Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor de meeste (IT ZZPers) is de afweging tussen eenmanszaak en BV puur fiscaal. De holding voegt wat mij betreft weinig toe. Er zit wel wat vermogen in de BV, maar aan de andere kant moet het wel serieus mis gaan voordat er aansprakelijkheid uit komt. In een eenmanszaak durfde ik dat risico ook wel aan en mocht het nu zo serieus misgaan dan is ons huis tenminste veilig.

Mocht het risico van mijn werkzaamheden toenemen of gezamenlijk iets willen ondernemen dan zou ik altijd nog een dochteronderneming eronder kunnen hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:45
ColeJ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:51:
Ik twijfel nog steeds wel een beetje. Het voordeel van de BV is dat ik geld in de BV kan laten zitten maar wat moet ik er dan mee doen? Beleggen doe ik liever in box 3 want ik betaal geen box 3 belasting (hypotheek eigen woning zit in box 3).

Het zou wel een hoop in de kinderopvangtoeslag schelen...
Ik beleg liever wel via de bv. Lekker uitgestelde vpb over de winsten. Dat tikken we over 20 jaar wel af en in de tussen tijd heeft compounding zijn werk gedaan.

Maar beter zou zijn geld te lenen van de bv naar privé en dan te beleggen. Schulden, rente, drie klappen in een.

Ik spam ze maar weer eens

https://financialfocus.ab...en-binnen-de-bv-of-prive/

https://financialfocus.ab...innen-bv-of-prive-deel-2/

[ Voor 12% gewijzigd door mannowlahn op 21-03-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15
Hielko schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Als het zo zwart-wit zou zijn dan zou niemand een eenmanszaak hebben, maar toch is dat verreweg de meest populaire rechtsvorm voor zzp'ers.
Nee, want een eenmanszaak heeft belastingvoordelen als je minder verdiend.
En niet iedereen verdiend 100k+ per jaar waardoor een BV niet voor iedereen interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
SFA schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:19:
[...]
Dat was precies mijn idee: vermogen in de holding stoppen en daar laten. Enkel een minimum dga salaris uit laten betalen. Dat is enerzijds voor mij nu voldoende en anderzijds gunstig voor kinderopvangtoeslag en dus geen vermogensbelasting in box 3.

Ik sprak onlangs een freelance financial en die gaf aan dat zelf de loonadministratie voor een “kaal” dga salaris niks voorstelt. Maarja voor die €90 per jaar zoals @Hielko aangeeft kun je dat beter laten doen.
Ik weet niet of je een koopwoning hebt, maar op termijn kan het interessant zijn om de hypotheek bij je holding te nemen (eventueel een deel).

Het DGA salaris is 55k, voor mij voldoende, maar als je meer nodig hebt kun je jezelf meer uitkeren natuurlijk.

Daarnaast kun je ook een deel reserveren voor pensioenopbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Bender schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Nee, want een eenmanszaak heeft belastingvoordelen als je minder verdiend.
En niet iedereen verdiend 100k+ per jaar waardoor een BV niet voor iedereen interessant is.
Dat is dus precies mijn punt he… blijkbaar is die aansprakelijkheid dus helemaal niet zo belangrijk als dat geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Hielko schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Dat is dus precies mijn punt he… blijkbaar is die aansprakelijkheid dus helemaal niet zo belangrijk als dat geld kost.
Sorry maar dan is het mij niet duidelijk wat voor punt je nu wil maken?

Aansprakelijkheid is overigens maar één van de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 20:57
ColeJ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:51:
Ik twijfel nog steeds wel een beetje. Het voordeel van de BV is dat ik geld in de BV kan laten zitten maar wat moet ik er dan mee doen? Beleggen doe ik liever in box 3 want ik betaal geen box 3 belasting (hypotheek eigen woning zit in box 3).

Het zou wel een hoop in de kinderopvangtoeslag schelen...
dividend uitkering telt overigens gewoon mee, verder zit er een voordeeltje omdat het wat makkelijker is om je vrouw te laten meewerken, als ze nog niet in de hoogste salarisschaal zit... en kun je je auto wat makkelijker tussen BV en prive verkopen, bij EMZ kan dat enkel eenmalig inbrengen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bender schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:41:
[...]

Ik weet niet of je een koopwoning hebt, maar op termijn kan het interessant zijn om de hypotheek bij je holding te nemen (eventueel een deel).
Het is interessanter om gewoon bij de bank aan te kloppen en vanuit je BV het vermogen te investeren bij bijv. Meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09
Liegebeest schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:28:
[...]

Omdat Wet DBA nu eindelijk serieus genomen wordt.

Zoals @coldasice suggereert: ZZP handjes-voor-de-werkvloer worden niet meer getolereerd. Je kan intekenen voor de oplevering van een heel project, je kan zelfs een offerte bieden voor het eindproduct, maar "even een ZZP dev inhuren om het dev-team uit te breiden" zit er niet meer in. Dan kom je op detachering uit.
Ik heb het over het verschil tussen dev en ops werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
kwaazaar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:13:
[...]

Ik heb het over het verschil tussen dev en ops werk.
Ik zie geen verschil. Voor heel veel bedrijven zijn zowel Dev als Ops "gewoon handjes aan het werk". Een ZZP-er voor ontwikkelwerk aannemen, als je als bedrijf al tig developers in huis hebt, dat kan niet meer zonder hele specifieke voorwaarden.

[ Voor 20% gewijzigd door Liegebeest op 21-03-2025 18:56 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
wvdl schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:46:
[...]
Maar dat was toch de essentie? dat die vriend/kennis is geholpen. of dat nou via jou of anderen uiteindelijk loopt.
Aye, als zij elders een vast contract kunnen krijgen voor een paar maanden, als zij dat nodig hebben, is dat fantastisch. Ik had ze die optie ook graag geboden, mogelijk met wat meer vrijheid dan een 'gewone' baan.
Voor mij is dit veel overhead aan kosten en gedoe :-D
Ik had't er wel voor over gehad; dat had de vorige eigenaar van deze toko ook voor mij een handvol anderen.

Maar goed, genoeg over mijn dromen in deze thread. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Liegebeest schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Ik zie geen verschil. Voor heel veel bedrijven zijn zowel Dev als Ops "gewoon handjes aan het werk". Een ZZP-er voor ontwikkelwerk aannemen, als je als bedrijf al tig developers in huis hebt, dat kan niet meer zonder hele specifieke voorwaarden.
Dat vraag ik me echt af. Ik krijg nog wekelijks aanvragen binnen voor een ZZP opdracht als developer.

Ook als je hetzelfde werk doet als de reguliere medewerker, kun je nog steeds ZZP-er zijn. Als jij een eigen bedrijf hebt, factureert, en je als ZZP-er gedraagt, kun je gewoon conform Wet DBA acteren.

Er zijn inmiddels meerdere rechterlijke uitspraken over gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Montifaud schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:07:
[...]
Er zijn inmiddels meerdere rechterlijke uitspraken over gedaan.
Er zijn inmiddels meerdere rechterlijke uitspraken gedaan, dat een opdrachtgever een ZZP-er mag inhuren die exact hetzelfde werk doet als haar eigen interne personeel, zonder dat dit botst met de Wet DBA?

Dan had ik verwacht veel meer hosanna te zien in deze thread. Heb ik dat over het hoofd gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:14

mwa

Hoeveel mensen die actief in dit topic meedoen zitten nu zonder opdracht ivm dba of zijn gedwongen in loondienst gegaan? We hebben het er met z’n allen wel continue over, maar volgens mij valt het voor ‘ons’ (dan doel ik op de IT zzp’er) wel mee toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:11
mwa schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:02:
Hoeveel mensen die actief in dit topic meedoen zitten nu zonder opdracht ivm dba of zijn gedwongen in loondienst gegaan? We hebben het er met z’n allen wel continue over, maar volgens mij valt het voor ‘ons’ (dan doel ik op de IT zzp’er) wel mee toch?
In de freelance Java appgroep waar ik zit zijn toch meerdere mensen die al maanden zoeken. Bij mijn huidige opdracht was ik ook betrokken bij het inhuren van nieuwe medewerkers, daar zaten ook cv's tussen van zzpers die toch maar overstappen.

Kortom: het valt een stuk minder mee dan ik vooraf had gedacht.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
ConQuestador schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:05:
[...]
In de freelance Java appgroep waar ik zit zijn toch meerdere mensen die al maanden zoeken. Bij mijn huidige opdracht was ik ook betrokken bij het inhuren van nieuwe medewerkers, daar zaten ook cv's tussen van zzpers die toch maar overstappen.
Één van m'n klanten, waar ik drie dagen per week loop, daar gaat het leeuwendeel van de ZZP Java ontwikkelaars er ook uit. De verdeling ontwikkelaars is daar zo'n beetje 50/50 intern/extern en van de externen is een stukkie ZZP; die zijn niet meer welkom voor verlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik zit niet in de ICT en voor mij valt het helaas niet mee (zie verder mijn eerdere bericht hierover). Ik zie bij de overheid dat er fors minder opdrachten voor ZZP'ers zijn en dat is toch een grote opdrachtgever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montifaud
  • Nu online
Liegebeest schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Er zijn inmiddels meerdere rechterlijke uitspraken gedaan, dat een opdrachtgever een ZZP-er mag inhuren die exact hetzelfde werk doet als haar eigen interne personeel, zonder dat dit botst met de Wet DBA?

