Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:12

Crazy D

I think we should take a look.

Deveon schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:26:
[...]

Op straat leven is ook een enorme mentale belasting net als zorg voor de kids. Betekent dat ik mijn huis, bed en kinderopvang ook zakelijke kan boeken? Misschien volgende keer aan vrouwlief ook maar een factuur vragen voor haar diensten.
Dan krijgt de meewerkaftrek toch opeens een extra lading :X :+

Maar goed, om nog even terug te komen op het originele onderwerp. Dus als je ergens verblijft voor je werk zijn die kosten zakelijk. Dus, de lunch in de kantine bij je klant wordt dan opeens wel aftrekbaar? Snelle hap onderweg omdat je een meeting had tot 18:30 en er file stond? Diner tijdens overwerk (maar definieer overwerk, als je om 12 u begint met werken en gaat door tot 21 u?).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als het incidenteel is zal het in audit niet snel naar voren komen en zo wel dat heeft de inspecteur zijn werk weer gedaan. Zo heb ik ook wel eens het avondeten ingeboekt omdat mijn partner mij moest ophalen omdat de bussen niet meer reden. Een taxi had hetzelfde gekost dus zie dat niet als de zaak benadelen voor privé belangen.

Voor lunch in de bedrijfskantine kan dat over meerdere jaren flink oplopen en creëer je eventueel ook een bewijslast dat je structureel op locatie werkt wat weer aandacht kan richten op schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJDEmCPmFsRqOKAEIoM47JuCHqM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PJ2qBWhCnBJh3RIGGYqA9pWH.jpg?f=user_large

Wat vinden jullie van deze verklaring. Allemaal eenzijdig door een broker bepaalt. Zelf geen risico lopen, geen waarde toevoegen alleen 15 euro per uur vangen. Hoor nooit iets van ze. Is een kleine speler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:12

Destruction

(ex-)Automonteur

Dat is ook waarom ik zelf niet met zo'n broker in zee zou willen. Als je in de voedselketen wil zitten neem je ook maar enige aansprakelijkheid op je imo.

Ik had vd week weer iemand die via een payroll constructie aan de gang wilde. Toen ik vroeg of hij vervoer etc had kreeg ik de vraag of ik dan geen bus heb. Ja, die heb ik wel. Maar als ondernemer in payroll stinkt naar schijnzelfstandigheid dus dat kan niet. Dan wil je dus m'n onderneming erbuiten houden dan heb ik ook geen bus of gereedschap ;)

* Destruction neemt geen risico mbt gedragingen die schijnzelfstandigheid kunnen suggereren.

Ondertussen ben ik nog aan het denken/praten over een recent gedaan aanbod voor parttime loondienst. Vast inkomen, en fysiek een beetje rustiger aan kunnen doen spreken me wel aan. Stoppem net ondernemen ga ik echter niet doen, en die vrijheid wil ik (buiten het werk om dus) gewoon houden.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vaevictis_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:33:
[Afbeelding]

Wat vinden jullie van deze verklaring. Allemaal eenzijdig door een broker bepaalt. Zelf geen risico lopen, geen waarde toevoegen alleen 15 euro per uur vangen. Hoor nooit iets van ze. Is een kleine speler.
Niets mis mee toch. Ik zie geen rare teksten. Die €15,- moet je over onderhandelen natuurlijk. Daar ben je ondernemer voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 20-04-2025 12:02 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
Zie ook geen rare eisen aan de onderaannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
jadjong schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:10:
Zie ook geen rare eisen aan de onderaannemer.
Alle aansprakelijkheid wordt bij de uitvoerende neergelegd zo kan ik ook wel risicoloos ondernemen. Die 15 euro is niet onderhandelbaar. Ik heb mijn uurtarief vermeld en schakels in de keten bepalen zelf het verkooptarief. Zitten er twee tussen. Beide 15 euro erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Vaevictis_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:18:
[...]

Alle aansprakelijkheid wordt bij de uitvoerende neergelegd zo kan ik ook wel risicoloos ondernemen. Die 15 euro is niet onderhandelbaar. Ik heb mijn uurtarief vermeld en schakels in de keten bepalen zelf het verkooptarief. Zitten er twee tussen. Beide 15 euro erop.
Tja dat is niet slim van je. (Over je uurtarief bedoel ik)
Die aansprakelijkheid zie ik niet. Gewoon dba approved regeltjes. Niets bijzonders. Wil je geen aansprakelijkheid moet je in loondienst gaan.

Slimme tussenpartijen hoor 👍👍

[ Voor 15% gewijzigd door Tylen op 20-04-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
[...]

Welke nummers zou je bij de broker neer willen leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jadjong schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:36:
[...]

Welke nummers zou je bij de broker neer willen leggen?
Punt 14, als jij een laptop moet gebruiken van opdrachtgever die in hun beheer is, is dat een beetje onhandig als jij die wel zelf moet kopen :) Maar, voor de rest inderdaad gewoon standaard indek-verhaal. Niets bijzonders.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:29
[Afbeelding]

Punt 5: even goed voor jezelf bepalen wat dit betekend in je dagelijkse werkzaamheden de komende 12 maanden. Werk je 40u per week voor deze opdrachtgever en daarbovenop nog 30% extra uren voor een andere, stop je na 70% deel van het jaar, of heb je een andere oplossing?

Punt 23: uit principe lever ik geen betalingsgedrag document aan bij een opdrachtgever. Ik verwacht wederzijds vertrouwen en als ze dat niet hebben over mijn betaalgedrag naar de belastingdienst, dan gaat wat mij betreft de hele opdracht niet door.

Alle andere punten: zijn conform wetdba en heeft daarom niks met risico afschuining van broker naar jou te maken. Vind het zelfs wel charmant dat ze de wet zo duidelijk uitkauwen voor jou.

Dat ze 15 euro pakken daar heb je wel degelijk invloed op. Kwestie van onderhandelen en aan de hand van hoe sterk jij staat in de onderhandelingen kun je het naar beneden krijgen.

Dat er 2 brokers tussen jou en eindklant zitten zegt mij dat je het spelletje nog niet helemaal door hebt, tenzij dit een hele specifieke eindklant is, maar dan nog.

Verder zou je nog een aantal punten uit die overeenkomst kunnen laten halen onder het mom van dat niet aan alle punten van de wetdba (deliveroo punten) voldaan hoeft te worden om zelfstandigheid te bewijzen. Daar valt verder genoeg over te vinden online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Tylen schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:26:
[...]

Tja dat is niet slim van je. (Over je uurtarief bedoel ik)
Die aansprakelijkheid zie ik niet. Gewoon dba approved regeltjes. Niets bijzonders. Wil je geen aansprakelijkheid moet je in loondienst gaan.

Slimme tussenpartijen hoor 👍👍
Nee zo werkt het niet, het gaat niet om mijn aansprakelijkheid maar de aansprakelijkheid in de keten. Dat kun je niet bij de opdrachtgever neerleggen. Heeft niets met loondienst te maken. Ik heb mijn aansprakelijkheid goed geregeld.

