Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
fry77 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:19:
[...]

OP de radio werd gesproken over "er moet een voorziening zijn". Dat kan een pand zijn, kapitaal of een verzekering.

[...]

Dit zou ik ook het liefts zien,als er dan iets verpicht moet worden. Pensioen en AOV op minimum niveau, de rest kun je zelf doen.
Ik heb geen van die voorzieningen. Ik heb geen pand, kapitaal en een verzekering kan ik niet aan komen. Dan is het dus einde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Dennisweb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:37:
[...]

Ik heb geen van die voorzieningen. Ik heb geen pand, kapitaal en een verzekering kan ik niet aan komen. Dan is het dus einde verhaal.
Ik ken jouw situatie verder natuurlijk niet maar loop je dan ook niet gewoon een groot risico?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
ColeJ schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:47:
[...]

Ik ken jouw situatie verder natuurlijk niet maar loop je dan ook niet gewoon een groot risico?
Als chronisch zieke zzp'er? Ja, maar hoe had het anders gemoeten, dan? Ik ben te ziek om in loondienst te werken, want geen werkgever wil mij hebben. Ik kan geen aov krijgen, want ik ben chronisch ziek. Ik krijg zorgtoeslag en huurtoeslag en woon in een sociale huurwoning. De verplichte aov was voor mij juist een mooie aanvulling geweest, omdat je dan voldoet aan de regels en wetten die ze willen stellen.

Als daar geen acceptatieplicht op komt, kan ik niet verder. Dan eindig ik in de bijstand of moet ik emigreren. Ik zeg je eerlijk dat ik dan liever dat laatste dan dat eerste doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Dennisweb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:00:
[...]

Als chronisch zieke zzp'er? Ja, maar hoe had het anders gemoeten, dan? Ik ben te ziek om in loondienst te werken, want geen werkgever wil mij hebben. Ik kan geen aov krijgen, want ik ben chronisch ziek. Ik krijg zorgtoeslag en huurtoeslag en woon in een sociale huurwoning. De verplichte aov was voor mij juist een mooie aanvulling geweest, omdat je dan voldoet aan de regels en wetten die ze willen stellen.

Als daar geen acceptatieplicht op komt, kan ik niet verder. Dan eindig ik in de bijstand of moet ik emigreren. Ik zeg je eerlijk dat ik dan liever dat laatste dan dat eerste doe.
Maar dan heb je nu dus oo niks.

En deed jij geen meerdere klanten met meerdere losse opdrachten? Dan van je sowieso niet onder "ons" probleem toch?

EN een verplichte AOV gaat automatisch met verplichte acceptatie. Daarom is dat kreng ook zo duur en zinloos (UWV) qua hoogte van de uitkering.

Er werd gesproken over aantoonbaar iets geregeld hebben, Ik verwacht dat de verplichte AOV (al danniet verplicht maar als optie) er gewoon komt. Net als een verplichting aan te sluiten bij een pensioenuitvoerder als je niet kan aantonen iets anders te hebben.

En jouw situatie (onverzekerbaar etc etc) is ook juist de groep waarvan men wil dat er een vorm van bescherming komt.

[ Voor 4% gewijzigd door fry77 op 03-04-2025 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Dennisweb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:00:
[...]

Ik ben te ziek om in loondienst te werken, want geen werkgever wil mij hebben.
Denk je dat of heb je dat meerdere keren ondervonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:18

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:51:

Ik ben chronisch ziek en kan niet eens aan een aov komen. Handen omhoog voor wie hetzelfde probleem heeft. Als ze dit verplicht willen maken, moeten ze een acceptatieplicht invoeren. Anders voorzie ik dat veel zzp’ers de bijstand in moeten.
Dit dus. OF een acceptatieplicht, OF mensen vanwege chronische gezondheidsklachten van die verplichting uitzonderen omdat dit naar verzekeringsfraude zou stinken.

Ik vermoed zomaar dat het gezien mijn lichamelijke klachten in aanmerking komen voor een betaalbare AOV een lastig verhaal zou kunnen gaan worden. En een paar honderd euro per maand in één of ander fonds duwen? Daar voel ik niks voor, dan spaar ik zelf wel (deed ik toch al).

Nou is er een kleine kans dat ik gedeeltelijk ergens in loondienst ga maar ook als dat doorgaat blijf ik ook zelf ondernemen en dus gaat dit onderwerp - gok ik - ook zeker voor mij gelden.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 03-04-2025 15:34 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
@fry77 Als er bescherming komt voor mijn groep, vind ik dat prima. Als wij juist uit de zzp-wereld worden gedrukt omdat we ziek zijn, vind ik dat helemaal niet prima.

Ik heb inderdaad meerdere opdrachtgevers en allemaal losse opdrachten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Ik zou steeds grager de VAR terugzien.

Ten eerste gebruikt iedereen die oude zooi nog voor de ondernemerstoets. Maar eigenlijk zit alles erin.

Intentie meerdere klanten. Ja, maar zonder de idioot strakke focus op kalenderjaar. Daarnaast zit binnen de intentie ook het extern ondernemerschap, zie ook recente jurispudentie over die it'r die een dienstverband claimde maar werd afgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:05
fry77 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:21:
Ik zou steeds grager de VAR terugzien.

Ten eerste gebruikt iedereen die oude zooi nog voor de ondernemerstoets. Maar eigenlijk zit alles erin.

Intentie meerdere klanten. Ja, maar zonder de idioot strakke focus op kalenderjaar. Daarnaast zit binnen de intentie ook het extern ondernemerschap, zie ook recente jurispudentie over die it'r die een dienstverband claimde maar werd afgewezen.
Dat gezever over meerdere klanten elke keer. Een langduring ICT project is maar 1 klant. En dan dus geen energie meer over voor iets anders, ook geen kruimelklusjes.

Als ze nu een gewoon zeggen: meerdere klanten, bijvoorbeeld minimaal 3 in 5 jaar, daar heb je veel meer aan en dat gaat echt ook schijnzelfstandigheid in het hogere tariefsegment tegen.

Maar het is allemaal zo flauw, een ITer van bv Cap/Atos etc mag 100 jaar op een klus blijven zitten, moppert niemand over.

NB: hier een artikel met 7 pagina' verduidelijking over de initiatiefwet.
https://www.linkedin.com/...vity:7313427959472689152/

[ Voor 7% gewijzigd door Montifaud op 03-04-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Zouden ze een vangnet zoals Zzuper ook als een ‘voorziening’ zien? Ik wil best zoiets afsluiten, als dat ook echt nut heeft. Niet dat we straks landen op een verplichte verzekering zelf regelen, waarbij je als chronisch zieke wordt geweigerd.

Voor de goede orde: ik wil heel graag blijven ondernemen. Je zou kunnen zeggen: ga lekker de bijstand in, dat is wel zo veilig. Maar ik zou zeggen: de overheid moet werken als chronisch zieke juist aanmoedigen, niet tegenwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Montifaud schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:37:
[...]

Dat gezever over meerdere klanten elke keer. Een langduring ICT project is maar 1 klant. En dan dus geen energie meer over voor iets anders, ook geen kruimelklusjes.

Als ze nu een gewoon zeggen: meerdere klanten, bijvoorbeeld minimaal 3 in 5 jaar, daar heb je veel meer aan en dat gaat echt ook schijnzelfstandigheid in het hogere tariefsegment tegen.

Maar het is allemaal zo flauw, een ITer van bv Cap/Atos etc mag 100 jaar op een klus blijven zitten, moppert niemand over.

NB: hier een artikel met 7 pagina' verduidelijking over de initiatiefwet.
https://www.linkedin.com/...vity:7313427959472689152/
Je zou ook kunnen stellen dat een opdracht van 3 jaar juist loondienst schreeuwt. Want iemand voor 5 jaar in dienst nemen is wel even iets anders dan iemand voor een klusje van 3 weken een contract aan moeten bieden... Het wordt dan zelfs een soort van core business wat je doet, terwijl bij een klus van hooguit een paar maanden het juist bij uitsteek goed verdedigen is dat je dat even tijdelijk inhuurt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:44
Crazy D schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:03:
[...]

Je zou ook kunnen stellen dat een opdracht van 3 jaar juist loondienst schreeuwt. Want iemand voor 5 jaar in dienst nemen is wel even iets anders dan iemand voor een klusje van 3 weken een contract aan moeten bieden... Het wordt dan zelfs een soort van core business wat je doet, terwijl bij een klus van hooguit een paar maanden het juist bij uitsteek goed verdedigen is dat je dat even tijdelijk inhuurt.
Aan de andere kant, ik ben in het verleden nooit ergens in loondienst gegaan om ergens 3/5 jaar te zitten. Bij mij was dat altijd met het idee er heel lang te zitten. Maar veranderde interesses, collega’s, frictie en allerlei andere zaken zorgen dat je dan rond gaat kijken (of niet). Als het een echt leuk bedrijf is met leuke werkzaamheden kan het best voor 10/20 jaar zijn. Als het van te voren duidelijk is, het is dit project, dat duurt 1, 2, of 3 jaar maar daarna is het klaar vind ik wel een heel andere insteek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
Het blijft meer van hetzelfde, meer van hetzelfde onzinnige gekakel. Alles over een kam geschoren.

Ik blijf erbij, als ik, samen met mijn opdrachtgever, willens en wetens geen loondienstverband aan willen gaan, en voor 5 jaar elkaar een dienst bewijzen, waarom zou dat dan loondienst moeten zijn als wij beiden vinden van niet? Wat als ik keurig mijn IB en OB betaal, spaar voor later, me verzeker tegen arbeidsongeschiktheid, waarom is dat dan niet goed genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:11:
Het blijft meer van hetzelfde, meer van hetzelfde onzinnige gekakel. Alles over een kam geschoren.

Ik blijf erbij, als ik, samen met mijn opdrachtgever, willens en wetens geen loondienstverband aan willen gaan, en voor 5 jaar elkaar een dienst bewijzen, waarom zou dat dan loondienst moeten zijn als wij beiden vinden van niet? Wat als ik keurig mijn IB en OB betaal, spaar voor later, me verzeker tegen arbeidsongeschiktheid, waarom is dat dan niet goed genoeg?
Omdat het niet voldoet aan de criteria in de wet VBAR. Je kan niet je eigen regels maken, dat doet de wetgever voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Shinji schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:08:
[...]

Aan de andere kant, ik ben in het verleden nooit ergens in loondienst gegaan om ergens 3/5 jaar te zitten. Bij mij was dat altijd met het idee er heel lang te zitten. Maar veranderde interesses, collega’s, frictie en allerlei andere zaken zorgen dat je dan rond gaat kijken (of niet). Als het een echt leuk bedrijf is met leuke werkzaamheden kan het best voor 10/20 jaar zijn. Als het van te voren duidelijk is, het is dit project, dat duurt 1, 2, of 3 jaar maar daarna is het klaar vind ik wel een heel andere insteek.
Even advocaat van de duivel: ik ken tal van mensen die afstuderen en in loondienst bij een SEO-bureau aan de slag gaan. Een jaar later zijn ze alweer weg. Dat heeft niks te maken met een tijdelijk contract, maar alles met dat het totaal geen leuke club is om voor te werken. Ik heb ze ook een tijd lang voorzien van teksten. Maar ze behandelden me echt alsof ik bij ze in dienst was en daar heb ik toen iets van gezegd. Daarna huurden ze me niet meer in. Blij toe, want dit was een club waarvan je meteen wist dat ze je richting schijnzelfstandigheid duwen.

Wat ik bedoel te zeggen: de tijd van 25 jaar in loondienst werken voor dezelfde werkgever is al heel lang voorbij. Bij de nieuwe generatie is jobhoppen de trend. Als iemand langer dan 5 jaar blijft, is dat al heel bijzonder.

Ik zie opdrachten voor zzp’ers meer als iets tijdelijks. Dus je werkt bijvoorbeeld 3 maanden voor een opdrachtgever. Liefst voor meerdere opdrachtgevers tegelijk. Maar vijf jaar vind ik wel heel erg loondienst hoor. Overigens ben ik het ook niet met alles eens. Wat mij betreft moet drie maanden voor één opdrachtgever werken, gewoon kunnen. Dat doen aannemers ook. Ik ken weinig mensen die in loondienst gaan met de intentie om over drie maanden al te vertrekken. Dus daar verkrampt de wet te veel.

Moet ik eerlijk zeggen: ik werk ook langere tijd voor mijn opdrachtgevers als schrijver. Niet contractueel, maar ze komen steeds weer terug met een nieuwe opdracht. Soms met 40 teksten, soms met 70. Ik heb ook al meegemaakt dat mijn opdrachtgevers steeds ‘schuiven’: de opdrachtgever waar ik drie jaar geleden veelal voor werkte, laat zich nu nooit meer horen. Heeft amper nog opdrachten.

Dat had ik al voorzien en dus was ik al bezig met het zoeken van nieuwe opdrachtgevers. En zo schuiven sommige opdrachtgevers steeds verder weg in mijn planning, in ruil voor nieuwe opdrachtgevers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:57:
Voor de goede orde: ik wil heel graag blijven ondernemen. Je zou kunnen zeggen: ga lekker de bijstand in, dat is wel zo veilig. Maar ik zou zeggen: de overheid moet werken als chronisch zieke juist aanmoedigen, niet tegenwerken.
Exact dit! Genoeg mensen die met hier en daar een klein duwtje in de rug niet thuis hoeven te zitten met een uitkering. Maar dan moeten ze 't allemaal niet te lastig of te duur gaan maken, want dan houdt 't natuurlijk op.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Dennisweb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:19:
[...]

Even advocaat van de duivel: ik ken tal van mensen die afstuderen en in loondienst bij een SEO-bureau aan de slag gaan. Een jaar later zijn ze alweer weg. Dat heeft niks te maken met een tijdelijk contract, maar alles met dat het totaal geen leuke club is om voor te werken. Ik heb ze ook een tijd lang voorzien van teksten. Maar ze behandelden me echt alsof ik bij ze in dienst was en daar heb ik toen iets van gezegd. Daarna huurden ze me niet meer in. Blij toe, want dit was een club waarvan je meteen wist dat ze je richting schijnzelfstandigheid duwen.

Wat ik bedoel te zeggen: de tijd van 25 jaar in loondienst werken voor dezelfde werkgever is al heel lang voorbij. Bij de nieuwe generatie is jobhoppen de trend. Als iemand langer dan 5 jaar blijft, is dat al heel bijzonder.

Ik zie opdrachten voor zzp’ers meer als iets tijdelijks. Dus je werkt bijvoorbeeld 3 maanden voor een opdrachtgever. Liefst voor meerdere opdrachtgevers tegelijk. Maar vijf jaar vind ik wel heel erg loondienst hoor. Overigens ben ik het ook niet met alles eens. Wat mij betreft moet drie maanden voor één opdrachtgever werken, gewoon kunnen. Dat doen aannemers ook. Ik ken weinig mensen die in loondienst gaan met de intentie om over drie maanden al te vertrekken. Dus daar verkrampt de wet te veel.

Moet ik eerlijk zeggen: ik werk ook langere tijd voor mijn opdrachtgevers als schrijver. Niet contractueel, maar ze komen steeds weer terug met een nieuwe opdracht. Soms met 40 teksten, soms met 70. Ik heb ook al meegemaakt dat mijn opdrachtgevers steeds ‘schuiven’: de opdrachtgever waar ik drie jaar geleden veelal voor werkte, laat zich nu nooit meer horen. Heeft amper nog opdrachten.

