Wat was (of leek) de insteek van de Belastingdienst? Ik ken ze vooral als een organisatie van het naleven van regeltjes, meer nog dan het proberen je te pakken omdat je bij voorbaat verdacht bent van schijnzelfstandigheid. Maar dat was lang geleden bij een andere afdeling...fry77 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Bij mijn boekencontrole werd er niet naar gevraagd, maar wel zwaar getild aan het hebben van een "personeelspas met nummer" om het pand binnen te komen. Dat heb ik weg kunnen praten, maar zaken die wij als klein beschouwen kunnen ineens groot worden.
En hoe hebben ze de personeelsuitjes besproken? In de zin van "zzp'r ging mee, dus werknemer"? Of was de uitnodiging voldoende? EN wat als je als zzp'r de uitnodigng dan weer weigerd?
@P_de_B Wat is een personeelsuitje? Een avond naar de kroeg met de mensen die in jouw omgeving werken en alles voor eigen rekening? Of de "verplichte" kanotocht op de grachten met het hele team waarbij de baas betaalt?
Dat laatste ga ik zelden mee, maar als ik mee ga, sta ik niet op een factuur. Hooguit iets als "kanotocht voor 14 personen". Succes met mij aanwijzen als aanwezige.
Ik snap de afweging van de Belastingdienst, maar OMG, HOE DAN???
Dat laatste ga ik zelden mee, maar als ik mee ga, sta ik niet op een factuur. Hooguit iets als "kanotocht voor 14 personen". Succes met mij aanwijzen als aanwezige.
Is er ook niet een verschil tussen team-uitje en personeels-uitje?RonaldHeirbaut schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:05:
@P_de_B Wat is een personeelsuitje? Een avond naar de kroeg met de mensen die in jouw omgeving werken en alles voor eigen rekening? Of de "verplichte" kanotocht op de grachten met het hele team waarbij de baas betaalt?
Oftewel, een verschil tussen "We gaan uit eten omdat we project X succesvol hebben afgerond" vs. "De kerstborrel"?
Maar als de Belastingdienst gewoon gericht vraagt 'of externe erbij was', ga je dan een onjuist antwoord geven? Los van of het te bewijzen is, is het op z'n minst moreel verwerpelijk (en waarschijnlijk zelfs strafbaar?)RonaldHeirbaut schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:05:
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Daar hebben we geen actieve herinnering aan. Werkt in de politiek ook zo, ga je ook vrijuit.ralpje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:33:
[...]
Maar als de Belastingdienst gewoon gericht vraagt 'of externe erbij was', ga je dan een onjuist antwoord geven? Los van of het te bewijzen is, is het op z'n minst moreel verwerpelijk (en waarschijnlijk zelfs strafbaar?)
Door de werkgever georganiseerd inderdaad, dat is wel een belangrijke kanttekening.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:05:
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Heb je natuurlijk gelijk in, maar een opdrachtgever die wel of geen opzegtermijn wil vastleggen in een contract zegt iets over hoe een opdrachtgever wil acteren. Net zoals "verplichte" aanwezigheid op vestiging van opdrachtgever, uurtarief lager willen hebben bij een eventuele verlenging, eerste 2 weken werken tegen 0-euro tarief, etc. Het zegt veel over hoe een opdrachtgever met zijn ingehuurde mensen omgaat.jesselhh schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:24:
[...]
Jij denkt toch niet dat de eindklant jou blijft betalen als je van je af willen? Ongeacht het contract heb jij waarschijnlijk geen minimale afname en dus kunnen jullie beide per direct stoppen, jij door niet op te dagen en de klant door je niet binnen te laten.
Dat je contract dan nog een maand doorloopt is leuk maar levert je niks op.
Ik heb vaker feedback van een opdrachtgever gekregen dat ik te scherp was op een contract en dat ik het veel te letterlijk neem. Mijn antwoord was dan altijd dat ze dan beter dat stukje uit een contract weg kunnen laten...
Uh ja. Helaas werkt dat zo niet...loewie1984 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Daar hebben we geen actieve herinnering aan. Werkt in de politiek ook zo, ga je ook vrijuit.
Exact expert nodig?
Ja inderdaad. "Zo moet je dat niet zien". Zet het er dan niet op die manier ingem-p schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:08:
[...]
Heb je natuurlijk gelijk in, maar een opdrachtgever die wel of geen opzegtermijn wil vastleggen in een contract zegt iets over hoe een opdrachtgever wil acteren. Net zoals "verplichte" aanwezigheid op vestiging van opdrachtgever, uurtarief lager willen hebben bij een eventuele verlenging, eerste 2 weken werken tegen 0-euro tarief, etc. Het zegt veel over hoe een opdrachtgever met zijn ingehuurde mensen omgaat.
Ik heb vaker feedback van een opdrachtgever gekregen dat ik te scherp was op een contract en dat ik het veel te letterlijk neem. Mijn antwoord was dan altijd dat ze dan beter dat stukje uit een contract weg kunnen laten...

Exact expert nodig?
Pardon my french maar dat is echt een domme strategie, of gewoon stoere praat... Na zo'n bijdehand antwoord hoeft de inspecteur alleen maar even langs Truus van de receptie te lopen om de RSVP-lijst op te vragen en dan hang je. Reken maar dat er daarna nog wat dieper gegraven gaat worden.loewie1984 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:36:
[...]
Daar hebben we geen actieve herinnering aan. Werkt in de politiek ook zo, ga je ook vrijuit.
Al die onzin die jij beschrijft zou ik ook nooit aan beginnen, ik zou zelfs een gelijk tarief nooit accepteren bij verlenging, tenzij er deflatie is.gem-p schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:08:
[...]
Heb je natuurlijk gelijk in, maar een opdrachtgever die wel of geen opzegtermijn wil vastleggen in een contract zegt iets over hoe een opdrachtgever wil acteren. Net zoals "verplichte" aanwezigheid op vestiging van opdrachtgever, uurtarief lager willen hebben bij een eventuele verlenging, eerste 2 weken werken tegen 0-euro tarief, etc. Het zegt veel over hoe een opdrachtgever met zijn ingehuurde mensen omgaat.
Die reactie op het contract krijg ik ook vaak, helemaal met je eens dat ze die bullshit er dan uit moeten laten. Standaard naaien ze iedereen en alleen de mensen die goed kijken doen er wat aan.
Ja jongens was niet serieus bedoeld he, ik quote alleen maar even onze vorige MP.
Ik zit zelf bij een klant die mij verbood aanwezig te zijn bij afdelingsvergaderingen, maar daarna tegen me zei: je mag toch aanwezig zijn, we schrijven je alleen niet op bij de notulen als aanwezige.
Waarmee ik wil zeggen dat men daar waar het kan altijd wel iets zoekt om het toch mogelijk te maken. En natuurlijk voor de BD is alles zwart wit, diezelfde BD die zelf gewoon blijft inhuren. Zij zullen vast en zeker ook geen zomerbbq organiseren en dan juist alle externen weren.
Het gaat niet gebeuren maar ik vind dat de BD eerst zelf maar het goede voorbeeld moet geven.
Ik zit zelf bij een klant die mij verbood aanwezig te zijn bij afdelingsvergaderingen, maar daarna tegen me zei: je mag toch aanwezig zijn, we schrijven je alleen niet op bij de notulen als aanwezige.
Waarmee ik wil zeggen dat men daar waar het kan altijd wel iets zoekt om het toch mogelijk te maken. En natuurlijk voor de BD is alles zwart wit, diezelfde BD die zelf gewoon blijft inhuren. Zij zullen vast en zeker ook geen zomerbbq organiseren en dan juist alle externen weren.
Het gaat niet gebeuren maar ik vind dat de BD eerst zelf maar het goede voorbeeld moet geven.
Volgens mij is de discussie al 100 keer van voor naar achter en andersom gevoerd.
Hoe kun je nu in een it bedrijf functioneren zonder contact te hebben met je collega's, zonder enig overleg?
Zelfs als je als bijv. Zzp schilder wordt ingehuurd dan geeft de opdrachtgever aan welke kleur er op.de muur mort worden gesmeerd. Of ga je dan zeggen, ik heb geen machtsverhouding en bepaal zelf wel welke kleur ik schilder?
Juist teamvergaderingen en uitjes zijn er zodat je elkaar op een andere manier spreekt en ontspannen bij elkaar bent, juist voor een betere samenwerking. Dat je geen kerstpakket krijgt is logisch, dat is echt iets voor mensen in loondienst maar een gezamenlijke BBQ vind ik persoonlijk van toegevoegde waarde. Gewoon omdat ik het leuk vind om ook andere dingen met het team te doen. En ook graag 2 dagen op kantoor ben zodat niet alles via teams moet.
Hoe kun je nu in een it bedrijf functioneren zonder contact te hebben met je collega's, zonder enig overleg?
Zelfs als je als bijv. Zzp schilder wordt ingehuurd dan geeft de opdrachtgever aan welke kleur er op.de muur mort worden gesmeerd. Of ga je dan zeggen, ik heb geen machtsverhouding en bepaal zelf wel welke kleur ik schilder?
Juist teamvergaderingen en uitjes zijn er zodat je elkaar op een andere manier spreekt en ontspannen bij elkaar bent, juist voor een betere samenwerking. Dat je geen kerstpakket krijgt is logisch, dat is echt iets voor mensen in loondienst maar een gezamenlijke BBQ vind ik persoonlijk van toegevoegde waarde. Gewoon omdat ik het leuk vind om ook andere dingen met het team te doen. En ook graag 2 dagen op kantoor ben zodat niet alles via teams moet.
De schilder bepaalt natuurlijk niet het resultaat, maar wel de werkwijze. Voorbeeld hiervan kan zijn om wel of niet af te plakken, maar dit kan ook vanuit de opdrachtgever opgelegd worden omdat er mogelijk ook andere vakmensen moet werken, idem met planning. Je wilt niet eerst de muren en vloer afwerken en daarna het plafond, maar als de vloer nog geschuurd wordt dan maakt een likje verf op de grond niet veel uit.
