Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan altijd een iMac met verouderde CPU aanschaffen.

review: Apple Mac Studio (2025) met M3 Ultra - Wat moet je met een Mac van 15...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmakabouter
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-06 09:09
Natuurlijk laat ik mijn creativiteit vrij lopen maar waarom zou een arbeidsrelatie niet mogelijk zijn waarbij er een 0 uren contract op minimum loon wordt afgesproken met daarboven op een prestatiebonus. Ik weet dat een 0 uren contract ook rechten & plichten geeft. Dus je registreert 5u aan minimum loon + flexibele prestatiebonus van 20x het minimumloon per gewerkt uur.

Ik weet het: het klinkt te naïef voor woorden (naast hoe lastig dit administratief is), maar wat is er wel mogelijk? Wat ik hier beschrijf is natuurlijk gewoon een midlance constructie +. Waarom mag een normale midlance wel? Waar ligt de nuance?

Uiteindelijk is het arbeidsrecht en de wet DBA gewoon frustrerend om deze reden: zowel werkgever als werknemer wilt flexibel werken (en daar naar betaald worden) maar arbeidsrecht verpest dit feestje omdat het arbeidsrelaties verplicht in beton giet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Shoarmakabouter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:51:
Natuurlijk laat ik mijn creativiteit vrij lopen maar waarom zou een arbeidsrelatie niet mogelijk zijn waarbij er een 0 uren contract op minimum loon wordt afgesproken met daarboven op een prestatiebonus. Ik weet dat een 0 uren contract ook rechten & plichten geeft. Dus je registreert 5u aan minimum loon + flexibele prestatiebonus van 20x het minimumloon per gewerkt uur.

Ik weet het: het klinkt te naïef voor woorden (naast hoe lastig dit administratief is), maar wat is er wel mogelijk? Wat ik hier beschrijf is natuurlijk gewoon een midlance constructie +. Waarom mag een normale midlance wel? Waar ligt de nuance?

Uiteindelijk is het arbeidsrecht en de wet DBA gewoon frustrerend om deze reden: zowel werkgever als werknemer wilt flexibel werken (en daar naar betaald worden) maar arbeidsrecht verpest dit feestje omdat het arbeidsrelaties verplicht in beton giet.
en wat ga jij hier mee bereiken dan? die prestatiebonus zal nog steeds bij de ib onder je inkomsten uit loon vallen. (geen ondernemer dus). effectief hetzelfde als payroll of verlonen maar dan nog wat complexer

Wat je wel zou kunnen bekijken is het vinden van een uitzendbureau die je voor 30k p/j op loonlijst zet en de overige winst als 'consultancy' factureerd vanuit je onderneming (geen uren criteria, dus winst uit overig werk) tenzij je het in je bv stalt en niet alles uitkeert.
Dat is in een notendop mijn alternatief die ik voor ogen heb

[ Voor 15% gewijzigd door wvdl op 26-03-2025 13:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:31
@TheDevilOnLine Dat was snel. Heb het EORI-nummer al binnen. Mooi, want het pakketje is nog op weg naar de Arabische Emiraten. Dus mooi voordat 'ie in Nederland is alle info toegestuurd. Zal vast goed komen. *O*

Dank voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 26-03-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:46
wvdl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:50:
[...]
....
Wat je wel zou kunnen bekijken is het vinden van een uitzendbureau die je voor 30k p/j op loonlijst zet en de overige winst als 'consultancy' factureerd vanuit je onderneming (geen uren criteria, dus winst uit overig werk) .....
Maar is dat juist niet nogal opvallend en juist niet wetDBA compliant? Je werkt en in loondienst voor een uitzendbureau en tegelijkertijd stuur je facturen naar dezelfde (eind)klant? En heb je met deze constructie nog wel de andere voordelen van een eigen zaak, zoals kostenaftrek?

Heb zelf ook nogal zitten broeden op alternatieve mogelijkheden het afgelopen jaar in aanloop naar 01-01-25, maar deze mogelijkheid die jij schetst was ik nog niet tegengekomen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmakabouter
wvdl schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:50:
[...]

en wat ga jij hier mee bereiken dan? die prestatiebonus zal nog steeds bij de ib onder je inkomsten uit loon vallen. (geen ondernemer dus). effectief hetzelfde als payroll of verlonen maar dan nog wat complexer
Het verschil is dat een payroll meer regelgeving met zich mee brengt: doorbetaling bij ziekte, ontslagrecht, verplichte deelname pensioenvoorziening, alle vastigheid die het enorm duur maakt maar voor ons te weinig brengt omdat we dit zelf willen regelen.
Een bonus niet: die is flexibel.
Wat je wel zou kunnen bekijken is het vinden van een uitzendbureau die je voor 30k p/j op loonlijst zet en de overige winst als 'consultancy' factureerd vanuit je onderneming (geen uren criteria, dus winst uit overig werk) tenzij je het in je bv stalt en niet alles uitkeert.
Dat is in een notendop mijn alternatief die ik voor ogen heb
Mooi alternatief! Maar komt wel aardig overeen toch met mijn "gebrabbel" :+ en is dat dan wel DBA proof juist omdat je het als een soort hybride schijnzelfstandige factureert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

ConQuestador schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:39:
[...]

offtopic:
2 volwassen + 2 kids.

Grofweg:
- hypotheek 2200
- verzekeringen 1500 (inclusief AOV)
- kinder opvang 1200
- auto kosten 1000
- boodschappen 1000
- nuts voorzieningen 500
- misc. 1000

totaal 8400
En hier zitten vakanties, uit eten, etc. dus allemaal nog niet bij.
Interessante opsomming. Maar dit is wel degelijk geredeneerd vanuit een ZZP inkomen. Waarbij je leeft naar je inkomen. Niets mee natuurlijk. Echter, stel dat je aangemerkt wordt als schijnzelfstandige. Dan kom je direct in de problemen met zo'n uitgavenpatroon.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 08:39
aex351 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Interessante opsomming. Maar dit is wel degelijk geredeneerd vanuit een ZZP inkomen. Waarbij je leeft naar je inkomen. Niets mee natuurlijk. Echter, stel dat je aangemerkt wordt als schijnzelfstandige. Dan kom je direct in de problemen met zo'n uitgavenpatroon.
Voor mij voelt het ook als veel uitgaven. Maar het gaat over een stel, dus als ze allebei ~6100 euro verdienen dan ben je bij 8400 netto in totaal. Dat is anderhalf modaal inkomen per persoon, dat lijkt me zeker realistisch om te kunnen verdienen zonder eenmanszaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:03
[...]

Ik denk dat het wel meevalt. Als je inkomsten dalen, ontvang je bijvoorbeeld meer kinderopvangtoeslag. Daarnaast zullen de kosten voor verzekeringen flink afnemen, aangezien de AOV daarin is opgenomen. Het misc potje in dit overzicht gaat wellicht wel iets omlaag als er minder binnenkomt, omdat niet alles noodzakelijk was. Bottomline: het is wat kort door de bocht om te concluderen dat iemand direct in de problemen komt met dit uitgavenpatroon. Op een dubbel salaris kan je dit prima managen (been there, done that).

[ Voor 12% gewijzigd door Faust1946 op 26-03-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
o nvm ik zie het al 8)7 |:(

[ Voor 94% gewijzigd door fry77 op 26-03-2025 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
[...]

Hij reageerde op mijn post. En daar ging het niet over. Je kaapt het issue over een hoog inkomen en stuurt naar schijnzelfstandigheid. Dat is het punt niet in deze. Het mag ook over arbeidsloon gaan of inkomen uit een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoarmakabouter
*knip* Dit is niet het topic voor flauwe/onzedelijke grappen.

[ Voor 95% gewijzigd door Zr40 op 26-03-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
ConQuestador schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:39:
[...]

offtopic:
2 volwassen + 2 kids.

Grofweg:
- hypotheek 2200
- verzekeringen 1500 (inclusief AOV)
- kinder opvang 1200
- auto kosten 1000
- boodschappen 1000
- nuts voorzieningen 500
- misc. 1000

totaal 8400
En hier zitten vakanties, uit eten, etc. dus allemaal nog niet bij.
1500 euro verzekeringen? Wat verzeker je dan allemaal? Aov is misschien 500. Wat doe je met die 1000 in godsnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51
mannowlahn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:59:
[...]

1500 euro verzekeringen? Wat verzeker je dan allemaal? Aov is misschien 500. Wat doe je met die 1000 in godsnaam?
Nog even na gekeken en het is indd rond de 1000. ( zorg: 300, aov 400, auto's, huis, aansprakelijkheid, reis: 300)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gem-p
Beetje offtopic, maar ben ergens wel beetje blij dat anderen hier neerzetten wat ze maandelijks besteden en dat daar voor een gezin zo 7K in de maand voor uitgegeven wordt. Ik kreeg afgelopen jaren nogal het gevoel dat wij het hier thuis nogal bont maakten met de uitgaven, maar ik zie ook niet echt meer waar we kunnen bezuinigen. Auto is al oud, energie redelijk zuinig en boodschappen wel meer dan Nibud minimaal acht, maar ga ook niet bezuinigen op verse groente bijvoorbeeld. En ook vakantie houden we in eigen land en niet eens elk jaar. Het is afgelopen 4 jaar in rap tempo veel duurder geworden allemaal en zonder mijn zzp inkomen zouden we het hier niet redden. Wij zien emigratie dan ook als een realistische optie, maar zover is het nu nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Ik denk dat ik zo mee kan doen met ConQuestador, en ik heb een minister(es) van Financien thuis zitten die het allemaal haarscherp in de gaten houdt. We hebben een zoontje van 3 jaar en dochtertje van 2 maanden oud.