Dat had ik al voorzien en dus was ik al bezig met het zoeken van nieuwe opdrachtgevers. En zo schuiven sommige opdrachtgevers steeds verder weg in mijn planning, in ruil voor nieuwe opdrachtgevers.
Dat zie ik inderdaad ook gebeuren, en is volgens mij vooral in de eerste paar jaren een ding, vrijwel iedereen in mijn kennissenkring (in loondienst) neemt een baan aan met de intentie ergens lang te blijven, zolang de functie en de sfeer goed zijn. Het komt natuurlijk regelmatig voor dat die twee een paar jaar later geen match meer zijn maar de intentie is echt anders dan wil je project x doen en daarna is het klaar. En waar leg je dan de grens, even als je voorbeeld, aannemers, waarom mag dat dan 3 maanden, en niet een jaar tot je huis af is? Of twee jaar tot je flat af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Verwijderd schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:13:
[...]

Omdat het niet voldoet aan de criteria in de wet VBAR. Je kan niet je eigen regels maken, dat doet de wetgever voor jou.
Hij heeft het natuurlijk over waarom ze de wet niet zo maken dat dat mag, als in, wat is er op tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Shinji schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:47:
[...]

Dat zie ik inderdaad ook gebeuren, en is volgens mij vooral in de eerste paar jaren een ding, vrijwel iedereen in mijn kennissenkring (in loondienst) neemt een baan aan met de intentie ergens lang te blijven, zolang de functie en de sfeer goed zijn. Het komt natuurlijk regelmatig voor dat die twee een paar jaar later geen match meer zijn maar de intentie is echt anders dan wil je project x doen en daarna is het klaar. En waar leg je dan de grens, even als je voorbeeld, aannemers, waarom mag dat dan 3 maanden, en niet een jaar tot je huis af is? Of twee jaar tot je flat af is?
Zo’n aannemer zal een jaar nodig hebben om iets te bouwen. Maar vast geen vijf jaar. Vijf jaar lang rondlopen zonder te ondernemen, vind ik geen ondernemen. Dan heb je echt de schijn tegen. Vijf jaar is een heel lange tijd en biedt wel heel veel zekerheid.

Ik snap de vraag: “waar trek je de grens?” Ik zou zeggen: maximaal een jaar en dat vind ik al lang. Maar het is natuurlijk wel maatwerk wat de Belastingdienst doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Shinji schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:08:
[...]

Dan verander je de insteek naar "je komt in dienst om dit project op te pakken, en daarna is er wel weer iets anders" :) Net als met veel ZZP werk, blijkt er als het originele project is afgerond, genoeg werk te zijn om je daarna ook nog een tijd bezig te houden. En het kan ook, net als met ZZP werk, na 6 maanden zo tegenvallen dat je weg wilt. En ook dat kan gewoon.

Ik zeg niet dat het zo moet, maar er wordt continue geroepen dat ZZP vooral een heel stuk flexibele schil is. Dus mijn vraag is dan, hoe flexibel is je schil als de intentie is dat het een project van 3 jaar draait.
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:11:

Dat zal mij persoonlijk ook een zorg zijn, als beiden ermee akkoord gaan. Maar... aan de andere kant, als een opdrachtgever jou vraagt, wil je in loondienst, is de kans dat je hetzelfde per maand te besteden hebt als nu nogal klein. En dan komen de financiële motieven opeens om de hoek kijken, en er zijn er maar weinigen hier die een stap terug in inkomen willen maken. En dat is weer het gevolg van de "machtspositie" van ZZP'ers op dit moment: er zijn niet voldoende mensen die in loondienst willen maar wel als ZZP'er ingehuurd kunnen worden. Je zou in dat verband dus ook kunnen vragen, is de opdrachtgever vrijwillig een overeenkomst met een ZZP'er aan het aangaan of is het noodgedwongen: niemand te vinden voor loondienst maar het werk moet gedaan worden.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Crazy D schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 08:08:
[...]

Ik zeg niet dat het zo moet, maar er wordt continue geroepen dat ZZP vooral een heel stuk flexibele schil is. Dus mijn vraag is dan, hoe flexibel is je schil als de intentie is dat het een project van 3 jaar draait.
Ik zou ook zeggen dat als ZZP'er werken met contracten voor langere tijd behoorlijk naar verkapte loondienst stinkt. Als ZZP'er/ondernemer moet je dat imo echt niet willen. Ik werk zelf nooit met contracten, want dat is iets voor loondienst. Ik wordt gevraagd voor een dienst, ik stuur een offerte zodat ze weten wat die dienst moet kosten, ze gaan akkoord, ik ga aan het werk en zodra ik klaar ben met de klus stuur ik de factuur. Zij betalen, done deal. Da's ook direct een vrij duidelijk begin en eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:53:
[...]

Ik zou ook zeggen dat als ZZP'er werken met contracten voor langere tijd behoorlijk naar verkapte loondienst stinkt. Als ZZP'er/ondernemer moet je dat imo echt niet willen. Ik werk zelf nooit met contracten, want dat is iets voor loondienst. Ik wordt gevraagd voor een dienst, ik stuur een offerte zodat ze weten wat die dienst moet kosten, ze gaan akkoord, ik ga aan het werk en zodra ik klaar ben met de klus stuur ik de factuur. Zij betalen, done deal. Da's ook direct een vrij duidelijk begin en eind.
Dat klinkt mooi maar voor veel ZZP'ers werkt het zo niet. Zeker als je met de overheid te maken hebt, heb je vaak te maken met een DAS of een andere vorm van transparant inkoopsysteem met een model overeenkomst van opdracht. De opdrachten die ik doe lenen zich vaak ook lastig voor een resultaatsverplichting omdat ik te maken heb met medeoverheden en besluitvorming met een politiek randje.

Ik zit wel in het oog van de DBA storm en het droogt flink op. Deze week wel een klein lichtpuntje, op 2 mogelijke opdrachten een inschrijving gedaan. Dus het lijkt erop dat er toch weer iets meer ruimte ontstaat hoewel het nog steeds maar een fractie is van wat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:53
Dennisweb schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:19:
[...]

Laat ik vooropstellen dat ik het liefst werk doe dat helder is afgebakend, met duidelijke deliverables over een kort tijdbestek. Maar in mijn vakgebied – GRC en Informatiebeveiliging – kost het nu eenmaal tijd om iets duurzaam neer te zetten. Juist omdat je níét die consultant wil zijn die, zoals je soms bij de big four ziet, iets over de schutting gooit en de organisatie vervolgens veel succes wenst.

Ik begrijp dat dit vanuit jouw type werk misschien lastig voor te stellen is, maar drie maanden is echt niet realistisch bij de organisaties waarvoor ik werk (los van het feit dat de aard van mijn werk zich daar niet voor leent). In zo’n korte periode kun je bij een grote, complexe organisatie nog maar net in kaart brengen hoe de lijnen lopen en wie je bij wat moet betrekken. Wil je echt waarde toevoegen bij ingewikkelde opdrachten, dan zit je al snel op zes tot negen maanden. En als er daarna nog meer werk ligt dat aansluit of aanvullend is, waarom zou je dan een nieuwe consultant laten instappen die dezelfde leercurve opnieuw moet doorlopen, terwijl je al iemand hebt die de organisatie kent en weet waar hij moet zijn om dingen geregeld te krijgen?

Bottom line: de beperkte blik waarmee er momenteel naar zzp'ers gekeken wordt, heeft ons een draak van een wet opgeleverd. Laten we die fout niet herhalen. Richt je wetgeving op de échte problemen in de markt, niet op het sentiment van “als je lang ergens zit, ben je vast schijnzelfstandig” – want eerlijk gezegd: who cares? Ik zou graag zien dat de criteria zich daarop richten en op zich biedt het haakje van de sector-specifieke aanpak wel hoop dat hier ruimte voor komt in het concept initiatiefwetsvoorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Afas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:57:
[...]

Dat klinkt mooi maar voor veel ZZP'ers werkt het zo niet. Zeker als je met de overheid te maken hebt, heb je vaak te maken met een DAS of een andere vorm van transparant inkoopsysteem met een model overeenkomst van opdracht. De opdrachten die ik doe lenen zich vaak ook lastig voor een resultaatsverplichting omdat ik te maken heb met medeoverheden en besluitvorming met een politiek randje.
Dan klinkt het alsof het werk als ZZP'er in die sector ten einde zal gaan komen. Misschien is het verstandig om te kijken op welke manieren je jezelf als ondernemer nog meer kunt vermarkten?

Of toch loondienst overwegen. Dan loop je geen risico's meer mbt DBA.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 04-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:48
Ondertussen de coalitie rollebollend over straat over wat in mijn ogen een redelijk voorstel is. Ik ben bang dat dit net zo'n fiasco wordt als de wet betaalbare huur met alle gevolgen van dien.

https://www.bnr.nl/nieuws...-alternatieve-zzp-wet-vvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:06:
[...]

Dan klinkt het alsof het werk als ZZP'er in die sector ten einde zal gaan komen. Misschien is het verstandig om te kijken op welke manieren je jezelf als ondernemer nog meer kunt vermarkten?
Ik heb daar al eerder over gepost dat er een grote kans is dat ik andere paden moet gaan bewandelen. Voor mij zal dat waarschijnlijk betekenen dat ik als de ontwikkeling zo doorzet niet langer ZZP'er zal zijn. Maar zover is het dus nog niet want er zijn voor nu kleine lichtpuntjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faust1946
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:06:
[...]

Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar als je de markt door zo’n beperkte en ongenuanceerde bril bekijkt, dan illustreer je perfect het probleem dat leidt tot dit soort gebrekkige wetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
mrbones92 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:08:
Ondertussen de coalitie rollebollend over straat over wat in mijn ogen een redelijk voorstel is. Ik ben bang dat dit net zo'n fiasco wordt als de wet betaalbare huur met alle gevolgen van dien.

https://www.bnr.nl/nieuws...-alternatieve-zzp-wet-vvd
Dat dit heel snel politiek zou gaan worden zag je van grote afstand aankomen. ZZP'ers zijn nu eenmaal - zeker voor de VVD - een belangrijke groep kiezers. Ik ga zelf nooit op de VVD stemmen, maar dit doen ze politiek wel slim richting verkiezingen. Want laten we realistisch zijn, dit kabinet heeft overal ruzie over dus dat gaat een keer eindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:08:
[...]

Sorry dat ik het zo moet zeggen, maar als je de markt door zo’n beperkte en ongenuanceerde bril bekijkt, dan illustreer je perfect het probleem dat leidt tot dit soort gebrekkige wetgeving.
Als ik het verhaal van Afas lees dan klinkt dat niet alsof het ooit conform wet DBA gaat kunnen. Dat is niet beperkt kijken maar de feiten onder ogen zien.

Bovendien is dat ook onderdeel van ondernemer zijn. Zien dat de vraag veranderd en onderzoeken hoe je dat probleem oplost door zover mogelijk met de markt mee te bewegen. Soms zul je jezelf opnieuw moeten uitvinden om verder te kunnen.
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:13:
Ik snap niet waarom je niet 3, 4 of zelfs 5 jaar op 1 project bij 1 klant mag zitten.
Mijn kennis en kunde zit vooral bij migraties van grote IT-omgevingen. Dat duurt gewoon een paar jaar. Grote klanten zetten daar een projectorganisatie voor op met professionele kennis die niet per se (voldoende) in de organisatie aanwezig is.
  • Ik wil niet elke 3 a 5 jaar naar een nieuw loondienstverband. Ik wil ook niet bij zo'n bedrijf blijven en dan dingen gaan doen die ik niet zo leuk vind.
Ook hier geldt waarschijnlijk dat de werkzaamheden dan anders ingericht moeten worden en jouw betrokkenheid beperkt moet blijven tot een specifiek onderdeel van de migratie.

* Destruction blijft erbij: Als ZZP'er moet je echt niet contractueel voor langere tijd aan dingen vast willen zitten. Zeker niet icm DBA, je wil elke hint van schijnzelfstandigheid voorkomen en een overeenkomst voor meerdere jaren wel een vrij duidelijke hint dan schijnzelfstandigheid. Ik heb de wet niet verzonnen (een kind van 3 met een achterstand zou zo'n gedrocht nog niet bedenken...) maar dit is wel waar het op neer gaat komen als ik het allemaal zo lees.

[ Voor 67% gewijzigd door Destruction op 04-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik snap niet waarom je niet 3, 4 of zelfs 5 jaar op 1 project bij 1 klant mag zitten.
Mijn kennis en kunde zit vooral bij migraties van grote IT-omgevingen. Dat duurt gewoon een paar jaar. Grote klanten zetten daar een projectorganisatie voor op met professionele kennis die niet per se (voldoende) in de organisatie aanwezig is.
  • Ik wil niet elke 3 a 5 jaar naar een nieuw loondienstverband. Ik wil ook niet bij zo'n bedrijf blijven en dan dingen gaan doen die ik niet zo leuk vind.
  • Die organisatie wil niet tientallen projectmedewerkers in loondienst, want daar moet je dan ook weer vanaf, al dan niet met een transitievergoeding. Je kan je afvragen wat economisch gunstiger is en voor wie.
  • Projecten willen die mensen fulltime hebben en niet 16 uur per week (uitzonderingen voor de echte specialisten bij niche producten).
Hierin voorziet de hele ZZP wetgeving niet.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 04-04-2025 10:17 . Reden: MO sectie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:12:
[...]

Als ik het verhaal van Afas lees dan klinkt dat niet alsof het ooit conform wet DBA gaat kunnen. Dat is niet beperkt kijken maar de feiten onder ogen zien.
Dat is echt veel te ongenuanceerd. Als ik naar de criteria van de rechterlijke uitspraken kijk, zijn er een aantal criteria waar ik aan kan voldoen, een aantal waar het afhankelijk van de opdracht is en een paar waar het bij veel van de opdrachten lastig zal zijn.

De rechter heeft echter ook al meerdere keren in uitspraken aangegeven dat je niet aan alle criteria hoeft te voldoen en dat het een kwestie van weging is. Dus het kan ook goed gaan. Alleen veel van mijn opdrachtgevers vinden dat te risicovol dus die kiezen liever voor een andere oplossing. Wat je nu recent ziet, is mogelijk een eerste teken dat ze daarmee de juiste mensen niet binnen krijgen en daarom toch meer ruimte proberen te bieden bij opdrachten die daar mogelijkheid toe bieden. Het is te vroeg daar echt al iets over te kunnen zeggen, we gaan het zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faust1946
[...]

Je aanname is op zich niet verkeerd, maar dit forum staat inmiddels vol met onderbouwde argumenten waarom de wet DBA simpelweg tekortschiet. Stellen dat al die mensen dan maar moeten stoppen met zzp'en, puur omdat jouw situatie toevallig wél binnen de lijntjes van de wet past, is echt te kort door de bocht – en eerlijk gezegd ook behoorlijk kortzichtig. Het getuigt daarnaast van weinig inlevingsvermogen en komt zelfs wat egoïstisch over.

