Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40
90k versus 150k, die cijfers komen bij mij ook in buurt. Vanuit de overheid: Als je uitgaat van schaal 12 t10 kom je uit op ongeveer 97. Er wordt dan ongeveer 12 aan pensioen voor je betaald en dan kom je op 109.
Als ik dat leg naast mijn (onzekere!) winst van 130-135 komt dat veel te dicht bij elkaar in de buurt.

Maar het gekke is, en ik weet niet of anderen dit ook hebben, wil ik uitgenodigd worden voor een opdracht dan kan ik alleen wat krijgen lichtelijk onder mijn nivo. Terwijl voor vaste vacatures wordt ik uitgenodigd voor functies die daar toch wat boven liggen. Is in ieder geval mijn persoonlijke ervaring dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 14:15
Dat is niet vreemd toch?

Bij inhuur zoek je het liefst iemand die het truukje al eens gedaan heeft. Daar haal je zekerheid uit dat het goed komt. De uitdaging van de opdrachtnemer is niet de zorg van de opdrachtgever. Daar betaalt hij ook voor.

Zoek je iemand voor vast, dan is daar een gun factor en wil je dat iemand net genoeg uitdaging heeft om het interessant te houden. Dan blijft de persoon langer.

Als onderdeel van een bedrijfsstructuur groei je vaak ook organisch door in nieuwe uitdagingen. Dat is wat moeilijker als zzper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Gehakt schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:54:
Dat is niet vreemd toch?

Bij inhuur zoek je het liefst iemand die het truukje al eens gedaan heeft. Daar haal je zekerheid uit dat het goed komt. De uitdaging van de opdrachtnemer is niet de zorg van de opdrachtgever. Daar betaalt hij ook voor.

Zoek je iemand voor vast, dan is daar een gun factor en wil je dat iemand net genoeg uitdaging heeft om het interessant te houden. Dan blijft de persoon langer.

Als onderdeel van een bedrijfsstructuur groei je vaak ook organisch door in nieuwe uitdagingen. Dat is wat moeilijker als zzper.
Inderdaad logisch wat je zegt. Het zorgt er dan ook wat voor dat het verschil in opbrengsten ook dichter bij elkaar komt.

Maar hoe doen ze dat bij consultancy partijen? Dan werken die mensen dus altijd wat onder hun nivo met een salaris vaak nog wat lager dan in vaste dienst? Het enige interessante wat ik kan bedenken is dus voor erg jonge mensen die veel afwisseling willen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:24
@zwaanenberg Consultancy bureau’s liegen over wat iemand al eerder gedaan heeft. Zo kunnen ze mensen op klussen zetten die ze interessant en uitdagend vinden. Ten minste, dat is mijn ervaring toen ik daar voor werkte.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gehakt
Hangt van de consultancy af. Ik heb zeker voor opdrachtgever CV's gezien van grote consultancies die opgepompt zijn. Dat zit enorm in mijn allergie, waardoor je bij een intake met mij al 2-0 achter zou staan.

Mijn eigen ervaring is verschillend. Als de consultancy zo groot is dat ze projecten aannemen, dan kan je daarop werken en is je persoonlijke niveau iets minder doorslaggevend.

Maar bij kleinere expert consultancy was het bijna standaard dat je net onder je niveau instapt. Zelf rolde ik dan heel vaak binnen no-time in een positie die beter pastte. De opdrachtgever tevreden, maar handig is het niet want je laat weer een gat vallen. Op den duur wil je uit die dynamiek en gelijk op het passende niveau binnen komen.
En voor detachering boeit de lengte van opdracht niet want je bent toch in loondienst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:03
zwaanenberg schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:05:
[...]

Inderdaad logisch wat je zegt. Het zorgt er dan ook wat voor dat het verschil in opbrengsten ook dichter bij elkaar komt.

Maar hoe doen ze dat bij consultancy partijen? Dan werken die mensen dus altijd wat onder hun nivo met een salaris vaak nog wat lager dan in vaste dienst? Het enige interessante wat ik kan bedenken is dus voor erg jonge mensen die veel afwisseling willen
Dat kan ik mss wel beantwoorden. ik heb 15 jaar voor consultancy gewerkt bij grote tokos. Mijn ervaring is mss gekleurd maar ook op basis van vele mensen die ik heb gesproken
-Je wordt bij een klant gezet:
- je moet daarheen. Ook als is het 1+ uur reistijd enkele reis (yuk)
- weigeren kan niet, dat kun je mss.1x doen maar dan heb je een aantekening in je dossier (yuk)
- je krijgt marktconform betaald, wat betekent dat je mss 1/4 van je uurtarief betaald krijgt.
- het project is +75% van de tijd een minder project met backstabbing gefrustreerde collegas die je niet zelf kunt kiezen.
- Legacy code en weinig innovatie (sorry voor de taal)
- het zuigt alle levenenergie uit je
- aan het einde van de maand ben je blij dat je je vaste lasten kunt betalen.
- verplichte zogenaamd leuke meetings met je eigen collegas die helemaal niet leuk zijn, maar betweterige zeiktrutten zijn die alles beter hebben (yuk)

Daarom voor mij nooit meer een dienstverband bij een consultancy toko.

Ik blijf zzper anders liever geen werk. Die 90K en slechts 25 vakantiedagen kunnen ze ........

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
En toch heb je het er 15 jaar volgehouden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Montifaud
Skyaero schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:38:
Goed punt. Omdat ik niet beter wist. Net zoals een slecht huwelijk, waarom blijven mensen zo lang hangen? Ik ben nu 11 jaar zelfstandig en ik wil niet meer in loondienst, zeker niet bij een detacheerder.
Ik had jaren eerder voor mezelf moeten kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:45
Montifaud schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Dat kan ik mss wel beantwoorden. ik heb 15 jaar voor consultancy gewerkt bij grote tokos. Mijn ervaring is mss gekleurd maar ook op basis van vele mensen die ik heb gesproken
- weigeren kan niet, dat kun je mss.1x doen maar dan heb je een aantekening in je dossier (yuk)
- je krijgt marktconform betaald, wat betekent dat je mss 1/4 van je uurtarief betaald krijgt.
- het project is +75% van de tijd een kutproject met backstabbing kutcollegas die je niet zelf kunt kiezen.
- verplichte zogenaamd leuke meetings met je eigen collegas die helemaal niet leuk zijn, maar betweterige zeiktrutten zijn die alles beter hebben (yuk)

Ik blijf zzper anders liever geen werk. Die 90K en slechts 25 vakantiedagen kunnen ze ........
Ik herken wel wat je zegt. Heb bij een groot IT consultancy gewerkt en daar was dat ook zo. Dat was ook de reden denk ik dat men meer over hun lease auto aan t praten was dan over het werk.

Bij 2e consultancy toko was dat al stuk minder en kreeg meer betaald, die was ook stuk kleiner. Maar toen die ook steeds meer de big 5 achterna wouden gaan, ook voor mezelf gestart. In totaal 8,5 jaar gewerkt in de consultancy.

Voordeel is wel dat je zoveel mogelijk kan leren voordat je voor jezelf kan starten. Dat gebruik ik nu als ZZP'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Skyaero schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:38:
15 jaar voor consultancy club. Wat mij betreft gaan we hem/haar voordragen voor een lintje, want dit vind ik echt een prestatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:01

page404

Website says no

mannowlahn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:10:
[...]

15 jaar voor consultancy club. Wat mij betreft gaan we hem/haar voordragen voor een lintje, want dit vind ik echt een prestatie.
Ik heb het in totaal bijna 20 jaar gedaan :X
Van 1997 tot 2019 met 2 jaar tussendoor bij een eindklant in dienst. Ik snap nu pas in welke mate dat echt niet goed voor me was :|
Overigens merk ik dat ik sowieso een beetje klaar ben met uurtje factuurtje voor de klant werken. Ben sinds een maand of 2 aangehaakt in een start-up met twee anderen en ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest om aan het werk te zijn. Sterker nog, het voelt niet als werk. Enige punt van zorg is dat het wel de bedoeling is dat het een keer geld op gaat leveren, en liefst snel.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucon

*broem*

[...]

- het project is +75% van de tijd een kutproject met backstabbing kutcollegas die je niet zelf kunt kiezen.

Misschien wel het allergrootste nadeel vind ik dat overuren niet standaard uitbetaald worden. Juist omdat ze wel gefactureerd worden voelt dat enorm oneerlijk.

Het is voor mij vanzelfsprekend flink wat tandjes bij te zetten als er deadlines zijn. Dat vind ik geen enkel probleem, maar om dat vol te houden moet ik wel wat rust nemen in rustige tijden. En dat gaat op deze manier niet.

Dan kun je zeggen 'dan werk je toch niet over' -> klopt, maar zo'n passieve houding past niet bij me.

meestal is er wel iets te regelen, Maar dat is dan vaak too little, too late. Om het principe te laten werken moeten er voldoende overuren meetellen om voldoende compensatie over te houden

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 20-07-2025 08:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 09:24
@Yucon Als je overuren werkt maar die niet uitbetaald krijgt dan moet je daar snel weg. Dat is gewoon uitbuiting.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 20-07-2025 21:57 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:14
Yucon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Misschien wel het allergrootste nadeel vind ik dat overuren niet standaard uitbetaald worden. Juist omdat ze wel gefactureerd worden voelt dat enorm oneerlijk.

Het is voor mij vanzelfsprekend flink wat tandjes bij te zetten als er deadlines zijn. Dat vind ik geen enkel probleem, maar om dat vol te houden moet ik wel wat rust nemen in rustige tijden. En dat gaat op deze manier niet.