Is het wel DBA proef maar voor VBAR is het totaal overkill. Mijn punt is niet de voorwaarden want daar voldoe ik gewoon aan maar de aansprakelijkheid en verkooptarief. Ik zou 5 a 7,50 per uur netjes vinden.

Het kost me nu veel extra tijd omdat 1 broker structureel te laat betaald, hun administratie niet op orde heeft. Elke maand gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gem-p schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:51:
[...]

Punt 5: even goed voor jezelf bepalen wat dit betekend in je dagelijkse werkzaamheden de komende 12 maanden. Werk je 40u per week voor deze opdrachtgever en daarbovenop nog 30% extra uren voor een andere, stop je na 70% deel van het jaar, of heb je een andere oplossing?

Punt 23: uit principe lever ik geen betalingsgedrag document aan bij een opdrachtgever. Ik verwacht wederzijds vertrouwen en als ze dat niet hebben over mijn betaalgedrag naar de belastingdienst, dan gaat wat mij betreft de hele opdracht niet door.

Alle andere punten: zijn conform wetdba en heeft daarom niks met risico afschuining van broker naar jou te maken. Vind het zelfs wel charmant dat ze de wet zo duidelijk uitkauwen voor jou.

Dat ze 15 euro pakken daar heb je wel degelijk invloed op. Kwestie van onderhandelen en aan de hand van hoe sterk jij staat in de onderhandelingen kun je het naar beneden krijgen.

Dat er 2 brokers tussen jou en eindklant zitten zegt mij dat je het spelletje nog niet helemaal door hebt, tenzij dit een hele specifieke eindklant is, maar dan nog.

Verder zou je nog een aantal punten uit die overeenkomst kunnen laten halen onder het mom van dat niet aan alle punten van de wetdba (deliveroo punten) voldaan hoeft te worden om zelfstandigheid te bewijzen. Daar valt verder genoeg over te vinden online.
Het is een hele specifieke eindklant die alleen via 1 broker wil inhuren. Als je niet in dienst bent van die broker dan werken ze standaard met een tussenpartij dus heeft niets met spelletje spelen te maken. Is gewoon opgelegd dus je hebt hier geen keuze in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Deveon schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:33:
Als het incidenteel is zal het in audit niet snel naar voren komen en zo wel dat heeft de inspecteur zijn werk weer gedaan. Zo heb ik ook wel eens het avondeten ingeboekt omdat mijn partner mij moest ophalen omdat de bussen niet meer reden. Een taxi had hetzelfde gekost dus zie dat niet als de zaak benadelen voor privé belangen.
De grap is alleen dat jij wel prive voordeel hebt van het eten op kosten van de zaak terwijl je moest wachten op je vrouw, en als je de taxi had genomen niet. In de basis gaat het natuurlijk niet om de kosten, maar om het prive voordeel van je zakelijk aangemerkte uitgave. Nu is dat in dit geval denk ik uitstekend verdedigbaar, en tenzij je bij een 3 sterren restaurant bent gaan eten zal het normaal gesproken ook niet opvallen.
Voor lunch in de bedrijfskantine kan dat over meerdere jaren flink oplopen en creëer je eventueel ook een bewijslast dat je structureel op locatie werkt wat weer aandacht kan richten op schijnzelfstandigheid.
Als het structureel is kun je juist nog verdedigen dat je dan maar lekker met je zakje broodjes aan moet komen. Juist bij incidenteel (is 2 x in de week incidenteel te noemen?) heeft het wat dat aangaat een meer zakelijk karakter. Maar, dan vind ik het persoonlijk nog steeds kansloos als je die kosten zakelijk zou doen hoor. Thuis eet je ook, en thuis had je ook naar de broodjeszaak kunnen gaan. Dat je te beroerd bent om een broodje te smeren om mee te nemen, daarom in de kantine luncht, maar het daarom wel als zakelijke kosten zou zien vind ik precies zo'n grens....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Crazy D schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:55:
[...]

De grap is alleen dat jij wel prive voordeel hebt van het eten op kosten van de zaak terwijl je moest wachten op je vrouw, en als je de taxi had genomen niet. In de basis gaat het natuurlijk niet om de kosten, maar om het prive voordeel van je zakelijk aangemerkte uitgave. Nu is dat in dit geval denk ik uitstekend verdedigbaar, en tenzij je bij een 3 sterren restaurant bent gaan eten zal het normaal gesproken ook niet opvallen.

[...]

Als het structureel is kun je juist nog verdedigen dat je dan maar lekker met je zakje broodjes aan moet komen. Juist bij incidenteel (is 2 x in de week incidenteel te noemen?) heeft het wat dat aangaat een meer zakelijk karakter. Maar, dan vind ik het persoonlijk nog steeds kansloos als je die kosten zakelijk zou doen hoor. Thuis eet je ook, en thuis had je ook naar de broodjeszaak kunnen gaan. Dat je te beroerd bent om een broodje te smeren om mee te nemen, daarom in de kantine luncht, maar het daarom wel als zakelijke kosten zou zien vind ik precies zo'n grens....
Lunch staat ook opgenomen als kosten die niet zakelijk aftrekbaar zijn tenzij een zakenlunch maar dan is het incidenteel. Want inderdaad lunchen doe je ook als prive persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
[...]

Dit spelletje bedoelde ik. 2 brokers die allebei 15 pakken is dan 30 in totaal. Het spelletje is dat je van te voren uitzoekt wat de schakels allemaal zijn in een keten en dan met de opdrachtgever in zee gaat die rechtstreeks aan de eindklant levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
Vaevictis_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:54:
[...]

Het is een hele specifieke eindklant die alleen via 1 broker wil inhuren. Als je niet in dienst bent van die broker dan werken ze standaard met een tussenpartij dus heeft niets met spelletje spelen te maken. Is gewoon opgelegd dus je hebt hier geen keuze in.
Oh op die manier. Bijzondere eindklant die dit accepteerd. Weten ze wel dat ze tot 30 euro p/u kunnen besparen als ze rechtstreeks jou inhuren? Gaat toch al snel om 40K per jaar namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door gem-p op 20-04-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
gem-p schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:16:
[...]

Oh op die manier. Bijzondere eindklant die dit accepteerd. Weten ze wel dat ze tot 30 euro p/u kunnen besparen als ze rechtstreeks jou inhuren? Gaat toch al snel om 40K per jaar namelijk.
Ja weten ze is een bevriende partij van de directeur. Dus boeit ze niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:04
[Afbeelding]

Waarom hebben ze het over loonheffing?

Verder staan er niet echt bijzonderheden vermeld en vind ik het met het afschuiven van verantwoordelijkheden nog wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 23:23
gem-p schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:16:
[...]