Kerstpakketten kunnen eenvoudig als relatiegeschenk beschouwd worden, dan is het weer juist heel normaal in een zakelijke relatie.
Met uitjes ben ik zelf wel terughoudend, maar ook omdat ik daar zelf geen fan van ben. Als ik de uren mag schrijven vind ik het weer een ander verhaal, maar dan is het vaak ook een verplicht karakter.
Kerstpakketten kunnen eenvoudig als relatiegeschenk beschouwd worden, dan is het weer juist heel normaal in een zakelijke relatie.
Met uitjes ben ik zelf wel terughoudend, maar ook omdat ik daar zelf geen fan van ben. Als ik de uren mag schrijven vind ik het weer een ander verhaal, maar dan is het vaak ook een verplicht karakter.
Schilder is juist wel een mooi voorbeeld. Want als je als bedrijf een schilder inhuurt, die gaat ook niet mee met een weekendje weg met het personeel.
Hoe zit dat eigenlijk met contracten, is dat ook niet schijnzelfstandigheid? Is dat ook niet een verkapte (parttime) baan. Mijn nieuwe opdrachten zijn dit jaar allemaal op project basis met offertes net als de schilder. Ik doe project/taak x en dat was het dan. Wel werk ik al meerdere jaren aan 1 project maar allemaal op basis van inschatting/offertes en ik ben de enige developer met die kennis. En kan ook zo een tijd geen werk hebben.
Hoe zit dat eigenlijk met contracten, is dat ook niet schijnzelfstandigheid? Is dat ook niet een verkapte (parttime) baan. Mijn nieuwe opdrachten zijn dit jaar allemaal op project basis met offertes net als de schilder. Ik doe project/taak x en dat was het dan. Wel werk ik al meerdere jaren aan 1 project maar allemaal op basis van inschatting/offertes en ik ben de enige developer met die kennis. En kan ook zo een tijd geen werk hebben.
Het is complex maar daardoor vertroebelt de discussie snel.
Er zijn drie soorten contracteringen.
Dat verandert als die schilder zijn kunstje als dienst beschikbaar stelt aan een schilder bedrijf.
Voor kennis ZZPer ontkom je niet aan persoonlijke arbeid + loon. Dus de enige mogelijkheid om de arbeidsrelatie te ontwijken is door te voorkomen dat er ook "gezag" wordt vastgesteld.
Je ziet dus een reflex waarbij men zoveel mogelijk aspecten die aan gezag gerelateerd zijn probeert te vermijden.
Een andere optie zou zijn om je opdracht in aanneming van werk om te zetten. De crux voor opdrachtgevers is a) ze vaak nog niet weten wat ze precies willen en b) inhuur via sourcingspartners verloopt en aanneming van werk via inkoop. Twee verschillende werelden. Met vaak ook andere aanbestedingsgrenzen in de publieke sector.
Dat maakt de discussie complex en extreem verwarrend.
- Arbeidsrelatie (persoonlijke arbeid, loon, gezag)
- Overeenkomst van opdracht (persoonlijke arbeid, loon, GEEN gezag)
- Aanneming van werk (resultaatverplichting)
Dat verandert als die schilder zijn kunstje als dienst beschikbaar stelt aan een schilder bedrijf.
Voor kennis ZZPer ontkom je niet aan persoonlijke arbeid + loon. Dus de enige mogelijkheid om de arbeidsrelatie te ontwijken is door te voorkomen dat er ook "gezag" wordt vastgesteld.
Je ziet dus een reflex waarbij men zoveel mogelijk aspecten die aan gezag gerelateerd zijn probeert te vermijden.
Een andere optie zou zijn om je opdracht in aanneming van werk om te zetten. De crux voor opdrachtgevers is a) ze vaak nog niet weten wat ze precies willen en b) inhuur via sourcingspartners verloopt en aanneming van werk via inkoop. Twee verschillende werelden. Met vaak ook andere aanbestedingsgrenzen in de publieke sector.
Dat maakt de discussie complex en extreem verwarrend.
Als je een factuur voor de kanotocht krijgt met een vermelding van 14 personen, maar je hebt er slechts 10 in dienst, dan is het niet zo moeilijk om te concluderen dat vier van de zes freelance personeelsleden ook mee gingen.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:05:
Dan blijft het simpel, hè. Teamuitje met bowlen en eten na die tijd. Toevallig was ik daar ook, op een andere baan en ik heb mijn eten contant betaald.P_de_B schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:44:
[...]
Door de werkgever georganiseerd inderdaad, dat is wel een belangrijke kanttekening.
Nee, het zal zo zijn dat het moreel verwerpelijk is, maar ik begin het zo onderhand moreel verwerpelijk te vinden dat er tijd wordt besteed door inspecteurs aan dit soort geneuzel terwijl er in het witteboordencircuit met miljoenen wordt geschoven. Hoe vaak heb ik niet gehoord dat een ZZP'er elke maand (soms week) een netwerketentje had. Dat hij dat met vrouw en kinderen deed, dat valt niet te bewijzen.
Ik ben de eerste die zal roepen: wet is wet. Maar handel dan wel in de geest van de wet en stop met zoeken van spijkers op laag water.
Maar bij punt 2 heb je snel vermoeden van arbeidsrelatie. Het is lastig om gezag uit te sluiten als er geen resultaatverplichting is en slechts inzet van uren. Daarnaast is het niet zo simpel als alleen aantonen dat er geen gezag is (als dat al mogelijk is). Wil je voor de huidige wet DBA zo safe mogelijk zitten is 3 de meest gewenste variant (en ook logisch, want ondernemerschap).Gehakt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:26:
Het is complex maar daardoor vertroebelt de discussie snel.
- Arbeidsrelatie (persoonlijke arbeid, loon, gezag)
- Overeenkomst van opdracht (persoonlijke arbeid, loon, GEEN gezag)
- Aanneming van werk (resultaatverplichting)
Mwah, ik ben gewoon als personeelslid opgevoerd in de systemen omdat de interne automatisering het verschil niet kan maken (als in: te duur om dat te ontwikkelen). Ik krijg dus gewoon een kerstpakket (bon), het personeelsblad, korting op vertoon van mijn toegangspas bij diverse winkels, enz. Daar kan ik wel van vinden dat ik dat niet wil, maar ja, ze schuiven het gewoon mijn brievenbus in.jongetje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:34:
Dat je geen kerstpakket krijgt is logisch, dat is echt iets voor mensen in loondienst
Dat kan natuurlijk, maar uiteindelijk komt de belastingdienst bij een onderzoek tot een standpunt. Jij moet dat standpunt dan aanvechten, en dat is een duur en langdurig onderzoek. Nogmaals, het gaat echt niet alleen over een bedrijfsuitje, maar je standpunt dat je absoluut geen werknemer maar ondernemer bent wordt zwakker als je meegaat naar bedrijfsuitjes.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:45:
[...]
Dan blijft het simpel, hè. Teamuitje met bowlen en eten na die tijd. Toevallig was ik daar ook, op een andere baan en ik heb mijn eten contant betaald.
Als je het moreel kunt accepteren om te liegen kan dat natuurlijk altijd. Er zijn vast grotere criminelen te bedenken inderdaad.
We kunnen er een hele boom over opzetten... maar waar: als ze mij, specifiek mij, op de korrel hebben, dan ben ik op een dag het haasje. Dan is er vast een inspecteur die mij ziet peddelen met "collega's" in een bootje en maakt daar een foto van. Zo heeft hij intussen ook vastgelegd dat ik tussen 8 en 17:00 me keurig elke dag meldt bij bedrijf X, enz enz.jadjong schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:29:
[...]
Als je een factuur voor de kanotocht krijgt met een vermelding van 14 personen, maar je hebt er slechts 10 in dienst, dan is het niet zo moeilijk om te concluderen dat vier van de zes freelance personeelsleden ook mee gingen.
Maar dat is alleen als ze MIJ op de korrel hebben. Doorgaans zullen ze, vanuit de Wet DBA, via een opdrachtgever binnenkomen en de opdrachtgever waarschuwen/beboeten.
Ik ga gewoon mee met uitjes als ik daar zin in heb. Als ik verplicht wordt, dan weiger ik. Maar dat zou ik ook doen als ik in loondienst was. Ik MOET helemaal niks, en zeker niet met verplichte uitjes.
Als de BD je op de korrel heeft, heb je gewoon een probleem.
Vriend van me heeft een party/event verhuur bedrijf, heeft een bus. Helpt mij regelmatig met spullen ophalen of ergens naar toe brengen. Hij rijd de bus zakelijk maar betaald geen bijtelling. Maar rijdt zeker weten meer dan 500km privé met dat ding, of beter gezegd, niet zakelijk.
Belastingdienst heeft hem nu op de korrel voor afgetrokken btw i.c.m. het niet voldoen aan het urencriterium en onvolledige km registratie. En dit is slechts een side hustle, dus als ze zich druk kunnen maken over 1 zzp'er/individu kunnen ze dat ook over andere zaken.
Ander verhaal: bij mijn opdrachtgever zat een zzp'er uit de randstad (ik zit in de laars van Nederland
) en die vertelde serieus dat hij zzp'ers kent die gewoon hun bijtelling niet betalen omdat de accountant gezegd heeft dat ze al genoeg belasting betalen.
Punt is gewoon dat je ervoor moet zorgen dat je niet in het vizier komt.
Ander verhaal: kennis van mij heeft een schildersbedrijf, er lopen +/- 35 mensen rond, maar er staan er maar 5 ofzo op de loonlijst. De rest komt via een flexpoolbedrijf. BD heeft gekeken naar omzet vs. aantal werkenden mensen in dienst en kwam tot de conclusie dat dat meer uitleg behoefde.
Dus ik mag graag geloven dat de BD zich focust op de grote vissen in de vijver, maar het tegendeel wordt bewezen. Iedereen kan onder een vergrootglas komen te liggen.