Hypotheek 1300
Auto 900 (is een Volvo via abo)
Boodschappen 700
Overigen uitgaven 500 (gereserveerd bedrag voor uiteten, drogisterij)
Zorg 300
Kinderopvang voor 1 kind 1 dag in de week 550 (krijgen we dan iets van 130 of 160 van terug) gaat dus binnenkort naar 1100 want 2 kids. Ons zoontje gaat wel eind dit jaar beginnen op de basisschool, dus is gelukkig maar even.
We beleggen maandelijks voor minimaal 500
BsGw zetten we geloof ik maandelijks 200 eu voor opzij

Dan is er al 5k de deur uit.

We hadden eerst een boodschappen budget van 500 maar dat werd al een hele tijd niet meer gehaald.
En 500 eu in de maand 'overige uitgaven' daar ben je echt zo doorheen als je 1 keer gaat uit eten en wat koopt bij de kruidvat/etos en nog links en rechts wat.

[ Voor 12% gewijzigd door loewie1984 op 26-03-2025 21:46 ]

discogs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

Ik schrik toch wel van de bedragen die hier voorbij komen. Maandelijks komt er bij ons zo'n €5500 binnen (2 x salaris, beetje HRA, beetje toeslagen) en daar kunnen we zelfs nog €500 tot €1000 van sparen.

Mij bekruipt echt het gevoel dat een aantal behoorlijk gewend zijn geraakt aan het riante inkomen dat het ZZPen biedt.

Ik betaal mijzelf bewust weinig salaris om dergelijke situaties te voorkomen. Nu ben ik persoonlijk ook niet echt van luxe en welvaart.
Mijn auto van de zaak is een Fiat Panda uit 2008 :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• loewie1984
Ik heb vanaf mijn eerste werkgever een lease auto onder mijn kont gehad, wij sparen thuis niet voor het bezit van een auto, en ondanks dat we dat geld wel hebben wil ik geen 40/50/60k stuk slaan op een auto (kies je natuurlijk zelf voor dat het meteen zo'n dure moet zijn).

Als ik de auto op de zaak zou hebben dan was het naar verwachting 900 operational lease en 550 bijtelling. Nu wordt de auto iedere zakelijke KM die ik rij, voor mij privé goedkoper.

Het is een elektrische auto op een abonnement (geen private lease!) met een vaste looptijd van 48 maanden. Dat zal ik zo snel niet meer doen. (verschil zit hem erin dat ik met deze constructie geen BKR registratie heb van een lening)

Maar als je zo'n auto moet gaan aanschaffen (60k) afschrijven (na het eerste jaar al 25% foetsie en mogelijk zelfs nog meer want elektrisch + het zwabberbeleid van onze overheid), dan de verzekering, het onderhoud en sinds dit jaar de wegenbelasting (35 eu want 75% korting en volgend jaar 105 eu want nog maar 25% korting) ja dan is 900 eu zo op natuurlijk.

Enige mazzeltje dat ik heb is dat ik pas zo'n 800 eu kwijt ben geweest aan stroom voor bijna 20k aan kilometers. Want anders mag je ook nog iedere 2 weken 100 eu aftikken aan de pomp.

Overigens vind ik niet dat wij naar ons inkomen zijn gaan leven, of dat we meer uitgeven nu ik zzp'er ben. Het doel is juist minder uit te geven. We hebben regelmatig 'no buy maanden'. Laten ons inspireren door personen als Vincent Kouters en Porterenee (al is die laatste wel heel erg haar curssusen gaan verkopen).

Heb ook al bijna 2 jaar geen nieuwe kleding gekocht op onderbroeken en sokken na. Heck, heb zelfs laatst iets 2de hands gekocht qua kleding.

Wij marktplaatsen ons het laplazerus met kopen en verkopen (hoofdzakelijk meer verkopen dan kopen). 2 x babykamer moeten aanschaffen > MP
Ga nu een nieuwe eettafel maken met eikenhout van salontafels van MP
Vrouwlief knalt alle kleding van de kids op vinted en zeker voor die eerste 2 jaar lopen ze nagenoeg alleen maar rond in gedragen kleding.

[ Voor 23% gewijzigd door loewie1984 op 26-03-2025 22:14 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Matis schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:58:

Mij bekruipt echt het gevoel dat een aantal behoorlijk gewend zijn geraakt aan het riante inkomen dat het ZZPen biedt.
Ja. Heerlijk.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Ik schrik toch wel van de bedragen die hier voorbij komen. Maandelijks komt er bij ons zo'n €5500 binnen (2 x salaris, beetje HRA, beetje toeslagen) en daar kunnen we zelfs nog €500 tot €1000 van sparen.

Ik betaal mijzelf bewust weinig salaris om dergelijke situaties te voorkomen. Nu ben ik persoonlijk ook niet echt van luxe en welvaart.
Als je geen financieel besef hebt over andermans situatie dan zou ik deze opmerking beter voor je houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Natuurlijk wen je aan je uitgave patroon. Ik roep dan wel vaak dat ik geld niet belangrijk vind, maar dat is gedeeltelijk zo. Of ik 100 of 150 per uur krijg boeit me niet zo. 50 of 100 wel natuurlijk.

Wat ik aangenaam vind, is dat ik niet hoef na te denken of ik het A-merk hagelslag in mijn mandje gooi, impulsief een weekend weg kan en bij jeuk een extra notebook koop. Dat is geluk voor mij. Niet een paar ton op de bankrekening. Een bruto inkomen van 5000 euro maakt me, zolang ik mijn hypotheek niet heb afgelost, niet gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
com2,1ghz schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:11:
[...]

Als je geen financieel besef hebt over andermans situatie dan zou ik deze opmerking beter voor je houden.
Eens. Ik ken mensen die 3K aan alimentatie betalen. Niet iets wat je hier vrolijk deelt.
Ik ben dat niet overigens, die tijd is voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 20-09 01:02
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:11:
Natuurlijk wen je aan je uitgave patroon. Ik roep dan wel vaak dat ik geld niet belangrijk vind, maar dat is gedeeltelijk zo. Of ik 100 of 150 per uur krijg boeit me niet zo. 50 of 100 wel natuurlijk.

Wat ik aangenaam vind, is dat ik niet hoef na te denken of ik het A-merk hagelslag in mijn mandje gooi, impulsief een weekend weg kan en bij jeuk een extra notebook koop. Dat is geluk voor mij. Niet een paar ton op de bankrekening. Een bruto inkomen van 5000 euro maakt me, zolang ik mijn hypotheek niet heb afgelost, niet gelukkig.
Dat dus. Hoeft niet eens zo 'extreem' te zijn. Als je al kinderen hebt die naar de opvang gaat dan krijg je flink minder toeslag. Ik zit hier ook op de 1600 euro eigen bijdrage terwijl in loondienst die hooguit 600 euro zou zijn.
De nettossalaris van mijn vrouw is maar 300 euro hoger dan dat.

Dan zie je dezelfde figuren zoeken of je een dure telefoon, auto of op vakantie bent geweest om dat tegen je te gebruiken als het even niet mee zit. Niet de capaciteit hebben om te beseffen dat als deze uitgaven er niet waren dat het helemaal niets heeft uitgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Laatst online: 11:36
Gebaseerd op deze discussie, wat keren jullie jezelf uit aan "salaris"? Of gooi je als je betaald bent alles lump sum naar prive?

Ik zit op 2500 " netto" pm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 17:53
Gisteren een interessante sessie gehad van een van de grotere maatschappen in Nederland.
Waar ze heel vaak zeggen dat je ondernemer bent. Komt het er m.i. op neer dat je voltijds Maat word en het voor het collectief gaat doen. Die dan natuulijk ook wel dingen terug doet met begeleiding etc.

Je bent geen ondernemer meer voor de BTW, dus alles aanschaffen via de maatschap. Die is dat wel. Met als voordeel dat ze "deals" hebben met leveranciers. (e.g. cursussen, laptops, lease etc.)

Je bent als maat wel ondernemer voor de Inkomstenbelasting, zij keren elk kwartaal je omzet (minus kosten) uit aan jou als maat, dus op je privé rekening. En jij bent daar inkomstenbelasting, zvw etc, over verschuldigd.

Zij houden 20% (15% als je zelf een opdracht aanbrengt en nog meer mogelijke voordeeltjes voor aanbrengen opdrachten en plaatsen andere maten etc.) in op je omzet als Fee en je betaald 100 euro voor lidmaatschap.

Zij hebben veel ingangen bij bedrijven en afspraken met tussenpersonen over fees etc.

Het heeft voordelen, maar ze durven nog steeds niet te zeggen dat het DBA proof is, al lijkt me dat wel. Ik vind het alleen nog al wat om al mijn autonomie in te leveren...

Loondienst with extra steps....

Daarbij:
Aansprakelijkheid bij een maatschap
De maatschap is geen rechtspersoon. Elke maat is voor een evenredig deel aansprakelijk voor alle schulden van de maatschap. Maar voor belastingschulden is iedere maat aansprakelijk voor alle schulden van de maatschap.
https://www.belastingdien...rten/rechtsvorm/maatschap

Nou was deze maatschap wel redelijk groot en lijkt het wel gezond te zijn.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FitTiv
loewie1984 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:44:
Ik denk dat ik zo mee kan doen met ConQuestador, en ik heb een minister(es) van Financien thuis zitten die het allemaal haarscherp in de gaten houdt. We hebben een zoontje van 3 jaar en dochtertje van 2 maanden oud.

