Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Als je veel naar voetbal gekeken hebt kun je zelf nog steeds niet voetballen.jesselhh schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:47:
[...]
Tuurlijk moet je het begrijpen, maar om iets begrijpen hoef je het niet zelf te doen toch?
Daarnaast kan ik gewoon zonder boekhouder in het pakket, dus dat is geen probleem.
Ik heb zelf een bedrijfskundige achtergrond en heb vroeger ook wel basisbeginselen boekhouden gehad, maar toch vond ik het in het begin wat lastig zodra het wat ingewikkelder wordt. Denk aan de details van hoe je iets op de balans zet, overlopende posten, reserveringen, dat soort dingen. Het moet naar mijn idee toch wel eens door je handen gegaan zijn om er gevoel voor te krijgen.
Daarnaast sluit ik me bij @Crazy D aan. Ik voelde me in het verleden toch wel wat gekidnapped door m'n boekhouders. Ongeacht dingen als goede recensies en mond op mond reclame heb ik een aantal keer achter elkaar flink pech ermee gehad. Dat heeft toch wel z'n sporen nagelaten in de vorm van een klein traumaatje.
Dat is extra lastig nu ik mijn eenmanszaak naar een bv over aan het zetten ben. Enerzijds zou ik het met liefde uit handen geven. Anderzijds ook juist weer helemaal niet. Twijfels, twijfels..
[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 15-04-2025 06:33 ]
Ik ben het helemaal met je een over boekhouders.Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:32:
[...]
Als je veel naar voetbal gekeken hebt kun je zelf nog steeds niet voetballen.
Ik heb zelf een bedrijfskundige achtergrond en heb vroeger ook wel basisbeginselen boekhouden gehad, maar toch vond ik het in het begin wat lastig zodra het wat ingewikkelder wordt. Denk aan de details van hoe je iets op de balans zet, overlopende posten, reserveringen, dat soort dingen. Het moet naar mijn idee toch wel eens door je handen gegaan zijn om er gevoel voor te krijgen.
Daarnaast sluit ik me bij @Crazy D aan. Ik voelde me in het verleden toch wel wat gekidnapped door m'n boekhouders. Ongeacht dingen als goede recensies en mond op mond reclame heb ik een aantal keer achter elkaar flink pech ermee gehad. Dat heeft toch wel z'n sporen nagelaten in de vorm van een klein traumaatje.
Dat is extra lastig nu ik mijn eenmanszaak naar een bv over aan het zetten ben. Enerzijds zou ik het met liefde uit handen geven. Anderzijds ook juist weer helemaal niet. Twijfels, twijfels..
En daarom vind ik Jortt zo goed. Hun knowledge base en AI is zo goed. En ook de jaarrekening wordt automatisch opgesteld.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Het boekhouden met een BV is in mijn ogen niet veel spannender dan een EMZ... BTW is gelijk. Wat is er anders? Management vergoeding, loonstroken en loonaangifte, VPB, stelt niet heel veel voor. Loonstroken en loonaangifte heb ik voor een paar tientjes uitbesteed, zijn standaard bureaus die dit doen, daar wordt je niet gekidnapped... Ik heb een boekhouder die me bijstaat bij de jaarlijkse aangifte, maar we hebben de afspraak dat ik alles invul zo goed en zo kwaad als het kan, en we daarna in een middag de VPB, de IB samen afronden. Dit jaar ook nog de beeindiging van de EMZ gedaan, binnen 3 uurtjes waren we klaar (voor minder dan 200 euro)....Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 06:32:
[...]
Als je veel naar voetbal gekeken hebt kun je zelf nog steeds niet voetballen.
Jaarrekening opstellen...coldasice schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:43:
[...]
Het boekhouden met een BV is in mijn ogen niet veel spannender dan een EMZ... BTW is gelijk. Wat is er anders? Management vergoeding, loonstroken en loonaangifte, VPB, stelt niet heel veel voor. Loonstroken en loonaangifte heb ik voor een paar tientjes uitbesteed, zijn standaard bureaus die dit doen, daar wordt je niet gekidnapped... Ik heb een boekhouder die me bijstaat bij de jaarlijkse aangifte, maar we hebben de afspraak dat ik alles invul zo goed en zo kwaad als het kan, en we daarna in een middag de VPB, de IB samen afronden. Dit jaar ook nog de beeindiging van de EMZ gedaan, binnen 3 uurtjes waren we klaar (voor minder dan 200 euro)....
Grz D.
Ik werk geen 8 uren, laat staan perfect achtereen en ook niet voor één klant tegelijk. Dus ik houd per klant heel netjes bij welke uren ik waar aan heb besteed.Destruction schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:09:
[...]
Wellicht heb ik hier nog iets te leren, maar ik zou eigenlijk niet weten waarom je een urenregistratie zou moeten bijhouden? Dat het voor sommige zaken misschien handig kan zijn geloof ik, maar waarom zou het moeten? Als ik na een dag arbeid een factuur stuur voor die 8 uren die ik er gewerkt heb, dan weet toch iedereen hoeveel uur dat is geweest nav het bedrag en evt. de op de factuur vermelde uren?
Met OfficeTime op MacOS, gecombineerd met de Calender tool van Apple is het doodsimpel voor me om voor verschillende klanten de uren bij te houden. Kan op elk gewenst moment een overzicht krijgen om de weekstaat / factuur op te maken.
Als jij hard kan maken dat jij gewoon elke dag acht uur werkt, zonder bewijslast daarvoor, vooral doen. Maar ik werk gebroken dagen, met een paar uren hier, paar uren daar. Dus dan kan ik het beter sluitend bijhouden.
Liege, liege, liegebeest!
Vanwege de goede verhalen wil ik wel overstappen naar Jortt. Ik zie een hoop hulpmiddelen daar staan met betrekking tot de BV/Holding constructie. E-Boekhouden werkt goed alleen moet je wel zelf het wiel uitvinden, er zitten weinig "slimmigheidjes" in.
Ik heb nu een zakelijke rekening bij Knab, die doen geen BV/Holding structuren. Ik wil niet bij Bunq zakelijk bankieren, wat gebruiken de meeste hier?
Collega van me kon zijn zzp rekening omzetten naar bv bij knab alleen nieuwe rekening lukte niet. Verder gebruik ik bunq want zelfs met alle nadelen is het de beste app voor mij ivm alle rekeningen bij elkaar.ColeJ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:02:
Momenteel doe ik mijn boekhouding (EMZ) in E-Boekhouden. Ik ben bezig om de overstap te maken naar een BV+Holding.
Vanwege de goede verhalen wil ik wel overstappen naar Jortt. Ik zie een hoop hulpmiddelen daar staan met betrekking tot de BV/Holding constructie. E-Boekhouden werkt goed alleen moet je wel zelf het wiel uitvinden, er zitten weinig "slimmigheidjes" in.
Ik heb nu een zakelijke rekening bij Knab, die doen geen BV/Holding structuren. Ik wil niet bij Bunq zakelijk bankieren, wat gebruiken de meeste hier?
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Kort gezegd: ik zoek een goede fiscalist of belastingadviseur die echt meedenkt en kan beoordelen of een BV voor míj interessant is — en waar binnen de huidige fiscale regels mogelijk nog winst te behalen valt.
Als het uiteindelijk niet voldoende oplevert, blijf ik met alle liefde EMZ’er en laat ik die paar duizend euro belastingvoordeel lekker liggen.
Ik vraag al wat rond in mijn netwerk, maar dat levert nog niet veel concreets op. Dus mocht iemand hier een gouden tip hebben: ik hoor het graag! Een DM mag natuurlijk ook, als je dat liever privé doet.
Ecological schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:08:
[...]
Collega van me kon zijn zzp rekening omzetten naar bv bij knab alleen nieuwe rekening lukte niet. Verder gebruik ik bunq want zelfs met alle nadelen is het de beste app voor mij ivm alle rekeningen bij elkaar.
De beste app? Man, ik heb als ik de app open continu het gevoel in een hipster game terecht te zijn gekomen

Exact expert nodig?
Had hij ook direct 2 rekening? Werkmaatschappij en Holding?Ecological schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:08:
[...]
Collega van me kon zijn zzp rekening omzetten naar bv bij knab alleen nieuwe rekening lukte niet. Verder gebruik ik bunq want zelfs met alle nadelen is het de beste app voor mij ivm alle rekeningen bij elkaar.
Ik heb Rabo. Proces is wat minder modern. Je moet ervoor bellen en je krijgt papier(!) thuis om in te vullen. Die mag je dan wel weer inscannen en terug mail.ColeJ schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:02:
Momenteel doe ik mijn boekhouding (EMZ) in E-Boekhouden. Ik ben bezig om de overstap te maken naar een BV+Holding.
Voordeel, heb al mijn rekeningen bij Rabo. 1 App. Wel verschillende profielen. Het zijn juridisch ook verschillende entiteiten.
Grz D.
Wees precies. Als je controle krijgt, wil je de schijn echt niet tegen hebben. Ik hou tot op de minuut bij hoe lang ik met een opdracht bezig ben en bereken zelfs of ik niet boven de 70 procent van de tijd voor één opdrachtgever werk. Ik probeer me echt aan elke regel te houden. Niet secuur werken kost geld. Zeker bij een controle.