Vriend van me heeft een party/event verhuur bedrijf, heeft een bus. Helpt mij regelmatig met spullen ophalen of ergens naar toe brengen. Hij rijd de bus zakelijk maar betaald geen bijtelling. Maar rijdt zeker weten meer dan 500km privé met dat ding, of beter gezegd, niet zakelijk.
Belastingdienst heeft hem nu op de korrel voor afgetrokken btw i.c.m. het niet voldoen aan het urencriterium en onvolledige km registratie. En dit is slechts een side hustle, dus als ze zich druk kunnen maken over 1 zzp'er/individu kunnen ze dat ook over andere zaken.
Ander verhaal: bij mijn opdrachtgever zat een zzp'er uit de randstad (ik zit in de laars van Nederland
Punt is gewoon dat je ervoor moet zorgen dat je niet in het vizier komt.
Ander verhaal: kennis van mij heeft een schildersbedrijf, er lopen +/- 35 mensen rond, maar er staan er maar 5 ofzo op de loonlijst. De rest komt via een flexpoolbedrijf. BD heeft gekeken naar omzet vs. aantal werkenden mensen in dienst en kwam tot de conclusie dat dat meer uitleg behoefde.
Dus ik mag graag geloven dat de BD zich focust op de grote vissen in de vijver, maar het tegendeel wordt bewezen. Iedereen kan onder een vergrootglas komen te liggen.
[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 10-07-2025 09:41 ]
Spreek je 'pool' hier op z'n Engels of z'n Nederlands uit?loewie1984 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:40:
De rest komt via een flexpoolbedrijf.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Ik heb wel genoten van de discussie de afgelopen dagen. Ik snap werkelijk het probleem niet. Als de opdrachtgever je mee vraagt met een etentje zie ik dat als een teken dat ik goed lig bij de opdrachtgever of inhurende manager. Heb je meerdere opdrachtgevers of zijn er oud opdrachtgevers die je mee vragen? Dat scheelt weer koken.
Inmiddels zijn we blijkbaar in de tunnel beland waarin dit een grove overtreding van de wet is, en een duidelijk signaal voor inbedding. Moreel verwerpelijk zelfs! Wat een land..
Inmiddels zijn we blijkbaar in de tunnel beland waarin dit een grove overtreding van de wet is, en een duidelijk signaal voor inbedding. Moreel verwerpelijk zelfs! Wat een land..
Neem jij de schilder ook mee uit eten? Of de glazenwasser?hansiefl1ck schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:26:
Ik heb wel genoten van de discussie de afgelopen dagen. Ik snap werkelijk het probleem niet. Als de opdrachtgever je mee vraagt met een etentje zie ik dat als een teken dat ik goed lig bij de opdrachtgever of inhurende manager. Heb je meerdere opdrachtgevers of zijn er oud opdrachtgevers die je mee vragen? Dat scheelt weer koken.
Etentjes, uitjes etc, het kan een signaal zijn van schijnzelfstandigheid, maar het is an sich niet verboden. Het is gewoon een van de signalen en daar is toch niks mis mee? Als het te verantwoorden is is het verder prima.
Het is vooral vervelend omdat het spijkers op laag water zoeken is.
In plaats dat ze achter de excesses aan gaan, gaan ze met de grofe bijl er doorheen en raken de mensen die kiezen voor dit leven.
Er wordt al een hele tijd vanuit de markt gevraagd om een tarief te noemen waarboven je mag doen wat je wilt. Een punt dat je voor jezelf moet kunnen zorgen.
In plaats dat ze achter de excesses aan gaan, gaan ze met de grofe bijl er doorheen en raken de mensen die kiezen voor dit leven.
Er wordt al een hele tijd vanuit de markt gevraagd om een tarief te noemen waarboven je mag doen wat je wilt. Een punt dat je voor jezelf moet kunnen zorgen.
[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 10-07-2025 10:45 ]
Kijk ik snap dat tarief, dat zou een hoop tijd en geld besparen.hackerhater schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:43:
Het is vooral vervelend omdat het spijkers op laag water zoeken is.
Maar stel we maken het tarief 40 eu. En er nu ZZP'ers zijn die op 38 eu zitten en uitgeknepen worden door hun opdrachtgever (die eigenlijk hun werkgever had moeten zijn) en wat denk je van werkgevers, die zouden toch ook maar wat graag die 2 eu extra betalen dan om iemand niet in loondienst te hoeven nemen?
Dan verschuif je het probleem toch alleen? Die 2 eu extra bijv. gaat je AOV en pensioen ook niet dekken.
40 is dan ook veel te laag. Maar als je op een realistisch point gaat zitten a 60 a 70 per uur?loewie1984 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:50:
Kijk ik snap dat tarief, dat zou een hoop tijd en geld besparen.
Maar stel we maken het tarief 40 eu.
Of meer globaal minimaal 4X minimumloon? Dat is grofweg 53 per uur.
Dan druk je direct het financiele voordeel voor bedrijven de grond in. Dan is een zelfstandige altijd duurder dan een werknemer. Tenminste voor de groepen die bescherming vereisen.
[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 10-07-2025 10:57 ]
Het word je in dit land soms ook onmogelijk gemaakt om ZZP'er te zijn.
Kleine verbouwing bij me thuis. De man heeft 25 jaar in de keukens en badkamers gezeten voor bedrijven en particulieren. Grote en kleine projecten door het hele land. ZZP'er. Hij werd 60 en kon nergens (!) een AOV krijgen. Man is sportief, gezond, rookt niet. Geen keuze dus en weer in loondienst.
Is dat dan wat je wil, als overheid?
Kleine verbouwing bij me thuis. De man heeft 25 jaar in de keukens en badkamers gezeten voor bedrijven en particulieren. Grote en kleine projecten door het hele land. ZZP'er. Hij werd 60 en kon nergens (!) een AOV krijgen. Man is sportief, gezond, rookt niet. Geen keuze dus en weer in loondienst.
Als ik de overheid van de laatste 20 jaar moet omschrijven komt maar 1 woord in mij op: incompetent
Al 25 jaar bezig en nu pas een AOV afsluiten? Klinkt als rijkelijk laat. Waarom moet de overheid dit voor hem oplossen?RonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:08:
Als je al 25 jaar aan de weg timmert lijkt me ook dat je een buffer hebt op kunnen bouwen om die laatste paar jaar te overbruggen. Waarom na 25 jaar ZZPschap dan ineens weer in loondienst. Waarom was geen AOV daarvoor geen probleem?RonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:08:
Iets met leeftijden dat een standaard AOV af loopt en dan geen nieuwe kunnen krijgen.Shinji schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:41:
[...]
Als je al 25 jaar aan de weg timmert lijkt me ook dat je een buffer hebt op kunnen bouwen om die laatste paar jaar te overbruggen. Waarom na 25 jaar ZZPschap dan ineens weer in loondienst. Waarom was geen AOV daarvoor geen probleem?
Hij zal wel een buffer hebben gehad, maar een buffer om 7 jaar te overbruggen? Dat moet dan echt een grote spaarpot zijn en krijg je problemen met de vermogensbelasting.
Ik zou liever 'zwalkend' en 'ambigu' gebruiken, maar 'incompetent' dekt de lading ook wel.hackerhater schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:10:
Als ik de overheid van de laatste 20 jaar moet omschrijven komt maar 1 woord in mij op: incompetent
Maar goed, het is verkiezingstijd, de verkiezingsprogramma's moeten worden geschreven, en wat weerhoud je ervan om je favoriete kamerlid of -leden eens aan te schrijven met een denkrichting?
Het probleem alleen is dat ik hier tussen de freelancers onderling nóg meer uiteenlopende, tegenstrijdige, en conflicterende meningen zie dan in de tweede kamer. En dat is dan nog maar in één beroepsgroep..
Dus ik weet niet wat die kamerleden er mee aan zouden moeten en benijd de politiek hierover niet.
Het komt vooral neer op wat ze nu eigenlijk proberen te bereiken met die wetgeving?pkuppens schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:10:
[...]
Ik zou liever 'zwalkend' en 'ambigu' gebruiken, maar 'incompetent' dekt de lading ook wel.
Maar goed, het is verkiezingstijd, de verkiezingsprogramma's moeten worden geschreven, en wat weerhoud je ervan om je favoriete kamerlid of -leden eens aan te schrijven met een denkrichting?
Het probleem alleen is dat ik hier tussen de freelancers onderling nóg meer uiteenlopende, tegenstrijdige, en conflicterende meningen zie dan in de tweede kamer. En dat is dan nog maar in één beroepsgroep..
Dus ik weet niet wat die kamerleden er mee aan zouden moeten en benijd de politiek hierover niet.
Als het het beschermen van de onderkant is, dan is zo'n minimuntarief prima. Dat fixed het probleem legaal met duidelijke handvaten. Simpel a la: "embedding niet toegestaan tenzij tarief minimaal X is"
Dat ernaast ook het AOV probleem opgelost moet worden is een 2e.
[ Voor 3% gewijzigd door hackerhater op 10-07-2025 13:24 ]
Deze realiseerde ik mij laatst ook. Iig op de pas die ik nu heb staat wel specifiek de E van "extern".fry77 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:42:
[...]
Bij mijn boekencontrole werd er niet naar gevraagd, maar wel zwaar getild aan het hebben van een "personeelspas met nummer" om het pand binnen te komen. Dat heb ik weg kunnen praten, maar zaken die wij als klein beschouwen kunnen ineens groot worden.
En hoe hebben ze de personeelsuitjes besproken? In de zin van "zzp'r ging mee, dus werknemer"? Of was de uitnodiging voldoende? EN wat als je als zzp'r de uitnodigng dan weer weigerd?
Los daarvan gebruik ik die pas amper. In basis ben ik 1x per week op 1 van de verschillende locaties.
