Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:33
loewie1984 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:06:

Vervolgens moet ik mijn arbeidsverleden van het uwv downloaden en uploaden. Waarom moet een intermediair dit in godsnaam weten? Ik heb gewoon principiële bezwaren tegen deze roofbouw op mijn privacy.
In het kader van de wet AVG best een legitieme vraag; waar hebben ze die gegevens voor nodig,
hoe lang, maar vooral ook hoe denken ze die privacygevoelige gegevens te bewaren?

Er is een reden dat die gegevens alleen bij het UWV liggen en je digid nodig bent om ze te downloaden.
Dan ga je ze niet bij een intermediair achterlaten op een NAS die door Willem word beheerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04
Let op! De referenties dienen binnen 4 weken na start datum bij ons binnen te zijn. Indien deze na 4 weken niet binnen zijn, dienen wij dit te melden bij opdrachtgever en is de inzet non-compliant.

Het gaat hier om schriftelijke referenties van de laatste 2 werkgevers/opdrachtgevers. Indien deze niet het grootste deel van de laatste 5 jaar beslaan dienen er meerdere referenties geüpload te worden. Indien er maar 1 werkgever/opdrachtgever was hoeft alleen deze geüpload te worden.

Deze referenties dienen overeen te komen met de referenties zoals ingevuld op het formulier Checklist Arbeidshistorie en het CV.
8)7

And the story continues:

Ik begrijp van mijn collega .... dat je hem wat vragen had gesteld.
Ik beantwoord die graag ook in deze mail.
• VOG: ik heb zojuist opdrachtgever de vraag gesteld of deze echt opnieuw moet of dat je bij ons de oude mag aanleveren
• Diploma: heb ik zojuist opdrachtgever gevraagd of die echt in het dossier moet
• Referenties: heb ik zojuist opdrachtgever gevraagd of die echt in het dossier moeten
• UWV overzicht: hiermee checken we of je eerder in loondienst bent geweest bij opdrachtgever. Deze check doen wij in het kader van de wet DBA.

Dus ze willen het UWV overzicht om te zien of ik eerder / direct aansluitend hiervoor in loondienst ben geweest bij mijn opdrachtgever. Dat kan niet op een andere manier worden vastgesteld?

Want hiermee komt naar mijn mening te veel informatie mee uit mijn werkgeversverleden. Dat ik bij andere bedrijven heb gewerkt is irrelevant voor deze aanvraag en ik heb hier serieuze privacy bezwaren tegen.

[ Voor 43% gewijzigd door loewie1984 op 15-05-2025 09:38 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 17:14
loewie1984 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:32:
[...]

• UWV overzicht: hiermee checken we of je eerder in loondienst bent geweest bij opdrachtgever. Deze check doen wij in het kader van de wet DBA.
Dit ben ik ook nog nooit tegengekomen, het riekt een beetje naar data-mining praktijken van recruiters/tussenpartijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
diogenes schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Dit ben ik ook nog nooit tegengekomen, het riekt een beetje naar data-mining praktijken van recruiters/tussenpartijen.
Striive zou ook de opdrachtgever hierom kunnen vragen. Dan heb je ook de info uit eerste hand en dan komt er niet allemaal overbodige informatie mee.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:10
[...]

8)7

And the story continues:

• VOG: ik heb zojuist opdrachtgever de vraag gesteld of deze echt opnieuw moet of dat je bij ons de oude mag aanleveren
• Diploma: heb ik zojuist opdrachtgever gevraagd of die echt in het dossier moet
• Referenties: heb ik zojuist opdrachtgever gevraagd of die echt in het dossier moeten

Dus ze willen het UWV overzicht om te zien of ik eerder / direct aansluitend hiervoor in loondienst ben geweest bij mijn opdrachtgever. Dat kan niet op een andere manier worden vastgesteld?

Want hiermee komt naar mijn mening te veel informatie mee uit mijn werkgeversverleden. Dat ik bij andere bedrijven heb gewerkt is irrelevant voor deze aanvraag en ik heb hier serieuze privacy bezwaren tegen.
Dat soort vragen heb ik ook wel eens gehad. Bleek achteraf helemaal niet het beleid van de klant te zijn maar nieuwsgierigheid van de tussenpartij.
De VOG heb ik, dacht ik, wel moeten aanleveren bij een medische klant. Kan ik nog begrijpen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:14

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

8)7

And the story continues:

VOG moet je soms vernieuwen dus even aanvragen, niet het grootste issue (tenzij je net 6 maanden terug 'm al hebt aangeleverd.
Sorry, ik ben zo oud, toen bestond Duo nog niet niet :+ Ik zou trouwens oprecht niet weten waar mijn diploma's en certificaten zijn. Na 3 x verhuizen zal het vast in een doos ergens in de garage liggen...
Ik heb voor mijn opdrachten nooit referenties aan hoeven leveren, maar lijkt me dat als de eindklant al blij met je is, dat dat echt niet boeiend meer is.
Dat kunnen ze ook bij opdrachtgever informeren :P Maar dat mag niet vanwege AVG 8)7

Uittreksel downloaden en alle werkgevers die niet opdrachtgever zijn, afvlakken (zoals je vroeger met kopietjes van bankafschriften mocht doen, alles dat niet relevant was zwart maken).

Had je al contact gehad met opdrachtgever hierover? ;)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 14:19
Yucon schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 07:56:
[...]

Het maakt me wel nieuwsgierig.. Heeft iemand dit ooit eerder gehad? Dit heeft toch geen klap met een freelancecontract te maken?
Ik zou dit ook weigeren, gaat ze niks aan, referenties bellen ze maar en voor de rest is mijn CV gelijk aan mijn LinkedIn die ik altijd beide aanlever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:33
Crazy D schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:24:
[...]
Sorry, ik ben zo oud, toen bestond Duo nog niet niet :+ Ik zou trouwens oprecht niet weten waar mijn diploma's en certificaten zijn. Na 3 x verhuizen zal het vast in een doos ergens in de garage liggen...
Vaak kun je je diploma's ook vinden in de app MijnGegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23

ralpje

Deugpopje

Voor wat betreft die VOG: die is uniek voor elke aanvraag. De aanvrager (lees: eindklant) geeft aan wat voor werk je gaan doen (persoonsgegevens, financiële gegevens, werken met kinderen, etc.) en op basis daarvan wordt bekeken of er bezwaar tegen is. Je zult dus voor elke opdracht een nieuwe VOG moeten aanvragen.
Er staat ook duidelijk op de VOG wie de aanvrager is en met welk doel hij is aangevraagd, en dat hij dus uitsluitend geldig is voor dat doel.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
ralpje schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:34:
Voor wat betreft die VOG: die is uniek voor elke aanvraag. De aanvrager (lees: eindklant) geeft aan wat voor werk je gaan doen (persoonsgegevens, financiële gegevens, werken met kinderen, etc.) en op basis daarvan wordt bekeken of er bezwaar tegen is. Je zult dus voor elke opdracht een nieuwe VOG moeten aanvragen.
Er staat ook duidelijk op de VOG wie de aanvrager is en met welk doel hij is aangevraagd, en dat hij dus uitsluitend geldig is voor dat doel.
Ik check vooraf altijd of de aanvraag klopt met de opdrachtgever, het is bij mij al eens misgegaan (gelukkig kon ik toen een oudere VOG gebruiken...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:17
Om even verder te gaan met wat ik eerder deze week vertelde, morgen een eerste gesprek met een expert in security in het kader van onderzoek naar een switch binnen de IT.
Doel is om uit te komen in een veld waar tijdelijke inhuur gedaan vanwege behoefte naar tijdelijke expertise bij een organisatie. Ik zie me dat wat minder voor me bij beheer en business analyse en ik denk dat zoiets vaker voorkomt in de security sector of als developer (maar developen kan ik niet).
Security is zeker niet het enige waar mn interesse naar uit gaat, dus ik moet misschien een wat breder onderzoek gaan doen

Ik maak me hier echt zorgen over hoe dit aan te vliegen. Ik voorzie al duizenden beren op de weg die gaan van "hoe krijg ik iets nieuws onder knie" tot de klant die denkt "waarom zou ik een zzp-er inhuren die junior is in zijn kennis en ervaring?"

Hebben jullie ervaring met dit soort dingen als freelancer? Heb je dit zelf gedaan of heb je hier hulp bij gehad? Hoe pak je zoiets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
badkuip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:01:
Om even verder te gaan met wat ik eerder deze week vertelde, morgen een eerste gesprek met een expert in security in het kader van onderzoek naar een switch binnen de IT.
Doel is om uit te komen in een veld waar tijdelijke inhuur gedaan vanwege behoefte naar tijdelijke expertise bij een organisatie. Ik zie me dat wat minder voor me bij beheer en business analyse en ik denk dat zoiets vaker voorkomt in de security sector of als developer (maar developen kan ik niet).
Security is zeker niet het enige waar mn interesse naar uit gaat, dus ik moet misschien een wat breder onderzoek gaan doen

Ik maak me hier echt zorgen over hoe dit aan te vliegen. Ik voorzie al duizenden beren op de weg die gaan van "hoe krijg ik iets nieuws onder knie" tot de klant die denkt "waarom zou ik een zzp-er inhuren die junior is in zijn kennis en ervaring?"