Mijn opdrachtgever werkt ook standaard met 1 tussenpartij (Hays), alle externe inhuur verloopt via hen. Dat doen ze volgens mij om het overzichtelijk te houden met facturen e.d. Overigens zit ik er ook met nog een andere partij ertussen, die niet veel meer doet dan maandelijks een self-billing factuur voor me opmaken en mij uitbetalen. Ja, ze hebben me in het begin wel goed op weg geholpen.
Ik heb geen flauw idee hoeveel die twee partijen per uur vangen. Ik weet in ieder geval dat ik niet tevreden ben met mijn huidige uurtarief, en dat voor een volgende opdracht anders wil aanpakken. Maar goed, beginnersfoutje want dit is pas mijn eerste opdracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Renzmeister schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:05:
[...]
Ik heb geen flauw idee hoeveel die twee partijen per uur vangen.
[…]
Dat is heel makkelijk te achterhalen door te vragen hoeveel je kost aan de budgethouder bij de eindklant. Of de financiële administratie die de facturen betaalt aan je tussenpersoon.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 31-05 15:43
Crazy D schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:55:
[...]

Bij de IB moet je de zakelijke kosten zoals verteer apart opgeven waarbij dan 20% als prive wordt geteld? Verder betaal je gewoon 21% btw. Dus zo groot is het voordeel niet als je dit incidenteel doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Renzmeister schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:05:
[...]

Mijn opdrachtgever werkt ook standaard met 1 tussenpartij (Hays), alle externe inhuur verloopt via hen. Dat doen ze volgens mij om het overzichtelijk te houden met facturen e.d. Overigens zit ik er ook met nog een andere partij ertussen, die niet veel meer doet dan maandelijks een self-billing factuur voor me opmaken en mij uitbetalen. Ja, ze hebben me in het begin wel goed op weg geholpen.
Ik heb geen flauw idee hoeveel die twee partijen per uur vangen. Ik weet in ieder geval dat ik niet tevreden ben met mijn huidige uurtarief, en dat voor een volgende opdracht anders wil aanpakken. Maar goed, beginnersfoutje want dit is pas mijn eerste opdracht.
Ik vind dit wel altijd een bijzondere redenering, dat ze overzicht willen houden. Ze hebben toch een boekhoudpakket waarin dit prima te overzien is? En verder hebben al die bedrijven nog honderden tot duizenden andere bedrijven waar ze zaken mee doen? Alsof 4 zzpers het dan onoverzichtelijk maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:44
Op het gebied van Finance & Controlling zie ik behoorlijk wat opdrachten voorbij komen. Veel meer dan een aantal maanden geleden. Tevens heb ik nog nooit een rechtszaak gezien van een schijnzelfstandige in een "normale" situatie. Alle zaken die ik tegen kom zijn allemaal zaken met conflicten tussen de opdrachtnemer en opdrachtgever.

Heb nog nooit iemand met een "normale" controle tegen de lamp zien lopen. Iemand anders hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:50
ColeJ schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:19:
Op het gebied van Finance & Controlling zie ik behoorlijk wat opdrachten voorbij komen. Veel meer dan een aantal maanden geleden. Tevens heb ik nog nooit een rechtszaak gezien van een schijnzelfstandige in een "normale" situatie. Alle zaken die ik tegen kom zijn allemaal zaken met conflicten tussen de opdrachtnemer en opdrachtgever.

Heb nog nooit iemand met een "normale" controle tegen de lamp zien lopen. Iemand anders hier?
Ik volg die rechtszaken wel vaker en ben hooguit één tegengekomen, waarbij de rechtszaak volgde door een bezoek van de Belastingdienst. Dat was overigens voor de handhaving van de Wet DBA.

En in alle andere gevallen conflicten met de opdrachtgever, inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
ColeJ schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:19:

Wel een opdrachtgever die moest stoppen na een controle, zie https://www.rtl.nl/nieuws...kan-geen-personeel-vinden

Hij stopte wel enigszins vrijwillig, omdat hij geen mensen voor in loondienst kon vinden. Zijn ingehuurde zzp'ers wilden niet in loondienst. Kon geen andere mensen vinden en zodoende was stoppen de enigste overgebleven optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

coldasice schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:23:
[...]

Bij de IB moet je de zakelijke kosten zoals verteer apart opgeven waarbij dan 20% als prive wordt geteld? Verder betaal je gewoon 21% btw. Dus zo groot is het voordeel niet als je dit incidenteel doet...
Je quote denk ik een andere reactie dan wat je bedoelt, want in wat je quote zeg ik dat het voor de BD niet zoveel uitmaakt wat iets kost (en dat iets goedkoper is, maar je dat bv eigenlijk niet als kosten zou mogen opvoeren, vind de BD niet zo boeiend). Als je incidenteel een keertje uit eten gaat op kosten van de zaak zal dat voordeel idd niet zo groot zijn. Als je wekelijks ergens gaat eten kan het best oplopen. En al zou het maar 2000 euro zijn dat je uiteindelijk als diner-kosten opvoert in een jaar, dat is toch best de moeite :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vind het ieder geval een gedoe met de verscherpte criteria dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

BiLLY_daKid schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:40:
***members only***

Ik vind het ieder geval een gedoe met de verscherpte criteria dit jaar.
Ach gewoon even je opdracht omschrijving aanpassen naar juiste omschrijving etc en dooorrrrrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-05 08:00
coldasice schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:26:
[...]

Ik vind dit wel altijd een bijzondere redenering, dat ze overzicht willen houden. Ze hebben toch een boekhoudpakket waarin dit prima te overzien is? En verder hebben al die bedrijven nog honderden tot duizenden andere bedrijven waar ze zaken mee doen? Alsof 4 zzpers het dan onoverzichtelijk maken....
Sommige bedrijven met duizenden werknemers bestaan voor 10-20% uit zzp'ers.

Magnit is 1 van de partijen die voor een euro per uur de facturen op zich neemt en de eindklant gewoon 1 factuur stuurt.

Kan me voorstellen dat dat goedkoper is dan maandelijks honderden facturen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
Net weer benaderd door een Indiase oud-collega. Blijkbaar is er weer een ontslagronde geweest. De vraag aan mij is hoe de freelance markt ervoor staat. Bijkomende uitdaging voor hem is dat hij visum sponsorship nodig heeft. Ik vraag me af of een opdrachtgever dat überhaupt doet. Het lijkt mij nu met de handhaving van de wet DBA niet heel waarschijnlijk in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:12

sebasd

loopt op espresso

Ik heb echt nog nooit van een bedrijf gehoord dat een visum sponsort voor een freelancer.

Moet je denk ik (van beide kanten) ook helemaal niet willen. DBA / VBAR of niet.

- - -

Hier gaat het nog steeds wel prima. Het is nog wel harder werken om de agenda gevuld te houden, maar de afgelopen weken weer een paar leuke trainingen in het buitenland mogen doen, inclusief dikke factuur, dus ik klaag niet. De pijplijn voor de aankomende maanden is ook redelijk gezond.

Ik zit er wel over te denken om me nog meer te richten op ‘productized consulting’, dus verkopen van oplossingen zonder vast te blijven hangen aan uurtje-factuurtje. Mijn trainingen zijn al een vorm daarvan, maar ik zou graag zien dat veel meer van / al mijn werk die vorm heeft.