Dan kun je zeggen 'dan werk je toch niet over' -> klopt, maar zo'n passieve houding past niet bij me.

meestal is er wel iets te regelen, Maar dat is dan vaak too little, too late. Om het principe te laten werken moeten er voldoende overuren meetellen om voldoende compensatie over te houden
Ik kreeg altijd tijd voor tijd. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Wat wel het nadeel is dat je die tijd vaak terugkrijgt als het rustig is, bijv in de zomer of rond kerst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:45
Tijd voor tijd inderdaad. En anders schreef ik ze ook niet. Maar kon t altijd regelen bij eindklant als ik meer had gewerkt tijdens mn consultancy tijd

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:32

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Yucon schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Ik zou dan echt een klootzak zijn en tegen de klant zeggen dat ik niet kan overwerken want mijn werkgever factuurt jullie die uren wel maar ik krijg er niets voor betaald.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mrbones92 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Ik kreeg altijd tijd voor tijd. Daar werd niet moeilijk over gedaan. Wat wel het nadeel is dat je die tijd vaak terugkrijgt als het rustig is, bijv in de zomer of rond kerst
Dit vond ik het grootste struikelblok, overwerken zonder enig zicht op een gat in de planning om die tijd weer terug te krijgen. Je werkt flink over om een project volgens schema op te leveren en als beloning mag je gelijk door naar het volgende project. Vroeg mij altijd af waarom collega's in loondienst zo fel tegen overwerk of werken in het weekend waren, inmiddels begrijp ik het.

Naar mijn mening heb je als werkgever twee opties wanneer een deadline niet gehaald wordt:
A ) Je werkt niet over, levert te laat op en begint ook te laat bij de volgende klant; beide klanten teleurgesteld.
B ) Je werkt wel over, levert op tijd bij de eerste klant en geeft personeel daarna een paar dagen rust waardoor je te laat begint bij de volgende klant; enkele klant teleurgesteld.

Helaas kiest men vaak voor C, waar beide klanten en de werkgever voordeel hebben maar de werknemer aan het kortste eind trekt.

Afbeeldingslocatie: https://st.depositphotos.com/1695366/1398/v/950/depositphotos_13982165-stock-illustration-cartoon-man-chasing-a-carrot.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
page404 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:27:
[...]

Ik heb het in totaal bijna 20 jaar gedaan :X
Van 1997 tot 2019 met 2 jaar tussendoor bij een eindklant in dienst. Ik snap nu pas in welke mate dat echt niet goed voor me was :|
Overigens merk ik dat ik sowieso een beetje klaar ben met uurtje factuurtje voor de klant werken. Ben sinds een maand of 2 aangehaakt in een start-up met twee anderen en ik ben nog nooit zo gemotiveerd geweest om aan het werk te zijn. Sterker nog, het voelt niet als werk. Enige punt van zorg is dat het wel de bedoeling is dat het een keer geld op gaat leveren, en liefst snel.
Ja dat laatste been there done that. Mijn tijd wordt nu goed betaald of anders niet. Heb al genoeg honderden danwel duizenden uren verspilt in de hoop die jackpot te raken. Dat is leuk en te doen als je ergens in de twintig bent, daarna heb je die luze minder en ben je ook vaak heel wat ervaringen wijzer om niet weer voor de zoveelste unieke kans te vallen.

Voordel van een startup is wel dat je vrij snel kan bepalen of het uberhaupt een kans heeft, heb je na een jaar nog steeds geen fatsoenlijk inkomen danwel product op de plank, dan kan je maar beter snel door schakelen. De sunk cost fallacy syndrome is echt een ding. En of het geld gaat opleveren is heel snel te toetsen en onderdeel van business plan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
[...]
Dat kan ik mss wel beantwoorden. ik heb 15 jaar voor consultancy gewerkt bij grote tokos.

[...]
Denk dat daar je "probleem" zit. Ik werk bij een hele kleine consultancy/detacheerder en herken me niet in 1 van je punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
jongetje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Denk dat daar je "probleem" zit. Ik werk bij een hele kleine consultancy/detacheerder en herken me niet in 1 van je punten.
Ik werk ook samen met en/of zie mensen van kleinere consultancy bedrijven. Ik zie weinig verschil, misschien zijn de arbeidsvoorwaarden beter of heb je meer in de "melk te brokkelen".

Maar er is niets wat voor mij persoonlijk beter is dan ZZP-en. Je doet namelijk hetzelfde als bij een consultancybedrijf, maar je krijgt er veel beter voor betaald, en je hebt betere arbeidsvoorwaarden en veel meer vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
[...]

- het project is +75% van de tijd een minder project met backstabbing gefrustreerde collegas die je niet zelf kunt kiezen.

Dankje, erg helder om te lezen! (En dat ‘marktconform’ ja… red flag)

Wat me trouwens altijd wel verbaast heeft is dat vooral jongeren niet inzien dat dit gewoon businesses zijn. Ze zetten mensen op opdrachten uit en die mensen moeten meer opleveren dan dat ze kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gehakt
Laat ik dan ook een positieve kanttekening plaatsen. Want ik denk dat het zeker voor jongeren helemaal geen slechte carrière richting is in begin.

Je ziet vaak een aantal verschillende opdrachtgevers en/of projecten. Het niveau is over algemeen wat hoger dan bij opdrachtgevers. Kennisdeling zit vaak meer in het DNA van het bedrijf verweven.

Daarnaast zal je als je goed oplet zeker een aantal "hero's" vinden die qua niveau in die de top 1 tot 5% categorie vallen. Als je daarbij weet aan te haken dan kan je echt snel groeien.

Ik kan denk ik wel 10 officieuze mentoren opnoemen. In verloop van tijd deed ik hetzelfde. Soms organisch gegroeid, soms omdat mensen zelf om coaching vroegen.

Maargoed ik gok dat de meeste vooral negatief zijn over het bedrijfsmodel en positievere herinneringen hebben aan collega's 🙃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gehakt
Tylen schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Ik zou dan echt een klootzak zijn en tegen de klant zeggen dat ik niet kan overwerken want mijn werkgever factuurt jullie die uren wel maar ik krijg er niets voor betaald.
Dit vind ik wel interessant. Zeker ook omdat het veel upvotes krijgt.

Want wat hoop je precies te bereiken? Je betrekt de klant in een arbeidsrelatie issue wat primair tussen jou en je werkgever speelt.

Is het puur voor je eigen emotionele genoegdoening?
Verwacht je dat de klant namens jou gaat ingrijpen en je werkgever forceert je te geven waar je recht op denkt te hebben?
Misschien wordt ik door de manier waarop je het beschrijft op het verkeerde been gezet.

Het hangt af van de intentie van de boodschap en welk type klant je hebt, maar dat zou heel anders kunnen uitpakken dan je hoopt/verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Gehakt op 20-07-2025 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gehakt schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Want wat hoop je precies te bereiken? Je betrekt de klant in een arbeidsrelatie issue wat primair tussen jou en je werkgever speelt.

Verwacht je dat de klant namens jou gaat ingrijpen en je werkgever forceert je te geven waar je recht op denkt te hebben?
Misschien wordt ik door de manier waarop je het beschrijft op het verkeerde been gezet.

Het hangt af van de intentie van de boodschap en welk type klant je hebt, maar dat zou heel anders kunnen uitpakken dan je hoopt/verwacht.
Het zou voor mij dan zijn dat de klant ziet wat voor toxic detacheerder hij zaken mee doet.

Maar ik laat het nooit zover komen ;). Ben al jaren eigen baas. Heeeeerlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45
jadjong schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:18:
[...]
Helaas kiest men vaak voor C, waar beide klanten en de werkgever voordeel hebben maar de werknemer aan het kortste eind trekt.
Mijn ervaring is dat flink wat types het woord 'nee' niet kennen of durven te gebruiken. Als ik het team moet 'beschermen' tegen een PO-er / manager die weer eens komt met totaal onrealistische planningen of verwachtingen dan spreek ik mij uit. Valt me vaak genoeg op hoe weinig anderen dat doen.

En prima als een keer extra de schouders er onder moet. Mits in goed overleg. En het is erg afhankelijk van de organisatie of enige compensatie er dan in zit. Soms moet je nu eenmaal zaken zwart op wit vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

MacDennis76 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Mijn ervaring is dat flink wat types het woord 'nee' niet kennen of durven te gebruiken. Als ik het team moet 'beschermen' tegen een PO-er / manager die weer eens komt met totaal onrealistische planningen of verwachtingen dan spreek ik mij uit. Valt me vaak genoeg op hoe weinig anderen dat doen.

En prima als een keer extra de schouders er onder moet. Mits in goed overleg. En het is erg afhankelijk van de organisatie of enige compensatie er dan in zit. Soms moet je nu eenmaal zaken zwart op wit vastleggen.
Valt mij ook op. Heel veel (meer dan de helft) van de IT’ers is introvert en durft zijn bek niet open te trekken. Zo zonde.

Maar ik merk dat ik uit emotie ga reageren en dat ik beter bier kan gaan drinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 16:28
Tylen schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:31:
[...]

Valt mij ook op. Heel veel (meer dan de helft) van de IT’ers is introvert en durft zijn bek niet open te trekken. Zo zonde.

Maar ik merk dat ik uit emotie ga reageren en dat ik beter bier kan gaan drinken.
Waar je ook komt, het zijn altijd in een scrumteam maar 1 of 2 man die iets durven te zeggen. Vaak hoor je dan na afloop wat mensen er eigenlijk van vinden. Heel irritant. Maar biedt wel kansen aan de mensen die het wel doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 09:17

TMC

MacDennis76 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:47:
[...]

Ik heb bewondering voor mensen die zich verantwoordelijk voelen voor de planning van een ander en als gevolg daarvan overwerken. Ik snap dat niet, ik adviseer ook niet om dat te doen, maar ik heb wel respect voor de hoge mate van loyaliteit die mensen blijkbaar hebben richting hun opdrachtgever (of werkgever).

