Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Reiziger88 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:21:
Mijn vrouw werkte bij een rijksoverheid instelling als zzp’er die niet meer met zzp’ers werkt. Ze willen haar weer inhuren (waarschijnlijk). Ik denk dat ze de optie payroll gana aanbieden. Ik ben zelf ook ZZP’er, eenmanszaak. Als ik het geheel omzet naar BV en haar aanneem dan is dat toch WET DBA proof. Of willen tussenpersonen dat ook niet? En hoe groot is het verschil met payroll? Als ze eerst 80 euro vroeg en je vraagt nu 100 kom je dan op hetzelfde uit?
Als je haar in loondienst neemt dat is dat DBA-proof, ja. Je wordt dan een detacherings/uitzendbureau. Let er wel op dat als je te veel op een uitzendbureau lijkt (in plaats van een detacheringsbureau) dat er wat aanvullende regels/andere tarieven qua heffingen en volgens mij ook CAO-regels. Het fijne weet ik er niet (meer) van, maar zorgt dat je goed uitzoekt wat de gevolgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Aftansert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:44:
[...]

Nee, dat maakt niet uit, zoals al veelvuldig in dit topic besproken, en daar zijn ook genoeg artikelen over te vinden met een simpele zoekopdracht.

[...]
Uhm, volgens mij in dit geval wel, als ze werknemer is in de BV is dat lijkt me prima. Zelf een BV opzetten en jezelf verhuren werkt niet nee. Maar als je een werknemer (niet DGA) niet mag verhuren dan mag detachering ook niet meer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Shinji schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:16:
[...]

Uhm, volgens mij in dit geval wel, als ze werknemer is in de BV is dat lijkt me prima. Zelf een BV opzetten en jezelf verhuren werkt niet nee. Maar als je een werknemer (niet DGA) niet mag verhuren dan mag detachering ook niet meer lijkt me.
Nee dat mag niet. Hier prikt de belastingdienst direct doorheen. Als je zelf een detacheringsbureau wilt opzetten moet je een x aantal werknemers hebben. En alleen je vrouw als werknemer is natuurlijk niet de bedoeling. Anders had iedereen dat allang gedaan. Hebben we het al heel vaak over gehad in dit topic.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:21
Aftansert schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:44:
[...]

Nee, dat maakt niet uit, zoals al veelvuldig in dit topic besproken, en daar zijn ook genoeg artikelen over te vinden met een simpele zoekopdracht.

[...]

Dat is wat mij betreft het belangrijkste. Ik maak me in mijn situatie weinig zorgen over de Wet DBA en controles, maar als opdrachtgevers je niet willen inhuren dan houdt het op (al heb ik op dit moment 3 opdrachten als ZZPer, dus ook dat loopt in mijn geval los).
Aah, ik lees overal dat het niet mag als je zelf DGA bent. In dit geval zou ze in dienst zijn van mijn BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
3DDude schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:44:
Als ze payroll als enige optie aanbieden kan je de eenmanszaak / dan wel eigen BV wel vergeten.
Dan is het wellicht een mooi salaris, maar gelijk IB aftikken over wat je binnen haalt.

Daarom moet je de payroll constructie ook weigeren...
Waarom zou je weigeren als ze bijvoorbeeld 10 euro meer geven en je dan netto op hetzelfde uitkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reiziger88
Tylen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 07:51:
[...]

Nee dat mag niet. Hier prikt de belastingdienst direct doorheen. Als je zelf een detacheringsbureau wilt opzetten moet je een x aantal werknemers hebben. En alleen je vrouw als werknemer is natuurlijk niet de bedoeling. Anders had iedereen dat allang gedaan. Hebben we het al heel vaak over gehad in dit topic.
Waarom zou je eigenlijk niet zzp’er mogen zijn, waarbij je 1 medewerker hebt die je uitzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier toevallig meer mensen met Bunq & MoneyMonk? Tot voor kort kon ik via de Bunq koppeling meerdere rekeningen laten inlezen, maar ik moest m'n connectie vernieuwen en kan nu alleen m'n main rekening nog koppelen?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
[...]

Ik heb het proberen terug te zoeken in dit topic, maar kan het niet vinden. Het ging wel regelmatig om als groepje zzp’ers gezamenlijk iets te doen, maar dan ben je gezamenlijk ook eigenaar etc. Daar wordt door heen geprikt. Ik zie nergens een vereiste voor een minimaal aantal medewerkers voor een detacheerder.

Maar effectief mag je niet meer als detacheringsbureau beginnen dus, tenzij je direct x aantal medewerkers hebt?

Overigens, gaan ze voor detacheringsbureaus volgens mij binnenkort wel extra eisen stellen dacht ik, ergens een buffer moeten stallen of iets dergelijks. Dus of het in zijn geval haalbaar is is dan maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Reiziger88 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:40:
[...]

Waarom zou je eigenlijk niet zzp’er mogen zijn, waarbij je 1 medewerker hebt die je uitzend?
Als de directeur dezelfde persoon is als degene die uitgezonden wordt is dat enorm doorzichtig.

Daarnaast moet je, zoals hier al gezegd, als detacheerder je personeel aansluiten bij het verplichte branche (STIPP)pensioenfonds en zijn vast andere zaken zoals verzekeringen, UWV e.d. die je allemaal moet regelen.

(Als het allemaal zo simpel was dan was er nu helemaal geen issue met de wet DBA).

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 14-07-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:51
Shinji schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:47:
[...]
Maar effectief mag je niet meer als detacheringsbureau beginnen dus, tenzij je direct x aantal medewerkers hebt?

Overigens, gaan ze voor detacheringsbureaus volgens mij binnenkort wel extra eisen stellen dacht ik, ergens een buffer moeten stallen of iets dergelijks. Dus of het in zijn geval haalbaar is is dan maar de vraag.
Volgens mij is een minimumaantal medewerkers niet waar maar eerder iets dat inderdaad komt uit dat mogelijke scenario van 21 zelfstandigen die gezamenlijk een BV hebben en dan allemaal geen DGA zijn (want <5% aandeel). Nieuwe regels over het detacheren van mensen (en een ton borg moeten afgeven) helpen natuurlijk niet met de praktische haalbaarheid.

De wettekst stelt over partners wel heel simpel het volgende:
De belastingplichtige heeft een aanmerkelijk belang indien hij, al dan niet tezamen met zijn partner, direct of indirect:
a. voor ten minste 5% van het geplaatste kapitaal aandeelhouder is [..]
De exacte definitie van 'partner' kun je nog naar op zoek als je niet getrouwd bent maar je kan er vanuit gaan dat je gewoon beide als DGA gezien wordt en onder de regels daarvoor valt. Ik verwacht dan ook niet dat een inspecteur daar specifiek sympathiek naar zou kijken qua Wet DBA, je geniet namelijk al beide dezelfde voordelen qua sociale premies die niet van toepassing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:46
Shinji schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb het proberen terug te zoeken in dit topic, maar kan het niet vinden. Het ging wel regelmatig om als groepje zzp’ers gezamenlijk iets te doen, maar dan ben je gezamenlijk ook eigenaar etc. Daar wordt door heen geprikt. Ik zie nergens een vereiste voor een minimaal aantal medewerkers voor een detacheerder.

Klopt, de wet TTA. Met als bedoeling om te voorkomen dat grote partijen malafide uitzenders inhuren die geen premies betalen. In de realiteit wordt het ook veel moeilijker om nog een detachering bedrijfje te beginnen, wat slecht is voor de concurrentie. (in mijn ideale wereld zou iedereen die heel makkelijk aan een baan komt allemaal moeten freelancen en dezelfde premies mogen afdragen plus pensioen en aov, en zouden alle detacherings bedrijven falliet moeten gaan en al die eigenaren en recruiters een vak moeten leren, maar helaas zal dit niet gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 22:25
DennusB schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:44:
Hier toevallig meer mensen met Bunq & MoneyMonk? Tot voor kort kon ik via de Bunq koppeling meerdere rekeningen laten inlezen, maar ik moest m'n connectie vernieuwen en kan nu alleen m'n main rekening nog koppelen?
Ik heb knab met moneymonk, en daar is het sinds een paar maanden hetzelfde: de gratis koppeling trekt alleen de hoofdrekening binnen. Voor alle rekeningen moet je hun betaalde koppeling afnemen.

Vooralsnog heb ik de gratis gehouden, en ga ik de paar maandelijkse overboekingen naar de spaarrekeningen wel handmatig binnen trekken via een export - import

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Leftblank schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Volgens mij is een minimumaantal medewerkers niet waar maar eerder iets dat inderdaad komt uit dat mogelijke scenario van 21 zelfstandigen die gezamenlijk een BV hebben en dan allemaal geen DGA zijn (want <5% aandeel). Nieuwe regels over het detacheren van mensen (en een ton borg moeten afgeven) helpen natuurlijk niet met de praktische haalbaarheid.

De wettekst stelt over partners wel heel simpel het volgende:

[...]

