Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-05 17:05
Tylen schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:50:
[...]

Ja top. Gelukkig werk ik al vanaf 2012 ofzo thuis dus afleiding heb ik nooit ;)
Afleiding alsin: gebeld/gemaild worden. Uiteraard zit ik ook thuis op feestdagen of andere vrije dagenvan de opdrachtgever 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Tijdje offline geweest, even weer bij lezen..

Maar:
Destruction schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:52:
Ondertussen ben ik nog aan het denken/praten over een recent gedaan aanbod voor parttime loondienst. Vast inkomen, en fysiek een beetje rustiger aan kunnen doen spreken me wel aan. Stoppen net ondernemen ga ik echter niet doen, en die vrijheid wil ik (buiten het werk om dus) gewoon houden.

Het lijkt er heel sterk op dat dit een deal gaat worden :) Voormalig opdrachtgever gaat z'n eigen handen weer vuil maken, en ik neem 't regelwerk over aldaar. Naast dit werk blijft mijn onderneming gewoon bestaan, maar de inhuur tak komt hiermee ten einde, mijn DBA risico's dus ook. Fysiek rustiger aan kunnen doen ivm lichamelijke klachten en een vast inkomen waren de belangrijkste redenen voor mij.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 08-05-2025 10:59 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:51
jesselhh schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
Nemen jullie standaard vrij op vrije dagen van de opdrachtgevers of werk je gewoon door?
Ik werk vanuit huis en werk als copywriter. Ik had gisteren en Tweede Paasdag inderdaad uitgeroosterd. Ik stuur gewoon een mail naar mijn opdrachtgever dat ik die dagen niet werk en daar moeten ze het dan maar mee doen.

Overigens vinden ze dat helemaal niet erg. Vakantie geef ik ook gewoon van tevoren aan. Als ik ziek ben, neemt mijn broer het een en ander over. Dus alles gaat volgens de DBA-regeltjes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 18:08

ralpje

Deugpopje

Dennisweb schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:20:
[...]

Ik werk vanuit huis en werk als copywriter. Ik had gisteren en Tweede Paasdag inderdaad uitgeroosterd. Ik stuur gewoon een mail naar mijn opdrachtgever dat ik die dagen niet werk en daar moeten ze het dan maar mee doen.

Overigens vinden ze dat helemaal niet erg. Vakantie geef ik ook gewoon van tevoren aan. Als ik ziek ben, neemt mijn broer het een en ander over. Dus alles gaat volgens de DBA-regeltjes. :)
Maar: jij factureert waarschijnlijk ook op basis van 'output'. Een vertaling van X-woorden kost X-bedrag. Dan maakt het voor die opdrachtgever niet uit wanneer je die vertaling doet, als het maar binnen de afgesproken tijd opgeleverd wordt.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ralpje schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:25:
[...]

Maar: jij factureerd waarschijnlijk ook op basis van 'output'. Een vertaling van X-woorden kost X-bedrag. Dan maakt het voor die opdrachtgever niet uit wanneer je die vertaling doet, als het maar binnen de afgesproken tijd opgeleverd wordt.
Exactly! Een resultaatverplichting, geen inspanningsverplichting. Maar dat zou in de IT-wereld natuurlijk ook kunnen. Site X is dan en dan af. Een sprint is op datum X af. Maar als je alle dagen op kantoor verwacht wordt, is het lastiger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dennisweb schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:34:
[...]

Exactly! Een resultaatverplichting, geen inspanningsverplichting. Maar dat zou in de IT-wereld natuurlijk ook kunnen. Site X is dan en dan af. Een sprint is op datum X af. Maar als je alle dagen op kantoor verwacht wordt, is het lastiger.
Dan moet de opdrachtgever van te voren wel bepalen wat ze willen. Hoe vaak veranderd de scope of eisen van een project niet. Dit is ook exact hoe er op aanbestedingen geld verdiend wordt. Als de overheid vooraf het project juist uitvraagt dan gaan ze niet over budget.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:40
Zolang anderen niet onmiddellijk afhankelijk zijn van jouw dagelijkse werk en er geen overleggen gepland staan kan je toch elk werk wel naar eigen inzicht indelen? Drie weken onbereikbaar zijn is misschien het ene uiterste, maar een keertje zaterdag en zondag werken zodat je maandag en dinsdag iets anders kan doen zou niet meer dan een korte mededeling moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-05 18:52
jadjong schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:18:
Zolang anderen niet onmiddellijk afhankelijk zijn van jouw dagelijkse werk en er geen overleggen gepland staan kan je toch elk werk wel naar eigen inzicht indelen? Drie weken onbereikbaar zijn is misschien het ene uiterste, maar een keertje zaterdag en zondag werken zodat je maandag en dinsdag iets anders kan doen zou niet meer dan een korte mededeling moeten zijn.
Zeker, dat is de ruimte die je als freelancee moet krijgen en pakken.

Er zijn echter veel mensen die als zelfstandige werken, maar gewoon in volledige teams meedraaien in ‘gewoon werk’, als in: geen projecten. Dat is niet echt de reden om als zelfstandige te gaan werken, zit je alsnog een jaar bij dezelfde werkgever opdrachtgever

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:13
Orangelights23 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Er zijn echter veel mensen die als zelfstandige werken, maar gewoon in volledige teams meedraaien in ‘gewoon werk’, als in: geen projecten. Dat is niet echt de reden om als zelfstandige te gaan werken, zit je alsnog een jaar bij dezelfde werkgever opdrachtgever
Inderdaad, dan kan je beter voor een detacheerder werken en zien dat het door jou verdiende geld naar de managers en aandeelhouders gaat, terwijl jij zo lang mogelijk bij dezelfde klant gehouden wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

Yucon

*broem*

Dennisweb schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:34:
[...]

In de IT is scopeafbakening en externe afhankelijkheden een behoorlijk knelpunt. Maar tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe jij met de situatie omgaat dat je een bijna oneindige stroom verzoeken tot revisie krijgt. Dat is wel een beetje vergelijkbaar; discussies rond de vraag of iets wel of niet af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Yucon schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 19:35:
[...]

In de IT is scopeafbakening en externe afhankelijkheden een behoorlijk knelpunt. Maar tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe jij met de situatie omgaat dat je een bijna oneindige stroom verzoeken tot revisie krijgt. Dat is wel een beetje vergelijkbaar; discussies rond de vraag of iets wel of niet af is.
Klopt. Maar qua revisies ben ik heel simpel: als het mijn fout is, los ik het op. Bijvoorbeeld als ik de briefing verkeerd begrepen heb. Ik krijg geen instructies over hoe ik precies moet schrijven, maar natuurlijk wel wie de doelsite is, welk keyword en waar de tekst over moet gaan. De rest mag ik zelf uitwerken. Heb ik dat niet goed begrepen, linkjes vergeten of iets anders, dan los ik het op.

Maar als het niet mijn fout is en de tekst is geschreven, dan is het in principe klaar. Dan gaan we niet meer heen-en-weer lopen discussiëren of de tekst klaar is. In het ergste geval haal ik de tekst van de factuur. Maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb sowieso opdrachtgevers die, net als ik, ook niet van dat gedoe houden.

En anders hebben we altijd de algemene voorwaarden nog om te bepalen wanneer iets klaar is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:07
gem-p schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:59:
[...]

Inderdaad, dan kan je beter voor een detacheerder werken en zien dat het door jou verdiende geld naar de managers en aandeelhouders gaat, terwijl jij zo lang mogelijk bij dezelfde klant gehouden wordt ;)
Dit is 1 van de main redenen dat ik voor mezelf ben gestart. Jarenlang zwoegen (file!!) en vrijwel geen salarisverhoging. Dat gaan we dus mooi niet meer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud
Orangelights23 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Wat is er mis met langere tijd bij dezelfde opdrachtgever? Als je het naar je zin hebt, vrijheid hebt naar eigen inzicht dan kun je best even blijven toch?
Alleen mag dat dan blijkbaar niet van de (r)overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 19:06
Dat mag prima, zo lang je maar in loondienst bent bij iemand anders dan je eigen BV. Niet dat die willekeur stand houdt als je dat zou aanvechten maar dat maakt niemand iets uit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-05 18:52
Montifaud schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:08:
[...]