Dan had ik verwacht veel meer hosanna te zien in deze thread. Heb ik dat over het hoofd gezien?
https://www.zipconomy.nl/...oordeling-arbeidsrelatie/

https://vanthul.nl/ondern...oordeling-arbeidsrelatie/

Etc etc.

Voor mij is dit enigszins hoopvol, en ik hoop verder dat de storm ook gaat liggen omdat er steeds meer uitspraken zullen komen.
Of de markt cq opdrachtgevers mee zullen bewegen vraag ik me dan af.

Ze kunnen alle ZZPers wel wegsturen, maar wie doet dan het werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Ik lees daar vooral dat er "richting wordt gegeven", maar niet dat er een rechtszaak is gewonnen/verloren/uitgesproken waarin wordt gesteld dat ZZP-ers gewoon door mogen gaan zoals voorheen. Het is de mening van de Hoge Raad, die nog moet worden overgenomen / gewogen door anderen, dat "ondernemerschap" net zo zwaar moet wegen als de andere factoren in de Libelle-test. Sowieso is het één mening/uiting, niet "meerdere rechterlijke uitspraken".

Je hebt gelijk: het stemt hoopvol, maar dit is geenszins een bindende uitspraak, tenzij ik het volledig verkeerd begrijp.

[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 21-03-2025 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 21:46
Die ene uitspraak stelt niet dat een ZZP-er hetzelfde werk mag doen. Het stelt primair dat de diverse Deliveroo gezichtspunten evenredig gewogen dienen te worden inclusief jouw mate van ondernemersschap. Feitelijk verandert het niets aan de huidige situatie.

Het heeft naar verwachting wel effect op wet VBAR.

https://www.zipconomy.nl/...eidsmakers-en-handhavers/
De uitspraak verandert in die zin niets. De HR volgt de advocaat-generaal niet in haar advies om die ondernemerschapscriteria een ondergeschikte rol te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:51
MacDennis76 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:53:
[...]

Die ene uitspraak stelt niet dat een ZZP-er hetzelfde werk mag doen. Het stelt primair dat de diverse Deliveroo gezichtspunten evenredig gewogen dienen te worden inclusief jouw mate van ondernemersschap. Feitelijk verandert het niets aan de huidige situatie.
Het stemt meer dan hoopvol naar mijn mening. Voor het zzp werk in de IT was vorig jaar juist het stukje zij aan zij werken met mensen in loondienst waarvan de handhavers riepen dat het niet kon volgens de wet. Nu blijkt dat de wet zegt dat dit wel mag zolang andere punten uit de Libelle test maar goed zijn. Dus vast omlijnde opdracht, je presenteren als ondernemer, je gedragen als ondernemer, etc.

Ik merk juist deze maand dat het aantal aanvragen ook weer flink stijgt. Van hooguit 1 vage lead per week eind vorig jaar naar ca. 5 per week nu. Zijn praktisch geen DEV rollen bij valt mij wel op. Juist rollen als architect of PO of combinatie daarvan. Dus als je als zzp'er echt kennis kunt komen brengen ipv. alleen handjes. Wat ook weer meer in lijn ligt met wetDBA natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
  • Nu online
gem-p schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:25:
[...]

Het stemt meer dan hoopvol naar mijn mening. Voor het zzp werk in de IT was vorig jaar juist het stukje zij aan zij werken met mensen in loondienst waarvan de handhavers riepen dat het niet kon volgens de wet. Nu blijkt dat de wet zegt dat dit wel mag zolang andere punten uit de Libelle test maar goed zijn. Dus vast omlijnde opdracht, je presenteren als ondernemer, je gedragen als ondernemer, etc.
Dit is precies het punt wat ik probeerde te maken. De uitspraken zijn geen bindend recht maar als de HR hier naar neigt dan geeft dat hele sterke jurispudentie vanwaaruit ze verder zullen werken.
Dat "hetzelfde werk doen als teamgenoten" is dus helemaal niet zo'n hard criterium voor schijnzelfstandigheid. Als je dat weghaalt dan scoor je veel beter op de ondernemerstoets en die toets voor loondienst/ZZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
gem-p schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:25:
[...]
Ik merk juist deze maand dat het aantal aanvragen ook weer flink stijgt. Van hooguit 1 vage lead per week eind vorig jaar naar ca. 5 per week nu.
Kneiter, dat doe je goed. Nou weet ik niet wat jouw definitie van een lead is, maar 1-5 per week vind ik wel heel nice eigenlijk; daar kom ik niet aan hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
Liegebeest schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Kneiter, dat doe je goed. Nou weet ik niet wat jouw definitie van een lead is, maar 1-5 per week vind ik wel heel nice eigenlijk; daar kom ik niet aan hoor.
Bij mij is een aanvraag of lead iemand die mij belt, emailt of DM stuurt op LinkedIn met de vraag of ik beschikbaar ben voor een opdracht waarbij een opdracht ook al enigszins omschreven is. De grote vraag is natuurlijk of er ook daadwerkelijk een echte opdracht achter zit, want als het een recruiter is dan is dat altijd weer de vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:36
Met het risico dat we zometeen een ‘daar is Dennisweb weer’-reactie krijgen: ik ben freelance copywriter en als ik kijk naar mijn medeschrijvers: de opdrachten drogen wel op. Op LinkedIn zijn er veel schrijvers die momenteel te veel tijd en te weinig klussen hebben. Zelf heb ik er niet veel last van. Ik heb opdrachtgevers die met regelmaat terug komen. En ja: dat werk is niet per se werk met een kop en een staart. Er stromen gewoon batches van tekstaanvragen binnen. De ene maand kunnen het er 70 zijn, de andere maand maar 10. Er is niks afgesproken over een minimumafname, dus als ondernemer loop ik het risico dat ik weinig inkomen heb. Maak je eigen succes.

Tegelijkertijd kloppen er soms wel nieuwe opdrachtgevers aan. Dat zijn vooral bedrijven uit Europa. Dus Denemarken, Duitsland en dergelijke. Qua binnenlandse klanten is er amper aanwas. Het ligt relatief stil sinds de handhaving van de Wet DBA. Ik heb een journalistieke achtergrond en zie ook wel dat zo’n opleiding Journalistiek opleiden voor de werkloosheid is. Of ze gaan in loondienst (voor zover er vacatures zijn), of ze zijn werkloos. Zzp redacteur worden is echt wel voorbij. NOS en RTL zijn er helemaal mee gestopt en de regionale omroepen volgen dat voorbeeld ook.

Conclusie: in de schrijverswereld is er weinig te doen, tenzij je - zoals ik - het geluk hebt dat je opdrachtgevers hebt die veel werk hebben en dus niet zonder komt te zitten. Maar veel van mijn medeschrijvers zitten compleet zonder en dat is natuurlijk niet best. Ik zie veel mensen wel in loondienst gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 21-09 20:57
Dennisweb schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:53:
[...]

Met het risico dat we zometeen een ‘daar is Dennisweb weer’-reactie krijgen: ik ben freelance copywriter en als ik kijk naar mijn medeschrijvers: de opdrachten drogen wel op. Op LinkedIn zijn er veel schrijvers die momenteel te veel tijd en te weinig klussen hebben. Zelf heb ik er niet veel last van. Ik heb opdrachtgevers die met regelmaat terug komen. En ja: dat werk is niet per se werk met een kop en een staart. Er stromen gewoon batches van tekstaanvragen binnen. De ene maand kunnen het er 70 zijn, de andere maand maar 10. Er is niks afgesproken over een minimumafname, dus als ondernemer loop ik het risico dat ik weinig inkomen heb. Maak je eigen succes.

Tegelijkertijd kloppen er soms wel nieuwe opdrachtgevers aan. Dat zijn vooral bedrijven uit Europa. Dus Denemarken, Duitsland en dergelijke. Qua binnenlandse klanten is er amper aanwas. Het ligt relatief stil sinds de handhaving van de Wet DBA. Ik heb een journalistieke achtergrond en zie ook wel dat zo’n opleiding Journalistiek opleiden voor de werkloosheid is. Of ze gaan in loondienst (voor zover er vacatures zijn), of ze zijn werkloos. Zzp redacteur worden is echt wel voorbij. NOS en RTL zijn er helemaal mee gestopt en de regionale omroepen volgen dat voorbeeld ook.