Hebben jullie ervaring met dit soort dingen als freelancer? Heb je dit zelf gedaan of heb je hier hulp bij gehad? Hoe pak je zoiets aan?
Welke kant van security / hoe technisch ben je aangelegd? Wil je een beetje de ISO kant op of meer rollen zoals Cloud Security, "Cyber" Security, Netwerk Security, AI Security?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

badkuip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:01:
Zorgen dat ze jou als persoon willen inhuren. Maar, heel eerlijk: ik zit als ik iemand inhuur ook niet te wachten op iemand die het vak nog moet leren. Dus tenzij je op andere vlakken van toegevoegde waarde bent, is dat wel gewoon een lastig verhaal.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
Mirabis schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Welke kant van security / hoe technisch ben je aangelegd? Wil je een beetje de ISO kant op of meer rollen zoals Cloud Security, "Cyber" Security, Netwerk Security, AI Security?
Als ik een schot voor de boeg moet geven, dan denk ik dat ik terecht kom in de functionele kant en niet zo zeer in de technische kant. Dus meer ISO en audit dan techniek a la cloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
badkuip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Als ik een schot voor de boeg moet geven, dan denk ik dat ik terecht kom in de functionele kant en niet zo zeer in de technische kant. Dus meer ISO en audit dan techniek a la cloud.
Je kan prima via zelfstudie pecb lead implementer nis2/iso27001 doen. Dan heb je imho een prima en relevante/actuele accreditatie.

Cism, cissp, crisc zijn dan eventuele vervolgstappen. Maar je moet wel een beetje feeling hebben met informatiebeveiliging en high level / conceptuele kennis van technieken en oplossingen. Daarnaast heb je als iso ook kennis nodig van organisatie processen zoals hr en financiële processen. Niet inhoudelijk maar wel kunnen begrijpen wat er gebeurt en op welke vlakken informatiebeveiliging dan om de hoek komt kijken om processen veiliger te maken.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:45
badkuip schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Mijn tactiek met zoiets is dat je je moet kunnen bewijzen vanuit of portfolio(ervaring) of certificaten.
De werkelijkheid bij een klant is bijna nooit een 100% match met jouw ervaring dus er zal altijd een factor bijleren zijn.

Mis je alle ervaring nog, dan gewoon serieus investeren in certificeringen. Ook al zeggen die niet alles, ze gaan zeker helpen om de puzzelstukjes sneller te laten landen.

Ook vooral kritisch zijn op je eerste opdracht vanuit jezelf; pak het liefst 1 waarin je nog een sterke persoon in de rol naast je hebt. Als je als enige op de rol komt ga je snel nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:57
Crazy D schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Zorgen dat ze jou als persoon willen inhuren. Maar, heel eerlijk: ik zit als ik iemand inhuur ook niet te wachten op iemand die het vak nog moet leren. Dus tenzij je op andere vlakken van toegevoegde waarde bent, is dat wel gewoon een lastig verhaal.
Je hebt gelijk: je persoonlijkheid kan een doorslag geven, of je moet elders toegevoegde waarde hebben.

Een paar jaar geleden heb ik een hele coole klus gekregen, waar ik voor mijn primaire taak nog ervaring mistte. Ik was een junior, waar zij een senior zochten. Maar, met alle andere aspecten er omheen was ik interessant genoeg om het aan te durven (en ik heb het klaargespeeld 8) ).

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-09 13:41
Heeft iemand hier ervaring met aandelenopties ontvangen van het bedrijf waarvoor je een opdracht doet als eenmanszaak? Ik vraag me af hoe dit belast wordt. Ik ben bekend met de belasting op aandelenopties voor werknemers (wordt belast op het moment dat ze verhandelbaar zijn, in Box 1), maar ik kan niet veel informatie vinden over hoe het belast wordt als eenmanszaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
Crazy D schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Ik deel deze mening. De markt is momenteel al behoorlijk competitief, mede door de wet DBA. Vooral de opdrachten die niet vanuit je eigen netwerk komen en dus van de openbare portalen, trekken veel reacties. Voor zover ik hoor, is de animo groot en komen zelfs ervaren zzp’ers met de juiste certificaten er regelmatig niet tussen.

Afgezien van het principe dat je niet vaak ziet dat een zzp’er ingehuurd wordt zonder de juiste ervaring voor een specifieke klus, is de timing nu dus ook niet gunstig. Als je een sterk netwerk hebt, zijn er misschien mogelijkheden, en heel soms hoor ik dat een junior toch wordt aangenomen – vaak tegen een laag tarief. Maar over het algemeen denk ik dat het op dit moment inderdaad erg lastig is. Ervaring kun je natuurlijk niet zomaar veranderen, dus het advies hierboven om aanvullende certificaten te behalen vind ik op zich niet verkeerd. Maar zelfs dan heb je nog geen garanties.

Mijn oprechte advies zou zijn om te overwegen een paar jaar in loondienst in de consultancy te werken. Zo kun je op kosten van je werkgever certificeringen behalen en waardevolle praktijkervaring opdoen. Dat voelt op de korte termijn misschien als een stap terug, maar op de lange termijn levert het je waarschijnlijk veel op – zeker als je uiteindelijk definitief de overstap naar informatiebeveiliging wilt maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Faust1946 op 15-05-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:09

sebasd

loopt op espresso

Da tarieven worden er ook niet beter op… Zag gisteren op LinkedIn een opdracht voor een ervaren tester langs komen, voor EUR 250-300.

Per dag.

En nog steeds veel mensen die een reactie achterlaten dat ze geïnteresseerd zijn. Pfff…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
sebasd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:16:
Da tarieven worden er ook niet beter op… Zag gisteren op LinkedIn een opdracht voor een ervaren tester langs komen, voor EUR 250-300.

Per dag.

En nog steeds veel mensen die een reactie achterlaten dat ze geïnteresseerd zijn. Pfff…
Tja. Soms is onderbetaald werk beter dan helemaal geen werk. Als je wanhopig bent om inkomsten, doe je bijna alles. Tenminste, dat is mijn ervaring met andere collega’s in de schrijverswereld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:48

Per dag.

Of 450 voor een developer, waarbij ik dan altijd antwoord dat ik best langer wil werken dan een halve dag, maar dat er dan ook naar betaald moet worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

gem-p schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:58:
[...]

Of 450 voor een developer, waarbij ik dan altijd antwoord dat ik best langer wil werken dan een halve dag, maar dat er dan ook naar betaald moet worden ;)
Ik had een dergelijke reactie ook als comment achtergelaten. Uiteraard werd die verwijderd. Knurften.

Ik ben blij dat ik niet aan die 'race to the bottom' mee hoef te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946

Per dag.

Whut.. weet je dat zeker? Dat komt neer op 31,25 - 37,50 per uur op basis van een 8 uur werkdag... 8)7
Dat is haast minder dan een starters salaris...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:30
Lijkt erop dat opdrachtgevers aan de voorkant de naheffingen ivm mogelijke schijnzelfstandigheid al incalculeren :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:28
In bepaalde sectoren begint het wel het "gewenste" effect te hebben als ik dit bericht zo lees: https://fd.nl/samenleving...assaal-weer-in-loondienst
https://archive.is/zLE02

toch ook wel bijzonder dat het door sommige als een succes wordt ervaren dit soort dingen. Met name in kinderopvang, basis/voortgezet onderwijs lijken ze blij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
paulheetik schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:59:
Heeft iemand hier ervaring met aandelenopties ontvangen van het bedrijf waarvoor je een opdracht doet als eenmanszaak? Ik vraag me af hoe dit belast wordt. Ik ben bekend met de belasting op aandelenopties voor werknemers (wordt belast op het moment dat ze verhandelbaar zijn, in Box 1), maar ik kan niet veel informatie vinden over hoe het belast wordt als eenmanszaak.
Dat ze als eenmanszaak ook belast worden in box 1 lijkt me voor de hand liggend aangezien het inkomen is en je daarover in box 1 belasting af draagt als EMZ. Is je vraag niet vooral vanaf wanneer dit als inkomen gezien wordt, dus moet je ze al aangeven als inkomen op het moment dat je de opties ontvangt of pas als je ze mag inwisselen. Daar kan dan nog wel een aardig voordeel in zitten als je ze meteen zou mogen afrekenen en je er vanuit gaat dat de waarde toe gaat nemen. Ik zou hier een fiscalist voor benaderen want dit is wel erg specialistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:56
jamaar_jamaar schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:16:
In bepaalde sectoren begint het wel het "gewenste" effect te hebben als ik dit bericht zo lees: https://fd.nl/samenleving...assaal-weer-in-loondienst

toch ook wel bijzonder dat het door sommige als een succes wordt ervaren dit soort dingen. Met name in kinderopvang, basis/voortgezet onderwijs lijken ze blij te zijn.
Ik denk dat de wet juist bedoeld is voor dit soort sectoren. ZZP in kinderopvang is IMO een duidelijk voorbeeld van schijnzelfstandigheid. De tarieven lijken me daar veel lager, je zit met vaste werktijden en met een strakke hierarchie. Er is daar denk ik weinig ondernemerschap te vinden, je kunt niet het werk indelen zoals jij zelf wilt, of jezelf laten vervangen.
Je wil bovendien als ouder ook graag dezelfde mensen in de opvang, niet elke 3 maanden een ander gezicht waar je kinderen dan aan moeten gaan wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:31

Per dag.