Ik heb in de praktijk bijna nooit meegemaakt dat een deadline echt 'belangrijk' is: er zijn geen echt nadelige gevolgen waar iemand écht last van heeft. Het enige fysieke gevolg dat ik ik meestal observeer is dat een manager/PO ergens moet gaan uitleggen waarom dingen anders lopen dan verwacht. Tja, dat is hun werk nou eenmaal en dingen lopen per definitie anders dan verwacht omdat niemand de toekomst kan voorspellen.

Overwerken doe ik alleen als ik er zelf zin in heb, in hoeverre een planning van een ander wel of niet gehaald wordt is niet relevant voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Recht op denk te hebben, of gewoon waar ik recht op heb? Een klant mag in dit geval imo gewoon transparantie verwachten, en zo te lezen denkt Tylen daar hetzelfde over :)

Ik weet wel dat ooit de werkgever de almachtige was en de werknemer maar wat blij moest zijn dat hij voor dat bedrijf mocht werken. Maar die tijden zijn gelukkig voorbij. Als overwerk niet wordt betaald, dan wordt er ook niet over gewerkt. Zo simpel ligt dat. Dan gaat de WG zelf maar aan de slag. Tijd voor jezelf is ook wat waard en dat mag je nooit zomaar gratis opgeven. Zeker niet als de WG er wél gewoon extra geld voor rekent.

* Destruction heeft in het verleden uit hart voor de zaak wel vaak extra uren gedraaid zonder daar ooit iets voor terug te willen.... Die werkgevers zijn daar stuk voor stuk beter en rijker van geworden. En ik? Ik heb daar de prijs voor betaald (burn-out met alle shit die daarbij hoort) en dat gaat mij absoluut nooit meer gebeuren. En al helemaal niet als ik daar niet fatsoenlijk voor betaald ga krijgen.

[ Voor 38% gewijzigd door Destruction op 20-07-2025 22:20 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik lees met verbazing over de eis dat er 100.000 euro borg gestort moet worden als je een detacheringtoko opricht. Als je start met maar een paar medewerkers is dat best veel en al helemaal als er geen courante rente (minimaal inflatieniveau) over vergoed wordt. Voor een toko met veel medewerkers (denk HeadFirst of CapGemini) is een ton juist heel weinig. Ik zou het redelijker vinden als er per medewerker een borg gestort zou moeten worden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
ari3 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 02:44:
Ik lees met verbazing over de eis dat er 100.000 euro borg gestort moet worden als je een detacheringtoko opricht. Als je start met maar een paar medewerkers is dat best veel en al helemaal als er geen courante rente (minimaal inflatieniveau) over vergoed wordt. Voor een toko met veel medewerkers (denk HeadFirst of CapGemini) is een ton juist heel weinig. Ik zou het redelijker vinden als er per medewerker een borg gestort zou moeten worden.
HeadFirst en Cap Gemini krijgen hoogstwaarschijnlijk ook vrijstelling van die borgsom, omdat zij al lange tijd beschikken over een bewezen SNA keurmerk.

Maar inderdaad, als je gaat detacheren of uitzenden, dan kom je er niet onderuit. Als je alleen work-for-hire (hoe heet dat ook alweer zo mooi in het Nederlands?), managed services of projecten doet kan je de wet TTA links laten liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 21-07-2025 06:40 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gehakt
@Liegebeest Aanneming van Werk.

Maar vergis je niet. Als x% (10%?) van je omzet uit uitlening komt of meer dan een miljoen oid, dan moet je ook toegelaten worden tot de markt.

Moet je dat certificeringscircus in, periodieke herkeuringen, de waarborgsom stallen etcetera...

Mijn hoop is dat de eerste kamer er een stokje voor steekt. Zij zijn wel kritisch op de drek die SZW produceert.
Onder andere dat ze na al die tijd nog steeds niet cijfermatig kunnen onderbouwen hoe groot het probleem is en waarom de HELE markt dan WTTA opgelegd krijgt.

Overigens enerzijds wijzen ze naar specifieke sectoren als de boosdoener. Vervolgens willen ze nu ook een sectoraal totaalverbod. Ik zou zeggen...dan kan WTTA door de shredder.

Zoals ik zei, dit weerhield mij er afgelopen jaar van zelf een werknemer aan te nemen.

Het enige lichtpuntje: men maakt zzpen kapot, maar inlening wordt ook een circus over een jaar...ben benieuwd wat grote opdrachtgevers gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

mannowlahn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Ja dat laatste been there done that. Mijn tijd wordt nu goed betaald of anders niet. Heb al genoeg honderden danwel duizenden uren verspilt in de hoop die jackpot te raken. Dat is leuk en te doen als je ergens in de twintig bent, daarna heb je die luze minder en ben je ook vaak heel wat ervaringen wijzer om niet weer voor de zoveelste unieke kans te vallen.

Voordel van een startup is wel dat je vrij snel kan bepalen of het uberhaupt een kans heeft, heb je na een jaar nog steeds geen fatsoenlijk inkomen danwel product op de plank, dan kan je maar beter snel door schakelen. De sunk cost fallacy syndrome is echt een ding. En of het geld gaat opleveren is heel snel te toetsen en onderdeel van business plan toch?
Je noemt wel een punt van aandacht hoor. We zijn nu een maand of 3 bezig en aardig op stoom met een redelijk goede kans op springplank/samenwerking van andere partijen. Als ik volgend voorjaar geen resultaat zie dan moet ik maar heroverwegen.
En het speelt mee dat hier toevallig drie mensen samenkwamen waarvan 1 met een concreet idee en een goed netwerk, en 2 mensen met inhoudelijke en technische ervaring die elkaar aanvullen en die samen denken: dat kan wel eens iets worden!
Ik heb nu WBSO aangevraagd en daar kan ik ongeveer mijn inkomstenderving mee compenseren omdat ik wat minder project uren kan draaien.
Thanks voor je ervaringen hiermee overigens. Leerzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
//edit

[ Voor 98% gewijzigd door Loev op 22-07-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:26
[...]

Die klant laat jou overwerken, betaald daar netjes voor maar vervolgens komt dit niet bij jou terecht zoals het hoort maar bij je detacheerbureautje. Als ik klant was zou ik dit graag weten zodat ik een pittig gesprek kon voeren met de detacheerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
jesselhh schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Die klant laat jou overwerken, betaald daar netjes voor maar vervolgens komt dit niet bij jou terecht zoals het hoort maar bij je detacheerbureautje. Als ik klant was zou ik dit graag weten zodat ik een pittig gesprek kon voeren met de detacheerder.
Eens, de klant zou dit moeten willen weten vanuit hun eigen interesse in de supply chain en het ethisch sourcen van extern personeel.

Echter, ik ben het oneens dat dit moet worden uitgespeeld via OP. Dat voelt namelijk als "naar de klant zeuren over je werkgever" en dat vind ik dan weer onprofessioneel en risicovol.

Heb je klachten over je werkgever, bespreek die met je werkgever. En het is aan de klant zelf om vast te stellen hoe zij met hun supply chain omgaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Dat is toch iets tussen jou en je werkgever? Jij hebt het contract gelezen en getekend. Ik vind dat onterecht achteraf janken dat je iets hebt getekend waar je niet blij mee bent achteraf gezien. Ik zou ook niet weten waarom de klant dat zou moeten weten en daar over moet gaan praten met de leverancier. Of ga jij als zelfstandige ook even na of de mensen bij IKEA goed behandeld worden voordat je je bureaustoel koopt? 8)7

Kijk dat dat soort gedrag om personeel op die manier te behandelen is natuurlijk absoluut niet nietjes, dat staat buiten kijf. Maar wel het contract tekenen en dan later gaan lopen zeiken bij een klant vind ik net-zo-niet-netjes.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het urenschrijf-systeem bij een werkgever is eigenlijk een factureringssysteem.

Voor jou komt het over als gewerkte uren registreren.
Voor de werkgever is het dat niet. Het is puur een manier om geld in rekening te brengen (omzet te genereren).

Vanuit die gedachte is het ook logisch dat de werkgever jou niet meer betaalt, als de omzet toeneemt.
Dat is natuurlijk vanuit het consultancybedrijf geredeneerd, dat jij werknemer bent in vaste dienst.

Als je dat structureel doet krijg je vaak wel een beperkte bonus, maar nooit de hele omzet. That's how it is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Prima discussie hoor, maar wat heeft dit te maken met freelancers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

page404 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:06:
Niets want hebben hier geen last van *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Niets want hebben hier geen last van *O* *O* *O*
En waar heb je wel last van? :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Extreem droge strot. Ik pak even een pintje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Dat is toch iets tussen jou en je werkgever?
In de eerste plaats wel. Als de klant echter vraagt waarom je naar huis gaat terwijl de tent figuurlijk in de fik staat dan is een 'we krijgen overwerk niet betaald' toch wel passend als reactie? Je hoeft daarbij niets te vertellen over wat de werkgever allemaal wel of niet factureert. Dan mag de klant zelf uitzoeken of zij wel betalen voor jouw overwerk en vervolgens 1+1 bij elkaar optellen. Eerlijkheid duurt het langst. Net als met tussenpartijen die jou inhuren voor 65 en doorverkopen voor 110, zolang alle betrokken partijen daarvan op de hoogte zijn is dat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
page404 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:06:
Deze werkgevers zijn een prima reden om voor jezelf te beginnen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

jadjong schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:57:
[...]

Deze werkgevers zijn een prima reden om voor jezelf te beginnen? :P
Het is wel een heel duidelijke motivatie om voor jezelf te beginnen en voor mij zeker ook een zegen dat die tussenpersoon-met-een-te-hoge-marge-en-teveel-zeggenschap er van tussen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jadjong schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:56:
[...]