De exacte definitie van 'partner' kun je nog naar op zoek als je niet getrouwd bent maar je kan er vanuit gaan dat je gewoon beide als DGA gezien wordt en onder de regels daarvoor valt. Ik verwacht dan ook niet dat een inspecteur daar specifiek sympathiek naar zou kijken qua Wet DBA, je geniet namelijk al beide dezelfde voordelen qua sociale premies die niet van toepassing zijn.
Dan maar de minderjarige kinderen directie maken.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 17:17
ConQuestador schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb knab met moneymonk, en daar is het sinds een paar maanden hetzelfde: de gratis koppeling trekt alleen de hoofdrekening binnen. Voor alle rekeningen moet je hun betaalde koppeling afnemen.
om "hun" te specificeren: KNAB's betaalde koppeling. Dit is toen een eenzijdige wijziging vanuit KNAB geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Hmmbob op 14-07-2025 10:21 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Mijn vrouw werkte bij een rijksoverheid instelling als zzp’er die niet meer met zzp’ers werkt. Ze willen haar weer inhuren (waarschijnlijk). Ik denk dat ze de optie payroll gana aanbieden. Ik ben zelf ook ZZP’er, eenmanszaak. Als ik het geheel omzet naar BV en haar aanneem dan is dat toch WET DBA proof. Of willen tussenpersonen dat ook niet? En hoe groot is het verschil met payroll? Als ze eerst 80 euro vroeg en je vraagt nu 100 kom je dan op hetzelfde uit?
Waarom zou je het omzetten naar BV? Je kan haar ook als eenmanszaak aannemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:55
jesselhh schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Waarom zou je het omzetten naar BV? Je kan haar ook als eenmanszaak aannemen
Omdat veel organisaties om 1 of andere reden een grote rode vlag bij de EMZ hebben. Die grote blauwe reus uit Zaandam heeft op Corporate daar ook een handje van.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Nu online
KillaZ schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Omdat veel organisaties om 1 of andere reden een grote rode vlag bij de EMZ hebben. Die grote blauwe reus uit Zaandam heeft op Corporate daar ook een handje van.
Ja oké, dat is een legitieme reden denk ik.
Zelf ga ik wel iemand aannemen binnenkort maar die zal ik op aangenomen werk zetten en niet detacheren dus daar krijg ik geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

KillaZ schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Maatje ZZP'r zit toch echt daar te werken ;) Als je die supermarkt bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Tylen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:26:
[...]

Maatje ZZP'r zit toch echt daar te werken ;) Als je die supermarkt bedoeld ;)
Bij de supermarkt zelf kan dat, helaas moest op Corporate (Ahold/GSO IT) alles via Headfirst of HarveyNash. Als je de hoge uitzondering had om direct te mogen factureren "moest" dat via een BV :F

Prima organisatie om het daar als ZZP'er uit te houden (zelf 2 jaar gedaan) daar niet van.

[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 14-07-2025 14:34 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

KillaZ schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:33:
[...]

Bij de supermarkt zelf kan dat, helaas moest op Corporate (Ahold/GSO IT) alles via Headfirst of HarveyNash. Als je de hoge uitzondering had om direct te mogen factureren "moest" dat via een BV :F

Prima organisatie om het daar als ZZP'er uit te houden (zelf 2 jaar gedaan) daar niet van.
Uiteraard op corporate. Denk niet dat een security expert achter een kassa gaat zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Tylen schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:51:
[...]

Uiteraard op corporate. Denk niet dat een security expert achter een kassa gaat zitten ;)
De brands hebben ook wel hun eigen CISO's, het had een optie geweest.. Zit hij er al lang? Grote kans dat we in dezelfde vleugel hebben gezeten :)

Ik hoop in ieder geval voor hem dat hij niet in dat web van HarveyNash daar zit, de voorwaarden van die club bij Ahold Delhaize kun je in een dik boek samenvatten (en na 60 dagen betaald krijgen, ook leuk :+ )

[ Voor 26% gewijzigd door KillaZ op 14-07-2025 15:12 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

De belastingdienst zegt hier doorheen te prikken. Bij mijn weten is er nog steeds geen jurisprudentie of deze uitleg ook klopt.

Ik weet dat de HR geoordeeld heeft dat een bv die als lege huls gezien kan worden niet telt. Dat was echter een heel specifieke situatie waarin die bv écht een lege huls was. Dat is bij ons allemaal niet zo. Wij hebben hier allemaal een bv om de risico's mbt aansprakelijkheid te beperken, nietwaar? O-). Daarmee heeft deze ineens wel realiteitswaarde.

Het nadeel is natuurlijk wel dat als je bij iets dergelijks van mening verschilt me de belastingdienst je bij de rechtbank eindigt en het daar uit mag leggen. Maar dat is nog steeds iets anders als dat het zo is omdat de belastingdienst zegt dat het zo is.

Overigens laat ik me graag corrigeren mocht ik ernaast zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gehakt
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik verwacht dat het in the end zal draaien om het doel waarvoor de organisatie constructie bestaat:

Bijv:
* De ingeleende is onderdeel van maatschap en is ofwel direct of via maatschap ingeleend. Maatschap voegt weinig toe aan situatie van ingeleende anders dan eenduidige branding? Dan stel ik me voor dat BD dit beschouwd als zelfstandig ingeleende bij opdrachtgever.

* Ingeleende zit in b.v. met zijn vrouw als bestuurder. Is feitelijk enig werknemer en de enige die omzet genereerd. Ook in dat geval kan ik me voorstellen dat de BD. Dit als een zelfstandige ziet die is ingeleend bij opdrachtgever.

* Ingeleende is consultant van startend detacheringsbedrijf met 10 andere werknemers. DGA van detacheringsbedrijf zorgt voor persoonlijke ontwikkeling en beoordelingsgesprekken.
In dit geval heeft de tussenliggende organisatie echt een rol en mate van gezag. (Overigens in dit geval zal je onder WAADI / WTTA vallen).

Persoonlijk verwacht ik dat het niks met het aantal mensen te maken, en alles met het doel waarvoor de organisatie bestaat en in de inleenketen zit.

Wat het imho ook een bijzonder vervelende discussie met de BD maakt en we weer wachtem op jurisprudentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn vrouw wil gaan ZZP'en, er is in haar branche voldoende vraag naar opdrachten. Echter is het vaak wel bij overheidsorganisaties en die besteden werk uit via openbare aanbestedingen (Tenderned).
Ik heb voldoende ervaring met offertes schrijven (calculeren) via Tenderned, dus dat komt wel goed. Vraag is echter of ze ZZP'ers (bedrijfsvorm eenmanszaak in eerste instantie) serieus nemen. Wat is jullie ervaring met Tenderned?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Yucon schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:46:
[...]

De belastingdienst zegt hier doorheen te prikken. Bij mijn weten is er nog steeds geen jurisprudentie of deze uitleg ook klopt.
Er doorheen prikken is niet zo moeilijk, volgens arbeidsrecht heeft iedere medewerker recht op een arbeidscontract met bijbehorende verplichtingen en beschermingen voor/vanuit de werkgever. Als DGA ontspring je de dans van een aantal rechten die je als werknemer wel hebt en ben je alsnog de lul wanneer je schijnzelfstandig bezig bent. Je kan als DGA niet boos worden op jezelf dat je met kerst meerdere nachtdiensten moet draaien terwijl je zwanger bent. :+
Wanneer jouw partner bij jou in dienst komt en jij je partner verhuurt zie ik geen reden om er doorheen te prikken want jouw partner beschikt over alle rechten en regelingen waar een werknemer gebruik van kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 23-07 09:44
Mijn vrouw [...] Als ik het geheel omzet naar BV en haar aanneem dan is dat toch WET DBA proof.
Als je gehuwd bent, zeker op gemeenschap van goederen, gaat dat feestje zeker weten niet op. Partner van DGA is belastingtechnisch soort-van DGA-by-proxy. Plus de vraag is of ze een volwaardig werknemer zou zijn; heb jij een gezagsverhouding met jouw vrouw? Ga je d'r werkelijk beoordelen en misschien zelfs ontslaan?

[ Voor 27% gewijzigd door Liegebeest op 14-07-2025 18:33 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
DennusB schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:44:
Nou, de pest is dat zodra je mensen uit gaat huren je met die mooie nieuwe wet te maken gaat krijgen... die ene waarbij je een ton onderpand bij de staat mag parkeren. Één werknemer detacheren zou nog best eens mogen, maar brengt meteen een berg verplichtingen met zich mee. Precies waarom ik het niet ben gaan doen.

Dit ding hier -> https://www.flexnieuws.nl...27-handhaving-vanaf-2028/

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 14-07-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Liegebeest schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Nou, de pest is dat zodra je mensen uit gaat huren je met die mooie nieuwe wet te maken gaat krijgen... die ene waarbij je een ton onderpand bij de staat mag parkeren. Één werknemer detacheren zou nog best eens mogen, maar brengt meteen een berg verplichtingen met zich mee. Precies waarom ik het niet ben gaan doen.

Dit ding hier -> https://www.flexnieuws.nl...27-handhaving-vanaf-2028/
Verkeerde quote gok ik?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Ha! Inderdaad ja! Excuses... ging over het feit dat je niet zomaar "even een detacheer BV start".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:43
Liegebeest schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:43:
[...]

Ha! Inderdaad ja! Excuses... ging over het feit dat je niet zomaar "even een detacheer BV start".
Maar hiermee maakt Nederland het toch bijna onmogelijk om een start-up te beginnen? Of zie ik iets over het hoofd? ZZP’en mag eigenlijk niet meer, want dan ben je al snel schijnzelfstandig. Een eigen detacheringsbedrijf starten kan ook niet, tenzij je meteen een flinke som geld aan de overheid betaalt. Dus je mag alleen nog ondernemen als je direct een compleet nieuw product of dienst lanceert, waar veel investering voor nodig is? Wat is nou precies het doel van de overheid hiermee?