Laten zien dat je de intentie had om het goed te doen, is niet wat krabbelen op een papiertje. Dat is wat mij betreft zwaar onvoldoende en ik zou als ik inspecteur was, daar zwaar aan tillen. Maar zo sta ik erin.
Ik heb in het app-team van ABN gewerkt en ik kan die app niet serieus nemen. De ING accepteerde mijn kvk inschrijving niet omdat hun API-call naar de KVK een bug had.Crazy D schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:52:
[...]
offtopic:
De beste app? Man, ik heb als ik de app open continu het gevoel in een hipster game terecht te zijn gekomenIk vind de apps van ING en ABN fijn werken, maar goed, ik heb geen BV en geen ladingen rekeningen.
Is het hele leven overigens geen hipster game?
Ik ben een techneut maar écht geen zakenman. Het hele boekhouden en bedrijfsvoering is iets wat ik als noodzakelijk kwaad zie, en waar ik niet mee klik. Dus mijn vragen zijn waarschijnlijk stom.
1. Als ik een B.V. ben in plaats van ZZPer, maakt dat wat uit voor de wet schijnzelfstandigheid? Moet je als B.V. ook voor meerdere klanten werken?
2. Hoe kan ik het beste doneren aan open source, met name individuele contributors? Er zijn een paar projecten én individuele contributors die ik graag wil steunen door een bedrag te schenken. Gewoon hun een factuur laten opsturen naar mij?
3. En, nogmaals sorry voor mijn domheid, de meest simpele vraag over wie betaalt voor mijn avondmaal als ik voor mijn werk in een andere stad verblijf. Klant betaalt hotel en vervoer. Ik ga naar restaurant. Bonnetje is 40 euro. Betaal ik dat privé, of met de pinpas van de zaak? En in het geval van het laatste, hoe boek ik dit in mijn administratie? Snelstart, het boekhoudprogramma wat ik gebruik, boekt het automatisch onder "Reis- en verblijfkosten (verteer)".
Ik ben hier bijvoorbeeld bij een lokaal accountantskantoor uitgekomen. Die kunnen dat zo voor je voorrekenen.Faust1946 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:51:
Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in de overstap naar een BV. De standaardargumenten die je overal leest ken ik inmiddels wel uit m’n hoofd, maar ik ben vooral benieuwd naar de minder bekende fiscale voordelen (of juist valkuilen) die specifiek relevant zijn voor mijn persoonlijke financiële situatie.
Kort gezegd: ik zoek een goede fiscalist of belastingadviseur die echt meedenkt en kan beoordelen of een BV voor míj interessant is — en waar binnen de huidige fiscale regels mogelijk nog winst te behalen valt.
Als het uiteindelijk niet voldoende oplevert, blijf ik met alle liefde EMZ’er en laat ik die paar duizend euro belastingvoordeel lekker liggen.
Ik vraag al wat rond in mijn netwerk, maar dat levert nog niet veel concreets op. Dus mocht iemand hier een gouden tip hebben: ik hoor het graag! Een DM mag natuurlijk ook, als je dat liever privé doet.
Ik heb de BV nog even uitgesteld, omdat ik niet alles wil oprichten en vervolgens erachterkomen dat de hele ZZP markt op zn gat ligt.
Administratie verplicht digitaal bewaren is: Onjuist. Je bewaart in de originele vorm. Zie: https://www.belastingdien...ewaart_u_uw_administratieDennisweb schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:28:
Jeetje. Klooien met bierviltjes en dingen op papiertjes schrijven? Je weet dat je verplicht bent om je administratie digitaal te bewaren? Ik vind eerlijk gezegd ‘een paar uurtjes’ op een A4-papier schrijven niet getuigen van de intentie om het goed te doen.
Wees precies. Als je controle krijgt, wil je de schijn echt niet tegen hebben. Ik hou tot op de minuut bij hoe lang ik met een opdracht bezig ben en bereken zelfs of ik niet boven de 70 procent van de tijd voor één opdrachtgever werk. Ik probeer me echt aan elke regel te houden. Niet secuur werken kost geld. Zeker bij een controle.
Laten zien dat je de intentie had om het goed te doen, is niet wat krabbelen op een papiertje. Dat is wat mij betreft zwaar onvoldoende en ik zou als ik inspecteur was, daar zwaar aan tillen. Maar zo sta ik erin.
Rest helemaal eens.
Grz D.
Vragen over schijnzelfstandigheid zijn geen vragen voor een boekhouder.kleneman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:51:
Ik heb de komende week een afspraak met mijn boekhouder waar ik wat simpele vragen ga stellen. Ik wil er een paar alvast hier stellen, om alvast voorbereid te zijn.
Ik ben een techneut maar écht geen zakenman. Het hele boekhouden en bedrijfsvoering is iets wat ik als noodzakelijk kwaad zie, en waar ik niet mee klik. Dus mijn vragen zijn waarschijnlijk stom.
1. Als ik een B.V. ben in plaats van ZZPer, maakt dat wat uit voor de wet schijnzelfstandigheid? Moet je als B.V. ook voor meerdere klanten werken?
2. Hoe kan ik het beste doneren aan open source, met name individuele contributors? Er zijn een paar projecten én individuele contributors die ik graag wil steunen door een bedrag te schenken. Gewoon hun een factuur laten opsturen naar mij?
3. En, nogmaals sorry voor mijn domheid, de meest simpele vraag over wie betaalt voor mijn avondmaal als ik voor mijn werk in een andere stad verblijf. Klant betaalt hotel en vervoer. Ik ga naar restaurant. Bonnetje is 40 euro. Betaal ik dat privé, of met de pinpas van de zaak? En in het geval van het laatste, hoe boek ik dit in mijn administratie? Snelstart, het boekhoudprogramma wat ik gebruik, boekt het automatisch onder "Reis- en verblijfkosten (verteer)".
1) Nee, maakt niks uit. De belastingdienst kijkt door de constructie(s) heen. Dus ja, je moet meer doen om geen schijnzelfstandige te worden dan enkel een BV optuigen.kleneman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:51:
Ik heb de komende week een afspraak met mijn boekhouder waar ik wat simpele vragen ga stellen. Ik wil er een paar alvast hier stellen, om alvast voorbereid te zijn.
2) Als je factuur kunt krijgen, ja kan dat. Zijn kosten. Donaties en sponsoring staan verder uitgewerkt op de site van de BD. Ik doe kleine bijdrages overigens privé. Zijn vaak de cup off coffee donaties en die administreren is me echt te veel werk.
3) Eten en drinken moet iedereen is het idee. Dus bijzondere regels. Have fun, ik pak ze meestal privé want teveel gedoe: https://www.ikwordzzper.n...20het%20deels%20aftrekken.
Grz D.
Qua donaties, ik dacht aan een paar honderd euro per persoon. Ik zal me eens inlezen, maar waarschijnlijk vraag ik om een factuurtje of kwitantie op te sturen.
Helemaal niet, dat is gewoon zonder enige twijfel zakelijk. Wel maar voor 80% op basis van het bedrag incl btw. De btw zelf mag je dan weer niet aftrekken.kleneman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:40:
Okee, dan ga ik vragen wat ik met de +/- 8 uitgaves voor eten en drinken moet doen, die ik met de bedrijfspinpas heb betaald. En de volgende keer gewoon privé betalen. Ik heb ook geen zin in het gedoe.
Qua donaties, ik dacht aan een paar honderd euro per persoon. Ik zal me eens inlezen, maar waarschijnlijk vraag ik om een factuurtje of kwitantie op te sturen.
Een boekhoudpakket regelt dit vanzelf voor je.
Die columns zijn altijd wat zwart/wit geschreven omdat die uitgaan van horeca-eten 'voor de lol', waar mensen soms wat in doorslaan. Dus bv altijd in de kantine ipv zelf je bammetjes smeren bij een on site bezoek zonder overnachting. Of onderweg het tankstation plunderen en die snacks aftrekken. Of met het gezin naar McDonalds als goedmakertje "omdat ik zo vaak van huis ben".
Wat betreft donaties zul je die waarschijnlijk als reclamekosten of representatiekosten (eveneens maar 80%) moeten boeken.. ik denk dat dit een groter discussiepunt zal zijn dan die eetbonnetjes
Kun je het zakelijk belang ervan onderbouwen? Heeft het achterwege laten ervan negatief effect op je omzet?
[ Voor 33% gewijzigd door Yucon op 15-04-2025 13:09 ]
Met welke pinpas je betaalt en hoe je de kosten boekt hebben niets met elkaar te maken. Je kan prima privé-aankopen doen met je zakelijke pinpas. In het geval van een eenmanszaak boek je die als privé-onttrekking, in het geval van een BV op je rekening courant.kleneman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:40:
Okee, dan ga ik vragen wat ik met de +/- 8 uitgaves voor eten en drinken moet doen, die ik met de bedrijfspinpas heb betaald.
als hier een freelance UC engineer was dan wel ;-) dan kon ik die inhuren voor adviesHmmbob schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:41:
[...]
Ja, daar hebben we op Tweakers geen apart subforum voor.