In de eerste plaats wel. Als de klant echter vraagt waarom je naar huis gaat terwijl de tent figuurlijk in de fik staat dan is een 'we krijgen overwerk niet betaald' toch wel passend als reactie? Je hoeft daarbij niets te vertellen over wat de werkgever allemaal wel of niet factureert. Dan mag de klant zelf uitzoeken of zij wel betalen voor jouw overwerk en vervolgens 1+1 bij elkaar optellen. Eerlijkheid duurt het langst. Net als met tussenpartijen die jou inhuren voor 65 en doorverkopen voor 110, zolang alle betrokken partijen daarvan op de hoogte zijn is dat prima.
Als eerste vind ik dat een ongepaste reactie, als de nood echt zo hoog is dat het de spreekwoordelijke "staat in de fik" van toepassing is, los je dat op, punt. De discussie over het wel of niet betaald krijgen van die uren komt later wel. Als er een urgent issue is, los je het op. Dat is mijn motto in ieder geval.
En ook de opmerking "we krijgen overwerk niet betaald" is nog steeds iets tussen jou en werkgever.

Als er nu paniek is bij een klant, wat doe je dan als eerste: naar afdeling finance lopen en afstemmen dat deze uren betaald worden? Of ga je eerst het issue oplossen?
page404 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:10:
[...]

Het is wel een heel duidelijke motivatie om voor jezelf te beginnen en voor mij zeker ook een zegen dat die tussenpersoon-met-een-te-hoge-marge-en-teveel-zeggenschap er van tussen is.
Diezelfde tussenpersoon heeft je in veel gevallen de ervaring gegeven waardoor je als zelfstandige van start kan gaan... Ik snap grote onvrede over het soort werkgevers wat hier nu voorbij komt. Maar het is een groot deel van de mensen hier wel de directe springplank geweest om nu als zzp'er hun brood te kunnen verdienen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Als eerste vind ik dat een ongepaste reactie, als de nood echt zo hoog is dat het de spreekwoordelijke "staat in de fik" van toepassing is, los je dat op, punt. De discussie over het wel of niet betaald krijgen van die uren komt later wel. Als er een urgent issue is, los je het op. Dat is mijn motto in ieder geval.
Ook mijn motto omdat in 99,9999% van de gevallen er achteraf geen gezeur was over geld. Het ging echter om iemand die vooraf al weet dat er geen enkele compensatie tegenover staat. Van diegene kan ik het begrijpen dat een avond doorwerken of zaterdag terugkomen om iets op te lossen er gewoonweg niet in zit. Dat stukje goodwill was er misschien ooit wel maar heeft de werkgever vakkundig om zeep geholpen.
Welk antwoord aan de klant zou je passender vinden als een gedetacheerde werknemer om bovenstaande reden niet mee wil gaan in de overwerkplannen van zijn huidige klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Crazy D schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:52:
[...]

Dat is toch iets tussen jou en je werkgever? Jij hebt het contract gelezen en getekend. Ik vind dat onterecht achteraf janken dat je iets hebt getekend waar je niet blij mee bent achteraf gezien. Ik zou ook niet weten waarom de klant dat zou moeten weten en daar over moet gaan praten met de leverancier. Of ga jij als zelfstandige ook even na of de mensen bij IKEA goed behandeld worden voordat je je bureaustoel koopt? 8)7

Kijk dat dat soort gedrag om personeel op die manier te behandelen is natuurlijk absoluut niet nietjes, dat staat buiten kijf. Maar wel het contract tekenen en dan later gaan lopen zeiken bij een klant vind ik net-zo-niet-netjes.
Als ik niet betaald krijg, hoort mijn werkgever ook niet betaald te krijgen, dan zeur ik nergens over. Maar als de klant facturen ontvangt met overuren dan horen die betaald te worden, het is of 0, of 2, niet 1.

Ik neem aan dat in mijn contract niks staat over factureren naar de eindklant, zeker in loondienst heb je daar weinig over te zeggen. Als ik er dan achter kom dat ze wel voor me betalen maar ik niks krijg zal ik daar wat van zeggen tegen mijn werkgever, als die het niet verandert (door niet te factureren, of door mij alsnog te betalen) dan ga ik zeker naar de klant toe.

Situatie zal mij nooit overkomen gezien ik nooit in de detachering ga, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Ik verbaas me eigenlijk heel erg over hoe makkelijker sommigen hier accepteren dat ze maar niet betaald krijgen, als er in je contract had gestaan dat jij wel betaald krijgt maar de detacheerder geen overuren mag factureren garandeer ik nu al dat ze direct al het overwerk gestopt hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 08:56
Ach overuren is een, wat dacht je van dubbel boeken dan? Meerdere projecten en ook nog bezig zijn voor managed services. Gebeurt toch zo vaak bij detacheerders en consultancy bedrijven. En die winst gaat allemaal naar de baas.

De laatste man waar ik voor werkte, had een bv en een overeenkomst van 36 uur bij een opdrachtgever en werkte nog bij een andere opdrachtgever en deed nog acquisitie onder ‘werktijd’. En dan big smile en zeggen dat het om het resultaat gaat. Ja zo kan ik ook 170+k omzet op een jaar draaien en dan kreeg ik het verwijt dat ik niet hoger kwam dan 120k met gewoon m’n uren draaien bij mijn opdrachtgevers.

Als je werkt in loondienst werk je altijd voor iemand anders. Dat is per definitie hoe het werkt, wil je niet uitgebuit worden moet je zelf het risico nemen en gaan ondernemen. Blij dat ik dat twee jaar geleden heb ingezien.

En het ergste wat me kan overkomen is dat ik terug moet in loondienst.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
jesselhh schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:27:
Ik verbaas me eigenlijk heel erg over hoe makkelijker sommigen hier accepteren dat ze maar niet betaald krijgen, als er in je contract had gestaan dat jij wel betaald krijgt maar de detacheerder geen overuren mag factureren garandeer ik nu al dat ze direct al het overwerk gestopt hadden.
Ik heb niemand horen zeggen dat ze accepteren niet betaald te krijgen. Volgens mij is het vooral de vraag of je het over de rug van de klant met je werkgever uitvecht.
Als ik de reacties zo lees dan blijf ik wel bij mijn eerdere punt. Het heeft alles te maken met welke manier/intentie/emotie/timing je dit aangeeft bij de klant.
Voor een junior teamlid heb ik wel begrip maar een senior consultant moet problemen die buiten de opdrachtgever relatie liggen echt zelf kunnen oplossen. 😉

Als ik drama zie aankomen en merk dat iemand eigenlijk al met 1 been buiten de deur staat, dan sorteer ik liever vandaag voor op zijn vertrek dan morgen. Maargoed dat probleem heb je idd niet met freelancers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:14
Gehakt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:13:
[...]

Ik heb niemand horen zeggen dat ze accepteren niet betaald te krijgen. Volgens mij is het vooral de vraag of je het over de rug van de klant met je werkgever uitvecht.
Als ik de reacties zo lees dan blijf ik wel bij mijn eerdere punt. Het heeft alles te maken met welke manier/intentie/emotie/timing je dit aangeeft bij de klant.
Voor een junior teamlid heb ik wel begrip maar een senior consultant moet problemen die buiten de opdrachtgever relatie liggen echt zelf kunnen oplossen. 😉

Als ik drama zie aankomen en merk dat iemand eigenlijk al met 1 been buiten de deur staat, dan sorteer ik liever vandaag voor op zijn vertrek dan morgen. Maargoed dat probleem heb je idd niet met freelancers.
Haha dwarse freelancers die weigeren naar kantoor te komen of weigeren over te werken kom je zeker tegen. Maar goed daar ben je met 4 weken van af, ja het komt voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jadjong schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Ook mijn motto omdat in 99,9999% van de gevallen er achteraf geen gezeur was over geld. Het ging echter om iemand die vooraf al weet dat er geen enkele compensatie tegenover staat. Van diegene kan ik het begrijpen dat een avond doorwerken of zaterdag terugkomen om iets op te lossen er gewoonweg niet in zit. Dat stukje goodwill was er misschien ooit wel maar heeft de werkgever vakkundig om zeep geholpen.
Welk antwoord aan de klant zou je passender vinden als een gedetacheerde werknemer om bovenstaande reden niet mee wil gaan in de overwerkplannen van zijn huidige klant?
Het lekker bij de werkgever neerleggen. Het gaat je klant gewoon niets aan wat voor overeenkomst jij hebt en hoe vergoedingen geregeld zijn. Dus als die vraag komt zeg je, dat moet ik met xxx bepreken. Die kutbaas heeft wel werk voor je, en betaald je salaris ook als je geen opdracht hebt. Dus ben je het niet eens met zijn (of haar) manier van werken, zoek je dat conflict op en in het uiterste geval zoek je iets anders of ga je lekker voor jezelf beginnen. Maar dan niet zo laf zijn om wel te klagen bij note bene je klant, maar wel lafjes daar blijven.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jesselhh schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:27:
Het gaat niet om het gemak om te accepteren dat je dat niet betaald krijgt, maar dat het feit dat je dat wel of niet betaald krijgt iets is tussen jou en werkgever. Jij hebt getekend, met die voorwaarden ben je akkoord gegaan. En zelfs als er staat dat je overuren betaald krijgt, maar je krijgt ze niet betaald, is dat nog steeds iets tussen jou en de werkgever. Ik snap niet hoe makkelijk sommigen daar overheen stappen. Dat is hetzelfde als een contract met opdrachtgever tekenen voor 95 euro, en vervolgens hier komen klagen dat hij maar 95 euro betaald 8)7 Maar dat vind iedereen hier heel normaal: had je het contract niet moeten tekenen....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
loewie1984 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:31:
Ach overuren is een, wat dacht je van dubbel boeken dan? Meerdere projecten en ook nog bezig zijn voor managed services. Gebeurt toch zo vaak bij detacheerders en consultancy bedrijven. En die winst gaat allemaal naar de baas.