Ik heb ook een situatie waar het duidelijk ging om aanneming van werk (externe assessment) en ook in dat geval had ik een pas en account. Al is het omdat dat je integraal toegang geeft tot documenten of zicht op agenda's.
Persoonlijk irriteert mij dat het meest. De huidige wetgeving leent zich voor individuele diepgaande beoordeling waarbij alles in beschouwing wordt genomen. De BD probeert daar toch lopende band werk van te maken en vind het niet hun probleem als er straks wat mensen onterecht tussen de tandwielen komen.
Zodra je het gaat sparen ga je al de mist in. Spaargeld wordt gegarandeerd minder waard, echter zou ik persoonlijk met een fysiek beroep zeker streven naar om met 60 met pensioen te gaan. Daar moet je dan alleen tussen 30-40 wel een plan voor maken en niet zoals aangegeven met 60 aankloppen om te verzekeren als het risico praktisch gegarandeerd is.hackerhater schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Iets met leeftijden dat een standaard AOV af loopt en dan geen nieuwe kunnen krijgen.
Hij zal wel een buffer hebben gehad, maar een buffer om 7 jaar te overbruggen? Dat moet dan echt een grote spaarpot zijn en krijg je problemen met de vermogensbelasting.
Iets met een paar miljard uit een of ander EU fonds verkrijgen dmv. het terugdringen van het aantal (schijn)zelfstandigenhackerhater schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
[...]
Het komt vooral neer op wat ze nu eigenlijk proberen te bereiken met die wetgeving?
....
Tjah, het lijkt alsof de belastingdienst enkel op de kleine jongen (m/v) focust, maar dat is ook gewoon een deel van hun taak he. Net zoals dat je bij je IB als je gewoon in loondienst bent eruit gepikt kan worden (been there done that, opeens 8000 euro aan opleidingskosten/materiaal afgetrokken, denk dat dat de trigger was), pikken ze ook bedrijven en eenmanszaken eruit. De criteria zal een zeer goed bewaard geheim zijn. Of misschien echt random. En op het moment dat je controle krijgt, gaan ze kijken naar opvallende zaken binnen jouw administratie. Auto van de zaak maar geen bijtelling betalen zal er dan binnen 3 seconden uitrollen. Net zoals andere opvallende zaken (werkplek gerelateerde zaken op je balans als activa terwijl je geen kantoorpand hebt of huurt, een groot bedrag aan relatiegeschenken of zakenetentjes, 10 dure MacBooks in 1 jaar). Dat heeft niets met spijkers op laag water zoeken te maken, het zijn _ook_ de regels waar je je aan hoort te houden. En als je je zorgen maakt om zo'n controle, dan is dat denk ik een teken dat je zelf wel weet dat je net iets teveel zakelijk hebt gerekend...
Te hard rijden mag ook niet als er geen politie in de buurt is.... Hou je je niet aan de regels (wat ik in sommige gevallen ook goed snap) is dat gewoon een bewust risico. Al die borrelpraat zoals 'airco in het hele huis, 3 auto's op de zaak zonder bijtelling" en andere stoere praatjes, heel goed, tot je controle krijgt. En in sommige gevallen zul je niets hoeven te doen maar enkel een waarschuwing, soms zul je moeten corrigeren maar verder niets, en soms een dikke boete omdat het gewoon heel bewust de regels overtreden is geweest (als je serieus denkt dat airco in je hele woning zakelijk kan omdat je weleens thuis werkt, verdien je wat mij betreft gewoon een boete).
Dat voelt voor mij ook wel een beetje scheef, als je vervolgens hoort dat de Shell's en StarBucks mooie truukjes kunnen gebruiken (of gewoon afspraken maken) om veel te weinig te betalen, maar goed, omdat er ergens een seriemoordenaar rondloopt, is het niet opeens dat als jij 1 iemand vermoord dat mag "omdat er grotere vissen zijn"
Ok beetje extreme vergelijking maar toch. Omdat iemand "iets ergers doet" maakt dat een lichte overtreding niet opeens niet meer relevant.
Te hard rijden mag ook niet als er geen politie in de buurt is.... Hou je je niet aan de regels (wat ik in sommige gevallen ook goed snap) is dat gewoon een bewust risico. Al die borrelpraat zoals 'airco in het hele huis, 3 auto's op de zaak zonder bijtelling" en andere stoere praatjes, heel goed, tot je controle krijgt. En in sommige gevallen zul je niets hoeven te doen maar enkel een waarschuwing, soms zul je moeten corrigeren maar verder niets, en soms een dikke boete omdat het gewoon heel bewust de regels overtreden is geweest (als je serieus denkt dat airco in je hele woning zakelijk kan omdat je weleens thuis werkt, verdien je wat mij betreft gewoon een boete).
Dat voelt voor mij ook wel een beetje scheef, als je vervolgens hoort dat de Shell's en StarBucks mooie truukjes kunnen gebruiken (of gewoon afspraken maken) om veel te weinig te betalen, maar goed, omdat er ergens een seriemoordenaar rondloopt, is het niet opeens dat als jij 1 iemand vermoord dat mag "omdat er grotere vissen zijn"

Exact expert nodig?
Voor zij die de administratie zelf doen. Hoe verwerken jullie de "bonnetjes" van Subscriptions die via Apple lopen? Dus die mailtjes die eigenlijk geen factuur zijn en zonder bijlagen.
Zelfde vraag voor diensten die standaard geen factuur sturen. Specifiek Medium en OpenAI. Daar moet ik nu iedere keer inloggen voor de factuur.
Het zijn kleine bedragen dus ik maak me niet zoveel zorgen over een controle. Ben meer op zoek naar een betere workflow.
Zelfde vraag voor diensten die standaard geen factuur sturen. Specifiek Medium en OpenAI. Daar moet ik nu iedere keer inloggen voor de factuur.
Het zijn kleine bedragen dus ik maak me niet zoveel zorgen over een controle. Ben meer op zoek naar een betere workflow.
Grz D.
Je zou ze pas kunnen koppelen als je controle krijgt. Risico is eventueel dat een platform tegen die tijd verdwenen is en je portal niet meer bestaat, maar in de meeste gevallen lijkt me dat te overzien.
Print naar PDF en uploaden en koppelen als factuur.DomiGijzen schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:33:
Voor zij die de administratie zelf doen. Hoe verwerken jullie de "bonnetjes" van Subscriptions die via Apple lopen? Dus die mailtjes die eigenlijk geen factuur zijn en zonder bijlagen.
tsja, laatste BVC die hier opgericht is valt onder CAO. Dus zo ook DGA loon bepaald, met wat opslag. Niks raars, niks ontwijkens. Wilde het eens netjes doen dus vooroverleg. Eerste gesprek best ok. Daarna alsnog herziening. 20K er boven op (das 50%) verhoging. Daar gaat je groeiplan. optie terug naar eenmanszaak en niet groeien (30K omzet, en stoppen, nul belasting betalen, alles netto) ofd maar accepteren. En plotseling vraagt de DGA die eest alles netjes wilde doen "hoe regel jij je uit eten bonnetjes door de weeks en hoe melk ik het nog meer uit".... Laatste keer geweest dat ik het vooraf netjes probeer te doenCrazy D schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:31:
Tjah, het lijkt alsof de belastingdienst enkel op de kleine jongen (m/v) focust, maar dat is ook gewoon een deel van hun taak he. Net zoals dat je bij je IB als je gewoon in loondienst bent eruit gepikt kan worden (been there done that, opeens 8000 euro aan opleidingskosten/materiaal afgetrokken, denk dat dat de trigger was), pikken ze ook bedrijven en eenmanszaken eruit. De criteria zal een zeer goed bewaard geheim zijn. Of misschien echt random. En op het moment dat je controle krijgt, gaan ze kijken naar opvallende zaken binnen jouw administratie. Auto van de zaak maar geen bijtelling betalen zal er dan binnen 3 seconden uitrollen. Net zoals andere opvallende zaken (werkplek gerelateerde zaken op je balans als activa terwijl je geen kantoorpand hebt of huurt, een groot bedrag aan relatiegeschenken of zakenetentjes, 10 dure MacBooks in 1 jaar). Dat heeft niets met spijkers op laag water zoeken te maken, het zijn _ook_ de regels waar je je aan hoort te houden. En als je je zorgen maakt om zo'n controle, dan is dat denk ik een teken dat je zelf wel weet dat je net iets teveel zakelijk hebt gerekend...
Dat voelt voor mij ook wel een beetje scheef, als je vervolgens hoort dat de Shell's en StarBucks mooie truukjes kunnen gebruiken (of gewoon afspraken maken) om veel te weinig te betalen, maar goed, omdat er ergens een seriemoordenaar rondloopt, is het niet opeens dat als jij 1 iemand vermoord dat mag "omdat er grotere vissen zijn"Ok beetje extreme vergelijking maar toch. Omdat iemand "iets ergers doet" maakt dat een lichte overtreding niet opeens niet meer relevant.
Dus ik snap wel dan ondernemers het onderste uit de kan willen halen als in het FD gewoon word toegegeven dat Shell aanpakken niet lukt, maar de MKB'r wel.
De monteur van de airco wel, maar dat is dan ook m'n zwager. Mag het dan wel?Shinji schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:40:
[...]
Neem jij de schilder ook mee uit eten? Of de glazenwasser?
Recente casus belastingcontrole DBA bij klant:
Bouwbedrijf heeft 2 ZZP'ers rondlopen en ca. 10 werknemers. Krijgt controle Belastingdienst, bedrijf speelt open kaart en beantwoordt alle vragen naar waarheid. Daaruit volgt dat 1 ZZP'er een échte ZZP'er is, met als hoofdreden dat hij de enige is die een bepaalde werkzaamheid doet binnen het bedrijf. Dus ZZP'er op basis van geen inbedding.
Andere kracht is schijnzelfstandige omdat hij wel werk doet dat meerdere collega's doen. Inspecteur merkt ook het detail op dat alle facturen van schijnzelfstandige opvolgende nummers zijn, ZZP'er heeft dus geen andere klanten.
