Ik werk inmiddels bijna 2 jaar voor een klant en ze zijn erg tevreden met mij. Vorig jaar is er echter een nieuwe tussenpartij gekomen en het samenwerken met hen verloopt behoorlijk moeizaam

.
Nu komt mijn verlenging van ruim 2 jaar ter sprake, en vanuit de klant gezien is er geen twijfel over verlenging. Alleen doet de tussenpartij erg moeilijk over de eis dat maximaal 70% van mijn omzet van deze ene klant afkomstig mag zijn. Dit jaar heb ik een ander, kleiner project erbij, en vorig jaar had ik twee kleine projecten ernaast. Daardoor komt de omzet van deze klant over FY2024 uit op ongeveer 75%. In FY2023 had ik nog een andere klant, maar dat was slechts één klein project (90% / 10%).
Vanuit ondernemersperspectief doe ik naar mijn mening alles goed: ik heb een zakelijke auto, investeringen, eigen laptop, telefoon, software en abonnementen, zoek actief naar nieuwe klanten en projecten, heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering en daarnaast een financiële buffer/investeringen van minimaal 2 jaar.
Mijn vraag is: hoe kan ik deze klant op legale wijze behouden en dit probleem structureel oplossen? Kleine projecten en parttime opdrachten zijn momenteel moeilijk te vinden (mede dankzij de Wet DBA?). Het duurde destijds bijna 8 maanden om überhaupt deze opdracht te vinden.
De samenwerking met deze klant is verder prettig, de opdracht breidt zich regelmatig uit, en ik pas de overeenkomst ongeveer elke 6 maanden aan.
Opties waar ik zelf aan denk:
- Gebruikmaken van het feit dat de scope regelmatig verandert en dit als aparte projecten of projectvertragingen zien.
- Mijn ZZP-onderneming omzetten naar een BV (ik bereid dit momenteel al voor, maar ik vraag me af of dit concreet helpt in mijn situatie).
- Mijn huidige parttime rol beëindigen of sterk verminderen (tot bijv. 16 uur) en daarnaast een ander contract voor 30 uur zoeken (risicovol gezien de huidige markt).
Hoe lossen anderen dit op korte en lange termijn op? Ik heb er geen problemen mee om langer voor deze klant te blijven werken. Vanwege hun interne RTO-beleid en andere beperkingen (er is al ruim een jaar geen interne rol beschikbaar voor mijn werk) is een dienstverband echter geen optie. Ik vind het overigens ook prettig om kleinere projecten ernaast te doen, omdat dit mij scherp houdt en ik daarmee flexibel blijf in wat ik zelf wil doen.