Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:08
sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:44:
[...]

Ik ben een Systeembeheerder / Cloud Engineer met een buitenlandse naam. :) De afgelopen tijd heb ik gesolliciteerd op zo’n 40 à 50 vacatures die perfect aansluiten bij mijn profiel. Helaas ontvang ik telkens dezelfde reactie: "Wij gaan verder met een andere kandidaat"

In plaats van stil te zitten en te wachten op een mogelijk ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, wil ik actief op zoek naar een opdracht. Gewoon proberen en kijken hoe ver ik kom :+
Hoeveel werkervaring heb je? De markt is momenteel vrij lastig in zn algemeenheid, seniors komen makkelijker aan een opdracht maar voor junioren is het erg lastig. Het is ook handig als je even je opleiding en technische skills vermeldt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:09
Crazy D schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:03:
[...]

Je zou ook kunnen stellen dat een opdracht van 3 jaar juist loondienst schreeuwt. Want iemand voor 5 jaar in dienst nemen is wel even iets anders dan iemand voor een klusje van 3 weken een contract aan moeten bieden... Het wordt dan zelfs een soort van core business wat je doet, terwijl bij een klus van hooguit een paar maanden het juist bij uitsteek goed verdedigen is dat je dat even tijdelijk inhuurt.
De meeste software devs zoals ikzelf, werken langduring bij opdrachtgevers. Aan agile development of projecten/producten. Dat zijn nooit korte opdrachten.

Je moet kennis opdoen van de materie, de business, de tech stack, voordat je productief bent, bent je (soms) een paar maanden verder. Opdrachtgevers investeren daarin, en vragen commitment.

Als het project afgeschaald wordt, ben jij de eerste die weg gaat, de flexibele schil. En dan weer door naar een ander project.
Dat is voor mij ondernemen, als freelancer op naar het volgende project dat ik zelf uitkies. En of dat meerdere jaren is, zou niets uit moeten maken qua zelfstandigheid/ondernemerschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:52
sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:00:
Hoi heren,

Ik zit inmiddels al acht maanden zonder opdracht. Helaas lukt het mijn detacheringsbureau maar niet om iets voor mij te vinden. In die acht maanden heb ik slechts twee gesprekken gehad.

De afgelopen drie maanden ben ik zelf actief aan het solliciteren naar een vaste baan bij overheidsinstanties, maar ook dat blijkt lastig vanwege de enorme concurrentie. Veel zzp'ers solliciteren momenteel naar een vaste dienstbetrekking, waardoor de markt verzadigd is.

Ik wil absoluut niet langer thuis zitten en heb daarom besloten om mijn kansen als zzp'er te verkennen. Het is misschien niet het juiste moment om zzp'er te worden maar ik heb geen andere keus...
Mijn inschrijving bij de KVK heb ik al tijdens de coronaperiode geregeld, dus ik kan direct aan de slag. Op dit moment doe ik een spoedonderzoek naar alle beschikbare inhuurportalen.

Hebben jullie tips of ervaring met bepaalde inhuurportalen waar ik opdrachten kan vinden? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt!
Waarom niet een andere detacheerder?

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
@sanane maar momenteel ben je in loondienst toch? Krijg je los van de afwijzingen ook uitleg over waarom je niet de gekozen kandidaat bent? Lijkt mij juist handiger te blijven en een cursus o.i.d. te volgen om beter aan te sluiten op wat de markt momenteel vraagt.

Klinkt alsof je uit loondienst gaat stappen om het dan als zzp-er te proberen. Stel als zzp-er krijg je ook geen klus, dan heb je ook geen inkomsten/salaris. Lijkt me een heel groot risico als jouw detacheerder je al niet weet te slijten.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Dat zijn interne functies, extern gaat volgens mij via brokers. Heb zelf de functies voorbij zien komen bij Strive maar Yacht zou ze ook moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:12
mrbones92 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:09:
[...]

Hoeveel werkervaring heb je? De markt is momenteel vrij lastig in zn algemeenheid, seniors komen makkelijker aan een opdracht maar voor junioren is het erg lastig. Het is ook handig als je even je opleiding en technische skills vermeldt
Ik heb 20 jaar ervaring in de IT, waarvan 15 jaar als professional. Oorspronkelijk ben ik gestart met een deeltijd HBO-opleiding System & Network Engineering. In het eerste en tweede jaar volgde ik een mix van vakken uit verschillende richtingen, zoals Business IT, Software Engineering en System/Network Engineering. Uiteindelijk besloot ik in het tweede jaar te stoppen, omdat programmeren in Java me niet echt lag. Dus helaas alleen MBO Niv4 op zak met paar microsoft certificaten.
DomiGijzen schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:17:
[...]

Waarom niet een andere detacheerder?
Dat is ook zeker een optie. Maar ben bang dat ik in zelfde situatie terecht kom.
Mirabis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:21:
@sanane maar momenteel ben je in loondienst toch? Krijg je los van de afwijzingen ook uitleg over waarom je niet de gekozen kandidaat bent? Lijkt mij juist handiger te blijven en een cursus o.i.d. te volgen om beter aan te sluiten op wat de markt momenteel vraagt.

Klinkt alsof je uit loondienst gaat stappen om het dan als zzp-er te proberen. Stel als zzp-er krijg je ook geen klus, dan heb je ook geen inkomsten/salaris. Lijkt me een heel groot risico als jouw detacheerder je al niet weet te slijten.
Helaas ontvang ik geen uitleg bij afwijzingen. Ik heb meerdere keren per e-mail gevraagd naar de reden van mijn afwijzing, maar tot nu toe zonder resultaat. Dit speelt deels ook binnen mijn huidige detacheringsorganisatie, waar meerdere collega’s momenteel zonder opdracht zitten. Er wordt zelfs van ons verwacht dat we zelf via ons netwerk een nieuwe opdracht regelen.

Mijn doel is om pas ontslag te nemen zodra ik een nieuwe opdracht heb, zodat ik de risico’s zoveel mogelijk kan minimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:33:
[...]

Ik heb 20 jaar ervaring in de IT, waarvan 15 jaar als professional. Oorspronkelijk ben ik gestart met een deeltijd HBO-opleiding System & Network Engineering. In het eerste en tweede jaar volgde ik een mix van vakken uit verschillende richtingen, zoals Business IT, Software Engineering en System/Network Engineering. Uiteindelijk besloot ik in het tweede jaar te stoppen, omdat programmeren in Java me niet echt lag. Dus helaas alleen MBO Niv4 op zak met paar microsoft certificaten.

[...]
Na 20 jaar in de IT lijkt mij werkervaring relevanter dan scholing en studie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Ah oke, diploma kan wel een ding zijn bij sommige organisaties. In de "Cybersecurity" hoek zie ik ze nog wel eens mensen met 20 jaar ervaring opzij leggen omdat ze geen "WO-diploma" hebben...

Probeer eens op Yacht te kijken. Dan krijg je ook enigzins inzicht in wat ze eisen en misschien uitsluitsel of mogelijk iets mist. Stel het is een simpel certificaat, dan is dat snel op te lossen. Bijvoorbeeld: https://yachtfreelance.ta...038e04bbbb1&feedback=true

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:36:
[...]

Na 20 jaar in de IT lijkt mij werkervaring relevanter dan scholing en studie.
Eens, maar de mensen op de inhuurdesk bij sommige organisaties delen die mening vaak niet. Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.kvkhuurtin.nl/Tender/ViewTender/1142 -> "Vragen" en hoe men daar reageert op werkervaring i.p.v. scholing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcOdn79ijnxAIlV10elXtgPOONc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mLTe3S4Tlt2F7sUgKnnQjpLe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Mirabis op 04-04-2025 16:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:20
@sanane Met het risico dat we nu gezeur krijgen over dat ik uit de schrijverswereld kom en ik niet mag oordelen over IT-banen als zzp'er.

Ik zou er nu niet voor kiezen om zzp'er te worden. De kans dat je een opdracht vindt, is nog kleiner dan dat je een baan in loondienst vindt. Je hebt eigenlijk alleen de keuze om een andere detacheerder te zoeken, of gewoon detachering helemaal uit te zwaaien en in loondienst te gaan bij een bedrijf. Dus volledig zelf vacatures zoeken en solliciteren. Er zijn talloze topics geweest van mensen die na 3-5 jaar het wel voor gezien houden en weer een andere baan zoeken.