Haha dit is echt bizar. Dat mensen er ook nog op reageren, de markt is totaal verziekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
mrbones92 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:09:
[...]

Haha dit is echt bizar. Dat mensen er ook nog op reageren, de markt is totaal verziekt
Ik zou graag de link willen zien of een screenshot van LinkedIn, anders zou ik het bijna niet geloven. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
jamaar_jamaar schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:16:

Verbaasd mij niet. Dit is een van de sectoren waar velen minder vrijwillig hebben gekozen voor het ZZP'en plus dat de organisatie die flexibele schil ook wel prettig vonden.
Daarnaast hebben grotere kinderopvangorganisaties hun flexibele pools uitgebreid. Via zulke pools wordt het eigen personeel ingezet op verschillende locaties.
De grote jongens hebben dus in feite hun eigen detacheringsafdeling (uitgebreid) daar waar dat voorheen met ZZP'ers werd gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Montifaud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:06:
[...]

Ik denk dat de wet juist bedoeld is voor dit soort sectoren. ZZP in kinderopvang is IMO een duidelijk voorbeeld van schijnzelfstandigheid. De tarieven lijken me daar veel lager, je zit met vaste werktijden en met een strakke hierarchie. Er is daar denk ik weinig ondernemerschap te vinden, je kunt niet het werk indelen zoals jij zelf wilt, of jezelf laten vervangen.
Je wil bovendien als ouder ook graag dezelfde mensen in de opvang, niet elke 3 maanden een ander gezicht waar je kinderen dan aan moeten gaan wennen.
Als je altijd via een tussenpartij wordt ingehuurd, als extra handjes knie aan knie (al dan niet virtueel) samenwerkt met een team van developers die hetzelfde werk doen als jij, je bent met handen en voeten gebonden aan zaken als frameworks en coding style, dagelijks om 9 uur de daily en nog 2 keer in de week een ander scrum event, je werkt op de laptop van de klant. Hoeveel ondernemer ben je dan? :X
En zodra je samenwerkt met anderen, ben je al snel wat meer gebonden aan werktijden aangezien je met meerdere mensen te maken hebt. Niet iedereen vind het chill om een meeting om 3 uur in de nacht te doen :+

Ik merk dat we regelmatig andere beroepsgroepen vooral als "dat moet wel schijnzelfstandigheid zijn" benoemen, terwijl een deel van het IT werk echt 100% net zo hard schijnzelfstandigheid want daar geldt gewoon precies hetzelfde voor.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik kan hem even niet terugvinden, maar zag gisteren nog een opdracht voorbij komen.

In de eerste alinea de standaard passage dat men ivm mogelijke schijnzelfstandigheid geen ZZP'ers wil. In bijna de laatste alinea staat dat uitbetaling voor x% op een G-rekening plaatsvind en voor y-percentage op de bedrijfsrekening, maar dat dit niet van toepassing was in het geval van ZZP'ers.

Mooi tegenstrijdig dus.

Hebben mensen hier eigenlijk ervaring met het wél reageren op dergelijke opdrachten om te kijken hoe het loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Faust1946 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 08:58:
[...]

Whut.. weet je dat zeker? Dat komt neer op 31,25 - 37,50 per uur op basis van een 8 uur werkdag... 8)7
Dat is haast minder dan een starters salaris...
Montifaud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:12:
[...]

Ik zou graag de link willen zien of een screenshot van LinkedIn, anders zou ik het bijna niet geloven. 8)
https://www.linkedin.com/...vity:7328808675614015489/

Ze zoeken iemand 'in de EU time zone'. De agency zit in Amsterdam. Geen idee welke opdrachtgever, of hoeveel duizend schakels er nog tussen zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door sebasd op 16-05-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
sebasd schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:22:
[...]

[...]

Ze zoeken iemand 'in de EU time zone'. De agency zit in Amsterdam. Geen idee welke opdrachtgever, of hoeveel duizend schakels er nog tussen zitten.
Als ik het zo lees, is het in dienst. En dat is he een ander verhaal met verloning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
[...]

[...]

Ik betwijfel of ze per se iemand in de EU timezone zoeken, maar dat het werk gedaan moet worden in EU timezone. Dus kan best zijn dat ze iemand uit India prima vinden, die met geschoven uren werkt (middag - avond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
Crazy D schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Als je altijd via een tussenpartij wordt ingehuurd, als extra handjes knie aan knie (al dan niet virtueel) samenwerkt met een team van developers die hetzelfde werk doen als jij, je bent met handen en voeten gebonden aan zaken als frameworks en coding style, dagelijks om 9 uur de daily en nog 2 keer in de week een ander scrum event, je werkt op de laptop van de klant. Hoeveel ondernemer ben je dan? :X
En zodra je samenwerkt met anderen, ben je al snel wat meer gebonden aan werktijden aangezien je met meerdere mensen te maken hebt. Niet iedereen vind het chill om een meeting om 3 uur in de nacht te doen :+

Ik merk dat we regelmatig andere beroepsgroepen vooral als "dat moet wel schijnzelfstandigheid zijn" benoemen, terwijl een deel van het IT werk echt 100% net zo hard schijnzelfstandigheid want daar geldt gewoon precies hetzelfde voor.
Op hoofdlijnen kan ik je zeker gelijk geven, indien je door de opdrachtgever gedwongen wordt zo te werken.

Alleen het is iets genuanceerder in de ICT:
- als ZZP-er neem je zelf de opdracht aan, jij kiest voor dat project en je wordt niet als vaste medewerker of gedetacheerde door jouw baas op dat project gedumpt. Zo van: jij gaat dat project maar doen.
- als ZZP-er kun je weg wanneer je wilt. (in goed overleg natuurlijk)
- als ZZP-er breng je bepaalde kwaliteiten mee. Senioriteit bijvoorbeeld.
- als ZZP-er kun je bepalen wanneer je werkt, maak je minder uren, dan hoef je geen vakantiedagen op te nemen
- als ZZP-er bepaal je waar je werkt. (ik werk bijvoorbeeld nu al 2 maanden remote, omdat mijn team ook gedeeltelijk remote zit). De vaste medewerkers moeten 3 dagen per week naar kantoor.
- als ZZP-er heb je een hoger tarief
- als ZZP-er kun je zelf aan (commercieel) productontwikkeling doen, vaste medewerkers kunnen dat niet zo maar zonder toestemming
- als ZZP-er neem je geen deel aan al die verplichte teamuitjes in de avond
- als ZZP-er kun je werken op basis van een quote op een feature in het Agile verhaal. Mits je dat goed inregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
[...]

[...]

Het is ook voor een startup, dus verwacht daar ook geen hoge tarieven. Maar mss krijg je daar een set opties/aandelen om te compenseren.

Al met al lijkt me deze aanvraag niet echt representatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:37
[...]Niet iedereen vind het chill om een meeting om 3 uur in de nacht te doen :+
Meeste mensen vinden het ook niet zo chill als de loodgieter om 3 uur in de nacht bij hen thuis aan de slag gaat hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud
[...]

Oh en nog een punt om toe te voegen:
- als gedetacheerde door bv Cap dan mag het allemaal wel! dan mag je jaren als schijngedetacheerde blijven zitten. Hoe kan dat dan??
- oh ja de detacheringstoko betaalt premies aan de overheid.
- dus je eigen baas zijn en jezelf verhuren mag niet, maar je mag wel door je detacherings-pimp verhuurd worden
- ergo: het is allemaal om geld te doen, wie houdt wie nu voor de gek? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badkuip
Ik heb serieus geen idee wat nu het ECHTE daadwerkelijke doel was van de handhaving Wet DBA.
De belastingdienst zou gaan handhaven maar echt daadwerkelijke handhaving haalt het nieuws niet.

Wat wel het nieuws haalt zijn de werkgevers zelf die hun freelancer-bestand hebben uitgedund.
Het effect in de de kinderopvang en bij pakketbezorgers is behaald. Schijnzelfstandigheid waarbij eigenlijk zij aan zij gewerkt wordt met intern personeel komt niet meer voor.

Maar het effect is ook opgetreden bij andere beroepsgroepen, wat denk ik niet nodig zou zijn.
Bij freelance IT-ers en andere beroepsgroepen zou je een verschil kunnen zien tussen een interne en ingehuurd personeel. Bijvoorbeeld voor ingehuurde expertise of kunde.
Echter zijn voor dat personeel de gevolgen momenteel hetzelfde als voor het personeel in de kinderopvang en voor de pakketbezorgers. Die freelancers zitten dus thuis of komen niet meer aan opdrachten, terwijl ze echt onderscheidend werk kunnen leveren. En dat is onjuist en onnodig.

Als je dit zou constateren, waarom volgt er dan geen directieve/aanwijziging/instructie vanuit de overheid of handhavende organisatie (Belastingdienst) dat deze harde lijn helemaal niet beoogd is, voor freelancers die wel degelijk een te onderscheiden zijn van intern personeel?