Het heeft in ieder geval helemaal niets te maken met freelancen - als dat je criterium is
Dat lijkt me sterk, want de toelichting bij de jaarrekening schrijft het boekhoudpakket vast niet vanzelf. De balans en winst/verliesrekening zal idd grotendeels zo uit het boekhoudpakket kunnen rollen. De verkorte jaarrekening heeft alleen betrekking tot wat je moet deponeren bij de kvk, je moet nog steeds wel een jaarrekening opstellen met balans, winst/verliesrekening en de toelichting.DomiGijzen schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 09:24:
Jaarrekening is verkort en kunnen de betere boekhoudpakketten ook gewoon voor je uitdraaien. Het is niet meer dan een samenvatting van je boekhouding.
Toelichting zullen de meeste zzp-bv niet hoeven te doen, die vallen in de micro categorie. Dus ook geen W/V-rekening.Hielko schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:32:
[...]
Dat lijkt me sterk, want de toelichting bij de jaarrekening schrijft het boekhoudpakket vast niet vanzelf. De balans en winst/verliesrekening zal idd grotendeels zo uit het boekhoudpakket kunnen rollen. De verkorte jaarrekening heeft alleen betrekking tot wat je moet deponeren bij de kvk, je moet nog steeds wel een jaarrekening opstellen met balans, winst/verliesrekening en de toelichting.
Maar toelichting wordt wel automatisch opgesteld. Als er geen bijzonderheden zijn, is dat ook enkel een toelichting op hoe de verschillende onderdelen zijn opgebouwd. Zijn er wel bijzonderheden, dan heb je toch al snel een accountant ingehuurd voor advies vermoed ik. Het hoeft geen verslag te zijn van de bedrijfsvoering.
Pas bij (middel)groot wordt het ingewikkeld. Maar ook daar, die hebben veelal toch wel een accountant ingehuurd of in dienst.
Het fijne van een goed pakket is dat alle financiële stukken altijd voorhanden zijn. Zelf maak ik ze ieder boekjaar definitief. Maar dien alleen het minimale in bij de KVK. W/V-rekening niet maar heb je bij de aangifte wel nodig.
Overigens raad ik iedereen aan zijn balans en W/V-rekening van tijd tot tijd eens goed te bestuderen. Leerzaam proces.
Grz D.
Nou, dat "zonder twijfel" wil ik wel even in twijfel trekken. Als je solo dineert (dus niet met een zakenrelatie) dan was tot voor kort toch wel de consensus dat het privékosten zijn. Immers moet je thuis ook eten. Dat je op reis duurder eet dan thuis maakte niet uit.Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:55:
[...]
Helemaal niet, dat is gewoon zonder enige twijfel zakelijk. Wel maar voor 80% op basis van het bedrag incl btw. De btw zelf mag je dan weer niet aftrekken.
Maar nu ik er weer een keer op zoek blijkt dat er eind 2024 een behoorlijk gunstig arrest is gewezen. Het gaat wel over iemand die een appartement huurde en uit eten ging; niet een hotelovernachting met diner. Maar de situatie lijkt me redelijk overeenkomstig.
Wellicht tijd om alle solo-diner afschriften van 2024 en 2025 alsnog te declareren.
Nee, een BV helpt niet. Als jij een één-persoons bedrijf bent is de Wet DBA van toepassing op jou, BV of niet.kleneman schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:51:
q.e.d. in mijn persoonlijke geval en dat van vele anderen in dit topic.
Als de desbetreffende partij een vaste manier heeft om donaties te ontvangen, zoals via Github Sponsors, via Kofi ofzo, dan gebruik ik gewoon die. Geen factuur, want ze verlenen immers geen dienst aan mij. Ik maak een donatie en de bon die Sponsor / Kofi mij geeft voer ik op voor de administratie. Sterker nog, mijn accountant kent mij goed genoeg om die donaties ook werkelijk aan te merken als "donaties, sponsiring, goede doelen".2. Hoe kan ik het beste doneren aan open source, met name individuele contributors? Er zijn een paar projecten én individuele contributors die ik graag wil steunen door een bedrag te schenken. Gewoon hun een factuur laten opsturen naar mij?
[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 15-04-2025 18:00 ]
Het punt is alleen dat donaties aan doelen zonder ANBI keurmerk niet aftrekbaar zijn.Liegebeest schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:00:
[...]
Als de desbetreffende partij een vaste manier heeft om donaties te ontvangen, zoals via Github Sponsors, via Kofi ofzo, dan gebruik ik gewoon die. Geen factuur, want ze verlenen immers geen dienst aan mij. Ik maak een donatie en de bon die Sponsor / Kofi mij geeft voer ik op voor de administratie. Sterker nog, mijn accountant kent mij goed genoeg om die donaties ook werkelijk aan te merken als "donaties, sponsiring, goede doelen".
Wie heeft het over aftrekbaar? Het gaat mij puur om het noteren als donatie in de boeken, ik reken helemaal niet op een Belastingvoordeel.Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:42:
[...]
Het punt is alleen dat donaties aan doelen zonder ANBI keurmerk niet aftrekbaar zijn.
oh ok, maar ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat @kleneman dat anders bedoelde want anders had hij het ook van zijn priverekening kunnen betalen. Maar dat is een aanname van mijn kant.Liegebeest schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:44:
[...]
Wie heeft het over aftrekbaar? Het gaat mij puur om het noteren als donatie in de boeken, ik reken helemaal niet op een Belastingvoordeel.
Die diner's bij hotelovernachtingen vielen bij mijn weten toch wel echt buiten die consensus. Voor de rest was het namelijk duidelijk; in bijna alle andere situaties kon je net zo goed boterhammen van thuis meenemen. Alleen bij hotelovernachtingen was er eigenlijk geen alternatief; je kunt slechts verwachten dat iemand leeft op noodles gekookt in de waterkoker van zijn hotelkamer. In die zin is het zakelijk belang onomstotelijk (als de overnachting zelf dat ook is tenminste). En het ontbijt staat ook los op de factuur en daar is ook geen discussie over. Het klopt dat je toch moet eten. Maar daar corrigeert die slecht 80% aftrekbaarheid weer voor. Feitelijk zijn dat gewoon de horeca-meerkosten.Aftansert schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 15:39:
[...]
Nou, dat "zonder twijfel" wil ik wel even in twijfel trekken. Als je solo dineert (dus niet met een zakenrelatie) dan was tot voor kort toch wel de consensus dat het privékosten zijn. Immers moet je thuis ook eten. Dat je op reis duurder eet dan thuis maakte niet uit.
Maar nu ik er weer een keer op zoek blijkt dat er eind 2024 een behoorlijk gunstig arrest is gewezen. Het gaat wel over iemand die een appartement huurde en uit eten ging; niet een hotelovernachting met diner. Maar de situatie lijkt me redelijk overeenkomstig.
Wellicht tijd om alle solo-diner afschriften van 2024 en 2025 alsnog te declareren.
Bovenstaande is trouwens niet alleen mijn mening. Ik heb het ook afgestemd met twee verschillende boekhouders. Maar tegelijkertijd zie ik op linkedin posts boekhouders ook regelmatig nogal stellig standpunten verdedigen die meer op basis van hun eigen interpretatie zijn dan op basis van een harde onderbouwing. Denk bijvoorbeeld aan 'als er geen naam van de mee-etende gasten op het bonnetje geschreven zijn mag je ze niet inboeken'. Dat is absoluut geen wettelijke eis maar meer een stukje zelfbescherming om niet aan de lopende band mcdonalds bonnetjes met happy meals erop uit de ingediende bonnen te moeten gaan vissen. Althans dat noemde een van die boekhouders als verklaring ervoor toen ik vroeg waar die regel nou in vredesnaam te vinden zou zijn.
Maar ik blijf wel oprecht nieuwsgierig. Juist om bovenstaande reden hecht ik ook maar beperkt waarde aan die twee boekhouders die het met me eens waren. Mocht iemand binnenkort nog eens in de gelegenheid zijn het nog eens voor te leggen en dan ook echt met de kanttekening dat het om een hotelovernachting gaat ben ik benieuwd naar de antwoorden. En mocht het negatief zijn dan graag even doorvragen waarom een ontbijt dan wel aftrekbaar is
De uitspraak van de HR waar je naar verwijst maakt het sowieso een heldere zaak; daarmee zijn zelfs kantinebonnetjes tijdens klantbezoeken zonder overnachting aftrekbaar. En dat vind ik persoonlijk wel twijfelachtig. Bij die zaak was ging het om iemand die al zakelijk een appartement gehuurd had. Ik kan me vinden in het standpunt van de belastingdienst dat uit eten gaan dan wel heel sterk neigt naar een keuze uit luxe. Bij een appartement kun je normaal gesproken prima koken of op z'n minst iets in de magnetron schuiven. Als je dan nog naar een restaurant gaat is het zakelijke aspect wel erg ver te zoeken.
Voor zakelijke kosten dient er een tegenprestatie te zijn. Bij sponsoring van bijv de voetbalclub dient ergens de bedrijfsnaam duidelijk naar voren komen.Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:42:
[...]
Het punt is alleen dat donaties aan doelen zonder ANBI keurmerk niet aftrekbaar zijn.
Hoe je het in de privé sfeer boekt zou een worst wezen. Door het zakelijk te doen heb je wel degelijk een belastingvoordeel.Liegebeest schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:44:
[...]