Het is misschien een cliché voorbeeld, maar klakkeloos wetgeving volgen zonder kritisch na te denken over de redelijkheid ervan heeft in het verleden tot grote problemen geleid – denk aan de toeslagenaffaire. Er is dus niets mis met mensen die zich afvragen of een wet wel rechtvaardig en effectief is. Zeker niet als het gaat om wetgeving die verbeterd kan worden ten gunste van een groep professionals, zonder dat anderen daar nadeel van ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:48
Afas schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:12:
[...]

Dat dit heel snel politiek zou gaan worden zag je van grote afstand aankomen. ZZP'ers zijn nu eenmaal - zeker voor de VVD - een belangrijke groep kiezers. Ik ga zelf nooit op de VVD stemmen, maar dit doen ze politiek wel slim richting verkiezingen. Want laten we realistisch zijn, dit kabinet heeft overal ruzie over dus dat gaat een keer eindigen.
Klopt, het enigste voordeel van dit voorstel is dat het breed gedragen wordt door het midden. VVD, CDA, D66 en SGP. BBB en PVV maken er een probleem van, maar daar horen we denk ik na de volgende verkiezingen weinig meer van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:19:
[...]

dit forum staat inmiddels vol met onderbouwde argumenten waarom de wet DBA simpelweg tekortschiet. Stellen dat al die mensen dan maar moeten stoppen met zzp'en, puur omdat jouw situatie toevallig wél binnen de lijntjes van de wet past, is echt te kort door de bocht – en eerlijk gezegd ook behoorlijk kortzichtig. Het getuigt daarnaast van weinig inlevingsvermogen en komt zelfs wat egoïstisch over.
Ik weet oprecht niet hoe je hierbij komt :D Ik heb die wet niet bedacht, ik heb 'm niet ingevoerd en ik vind het ook alles behalve een goed plan. Ik stel ook niet dat iemand moet stoppen, ik stel dat iemand als Afas wellicht moet gaan kijken welke skills hij nog meer zou kunnen vermarkten als ZZP'er om problemen te voorkomen. Ik stel dat zoveel mogelijk met de markt meebewegen een onderdeel is van ondernemer zijn.

Ik richt mijn werkzaamheden zo in omdat ik geen enkele hint wil geven dat ik misschien wel schijnzelfstandig zou kunnen zijn. Een overeenkomst voor langere tijd is een vrij duidelijke hint in die richting, waarom zou ik dat risico moeten lopen en hoe ben ik egoïstisch als ik aangeef dat ik persoonlijk nooit met dat soort overeenkomsten (behoudens loondienst) aan het werk zou gaan?

Met kortzichtigheid heeft het niks te maken. Met egoïsme ook al niet, zeker niet. Je bent het niet (geheel) met me eens en en dat is prima. Maar mensen labels opplakken getuigt ook niet echt van weten hoe je een discussie voert.
Het is misschien een cliché voorbeeld, maar klakkeloos wetgeving volgen zonder kritisch na te denken over de redelijkheid ervan heeft in het verleden tot grote problemen geleid – denk aan de toeslagenaffaire. Er is dus niets mis met mensen die zich afvragen of een wet wel rechtvaardig en effectief is. Zeker niet als het gaat om wetgeving die verbeterd kan worden ten gunste van een groep professionals, zonder dat anderen daar nadeel van ondervinden.
Je kent me niet dus ik kan het je moeilijk kwalijk nemen, maar als er iemand is die altijd praat over "naar de geest van de wet" ipv "de letter van de wet" dan ben ik het wel.

Dat gezegd hebbende is het wel heel erg naïef als mensen na het toeslagenschandaal en de andere schandalen onder Rutte/VVD beleid nu nog klakkeloos vertrouwen in de overheid en de wet blind volgen. Dan is er écht iets mis met zo iemand.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 04-04-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:22
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:28:

Ik richt mijn werkzaamheden zo in omdat ik geen enkele hint wil geven dat ik misschien wel schijnzelfstandig zou kunnen zijn. Een overeenkomst voor langere tijd is een vrij duidelijke hint in die richting, waarom zou ik dat risico moeten lopen en hoe ben ik egoïstisch als ik aangeef dat ik persoonlijk nooit met dat soort overeenkomsten (behoudens loondienst) aan het werk zou gaan?
Dit is klinkklare onzin, het gaat om de inhoud van een project niet om de duur. Uiteraard als jij een contract heb met PostNL voor 2 jaar om voor een euro per pakket elke weekdag te bezorgen, nijgt dit naar loondienst. Maar als jij bij de overheid een project aanneemt om systeem X in te bouwen kan dat toch prima jaren duren?
Dat kan prima zonder aansturing, prima vanuit je eigen kantoor (tenzij je met beveiligde verbindingen te maken krijgt, maar dat zet je dan juist in het contract), je kan je prima laten vervangen, je kan prima iets doen wat niet corebusiness is of gedaan wordt door mensen in loondienst bij deze opdrachtgever.

Leg mij nou eens uit wat hier het probleem is?

Uiteraard snap ik dat je makkelijker kan uitleggen dat iets zzp is als je kleine kortdurende opdrachten hebt, maar in sommige sectoren is dit gewoon niet mogelijk. Dat neemt niet weg dat je het gewoon wel als zzp kan doen mits het voldoet aan de voorwaarden van een opdracht en je niet gewoon een extra set handjes bent voor een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:28:
[...]

Ik weet oprecht niet hoe je hierbij komt :D Ik heb die wet niet bedacht, ik heb 'm niet ingevoerd en ik vind het ook alles behalve een goed plan. Ik stel ook niet dat iemand moet stoppen, ik stel dat iemand als Afas wellicht moet gaan kijken welke skills hij nog meer zou kunnen vermarkten als ZZP'er om problemen te voorkomen. Ik stel dat zoveel mogelijk met de markt meebewegen een onderdeel is van ondernemer zijn.

Met kortzichtigheid heeft het niks te maken. Met egoïsme ook al niet, zeker niet. Je bent het niet (geheel) met me eens en plakt daar allerlei plaatjes op, die dan op mij zouden moeten slaan. Maar dat probleem ligt toch echt bij jezelf en mensen labels opplakken getuigt ook niet echt van weten hoe je een discussie voert.

[...]

Je kent me niet dus ik kan het je moeilijk kwalijk nemen, maar als er iemand is die altijd praat over "naar de geest van de wet" ipv "de letter van de wet" dan ben ik het wel.
Zeggen dat iemand ‘gewoon een andere manier van werken moet verzinnen’ om als zzp’er te kunnen blijven werken, vind ik in de context van de afgelopen berichten kort door de bocht en daar reageer ik op. Er wordt namelijk uitgelegd dat het werk soms zich er simpelweg niet voor leent als je écht meerwaarde voor je klant wil bieden. Natuurlijk kun je andere manieren bedenken om te zzp’en – dat is op zich waar – maar dat is niet het punt dat hier gemaakt wordt. Het gaat erom dat de wetgeving niet goed aansluit.

Het probleem zit overigens niet in het niet meebewegen met de markt – die is in de kern namelijk niet veranderd – maar in het moeten meebewegen met regelgeving die volgens velen hier krom is en daarbij een probleem oplost wat niet bestaat. En dát is precies waar deze discussie over gaat. Zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers willen in veel gevallen gewoon doorgaan zoals nu.

Je hebt trouwens gelijk: we kennen elkaar niet persoonlijk dus dat maakt het lastig om iemand op waarde te schatten. Maar je kunt het me hopelijk niet kwalijk nemen dat ik je beoordeel op basis van je reacties hier. Laten we in elk geval concluderen dat we het waarschijnlijk meer met elkaar eens zijn over deze wetgeving dan we in eerste instantie dachten ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
Zelf heb ik zoals eerder aangegeven een nieuwe opdracht die jaren gaat duren (eerder richting 10 dan 5 gok ik), maar dit pak ik volledig zelf op, zonder inmenging van de opdrachtgever (buiten NL binnen EU), met resultaatafspraak (per oplevering betaald krijgen), eigen materiaal, eigen kantoor (thuis, hopelijk snel wat beters na verhuizing) etc.

Ook al was dit een nederlandse partij had ik me nog 0,0 zorgen gemaakt om de wet DBA. Je kan dit niet anders uitleggen dan als een perfecte zzp opdracht, ondanks dat het jaren duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Ook hier geldt waarschijnlijk dat de werkzaamheden dan anders ingericht moeten worden en jouw betrokkenheid beperkt moet blijven tot een specifiek onderdeel van de migratie.
Maar ik ga toch niet over de inrichting van een project? En natuurlijk is mijn werk een 'specifiek' onderdeel van de migratie; dat geldt voor elke persoon in het project.

Nogmaals: DE zzp'er bestaat niet. Het is iets individueels. En ik vind het gescheten, ik ga de rechter wel vertellen waarom ik voldoe. Als hij het er niet mee eens is, heb ik pech. Dan verschillen we van mening, maar hij wint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
het hele idee van ondernemen (product opbouwen, vermarkten, verkopen, abbo's slijten etc) op dezelfe hoop word gegooid als zelfsstandig beroep beoefenen (kennis en kunde aanbieden op persoonlijke titel, dmv ervaring, studie en diploma's etc). Er is een reden dat tussen die 2 een onderscheid gemaakt is.

Verder gaan in de huidige methodes al helemaal voorbij aan de combinatie. Ik verkoop mezelf 4 dagen in de week aan opdrachtgevers, dag 5 (en soms dag 6 en 7) werk ik aan een eigen software pakket. Verkoop ik dat in een jaar, ben ik ondernemer. Faalt het in een jaar, ben ik dat jaar geen ondernemer. En de enige manier om de kosten te dragen een pakket te ontwikkelen is doordat ik omzet draai op langdure projecten, omdat dat nu eenmaal is hoe mijn projecten lopen.

BD zelf weet overigens niet hoe ze nar de contrcten moeten kijken. Ik had een mantelovereenkomst met 3 opdracht overeenkomsten daaronder. Konden niet besluiten of dat nu 1 langdurige overeenkomst was of 3 losse projecten bij 1 klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jesselhh schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:41:
[...]

Dit is klinkklare onzin, het gaat om de inhoud van een project niet om de duur. Uiteraard als jij een contract heb met PostNL voor 2 jaar om voor een euro per pakket elke weekdag te bezorgen, nijgt dit naar loondienst.
Onzin is dit zeer zeker niet.

In dit topic is goed terug te vinden hoe ik denk over PostNL/DHL etc met hun "ZZPérs" die geen kloten te zeggen hebben over hun werktijden etc. maar ik wil dat bij uitzondering nog best een keertje herhalen: Wmb moeten PostNL, DHL/Deliveroo en dat soort bedrijven gewoon verplicht worden die "ZZP'ers" per direct weer in vaste loondienst te nemen. Die mensen zijn op geen enkele manier écht ZZP'er te noemen en het is heel goed als de wet DBA dat soort constructies onmogelijk maakt.
Maar als jij bij de overheid een project aanneemt om systeem X in te bouwen kan dat toch prima jaren duren?
Dat kan prima zonder aansturing, prima vanuit je eigen kantoor (tenzij je met beveiligde verbindingen te maken krijgt, maar dat zet je dan juist in het contract), je kan je prima laten vervangen, je kan prima iets doen wat niet corebusiness is of gedaan wordt door mensen in loondienst bij deze opdrachtgever.
Waarom zou je als zelfstandig ondernemer meerdere jaren voor vast bij 1 opdrachtgever willen zitten? Je eigenlijk gewoon als collega/medewerker gedragen en daarnaast nog de eigen administratie etc moeten doen?

Voor zover ik tot nu toe lees en gevonden krijg is dit gewoon niet DBA proof, en imo terecht. Tenzij je heel goed kunt aantonen dat jij een specifiek ding doet waar niemand van de collega's in loondienst kennis van of ervaring mee heeft. Maar hoe geloofwaardig moet het zijn als een ZZP'er 10 jaar lang 40u per week voor 1 opdrachtgever werkt?

Ik wil absoluut niet beweren dat ICT projecten niks voorstellen of iets, ik snap echt wel dat e.e.a met ontwikkeling behoorlijk tijd kan kosten. Maar 10 jaar lang voor 1 bedrijf werken met een vaste overeenkomst van opdracht heeft imo helemaal niks te maken met ondernemer zijn. Dan ben je in loondienst gewoon veel beter af.
Als je ergens 5 of 10 jaar lang wil gaan ZZP'en, kun je daar ook 5 a 10 jaar gaan werken. 0,0 risico's mbt DBA.
Uiteraard snap ik dat je makkelijker kan uitleggen dat iets zzp is als je kleine kortdurende opdrachten hebt, maar in sommige sectoren is dit gewoon niet mogelijk. Dat neemt niet weg dat je het gewoon wel als zzp kan doen mits het voldoet aan de voorwaarden van een opdracht en je niet gewoon een extra set handjes bent voor een paar jaar.
Ik ben van oorsprong monteur en werk als ZZP'er ook veel in de bouw en techniek. Zeker in mijn sector is werken met dat soort contracten willens en wetens kiezen voor grote risico's mbt de DBA. Ik zie geen enkele reden om die risico's middels zo'n contract te willen lopen, daarom neem ik alleen losse opdrachten aan zodat er altijd een duidelijk begin en eindpunt is.

Ook werk ik voor meer dan 1 bedrijf en heb ik daarnaast (als monteur) nog werkzaamheden voor een eigen klanten kring (dat is ook eigenlijk de core busines van m'n bedrijf, die inhuur tak ben ik erbij gaan doen. Een tak die ik tzt ook weer wil gaan afbouwen/afstoten overigens), wat dat betreft zijn er bij mijn bedrijf veel hints die erop wijzen dat ik absoluut een zelfstandige ben met eigen administratie, planning, voertuigen, gereedschap, etc die ook zelf ondernemersrisico's loopt.
Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:42:
[...]

Zeggen dat iemand ‘gewoon een andere manier van werken moet verzinnen’ om als zzp’er te kunnen blijven werken, vind ik in de context van de afgelopen berichten kort door de bocht en daar reageer ik op.
Het verhaal van Afas klinkt niet alsof dat DBA proof in te vullen was, als Afas dan vervolgens ook meldt dat de vraag wat is opgedroogt kun je daar imo op 2 manieren mee omgaan 1) Niks doen 2) Je opties verkennen. Optie 1 is altijd een slecht idee.

Dat heeft - nogmaals - niks met kortzichtigheid te maken, maar alles met de feiten onder ogen zien en aan een oplossing voor dat probleem werken.

* Destruction is al jaren - deels icm werk in loondienst - ondernemer en heeft zichzelf door allerlei omstandigheden meerdere keren opnieuw moeten uitvinden als ondernemer. De moed is me daarbij vaak in de schoenen gezakt maar aan de andere kant is het ook juist iets wat me motiveert en aanspreekt aan het ondernemer zijn.
Het probleem zit overigens niet in het niet meebewegen met de markt – die is in de kern namelijk niet veranderd – maar in het moeten meebewegen met regelgeving die volgens velen hier krom is en daarbij een probleem oplost wat niet bestaat. En dát is precies waar deze discussie over gaat. Zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers willen in veel gevallen gewoon doorgaan zoals nu.
Wmb is de markt aan het bewegen als regelgeving ervoor zorgt dat de vraag naar werk begint op te drogen.
Laten we in elk geval concluderen dat we het waarschijnlijk meer met elkaar eens zijn over deze wetgeving dan we in eerste instantie dachten ;) .
Zoals ik al schreef: Volgens mij zou een kind van 3 met ontwikkelingsachterstand nog niet zo'n gedrocht verzinnen ;) Als men ZZP'en wil aanpakken omdat wij sommige lasten niet hebben die iemand in loondienst wel heeft, zorg dan dat wij die lasten voortaan ook krijgen, Problem solved. Maar helaas weten we hoe de overheid met zoiets omgaat. Dit is veel te simpel en de kans op problemen veel te klein, dus geen optie.
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:00:
[...]