De laatste man waar ik voor werkte, had een bv en een overeenkomst van 36 uur bij een opdrachtgever en werkte nog bij een andere opdrachtgever en deed nog acquisitie onder ‘werktijd’. En dan big smile en zeggen dat het om het resultaat gaat. Ja zo kan ik ook 170+k omzet op een jaar draaien en dan kreeg ik het verwijt dat ik niet hoger kwam dan 120k met gewoon m’n uren draaien bij mijn opdrachtgevers.

Als je werkt in loondienst werk je altijd voor iemand anders. Dat is per definitie hoe het werkt, wil je niet uitgebuit worden moet je zelf het risico nemen en gaan ondernemen. Blij dat ik dat twee jaar geleden heb ingezien.

En het ergste wat me kan overkomen is dat ik terug moet in loondienst.
170k omzet draaien met twee klanten? Dan snap ik wel dat hij er twee nodig had want blijkbaar verkocht hij zichzelf voor een appel en een ei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
mannowlahn schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:33:
[...]

170k omzet draaien met twee klanten? Dan snap ik wel dat hij er twee nodig had want blijkbaar verkocht hij zichzelf voor een appel en een ei
Ik vind 170 best veel hoor, weet niet in welke wereld jij leeft. Uiteindelijk is dat ‘maar’ 1800 uur a 95 eu. Maar ik red dat zelf niet.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
loewie1984 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:42:
[...]

Ik vind 170 best veel hoor, weet niet in welke wereld jij leeft. Uiteindelijk is dat ‘maar’ 1800 uur a 95 eu. Maar ik red dat zelf niet.
Ja met 1 klant wel. Als jij dat pakt met twee klanten dan is dat tarief in eens heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Het lekker bij de werkgever neerleggen. Het gaat je klant gewoon niets aan wat voor overeenkomst jij hebt en hoe vergoedingen geregeld zijn. Dus als die vraag komt zeg je, dat moet ik met xxx bepreken. Die kutbaas heeft wel werk voor je, en betaald je salaris ook als je geen opdracht hebt. Dus ben je het niet eens met zijn (of haar) manier van werken, zoek je dat conflict op en in het uiterste geval zoek je iets anders of ga je lekker voor jezelf beginnen. Maar dan niet zo laf zijn om wel te klagen bij note bene je klant, maar wel lafjes daar blijven.
Denk dat we het gewoon anders opvatten. Jij classificeert het als klagen, ik zie het als een emotieloze/intentie-loze mededeling. Zolang je niet verwacht dat de klant jouw werkgever er op aanspreekt vind ik het niet lafjes. Of de werkgever overuren wel factureert (al dan niet voor dubbel tarief) en de werknemer er niet voor betaalt zie ik er los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Laatst online: 07:37
jadjong schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Denk dat we het gewoon anders opvatten. Jij classificeert het als klagen, ik zie het als een emotieloze/intentie-loze mededeling. Zolang je niet verwacht dat de klant jouw werkgever er op aanspreekt vind ik het niet lafjes. Of de werkgever overuren wel factureert (al dan niet voor dubbel tarief) en de werknemer er niet voor betaalt zie ik er los van.
Als het een emotieloze/intentieloze mededeling is waarvan je niet verwacht dat de klant er iets mee gaat doen, waarom doe je die mededeling dan? Wat is dan de functie ervan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

DJ Henk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Als het een emotieloze/intentieloze mededeling is waarvan je niet verwacht dat de klant er iets mee gaat doen, waarom doe je die mededeling dan? Wat is dan de functie ervan?
Voor mij persoonlijk, 100% transparantie geven. Dat is waar de klant ook recht op heeft imo. De werk/opdrachtgever gaat daar ongetwijfeld een andere draai aan geven, maar so be it. Overigens zou ik zo'n werk/opdrachtgever sowieso liever kwijt dan rijk zijn.

* Destruction is blij met een goede WG en daarnaast alle vrijheid om als ondernemer dingen te doen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Destruction op 21-07-2025 20:41 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 19:49

3DDude

I void warranty's

Ben het wel met CrazyD eens,

Tenzij het echt een self induced probleem was. (en als het structureel niet gefixt, wordt en elke week prijs is, is het wat anders). Maar met collega's complexe shit troubleshooten als het stuk is, is geen probleem; gewoon elkaar helpen.

Maar idd eerst fixen, en dan gewoon uren schrijven.
Doen ze dan moeilijk, dan compenseer je het en moeten ze maar kijken.
(lees gewoon tijd voor tijd nemen dan :D)

p.s. ik ben de luis in de pels maar ik heb gewoon gelijk, toch @Tylen :+

p.s2: iemand ervaring met Syfers ?

[ Voor 18% gewijzigd door 3DDude op 22-07-2025 00:28 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

3DDude schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 00:24:
Ben het wel met CrazyD eens,

Tenzij het echt een self induced probleem was. (en als het structureel niet gefixt, wordt en elke week prijs is, is het wat anders). Maar met collega's complexe shit troubleshooten als het stuk is, is geen probleem; gewoon elkaar helpen.

Maar idd eerst fixen, en dan gewoon uren schrijven.
Doen ze dan moeilijk, dan compenseer je het en moeten ze maar kijken.
(lees gewoon tijd voor tijd nemen dan :D)

p.s. ik ben de luis in de pels maar ik heb gewoon gelijk, toch @Tylen :+

p.s2: iemand ervaring met Syfers ?
Nee. ;). Je had nooit bij zo’n werkgever moeten gaan werken. Period.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-08 18:13
Ik werk inmiddels bijna 2 jaar voor een klant en ze zijn erg tevreden met mij. Vorig jaar is er echter een nieuwe tussenpartij gekomen en het samenwerken met hen verloopt behoorlijk moeizaam |:( .

Nu komt mijn verlenging van ruim 2 jaar ter sprake, en vanuit de klant gezien is er geen twijfel over verlenging. Alleen doet de tussenpartij erg moeilijk over de eis dat maximaal 70% van mijn omzet van deze ene klant afkomstig mag zijn. Dit jaar heb ik een ander, kleiner project erbij, en vorig jaar had ik twee kleine projecten ernaast. Daardoor komt de omzet van deze klant over FY2024 uit op ongeveer 75%. In FY2023 had ik nog een andere klant, maar dat was slechts één klein project (90% / 10%).

Vanuit ondernemersperspectief doe ik naar mijn mening alles goed: ik heb een zakelijke auto, investeringen, eigen laptop, telefoon, software en abonnementen, zoek actief naar nieuwe klanten en projecten, heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering en daarnaast een financiële buffer/investeringen van minimaal 2 jaar.

Mijn vraag is: hoe kan ik deze klant op legale wijze behouden en dit probleem structureel oplossen? Kleine projecten en parttime opdrachten zijn momenteel moeilijk te vinden (mede dankzij de Wet DBA?). Het duurde destijds bijna 8 maanden om überhaupt deze opdracht te vinden.
De samenwerking met deze klant is verder prettig, de opdracht breidt zich regelmatig uit, en ik pas de overeenkomst ongeveer elke 6 maanden aan.

Opties waar ik zelf aan denk:

- Gebruikmaken van het feit dat de scope regelmatig verandert en dit als aparte projecten of projectvertragingen zien.
- Mijn ZZP-onderneming omzetten naar een BV (ik bereid dit momenteel al voor, maar ik vraag me af of dit concreet helpt in mijn situatie).
- Mijn huidige parttime rol beëindigen of sterk verminderen (tot bijv. 16 uur) en daarnaast een ander contract voor 30 uur zoeken (risicovol gezien de huidige markt).

Hoe lossen anderen dit op korte en lange termijn op? Ik heb er geen problemen mee om langer voor deze klant te blijven werken. Vanwege hun interne RTO-beleid en andere beperkingen (er is al ruim een jaar geen interne rol beschikbaar voor mijn werk) is een dienstverband echter geen optie. Ik vind het overigens ook prettig om kleinere projecten ernaast te doen, omdat dit mij scherp houdt en ik daarmee flexibel blijf in wat ik zelf wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:50
efem schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:45:
Ik werk inmiddels bijna 2 jaar voor een klant en ze zijn erg tevreden met mij. Vorig jaar is er echter een nieuwe tussenpartij gekomen en het samenwerken met hen verloopt behoorlijk moeizaam |:( .

Nu komt mijn verlenging van ruim 2 jaar ter sprake, en vanuit de klant gezien is er geen twijfel over verlenging. Alleen doet de tussenpartij erg moeilijk over de eis dat maximaal 70% van mijn omzet van deze ene klant afkomstig mag zijn. Dit jaar heb ik een ander, kleiner project erbij, en vorig jaar had ik twee kleine projecten ernaast. Daardoor komt de omzet van deze klant over FY2024 uit op ongeveer 75%. In FY2023 had ik nog een andere klant, maar dat was slechts één klein project (90% / 10%).

Vanuit ondernemersperspectief doe ik naar mijn mening alles goed: ik heb een zakelijke auto, investeringen, eigen laptop, telefoon, software en abonnementen, zoek actief naar nieuwe klanten en projecten, heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering en daarnaast een financiële buffer/investeringen van minimaal 2 jaar.

Mijn vraag is: hoe kan ik deze klant op legale wijze behouden en dit probleem structureel oplossen? Kleine projecten en parttime opdrachten zijn momenteel moeilijk te vinden (mede dankzij de Wet DBA?). Het duurde destijds bijna 8 maanden om überhaupt deze opdracht te vinden.
De samenwerking met deze klant is verder prettig, de opdracht breidt zich regelmatig uit, en ik pas de overeenkomst ongeveer elke 6 maanden aan.