Hypotheek 1300
Auto 900 (is een Volvo via abo)
Boodschappen 700
Overigen uitgaven 500 (gereserveerd bedrag voor uiteten, drogisterij)
Zorg 300

Dan is er al 5k de deur uit.
Ter observatie: je auto is 2/3 van je hypotheek en kost je ruim 43k over de looptijd. Dan heb je niks.
Mooi tweedehandsje van 30k geen optie? Hou je 10k over voor belastingen, onderhoud etc (wat me erg ruim lijkt) en je hebt een activa met waarde.

Ik denk dat de mensen die aangeven dat het hoge bedragen zijn en leefstijl inflatie, met name afgaan op "als ik zelf een auto van 60k had gekocht". Je hoeft natuurlijk geen auto van 60k te kopen, dat is pure luxe. Voor de helft van het geld heb je ook mooie tweedehandsjes.

En ja ik ben me er zeker van bewust dat dat keuzes zijn en dat iedereen verschilt. Wilde het alleen even aanstippen.

[ Voor 20% gewijzigd door FitTiv op 27-03-2025 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Krystman schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:35:
Je bent als maat wel ondernemer voor de Inkomstenbelasting, zij keren elk kwartaal je omzet (minus kosten) uit aan jou als maat, dus op je privé rekening. En jij bent daar inkomstenbelasting, zvw etc, over verschuldigd.

[...]

Het heeft voordelen, maar ze durven nog steeds niet te zeggen dat het DBA proof is, al lijkt me dat wel. Ik vind het alleen nog al wat om al mijn autonomie in te leveren...
Een maatschap kan een loonheffing-proof constructie zijn op het moment dat er (op paper en in de praktijk) vrije vervanging is. Dan is er geen sprake tot persoonlijk verrichten van arbeid en daarmee is de wet op de loonbelasting niet van toepassing. Geen wet DBA of VBAR die daar iets aan verandert, want die definieren alleen de uitleg van de pijler "gezag". Toepasselijkheid van de loonbelastingen benodigt niet alleen gezag maar ook persoonlijke arbeid en belonng.

Maar dan moet je wel een intieme relatie hebben tussen maatschap en klant, waarbij de klant de maatschap vertrouwt om telkens de juiste persoon voor de juiste klus te sturen. Het idee werkt ook alleen als er (a) meerdere maten voor dezelfde klant werken en (b) deze niet voltijds op die ene klant leunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Niets mis mee natuurlijk om gewend te raken aan je inkomen. Je hebt het immers verdient. Mijn punt was meer dat er een categorie ZZPers zijn die boven hun stand leven omdat ze aangemerkt worden als schijnzelfstandig. Daar begint de ellende dan.

Voor wat betreft de auto. Ik ben ook afgestapt van lease. Kopen blijkt toch goedkoper. En dat hoeft helemaal geen youngtimer te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
mwa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:02:
Hoeveel mensen die actief in dit topic meedoen zitten nu zonder opdracht ivm dba of zijn gedwongen in loondienst gegaan? We hebben het er met z’n allen wel continue over, maar volgens mij valt het voor ‘ons’ (dan doel ik op de IT zzp’er) wel mee toch?
Misschien een polletje starten? Ben ook wel benieuwd naar de exacte statistieken.

Voor mij geldt: nog tot september een flinke opdracht (36 uur per week). Mogelijk wordt die nog verlengd tot december, maar dan houdt het echt op bij deze opdrachtgever. Puur vanwege wet DBA. Opdrachtgever heeft me een best net salarisvoorstel gedaan waar ik wel serieus even over heb moeten denken, maar ik ga het ondernemerschap nog niet opgeven bij de eerste de beste tegenslag.

Tegelijkertijd heb ik best wel wat kleine klussen in de zijlijn waar ik makkelijk 16 uur per week mee gevuld krijg als het moet en die ook wat meer DBA-proof zijn. En nog wat dingen in de sales-funnel die mogelijk leiden tot wat langere opdrachten voor een x aantal uren per week. En tegelijkertijd geeft huidige opdrachtgever aan mogelijk in 2026, na een pauze, in een andere vorm weer verder te willen en dan wellicht voor wat minder uren per week.

Dus ik merk wel degelijk de impact van de wet DBA, maar zit vooralsnog best okay persoonlijk.

Edit: ik liep een beetje achter. Had geen idee dat ik reageerde op een post van bijna een week geleden. :-)

[ Voor 4% gewijzigd door GoodspeeD op 27-03-2025 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Crazy D

I think we should take a look.

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:13:
[...]

Eens. Ik ken mensen die 3K aan alimentatie betalen. Niet iets wat je hier vrolijk deelt.
Ik ben dat niet overigens, die tijd is voorbij.
:X :X
Nog maar 3 jaar....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:14
Gisteren een interessante sessie gehad van een van de grotere maatschappen in Nederland.
Waar ze heel vaak zeggen dat je ondernemer bent. Komt het er m.i. op neer dat je voltijds Maat word en het voor het collectief gaat doen. Die dan natuulijk ook wel dingen terug doet met begeleiding etc.

Je bent geen ondernemer meer voor de BTW, dus alles aanschaffen via de maatschap. Die is dat wel. Met als voordeel dat ze "deals" hebben met leveranciers. (e.g. cursussen, laptops, lease etc.)

Zij houden 20% (15% als je zelf een opdracht aanbrengt en nog meer mogelijke voordeeltjes voor aanbrengen opdrachten en plaatsen andere maten etc.) in op je omzet als Fee en je betaald 100 euro voor lidmaatschap.

Zij hebben veel ingangen bij bedrijven en afspraken met tussenpersonen over fees etc.

Daarbij:
De maatschap is geen rechtspersoon. Elke maat is voor een evenredig deel aansprakelijk voor alle schulden van de maatschap. Maar voor belastingschulden is iedere maat aansprakelijk voor alle schulden van de maatschap.

ja TFG, The Future Group dus, ik vraag me af of het echt DBA-proof is want je zit nog steeds met de "gezagsverhouding' bij een opdrachtgever en je doet hetzelfde werk als je teamgenoten. De rechtspersoon waarvan je deel uitmaakt zou geen verschil moeten maken, vergelijk eenmanszaak met BV.

De (r)overheid wil ook de maatschappen in de zorg aanpakken, dus wat is hier het doorslaggevende verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Montifaud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:20:
[...]

ja TFG, The Future Group dus, ik vraag me af of het echt DBA-proof is want je zit nog steeds met de "gezagsverhouding' bij een opdrachtgever en je doet hetzelfde werk als je teamgenoten. De rechtspersoon waarvan je deel uitmaakt zou geen verschil moeten maken, vergelijk eenmanszaak met BV.

De (r)overheid wil ook de maatschappen in de zorg aanpakken, dus wat is hier het doorslaggevende verschil?
Maatschap is natuurlijk weer een vreemde eend in de bijt, want je ben niet in loondienst maar op een bepaalde manier ook weer wel :+ Zodra je echt in loondienst bent (anders dan een DGA) is het geen issue meer.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuslambertus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:09
FitTiv schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:33:
Gebaseerd op deze discussie, wat keren jullie jezelf uit aan "salaris"? Of gooi je als je betaald bent alles lump sum naar prive?

Hier pot ik alles op, keer niks uit (eenmanszaak). Begin jaar erop maak ik een eindafrekening. Bereken ik wat ik aan de belastingdienst moet betalen (met de superhandige excelsheet van hier).
Dat zet ik op een soort (prive) deposito (tijdslot sparen) voor extra rente.
De rest maak ik over naar prive.
Kunnen maandelijkse lasten betalen de inkomsten van mijn wederhelft.

[ Voor 5% gewijzigd door bertuslambertus op 27-03-2025 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:25

Ik hanteer nu (net begonnen als ZZP) mijn oude netto salaris, dat is denk ik ongeveer 25% van wat er bruto binnen komt. De rest pot ik op voor belastingen, buffer etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:50
[...]

Volgens mij is het zo dat de entiteit van TFG de opdracht aanneemt en dat maakt het in theorie DBA proof. Daarnaast zit je met redelijk wat vennoten in een maatschap, dus dan ben je ook niet 100% DGA meer.

Ik heb wel eens gekeken naar TFG maar je moet erg veel afdragen voor simpele dingen zoals backoffice en sales, dat kan ik zelf ook wel. Voor mij is het iig geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-09 18:53
mrbones92 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Volgens mij is het zo dat de entiteit van TFG de opdracht aanneemt en dat maakt het in theorie DBA proof. Daarnaast zit je met redelijk wat vennoten in een maatschap, dus dan ben je ook niet 100% DGA meer.

Ik heb wel eens gekeken naar TFG maar je moet erg veel afdragen voor simpele dingen zoals backoffice en sales, dat kan ik zelf ook wel. Voor mij is het iig geen optie.
En TFG kan wel mooi zeggen dat het wet dba proof is, maar zelfs als dat zo is, het gaat erom dat de opdrachtgever dat gelooft. Als jouw CV wordt weggefilterd nadat je het aanbied op een opdracht omdat je niet in dienst bent door een (mogelijk onwetende) recruiter of opdrachtgever heb je er alsnog niets aan. En TFG geeft jou niks als je door dit soort dingen op de bank zit.