Wat is er mis met langere tijd bij dezelfde opdrachtgever? Als je het naar je zin hebt, vrijheid hebt naar eigen inzicht dan kun je best even blijven toch?
Roverheid… 8)7 Wat sneu.

Probeer maar eens ondernemer freelancer te zijn in andere Europese landen, dan kom je erachter hoe goed je het hebt in Nederland. Daarnaast heb ik het over het feit dat mensen zich als ondernemer gedragen en als zodanig noemen, terwijl ze een nette 9 tot 5 baan hebben bij dezelfde werkgever voor een jaar. Vreemd natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Montifaud schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:06:
[...]

Dit is 1 van de main redenen dat ik voor mezelf ben gestart. Jarenlang zwoegen (file!!) en vrijwel geen salarisverhoging. Dat gaan we dus mooi niet meer doen.
Dat hangt dan ook wel van de detacheerder af... (je moet idd niet voor de grote clubs gaan werken met verplichte dit en dat.)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-05 00:35
Montifaud schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 22:08:
[...]

Als je unieke skills en vaardigheden meeneemt kan dat ook. En dan is dat positief voor beide partijen. Als je een van de honderdduizenden simpele developers bent, en dat geldt in de IT voor verreweg de meeste zogenaamde freelancers, waarom moet dat gefaciliteerd worden? Terwijl ons hele systeem gebouwd is op solidariteit, is het vooral egoïsme van, in sommige sectoren sterke werkgevers die schijnzelfstandigen hun rechten ontnemen, in andere sectoren relatief sterke werknemers die denken I'll get mine.

Dat beide partijen daarmee de positie van de grootste groep werknemers, alsmede ook de kwetsbare Nederlanders, te grabbel gooien interesseert ze blijkbaar niet.

Jij noemt de overheid rovers, maar dat argument kan ook gemaakt worden voor zzp'ers die niks toevoegen behalve een stoeltje warm houden.

En dat effect is extra groot voor zzp'ers die in de publieke sector werken. Daar gaat echt miljarden aan belastingcenten door de afvoer. Omdat simpele developers bijvoorbeeld zo nodig als externe binnen willen komen.

Er zijn echt wel zzp'ers die echt ondernemen. Die een duidelijke positionering hebben, die weten wat voor unieks ze te bieden hebben in de markt en dat ook doen. Die komen voor een periode een organisatie in en laten iets achter op basis van kennis, vaardigheden en ruimte die mogelijkerwijs ontbreekt in een organisatie. Helemaal top, die mensen moeten alle ruimte krijgen om hun ondernemerschap vorm te geven.

Maar waarom medewerker 789 die hetzelfde doet als medewerker 500-788 zo nodig een zzp'er moet zijn en waarom wij dat als samenleving allemaal naar prima moeten vinden vind ik een raadsel.

En waarom jij, een overheid die jouw ook allerlei infrastructuur geeft om je werk te doen, enkel afdoet als rovers omdat ze regels verbinden aan wat het is om zzp'er te zijn is mij ook een raadsel. Het speelveld is gewoon groter dan alleen jouw eilandje. En soms betekent dat dat je wat beperkingen opgelegd krijgt zodat jij anderen niet verstikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
Kist schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:32:
[...]

En dat effect is extra groot voor zzp'ers die in de publieke sector werken. Daar gaat echt miljarden aan belastingcenten door de afvoer.
Even lekker selectief quoten. Er worden inderdaad miljarden aan belastinggeld verspild aan allerlei bullshit dingen. 'Gelukkig' spendeert een zzp'er zijn inkomen grotendeels in dit land en vloeit er zo weer heel veel terug naar de belastingdienst. Dat is met de grote detacheerders met buitenlandse aandeelhouders ietsje anders.

Verder blijf ik juist weg bij opdrachten in de publieke sector, want ik vind het ook niet eerlijk om zoveel te verdienen terwijl mensen on loondienst daar veel en veel minder krijgen.

Haal ik liever het geld weg bij de banken of andere grote commerciele instellingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kist schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:32:
[...]
Maar waarom medewerker 789 die hetzelfde doet als medewerker 500-788 zo nodig een zzp'er moet zijn en waarom wij dat als samenleving allemaal naar prima moeten vinden vind ik een raadsel.
Waarom zouden we dat niet prima moeten vinden? Het is een keus waar zowel het bedrijf als de zelfstandige achter staan. Als het volgens jou te veel geld kost, dan moet het bedrijf/overheid zich eens achter zijn oren krabben en dat niet willen betalen.

Waarom zouden we mensen willen beperken in hun vrijheid van vorm van arbeid, zolang dat niet misbruikt wordt om mensen uit te buiten. Het bedrijf/overheid is in geen enkele manier verplicht om die zelfstandige in te huren, en als ze dat wel doen zijn ze vrij en onder welke voorwaarden ze dat willen doen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Ach, er zijn talloze bedrijven die juist met ZZP'ers willen werken. Ze werken over het algemeen harder en zijn nooit ziek/zwak/misselijk. Ik zit al een tijdje op een opdracht (als ZZP) en als ik zie wat er voor puinhoop op die loondienst stoeltjes zit...

Dat geroeptoeter dat een ZZP'er duur is slaat nergens op. Verdiep je eens in de kosten van een loondienster inclusief papa/mamadagen, arbo zit/sta bureaus, verzekeringen en vooral ziekte.

De reden dat ik ging ZZP'en was heel simpel (Finance & Controlling). Ik was controller van een bepaalde entiteit binnen de groep (loondienst) en kreeg een X salaris. Er waren collega's die 15 jaar ouder waren en bijna twee keer zoveel als ik verdiende. Onder de noemer: ervaring. Aammehoela met je ervaring, na 2 nieuwe ERP systemen, 2 nieuwe aandeelhouders was het juist extra lastig voor deze collega's, vastgeroest in hun rol. Ik was beter in het werk, sneller, efficiënter en meer kennis van wet- en regelgeving. Tevens had ik geen ouwelullendagen en andere privileges.

Nu ben ik ZZP'er en krijg ik de beloning die ik verdien. Het tarief van mij is hetzelfde als die "collega" die 15 jaar ouder is.

[ Voor 16% gewijzigd door ColeJ op 07-05-2025 09:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
@Kist Zo werkt het niet, hè? We hebben het over alle criteria van het Deliveroo-arrest en daarvan een weging. Niemand zegt dat je alleen mag zzp’en als je iets unieks te bieden hebt. Dat is één van de criteria. Maar in in de praktijk is bijna niemand uniek, dus kunnen we het hele zzp’en wel afschaffen. Want als je - volgens jou - je kennis als zzp’er hebt achtergelaten, heb je jezelf overbodig gemaakt.

Volgens mij mag het allemaal wel wat minder stellig. Je hebt bijna een-op-een het partijprogramma van GL/PvdA overgenomen en dat nog wat strenger gemaakt. Maar unieke kennis bieden is zeker niet de enige vereiste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montifaud
Orangelights23 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 06:47:
[...]

Roverheid… 8)7 Wat sneu.

Probeer maar eens ondernemer freelancer te zijn in andere Europese landen, dan kom je erachter hoe goed je het hebt in Nederland. Daarnaast heb ik het over het feit dat mensen zich als ondernemer gedragen en als zodanig noemen, terwijl ze een nette 9 tot 5 baan hebben bij dezelfde werkgever voor een jaar. Vreemd natuurlijk.
Ik ben meer dan 10 jaar ZZP-er, en word steeds meer geplukt door de overheid. Overal belasting, en wat krijg ik er voor terug? Nog meer belasting en nu ook gezeik met regelgeving. Dat kun je wel sneu noemen, maar het gros van de Nederlanders die ik spreek (en expats) denkt er hetzelfde over.