Klant krijgt waarschuwing, geen boetes. Ook stelt hij de vraag waarom de Belastingdienst juist hem controleert ipv een grotere speler. Inspecteur antwoordt dat bij het invullen van de aangifte vennootschapsbelasting er een relatief groot bedrag stond in het vakje 'Overige personeelskosten' en dat klant er daarom uitrolde voor een willekeurige controle DBA.
Bouwbedrijf heeft 2 ZZP'ers rondlopen en ca. 10 werknemers. Krijgt controle Belastingdienst, bedrijf speelt open kaart en beantwoordt alle vragen naar waarheid. Daaruit volgt dat 1 ZZP'er een échte ZZP'er is, met als hoofdreden dat hij de enige is die een bepaalde werkzaamheid doet binnen het bedrijf. Dus ZZP'er op basis van geen inbedding.
Andere kracht is schijnzelfstandige omdat hij wel werk doet dat meerdere collega's doen. Inspecteur merkt ook het detail op dat alle facturen van schijnzelfstandige opvolgende nummers zijn, ZZP'er heeft dus geen andere klanten.
Klant krijgt waarschuwing, geen boetes. Ook stelt hij de vraag waarom de Belastingdienst juist hem controleert ipv een grotere speler. Inspecteur antwoordt dat bij het invullen van de aangifte vennootschapsbelasting er een relatief groot bedrag stond in het vakje 'Overige personeelskosten' en dat klant er daarom uitrolde voor een willekeurige controle DBA.
Problemen met de vermogensbelasting?hackerhater schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Iets met leeftijden dat een standaard AOV af loopt en dan geen nieuwe kunnen krijgen.
Je krijgt toch een mailtje van Apple? Ik koppel gewoon die mails als PDF.DomiGijzen schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:33:
Exact expert nodig?
Ik neem aan dat de belastingdienst ook motiveerde waarom er 20k bij moest? Overigens blijf ik de bepaling van DGA salaris vaag vinden. Marktconform voor het werk dat je doet.. maar... je bent tegelijkertijd "de baas", weinig bedrijven waar de baas hetzelfde verdienen als de mensen op de werkvloer. En je bent tegelijkertijd ook sales en uitvoerende. Dus hoezo zou je enkel mogen uitkeren wat je ongeveer zou verdienen als je puur je kunstje ergens doet? Als jij in loondienst verkoop en alles zou doen, krijg je echt wel meer dan dat marktconforme salaris....fry77 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:54:
[...]
tsja, laatste BVC die hier opgericht is valt onder CAO. Dus zo ook DGA loon bepaald, met wat opslag. Niks raars, niks ontwijkens. Wilde het eens netjes doen dus vooroverleg. Eerste gesprek best ok. Daarna alsnog herziening. 20K er boven op (das 50%) verhoging. Daar gaat je groeiplan. optie terug naar eenmanszaak en niet groeien (30K omzet, en stoppen, nul belasting betalen, alles netto) ofd maar accepteren. En plotseling vraagt de DGA die eest alles netjes wilde doen "hoe regel jij je uit eten bonnetjes door de weeks en hoe melk ik het nog meer uit".... Laatste keer geweest dat ik het vooraf netjes probeer te doen
Dus ik snap wel dan ondernemers het onderste uit de kan willen halen als in het FD gewoon word toegegeven dat Shell aanpakken niet lukt, maar de MKB'r wel.
Ik vind het onderste uit de kan halen ook prima, maar dat kan ook gewoon binnen de regels. Want anders kun je net zo goed ook de hypotheek zakelijk betalen, de auto van je vrouw ook zakelijk kopen en uiteraard geen bijtelling pakken, de kleertjes van de kinderen zakelijk boeken. Als je dan toch over de schreef gaat, dan maar serieus
Exact expert nodig?
Ja. motivatie is "Beleidsbepaling is dat DGA tot directie behoort. Directie zit in schaal 9."Crazy D schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:58:
[...]
Ik neem aan dat de belastingdienst ook motiveerde waarom er 20k bij moest? Overigens blijf ik de bepaling van DGA salaris vaag vinden. Marktconform voor het werk dat je doet.. maar... je bent tegelijkertijd "de baas", weinig bedrijven waar de baas hetzelfde verdienen als de mensen op de werkvloer. En je bent tegelijkertijd ook sales en uitvoerende. Dus hoezo zou je enkel mogen uitkeren wat je ongeveer zou verdienen als je puur je kunstje ergens doet? Als jij in loondienst verkoop en alles zou doen, krijg je echt wel meer dan dat marktconforme salaris....
Ik vind het onderste uit de kan halen ook prima, maar dat kan ook gewoon binnen de regels. Want anders kun je net zo goed ook de hypotheek zakelijk betalen, de auto van je vrouw ook zakelijk kopen en uiteraard geen bijtelling pakken, de kleertjes van de kinderen zakelijk boeken. Als je dan toch over de schreef gaat, dan maar serieusEn als je de regels bewust overschrijdt, probeer dan niet in alle bochten te wringen om het toch okidokie te laten zijn. Zeg dan gewoon eerlijk, ja ik weet dat die airco niet zakelijk kan maar ik doe het toch, punt. Niet "omdat zij...." want dat is niet relevant.
Idd ben je tegelijkertijd verantwoordelijk voor beleid, fiancien etc. Echter gaat om meest vergelijkbare werkzaamheden. En de COA heeft gewoon richtlijnen om die extra verantwoordelijkheid te verwerken in de schalen en tredes. Trek dit even door naar een DGA zzp IT'r. Dan ben je directeur van een detacheringsbedrijf, en zou je salaris rond de 150K moeten liggen. Nou, daar wil ik als BI engineer best voor bij de BD solliciteren hoor
Auto van mijn vrouw staat al op haar zaak. Ik koop eind van het haar gewoon zakelijk een auto voor de kids. Youngtimer, bijtelling, klaar.
Overigens is rommelen in de marge een stuk makkelijker naarmate je meer "onderneming" bent. Bureaustoelen zijn met een BV al wat makkelijker te doen. Eén van de BV's huurt een ruimte. Hoppa, bureau, tafel, Senseo en de koffie cups. Alles op de zaak. Ook al staat het thuis. En plotseling is dat allemaal geen enkel probleem meer.
[ Voor 7% gewijzigd door fry77 op 10-07-2025 16:23 ]
Ah, ja… onduidelijk. Zijn AOV werd opgezegd.DJ Henk schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:38:
[...]
Al 25 jaar bezig en nu pas een AOV afsluiten? Klinkt als rijkelijk laat. Waarom moet de overheid dit voor hem oplossen?
Dat niet alleen, maar je laat je toch niet door zo’n achterlijke AOV tot incompetente en uitgebluste burger achter de geraniums zetten?hackerhater schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Niet uit eten, maar tijdens de verbouwing thuis werden ze bij ons uitgenodigd om te blijven lunchen op onze kosten.Shinji schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:40:
[...]
Neem jij de schilder ook mee uit eten? Of de glazenwasser?
Etentjes, uitjes etc, het kan een signaal zijn van schijnzelfstandigheid, maar het is an sich niet verboden. Het is gewoon een van de signalen en daar is toch niks mis mee? Als het te verantwoorden is is het verder prima.
Ik was hier een tijd geleden meegevraagd voor een teams uitje, deze heb ik geweigerd en ben ik alleen na werktijd aangeschoven bij etentje en terras.
^^ Deze kosten heb ik niet opgevoerd in mijn administratie.
Werkrelaties moeten ook onderhouden worden en die op kantoor kan je niet vergelijken met een schilder of metselaar.
Crazy D schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Je krijgt toch een mailtje van Apple? Ik koppel gewoon die mails als PDF.
Dat is wat ik nu ook doe. In AFAS is daar een knop voor. Maar is weer een extra handeling. Zou fijn zijn als Apple een verzamelfactuur o.i.d. kon maken.loewie1984 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:53:
[...]
Print naar PDF en uploaden en koppelen als factuur.
Nee, dat is niet niks voor mijYucon schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:36:
Je zou ze pas kunnen koppelen als je controle krijgt. Risico is eventueel dat een platform tegen die tijd verdwenen is en je portal niet meer bestaat, maar in de meeste gevallen lijkt me dat te overzien.
Grz D.
Ja nou ja, ik snap je redenatie, maar goed, je kunt ook stellen: de meest vergelijkbare werkzaamheden zijn die van "meewerkend directeur"fry77 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:21:
[...]
Ja. motivatie is "Beleidsbepaling is dat DGA tot directie behoort. Directie zit in schaal 9."
Idd ben je tegelijkertijd verantwoordelijk voor beleid, fiancien etc. Echter gaat om meest vergelijkbare werkzaamheden. En de COA heeft gewoon richtlijnen om die extra verantwoordelijkheid te verwerken in de schalen en tredes. Trek dit even door naar een DGA zzp IT'r. Dan ben je directeur van een detacheringsbedrijf, en zou je salaris rond de 150K moeten liggen. Nou, daar wil ik als BI engineer best voor bij de BD solliciteren hoor
Uh ja, maar als 1 van je BV's geen kantoortje huurt (want dat kun je als eenmanszaak natuurlijk ook gewoon doen) zal bij een controle een dure bureaustoel op je balans toch alsnog opvallenAuto van mijn vrouw staat al op haar zaak. Ik koop eind van het haar gewoon zakelijk een auto voor de kids. Youngtimer, bijtelling, klaar.
Overigens is rommelen in de marge een stuk makkelijker naarmate je meer "onderneming" bent. Bureaustoelen zijn met een BV al wat makkelijker te doen. Eén van de BV's huurt een ruimte. Hoppa, bureau, tafel, Senseo en de koffie cups. Alles op de zaak. Ook al staat het thuis. En plotseling is dat allemaal geen enkel probleem meer.
Exact expert nodig?