Voor mij zelf was een maatschap (niet TFG) vooral nuttig om met een groepje ZZP'ers te beginnen en daardoor snel een netwerk op te bouwen (en hulp te krijgen van andere maten in die maatschap met pensioen/aov/inkomstenbelasting). Maar ik vond zelfs de 15% (of 10% met eigen opdracht) die ik moest afstaan te veel om er bij te blijven zodra ik geleerd had via welke kanalen ik zelf opdrachten kon vinden.

Als je zelf een opdracht kan vinden en je mag niet zzp, kan je beter via een payroller. Dan sta je veeeeel minder af dan 20% en heb je meer zekerheid.

[ Voor 25% gewijzigd door Leejjon op 27-03-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dat is nogal veel geld voor iets wat geen winst uitkeert en waar je persoonlijk aansprakelijk bent voor alle schulden in de maatschap. Waar gaat dat geld allemaal heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Leejjon schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:44:
[...]

En TFG kan wel mooi zeggen dat het wet dba proof is, maar zelfs als dat zo is, het gaat erom dat de opdrachtgever dat gelooft. Als jouw CV wordt weggefilterd nadat je het aanbied op een opdracht omdat je niet in dienst bent door een (mogelijk onwetende) recruiter of opdrachtgever heb je er alsnog niets aan. En TFG geeft jou niks als je door dit soort dingen op de bank zit.
Niet helemaal vergelijkbaar maar dat is wat ik nu grootschalig bij overheidsopdrachten zie. Heel veel opdrachten worden ZZP'ers uitgesloten. Met dit soort formuleringen:
Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de opdrachtgever mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de opdrachtgever. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De opdrachtgever merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
De vraag is dan of je dit kunt waarborgen en of de opdrachtgever daar genoegen mee neemt. Als er een andere keuze is waarbij dit wel met zekerheid geregeld is, heb je grote kans dat je achter het net vist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:07:
[...]
Mijn punt was meer dat er een categorie ZZPers zijn die boven hun stand leven omdat ze aangemerkt worden als schijnzelfstandig. Daar begint de ellende dan.
Daar heb je gelijk in. Dat zit vooral aan de "onderkant van de markt". ZZP-ers in de zorg die voor 40 euro denken dat ze rijk zijn omdat ze die 160uur x 40 euro zien als 6400 euro aan salaris. Natuurlijk is 6400 euro bruto salaris een mooi inkomen, maar omzet is wat anders.

Vooral daar gaat het mis. Die huren ver boven hun stand en daar hoeven ze niet eens zoveel voor te doen. Rijden/lease en net te dure auto. Sparen niet voor de dagen zonder werk. Laat staan pensioen.

Voor die groep, en dat zijn ze vast niet allemaal, kan een beetje handhaven geen kwaad.

Als ik naar mezelf kijk: ik leef riant en doe leuke dingen. Maar mijn vaste lasten zijn laag. Moest ik naar een bruto maandsalaris van 5K, dan kan ik dat wel. Ik hoef niet te verhuizen, kan mijn auto blijven rijden, eet nog steeds veel hagelslag op brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Gezagsverhouding is natuurlijk een raar ding. Gezag is dat je iemand kan zeggen je MOET of je MAG NIET. Daarbovenop ook nog hoe je het moet doen.

Ik krijg natuurlijk ook gewoon een vraag van iemand in mijn organisatie die me vraagt: "Ronald, zus en zo is het geval, kan jij dat regelen/fiksen?". Is het een vrijblijvende vraag? Ik kan NEE zeggen, dan doet iemand anders het. Ik MOET niet. Ik wil het wel, want mijn talent sluit aan bij die opdracht. Is het dan een gezagsverhouding?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:28
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Daar heb je gelijk in. Dat zit vooral aan de "onderkant van de markt". ZZP-ers in de zorg die voor 40 euro denken dat ze rijk zijn omdat ze die 160uur x 40 euro zien als 6400 euro aan salaris. Natuurlijk is 6400 euro bruto salaris een mooi inkomen, maar omzet is wat anders.

Vooral daar gaat het mis. Die huren ver boven hun stand en daar hoeven ze niet eens zoveel voor te doen. Rijden/lease en net te dure auto. Sparen niet voor de dagen zonder werk. Laat staan pensioen.

Voor die groep, en dat zijn ze vast niet allemaal, kan een beetje handhaven geen kwaad.

Als ik naar mezelf kijk: ik leef riant en doe leuke dingen. Maar mijn vaste lasten zijn laag. Moest ik naar een bruto maandsalaris van 5K, dan kan ik dat wel. Ik hoef niet te verhuizen, kan mijn auto blijven rijden, eet nog steeds veel hagelslag op brood.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Ecological Die pijn herken ik persoonlijk niet, maar zie dat wel bij mijn kinderen. En dan hebben we nog geluk niet in de Randstad te wonen.

Maar ja, eigen dikke schuld met ons neo-liberaal stemgedrag. (generaliserend uiteraard).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kijk voor de gein eens hoeveel je kunt leven als je 40k inkomsten hebt en je partner 30k (dat zijn blijkbaar de default settings bij de ING :P). Dan kom je dus net boven de 300k uit. Daar kocht je vroeger wat leuks voor, tegenwoordig mag je blij zijn als je er sowieso _iets_ voor kunt kopen. Dus hoge hypotheek is helaas niet ongewoon. En huur in de particuliere sector is zeker niet per definitie goedkoper. Daar verkijk je je weleens op als je ergens woont en niet per se hoeft te verhuizen. En, als je al een koopwoning hebt, heb je over het algemeen overwaarde wat iets meer lucht geeft.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb het geluk gehad nog iets eerder in te kunnen stappen en heb daardoor flink lagere vaste lasten. En dat komt voor mij op dit moment erg goed uit nu ik midden in de DBA storm uit lijk te komen. Ik kan het daardoor langere tijd uitzitten en loondienst is voor mij financieel ook geen probleem.

Als ik niet deze ruimte zou hebben gehad, was het op dit moment echt een lastige situatie geweest. Hoe een aspect van je bestaan in tijd zo'n groot verschil kan maken zegt eigenlijk ook meteen hoe erg het mis is met de Nederlandse woningmarkt. En ook hoe kwetsbaar een ZZP bestaan snel kan worden, zelfs met opdrachten in het (middel)hoge segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kan het zijn dat er een causaal verband ligt tussen de toename van vraagprijzen van huizen en bijbehorende hypotheken daarop, en de toename van het aantal ZZP'ers die gemiddeld genomen meer te besteden hebben dan mensen in loondienst?

Als dat zo is, is dan de stijgende huizenprijs niet onze eigen schuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 16-09 09:15
Dennisweb schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Zal wel moeten, de Chinezen leveren niet aan particulieren. Ik had alleen nog nooit van een EORI-nummer gehoord en wat hierboven geschreven wordt, klopt. Ik had me beter moeten informeren.

Kreeg net bericht dat mijn BSN als EORI is afgekeurd en dat het pakket het land niet in mag, totdat ik de juiste gegevens verstrek. Ik heb geen EORI, dus zal moeten wachten totdat de fiscus - middenin de drukste periode van het jaar - er een verstrekt.
Wat als je bedrijfsnaam je persoonsnaam is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:42:
Kan het zijn dat er een causaal verband ligt tussen de toename van vraagprijzen van huizen en bijbehorende hypotheken daarop, en de toename van het aantal ZZP'ers die gemiddeld genomen meer te besteden hebben dan mensen in loondienst?

Als dat zo is, is dan de stijgende huizenprijs niet onze eigen schuld?
Je kan het niet alleen aan de groep ZZP'ers toerekenen. Er wordt simpelweg te weinig gebouwd. Dus stijgen de prijzen. Echter, ik denk wel dat er een causaal verband is in de mate waarin de prijzen zijn toegenomen. Niet alleen van de huizen, maar over alles. Dus ook in de supermarkt. De groep ZZP'ers is over de jaren heen flink toegenomen en die groep heeft meer te besteden in vergelijking met iemand in loondienst.

Het is dus een race to the bottom. Want degene in loondienst kunnen het niet bijbenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:52
Wellicht meevallend nieuws als je meer dan 1 kind naar de opvang hebt, voor die 2de krijg je bijna alles vergoed als het goed is

En wat anders, maar ik verbaas me af en toe dat ik zoveel lui in auto’s van >90k zie rijden. Serieus, dat zijn er gewoon veel. Vraag me wel eens af waar die dat van kopen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
zwaanenberg schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:03:
En wat anders, maar ik verbaas me af en toe dat ik zoveel lui in auto’s van >90k zie rijden. Serieus, dat zijn er gewoon veel. Vraag me wel eens af waar die dat van kopen
Lease, ex-schadebakken, huur, lage overige vaste lasten en ga zo maar door.
We hebben in NL het oudste wagenpark, dus ik denk dat het nog wel mee valt.

Het hangt er natuurlijk ook nog enorm vanaf waar je woont of je (relatief) veel van die bakken voorbij ziet komen. Een auto van 35k-50k kan 3-4 jaar geleden nog 80k-100k gekost hebben. Zie je er ook niet direct aan af.

Daarbij:

Leuk, mooi verhaal allemaal van ze. Ik zie eigenlijk weinig echte voordelen van die gasten van TFG.