Gelukkig zijn de reacties na bovenstaande post een stuk genuanceerder. En ik vraag me af of je wel op het goede forum zit? ICT-projecten duren vrijwel altijd langer dan een jaar. Tenzij je een app maakt. Dat is dus helemaal niet vreemd maar eerder de regel. Kennis, inwerken, al dat soort zaken kost tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is het unieke, of anders vertaald het lucratieve voor een werkgever, dat een ZZP'er met 1 mailtje kan worden stop gezet? (tenzij anders contractueel afgesproken)

Probeer dat maar eens bij een werknemer. Tenzij je een hele goede reorganisatie* reden hebt richting UWV, dan betaal je het resterende contract uit. In vast contract, ook nog eens vaststellingsovereenkomst. Vast/tijdelijk, ook nog transitievergoeding. Als werknemer voor/wegens zo'n geschil uitvalt, dan ook nog 2 jaar lang loon doorbetalen plus verhoogde UWV premies (een werkgever betaald voor WIA 10 jaar). Je moet je als werkgever ook nog blijven inzetten voor reintegratie, ook bij een andere werkgever. Incl. bedrijfsarts(en) en reintegratie bureau's e.d. die je moet inhuren om dit te faciliteren.

Als ZZP'er kan een werkgever al die risico's afkopen. Nu onderscheidt een individuele ZZP'er zich daarmee niet tot de andere ZZP'er, maar de ZZP constructie is hierin wel uniek. Detachering is niet veel anders, maar dan zit er nog iemand tussen die dit papierwerk (en klantwerving) voor je regelt. En die moet ook nog betaald worden.

Dus al zouden we ZZP'er bij de overheid in de ban doen, laten we dan ook alle detacheerders, uitzendbureau's, e.d. stoppen (ook de bureau's voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt). Dit klinkt vaak mooier op papier dan in de werkelijkheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:31
Dit inderdaad. Externen hebben een belangrijke rol als flexibele schil voor een bedrijf.
Maar het afkopen van dat risico moet ook echt afkopen zijn: aka de externe hoort een stuk meer betaald te worden dan vaste mensen.
Nu is dat geen issue in de IT, maar wel aan de onderkant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/3jics7.jpg

Nu moet ik als ZZP'er flink wat IB betalen en dat boeit me echt geen zak.
Ik kan het hebben. Wat ik wat minder vind is dat we de kosten van onze thuiswerkplek niet af mogen trekken, maar dat is klein zeer.
Als ze meer geld nodig hebben laten ze daar eerlijk over zijn en gewoon over de linie belasting voor bedrijven verhogen (maar dan ook alle bedrijven!)

Maar deze pruts regelgeving samen met de onzekerheid maakt de markt kapot.

[ Voor 68% gewijzigd door hackerhater op 07-05-2025 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hans1990 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:03:
Dus al zouden we ZZP'er bij de overheid in de ban doen, laten we dan ook alle detacheerders, uitzendbureau's, e.d. stoppen (ook de bureau's voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt). Dit klinkt vaak mooier op papier dan in de werkelijkheid.
Ja exact, het probleem is hier niet zelfstandige werknemers die die een fijne manier van werken vinden. Als het kosten aspect een probleem is, dan moet dat vanaf die kant aangepakt worden, maar ik neem aan dat dat geen probleem is, want anders zou de markt zorgen dat er minder vraag zou zijn, en dus de prijs dalen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-05 08:25
ColeJ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:07:
zijn nooit ziek/zwak/misselijk.
Heb je jonge kinderen? :P
Deze zzp-er is sindsdien zeker wel eens ziek, zwak of misselijk ;)
Vaker dan in loondienst zonder kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 15:15
JEightyFive schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Hehehehe, inderdaad: ik was nooit ziek tot ik kleine kinderen had die naar het kinderdagverblijf gingen. Achter elkaar het ene na het andere virus in huis.

Was nog pre-corona, toen werkte je op kantoor gewoon hoestend en niezend verder :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:01
[...]

+1 maar dan nog steeds flink minder dan die vast medewerkers en het kost het bedrijf 0 euro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

-1 Geen last van gehad toen mijn kids klein waren (en naar de opvang gingen)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-05 08:25
Hmmbob schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:30:
[...]
die naar het kinderdagverblijf gingen.
Goede toevoeging inderdaad ;) Na de eerste week lagen zowel ik als mijn vriendin met buikgriep op bed :+
Was ook nog eens na alle lockdowns dus toen kregen we helemaal een flinke lading natuurlijke boosters 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:11
Tylen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:05:
[...]

-1 Geen last van gehad toen mijn kids klein waren (en naar de opvang gingen)
Idem hier, ik heb in 3,5 jaar nog niet 1 "ziekte" dag geregistreerd. Wel circuitdag, maar dat is wat anders :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 10:15

Crazy D

I think we should take a look.

Woy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Ja exact, het probleem is hier niet zelfstandige werknemers die die een fijne manier van werken vinden. Als het kosten aspect een probleem is, dan moet dat vanaf die kant aangepakt worden, maar ik neem aan dat dat geen probleem is, want anders zou de markt zorgen dat er minder vraag zou zijn, en dus de prijs dalen.
Ergens is het natuurlijk ook een cirkeltje he. Als niemand in loondienst wil, en niemand wil voor < 100 euro komen werken, hebben opdrachtgevers ook weer niet zo heel veel mogelijkheden. beetje kort door de bocht dat snap ik ook wel maar je snapt wat ik bedoel. Want van de ZZP'ers in dit topic is er denk ik 1 die ook voor 60 euro wel komt werken, maar een flinke groep hier begint te gapen als je onder de 100 euro als tarief noemt...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
Toch denk ik dat opdrachtgevers een langere adem hebben dan veel ZZP'ers. Ook al heeft de ZZP'er voldoende buffer, als je na een paar maanden nog niets hebt en het een paar keer is stukgelopen op het tarief dan denk ik dat velen snel water bij de wijn doen.

Dit met als gedachte, beter een tientje (of twee) in het uur eraf en wel inkomen dan helemaal niets. Zien we na het aflopen van de opdracht wel weer of we dan wel het gewenste tarief kunnen krijgen.

Geen idee of het zo loopt, maar zou mij helemaal niets verbazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 10:09
B-Real schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:57:
Toch denk ik dat opdrachtgevers een langere adem hebben dan veel ZZP'ers. Ook al heeft de ZZP'er voldoende buffer, als je na een paar maanden nog niets hebt en het een paar keer is stukgelopen op het tarief dan denk ik dat velen snel water bij de wijn doen.

Dit met als gedachte, beter een tientje (of twee) in het uur eraf en wel inkomen dan helemaal niets. Zien we na het aflopen van de opdracht wel weer of we dan wel het gewenste tarief kunnen krijgen.

Geen idee of het zo loopt, maar zou mij helemaal niets verbazen.
Natuurlijk, maar het blijft een kwestie van wie het eerst met de ogen knippert.
Wij kunnen niet oneindig op de bank blijven zitten en de opdrachtgevers kunnen hun werk niet oneindig
uitstellen.

Daarbij denk ik ook dat veel opdrachtgevers helemaal niet op een langdurige relatie zitten te wachten,
die willen gewoon hun werk af hebben voor hun klant. En zolang het goed gebeurt en ze er geld aan overhouden, zal het ze jeuken hoe en hoeveel ze jou moeten betalen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:31
En ik denk dat gemiddeld genomen de ZZP'er eerder met zijn ogen knippert.
Drie maanden geen inkomsten geeft toch een unheimisch gevoel, daar waar de trein bij de opdrachtgever wel doordendert en die drie maanden omvliegen.

Na een maand of twee beginnen werknemers te klagen dat het toch wel druk is, zaken niet opgepakt worden en die vacature/opdracht maar niet ingevuld wordt. Na drie maanden gaat HR toch nog maar eens de vacature/opdracht opnieuw onder de opdracht brengen, opnieuw delen op LinkedIn etc en wellicht wordt er zelfs een tussenpartij gebeld of zij niet iets weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:43
Ik denk ook dat opdrachtgevers – met een paar uitzonderingen – over het algemeen meer ademruimte hebben dan ZZP’ers, al is het maar door de bureaucratische rompslomp en doorlooptijd rond het invullen van een vacature. Wat mij vooral bezighoudt, is of mensen daadwerkelijk terugkeren naar een vergelijkbare functie in loondienst. Want als dat niet gebeurt, blijven opdrachtgevers alsnog met een probleem zitten.
Als ik naar mezelf kijk, zou ik zo’n overstap juist aangrijpen om een andere rol te kiezen dan die ik nu als ZZP’er vervul – van de nood een deugd maken, en het moment benutten om me te ontwikkelen. Als meer mensen er zo in staan, blijft het probleem voor opdrachtgevers dus bestaan. Dat probleem is wellicht niet zo groot en wellicht ben ik een uniek geval, maar het kan wellicht meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

proatjeboksem schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:16:
[...]