Of mis ik iets? Dat hoop ik stiekem van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:04
Alive11 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Maar hiermee maakt Nederland het toch bijna onmogelijk om een start-up te beginnen? Of zie ik iets over het hoofd? ZZP’en mag eigenlijk niet meer, want dan ben je al snel schijnzelfstandig. Een eigen detacheringsbedrijf starten kan ook niet, tenzij je meteen een flinke som geld aan de overheid betaalt. Dus je mag alleen nog ondernemen als je direct een compleet nieuw product of dienst lanceert, waar veel investering voor nodig is? Wat is nou precies het doel van de overheid hiermee?

Als jij gewoon een startup begint met de intentie een detacheringsclub te worden is dat toch ook geen probleem. Dat lukt of wel of het lukt niet. Als je net bent gestart en je kan gewoon duidelijk je plannen laten zien zullen ze je echt niet stopzetten. Als je na 3 jaar nog steeds maar 2 man in dienst hebt moet je je zelf misschien ook gaan advragen of het je wel echt gelukt is om een detacheringsclub te starten.

Ook een nieuwe zzp'er zal echt wel even de tijd krijgen om aan te tonen echt zzp'er te zijn en bezig bent meerdere klanten te krijgen. Maar je moet dat natuurlijk wel zichtbaar maken. Misschien ben ik naief, maar het lijkt mij dat zolang je recht hebt op de startersaftrek nog wel het voordeel van de twijfel hebt, zeker als je gewoon goede plannen hebt.

Maarja, is jouw plan enkel een BV starten om 1 hele specifieke zzp'er aan een opdracht te kunnen helpen... wat voor businessplan is dat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Alive11 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:51:
[...]

Je mist niets en ik vrees dat @Yankovic er ook naast zit: die ton borgsom gaat gewoon verplicht zijn voor elk bedrijf dat mensen wil detacheren. Dit is onderdeel van de nieuwe wet Toetreding Terbeschikkingstelling Arbeidskrachten. Als jij mensen wilt uitzenden of detacheren, puur mensjes wilt uithuren voor klussen, dan zit je in dezelfde markt die wordt uitgemolken door die bureautjes die tientallen mensen uit Oost Europa ophokken en voor een habbekrats zwaar werk laten doen.

En daar wil de staat van af. Er zijn al keurmerken voor uitzendbureaus, die gaan ze aanscherpen en ook werkelijk verplicht stellen. Daar hoort die borgsom ook bij.

Hier uitgebreide uitleg.

Waar @Yankovic wel gelijk heeft: dat hoort onderdeel te zijn van je business plan. Als jij een detacheringsbureau wilt starten, heb je een idee hoe je genoeg mensen in dienst haalt om het rendabel te maken en heb je vast ook wel een idee voor startkapitaal.

Wat ik vervelender vind is dat je, als ik het goed begrijp, niet eens rente ontvangt over die borgsom die je plaatst. Dat wordt lekker cashen voor de overheid... nou ja, "cashen", met de huidige rentestanden? :+
Van de 15.000 uitzenders en detacheerders die straks toegelaten zullen worden, hebben er vierduizend nu al het SNA-keurmerk. De andere 11.000 duizend zijn niet in beeld.
Vijftienduizend, keer honderdduizend is toch anderhalf miljard waar ze rente over kunnen soeperen.

Maar, zoals ik in December vorig jaar al zei zie ik ook een kip-ei probleem: de processen rondom de keurmerken willen controleren hoe je het eea voor je medewerkers hebt geregeld, maar je kan pas medewerkers gaan detacheren als je een keurmerk hebt. :o

Volgens de eigen FAQ van het SNA kan je pas worden geïnspecteerd voor je eerste certificering na je eerste drie maanden als onderneming, inclusief belasting- en loonbetalingen. Maar dat betekent dus dat je die eerste drie maanden mensen niet zomaar geplaatst kan krijgen, want klanten vragen om het SNA-keurmerk (en het wordt wettelijk verplicht).

Kip-Ei.

EDIT:

Maar goed, de wet is er door en gaat per 1/1/2027 worden gehandhaafd.

[ Voor 27% gewijzigd door Liegebeest op 15-07-2025 06:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Liegebeest schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:10:
[...]

Opmerkelijk. Heb jij dan een opdracht aangenomen, of doe je gewoon uurtje-factuurtje doorfactureren?

Als dat het geval is en men verwacht dat plotseling de BD er niet langer doorheen kijkt? Dan is OF men nogal naïef over wat de BD gaat doen, OF is het enige dat nog nodig is dat Seven Stars, HeadFirst en al die andere lui een Ltd. in het buitenland maken.

...

In ander nieuws, ik had er al eerder wat over gepost, maar het gaat ook zeker relevant zijn voor @Orangelights23 die met zijn bedrijf actief is op de Nederlandse markt: ik maak me best wat zorgen over het zorgenkindje na wet DBA: wet TTA.

https://www.flexnieuws.nl...-de-kansen-en-uitdagingen

Als ik ook maar iemand anders dan mijzelf beschikbaar ga stellen voor de inhuurmarkt, moet ik per 2026 gaan voldoen aan een berg checklists en 100k€ als garantstelling storten.

In die zin meteen een interessante vraag aan Orangelights23, mede omdat ik ooit ook mensen wil detacheren: heb je de SNA keuring en de WAADI registratie op orde? Hoe verliep dat proces voor jou?

Ik mocht zelf nog geen SNA keuring starten, omdat ik nog niemand in dienst heb :O Een kip-ei-probleem.
Jeetje! Elke keer denk ik dat ik niet minder vertrouwen in de overheid kan krijgen, en dan lees ik zulke dingen. Lijkt me ook een grote overtreding van het Europese recht op ondernemerschap.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Nu lees ik dit hier en op andere plaatsen wel vaker genoemd als een enorme drempel enzo. Maar laten we eerlijk wezen, als je een IT freelancer bent die door wil groeien moet dat op zich toch wel gewoon te doen zijn?

Los van of het wat toevoegt lijkt me de drempel op zich niet onoverkomelijk. En je kunt moeilijk ontkennen dat het inderdaad flink stinkt aan de onderkant van de markt. Ergens zal daar niet eens perse het probleem zijn om een ton ergens vandaan te halen. Maar een ton die ook nog eens wit is, is mogelijk een groter probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
Ecological schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 06:28:
[...]

Jeetje! Elke keer denk ik dat ik niet minder vertrouwen in de overheid kan krijgen, en dan lees ik zulke dingen. Lijkt me ook een grote overtreding van het Europese recht op ondernemerschap.
Hoezo? Je hebt recht om een detacheringsbureau of uitzendbureau te starten. Je moet't alleen wel doen volgens de regels en met de nodige bescherming van jouw werknemers. Dat is het punt van deze wet: louche uitmelkers van oost-Europeanen opdoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
Yucon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:39:
Nu lees ik dit hier en op andere plaatsen wel vaker genoemd als een enorme drempel enzo. Maar laten we eerlijk wezen, als je een IT freelancer bent die door wil groeien moet dat op zich toch wel gewoon te doen zijn?
Als freelancer val je niet onder de Wet TTA, dus dat is sowieso geen probleem.
Ergens zal daar niet eens perse het probleem zijn om een ton ergens vandaan te halen. Maar een ton die ook nog eens wit is, is mogelijk een groter probleem.
Vergeet ook de halfjaarlijkse boekencontrole en de jaarlijkse her-certificering niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Liegebeest op 15-07-2025 07:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Ah, ook de KVK komt nu met een duidelijke waarschuwing:
Schijnzelfstandigheid omzeil je niet met een bv, waarschuwt de KVK

Startende ondernemers blijven zich inschrijven voor een bv, merkt de KVK. Mogelijk denken mensen dat ze hiermee schijnzelfstandigheid omzeilen, maar dat is "pertinent niet waar". Verder blijft het aantal starters dalen en het aantal stoppende ondernemers toenemen.

Het aantal starters dat zich inschreef voor een besloten vennootschap (bv) steeg met 21 procent, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK). Een mogelijke oorzaak volgens de KVK is dat de Belastingdienst sinds begin dit jaar schijnzelfstandigheid controleert en daarop handhaaft.

Schijnzelfstandigheid ontstaat als een opdrachtgever iemand als zzp'er inhuurt, maar er eigenlijk sprake is van loondienst. De afgelopen jaren handhaafde de Belastingdienst hier nog niet op, maar sinds begin dit jaar wel.

"Er heerst een idee dat met een bv risico's worden omzeild als het gaat om de beoordeling bij schijnzelfstandigheid, maar dat is pertinent niet waar", zegt Sergej Schuurman, jurist en contentredacteur bij de KVK. "Voor een eenmanszaak en een bv gelden dezelfde beoordelingscriteria."