Toen ik begon ook eens mee gesproken, maar die 20% fee is echt gewoon veel te hoog.En de voordelen waren praktisch nihil vind ik. Kreeg ook echt een soort ACN/Herbalife/sektegevoel bij die club...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p

Of zulke dikke bakken waar reclame van een bedrijf in de zorg-industrie op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 12:41
aex351 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:07:
[...]
Voor wat betreft de auto. Ik ben ook afgestapt van lease. Kopen blijkt toch goedkoper. En dat hoeft helemaal geen youngtimer te zijn.
Goedkoper inderdaad, maar wel een up-front CapEx... In mijn situatie, omdat ik indertijd meer waarde hechtte aan het houden van reserves, ben ik voor financial lease gegaan. Iets duurder dan koop, maar aan het einde van de rit wel een eigendom op naam van de BV.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
Panini schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Leuk, mooi verhaal allemaal van ze. Ik zie eigenlijk weinig echte voordelen van die gasten van TFG.

Toen ik begon ook eens mee gesproken, maar die 20% fee is echt gewoon veel te hoog.En de voordelen waren praktisch nihil vind ik. Kreeg ook echt een soort ACN/Herbalife/sektegevoel bij die club...
Ik kreeg pas een aanbod om ergens in loondienst te gaan voor 25% minder. Dan doe ik dat liever, dan zo'n maatschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
jantje_beton schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:54:
[...]

Ik kreeg pas een aanbod om ergens in loondienst te gaan voor 25% minder. Dan doe ik dat liever, dan zo'n maatschap.
Klinkt als een betere deal als je de werkgeverslasten in gedachte houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:22
Ik zie ook de huizen van 800k als warme broodjes over de toonbank gaan. Dan moet je ook gewoon een goed inkomen hebben, zeker in loondienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
jongetje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Ik zie ook de huizen van 800k als warme broodjes over de toonbank gaan. Dan moet je ook gewoon een goed inkomen hebben, zeker in loondienst.
Vergis je niet in alle schenkingen die naar beneden regenen vanuit de boomer generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest

Zo'n 3200 netto... de rest blijft in m'n BV als reserves, voor de maandelijkse vaste lasten en voor cursussen / declaraties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

800k ja, maar dankzij overwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 91% gewijzigd door loewie1984 op 27-03-2025 20:12 . Reden: Denk dat iedereen t ondertussen gelezen heeft, dus foetsie ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
https://nos.nl/l/2561304

Gaat dit dan nog steeds om een holistische toets waarbij alles met elkaar wordt gewogen, of ben je meteen schijnzelfstandig als je aan één criterium niet voldoet?

Ik voldoe aan vrijwel alle criteria, maar werk wel een x aantal uren per week voor één opdrachtgever. Dat is nergens vastgelegd en klaar is klaar voor die dag, maar het komt wel zo uit. Als je 70 teksten besteld krijgt, moet je ze toch dagelijks schrijven. Of moet ik straks tegen de opdrachtgever zeggen: “sorry, maar ik doe maar 25 teksten en zoek nog drie opdrachtgevers, want anders ben ik schijnzelfstandig?”

Ik schrijf ook dagelijks voor een andere opdrachtgever. Die bestelt gewoon dagelijks twee teksten. Is niks van vastgelegd, maar het is gewoon zo. Gaat dan om hooguit een uurtje per dag.

Als dat al reden is om je als schijnzelfstandige aan te wijzen, dan voorzie ik dat de zzp aannemer of klusjesman problemen krijgt als hij een huis gaat bouwen in opdracht. Dat zijn dan langdurige opdrachten. Hij zal dan moeten zeggen: “sorry, ik bouw je huis binnen 4 jaar. Ik moet nog 10 andere huizen tegelijk bouwen, anders ben ik schijnzelfstandig.”

Of snap ik het verkeerd?

Edit: blijft dus gewoon holistisch. Enige verandering is dat extern ondernemerschap even zwaar weegt. Dat is nu ook al zo. De VBAR is dus niks nieuws, maar gewoon een extra wetje om de DBA te verduidelijken. En niemand mag straks nog onder de 33 euro per uur verdienen.

https://www.zipconomy.nl/...terium-in-nieuwe-zzp-wet/

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisweb op 27-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:58
Dennisweb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:14:
Edit: blijft dus gewoon holistisch. Enige verandering is dat extern ondernemerschap even zwaar weegt. Dat is nu ook al zo. De VBAR is dus niks nieuws, maar gewoon een extra wetje om de DBA te verduidelijken. En niemand mag straks nog onder de 33 euro per uur verdienen.
Dit.

Het ZZP-en onder de 33 euro wordt de nek omgedraaid. Verder is en blijft het gewoon Deliveroo. Vraag mij wel af wat deze wet dan gaat 'verduidelijken'.

En men heeft haast blijkt uit de voortgangsbrief. Daar is hij weer, het herstelplan ..
Ten slotte is nog van belang dat het wetsvoorstel Vbar onderdeel uitmaakt van het Herstel- en Veerkrachtplan. Hierin is de publicatie en inwerkingtreding per 1 januari 2026 van de wet als mijlpaal opgenomen. Aan de Europese Commissie is gemeld dat er een risico op vertraging is. Het niet (tijdig) behalen van de mijlpaal kan leiden tot een korting op de ontvangsten uit de Herstel- en Veerkrachtfaciliteit die kan oplopen tot € 600 miljoen per mijlpaal of doelstelling. Met deze wijziging blijft publicatie per 1 januari 2026 nog altijd mogelijk, hoewel het tijdpad zeer krap is.

[ Voor 5% gewijzigd door MacDennis76 op 27-03-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
Dennisweb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:14:
https://nos.nl/l/2561304

Gaat dit dan nog steeds om een holistische toets waarbij alles met elkaar wordt gewogen, of ben je meteen schijnzelfstandig als je aan één criterium niet voldoet?

Ik voldoe aan vrijwel alle criteria, maar werk wel een x aantal uren per week voor één opdrachtgever. Dat is nergens vastgelegd en klaar is klaar voor die dag, maar het komt wel zo uit. Als je 70 teksten besteld krijgt, moet je ze toch dagelijks schrijven. Of moet ik straks tegen de opdrachtgever zeggen: “sorry, maar ik doe maar 25 teksten en zoek nog drie opdrachtgevers, want anders ben ik schijnzelfstandig?”

Ik schrijf ook dagelijks voor een andere opdrachtgever. Die bestelt gewoon dagelijks twee teksten. Is niks van vastgelegd, maar het is gewoon zo. Gaat dan om hooguit een uurtje per dag.

Als dat al reden is om je als schijnzelfstandige aan te wijzen, dan voorzie ik dat de zzp aannemer of klusjesman problemen krijgt als hij een huis gaat bouwen in opdracht. Dat zijn dan langdurige opdrachten. Hij zal dan moeten zeggen: “sorry, ik bouw je huis binnen 4 jaar. Ik moet nog 10 andere huizen tegelijk bouwen, anders ben ik schijnzelfstandig.”

Of snap ik het verkeerd?

https://www.zipconomy.nl/...terium-in-nieuwe-zzp-wet/
Artikel gelezen, het wordt er dus niet beter en niet duidelijker op (wie had dat nu verwacht?).

"..specifieke kennis of vaardigheden heeft die het inhurende bedrijf zelf niet heeft".

Nou dan kun je dus als ZZP IT niet meer in een scrum team van de opdrachtgever meewerken aan user stories, want je doet ook dotNET development, zoals je collega's.
Het einde van de ZZP-er dus, of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
MacDennis76 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Dit.

Het ZZP-en onder de 33 euro wordt de nek omgedraaid. Verder is en blijft het gewoon Deliveroo. Vraag mij wel af wat deze wet dan gaat 'verduidelijken'.

En men heeft haast blijkt uit de voortgangsbrief. Daar is hij weer, het herstelplan ..

[...]
Het zal wel aan mij liggen, maar mij bekruipt het gevoel dat Van Hijum simpelweg de uitspraak van de Hoge Raad heeft gekopieerd en er weinig tijd in is gaan zitten. De VBAR verduidelijkt helemaal niets en is gewoon een dubbeling van de DBA, maar dan met een rechtsvermoeden. Dat schiet op. Not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Montifaud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Artikel gelezen, het wordt er dus niet beter en niet duidelijker op (wie had dat nu verwacht?).

"..specifieke kennis of vaardigheden heeft die het inhurende bedrijf zelf niet heeft".

Nou dan kun je dus als ZZP IT niet meer in een scrum team van de opdrachtgever meewerken aan user stories, want je doet ook dotNET development, zoals je collega's.
En hoe zit het met de rest van de criteria? Je hoeft ze niet alle negen te hebben om geen schijnzelfstandige te zijn, he? Als je aan de rest wel voldoet, lijkt het me weinig een probleem. De weging van de drie onderdelen is gelijk. Het één weegt niet zwaarder dan het ander.

Je zou kunnen zegggen dat ik dan geen teksten mag schrijven voor een linkbuilding agency die zelf ook een copywriter in dienst heeft, ook al is dat hun core business niet. Dus ik zal elke opdrachtgever eerst moeten screenen en vragen hoe hun team eruit ziet. Mooi, hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
[...]

Als je een bestaande woning of appartement met flinke overwaarde verkoopt valt het wel mee. Vooral starters zijn de sigaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
Dennisweb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:38:
[...]