Conclusie: in de schrijverswereld is er weinig te doen, tenzij je - zoals ik - het geluk hebt dat je opdrachtgevers hebt die veel werk hebben en dus niet zonder komt te zitten. Maar veel van mijn medeschrijvers zitten compleet zonder en dat is natuurlijk niet best. Ik zie veel mensen wel in loondienst gaan.
Zie jij ook werk verdwijnen door AI? Zonder een discussie te starten over de kwaliteit, daar vinden we allemaal wat van. Het gaat erom of bedrijven die normaal betalen, het nu wel goed genoeg vinden om het middels AI te doen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
coldasice schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Zie jij ook werk verdwijnen door AI? Zonder een discussie te starten over de kwaliteit, daar vinden we allemaal wat van. Het gaat erom of bedrijven die normaal betalen, het nu wel goed genoeg vinden om het middels AI te doen...
Die tijd is eerlijk gezegd al geweest. Toen ChatGPT net voor iedereen open ging, waren er veel bedrijven die schrijvers ‘niet meer nodig’ vonden. Ik heb me altijd afgezet tegen de komst van AI om producten mee te maken.

Zelf gebruik ik ook AI, maar om onderwerpen te bedenken of als een soort slimme zoekmachine. Scheelt tijd qua researchen van de onderwerpen.

Waarom bedrijven niet meer blind generatieve AI gebruiken en de uitkomst op internet dumpen? Google vindt het gebruik van AI niet erg, maar het mag niet spammy zijn. En dat doet AI vaak wel. Bovendien zijn er nu EEAT-eisen en ChatGPT is natuurlijk geen expert. Google detecteert 100% AI-teksten wel en ze worden dan lager gerankt.

Nieuwe sites ranken met alleen AI sowieso niet geweldig. Je vertelt immers niets nieuws. Als schrijver schrijf je ook over je eigen ervaringen. AI recyclet alleen de dataset waarvan hij heeft geleerd. AI gaat niet op vakantie, heeft geen familieleden die verhalen vertellen, maakt zelf niets mee en dergelijke.

Leuke bijkomstigheid: AI levert soms ook meer (dubbel) werk op. Ik heb al meerdere keren ChatGPT-teksten volledig moeten herschrijven, omdat eindklanten totaal niet tevreden waren. Dan denk ik: “had die teksten nou meteen bij mij besteld, dan had je de teksten nu al lang goed en wel online gehad.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:08
Dennisweb schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:07:
[...]

Leuke bijkomstigheid: AI levert soms ook meer (dubbel) werk op. Ik heb al meerdere keren ChatGPT-teksten volledig moeten herschrijven, omdat eindklanten totaal niet tevreden waren. Dan denk ik: “had die teksten nou meteen bij mij besteld, dan had je de teksten nu al lang goed en wel online gehad.”
Daar heb je hoop ik ook speciale tarieven voor? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 09:13

Crazy D

I think we should take a look.

Montifaud schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 20:43:
[...]

https://www.zipconomy.nl/...oordeling-arbeidsrelatie/

https://vanthul.nl/ondern...oordeling-arbeidsrelatie/

Etc etc.

Voor mij is dit enigszins hoopvol, en ik hoop verder dat de storm ook gaat liggen omdat er steeds meer uitspraken zullen komen.
Of de markt cq opdrachtgevers mee zullen bewegen vraag ik me dan af.

Ze kunnen alle ZZPers wel wegsturen, maar wie doet dan het werk?
Waarom ik het niet hoopvol vind, is omdat je met de juiste formulering de Deliveroo bezorger ook tot zzp'er kunt bombarderen. Als het feit dat je een website hebt, betekent dat je je als ondernemer presenteert. En dat je omdat je een factuur stuurt, daarom ondernemer bent, kun je dus alle functies waarvoor deze ongein is begonnen, ook prima als zzp'er doen..... Niet hoopvol is misschien de verkeerde bewoording, maar eerder verbazing.

Meerdere opdrachtgevers – Werken voor meerdere opdrachtgevers wijst op zelfstandigheid.
Zelfstandig werven van opdrachten – Actief nieuwe klanten zoeken en eigen marketing voeren is een teken van ondernemerschap.
--> Dus je probeert ook voor andere restaurant te gaan bezorgen. Dat dat niet lukt, tjah, pech hebben. In de IT heb je ook weleens een klus die niet doorgaat, toch?

Vrije tariefbepaling – Zelf tarieven bepalen wijst op zelfstandigheid, terwijl werken tegen een vast tarief dat de opdrachtgever bepaalt kan duiden op een dienstverband.
--> Dan zeg je dus dat je het tarief zelf bepaald hebt. Wat trouwens sowieso een bullshit ding is. Als jou klant 90 euro wilt betalen voor je IT klus, kun jij wel zeggen, 110 en anders niet, maar dan is het dus "niet". En ondernemen is toch ook onderhandelen? Kom je toevallig op die 17,50 per uur uit via harde onderhandeling :+

Eigen investeringen en risico’s – Investeren in marketing, software of opleiding toont ondernemerschap aan.
--> Dan ga je naast je fiets ook een brommer rijbewijs halen :+

Zichtbare ondernemersuitingen – Denk aan een eigen website, KvK-inschrijving en btw-nummer.
--> Dat dus. Maak een website en je bent ondernemer? |:(

Autonomie in de uitvoering van werk – Zelf bepalen hoe het werk wordt uitgevoerd is een kenmerk van zelfstandigheid.
--> je mag toch zelf bepalen of je met de auto, fiets of brommer die pizza bezorgd? Net als dat je in de IT voor een opdracht het wel met PHP op Linux kunt oplossen, als de klant een Windows only omgeving heeft met alles in .NET wordt die er niet blij van als jij met een andere oplossing komt. Die pizza moet bezorgd worden. Bij voorkeur warm ;)

Ondernemersverzekeringen en pensioenvoorziening – Zelf zorg dragen voor pensioen en verzekeringen wijst op ondernemerschap.
--> Dat is een puntje waardoor de lage tarieven beroepen een uitdaging hebben, die hebben het geld er niet voor. Al zou je natuurlijk een 10-tje per maand in kunnen leggen voor je pensioen, dan doe je toch aan opbouw. En verzekeringen, tjah. Ik kon mijzelf niet verzekering voor arbeidsongeschiktheid. Niet mijn keuze, maar die van de verzekeraar. En dingen als een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Wat wilt u verzekeren? Nou, als ik per ongeluk de pizza laat vallen... Ze zien je aankomen 8)7

Verantwoordelijkheid voor het eindresultaat – Eindverantwoordelijk zijn en fouten zelf oplossen is een belangrijk onderscheid met loondienst.
--> Vraag me af bij hoeveel freelance IT opdrachten dat echt het geval is. Maar ja, als je de pizza niet goed bezorgd krijg je niet betaald en moet je terug om een nieuwe te laten bakken. Als je die bezorging dan niet betaald krijgt, loop je best wel risico en ben je verantwoordelijk.

Gebruik van eigen middelen en gereedschappen – Werken met eigen apparatuur versterkt de zelfstandige status.
--> Je eigen fiets :+

Eigen huisstijl en werkwijze – Een herkenbare bedrijfsidentiteit helpt bij het aantonen van ondernemerschap.
--> Ik vraag me af hoeveel mensen in dit topic echt een "herkenbare bedrijfsidentiteit" hebben. Anders dan "Met vriendelijke groet, Mijn Bedrijf BV" in de email handtekening. Maar dit is natuurlijk wel een klein dingetje want Deliveroo en collega's willen natuurlijk herkenbaarheid. Met een andere kleur fiets, andere kleding wordt dat misschien lastiger qua acceptatie. De 1e echt min dus.

Nou, 1 dus echt niet gehaald, en de rest kan ik met een bakkie koffie en een paar minuten typen al een mooi verhaal van maken, laat staan als je echt je best doet en het iets minder cynisch bedoelt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
@Crazy D ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dit is het freelance ict topic en niet het pizza bezorgers forum 😉

Denk dat iedereen wel kan inzien dat zelfstandigheid niet kan met een structureel laag tarief, want daar kun je geen aov of eventueel pensioen van betalen.

Dus als in dit land een belasting inspecteur of zelfs een rechter gaat roepn dat een ict'er niet als zzp'er kan werken omdat een pizza bezorger dat ook niet kan, dan is dit land echt helemaal af wat mij betreft.

[ Voor 28% gewijzigd door gem-p op 24-03-2025 09:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:33
Dat tarievending is één ding. Voor 17,50 ga ik mijn IT-ding niet doen, voor 200,00 willen ze me niet. De waarheid ligt ergens in het midden. Wat @Crazy D al schreef, dit is het tarief (+/- 5 euro) en anders niet. Is dat onderhandelen? Kijk naar energieleveranciers, is de ene echt goedkoper dan de ander? Zo ja, waarom zitten we dan niet allemaal bij DeAllerGoedkoopsteEnergie.nl?

Maar stel ik heb al een enorme berg geld op de bank en werk is meer hobby dan inkomen, dan maakt het me toch geen drol uit of ik werk voor 60 of 120 euro? Idem voor AOV en pensioen. Afbetaald huis en 3 ton op de bank, wat moet ik met een AOV of pensioen?