Tijd is geen excuus meer want er is een half jaar verstreken dus men had al met werkgevers om tafel kunnen zitten.

Inhuur van onderscheidend personeel zou volgens de Wet DBA mogelijk zijn, maar het is verdraaid moeilijk, zo niet onmogelijk...

[ Voor 4% gewijzigd door badkuip op 16-05-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
[...]

[...]

Ah ja, ik zie vooral Indiërs die reageren. Wellicht is de kwaliteit tegenwoordig een stuk beter, maar mijn ervaring met dergelijke inhuur is in deze context: pay peanuts, get monkeys...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gem-p
badkuip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:03:
Ik heb serieus geen idee wat nu het ECHTE daadwerkelijke doel was van de handhaving Wet DBA.
...
Schijnzelfstandigheid en wellicht ook aantal zzp'ers terugdringen omwille van het krijgen van een paar miljard uit het EU coronaherstelfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Ik heb wel het idee dat het aantal zzp-opdrachten voor developers aan het toenemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
[...]

- Waarom zou je je niet kunnen laten vervangen?
- Vaste werktijden is toch prima las je zelf bepaalt wanneer je beschikbaar bent? (dinsdag niet, donderdag tot 13:00 etc.)
- Kinderopvang lijkt me juist indelen zoals je zelf wilt, 30 minuten later dutje doen, langer spelen, speciale opdracht voor die dag etc.
- Iedere ouder wil dezelfde gezichten maar dat maakt toch niet uit? Mensen worden ziek, vinden ander werk, verhuizen, noem het maar op. Niemand is levenslang verplicht om elke dag te werken op dezelfde kinderopvang, ook loondienst niet. Dit heeft niks met schijnzelfstandigheid te maken.

Wat ik hiermee bedoel is dat je alles wel / niet uit kan leggen als schijnzelfstandig, en tot de tijd dat er uitspraken zijn door de hoge raad die betrekking hebben op jouw (exacte) situatie is het niet te weten wat wel of niet schijnzelfstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Laatst online: 13:19
badkuip schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:03:
Gemiste inkomsten vanuit belastingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dix0r op 16-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:31
echthard schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:41:
Ik heb wel het idee dat het aantal zzp-opdrachten voor developers aan het toenemen is.
Waar zie je dat? Bij alle marktrapporten van tussenpersonen en dergelijke staan er nog steeds dikke minnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
mrbones92 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:04:
[...]

Waar zie je dat? Bij alle marktrapporten van tussenpersonen en dergelijke staan er nog steeds dikke minnen
Op alle gangbare plekken waar opdrachten worden geplaatst en de berichten via mail en LinkedIn van recruiters. Naar mijn mening nemen die aantallen toe de laatste weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Montifaud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:35:
[...]

Op hoofdlijnen kan ik je zeker gelijk geven, indien je door de opdrachtgever gedwongen wordt zo te werken.

Alleen het is iets genuanceerder in de ICT:
- als ZZP-er neem je zelf de opdracht aan, jij kiest voor dat project en je wordt niet als vaste medewerker of gedetacheerde door jouw baas op dat project gedumpt. Zo van: jij gaat dat project maar doen.
- als ZZP-er kun je weg wanneer je wilt. (in goed overleg natuurlijk)
- als ZZP-er breng je bepaalde kwaliteiten mee. Senioriteit bijvoorbeeld.
- als ZZP-er kun je bepalen wanneer je werkt, maak je minder uren, dan hoef je geen vakantiedagen op te nemen
- als ZZP-er bepaal je waar je werkt. (ik werk bijvoorbeeld nu al 2 maanden remote, omdat mijn team ook gedeeltelijk remote zit). De vaste medewerkers moeten 3 dagen per week naar kantoor.
- als ZZP-er heb je een hoger tarief
- als ZZP-er kun je zelf aan (commercieel) productontwikkeling doen, vaste medewerkers kunnen dat niet zo maar zonder toestemming
- als ZZP-er neem je geen deel aan al die verplichte teamuitjes in de avond
- als ZZP-er kun je werken op basis van een quote op een feature in het Agile verhaal. Mits je dat goed inregelt.
op welke punten verschilt dat echt van de beroepen waarvan "iedereen" vind dat het schijnzelfstandigheid is, zoals zzp kinderopvang? Dat was waar ik namelijk op reageerde, en ik zeg dat als dat "overduidelijk" schijnzelfstandigheid is, dat binnen de ICT ook voor diverse mensen geldt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Montifaud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:50:
[...]

- als gedetacheerde door bv Cap dan mag het allemaal wel! dan mag je jaren als schijngedetacheerde blijven zitten. Hoe kan dat dan??
- dus je eigen baas zijn en jezelf verhuren mag niet, maar je mag wel door je detacherings-pimp verhuurd worden
Zie wat ik hierboven zeg. Het ging niet om een puntenlijst waarom een ICT ZZP'er schijnzelfstandige is, maar in de reactie op een functie waarvan iedereen vind dat het wel schijnzelfstandigheid is. Dat het niet om de functie-invulling is maar om iets anders is wel duidelijk want anders zou detachering ook moeilijker zijn.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Rixxon schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Meeste mensen vinden het ook niet zo chill als de loodgieter om 3 uur in de nacht bij hen thuis aan de slag gaat hoor ;)
Haha nee behalve dan dat de loodgieter die elke dag lekker z'n lood staat te gieten bij particulieren thuis, sowieso zelden als schijnzelfstandige wordt gezien :P Die kan dus gewoon lekker overdag werken :+ (of misschien is het wel juist een gat in de markt om in de avonden en nachten dat werk te doen, handig voor die schijnzelfstandigen die overdag naar hun opdrachtgever moeten :+).

[ Voor 16% gewijzigd door Crazy D op 17-05-2025 07:59 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Montifaud schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Inderdaad omdat er door de detacheringstoko premies en sociale lasten worden afgedragen. Dat is anders als je DGA van een bv bent, want dan ga je onder meer zelf over je eigen ontslag.
Dix0r schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:12:
[...]

Gemiste inkomsten vanuit belastingen.
Sociale premies. Belasting wordt ook door ZZP-ers betaald.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17-09 20:09
Zolang ze de wet op de loonbelastingen niet volledig op de schop gooien en een andere manier bedenken om belasting op arbeid te bedenken, blijft het rommelen in Den Haag.

Nu lijkt de Wet DBA zijn goede effect te hebben op kinderopvang en onderwijs. Maar is dit voldoende? Waarschijnlijk niet maar er zal op den duur ergens wel een waterbedeffect gaan ontstaan over een paar jaar met onbedoelde neveneffecten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
[...]

Of je gaat niet mee in het schijnzelfstandigheid verhaal en oordeelt niemand (opdrachtgever/opdrachtnemer) en helpt daarbij iedereen zijn eigen ding te kunnen doen? Elke regel die je tikt erover zorgt voor acceptatie van deze vage term.

Wat de gevolgen zijn van de regering (die aan de verkeerde knoppen aan het draaien is) is voor iedereen om mee te dealen, dat is een feit, maar laten we ze niet gaan helpen toch? :+

We praten soms over deze beroepsgroepen alsof ze een 'mindere' zzp groep zijn, die 'geholpen' moet worden. Laat ze lekker hun ding doen en ook gewoon op de blaren zitten als het mis gaat (#1 fout van de overheid imo). Wie wijs met 1 vingenr, wijst met 3 vingers terug zeggen ze wel eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 18-05-2025 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elfjes
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Furion2000 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:25:
Wie wijs met 1 vingenr, wijst met 4 vingers terug zeggen ze wel eens.
Wacht, vier? Hoe doe je dat?

Bla bla bla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
Furion2000 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Of je gaat niet mee in het schijnzelfstandigheid verhaal en oordeelt niemand (opdrachtgever/opdrachtnemer) en helpt daarbij iedereen zijn eigen ding te kunnen doen? Elke regel die je tikt erover zorgt voor acceptatie van deze vage term.

Wat de gevolgen zijn van de regering (die aan de verkeerde knoppen aan het draaien is) is voor iedereen om mee te dealen, dat is een feit, maar laten we ze niet gaan helpen toch? :+

We praten soms over deze beroepsgroepen alsof ze een 'mindere' zzp groep zijn, die 'geholpen' moet worden. Laat ze lekker hun ding doen en ook gewoon op de blaren zitten als het mis gaat (#1 fout van de overheid imo). Wie wijs met 1 vingenr, wijst met 4 vingers terug zeggen ze wel eens.
Dat zou idd het beste zijn, iedereen zijn eigen ding laten doen. Libertarisch en dus geen bemoeienis van de overheid. Helaas is de overheid een waterhoofd geworden dat zich maar al te graag bezig houdt met bemoeienissen, ze moeten immers zichzelf aan het werk houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
[...]