(....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:26
Hmmbob schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:09:

[...]
Fijn dat de KVK het duidelijk communiceert. Dit veronderstelde geitenpaadje werd vooral gebruikt door de 'kop in het zand' ZZP'er. Voor een flink aantal mensen houdt het zzp bestaan gewoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-07 11:33
Yucon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:39:

Los van of het wat toevoegt lijkt me de drempel op zich niet onoverkomelijk. En je kunt moeilijk ontkennen dat het inderdaad flink stinkt aan de onderkant van de markt. Ergens zal daar niet eens perse het probleem zijn om een ton ergens vandaan te halen. Maar een ton die ook nog eens wit is, is mogelijk een groter probleem.
Een doorgroeipad van een IT freelancer is niet het oprichten van een consultancybureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Een doorgroeipad van een IT freelancer is niet het oprichten van een consultancybureau.
Juniors met een AI training op pad sturen en remote inschakelen lijkt mij een redelijk standaard pad. De uitdaging is alleen de juiste juniors vinden… en recruitment is een enorm verzadigde markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

[...]
Oh, en op ZiPconomy staat ook een alleraardigste uiteenzetting over het probleem door een universitair docent arbeidsrecht:
De VBAR: drie keer is scheepsrecht, maar zitten we wel op de juiste koers?

Zelfs na de tweede grote aanpassing zorgt de nieuwe zzp-wet niet voor de duidelijkheid die de praktijk nodig heeft. Hoe komt dat? Universitair docent Niels van der Neut (Universiteit van Amsterdam): ‘De focus ligt op het verkeerde probleem.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-07 19:19

[...]
Kan ook te maken hebben met box 3 veranderingen, dat er voor bv’s gekozen wordt. Dat je meer mensen ervoor ziet kiezen betekent niet dat de reden was. Je weet wel, dat correlatie/causaliteit dingetje.

Verder weet zwaanenberg ‘t ook niet, en roept wat op het forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
zwaanenberg schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:42:
[...]

Kan ook te maken hebben met box 3 veranderingen, dat er voor bv’s gekozen wordt. Dat je meer mensen ervoor ziet kiezen betekent niet dat de reden was. Je weet wel, dat correlatie/causaliteit dingetje.

Verder weet zwaanenberg ‘t ook niet, en roept wat op het forum
Oh eens hoor. In het artikel (/persbericht) wordt ook voldoende slag om de arm gehouden (ze strooien met "mogelijk") en er wordt 1x gezegd "er heerst een idee" - dat is ook lekker ontastbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:57

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:31:
[...]

Juniors met een AI training op pad sturen en remote inschakelen lijkt mij een redelijk standaard pad. De uitdaging is alleen de juiste juniors vinden… en recruitment is een enorm verzadigde markt.
Nou een standaard pad zou ik het niet willen noemen. Standaard is dat je werkt tot je genoeg geld hebt om te kunnen stoppen. Een niet onlogisch ander pad zou zijn om richting trainingen te gaan, of om standaard producten te ontwikkelen. Vanuit uurtje-factuurtje naar consultancy bureau... geen van de zzp'ers die ik ken denken zelfs maar aan dat pad.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Crazy D schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Nou een standaard pad zou ik het niet willen noemen. Standaard is dat je werkt tot je genoeg geld hebt om te kunnen stoppen. Een niet onlogisch ander pad zou zijn om richting trainingen te gaan, of om standaard producten te ontwikkelen. Vanuit uurtje-factuurtje naar consultancy bureau... geen van de zzp'ers die ik ken denken zelfs maar aan dat pad.
Afgezien van mij dan, hoewel we elkaar niet persoonlijk kennen. :)

Ik heb die wens voorlopig opgegeven, omdat A. leiding geven / managen echt geen forté van mij is en B. die wet TTA een te grote horde is.

Wet TTA kon ik nog omzeilen door ook werkelijk projecten / consultancy te doen, ipv uurtje-factuurtje iemand te plaatsen. Maar dan heb je ook werkelijk iemand nodig die je dat toevertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gehakt
Ik kom zelf vanaf begin af aan uit de consultancy en zag dat ook als groeidoel. Sterker nog afgelopen jaar ook de mogelijkheid gehad om eerste werknemer aan te nemen.

Ik heb het om precies dezelfde reden niet gedaan. WTTA kwam eraan waardoor je bedrijf expliciet toegelaten moet worden, anders mag je een werknemer niet uitlenen (detacheren, etcetera...) en opdrachtgevers mogen expliciet niet bij jou inlenen.

Het keuringscircus, de waarborgsom en de verwachte consternatie bij opdrachtgevers zette dat idee in de ijskast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SNA keurmerk is bovenal consolidatie van de sector. De kosten zijn makkelijker op te brengen door bedrijven met schaalgrootte en de wachttijd voor audit werpt een drempel op voor starters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:25
Welkom in een totaal andere wereld, de schrijverswereld. Mijn algemene voorwaarden zeggen dat beide partijen wanneer dan ook de samenwerking mogen opzeggen. Ik krijg toch per opdracht betaald en die opdrachten zijn doorlopend.

Waarom ik dit zo bedacht heb? Het kan voorkomen dat de opdrachtgever het niet (meer) met mij eens is. Zo is er een SEO agency uit Zwolle die steeds meer bedrijven door Europa heen opkoopt. Zo ook mijn Deense opdrachtgever. Maar ik kreeg ruzie met de opdrachtgever uit Zwolle, omdat zij mij in een schijnconstructie wilden drukken en mij onbetaald extra werk wilden laten doen.

Nu de Denen onderdeel zijn van de club uit Zwolle, heb ik de samenwerking opgezegd. De club uit Zwolle is bij mij niet welkom, dus nu de Denen ook niet meer.

Het gebeurt ook weleens andersom. Dat opdrachtgevers bij de eerste opdracht al niet tevreden zijn. Dan zetten we de samenwerking stop per e-mail en that’s it. Aan contracten en ander gezeur doe ik niet. Je bestelt een (paar) tekst(en) bij mij en het resultaat daarvan is dat je teksten krijgt. Daarna is de opdracht klaar. Bestel je morgen weer wat, is dat een terugkerende klant, geen doorlopend arbeidscontract. Wil je niet meer, dan bestel je niks meer. Risico van mijn vak.

Als je dan gedoe met elkaar hebt, is het zo klaar. Heb weleens meegemaakt dat een concullega een bericht kreeg: “Als ik jou voor mijn auto krijg, geef ik gas.” De beste man was ervan overtuigd dat al zijn opdrachtnemers hem probeerden op te lichten. Dat soort situaties wil ik dus niet. Dat zijn me die paar rotcenten niet waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:17
Dennisweb schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:23:
Welkom in een totaal andere wereld, de schrijverswereld. Mijn algemene voorwaarden zeggen dat beide partijen wanneer dan ook de samenwerking mogen opzeggen. Ik krijg toch per opdracht betaald en die opdrachten zijn doorlopend.

Waarom ik dit zo bedacht heb? Het kan voorkomen dat de opdrachtgever het niet (meer) met mij eens is. Zo is er een SEO agency uit Zwolle die steeds meer bedrijven door Europa heen opkoopt. Zo ook mijn Deense opdrachtgever. Maar ik kreeg ruzie met de opdrachtgever uit Zwolle, omdat zij mij in een schijnconstructie wilden drukken en mij onbetaald extra werk wilden laten doen.

Nu de Denen onderdeel zijn van de club uit Zwolle, heb ik de samenwerking opgezegd. De club uit Zwolle is bij mij niet welkom, dus nu de Denen ook niet meer.

Het gebeurt ook weleens andersom. Dat opdrachtgevers bij de eerste opdracht al niet tevreden zijn. Dan zetten we de samenwerking stop per e-mail en that’s it. Aan contracten en ander gezeur doe ik niet. Je bestelt een (paar) tekst(en) bij mij en het resultaat daarvan is dat je teksten krijgt. Daarna is de opdracht klaar. Bestel je morgen weer wat, is dat een terugkerende klant, geen doorlopend arbeidscontract. Wil je niet meer, dan bestel je niks meer. Risico van mijn vak.

Als je dan gedoe met elkaar hebt, is het zo klaar. Heb weleens meegemaakt dat een concullega een bericht kreeg: “Als ik jou voor mijn auto krijg, geef ik gas.” De beste man was ervan overtuigd dat al zijn opdrachtnemers hem probeerden op te lichten. Dat soort situaties wil ik dus niet. Dat zijn me die paar rotcenten niet waard.
Dat is idd een flexibele policy. Fijn dat je er zo in kunt staan.
Echter dit is een zzp ict forum en dit is toch echt een andere wereld. Opdrachten zijn landuriger, klantcontacten zijn op basis van langdurigere inzet. Je kunt niet zo maar zeggen: "oh ja? Jammer dan". Er is meer diplomatiek vereist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Training komt op hetzelfde principe neer dat je kennis gaat delen omdat het beter schaalt dan alles zelf doen, en een stuk minder stressvol. Eigen producten ontwikkelen is logisch voor ontwikkelaars, naar lang niet alle freelancers zijn ontwikkelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:25
Montifaud schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:30:
[...]