Een ondernemer ben je, in mijn optiek, als je alles kan doen in eigen regie met een bewustzijn van risico en het dragen van dat risico. Maar dat past niet zo goed in dit pamperlandje. Overigens niks mis mee hoor, om gepamperd te worden. Als je dat fijn vindt... ga in loondienst en overheid en bonden zorgen dat je niet doodgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 09:13

Crazy D

I think we should take a look.

gem-p schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:38:
@Crazy D ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dit is het freelance ict topic en niet het pizza bezorgers forum 😉

Denk dat iedereen wel kan inzien dat zelfstandigheid niet kan met een structureel laag tarief, want daar kun je geen aov of eventueel pensioen van betalen.

Dus als in dit land een belasting inspecteur of zelfs een rechter gaat roepn dat een ict'er niet als zzp'er kan werken omdat een pizza bezorger dat ook niet kan, dan is dit land echt helemaal af wat mij betreft.
Ik denk eerder andersom: als dit de criteria zijn, moet je echt wel een mega kneus zijn om niet door deze check heen te komen 8)7 Als je het zelfs voor een pizza bezorger (waarvoor simpel gezegd deze ongein gestart is...) kunt invoeren dat het wel "mag".....

En daarbij, definieer structureel laag... als het zo eenvoudig zou zijn als "alles lager dan 30 euro daar kun je dit of dat nooit van doen" hadden ze dat wel in de regels opgenomen, probleem is dat dat niet het geval is. En, er zijn ook gewoon beroepen waar je gewoon weinig betaald kunt krijgen. Mijn vrouw geeft taalles, als die aankomt met 40 euro per persoon heeft ze 0,0 klanten, simpel als dat, voordeel is, haar inkomsten zijn een bonus voor ons ze hoeft er niet van te leven (en gelukkig betalen bedrijven die lessen voor hun personeel willen, wel goed). En dat is meteen een ander punt: wie bepaalt dat tarief x te laag is? Woon je goedkoop, heb je minder nodig. Heb je een partner die genoeg verdient, heb je minder nodig (en heb je bepaalde verzekeringen zoals AOV ook niet nodig). En dat is dus ook meteen het probleem: "iedereen" weet wel welke groepen mensen "we" willen beschermen maar niemand heeft een formulering waardoor specifiek die groepen beschermd worden door deze regels. En dus krijg je dit soort ongein, die je dus zowel voor de ICT'er als de pizza/pakket bezorger, als de zorgmedewerkers gewoon kunt invullen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 17:24
Dat hele uurtarief is een rariteit. Paar jaar terug was er zelfs sprake van dat alles naar uurtarief gerelateerd moest worden (factuur -/- kosten / gewerkte uren). Zit je dan met je producverkoop.... Of fixed prijs dienstverlening....

En ik ben her er helemaal mee eens dat er voor een postbezorger met verplichte postnl bus en uniform en verbod om ook meteen voor dhl paketjes mee te nemen en desnoods een ander te laten rijden een andere situatie is dan voor een IT met 100+ tarief die zijn kennis verkoopt (maar daarom zijn wij ook zelfstandig beroepsbeoefenaren).

De reden dat ik mijn huidige project voorzet (met tariefsverhoging per volgende week) is omdat er gewoon te weinig andere projecten beschikbaar zijn. En dan kies ik als ondernemer heel risico avers door te blijven zitten. Zonder deze idiote fallout has ik al lang ergens anders een project aangenomen. Dus ja, ook hier kip-ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Crazy D schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Ik denk eerder andersom: als dit de criteria zijn, moet je echt wel een mega kneus zijn om niet door deze check heen te komen 8)7 Als je het zelfs voor een pizza bezorger (waarvoor simpel gezegd deze ongein gestart is...) kunt invoeren dat het wel "mag".....

En daarbij, definieer structureel laag... als het zo eenvoudig zou zijn als "alles lager dan 30 euro daar kun je dit of dat nooit van doen" hadden ze dat wel in de regels opgenomen, probleem is dat dat niet het geval is. En, er zijn ook gewoon beroepen waar je gewoon weinig betaald kunt krijgen. Mijn vrouw geeft taalles, als die aankomt met 40 euro per persoon heeft ze 0,0 klanten, simpel als dat, voordeel is, haar inkomsten zijn een bonus voor ons ze hoeft er niet van te leven (en gelukkig betalen bedrijven die lessen voor hun personeel willen, wel goed). En dat is meteen een ander punt: wie bepaalt dat tarief x te laag is? Woon je goedkoop, heb je minder nodig. Heb je een partner die genoeg verdient, heb je minder nodig (en heb je bepaalde verzekeringen zoals AOV ook niet nodig). En dat is dus ook meteen het probleem: "iedereen" weet wel welke groepen mensen "we" willen beschermen maar niemand heeft een formulering waardoor specifiek die groepen beschermd worden door deze regels. En dus krijg je dit soort ongein, die je dus zowel voor de ICT'er als de pizza/pakket bezorger, als de zorgmedewerkers gewoon kunt invullen.
idd. Terwijl pensioenfondsen toch echt vopor elkaar gekregen hebben om zelfstandigen in bepaalde branches verplicht te laten mee doen. Dus het kán wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:03:
[...]
En dat is dus ook meteen het probleem: "iedereen" weet wel welke groepen mensen "we" willen beschermen maar niemand heeft een formulering waardoor specifiek die groepen beschermd worden door deze regels.
Dit is het punt. Leg dit maar eens vast in een wettekst. Ik zeg niet dat het niet kan, maar we hebben intussen zoveel waterhoofden gebouwd op onze wet, dat wetteksten elkaar gaan tegenspreken.

We weten precies welke criminelen we moeten oppakken, maar ze glippen door de mazen van de wet. Hier werken wetteksten weer andersom.

90% van alle weggebruikers rijdt te hard. Niet veel te hard, maar wel harder dan mag conform de wet. Toch krijgen die geen bekeuring. Want ook 106 is te hard; maar afwijkingen/ijkapparatuur etc gezemel, doen we daar niks mee. Maar het blijft te snel. Je weet het zelf ook wel, ergens in je achterhoofd.

Wetteksten: de letter van de wet en de geest van de wet. Volgens de letter ben ik vast een schijnzelfstandige. Volgens de geest van de wet weet ik zeker dat ik dat niet ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
De hele aanpak is fundamenteel verkeerd opgezet.

Er is van meet af aan een verwarring tussen de mate van zelfstandigheid van een zzp-er en de mate waarin die zelfstandigheid een maatschappelijk probleem zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:16:
De hele aanpak is fundamenteel verkeerd opgezet.

Er is van meet af aan een verwarring tussen de mate van zelfstandigheid van een zzp-er en de mate waarin die zelfstandigheid een maatschappelijk probleem zou zijn.
Er is vanaf begin duidelijk geweest waar het om ging. Geld. Pensioenfondens willen meer of hebben meer nodig. Dat haal je bij degene die dat hebben. En dat is niet de postbode of Uber-eats bezorger. Vandaar ook de verplichte AOV in het pensioenakkoorrd. Niemand kan uitleggen hoe die 2 samenhangen. Bescherming van de zwakkeren is het middel geweest, maar als dat de primaire reden was, hadden ze dat echt al lang op kunnen lossen.

Alleen ga als politiek maar eens aan je stemvee uitleggen dat er nog meer nivellering nodig is.

Zie ook de opmerking paar maanden terug dat er meer gehaald moest worden bij MKB omdat het bij de corporates niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ihkv uitbreiding werkzaamheden....

doet er iemand aan Azure website hosting voor derden? Is daar ergens een handleiding voor, wat komt er bij kijken? Zelf draai ik alles op Azure, maar denk ik eraan om een site voor iemand anders te hosten, graties & voor niets als sponsoring. Nu hoef ik er niet op te verdienen, maar moet het ook geen kapitalen gaan kosten aan geld en tijd.

Ik heb het idee dat dit soort zaken vanuit MS steeds meer naar een beperkt aantal partijen word gepushed, het 365 beheer is ook al bijna niet meer 'erbij' te doen voor een klein groepje afnemers.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:33:
[...]
Alleen ga als politiek maar eens aan je stemvee uitleggen dat er nog meer nivellering nodig is.
Naar mijn idee is er ook niks mis met een beetje nivellering. Ons (wereldwijde) systeem van belonen van arbeid is dodelijk ziek. Het verschil tussen arm en rijk is idioot groot; daar kan ik me oprecht heel boos over maken. De volstrekte idiotie dat in een bedrijf mensen werken die per dag 2x 8 uur moeten werken om hun hoofd boven water te houden, terwijl de eigenaar/management nog maar eens een 80-meter jacht bestellen. Ik kan er echt niet bij dat iemand meer dan (even voor de afronding) 1.2 miljoen per jaar moet verdienen. Je krijgt €100.000/maand niet op. En dan noem ik nog niet eens de demagogische grootgraaiers die hun gedrag goedpraten en vervolgens via de achterdeur, dat wat ze moeten bijdragen aan een collectief belang, de boel wegsluizen naar een belastingparadijs.