Maar ik ga toch niet over de inrichting van een project? En natuurlijk is mijn werk een 'specifiek' onderdeel van de migratie; dat geldt voor elke persoon in het project.
Daar ga je zelf ook niet over, maar ik snap ergens wel dat men vragen stelt bij een ZZP'er die 5 of 10 jaar lang meedraait bij een bedrijf. Of je dan meteen het stempel schijnzelfstandig moet krijgen, daar ga ik niet over uiteraard maar ik snap dat instanties (BD of wie dit gaat handhaven/checken) hun vraagtekens gaan plaatsen bij dit soort situaties.

Geheel los van wat ik zelf van die DBA vindt (da's hierboven wel te lezen..).
Nogmaals: DE zzp'er bestaat niet. Het is iets individueels. En ik vind het gescheten, ik ga de rechter wel vertellen waarom ik voldoe. Als hij het er niet mee eens is, heb ik pech. Dan verschillen we van mening, maar hij wint.
Ik lees ook een BNR artikel waarin staat dat veel ZZP'ers zijn gestopt omdat zij niet zeker wisten of ze schijnzelfstandig waren of niet... En dat verbaast me: Hoe onduidelijk de wet DBA op dit moment ook nog kan zijn, je weet toch zelf verrot goed met welke intenties je bezig bent, welke risico's je loopt etc? Als je voor jezelf de vraag niet kunt beantwoorden, heb je 'm eigenlijk al beantwoord en dan is 't misschien maar goed dat die mensen zijn gestopt.

Geheel eens met je strekking dus. Als het moet ga ik ook wel bij de rechter uitleggen waarom ik wél zelfstandig ondernemer ben. Hell, ik leg 'm uit waarom ik "fulltime" ondernemer ben geworden ipv ondernemer als bijverdienste zoals vroeger, van A tot Z.

Ik zou best terug willen naar de tijd dat ik nog in loondienst was en mijn bedrijfje alleen bestond als handelsonderneming(etje) voor een paar auto's of motoren per jaar waar ik dan ietsje winst op maakte. Want laten we eerlijk zijn, ZZP'en heeft voordelen maar loondienst ook, o.a het feit dat je in loondienst thuis komt van je werk en je dan ook gewoon vrij bent ipv dat er nog administratie op je ligt te wachten ;) Helaas kun je soms pech hebben in het leven (lichamelijke klachten hier, o.a rugklachten, hernia's in het verleden, wordt helaas niet meer helemaal zoals 't was) en daardoor zit fulltime werken er voor mij niet meer in. Geen werkgever die erin mee gaat dat ik soms mijn krachten moet sparen om op andere momenten weer wat meer te kunnen doen, en als ik al een werkgever zou vinden die dit accepteert dan zou ik er in loondienst waarschijnlijk niet voldoende mee verdienen om rond te kunnen komen. Het is dus niet eens een optie Ik schreef in dit topic recent nog wel over mogelijk weer deels in loondienst gaan, ik heb een aanbod gehad van een voormalig opdrachtgever (die durft dat niet meer ivm DBA maar heeft een ander idee bedacht) waar ik over na moet en wil denken. Een vast inkomen en fysiek wat rustiger aan klinkt me wel goed, maar ik wil ook vrijheden die ik nu heb niet zomaar opgeven.

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 04-04-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:07:

Waarom zou je als zelfstandig ondernemer meerdere jaren voor vast bij 1 opdrachtgever willen zitten? Je eigenlijk gewoon als collega/medewerker gedragen en daarnaast nog de eigen administratie etc moeten doen?

Voor zover ik tot nu toe lees en gevonden krijg is dit gewoon niet DBA proof, en imo terecht. Tenzij je heel goed kunt aantonen dat jij een specifiek ding doet waar niemand van de collega's in loondienst kennis van of ervaring mee heeft. Maar hoe geloofwaardig moet het zijn als een ZZP'er 10 jaar lang 40u per week voor 1 opdrachtgever werkt?

Ik wil absoluut niet beweren dat ICT projecten niks voorstellen of iets, ik snap echt wel dat e.e.a met ontwikkeling behoorlijk tijd kan kosten. Maar 10 jaar lang voor 1 bedrijf werken met een vaste overeenkomst van opdracht heeft imo helemaal niks te maken met ondernemer zijn. Dan ben je in loondienst gewoon veel beter af.

Als je ergens 5 of 10 jaar lang wil gaan ZZP'en, kun je daar ook 5 a 10 jaar gaan werken. 0,0 risico's mbt DBA.
Waarom zou ik als ondernemer niet vastigheid willen hebben? Het is toch juist heel verantwoord om de financiële kant de komende jaren op orde te hebben door een grote opdracht binnen te slepen? En wie heeft het hier over bij de opdrachtgever zitten? Ik zit in mijn thuiskantoor en als er overleg nodig is doen we dat op een overleg locatie of eventueel bij de opdrachtgever als dat voor hen beter uitkomt qua reistijd o.i.d.

Waar lees jij dat een langdurige opdracht niet DBA proof is? Ik ben het volledig met je eens dat veel lange opdrachten schijnzelfstandig kunnen zijn. Maar als je een goede opdracht met resultaatafspraak hebt kan dat toch prima 5 jaar duren? Je bouwt een softwarepakket nou eenmaal niet binnen een paar maand en al helemaal niet als het ook nog moet samenwerken met de systemen van je opdrachtgever. Dat kan prima jaren duren en daar is DBA technisch niks mis mee.

Ik wil nergens 5-10 jaar ZZP'en, ik wil opdrachten binnenhalen waar ik blij van wordt, die financieel verantwoord zijn en het liefst ook iets van vastigheid geven zodat ik niet elke paar maanden veel acquisitie hoef te doen.

Soms is dat een toch een project van een paar weken tot maanden en andere keren is dat een super lang project waar ik meer dan een jaar mee bezig ben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jesselhh schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:41:

Niet gedragen als ondernemer. :P

Prima dat je drie jaar ergens koffie komt drinken in ruil voor geld, maar teken dan een ook een contract voor die tijd schrijf een offerte uit voor drie jaar werk met misschien alvast wat clausules over uitloop en/of meerwerk. Niet de half-bakken contracten vanuit de klant/tussenpartij die elke zes maanden administratief verlengd moeten worden, al dan niet door er drie euro per uur bovenop te gooien.

Nergens in de wet staat dat je niet jarenlang je diensten aan mag bieden aan dezelfde klant. Wel staat er dat arbeid leveren voor enige tijd zou moeten resulteren in een arbeidscontract. Dus de truck is om jouw kunde vooral als dienst te formuleren. De klant moet jou gaan zien als leverancier in plaats van uitzendkracht met een BTW-nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

jesselhh schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:19:
[...]

Waarom zou ik als ondernemer niet vastigheid willen hebben? Het is toch juist heel verantwoord om de financiële kant de komende jaren op orde te hebben door een grote opdracht binnen te slepen? En wie heeft het hier over bij de opdrachtgever zitten? Ik zit in mijn thuiskantoor en als er overleg nodig is doen we dat op een overleg locatie of eventueel bij de opdrachtgever als dat voor hen beter uitkomt qua reistijd o.i.d.
Als je vastigheid wil is ondernemer worden misschien niet het beste plan, je weet dat je het risico loopt dat je opdracht stopt. Als je dan voor meerdere jaren een vaste opdracht met een vast inkomen hebt, dan klinkt dat niet heel erg als zelfstandig ondernemer zijn ;) En voor zover ik dus lees (o.a ook hier in het topic) loop je dan risico's mbt de DBA.
Ik wil nergens 5-10 jaar ZZP'en, ik wil opdrachten binnenhalen waar ik blij van wordt, die financieel verantwoord zijn
Soms is dat een toch een project van een paar weken tot maanden en andere keren is dat een super lang project waar ik meer dan een jaar mee bezig ben.
Jij wil dat niet, maar ik zie dat sommigen hier dat juist fijn vinden. Als je je voor meerdere jaren aan 1 bedrijf wil binden, dan kun je dat imo net zo goed in loondienst doen, waarbij je dan ook betere voorwaarden (betaalde verlofdagen, doorbetaling bij ziekte, etc) hebt. Bovendien heb je dan na je werkdag geen administratie meer te doen, dus je wint wat vrije tijd terug.

Imo is ondernemen ook accepteren dat je minder zekerheden hebt dan je buurman in loondienst. Ik zat in coronatijd mijn buffers op te eten omdat ik nergens voor in aanmerking kwam. Zo ook andere ZZP'ers die ik ken, terwijl iedereen in loondienst (die niet kon doorwerken) toch gewoon netjes hun salaris gestort kregen. Ben ik er blij mee dat ik mijn buffers toen heb zien verdampen? Nee zeker niet, maar toen ik besloot mijn kansen te wagen als zelfstandige wist ik dat dit één van de risico's is die daarbij horen. Balen, balen, je opties verkennen en hopen dat de ergste ellende voorbij gaat voor je écht door je geld heen bent en de problemen voor de deur staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Destruction op 04-04-2025 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

In dit topic is goed terug te vinden hoe ik denk over PostNL/DHL etc met hun "ZZPérs" die geen kloten te zeggen hebben over hun werktijden etc. maar ik wil dat bij uitzondering nog best een keertje herhalen: Wmb moeten PostNL, DHL/Deliveroo en dat soort bedrijven gewoon verplicht worden die "ZZP'ers" per direct weer in vaste loondienst te nemen. Die mensen zijn op geen enkele manier écht ZZP'er te noemen en het is heel goed als de wet DBA dat soort constructies onmogelijk maakt.
Ik heb ook een voorbeeld gegeven hoe je, op basis van uitspraken van de rechter die blijkbaar "een factuur sturen doet een ondernemer" net zo belangrijk vind als "je moet bedrijfskleding van de klant dragen", PostNL gewoon wetgeving-proof kunt omschrijven. En "dat soort bedrijven" is nogal moeilijk om zin de wet op te nemen. Zelfs "core business van het bedrijf" verschuift (je kunt moeilijk ontkennen dat bij PostNL of bij een bank de IT geen onderdeel van de core business is).
En dat maakt het dus meteen zo lastig om het goed te formuleren. "De zwakkeren" moeten beschermd worden, maar "we" vinden vooral dat "wij" wel met rust gelaten moeten worden want wij zijn immers geen zwakkeren. Maar criteria op basis van tarief is de grootste onzin.

Verplichte verzekeringen/pensioen houdt in dat je wel een minimum tarief moet vragen omdat je anders daar niet aan kunt voldoen. Maar, kijkend naar mijn eigen situatie: waarom zou mijn vrouw een AOV moeten hebben, haar inkomsten zijn "bijbaan" voor ons, maar dan wel een legale bijbaan dus. Als dat verplicht gaat worden gaat ze dat gewoon weer zwart doen.

En zo kom je dus in een hele brij aan discussiepunten. Blijkbaar vind de overheid dat ze iets moeten doen, maar tegelijk is het verdomd lastig om een goede eerlijke formulering te maken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:36:
[...]

Als je vastigheid wil is ondernemer worden misschien niet het beste plan, je weet dat je het risico loopt dat je opdracht stopt. Als je dan voor meerdere jaren een vaste opdracht met een vast inkomen hebt, dan klinkt dat niet heel erg als zelfstandig ondernemer zijn ;) En voor zover ik dus lees (o.a ook hier in het topic) loop je dan risico's mbt de DBA.
Het binnenhalen van meerjarige contracten is iets wat 'echte ondernemers' juist doen. De komende drie jaar kabels trekken voor ProRail, beveiligers leveren op Schiphol, OV voorzien in de regio Arnhem. Persoonlijk vind ik meerjarige fulltime contracten onhandig omdat ik dan op een enkel paard wed en ook nog eens uit het zicht raak van andere klanten. Heb je tientallen mensen in dienst dan is het een stuk makkelijk om fulltime meerdere klanten bij je te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
[...]

Het verhaal van Afas klinkt niet alsof dat DBA proof in te vullen was, als Afas dan vervolgens ook meldt dat de vraag wat is opgedroogt kun je daar imo op 2 manieren mee omgaan 1) Niks doen 2) Je opties verkennen. Optie 1 is altijd een slecht idee.

Dat heeft - nogmaals - niks met kortzichtigheid te maken, maar alles met de feiten onder ogen zien en aan een oplossing voor dat probleem werken.
De vraag of het soort opdrachten dat ik de afgelopen jaren gedaan heb nog als ZZP'er kan, staat wat mij betreft zeker nog ter discussie. Zie ook mijn eerdere opmerking daarover in relatie tot gerechtelijke uitspraken en de verschillende criteria die gehanteerd worden. Recent zijn er namelijk ook uitspraken gedaan die meer een richting op wijzen dat de drempel voor zelfstandigheid helemaal altijd zo hoog ligt en bovendien maatwerk is.

De situatie op dit moment is dat de markt en dan vooral de opdrachtgeverskant in beweging is. Binnen mijn vakgebied, zijn de mogelijkheden om mij aan te passen naar andere producten beperkt en bovendien heb ik daarbij altijd mijn opdrachtgever nodig die ook andersoortige opdrachten in de markt zet.

Sluit ik daarmee uit dat het binnenkort einde ZZP kan zijn: Zeker niet. Maar ik vind het wel de moeite waard ook te kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen en kijk ondertussen naar andere dienstverbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
mrbones92 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:19:
[...]

Klopt, het enigste voordeel van dit voorstel is dat het breed gedragen wordt door het midden. VVD, CDA, D66 en SGP. BBB en PVV maken er een probleem van, maar daar horen we denk ik na de volgende verkiezingen weinig meer van
Dat is niet heel breed: https://app.nos.nl/nieuws/tk2023/onderdelen/coalitiebouwer/ -> 41 zetels

Wat ik op linkedin al zei (https://www.linkedin.com/...%3A7313193414143926272%29)
hoop ik toch echt op een heel royale meerderheid waar ook de linksere partijen zich in kunnen vinden, dat is voor de duurzaamheid van de regeling toch wel belangrijk..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Faust1946
Ik moet toch even grinniken om het feit dat hier meerdere keren rechtstreeks wordt gevraagd wat nu eigenlijk het probleem is als iemand langer aan een opdracht wil blijven. En dat het antwoord dan is: “dan ben je geen echte ondernemer”. Het getuigt echt van weinig inzicht en ik zou als klant weinig vertrouwen hebben in een zzp'er, wanneer iemand zo slecht in staat is om problemen scherp te definiëren.

Stel je voor: je stapt met zo’n standpunt een grote succesvolle organisatie binnen — dat je geen lange, grote opdrachten mag aannemen omdat dat niet “ondernemend” genoeg zou zijn. Terwijl juist die opdrachten vaak zorgen voor financiële stabiliteit. In plaats daarvan zou je liever kortlopende klussen moeten doen, met meer snijverlies en gemiste omzet, want dát zou pas echt ondernemerschap zijn? Het klinkt absurd, en dat is het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Crazy D schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:45:
[...]