Ben nu in gesprek met iemand die me daarbij kan helpen, maar de investering is niet gering, dus ik ben er nog niet helemaal uit. Aan de andere kant, ze geven wel een terugverdiengarantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25

Yucon

*broem*

Hierbij zou ik toch heel goed naar de kleine lettertjes kijken om te zien of dit ook echt wat waard is. Ik ben op z'n zachtst gezegd niet heel erg onder de indruk van de wereld van business coaches

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 31-05 23:53
Renzmeister schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:11:
De vraag aan mij is hoe de freelance markt ervoor staat. Bijkomende uitdaging voor hem is dat hij visum sponsorship nodig heeft. Ik vraag me af of een opdrachtgever dat überhaupt doet. Het lijkt mij nu met de handhaving van de wet DBA niet heel waarschijnlijk in ieder geval.
Het lijkt mij helemaal niet waarschijnlijk.

Visum sponsoring doe je voor werknemers en een ZZP-er die jij een opdracht gunt is geen werknemer.

Als ik me niet vergis, zijn er wel constructies waarbij je als ZZP-er jezelf sponsort. Zo van "ik ben zelfstandige ondernemer en draag zodanig bij aan de maatschappij".

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

Yucon schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:47:
[...]

Hierbij zou ik toch heel goed naar de kleine lettertjes kijken om te zien of dit ook echt wat waard is. Ik ben op z'n zachtst gezegd niet heel erg onder de indruk van de wereld van business coaches
Zeker. Ik ben zelf ook van nature skeptisch hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
jesselhh schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:00:
[...]

Sommige bedrijven met duizenden werknemers bestaan voor 10-20% uit zzp'ers.

Magnit is 1 van de partijen die voor een euro per uur de facturen op zich neemt en de eindklant gewoon 1 factuur stuurt.

Kan me voorstellen dat dat goedkoper is dan maandelijks honderden facturen krijgen.
Het is een manier om jouw administratie mee te laten schalen met de personeelsbehoeften. Gooi je alle inhuur er uit, dan zit je niet opgescheept met 12 man administratie die geen facturen meer in hoeven te boeken en te accorderen. Bij werkgevers die veel met uitzendkrachten werken is het ook normaal dat er een poppetje van Randstad of iets dergelijks intern zit en zich bezig houdt met planning of verzuim.
Voor de DBA zou het mooi zijn dat externe inhuur facturen stuurt naar facturen@bedrijf.nl en dat achter de scherm daar iemand van Magnit zit die het verder afhandelt. Dan heeft de ingehuurde de mogelijkheid tot meerdere klanten per jaar, zelfs als ze allemaal van dezelfde broker gebruik maken, en de klant behoudt zijn flexibele administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
jadjong schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:12:
[...]

Het is een manier om jouw administratie mee te laten schalen met de personeelsbehoeften. Gooi je alle inhuur er uit, dan zit je niet opgescheept met 12 man administratie die geen facturen meer in hoeven te boeken en te accorderen. Bij werkgevers die veel met uitzendkrachten werken is het ook normaal dat er een poppetje van Randstad of iets dergelijks intern zit en zich bezig houdt met planning of verzuim.
Voor de DBA zou het mooi zijn dat externe inhuur facturen stuurt naar facturen@bedrijf.nl en dat achter de scherm daar iemand van Magnit zit die het verder afhandelt. Dan heeft de ingehuurde de mogelijkheid tot meerdere klanten per jaar, zelfs als ze allemaal van dezelfde broker gebruik maken, en de klant behoudt zijn flexibele administratie.
Belastingdienst maakt het echt niet uit als je 5 jaar aan magnit factureert. Die snappen echt wel dat daar meerdere klanten achter kunnen zitten.

Als je 5 jaar exclusief dezelfde klant doet en verder niks dan krijg je daar wel een minpuntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 23:31
jesselhh schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:27:
[...]

Belastingdienst maakt het echt niet uit als je 5 jaar aan magnit factureert. Die snappen echt wel dat daar meerdere klanten achter kunnen zitten.

Als je 5 jaar exclusief dezelfde klant doet en verder niks dan krijg je daar wel een minpuntje.
Magnit is reverse billing dus dat gaat hier niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacDennis76
jesselhh schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:27:
[...]
Belastingdienst maakt het echt niet uit als je 5 jaar aan magnit factureert. Die snappen echt wel dat daar meerdere klanten achter kunnen zitten..
Mwoahh ..
https://www.zipconomy.nl/...ictieve-dienstbetrekking/
De Belastingdienst heeft in hoger beroep gelijk gekregen in een rechtszaak die het tegen een intermediair van zzp’ers had aangespannen. Het Gerechtshof Den Haag deelt de visie dat de betrokken zzp’ers niet als zelfstandigen gezien kunnen worden omdat ze uitsluitend via één intermediair werkten en geen ondernemersrisico lopen. Dat de betrokken zzp’ers voor verschillende opdrachtgevers van de intermediair werkten had geen invloed op de uitspraak van de rechter.

[ Voor 35% gewijzigd door MacDennis76 op 21-04-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

en terecht. We kunnen van alles van die wet vinden, maar met in het achterhoofd hoe hij uitgelegd wordt zie ik geen reden waarom dit anders zou zijn. De intermediair gedraagt zich zo gewoon als detacheerder lijkt het met duidelijk dat dit richting een dienstverband bij de detacheerder zou gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rixxon
  • Registratie: April 2022
Dit behoeft wel enige nuancering in mijn ogen. Als ik de uitspraak even snel scan lijkt het erop dat de tussenpartij in dit geval meer optrad als uitzendbureau dan als factureringspartij.
Ging hier namelijk om een paar lassers die schijnbaar continu klussen binnenkregen vanuit de intemediair. Dan heb je het wel over een andere situatie dan wanneer jij zelf je acquisitie doet en klant A, B, en C toevallig alle drie hun facturatie hebben uitbesteed aan partij X.

Combineer dat met zaken als
Zij kunnen kosten voor kleding en reiskosten declareren en het materiaal dat zij nodig hebben stelt belanghebbende/de derde hen ter beschikking.
en dan begrijp ik wel enigszins dat de rechter vindt dat hier sprake is van schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joppiez
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-05 19:34
aex351 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:12:
[...]

Maar dat staat haaks op wat de regering wil. Dus situaties waarin een developer die in een scrum team als 'zzper' naast anders developers werkt. Mag niet. Gaat op korte termijn niet veranderen.
Is dit niet een beetje te kort door de bocht?

Je kunt toch prima als organisatie een freelancer/zzp'er inhuren mits deze kwaliteiten heeft die niet binnen de organisatie (voldoende) beschikbaar zijn. Er moet daarnaast een goede projectdefinitie/overeenkomst liggen.

Naar mijn indruk zien de bekende recruitmentbureaus dit ook zo, en komt het eigenlijk neer op een administratieve last, die regeldrift van de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
Joppiez schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:14:
[...]
Je kunt toch prima als organisatie een freelancer/zzp'er inhuren mits deze kwaliteiten heeft die niet binnen de organisatie (voldoende) beschikbaar zijn. Er moet daarnaast een goede projectdefinitie/overeenkomst liggen.
Dat hangt er vanaf, aangezien het gaat om alle feiten en omstandigheden. Als die zzp-er zich bijvoorbeeld niet gedraagt als ondernemer, ingebed wordt in de organisatie en geen inspraak heeft gehad in de overeenkomst, dan kan het alsnog een lastig verhaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:33

aex351

I am the one

Joppiez schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:14:
[...]