- Gebruikmaken van het feit dat de scope regelmatig verandert en dit als aparte projecten of projectvertragingen zien.
- Mijn ZZP-onderneming omzetten naar een BV (ik bereid dit momenteel al voor, maar ik vraag me af of dit concreet helpt in mijn situatie).
- Mijn huidige parttime rol beëindigen of sterk verminderen (tot bijv. 16 uur) en daarnaast een ander contract voor 30 uur zoeken (risicovol gezien de huidige markt).

Hoe lossen anderen dit op korte en lange termijn op? Ik heb er geen problemen mee om langer voor deze klant te blijven werken. Vanwege hun interne RTO-beleid en andere beperkingen (er is al ruim een jaar geen interne rol beschikbaar voor mijn werk) is een dienstverband echter geen optie. Ik vind het overigens ook prettig om kleinere projecten ernaast te doen, omdat dit mij scherp houdt en ik daarmee flexibel blijf in wat ik zelf wil doen.
Een BV starten helpt i.i.g. niet: https://www.nu.nl/economi...bv-waarschuwt-de-kvk.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:27
Mijn vraag is: hoe kan ik deze klant op legale wijze behouden en dit probleem structureel oplossen?
Ik denk dat oplossing vooral is om "nee" te zeggen tegen de tussenpartij. Zeker als jouw klant je heel graag wilt behouden dan zal dat niet een heel groot risico zijn.

De tussenpartij is namelijk onzin aan het verkopen. Er bestaat helemaal geen wet of regel die voorschrijft dat je maximaal 70% werkzaam mag zijn bij een andere partij. Jij bent je nu in allerlei bochten aan het wringen, terwijl de tussenpartij (op basis van dit verhaal) een beetje passief toe lijkt te kijken. Ze mogen zich echt wel wat beter verantwoorden, en zeker als je voor een kwart van je omzet voor een andere partij werkt, ook wat toeschietelijker.

Probeer vooral met de tussenpartij te werken aan een opdrachtomschrijving die resultaatgerichter is. Dat is namelijk wel van belang nu de Wet DBA weer bij al die tussenpartijen op het netvlies staat, en ze zullen ook wel weten dat de opdrachtbeschrijving van belang is. Zo leid je misschien de aandacht af van de 70%.

Door nu duidelijk een grens te stellen (en die moet je wel hard neerzetten door "nee" te zeggen), is er vaak toch een andere mogelijkheid om dit op te lossen. Bespreek dit ook met je eindklant, en kijk of er misschien een constructie met een andere tussenpartij mogelijk is.

(Misschien is je eerste fout ook wel geweest dat je eerlijk bent geweest over de verdeling tussen opdrachtgevers. Ik krijg meestal een dom formuliertje waar je een boolean moet invullen, en ze gaan dat echt niet controleren. Volgens mij is de onuitgesproken verwachting dat je daar gewoon een 'positief' antwoord op geeft, ook al is het niet zo. Maar misschien dat jouw tussenpartij grondiger controleert.)

[ Voor 35% gewijzigd door Aftansert op 22-07-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Is het werk dat je doet een enkel project wat vanwege slechte voorbereiding een gebed zonder einde wordt of rondt je de ene na de andere opdracht af voor dezelfde partij?

Bij de eerste kan je nog volhouden dat je extern ingehuurde kennis bent voor eenmalig gebruik, bij het tweede wordt het wel erg moeilijk om niet richting werknemer/werkgever te neigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
DJ Henk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:26:
[...]

Er zit eigenlijk wel een intentie in; mededelen waarom ik nu niet langer blijf zonder steeds een nieuw excuus over zieke konijnen bij de dierenarts of schoonmoeders ophalen bij de dagbesteding te hoeven verzinnen. Had misschien beter kunnen tikken dat er geen dubbele agenda achter de mededeling zat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41

Ik heb dit ook wel eens meegemaakt. Hoewel het eigenlijk tegen mijn natuur ingaat om niet gewoon eerlijk te zijn, vul ik die 70%-vraag tegenwoordig niet meer naar waarheid in. Het levert alleen maar gedoe op, omdat je dan ineens ‘punten scoort’ op een discutabel meetpunt voor (schijn)zelfstandigheid, terwijl het ook nog een momentopname is. Om die reden antwoord ik standaard dat het niet zo is. Mocht daar alsnog gedoe van komen, dan geef ik gewoon aan dat mijn situatie inmiddels veranderd is, dat mijn intentie was om meer dan 30% elders aan opdrachten binnen te halen, of dat ik het op een andere manier heb gemeten. Er zijn genoeg uitwegen.

Ik acht de kans ook klein dat je hierop echt problemen krijgt. Als je hierdoor als schijnzelfstandige zou worden aangemerkt, dan is er wel meer mis met de opdracht en kan een tussenpartij dat echt niet op jou afschuiven op basis van alleen deze vraag. Maar goed, uiteindelijk moet je hier als ondernemer je eigen afweging in maken. Persoonlijk vul ik dit soort vragen niet meer serieus in, zeker omdat degene die ze beoordelen meestal geen inhoudelijke kennis hebben en simpelweg vinkjes zetten op een checklist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
Dat de KvK dit roept heeft natuurlijk geen juridische waarde.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gehakt
Ik wordt ook een beetje simpel van het naroepen. Zie ook: https://www.roesfiscaalad...op-schijnzelfstandigheid/

Het is juridische onmogelijk om een arbeidsrelatie te hebben met een rechtsvorm. Dus als het puntje bij paaltje komt, dan zal de BD EERST moeten aantonen dat de b.v. geen realiteitswaarde heeft en dat daar doorheen gekeken mag worden.

Dit komt ook precies overeen met het eigen antwoord op een kamervraag. Dus juridisch is die drempel zeker hoger en agv daarvan het risico lager.

Het grootste euvel is dat opdrachtgevers zich op voorhand al bang hebben laten maken omdat de BD dit in hun analyse en excelsheets voor het gemak achterwege laat. De consequentie is dat je een opdrachtgever verliest voordat je überhaupt bij de rechter uitkomt. En dat is voldoende voor de BD. Die willen links of rechtsom minder zelfstandigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:50
Gehakt schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:26:
Ik wordt ook een beetje simpel van het naroepen. Zie ook: https://www.roesfiscaalad...op-schijnzelfstandigheid/

Het is juridische onmogelijk om een arbeidsrelatie te hebben met een rechtsvorm. Dus als het puntje bij paaltje komt, dan zal de BD EERST moeten aantonen dat de b.v. geen realiteitswaarde heeft en dat daar doorheen gekeken mag worden.

Dit komt ook precies overeen met het eigen antwoord op een kamervraag. Dus juridisch is die drempel zeker hoger en agv daarvan het risico lager.

Het grootste euvel is dat opdrachtgevers zich op voorhand al bang hebben laten maken omdat de BD dit in hun analyse en excelsheets voor het gemak achterwege laat. De consequentie is dat je een opdrachtgever verliest voordat je überhaupt bij de rechter uitkomt. En dat is voldoende voor de BD. Die willen links of rechtsom minder zelfstandigen.
Daar staat toch eigenlijk hetzelfde in alleen maak je het moeilijker voor de belastingdienst om te controleren Voordat de Belastingdienst kan beoordelen of sprake is van schijnzelfstandigheid, moet eerst worden vastgesteld of de BV voldoende realiteitswaarde heeft.

Of iemand schijnzelfstandig is, hangt in principe niet direct af van het wel of niet hebben van een BV. Dat criterium blijft dus ongewijzigd. De aanwezigheid van een BV kan de beoordeling wellicht moeilijker maken, maar is niet doorslaggevend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gehakt
In mijn beleving is het een andere vraag maar wel een vraag die EERST beantwoord moet worden voordat de vraag over schijnzelfstandigheid relevant wordt.

Vraag 1: Heeft de bv realiteitswaarde?
Ja => klaar, want onmogelijk om arbeidsrelatie met rechtspersoon te hebben.
Nee => ga door naar vraag 2.

Vraag 2: is er sprake van schijnzelfstandigheid?
Ja => shit
Nee => top.

Of een bv realiteitswaarde heeft kan in mijn beleving in allerlei aspecten zitten die soms ook buiten vraag 2 gelegen zijn.
Je hebt een duidelijk bedrijfsplan, eventuele andere investeringen met oog op omzet, etcetera...

Het punt is dat de BD bij de staart begint: stellen we schijnzelfstandigheid vast? Dan maken ze eerst de opdrachtgever bang of proberen eventueel dan de bv weg te redeneren.

Voor mij staat vast dat de "realiteitswaarde" een concrete factor is die meespeelt. Ik heb alleen nog weinig theorie of jurisprudentie gezien over wat men onder realiteitswaarde schaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino844
  • Laatst online: 03-09 11:40
Hoi allemaal, ik heb een aanbod gekregen om in loondienst te gaan.

Totale pakket (incl 13e maand, vakantiegeld, etc) komt neer op €8.000 per maand op basis van 40 uur

Zit nu op €95 per uur op basis van 36 uur opdracht minus kosten kom ik uit op ongeveer €13.000.

Groot verschil natuurlijk. Waarom ik twijfel is de dalende vraag naar zzp’er opdrachten en de mogelijkheid om management rol op te pakken en zo door te groeien. Hoe denken jullie op basis van dit pakket? En de aanbod vanuit de markt (data analist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie ontwikkelt hier hele applicaties stap voor stap met AI voor de klant?
Wat is je ervaring?
Wat zijn de limitaties?

Ben je een VIBE coder? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:15:
Wat is je ervaring?
Wat zijn de limitaties?