Wie heeft het over aftrekbaar? Het gaat mij puur om het noteren als donatie in de boeken, ik reken helemaal niet op een Belastingvoordeel.
Fiscaal ontloopt het elkaar uiteindelijk niet veel. Moet je wel alles meenemen in je berekening. Wordt ook op gestuurd door Ministerie van Financien, die zijn ook niet helemaal dom.Faust1946 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:51:
Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in de overstap naar een BV. De standaardargumenten die je overal leest ken ik inmiddels wel uit m’n hoofd, maar ik ben vooral benieuwd naar de minder bekende fiscale voordelen (of juist valkuilen) die specifiek relevant zijn voor mijn persoonlijke financiële situatie.
Qua aansprakelijkheid kent een bv wel een evident voordeel, dat lijkt me een beter argument dan fiscale opties.
ach ja, er zit wel wat verschil in, maar heel groot is het niet. Hangt een beetje van je situatie af. En het is ook logisch dat er geen groot verschil in zit. De fiscale wetgeving houdt er gewoon rekening mee.Hielko schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:05:
Ik zou juist zeggen dat de BV toch vaak wat voordeliger is, meer dan de standaard eenmanszaak versus BV vergelijkingstools laten zien. Denk aan vrije ruimte WKR, gerichte vrijstellingen in de WKR, lager loon en mogelijk dus meer kinderopvangtoeslag, mogelijkheid om vermogen op te bouwen in de BV en eventueel aan jezelf uit te lenen etc
Een van de grootste voordelen financieel is denk nog pensioen, waar je bv dan alle kosten van betaaald (weduwen, wezen-, arbeidsongeschiktheid en uitvoeringskosten). Maar er zijn niet veel partijen over die dga pensioen doen tegen redelijke kosten.
Reden waarom ik dat niet doe is omdat ik er dan eerst loonbelasting overheen heb moeten betalen. Dan heb ik liever dat ik dat percentage ook gewoon als donatie meestuur naar de desbetreffende partij.Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:46:
[...]
oh ok, maar ik moet zeggen dat ik het gevoel heb dat @kleneman dat anders bedoelde want anders had hij het ook van zijn priverekening kunnen betalen. Maar dat is een aanname van mijn kant.
Dat klopt en ben ik met je eens.Deveon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:18:
[...]
Hoe je het in de privé sfeer boekt zou een worst wezen. Door het zakelijk te doen heb je wel degelijk een belastingvoordeel.
Ik moet dus de regels nog maar eens verder na gaan kijken, want wat je oppert over een tegenprestatie die nodig is? Daar had ik niet bij stilgestaan. En dat is niet iets waar je bij een Cordaid of JustDigIt ooit iets over hoort.
[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 16-04-2025 07:26 ]
Hier staat het nodige:Liegebeest schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:22:
[...]
Reden waarom ik dat niet doe is omdat ik er dan eerst loonbelasting overheen heb moeten betalen. Dan heb ik liever dat ik dat percentage ook gewoon als donatie meestuur naar de desbetreffende partij.
[...]
Dat klopt en ben ik met je eens.
Ik moet dus de regels nog maar eens verder na gaan kijken, want wat je oppert over een tegenprestatie die nodig is? Daar had ik niet bij stilgestaan. En dat is niet iets waar je bij een Cordaid of JustDigIt ooit iets over hoort.
https://www.mkbservicedes...ke-giften-zijn-aftrekbaar
Nu zou ik, zeker als het om kleine bedragen a la maximaal 100 euro of zo gaat, ze gewoon zakelijk boeken en een omschrijving erbij doen van de reden (bv gebruik van een open source module). Zodat je dat over 6,5 jaar ook nog weet
Exact expert nodig?
Maar nee, dat gaat weer over de belastingvoordelen en die claim / wil ik niet. Ik vraag niet om belastingaftrek op basis van mijn donaties. Ik doneer aan open source projecten, aan verschillende goede doelen, om ze te helpen niet voor mogelijke belastingvoordelen.Crazy D schreef op woensdag 16 april 2025 @ 07:38:
[...]
Hier staat het nodige:
https://www.mkbservicedes...ke-giften-zijn-aftrekbaar
En daarvan werd geopperd door anderen in deze thread dat dat niet kosher zou zijn.
Kun je je ex-collega's even vertellen dat het wel handig zou zijn dat wanneer je binnen een rekeningoverzicht of in je adresboek op het zoek-icoon klikt, dat dan de focus meteen in de zoektextbox staat en niet nog een klik op said textbox vereist?Ecological schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:51:
[...]
Ik heb in het app-team van ABN gewerkt en ik kan die app niet serieus nemen. De ING accepteerde mijn kvk inschrijving niet omdat hun API-call naar de KVK een bug had.
Is het hele leven overigens geen hipster game?
Maar wel elke twee weken het kleurenschema, de lettertypes, de marges en de icoontjes aanpassen, en meer functionaliteiten uit de app slopen en terug naar web brengen.
[/offtopic en meer dan een decennium aan haat voor de ABN]
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Als zakelijke kosten opvoeren is juist een belastingvoordeel.... Als je dat niet wilt, moet je het gewoon prive overmaken, en klaarLiegebeest schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:35:
[...]
Maar nee, dat gaat weer over de belastingvoordelen en die claim / wil ik niet. Ik vraag niet om belastingaftrek op basis van mijn donaties. Ik doneer aan open source projecten, aan verschillende goede doelen, om ze te helpen niet voor mogelijke belastingvoordelen.
En daarvan werd geopperd door anderen in deze thread dat dat niet kosher zou zijn.
Exact expert nodig?
Welke regio en backend taal heb je als voorkeur?Len_P schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:52:
Hoi heeft iemand nog een leuke freelance fullstack opdracht in de aanbieding?
Zuid-Holland / regio Rotterdam/Den HaagFastFox91 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:54:
[...]
Welke regio en backend taal heb je als voorkeur?
ben JAVA/Angular/AWS developer (10 jaar ervaring)
Oke. Helaas geen match met wat ik mogelijk voor je had (Nodejs, Utrecht).Len_P schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:56:
[...]
Zuid-Holland / regio Rotterdam/Den Haag
ben JAVA/Angular/AWS developer (10 jaar ervaring)
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Google zegt 3 jaar:Tylen schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:10:
Voordat ik naar de boekhouder stap weet iemand hoeveel jaar je moet wachten voordat je je aandelen mag afstempelen? (Geruisloze inbreng eenmanszaak naar bv in januari 2022). Kan het niet vinden via google.
Wat zijn de nadelen van geruisloze inbreng?
De nadelen van de geruisloze inbreng zijn dat je pas na 3 jaar de aandelen mag verkopen. Heb je al mogelijke verkoopplannen, dan is het handig om met een fiscalist de werkelijke waarde van deze optie te bespreken. Een ander nadeel zijn de hogere kosten als je een nieuwe BV start.
Exact expert nodig?
Ah jou google skills zijn beter. Of ik zat te moeiljk te doen. Thnx. Dat betekend weer een groot stuk van de hypotheek aflossenCrazy D schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:16:
[...]
Google zegt 3 jaar:
Wat zijn de nadelen van geruisloze inbreng?
De nadelen van de geruisloze inbreng zijn dat je pas na 3 jaar de aandelen mag verkopen. Heb je al mogelijke verkoopplannen, dan is het handig om met een fiscalist de werkelijke waarde van deze optie te bespreken. Een ander nadeel zijn de hogere kosten als je een nieuwe BV start.
Bedankt, dat je mij hebt getriggerd om nog eens wat beter naar mijn eigen zaakjes te kijken. Ik heb de kwestie met mijn accountant overlegd en die beaamt wat jij zegt: donaties, schenkingen en sponsoring mogelijk zakelijk wanneer zij OF aan een ANBI-organisatie zijn (en ja dan mag je de kosten aftrekken), OF aan een organisatie zijn waarbij je een zakelijk belang hebt bij de donatie.Deveon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:16:
[...]
Voor zakelijke kosten dient er een tegenprestatie te zijn. Bij sponsoring van bijv de voetbalclub dient ergens de bedrijfsnaam duidelijk naar voren komen.
Ik ben d'r nog eens in gedoken en van de tien organisaties waaraan ik doneer zijn er vijf zeker weten ANBI, drie mogelijk ANBI en de laatste twee daar kan je beargumenteren dat ik een zakelijk belang heb. Dus dat scheelt, ik treed zo te zien geen regels met de voeten. Pfew!
Nogmaals bedankt, Deveon.
Ik heb ongeveer dezelfde situatie, ik was vorig jaar t/m augustus nog in loondienst. Via twee online berekeningstools kom ik op een jaarruimte van ongeveer 20k uit. Dit is wel o.b.v. een eigen berekening van de factor A op een bierviltje. Ik krijg mijn UPO namelijk pas in september.jesselhh schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:06:
[...]
Mijn jaarruimte afgelopen jaar was nog niet schrikbarend hoog (minder dan de helft dan dat van jou) gezien ik nog half in loondienst was. Vanaf dit jaar volledig ZZP en een paar goede opdrachten dus er komt veel meer geld binnen dan ik kan uitgeven + gezien de marktomstandigheden is dit denk ik een goed punt om meer in te leggen.
