgever/werkgever, de Belastingdienst en jij e.e.a te vorderen/verrekenen hebben. Want over de jaren dat ik volgens de BD dan géén zelfstandige was wil ik ook m'n bijtelling terug bijvoorbeeld. Kersverse WG mag wmb dan compenseren voor de verzekeringen die ik had, vakantiegeld met terugwerkende kracht uitgekeerd, etc. etc. etc.
[
Voor 11% gewijzigd door
Destruction op 04-09-2025 08:56
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.