En hoe zit het met de rest van de criteria? Je hoeft ze niet alle negen te hebben om geen schijnzelfstandige te zijn, he? Als je aan de rest wel voldoet, lijkt het me weinig een probleem. De weging van de drie onderdelen is gelijk. Het één weegt niet zwaarder dan het ander.

Je zou kunnen zegggen dat ik dan geen teksten mag schrijven voor een linkbuilding agency die zelf ook een copywriter in dienst heeft, ook al is dat hun core business niet. Dus ik zal elke opdrachtgever eerst moeten screenen en vragen hoe hun team eruit ziet. Mooi, hoor.
Ik ben het met je eens maar wat gaan de opdrachtgevers doen? Gaan ze het risico nemen. Of maken ze het zichzelf makkelijk door simpelweg "geen zzp" in vacatures te plaatsen?
Ik denk het laatste zoals nu al gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Montifaud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:32:
[...]

Wel als je in je contract laat opnemen dat jij senior bent en je teamleden begeleidt en helpt professionaliseren, bla bla.

Misschien dat het minimale uurtarief dusdanig prominent wordt, dat er in de praktijk niet verder wordt gekeken als je meer verdient. En ook: wat betekent dit voor de handhaving van DBA als uurtarief leidraad zou worden. Wordt dat dan nu nog genegeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
kwaazaar schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:45:
[...]
Misschien dat het minimale uurtarief dusdanig prominent wordt, dat er in de praktijk niet verder wordt gekeken als je meer verdient. En ook: wat betekent dit voor de handhaving van DBA als uurtarief leidraad zou worden. Wordt dat dan nu nog genegeerd?
Dat uurtarief is primair een rechtsvermoeden. Als in, onder dat tarief heb je straks als werkende flink wat macht om aan te tonen dat je werknemer bent.

Boven die 33 Euro geldt de holistische Deliveroo toets zoals we die reeds kennen.

Effect is mijn inziens dat ZZP-en onder die 33 Euro gaat verdwijnen. Het risico zal voor opdrachtgevers te groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Montifaud schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Ik ben het met je eens maar wat gaan de opdrachtgevers doen? Gaan ze het risico nemen. Of maken ze het zichzelf makkelijk door simpelweg "geen zzp" in vacatures te plaatsen?
Ik denk het laatste zoals nu al gebeurd.
Ik vrees het laatste. Maar het ligt er ook een beetje aan wie je opdrachtgever is. Mijn opdrachtgevers zijn andere zzp’ers. De zzp’er die het meeste bestelt, maakt het allemaal niet uit. Hij is wars van alle regeltjes en is van “zo’n vaart loopt het toch niet.”

Dan is nog de vraag of ik het risico wel wil nemen. Ik denk dat mijn werk uitgelegd kan worden als steeds een nieuw project. Ik krijg de ene keer 70, de andere keer 40 en dan weer 45 teksten als bestelling binnen. Dat zijn de teksten voor één maand. Bij deze opdracht stond dat ze voor 11 april klaar moesten zijn. Een kop en een staart dus.

Dat diezelfde opdrachtgever een maand later weer een zwik teksten bestelt, kan ik ook niet helpen. Hij is tevreden en komt dus graag terug. Ik vergelijk het met de lokale dorpsgek die elk weekend twintig bier weg komt zuipen. Je zou zo’n klant dan dus moeten weren.

Komt bij: bestelt de klant maandenlang niks - en dat heb ik al vaker meegemaakt - dan verdien ik ook niks. Dan zal ik dus zelf moeten zorgen dat er een opdrachtgever bij komt, zodat ik toch een normaal inkomen heb.

Alleen het aantal uren per week vind ik nogal een dingetje. Stel je voor dat je maar 10 uur per week voor één opdrachtgever mag werken. Ik werk 4 uurtjes per dag voor opdrachtgever 1, 1 uur voor opdrachtgever 2 en een uurtje voor opdrachtgever 3. Maar dan zit je op 12 uur per week als je van maandag tot en met donderdag werkt. En dat zou dus schijnzelfstandigheid kunnen zijn.

Wat ik bedoel te zeggen: het is maatwerk voor de Belastingdienst om dit te beoordelen. Mij lijkt mij dat ik niets fout doe. Ik zie wel dat ook in de schrijverswereld er meer ‘geen zzp-opdrachten’ zijn. Maar als je in loondienst als copywriter gaat werken, dan houd je dat niet lang vol. Na een paar uurtjes is de creativiteit weg. Laat staan dat je dan van 9 tot 5 teksten kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Dennisweb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Ik vrees het laatste. Maar het ligt er ook een beetje aan wie je opdrachtgever is. Mijn opdrachtgevers zijn andere zzp’ers. De zzp’er die het meeste bestelt, maakt het allemaal niet uit. Hij is wars van alle regeltjes en is van “zo’n vaart loopt het toch niet.”

Dan is nog de vraag of ik het risico wel wil nemen. Ik denk dat mijn werk uitgelegd kan worden als steeds een nieuw project. Ik krijg de ene keer 70, de andere keer 40 en dan weer 45 teksten als bestelling binnen. Dat zijn de teksten voor één maand. Bij deze opdracht stond dat ze voor 11 april klaar moesten zijn. Een kop en een staart dus.

Dat diezelfde opdrachtgever een maand later weer een zwik teksten bestelt, kan ik ook niet helpen. Hij is tevreden en komt dus graag terug. Ik vergelijk het met de lokale dorpsgek die elk weekend twintig bier weg komt zuipen. Je zou zo’n klant dan dus moeten weren.

Komt bij: bestelt de klant maandenlang niks - en dat heb ik al vaker meegemaakt - dan verdien ik ook niks. Dan zal ik dus zelf moeten zorgen dat er een opdrachtgever bij komt, zodat ik toch een normaal inkomen heb.

Alleen het aantal uren per week vind ik nogal een dingetje. Stel je voor dat je maar 10 uur per week voor één opdrachtgever mag werken. Ik werk 4 uurtjes per dag voor opdrachtgever 1, 1 uur voor opdrachtgever 2 en een uurtje voor opdrachtgever 3. Maar dan zit je op 12 uur per week als je van maandag tot en met donderdag werkt. En dat zou dus schijnzelfstandigheid kunnen zijn.

Wat ik bedoel te zeggen: het is maatwerk voor de Belastingdienst om dit te beoordelen. Mij lijkt mij dat ik niets fout doe. Ik zie wel dat ook in de schrijverswereld er meer ‘geen zzp-opdrachten’ zijn. Maar als je in loondienst als copywriter gaat werken, dan houd je dat niet lang vol. Na een paar uurtjes is de creativiteit weg. Laat staan dat je dan van 9 tot 5 teksten kan schrijven.
Als ik het zo lees hoef jij je niet echt zorgen te maken. De mensen die zich zorgen moeten maken zijn de mensen die langdurig bij dezelfde opdrachtgever zitten (soms wel jarenlang) als ik deze paragraaf pak:

Ook moet er sprake zijn van een korte duur van de opdracht en/of een beperkt aantal uren per week. Er moet bewijs zijn van ondernemerschap, zoals meerdere opdrachtgevers, klantenwerving, investeringen en een eigen administratie.

Dan is langdurig zzp'en op bijvoorbeeld een IT opdracht via een broker niet meer mogelijk. Je doet formeel niet echt acquisitie, je hebt 1 klant en ja misschien doe je een investering in een laptop ofzo maar dat was het dan wel. Ook mensen die jaren als 'beleidsadviseur' oid rondlopen bij overheid als ZZP'er zijn flink de sjaak.

Het is natuurlijk de vraag hoe streng er gehandhaaft gaat worden, maar we zien al dat alleen al het dreigement van handhaving en boetes ervoor zorgt dat organisaties eieren voor hun geld kiezen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fry77
mrbones92 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Ook moet er sprake zijn van een korte duur van de opdracht en/of een beperkt aantal uren per week. Er moet bewijs zijn van ondernemerschap, zoals meerdere opdrachtgevers, klantenwerving, investeringen en een eigen administratie.
Ook deze is al een paar keer onderuit gehaald. Diur van de opdracht heeft ook te maken met wat gebruikelijk is. Imbedding hoeft ook geen issue meer te zijn.

Ik probeer alles via de reguliere media en linkedinn uru's maar een beetje te negeren en wacht de praktijk wel af. Voorlopig maak ik mij geen zorgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:55
Dennisweb schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Voor jouw lijkt het glas ver leeg. Maar in de realiteit is het zo goed als vol. Je moet even aan je mindset werken en je kunt weer zonder zorgen vooruit ;)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
mrbones92 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:03:
[...]

Dat artikel van de NOS moet je niet zo letterlijk nemen. ;)

Als die 'moetjes' zijn ook niet passend bij een holistische toets. Als in, alle feiten en omstandigheden tellen mee.

Die stellingen van de NOS komen trouwens ook terug in de vragenlijst op beoordelingarbeidsrelatie.nl.

Hoe dan ook zijn het geen harde eisen maar ze wegen wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
MacDennis76 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:22:
[...]

Dat artikel van de NOS moet je niet zo letterlijk nemen. ;)

Als die 'moetjes' zijn ook niet passend bij een holistische toets. Als in, alle feiten en omstandigheden tellen mee.

Die stellingen van de NOS komen trouwens ook terug in de vragenlijst op beoordelingarbeidsrelatie.nl.

Hoe dan ook zijn het geen harde eisen maar ze wegen wel mee.
Journalistiek gezien dus een incompleet artikel. Er had iets bij moeten staan over een holistische toets en dat het niet zo is dat je bij het niet voldoen aan één criterium al schijnzelfstandig bent.