Is dit niet een beetje te kort door de bocht?

Naar mijn indruk zien de bekende recruitmentbureaus dit ook zo, en komt het eigenlijk neer op een administratieve last, die regeldrift van de overheid.
Nee, dat doet er niet toe. Je kan van alles laten opschrijven in een projectdefinitie/overeenkomst. Maar wanneer jij maanden/jaren lang voor diezelfde opdrachtgever werkt. En vooral ook wanneer het fulltime is. Dan ben je schijnzelfstandig.

Wanneer jij een paar weken per jaar tot maximaal een paar maanden bij 1 opdrachtgever per jaar een opdracht doet. Dan wordt je gezien als ondernemer en is er verder geen probleem.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MacDennis76
aex351 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:42:
[...]
projectdefinitie/overeenkomst. Maar wanneer jij maanden/jaren lang voor diezelfde opdrachtgever werkt. En vooral ook wanneer het fulltime is. Dan ben je schijnzelfstandig.
Dat kun je niet zo stellen. Het wordt immers holistisch bekeken, als in, het gaat om alle feiten en omstandigheden. Opdrachtduur is louter een van de diverse factoren die gewogen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Nee, dat doet er niet toe. Je kan van alles laten opschrijven in een projectdefinitie/overeenkomst. Maar wanneer jij maanden/jaren lang voor diezelfde opdrachtgever werkt. En vooral ook wanneer het fulltime is. Dan ben je schijnzelfstandig.

Wanneer jij een paar weken per jaar tot maximaal een paar maanden bij 1 opdrachtgever per jaar een opdracht doet. Dan wordt je gezien als ondernemer en is er verder geen probleem.
Ook dit slaat nergens op, die termijnen staan nergens benoemd in wet DBA. Het gaat over gezag.

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
[...]

Nou, niet helemaal. Dit is wel iets te kort door de bocht. Als je langdurig voor één opdrachtgever werkt, is dat nog niet meteen een probleem. Dan is het tijd om te kijken naar de andere criteria uit het Deliveroo-arrest. Bijvoorbeeld of je ondernemersrisico loopt, hoe je je gedraagt als ondernemer (werf je nog wel gewoon nieuwe klanten? Adverteer je? Heb je een site?), hoe er wordt gewerkt (mag je je eigen tijden bepalen? Mag je zelf een vervanger regelen?) et cetera.

Er volgt een weging en aan de hand daarvan wordt bepaald of je schijnzelfstandig bent of niet. Alleen een paar maanden één opdrachtgever hebben en er fulltime werken, maakt je nog geen schijnzelfstandige, al zal het de kansen erop wel iets verhogen.

Maar als je al 5 jaar voor dezelfde 2 opdrachtgevers werkt en verder niks te zeggen hebt, niet adverteert, geen enkel ondernemersrisico loopt en lekker op je kont zit bij je opdrachtgever op kantoor, dan lijk je mij gewoon schijnzelfstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Wat hier dus anders is dan een tussenbureau voor ons is dat ze geen tijd hebben besteed aan het vinden van klanten/opdrachten. Dat is heel anders dan hoe ik (en de meeste hier gok ik) het doen, je wordt verplicht via een tussenbureau te gaan nadat je zelf een opdracht hebt gevonden. Dat dat dan toevallig opnieuw magnit is maakt niet uit, je hebt aantoonbaar tijd besteed aan het vinden van een opdracht en dat magnit daar verplicht tussenzit heeft dus niks te maken met jouw eigen inzet om een opdracht te vinden.

Ik vind de situatie niet helemaal gelijk dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-05 10:31
Let op, artikel uit 2019. Dit is al een bekende uitspraak.

Les: werk niet langdurig voor 1 en hetzelfde tussenbureau. Wissel je opdrachten af tussen intermediairs en waar mogelijk zorg voor meerdere gelijktijdige inhuurroutes.

Voor de rest, zorg dat je aan Deliveroo en tuinhuisjes voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Executor16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:58:
[...]

Dit staat op de factuur.

DigitalOcean, LLC
105 Edgeview Drive, Suite 425, Broomfield, CO, 80021
VAT#: EU528002224

Het adres is in de USA maar het BTW nummer lijkt Europees of zie ik dat verkeerd?
Ik boekte deze dus in de boekhoudsoftware onder "Verwerving buiten de EU 21%" maar nu krijg ik vandaag een factuur van DigitalOcean maar ineens weer met een ander naam en adres erop, namelijk:

CloudWays, LLC
Junction Business Centre, 1st Floor, Sqaq Lourdes, St Julian's SWQ 3334 Malta
VAT#: MT20765109

Moet ik deze vanaf nu weer gaan boeken onder "Verwerving binnen de EU 21%" met BTW verlegd omdat het een adres is op Malta?

Ik vind het wel irritant dat elke maand namen, adressen etc en alles veranderen op facturen van al die buitenlandse hosting providers / software dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Executor16 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:37:
[...]

Ik boekte deze dus in de boekhoudsoftware onder "Verwerving buiten de EU 21%" maar nu krijg ik vandaag een factuur van DigitalOcean maar ineens weer met een ander naam en adres erop, namelijk:

CloudWays, LLC
Junction Business Centre, 1st Floor, Sqaq Lourdes, St Julian's SWQ 3334 Malta
VAT#: MT20765109

Moet ik deze vanaf nu weer gaan boeken onder "Verwerving binnen de EU 21%" met BTW verlegd omdat het een adres is op Malta?

Ik vind het wel irritant dat elke maand namen, adressen etc en alles veranderen op facturen van al die buitenlandse hosting providers / software dingen.
Uh ja, want het is binnen de EU :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:20

elmo1

Kona Electric jan-2019

Iemand ervaringen met barnes.nl, deze partij ken ik niet. https://barnes.nl/freelance/
Mijn huidige opdracht gaat in juli of oktober aflopen en ben natuurlijk al actief aan het zoeken naar iets nieuws, en kwam hun tegen.
Ze lijken een leuke opdracht te hebben maar vind hem verdacht veel lijken op een opdracht die recent al vervult is bij een eindklant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13
elmo1 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 07:29:
Iemand ervaringen met barnes.nl, deze partij ken ik niet. https://barnes.nl/freelance/
Mijn huidige opdracht gaat in juli of oktober aflopen en ben natuurlijk al actief aan het zoeken naar iets nieuws, en kwam hun tegen.
Ze lijken een leuke opdracht te hebben maar vind hem verdacht veel lijken op een opdracht die recent al vervult is bij een eindklant.
Lijkt me 1 van de zovele recruitement burootjes te zijn. Als je echt interesse hebt moet je er achteraan gaan, maar in je achterhoofd houden dat de kans groot is dat het niks is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:57
""met onze triple niche focus kom jij binnen Barnes in contact met de recruiter die het meeste weet over jouw aanvraag!""

_O- moet goedkomen toch? TRIPLE nerd niche focus!

Anyway, wat @ConQuestador zegt. Ze schermen in hun interne vacature met michelin sterrenrestaurants en bonussen dus krijg een Quades gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd

sebasd

loopt op espresso

FitTiv schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:33:
[...]