Natuurlijk, maar het blijft een kwestie van wie het eerst met de ogen knippert.
Wij kunnen niet oneindig op de bank blijven zitten en de opdrachtgevers kunnen hun werk niet oneindig
uitstellen.

Daarbij denk ik ook dat veel opdrachtgevers helemaal niet op een langdurige relatie zitten te wachten,
die willen gewoon hun werk af hebben voor hun klant. En zolang het goed gebeurt en ze er geld aan overhouden, zal het ze jeuken hoe en hoeveel ze jou moeten betalen, denk ik.
Nou ja, als je hoort hoeveel mensen 2 jaar fulltime bij 1 klant zitten, denk ik dat die langdurige relatie niet zozeer het probleem is, maar meer (wat Faust ook zegt), de rompslomp van HR. En de kosten vallen aan het eind van de rit ook wel mee als je het vergelijkt met loondienst (met de bijbehorende risico's voor werkgever zoals je been breken tijdens een ski vakantie...). Uiteraard ook genoeg opdrachten die wel kortlopend zijn, maar het argument dat velen hier noemen "IT opdrachten zijn vaak meerjarige langlopende opdrachten" maakt het ook heel geschikt voor loondienst.
Faust1946 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:57:
Ik denk ook dat opdrachtgevers – met een paar uitzonderingen – over het algemeen meer ademruimte hebben dan ZZP’ers, al is het maar door de bureaucratische rompslomp en doorlooptijd rond het invullen van een vacature. Wat mij vooral bezighoudt, is of mensen daadwerkelijk terugkeren naar een vergelijkbare functie in loondienst. Want als dat niet gebeurt, blijven opdrachtgevers alsnog met een probleem zitten.
Als ik naar mezelf kijk, zou ik zo’n overstap juist aangrijpen om een andere rol te kiezen dan die ik nu als ZZP’er vervul – van de nood een deugd maken, en het moment benutten om me te ontwikkelen. Als meer mensen er zo in staan, blijft het probleem voor opdrachtgevers dus bestaan. Dat probleem is wellicht niet zo groot en wellicht ben ik een uniek geval, maar het kan wellicht meespelen.
Ik denk dat het vooral de rompslomp is waardoor inhuur wel makkelijk is (met hier en daar dan de optie om makkelijk van mensen af te kunnen als ze toch niet zo geschikt zijn).

Ik denk dat de meesten in een soortgelijke rol in loondienst gaan, immers, daar verdien je "grof geld" mee terwijl als jij in een nieuwe rol ergens gaat werken, je in veel gevallen een grotere stap terug moet doen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Crazy D schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 15:30:
[...]

Ergens is het natuurlijk ook een cirkeltje he. Als niemand in loondienst wil, en niemand wil voor < 100 euro komen werken, hebben opdrachtgevers ook weer niet zo heel veel mogelijkheden. beetje kort door de bocht dat snap ik ook wel maar je snapt wat ik bedoel. Want van de ZZP'ers in dit topic is er denk ik 1 die ook voor 60 euro wel komt werken, maar een flinke groep hier begint te gapen als je onder de 100 euro als tarief noemt...
Tja, dat is toch marktwerking, lijkt mij ook wenselijk. Dat er in de publieke sector regels zijn zoals de Balkenende norm vind ik ook verdedigbaar, maar dat is meer qua kosten beheersing vanuit de overheid, bedrijven kunnen zelf natuurlijk iets vergelijkbaars doen intern.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:50
B-Real schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:26:
Drie maanden geen inkomsten geeft toch een unheimisch gevoel, daar waar de trein bij de opdrachtgever wel doordendert en die drie maanden omvliegen.

Na een maand of twee beginnen werknemers te klagen dat het toch wel druk is, zaken niet opgepakt worden en die vacature/opdracht maar niet ingevuld wordt. Na drie maanden gaat HR toch nog maar eens de vacature/opdracht opnieuw onder de opdracht brengen, opnieuw delen op LinkedIn etc en wellicht wordt er zelfs een tussenpartij gebeld of zij niet iets weten.
Wij krijgen nu binnen een dag tientallen reacties op een opdracht terwijl dat voor heen enkelen was in een paar weken. Reken maar van yes dat de ZZP'er als eerste knippert en de opdrachtgever sleept er een leuke korting uit. Er zijn mensen die nu al wanhopig zijn voor een opdracht en er zijn gewoon veel meer zzp'ers dan opdrachten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:37
Woy schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 19:19:
[...]

Tja, dat is toch marktwerking, lijkt mij ook wenselijk. Dat er in de publieke sector regels zijn zoals de Balkenende norm vind ik ook verdedigbaar, maar dat is meer qua kosten beheersing vanuit de overheid, bedrijven kunnen zelf natuurlijk iets vergelijkbaars doen intern.
En als alle zorgmedewerkers morgen besluiten om ZZP'er te worden en allemaal 80 euro per uur te vragen zoals ICT'ers? Dan is het toch ook marktwerking?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
President schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:10:
[...]

En als alle zorgmedewerkers morgen besluiten om ZZP'er te worden en allemaal 80 euro per uur te vragen zoals ICT'ers? Dan is het toch ook marktwerking?
Ja exact, als alle mensen in der zorg in loondienst morgen zeggen dat ze 200% willen verdienen is dat niet anders. Altijd nog beter dan dat ze allemaal voor een detacheerder gaan werken die 100 per uur vraagt. Het is niet alsof die zelfstandige opeens een oneerlijke machtspositie hebben tegenover de zorg bedrijven.

Ik snap nooit zo goed dat de arbeidsvorm de schuld gegeven wordt in deze kosten discussie.

[ Voor 27% gewijzigd door Woy op 08-05-2025 07:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hackerhater
Ik heb gisteren gereageerd op een remote klus in Koln (jup Duitsland) en ik krijg binnenkort nog een aanvraag binnen uit Spanje (vriend van een klant van me).
Voor die klus uit Duitsland even goed gebruik gaan maken dat ik Duits op hoog niveau spreek :)
Een voordeel van aan de grens op groeien en oorspronkelijk willen gaan studeren aan de RWTH in Aachen (Aken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-05 18:21
https://www.zipconomy.nl/...l-krimpt-zzpen-het-minst/

Grappig. Het aantal ZZP-ers in de zorg is gedaald. Het aantal ZZP-ers in de IT is gestegen.
En zoals ik al voorspelde, in april/mei komt het hele circus tot stilstand omdat het werk niet meer gedaan wordt, en dan vooral in de zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
Crazy D schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:03:
[...]

Nou ja, als je hoort hoeveel mensen 2 jaar fulltime bij 1 klant zitten, denk ik dat die langdurige relatie niet zozeer het probleem is
Sorry, maar twee, of zelfs vier jaar is natuurlijk niet lang. Die zijn zo om (of ik word oud)
Waar ik tegenaan zit te hikken bij de overweging om in vaste dienst te gaan is vooral: wat ga ik
bij de opdrachtgever doen als deze leuke klus klaar is? Heeft die opdrachtgever dan wel wat voor
me, of zit die met mij in het haar?

Wat dat betreft ben ik ook wel benieuwd wat er over een jaar of 2 tot 4 gaat gebeuren.
Al die organisaties die nu hun ZZPér adopteren en straks niks meer voor ze te doen heeft.
Of andersom, de nieuwe internen die hun nieuwe rol niet leuk meer vinden. Reorganisaties en uitstroom?
En in het geval van reorganisaties, hoeveel ww hebben wij dan opgebouwd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-05 08:00
gem-p schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 08:39:
[...]