Echter dit is een zzp ict forum en dit is toch echt een andere wereld. Opdrachten zijn landuriger, klantcontacten zijn op basis van langdurigere inzet. Je kunt niet zo maar zeggen: "oh ja? Jammer dan". Er is meer diplomatiek vereist.
Yep. Snap ik. Maar dat van het Ministerie van Volksgezondheid lijkt wel op arbeid in loondienst. Iedereen mag het contract opzeggen, behalve de opdrachtnemer. Dat is raar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:44

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Echter dit is een zzp ict forum en dit is toch echt een andere wereld.
Toen er een algemeen ZZP icm DBA topic werd geopend, werd dat direct gesloten en iedereen doorverwezen naar dit topic. Daarom is het geen specifiek zzp/freelance ICT topic meer ;)

* Destruction heeft in het verleden wel verzoeken ingediend om de naam van dit topic te wijzigen gezien het bredere publiek dat hier nu rond hangt. Maar op dat verzoek is nooit enige reactie gekomen. Daarom blijft deze verwarring ook bestaan natuurlijk :)

* Destruction heeft ook gewerkt zoals@Dennisweb dat omschrijft. Als ik een half jaar werk voor je deed, dan was je gewoon een terugkerende klant. Géén vaste overeenkomsten, want dat past imo veel meer bij loondienst dan bij zelfstandige zijn.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gehakt
Dennisweb schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:23:

Wat jij hier omschrijft is imho gewoon "aanneming van werk". Ofwel klant koopt resultaat bij bedrijf. Dit heeft in basis niets met DBA te maken, want in dit geval verwacht ik ook niet dat in contract staat dat specifiek poppetje A van opdrachtnemer moet leveren.
Als er geen persoonlijke arbeid wordt geëist, ontbreekt het per definitie aan 1 van de 3 voorwaarden van een arbeidsrelatie.

Waar het in de IT in meeste gevallen om gaat is het leveren van een dienst, wat in geval van zelfstandigen vaak gaat om een "overeenkomst van opdracht".
Waar je persoonlijke kennis en kunde gaat toepassen op de specifieke uitdaging van klant tegen vergoeding.

DBA gaat om het onderscheid tussen een arbeidsrelatie en overeenkomst van opdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]
De aansprakelijkheid is enorm veel groter ook :) Weet niet of Dennis zich voor minimaal een half miljoen, ofzo, aansprakelijkheid moet verzekeren voor de teksten die hij levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Nah ben ik niet helemaal met je eens. In de ICT is het vanwege inwerken vaak praktischer om desnoods even een week ruzie te hebben maar daarna door te gaan, dan iemand moeten inwerken. Dat is gewoon meer pragmatisch dan diplomatiek :) En de zzp'er weet natuurlijk ook (zeker als het via tussenpartijen gaat) dat direct weglopen 'm op de zwarte lijst zet waarmee in 1 keer een set aan opdrachten niet meer beschikbaar komen. Eigenbelang dus van beide partijen.

Maar ook in de ICT zijn er genoeg aaneenschakelingen van kleine opdrachtjes. Niet alle ICT opdrachten is 40 uur per week voor 3 jaar waarvan de 1e 3 maanden als inwerktijd wordt gerekend he.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:17
Crazy D schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:09:
[...]

Nah ben ik niet helemaal met je eens. In de ICT is het vanwege inwerken vaak praktischer om desnoods even een week ruzie te hebben maar daarna door te gaan, dan iemand moeten inwerken. Dat is gewoon meer pragmatisch dan diplomatiek :) En de zzp'er weet natuurlijk ook (zeker als het via tussenpartijen gaat) dat direct weglopen 'm op de zwarte lijst zet waarmee in 1 keer een set aan opdrachten niet meer beschikbaar komen. Eigenbelang dus van beide partijen.

Maar ook in de ICT zijn er genoeg aaneenschakelingen van kleine opdrachtjes. Niet alle ICT opdrachten is 40 uur per week voor 3 jaar waarvan de 1e 3 maanden als inwerktijd wordt gerekend he.
Tjeh sorry als oude rot in het vak oordeel ik toch anders..ik werk 30 jaar in de IT als consultant, externe, gedetacheerde, zzper, en relaties zijn gewoon op basis van wederzijds vertrouwen. Als jij ingehuurd wordt voor een project is dat ontwikkelen voor een MVP en dan nog langer door. Geen korte opdrachten en "vrijheid blijheid".
Opdrachten duren jaren, mocht jij Greenfield kunnen doen, dan heb je mazzel. Dan kun je jaren door. En wat moet die zeikerige belastingdienst daar mee?

Laat mensen toch gewoon hun ding doen. Ach, misschien ben ik te libertarisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
mrbones92 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:24:
[...]

Fijn dat de KVK het duidelijk communiceert. Dit veronderstelde geitenpaadje werd vooral gebruikt door de 'kop in het zand' ZZP'er. Voor een flink aantal mensen houdt het zzp bestaan gewoon op.
Met alle respect, het maakt mij echt niks uit wat de KvK schrijft op een blogje.

Ik kijk liever naar wat juristen schrijven en wat de jurisprudentie laat zien.

Ik heb meerdere opdrachten paar jaar, heb een website en verkoop een applicatie en geef trainingen en mijn werk is absoluut niet ingebed in de organisatie, dus het is niet alsof dit mij raakt.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
Ecological schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Met alle respect, het maakt mij echt niks uit wat de KvK schrijft op een blogje.

Ik kijk liever naar wat juristen schrijven en wat de jurisprudentie laat zien.

Ik heb meerdere opdrachten paar jaar, heb een website en verkoop een applicatie en geef trainingen en mijn werk is absoluut niet ingebed in de organisatie, dus het is niet alsof dit mij raakt.
Dan is het bericht toch ook totaal niet voor jou bedoeld toch? Het is een (laatste) waarschuwing voor mensen die niet weten dat het wel of niet hebben van een BV geen snars uit maakt voor wet DBA. Het is dan aan hun om zich er verder in te verdiepen, en ze kunnen zich in elk geval niet beroepen op “ik wist het niet”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gehakt
En toch komt alles neer op framing in de media. Want het klopt wat er gezegd wordt maar het is de halve waarheid.

Neem de volgende beantwoording op kamervragen:
Waarom is de webmodule niet beschikbaar voor mensen die werken in een besloten
vennootschap?

Een arbeidsovereenkomst kan alleen ontstaan als wordt gecontracteerd met een natuurlijk persoon.
In geval een overeenkomst wordt aangegaan met een rechtspersoon, dan wordt een overeenkomst
gesloten met het bedrijf en niet met een natuurlijk persoon.

Zoals in de toelichting bij de webmodule is aangegeven, is het echter niet zo dat er geen sprake kan
zijn van schijnzelfstandigheid als een werkende zijn arbeid via een rechtspersoon verhuurt. Er kan
namelijk een arbeidsovereenkomst ontstaan als de rechtspersoon geen realiteitswaarde heeft
(“wezen gaat voor schijn”). Bijvoorbeeld, wanneer een rechtspersoon alleen is opgericht om
persoonlijke aansprakelijkheid te voorkomen, of om te zorgen dat opdrachtgevers geen loonheffingen
hoeven af te dragen. In dit soort gevallen wordt er ‘door de rechtspersoon heen gekeken’. Er ontstaat
dan een arbeidsrelatie met de persoon die de opdracht uitvoert. Een voorbeeld uit de jurisprudentie
is de uitkomst van de rechtszaak tussen Stichting Pensioenfonds PGGM en Stichting Thuiszorg
Rotterdam. Ondanks het contracteren via een BV oordeelde de Hoge Raad dat sprake was van een
arbeidsovereenkomst tussen Stichting Thuiszorg Rotterdam en haar directeur.2

Om de realiteitswaarde van een rechtspersoon te kunnen beoordelen, is een uitgebreid onderzoek
nodig naar de rechtspersoonsvorm en de werkzaamheden van degene die wordt ingehuurd. Daar is
de webmodule niet geschikt voor. Daarom kan de webmodule bij inhuur van een rechtspersoon niet
gebruikt worden.
Uitgangspunt is wel degelijk een contractering tussen rechtspersoon A en rechtspersoon B. Ik weet ook zeker dat ik jurisprudentie heb gezien waarbij de rechter oordeelt: "We komen nog niet toe aan de beoordeling van de arbeidsrelatie omdat er sprake is van een contractering tussen 2 rechtspersonen."

Ik lees in hun antwoord en rechtsuitspraak: "Beste BD (or whoever) toon eerst aan dat een van de rechtspersonen geen realiteitswaarde heeft."

Nu de praktijk: BD voort beoordeling uit bij opdrachtgever en zegt tegen opdrachtgever, gecontracteerde X is schijnzelfstandig en als u dat nu corrigeert doen we verder niet moeilijk. Kies verwachte antwoord van opdrachtgever:
  1. Beste BD, contractering is met rechtspersoon van X. Gaarne onderbouwen dat de X-bv. geen realiteitswaarde heeft.
  2. Beste BD, contract met X is gestopt.
Dus zelfs al zou de B.V. wel degelijk een hogere bewijslast drempel met zich meebrengen (zoals ze zelf aangeven), negeert de BD dit aspect en legt de druk bij de opdrachtgevers. En dan noemen we het "gepercipieerde pakkans"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Deveon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:31:
[...]

Dat, en laat 1 op de 100 het doen. Dat is op het geheel gezien best een aantal bedrijfjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:06
Mijn way out of wet dba / schijnzelfstandigheid is dat ik bezig ben om irca gecertificeerd iso27001 auditor te worden. En laten bedrijven daar nou toch vaak een extern persoon voor te moeten inhuren om niet hun eigen vlees te keuren.

Daarnaast NIS2 komt er aan, in België is het er al. Ik werk daar nu samen met een Belgische relatie die weer in opdracht van een groot internationaal audit bureau opdrachten doet. Als hij het te druk heeft krijg ik werk toegespeeld. Prima begin om een trackrecord op te bouwen. Er zit geen broker of intermediair tussen (ja dat is hij natuurlijk zo kun je het ook zien) de tarieven zijn ook nog eens veel beter, en er moeten straks heel wat bedrijven geaudit gaan worden.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:39
loewie1984 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:57:
Mijn way out of wet dba / schijnzelfstandigheid is dat ik bezig ben om irca gecertificeerd iso27001 auditor te worden. En laten bedrijven daar nou toch vaak een extern persoon voor te moeten inhuren om niet hun eigen vlees te keuren.