""met onze triple niche focus kom jij binnen Barnes in contact met de recruiter die het meeste weet over jouw aanvraag!""

Anyway, wat @ConQuestador zegt. Ze schermen in hun interne vacature met michelin sterrenrestaurants en bonussen dus krijg een Quades gevoel.
Zo te zien gewoon weer een labeltje dat onder de Vibe Group valt, net als bijvoorbeeld Spilberg. Kreeg gisteren toevallig een LinkedIn DM van (alweer...) een nieuwe recruiter bij Spilberg met precies die zelfde 'triple niche focus' term.

Dat, of de hele Amsterdam / Zuidas recruitment community is recent door dezelfde bullshit-wasstraat gegaan. Kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:28
Ik heb anderhalf jaar via Barnes voor hun directe eindklant gewerkt. Ze waren altijd vriendelijk, en correct/goed van betalen. Als je via hen aan de slag kan, en het tarief bevalt je, dan zou ik het zeker doen. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
Ik ben ook actief aan het rondkijken en werd benaderd door Belgische partij Privatum: https://privatum.be/

Blijkbaar zoeken ze ook freelancers. Misschien dat ik er nog even op ga reageren, omdat ik wel benieuwd ben waarom ze data engineers benaderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Blijkbaar zijn er nu ook opdrachten waarbij payrolling niet is toegestaan.
Niet geschikt voor ZZP. Ben je zzp en wil je de opdracht doen? Zet in je motivatie en het aanbiedingsdocument met welke partij je een midlance- of detacheringsovereenkomst aangaat. Dit moet van te voren duidelijk zijn voor de opdrachtgever. Is dit niet of niet duidelijk aangegeven, dan volgt een afwijzing. Payroll en Maatschappen zijn niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13
Vagabonding schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:49:

[...]
bijzonder.. ik zie belastingtechnisch het verschil tussen payrolling en midlancing niet (behalve de strijkstok die nogal wat dikker is bij midlance)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:46
2 jaar geleden stevige aanvaring gehad met die lui. Heb daar ook een Google review aan gewijd.

Vroegen referenties, die heb ik onder protest toch gegeven, die vervolgens last kregen van acquisitie.
Nooit 100% duidelijk gekregen of dit direct was, het werd stellig ontkend.

Zouden mij bij een partij in Eindhoven aanbieden (nooit gehoord welke) maar uiteindelijk was ik zogenaamd afgewezen bij Vattenfall in Amsterdam.

Typische praktijken van CV farmers en spammers. Met een grote bocht omheen, of heel voorzichtig mee zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

FitTiv schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:33:
[...]

Ahh Quades. Even op hun youtube kijken of ze nog nieuwe videos hebben..

.
.
.

Nee helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
pkuppens schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:21:
[...]

2 jaar geleden stevige aanvaring gehad met die lui. Heb daar ook een Google review aan gewijd.

Vroegen referenties, die heb ik onder protest toch gegeven, die vervolgens last kregen van acquisitie.
Nooit 100% duidelijk gekregen of dit direct was, het werd stellig ontkend.

Zouden mij bij een partij in Eindhoven aanbieden (nooit gehoord welke) maar uiteindelijk was ik zogenaamd afgewezen bij Vattenfall in Amsterdam.

Typische praktijken van CV farmers en spammers. Met een grote bocht omheen, of heel voorzichtig mee zijn.
Herkenbaar verhaal. Ik heb een vergelijkbare ervaring met een andere partij, Ngage. Dit benaderden mij met een berichtje alsof het leek dat ze een tijdelijke opdracht voor me hadden bij een afvalverwerker. Wensen besproken, cv opgestuurd, krijg ik een belletje van ze dat ik op gesprek mag bij ABN AMRO voor een vast dienstverband 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:19
Vagabonding schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:49:

[...]
Lol dus bij deze is The future Group ook niet ‘wet-dba proof’ meer, waar ze zo graag mee adverteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 21:02

_Arthur

blub

Werd ook benadert (via email). Even de betreffende naam van de medewerker door google gehaald: 4 maanden in dienst bij barnes kennelijk en daarvoor 8,5 jaar werkzaam in de horeca.

Next.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Tylen schreef op woensdag 23 april 2025 @ 12:27:
[...]

Ahh Quades. Even op hun youtube kijken of ze nog nieuwe videos hebben..

.
.
.

Nee helaas.
Oooh waren dat die lui die gingen filmen hoe ze met de hele fotogenieke club aan de bubbels gingen in dure clubs? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-05 17:13
Liegebeest schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:47:
[...]

Oooh waren dat die lui die gingen filmen hoe ze met de hele fotogenieke club aan de bubbels gingen in dure clubs? :+
Ook. En ook wilde ze geen zaken met je doen als je lid was van ITgilde. Reden was niet alleen vaag maar ook klopte er geen bal van. Nou jongens, dan niet. Bubble on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 08:15
Renzmeister schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:15:
[...]

Herkenbaar verhaal. Ik heb een vergelijkbare ervaring met een andere partij, Ngage. Dit benaderden mij met een berichtje alsof het leek dat ze een tijdelijke opdracht voor me hadden bij een afvalverwerker. Wensen besproken, cv opgestuurd, krijg ik een belletje van ze dat ik op gesprek mag bij ABN AMRO voor een vast dienstverband 8)7
Vraag me even af of dit AVG technisch mag...
Want jouw info mogen ze alleen gebruiken voor het doel waarvoor je ze hebt afgegeven: namelijk die ene opdracht, niet voor een dienstverband bij ABN.

Mocht iemand dat met zekerheid weten, deel het. Ben erg benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:17:
[...]

Ook. En ook wilde ze geen zaken met je doen als je lid was van ITgilde.
Ja, maar dat is dan ook een stelletje enorme nerds!

O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:46
Liegebeest schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:04:
[...]

Ja, maar dat is dan ook een stelletje enorme nerds!

O+
Goede tip dan! Waar kan ik lid worden?

-- edit:
zeker als ik dan ook van clubs als Quades af ben >:)

[ Voor 13% gewijzigd door pkuppens op 23-04-2025 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
pkuppens schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:24:
[...]

Goede tip dan! Waar kan ik lid worden?

-- edit:
zeker als ik dan ook van clubs als Quades af ben >:)
https://itgilde.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:17
Oef, dat is wel een website die 15 jaar geleden is ontworpen, of niet?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
MrPepper schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:05:
[...]

Zegt iemand met het Napster logo als avatar.. 8)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]
Tja... mijn eigen site gaat ook al 25 jaar mee... meer dan 15 qua design... *shrug*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-05 17:13
[...]

Nee. Niet. 2023 vernieuwd. Maar het is misschien je smaak niet. Dat kan.

Maar maakt het uit? Word je wel of geen lid om het uiterlijk of de boodschap?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:20
RonaldHeirbaut schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:30:
[...]

Nee. Niet. 2023 vernieuwd. Maar het is misschien je smaak niet. Dat kan.