Als ik een jaarruimte van 30.000+ had had ik niet meer ingelegd dan de jaarruimte
Maar ik denk niet dat het verstandig is om meer in te leggen dan m'n jaarruimte? Ik denk eerder aan een goede buffer opbouwen en/of extra aflossen op m'n hypotheek.
Zeker niet doen, want dan betaal je nu inkomstenbelasting over de inleg en vervolgens na je pensioenleeftijd nogmaals over de uitkering. Een jaartje wachten met inleggen is slimmer.Renzmeister schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:31:
Maar ik denk niet dat het verstandig is om meer in te leggen dan m'n jaarruimte? Ik denk eerder aan een goede buffer opbouwen en/of extra aflossen op m'n hypotheek.
Zelf ook nog even gekeken en had eigenlijk de ANBI ook niet helder voor zakelijk, kwam echter ook tegen dat je de aftrek van de winst eventueel ook kan verhogen. Misschien zelf ook interessant of ik daar wat mee kan.Liegebeest schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:22:
[...]
Bedankt, dat je mij hebt getriggerd om nog eens wat beter naar mijn eigen zaakjes te kijken. Ik heb de kwestie met mijn accountant overlegd en die beaamt wat jij zegt: donaties, schenkingen en sponsoring mogelijk zakelijk wanneer zij OF aan een ANBI-organisatie zijn (en ja dan mag je de kosten aftrekken), OF aan een organisatie zijn waarbij je een zakelijk belang hebt bij de donatie.
Ik ben d'r nog eens in gedoken en van de tien organisaties waaraan ik doneer zijn er vijf zeker weten ANBI, drie mogelijk ANBI en de laatste twee daar kan je beargumenteren dat ik een zakelijk belang heb. Dus dat scheelt, ik treed zo te zien geen regels met de voeten. Pfew!
Nogmaals bedankt, Deveon.
Tot slot houd ook rekening met aftrekken in privé versus zakelijk. Over algemeen is de belastingdruk in privé (IB) hoger dan zakelijk (dividend of impact MKB vrijstelling).
Begrijp ik het goed dat:
- Jaarruimte: het verschil tussen wat je vorig jaar hebt opgebouwd en wat je maximaal had mogen inleggen.
- Reserveringsruimte: de jaarruimten van de afgelopen 10 jaar bij elkaar opgeteld.
In/voor 2025 mag je (fiscaal gunstig) maximaal 35.798eu inleggen. Daar bovenop dus nog je jaarruimte/reserveringsruimte van voorgaand jaar/jaren?
De jaarruimte bepaald wat je fiscaal vriendelijk (zonder inkomstenbelasting te betalen) mag inleggen. Voor dit jaar is de jaarruimte gebaseerd op je inkomsten vorig jaar, eventuele pensioenopbouw in loondienst en nog een aantal factoren. De makkelijkste manier om je jaarruimte te berekenen is met het Hulpmiddel lijfrentepremie van de Belastingdienst. De maximale jaarruimte voor 2025 is €35.798, maar daarvoor heb je wel een flink inkomen nodig.B-Real schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:12:
Begrijp ik het goed dat:
- Jaarruimte: het verschil tussen wat je vorig jaar hebt opgebouwd en wat je maximaal had mogen inleggen.
- Reserveringsruimte: de jaarruimten van de afgelopen 10 jaar bij elkaar opgeteld.
In/voor 2025 mag je (fiscaal gunstig) maximaal 35.798eu inleggen. Daar bovenop dus nog je jaarruimte/reserveringsruimte van voorgaand jaar/jaren?
De reserveringsruimte bestaat uit de ongebruikte jaarruimte van de vorige 10 jaar. Ook die kun je met het hulpmiddel berekenen, maar ook simpel zelf doen (jaarruimte minus inleg). Er geldt in wel een maximum aan de reserveringsruimte, namelijk € 42.108 in 2025.
Als je dit jaar voor het eerst zelf pensioen gaat opbouwen kun je voor de jaren 2015 t/m 2025 het hulpmiddel invullen om zo voor ieder jaar de jaarruimte te berekenen. Bij elkaar opgeteld zijn deze bedragen het maximum dat je dit jaar fiscaal vriendelijk naar je pensioenrekening kunt overmaken (reserveringsruimte 2015 t/m 2024 en jaarruimte 2025), maar let op het maximum.
Edit: het hulpmiddel lijfrentepremie is nog niet bijgewerkt voor 2025, ter indicatie kun je wel de tools van bijv. Brand New Day of BerekenHet.nl gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door praseodymium op 17-04-2025 14:35 . Reden: hulpmiddel lijfrentepremie is nog niet bijgewerkt voor 2025 ]
Het schijnt dat je voor aftrek eigenlijk ook een contract moet hebben voor een gegarandeerde, periodieke donatie. Dat heb ik niet gedaan, ik heb gewoon een maandelijks geplande opdracht. Maar goed, ik zit in elk geval aan de goede kant van de wet, door niet "zomaar leuke donaties" te doen.Deveon schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:10:
[...]
Zelf ook nog even gekeken en had eigenlijk de ANBI ook niet helder voor zakelijk, kwam echter ook tegen dat je de aftrek van de winst eventueel ook kan verhogen. Misschien zelf ook interessant of ik daar wat mee kan.
Tot slot houd ook rekening met aftrekken in privé versus zakelijk. Over algemeen is de belastingdruk in privé (IB) hoger dan zakelijk (dividend of impact MKB vrijstelling).
Dank voor de toelichtingpraseodymium schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:50:
[...]
De jaarruimte bepaald wat je fiscaal vriendelijk (zonder inkomstenbelasting te betalen) mag inleggen. Voor dit jaar is de jaarruimte gebaseerd op je inkomsten vorig jaar, eventuele pensioenopbouw in loondienst en nog een aantal factoren. De makkelijkste manier om je jaarruimte te berekenen is met het Hulpmiddel lijfrentepremie van de Belastingdienst. De maximale jaarruimte voor 2024 is €36.077, maar daarvoor heb je wel een flink inkomen nodig.
De reserveringsruimte bestaat uit de ongebruikte jaarruimte van de vorige 10 jaar. Ook die kun je met het hulpmiddel berekenen, maar ook simpel zelf doen (jaarruimte minus inleg).
Als je dit jaar voor het eerst zelf pensioen gaat opbouwen kun je voor de jaren 2014 t/m 2024 het hulpmiddel invullen om zo voor ieder jaar de jaarruimte te berekenen. Bij elkaar opgeteld zijn deze bedragen het maximum dat je dit jaar fiscaal vriendelijk naar je pensioenrekening kunt overmaken (reserveringsruimte 2014 t/m 2023 en jaarruimte 2024).
Als zelfstandige is je fiscaal vriendelijke pensioeninleg dus gebaseerd op voorgaand jaar cq voorgaande jaren indien niet maximaal benut. In loondienst bouw je dus wel gewoon in het jaar zelf op (om het maar zo te noemen), met een max van 35k. Toch gek voor mijn gevoel.
Heb net mijn jaarruimte 2024 berekend, wel met de factor A van 2023 omdat ik die van 2024 nog niet heb. Dat bedrag vond ik wat aan de lage kant, voor wat ik wil. Binnenkort als ik de UPO 2024 heb ontvangen maar eens meerdere jaren op een rij zetten, dan kom ik gok ik ook wel aan de inleg die ik zelf voor 2025 voor ogen heb
Werkt dit?Len_P schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:52:
Hoi heeft iemand nog een leuke freelance fullstack opdracht in de aanbieding?
In dat geval houd ik me ook wel aanbevolen
- Software/Data/AI
- Vooral Python (tegenwoordig), ook C/C#/C++ en JavaScript
- Regio Den Bosch (Eindhoven, Nijmegen, Utrecht, is 1-2x in de week ook wel te bereizen), anders remote
- Liefst Healthcare/Finance/HighTech
- Heb al een leuk (AI) portfolio met fraude detectie in financiele transacties, en weefsel segmentatie in DICOM beelden
- Zou nu het liefst iets gaan doen met LLM's en AI Agents, maar luister veel breder
Kan je de hypotheek niet over zetten naar de holding (als je daar centjes in hebt?) Dan leen je van je eigen en betaal je de rente aan jezelf.Tylen schreef op donderdag 17 april 2025 @ 07:28:
[...]
Ah jou google skills zijn beter. Of ik zat te moeiljk te doen. Thnx. Dat betekend weer een groot stuk van de hypotheek aflossen
Is een optie die ik ook overweeg maar mijn hypotheek is klein bier
Be nice, You Assholes :)
Wil ik niet3DDude schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:23:
[...]
Kan je de hypotheek niet over zetten naar de holding (als je daar centjes in hebt?) Dan leen je van je eigen en betaal je de rente aan jezelf.
Is een optie die ik ook overweeg maar mijn hypotheek is klein bier
Het pensioenstelsel heeft verschillende pijlers, en voor pensioenopbouw in loondienst (pijler 2) en individueel (pijler 3) gelden andere regels.B-Real schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:14:
Als zelfstandige is je fiscaal vriendelijke pensioeninleg dus gebaseerd op voorgaand jaar cq voorgaande jaren indien niet maximaal benut. In loondienst bouw je dus wel gewoon in het jaar zelf op (om het maar zo te noemen), met een max van 35k. Toch gek voor mijn gevoel.