Als je de reacties voor de hele discussie voor wie hier wel en niet welkom is even terugleest, zie je dat veel IT-ers erover klagen dat de opdrachten opgedroogd zijn en dat het moeilijk is om rond te komen. En dan komt er nog bij: weet wat er als zzp'er nog meer op je afkomt. Je krijgt de hele situatie rondom wet- en regelgeving erbij. Het is elke dag het nieuws volgen en weten wat er nu weer voor je bepaald wordt en over je wordt gezegd. Zo leuk is het allemaal niet.

Nu ben ik geen zzp-IT'er, maar gelukkig mankeert me er niets aan mijn ogen en kan ik prima lezen. Dus naar mijn mening maak je als zzp'er nog minder kans dan je nu al doet. Zelfs de mensen die al jaren zzp'er zijn, krijgen het gewoon niet voor elkaar om een opdracht te vinden en moeten hun buffer opeten.

Ligt er wel aan wat je doet, natuurlijk. Of je moet al bij de overheid terecht kunnen. Die stelt immers graag regels voor een ander, maar nooit voor zichzelf op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrbones92
sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:33:
[...]

Qua werkervaring zit je prima. Dat een detacheerder geen opdracht voor je kan vinden zegt ook wel wat over de huidige markt. Sommige werkgevers doen moeilijk over diploma's en vragen minimaal HBO/WO. Daarnaast hebben ze nu veel kandidaten om uit te kiezen mede door het groeiende aanbod aan expats dat rondloopt in de IT en de 'recessie' waar de IT-markt toch een beetje in zit.

Denk niet dat je kansen als ZZP'er toenemen, daar hebben mensen vaak nog betere cv's. Daarnaast is de markt echt slecht zoals je kunt lezen op dit forum.

Als je een andere baan zoekt is het vaak toch het makkelijkst om via via ergens binnen te komen, via portals en dergelijke komen veel sollicitaties binnen. Tot die tijd lekker bankzitten bij de detacheerder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:12
Bedankt voor de reacties!

Het grootste probleem is natuurlijk de huidige markt. Er is veel concurrentie, en bedrijven nemen de tijd om de beste kandidaat te kiezen. Hopelijk wordt er in de Tweede Kamer binnenkort iemand wakker en zorgen ze ervoor dat er wat meer stabiliteit komt op de arbeidsmarkt.

Momenteel probeer ik op drie verschillende manieren werk te vinden. De tijd zal uitwijzen wat het wordt...

1. Via mijn detacheringsbureau wachten op een opdracht.
2. Actief zoeken naar een ZZP-opdracht.
3. Doorgaan met solliciteren naar een vaste baan, met name bij de overheid.
4. Overstap maken naar een andere detacheering. ( liever niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 15:02
Deveon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:29:
[...]

Dat zijn interne functies, extern gaat volgens mij via brokers. Heb zelf de functies voorbij zien komen bij Strive maar Yacht zou ze ook moeten hebben.
Klopt. Er zijn 7 mantelpartijen en dat zijn Strive en Yacht niet. De meesten zetten wel iets op freelance.nl. De meesten gaan via een netwerk en staan dan maar kort op websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Mirabis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:40:
[...]

Eens, maar de mensen op de inhuurdesk bij sommige organisaties delen die mening vaak niet. Kijk bijvoorbeeld eens op https://www.kvkhuurtin.nl/Tender/ViewTender/1142 -> "Vragen" en hoe men daar reageert op werkervaring i.p.v. scholing.

[Afbeelding]
Natuurlijk is een papiertje relevant als het een vereiste is. Uit eigen ervaring blijkt echter dat dit voor een Cloud Engineer niet gebruikelijk is. Zelf voldoe ik ook niet aan deze eis maar als ze daarop filteren dan vermoed ik ook een stevige bureaucratische werkomgeving waar ik liever van wegblijf.

Vaak zie je deze vereisten pas op het niveau van architect waarbij je meer op management niveau dient te communiceren en wat verder op afstand van de techniek.

Heb het zelfs meegemaakt dat een externe team vervangen moest worden voor interne. Deze interne moesten echter een HBO papiertjes hebben terwijl geen enkele externe daaraan voldeed, uiteindelijk bij gebrek aan sollicitanten maar opgegeven en heeft nog jaren geduurd voordat ze geschikte kandidaten kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mirabis schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]
Wie van jullie heeft de AI-agent die dit antwoord geprogrammeerd? :D
De antwoorden op zich snap ik ook wel, beetje hetzelfde niveau als een rode bank op Marktplaats verkopen en dan vragen krijgen over de kleur....

Wil je dit soort eisen naast je neer leggen en toch kans maken dan moet je iemand intern kennen en de hele bureaucratie bypassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
jadjong schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:15:
[...]

Wie van jullie heeft de AI-agent die dit antwoord geprogrammeerd? :D
De antwoorden op zich snap ik ook wel, beetje hetzelfde niveau als een rode bank op Marktplaats verkopen en dan vragen krijgen over de kleur....

Wil je dit soort eisen naast je neer leggen en toch kans maken dan moet je iemand intern kennen en de hele bureaucratie bypassen.
Maar het is ook wel een beetje hoe graag je een opdrachtnemer wil. Blijkbaar hebben ze aanbod genoeg, want anders zie ik het voor deze opdracht somber in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Het is simpel, als een eis een bepaald diploma is en je hebt die niet dan wordt je meteen buitengesloten. Zo werkt een aanbesteding nu eenmaal. Met werk en denk niveau kun je nog wel eea onderbouwen met werkervaring (als je die hebt natuurlijk)

@sanane Als interne banen lastig zijn om te vinden, waarom zouden ze dan iemand extern inhuren. Hoogstens voor een kort project of zwangerschap oid. Maar dan is de markt groot met veel kandidaten met misschien die specifieke ervaring? Ik denk dat als je detacheerder geen opdrachten kan vinden, dat het voor jou ook lastig wordt. Ik denk dat je je energie het beste op een leuke werkgever kunt richten, misschien moet je je beter verkopen op LinkedIn oid. Na je posts heb ik iig geen idee in welke hoek je zoekt.
Als laatste, jammer dat je je hele hbo hebt laten knallen op een stukje Java programmeren. Ik heb op mijn hbo ook Pascal, c++, Java etc. Gehad en me hier gewoon even doorheen gewerkt met wat hulp van klasgenoten. Na mijn diploma meteen de zachtere kant in gedoken. Maar kan door deze achtergrond wel makkelijker met programmeurs praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 08:54
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:12:
[...]

Klopt. Er zijn 7 mantelpartijen en dat zijn Strive en Yacht niet. De meesten zetten wel iets op freelance.nl. De meesten gaan via een netwerk en staan dan maar kort op websites.
Jij zit toch ook nu bij defensie? Je bent toch ook zo binnen gekomen via 1 van die 7 partijen?

Maar don't get your hopes up, ik was kort gelden in de race voor een klus bij 1 van die 7 partijen. Mijn partij alleen al had 40 kandidaten. Afgewezen omdat iemand anders ervaring met defensie en Navo normen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:23
[...]

HeadFirst zit er wel tussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:49
[...]

Striive is toch een platform van Headfirst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 16:28
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:42:
@sanane Met het risico dat we nu gezeur krijgen over dat ik uit de schrijverswereld kom en ik niet mag oordelen over IT-banen als zzp'er.

Ik zou er nu niet voor kiezen om zzp'er te worden. De kans dat je een opdracht vindt, is nog kleiner dan dat je een baan in loondienst vindt. Je hebt eigenlijk alleen de keuze om een andere detacheerder te zoeken, of gewoon detachering helemaal uit te zwaaien en in loondienst te gaan bij een bedrijf. Dus volledig zelf vacatures zoeken en solliciteren. Er zijn talloze topics geweest van mensen die na 3-5 jaar het wel voor gezien houden en weer een andere baan zoeken.