Dan moet de sector zich als werkgever toch aanpassen? Ik snap wel dat de overheid de kosten voor kinderopvang en onderwijs wil verlagen, want die zzp'ers en andere bureautjes kostten veel meer dan iemand in loondienst. Ook is iemand in loondienst hebben veel makkelijker:
- ze hebben geen recht op vrij op te nemen dagen in het onderwijs
- in het onderwijs heb je een aanstelling voor bijvoorbeeld 3x 8 uur en de werkgever mag elk schooljaar beslissen of je van maandag t/m woensdag werkt of bijvoorbeeld van woensdag t/m vrijdag. Ideaal voor de werkgever
- iemand die 2 dagen per week werkt (bijvoorbeeld maandag en dinsdag) heeft toch ook nog andere verplichtingen op jaarbasis soms op andere dagen, zoals studiedagen

Dus ja, de wet is ideaal voor het onderwijs. Daarin ben ik het helemaal eens, alleen is het nadeel nu dat je als leerkracht dus ook niet zoveel kan verdienen als een ICT'er. In de basis zou gewoon de helft van het onderwijspersoneel zzp'er moeten worden, dan kunnen die salarissen ook zo goed gaan stijgen.

Idem voor de ander publieke instellingen natuurlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
President schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:14:
[...]
In de basis zou gewoon de helft van het onderwijspersoneel zzp'er moeten worden, dan kunnen die salarissen ook zo goed gaan stijgen.

Idem voor de ander publieke instellingen natuurlijk
En hoe denk je dat die publieke instellingen aan geld komen? Ik denk dat het voor ons onderwijs en zorgstelsel heel goed is dat de mensen gewoon in loondienst zijn, met een prima salaris. Het is echt niet meer zo dat je in het onderwijs slecht verdient. Zeker in het basisonderwijs zijn de salarissen aardig gestegen door het gelijktrekken met voortgezet-onderwijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
  • Laatst online: 03-06 19:50
De salarissen zijn nu best goed, andere dingen nog niet, waardoor er veel mensen vertrekken en er veel ziekteverzuim is. Daardoor vallen er onvoorspelbare gaten en daar zijn freelancers nu juist heel handig voor, om dat op te vangen.

[ Voor 34% gewijzigd door Krwz op 17-05-2025 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
jongetje schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:58:
[...]

En hoe denk je dat die publieke instellingen aan geld komen? Ik denk dat het voor ons onderwijs en zorgstelsel heel goed is dat de mensen gewoon in loondienst zijn, met een prima salaris. Het is echt niet meer zo dat je in het onderwijs slecht verdient. Zeker in het basisonderwijs zijn de salarissen aardig gestegen door het gelijktrekken met voortgezet-onderwijs.
Mee eens, maar waarom zouden mensen in die sectoren niet mogen genieten van alle voordelen van zzp'er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Krwz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:39:
De salarissen zijn nu best goed, andere dingen nog niet, waardoor er veel mensen vertrekken en er veel ziekteverzuim is. Daardoor vallen er onvoorspelbare gaten en daar zijn freelancers nu juist heel handig voor, om dat op te vangen.
Ja, maar als er nou heel veel onderwijzers zzp'ers worden kunnen die ook selectief zijn net als zzp'ers in de ict;
- op die momenten, die uren of die dagen wil ik niet werken
- ik vind dat geen leuke taak, dus ik ga op zoek naar een ander bedrijf als je niks hebt
- ik werk tot 17u, dus doe geen ouderavonden
- ik wil best werken voor jullie, maar ik breng maximaal 1 A4tje als verslag per maand

En zo waarschijnlijk nog meer. Dan zullen er echt veel meer mensen in het onderwijs gaan uitvallen! Enige probleem is dat andere mensen dan die taken moeten gaan uitvoeren, maar dat zal in de ict nu ook een verschil zijn tussen loondienst en zzp'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
Ik zie klanten juist erg hun best doen het hun vaste medewerkers naar de zin te maken. Zzp'ers zijn over het algemeen niet al te selectief. Zijn ze dat wel, dan gaat de klus naar een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
President schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Mee eens, maar waarom zouden mensen in die sectoren niet mogen genieten van alle voordelen van zzp'er zijn?
Wat zijn de voordelen? Dat iedereen werkt wanneer hij zin heeft? Lijkt mij een slechte zaak voor onderwijs, zorg maar ook postbezorgers (ik bezorg de pakketjes volgende week wel want ik duld geen gezag). De leraar die elke week andere dagen wil werken, de ambulance medewerker die niet in de avond wil werken.
In Amsterdam hebben ze flexpersoneel zelf in dienst.

Als het voordeel van zzpen alleen financieel is dan moet ik aan die timmerman denken die alles uitgaf, verzekeringen zonde van het geld vond en op jongleeftijd ongeneeslijk ziek werd. Zit je dan met je hoge uurtarief... thuis en in het ziekenhuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jongetje schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:01:
[...]

Wat zijn de voordelen? Dat iedereen werkt wanneer hij zin heeft? Lijkt mij een slechte zaak voor onderwijs, zorg maar ook postbezorgers (ik bezorg de pakketjes volgende week wel want ik duld geen gezag). De leraar die elke week andere dagen wil werken, de ambulance medewerker die niet in de avond wil werken.
In Amsterdam hebben ze flexpersoneel zelf in dienst.

Als het voordeel van zzpen alleen financieel is dan moet ik aan die timmerman denken die alles uitgaf, verzekeringen zonde van het geld vond en op jongleeftijd ongeneeslijk ziek werd. Zit je dan met je hoge uurtarief... thuis en in het ziekenhuis.
Als er geen financieel voordeel is, is 95% (of meer) van dit topic geen zzp'er meer....

En die timmerman is ZZP'er omdat er simpelweg genoeg werk is, en hij verdient meer. Idem voor de meesten in dit topic dus. Zat werk, dus je kunt kieskeurig zijn. Maar langzaam aan wat paniek, want het aantal opdrachten loopt terug. Wordt loondienst weer een optie, of dan toch maar het CV bij wat dozen-schuivers in de mailbox droppen.

En alle genoemde onhandigheden van docenten als zzp'ers gelden in de basis ook voor ICT zzp'ers alleen heb je in de ICT het voordeel dat je vaak probleemloos op dinsdagnacht of zondagavond je werkt kunt doen zonder dat het iemand stoort/beperkt. Dat geeft misschien wel een beetje vertekend wereldbeeld zeg maar. En wat voor regels er uiteindelijk gaan komen (want er zal wel iets gaan veranderen), ik ben tegen regels die per soort beroep gelden. Het geldt voor iedereen, of voor niemand. Eventueel een minimum tarief (want je hebt immers ook minimum salarissen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krwz
jongetje schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:01:
Wat zijn de voordelen?Dat iedereen werkt wanneer hij zin heeft? Lijkt mij een slechte zaak voor onderwijs, zorg maar ook postbezorgers
In de zorg is dat juist ideaal. Eerst de vaste medewerkers inroosteren, rekening houdend met hun voorkeuren, en dan een uitzendbureau of zzp'er kunnen bellen voor de diensten die nog overblijven.

Sinds dat niet meer kan door de handhaving op schijnzelfstandigheid vallen er gaten bij impopulaire diensten zoals avond- en nachtdiensten. https://www.zorgvisie.nl/...-sluiten-vanwege-wet-dba/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

President schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Welke voordelen denk je dan aan? En zou het misschien niet beter zijn om een aantal van dat soort voordelen naar de werkgever te verschuiven, dat die die vrijheden geeft?

Een rooster op school, of planning in een ziekenhuis, is supercomplex. Als je daar ook nog eens ad-hoc aanpassingen in wil gaan opnemen (zoals een zzp'er die zegt, joh, eind volgende week ben ik lang weekend weg), maakt dat er niet makkelijker op.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Krwz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:32:
[...]

In de zorg is dat juist ideaal. Eerst de vaste medewerkers inroosteren, rekening houdend met hun voorkeuren, en dan een uitzendbureau of zzp'er kunnen bellen voor de diensten die nog overblijven.

Sinds dat niet meer kan door de handhaving op schijnzelfstandigheid vallen er gaten bij impopulaire diensten zoals avond- en nachtdiensten. https://www.zorgvisie.nl/...-sluiten-vanwege-wet-dba/
Aangezien er dus blijkbaar zat diensten overblijven, zouden die mensen die voorheen werden ingehuurd ook in loondienst kunnen :P
(en was de zorg nou juist niet 1 van de beroepsgroepen waarvan 'we' vinden dat dat niet goed is als daar teveel zzp'ers rondlopen?).

[ Voor 9% gewijzigd door Crazy D op 17-05-2025 19:34 ]

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krwz
Crazy D schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:33:
Aangezien er dus blijkbaar zat diensten overblijven, zouden die mensen die voorheen werden ingehuurd ook in loondienst kunnen :P
Die willen dat net zo graag als wij hier allemaal.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Krwz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:34:
[...]

Die willen dat net zo graag als wij hier allemaal.
Vandaag moest ik een vragenformulier invullen over duizeligheid en hoe mij dat in het dagelijks leven beperkt. “Wat kunt u door uw ziekte niet meer?”

Ik schreef: “Volledige dagen werken.”

Het is niet allemaal onwil om niet in loondienst te willen werken. Maar terug naar bed kunnen als je ziek bent en dan ‘s middags gaan werken, is wel erg fijn. Het is een van de belangrijkste redenen waarom ik zzp’er ben.