Daarnaast NIS2 komt er aan, in België is het er al. Ik werk daar nu samen met een Belgische relatie die weer in opdracht van een groot internationaal audit bureau opdrachten doet. Als hij het te druk heeft krijg ik werk toegespeeld. Prima begin om een trackrecord op te bouwen. Er zit geen broker of intermediair tussen (ja dat is hij natuurlijk zo kun je het ook zien) de tarieven zijn ook nog eens veel beter, en er moeten straks heel wat bedrijven geaudit gaan worden.
Ik werk al jaren als ai CISO in Europa en je zit met 27001 prima. Ik doe soms ook wat auditor klussen tussendoor en er is zeker in Nederland en België genoeg vraag. Bedenk je echter wel dat full time auditor spelen enorm veel energie kost en het lange dagen zijn. Ik zou het combineren met franework implementaties waarbij jij de ene keer implementeert en iemand uit je netwerk de interne audit doet en vice versa. Dat doe ik inmiddels ook een aantal jaar en dat is een mooie afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wat is een 'ai CISO'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
Ad Interim

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 11:06
Orangelights23 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Ik werk al jaren als ai CISO in Europa en je zit met 27001 prima. Ik doe soms ook wat auditor klussen tussendoor en er is zeker in Nederland en België genoeg vraag. Bedenk je echter wel dat full time auditor spelen enorm veel energie kost en het lange dagen zijn. Ik zou het combineren met franework implementaties waarbij jij de ene keer implementeert en iemand uit je netwerk de interne audit doet en vice versa. Dat doe ik inmiddels ook een aantal jaar en dat is een mooie afwisseling.
Dank voor je welgemeende tip, dat is ook precies mijn gedachte. Ik had van de week een gesprek met de operations manager emea van BSI over een audit rol. Zij zijn nu nog op zoek naar interne kandidaten maar ook zeer zeker externe kandidaten, en middels dat gesprek ben ik me ook gaan realiseren dat auditten dan ook echt alleen auditten is. Je moet objectief blijven, kunt eigenlijk geen advies geven al heb ik zelf gemerkt dat dat nog wel eens gebeurt.

Wat wel een interessant inzicht opleverde is dat hij aangaf dat het jarenlang iso 9001 was wat de klok sloeg en het nu een vd eerste jaren was dat 27001 de leiding overnam qua revenue stream.

Dus een implementatie, consult en audit rol gecombineerd past mij ook beter. Ik help te graag organisaties vooruit ipv alleen maar te controleren wat ze volgens een normering hadden moeten doen.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
loewie1984 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:20:
[...]

... en middels dat gesprek ben ik me ook gaan realiseren dat auditten dan ook echt alleen auditten is. Je moet objectief blijven, kunt eigenlijk geen advies geven al heb ik zelf gemerkt dat dat nog wel eens gebeurt.
...
Ik had dezelfde conclusie toen ik (pre-zzp) aan het solliciteren was op een audit-functie: precies de reden waarom ik daar niet geschikt voor was. Ik ben niet van het enkel aanwijzen, ik heb er ook een beeld bij hoe je het pragmatisch kan oplossen.

Dat deel uitschakelen moet je kunnen (en leuk vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Montifaud schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Tjeh sorry als oude rot in het vak oordeel ik toch anders..ik werk 30 jaar in de IT als consultant, externe, gedetacheerde, zzper, en relaties zijn gewoon op basis van wederzijds vertrouwen. Als jij ingehuurd wordt voor een project is dat ontwikkelen voor een MVP en dan nog langer door. Geen korte opdrachten en "vrijheid blijheid".
Opdrachten duren jaren, mocht jij Greenfield kunnen doen, dan heb je mazzel. Dan kun je jaren door. En wat moet die zeikerige belastingdienst daar mee?

Laat mensen toch gewoon hun ding doen. Ach, misschien ben ik te libertarisch.
Ik begrijp je reactie op mijn bericht niet helemaal. Ik stel nergens dat je dat niet moet kunnen doen, ik stel nergens dat IT enkel kortdurende opdrachten zijn. Ik stel nergens dat het niet op basis van vertrouwen zou kunnen. Sterker, zo heb ik alle opdrachten gedaan. Geloof 1 keer iets getekend, voor de rest is het gewoon op basis van vertrouwen.

Zoals jij het nu stelt is elke IT opdracht een MVP of een nieuw product ontwikkelen. Dat is ook onzin. IT is een breed begrip en soms zal het gaan om klussen van jaren, waarbij de inwerktijd alleen al maanden duurt. En soms gaat het om kleine klusjes. En vooral de grote opdrachten bieden een stuk minder vrijheid, aangezien daar maanden inwerktijd in kan zitten, dat gooi je niet zomaar even weg. Kleine opdrachten kun je veel makkelijker laten gaan als het om wat voor reden dan ook niet meer bevalt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07 18:17
Zijn er naar jullie mening of gevoel meer opdrachten voor zzp ontwikkelaars? Of is de concurrentie nog steeds groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

blizzard001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:45:
Zijn er naar jullie mening of gevoel meer opdrachten voor zzp ontwikkelaars? Of is de concurrentie nog steeds groot?
Meer dan wanneer?

En 'ontwikkelaar' is heel breed, kun je iets specifieker zijn?

Ik ben geen ontwikkelaar (nou ja, een beetje), maar in mijn vakgebied (testautomatisering) is de concurrentie voor de 'standaard'-rollen waarin je meewerkt in een development team nog steeds behoorlijk groot, en de tarieven zijn zo te zien ook matig.

Aan de andere kant, mijn eigen pijplijn is nog steeds redelijk goed gevuld, zowel met trainingen als met consultancy-opdrachten. Het is nu 1-2 maanden even rustiger, maar dat vind ik wel lekker. Ik voorzie vanaf september weer vol te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07 18:17
sebasd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:02:
[...]

Meer dan wanneer?

En 'ontwikkelaar' is heel breed, kun je iets specifieker zijn?

Ik ben geen ontwikkelaar (nou ja, een beetje), maar in mijn vakgebied (testautomatisering) is de concurrentie voor de 'standaard'-rollen waarin je meewerkt in een development team nog steeds behoorlijk groot, en de tarieven zijn zo te zien ook matig.

Aan de andere kant, mijn eigen pijplijn is nog steeds redelijk goed gevuld, zowel met trainingen als met consultancy-opdrachten. Het is nu 1-2 maanden even rustiger, maar dat vind ik wel lekker. Ik voorzie vanaf september weer vol te zitten.
Voordat ellende begon met wet DBA. Java en front-end ontwikkelaars.

Jij accepteert dan ook lagere tarieven? En hoe kom jij aan de opdrachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:50
Volgens mij is t werk niet minder maar het sentiment is wel anders.. op mijn huidige plek nemen ze niet snel meer zzpers aan (vinden t teveel gedoe, regeltjes van bovenaf). Het werk is niet echt minder maar ze zoeken liever detacheerders of kleinere MKBers nu..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:22
blizzard001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:45:
Heel recent meegemaakt dat er een (frontend) DEV klus werd opengezet. Dan vallen er in no-time tientallen CVs in mijn mailbox om mede te beoordelen. Ook van detachering clubs. Ik spreek geregeld diverse DEV zzp-ers inclusief types in de test automatisering en allen bevestigen ze dat 'de markt' in tijden niet zo slecht is geweest als nu. En een stuk slechter als toen in Corona tijd. Dat laatste was nog redelijk tijdelijk maar actueel ettert het al geruime tijd door.

Vrij stilzwijgend zie ik ondertussen de een na de andere DEV zzp-er weer in loondienst treden. De schoorsteen moet toch roken immers en die vacatures zijn er iig wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

blizzard001 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Voordat ellende begon met wet DBA. Java en front-end ontwikkelaars.

Jij accepteert dan ook lagere tarieven? En hoe kom jij aan de opdrachten?
Ja, vergeleken met vorige jaren zijn er over de hele breedte wel minder opdrachten.

Nee, zelf accepteer ik geen lagere tarieven. Sterker nog, ik ben een poging aan het doen af te stappen van uurtarieven en vooraf duidelijk gedefinieerd werk aan te nemen tegen een vaste prijs. Mijn omzet gaat als het goed is daarmee alleen maar (significant) omhoog.

Ik kom nu aan opdrachten uit mijn netwerk. Mensen die me kennen en me weten te vinden. Maar daar heb ik dan ook jarenlang in geïnvesteerd.

Daarnaast ben ik net begonnen met cold outreach, dus zelf potentiële opdrachtgevers benaderen, op een gestructureerde manier, om te zien of en hoe dat werkt. Voorlopig voornamelijk binnen Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Laatst online: 11:14
MacDennis76 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:28:
[...]

Heel recent meegemaakt dat er een (frontend) DEV klus werd opengezet. Dan vallen er in no-time tientallen CVs in mijn mailbox om mede te beoordelen. Ook van detachering clubs. Ik spreek geregeld diverse DEV zzp-ers inclusief types in de test automatisering en allen bevestigen ze dat 'de markt' in tijden niet zo slecht is geweest als nu. En een stuk slechter als toen in Corona tijd. Dat laatste was nog redelijk tijdelijk maar actueel ettert het al geruime tijd door.