Niet voor de klant, wel in onze startup. Het is makkelijker om daar wat conventies over boord te gooien en we passen het “fail fast” principe toe. Dan kan je leuke dingen met vibe coding doen. Resultaten zijn wisselend en het lastigste is dat hij soms dingen omgooit die gisteren gerepareerd waren. Maar voor een MVP kan je snel ondervinden wat haalbaar is.
Bij de klant is het meer kleine stukjes code maken of snel wat losse tekst naar een leesbaar document omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
Tino844 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:14:

Totale pakket (incl 13e maand, vakantiegeld, etc) komt neer op €8.000 per maand op basis van 40 uur

Zit nu op €95 per uur op basis van 36 uur opdracht minus kosten kom ik uit op ongeveer €13.000.

Groot verschil natuurlijk. Waarom ik twijfel is de dalende vraag naar zzp’er opdrachten en de mogelijkheid om management rol op te pakken en zo door te groeien. Hoe denken jullie op basis van dit pakket? En de aanbod vanuit de markt (data analist)
Dus eigenlijk doe je dit vanwege de angst om niet verder als ZZP-er te kunnen? En niet omdat je hier echt voor kiest? En je zoekt nu bevestiging?

Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet?

Dan nog, mss kom ik ooit in dezelfde positie, maar ik zou het niet snel doen.
Mijn strategie is als ik niet verder kan, eerst eens die nieuwe wet af te wachten. Mss een kleine sabbatical, en dan echt een baan zoeken waar ik me in kan vinden.
Maar misschien is dat deze baan voor je.

Ik wens je veel wijsheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino844
Montifaud schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Dus eigenlijk doe je dit vanwege de angst om niet verder als ZZP-er te kunnen? En niet omdat je hier echt voor kiest? En je zoekt nu bevestiging?

Mijn strategie is als ik niet verder kan, eerst eens die nieuwe wet af te wachten. Mss een kleine sabbatical, en dan echt een baan zoeken waar ik me in kan vinden.

In mijn directe omgeving zie ik allemaal zzp’ers die lange tijd geen opdracht hebben gevonden of gestopt zijn met zzp’en.

Ik wil wel graag blijven zzp’en vanwege de afwisseling maar wil niet te lang blijven zitten zonder opdracht. Tot nu toe heb ik gewoon altijd opdrachten kunnen vinden die op elkaar aansluiten maar weet oprecht niet wat ik moet doen vandaar mijn post :).

Ene kant kan ik een management rol oppakken en zo verder groeien, andere kant scheelt het zeker financieel. Ik weet nog niet wat ik ga doen maar wou ook graag de meningen van anderen horen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
Tino844 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:51:
[...]

In mijn directe omgeving zie ik allemaal zzp’ers die lange tijd geen opdracht hebben gevonden of gestopt zijn met zzp’en.

Ik wil wel graag blijven zzp’en vanwege de afwisseling maar wil niet te lang blijven zitten zonder opdracht. Tot nu toe heb ik gewoon altijd opdrachten kunnen vinden die op elkaar aansluiten maar weet oprecht niet wat ik moet doen vandaar mijn post :).

Ene kant kan ik een management rol oppakken en zo verder groeien, andere kant scheelt het zeker financieel. Ik weet nog niet wat ik ga doen maar wou ook graag de meningen van anderen horen :)
OK dan lijk ik het goed te hebben geinterpreteerd. Mijn advies zou zijn:

- loopt je opdracht snel af en wil je zekerheid, kies die baan
- heb je genoeg buffer, kijk dan rustig na je opdracht naar een leuke baan. Wil je wel management in eigenlijk?
- loopt je opdracht nog even, wees dan eerlijk tegen dat bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45

In de huidige markt zijn dit opties die het overwegen waard zijn. Is er een pensioenvoorziening? Die kan afhankelijk van de organisatie en je leeftijd er voor zorgen dar het verschil minder groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Het is juridische onmogelijk om een arbeidsrelatie te hebben met een rechtsvorm.
De neten... Ik realiseer me daarnet wat: in elk geval het contract met één van mijn klanten, dat is tussen de tussenpartij en mij. De naam van m'n BV staat niet eens in het contract. :F Wat een faal aan mijn kant; ik ga daar ff achteraan.

Ha, gelukkig ben ik abuis. Het contract staat wel op de BV. Echt heh? Ik moet wakker worden. }:O

[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 23-07-2025 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Laatst online: 07:37
Wat is je ervaring?
Wat zijn de limitaties?

* DJ Henk steekt zijn hand op

Ik heb een korte opdracht (2,5 maand) bij een start-up. Ze hebben wel al enkele klantprojecten in de pijplijn zitten en de eerste vaste medewerkers zijn ook al aangenomen, maar die kunnen pas laat beginnen. Mijn taak is om zoveel mogelijk voor te bereiden, zodat die vaste werknemers een vliegende start kunnen maken.

Het product is "iets met AI". Kan er voor de zekerheid denk ik maar beter niks over zeggen hier.

Probleem is: het product moet in Python gebouwd worden en ik ben een Go developer die niet echt ervaring heeft met Python. Dus: vibecoding all the way! Heb zelf nog geen regel code geschreven.

Het valt me nog best mee hoe dat gaat. Ik gebruik Claude Code en laat die toestemming voor alles vragen en lees de diffs ook echt. Op die manier hou ik goed in de gaten wat er gebeurt en kan ik meteen bijsturen. Ik heb dan wel niet veel Python-ervaring, maar ik bouw al 25 jaar backends, en ik snap wel hoe dat gaat en wat je moet doen om te testen dat het werkt. Ook belangrijk: ik werk nog niet aan het echte product, maar meer aan prototypes om dingen te testen.

Evengoed, ik ben benieuwd wat die eerste werknemers ervan gaan vinden.

Leuke afwisseling van het normale werk en het is echt gaaf om zo betrokken te zijn bij een bedrijf waar nog niks is, behalve een hoop enthousiasme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino844
Montifaud schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:57:
[...]

OK dan lijk ik het goed te hebben geinterpreteerd. Mijn advies zou zijn:

- loopt je opdracht snel af en wil je zekerheid, kies die baan
- heb je genoeg buffer, kijk dan rustig na je opdracht naar een leuke baan. Wil je wel management in eigenlijk?
- loopt je opdracht nog even, wees dan eerlijk tegen dat bedrijf
Mijn opdracht loopt nog paar maanden maar ze wilden heel graag met mij door in vaste dienst. Het aanbod is wel aantrekkelijk vanwege de managementrol. Als freelancer krijg je dat niet makkelijk. En ja ik ambieer wel managementrollen omdat je zo door kan groeien. Thanks voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino844
MacDennis76 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:24:
[...]

In de huidige markt zijn dit opties die het overwegen waard zijn. Is er een pensioenvoorziening? Die kan afhankelijk van de organisatie en je leeftijd er voor zorgen dar het verschil minder groot is.
Ik ben 32 en pensioenvoorziening is prima in orde. En klopt in huidige markt is dit het overwegen waard vandaar mijn twijfels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn

Wat is de pensioen? Reken uit hoeveel de werkgever kwijt is voor verzekering mbt arbeidsongeschiktheid. Je hebt nu een zeer beperkte vergelijking.

Pensioen 10%? Arbeidsongeschiktheid verzekering kost de werkgever 15%

Data analist is overigens een van de rollen die enorme druk door AI hebben, daarop ook nog zzp ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tino844
mannowlahn schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Wat is de pensioen? Reken uit hoeveel de werkgever kwijt is voor verzekering mbt arbeidsongeschiktheid. Je hebt nu een zeer beperkte vergelijking.

Pensioen 10%? Arbeidsongeschiktheid verzekering kost de werkgever 15%

Data analist is overigens een van de rollen die enorme druk door AI hebben, daarop ook nog zzp ellende.
Dit was een eerste orienterend gesprek en heb nog niet alle financiele details omdat we nog niet concreet in onderhandeling zijn of ik het ga doen of niet.

Online zie ik dat je voor pensioen 1/3 zelf bijdraagt en 2/3 pensioen bedrijf betaald. Arbeidsongeschiktheid zou ik niet weten, verwacht marktconform

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
Montifaud schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Ach je kan die baan prima pakken in afwachting van de zzp wet toch? Je hebt inkomen en teert niet in je buffer. Zodra je weer kan freelancen zeg je de boel op. Simpel zat. Zo werkt het ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
DJ Henk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 07:37:
[...]

* DJ Henk steekt zijn hand op

Ik heb een korte opdracht (2,5 maand) bij een start-up. Ze hebben wel al enkele klantprojecten in de pijplijn zitten en de eerste vaste medewerkers zijn ook al aangenomen, maar die kunnen pas laat beginnen. Mijn taak is om zoveel mogelijk voor te bereiden, zodat die vaste werknemers een vliegende start kunnen maken.

Het product is "iets met AI". Kan er voor de zekerheid denk ik maar beter niks over zeggen hier.

Probleem is: het product moet in Python gebouwd worden en ik ben een Go developer die niet echt ervaring heeft met Python. Dus: vibecoding all the way! Heb zelf nog geen regel code geschreven.

Het valt me nog best mee hoe dat gaat. Ik gebruik Claude Code en laat die toestemming voor alles vragen en lees de diffs ook echt. Op die manier hou ik goed in de gaten wat er gebeurt en kan ik meteen bijsturen. Ik heb dan wel niet veel Python-ervaring, maar ik bouw al 25 jaar backends, en ik snap wel hoe dat gaat en wat je moet doen om te testen dat het werkt. Ook belangrijk: ik werk nog niet aan het echte product, maar meer aan prototypes om dingen te testen.

Evengoed, ik ben benieuwd wat die eerste werknemers ervan gaan vinden.