Ik ben geen communist en ook geen socialist. Dat soort systemen remmen de ontwikkeling. Ik vind het prima dat de laagstbetaalden precies kunnen rondkomen en ik vind het even prima dat een "bankdirecteur" (stereotiep voorbeeld) in een villa woont en een bootje heeft. Als je als startup belastingvoordeel geniet, prima.

Wat mij betreft nivelleren we inkomens van 1.000.000/jaar door alles daarboven te belasten met 90%. Ga als politiek maar eens uitleggen dat nivelleren niet nodig is. Dat kan alleen met nietszeggend, hol, neo-liberaal gewauwel.

Wat heeft dat met freelance ICT te maken? Dat ik me ook mateloos erger aan mensen die roepen: dat werk doe ik niet voor dat tarief, of, voor 50 euro kom ik mijn bed niet uit. Beetje nivelleren in onze tarieven kan ook geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:53
Liegebeest schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:55:
[...]
Maar goed, genoeg over mijn dromen in deze thread. :)
Dromen realiseren.. is juist toch de/een essentie van het ondernemergeest gebeuren? >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
Heeft iemand al eens gekeken naar buitenlandse opdrachtgevers? En dan bedoel ik niet een UK-recruiter die je in NL plaatst, maar werken voor een buitenlands bedrijf?

Ik zie op Indeed best wat remote klussen die in mijn straatje passen. Voor goede tarieven moet je wel in de juiste landen zoeken, denk ik (VS, GB, etc).

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Ik kan er echt niet bij dat iemand meer dan (even voor de afronding) 1.2 miljoen per jaar moet verdienen. Je krijgt €100.000/maand niet op.
Hold my beer... ;)

Dit krijgen wij nu niet op nee, maar als je gewend bent om meer te besteden te hebben, dan krijg je dar ook weer op. Of gebruik om ergens anders in te investeren.

Er zijn helaas mensen die inderdaad boten en auto's kopen alsof het een pak melk is in de supermarkt, maar als je meer hebt, weet je ook waar je het aan wilt besteden, en dan kun je 100k per maand makkelijk er doorheen gooien vermoed ik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
kwaazaar schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:34:
Heeft iemand al eens gekeken naar buitenlandse opdrachtgevers? En dan bedoel ik niet een UK-recruiter die je in NL plaatst, maar werken voor een buitenlands bedrijf?

Ik zie op Indeed best wat remote klussen die in mijn straatje passen. Voor goede tarieven moet je wel in de juiste landen zoeken, denk ik (VS, GB, etc).

Zelf nee, maar heb wel een tijdje naast iemand gezeten die 40u per week draaide voor een klant in de UK.
Hij zat er direct, dus zonder broker of iets, en was die via-via op het spoor gekomen.
Hij ging 2 a 3x per jaar daarheen, maar verder volledig remote vanuit een kantoortje in Nijmegen.

Denk dat je dus vooral eens moet kijken om de gok te wagen, kijken of het bevalt en goede afspraken maken. Eigenlijk hetzelfde als hier in NL :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Neal schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:57:
[...]

Hold my beer... ;)

Dit krijgen wij nu niet op nee, maar als je gewend bent om meer te besteden te hebben, dan krijg je dar ook weer op. Of gebruik om ergens anders in te investeren.

Er zijn helaas mensen die inderdaad boten en auto's kopen alsof het een pak melk is in de supermarkt, maar als je meer hebt, weet je ook waar je het aan wilt besteden, en dan kun je 100k per maand makkelijk er doorheen gooien vermoed ik ;)
Ooit sprak ik iemand in mijn werkkring die, samen met zijn vrouw, probeerde om elke maand 10.000 uit te geven. Niet door elke week een nieuwe handtas van een Parijs modemerk of de modernste TV te kopen, maar gewoon met een weekend weg, uit eten (als het kan elke dag), alleen A-merken kopen, enz. Gewoon een superluxe leven zonder zinloos geld uit te geven. Hun conclusie: dat lukt niet.

De enige manier was om allerlei onnodige aankopen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:18:
[...]

Ooit sprak ik iemand in mijn werkkring die, samen met zijn vrouw, probeerde om elke maand 10.000 uit te geven. Niet door elke week een nieuwe handtas van een Parijs modemerk of de modernste TV te kopen, maar gewoon met een weekend weg, uit eten (als het kan elke dag), alleen A-merken kopen, enz. Gewoon een superluxe leven zonder zinloos geld uit te geven. Hun conclusie: dat lukt niet.

Begin met een huis wat 50k per maand kost aan vaste lasten....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Echt in 2025? Want ik doe niks speciaals en het stroomt er hier al uit :)
Een paar dagen weg met gezinnetje zit je tegenwoordig al over de helft van je bedrag.
Boodschappen zijn al 1000 euro met simpele dingen.
Beetje groter huis hier zit al op 2500-3500 per maand aan hypotheek.
Mooie auto rijden kost ook al een vermogen.

10k lijkt me niet zo'n opgave.

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 24-03-2025 14:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
Kurios schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Een paar dagen weg met gezinnetje zit je tegenwoordig al over de helft van je bedrag.
Boodschappen zijn al 1000 euro met simpele dingen.
Beetje groter huis hier zit al op 2500-3500 per maand aan hypotheek.
Ik heb vaker in dit topic gemerkt dat Ronald een stuk minder materialistisch is dan de gemiddelde ZZP-er in dit topic.

Ikzelf ben er ook van overtuigt dat 10k per maand niks is. Je moet alleen niet denken aan de hypotheek van je rijtjeshuis. Maar van een miljoenenvila. De helft van die 10k gaat al in je hypotheek zitten, dan nog eens 1k aan onderhoud, 2k voor je (fulltime) huishoudelijke hulp, 3k lease voor je veel te dikke auto, 1k kinderopvang... ow damn, mijn 10k is allang op, dat wordt leven op droog brood en water :(

Zie je wel, 10k is niks als eenmaal gewend bent lux te leven.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Niet kunnen rondkomen van 10k per maand klinkt mij niet als luxe maar als pure armoede. Je bent in mijn boekje pas echt rijk als je niet wakker ligt van een jaar zonder inkomen. Bedragen zijn daarin niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
1k onderhoud? _O-
Alleen dat ben je al maandelijks kwijt aan het grasmaaien. Persoonlijk zou ik dat zelf willen doen (zitmaaier *O* ) maar daar is met zulke maandelijkse uitgaven geen tijd voor. :P

Maar Ronalds stelling was dat je het enkel uit moest geven aan leuke eenmalige dingen/ervaringen. Dan moet je dagelijks gaan eten bij Ron Gastro of de Librije om in de buurt te komen.

[ Voor 1% gewijzigd door jadjong op 24-03-2025 14:54 . Reden: Autocorrect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:41
@RonaldHeirbaut zei:
Gewoon een superluxe leven zonder zinloos geld uit te geven.
Zinloos is nogal subjectief natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
Dit soort 'excessed' wat meer nivelleren heb ik ook niet heel veel op tegen (beetje maar, nu ik steeds meer die kant op ga :D )

Maar ik ben opgegroeid op een galerijflat, beduidend onder-model. Met alle issues (financieel, demografisch etc etc) die daar bij horen. En toch hadden we een prima leven. Caravan in Zeeland, een enkele keer weekendje Duitsland en op mijn 17e plots een zomervakantie Spanje. Wel was er een hele andere maniuer van doen in de 80's / 90's School was voor mij de echte gelijkmaker. Je kon als arbeider een leuk leven hebben.

Nu? Mijn kinderen doen het beter op school dan ik ooit. Wel moeten we huiswerk begeleiding bijkopen en soms bijlessen betalen. Zaken die ik gewoon op school kreeg EN mijn ouders nooit hadden kunnen betalen. En een hoop mensen in mijn omgeveing ook moeite mee hebben.

En als ik dan kijk naar wat je aan inkomen moet hebben voor 100 piek boodschappen.... ten eerste is dat niet zoveel meer voor een gezin van 4, maar je moet er ook een salaris van 150 voor krijgen. En dan nog zaken als btw, inkomensafhankelijke zorgpremie (en zorgpremie an sich).... Dát is waar de nivellering plaatsvind en dat is waar ik op tegen ben. Niet dat we wat meer winstbelasting moeten betalen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb

Nou, het is bij mij andersom: de buitenlandse opdrachtgevers staan te springen om Nederlandstalige copywriters, want die blijken moeilijk te vinden. En wanneer zij zich aanbieden, zeg ik geen nee. ;)

Ik ben juist heel blij met die buitenlandse opdrachtgevers. Eén om te bewijzen dat ik een echte zzp'er bent en een groot klantenbestand heb. Ten tweede omdat ik dus ook internationaal handel. En ten derde: hoe minder afhankelijk van de Nederlandse grillen, hoe beter.