Als je de reacties voor de hele discussie voor wie hier wel en niet welkom is even terugleest, zie je dat veel IT-ers erover klagen dat de opdrachten opgedroogd zijn en dat het moeilijk is om rond te komen. En dan komt er nog bij: weet wat er als zzp'er nog meer op je afkomt. Je krijgt de hele situatie rondom wet- en regelgeving erbij. Het is elke dag het nieuws volgen en weten wat er nu weer voor je bepaald wordt en over je wordt gezegd. Zo leuk is het allemaal niet.

Nu ben ik geen zzp-IT'er, maar gelukkig mankeert me er niets aan mijn ogen en kan ik prima lezen. Dus naar mijn mening maak je als zzp'er nog minder kans dan je nu al doet. Zelfs de mensen die al jaren zzp'er zijn, krijgen het gewoon niet voor elkaar om een opdracht te vinden en moeten hun buffer opeten.

Ligt er wel aan wat je doet, natuurlijk. Of je moet al bij de overheid terecht kunnen. Die stelt immers graag regels voor een ander, maar nooit voor zichzelf op.
Ik zit, via detachering, bij de overheid. Maar hier is alles zzp eruit gemikt. Lopende contracten worden nog afgemaakt en daarna is er voor niemand meer verlenging mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ascension schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:31:
[...]

Striive is toch een platform van Headfirst?
Geen idee, ik kom daar nooit. Ik hoef zelden zelf te zoeken. Ik word gevonden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
BlackHawkDesign schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:11:
[...]

Jij zit toch ook nu bij defensie? Je bent toch ook zo binnen gekomen via 1 van die 7 partijen?

Maar don't get your hopes up, ik was kort gelden in de race voor een klus bij 1 van die 7 partijen. Mijn partij alleen al had 40 kandidaten. Afgewezen omdat iemand anders ervaring met defensie en Navo normen had.
Ik ben binnengekomen via mezelf en heb er een passende mantelpartij bij gezocht.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gratis advies, succes ermee. Ik kan je geen succes garanderen en nee, ik heb geen enorm netwerk binnen Defensie. Dus persoonlijk kan ik niet heel veel doen voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:36:
Jij wil dat niet, maar ik zie dat sommigen hier dat juist fijn vinden. Als je je voor meerdere jaren aan 1 bedrijf wil binden, dan kun je dat imo net zo goed in loondienst doen, waarbij je dan ook betere voorwaarden (betaalde verlofdagen, doorbetaling bij ziekte, etc) hebt. Bovendien heb je dan na je werkdag geen administratie meer te doen, dus je wint wat vrije tijd terug.
Nou nee. Als ik mijn huidige grootste klant even als voorbeeld zou pakken

1) Inkomsten zouden nog niet eens 50% van mijn huidige inkomen zijn
2) Vast zitten aan die verplichte dingen als bijeenkomsten en ontwikkelplannen.
3) Niet zomaar vrij kunnen pakken. Ja ze zijn betaald, maar vrij moeten vragen sucks.
Nu zeg ik gewoon dat ik dag X er niet ben
4) Met hun machines moeten werken met allemaal crapware erop. En mijn eigen favoriete OS (Linux) niet kunnen gebruiken
5) Niet werk in de trein kunnen doen! Op het traject vereist dit eerste klas kaartjes zodat je een zitplek hebt. Met mijn eigen bedrijf is dat geen issue.
6) Mijn andere 2 (kleine) klanten zeer waarschijnlijk niet kunnen bedienen.
7) Gedoe als mijn medische issues me weer verhinderen om de hele week te werken. Gebeurd iets te vaak.
8) Ik ken mezelf. Ik ga me sowieso vervelen na 2 a 3 jaar en ben dan weer weg.

Het enige voordeel zou betaald vrij en betaalde ziekte-dagen zijn. Voor de rest zie ik alleen maar nadelen.
Tijdens de energie-crisis heb ik ook mijn buffers op moeten eten. C'est la vi, dat hoort erbij.

Het huidige project duurt iets van 2 jaar, michien 2,5 jaar.
2 miljoen regels code 2 framework versies en 1 taal-versie omhoog brengen kost nu eenmaal tijd. :?
Die wet DBA is alleen irritant omdat het klanten onzeker maakt. Ik maak me 0 zorgen over controles en evt rechtzaak gezien ik voor mijn specifieke kennis ingehuurd wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 05-04-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Yucon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:39:
[...]

Even een gewetensvraag, wat maakt dat je denkt dat het wel zou lukken een freelance opdracht te vinden als dat met een dienstverband niet lukte?

Ik denk dat de harde waarheid is dat je misschien beter wat aan skills bij kunt schaven zodat je beter aansluit bij waar vraag naar is. Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat je niet competent zou zijn. Alleen dat vraag en aanbod niet helemaal lekker aan lijken te sluiten en dat het misschien effectiever is om daar iets aan te doen.
Als ik even mezelf als voorbeeld pak: vrouw met wat medische issues.
Werk vinden was op zich het probleem niet, maar contract verlenging ho maar (zeker toen in nog onder de 30 was..........).
En nu als freelancer 0 problemen. Ja tijdens de energie-crisis was het meh, maar verder geen problemen de laatste 10 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
Deveon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:29:
[...]

Ik krijg ze zelf van Defensie binnen via ncim.nl in mijn mailbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
hackerhater schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:36:
[...]

Als ik even mezelf als voorbeeld pak: vrouw met wat medische issues.
Werk vinden was op zich het probleem niet, maar contract verlenging ho maar (zeker toen in nog onder de 30 was..........).
En nu als freelancer 0 problemen. Ja tijdens de energie-crisis was het meh, maar verder geen problemen de laatste 10 jaar.
Ik heb ook chronische ziektes en begrijp heel goed dat zzp dan een stuk handiger is dan in loondienst. Ik heb elke zes weken prikken in mijn trommelvliezen nodig en lig er daarna twee dagen uit. En ik ben tussendoor ook nog gewoon duizelig en dergelijke.

De wet DBA draait niet alleen om specialistische kennis hebben. Het is slechts één criterium die net zo zwaar weegt als de andere negen. Dus kijk vooral ook even naar de rest van die criteria. Je mag best 2 jaar bij een opdrachtgever zitten, als je dat goed kunt uitleggen en nog wel laat zien dat je ondernemerschap uitoefent, zelf investeert in bijscholing of een nieuwe laptop en dergelijke.

Ik zeg het nog eens: één criterium niet halen, maakt je geen schijnzelfstandige. Andersom: één criterium wel halen maakt je ook niet meteen niet schijnzelfstandig. Het gaat om het gehele plaatje. Als dat in orde is, hoop ik voor je dat je mag blijven zzp’en. Ik heb zo’n ziekte waarbij her in de bijstand of emigreren is, als ik niet zou mogen zzp’en.

Ik heb een bloedhekel aan NSC, maar ik hoop dat de VBAR erdoor komt. Die pakt voor mij gunstiger uit dan die andere intiatiefwet, waarbij zelf een aov regelen verplicht wordt. Die kan ik niet krijgen, juist door mijn ziekte. Volgens de VVD zou dat een noodzakelijke voorwaarde worden en dan is het wel einde verhaal. Ook al voldoe ik nu aan vrijwel elk criterium, op misschien twee na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
@Dennisweb
Zoals ik al zei: ik maak me geen zorgen erom. Like alleen de duur van de opdracht + aantal uur per week is waar ze over zouden kunnen zeuren. Voor de rest is alles in orde. Inclusief reclame maken/naam bekendheid geven (inclusief talks op conferenties/meetups), bijscholing via conferenties, etc.
Over laptops gesproken: moet eens een nieuwe uit gaan zoeken. De huidige is bijna afgeschreven :)

In mijn geval qua medische issues: ik ben hartpatiente en moet dus om de zoveel tijd op controle komen, maar dat is nog niet eens de grootste issue. Maar mijn hormoon cyclus schakelt me 2 a 3 dagen per maand half/helemaal uit. En daar is niks aan te doen. Ja mijn eierstokken verwijderen, maar dat geeft weer andere problemen.