Verder blijf ik juist weg bij opdrachten in de publieke sector, want ik vind het ook niet eerlijk om zoveel te verdienen terwijl mensen on loondienst daar veel en veel minder krijgen.

Haal ik liever het geld weg bij de banken of andere grote commerciele instellingen.
Sorry, maar dit is volgens mij echt bs :X . Geloof er niks van dat je roomser bent dan de (toekomstige) paus.
Daarnaast verdienen mensen in de publieke sector echt niet weinig. Het grote deel verdient meer dan dat ze waard zijn door CAO's en vakbonden. De beteren mogen wel wat meer verdienen, maar echt verschil maken tussen goeie en slechten gaat niet in de publieke sector (veel te beschermend).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik zag laatst een vacature voorbij komen voor loondienst voor 20 weken, stond ook geen optie voor verlenging bij. Voor een project, misschien gaan we die kant dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
bertuslambertus schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Sorry, maar dit is volgens mij echt bs :X . Geloof er niks van dat je roomser bent dan de (toekomstige) paus.
Daarnaast verdienen mensen in de publieke sector echt niet weinig. Het grote deel verdient meer dan dat ze waard zijn door CAO's en vakbonden. De beteren mogen wel wat meer verdienen, maar echt verschil maken tussen goeie en slechten gaat niet in de publieke sector (veel te beschermend).
Mwoch, bijna 10 jaar zzper en 1 opdracht bij een overheidsinstantie die zo'n 3 of 4 maanden duurde en mij ook nog eens niet beviel vanwege de cultuur daar, maar die ik uitvoerde omdat het echt een mooie klus was. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Shinji schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:13:
Ik zag laatst een vacature voorbij komen voor loondienst voor 20 weken, stond ook geen optie voor verlenging bij. Voor een project, misschien gaan we die kant dan op.
Waarom zou iemand dat in vredesnaam aan nemen in de hogere regionen?
Als je al voor loondienst gaat, ga je ergens waar je langer kan blijven dan 5 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 12:28
mrbones92 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:59:
[...]
Wij krijgen nu binnen een dag tientallen reacties op een opdracht terwijl dat voor heen enkelen was in een paar weken. Reken maar van yes dat de ZZP'er als eerste knippert en de opdrachtgever sleept er een leuke korting uit. Er zijn mensen die nu al wanhopig zijn voor een opdracht en er zijn gewoon veel meer zzp'ers dan opdrachten op dit moment.
Dat is ook mijn ervaring momenteel in de IT/dev/test hoek. Zet 1 aanvraag uit en er liggen in no-time tientallen CV's. Gevolg is dat we extra kritisch kunnen en mogen zijn. Vraag en aanbod is nu heel anders ten opzichte paar jaar geleden.
Maar dit komt niet alleen door wet DBA.

Ik ken er inmiddels genoeg die een switch naar loondienst hebben gemaakt. Diverse ook die hun buffers hadden opgemaakt en uiteindelijk toch iets wisten te scoren. Maar ook afgelopen week sprak ik nog nieuwe ZZP collega's waarbij het niet veel langer had moeten duren of ze hadden noodgedwongen de switch naar loondienst moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hackerhater schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Waarom zou iemand dat in vredesnaam aan nemen in de hogere regionen?
Als je al voor loondienst gaat, ga je ergens waar je langer kan blijven dan 5 maanden.
Op zich zie ik er niet zo'n probleem mee, het heeft alleen niet de voordelen van een vast dienstverband, dus het salaris zal daar ook wat hoger moeten zijn. Er zijn natuurlijk nog wel wat nadelen zoals hoe ga je om met eigen middelen die je gebruikt e.d. maar als de wetgeving wat gemoderniseerd zou worden waarbij er een tussenvorm tussen het huidige loondienst en freelance komt zou dat een prima oplossing kunnen zijn IMHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Snap wel dat men terug in dienst gaat, de markt is kut en het aanbod in loondienst is bijna niet te weigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMl8d7tJbIu4PQBzxLt6gEnilas=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M3KR2tMmnfjWLk03cXU6nb8b.png?f=user_large

Lekker in je mantelpakje tussen de lease-auto's dartelen. oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:48
Shinji schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:13:
Ik zou dit niet eens erg vinden als het salaris goed is. Maar ik wil dan wel meer verdienen dan in de cao staat, want ik moet opvangen dat het daarna wellicht tijd kost om de volgende baan te vinden.

Die cao is dan vaak ingesteld op mensen met vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
Ging in dit geval om een marketing rol bij Proximus NXT. Ik denk niet dat die CAO gebonden zijn.

Maar ik had het nog niet eerder zo gezien. Dat er ergens een loondienst voor fixed tijd werd aangeboden. Het kwam op mij vooral over als niet de voordelen van vast dienstverband; maar ook niet alle voordelen van zzp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-05 14:30
Hoe doen jullie het met stand-by staan voor een opdrachtgever 's avonds en in het weekend?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Landon schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:54:
Hoe doen jullie het met stand-by staan voor een opdrachtgever 's avonds en in het weekend?
Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
B-Real schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:26:

Ik zit in deze situatie en ik merk na 3 maanden dat het ongemakkelijk begint te voelen. Voor mij speelt bovendien mee dat ik voor de overheid opdrachten verricht en voorlopig bijna alle opdrachten een uitvoeringsvoorbehoud kennen voor ZZP'ers. In mijn marktsegment is er nog iets anders aan de hand en dat is dat je ook niet ziet dat er veel meer vacatures uit staan. Het lijkt in bredere zin een beetje stilgevallen terwijl dat eigenlijk helemaal niet logisch is omdat er tegelijk gezegd wordt dat projecten blijven liggen wegens gebrek aan mensen.

Ik heb voldoende buffer om dit als het nodig is jarenlang uit te zitten alleen kom ik wel zo ongeveer op een punt dat ik gewoon weer aan de slag wil. Misschien zoals hier al vaker voorbij is gekomen kijken of ik een andere richting op kan om een andere uitdaging te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Afas schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:59:
[...]

Ik zit in deze situatie en ik merk na 3 maanden dat het ongemakkelijk begint te voelen. Voor mij speelt bovendien mee dat ik voor de overheid opdrachten verricht en voorlopig bijna alle opdrachten een uitvoeringsvoorbehoud kennen voor ZZP'ers. In mijn marktsegment is er nog iets anders aan de hand en dat is dat je ook niet ziet dat er veel meer vacatures uit staan. Het lijkt in bredere zin een beetje stilgevallen terwijl dat eigenlijk helemaal niet logisch is omdat er tegelijk gezegd wordt dat projecten blijven liggen wegens gebrek aan mensen.

Ik heb voldoende buffer om dit als het nodig is jarenlang uit te zitten alleen kom ik wel zo ongeveer op een punt dat ik gewoon weer aan de slag wil. Misschien zoals hier al vaker voorbij is gekomen kijken of ik een andere richting op kan om een andere uitdaging te vinden.
Wie zegt dat projecten blijven liggen?? Dat kan je toch bij hem aankloppen en zeggen “doe mij zo’n project”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Woy schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:07:
[...]

Op zich zie ik er niet zo'n probleem mee, het heeft alleen niet de voordelen van een vast dienstverband, dus het salaris zal daar ook wat hoger moeten zijn. Er zijn natuurlijk nog wel wat nadelen zoals hoe ga je om met eigen middelen die je gebruikt e.d. maar als de wetgeving wat gemoderniseerd zou worden waarbij er een tussenvorm tussen het huidige loondienst en freelance komt zou dat een prima oplossing kunnen zijn IMHO.
En als je dan toch in loondienst gaat, wat bouw je op aan ww en/of pensioen in 5 maanden?
Of stel dat je 3 keer verlengd word, dan moeten ze je in vaste dienst nemen :)
(idem met verloningsconstructies, lijkt me)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
proatjeboksem schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:42:
[...]

En als je dan toch in loondienst gaat, wat bouw je op aan ww en/of pensioen in 5 maanden?
Of stel dat je 3 keer verlengd word, dan moeten ze je in vaste dienst nemen :)
(idem met verloningsconstructies, lijkt me)
Dat is inderdaad het stukje modernisering van de wetgeving waar ik het over heb. Daar zit natuurlijk wel een uitdaging om te zorgen dat het niet misbruikt wordt voor uitbuiting. Maar ik kan mij voorstellen dat je voor een dergelijke vorm van arbeid bijvoorbeeld ook een soort verhoogd minimum loon kunt zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

proatjeboksem schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:29:
[...]