Leuke afwisseling van het normale werk en het is echt gaaf om zo betrokken te zijn bij een bedrijf waar nog niks is, behalve een hoop enthousiasme.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik denk dat veel mensen (terecht) enig wantrouwen hebben in de bewijslast die bij de BD zou liggen na met name het Toeslagenschandaal. Het bewijs in dat schandaal was zwartgelakt papier maar de mensen werden gewoon kaalgeplukt en van inkomsten, vermogen en eigendommen (en kinderen...) beroofd. Daaruit blijkt dat de BD kan doen wat men maar wil en gewoon hun zin zal krijgen. Als zij inzake DBA bepalen dat jij als opdrachtgever (of zzp'er) de vernieling in moet, dan ga je. Of je wel of niet aan de voorwaarden voor schijnzelfstandigheid voldoet zal niet zo heel veel uit blijken te maken.

Overigens mooi dat de BD minder zelfstandigheid wil, het was de VVD van Rutte die een einde wilde maken aan vaste contracten. Alles moest flexibel (kunnen) worden. Toen kwam er die economische crisis en daardoor zijn heel veel mensen zelfstandige geworden die anders gewoon in loondienst gebleven zouden zijn. Ik ken daar in mijn eigen omgeving al een aantal van. En tsja... Nu die dit gewend zijn krijg je die niet meer terug in loondienst. Die gaan dit werk niet meer uitvoeren voor ~50% van het geld ;)

Alles moest flexibel en flexibiliteit komt met een prijs, uiteraard. Ik was en ben het er volledig mee eens dat het aan banden gelegd wordt, kijk even naar al die nep ZZP'ers die voor PostNL/DHL etc rijden. Die hebben niets te zeggen over hun eigen uren of agenda, niets te zeggen over eigen vervanging, etc.. Die constructie moet inderdaad worden verboden en dat met terugwerkende kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 20:08
Wat is je ervaring?
Wat zijn de limitaties?

Geen hele applicaties maar gebruik het wel voor mijn werkzaamheden als programmeur.
Ervaring is gemixed, soms scheelt het best veel code zelf schrijven en soms heb ik het gevoel dat ik een stagiaire opdrachten geef en het werk aan het controleren ben.
Laatste moet je zeker nog doen doordat ai redelijk vaak nog fouten maakt en plezier is dan ook wel weg.

Ik doe het ook taakje voor taakje en commit dan, anders draai ik de boel weer terug. Maar een heel feature x laten maken zou ik niet doen/aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Weet iemand toevallig wat de uurtarief ranges zijn (waarvoor je maximaal kan aanbieden) voor een schaal 10 functie bij de belastingdienst (financien)? Dan weet ik wat je max kan opgeven zonder dat je te duur bent.

[ Voor 8% gewijzigd door Reiziger88 op 23-07-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Marc3l schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Geen hele applicaties maar gebruik het wel voor mijn werkzaamheden als programmeur.
Ervaring is gemixed, soms scheelt het best veel code zelf schrijven en soms heb ik het gevoel dat ik een stagiaire opdrachten geef en het werk aan het controleren ben.

[...]
Dat is ook precies hoe je die tools moet behandelen, als een stagiair :) Als dat ook je verwachting is, dan raak je minder snel teleurgesteld, en ga je de tools ook beter gebruiken (=op een andere manier aansturen en controleren). En dat levert weer betere output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 20:08
@Sefyu het is ook niet echt teleurstelling maar code controleren, promt corrigeren/aanpassen en weer wachten, ik haal daar ook weer niet echt voldoening uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Heeft iemand wel eens ervaren of er een maximum zit aan het aantal uur dat je in het buitenland werkt als ib ondernemer die via icp aangifte de btw verlegd?

Ik heb nl gereageerd op een opdracht voor 12 maanden in België. Vind de BD hier wat van, als ik de btw continu moet verleggen? Moet ik ze zelf even bellen of kan ik me beter inschrijven als ondernemer in België (zit ik vooralsnog niet op te wachten).

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
Reiziger88 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 17:27:
Weet iemand toevallig wat de uurtarief ranges zijn (waarvoor je maximaal kan aanbieden) voor een schaal 10 functie bij de belastingdienst (financien)? Dan weet ik wat je max kan opgeven zonder dat je te duur bent.
Dat kan de broker toch prima aangeven waarvoor maximaal aangeboden kan worden? Is dat te laag bel je een andere broker om te kijken of die lagere marge pakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loewie1984 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:40:
Heeft iemand wel eens ervaren of er een maximum zit aan het aantal uur dat je in het buitenland werkt als ib ondernemer die via icp aangifte de btw verlegd?

Ik heb nl gereageerd op een opdracht voor 12 maanden in België. Vind de BD hier wat van, als ik de btw continu moet verleggen? Moet ik ze zelf even bellen of kan ik me beter inschrijven als ondernemer in België (zit ik vooralsnog niet op te wachten).
Ga je alleen maar voor Belgie werken of ook dagelijks in Belgie?

Boven de 25% werk aldaar kom je in de Belgisch sociale verzekeringen. Even uitzoeken wat de implicaties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Dank, dat moet zich nog uitwijzen maar is wel goed om te weten al.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:40:

BD vindt er volgens mij niet zoveel van. Heb zelf in meerdere landen opdrachten gedaan, nog nooit een opmerking gekregen over het feit dat ik de BTW verleg.
Er moet wel een BTW aangifte gedaan worden voor het resultaat (prestatie) dat je in het buitenland behaald, deed mijn boekhouder altijd netjes.

Heb zelf ook (heel lang geleden) rondgelopen in Belgie. Hetgeen wat ik mij daar nog van herinner is dat ik een soort van werkvergunning aan moest vragen (Limosa verklaring) en een A1 verklaring voor het feit dat ik verzekerd was volgens de Nederlandse verzekeringen.
Weet niet of dat nog steeds geldt, dus misschien even naar kijken?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hier een enerverende periode achter de rug.

Had een opdracht tot het einde van het jaar. Opdrachtgever besloot eind mei dat alle ZZP'ers eruit ging, dus per eind juni geen opdracht meer. Precies op het moment dat ik op vakantie ging.
Samen met de manager nog gekeken of er een mouw aan te passen was, maar HR was onvermurwbaar.

Ik mocht wel in (project)loondienst bij de tussenpartij, graag zelfs (logisch...). Prima salarisaanbod gehad, maar ik heb ze even voor gerekend wat ze voorheen als marge pakten en wat hun nieuwe marge bij loondienst zou zijn. Die ging met 40k omhoog....
Vervolgens kon er wel 250eu bruto bij per maand. Prima. Doen we niet. Standaard weerwoord van hun zijde over risico's, studie aanbod, reiskostenvergoeding, leuke borrels.

Ik zag de bui al hangen met de altijd rustige zomerperiode en mijn vakantie dat een nieuwe opdracht wel even zou duren, aanbod is sowieso niet denderend dit jaar. Maar ach, met de vakantie in zicht vond ik het eerst ook wel prima.
Gek genoeg toch twee opdrachten aan geboden gekregen en gesprekken vlak voor mijn vakantie. Prima opdrachten. Beide 36u ipv huidige 32u en ook nog eens een flink hoger tarief.

De een wat korter dan de ander. Eigenlijk had de lange opdracht, gezien de Wet DBA perikelen, de voorkeur maar de korte opdracht was wel een net wat ander vakgebied waar ik wel zin in had.

Tijdens mijn vakantie nog wel de nodige telefoontjes en mailtjes aan gewaagd, maar het was het waard. Zaterdag terug gekomen van vakantie, maandag gestart bij de nieuwe (korte, maar ander vakgebied) opdracht. Denk dat verlenging er wel in zit tzt.
Effectief dus alleen in mijn vakantie zonder opdracht gezeten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud
B-Real schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:34:
Hier een enerverende periode achter de rug.

Had een opdracht tot het einde van het jaar. Opdrachtgever besloot eind mei dat alle ZZP'ers eruit ging, dus per eind juni geen opdracht meer. Precies op het moment dat ik op vakantie ging.
Samen met de manager nog gekeken of er een mouw aan te passen was, maar HR was onvermurwbaar.

Ik mocht wel in (project)loondienst bij de tussenpartij, graag zelfs (logisch...). Prima salarisaanbod gehad, maar ik heb ze even voor gerekend wat ze voorheen als marge pakten en wat hun nieuwe marge bij loondienst zou zijn. Die ging met 40k omhoog....
Vervolgens kon er wel 250eu bruto bij per maand. Prima. Doen we niet. Standaard weerwoord van hun zijde over risico's, studie aanbod, reiskostenvergoeding, leuke borrels.

Ik zag de bui al hangen met de altijd rustige zomerperiode en mijn vakantie dat een nieuwe opdracht wel even zou duren, aanbod is sowieso niet denderend dit jaar. Maar ach, met de vakantie in zicht vond ik het eerst ook wel prima.
Gek genoeg toch twee opdrachten aan geboden gekregen en gesprekken vlak voor mijn vakantie. Prima opdrachten. Beide 36u ipv huidige 32u en ook nog eens een flink hoger tarief.

De een wat korter dan de ander. Eigenlijk had de lange opdracht, gezien de Wet DBA perikelen, de voorkeur maar de korte opdracht was wel een net wat ander vakgebied waar ik wel zin in had.

Tijdens mijn vakantie nog wel de nodige telefoontjes en mailtjes aan gewaagd, maar het was het waard. Zaterdag terug gekomen van vakantie, maandag gestart bij de nieuwe (korte, maar ander vakgebied) opdracht. Denk dat verlenging er wel in zit tzt.
Effectief dus alleen in mijn vakantie zonder opdracht gezeten :)
Een mooi en hoopvol verhaal, welke branche/tech etc als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ben een beetje een vreemd eend in de bijt dit topic. Finance/control. De laatste jaren binnen de lokale overheid.
Sinds vorig jaar de stap naar ZZP gezet.
Pagina: 1 ... 635 ... 643 Laatste