Maar maakt het uit? Word je wel of geen lid om het uiterlijk of de boodschap?
Ik denk, en zeker gezien de huidige markt, dat het enorm belangrijk is om jezelf goed te promoten. Deze website lijkt gemaakt door een senior die een paar cursussen webdesign heeft gevolgd, geen kwestie van smaak maar puur de uitstraling, woordkeuze, kleurgebruik en indeling. Als ik dit zo zie (ik zit zelf niet in de doelgroep omdat ik in de cybersecurity zit), zou ik hier geen gevolg aan willen geven en mij hier niet bij willen aansluiten.

In Nederland zit Cybermeister, vergelijkbaar maar dan in de cybersecurity (zit ik ook niet bij, maar enkelen uit mijn netwerk wel). Dat nodigt uit om zowel onderdeel te worden als consultant alsmede de dienst af te nemen als klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
Ik ben nog wat aan het stoeien met de arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ze vragen naar het inkomen van de afgelopen 3 jaar. Dat heb ik uiteraard gewoon aangeleverd, in mijn geval was dat loondienst.

Waarbij jaar 1 een flink stuk lager lag dan jaar 2 en 3. Rekening met mijn ZZP inkomen voor 2025 houden ze niet. Vind ik opzichtig logisch, maar ik kom hier zo op terug.
Ze houden echter ook geen rekening met mijn pensioenopbouw, wat in mijn geval in loondienst prima was en maandelijks/jaarlijks een flinke stuiver.

Ik heb nu dus een voorgesteld bedrag wat "oké" is, maar als ik mijn voorgenomen pensioen inleg hierbij wil voorzetten als ik arbeidsongeschikt raak dan is het niet zo "oké" meer.

Volgend jaar kan ik het bedrag wijzigen, met de gegevens over 2025. Dat is gunstig, want dat komt naar verwachting wel wat beter uit en jaar 1 telt dan niet meer mee. Echter, verhogen ze met maximaal 15%. Tsja, dat is nog steeds niet wat ik voor ogen had.

Jaarlijks switchen wil ik niet. Want ik ben officieel chronisch ziek. Nu klinkt dat veel erger dan dat het is, ik voel mij prima. Kan er gewoon oud mee worden, maar het kan ook gerust nog voor veel ellende zorgen ooit.
Dat maakt overstappen toch wat lastiger. Afgezien van een rijtje uitsluitingen (logisch), is het overstap traject dan gewoon veel langer en daar heb ik dus niet elk jaar zin in als het niet hoeft.

Iemand nog tips om het elders te proberen? De genoemde verzekeraar heb ik overigens ook al uit dit topic gehaald ;)
Als het allemaal lood om oud ijzer is, dan zit er niets anders op dan de komende drie jaar flink veel inkomen te vergaren en ergens anders een nieuwe aanvraag te doen. Dan rolt daar waarschijnlijk een bedrag uit waar ik mij beter in kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@B-Real Ik krijg het bij die partij niet voor elkaar, omdat ik Ménière heb. Al kreeg ik na 13 jaar te horen van een andere arts dat die diagnose nooit officieel gesteld is. Dat is vooral leuk als je hulp nodig hebt, want geen arts gaat je helpen.

Maar er is geen enkele aov die mensen accepteert die al chronisch ziek zijn. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? Of was je verzekerd, voordat je ziek werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik ben bezig met de geruisloze inbreng van mijn EMZ in een BV+Holding. De intentieverklaring heb ik reeds aangetekend verstuurd naar de fiscus. Inmiddels al een keer een belafspraak gehad met Firm24 maar ik vind ze eerlijk gezegd niet echt behulpzaam.

Ik vroeg of ik alle stukken zelf kon aanleveren bij de notaris (eindbalans, beginbalansen etc), zonder tussenkomst van een accountant. In eerste instantie was dat mogelijk maar na verder vragen bleek dat de inbrengbeschrijving wel degelijk getekend moest worden door een accountant. Konden zij verzorgen voor "ongeveer 2000 euro". Het voelt eerlijk gezegd niet heel vertrouwd om nu de 2,5k te betalen voor hun dienstverlening als ik daarna nog tegen (voor nu onbekende) kosten aan ga lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
ColeJ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:40:
Ik ben bezig met de geruisloze inbreng van mijn EMZ in een BV+Holding. De intentieverklaring heb ik reeds aangetekend verstuurd naar de fiscus. Inmiddels al een keer een belafspraak gehad met Firm24 maar ik vind ze eerlijk gezegd niet echt behulpzaam.

Ik vroeg of ik alle stukken zelf kon aanleveren bij de notaris (eindbalans, beginbalansen etc), zonder tussenkomst van een accountant. In eerste instantie was dat mogelijk maar na verder vragen bleek dat de inbrengbeschrijving wel degelijk getekend moest worden door een accountant. Konden zij verzorgen voor "ongeveer 2000 euro". Het voelt eerlijk gezegd niet heel vertrouwd om nu de 2,5k te betalen voor hun dienstverlening als ik daarna nog tegen (voor nu onbekende) kosten aan ga lopen.
Is de administraties gescheiden houden geen optie? Wellicht lastig met een auto - maar het scheelt wel heel veel geld en administratie.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
Dennisweb schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:56:
@B-Real Ik krijg het bij die partij niet voor elkaar, omdat ik Ménière heb. Al kreeg ik na 13 jaar te horen van een andere arts dat die diagnose nooit officieel gesteld is. Dat is vooral leuk als je hulp nodig hebt, want geen arts gaat je helpen.

Maar er is geen enkele aov die mensen accepteert die al chronisch ziek zijn. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? Of was je verzekerd, voordat je ziek werd?
Heb gewoon de aanvraag gedaan. Online beoordeling gaf een afwijzing. Gebeld, uitgelegd en nogmaals ingediend en gevraagd voor een handmatige beoordeling.
Dat ging gewoon goed, met uiteraard een rijtje uitsluitingen. Ik maak nergens op uit dat het verzekerde bedrag lager is vastgesteld door mijn chronische ziekte (ziekte van Crohn). Ik heb het ook daadwerkelijk in lichte vorm vind ik zelf en met medicatie eigenlijk geen klachten, maar dat is voor hun niet te toetsen en zegt natuurlijk ook niets over hoe het over x jaar zal zijn.

Als mensen kunnen bevestigen dat je met een chronische ziekte daadwerkelijk nergens terecht kunt dan is het misschien sowieso slim om dit aanbod te accepteren. Jaarlijks leuren voor die 15% verhoging, met een paar jaar zit ik dan wel op een bedrag dat mij aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Ecological schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:01:
[...]

Is de administraties gescheiden houden geen optie? Wellicht lastig met een auto - maar het scheelt wel heel veel geld en administratie.
Gezien de kinderopvangtoeslag is het zinvol om per 1-1-25 te beginnen :). Ook heb ik gebruik gemaakt van de KIA in de eenmanszaak. Ik wil daarom niet liquideren.

Edit: nu ik er langer over nadenk. Wellicht is het zinvol om per 1 juni 2025 een BV+Holding te hebben en de EMZ te laten bestaan. Dan hoef ik in ieder geval niet de KIA terug te betalen. Het voordeel van de kinderopvangtoeslag zal dan weggestreept worden tegen de extra kosten van de geruisloze inbreng.