En dat maakt het dus meteen zo lastig om het goed te formuleren. "De zwakkeren" moeten beschermd worden, maar "we" vinden vooral dat "wij" wel met rust gelaten moeten worden want wij zijn immers geen zwakkeren. Maar criteria op basis van tarief is de grootste onzin.
De controlerende instantie(s) is/zijn wmb van harte welkom om te komen kijken. Leg ik ze haarfijn uit hoe e.e.a in zijn werk gaat bij Destruction BV (ik heb een EMZ maar even voor het verhaal).
Verplichte verzekeringen/pensioen houdt in dat je wel een minimum tarief moet vragen omdat je anders daar niet aan kunt voldoen. Maar, kijkend naar mijn eigen situatie: waarom zou mijn vrouw een AOV moeten hebben, haar inkomsten zijn "bijbaan" voor ons, maar dan wel een legale bijbaan dus. Als dat verplicht gaat worden gaat ze dat gewoon weer zwart doen.
Maar als je dit soort dingen zwart gaat doen loop je daar mogelijk weer risico's. Beiden niet echt iets waar je op zit te wachten, maar als de keuzes bestaan uit 1) voortaan gewoon pensioen etc betalen of 2) dit DBA gedrocht, dan lijkt optie 1 me veruit de beste en ook de minste problemen te veroorzaken.

Maar met 4 kabinetten Rutte achter de rug (niet dat 't huidige veel beter is...) zou het me ergens ook niet verbazen als dat precies is waarom men niet voor de simpelere optie 1 gaat: Het is te simpel en de kans op problemen veel te klein. Onacceptabel natuurlijk.
Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:03:
Ik moet toch even grinniken om het feit dat hier meerdere keren rechtstreeks wordt gevraagd wat nu eigenlijk het probleem is als iemand langer aan een opdracht wil blijven. En dat het antwoord dan is: “dan ben je geen echte ondernemer”. Het getuigt echt van weinig inzicht en ik zou als klant weinig vertrouwen hebben in een zzp'er, wanneer iemand zo slecht in staat is om problemen scherp te definiëren.

Stel je voor: je stapt met zo’n standpunt een grote succesvolle organisatie binnen — dat je geen lange, grote opdrachten mag aannemen omdat dat niet “ondernemend” genoeg zou zijn. Terwijl juist die opdrachten vaak zorgen voor financiële stabiliteit. In plaats daarvan zou je liever kortlopende klussen moeten doen, met meer snijverlies en gemiste omzet, want dát zou pas echt ondernemerschap zijn? Het klinkt absurd, en dat is het ook.
In dit topic is al uitgebreid besproken hoe je risico's loopt mbt DBA controles als blijkt dat je jarenlang bij eenzelfde opdrachtgever zit met een vaste overeenkomst en een vast inkomen. Ik kies ervoor die risico's te vermijden, als mij dat ooit een keer een opdrachtgever kost dan is dat maar zo. Als jij en anderen hier dat risico gewoon willen blijven lopen dan is dat uiteraard geheel aan jullie, begrijp mij niet verkeerd :)

Maar wees achteraf aub niet die automobilist bij Wegmisbruikers of Blik op de Weg die huilt dat de agent zijn rijbewijs afpakt nadat hij toch echt zelf besloot 200 te rijden waar 100 was toegestaan ;)

Voldoe ik perfect aan de regels? Nee. Dat is in mijn situatie ook vrij lastig (ik werk voor een paar bedrijven met personeelstekorten. Dankzij mijn inzet kunnen zij mensen helpen de ze anders niet zouden kunnen helpen, hetgeen de soms toch al lange wachttijden in de bouw niet tengoede komt. Ook daarom is het vrij gemakkelijk en logisch om mijzelf niet voor langere tijd middels een contract aan een opdrachtgever te binden met een min of meer vaste loonvorm. Want nogmaals, als er controles komen en ze willen moeilijk doen ga je totaal nat.

Mijn risico's zoals op de site van de BD (iirc, link uit dit topic iig) kon nagaan:
- Ik gebruik wel eens materiaal van de opdrachtgever
- Ik doe werkzaamheden die anderen in loondienst ook doen

Daar staat tegenover dat ik niet 40 uur per week voor 1 bedrijf werk (ik werk sowieso geen 40 uur meer helaas..), ik geen kleding draag met reclame erop (en al zeker niet van de opdrachtgever), ik met mijn eigen bus rijdt en alleen ikzelf bepaal of ik op datum X en tijdstip Y kom opdagen of niet. Althans, natuurlijk gaat e.e.a in overleg maar de eindbeslissing ligt geheel bij mij en bij niemand anders. Heb ik geen zin en besluit ik mijn handige buurman met mijn bus etc op pad te sturen? Dan kan niemand me dat verbieden, etc.

[ Voor 48% gewijzigd door Destruction op 04-04-2025 12:14 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]
Maar 10 jaar lang voor 1 bedrijf werken met een vaste overeenkomst van opdracht heeft imo helemaal niks te maken met ondernemer zijn. Dan ben je in loondienst gewoon veel beter af.
Ammehoela! Loondienst is verre van beter voor mij. Ik ben er niet principieel tegen, en zelfs, als ik kon, zou ik dat wat ik nu doen misschien nog wel willen doen in loondienst. Maar ik heb zo geen zin in:
  • functioneringsgesprekken en dan vooral een soort verbeterplan wat er dan uitkomt
  • een bedrijf wat me zegt wat ik moet doen en hoe. Ik ben geen kleuter.
  • Vakbonden die hoegenaamd bepalen wat het beste voor me is. Dat weet ik zelf wel. Al dat gepamper.
  • Einde functie, we hebben een plekje op de afdeling "onbelangrijk in hoek onzichtbaar" (ergo: het is aan jezelf om je biezen te pakken en nee, geen transitievergoeding)
  • Een directe leidinggevende die, als je pech hebt, ook nog autoritair gedrag vertoont. Zout op!
  • "We hebben regels in dit bedrijf...". Wegwezen ermee. Ik zit hier om een klus te klaren en als dat niet gaat zoals ik dat wil en kan, dan ben ik weer weg.
Als inhuur kan ik veel beter tegen heilige huisjes schoppen, veel beter over managers heen stappen, veel meer eigen verantwoordelijkheid nemen en uiteindelijk een veel beter resultaat neerzetten. Ook als dat 10 jaar duurt. Sterker, als ik dat 10 jaar in loondienst zou doen zou ik allang gewipt zijn ivm insubordinatie en "die man is teveel een luis in mijn pels".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:11:
[...]

Ammehoela! Loondienst is verre van beter voor mij. Ik ben er niet principieel tegen, en zelfs, als ik kon, zou ik dat wat ik nu doen misschien nog wel willen doen in loondienst. Maar ik heb zo geen zin in:
  • functioneringsgesprekken en dan vooral een soort verbeterplan wat er dan uitkomt
  • Vakbonden die hoegenaamd bepalen wat het beste voor me is. Dat weet ik zelf wel. Al dat gepamper.
  • Einde functie, we hebben een plekje op de afdeling "onbelangrijk in hoek onzichtbaar" (ergo: het is aan jezelf om je biezen te pakken en nee, geen transitievergoeding)
  • Een directe leidinggevende die, als je pech hebt, ook nog autoritair gedrag vertoont. Zout op!
  • "We hebben regels in dit bedrijf...". Wegwezen ermee. Ik zit hier om een klus te klaren en als dat niet gaat zoals ik dat wil en kan, dan ben ik weer weg.
Als inhuur kan ik veel beter tegen heilige huisjes schoppen, veel beter over managers heen stappen, veel meer eigen verantwoordelijkheid nemen en uiteindelijk een veel beter resultaat neerzetten. Ook als dat 10 jaar duurt. Sterker, als ik dat 10 jaar in loondienst zou doen zou ik allang gewipt zijn ivm insubordinatie en "die man is teveel een luis in mijn pels".
En dat is ook exact waarom ik in dit topic al wel vaker heb aangekaart dat de markt ook eens moet bewegen als het gaat om loondienst. Die moeten betere voorwaarden en betere waardering krijgen dan nu vaak gebeurd.

Ik heb bij één bedrijf waar ik vaak werk voor deed wel eens gevraagd naar loondienst, met name de voorwaarden, werktijden, het loon etc... Ja, als ik dat allemaal zo hoorde snap ik heel goed dat ze een groot personeelgebrek hebben:
- Heel vroeg beginnen
- Fysiek toch wel vrij zwaar werk
- Amper meer dan minimumloon.

:') Ik snap nog steeds niet waarom zo'n bedrijf liever ZZP'ers inhuurt dan mensen een beter salaris bieden voor het zware werk dat ze gaan doen. Je lijf kapot werken voor een fooi waarvan je absoluut niet meer kunt rondkomen anno 2025, natuurlijk gaat dat 'm niet worden.

Again, het zal wel dat men dmv de wet DBA mensen weer in loondienst wil "dwingen", maar doe dan eerst maar iets aan de voorwaarden en het salaris bij loondienst. Als ik in loondienst kan krijgen wat ik nu als ZZP'er verdien (al met al nog steeds geen vetpot maar er is prima van te leven) dan is de kans vrij groot dat ik dat gewoon ga doen. En mocht ik inderdaad weer deels in loondienst komen (ik benoemde het in een vorige post), dan heb ik naast die baan de volledige vrijheid als zzp'erom aan te pakken wat ik wil. Dat is voor mij wel een belangrijke voorwaarde, gezien ik dan mijn onderneming nog altijd nodig heb om het salaris aan te vullen.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 04-04-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:45:
[...]
"De zwakkeren" moeten beschermd worden, maar "we" vinden vooral dat "wij" wel met rust gelaten moeten worden want wij zijn immers geen zwakkeren. Maar criteria op basis van tarief is de grootste onzin.
Wat is dan "de zwakkere"? Ik vind namelijk tarief (of beter: gebrek aan tarief) wel een criterium. Macht = geld. Heb je een grote bek, kan je iets wat een ander niet kan, ben je charismatisch, dan heb je al gauw macht en die kan je verzilveren. Daarnaast: de macht van de aantallen. Dat is aan de vakbonden.
Andersom: geld is macht. Heb jij als bedrijf het geld en je opdrachtnemers niet, dan heb je de macht. Heb ik een stevig tarief, dan heb ik macht (die komt uit kennis, charisma of mijn grote bek).

Tarief is daarom wel degelijk een criterium m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:17:
[...]
:') Ik snap nog steeds niet waarom zo'n bedrijf liever ZZP'ers inhuurt dan mensen een beter salaris bieden voor het zware werk dat ze gaan doen. Je lijf kapot werken voor een fooi waarvan je absoluut niet meer kunt rondkomen anno 2025, natuurlijk gaat dat 'm niet worden.
Echt niet? Medewerkers hebben een veel betere positie in de rechtzaal dan een ZZP-er. Terecht. Daarom neem ik dat risico zelf en dat sla ik om in tarief. Een ZZP-er ben je in een dag vanaf. Een medewerker kan jaren duren. Dan is een ZZP-er toch goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:21:
[...]

Echt niet? Medewerkers hebben een veel betere positie in de rechtzaal dan een ZZP-er. Terecht. Daarom neem ik dat risico zelf en dat sla ik om in tarief. Een ZZP-er ben je in een dag vanaf. Een medewerker kan jaren duren. Dan is een ZZP-er toch goedkoper?
Een ZZP'er is goedkoper als je die alleen inhuurt op piek momenten, of slechts tijdelijk... Maar dit bedrijf is nu al een paar jaar structureel afhankelijk van ZZP'ers, omdat het verwacht dat personeel zichzelf kapot werkt zonder daar een serieus te nemen salaris voor krijgt.

Ik geloof er niet veel van dat dat goedkoper is. Heel eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dat DBA proof was, ik had toen nog een bestelauto en reed daarom ook regelmatig met een auto van dat bedrijf etc.. Het was ook een uur rijden (enkele reis), de helft langer van waar ik maximaal toe bereid ben. Ik vind het niet erg dat ik daar niet meer rond loop, maar dat terzijde.

Overigens volledig gelijk. Je wil flexibel? Dan ga je voor de uitzendkracht/ZZP'er. Je hebt structureel nodig? Dan zou je mensen in dienst moeten willen hebben ipv inhuren. Over inhuur gesproken, ik heb ook iets gehoord over een wet TTA die ook detachering moet gaan aanpakken? Dat klinkt ook wel lekker, zeg maar (NOT).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fry77
Mss moeten we ons weer eens realiseren dat dit het IT freelance topic is en niet een generiek freelance topic waar inmiddels ook nog een flink deel schijnwerknemers zich loopt te verkneukelen.

NIemand hoeft hier weg of stil te zijn, maar ben langzaam wel klaar met allerlei "maar dan ben je" gatekeeping door freelancers die in totaal andere takken werkzaam zijn en voor een grot deel niet eens issues gaan krijgen met de wet dba. En nee, die heb ik ook niet, alleen mijn klanten zijn wat nerveuzer geworden in mijn vakgebied. En dat is waarom ik in een IT topic zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
jadjong schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:34:
[...]

Niet gedragen als ondernemer. :P

Prima dat je drie jaar ergens koffie komt drinken in ruil voor geld, maar teken dan een ook een contract voor die tijd schrijf een offerte uit voor drie jaar werk met misschien alvast wat clausules over uitloop en/of meerwerk. Niet de half-bakken contracten vanuit de klant/tussenpartij die elke zes maanden administratief verlengd moeten worden, al dan niet door er drie euro per uur bovenop te gooien.

Nergens in de wet staat dat je niet jarenlang je diensten aan mag bieden aan dezelfde klant. Wel staat er dat arbeid leveren voor enige tijd zou moeten resulteren in een arbeidscontract. Dus de truck is om jouw kunde vooral als dienst te formuleren. De klant moet jou gaan zien als leverancier in plaats van uitzendkracht met een BTW-nummer.
Waar zeg ik dan dat ik dat niet doe? ik wil juist dit soort contracten, vaste prijs voor deze diensten en meer doe ik niet, dan komen er meerwerk offertes. Als iets uitloopt eigen probleem, als de eisen veranderen komt er meerwerk of minderwerk. Dat is toch precies hoe het moet of niet?

Het grote probleem hierin is dat overheden en veel grote bedrijven hier heel slecht in zijn, die willen uurtje factuurtje het liefst via 23 tussenpartijen. Dat is prima als je een goede opdracht hebt maar de meeste zijn nog te lui om meer dan 1 zinnetje uit te typen bij uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jesselhh
Ik wil vastigheid in mijn onderneming, niet een rol bij de overheid waar ik over 20 jaar nog prima zit, goed verdien en niks doe. Ik wil hard werken en meters maken en daarmee goed verdienen.

Met vastigheid bedoel ik een volle agenda, net als een loodgieter het liefst ook de komende maanden alle afspraken al heeft staan. Dat kan ik doen door heel veel kleine klussen te doen (zo goed als onmogelijk in mijn vakgebied) of door hier en daar, als ondernemer (delen van) een project naar mij uitbesteed krijgen. Dit gaat dan vaak over langere projecten, de ene week 60 uur en dan 3 weken niks komt zeker voor. Het mooiste is om hier een raamcontract o.i.d. voor te krijgen, dan ben je net een echte onderneming alleen dan in het klein ;)

Zou niet zien hoe ik dit in loondienst moet doen en ik zie eigenlijk ook niet in hoe dit niet ondernemen is. In principe gedraag ik me als een aannemer.
Jij wil dat niet, maar ik zie dat sommigen hier dat juist fijn vinden. Als je je voor meerdere jaren aan 1 bedrijf wil binden, dan kun je dat imo net zo goed in loondienst doen, waarbij je dan ook betere voorwaarden (betaalde verlofdagen, doorbetaling bij ziekte, etc) hebt. Bovendien heb je dan na je werkdag geen administratie meer te doen, dus je wint wat vrije tijd terug.