Mijn ziekte heeft me nu ook geleerd dat ik een betere ondernemer dan werknemer ben. Sommigen vinden het prima om leiding te geven of te luisteren naar de leidinggevende. Ik ben blij dat ik alleen mag werken en alleen een resultaatverplichting heb naar de opdrachtgevers.

Redenen om zzp’er te worden, kunnen dus ook anders zijn dan geld of eigenwijs zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Nu online
@Dennisweb Fijn dat jij opdrachten kunt doen waar dat kan.
Maar ik de praktijk kan > 90 procent van de opdrachten prima in loondienst. Ik ken persoonlijk wat zzp'ers die al 10 jaar bij een opdrachtgever gewoon in de teams meedraaien.
Mijn huidige opdracht is een ziekte vervanging totdat die persoon is weer is hersteld. Dat zijn in mijn ogen, ongeacht dat gelul over gezag, juist zaken waarvoor je tijdelijk iemand inhuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:39
jongetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:12:
Maar ik de praktijk kan > 90 procent van de opdrachten prima in loondienst. Ik ken persoonlijk wat zzp'ers die al 10 jaar bij een opdrachtgever gewoon in de teams meedraaien.
Mijn huidige opdracht is een ziekte vervanging totdat die persoon is weer is hersteld. Dat zijn in mijn ogen, ongeacht dat gelul over gezag, juist zaken waarvoor je tijdelijk iemand inhuurt.
92.42 procent van de statistieken zijn ter plekke verzonnen. Dit soort ongefundeerde getallen lijken mij niet bepaald bevorderlijk voor de discussie en beeldvorming. Er bestaan echt zelfstandigen die geen uurtje factuurtje hanteren en veel verschillende klanten hebben. En daar ben ik wel 100% zeker van, want behoor er zelf toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000

Yucon

*broem*

Crazy D schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:32:
[...]

Welke voordelen denk je dan aan? En zou het misschien niet beter zijn om een aantal van dat soort voordelen naar de werkgever te verschuiven, dat die die vrijheden geeft?

Een rooster op school, of planning in een ziekenhuis, is supercomplex. Als je daar ook nog eens ad-hoc aanpassingen in wil gaan opnemen (zoals een zzp'er die zegt, joh, eind volgende week ben ik lang weekend weg), maakt dat er niet makkelijker op.
Het is de vraag wat bij het maken van het rooster precies de constraints zijn. Als je ervan uitgaat dat het onacceptabel is dat niet alle benodigde personeel op elk moment aan het werk is, dan is het een drama. Als je accepteert dat dat soms niet zo is dan komt er veel meer ruimte.

Nu realiseer ik me dat dit een soort paradox is aangezien dit feitelijk zegt dat minder dan het absolute minimum mogelijk ook een optie kan zijn. Eigenlijk kan dat natuurlijk niet. Maar als je in de huidige situatie waarin je dat niet wil accepteren maar tegelijkertijd geen echte keus hebt omdat je pool te klein is en je alsnog gaten moet laten vallen dan is er niet eens zo'n groot verschil. Behalve de druk op de mensen.

Het doet me een beetje denken aan discussies over robots bij thuiszorg. "Mensen willen niet dat robots hun steunkousen aantrekken, ze willen echte mensen". Ok, en als die er niet zijn? Dan toch maar die robot?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Montifaud
jongetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:12:
Maar dat is wat mij betreft nu echt de kern van de zaak. Waarom zou iemand zichzelf niet mogen/kunnen verhuren als die er zelf voor kiest !? Ook al is dat voor 10 jaar ?

De redenen dat ik ZZP-er ben geworden zijn dat ik me jarenlang gewoon misbruikt heb gevoeld in vaste dienst. Dat klinkt misschien heftig maar hier een paar voorbeelden:

- baas krijgt dik tarief van klant, kreeg zelf maar een fractie en jarenlang geen vrijwel geen loonsverhoging
- verplicht een project te doen dat bij voorbaat al gedoemd is te mislukken. Of een project met verouderde tech waarvan je dan geveinsd enthousiast over moet zijn
- lange reistijden elke dag met file, vroeg weg, laat thuis
- verplichte bijeenkomsten met letterlijk 0 toegevoegde waarde in de avonden
- jaarlijkse review met allemaal bullshit
- vervelende collega's waar je jarenlang mee opgescheept zit want je moet van je baas naar dat project
- slechts 25 vakantiedagen die al op zijn halverwege het jaar

Als ZZP-er heb ik van bovenstaande allemaal geen last, want ik kan ergens heen als ik dat wil, en ik kan gaan wanneer ik dat wil. En ik krijg er ook nog eens echt marktconform voor betaald.

In loondienst gaan is voor mij dan ook echt geen optie, ik ga liever een jaar niks doen (productontwikkeling) dan weer in een keurslijf gaan zitten.
Er zullen ook wel een hoop goede bedrijven zijn, maar ik ben liever mijn eigen baas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Montifaud schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Maar dat is wat mij betreft nu echt de kern van de zaak. Waarom zou iemand zichzelf niet mogen/kunnen verhuren als die er zelf voor kiest !? Ook al is dat voor 10 jaar ?

De redenen dat ik ZZP-er ben geworden zijn dat ik me jarenlang gewoon misbruikt heb gevoeld in vaste dienst. Dat klinkt misschien heftig maar hier een paar voorbeelden:

- baas krijgt dik tarief van klant, kreeg zelf maar een fractie en jarenlang geen vrijwel geen loonsverhoging
- verplicht een project te doen dat bij voorbaat al gedoemd is te mislukken. Of een project met verouderde tech waarvan je dan geveinsd enthousiast over moet zijn
- vervelende collega's waar je jarenlang mee opgescheept zit want je moet van je baas naar dat project

Als ZZP-er heb ik van bovenstaande allemaal geen last, want ik kan ergens heen als ik dat wil, en ik kan gaan wanneer ik dat wil. En ik krijg er ook nog eens echt marktconform voor betaald.

In loondienst gaan is voor mij dan ook echt geen optie, ik ga liever een jaar niks doen (productontwikkeling) dan weer in een keurslijf gaan zitten.
Er zullen ook wel een hoop goede bedrijven zijn, maar ik ben liever mijn eigen baas.
Mooie opsomming. Komt voor mij dit nog bij:

- Naar events gaan waar ik naartoe wil
- Business class vliegen
- Eigen side projects verzinnen en uitvoeren

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
Montifaud schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Kan mij helemaal vinden in je lijstje. Volgens mij beschrijf je een situatie als loonslaaf in dienst van een detacheerder?
Ik kan mij voorstellen dat in loondienst bij een bedrijf met een aparte IT afdeling ook weer anders ervaren kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
gem-p schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Kan mij helemaal vinden in je lijstje. Volgens mij beschrijf je een situatie als loonslaaf in dienst van een detacheerder?
Ik kan mij voorstellen dat in loondienst bij een bedrijf met een aparte IT afdeling ook weer anders ervaren kan worden.
Ja klopt helemaal, ik werkte vroeger bij diverse detacheerders. Maar ik ben dus nooit ergens vast in dienst gegaan, want ook bij een vast bedrijf zie ik steevast hetzelfde:

- weinig keus in eigen carrierepad, je baas bepaalt, ook al wil jij meer variatie of iets anders.
- uitgebluste, vermoeide, sjagrijnige collega's
- doen alsof, je baas pleasen dat het allemaal zo geweldig is
- kantoor politiek, toxic werkcultuur
- verplichte uitjes waarbij je moet doen alsof het leuk is
- de jaarlijkse bullshit review
- de beperkte aantal vakantiedagen
- vastgeroest aan een verouderde techniek, saai werk

Als gedetacheerde kun je nog een iets anders gaan doen, maar daar heb je dan weer die reistijden/files etc.

Kortom: ZZP-en is voor mij de allerbeste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:59
Tylen schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:48:
[...]

Mooie opsomming. Komt voor mij dit nog bij:

- Naar events gaan waar ik naartoe wil
- Business class vliegen
- Eigen side projects verzinnen en uitvoeren
Business class vliegen is zo under-rated!! }:O

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Ecological schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:43:
[...]

Business class vliegen is zo under-rated!! }:O
Business class treinen ook, behalve in Sprinters, zeker bij conducteurs van het type die de deur dichtklappen op niveau gehoorbeschadiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battlehunter
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-06 18:48
Hallo allemaal, ik weet niet helemaal zeker of ik hier in de juiste topic ben maar ik ben opzoek naar wat advies in het aanbieden van mijn applicatie.

Ik heb een applicatie ontwikkelt waarin gebruikers interactieve kunst of bijvoorbeeld visuals voor een dj set kunnen maken, door middel van shaders, postprossing op je eigen filmpjes/plaatjes toe te passen en hier audio reactiviteit aan te hangen.

Nu zou ik deze app graag op steam aan willen gaan bieden om te beginnen (zodat ik zelf betaling en licences niet hoef te doen) maar heb ik echt geen ervaring/idee hoe ik dit het beste aan zou kunnen pakken of waar ik kan beginnen.