Inmiddels terugkoppeling gekregen:c-nan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:41:
Wat vinden jullie van deze bepaling?
***members only***
Zoals ik het lees, mag de opdrachtgever tussentijds per direct de overeenkomst opzeggen. Opdrachtnemer mag dat niet (dus contract uitzitten).
Inmiddels ook mijn contract ontvangen, met daarin:Ik mag het opzegtermijn helaas niet aanpassen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dus:
- Opdrachtgever mag tussentijds per direct zonder opzegtermijn opzeggen
- Broker mag tussentijds met een opzegtermijn van 14 kalenderdagen opzeggen
- Opdrachtnemer (ik dus) mag tussentijds niet opzeggen
Ik weet niet wat ik er van moet vinden..
EU DNS: 86.54.11.100
Hoe lang is het contract überhaupt? Want als het bijvoorbeeld 3 maanden is, welke wellicht een paar keer verlengd wordt dan heb je elke 3 maanden een exit moment. Lijkt mij niet onoverkomelijk. Als het een contract is voor een jaar is het wat anders.c-nan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:33:
[...]
Inmiddels terugkoppeling gekregen:
[...]
Inmiddels ook mijn contract ontvangen, met daarin:
***members only***
Dus:
"geen probleem, vraag gerust iemand die wel die rechten heeft"
Of stuur je eigen contract die wel op basis van 'gelijk oversteken' is. Bijvoorbeeld via een afkoopsom in plaats van een opzegtermijn.
Uit de Opdrachtgever Specifieke Voorwaarden Zelfstandigen Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Welzijn en Sport en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Dat is behoorlijk take it or leave it.Zelfstandige is niet gerechtigd de Opdracht tussentijds te beëindigen. Intermediair kan zonder
opgaaf van reden en op elk moment de Opdracht tussentijds opzeggen zonder gehouden te
zijn tot enige vorm van schadevergoeding, met inachtneming van de volgende
opzegtermijnen:
- Het aantal door Zelfstandige gewerkte weken op grond van de Opdracht is minder 26: een
minimale opzegtermijn van tien (10) kalenderdagen tegen de eerstvolgende werkdag;
- Het aantal door Zelfstandige gewerkte weken op grond van de Opdracht is meer dan 26:
een minimale opzegtermijn van 25 kalenderdagen startend op de eerstvolgende werkdag.
Ik weet ook niet wat jij ervan moet vinden, en ik kan niet in je portemonnee kijken, ik kan je alleen vertellen wat ik ervan vind, en ik vind het een kutvoorwaarde en zou het zelf niet tekenen.c-nan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:33:
[...]
Dus:
Zo begin je toch geen zakelijke overeenkomst? Zij zijn een bedrijf, maar jij ook. Dan mogen de voorwaarden ook best gelijkwaardig zijn.
niks. zolang er geen plicht tot werken in staat betekend dat hele artikel niets. Ik teken ze lachend en heb hier vorig jaar mee te maken gehad. "Je mag niet opzeggen, we hebben een contract". Nou dan zeg ik niet op maar neem ik vrij ofzoc-nan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:33:
[...]
[...]
***members only***
Dus:
Linksom of rechtsom, het gaat hier nu al dagen om maar wat is nu werkelijk het probleem? OK, je kunt niet zo maar opzeggen, maar stel nu dat de opdracht zo teleurstellend is, dan zeg je dat je ziek bent. En dan ga je ergens anders aan de slag.sebasd schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:20:
[...]
Ik weet ook niet wat jij ervan moet vinden, en ik kan niet in je portemonnee kijken, ik kan je alleen vertellen wat ik ervan vind, en ik vind het een kutvoorwaarde en zou het zelf niet tekenen.
Zo begin je toch geen zakelijke overeenkomst? Zij zijn een bedrijf, maar jij ook. Dan mogen de voorwaarden ook best gelijkwaardig zijn.
Ik sluit me aan bij anderen, imo is dit een grote rode vlag en een ongelijkheid die nogal riekt naar loondienst. Ik zou hier absoluut nooit voor tekenen en dat ook kenbaar maken. Dan moet de broker maar kijken wat hij/zij kan regelen als ze je écht graag willen hebben.c-nan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:33:
[...]
[...]
***members only***
Dus:
De nette reactie op "ik kan de opzegtermijn helaas niet aanpassen" zou bij mij dus zijn "Zoals het voorstel er nu ligt kan ik daar helaas geen handtekening onder zetten." Die broker (of de eindklant) zal ongetwijfeld beginnen over beleid/policy, maar jij bent ook een bedrijf en jij hebt ook je beleid/policy
[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 10-07-2025 22:54 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Het probleem wat ik er mee heb staat in de tweede alinea: een ongelijke verhouding. Op die manier wil ik niet werken.Montifaud schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:36:
[...]
Linksom of rechtsom, het gaat hier nu al dagen om maar wat is nu werkelijk het probleem? OK, je kunt niet zo maar opzeggen, maar stel nu dat de opdracht zo teleurstellend is, dan zeg je dat je ziek bent. En dan ga je ergens anders aan de slag.
Zeggen dat je ziek bent terwijl je het niet bent en dan iets anders gaan doen vind ik iets voor de middelbare school.
In principe riekt het juist niet naar loondienst. Bij een arbeidsovereenkomst zijn de rechten wel degelijk gelijk. Opzegtermijn geldt 2 kanten opDestruction schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:51:
[...]
Ik sluit me aan bij anderen, imo is dit een grote rode vlag en een ongelijkheid die nogal riekt naar loondienst. Ik zou hier absoluut nooit voor tekenen en dat ook kenbaar maken. Dan moet de broker maar kijken wat hij/zij kan regelen als ze je écht graag willen hebben.
De nette reactie op "ik kan de opzegtermijn helaas niet aanpassen" zou bij mij dus zijn "Zoals het voorstel er nu ligt kan ik daar helaas geen handtekening onder zetten." Die broker (of de eindklant) zal ongetwijfeld beginnen over beleid/policy, maar jij bent ook een bedrijf en jij hebt ook je beleid/policy
Nu vind ik dat soort constructies in een contract op zich ook wel verwerpelijk maar wat @fry77 ook zegt, tjah dan neem je 2 weken vrij. Zonder inspanningsverplichting of iets dat je minimaal x uur moet werken, is het allemaal een beetje wassenneus. Andersom ook he. Opdrachtgever wil van je af, dan zegt ie gewoon prima, per 1 augustus ontbinden we het contract. Alleen de komende weken heb ik niets te doen voor je...
Exact expert nodig?
Beiden met je eens hoor. Het 1e wekt de indruk dat zij boven de opdrachtnemer staan, en dat is het niet. En dat 2e is gewoon kinderachtig.sebasd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:00:
[...]
Het probleem wat ik er mee heb staat in de tweede alinea: een ongelijke verhouding. Op die manier wil ik niet werken.
Zeggen dat je ziek bent terwijl je het niet bent en dan iets anders gaan doen vind ik iets voor de middelbare school.
Exact expert nodig?
Naja problemen. Ik verwacht niet dat ze ermee akkoord gaan dat je geen belasting betaald over grofweg 280K spaargeld. (40K/jaar)ColeJ schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:04:
Problemen met de vermogensbelasting?
Over spaargeld betaal je bijna geen belasting. Sterker nog, er zijn tal opties waar je veilig meer rente krijgt dan dat je hoeft te betalen.hackerhater schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:15:
[...]
Naja problemen. Ik verwacht niet dat ze ermee akkoord gaan dat je geen belasting betaald over grofweg 280K spaargeld. (40K/jaar)
@ColeJ met die bedragen (280K is nog concervatief ingeschat) zit je ver boven de vermogensgrens.
Sterker nog: je moet gaan verdelen over meerdere banken omdat je ver boven de garantie-grens zit.
Nu is de belasting maar maximaal 853 euro per jaar, dat is inderdaad niet echt de issue.
Dat kan je wel opvangen met het bedrag verdeeld over 3 banken.
Maar zelfs dat: ook voor software engineers met ons inkomen is het lastig zo'n groot bedrag aan reserves op te bouwen. Dan moet je al grofweg 10 jaar nooit tegenvallers zodat een economische depressie tegen gekomen zijn. Laat staan voor iemand in de bouw.
Sterker nog: je moet gaan verdelen over meerdere banken omdat je ver boven de garantie-grens zit.
Nu is de belasting maar maximaal 853 euro per jaar, dat is inderdaad niet echt de issue.
Dat kan je wel opvangen met het bedrag verdeeld over 3 banken.
Maar zelfs dat: ook voor software engineers met ons inkomen is het lastig zo'n groot bedrag aan reserves op te bouwen. Dan moet je al grofweg 10 jaar nooit tegenvallers zodat een economische depressie tegen gekomen zijn. Laat staan voor iemand in de bouw.
[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 11-07-2025 10:13 ]
Ja tuurlijk, ziek melden is ook wel een beetje kinderachtig en over-the-top, zou dat zelf ook nooit zo doen. Maar zie het als een laatste redmiddel. "Vrij nemen" is idd beter. Maar dan nog, ik heb nu ook zo'n clausule en heb er absoluut geen problemen mee want ik werk graag tot de eindtijd van mn contract.Crazy D schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:57:
[...]
Beiden met je eens hoor. Het 1e wekt de indruk dat zij boven de opdrachtnemer staan, en dat is het niet. En dat 2e is gewoon kinderachtig.
Waarom is ziekmelden kinderachtig? Als mij een contractvoorstel wordt voorgelegd en iemand komt met: "dat kan ik niet aanpassen", is dat even kinderachtig. Kom met een verklaring of uitleg, kijk wat wel kan, ga in overleg. Als je er dan niet uitkomt, teken je of wel, of niet. Daarna hoeft niemand meer kinderachtig te doen.