Vrij stilzwijgend zie ik ondertussen de een na de andere DEV zzp-er weer in loondienst treden. De schoorsteen moet toch roken immers en die vacatures zijn er iig wel.
ter vergelijking, hoeveel kreeg je er een paar jaar terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Inmiddels gaan ze de opdracht uitzetten bij een aantal partijen. Je kan als zzp’er niet reageren zei de manager, maar je kan bijvoorbeeld bij headfirst via een payroll organisatie jezelf aanbieden. Weet iemand een organisatie die payroll aanbiedt en wat het minste geld gaat kosten? Marge en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Zoek ook goed uit wat payroll betekent voor je aftrekposten, hypotheek aanvragen, verzekeringen, buffers, etc. Kan zo maar zijn dat in loondienst dan alsnog de betere keus is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gehakt
Payrolling lijkt mij echt het slechtste van beide werelden. Een arbeidscontract wat waarschijnlijk dezelfde looptijd heeft als de opdracht en weinig/geen zekerheid bied.
Daarnaast tellen uren die je maakt onder een arbeidscontract ook niet mee voor het urencriterium igv een eenmanszaak.

Ik snap persoonlijk nooit zo goed de overweging voor payrolling ipv direct in dienst? Tenzij je dan wel nevenactiviteiten mag uitvoeren en die er ook aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
Gehakt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:34:
Payrolling lijkt mij echt het slechtste van beide werelden. Een arbeidscontract wat waarschijnlijk dezelfde looptijd heeft als de opdracht en weinig/geen zekerheid bied.
Daarnaast tellen uren die je maakt onder een arbeidscontract ook niet mee voor het urencriterium igv een eenmanszaak.

Ik snap persoonlijk nooit zo goed de overweging voor payrolling ipv direct in dienst? Tenzij je dan wel nevenactiviteiten mag uitvoeren en die er ook aankomen.
Stel er is iemand bij een opdrachtgever weggegaan, en er staat:
- Een vaste vacature open die gekoppeld is aan een (verouderd) schalen systeem uit de cao. Waar ze dus niet vanaf gaan wijken want dat is oneerlijk voor de mensen die er al zitten.
- Een externe vacature voor hetzelfde werk waar je opeens gewoon vrij uit je tarief kunt onderhandelen, vooral als je weet dat er mensen voor 105 euro per uur zitten.

Als er dan op die opdracht staat "geen zzp vanwege het ingebedde karakter", dan is payrolling zeker beter dan in dienst gaan, als je toch weet dat je makkelijk wat vindt als de opdracht afloopt. En je mag ook langer blijven zitten.

Ik heb wel eens geinformeerd om bij een van mijn opdrachtgever in dienst te gaan. Boden ze 90k max voor 40 uur per week terwijl ik als zzper 150k per jaar omzet had met 36 uur per week. Terwijl ik als zelfstandige langer vakantie had dan het vaste aantal vakantiedagen in vaste dienst. Het verschil was dat ik als externe uit project budget betaald werd, dat potje is na een aantal jaar leeg. Vaste mensen kwamen uit een vast jaarlijks potje.

[ Voor 20% gewijzigd door Leejjon op 17-07-2025 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
Gehakt schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:34:

Het is nu kiezen voor 5k a 6k per maand loondienst of 80-100 euro per uur payroll. Kan me toch niet voorstellen dat loondienst dan wint? Inkomsten van mijn vrouw zijn extra, dus voor de zekerheid van loondienst hoeft ze het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
Ok dat snap ik wel maar dan gaat het enkel om het geld en niet om ondernemerschap, aangezien dat hoogstwaarschijnlijk vervalt agv het urencriterium.

En de regering heeft ook niks bereikt want je ontwijkt het loonhuis/cao van de opdrachtgever en hebt nog steeds niet de bejubelde zekerheid van het vaste arbeidscontract.

Overigens, als men ECHT theoretisch moeilijk wil doen, dan kan je best discussiëren over met wie je de arbeidsrelatie hebt. Want de payroller neemt geen risico en het is de opdrachtgever die je materieel loon, voor persoonlijke arbeid geeft en zeker meer gezag zal voeren dan de payroller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Nu online
Leejjon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Stel er is iemand bij een opdrachtgever weggegaan, en er staat:
- Een vaste vacature open die gekoppeld is aan een (verouderd) schalen systeem uit de cao. Waar ze dus niet vanaf gaan wijken want dat is oneerlijk voor de mensen die er al zitten.
- Een externe vacature voor hetzelfde werk waar je opeens gewoon vrij uit je tarief kunt onderhandelen, vooral als je weet dat er mensen voor 105 euro per uur zitten.

Als er dan op die opdracht staat "geen zzp vanwege het ingebedde karakter", dan is payrolling zeker beter dan in dienst gaan, als je toch weet dat je makkelijk wat vindt als de opdracht afloopt. En je mag ook langer blijven zitten.

Ik heb wel eens geinformeerd om bij een van mijn opdrachtgever in dienst te gaan. Boden ze 90k max voor 40 uur per week terwijl ik als zzper 150k per jaar omzet had met 36 uur per week. Terwijl ik als zelfstandige langer vakantie had dan het vaste aantal vakantiedagen in vaste dienst. Het verschil was dat ik als externe uit project budget betaald werd, dat potje is na een aantal jaar leeg. Vaste mensen kwamen uit een vast jaarlijks potje.
Dat is niet zo'n gek aanbod hoor gezien de hoogte van de werkgeverslasten daarbovenop. Ik denk dat je tarief (veel) te laag was destijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
jesselhh schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Dat is niet zo'n gek aanbod hoor gezien de hoogte van de werkgeverslasten daarbovenop. Ik denk dat je tarief (veel) te laag was destijds.
Ik wilde ook al zeggen, 90k loondienst vs 150k omzet is echt niet slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Nu online
Gehakt schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:05:
[...]
En de regering heeft ook niks bereikt want je ontwijkt het loonhuis/cao van de opdrachtgever en hebt nog steeds niet de bejubelde zekerheid van het vaste arbeidscontract.

Overigens, als men ECHT theoretisch moeilijk wil doen, dan kan je best discussiëren over met wie je de arbeidsrelatie hebt. Want de payroller neemt geen risico en het is de opdrachtgever die je materieel loon, voor persoonlijke arbeid geeft en zeker meer gezag zal voeren dan de payroller.
Precies. Ik zie heel graag jurisprudentie zien mbt een payroll-medewerker die claimt eigenlijk in loondienst te zijn van de eindklant. Kunnen we die hele payroll-branch meteen afschaffen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:22
Gehakt schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:05:
Niet relevant in kader van wet DBA. Je bent immers in loondienst in de keten.

De payroll organisatie neemt iig allerhande risico ..
https://www.kvk.nl/person...-zijn-de-voor-en-nadelen/

[ Voor 15% gewijzigd door MacDennis76 op 18-07-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
[...]

Dat was 95 euro per uur. Dat is niet hoog maar niet "veel te laag" toch? En zoals ik al zei, ik heb dat jaar maar 1500 uur gewerkt. Ik denk in totaal twee maanden vrij geweest. Dat lijkt mij meer dan het gemiddelde bedrijf aan vakantie dagen bied.

[ Voor 20% gewijzigd door Leejjon op 18-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 23:40

TMC

[...]

Shinji schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:38:
[...]

Ik wilde ook al zeggen, 90k loondienst vs 150k omzet is echt niet slecht.
Werkgeverslasten komen toch niet in de buurt van 60k? Dat zal niet meer dan 20k zijn. Maar mijn mening echt een fors verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

TMC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:28:
[...]

[...]
Werkgeverslasten komen toch niet in de buurt van 60k? Dat zal niet meer dan 20k zijn. Maar mijn mening echt een fors verschil.
Volgens mij tussen de 25 en 30% van bruto loon.

Natuurlijk is er een fors verschil. Als jij je armen breekt en 2 maanden kunt werken, is je omzet opeens niet 150k maar 125. Heb je pech en zit je een maand op de bank omdat je ene klus eerder stopt dan verwacht, is het nog 112k. En dan is het verschil opeens niet eens zo heel groot meer t.o.v. wat het in 1e instantie lijkt. Je kunt gewoon niet verwachten (nou ja, kan wel natuurlijk) dat je in loondienst gaat verdienen wat nu je omzet is. Als dat gebeurt zat je veel en veel te laag met je tarief.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

Crazy D schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Volgens mij tussen de 25 en 30% van bruto loon.

Natuurlijk is er een fors verschil. Als jij je armen breekt en 2 maanden kunt werken, is je omzet opeens niet 150k maar 125. Heb je pech en zit je een maand op de bank omdat je ene klus eerder stopt dan verwacht, is het nog 112k. En dan is het verschil opeens niet eens zo heel groot meer t.o.v. wat het in 1e instantie lijkt. Je kunt gewoon niet verwachten (nou ja, kan wel natuurlijk) dat je in loondienst gaat verdienen wat nu je omzet is. Als dat gebeurt zat je veel en veel te laag met je tarief.
Zelfs als is het 30% (volgens mij niet) dan kom je op 30k, niet op 60k. Logisch dat in loondienst de beloning lager ligt, maar 90k is gewoon zeer laag.

Het voorbeeld van ziek worden wordt vaak genoemd, alleen dit komt gedurende je werkzame leven als het goed is niet zo vaak voor. Gedurende de overige maanden verdien je duizenden euro's meer waarmee je dat risico makkelijk op kan vangen.