Sorry, maar twee, of zelfs vier jaar is natuurlijk niet lang. Die zijn zo om (of ik word oud)
Waar ik tegenaan zit te hikken bij de overweging om in vaste dienst te gaan is vooral: wat ga ik
bij de opdrachtgever doen als deze leuke klus klaar is? Heeft die opdrachtgever dan wel wat voor
me, of zit die met mij in het haar?
Zeg dat tegen alle jobhoppers die na 1 jaar weg zijn omdat ze ergens 250 euro meer konden verdienen of een iets grotere leasebak kunnen rijden. Ik vind 2 jaar ook niet lang, ik ben van de oude stempel, 10-15 jaar bij 1 baas vind ik niet vreemd. Als de vraag is wat je gaat doen als die klus klaar is, zal dat vooral van het bedrijf afhangen. Als die goed personeel wil houden, zal die wel zorgen dat er werk is. En je kunt altijd verder kijken, net als dat je nu ook rond zal gaan kijken tegen de tijd dat het einde van de klus in zicht is. En als de klus al langer is dan 2 jaar maar meer richting 4 of 5 jaar gaat, des te meer 'schreeuwt' dat 'vaste baan'.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

vaak hebben opdrachtgevers wel richtlijnen toch? zou het ze eens vragen en als het je dan niet aanstaat kan je altijd nog bedanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:33:
[...]

Wie zegt dat projecten blijven liggen?? Dat kan je toch bij hem aankloppen en zeggen “doe mij zo’n project”
Dat ligt iets ingewikkelder (en zo gedetailleerd wil ik daar op een forum niet op in gaan) maar ik begrijp je punt. Het is blijkbaar ook een bewuste keuze van de opdrachtgever om de projecten te laten liggen. Conclusie blijft dat de markt in mijn specialisme wel eens beter is geweest en zzp'ers zijn grotendeels persona non grata sinds januari 2025.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

Crazy D schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:20:
[...]

Als de vraag is wat je gaat doen als die klus klaar is, zal dat vooral van het bedrijf afhangen. Als die goed personeel wil houden, zal die wel zorgen dat er werk is.
Ik vind dat ook één van de voorbeelden van senioriteit. Ik ga wel zorgen dat ik werk heb, omdat ik kansen zie om geld te besparen. Dan kan ik een businesscase schrijven 'we moeten X doen, want dat scheelt Y per jaar', dat presenteren aan iemand die een zak geld heeft en vervolgens kan ik dat gaan doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Geld rekenen, minimaal 15 a 30 minuten wordt geschreven en s'avonds/weekend is 150% tarief
's-nachts (lees boel staat figuurlijk in de hens) 200%.
Die 2 zijn minimuns

En elke week/elke 2 a 3 weken standby staan is een no-go.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 08-05-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

ralpje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Ik vind dat ook één van de voorbeelden van senioriteit. Ik ga wel zorgen dat ik werk heb, omdat ik kansen zie om geld te besparen. Dan kan ik een businesscase schrijven 'we moeten X doen, want dat scheelt Y per jaar', dat presenteren aan iemand die een zak geld heeft en vervolgens kan ik dat gaan doen :)
Absoluut. Nu ben ik nooit in dienst geweest als ontwikkelaar voor interne ontwikkeling, altijd voor consultancy/dev-werk dus ik kan me iets minder makkelijk inbeelden hoe dat gaat, maar als consultant bij een klant als ik zie dat het einde van de opdracht nabij is, maar ik zie genoeg verbeterpunten, komt dat ook zeker ter tafel. En/of je helpt mee met de verkopers om bv demo's beter te maken zodat de klant beter overtuigd raakt, etc etc. Maar goed op zich ook niet heel anders dan wanneer je als zzp'er werkt, als het goed wacht je dan ook niet met je armen over elkaar tot iemand op linked in vraagt of je een cv kunt schuiven...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-05 16:12
Nooit van toepassing geweest, maar zou het alleen doen bij het live gaan van eigen projecten.

Geen algemene, periodieke support piket diensten oid - dat schuurt ook iets te veel tegen loondienstverband aan?!

Los daarvan, jouw tarief met toeslag vragen voor een incidentele dienst zorgt er ook wel voor dat je opdrachtgever eerst eens heel dringend bij eigen personneel gaat vragen, en anders verdien je er goed aan!
Niet in tijd-voor-tijd laten omzetten oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Moet voor een langer lopende klus even 2 dagen naar de andere kant van het land. Met de tussenpartij gecheckt hoe we met reis- en verblijfkosten omgaan want hotel etc: "dat wordt geacht in je uurtarief te zitten".

Jow, da's dus +2 uur voor die dagen. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Hmmbob op 09-05-2025 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hmmbob schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:10:
Moet voor een langer lopende klus even 2 dagen naar de andere kant van het land. Met de tussenpartij gecheckt hoe we met reis- en verblijfkosten omgaan want hotel etc: "dat wordt geacht in je uurtarief te zitten".

"ok, laat maar even zien waar het afgesproken is". Bij zo'n antwoord zou ik toch eens goed de contracten induiken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:10:

Standaardregel die in alle offertes staan die ik uitstuur: "Tarief is exclusief eventuele reis- en verblijfkosten"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
t staat er ook..... heb er zelf bij review overheen gelezen, en dat ik uberhaupt moest reizen was niet voorzien.
Skyaero schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Standaardregel die in alle offertes staan die ik uitstuur: "Tarief is exclusief eventuele reis- en verblijfkosten"
Jep, en bij deze was het "Tarief is exclusief BTW en inclusief eventuele reis- en verblijfkosten"

Gewoon overheen gelezen, maar hee: +2u is ook prima :+
T gaat om 1 nachtje in een hotel in NL, dus geen mega bedragen. De hotels in onze vakantie waren ruimschoots duurder 8)

[ Voor 82% gewijzigd door Hmmbob op 09-05-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 21:44
ralpje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:01:
[...]

Jep, en daarom werk ik regelmatig op locatie van de opdrachtgever, de nieuwe klusjes komen vanzelf voorbij....en dus zit ik al 3 jaar bij dezelfde meerdere opdrachtgevers....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Tjah risico van het vak. Altijd contracten lezen, ook als je denkt dat je niet op locatie hoeft te zijn en dus in je uurtarief geen reiskosten hoeft op te nemen. Al geloof ik er niets van dat als het zeker is dat je niet op locatie hoeft te zijn, het tarief lager is… Maar goed. Ligt er ook aan hoe hard je het wilt spelen. Hotelovernachting vind ik niet iets waarvoor je normaal in je tarief al een reservering maakt, tenzij van te voren duidelijk is dat je regelmatig ergens heen moet en een nacht moet blijven. Reistijd en -kosten, tjah, daar spreek je zelf dingen over af. Niet goed gelezen is natuurlijk geen argument ;) Als je er mee weg komt extra uren te factureren, prima oplossing, maar anders zou ik toch echt zeggen, dikke vette pech voor je.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Hier is het ook vaak inclusief reis en verblijfskosten. Maar dat is dan wel naar het standaard kantoor van de opdrachtgever. Niet een reis voor je opdrachtgever naar de andere kant van het land met overnachting of naar een ander land met het vliegtuig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-05 16:22

aex351

I am the one

Hmmbob schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:39:
t staat er ook..... heb er zelf bij review overheen gelezen, en dat ik uberhaupt moest reizen was niet voorzien.
[...]

Jep, en bij deze was het "Tarief is exclusief BTW en inclusief eventuele reis- en verblijfkosten"

Gewoon overheen gelezen, maar hee: +2u is ook prima :+
T gaat om 1 nachtje in een hotel in NL, dus geen mega bedragen. Onze vakantie was ruimschoots duurder 8)
Goed argument ook, lekker de klant oplichten door extra uren te factureren. En ondertussen blij zijn dat je vakantie veel duurder was. Dus dat maakt het weer goed. :/. Wat is het volgende? ook bij ziekte door betaald willen worden? Dus lekker compenseren door ook dan extra uren te declareren.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Hmmbob
aex351 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:25:
[...]