Ik heb de eerste post een keer doorgelezen en dat gaf mij eerlijk gezegt al hoofdpijn, dus hier misschien een paar domme vragen wegens onkennis:

-Stel ik start een eenmansbedrijf bij de KvK en ga mijn app aanbieden wat zouden eventuele financiele risicos of bijkomende kosten voor mij kunnen zijn? (naast de inschrijf en steam kosten)

-Als betaling al geregeld wordt door steam, hoeveel tijd zou ik voor boekhouding kunnen verwachten?

-Komt belasting die ik hier over zou moeten betalen voor of na de aftrekt kosten van steam?

-Waar kan ik het beste advies/hulp zoeken voor het maken van een Terms&conditions? gezien het een visuele applicatie is acht ik dit vrij belangrijk

-Ik verwacht niet perse een mega hoge wins gezien het een redelijk niche markt is, dus KOR klinkt dan wel aantrekkelijk. is dit iets dat je van te voren aan moet geven of hoe kan ik dit het beste zien? en stel ik zit 2 jaar onder die 20k maar het laatste jaar niet krijg je dan een boete of moet je dan achteraf alsnog belasting over die eerste 2 jaar betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 14:57
battlehunter schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:20:
-Waar kan ik het beste advies/hulp zoeken voor het maken van een Terms&conditions? gezien het een visuele applicatie is acht ik dit vrij belangrijk
ICT Waarborg bieden standaard een nette berg kant&klare voorwaarden, voor zowel B2C als B2B; daar kan je ff tussen kijken.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tug3506
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
battlehunter schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:20:

-Stel ik start een eenmansbedrijf bij de KvK en ga mijn app aanbieden wat zouden eventuele financiele risicos of bijkomende kosten voor mij kunnen zijn? (naast de inschrijf en steam kosten)
Mooi dat je een leuke applicatie hebt gemaakt voor visuals!
Wil niet flauw over komen maar ik raad je zeker aan een business plan op te stellen. Hoeft zeker geen boekwerk te zijn maar bekijk wie je doelgroep is (wie gaat het kopen en voor welke prijs)
Wat zijn jouw sterke en zwakke punten tov de concurrentie?
En dan ook nog erg belangrijk, hoe ga je het verkopen. Waar vind je jouw doelgroep? Ik ken jouw markt helemaal niet maar steam als platform klinkt al verasssend, ga je hier jouw doelgroep vinden?

De vragen over hoeveel werk de boekhouding gaat zijn, wel of geen gebruik maken van de KOR kan je vanuit daar gaan bekijken. (De KOR is bijvoorbeeld niet snel interessant als je veel aan zakelijke afnemers verkoopt)
Daarnaast hebben veel boekhoud of administratie kantoren wel een mogelijkheid op een gratis kennismakingsgesprek om een eerste stukje in de goede richting te helpen.

En je moet de moed zeker niet opgeven maar het vermarkten van jouw product is minstens net zo ingewikkeld en net zo veel werk als het maken van de applicatie zelf.
Het gebeurt helaas maar zelden (zullen vast uitzondering zijn daarom zeg ik hier geen "nooit") dat een product zonder enige marketing een succes wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battlehunter
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-06 18:48
tug3506 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Mooi dat je een leuke applicatie hebt gemaakt voor visuals!
Wil niet flauw over komen maar ik raad je zeker aan een business plan op te stellen. Hoeft zeker geen boekwerk te zijn maar bekijk wie je doelgroep is (wie gaat het kopen en voor welke prijs)
Wat zijn jouw sterke en zwakke punten tov de concurrentie?
En dan ook nog erg belangrijk, hoe ga je het verkopen. Waar vind je jouw doelgroep? Ik ken jouw markt helemaal niet maar steam als platform klinkt al verasssend, ga je hier jouw doelgroep vinden?

De vragen over hoeveel werk de boekhouding gaat zijn, wel of geen gebruik maken van de KOR kan je vanuit daar gaan bekijken. (De KOR is bijvoorbeeld niet snel interessant als je veel aan zakelijke afnemers verkoopt)
Daarnaast hebben veel boekhoud of administratie kantoren wel een mogelijkheid op een gratis kennismakingsgesprek om een eerste stukje in de goede richting te helpen.

En je moet de moed zeker niet opgeven maar het vermarkten van jouw product is minstens net zo ingewikkeld en net zo veel werk als het maken van de applicatie zelf.
Het gebeurt helaas maar zelden (zullen vast uitzondering zijn daarom zeg ik hier geen "nooit") dat een product zonder enige marketing een succes wordt.
bedankt voor het lezen/je reactie, mijn doelgroep betreft vooral kleinere bands en VJ/DJs die hun show net wat meer spice willen geven

er zijn op steam enkele semi-vergelijkbare apps te vinden alhoewel ik de naam zo niet direct meer kan herrineren, eigenlijk is er maar 1 echt grote concurent dat is resolume en die is nogal uitgebreid en prijzig vandaar dat ik een toegangkelijke app heb gemaakt met oog op simpele live controlls zodat de band dit eventueel zelf kan aansturen en een toegangkelijke prijs ergens rond de 30-40 euro (afhankelijk dus van wat voor kosten er nog aan gaan hangen naderhand)

doel is dus ook om aan gebruikers te verkopen en hoeft wat mij betreft ook geen mega groot succes te worden zoals ik al aangaf is het een redelijk niche markt, ik zou het vooral leuk vinden om het met gelijkgestemde te kunnen delen en wie weet ooit bij een band in actie te kunnen zien.
Ik heb ook overwogen het helemaal gratis aan te bieden als het oprichten van alles mij te veel moeite gaat kosten maar het zou natuurlijk leuker zijn voor mijn portfolio om iets op steam te hebben staan en er een kleine boterham aan te verdienen

je kan mijn app een beetje vergelijken met de oude windows music player visualizer maar helemaal zelf instelbaar naar je eigen wensen: YouTube: Voice of Art V58 - 20 new presets!

[ Voor 4% gewijzigd door battlehunter op 19-05-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Op zich hoef je niet in te schrijven bij de kvk etc, zolang het (nog) niet de hobbysfeer is ontstegen kan je het bij de belastingaangifte gewoon opgeven als resultaat overige werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Nu online
Hielko schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:34:
Op zich hoef je niet in te schrijven bij de kvk
Inderdaad niet voor de werkzaamheden die je gaat doen, maar grote kans dat verkoopplatforms zoals Steam wel een bedrijfsnaam en KVK- of BTW-nummer willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shifu
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11-06 18:07
Hello everyone, I am new to this forum, I am seeking an advice about how likely that I am going to find short term projects (opdracht) as an english speaking person (no dutch).
I am a senior network engineer with 10 years of experience specializing in service provider as well as data center networking, holding an active CCIE and JNCIE.
Back to my question, out of the available projects matching my profile, what is the percentage of customers who are willing to consider a non-dutch speaking candidate?
Could it be 7 out of every 10, or more like 2-3 out of every 10 projects?
Thanks in advance everyone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
shifu schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:58:
Hello everyone, I am new to this forum, I am seeking an advice about how likely that I am going to find short term projects (opdracht) as an english speaking person (no dutch).
I am a senior network engineer with 10 years of experience specializing in service provider as well as data center networking, holding an active CCIE and JNCIE.
Back to my question, out of the available projects matching my profile, what is the percentage of customers who are willing to consider a non-dutch speaking candidate?
Thanks in advance everyone.
It largely depends on your network. For obvious reasons, international companies are generally more open to hiring English-speaking freelancers, but these clients typically don’t use open tender platforms. As a result, securing such projects often requires either a strong existing network or a bit of luck.

In my experience, (semi-)government institutions are usually reluctant to hire international freelancers, mainly because there is an ample supply of Dutch-speaking professionals available.

Beyond that, it’s difficult to provide a clear percentage or estimate. Your question is quite specific, and there isn’t concrete data available to offer a definitive answer—so most responses will be based on personal experience or anecdotal evidence. Keep that in mind.

All in all, if you don’t have a strong network, I’d recommend reaching out to a few reputable recruiters. They may be able to connect you with clients that align with your preferences and goals.

[ Voor 6% gewijzigd door Faust1946 op 20-05-2025 13:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:33
shifu schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:58:

In my experience from the data engineering / BI scene it's leaning more towards 2-3 out of 10. Especially in the current market where there is an oversupply of IT people.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:09

Phntm

Tlingelingeling

Avalaxy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:21:
[...]

In my experience from the data engineering / BI scene it's leaning more towards 2-3 out of 10. Especially in the current market where there is an oversupply of IT people.
Not a freelancer (yet), but I can confirm this. You'd have a better chance looking at companies that work internationally like the banks or energy suppliers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 17-09 21:29
Montifaud schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:23:
[...]

Ja klopt helemaal, ik werkte vroeger bij diverse detacheerders. Maar ik ben dus nooit ergens vast in dienst gegaan, want ook bij een vast bedrijf zie ik steevast hetzelfde:

- weinig keus in eigen carrierepad, je baas bepaalt, ook al wil jij meer variatie of iets anders.
- uitgebluste, vermoeide, sjagrijnige collega's
- doen alsof, je baas pleasen dat het allemaal zo geweldig is
- kantoor politiek, toxic werkcultuur
- verplichte uitjes waarbij je moet doen alsof het leuk is
- de jaarlijkse bullshit review
- de beperkte aantal vakantiedagen
- vastgeroest aan een verouderde techniek, saai werk

Als gedetacheerde kun je nog een iets anders gaan doen, maar daar heb je dan weer die reistijden/files etc.