Vroeger met loondienst was het zo'n gedoe, vooral met verlengingen. Ze mogen een vrouw er niet op af rekenen dat ze in de vruchtbare leeftijd zit, maar de praktijk is vaak anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02:07
Hoe zit het eigenlijk met de markt voor zzp/freelance in de data Analytics hoek? Microsoft Power BI, Fabric enz.
Ik hoor links en rechts af en toe dat het taai is, maar niet zo extreem als ik hier lees.
En wij doen zelf consultancy in die hoek en zitten juist ramvol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
hackerhater schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:51:
@Dennisweb
Zoals ik al zei: ik maak me geen zorgen erom. Like alleen de duur van de opdracht + aantal uur per week is waar ze over zouden kunnen zeuren. Voor de rest is alles in orde. Inclusief reclame maken/naam bekendheid geven (inclusief talks op conferenties/meetups), bijscholing via conferenties, etc.
Over laptops gesproken: moet eens een nieuwe uit gaan zoeken. De huidige is bijna afgeschreven :)

In mijn geval qua medische issues: ik ben hartpatiente en moet dus om de zoveel tijd op controle komen, maar dat is nog niet eens de grootste issue. Maar mijn hormoon cyclus schakelt me 2 a 3 dagen per maand half/helemaal uit. En daar is niks aan te doen. Ja mijn eierstokken verwijderen, maar dat geeft weer andere problemen.

Vroeger met loondienst was het zo'n gedoe, vooral met verlengingen. Ze mogen een vrouw er niet op af rekenen dat ze in de vruchtbare leeftijd zit, maar de praktijk is vaak anders.
Helemaal top. Compleet vergelijkbaar met mijn verhaal. Bij mij is vooral het aantal uur per week een criterium dat ik niet haal. Maar bijna niemand met ons, denk ik.

Ze mogen mij ook niet afrekenen op mijn Ménière. Maar toen ik jaren geleden stageliep, kreeg ik al te horen dat werken in loondienst er niet in zou zitten. Ik was te vaak afwezig en ziek en ze zouden bij loondienst me er dan bij een functioneringsgesprek eruit gooien vanwege onvoldoende functioneren. Omdat ik er vaak niet ben, is het functioneren niet te beoordelen. “Ben je nou een vijf of een acht waard?”

Als ondernemer loopt het al jaren fantastisch. Leuke opdrachtgevers, veel te doen, veel afwisseling. Ik werk een paar uurtjes per dag en kan ervan rondkomen. Krijg wel toeslagen en zit in een sociale huurwoning. Maar die zekerheid heb ik ook wel graag. Juist omdat er periodes zijn dat ik compleet uitgeschakeld ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
hackerhater schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:51:
@Dennisweb

Wat ik persoonlijk echt totale onzin vind is die focus op naamsbekendheid, websites en reclame maken. Ik doe daar helemaal niets aan. De reden is heel simpel: Mijn opdrachten zijn bijna altijd via de overheid en gaan daarmee bijna altijd via marktplaatsen of brokers. Dus een website en reclame maken heeft geen toegevoegde waarde. Ik moet zorgen dat ik toegang heb tot die opdrachten door zelf een account te hebben of door een tussenpartij de vinden die dat voor mij regelt. En dat is in de regel nooit een probleem. Dat betekent dat reclame maken, een website onderhouden of actief naamsbekendheid verwerven zakelijk geen toegevoegde waarde heeft. Als ik ooit bij een rechter terecht kom kan ik dat prima uitleggen en het is juist een hele zakelijke beslissing om geen tijd en middelen te investeren in iets wat geen toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hackerhater
@Afas
It maak geen reclame in de traditionele zin, al heb ik wel een website met gegevens.
De reclame is in principe de talks die ik houd, dat geeft me naambekendheid.
Bij de huidige klant herkende een van de mensen bij het kennismakingsgesprek mijn naam van een van de meetups.
Het geeft me net dat streepje voor :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Afas schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:58:
[...]
Wat ik persoonlijk echt totale onzin vind is die focus op naamsbekendheid, websites en reclame maken. Ik doe daar helemaal niets aan. De reden is heel simpel: Mijn opdrachten zijn bijna altijd via de overheid en gaan daarmee bijna altijd via marktplaatsen of brokers. Dus een website en reclame maken heeft geen toegevoegde waarde. Ik moet zorgen dat ik toegang heb tot die opdrachten door zelf een account te hebben of door een tussenpartij de vinden die dat voor mij regelt. En dat is in de regel nooit een probleem. Dat betekent dat reclame maken, een website onderhouden of actief naamsbekendheid verwerven zakelijk geen toegevoegde waarde heeft. Als ik ooit bij een rechter terecht kom kan ik dat prima uitleggen en het is juist een hele zakelijke beslissing om geen tijd en middelen te investeren in iets wat geen toegevoegde waarde heeft.
Draai het om, ben blij dat je zo makkelijk een paar plusjes krijgt. Klus op een zaterdagochtend een wordpress site met je naam en telnr in elkaar, bestel voor 100 euro pennen en wat muismatjes en je hebt een plusje. Ondernemen is soms ook gewoon niet principeel tegendraads doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Yucon schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:09:
[...]

Draai het om, ben blij dat je zo makkelijk een paar plusjes krijgt. Klus op een zaterdagochtend een wordpress site met je naam en telnr in elkaar, bestel voor 100 euro pennen en wat muismatjes en je hebt een plusje. Ondernemen is soms ook gewoon niet principeel tegendraads doen.
Och, ik heb wel een website, wel een LinkedIn, maar ook geen pennen en kaartjes. Al het werk gebeurt online. Ik ga niet naar meetings en talks. Daar heb ik geen tijd en energie voor. Als het leuk is, ga ik één keer per jaar naar een beurs.

Ik denk dat je met alleen een website en een LinkedIn-profiel er wel al bent. Overigens doe ik weinig met LinkedIn. Krijg een beetje de kriebels van dat medium. Maar goed, ben goed vindbaar, adverteer wel eens op sites waar meer mensen uit de contentwereld op zitten. Laten we vooral niet doen alsof je een groot spandoek met je bedrijfslogo moet ophangen. Timmer zo’n visitekaartje website in elkaar en je bent klaar. Niemand zei dat je er 200 pagina’s aan content op hoeft te zetten. Zeg ik, als iemand die content verkoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 04:26
[...]
Post af en toe wat op LinkedIn en je maakt reclame, die eis is heel makkelijk te halen met een paar minuten per maand werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:27
[...]
Wat ik persoonlijk echt totale onzin vind is die focus op naamsbekendheid, websites en reclame maken. Ik doe daar helemaal niets aan.
Welke focus?

In de Deliveroo gezichtspunten worden deze zaken niet genoemd.
Ook niet in de Toelichting Beoordeling Arbeidsrelaties van de BD.
In de Ondernemers Check van de BD komen deze vragen ook niet voor.

Van belang is dat je je als ondernemer gedraagt. Het hebben van een website en het adverteren met je diensten draagt daar aan bij. Ergens ook weer letterlijk investeringen, kan je dat punt tevens maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
MacDennis76 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:11:
[...]

Welke focus?

In de Deliveroo gezichtspunten worden deze zaken niet genoemd.
Ook niet in de Toelicht Beoordeling Arbeidsrelaties van de BD.
In de Ondernemers Check van de BD komen deze vragen ook niet voor.

Van belang is dat je je als ondernemer gedraagt. Het hebben van een website en het adverteren met je diensten draagt daar aan bij. Ergens ook weer letterlijk investeringen, kan je dat punt tevens maken.
Dit klopt. Het gaan niet alleen om websites, visitekaartjes en dergelijke. Het gaat er zelfs om hoe je praat. Heb je het over een betaalde factuur, of over salaris. Heb je het over een opdracht, of werk. Heb je het over een werkgever, of een opdrachtgever. Wat mij betreft wordt het wel een beetje mierenneuken in de marge zo. Ik maak mezelf 'salaris' over, omdat ING bij je creditcard een check doet hoeveel 'salaris' je binnenkrijgt. Zet je er 'vergoeding' neer, dan pikt het controlesysteem het niet en wordt je aanvraag geweigerd.

Als je het zo strikt zou naleven als de Belastingdienst wil, heeft niemand bij ING nog een creditcard en kun je dat alleen krijgen als je in loondienst bent. Maar het lijkt me als zoiets een doorslaggevende factor zou moeten zijn, je dan ruimschoots aan de andere criteria ook niet voldaan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Dennisweb schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:17:
[...]