Imo is ondernemen ook accepteren dat je minder zekerheden hebt dan je buurman in loondienst. Ik zat in coronatijd mijn buffers op te eten omdat ik nergens voor in aanmerking kwam. Zo ook andere ZZP'ers die ik ken, terwijl iedereen in loondienst (die niet kon doorwerken) toch gewoon netjes hun salaris gestort kregen. Ben ik er blij mee dat ik mijn buffers toen heb zien verdampen? Nee zeker niet, maar toen ik besloot mijn kansen te wagen als zelfstandige wist ik dat dit één van de risico's is die daarbij horen. Balen, balen, je opties verkennen en hopen dat de ergste ellende voorbij gaat voor je écht door je geld heen bent en de problemen voor de deur staan.
Natuurlijk willen de meeste mensen de luie optie, ik zie ook wel dat daar een "probleem" is m.b.t. oneerlijke concurrentie met loondienstmedewerkers. Maar het hele doemdenken dat niks meer mag behalve korte kleine klussen is gewoon niet waar. Je kan bijna elke opdracht DBA proof maken, het vergt alleen meewerking van het inhurende bedrijf.

Die bedrijven zijn de laatste jaren gewend dat ze gewoon "doe maar iemand" kunnen roepen en het goed gaat. Dat kan niet meer zonder risico, je moet een opdracht hebben en juist omschrijven en op basis daarvan een opdracht uitzetten. Kost veel meer moeite dus nu zeggen ze "doe maar iemand in loondienst via detachering" in plaats van iets moeite doen. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
fry77 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:49:
Mss moeten we ons weer eens realiseren dat dit het IT freelance topic is en niet een generiek freelance topic waar inmiddels ook nog een flink deel schijnwerknemers zich loopt te verkneukelen.

NIemand hoeft hier weg of stil te zijn, maar ben langzaam wel klaar met allerlei "maar dan ben je" gatekeeping door freelancers die in totaal andere takken werkzaam zijn en voor een grot deel niet eens issues gaan krijgen met de wet dba. En nee, die heb ik ook niet, alleen mijn klanten zijn wat nerveuzer geworden in mijn vakgebied. En dat is waarom ik in een IT topic zit....
Hint taken. De een vond het wel leuk om eens te lezen hoe het er in andere vakgebieden aan toe gaat. De ander ergert zich eraan. Ik kan bijna beginnen met het opzeggen van mijn account hier op Tweakers. @mwa heeft al besloten dat ik het bunq-topic niet in mag, jij besluit dat het hier alleen nog over IT mag gaan en ik dus maar naar een zzp-forum specifiek voor schrijvers moet (die is er niet). Dus beland ik op LinkedIn waar we de hele dag Wilders afzeiken en Timmermans de hemel in prijzen, terwijl dat nou net was waarom ik LinkedIn amper open.

Er zal hier vast een ijverige mod rond lopen die hetzelfde beslist: alles wat niet over freelance IT gaat is offtopic. Ik heb nu eigenlijk zin om een nieuw topic te starten voor freelancers die niets met IT te maken hebben en daar alle IT-gasten voortdurend voor de voeten te gooien dat ze er niet welkom zijn. Wellicht is dat een idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:18:
[...]

Hint taken. De een vond het wel leuk om eens te lezen hoe het er in andere vakgebieden aan toe gaat. De ander ergert zich eraan. Ik kan bijna beginnen met het opzeggen van mijn account hier op Tweakers. @mwa heeft al besloten dat ik het bunq-topic niet in mag, jij besluit dat het hier alleen nog over IT mag gaan en ik dus maar naar een zzp-forum specifiek voor schrijvers moet (die is er niet). Dus beland ik op LinkedIn waar we de hele dag Wilders afzeiken en Timmermans de hemel in prijzen, terwijl dat nou net was waarom ik LinkedIn amper open.

Er zal hier vast een ijverige mod rond lopen die hetzelfde beslist: alles wat niet over freelance IT gaat is offtopic. Ik heb nu eigenlijk zin om een nieuw topic te starten voor freelancers die niets met IT te maken hebben en daar alle IT-gasten voortdurend voor de voeten te gooien dat ze er niet welkom zijn. Wellicht is dat een idee?
Dat is jouw keuze, die maak ik helemaal niet voor jou.

Ik vind je verder een van de meer genuanceerde met een andere insteek dan een hoop anderen. Maar feit is wel dat jouw werkzaamheden niet te vergelijken zijn met een freelancer die een langduring project doet bij een multinational. Nou, of je zou ghostwriter moeten worden voor het laatste boek van George Martin ofzo, dan praat je ook over een paar jaar voor 1 opdrachtgever.

Feit is ook dat we alweer een paar hele lappen tekst hebben die een herhaling van zetten zijn en terugkomen op "jammer joh, dan ben je geen ondernemer". Maar als de wereld zo makkelijk in elkaar zat hadden we deze discussie uberhaupt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:39
c-nan schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:46:
[...]

Reden weet ik, daar hoop ik morgen achter te komen. Tussenpartij bij naam noemen vind ik (op dit moment) niet netjes. Kan onmacht zijn, kan iets anders met een hele goede reden zijn. Als het onwil is dan kom ik het wel delen :P
Gister kreeg ik te horen dat het contract eindelijk rond was en het contract ieder moment in mijn inbox zou verschijnen *O* tot op heden niks in mijn inbox -O-

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
c-nan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:26:
[...]

Gister kreeg ik te horen dat het contract eindelijk rond was en het contract ieder moment in mijn inbox zou verschijnen *O* tot op heden niks in mijn inbox -O-
Dat hoor ik al sinds maandag :D

Dat was ook mijn laatste PR en de volgende komt pas als er een contract ligt (een correcte deze keer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jesselhh
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:11:
[...]

Ik krijg nog steeds rillingen als ik aan al die nutteloze functioneringsgesprekken terugdenk. Een manager die je normaal niet ziet of hoort gaat even vertellen wat hij of zij er allemaal van vindt en dan moet je ook nog wat aan je ontwikkeling doen, want blijkbaar doe je dat niet door te werken maar door nutteloze cursussen te volgen. Walgelijk hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Alright. Dan gaan we naar stap 2: @Ardana en andere moderators: is er steun om een nieuw topic speciaal voor freelancers uit andere beroepsgroepen waar freelancers uit de verschillende groepen elkaar kunnen inspireren en met elkaar in discussie kunnen gaan?

Dan kunnen de vragen over youngtimers, bureaustoelen en andere dingen die niets met IT te maken hebben, naar mijn topic verhuizen. Dan kunnen hier de IT’ers gezellig praten over IT-werk en frameworks en past al het andere in een algemeen freelance topic.

Ik voorzie daarbij wel dat dit topic dan aardig stilvalt, maar dat is een van de gevolgen die we dan maar moeten accepteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Dennisweb Maak het niet meteen te persoonlijk. @fry77 heeft m.i. wel degelijk een punt. Maar daarom kan het geen kwaad om ook standpunten te lezen van mensen die niet door het ICT-rietje kijken. Er is altijd wat van te leren.

Ook binnen ICT zijn nuance verschillen. Voor een developer gelden andere rules of engagement dan voor een projectmanager. Systeembeheer is al helemaal lastig uitleggen als ZZP-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:37:
@Dennisweb Maak het niet meteen te persoonlijk. @fry77 heeft m.i. wel degelijk een punt. Maar daarom kan het geen kwaad om ook standpunten te lezen van mensen die niet door het ICT-rietje kijken. Er is altijd wat van te leren.

Ook binnen ICT zijn nuance verschillen. Voor een developer gelden andere rules of engagement dan voor een projectmanager. Systeembeheer is al helemaal lastig uitleggen als ZZP-er.
Het kan geen kwaad, maar mensen ergeren zich eraan. Dit is immers inderdaad een topic voor freelance IT’ers, niet voor zzp’ers uit andere beroepsgroepen.

Dat is ooit zo afgebakend, dus stel ik een algemeen topic voor waar we IT’ers dan naar dit topic sturen. Ik verwacht dat dit topic dan een stuk rustiger wordt en dat is precies wat de mensen hier willen.

Ik wil mensen niet vervelen met mijn gezeur over schrijfopdrachten, als het hier alleen maar over IT-opdrachten mag gaan. Maar ik wil me wel welkom blijven voelen op Tweakers en dat gaat het gemakkelijkst als we de zzp’ers uit andere beroepsgroepen meeverhuizen naar een eventueel nieuw topic van mij.

Dan blijven de zzp IT-ers lekker in hun eigen bubbel. Als je dan toch wil lezen hoe het er bij andere beroepsgroepen aan toe gaat, dan lees je het andere topic. Alleen wel read only, want voor IT-zaken hebben we dit bubbeltopic. Daar tegenover staat dan wel dat ik hier niet meer post. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:36:
Dan kunnen de vragen over youngtimers, bureaustoelen en andere dingen die niets met IT te maken hebben, naar mijn topic verhuizen. Dan kunnen hier de IT’ers gezellig praten over IT-werk en frameworks en past al het andere in een algemeen freelance topic.

Ik voorzie daarbij wel dat dit topic dan aardig stilvalt, maar dat is een van de gevolgen die we dan maar moeten accepteren.
Niet per se. Ik kan als ICT-er prima verklaren waarom ik een server thuis heb en 5 notebooks. Dat is voor een stukadoor al een stuk lastiger. Een betonmolen op mijn balans daarentegen...

De grap over de bureaustoelen, daar ben ik ook wel een beetje klaar mee. Dat mag gewoon niet. Allee nu vraag ik me af, met de zomer voor de deur: kan ik een koelvriescombi op mijn werkkamer opvoeren als kantoorkosten? Waar zzet ik die op de balans? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:42:
[...]

Niet per se. Ik kan als ICT-er prima verklaren waarom ik een server thuis heb en 5 notebooks. Dat is voor een stukadoor al een stuk lastiger. Een betonmolen op mijn balans daarentegen...

De grap over de bureaustoelen, daar ben ik ook wel een beetje klaar mee. Dat mag gewoon niet. Allee nu vraag ik me af, met de zomer voor de deur: kan ik een koelvriescombi op mijn werkkamer opvoeren als kantoorkosten? Waar zzet ik die op de balans? :+
offtopic:
Geen idee. Daarvoor hebben we een topic voor alle freelancers nodig. Tenzij je als IT’er voor een fabrikant van slimme koelvriescombi’s werkt, kunnen we dat hier niet bespreken.

Diversiteit tot de voordeur hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:47:
[...]

offtopic:
Geen idee. Daarvoor hebben we een topic voor alle freelancers nodig. Tenzij je als IT’er voor een fabrikant van slimme koelvriescombi’s werkt, kunnen we dat hier niet bespreken.

Diversiteit tot de voordeur hier.
je kunt het ook overdrijven Dennis. Je geeft zelf regelmatig aan dat jouw werkzaamheden anders zijn dan de "onze". En zo zijn er nog een paar. Dan snap je ook dat jouw oplossingen niet werken voor ons. En andersom.

En idd, er is voor elke scheet een subforum hier. Waag het niet in het plutus topic iets te vragen over conbase. Dus als jij een freelance schrijvers topic wil, be my guest, maar je zit nu op het punt dat ik denk dat het niet niet meer wíl snappen. Dus als je mij wil gebruiken als reden om hier niet meer te komen: doei en succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:05:

[...]

In dit topic is al uitgebreid besproken hoe je risico's loopt mbt DBA controles als blijkt dat je jarenlang bij eenzelfde opdrachtgever zit met een vaste overeenkomst en een vast inkomen. Ik kies ervoor die risico's te vermijden, als mij dat ooit een keer een opdrachtgever kost dan is dat maar zo. Als jij en anderen hier dat risico gewoon willen blijven lopen dan is dat uiteraard geheel aan jullie, begrijp mij niet verkeerd :)

Maar wees achteraf aub niet die automobilist bij Wegmisbruikers of Blik op de Weg die huilt dat de agent zijn rijbewijs afpakt nadat hij toch echt zelf besloot 200 te rijden waar 100 was toegestaan ;)

Voldoe ik perfect aan de regels? Nee. Dat is in mijn situatie ook vrij lastig (ik werk voor een paar bedrijven met personeelstekorten. Dankzij mijn inzet kunnen zij mensen helpen de ze anders niet zouden kunnen helpen, hetgeen de soms toch al lange wachttijden in de bouw niet tengoede komt. Ook daarom is het vrij gemakkelijk en logisch om mijzelf niet voor langere tijd middels een contract aan een opdrachtgever te binden met een min of meer vaste loonvorm. Want nogmaals, als er controles komen en ze willen moeilijk doen ga je totaal nat.

Mijn risico's zoals op de site van de BD (iirc, link uit dit topic iig) kon nagaan:
- Ik gebruik wel eens materiaal van de opdrachtgever
- Ik doe werkzaamheden die anderen in loondienst ook doen

Daar staat tegenover dat ik niet 40 uur per week voor 1 bedrijf werk (ik werk sowieso geen 40 uur meer helaas..), ik geen kleding draag met reclame erop (en al zeker niet van de opdrachtgever), ik met mijn eigen bus rijdt en alleen ikzelf bepaal of ik op datum X en tijdstip Y kom opdagen of niet. Althans, natuurlijk gaat e.e.a in overleg maar de eindbeslissing ligt geheel bij mij en bij niemand anders. Heb ik geen zin en besluit ik mijn handige buurman met mijn bus etc op pad te sturen? Dan kan niemand me dat verbieden, etc.
Maar dat was dus helemaal de vraag niet. Iedereen begrijpt inmiddels wel dat de huidige wetgeving problemen oplevert in relatie tot de wet DBA – daar zijn al pagina’s aan discussie aan gewijd. De échte vraag is: welk probleem probeert die wet eigenlijk op te lossen als het gaat om langdurig werken aan één opdracht? En waarom zou dát een maatschappelijk probleem zijn? Mensen zoals jij antwoorden telkens dat het te maken heeft met een gebrek aan ondernemerschap binnen de kaders van de wet, maar zeggen er niet bij waarom dat dan ook een probleem zou zijn voor ons als samenleving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
fry77 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:58:
[...]

je kunt het ook overdrijven Dennis. Je geeft zelf regelmatig aan dat jouw werkzaamheden anders zijn dan de "onze". En zo zijn er nog een paar. Dan snap je ook dat jouw oplossingen niet werken voor ons. En andersom.

En idd, er is voor elke scheet een subforum hier. Waag het niet in het plutus topic iets te vragen over conbase. Dus als jij een freelance schrijvers topic wil, be my guest, maar je zit nu op het punt dat ik denk dat het niet niet meer wíl snappen. Dus als je mij wil gebruiken als reden om hier niet meer te komen: doei en succes.
Ik wil geen schrijverstopic, ik wil een topic voor iedereen die geen IT’er is. Dus dat heb je verkeerd begrepen. Gezien de openingspost hier, had ik verwacht dat niemand zich zou storen aan de diversiteit van andere beroepsgroepen hier. Dat dit dan wel gebeurt, is voor mij een indicatie dat we een extra topic moeten maken. Of we moeten hier de stap zetten dat we ook andere beroepsgroepen accepteren en verdragen.