Een werkgever weet wat je elke maand verdient en past daar de pensioeninleg (pijler 2) op aan, dus dat kan prima in hetzelfde jaar.
Bij pijler 3 worden de cijfers van vorig jaar gebruikt, met als voordeel dat die dan ook definitief zijn. Als je zou moeten werken met een schatting (inkomen zzp + evt. loondienst + evt. pensioenopbouw loondienst) dan wordt het echt nattevingerwerk.
De komende maanden (tot 31 aug) blijf ik nog actief als freelancer en maak naar verwachting 130k omzet. Ook haal ik het jaar urencriterium in deze maanden.
Dit jaar zal ik dus mijn bedrijf zeker nog aanhouden naast mijn dienstverband.
Nou heb ik best wel wat vermogen op de zakelijke rekening staan (Eenmanszaak) en er staat ook een auto op de balans. Wat zijn nou (financieel/fiscaal) handige dingen nog te doen tijdens mijn laatste jaar/laatste maanden ondernemerschap?
Hoe bedoel je? Want zowel de auto als dat geld op die rekening zijn al van jou als prive persoon.saabfanatic schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:34:
Na 4 jaar freelancen houdt voor mij het freelance avontuur op. Per 1 sept ga ik in dienst bij mijn huidige opdrachtgever. Absoluut niet rouwig om maar het zal financieel even wennen zijn en de eerst verlof aanvraag zal ook een beetje gek voelen (maar het heeft ook weer z'n voordelen).
De komende maanden (tot 31 aug) blijf ik nog actief als freelancer en maak naar verwachting 130k omzet. Ook haal ik het jaar urencriterium in deze maanden.
Dit jaar zal ik dus mijn bedrijf zeker nog aanhouden naast mijn dienstverband.
Nou heb ik best wel wat vermogen op de zakelijke rekening staan (Eenmanszaak) en er staat ook een auto op de balans. Wat zijn nou (financieel/fiscaal) handige dingen nog te doen tijdens mijn laatste jaar/laatste maanden ondernemerschap?
Zodra je je onderneming gaat staken maak je letterlijk en figuurlijk de balans op. Als je je auto extreem hebt afgeschreven zul je dat terug moeten draaien.
Aan het eind van de rit heb je te maken met stakingswinst die je bij je IB kan opgeven.
[ Voor 11% gewijzigd door KillaZ op 18-04-2025 12:06 ]
K to the KillaZ
Er staat dat hij op de balans staat, dus dan is hij onderdeel van het zakelijke vermogen waar nog geen belasting over is betaald.KillaZ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:03:
[...]
Hoe bedoel je? Want zowel de auto als dat geld op die rekening zijn al van jou als prive persoon.
Toch zie ik dit zelf nog niet echt terug. Wat is jullie ervaring hiermee?
En hoe kijken jullie naar de toekomst? Denken jullie dat freelancen per 1 januari 2026 juist makkelijker of moeilijker zal worden?
Zelf hou in nog maar even vast aan mijn huidige project, hoop dat ik het hier nog een jaartje weet uit te houden om in ieder geval de onzekerheid van VBAR uit te zitten.
Ps; zou de Belastingdienst straks met terugwerkende kracht gaan kijken van freelancers die bij hun opdrachtgever in dienst gaan over de afgelopen jaren als schijnzelfstandige te bestempelen?
Klinkt als een standaard quote. Wat ik hoor als ik doorvraag is dat opdrachtgevers heel voorzichtig zijn.blizzard001 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:07:
De meeste recruiters die ik de laatste tijd spreek, geven aan dat de markt sinds 1 januari flink is aangetrokken. Volgens hen zijn er weer veel meer opdrachten beschikbaar voor ontwikkelaars.
En hoe kijken jullie naar de toekomst? Denken jullie dat freelancen per 1 januari 2026 juist makkelijker of moeilijker zal worden?
Ik denk dat freelancen wel eerder weer makkelijker gaat worden. Kan nog wel tot september duren.
Ik zag laatst een recruiter hetzelfde beweren, dat de markt weer is aangetrokken. En als ik het vergelijk met vorig jaar zomer (toen ik begon), is er misschien iets meer aanbod aan opdrachten. Ik ben alvast aan het rondkijken naar iets nieuws, omdat mijn huidige opdracht eind juni ophoudt. Maar echt storm loopt het nog niet. De usual suspects in mijn vakgebied (Visser & van Baars enzo) zijn ook muisstil.
Ik hoor juist het tegenovergestelde. Het staat bij mij nu ook helemaal stil en alleen 2 vage leads. Hoor dat het vanaf augustus en september juist weer wat aan kan trekken. Ben sinds begin maart op zoek, dus even kijken welk plan ik trek tot die tijd.blizzard001 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:07:
De meeste recruiters die ik de laatste tijd spreek, geven aan dat de markt sinds 1 januari flink is aangetrokken. Volgens hen zijn er weer veel meer opdrachten beschikbaar voor ontwikkelaars.
Wat rekent Visser & Van Baars tegenwoordig? Jaren terug nog 30,- per uur.Renzmeister schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:43:
I[...] Maar echt storm loopt het nog niet. De usual suspects in mijn vakgebied (Visser & van Baars enzo) zijn ook muisstil.
Ik heb geen flauw idee eerlijk gezegd. Ik zie het aantal contactmomenten met ze vooral als graadmeter voor hoe de markt er voorstaat. Maar ik zou niet zo snel met ze in zee gaan. Ik begreep hier op het forum dat je dan blij moet zijn met 70 p/u.desmond schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:52:
[...]
Wat rekent Visser & Van Baars tegenwoordig? Jaren terug nog 30,- per uur.
Jaren geleden werd ik vrijwel wekelijks door ze gebeld. Ze hadden mijn telefoonnummer ontfutseld door het hoofdkantoor van mijn toenmalige werkgever te bellen.
Stakingswinst is een klein voordeeltje bij het beeindigen maar verwacht geen grote voordelen. Mogelijk moet je een ingebrachte FOR onderbrengen bij een pensioenspaarder. Wat op de balans staat breng je naar prive en daar zul je over moeten betalen...KillaZ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:03:
[...]
Hoe bedoel je? Want zowel de auto als dat geld op die rekening zijn al van jou als prive persoon.![]()
Zodra je je onderneming gaat staken maak je letterlijk en figuurlijk de balans op. Als je je auto extreem hebt afgeschreven zul je dat terug moeten draaien.
Aan het eind van de rit heb je te maken met stakingswinst die je bij je IB kan opgeven.
Ik denk dat de 'bodem' nog bereikt moet worden. 2025 is mijn inziens een transitiejaar.blizzard001 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:07:
Veel zal afhangen van nieuwe wet en regelgeving. Of de wet VBAR of de Zelfstandigenwet.
Opdrachtgevers en tussenpartijen wensen zekerheid. Zonder zekerheid kan je na 5 jaar nog een naheffing krijgen van de BD of een van je opdrachtnemers treffen die doodleuk met terugwerkende kracht een dienstverband opeist. Dat zijn serieuze risico's.
En ondertussen trachten partijen steeds vaker de risico's te beleggen bij opdrachtnemer.
Welke dan? Ik zie ze nietsaabfanatic schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:34:
(maar het heeft ook weer z'n voordelen).
Ik merkte tot zeg eind maart ook heel weinig tot geen aanbod.blizzard001 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:07:
Wat is jullie ervaring hiermee?
Deze week weer een kleine opdracht binnen gehaald, in de toekomst meer werk als de samenwerking bevalt.
Had ook een LinkedIn post gemaakt met dat bekende a.i. action figure poppetje (was wel een van de eerste uit mijn netwerk) met een bericht dat ik nog ruimte had.
Daar heb ik 3 'leads' op gehad.
Nog 2 spoed opdrachtjes kunnen doen van een oude klant.
Dus ik zie de toekomst nu wel weer positief, ook omdat ik zelf mijn opdrachten zoek / via mijn website krijg i.p.v. recruiters, dus ben niet zo bang voor de zelfstandigenwet (ook al lopen mijn opdrachtgevers het riciso op de boetes)
Och, ik zie in mijn vakgebied het aantal aanvragen weer toenemen. De dynamiek van de waan van de dag.MacDennis76 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:45:
[...]
Ik denk dat de 'bodem' nog bereikt moet worden. 2025 is mijn inziens een transitiejaar.
Veel zal afhangen van nieuwe wet en regelgeving. Of de wet VBAR of de Zelfstandigenwet.
Opdrachtgevers en tussenpartijen wensen zekerheid. Zonder zekerheid kan je na 5 jaar nog een naheffing krijgen van de BD of een van je opdrachtnemers treffen die doodleuk met terugwerkende kracht een dienstverband opeist. Dat zijn serieuze risico's.
En ondertussen trachten partijen steeds vaker de risico's te beleggen bij opdrachtnemer.
