Waarom ik het niet hoopvol vind, is omdat je met de juiste formulering de Deliveroo bezorger ook tot zzp'er kunt bombarderen. Als het feit dat je een website hebt, betekent dat je je als ondernemer presenteert. En dat je omdat je een factuur stuurt, daarom ondernemer bent, kun je dus alle functies waarvoor deze ongein is begonnen, ook prima als zzp'er doen..... Niet hoopvol is misschien de verkeerde bewoording, maar eerder verbazing.
Meerdere opdrachtgevers – Werken voor meerdere opdrachtgevers wijst op zelfstandigheid.
Zelfstandig werven van opdrachten – Actief nieuwe klanten zoeken en eigen marketing voeren is een teken van ondernemerschap.
--> Dus je probeert ook voor andere restaurant te gaan bezorgen. Dat dat niet lukt, tjah, pech hebben. In de IT heb je ook weleens een klus die niet doorgaat, toch?
Vrije tariefbepaling – Zelf tarieven bepalen wijst op zelfstandigheid, terwijl werken tegen een vast tarief dat de opdrachtgever bepaalt kan duiden op een dienstverband.
--> Dan zeg je dus dat je het tarief zelf bepaald hebt. Wat trouwens sowieso een bullshit ding is. Als jou klant 90 euro wilt betalen voor je IT klus, kun jij wel zeggen, 110 en anders niet, maar dan is het dus "niet". En ondernemen is toch ook onderhandelen? Kom je toevallig op die 17,50 per uur uit via harde onderhandeling
Eigen investeringen en risico’s – Investeren in marketing, software of opleiding toont ondernemerschap aan.
--> Dan ga je naast je fiets ook een brommer rijbewijs halen
Zichtbare ondernemersuitingen – Denk aan een eigen website, KvK-inschrijving en btw-nummer.
--> Dat dus. Maak een website en je bent ondernemer?
Autonomie in de uitvoering van werk – Zelf bepalen hoe het werk wordt uitgevoerd is een kenmerk van zelfstandigheid.
--> je mag toch zelf bepalen of je met de auto, fiets of brommer die pizza bezorgd? Net als dat je in de IT voor een opdracht het wel met PHP op Linux kunt oplossen, als de klant een Windows only omgeving heeft met alles in .NET wordt die er niet blij van als jij met een andere oplossing komt. Die pizza moet bezorgd worden. Bij voorkeur warm
Ondernemersverzekeringen en pensioenvoorziening – Zelf zorg dragen voor pensioen en verzekeringen wijst op ondernemerschap.
--> Dat is een puntje waardoor de lage tarieven beroepen een uitdaging hebben, die hebben het geld er niet voor. Al zou je natuurlijk een 10-tje per maand in kunnen leggen voor je pensioen, dan doe je toch aan opbouw. En verzekeringen, tjah. Ik kon mijzelf niet verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Niet mijn keuze, maar die van de verzekeraar. En dingen als een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Wat wilt u verzekeren? Nou, als ik per ongeluk de pizza laat vallen... Ze zien je aankomen
Verantwoordelijkheid voor het eindresultaat – Eindverantwoordelijk zijn en fouten zelf oplossen is een belangrijk onderscheid met loondienst.
--> Vraag me af bij hoeveel freelance IT opdrachten dat echt het geval is. Maar ja, als je de pizza niet goed bezorgd krijg je niet betaald en moet je terug om een nieuwe te laten bakken. Als je die bezorging dan niet betaald krijgt, loop je best wel risico en ben je verantwoordelijk.
Gebruik van eigen middelen en gereedschappen – Werken met eigen apparatuur versterkt de zelfstandige status.
--> Je eigen fiets
Eigen huisstijl en werkwijze – Een herkenbare bedrijfsidentiteit helpt bij het aantonen van ondernemerschap.
--> Ik vraag me af hoeveel mensen in dit topic echt een "herkenbare bedrijfsidentiteit" hebben. Anders dan "Met vriendelijke groet, Mijn Bedrijf BV" in de email handtekening. Maar dit is natuurlijk wel een klein dingetje want Deliveroo en collega's willen natuurlijk herkenbaarheid. Met een andere kleur fiets, andere kleding wordt dat misschien lastiger qua acceptatie. De 1e echt min dus.
Nou, 1 dus echt niet gehaald, en de rest kan ik met een bakkie koffie en een paar minuten typen al een mooi verhaal van maken, laat staan als je echt je best doet en het iets minder cynisch bedoelt.