Dit klopt. Het gaan niet alleen om websites, visitekaartjes en dergelijke. Het gaat er zelfs om hoe je praat. Heb je het over een betaalde factuur, of over salaris. Heb je het over een opdracht, of werk. Heb je het over een werkgever, of een opdrachtgever. Wat mij betreft wordt het wel een beetje mierenneuken in de marge zo. Ik maak mezelf 'salaris' over, omdat ING bij je creditcard een check doet hoeveel 'salaris' je binnenkrijgt. Zet je er 'vergoeding' neer, dan pikt het controlesysteem het niet en wordt je aanvraag geweigerd.

Als je het zo strikt zou naleven als de Belastingdienst wil, heeft niemand bij ING nog een creditcard en kun je dat alleen krijgen als je in loondienst bent. Maar het lijkt me als zoiets een doorslaggevende factor zou moeten zijn, je dan ruimschoots aan de andere criteria ook niet voldaan hebt.
Sorry maar dat is echt dikke onzin. Ik heb vorig jaar een cc aangevraad bij ING, dat kon idd niet via de standaard procedure maar kostte me 1 telefoontje en een mailtje. Het was echt geen enkel probleem. Wat krommer is, is dat ik bij dezelfde bank een hypotheek heb (toevallig een jaar daarvoor afgesloten) maar vanwege privacy kunnen ze die info niet zien. Dus kon ik dezelfde jaarcijfers mailen als die ze al hadden :)

Maar, even los daarvan.. het _is_ voor jou als prive persoon toch ook salaris? Je maakt dat alleen over vanaf je zakelijke rekening (als prive opnamen bij eenmanszaak, als BV is het ook echt salaris). "Arbeidsloon (ook vaak loon, salaris, maandgeld of traktement) is de (meestal financiële) tegenprestatie voor arbeid." Jij levert arbeid voor je bedrijf, en als bedankje daarvoor maak je geld aan je zelf over. Salaris (of arbeidsloon, maandgeld) dus.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

jesselhh schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:15:
[...]

Post af en toe wat op LinkedIn en je maakt reclame, die eis is heel makkelijk te halen met een paar minuten per maand werken.
Had iemand al gezegd dat je die uren kunt schrijven om je uren criterium te halen? :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
@Crazy D Ik heb geen BV, dus zou ik het ‘privé-opname’ moeten noemen. Maar ik noem het gewoon salaris.

Nog even iets anders, voor wie denkt dat een factuurtje sturen voldoende is om geen arbeidsovereenkomst te hebben, maar zzp’er te zijn. Nee, dus: https://www.zipconomy.nl/...maar-is-dat-wel-degelijk/

Nu hoor ik je denken: “huh? :? Maar een andere rechter zegt toch dat dit wel voldoende is?”

Ja. Het ligt er maar net aan welke rechter je het vraagt en het is dus bijzonder dat rechtbanken zo verschillend denken over zzp’ers. Je zou meer eenduidige rechtspraak verwachten. Het laat ook zien dat het maatwerk is.

Maar het gaat dus meer over waar we het al vaker over hebben gehad: moet je vakantiedagen doorgeven, is het werk structureel, werk je op dezelfde manier als werknemers en dergelijke. Lees het artikel maar door. Dan snap je wat ik bedoel (in algemene zin, niet speciaal voor Crazy D).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Dennisweb schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:30:
@Crazy D Ik heb geen BV, dus zou ik het ‘privé-opname’ moeten noemen. Maar ik noem het gewoon salaris.
In je boekhouding heet het prive opname. Wat jij er voor omschrijving op je overboeking aan geeft maakt niets uit. Je kunt ook bij de C&A pinnen met je zakelijke pas, en het toch als prive opname boeken.
moet je vakantiedagen doorgeven
Het is altijd een combinatie van factoren maar het is raar dat 'doorgeven van vakantiedagen' als minpunt wordt gezien. Wel als er goedkeuring voor gevraagd wordt, maar melden "volgende week woensdag ben ik er niet" lijkt me vrij normaal eigenlijk. Tenzij je een opdracht hebt die je gewoon op datum X moet opleveren natuurlijk, maar dan heb je het al weer over ander type opdrachten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
hackerhater schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:04:
@Afas
De reclame is in principe de talks die ik houd, dat geeft me naambekendheid.
Bij de huidige klant herkende een van de mensen bij het kennismakingsgesprek mijn naam van een van de meetups.
Herkenbaar en ik sta maar heel weinig op een podium; max eens per jaar.

Tussen talks op (kleine) conferenties en de gratis cursus die ik nu twee jaar voor WICCA heb gegeven, heb ik al een paar momenten gehad waar ik werd uitgenodigd om eens over een opdracht te komen praten.
Yucon schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:09:
[...]

Ik lees heel graag, zowel voor het werk als voor de lol. Er zijn een paar vakinhoudelijke boeken waar ik echt achter sta; kwaliteit die ik graag deel. Duurder dan een paar pennen, maar ik heb een stapel van elk van die boeken, klaarliggen om weg te geven... aan leerlingen, aan collega's, aan stagiairs en afstudeerders.

Sticker met de bedrijfsnaam binnenin en een kort berichtje van mij in de kaft is dubbel leuk voor de ontvanger: een goed boek, en een bedankje van mij :)

[ Voor 42% gewijzigd door Liegebeest op 06-04-2025 10:38 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
Stefangrp schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:55:
Hoe zit het eigenlijk met de markt voor zzp/freelance in de data Analytics hoek? Microsoft Power BI, Fabric enz.
Ik hoor links en rechts af en toe dat het taai is, maar niet zo extreem als ik hier lees.
Slechter maar nog wel te doen. De tarieven zijn wel lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vraagje, heeft iemand hier ook een website waar diensten op worden verkocht? En hoe doet die dat met de factuurnummering?

Ik wil het makkelijker maken om een dienst (welke ik reeds heb) makkelijker aan te bieden door het via de website te verkopen. Maar mijn consultancy uren lopen via moneybird en hanteren dus een eigen facureringnummer die diensten van de website krijgen dan een eigen factuurnummer. Zou dit een probleem opleveren (denk het niet maar zou het graag opvolgend willen hebben ;))

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
Tylen schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:21:
Vraagje, heeft iemand hier ook een website waar diensten op worden verkocht? En hoe doet die dat met de factuurnummering?

Ik wil het makkelijker maken om een dienst (welke ik reeds heb) makkelijker aan te bieden door het via de website te verkopen. Maar mijn consultancy uren lopen via moneybird en hanteren dus een eigen facureringnummer die diensten van de website krijgen dan een eigen factuurnummer. Zou dit een probleem opleveren (denk het niet maar zou het graag opvolgend willen hebben ;))
Je mag meerdere reeksen gebruiken voor factuurnummers, zolang ze maar uniek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
Ik gebruikte voor de verkoop van producten Ecwid, werkt als een trein; goede software.

Zoals m'n voorganger zei: zolang de factuurnummers maar uniek zijn en blijven is er niets aan de hand. Ik heb verschillende klanten en eigenlijk heb ik geen eenduidige factuurnummer opmaak. :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
Hielko schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:23:
[...]

Je mag meerdere reeksen gebruiken voor factuurnummers, zolang ze maar uniek zijn.
Ik dacht altijd uniek en opvolgend. Je mag wel meerdere reeksen hebben, maar ze mogen niet willekeurig zijn.

https://www.belastingdien...turen_maken/factuureisen/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Diensten met een D laten beginnen en consultancy met een C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Thanks. Ik heb even genoeg info. Ik ga maar eens de een webshop maken. 🫣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:29

In Moneybird kun je daarvoor de Externe facturen module gebruiken, met eigen nummering t.o.v. je reguliere uitgaande facturen dat is geen probleem. Veel webshop tools hebben wel een MB koppeling waardoor je webshop facturen ook automatisch Moneybird ingeschoten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Metalman schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:27:
[...]