Het komt nu wel zo over. Een hoop paniek om niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@Dennisweb Ik denk dat jij je in ieder geval weinig zorgen hoeft te maken. Gebaseerd op wat ik tot nu toe in dit topic heb gelezen ben je waarschijnlijk meer ondernemer dan 90% van de zzp'ers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FitTiv
Hahaha "de minister ziet al positieve effecten"

De helft probeert eronderuit te komen door de opdracht te herschrijven en de andere helft gaat uit bittere noodzaak maar in loondienst.

Wat dan de positieve effecten zijn...staat er niet.
Wat een grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
FitTiv schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:06:
[...]

De helft probeert eronderuit te komen door de opdracht te herschrijven en de andere helft gaat uit bittere noodzaak maar in loondienst.

Wat een grap.
Hij maakt het mooier dan het is. Hij ziet effecten. Maar hij vindt ze positief. Hij denkt serieus dat de afname van het aantal zzp’ers komt doordat er minder uitbuiting is en mensen die schijnzelfstandig zijn, begrijpen dat dit niet eerlijk is tegenover loondienstigen.

De praktijk lijkt mij inderdaad wat jij beschrijft. Als je een half jaar of langer geen euro verdient als zzp’er, kun je niet anders dan in loondienst gaan.

Ik zou tegen de minister zeggen: loop eens een dagje mee. Want volgens mij is ‘ie een beetje wereldvreemd als het om zzp’ers gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het er eigenlijk wel een stuk duidelijker op worden.

VBAR wetgeving is leidend, waarbij W - Z - OP even zwaar wegen. Je hoeft alleen aannemelijk te maken dat je ondernemer bent, niet dat je aan alle voorwaarden voldoet.

Als standaard ITer ingehuurd via een portal, in een scrumteam bij een groot bedrijf sta je 4-0 achter. Maar ben je ondernemend dan kan je aan deze voorwaarden best invulling geven mijns inziens.
1. W-criteria (Werknemerschap)

Dit zijn kenmerken die wijzen op een dienstverband, zoals:

Aansturing: De opdrachtgever bepaalt hoe en wanneer het werk wordt gedaan.

Inbedding in de organisatie: De werkzaamheden zijn structureel onderdeel van de bedrijfsvoering.

Geen eigen middelen: De werkende gebruikt apparatuur of materialen van de opdrachtgever.

Geen financieel risico: De werkende krijgt doorbetaald bij ziekte en loopt geen verlies.

🔹 Voorbeeld: Een IT’er die op kantoor werkt, verplicht deelneemt aan teamvergaderingen en werkt met een laptop van de opdrachtgever.

2. Z-criteria (Zelfstandigheid)

Deze kenmerken wijzen op zelfstandigheid binnen een opdracht:

Eigen tijdsindeling: De werkende bepaalt zelf hoe en wanneer hij werkt.

Ondernemersrisico: Geen garantie op doorbetaling of vervolgopdrachten.

Eigen materiaal: De werkende gebruikt zijn eigen apparatuur of voertuigen.

🔹 Voorbeeld: Een freelance fotograaf die eigen camera’s gebruikt en zelf beslist welke opdrachten hij aanneemt.

3. OP-criteria (Ondernemerschap)

Dit zijn externe kenmerken van ondernemerschap, zoals:

BTW-aangifte: De werkende draagt zelf btw af en factureert klanten.

Investeringen: Aanschaf van apparatuur, software of bedrijfsmiddelen.

Acquisitie: Actief op zoek naar klanten via marketing of netwerken.

Meerdere opdrachtgevers: Niet afhankelijk van één klant.

🔹 Voorbeeld: Een zelfstandige marketingadviseur die via LinkedIn klanten werft, verschillende opdrachtgevers heeft en een eigen website onderhoudt.

Nieuwe regel: In de VBAR gaan W, Z en OP even zwaar meewegen in de beoordeling. Dit betekent dat zelfs als iemand aangestuurd wordt (W), hij toch als ondernemer kan worden gezien als er sterke OP-criteria aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-09 19:09
Ik zie telkens terugkomen dat je doorbetaald krijgt bij ziekte. Ik heb echter nog nooit van een zzp'er gehoord die dit had. Buiten vaste prijs klussen die 1x per maand factureren ongeacht geleverd werk en puur op eindresultaat afgerekend gaan worden. Maar dat is juist ondernemen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
jesselhh schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:25:
Ik zie telkens terugkomen dat je doorbetaald krijgt bij ziekte. Ik heb echter nog nooit van een zzp'er gehoord die dit had. Buiten vaste prijs klussen die 1x per maand factureren ongeacht geleverd werk en puur op eindresultaat afgerekend gaan worden. Maar dat is juist ondernemen lijkt mij
Bij die klussen wordt je dan echter niet betaald voor arbeid, maar voor een dienst (managed services, SaaS, enz) of voor een project (softwareproduct, opleveren van nieuwe infra, enz). Zolang je de oplevering maar binnen het contract doet is het niet vreemd dat je wordt "doorbetaald bij ziekte": de ziekte is irrelevant, want er is geen sprake van dat jij ergens op moet komen draven.

Als er wel een opdracht is waarbij je een vast maandbedrag krijgt, om ergens uren je kont in een stoel te parkeren, en je wordt betaald ongeacht hoeveel uren je werkelijk aanwezig bent? Dan heb je een uitdaging, waar het op deze wetgeving aankomt. Wel een mooi contractje, vanuit onze kant gezien, de klant is minder slim. :+

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 28-03-2025 07:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

jesselhh schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:25:
Volgens mij is dit afgeleid van een rechtszaak waarbij iemand periodiek ipv per gewerkt uur betaald kreeg. Dus gewoon een vaste factuur per maand versturen. Dan is doorbetaald worden bij ziekte niet letterlijk als contractvoorwaarde opgenomen, maar dan komt het er in de praktijk wel op neer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43

Ik keer alles lumpsum naar privé. Vanuit daar laat ik een X bedrag als salaris staan. De rest (reservering IB, BTW en surplus/buffer) gaat naar een spaarbank met (relatief) hoge rente. Ik hou in Excel bij welk deel van dat saldo IB, BTW of buffer is. Voorlopige aangifte is dus ook nihil zodat ik zo lang mogelijk rente ontvang over mijn te betalen IB en BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Yucon schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:27:
[...]

Volgens mij is dit afgeleid van een rechtszaak waarbij iemand periodiek ipv per gewerkt uur betaald kreeg. Dus gewoon een vaste factuur per maand versturen. Dan is doorbetaald worden bij ziekte niet letterlijk als contractvoorwaarde opgenomen, maar dan komt het er in de praktijk wel op neer.
Ja, en in die zaak ging het erom dat de zzp'r vond dat ie in loondienst was geweest en de rechter vond van niet, met als 1 van de redenen: je verstuurt een factuur, dat doe je in loondienst niet 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Panini schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:19:
[...]

Lease, ex-schadebakken, huur, lage overige vaste lasten en ga zo maar door.
We hebben in NL het oudste wagenpark, dus ik denk dat het nog wel mee valt.

Het hangt er natuurlijk ook nog enorm vanaf waar je woont of je (relatief) veel van die bakken voorbij ziet komen. Een auto van 35k-50k kan 3-4 jaar geleden nog 80k-100k gekost hebben. Zie je er ook niet direct aan af.

[...]

Tsja oke.. vind dat veel lui daar dan veel geld spenderen. Ieder zijn of haar eigen nutscurve natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
[...]

Schuldig. Kan alleen voor mijzelf spreken maar dat bestaat - denk ik - vooral uit mensen die 7-10 jaar geleden gekocht hebben en mee hebben gelift met de stijging. Geen wijsheid maar 'geluk'. Ken ook mensen die in 2006 hebben gekocht bijvoorbeeld. Verder helpen ouders ook nog wel eens een handje mee. Dan heb je ook nog mensen die in Amsterdam hebben gewoond en vanuit daar een paar ton extra mee hebben nemen. Er zit dus allemaal minder wijsheid achter dan je op eerste gezicht zou denken.

Stel je zou nu een stel zijn van 30-35 jaar. Beiden loondienst. Nog geen kids, maar over 1 jaartje wel dus we zoeken huisje/boompje/beestke. De een verdient 60.000 p/jaar, de ander 50.000. Max hypotheek is dan 550.000.
Meisje en jongetje (oh wat ben ik traditioneel) nemen 250.000 mee aan overwaarde uit Amsterdam. Pappie en mammie gaan jubelen en geven ieder 50.000 ( laten we het bescheiden houden) mee. Dan kom je uit op 900.000.
De situatie die ik beschreef is niet zo uitzonderlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door zwaanenberg op 28-03-2025 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Shoarmakabouter schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Het verschil is dat een payroll meer regelgeving met zich mee brengt: doorbetaling bij ziekte, ontslagrecht, verplichte deelname pensioenvoorziening, alle vastigheid die het enorm duur maakt maar voor ons te weinig brengt omdat we dit zelf willen regelen.
Een bonus niet: die is flexibel.

[...]

Mooi alternatief! Maar komt wel aardig overeen toch met mijn "gebrabbel" :+ en is dat dan wel DBA proof juist omdat je het als een soort hybride schijnzelfstandige factureert?
0 uren contract waarvan je er 1+ schrijf geeft ook al de overhead van regelgeving mbt ziekte/ontslagrecht/pensioen. Voor zover ik weet ga je daarmee geen verschil in regelgeving krijgen dan payrol.