Verder denk ik dat het wel mee zal vallen met het transitiejaar. Er ligt een plens werk, linksom of rechtsom moet het gedaan worden, iedereen denkt aan zijn eigen toekomst. Een ZZP-er die gewoon een belegde boterham wil eten en een ondernemer die in deze tijd van handelsoorlog en gerommel in het Oosten geen overdreven risico's wil nemen met vast personeel. Ik denk dat de meesten dan denken: "je kan de pot op met je VBAR, ik wil aan het werk! Daarna zie ik wel".
Want die zogenaamde duidelijkheid die ze met VBAR willen leveren is allemaal bullshit (in onze sector iig). Zie ook dit stukje op ZZP-Nederland waarop staat:
En dan denk ik: échte ondernemers?? Doe eerst eens een definitie! Want dan schep je duidelijkheid.“Het is tijd voor duidelijke wetgeving die échte ondernemers beschermt,” aldus Aartsen. (foto: Thierry Aartsen en Frank Alfrink)
De echte serieuze risico's voor de BV Nederland zitten in het afwachten wat de wetgever doet, op je handen zitten tot ze eraf vallen van de honger, in een donker tijdgat gaan zitten turen wachtend op een lichtje. Voor mij is een echte ondernemer iemand die aanpakt, ook als dat maar bij 1 opdrachtgever is voor 2 jaar samen met mensen in loondienst. Hoe ik het nu doe als ZZP-er zou ik niet kunnen doen in loondienst. Dan was ik al 3x teruggefloten. Als we gaan zitten wachten, opdrachtnemer en opdrachtgever, kan je in 2026 je tent opdoeken, over bodem gesproken.
Schijnzelfstandigen kunnen de tent opdoeken zal je bedoelen. Bedrijven/ondernemers, waaronder dus ZZP'ers, die zullen wel blijven bestaan. Steeds meer opdrachtgevers worden nu bewust van de risico's van het aannemen van een schijnzelfstandigen. De periode waarover met terugwerkende kracht een boete kan worden gevorderd neemt nu alleen maar toe. Dus ik denk eerder dat het een aflopende zaak is met wat stuiptrekkingen.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:28:
[...]
Och, ik zie in mijn vakgebied het aantal aanvragen weer toenemen. De dynamiek van de waan van de dag.
Verder denk ik dat het wel mee zal vallen met het transitiejaar. Er ligt een plens werk, linksom of rechtsom moet het gedaan worden, iedereen denkt aan zijn eigen toekomst. Een ZZP-er die gewoon een belegde boterham wil eten en een ondernemer die in deze tijd van handelsoorlog en gerommel in het Oosten geen overdreven risico's wil nemen met vast personeel. Ik denk dat de meesten dan denken: "je kan de pot op met je VBAR, ik wil aan het werk! Daarna zie ik wel".
Want die zogenaamde duidelijkheid die ze met VBAR willen leveren is allemaal bullshit (in onze sector iig). Zie ook dit stukje op ZZP-Nederland waarop staat:
[...]
En dan denk ik: échte ondernemers?? Doe eerst eens een definitie! Want dan schep je duidelijkheid.
De echte serieuze risico's voor de BV Nederland zitten in het afwachten wat de wetgever doet, op je handen zitten tot ze eraf vallen van de honger, in een donker tijdgat gaan zitten turen wachtend op een lichtje. Voor mij is een echte ondernemer iemand die aanpakt, ook als dat maar bij 1 opdrachtgever is voor 2 jaar samen met mensen in loondienst. Hoe ik het nu doe als ZZP-er zou ik niet kunnen doen in loondienst. Dan was ik al 3x teruggefloten. Als we gaan zitten wachten, opdrachtnemer en opdrachtgever, kan je in 2026 je tent opdoeken, over bodem gesproken.
VBAR etc. nieuwe wetgeving. Doet er totaal niet toe. Schijnzelfstandigen denken dat het een mysterieuze omschakeling is waardoor zij ineens niet meer als schijnzelfstandigen gezien gaan worden. In welk utopische gedachtegang dat tot stand is gekomen. Geen idee. Maar dat staat haaks op wat de regering wil. Dus situaties waarin een developer die in een scrum team als 'zzper' naast anders developers werkt. Mag niet. Gaat op korte termijn niet veranderen.
< dit stukje webruimte is te huur >
Waar houd je meer over wat betreft salaris?
Daarnaast ben ik benieuwd hoe payroll zich verhoudt tot VBAR. Is payroll toegestaan binnen dat kader?
[ Voor 37% gewijzigd door blizzard001 op 18-04-2025 16:27 ]
ik denk dat dat wel meevalt, ik zie nog genoeg developers in mijn netwerk aan nieuwe freelance opdrachten komen. Zolang er vraag is, zal dit niet verdwijnen.aex351 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:12:
[...]
Schijnzelfstandigen kunnen de tent opdoeken zal je bedoelen. Bedrijven/ondernemers, waaronder dus ZZP'ers, die zullen wel blijven bestaan. Steeds meer opdrachtgevers worden nu bewust van de risico's van het aannemen van een schijnzelfstandigen. De periode waarover met terugwerkende kracht een boete kan worden gevorderd neemt nu alleen maar toe. Dus ik denk eerder dat het een aflopende zaak is met wat stuiptrekkingen.
VBAR etc. nieuwe wetgeving. Doet er totaal niet toe. Schijnzelfstandigen denken dat het een mysterieuze omschakeling is waardoor zij ineens niet meer als schijnzelfstandigen gezien gaan worden. In welk utopische gedachtegang dat tot stand is gekomen. Geen idee. Maar dat staat haaks op wat de regering wil. Dus situaties waarin een developer die in een scrum team als 'zzper' naast anders developers werkt. Mag niet. Gaat op korte termijn niet veranderen.
Er is inmiddels genoeg jurispudentie over "hetzelfde werk doen als mensen in het scrum team", dat dit geen hard criterium is.
Maar.. we zullen het zien, ik heb zelf nog een opdracht tot eind augustus. Daarna ben ik ook wel benieuwd eigenlijk.
https://www.zipconomy.nl/...erden-blijft-sterk-dalen/
Ik ga helemaal nergens voor. Ik ben ondernemerblizzard001 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:25:
Zouden jullie eerder voor payroll gaan of voor midlancen?
Waar houd je meer over wat betreft salaris?
Daarnaast ben ik benieuwd hoe payroll zich verhoudt tot VBAR. Is payroll toegestaan binnen dat kader?
"Voor de beoordeling van een werkrelatie wordt het nu net zo belangrijk of iemand btw afdraagt, investeert in het eigen bedrijf of tijd en geld besteedt aan het werven van nieuwe klanten. Dit is in lijn met de uitspraak van de Hoge Raad, die dus uitsprak dat ondernemers en werknemers prima hetzelfde werk kunnen doen zolang de ondernemer buiten dat werk om echt als ondernemer naar buiten treedt."aex351 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:12:
[...]
Dus situaties waarin een developer die in een scrum team als 'zzper' naast anders developers werkt. Mag niet. Gaat op korte termijn niet veranderen.
Bron:
https://www.onderneming.n...heid-onder-zzpers-bekend/
Als dat kwartje nu ook eens landt in inhuurdesk-land en preferred supplier-land en bij opdrachtgevers dan kunnen we allemaal weer rustig ademhalen en ondernemen. Dus ook langere ICT projecten in een scrum team.
Ligt iets genuanceerder ..Montifaud schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:33:
[...]
"Voor de beoordeling van een werkrelatie wordt het nu net zo belangrijk of iemand btw afdraagt, investeert in het eigen bedrijf of tijd en geld besteedt aan het werven van nieuwe klanten. Dit is in lijn met de uitspraak van de Hoge Raad, die dus uitsprak dat ondernemers en werknemers prima hetzelfde werk kunnen doen zolang de ondernemer buiten dat werk om echt als ondernemer naar buiten treedt."
https://www.hogeraad.nl/a...st-geldt-rangorde-tussen/Niet uit te sluiten valt dat voor het antwoord op de vraag of een overeenkomst een arbeidsovereenkomst is, doorslaggevend is of de werkende zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt of kan gedragen, ook als andere omstandigheden wijzen op een arbeidsovereenkomst.
Het kan zich dus voordoen dat de arbeidsrelatie ten aanzien van hetzelfde werk, verricht voor dezelfde opdrachtgever, voor een werkende met ‘ondernemerschap’ geen arbeidsovereenkomst is en voor een werkende zonder ‘ondernemerschap’ wel. ‘Ondernemerschap’ in de zin van het Deliveroo-arrest heeft betrekking op de algemene (ondernemers)situatie van de werkende en kan dus ook zien op omstandigheden die zijn gelegen buiten de specifieke verhouding tussen de werkende en zijn opdrachtgever.
Anders gezegd, er is geen rangorde in de Deliveroo gezichtpunten. En de mate van ondernemersschap mag dus niet ondergeschikt zijn. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de weging van alle feiten en omstandigheden.
Ondernemer of freelancer?Tylen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:45:
[...]
Ik ga helemaal nergens voor. Ik ben ondernemer.
Hoe dan ook, aardig wat freelancers stellen deze vraag door de onrust op de markt, het minder aantal opdrachten en de huidige economische omstandigheden. Sterker nog, hier in Zweden en in buurland Finland is al twee jaar sprake van een recessie en is 10% van de beroepsbevolking werkloos. De eerste tekenen van een vergelijkbare situatie zie je ook al een tijd in Nederland, dus ik vind het heel goed dat veel freelancers op zoek zijn naar vastigheid.