Goed argument ook, lekker de klant oplichten door extra uren te factureren. En ondertussen blij zijn dat je vakantie veel duurder was. Dus dat maakt het weer goed. :/. Wat is het volgende? ook bij ziekte door betaald willen worden? Dus lekker compenseren door ook dan extra uren te declareren.
Afbeeldingslocatie: https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExeWxraGRid3g2OGRvemw4YmE1Ymh0cXZhb2I1dTVrYnVjczF4czhpMCZlcD12MV9pbnRlcm5hbF9naWZfYnlfaWQmY3Q9Zw/pPhyAv5t9V8djyRFJH/giphy.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jongetje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:25:
Hier is het ook vaak inclusief reis en verblijfskosten. Maar dat is dan wel naar het standaard kantoor van de opdrachtgever. Niet een reis voor je opdrachtgever naar de andere kant van het land met overnachting of naar een ander land met het vliegtuig.
Zo zou ik de regel ook geïnterpreteerd hebben als hij me wel opgevallen was. Volgende keer duidelijker laten opschrijven.
Crazy D schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:47:
Tjah risico van het vak. Altijd contracten lezen, ook als je denkt dat je niet op locatie hoeft te zijn en dus in je uurtarief geen reiskosten hoeft op te nemen. Al geloof ik er niets van dat als het zeker is dat je niet op locatie hoeft te zijn, het tarief lager is… Maar goed. Ligt er ook aan hoe hard je het wilt spelen. Hotelovernachting vind ik niet iets waarvoor je normaal in je tarief al een reservering maakt, tenzij van te voren duidelijk is dat je regelmatig ergens heen moet en een nacht moet blijven. Reistijd en -kosten, tjah, daar spreek je zelf dingen over af. Niet goed gelezen is natuurlijk geen argument ;) Als je er mee weg komt extra uren te factureren, prima oplossing, maar anders zou ik toch echt zeggen, dikke vette pech voor je.
Jep, lesson learned.

Voor de record: "ik kom er niet mee weg", de klant stelde dit zelf voor als oplossing. Ook goed (y)
Was uiteindelijk toch uit hetzelfde potje voor de kosten van mijn inzet gekomen, zegt'ie....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 18:11
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jongetje schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:25:
Tjah. Niets is zwart-wit. Als je een "tarief incl reiskosten" afspreekt maar je gaat 1 x per maand naar de klant, kun je als het een keer nodig is prima naar de andere kant van het land reizen. Ik zeg niet voor niets: al vraag ik me af of de tarieven lager zijn als je weet dat je echt nooit naar de klant toe moet... Het gaat vooral om de frequentie. "Een keer" is iets anders dan 3 x per week. Daar zit hem vooral de crux. Maar goed, zo te lezen was het het voorstel van die klant zelf om extra uren door te belasten. Lekker meegedacht van die klant :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 06:34
Je beseft dat je reageerd op iemand die met veel jaloezie kijkt naar de freelancers hè :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:52
Reiskosten. Ik heb dit "in" mijn tarief zitten, en ga uit van een dag of twee per week op locatie van de klant. Alleen een reisje buitenland (zelden) gaat op de factuur. Ik trek zelf 23ct af op basis van eigen administratie.

Bij mijn vorige klus werd een bouwkundige partij ingehuurd met een zzp projectleider die had 40ct per kilometer bedongen. Blijkbaar was die partij daarmee akkoord. Zelf ook regelmatig een aannemer gehad met kilometer-factuur.
Misschien moet ik dat ook maar eens heroverwegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:04
Toevallig van de week nieuw contract opgesteld bij nieuwe klant. Mooi tarief en dan doe ik het inderdaad zoals @BiLLY_daKid binnen nederland "in het tarief". Hoofdkantoor op 30 fietsminuutjes, 2x per week. Buiten NL op een " at cost" of "per diem" vergoeding.

[ Voor 10% gewijzigd door FitTiv op 11-05-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Ik reken 50ct/km. All-in tarieven vind ik niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Yucon schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:22:
Succes dan met opdrachten bij de overheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

jongetje schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:27:
[...]

Succes dan met opdrachten bij de overheid.
daar blijf ik sowieso weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yucon schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:22:
Dat heb ik nooit 'van deze tijd' gevonden. Werk kost een bepaald bedrag, lokatie ook. Wil je het op een bepaalde lokatie, betaal je daarvoor. Wil je het werk gedaan hebben, betaal je enkel het tarief. Maar ja, tot corona kwam was het natuurlijk heel normaal dat je op lokatie werkte, maar tijden zijn verandert.

Maar goed blijft wel de vraag, als je in onderhandelingen bent en de klant zegt, oh maar je hoeft nooit op lokatie te komen... zeg je dan "oh maar dan is mijn tarief lager"? :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:11
Hier 45 cent per km. Voornamelijk om te zorgen dat we niet op locatie gevraagd worden voor wissewasjes.
Ik woon in een uithoek en hekel aan file, dus bezoek zo min mogelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Crazy D schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:44:
Maar goed blijft wel de vraag, als je in onderhandelingen bent en de klant zegt, oh maar je hoeft nooit op lokatie te komen... zeg je dan "oh maar dan is mijn tarief lager"? :+
Ik reken inderdaad verschillende tarieven van volledig remote en deels op locatie werken.
Maar het is eerder andersom. Basis tarief is X en op locatie komen is een meerprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-05 18:21
Tjonge, waar maak je je druk om. 23/40/50 ct per kilometer factureren aan de klant? Je kan ze nog aftrekken van de winst ook. Bij 23ct heb je het dan over 15ct die netto overblijven. Maal 10.000 km is 1.500 euro.
Dat is twee dagen werken, nog geen 2% van de omzet. Bij 50 ct mag je 27ct bij de winst optellen.
Ik vind het de discussie met de klant niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Crazy D schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:44:
[...]

Dat heb ik nooit 'van deze tijd' gevonden. Werk kost een bepaald bedrag, lokatie ook. Wil je het op een bepaalde lokatie, betaal je daarvoor. Wil je het werk gedaan hebben, betaal je enkel het tarief. Maar ja, tot corona kwam was het natuurlijk heel normaal dat je op lokatie werkte, maar tijden zijn verandert.

Ik zie het anders, om mijn klant goed te ondersteunen wil ik mijn werkwijze aanhouden. Soms is dat niet op kantoor, soms is dat alle dagen in de week. Verschilt per opdracht en periode. Soms zijn er verschillende locaties bij dezelfde klant.

Ik hoef geen discussie met mijn klant over kilometerkosten en hoe vaak ik naar de klantlocatie ga. Dat zit in mijn tarief en bepaal ik zelf. Nog geen ontevreden klanten gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 12-05-2025 11:50 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

RonaldHeirbaut schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:44:
Tjonge, waar maak je je druk om. 23/40/50 ct per kilometer factureren aan de klant? Je kan ze nog aftrekken van de winst ook. Bij 23ct heb je het dan over 15ct die netto overblijven. Maal 10.000 km is 1.500 euro.
Dat is twee dagen werken, nog geen 2% van de omzet. Bij 50 ct mag je 27ct bij de winst optellen.
I'm with ya. Ik hanteer altijd al een all-in tarief. Werk eigenlijk altijd thuis, maar als ik op locatie moet dat is dan maar even zo. Lekker belangrijk. Tuurlijk, als ik voor ze moet vliegen of naar het buitenland dan is dat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Dat vind ik iets te kort door de bocht.
Ik heb een KM vergoeding van 0,50 / 0,60 per KM. Zelf rij ik wekelijks naar een klant die op >150 KM enkele reis zit.
De vergoeding die ik hiervoor ontvang gebruik ik om te voorzien in verblijfskosten (overnachting). Anderzijds voorziet het in brandstof / autokosten. Wat overblijft geeft enigszins het gevoel dat ik niet voor Jan met de korte achternaam in de auto zit.