[ Voor 26% gewijzigd door ColeJ op 29-04-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:33
ColeJ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:16:
[...]

Gezien de kinderopvangtoeslag is het zinvol om per 1-1-25 te beginnen :). Ook heb ik gebruik gemaakt van de KIA in de eenmanszaak. Ik wil daarom niet liquideren.

Edit: nu ik er langer over nadenk. Wellicht is het zinvol om per 1 juni 2025 een BV+Holding te hebben en de EMZ te laten bestaan. Dan hoef ik in ieder geval niet de KIA terug te betalen. Het voordeel van de kinderopvangtoeslag zal dan weggestreept worden tegen de extra kosten van de geruisloze inbreng.
Ja precies! Dat zou ik zelf ook doen. Mijn ervaring met 2 BVs + holding oprichten bij firm24 was top.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice

Vond ik ook lastig met firm24, uiteindelijk gekozen voor bv en holding helemaal nieuw en de emz te stoppen. Dan is firm24 erg goedkoop. Ook makkelijker met een nieuwe bankrekening etc. Al het oude loopt gewoon door terwijl het nieuwe rustig kan beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Hoelang heb je de EMZ laten bestaan? Als ik nu een nieuwe BV begin dan zit ik met de KIA regeling. Ik heb in 2023 voor 5k investeringen gedaan onder de KIA regeling. Als ik nu mijn EMZ ga staken dan krijg ik te maken met desinvesteringsbijtelling, daar zit ik niet op te wachten.

[ Voor 49% gewijzigd door ColeJ op 30-04-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-05 14:29
De desinvesteringsbijtelling geldt voor investeringen binnen de afgelopen 5 jaar, lees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ballys
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:49
Ik heb vorig jaar mijn bv opgericht en mijn zzp bedrijf ingebracht. firm24 bleek voor mij wel erg beperkt, uiteindelijk ben ik naar een goedkope zakelijke notaris gegaan, volgens mij was ik voor de hele bv structuur (2 werkbv’s en een holding) nog geen €1800 kwijt. Maar toen kon ik wel mijn specifieke wensen erin kwijt. hier zitten ook de management overeenkomsten en dergelijke bij in.
We hadden verschillende offertes opgevraagd waarbij de duurste ruim €18.000 was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ColeJ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:57:
Hoelang heb je de EMZ laten bestaan? Als ik nu een nieuwe BV begin dan zit ik met de KIA regeling. Ik heb in 2023 voor 5k investeringen gedaan onder de KIA regeling. Als ik nu mijn EMZ ga staken dan krijg ik te maken met desinvesteringsbijtelling, daar zit ik niet op te wachten.
Er is een drempel daarvoor. Een beetje afhankelijk van de afschrijvingstermijn duurt het niet lang voor je eronder zit.
De waarde van die bedrijfsmiddelen is gezamenlijk hoger dan € 2.900 (in 2024 was dit € 2.800).

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 01-05-2025 07:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11

Ik zou gewoon eens bij wat kleinere lokale partijen vragen wat een geruisloze omzetting moet kosten. Dat heeft me een aantal jaar geleden iets van 650 advieskosten van fiscalist plus +/- 1000 bij de notaris (akte van oprichting en inbrengomschrijving). Geen holding structuur. 2000 voor alleen een inbrengomschrijving lijkt me iig achterlijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Yucon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:27:
[...]

Er is een drempel daarvoor. Een beetje afhankelijk van de afschrijvingstermijn duurt het niet lang voor je eronder zit.

[...]
Ja ik heb in 2023 voor 5k geïnvesteerd. Dat zit inmiddels wel onder de 3k aan waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:57
ColeJ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:57:
De totale aftrek was dan 28% x 5000 = 1400 euro en daar dan je reguliere ib tarief over. Het is niet een enorm bedrag. Je mag de huidige marktwaarde nemen van wat het waard is, dus even op marktplaats zoeken, pdf je maken en bewaren. Het bedrag zal dus nog een stukje lager zijn.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Liegebeest
Om nog maar eens de waarde van je professionele netwerk te benadrukken: ik heb een lopende opdracht voor drie pagen per week, tot 30 Juni. Een paar weken geleden werd ik benaderd of ik niet binnenkort weer beschikbaar ben; ja dus! :D

Oftewel nagenoeg naadloos rol ik door van de ene 3d.p.wk naar de volgende. En de rest van de klanten passen er nog steeds mooi omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Nemen jullie standaard vrij op vrije dagen van de opdrachtgevers of werk je gewoon door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Als de klant vrij is kan je niet werken toch? Dus dan werk ik meestal voor een andere klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-06 07:39
Wisselt. Soms werk ik voor een andere klant of werk ik mijn administratie bij.
Andere officiele feestdagen vind ik het wel prima en neem ik het er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
Bepaal ik helemaal zelf of ik werk of niet. Als het mij beter uitkomt werk ik ook in het weekend ipv door de week. Ik laat wel altijd even weten als ik tijdens de business hours niet online ben, want dat vind ik wel zo netjes. Verder heb ik eindelijk een klant/opdracht/project waar er op resuktaat gestuurd wordt in plaats van aanwezigheid of online zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-05 08:21
jesselhh schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:15:
Nemen jullie standaard vrij op vrije dagen van de opdrachtgevers of werk je gewoon door?
Meestal volg ik de dagen omdat het mezelf ook goed uitkomt. Gezin heeft dan meestal ook vrij. Internationale vrije dagen / banking days die hier niet gelden werk ik meestal door.

Grz D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jesselhh
Tylen schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:16:
Als de klant vrij is kan je niet werken toch? Dus dan werk ik meestal voor een andere klant.
Ik geef altijd aan dat ik mijn uren schrijf op de beschikbare dagen maar dat ik zelf inplan of ik bijvoorbeeld in het weekend of op vrije dagen werk, dit ruil ik dan later in.

Deze week dus maandag gewerkt en vrijdag vrij bijvoorbeeld, vind het heerlijk om te werken als er verder niemand is, 0 afleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jesselhh schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Ik geef altijd aan dat ik mijn uren schrijf op de beschikbare dagen maar dat ik zelf inplan of ik bijvoorbeeld in het weekend of op vrije dagen werk, dit ruil ik dan later in.

Deze week dus maandag gewerkt en vrijdag vrij bijvoorbeeld, vind het heerlijk om te werken als er verder niemand is, 0 afleiding.
Ja top. Gelukkig werk ik al vanaf 2012 ofzo thuis dus afleiding heb ik nooit ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf merk ik op locatie anders ook wel een gebrek aan afleiding hoor. Lekker op de fiets en fulltime op locatie bevalt eigenlijk best goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 09:55

ralpje

Deugpopje

Deveon schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:03:
Zelf merk ik op locatie anders ook wel een gebrek aan afleiding hoor. Lekker op de fiets en fulltime op locatie bevalt eigenlijk best goed.
Om die reden huur ik een kantoorruimte. Niet de afleiding van thuis, wel makkeljk dichtbij huis kunnen werken. En je bureastoel is opeens ook nog aftrekbaar :+

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Pagina: 1 ... 624 ... 628 Laatste