Maar kom ik in conflict met mijn opdrachtgever, dan ga ik (na een dialoog waar we niet uitkomen) gerust ziek thuis zitten. Het gaat ze vanwege de AVG geen bal aan wat ik heb. Maar ik kan me vanwege geestelijke druk best ziek voelen, lijkt me. In ieder geval te ziek om te werken. En als de opdrachtgever het er niet mee eens is, welk drukmiddel heeft hij dan?
Maar kom ik in conflict met mijn opdrachtgever, dan ga ik (na een dialoog waar we niet uitkomen) gerust ziek thuis zitten. Het gaat ze vanwege de AVG geen bal aan wat ik heb. Maar ik kan me vanwege geestelijke druk best ziek voelen, lijkt me. In ieder geval te ziek om te werken. En als de opdrachtgever het er niet mee eens is, welk drukmiddel heeft hij dan?
Over het opzegtermijn ben ik zelf wel moeilijk maar met contracten van 3 maanden heb ik ook altijd zoiets vam: kan er altijd tussenuit. In de regel gaat men netjes met je om, dus durf ik het wel aan. Maar bij gezeik heb je 0,0 poot om op te staan.
Direct wegsturen is mij nog nooit overkomen. Dan moet je echt iets goed fout doen. Dat ik niet mag opzeggen vind ik niet per se erg bij een 3 maanden contract. Al zou dit er wel in staan en ze meegaan in je wens (b.v. dat het wel mag met 1 maand opzegtermijn), waar gaat het dan nog over. Na 1 maand bezig zijn (van je 3 maanden contract) kom je al over de helft uit. Die laatste maand, #care. Ik zou hem gewoon af laten lopen en niet verlengen. Ik heb nog geen 1 contract afgezegd, allemaal netjes laten aflopen op de einddatum. Gewoon uit fatsoen naar de opdrachtgever.. zelfs op de kutste klus heb ik hem uitgezeten..
Direct wegsturen is mij nog nooit overkomen. Dan moet je echt iets goed fout doen. Dat ik niet mag opzeggen vind ik niet per se erg bij een 3 maanden contract. Al zou dit er wel in staan en ze meegaan in je wens (b.v. dat het wel mag met 1 maand opzegtermijn), waar gaat het dan nog over. Na 1 maand bezig zijn (van je 3 maanden contract) kom je al over de helft uit. Die laatste maand, #care. Ik zou hem gewoon af laten lopen en niet verlengen. Ik heb nog geen 1 contract afgezegd, allemaal netjes laten aflopen op de einddatum. Gewoon uit fatsoen naar de opdrachtgever.. zelfs op de kutste klus heb ik hem uitgezeten..
[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 11-07-2025 11:21 ]
Ik heb 1 keer gehad dat een klant de opzegtermijn aan riep. Wegens financiele issues die ik al zag aankomen.
Blijkbaar zijn ze later failliet gegaan.
Blijkbaar zijn ze later failliet gegaan.
moeilijk gedoe met ziekmelden. Je bent er gewoon niet. Zakelijke profesionaliteit meld je dat. Klaar.
Nu valt iedereen over dit artikel, maar niemand denkt "Er staat ook in dat ik voor andere klanten mag werken." of "alleen gewerkte uren worden betaald" etc.
Nu valt iedereen over dit artikel, maar niemand denkt "Er staat ook in dat ik voor andere klanten mag werken." of "alleen gewerkte uren worden betaald" etc.
Precies, maakt het echt uit dat die clausule er in staat? Als je weg wil dan geef je aan dat je tot aan het eind van de contractdatum nul uren zal draaien.
Hoef je ook nooit meer terug te komen. Ik doe dat niet, vind t wereldje daar net te klein voor maar als jij zo werkt, prima. Als je ook even je naam in PM door wilt geven dan weet ik iig wie ik niet hoef in te huren de volgende keer!
[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 11-07-2025 12:41 ]
Even los van of het kinderachtig is of niet, voor mij is deze discussie wel weer een goede bevestiging van mijn keuze om het anders te gaan doen, of dat in ieder geval te proberen.
Geen contracten op uurbasis meer, geen uurtarief, geen opzegtermijnen, geen tussenpartijen, maar een goed gesprek met een opdrachtgever over
- Wat men gedaan wil hebben
- Wat het hen oplevert
- Wat het gaat kosten
en dan leveren. Het zou een klant niet uit moeten maken hoeveel tijd het je kost, alleen wanneer het klaar is.
'Ja, maar het is nooit klaar'
Niet als je niet goed definieert wat je precies wel en niet gaat doen, nee.
En voordat iemand zegt 'dat gaat nooit werken', ik heb deze weken gesprekken met meerdere potentiele opdrachtgevers, allemaal op bovenstaande basis. En ze staan er open voor. En ik zit in een vakgebied waar uurtje-factuurtje heel, heel erg normaal is (testen / testautomatisering).
Geen contracten op uurbasis meer, geen uurtarief, geen opzegtermijnen, geen tussenpartijen, maar een goed gesprek met een opdrachtgever over
- Wat het hen oplevert
- Wat het gaat kosten
en dan leveren. Het zou een klant niet uit moeten maken hoeveel tijd het je kost, alleen wanneer het klaar is.
En voordat iemand zegt 'dat gaat nooit werken', ik heb deze weken gesprekken met meerdere potentiele opdrachtgevers, allemaal op bovenstaande basis. En ze staan er open voor. En ik zit in een vakgebied waar uurtje-factuurtje heel, heel erg normaal is (testen / testautomatisering).
ID-College schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:41:
Hoef je ook nooit meer terug te komen. Ik doe dat niet, vind t wereldje daar net te klein voor maar als jij zo werkt, prima. Als je ook even je naam in PM door wilt geven dan weet ik iig wie ik niet hoef in te huren de volgende keer!
Als je al in deze situatier terecht komt, dan wil je daar al niet eens meer komen. 1 keer opdracht terug gegegevn. Rabo. En daar heb ik al 10 jaar geen spijt van gehad. 1 keer het niet werken ingeroepen omdat facturen niet betaald werden. Ik doe nog steeds projecten voor ze.
En recruiters krijsen heel hard "je cariere is voorbij" en bellen je overmorgen gewoon op omdat er 2 piek per uur te verdienen valt aan je
Ben dezelfde beweging aan het maken. Ben dit geneuzel zo zat met die Wet-DBA en tussenpersonen. Dan maar opereren als een traditionele consultancy, met de bijbehorende prijzen.sebasd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:54:
Even los van of het kinderachtig is of niet, voor mij is deze discussie wel weer een goede bevestiging van mijn keuze om het anders te gaan doen, of dat in ieder geval te proberen.
- Wat het hen oplevert
- Wat het gaat kosten
Dat wilde ik eigenlijk niet noemen, die prijzen, want daar ging het niet om, maar inderdaad.mrbones92 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:59:
[...]
Ben dezelfde beweging aan het maken. Ben dit geneuzel zo zat met die Wet-DBA en tussenpersonen. Dan maar opereren als een traditionele consultancy, met de bijbehorende prijzen.
Tsja, werken met meer gelijkwaardige contracten waarbij ofwel beide partijen op elk gewenst moment kunnen stoppen OF waarbij beide partijen niet zonder overleg voor einde contract kunnen stoppen voorkomen dit soort gedoe natuurlijk gewoonID-College schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:41:
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Even een checkvraag, wellicht weet één van jullie dit exact uit leggen.
Ik heb tot nu toe al mijn facturen als volgt genummerd:
JJJJMMDDxx
Dus voor vandaag zou de eerste factuur worden:
2025071101
Nu viel het me op dat de meeste mensen hier alleen het jaartal in zetten en dan vanaf 1 doortellen.
Mijn vraag is, mag wat ik doe ook?
Ik kan zo voor mezelf beter zien wanneer ik een factuur gestuurd heb en wanneer ik hier een betaling van mag verwachten (30 dagen standaard).
Als ik op internet zoek zie ik soms wel mensen tot op de dag toe de datum toevoegen maar verreweg de meeste hebben het over enkel jaartallen.
Als het niet mag dan pas ik het vanaf nu aan maar ik kan nergens vinden of het zo 100% goed of fout is.
JJJJMMDDxx
2025071101
Nu viel het me op dat de meeste mensen hier alleen het jaartal in zetten en dan vanaf 1 doortellen.
Ik kan zo voor mezelf beter zien wanneer ik een factuur gestuurd heb en wanneer ik hier een betaling van mag verwachten (30 dagen standaard).
Als ik op internet zoek zie ik soms wel mensen tot op de dag toe de datum toevoegen maar verreweg de meeste hebben het over enkel jaartallen.
Als het niet mag dan pas ik het vanaf nu aan maar ik kan nergens vinden of het zo 100% goed of fout is.
Het maakt niet uit, als het maar oplopend is voor zover ik weet. Maar je mag het volgens mij ook niet zomaar tussentijds aanpassen. Het kan wel maar dan zou ik het altijd per een nieuw jaar doen ofzo.jesselhh schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:02:
JJJJMMDDxx
2025071101
Dit mag niet. Je moet opeenvolgende nummers gebruiken. Zie ook de eisen van de belastingdienst.jesselhh schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:02:
JJJJMMDDxx
2025071101
Wat je wel kan doen is YYMMDDxxx waarbij xxx dan een reeks is die doorloopt. Je hebt dan een prefix van de datum met daarachter het eigenlijke factuurnummer wat opeenvolgend is.
Wat mag niet? De belastingdiest zegt:mbe81 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:07:
[...]
Dit mag niet. Je moet opeenvolgende nummers gebruiken. Zie ook de eisen van de belastingdienst.
[...]
Dus je kan prima meerdere reeksen hebben, bijv:Gebruik opeenvolgende nummers voor uw facturen, met 1 of meer reeksen. Elk factuurnummer mag maar 1 keer voorkomen.
YYYYMMDDxx
YYYYMMxxx
Omdat de eerste reeks 10 cijfers is en de tweede reeks 9 cijfers overlappen ze niet. Het zijn meerdere reeksen met opeenvolgende nummers. In het geval van YYYYMMDDxx start je iedere dag een nieuwe reeks.