In Moneybird kun je daarvoor de Externe facturen module gebruiken, met eigen nummering t.o.v. je reguliere uitgaande facturen dat is geen probleem. Veel webshop tools hebben wel een MB koppeling waardoor je webshop facturen ook automatisch Moneybird ingeschoten worden.
https://webtalis.nl/woocommerce-moneybird/

Dit is goud. Dat word knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:09
RichieB schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 20:28:
Het eerste jaar dat ik ZZP-er was heb ik 12 flessen champagne als kerstpakket gekocht voor mijn "relaties". Daar heb ik nog lang plezier van gehad omdat die allemaal bij mij in huis woonden. :-)
Representatiekosten, heel belangrijk! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Stefangrp schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:55:
Het stikt van de powerbi zzp’ers omdat het relatief makkelijk te leren is. Hierdoor vrij lage tarieven 70-80 per uur, dat is met de huidige inflatie te laag. Maarja als er weinig werk is, wil altijd wel iemand het doen voor dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 17-09 06:26
mrbones92 schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:51:
[...]

Het stikt van de powerbi zzp’ers omdat het relatief makkelijk te leren is. Hierdoor vrij lage tarieven 70-80 per uur, dat is met de huidige inflatie te laag. Maarja als er weinig werk is, wil altijd wel iemand het doen voor dat geld.
Dat ligt aan wat en hoe je het verkoopt... ik verkoop het met consultancy en mijn tarieven zitten heel veel hoger dan wat je hier noemt.... en het is meer dan druk genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Laatst online: 02:07
Ja dan lever je dus ook meer waarde dan iemand die de knopjes kan indrukken.
Wij doen het ook zo. Consultancy vorm (geen detachering), meedenken over data strategie, architectuur, adoptie, borging enz.
En ik durf wel te beweren dat we qua kwaliteit bovenaan de martk zitten.
Uurtarieven ruim boven de 100 en werk zat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
coldasice schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:27:
[...]

Dat ligt aan wat en hoe je het verkoopt... ik verkoop het met consultancy en mijn tarieven zitten heel veel hoger dan wat je hier noemt.... en het is meer dan druk genoeg...
Ja als je eigen sales doet dan wel, via een broker is vaak 85eur beetje de max. Zij moeten er ook aan verdienen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Stefangrp schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:54:
Ja dan lever je dus ook meer waarde dan iemand die de knopjes kan indrukken.
Wij doen het ook zo. Consultancy vorm (geen detachering), meedenken over data strategie, architectuur, adoptie, borging enz.
En ik durf wel te beweren dat we qua kwaliteit bovenaan de martk zitten.
Uurtarieven ruim boven de 100 en werk zat
Dat is een normaal tarief voor consultancy wat er is ook meer overhead. Als mensen op de bank zitten of niet 100% billable zijn moet je daar ook marge voor inbouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
[...]

Ik wil geen herhaling van de discussie die er een week geleden was, maar mijn tarief is nu 90, en met 80 of 75 zou ik nog prima rondkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 01:54
Metalman schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:27:
[...]

Moneybird heeft tegenwoordig ook een eigen winkel(tje). Nog wat beperkt in functionaliteit maar als het genoeg is voor je use case werkt t prima. https://www.moneybird.nl/functies/online-verkopen/. Via de API kan je er nog wat meer mee.

Ook geen gedoe met nummering ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
jantje_beton schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:09:
[...]

Ik wil geen herhaling van de discussie die er een week geleden was, maar mijn tarief is nu 90, en met 80 of 75 zou ik nog prima rondkomen
Het lijkt mij ook een zeer riant tarief voor iets wat blijkbaar niet zo moeilijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:08

Destruction

(ex-)Automonteur

Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:32:
[...]

Wat mij betreft zijn jullie in ieder geval meer dan welkom, ik heb dankzij deze discussie mijn vrijdag weer mooi gevuld :P Beetje discussie is nog nooit iemand minder van geworden.
Van een beetje discussie zeker niet nee :) Alleen dingen als "egoïsme" vind ik dan weer niet zo passen in zo'n discussie ;)

* Destruction heeft een concreet aanbod gehad van een oud opdrachtgever en gaat hier serieus over nadenken. Het zal waarschijnlijk een einde maken aan de inhuur tak van mijn onderneming, voor m'n opdrachtgevers (en hun klanten) zal dat een minder leuk bericht worden. Maar dan hoef ik mij (voor mezelf that is...) niet meer druk te maken om het DBA verhaal.

Van de andere kant, ik heb mijn knie gesloopt vorige week en nu moet ik het even rustig aan doen. Dat is nu een probleem, als ik dit aanbod aanneem hoef ik vrijwel geen fysiek zwaar werk meer te doen. Da's gezien mijn lichamelijke klachten natuurlijk interessant. We hebben het dan over loondienst, parttime.

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 08-04-2025 09:46 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 17-09 06:26
mrbones92 schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:09:
[...]

Ja als je eigen sales doet dan wel, via een broker is vaak 85eur beetje de max. Zij moeten er ook aan verdienen natuurlijk.
Mwhoa, ik ken iemand die dit voor een hele grote consultancy partij deed voor 400+ per uur aan eindklanten, op strategisch niveau.... ieder vakgebied heeft een hele range van 60 tot 400+... ik vind dit wat denigrerend over komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:47
Destruction schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:44:
[...]

Van een beetje discussie zeker niet nee :) Alleen dingen als "egoïsme" vind ik dan weer niet zo passen in zo'n discussie ;)
Ik gebruikte heel bewust de term 'gepercipieerd egoïsme' bij mijn reactie op Dennis en gaf bij jou aan dat het zo over komt – die nuance is belangrijk als je me daarover citeert. Ik presenteerde het daarmee niet als feit, maar hoe het als beeldvorming op mij overkwam. Voor zover ik weet, heb ik dat ook respectvol onderbouwd met argumenten. Je kunt daar van alles van vinden, maar volgens mij is een (goed) onderbouwde mening een onderdeel van een discussie, ook als je het niet eens wordt met elkaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Faust1946 op 08-04-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sth87
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17-09 13:58
hier toevallig iemand ervaring met opzet van Teams Phone?
los van de configuratie blijkt het bekomen van een nummer via operator connect voor een kleine zelfstandige wel een beproefing, als ook de licenties die hiervoor nodig zijn blijkbaar best tricky om er aan te komen.
Ik heb dus al mijn eigen tenant, en dacht hoe moeilijk kan het zijn...
Ik heb dus maar 1 nummer nodig, maar wil een Auto Attendant en Call Queue opzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
sth87 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:57:
hier toevallig iemand ervaring met opzet van Teams Phone?
los van de configuratie blijkt het bekomen van een nummer via operator connect voor een kleine zelfstandige wel een beproefing, als ook de licenties die hiervoor nodig zijn blijkbaar best tricky om er aan te komen.
Ik heb dus al mijn eigen tenant, en dacht hoe moeilijk kan het zijn...
Ik heb dus maar 1 nummer nodig, maar wil een Auto Attendant en Call Queue opzetten.
Is dit niet beter iets voor een eigen topic in Netwerken? Kan me voorstellen dat je dan misschien meer input krijgt van Teams specialisten

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avani
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-09 16:39
jadjong schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:49:
[...]

Het lijkt mij ook een zeer riant tarief voor iets wat blijkbaar niet zo moeilijk is.
Ik vind "niet zo moeilijk" wel erg kort door de bocht. Er zit zo veel verschil in snel een dashboard in elkaar klikken of in een complex data landschap hele data analyses doen, met wellicht een stuk data engineering erbij.

Bij elke tak van sport heb je verschillende gradaties. Niet elke website wordt in een uurtje met Wordpress in elkaar geconfigureerd bijvoorbeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:16
Helaas stopt de politie met de inhuurdesk ;w

Members only:

Zo'n intermediar, dat zal een soort HeadFirst/Striive/Magnit worden?
Vind het een jammer dat ze er een intermediair tussenzetten.

Ze voegen eigenlijk niks toe, vangen per uur weer zoveel euro en doen een voorselectie die totaal nergens over gaat.
Reageerde vorig jaar op een opdracht waar Windows Server 2016 een eis was. Gaf aan dat ik kennis heb van Windows 2008 tot en met 2022. Afgewezen want geen kennis van 2016 8)7 8)7 8)7

Waarom met intermediars het doel "zzp’ers en andere toeleveranciers te laten meedingen" beter kan worden behaald dan via een DAS inhuurdesk snap ik niet echt.