Even de reacties hierboven gelezen: lieve help, leven in luxe. Je zou maar zzp'er zijn omdat je anders gebonden bent aan een uitkering. Ik moet het met véél minder doen dan jullie, heb geen AOV omdat ik chronisch ziek ben, maar bouw wel pensioen op. Maandelijks kan ik ook nog een paar honderd euro sparen. De luxe die ik heb, zijn mijn radio- en Applespullen. Maar een schoonmaakster? Daar heb ik Rocky de robotstofzuiger voor. Koken? Dan zal ik zelf moeten doen of een keertje wat afhalen. Goh, wat een simpel leven heb ik toch. Mag van geluk spreken dat ik kotsmisselijk word van op boten zitten, dan hoef ik die luxe tenminste niet te hebben. >:)

[ Voor 25% gewijzigd door Dennisweb op 24-03-2025 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
[...]

10k per maand is "zo" op hoor. Bonnetje van een wat chiquer restaurant is zo 500 euro per avond, en dan heb je daar niet eens heel "gek" gedaan. Dan moet je je gras nog laten maaien, ramen lappen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
ColeJ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:14:
[...]

10k per maand is "zo" op hoor. Bonnetje van een wat chiquer restaurant is zo 500 euro per avond, en dan heb je daar niet eens heel "gek" gedaan. Dan moet je je gras nog laten maaien, ramen lappen etc.
Ik maakte eerder een post met wat extreme dingen, maar ik heb voor de gein eens gekeken op wat er bij ons maandelijks uit gaat. En ik denk dat we gemiddeld verdacht dicht bij die 10k komen. En dan doen we dus echt geen rare dingen. (we gaan zelden uit eten, vakantie is gewoon sta-caravan in Italie, etc.).

Leven is gewoon duur anno 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
ConQuestador schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Ik maakte eerder een post met wat extreme dingen, maar ik heb voor de gein eens gekeken op wat er bij ons maandelijks uit gaat. En ik denk dat we gemiddeld verdacht dicht bij die 10k komen. En dan doen we dus echt geen rare dingen. (we gaan zelden uit eten, vakantie is gewoon sta-caravan in Italie, etc.).

offtopic:
Over wat voor huishouden hebben we het dan? Twee volwassenen en twee kids of zo? Dan moet je wel een torenhoge hypotheek of iets dergelijks hebben. Anders kom ik bij lange na niet aan die 10K en dat is maar goed ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ConQuestador
Dennisweb schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:32:
[...]

offtopic:
Over wat voor huishouden hebben we het dan? Twee volwassenen en twee kids of zo? Dan moet je wel een torenhoge hypotheek of iets dergelijks hebben. Anders kom ik bij lange na niet aan die 10K en dat is maar goed ook.
offtopic:
2 volwassen + 2 kids.

Grofweg:
- hypotheek 2200
- verzekeringen 1500 (inclusief AOV)
- kinder opvang 1200
- auto kosten 1000
- boodschappen 1000
- nuts voorzieningen 500
- misc. 1000

totaal 8400
En hier zitten vakanties, uit eten, etc. dus allemaal nog niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

ConQuestador schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Een stacaravan in Italie is ondertussen decadente luxe. Dat gaat makkelijk richting 4k voor een krappe 2 weken. Voor alleen de caravanhuur zelf dan :/

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 24-03-2025 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:43
DJ Henk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:00:
@RonaldHeirbaut zei:

[...]

Superluxe ook.

Denk dat mijn jacuzzi valt onder @RonaldHeirbaut 's definitie van Superluxe, maar ik wil niet meer zonder. :+ O+

Maar ik waardeer Ronalds bijdragen in dit topic erg, ik heb alleen wel een andere filosofie als het om geld gaat. O+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
ConQuestador schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:39:
[...]

offtopic:
2 volwassen + 2 kids.

Grofweg:
- hypotheek 2200
- kinder opvang 1200
- auto kosten 1000
- boodschappen 1000
- nuts voorzieningen 500
- misc. 1000

totaal 8400
hier ook hoor. ik ben ondanks het vele extra inkomen niet veel are dingen extra gaan doen. Rijtjeshuis, maar wat groter dan waar ik begonnen ben. De auto is wat groter (de kinderen inmiddels ook) en zomervakanties is nog steeds strand in Frankrijk. Laatste 3 jaar doen we alleen een keer weekje winstersport erbij.

Maandelijkse vaste kosten zitten op 4500
Daar komt op jaarbasis nog bij 1800 gemeentebelasting, 4000 zorgverzekering (volgend jaar meer want dan is de oudste 18), vakanties (reken maar 5000), incidentele schoolkosten, onderhoud ongepland etc.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dennisweb
ConQuestador schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:39:
[...]

offtopic:
2 volwassen + 2 kids.

Grofweg:
- hypotheek 2200
- kinder opvang 1200
- auto kosten 1000
- boodschappen 1000
- nuts voorzieningen 500
- misc. 1000

totaal 8400
Yep. Dan kom je er wel aan. Ik zit in de sociale huur (chronisch zieke zzp’er, het is zzp’en of in de bijstand). Ik heb geen AOV, want de verzekeringsmaatschappijen accepteren mij niet. Zelfs Zzuper sluit ziektes uit. Ik heb geen auto. Boodschappen een paar honderd euro per maand.

Ik krijg huurtoeslag en zorgtoeslag (die ik overigens daar ook netjes voor gebruik) en that’s all. Pensioen betaal ik wel. Energiekosten zijn wel vrij hoog, maar dat is opgelost met het anders instellen van de ketel en het dichthouden van de woonkamerdeur.

Al die luxe heb ik niet. Ik koop eens per jaar een nieuwe iPhone en een nieuwe MacBook Pro als er echt wat vernieuwd is. Zo nu en dan wat spulletjes voor de radio hobby. En dat is het dan. Ik leef zuinig, probeer te sparen, rook niet, drink niet en ga één keer per jaar op vakantie in het naseizoen of naar een goedkoop land.

Eerlijk gezegd: ik ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 11:29
Dennisweb schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:35:
[...]
Ik krijg huurtoeslag en zorgtoeslag (die ik overigens daar ook netjes voor gebruik)
Doet niet iedereen dat dan? Of markeer jij specifiek die euro’s en gaat exact die (digitale) euro naar huur en zorgverzekering?

Ik zie niet helemaal hoe iemand dat daar niet voor zou kunnen gebruiken (zonder te frauderen als in zeggen dat je een huurhuis hebt maar je woont onder een brug).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

8)7

Alsin, 1000 euro, maandelijks, voor "whatever"?

En autokosten 1000 per maand? Hoe doe je dat?

* Destruction komt niet eens in de buurt van die 8400 en kan zich absoluut niet voorstellen hoe iemand zoveel geld op krijgt zonder roekeloos met geld te smijten.. Dit heeft imo ook niks meer met "hoge vaste lasten" te maken, maar met luxe willen leven. En dat is prima hoor, maar luxe willen leven en dan roepen dat 't allemaal zo duur is rijmt imo niet. Want als jij al niet kunt leven van 10k maandelijks, hoe doet iemand in de bijstand dat dan? Die heeft hooguit 1 tot 1,5k maandelijks (en dat is dan al incl. evt. toeslagen).

Hier is door lichamelijke klachten (met name de rug..) fulltime werken geen optie meer. Mede daardoor is 't geen vetpot en ik ga niet rijk worden, maar ik mag niet klagen. Echter, als ik dan lees dat er van dat soort bedragen niet te leven valt.. Sorry mensen, maar dat is natuurlijk totale kwatsch ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Destruction op 24-03-2025 17:29 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Shinji schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Doet niet iedereen dat dan? Of markeer jij specifiek die euro’s en gaat exact die (digitale) euro naar huur en zorgverzekering?

Ik zie niet helemaal hoe iemand dat daar niet voor zou kunnen gebruiken (zonder te frauderen als in zeggen dat je een huurhuis hebt maar je woont onder een brug).
Inderdaad. Die specifieke euro’s gaan meteen in de potjes ‘zorgverzekering’ en ‘huur’. Ik ben nogal streng als het om financiën gaat. Maar goed, we dwalen af…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
Destruction schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:18:
[...]

8)7

Alsin, 1000 euro, maandelijks, voor "whatever"?

En autokosten 1000 per maand? Hoe doe je dat?

* Destruction komt niet eens in de buurt van die 8400 en kan zich absoluut niet voorstellen hoe iemand zoveel geld op krijgt zonder roekeloos met geld te smijten.
1000 euro whatever: er is altijd wel iets wat je niet verwacht, symposiums van de vrouw, nieuwe bureaustoel, rekening van de schilder, 250 euro pm voor de schoonmaakster, kids die nieuwe kleren nodig hebben, een of ander apparaat die vervangen moet worden, verzin het maar, maar iedere maand is er wel iets als ik mijn afschriften terug kijk.

autokosten: Er staat hier een Volvo V60 en Alfa Romeo Giulia voor de deur. Afschrijving + onderhoud + wegenbelasting + brandstof en je zit zo op 1000 euro pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Dennisweb schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Inderdaad. Die specifieke euro’s gaan meteen in de potjes ‘zorgverzekering’ en ‘huur’. Ik ben nogal streng als het om financiën gaat. Maar goed, we dwalen af…
Maar effectief maakt dat niks uit, dat is mijn punt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

sebasd

loopt op espresso

Ja, een behoorlijk deel van mijn klanten zitten in het buitenland. Maar, ik doe geen ‘40 uur per week uurtje factuurtje’ klussen, meer trainingen en wat consultancy. Heb al jaren klanten in het buitenland.