Het is blijkbaar alleen heel erg moeilijk om te accepteren dat niet alles meer kan onder de Wet DBA. Dat wist je acht jaar geleden ook wel, maar toen werd er niet gehandhaafd en kon je op dezelfde voet door.

Nu @Destruction, ik en nog wat andere Tweakers aangeven dat we onze bedenkingen hebben of sommige opdrachten nog wel kunnen onder deze wet, gaan we lopen zeuren over dat mensen uit andere beroepsgroepen twijfels hebben. Maar dit was toch een freelance IT topic, dus wie zijn al die mensen? :?

Als we op dat punt komen, maak ik met alle liefde een nieuw topic waar we meer dan de helft van de users in dit topic wegtrekken. Dan bloedt dit topic dood. Maar ik ga geen topic maken als een mod er toch een slotje op zet, omdat we dit topic al hebben.

Het is voor mij een wonder dat niemand zich er eerder aan heeft gestoord, totdat opeens een paar users zich afvragen of 5 of 10 jaar voor eenzelfde opdrachtgever werken wel mag. Er zijn users die balanceren op de dunne lijn van werknemer of zzp’er. Minstens net zoveel criteria voor als tegen. Dan proberen we te waarschuwen en dan krijg je de wind van voren.

Kijk, het is mij om het even als je problemen met de Belastingdienst wil. Ik hoef de boete toch niet te betalen en het zijn niet mijn inkomsten die wegvallen. Maar we hadden gedacht dat voorkomen beter zou zijn dan genezen. Dat is in elke zzp beroepsgroep hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:02:
[...]

Maar dat was dus helemaal de vraag niet. Iedereen begrijpt inmiddels wel dat de huidige wetgeving problemen oplevert in relatie tot de wet DBA – daar zijn al pagina’s aan discussie aan gewijd. De échte vraag is: welk probleem probeert die wet eigenlijk op te lossen als het gaat om langdurig werken aan één opdracht? En waarom zou dát een maatschappelijk probleem zijn? Mensen zoals jij antwoorden telkens dat het te maken heeft met een gebrek aan ondernemerschap binnen de kaders van de wet, maar zeggen er niet bij waarom dat dan ook een probleem zou zijn voor ons als samenleving.
HIer gaat ook de vergelijking mank. Kortstondig auto onderhoud is heel wat anders dan een serverpark migreren. Rondlopen op een bouwterrein hoeft ook geen issue te zijn als je ingehuurd bent om een paar dakkapellen te platsen (of schuren, daar is meer jurisprudentie over)

Tijdsduur is ook geen issue. En toch gaat destruction nat in deze, want inspringen omdat er geen werknemers zijn is aangemerkt als contract indicatie. Evenals piek-ziek werkzaamheden. Dat gaat ie dan maar via een uitzendbureau doen.

[ Voor 5% gewijzigd door fry77 op 04-04-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:02:
[...]

Volgens de minister is dat een vorm van oneerlijke concurrentie tegenover de werknemer in loondienst. Als zzp’er krijg je belastingvoordelen die je in loondienst niet krijgt.

@Destruction hoeft toch niet de mening van Van Hijum te verdedigen? Dit is de wet zoals ‘ie is bedacht. Ik ben het ook met veel dingen niet eens in dit land. Als we morgen een kabinet met GroenLinks/PvdA hebben, zal ik het ook met veel zaken oneens zijn. Maar ik zal me wel aan hun wetten moeten houden, want de wet is de wet.

Wat mij betreft rijdt iedereen ook gewoon weer 130 de hele dag door. Maar feit is dat het van de wet niet mag.

En daarnaast krijgt de overheid zijn miljoentjes uit het coronafonds niet, als er niks verandert. Dus in plaats van ons hier verantwoordelijk van te houden, zou ik zeggen: stuur een mail naar de Europese Commissie en vraag daar waarom het een maatschappelijk probleem is.

Dat een wet onrechtvaardig voelt, is geen reden om je er niet aan te houden. Ik ben het er ook niet mee eens, maar ik wil geen boetes en gezeur. Dus houd ik me eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:05:
[...]

Ik wil geen schrijverstopic, ik wil een topic voor iedereen die geen IT’er is. Dus dat heb je verkeerd begrepen. Gezien de openingspost hier, had ik verwacht dat niemand zich zou storen aan de diversiteit van andere beroepsgroepen hier. Dat dit dan wel gebeurt, is voor mij een indicatie dat we een extra topic moeten maken. Of we moeten hier de stap zetten dat we ook andere beroepsgroepen accepteren en verdragen.

Het is blijkbaar alleen heel erg moeilijk om te accepteren dat niet alles meer kan onder de Wet DBA. Dat wist je acht jaar geleden ook wel, maar toen werd er niet gehandhaafd en kon je op dezelfde voet door.

Nu @Destruction, ik en nog wat andere Tweakers aangeven dat we onze bedenkingen hebben of sommige opdrachten nog wel kunnen onder deze wet, gaan we lopen zeuren over dat mensen uit andere beroepsgroepen twijfels hebben. Maar dit was toch een freelance IT topic, dus wie zijn al die mensen? :?

Als we op dat punt komen, maak ik met alle liefde een nieuw topic waar we meer dan de helft van de users in dit topic wegtrekken. Dan bloedt dit topic dood. Maar ik ga geen topic maken als een mod er toch een slotje op zet, omdat we dit topic al hebben.

Het is voor mij een wonder dat niemand zich er eerder aan heeft gestoord, totdat opeens een paar users zich afvragen of 5 of 10 jaar voor eenzelfde opdrachtgever werken wel mag. Er zijn users die balanceren op de dunne lijn van werknemer of zzp’er. Minstens net zoveel criteria voor als tegen. Dan proberen we te waarschuwen en dan krijg je de wind van voren.

Kijk, het is mij om het even als je problemen met de Belastingdienst wil. Ik hoef de boete toch niet te betalen en het zijn niet mijn inkomsten die wegvallen. Maar we hadden gedacht dat voorkomen beter zou zijn dan genezen. Dat is in elke zzp beroepsgroep hetzelfde.
Exact 8 jaar geleden wist ik al dat mijn manier van werken prima kan onder wet DBA. Stempeltje BD en door. Er is niets gewijzigd sinds die tijd. En dat heb i al tig keer gepost en nog krijg ik de wind van voren van nono's die wel even aangeven dat ik mis zit. Als ict'r. In een ict topic.

Ik wens jullie lekker allemaal heel veel succes. Ik heb lopende projecten. Er zitten projecten in de pijplijn en ik heb net de eerste versie van mijn packages uitgebracht. Veel plezier met jullie gejankzak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:18:
[...]

Wat is dan "de zwakkere"? Ik vind namelijk tarief (of beter: gebrek aan tarief) wel een criterium. Macht = geld. Heb je een grote bek, kan je iets wat een ander niet kan, ben je charismatisch, dan heb je al gauw macht en die kan je verzilveren. Daarnaast: de macht van de aantallen. Dat is aan de vakbonden.
Andersom: geld is macht. Heb jij als bedrijf het geld en je opdrachtnemers niet, dan heb je de macht. Heb ik een stevig tarief, dan heb ik macht (die komt uit kennis, charisma of mijn grote bek).

Tarief is daarom wel degelijk een criterium m.i.
Maar deels, want in sommige beroepen heb je nou eenmaal niet zo heel veel te willen. Als zzp vrachtwagenchauffeur kun je wel eisen dat je 95 euro per uur krijgt, maar dan zit je zonder opdrachten. Als verpleegkundige kun je wel heel stoer roepen "ik bepaal mijn eigen tarieven" maar als jij 125 wilt, zit je zonder opdrachten. En in de IT trouwens niet anders, jij kunt wel 155 per uur eisen maar de kans dat je opdrachtgever dan zegt, bedankt voor je diensten en vergeet je toegangspas niet af te geven als je wegloopt :+

En, waar zet je dat minimum tarief dan op? En hoe moeilijk is het om daar een mouw aan te passen? Tarief omhoog zodat het gelijk is aan het minimale tarief, maar dan kort je op weekendtoeslag of weet ik veel wat. En ben jij die zzp'er met die grote bek? Jammer joh, dan kom kom je niet alleen niet in het weekend maar ook niet meer op de andere dagen :D

Als het enkel zou gaan om "kun je iets wat een ander niet kan" dan is dit topic opeens heel erg stil........

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik ben geen ict'er en vanwege overheidopdrachten, heb ook ik een specifieke situatie. Tegelijkertijd zijn veel van mijn dba en andere uitdagingen best vergelijkbaar met ICT'ers. Ik zie wel of en wat er besloten wordt, eerst maar zien of ik nog aan een opdracht kom als ZZP'er :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
fry77 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:11:
[...]
Exact 8 jaar geleden wist ik al dat mijn manier van werken prima kan onder wet DBA. Stempeltje BD en door. Er is niets gewijzigd sinds die tijd. En dat heb i al tig keer gepost en nog krijg ik de wind van voren van nono's die wel even aangeven dat ik mis zit. Als ict'r. In een ict topic.

Ik wens jullie lekker allemaal heel veel succes. Ik heb lopende projecten. Er zitten projecten in de pijplijn en ik heb net de eerste versie van mijn packages uitgebracht. Veel plezier met jullie gejankzak.
8)7

Los van dat het ook wel een stukkie fatsoenlijker kan dan dit.... Ik heb meer dan genoeg te doen als schrijver en de (nieuwe) opdrachtgevers weten mij te vinden. Ik hoef er bijna zelf niet meer achteraan. Dus ik snap niet zo heel goed waarom we het hebben over of iemand lopende projecten heeft.

Voor de goede orde: ik heb het momenteel prima voor elkaar en dat is dus niet de reden waarom ik me meng in de discussie over DBA. Volgens mij heb je het idee dat ik mijn frustraties projecteer omdat ik geen opdrachten heb. Dat is een onjuiste aanname. Er is werk genoeg.

Maar de opmerking dat je als non-ICT'er blijkbaar niet iets van ICT'ers in het ICT-topic mag vinden, bewijst nog eens de noodzaak van een eigen topic die breder kijkt dan deze niche-groep. Als ik er toestemming voor krijg, maak ik met alle plezier zo'n topic. Als dat is waar het pijn doet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faust1946
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:05:
[...]

Volgens mij worden jouw bijdragen – ook door mij – juist gewaardeerd. Het is waardevol om de inzichten van freelancers uit verschillende sectoren te horen. De kritiek die nu klinkt, gaat vooral over de manier waarop je jouw eigen situatie als algemene waarheid neerzet t.a.v. de interpretatie van huidige wetgeving. Veel deelnemers in dit topic zijn ICT-freelancers, en jouw perspectief sluit daar simpelweg niet goed bij aan omdat je andersoortig werk doet.

Ik vind bijvoorbeeld dat situaties zoals die van jou, bijvoorbeeld als chronisch zieke, absoluut meegenomen moeten worden in nieuwe wetgeving – ook al is jouw situatie niet van toepassing op die van mij en heb ik er geen last van als de wetgever er niks mee doet. Dat stukje inlevingsvermogen vragen freelancers hier ook als het gaat om de uitleg van de huidige wet. Trek het dus niet te persoonlijk aan; een beetje wederzijds begrip helpt ons allemaal verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
@Crazy D Ik heb nog steeds het idee dat veel Tweakers hier de misvatting hebben dat je aan alle criteria moet voldoen, om niet schijnzelfstandig te zijn. Dat is helemaal niet het geval. Dit weet je waarschijnlijk al, maar: het is de bedoeling dat het aantal criteria waaraan je wel voldoet, het aantal criteria waaraan je niet voldoet, ruimschoots verslaat.

Dus als je 10 criteria hebt en je voldoet er aan 7, dan is dat prima. Wanneer je eraan 5 of minder voldoet, lijkt me dat wel een reden tot zorg. En als je er aan meer niet dan wel voldoet, lijkt me dat een oordeel dat je schijnzelfstandige bent, onvermijdelijk is. Dat hele idee van "iets kunnen wat een ander niet kan", is niet de enige reden om iemand in te huren. Daar zijn we het gelukkig volledig met elkaar eens.

Zo zou je ook maar een beperkt aantal uur voor één opdrachtgever in de week mogen werken. Dat criterium haal ik dan ook niet, want ik werk ook meerdere uren per week voor één opdrachtgever. En nog voor drie anderen. Maar het is wel een criterium. En dat is helemaal niet erg, want er zijn genoeg criteria waar ik wel aan voldoe,

Dus zeg ik het nog eens, of je nu IT'er bent of niet: de kans is aanwezig dat VBAR er komt en ga op basis van die drie onderdelen - die allemaal even zwaar wegen - eens onderzoeken of je aan meer criteria wel of niet voldoet. Dan weet je of je safe zit. Geen paniek als je aan 2 of 3 criteria niet voldoet. Wel paniek als je er aan 6 , 7 of zelfs nog meer niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:10:
[...]

Volgens de minister is dat een vorm van oneerlijke concurrentie tegenover de werknemer in loondienst. Als zzp’er krijg je belastingvoordelen die je in loondienst niet krijgt.

@Destruction hoeft toch niet de mening van Van Hijum te verdedigen? Dit is de wet zoals ‘ie is bedacht. Ik ben het ook met veel dingen niet eens in dit land. Als we morgen een kabinet met GroenLinks/PvdA hebben, zal ik het ook met veel zaken oneens zijn. Maar ik zal me wel aan hun wetten moeten houden, want de wet is de wet.
Er wordt alleen niet gevraagd naar de mening van Van Hijum en waarom hij dit een probleem vindt, maar waarom jullie dit een probleem vinden. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:26:
[...]

Er wordt alleen niet gevraagd naar de mening van Van Hijum en waarom hij dit een probleem vindt, maar waarom jullie dit een probleem vinden. 8)7
Och, ik vind het geen probleem. Van mij mag je doen en laten wat je wil. Ik zou een slechte politieagent zijn. En ik denk dat ook @Destruction helemaal geen problemen heeft met wat je doet. Maar we proberen uit te leggen dat het - als je het langs de wet legt - het wel eens lastig kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:27:
[...]

Och, ik vind het geen probleem. Van mij mag je doen en laten wat je wil. Ik zou een slechte politieagent zijn. En ik denk dat ook @Destruction helemaal geen problemen heeft met wat je doet. Maar we proberen uit te leggen dat het - als je het langs de wet legt - het wel eens lastig kan worden.
En precies daar komt dat stukje gepercipieerd egoïsme om de hoek kijken waar ik eerder op doelde. Zodra je zelf de negatieve gevolgen van gebrekkige wetgeving ervaart, is het een groot probleem. Maar zit je aan de ‘goede’ kant van de balans, dan blijkt het je dus nauwelijks iets te deren. Dat is natuurlijk helemaal je goed recht, maar het is ook logisch dat mensen – waaronder ik – op dit forum daarop reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Faust1946 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:36:
[...]