Weet iemand hoe die contracten zijn? Tussen een opdrachtgever en een intermediair? Zit er een max op de marge die ze mogen vragen?
En hoe voorkomen ze dat de opdrachten niet gaan naar een zusterpartij die mensen aanneemt om de opdracht te kunnen vervullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Als de politie de aanbesteding goed wegzet, hoeft dit allemaal geen issue te zijn. Er zijn wel meer grote partijen die dit proces door zo'n tussenpartij laten managen en daar heel duidelijke afspraken over maken (o.a. over wie welke kosten betaald). Het gaat de politie natuurlijk heel veel proceswerk rondom contratering en betaling schelen.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
Hmmbob schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:51:
Als de politie de aanbesteding goed wegzet, hoeft dit allemaal geen issue te zijn. Er zijn wel meer grote partijen die dit proces door zo'n tussenpartij laten managen en daar heel duidelijke afspraken over maken (o.a. over wie welke kosten betaald). Het gaat de politie natuurlijk heel veel proceswerk rondom contratering en betaling schelen.

***members only***
Die paar euro komt hoe dan ook uit jouw zak, onderdeel van dit soort aanbestedingen is dat het goedkoper wordt niet duurder.

Als zij geen paar euro pakten had je die zelf kunnen pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Nee, als ik gewoon "mijn gevraagde tarief" krijg, dan komt er helemaal niets uit mijn zak.

En dat de inhurende partij dan een whopping 3eur/uur aan Myler betaalt is niet mijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hmmbob schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:00:
Nee, als ik gewoon "mijn gevraagde tarief" krijg, dan komt er helemaal niets uit mijn zak.

En dat de inhurende partij dan een whopping 3eur/uur aan Myler betaalt is niet mijn probleem.
Een tussenpartij pakt ook niet altijd "van jouw tarief", die rekenen een tarief aan de klant en jij kunt een bepaald tarief rekenen, tarief klant minus marge. Volgens mij is er niemand die vraagt: wat is je tarief. Wat, 125? Ok dan rekenen wij 125 door aan de klant en kun jij 120 factureren 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
Faust1946 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:47:
[...]

Ik gebruikte heel bewust de term 'gepercipieerd egoïsme' bij mijn reactie op Dennis en gaf bij jou aan dat het zo over komt – die nuance is belangrijk als je me daarover citeert. Ik presenteerde het daarmee niet als feit, maar hoe het als beeldvorming op mij overkwam. Voor zover ik weet, heb ik dat ook respectvol onderbouwd met argumenten. Je kunt daar van alles van vinden, maar volgens mij is een (goed) onderbouwde mening een onderdeel van een discussie, ook als je het niet eens wordt met elkaar.
Nou, weet je. Volgens mijn psycholoog zou ik egoïstischer moeten worden. Dus óf ik moet dit vieren als een nieuwe mijlpaal die bereikt is, of het wordt een gevalletje ‘is het weer niet goed.’

De tijd dat ik me wat aantrek van wat men op Tweakers van mij vindt, is wel al heel lang voorbij. Ik heb al lang geleerd dat sommige mensen op Tweakers zich vaak beter vinden dan de rest. Dan mag je zelf beslissen of je je aangesproken voelt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bertuslambertus schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:23:
Ze voegen eigenlijk niks toe, vangen per uur weer zoveel euro en doen een voorselectie die totaal nergens over gaat.
Reageerde vorig jaar op een opdracht waar Windows Server 2016 een eis was. Gaf aan dat ik kennis heb van Windows 2008 tot en met 2022. Afgewezen want geen kennis van 2016 8)7 8)7 8)7
Kwestie van leren hoe je in een aanbesteding inschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Members only:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

[...]

PowerBI != Fabric.

PowerBI (Desktop) is voornamelijk dashboarding en ja dat is relatief makkelijk te leren. Er is wel een gigantisch kwaliteitsverschil. Meeste PowerBI'ers(Ook ZZP'ers) kunnen nauwelijks een sterschema in elkaar flansen.

Fabric is ETL, datawarehousing etc.. Die tarieven lopen met gemak tot 150 euro per uur. Dan moet je PySpark/Scala kennen, Sterschema/datamodellering, DAX, SQL, KQL etc..

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 14:54
Zo'n riant uurtarief zou ik ook vragen als ik met Fabric zou moeten werken :P

Maar even zonder dollen, ik moet beter leren onderhandelen. Ik zit beduidend lager dan 150 p/u en doe vergelijkbaar werk in vergelijkbare omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Bejit schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:22:
[...]

PowerBI != Fabric.

PowerBI (Desktop) is voornamelijk dashboarding en ja dat is relatief makkelijk te leren. Er is wel een gigantisch kwaliteitsverschil. Meeste PowerBI'ers(Ook ZZP'ers) kunnen nauwelijks een sterschema in elkaar flansen.

Fabric is ETL, datawarehousing etc.. Die tarieven lopen met gemak tot 150 euro per uur. Dan moet je PySpark/Scala kennen, Sterschema/datamodellering, DAX, SQL, KQL etc..
Je sleept nu Fabric erbij terwijl ik het puur over powerbi dashboarding heb. Het lijkt mij duidelijk dat je voor data engineering meer geld kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een vraagje voor de ZZP'ers hier. Ik heb van de week een factuur ontvangen van Digital Ocean voor een server en omdat ik in mijn account ook mijn BTW-ID heb opgegeven staat er nu geen BTW bedrag op de factuur. Ik zie dat als ik mijn BTW-ID zou verwijderen er wel 21% op de volgende factuur zal komen.

Schijnbaar is de BTW dan verlegd zoals dat heet maar hoe voer ik deze factuur op in mijn administratie? "BTW verlegd in NL" of "BTW niet van toepassing"? De factuur is ook in USD en niet in EUR.

Subtotal: 25.20 USD
Tax (VAT): 0.00 USD
Total: 25.20 USD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Executor16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:55:
Een vraagje voor de ZZP'ers hier. Ik heb van de week een factuur ontvangen van Digital Ocean voor een server en omdat ik in mijn account ook mijn BTW-ID heb opgegeven staat er nu geen BTW bedrag op de factuur. Ik zie dat als ik mijn BTW-ID zou verwijderen er wel 21% op de volgende factuur zal komen.

Schijnbaar is de BTW dan verlegd zoals dat heet maar hoe voer ik deze factuur op in mijn administratie? "BTW verlegd in NL" of "BTW niet van toepassing"? De factuur is ook in USD en niet in EUR.

BTW verlegd in NL, 21% erover berekenen en deze bij de voorbelasting weer aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Dennisweb schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:00:
[...]

BTW verlegd in NL, 21% erover berekenen en deze bij de voorbelasting weer aftrekken.
Ok, is het niet makkelijker om dan gewoon je BTW nummer niet op te geven zodat het normaal op de factuur komt te staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:29
Executor16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:02:
[...]

Ok, is het niet makkelijker om dan gewoon je BTW nummer niet op te geven zodat het normaal op de factuur komt te staan :)
Ik neem aan dat je boekhoudpakket dit automatisch verwerkt dus dan maakt het niet uit. Of je nou "21% BTW" of "BTW verlegd" aanklikt: het vereist dezelfde hoeveelheid kliks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50

Bejit

Svenska Faderland

mrbones92 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:19:
[...]

Je sleept nu Fabric erbij terwijl ik het puur over powerbi dashboarding heb. Het lijkt mij duidelijk dat je voor data engineering meer geld kan vragen.
Stefangrp quote ging over PowerBI/Fabric. Een verduidelijking leek me wel op zn plaatst.

En ook voor goede dashboarding mensen betaal je snel 100+.
Renzmeister schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:16:
Zo'n riant uurtarief zou ik ook vragen als ik met Fabric zou moeten werken :P

Maar even zonder dollen, ik moet beter leren onderhandelen. Ik zit beduidend lager dan 150 p/u en doe vergelijkbaar werk in vergelijkbare omgevingen.
Geld wel voor de echte specialisten met veel ervaring, zowel technisch als functioneel. Ook lengte van opdracht doet veel met tarief. Als je een korte opdracht hebt en echt bekend staat als specialist haal je de 150 wel ja.

Gemiddeld voor langere opdrachten zit ik nu tussen de 110 en 125 p/u.