Ik doe veel remote, soms op locatie (toevallig in april 2x op pad voor een paar dagen).

Uurtarieven in GB zijn over het algemeen overigens om te huilen, van wat ik zie, zowel binnen als buiten IR35.

In Oost-Europa wordt er daarentegen dan weer nooit onderhandeld over mijn tarief, daar accepteren ze het gewoon. Zelfde in de VS trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 21:41
ConQuestador schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:27:
[...]

1000 euro whatever: er is altijd wel iets wat je niet verwacht, symposiums van de vrouw, nieuwe bureaustoel, rekening van de schilder, 250 euro pm voor de schoonmaakster, kids die nieuwe kleren nodig hebben, een of ander apparaat die vervangen moet worden, verzin het maar, maar iedere maand is er wel iets als ik mijn afschriften terug kijk.

autokosten: Er staat hier een Volvo V60 en Alfa Romeo Giulia voor de deur. Afschrijving + onderhoud + wegenbelasting + brandstof en je zit zo op 1000 euro pm.
Denk zelfs dat je de autokosten voor die twee auto's nog best onderschat (even de vraag hoe nieuw de V60 is). Denk dat je qua afschrijving al vrij hoog zit namelijk. En weet niet of voor die 1000 ook de verzekering er in zat of dat onder je losse noemer verzekeringen zat.

Maar voor een beetje auto zijn dat geen gekke bedragen. Vergelijk het maar eens met (private) lease auto's p/m. Tuurlijk kun je een gebakje rijden van 10 jaar oud, dan kost het geen drol. Maar met een beetje auto ben je inderdaad zo 1000 euro per maand kwaad (maar veel mensen rekenen veel te weinig voor afschrijving).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Kartmans1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:11:
[...]

Denk zelfs dat je de autokosten voor die twee auto's nog best onderschat (even de vraag hoe nieuw de V60 is). Denk dat je qua afschrijving al vrij hoog zit namelijk. En weet niet of voor die 1000 ook de verzekering er in zat of dat onder je losse noemer verzekeringen zat.

Maar voor een beetje auto zijn dat geen gekke bedragen. Vergelijk het maar eens met (private) lease auto's p/m. Tuurlijk kun je een gebakje rijden van 10 jaar oud, dan kost het geen drol. Maar met een beetje auto ben je inderdaad zo 1000 euro per maand kwaad (maar veel mensen rekenen veel te weinig voor afschrijving).
struisvogel politiek ;)

Ik denk dat het ook zo 1500 zou kunnen zijn als ik het doorreken, maar dat wil ik niet weten :p

Punt was vooral dat de 10k die eerder werd geschetst als een extreem bedrag die je nooit op kan krijgen helemaal zo gek niet is. En zoals je nu al ziet, 2 auto's voor de deur en je zit al op 15% ervan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

10K per maand opmaken? Geen enkel probleem. En helemaal niet als ik single zou zijn 🫣

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jadjong schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:32:
[...]

Begin met een huis wat 50k per maand kost aan vaste lasten....
Want in een huis met 5K aan vaste lasten woon je 10x slechter dan in een huis dat 10x zo duur is? Slaapt een slaapkamer van 100m2 beter dan eentje van 20m2? Ik ben niet tegen luxe, maar echt, iemand die een huis heeft met >20 slaapkamers, 4 garages en wat al niet meer, kan ik niet serieus nemen. Dan heb je de wieltjes bovenin losziiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Kurios schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:39:
[...]

Dat was idd 20 jaar geleden. Maar het maakt niet zoveel uit. Neem dan 20k. Ergens kom je op een punt dat je niet meer kan uitgeven dan aan onnodige dingen.

Dat recht heb je, ook iemand als hij miljardair is. Maar hij had er ook een paar gezinnen beter van kunnen laten leven zonder er zelf slechter van te worden.

En wat heeft het met dit topic te maken? Ondernemen doe je in de maatschappij. Dat gaat verder dan je eigen gezin en bankrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DJ Henk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:00:
@RonaldHeirbaut zei:

[...]

Nogal. Defensie-uitgaven zijn ook zinloos. Nou ja, dat zou zo moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tylen schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:47:
10K per maand opmaken? Geen enkel probleem. En helemaal niet als ik single zou zijn 🫣
Klopt. Wat hij me toen vertelde, ging dat een half jaar goed. Toen kwamen Michelinsterren zijn neus uit, was hij blij weer eens een weekend thuis te zijn, smaakte het blikje Grolsch als vanouds. Het werd steeds moeilijker en op een bepaald moment zelfs een opgave.

Ik wil niemand oordelen. Iedereen moet leven zoals hij of zij dat wil. Als je rijk wil worden (€ en $), succes! Ik gun het je. Ben je tevreden met je huurflat en 40K/jaar, dat is fijn. Werk je 20 uur of 80 uur en dat is je keuze? Goed voor je.

Maar ik vind het mooi om te lezen dat iedereen zijn eigen idee heeft van een gelukkig leven. _/-\o_ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quercia
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-05 15:09
Momenteel nadert het einde van mijn contract (eind april). Ze zeggen te willen verlengen, misschien met max 2-3 maanden, maar het duurt nu zo lang dat ik toch actief rond kijk. Ik hoor echter veel dat het in mijn hoek compleet opgedroogd is qua opdrachten. Er wordt enkel geschermd met payroll en midlance constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:47:
Same here, geen probleem met vier kids. Echter zou ik altijd kiezen voor de helft van de tijd werken en rondkomen van 5k per maand, dat is nog steeds ruim boven modaal.

En we hoeven echt niet op een stokje te bijten met een 5 jaar oude auto voor de deur in onze twee-onder-een-kap. Die kleinere uitgaves hebben veel minder impact als je woonlasten en vervoer onder controle hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Want in een huis met 5K aan vaste lasten woon je 10x slechter dan in een huis dat 10x zo duur is? Slaapt een slaapkamer van 100m2 beter dan eentje van 20m2? Ik ben niet tegen luxe, maar echt, iemand die een huis heeft met >20 slaapkamers, 4 garages en wat al niet meer, kan ik niet serieus nemen. Dan heb je de wieltjes bovenin losziiten.
Geen idee, mocht het ooit zo ver komen laat ik het je weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:59
Over de pensioenfondsen gesproken, die liggen sinds deze week wel even aan het zuurstof. Zal op termijn wel op worden teruggekeken als dwaling, maar tot die tijd: https://uitspraken.rechts...ls?id=ECLI:NL:HR:2025:423

Sommige sectoren hebben een verplichte pensioenregeling (denk aan schilders, zorg, ambtenaren, meubelmakers). Rechter heeft nu bepaald, dat als je onder zo'n regeling moet vallen (en je niet hebt bijgedragen) je als bedrijf maar beperkt hoeft bij te leggen (verjaringstermijn) om toch een volledige aanspraak te kunnen maken.

Met andere woorden. Mocht je in een dergelijke sector werkzaam zijn en gedwongen worden tot werknemersschap, dan kan dat nog wel lucratief uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Weet iemand hier hoe strikt de 15e dag maand na geleverde diensten factuur versturen is?

Als een bedrijf een 4-weeks ritme er op na houdt en de factuur per 4 weken wil krijg je gebroken maanden waardoor je dagen hebt van bijvoorbeeld januari (29-31ste) die je dan eind februari kan factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik heb nog nooit een factuur gehad dat werd geweigerd om die reden. Vorig jaar nog eentje in december verstuurd voor werk uit september. Had de factuur in september wel aangemaakt maar nooit verzonden. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:02
Die komt vanuit de BTW regelgeving toch? Uiteindelijk is het gewoon strikt. Maar heb nog nooit een dienstverlener gehoord die hier nat op gaat.
En dan nog, je kunt nog best goed onderbouwen dat in deze overeenkomst die 29-31 januari in het tijdsvak 2 (van de 13) hoort en pas op 25 februari volledig geleverd is.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat komt inderdaad vanuit de BTW zoals @DomiGijzen aangeeft. Het is ook niet erg om de factuur later te versturen, je moet alleen in het juiste tijdvak de BTW aangeven:
De datum van de factuur bepaalt in welk tijdvak u de btw moet aangeven. Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd. Als u een factuur later hebt verstuurd, moet u de btw aangeven in het tijdvak waarin u de factuur uiterlijk had moeten versturen.
Voor inkomstenbelasting is de factuurdatum eigenlijk helemaal niet van belang, want de winst hoort gerekend te worden op het moment van het leveren van de dienst/product.