En precies daar komt dat stukje gepercipieerd egoïsme om de hoek kijken waar ik eerder op doelde. Zodra je zelf de negatieve gevolgen van gebrekkige wetgeving ervaart, is het een groot probleem. Maar zit je aan de ‘goede’ kant van de balans, dan blijkt het je dus nauwelijks iets te deren. Dat is natuurlijk helemaal je goed recht, maar het is ook logisch dat mensen – waaronder ik – op dit forum daarop reageren.
Eh, nee. Als ik je nou vertel dat ik slecht slaap van dat hele gedoe rondom zzp'ers en me zorgen maak over of ik in de toekomst wel het enige wat ik nog wel kan doen qua werk, wel kan blijven doen? Wat zeg je dan?

Als ik geen zzp'er meer kan zijn, bijvoorbeeld omdat ik geen aov kan krijgen en er geen acceptatieplicht komt, betekent dat voor mij de bijstand. Dan mag ik nog zo blij zijn met het huis waarin ik nu woon, dichtbij iedereen die me lief is. Maar dat betekent dus wel emigreren, want ik ga niet op mijn kont zitten en de bijstand in.

Dus ervan uit gaan dat ik totaal geen zorgen heb? Think again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

fry77 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:06:
[...]

Tijdsduur is ook geen issue. En toch gaat destruction nat in deze, want inspringen omdat er geen werknemers zijn is aangemerkt als contract indicatie. Evenals piek-ziek werkzaamheden. Dat gaat ie dan maar via een uitzendbureau doen.
Als ik dit soort klussen niet meer zou mogen als ZZP'er, dan ga ik me weer meer richten op de core business van mijn bedrijf en dan stop ik met de inhuur tak. Zoals ik in dit topic al vaker heb aangegeven is de inhuur tak voor mij altijd al van tijdelijke aard geweest en is het nooit de bedoeling geweest om de rest van mijn werkzame leven in de dienstverlening te zitten.

Contract indicatie? Als de krapte op de arbeidsmarkt vanmiddag is opgelost heb ik vanaf morgen niks meer te doen op inhuur basis. Dat is gewoon een feit. En dat accepteer ik volledig. Nogmaals, het is sowieso mijn bedoeling om die tak over een tijd af te bouwen danwel af te stoten. Ik doe teveel verschillende dingen om bij willekeurig één van de opdrachtgevers schijn zelfstandige te kunnen worden genoemd. En mijn monteurs werkzaamheden doe ik voor een eigen klantenkring, en niet op inhuur bij een ander bedrijf. Daar kan ik dus sowieso al niet een schijn zelfstandige zijn.

Mijn enige risico's voor nu zijn dat ik werkzaamheden doe die anderen in loondienst ook doen en het feit dat ik wel eens een kruiwagen of aanhanger van een opdrachtgever bij me heb. Ik werk nooit mee in team verband, om maar iets te noemen.

Het is een beetje meten met 2 maten als ik zeg dat sommigen hier risico's lopen. Want dan is het ineens "je hoeft niet aan alle criteria te voldoen", maar ik zou opeens totaal nat gaan omdat ik aan 8 van de 10 punten voldoe?

Ik herhaal nog maar eens, ik bepaal als ondernemer hoe ik mijn werkzaamheden wil inrichten en dat moeten andere ondernemers ook volledig zelf weten. Ik wil absoluut geen vaste overeenkomsten tegen vaste betalingen omdat die weinig ruiken naar ondernemerschap. Als sommigen hier niets anders willen dan dat, dan houd ik je natuurlijk absoluut niet tegen. Waarbij ik aangeef dat ik daar nogal risico's in zie die ik wil vermijden.

200 rijden is best mooi maar als ik betrapt wordt ben ik mijn rijbewijs kwijt, da's ook zo'n risico dat ik absoluut niet kan of wil lopen. En dus ga ik dat niet doen. Want geen rijbewijs betekent voor mij namelijk niet meer naar opdrachten (klussen), mijn werkplaats of evt handel kunnen --> 0,- inkomen. Gewoon einde verhaal dan.

En @Dennisweb, ik kwam hier terecht omdat een moderator een ander topic over dit onderwerp sloot met een link naar dit topic. Mijn verzoek om dit topic te hernoemen zodat de naam de lading beter dekt is vervolgens genegeerd. Dat is waarschijnlijk ook deels waarom de discussie lang niet altijd even soepel verloopt, veel mensen hier gaan er vanuit dat élke poster in dit topic actief is in de ICT.

Elke sector zal tot nu toe zo zijn eigen methodes hebben gehad. Misschien kom je in de ICT wel weg met een lange termijn overeenkomst en vaste betalingen, in de bouw of techniek kun je in die situatie beter maar gelijk de betreffende instanties bellen en jezelf aangeven omdat het een ontzettend domme stap zou zijn.

Ik heb me nu wel vaak genoeg herhaald en verduidelijkt. Ik had bij dit topic een beetje de hoop en indruk dat we als ZZP'ers/freelancers gezamenlijk naar de grootste risico's en de beste oplossingen daarvoor konden kijken, een idee hier en een advies daar, maar helaas komt daar maar weinig van lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:20
Hoi heren,

Ik zit inmiddels al acht maanden zonder opdracht. Helaas lukt het mijn detacheringsbureau maar niet om iets voor mij te vinden. In die acht maanden heb ik slechts twee gesprekken gehad.

De afgelopen drie maanden ben ik zelf actief aan het solliciteren naar een vaste baan bij overheidsinstanties, maar ook dat blijkt lastig vanwege de enorme concurrentie. Veel zzp'ers solliciteren momenteel naar een vaste dienstbetrekking, waardoor de markt verzadigd is.

Ik wil absoluut niet langer thuis zitten en heb daarom besloten om mijn kansen als zzp'er te verkennen. Het is misschien niet het juiste moment om zzp'er te worden maar ik heb geen andere keus...
Mijn inschrijving bij de KVK heb ik al tijdens de coronaperiode geregeld, dus ik kan direct aan de slag. Op dit moment doe ik een spoedonderzoek naar alle beschikbare inhuurportalen.

Hebben jullie tips of ervaring met bepaalde inhuurportalen waar ik opdrachten kan vinden? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door sanane op 04-04-2025 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
jesselhh schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:55:
[...]

Waar zeg ik dan dat ik dat niet doe?
Nergens, het ligt aan mijn schrijfstijl waarbij ik 'je' als algemeen bedoel en jij het interpreteert als een post aan jou zelf gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Dennisweb schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:53:
[...]

Eh, nee. Als ik je nou vertel dat ik slecht slaap van dat hele gedoe rondom zzp'ers en me zorgen maak over of ik in de toekomst wel het enige wat ik nog wel kan doen qua werk, wel kan blijven doen? Wat zeg je dan?

Als ik geen zzp'er meer kan zijn, bijvoorbeeld omdat ik geen aov kan krijgen en er geen acceptatieplicht komt, betekent dat voor mij de bijstand. Dan mag ik nog zo blij zijn met het huis waarin ik nu woon, dichtbij iedereen die me lief is. Maar dat betekent dus wel emigreren, want ik ga niet op mijn kont zitten en de bijstand in.

Dus ervan uit gaan dat ik totaal geen zorgen heb? Think again.
Ik vind het echt vervelend dat je je hierover zorgen moet maken. Wat mij betreft is dit opnieuw een vervelend bij-effect van deze wetgeving. Ik maak me niet zo druk om mijn eigen situatie – ik weet mijn weg wel te vinden binnen of desnoods om de wetgeving heen (ook dat hoort bij ondernemerschap). Maar ik zie wel dat de wet niet klopt, en dat sommige collega-freelancers hier onterecht door geraakt worden. Dat benoem ik, net als vele anderen hier.

Zou ik mijn energie liever aan leukere dingen besteden? Zeker. Maar ik denk ook graag mee over kwesties die mij niet direct raken, juist omdat dat volgens mij hoort bij een sociale maatschappij waar je een beetje naar mekaar omkijkt. Juist dat sociale denken is waar jij als chronisch zieke ook een beroep op doet binnen onze maatschappij. Het feit dat je in je reactie opnieuw uitsluitend vanuit je eigen situatie redeneert en niet verder kijkt dan dat, onderstreept precies het punt dat ik eerder maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:00:
Hoi heren,

Ik zit inmiddels al acht maanden zonder opdracht. Helaas lukt het mijn detacheringsbureau maar niet om iets voor mij te vinden. In die acht maanden heb ik slechts twee gesprekken gehad.

De afgelopen drie maanden ben ik zelf actief aan het solliciteren naar een vaste baan bij overheidsinstanties, maar ook dat blijkt lastig vanwege de enorme concurrentie. Veel zzp'ers solliciteren momenteel naar een vaste dienstbetrekking, waardoor de markt verzadigd is.

Ik wil absoluut niet langer thuis zitten en heb daarom besloten om mijn kansen als zzp'er te verkennen. Het is misschien niet het juiste moment om zzp'er te worden maar ik heb geen andere keus...
Mijn inschrijving bij de KVK heb ik al tijdens de coronaperiode geregeld, dus ik kan direct aan de slag. Op dit moment doe ik een spoedonderzoek naar alle beschikbare inhuurportalen.

Hebben jullie tips of ervaring met bepaalde inhuurportalen waar ik opdrachten kan vinden? Alle suggesties zijn welkom!

Alvast bedankt!
k vrees dat je via de bekende inhuurportalen tegen hetzelfde probleem aanloopt – veel freelancers voor weinig opdrachten. Misschien is het de moeite waard om eens in je eigen netwerk te kijken of er via (koude) acquisitie iets los te trekken valt. Dat vraagt soms even om een drempel over te gaan, maar met een beetje geluk kan het juist de snelste weg naar een opdracht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:17:
[...]
En, waar zet je dat minimum tarief dan op?
Dat heet ondernemen. Voor welk tarief kan ik mijn werk doen en mijn kosten dekken. Echt, dat is zo f*cking basis. Het staat gewoon op de website van de KvK.

Nu weet ik wel dat jij dat ook wel weet hoe dat moet. Maar een freelance chauffeur, pakket/maaltijdbezorger of IG-verzorgende denkt misschien dat een ander dat voor je bepaalt. En misschien is dat soms ook wel zo, net als bij onze goedbetaalde ICT-klussen, maar voor iedereen moet gelden dat je als ondernemer ook NEE moet durven zeggen. Ook een maaltijdbezorger. Die kan prima zzp-er zijn, maar dan moet hij wel zijn eigen voorwaarden creëren en nee kunnen verkopen. Daar zit de zwakheid van de zzp-samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
In dit artikel/voorbeeld over een recente uitspraak wordt heel duidelijk beschreven hoe je de wel/niet zelfstandig-discussie moet bekijken. Tipje om te lezen: https://www.zipconomy.nl/...maar-is-dat-wel-degelijk/

(En de goed onderbouwde en genuanceerde conclusie is dat de man wel degelijk in loondienst was/had moeten zijn, zoals zijn opdrachtgever hem ook had aangeboden)

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 04-04-2025 15:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Dennisweb Dat is het perverse van onze maatschappij. Jij (niet per se persoonlijk bedoeld) bent chronisch ziek, geen hond wil je dan in dienst nemen. Dus uit opportunisme dan maar een eenmanszaak. Vervolgens krijg je op een klus te horen dat je schijnzelfstandige bent. Dat terwijl jij echt alle risico loopt. Volgens mij gaat de rechter wel met je mee. Immers, als er iemand risico draagt, is dat de chronisch zieke wel. Bovendien kan niemand je verbieden om geld te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
@Faust1946 :/

Ter kennisgeving aangenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

fry77 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:49:
Het is spijtig voor je, maar er was een ander topic over freelancen/zzp'en icm de DBA maar dat werd gesloten met een verwijzing naar dit topic.

Daarmee is dit weldegelijk een algemeen freelance topic geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Het is in ieder geval geen enkel waardeoordeel op jou als persoon– ik baseer me puur op wat je hier schrijft, want ik ken je ten slotte verder niet. Laten we het vooral weer over de inhoud hebben. En eerlijk gezegd: het zou je eigenlijk ook helemaal niks moeten uitmaken wat ik van je vind ;) (als dat überhaupt al het geval was).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Destruction schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:27:
[...]

Het is spijtig voor je, maar er was een ander topic over freelancen/zzp'en icm de DBA maar dat werd gesloten met een verwijzing naar dit topic.

Daarmee is dit weldegelijk een algemeen freelance topic geworden.
Wat mij betreft zijn jullie in ieder geval meer dan welkom, ik heb dankzij deze discussie mijn vrijdag weer mooi gevuld :P Beetje discussie is nog nooit iemand minder van geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:00:
Hoi heren,

Alvast bedankt!
Even een gewetensvraag, wat maakt dat je denkt dat het wel zou lukken een freelance opdracht te vinden als dat met een dienstverband niet lukte?

Ik denk dat de harde waarheid is dat je misschien beter wat aan skills bij kunt schaven zodat je beter aansluit bij waar vraag naar is. Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat je niet competent zou zijn. Alleen dat vraag en aanbod niet helemaal lekker aan lijken te sluiten en dat het misschien effectiever is om daar iets aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@sanane Ik weet niet wat je wil en kan, maar ik weet dat Defensie veel mensen zoekt en dat wordt alleen maar meer. Zowel vast als zzp. Net deze week weer iemand aangenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Yucon schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:39:
[...]

Even een gewetensvraag, wat maakt dat je denkt dat het wel zou lukken een freelance opdracht te vinden als dat met een dienstverband wel lukte?

Ik denk dat de harde waarheid is dat je misschien beter wat aan skills bij kunt schaven zodat je beter aansluit bij waar vraag naar is. Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat je niet competent zou zijn. Alleen dat vraag en aanbod niet helemaal lekker aan lijken te sluiten en dat het misschien effectiever is om daar iets aan te doen.
Ik ben een Systeembeheerder / Cloud Engineer met een buitenlandse naam. :) De afgelopen tijd heb ik gesolliciteerd op zo’n 40 à 50 vacatures die perfect aansluiten bij mijn profiel. Helaas ontvang ik telkens dezelfde reactie: "Wij gaan verder met een andere kandidaat"

In plaats van stil te zitten en te wachten op een mogelijk ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, wil ik actief op zoek naar een opdracht. Gewoon proberen en kijken hoe ver ik kom :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:44:
[...]

Ik ben een Systeembeheerder / Cloud Engineer met een buitenlandse naam. :) De afgelopen tijd heb ik gesolliciteerd op zo’n 40 à 50 vacatures die perfect aansluiten bij mijn profiel. Helaas ontvang ik telkens dezelfde reactie: "Wij gaan verder met een andere kandidaat"

In plaats van stil te zitten en te wachten op een mogelijk ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, wil ik actief op zoek naar een opdracht. Gewoon proberen en kijken hoe ver ik kom :+
Succes :)

het is altijd lovenswaardig als mensen iets willen doen, dus vooral niet sarcastisch bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:43:
@sanane Ik weet niet wat je wil en kan, maar ik weet dat Defensie veel mensen zoekt en dat wordt alleen maar meer. Zowel vast als zzp. Net deze week weer iemand aangenomen.
Is er een plekje waar ik kan zien welke opdrachten momenteel beschikbaar zijn bij de defensie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
sanane schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:59:
[...]

Is er een plekje waar ik kan zien welke opdrachten momenteel beschikbaar zijn bij de defensie?
https://werkenbijdefensie...militaire-vacatures/ict-s
Pagina: 1 ... 620 ... 643 Laatste