[ Voor 43% gewijzigd door Bejit op 09-04-2025 14:46 ]

Systeempje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
Executor16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:02:
[...]

Nee! Als je dat doet moet je de BTW terugvragen in het land waar het is afgedragen en dat is een gedoe, zeker als het om een klein bedrag gaat.

Je mag alleen BTW aftrekken als de leverancier een Nederlands BTW-nummer heeft. Anders BTW verleggen of het volledige bedrag inclusief BTW als kosten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ascension schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:02:
[...]

Nee! Als je dat doet moet je de BTW terugvragen in het land waar het is afgedragen en dat is een gedoe, zeker als het om een klein bedrag gaat.

Je mag alleen BTW aftrekken als de leverancier een Nederlands BTW-nummer heeft. Anders BTW verleggen of het volledige bedrag inclusief BTW als kosten pakken.
Oke maar dan dus ook niet zelf 21% bovenop het bedrag rekenen en gebruiken bij voorbelasting zoals hierboven werd aangegeven? Ik heb die 21% zelf niet betaald dus dan kan ik het ook niet aftrekken bij de kwartaalaangifte / voorbelasting toch?

Dit bedrag is in Euro van mijn rekening afgeschreven. Dan is dat totale bedrag toch gewoon “kosten” in mijn boekhouding en doe ik voor de rest niets met btw (niet van toepassing).

[ Voor 15% gewijzigd door Executor16 op 09-04-2025 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22
Ze ver ik weet moet je als er geen btw op de factuur staat, dat invullen bij 4A of 4B, afhankelijk of dat van binnen of buiten de EU is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
Executor16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:55:

Ik boek het euro-bedrag wat daadwerkelijk afgeschreven is met de code "Verwerving buiten de EU 21%" in moneymonk, de rest komt automatisch goed. Voorbeeldje van mijn ChatGPT subscription die gewoon rechtstreeks van mijn Knab wordt afgeschreven (lang leve die nieuwe debit cards):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IjWjxTr0dl8EEKtojtTGNIKojQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oM6oMn4GmRjbV2oGjkxJhfMf.png?f=user_large

en dan gebeurt er onder water dit mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onTA0wUjSR2kwghE89Re05uqeqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFfk7WerZFsfs1cPa6REjjxf.png?f=fotoalbum_large

Microsoft boek je overigens onder "21% binnen EU", want die factuur komt uit Ierland.

[ Voor 19% gewijzigd door Hmmbob op 09-04-2025 15:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leftblank
  • Laatst online: 19-09 14:50
@Executor16 ik kan alleen zeggen dat goede boekhoudsoftware je leven een stuk makkelijker maakt en fouten voorkomt. Als je bijvoorbeeld Moneybird of MoneyMonk pakt en de juiste BTW-tarieven kiest dan hoef je hier niet over na te denken en kun je er ook geen fouten mee maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hackerhater
Inderdaad het vakje "21% buiten Europa".
Dan zal het automatisch goed komen op de aangifte, als je een goed boekhoud pakket gebruikt.

Dan zal de 21% er automatisch op geteld worden in je boekhouding en ook direct weer als voorbelasting eraf getrokken worden.
Ik heb bijvoorbeeld Mailbox voor mijn email en dat gaat netjes onder de noemer "21% binnen Europa" (ze zitten in Duitsland).

[ Voor 51% gewijzigd door hackerhater op 09-04-2025 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 23:05
Hoe boeken jullie facturen/invoices van buiten de EU met 21% btw?
In eerste instantie dacht ik dat ik de 21% btw gewoon kon verrekenen, maar mijn boekhouder zag dat anders. Nu boek ik het als “Buiten EU 21%”. Het nadeel hiervan is dat de btw dan niet terug te vorderen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
@UrbanSnEAky sorry, las verkeerd. Als ik de BTW betaald heb en niet kan verrekenen boek ik m in met 0% BTW. Trek dan dus volledige bedrag incl BTW af als kosten en vraag niks terug.

[ Voor 68% gewijzigd door Ascension op 09-04-2025 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:05
Leftblank schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:32:
@Executor16 ik kan alleen zeggen dat goede boekhoudsoftware je leven een stuk makkelijker maakt en fouten voorkomt. Als je bijvoorbeeld Moneybird of MoneyMonk pakt en de juiste BTW-tarieven kiest dan hoef je hier niet over na te denken en kun je er ook geen fouten mee maken.
Ik kan niet vaak genoeg vertellen hoe goed ik Jorrt vind!!!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Hoeveel tijd zijn jullie per maand kwijt aan zelf de boekinghouding doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:22
Misschien een uurtje. Bij mij is het niet zo spannend. Heb denk ik max 5 in/uitgaande facturen. Ik laat alleen de inkomstenbelasting wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Marc3l schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:25:
Ze ver ik weet moet je als er geen btw op de factuur staat, dat invullen bij 4A of 4B, afhankelijk of dat van binnen of buiten de EU is.
Dit staat op de factuur.

DigitalOcean, LLC
105 Edgeview Drive, Suite 425, Broomfield, CO, 80021
VAT#: EU528002224

Het adres is in de USA maar het BTW nummer lijkt Europees of zie ik dat verkeerd?

Ik gebruik trouwens KNAB boekhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ecological schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:57:
[...]

Ik kan niet vaak genoeg vertellen hoe goed ik Jorrt vind!!!
Jorrt heb ik drie maanden gehad, twee jaar geleden. Ik vond het een drama met al die schermpjes die overal heen en weer naartoe schuiven. Weet niet of dat nu nog zo is.

Ik gebruik sindsdien naar tevredenheid MoneyMonk. De boekhouder die de IB jaarlijks doet, is MoneyMonk adviseur. Dus die is blij met mijn keuze. MoneyMonk is niet perfect. De app is niet compleet en het dashboard is desktop only. Dus er zijn wel wat verbeterpuntjes. Maar ik vind het veel beter dan klooien met Excel sheets en fout na fout maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Executor16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:58:
[...]

Dit staat op de factuur.

DigitalOcean, LLC
105 Edgeview Drive, Suite 425, Broomfield, CO, 80021
VAT#: EU528002224

Het adres is in de USA maar het BTW nummer lijkt Europees of zie ik dat verkeerd?

Ik gebruik trouwens KNAB boekhouden.
Dan zie Hmmbob in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Het EU nummer boeit niet voor je (DigitalOcean moet dat hebben om zaken te mogen doen in de EU met consumenten, waar de 21% wél voor in rekening wordt gebracht); er is jouw bedrijf geen BTW in rekening gebracht op een dienst die in NL weél BTW-plichtig zou zijn, dus dat moet je zelf doen. Dat doe je door te kiezen voor "Verwerving buiten de EU 21%" of iets wat daar op lijkt in Knab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jesselhh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:30:
N uurtje ofzo. Doe het vaak ff tussendoor als ik op een Teams call aan t wachten ben ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
UrbanSnEAky schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:30:
Hoe boeken jullie facturen/invoices van buiten de EU met 21% btw?
In eerste instantie dacht ik dat ik de 21% btw gewoon kon verrekenen, maar mijn boekhouder zag dat anders. Nu boek ik het als “Buiten EU 21%”. Het nadeel hiervan is dat de btw dan niet terug te vorderen is.
Dit is niet juist, dan betaal je nog een keer BTW (op de achtergrond weliswaar). Dit is de juiste werkwijze:
Ascension schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:55:
@UrbanSnEAky sorry, las verkeerd. Als ik de BTW betaald heb en niet kan verrekenen boek ik m in met 0% BTW. Trek dan dus volledige bedrag incl BTW af als kosten en vraag niks terug.
Je boekt het gehele bedrag inclusief lokaal betaalde BTW gewoon als kosten, met 0% NL BTW (want die heb je lokaal al betaald)

Mooi voorbeeld hiervoor zijn ook je tankbonnetjes in Duitsland, Oostenrijk, Italië etc :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 09-04-2025 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
jesselhh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:30:
Uurtje per kwartaal om alle afschrijven in te boeken, facturen te downloaden en BTW aangifte te doen. Per maand max tien minuten voor het versturen van facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28
Uurtje per week want ik ben er niet goed in + uren schrijven doe ik ook in dan programma
Pagina: 1 ... 621 ... 643 Laatste