Kortom: ZZP-en is voor mij de allerbeste optie.
Ik denk dat je hier wel kort door de bocht gaat. Er zijn namelijk zeker plekken waar dit niet zo geldt. Ik heb zelf in dienst gezeten bij hele leuke bedrijven (en ook bij detacheerders). Ik ben het wel met je post eens, maar ook vind ik dat je erg aan het generaliseren bent om ZZP goed te praten. Dat is niet erg, maar je wordt dan wel blind voor hetgeen er ook is.

Ik weet niet waar je allemaal gewerkt hebt, maar de ouderdom van het bedrijf is in mijn ervaring wel veelal wat jij beschrijft. Een jong bedrijf, met een jonge cultuur, is heel anders dan een bedrijf wat al 50+ jaar bestaat. Daar vind je veelal wat jij beschrijft.
ZZP is zeker leuk, maar echt toekomstperspectief biedt het niet. Ook persoonlijke groei stagneert op den duur doorgaans. Als je lang genoeg zzp't (ik weet niet hoelang je dit al doet) ga je dat ook wel inzien want als ik eerlijk ben: de opdrachten als zzp'er zijn doorgaans ook kut. Je wordt er niet voor niets voor ingehuurd. Maargoed, als je pas in je 1e jaar zit dan kom je daar vanzelf achter komende jaren..
In loondienst heb ik leukere tijden gekend iig :)

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 21-05-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ID-College schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:49:
ZZP is zeker leuk, maar echt toekomstperspectief biedt het niet. Ook persoonlijke groei stagneert op den duur doorgaans.
"Maar je kunt wel zelf je cursussen bepalen". Moet je dat alleen wel doen :+

Maar je gaat ook wel weer een beetje kort door de bocht, genoeg opdrachten waar gewoon geen vast personeel voor te vinden is en dus maar inhuur. Dat zijn natuurlijk ook niet allemaal kutklussen. Net zo min als dat niet elke werkgever een lul de behanger is, er zijn ook werkgevers die wel goed voor hun personeel zijn, meedenken, etc.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ID-College schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:49:
[...]

ZZP is zeker leuk, maar echt toekomstperspectief biedt het niet. Ook persoonlijke groei stagneert op den duur doorgaans. Als je lang genoeg zzp't (ik weet niet hoelang je dit al doet) ga je dat ook wel inzien want als ik eerlijk ben: de opdrachten als zzp'er zijn doorgaans ook kut. Je wordt er niet voor niets voor ingehuurd.
Wat een totale onzin. Ja, als je niet echt ondernemer bent snap ik dat dat je dat zo ervaart. Maar ik ben persoonlijk veel verder gekomen dan in loondienst.
Maargoed, als je pas in je 1e jaar zit dan kom je daar vanzelf achter komende jaren..
In loondienst heb ik leukere tijden gekend iig :)
Maargoed, als je je niet kan onderscheiden dan kom je daar natuurlijk niet achter ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 17-09 21:29
Crazy D schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:02:
[...]

"Maar je kunt wel zelf je cursussen bepalen". Moet je dat alleen wel doen :+

Maar je gaat ook wel weer een beetje kort door de bocht, genoeg opdrachten waar gewoon geen vast personeel voor te vinden is en dus maar inhuur. Dat zijn natuurlijk ook niet allemaal kutklussen. Net zo min als dat niet elke werkgever een lul de behanger is, er zijn ook werkgevers die wel goed voor hun personeel zijn, meedenken, etc.
Jahoor, afhankelijk van waar je zit zitten er best leuke werkgevers bij.. Ook opdrachtgevers, maar daar ligt het wat ingewikkelder. Via-via kom je wel op leuke plekken binnen maar binnen een bedrijf kan je wel echt de plekken opzoeken die je interesseren.. Zeker als je beetje goed gaat met management oid dan gaan alle deuren open.. Dat zijn wel de perks denk ik van werknemerschap :) Of dat het waard is, tja, dat moet ieder zelf bepalen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijsthijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09
valt onder spam

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 12-06-2025 19:11 ]

eenechtezzper.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
ID-College schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Jahoor, afhankelijk van waar je zit zitten er best leuke werkgevers bij.. Ook opdrachtgevers, maar daar ligt het wat ingewikkelder. Via-via kom je wel op leuke plekken binnen maar binnen een bedrijf kan je wel echt de plekken opzoeken die je interesseren.. Zeker als je beetje goed gaat met management oid dan gaan alle deuren open.. Dat zijn wel de perks denk ik van werknemerschap :) Of dat het waard is, tja, dat moet ieder zelf bepalen!
Kan ook met ZZP-er hoor.

Genoeg mensen gezien voor traject X binnen kwamen, maar uiteindelijk bezig waren met Y doordat ze daar een gat zagen en aangaven daarin te kunnen stappen.
Ook mensen met mogelijk minder ervaring, en aangaven daar samen met de opdrachtgever in te willen ontwikkelen (zelf cursus etc doen, maar tijd krijgen van opdrachtgever om zaken uit te zoeken en niet gelijk als de senior op dat vlak ge zien te worden.

Want anderen zeggen: je staat zelf aan het stuur van je carrière, zowel in loondienst als zzp. Je moet er alleen zelf wel effort in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:13
ijsthijs schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:10:
Hello! Alweer een tijd geleden dat ik op GOT gepost heb :+ Ik ben inmiddels ruim 6 jaar zzp-er en heb gelukkig nog maar 1 hele week zonder opdracht hoeven zitten.

Desalniettemin merk ik (nog steeds) de onrust rondom nieuwe en veranderende wetgeving. Als ontwikkelaar zie ik (zoals altijd natuurlijk) de oplossing voor het "VBAR probleem" in AI. Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en daadwerkelijk een nieuw platform uit de grond gestampt, dat naar mijn idee doet wat het zou moeten doen, en oplost wat het zou moeten oplossen. Uiteraard geheel vanuit mijn eigen IT-ZZP bubbel beredeneert. Ik ben op zoek naar wat ruggespraak vanuit de community, dus jullie idee op het concept an sich, maar ook of het product voor jullie werkt. Als je dit leuk of handig lijkt, je kunt je gratis aanmelden (via de link in mijn signature) en zodra we een leuk clubje hebben zal ik je contacten per mail.

Het concept: Een betrouwbaar ondernemersprofiel opbouwen met behulp van “bewijsmateriaal” zoals facturen, inkoopfacturen, contracten, marketing materiaal, promotie, verzekeringen, etcetera. Dit gaat allemaal ter analyse via een (privacy first dus) self hosted RAG pipeline (momenteel nog met Gemma3) naar een verder geautomatiseerd profiel. Je kunt dan op basis van je profiel een zelfscan doen (middels je eigen geanonimiseerde data) met een gefinetuned openai gpt model. Daar komt dan heel redelijk goed een advies uit voor wat betreft je eigen ondernemersscore en eventuele risico’s. Opdrachtgevers kunnen vragen om je profiel in te zien (of andersom) en combineren hun informatie rondom de functie & opdracht weer geautomatiseerd met jouw profiel. Zij krijgen dan een volledige risico analyse en score te zien, met een advies wat er verbeterd kan worden. 

Mijn doel voor het platform is: rust creëren voor die opdrachtgevers en zelfstandigen die de rust verdient hebben. Mijn modellen zullen bijvoorbeeld zorgcowboys geen enkele kans geven, want de wet wordt daadwerkelijk toegepast op de algehele situatie.

Dank voor het lezen alvast!

Mathijs
Goed idee en overzichtelijke website.

Als ik dan wel kritisch mag zijn. Opdrachtgevers willen een tool dat zekerheid biedt of wettelijke garanties geeft. Anders blijven ze risico mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Heeft iemand ervaring met het soort programmeertesten dat doorgaans wordt afgenomen bij overheidsorganisaties/ministerie voor een fullstack ontwikkelaar positie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

GoodspeeD schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Goed idee en overzichtelijke website.

Als ik dan wel kritisch mag zijn. Opdrachtgevers willen een tool dat zekerheid biedt of wettelijke garanties geeft. Anders blijven ze risico mijden.
Dat doet de overheid zelf niet eens....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
blizzard001 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:28:
Heeft iemand ervaring met het soort programmeertesten dat doorgaans wordt afgenomen bij overheidsorganisaties/ministerie voor een fullstack ontwikkelaar positie?
Naar mijn weten gebeurt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Nu online
Iemand een idee welke club redelijker is, StarApple of Bergler ICT? StarApple was vroeger nogal hufterig meen ik me te herinneren, maar ze zijn overgenomen inmiddels (niet dat HeadFirst / Striive heel geweldig is, maar die pakken volgens mij geen marge van tientallen euro's). Van Bergler ICT weet ik niet zoveel.

[ Voor 27% gewijzigd door Aftansert op 22-05-2025 16:30 ]

Pagina: 1 ... 627 ... 643 Laatste