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 11-07-2025 21:00 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik zeg niet dat het niet mag, maar ik kan me voorstellen dat je meer aandacht kan verwachten omdat het tegen het doel van de regel ingaat, namelijk dat het iets moeilijker wordt om een factuur te verbergen omdat het opvalt dat er dan een gat in je nummering ontstaat. Ook kan je zeggen dat je als je eigenlijk nooit meerdere facturen per dag verstuurt, YYYYMMDDxx niet echt een reeks is.RichieB schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:59:
[...]
Wat mag niet? De belastingdiest zegt:
[...]
Dus je kan prima meerdere reeksen hebben, bijv:
YYYYMMDDxx
In mijn studiejaren vertelden de studenten die bij de belastingdienst werkten, uitgebreid over de waarneming ter plaatse. Op zoek naar zwartwerkers werd met een camera gepost.RonaldHeirbaut schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 08:56:
[...]
We kunnen er een hele boom over opzetten... maar waar: als ze mij, specifiek mij, op de korrel hebben, dan ben ik op een dag het haasje. Dan is er vast een inspecteur die mij ziet peddelen met "collega's" in een bootje en maakt daar een foto van. Zo heeft hij intussen ook vastgelegd dat ik tussen 8 en 17:00 me keurig elke dag meldt bij bedrijf X, enz enz.
Maar dat is alleen als ze MIJ op de korrel hebben. Doorgaans zullen ze, vanuit de Wet DBA, via een opdrachtgever binnenkomen en de opdrachtgever waarschuwen/beboeten.
Ik ga gewoon mee met uitjes als ik daar zin in heb. Als ik verplicht wordt, dan weiger ik. Maar dat zou ik ook doen als ik in loondienst was. Ik MOET helemaal niks, en zeker niet met verplichte uitjes.
En met betrekking tot je bedrijfsuitje: dan post iemand op linkedin een foto dat het zo gezellig was en sta jij daar ook op. Lastig ontkennen dan.....
Oh, maar het maakt mij ook niet uit hoor. Ik ga meestal gewoon mee met de dingen van ons team. Dat mag iedereen weten. Alleen bepaal ik het wel zelf. Ik moet niks. Ik word uitgenodigd en het is aan mij om te bepalen of ik mee ga of niet. En hoe dit dan een arbeidsrelatie moet bevestigen blijft me een raadsel.jerh schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:15:
[...]
In mijn studiejaren vertelden de studenten die bij de belastingdienst werkten, uitgebreid over de waarneming ter plaatse. Op zoek naar zwartwerkers werd met een camera gepost.
En met betrekking tot je bedrijfsuitje: dan post iemand op linkedin een foto dat het zo gezellig was en sta jij daar ook op. Lastig ontkennen dan.....
Overigens lijkt mijn werk steeds meer op een loondienstverband. Er is veel tegen me te pleiten. Dus heb ik al gevraagd om mij een aanbod te doen voor een vast dienstverband. Maar dat kan niet op mijn functie; dat is alleen inhuur. Tja, dan weet ik het ook niet meer. Dan moet ik de detachering in of zo. Maar dat verandert niks. Alleen dat iedereen meer geld krijgt, behalve ik en mijn opdrachtgever.
Ik merk het wel als ik bevraagd ga worden door een inspecteur.
Zijn dit soort constructies nou echt nodig in deze tijd van automatisering?jesselhh schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:02:
JJJJMMDDxx
2025071101
Persoonlijk vind ik dat zelfs dat jaartal er niet eens in thuishoort.
Ik zou gewoon een goed boekhoudingsprogramma aanschaffen dat dat voor je bijhoudt.jesselhh schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:02:
JJJJMMDDxx
2025071101
Anyway, nummering hier is 2025.1xx
Ik doe simpelweg <bedrijfsnaam>-<klant>-<volgnr>.jadjong schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:04:
Ik ben bij 00001 begonnen en zie over 27 jaar wel hoe het schip strandt.
Volgens mij mag dit dan juist niet, tenzij klant wellicht een nummer is wat je aan een klant toewijst.Montifaud schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:04:
[...]
Ik doe simpelweg <bedrijfsnaam>-<klant>-<volgnr>.
Maar het gaat om een factuurnummer, niet een naam. Je mag dan best iets er voor zetten maar dat telt niet mee als nummer. Als <klant> een naam is heb je effectief de optie dat er twee keer een factuur is met hetzelfde nummer “001”. Bijvoorbeeld:
MijnBV-KoninklijkHuisBV-001
MijnBV-DeRegeringBV-001
Even verder gekeken maar mag blijkbaar wel
[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 12-07-2025 10:36 ]
Ja je _mag_ meerdere ranges aanhouden. En als je 2 klanten per jaar hebt is een nummerreeks per klant ook best verdedigbaar. Maar met 20 klanten per jaar met per klant 1 of 2 facturen, zou dat bij mij als inspecteur wel belletjes doen afgaan. Waarom zou je dat sowieso doen?
En waarom zou je op basis van een factuurnummer moeten kunnen zien wat de vervaldatum is? Zelfs als je in notepad je factuurnummers bijhoudt zet je daar toch gewoon een vervaldatum achter? Dat is wel echt het meest bassale stukje functionaliteit in werkelijk alle boekhoudpakketten en Excel-sheets-voor-de-boekhouding die er te vinden zijn.
En waarom zou je op basis van een factuurnummer moeten kunnen zien wat de vervaldatum is? Zelfs als je in notepad je factuurnummers bijhoudt zet je daar toch gewoon een vervaldatum achter? Dat is wel echt het meest bassale stukje functionaliteit in werkelijk alle boekhoudpakketten en Excel-sheets-voor-de-boekhouding die er te vinden zijn.
Exact expert nodig?
Zeker mag je meerdere reeksen hebben. Bijvoorbeeld als je facturen vanuit meerdere pakketten maakt. Maar elke dag een nieuwe reeks starten is mijn inziens niet wat daarmee bedoelt wordt en slecht uit te leggen. Maar succes vooral!RichieB schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:59:
[...]
Wat mag niet? De belastingdiest zegt:
[...]
Dus je kan prima meerdere reeksen hebben, bijv:
YYYYMMDDxx
YYYYMMxxx
Omdat de eerste reeks 10 cijfers is en de tweede reeks 9 cijfers overlappen ze niet. Het zijn meerdere reeksen met opeenvolgende nummers. In het geval van YYYYMMDDxx start je iedere dag een nieuwe reeks.
Dit is toch ook gewoon de oplossing. Ik denk eigenlijk dat elke ontwikkelopdracht prima in een goede definitie gegoten kan worden met een duidelijke stip op de horizon en dus een levergarantie.sebasd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:54:
Voorbeelden:
- Technical debt is nu 80 voor project A en moet naar 30 voor project A
- Feature B moet geïmplementeerd worden binnen 6 maanden
- 2 medior ontwikkelaars moet opgeleid worden naar senior binnen 2 jaar.
- etc etc
Het vergt alleen wat verandering van mindset bij de opdrachtgevers. En dan zijn meestal Enterprise bedrijven dat duurt gewoon lang. Geef ze wat tijd.
Dit komt prima door de wetten heen. Zeker als je als ZZPer jezelf als ondernemer gedraagt.
Veel ZZpers in de softwareontwikkeling zullen bovenstaande alsnog niet fijn vinden en die gaan waarschijnlijk in loondienst of zijn dit al.
Rijkswaterstaat doet dit overigens al jaren zo.
Het is sowieso op geen enkele manier te zien of het aaneengesloten en opvolgend is, en dat is volgens mij wel een eis. Je hebt elke dag weer een nieuwe kans om de laatste factuur te laten verdwijnen.Crazy D schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:12:
Ja je _mag_ meerdere ranges aanhouden. En als je 2 klanten per jaar hebt is een nummerreeks per klant ook best verdedigbaar. Maar met 20 klanten per jaar met per klant 1 of 2 facturen, zou dat bij mij als inspecteur wel belletjes doen afgaan. Waarom zou je dat sowieso doen?
Mijn vrouw werkte bij een rijksoverheid instelling als zzp’er die niet meer met zzp’ers werkt. Ze willen haar weer inhuren (waarschijnlijk). Ik denk dat ze de optie payroll gana aanbieden. Ik ben zelf ook ZZP’er, eenmanszaak. Als ik het geheel omzet naar BV en haar aanneem dan is dat toch WET DBA proof. Of willen tussenpersonen dat ook niet? En hoe groot is het verschil met payroll? Als ze eerst 80 euro vroeg en je vraagt nu 100 kom je dan op hetzelfde uit?
[ Voor 15% gewijzigd door Reiziger88 op 14-07-2025 00:28 ]
Nee, dat maakt niet uit, zoals al veelvuldig in dit topic besproken, en daar zijn ook genoeg artikelen over te vinden met een simpele zoekopdracht.Reiziger88 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:21:
Als ik het geheel omzet naar BV en haar aanneem dan is dat toch WET DBA proof.
Dat is wat mij betreft het belangrijkste. Ik maak me in mijn situatie weinig zorgen over de Wet DBA en controles, maar als opdrachtgevers je niet willen inhuren dan houdt het op (al heb ik op dit moment 3 opdrachten als ZZPer, dus ook dat loopt in mijn geval los).Reiziger88 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:21:
Of willen tussenpersonen dat ook niet?
[ Voor 40% gewijzigd door Aftansert op 14-07-2025 00:51 ]
Als ze payroll als enige optie aanbieden kan je de eenmanszaak / dan wel eigen BV wel vergeten.
Dan is het wellicht een mooi salaris, maar gelijk IB aftikken over wat je binnen haalt.
Daarom moet je de payroll constructie ook weigeren...
Dan is het wellicht een mooi salaris, maar gelijk IB aftikken over wat je binnen haalt.
Daarom moet je de payroll constructie ook weigeren...
Be nice, You Assholes :)