Eerlijk gezegd verbaast het me dat zelfs in het freelance topic er enorm conservatief wordt gedacht over ondernemerschap op basis van sentiment i.p.v. feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
  • Nu online
[...]

[...]
Klopt, maar het risico, zakelijke kosten, verzekeringen e.d. zullen dat gat van 40k wel echt flink verkleinen, ik vind het in ieder geval geen gek aanbod maar smaken verschillen natuurlijk.
Ik denk dat als je een goede berekening maakt je vrij snel zult zien dat het geen heel gek aanbod is.

Natuurlijk hou je als zzp'er meer over en heb je meer vrijheid, maar 2 maanden zonder opdracht en je had beter die 90k in loondienst kunnen pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC

TMC

jesselhh schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Klopt, maar het risico, zakelijke kosten, verzekeringen e.d. zullen dat gat van 40k wel echt flink verkleinen, ik vind het in ieder geval geen gek aanbod maar smaken verschillen natuurlijk.
Ik denk dat als je een goede berekening maakt je vrij snel zult zien dat het geen heel gek aanbod is.
Welke verzekering en zakelijke kosten zijn 40k?
Natuurlijk hou je als zzp'er meer over en heb je meer vrijheid, maar 2 maanden zonder opdracht en je had beter die 90k in loondienst kunnen pakken.
Ik probeer het even te begrijpen hoor. Als je 2 maanden geen opdracht hebt is de omzet 125k. Dat is 35k meer dan wat je in loondienst zou krijgen. En dan heb je ook nog eens 2 maanden vrij. Wat is er precies beter aan loondienst dan?

[ Voor 20% gewijzigd door TMC op 18-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Geen. Gereedschap en werkplek kan dit gat opvullen. Echter vervaagt die grens ook regelmatig door externen gereedschap en een werkplek te geven uit gemak of veiligheidsoverwegingen.
De optelling van alles bij elkaar kan best op 60k per jaar uit komen, maar dan voornamelijk bij kleine werkgevers met 20 man of minder. Heb je er 5000 op de lijst staan dan is ongeplande afwezigheid een veel minder grote kostenpost. Ben je echt groot dan kan je verzekeringen ook negeren en zelf de kosten ophoesten als het moment daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Nu online
TMC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:48:
[...]
Zelfs als is het 30% (volgens mij niet) dan kom je op 30k, niet op 60k. Logisch dat in loondienst de beloning lager ligt, maar 90k is gewoon zeer laag.

Het voorbeeld van ziek worden wordt vaak genoemd, alleen dit komt gedurende je werkzame leven als het goed is niet zo vaak voor. Gedurende de overige maanden verdien je duizenden euro's meer waarmee je dat risico makkelijk op kan vangen.

Eerlijk gezegd verbaast het me dat zelfs in het freelance topic er enorm conservatief wordt gedacht over ondernemerschap op basis van sentiment i.p.v. feiten.
Ik vind het niet conservatief maar realistisch, als jij je goed verzekert/pensioen regelt kost dat zo 15-20k per jaar.

Dan blijft er nog 130k omzet over, dan heb je nog geen eens iets gekocht, een auto gereden die je met 90k vaak van de zaak krijgt, of een paar overnachtingen betaald.

Volgens een snelle google zoektocht zijn werkgeverslasten vaak rond de 30% bovenop het brutoloon (met een redelijk pensioen zeker), dat zou van die 90k ongeveer 115k maken.

Je krijgt dus als zzp'er maar 15k meer dan met dit aanbod in loondienst, dus voor 15k meer loop je gigantisch veel meer risico, ik zou dat zelf niet willen maar dat moet ieder voor zich weten.

Mijn omzet zal ook ongeveer 150k zijn dit jaar (als ik geen werk aanneem om er naast te doen), in loondienst is het maximaal haalbare rond de 70k, en zelfs dat is gezien mijn leeftijd lastig omdat werkgevers meer naar leeftijd kijken dan naar kennis en kunde.

Die 150k haal ik met 2 maanden vakantie, net als de originele post dus, als ik in loondienst 2 maanden wil kan ik dat bijkopen (standaard 25 dagen) maar dat kost me dan wel mijn eindejaar bonus / vakantiegeld (zit in de 70k).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
  • Nu online
TMC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:50:
[...]
Welke verzekering en zakelijke kosten zijn 40k?
[...]
Ik probeer het even te begrijpen hoor. Als je 2 maanden geen opdracht hebt is de omzet 125k. Dat is 35k meer dan wat je in loondienst zou krijgen. En dan heb je ook nog eens 2 maanden vrij. Wat is er precies beter aan loondienst dan?
Nogmaals, het is 35k meer, maar de werkgever betaald rond de 115k met werkgeverslasten meegerekend. Het gat is gewoon ontzettend klein in vergelijking met de extra risico's.

Tevens denk ik dat als je een beetje fatsoenlijk je pensioen regelt met zo'n omzet, je zo richting de 20k zakelijke kosten gaat (1k per maand pensioen, 500 per maand aov, aanpsrakelijkheid, rechtsbijstand) plus de kosten van vervoer die je met 90k vaak wel via de werkgever krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

TMC schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:48:
[...]
Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar als jij 90k als zeer laag bestempeld, moet je misschien even van je ivoren wolkje afkomen en even in de echte wereld kijken. Doe normaal man. Ik kan de rest van wat je hieronder post amper serieus nemen als je zo begint.
Precies. Een deel van de reden dat je meer verdient is om een aantal onvoorziene zaken op te kunnen vangen. Je leeft nu in een gouden tijd, er zijn ook mindere tijden geweest waarin je niet uit 30 opdrachten kon kiezen maar dat je letterlijk weken thuis kon zitten.

Vergeet ook niet dat als jij een paar weken uit de running bent omdat je met een glipsvlucht thuiskomt, je werkgever hier ook voor opdraait (salaris doorbetalen, geen omzet, in het ergste geval iemand moeten inhuren om jou afwezigheid op te vangen).
Het verbaast mij dat mensen zo kortzichtig zijn en enkel kijken naar het netto bedrag dat ze kunnen bijschrijven op hun rekening. Juist in een topic waarin volgens mij slimme mensen rondhangen die snappen dat het hebben van een bedrijf met personeel ook risico's met zich meebrengt, waartegen de werkgever zich ook moet verzekeren. Plus de overhead die jij in je eentje ook niet nodig hebt. Jij hebt geen administratief medewerker nodig, een supporter, verkopers, etc. Jij doet 36 of 40 uur je truukje. Tegen de tijd dat de opdracht afloopt mail je wat rond, wordt je benadert door tussenpartijen, gaat een overeenkomst aan, en je doet weer een hele tijd je truukje. Als je dat allemaal niet kunt of wilt inzien.....

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy D op 18-07-2025 12:01 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gehakt
MacDennis76 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Niet relevant in kader van wet DBA. Je bent immers in loondienst in de keten.

De payroll organisatie neemt iig allerhande risico ..
https://www.kvk.nl/person...-zijn-de-voor-en-nadelen/
Je hebt in dit geval de juridische werkgever (payroller) en de materiële werkgever (de inlener). Waarbij laatste ook risico's loopt omdat ze het gezag voeren en eindverantwoordelijk zijn.

Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om in zo'n moeras te stappen. Zoals mensen berekenen is het verschil beperkt en je opent jezelf ook nog eens voor toeokomstige discussies over je ondernemerschap. De DBA is niet van toepassing maar de WTTA straks wel.

Maar idd de BD zal het prima vinden. Er wordt loonbelasting, premies en pensioen betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:11
Leejjon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:18:
[...]

Dat was 95 euro per uur. Dat is niet hoog maar niet "veel te laag" toch? En zoals ik al zei, ik heb dat jaar maar 1500 uur gewerkt. Ik denk in totaal twee maanden vrij geweest. Dat lijkt mij meer dan het gemiddelde bedrijf aan vakantie dagen bied.
Zeker wel te laag als die functie 90k betaald. Reken maar uit wat de werkgever nog kwijt is aan werkgevers lasten, pensioen en verzekeringen. Doe hetzelfde van jouw zzp loon en je zal denk ik zien dat je netto elke maand hetzelfde overhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:11
[...]

[...]
Die 150k is ook niet netto he. Goeie aov, pensioen opbouw en je zal zien dat de merge echt klein wordt hoor. Dat risico wat je loopt moet je ook in een buffer douwen.

90k is gewoon echt wel een zeer goed salaris en dat afstelend tegen over 150k omzet vind dat het freelancen echt niet een enorme pre heeft als je puur naar de financiën kijkt. Wellicht wel omdat je dan zelf kan bepalen hoe je je pensioen opbouwt.

[ Voor 30% gewijzigd door mannowlahn op 18-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leejjon
Het zou een stuk minder schelen als je de mkb winstvrijstelling niet had als zzper. Het klopt dat die 150k niet netto is, en daar betaal ik mijn pensioen opbouw en aov verzekering van. Naast reiskosten en eens in de zoveel rijd een laptop heb ik zeer weinig kosten.

Aan de andere kant is die 90k is ook niet netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Sommige aftrekposten schieten hun doel inderdaad voorbij als eenpitter die redelijk risicoloos vanaf de keukentafel kan opereren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hmmbob
Hoho, je hebt dan wel een goede bureaustoel nodig!

Ok ok, ik ben alweer weg

Pagina: 1 ... 634 ... 636 Laatste