Bij een klant op 25 KM afstand kan ik je nog volgen.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:24
Roodey schreef op maandag 12 mei 2025 @ 11:54:
[...]

Dat vind ik iets te kort door de bocht.
Ik heb een KM vergoeding van 0,50 / 0,60 per KM. Zelf rij ik wekelijks naar een klant die op >150 KM enkele reis zit.
De vergoeding die ik hiervoor ontvang gebruik ik om te voorzien in verblijfskosten (overnachting). Anderzijds voorziet het in brandstof / autokosten. Wat overblijft geeft enigszins het gevoel dat ik niet voor Jan met de korte achternaam in de auto zit.

Bij een klant op 25 KM afstand kan ik je nog volgen.

***members only***
Maar wat Roland aangeeft, en ook anderen: Dan bereken je dat toch mee in je tarief?
Ikzelf bereken ook verschillende tarieven voor de duur van een opdracht, afstand tot het kantoor, hoe vaak ik op kantoor gewenst wordt (en wat ik doe, kan verschillend zijn).

De opdracht die ik nu doe is voor relatief laag bedrag, maar zit maar 2 dagen op kantoor, minder als ik zelf wil. Relatief dichterbij, langdurige opdracht etc. Als ik exact hetzelfde op 100km afstand moet doen, en geacht wordt 5 dagen in de week er te zijn met max 5 maanden, dan komt daar gewoon een ander tarief voor.

Buiten het feit dat ik die opdracht niet een zou aannemen, vanwege afstand en hoeveelheid op kantoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ligt eraan hoever het is en hoeveel km. Je kunt natuurlijk ook zeggen, geen km prijs maar reistijd (volgens google maps zonder files). Ben weleens naar klanten gereden waar ik dankzij de 50 cent per km prima een goede hotelovernachting + diner kon betalen in plaats van 2 dagen heen en weer te rijden. Wellicht heb ik in dat opzicht de pech dat sommige opdrachten ongeveer om de hoek zijn, en andere opdrachten 150km weg. Voor 10 of 20 minuten rijden ga ik sowieso niet zo snel iets over reiskosten zeggen, maar 45 of 60 minuten enkele reis zonder files vind ik het andere uiterste (laat staan als dat 2 uur enkele reis in de spits is).

Met sommige jaren ruim 10k aan km's naar klanten, is 50 cent per km opeens niet meer een zakcentje maar een bedrag dat ik wel de moeite vind :) (maar goed, of iets de moeite waard is, kun je van heel veel dingen zeggen. Is het de moeite om een extra laptop van 500 ex BTW te boeken, als je kijkt naar de administratieve last t.o.v. wat het oplevert. Toch ken ik niemand die dat niet zal boeken, terwijl eenzelfde bedrag met soms minder administratieve lasten dan wel weggegooid wordt). Dagobert Duck is natuurlijk niet rijk geworden door met geld te strooien :+

Als het een sporadisch iets is, is het de discussie ook niet zo waard, als het op regelmatige basis is, kan dat toch aardig oplopen. En, heb ook wel gemerkt, dat klanten opeens wat minder lukraak uitnodigingen voor overleggen sturen als blijkt dat ze dat extra geld kosten. Die overleggen waar "jouw kennis mogelijk heel misschien een keer van pas komt" blijkt dan opeens niet zo relevant meer. Sinds corona speelt dat amper meer, omdat veel overleggen toch al via teams gaan.

Aan de andere kant is het op lokatie werken bij andere opdrachten weer juist manier om jezelf langer bezig te houden doordat je veel meer ziet en hoort, waardoor de reiskosten wel weer terugverdient worden door de hoeveelheid extra werk die je daar weg haalt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Neal schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:09:
[...]

Maar wat Roland aangeeft, en ook anderen: Dan bereken je dat toch mee in je tarief?
Ikzelf bereken ook verschillende tarieven voor de duur van een opdracht, afstand tot het kantoor, hoe vaak ik op kantoor gewenst wordt (en wat ik doe, kan verschillend zijn).
Ga jij rekenen: normaal 100 euro per uur. oh, ik moet 2 keer in de maand 2 dagen daar zijn, dat kost me aan hotel + diner 200 euro. Ik werk 160 uur per maand voor deze klant, dus wordt het 102 euro per uur? |:( En dan heb je 5 klanten per maand, gemiddeld op jaarbasis 20 verschillende opdrachten. Soms moet je op lokatie zijn bij de klant, soms niet. Ga je dan opeens voor het ene project 100 rekenen en hou je bij die andere 105 aan? Mijn klanten zien me aankomen, als ik elke keer voor een ander tarief werk.

Het mooie is natuurlijk dat iedereen lekker zelf moet weten hoe die het oplost. En bij sommige klanten moet je het idd wel in je uurtarief stoppen omdat die volledig budget gestuurd zijn (waarschijnlijk ook de klanten die in paniek raken als je had gezegd, ik denk dat ik 20 dagen op vakantie ben maar dat blijken er 15 te zijn waardoor je 5 dagen meer hebt gewerkt dan geplant).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Reiskosten in tarief is leuk voor langdurig werk voor dezelfde klant op dezelfde plek. En dan nog trekt de klant aan het kortste eind bij overwerk of werk tegen 150% vanwege onhandige tijd of plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Crazy D schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:14:
Ga je dan opeens voor het ene project 100 rekenen en hou je bij die andere 105 aan? Mijn klanten zien me aankomen, als ik elke keer voor een ander tarief werk.
Ik ben er duidelijk over dat ik meer reken vanwege het op locatie komen.
Zij willen dat ik er ben, dus betalen ze er voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21:43
Met mijn tarieven zijn werkdagen op locatie echt klein bier. Ik ga dan ook vanzelfsprekend geen aparte kilometervergoeding of iets dergelijks rekenen. Klanten betalen voor een premium dienst/consultant, dan mogen ze er ook vanuit gaan dat reiskosten daarin zijn inbegrepen.

Ik neem sowieso geen klussen aan waarvoor ik meerdere keren per week naar de andere kant van het land moet. Mijn tijd is me meer waard dan die paar euro die ik daarvoor zou kunnen factureren, en ik heb het geluk dat ik genoeg werk heb en dus kan kiezen.

Ik snap de opmerkingen hierboven eerlijk gezegd niet zo goed, dat het lastig is om je reiskosten in je uurtarief te verrekenen. Als je gemiddeld genomen vaak onderweg bent naar klanten en je wilt dat compenseren, dan gooi je toch gewoon een paar euro bovenop je algemene uurtarief? Daarmee vlakt het zich uit over alle klanten. Lijkt me niet zo ingewikkeld. En bij tarieven van €100+ per uur gaan de meeste klanten echt niet vallen over €2 meer of minder. Met de km vergoeding die je jezelf mag rekenen, zul je echt niet veel meer nodig hebben om die kosten te dekken.

Alleen bij verre (dienst)reizen naar het buitenland maak ik een uitzondering. Dan spreek ik bijvoorbeeld af dat reistijd telt als werktijd, of ik reken een eenmalige fee om die kosten te dekken. Sinds COVID komt dat soort reizen overigens (vrijwel) niet meer voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roodey
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Neal schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:09:
[...]

De opdracht die ik nu doe is voor relatief laag bedrag, maar zit maar 2 dagen op kantoor, minder als ik zelf wil. Relatief dichterbij, langdurige opdracht etc. Als ik exact hetzelfde op 100km afstand moet doen, en geacht wordt 5 dagen in de week er te zijn met max 5 maanden, dan komt daar gewoon een ander tarief voor.

Buiten het feit dat ik die opdracht niet een zou aannemen, vanwege afstand en hoeveelheid op kantoor ;)
Voor één en dezelfde klant ben ik over een langere periode nu al 3 / 2 / 1 / geen dagen per week op kantoor geweest. Alles op basis van prioriteit (bijv. livegang ERP, drukte andere klanten). Ik vind het prettig dat ik een vast tarief heb en alleen reiskosten bereken indien ik daadwerkelijk die kant op ga.

Gezien de andere reacties is het verdeeld. Zoveel mensen, zoveel wensen blijkt wel weer.
Pagina: 1 ... 625 ... 627 Laatste