En ja, zelfs als een ondernemer die minimaal 1 jaar op hetzelfde project zit, loop je risico. Dat is de reden waarom ik gestandaardiseerde diensten heb ontwikkeld en veel klanten tegelijk ondersteun, waarbij ik vaak ook opdrachten doorgeef aan andere freelancers. Dat maakt mijn huidige situatie enorm stabiel (en goedverdienend aangezien er veel overlap is tussen de werkzaamheden bij mijn klanten).
Los van of het verstandig is of niet, ik betwijfel of je daadwerkelijk wat kan met die werkloosheid cijfers. En het valt te betwijfelen of je daar nou iets meaningful uit kunt halen. Het enige wat ik zie is dat NL een duidelijke beweging naar beneden had vanaf 2013. De rest, dus ook zweden en Finland vallen meer onder noise als je het mij vraagt.Orangelights23 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 06:17:
[...]
Ondernemer of freelancer?
Hoe dan ook, aardig wat freelancers stellen deze vraag door de onrust op de markt, het minder aantal opdrachten en de huidige economische omstandigheden. Sterker nog, hier in Zweden en in buurland Finland is al twee jaar sprake van een recessie en is 10% van de beroepsbevolking werkloos. De eerste tekenen van een vergelijkbare situatie zie je ook al een tijd in Nederland, dus ik vind het heel goed dat veel freelancers op zoek zijn naar vastigheid.
En ja, zelfs als een ondernemer die minimaal 1 jaar op hetzelfde project zit, loop je risico. Dat is de reden waarom ik gestandaardiseerde diensten heb ontwikkeld en veel klanten tegelijk ondersteun, waarbij ik vaak ook opdrachten doorgeef aan andere freelancers. Dat maakt mijn huidige situatie enorm stabiel (en goedverdienend aangezien er veel overlap is tussen de werkzaamheden bij mijn klanten).
Ik zie ook niet een enorme en significante trendbreuk sinds 2 jaar. Niet in die cijfers.
:strip_exif()/f/image/ah9ybRufquvwEOASgBoXGYtv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NJX5CGVBLT7S1rBIzpVUyGh6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8RPOm7NPLOGzzlQgP6A0HmOM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ondernemer.
Ik bedien veel verschillende klanten. Daarnaast verkoop ik veel trainingen als instructeur wereldwijd. En heb ik een hardware verhuur bedrijf.
In Zweden en Finland is het wel degelijk een issue. Ik woon zelf in Zweden in een ‘goede’ buurt en ook hier zijn veel hoogopgeleide mensen werkloos en kunnen geen baan vinden - ook seniors in de IT en andere banen en sectoren die normaliter veel stabiliteit en hoge salarissen/uurtarieven bieden.zwaanenberg schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:36:
[...]
Los van of het verstandig is of niet, ik betwijfel of je daadwerkelijk wat kan met die werkloosheid cijfers. En het valt te betwijfelen of je daar nou iets meaningful uit kunt halen. Het enige wat ik zie is dat NL een duidelijke beweging naar beneden had vanaf 2013. De rest, dus ook zweden en Finland vallen meer onder noise als je het mij vraagt.
Ik zie ook niet een enorme en significante trendbreuk sinds 2 jaar. Niet in die cijfers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu is de markt compleet anders in NL (gelukkig voor mij, want veel omzet haal ik uit Nederland en de zwakke Zweeds kroon), maar het enige wat geldt voor veel freelancers is dat het verstandig is om in onzekere tijden alternatieven te bekijken. Veel mensen zijn 2008-2012 vergeten en weten niet meer hoeveel individuen en bedrijven failliet zijn gegaan door de economische malaise. Alternatieven bekijken is altijd goed.
Als je dat om je heen is dat dan wel vaak meer zeggend dat media berichten. Gek eigenlijk dat we leven in een maatschappij die steeds meer ‘tech’ wordt en dat er toch werkloosheid is in de sector. Ben zelf nu ook zoekende en merk dat er veel meer aanbod is dan vraag. Maar voelt wel gekOrangelights23 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:23:
[...]
In Zweden en Finland is het wel degelijk een issue. Ik woon zelf in Zweden in een ‘goede’ buurt en ook hier zijn veel hoogopgeleide mensen werkloos en kunnen geen baan vinden - ook seniors in de IT en andere banen en sectoren die normaliter veel stabiliteit en hoge salarissen/uurtarieven bieden.
Nu is de markt compleet anders in NL (gelukkig voor mij, want veel omzet haal ik uit Nederland en de zwakke Zweeds kroon), maar het enige wat geldt voor veel freelancers is dat het verstandig is om in onzekere tijden alternatieven te bekijken. Veel mensen zijn 2008-2012 vergeten en weten niet meer hoeveel individuen en bedrijven failliet zijn gegaan door de economische malaise. Alternatieven bekijken is altijd goed.
Zzp’ers zonder opdracht tellen niet mee in de werkloosheidscijfers, een ondernemer is geen werknemer/arbeidskracht. Dit is alleen het geval als die ondernemer besluit te solliciteren op de reguliere arbeidsmarkt en op zoek gaat naar een baan in vaste dienst.zwaanenberg schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:36:
[...]
Los van of het verstandig is of niet, ik betwijfel of je daadwerkelijk wat kan met die werkloosheid cijfers. En het valt te betwijfelen of je daar nou iets meaningful uit kunt halen. Het enige wat ik zie is dat NL een duidelijke beweging naar beneden had vanaf 2013. De rest, dus ook zweden en Finland vallen meer onder noise als je het mij vraagt.
Met andere woorden, ik denk dat in de werkelijkheid het aantal mensen zonder werk hoger ligt dan wordt gemeten volgens de definitie van het CBS.
Van cbs website: Volgens de definitie van de International Labour Organization (ILO) is iemand werkloos als hij tussen 15 en 75 jaar is, geen betaald werk heeft, actief op zoek is en beschikbaar is voor werk.mrbones92 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:34:
[...]
Zzp’ers zonder opdracht tellen niet mee in de werkloosheidscijfers, een ondernemer is geen werknemer/arbeidskracht. Dit is alleen het geval als die ondernemer besluit te solliciteren op de reguliere arbeidsmarkt en op zoek gaat naar een baan in vaste dienst.
Met andere woorden, ik denk dat in de werkelijkheid het aantal mensen zonder werk hoger ligt dan wordt gemeten volgens de definitie van het CBS.
Alleen hoe meet je actief op zoek? mensen met uitkering/ww/gedeeltelijke ziektewet? In dat geval tellen ze zzp’ers idd niet mee
Zie ik toch anders: als ik thuis dineer dan kookt mij lieve vrouw. Ook de boodschappen worden door haar gedaan. Daar heb ik zelf dus geen omkijken naar.Yucon schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:04:
[...]
De uitspraak van de HR waar je naar verwijst maakt het sowieso een heldere zaak; daarmee zijn zelfs kantinebonnetjes tijdens klantbezoeken zonder overnachting aftrekbaar. En dat vind ik persoonlijk wel twijfelachtig. Bij die zaak was ging het om iemand die al zakelijk een appartement gehuurd had. Ik kan me vinden in het standpunt van de belastingdienst dat uit eten gaan dan wel heel sterk neigt naar een keuze uit luxe. Bij een appartement kun je normaal gesproken prima koken of op z'n minst iets in de magnetron schuiven. Als je dan nog naar een restaurant gaat is het zakelijke aspect wel erg ver te zoeken.
In die situatie moet iemand die voor werk in een hotel of appartement verblijft dus veel extra tijd besteden aan boodschappen, koken en afwassen. Het gaat daarbij dus niet alleen om de kosten van de ingrediënten maar ook de kosten van de extra tijdbesteding en mentale belasting die maaltijdbereiding met zich meebrengt.
Volkomen terecht daarom dat de Hoge Raad de dinerkosten als aftrekbaar kwalificeert.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Doe je dat niet dan? Maaltijd t.b.v. overwerk 😇jadjong schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:38:
Met die logica kan de echte zzp'er (zelfstandige zonder partner) dagelijks voedsel zakelijk inboeken.
Exact expert nodig?
En als je thuis bent veegt ze je billen af, krijg je een massage met een happy end. Kun je die escort om deze reden dan ook aftrekken van de belasting?ari3 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:05:
[...]
Zie ik toch anders: als ik thuis dineer dan kookt mij lieve vrouw. Ook de boodschappen worden door haar gedaan. Daar heb ik zelf dus geen omkijken naar.
[...]
Volkomen terecht daarom dat de Hoge Raad de dinerkosten als aftrekbaar kwalificeert.
Of je neemt je vrouw mee als je toch voor lagere tijd in een appartement zit... scheelt je een hoop mentale belasting.
Op straat leven is ook een enorme mentale belasting net als zorg voor de kids. Betekent dat ik mijn huis, bed en kinderopvang ook zakelijke kan boeken? Misschien volgende keer aan vrouwlief ook maar een factuur vragen voor haar diensten.ari3 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:05:
[...]
Het gaat daarbij dus niet alleen om de kosten van de ingrediënten maar ook de kosten van de extra tijdbesteding en mentale belasting die maaltijdbereiding met zich meebrengt.