Het gevaar dat in het 5 uren factureren zit is dat het lastig is om binnen een keten overal o te krijgen. wellicht wel als je puur direct bij de eindklant zit. Voor mij zit er altijd wel een (prefered) supplier tussen.
Dan ga je hiet niet voor elkaar krijgen als ik(x) 5 uren factureer bij y die vervolgens 36 uren factureerd bij z voor verrichte werkzaamheden van x
gem-p schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Maar is dat juist niet nogal opvallend en juist niet wetDBA compliant? Je werkt en in loondienst voor een uitzendbureau en tegelijkertijd stuur je facturen naar dezelfde (eind)klant? En heb je met deze constructie nog wel de andere voordelen van een eigen zaak, zoals kostenaftrek?

Heb zelf ook nogal zitten broeden op alternatieve mogelijkheden het afgelopen jaar in aanloop naar 01-01-25, maar deze mogelijkheid die jij schetst was ik nog niet tegengekomen. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Je valt gewoon buiten het hele wet dba, want je bent (voor de gehele) keten een loondienstmedewerker.
Dat is dan weer het enige voordeeel van de NEN-4400-1 & SNA. Je bent namelijk voor de keten een loondienst medewerker die onder de vinkjes van SNA valt (daarvoor dus wel een gemiddeld laag ict salaris nodig). Hiervoor krijgt de detacheerder/uitzendbureau ook 2x per jaar een audit.

De factuur voor het restant moet je dan alleen niet op basis van "verrichte persoonlijk arbeid" doen, maar op basis van bv een dienst/advies (stem dit vooral af met een accountant/jurist) zodat je je zelf niet mee in de vingers snijd op andere vlakken.

Het handigst is om dit dan vanuit een BV te factureren zodat je dit geld daar kunt stallen en er mee kunt ondernemen zoals je weer zelf wilt (of als divident uitkeren).
Hier pak je vooral de 'winst' ten opzichte van payrollen/verloning
De bedrijfskosten ga je dan ook vanuit die BV voeren.

tldr:
Je wordt een concurrent van de detacheerder omdat je in loondienst zit. Bij de detacheerder wordt verder ook niet gekeken hoe en wat men verdient in loondienst zolang het maar voldoet aan de richtlinen van NEN-4400-1 (& SNA).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
zwaanenberg schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Schuldig. Kan alleen voor mijzelf spreken maar dat bestaat - denk ik - vooral uit mensen die 7-10 jaar geleden gekocht hebben en mee hebben gelift met de stijging. Geen wijsheid maar 'geluk'. Ken ook mensen die in 2006 hebben gekocht bijvoorbeeld. Verder helpen ouders ook nog wel eens een handje mee. Dan heb je ook nog mensen die in Amsterdam hebben gewoond en vanuit daar een paar ton extra mee hebben nemen. Er zit dus allemaal minder wijsheid achter dan je op eerste gezicht zou denken.

Stel je zou nu een stel zijn van 30-35 jaar. Beiden loondienst. Nog geen kids, maar over 1 jaartje wel dus we zoeken huisje/boompje/beestke. De een verdient 60.000 p/jaar, de ander 50.000. Max hypotheek is dan 550.000.
Meisje en jongetje (oh wat ben ik traditioneel) nemen 250.000 mee aan overwaarde uit Amsterdam. Pappie en mammie gaan jubelen en geven ieder 50.000 ( laten we het bescheiden houden) mee. Dan kom je uit op 900.000.
De situatie die ik beschreef is niet zo uitzonderlijk.
is idd meer geluk dan wijsheid. Bijna iedereen rond de 40 heeft enorme kansen gehad om relatief goedkoop te kopen. Je kon zelfs rond 2005 meer dan 5 keer je bruto inkomen aan hypotheek krijgen.

Als je dan elke 5 jaar gaat verhuizen, dan heb je nu een dikke kast van een huis tegen een enorm lage hypotheek. Zelfs als je niet ben gaan verhuizen is je rest hypotheek dermate laag dat je bijna de helft cash kan aftikken.

Als je dan beide nog freelancer bent dan kan het geld niet op.

Ben je nu onder dertig en je hebt niet kunnen of willen kopen de afgelopen jaren, dan is het bijna een kansloze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
FitTiv schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Wat een grap.
Misschien de PR adviseur van voormalig minister De Jonge overgenomen.

Altijd mooi weer spelen, ook als al duidelijk is dat de wetswijzigingen geen enkel goed efect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Zit even ochtendniews op BNR te luisteren.

Modaal is nu 3600 / maand. Mensen zonder CAO zitten 15% hoger dan mensen met CAO. Opmerking in studio "de bonden kosten veel geld denk ik"

Maar loondienst moet, want dan is iedereen gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
fry77 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:14:

Modaal is nu 3600 / maand. Mensen zonder CAO zitten 15% hoger dan mensen met CAO. Opmerking in studio "de bonden kosten veel geld denk ik"

Dat hogere salaris buiten de CAO is dat in gelijke functie of gemiddeld? Dat laatste had ik namelijk wel hoger verwacht. Met een goede baan heb je namelijk de bescherming van een CAO niet nodig (zie bijv talloze detacheringsbureaus).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:50
fry77 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:14:

Cao's bevatten vaak wel een bult secundaire arbeidsvoorwaarden. Als deze niet direct geld opleveren, dan vaak wel indirect. Daar is denk ik niet voor gecorrigeerd.

Ik ken daarnaast de context van het bericht niet. Hebben ze vergelijkbare functies vergeleken of gekeken naar het grotere geheel? Dan telt natuurlijk mee dat er veel grote sectoren met relatief laagbetaald werk onder cao's vallen. Al het zorgpersoneel, obers, buschauffeurs, winkelbedienden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:38
31 maart loopt mijn contract af, op 11 maart heb ik vanuit de eindklant de bevestiging gekregen dat het contract is verlengd. Dit komt uit hun inhuursysteem:
Je opdracht of functie is verlengd door <inhurende manager>.
Nieuwe einddatum is: 30-6-2025
Op 11 maart heb ik de mail doorgestuurd naar tussenpartij of zij de contract/verlenging ook aub in orde willen maken. Daar zouden ze zsm mee aan de slag gaan.

Op 19 maart nogmaals contact gehad met tussenpartij, zowel via mail als telefonisch. Ze zouden er dit keer echt werk van gaan maken.

Vandaag nogmaals contact gehad met tussenpartij, zowel via mail als telefonisch. Ze gaan het uitzoeken....

Wat zouden jullie in zo een geval doen, volgende week gewoon werken?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Factuur naar de klant sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
c-nan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:32:
31 maart loopt mijn contract af, op 11 maart heb ik vanuit de eindklant de bevestiging gekregen dat het contract is verlengd. Dit komt uit hun inhuursysteem:

[...]

Op 11 maart heb ik de mail doorgestuurd naar tussenpartij of zij de contract/verlenging ook aub in orde willen maken. Daar zouden ze zsm mee aan de slag gaan.

Op 19 maart nogmaals contact gehad met tussenpartij, zowel via mail als telefonisch. Ze zouden er dit keer echt werk van gaan maken.

Vandaag nogmaals contact gehad met tussenpartij, zowel via mail als telefonisch. Ze gaan het uitzoeken....

Open kaart spelen naar de klant? Kom graag voor jullie werken maar de tussenpartij heeft blijkbaar zaakjes niet op orde. Wellicht krijg je dan extra druk vanuit de klant om de tussenpartij aan te sporen dan wel uit de keten te halen.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
c-nan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:32:

[...]

Nieuwe tussenpartij opzoeken :+
Maar gewoon werken idd, de klant heeft je verlengd, dus dat komt vast goed, die tussenpartij wil zijn geld ook wel, uiteindelijk.

Edit: Wat mirabis zegt, is wss een beter advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
bij huidige opdraht 2 keer gehad (nu ook weer)

Ik meld de klant dat ik er die dagen niet ben. Geen contract is geen verzekering (technisch niet helemaal correct, maar wel beperkter) en geen manier van facturen. Meestal escaleert de boel dan dusdanig dat er na een dag een contract ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Waarom kun je eigenlijk niet gewoon rechtstreeks voor een opdrachtgever werken? Is dat niet veel makkelijker / levert dat niet meer op / meer DBA-proof?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:01

sebasd

loopt op espresso

Omdat er maar weinig opdrachtgevers zijn die EN genoeg budget hebben om ZZP-ers in te huren EN zin hebben om elke ZZP-er als individuele leverancier te onboarden.

En dat snap ik ook wel.

Plus, voor de wet DBA maakt het toch geen fluit uit?

[ Voor 12% gewijzigd door sebasd op 28-03-2025 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:01

sebasd

loopt op espresso

.

[ Voor 99% gewijzigd door sebasd op 28-03-2025 18:44 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sebasd schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:42:
Omdat er maar weinig opdrachtgevers zijn die EN genoeg budget hebben om ZZP-ers in te huren EN zin hebben om elke ZZP-er als individuele leverancier te onboarden.

En dat snap ik ook wel.

Plus, voor de wet DBA maakt het toch geen fluit uit?
Nee maakt geen fluit uit. Gaat vooral om het gemak. Nu krijgen ze mensen en een factuur, anders moeten ze het hele traject zelf doen.

Exact expert nodig?

Pagina: 1 ... 618 ... 643 Laatste