[ Voor 15% gewijzigd door Woy op 25-03-2025 09:34 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 19:38
Ik mis 2 dagen in de week. Ook had ik tot 2 weken terug ook geen aanvragen en zag ook erg weinig voorbij komen.
In die week 6, waarvan 1 doorgespeeld naar een oud collega omdat ik die tak niet meer doe, een andere aanvraag zocht een developer en volgens mij wel een match maar op dit moment nog geen werk, 1 klus die ik wel heb gedaan maar eenmalig wat uurtjes voor een oud opdrachtgever, rest was fulltime dus afgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
sebasd schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Ja, een behoorlijk deel van mijn klanten zitten in het buitenland. Maar, ik doe geen ‘40 uur per week uurtje factuurtje’ klussen, meer trainingen en wat consultancy. Heb al jaren klanten in het buitenland.

Ik doe veel remote, soms op locatie (toevallig in april 2x op pad voor een paar dagen).

Uurtarieven in GB zijn over het algemeen overigens om te huilen, van wat ik zie, zowel binnen als buiten IR35.

In Oost-Europa wordt er daarentegen dan weer nooit onderhandeld over mijn tarief, daar accepteren ze het gewoon. Zelfde in de VS trouwens.
Mag ik vragen waar je die klussen vindt? En moet je nog met zaken rekening houden, zoals belastingtechnische zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
Marc3l schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:47:
[...]

Ik mis 2 dagen in de week. Ook had ik tot 2 weken terug ook geen aanvragen en zag ook erg weinig voorbij komen.
In die week 6, waarvan 1 doorgespeeld naar een oud collega omdat ik die tak niet meer doe, een andere aanvraag zocht een developer en volgens mij wel een match maar op dit moment nog geen werk, 1 klus die ik wel heb gedaan maar eenmalig wat uurtjes voor een oud opdrachtgever, rest was fulltime dus afgeslagen.
Ik zie wel een aantal passende opdrachten per dag voorbij komen, maar daar reageren dan meteen 20+ personen op. Daar zit er altijd wel één bij die een belachelijk laag tarief accepteert, dus kleine kans dat je die krijgt.

Ook merk ik dat recruiters arroganter zijn: ik krijg op freelance.nl vaak niet eens een reactie op een sollicitatie. Afgewezen zonder reden of de aanvraag wordt uberhaupt nooit gesloten.

En de opdrachten van Quades, die een maand open staan met 25+ reacties. Geen idee wat ze aan het doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Kan iemand toevallig een webdesigner aanbevelen voor een aantal simpele landingspagina's tegen een schappelijke prijs. Kan natuurlijk gaan googlen, maar misschien hebben jullie goede ervaringen met bedrijf x of y. Mocht de persoon ook nog iets van marketing/commercie skills hebben hou ik me aanbevolen.

En ik gun het liever een andere zzp'er dan andere bedrijven.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 19:38
kwaazaar schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Ik zie wel een aantal passende opdrachten per dag voorbij komen, maar daar reageren dan meteen 20+ personen op. Daar zit er altijd wel één bij die een belachelijk laag tarief accepteert, dus kleine kans dat je die krijgt.
Voor deze opdrachten ben ik zelf benaderd. Al zaten bij die fulltime opdrachten ook recruiters en daar heb ik nog nooit een opdracht uitgehaald dus al zou ik interesse hebben, dan zou ik toch verwachten dat het niet door zou gaan.

Ja dat is natuurlijk het nadeel aan schaarste. Ik heb het geluk dat ik veel werkervaring heb.
Als het een leuke opdracht is wil ik ook best wat aan mijn uurtarief doen maar voor een belachelijk laag tarief zeg ik ook, zoek maar iemand anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
kwaazaar schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:05:
[...]

Ook merk ik dat recruiters arroganter zijn: ik krijg op freelance.nl vaak niet eens een reactie op een sollicitatie. Afgewezen zonder reden of de aanvraag wordt uberhaupt nooit gesloten.

En de opdrachten van Quades, die een maand open staan met 25+ reacties. Geen idee wat ze aan het doen zijn.
Mijn ervaring is met freelance.nl (4-5 jaar geleden) is dat er dan altijd zo'n 2 tot 3 schakels tussen zitten. Redelijke tarieven kan je daar wel vergeten. Geregeld zijn het ook aanvragen die gewoon via de grote portalen uitstaan.
Ik vermijd het dan ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 15:06
Ik heb 2 opdrachten via freelance.nl gehad, beide met alleen 1 schakel. Korte (en ook eerste) opdracht was een hoge marge van €15,- per uur. 2e opdracht (een erg lange opdracht) maar 3-5 euro per uur, die heeft ook wel echt geholpen om de opdracht binnen te slepen(win-win vind ik).

Zo zal de ervaring heel erg verschillen, maar idd er zitten veel boefjes tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefRopes
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:24
Kurios schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:00:
[...]

Mijn ervaring is met freelance.nl (4-5 jaar geleden) is dat er dan altijd zo'n 2 tot 3 schakels tussen zitten. Redelijke tarieven kan je daar wel vergeten. Geregeld zijn het ook aanvragen die gewoon via de grote portalen uitstaan.
Ik vermijd het dan ook.
Heb je tips voor platforms die op dit moment goed werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ChefRopes schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Heb je tips voor platforms die op dit moment goed werken?
Ik moet bekennen dat ik vooral bij de grotere brokers zit, of via inhuurportalen direct.
1 opdracht werk ik via een tussenpartij, maar dat is een opdracht die nooit extern is uitgezet en maar een paar uur per week is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:06

sebasd

loopt op espresso

kwaazaar schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:03:
[...]

Mag ik vragen waar je die klussen vindt? En moet je nog met zaken rekening houden, zoals belastingtechnische zaken?
Meestal vinden die opdrachten mij. Het helpt als je een beetje een naam hebt opgebouwd in je vakgebied..

Maar ik ga dit jaar wel actiever zelf werken aan het opbouwen van mijn netwerk in specifieke landen (met name Canada), gewoon omdat ik een goed excuus zoek om daar af en toe eens naar toe te gaan.

Qua belasting, nee niet echt, alleen BTW moet je even goed kijken. Binnen EU-landen verleggen, daarbuiten geen BTW berekenen. Bedrijven in de VS vragen soms om een W8-BEN formulier, maar dat is ook niet heel lastig om in te vullen. En soms moet ik in een andere valuta factureren (USD of GBP), maar dat is maar sporadisch en heeft niets met belasting te maken.

Verder eigenlijk niks. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik een boekhouder heb voor de BTW-aangifte.

[ Voor 4% gewijzigd door sebasd op 26-03-2025 05:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Als zzp’er twee NDI camera’s besteld (ik doe ook nog
mediadingen) uit China. Voor het eerst. Zending tegengehouden, want waar is mijn EORI-nummer? Die heb ik dus niet. ING schrijft dat dit bij zzp’ers het BSN-nummer is. Blijkt al sinds 2022 niet meer zo te zijn.

Heb het EORI-nummer foutief ingevuld en heb nu een nieuwe aangevraagd. Dat duurt 5 werkdagen. :/ Pakketje loopt enorm vertraging op en omdat de aangifte dus foutief is, heb ik de Douanewet overtreden. Dus kan ik een boete van 160 euro verwachten. Je zou eens iets fout doen… of zie ik beren op de weg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Als jij onder je bedrijfsnaam goederen uit China besteld, dan ben je importeur en krijg je te maken met doauneaangifte en importheffingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:35
Als je een eenmanszaak hebt dan heb je toch sowieso nul redenen om dingen via je "bedrijfsnaam" te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Hielko schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:26:
Als je een eenmanszaak hebt dan heb je toch sowieso nul redenen om dingen via je "bedrijfsnaam" te bestellen?
Zal wel moeten, de Chinezen leveren niet aan particulieren. Ik had alleen nog nooit van een EORI-nummer gehoord en wat hierboven geschreven wordt, klopt. Ik had me beter moeten informeren.

Kreeg net bericht dat mijn BSN als EORI is afgekeurd en dat het pakket het land niet in mag, totdat ik de juiste gegevens verstrek. Ik heb geen EORI, dus zal moeten wachten totdat de fiscus - middenin de drukste periode van het jaar - er een verstrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dennisweb schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Zal wel moeten, de Chinezen leveren niet aan particulieren. Ik had alleen nog nooit van een EORI-nummer gehoord en wat hierboven geschreven wordt, klopt. Ik had me beter moeten informeren.

Kreeg net bericht dat mijn BSN als EORI is afgekeurd en dat het pakket het land niet in mag, totdat ik de juiste gegevens verstrek. Ik heb geen EORI, dus zal moeten wachten totdat de fiscus - middenin de drukste periode van het jaar - er een verstrekt.
Mijn eori nummer is gelijk aan mijn btw nummer zonder de b01 aan het einde ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Tylen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Hebben we het dan over het BTW-nummer dat op elke factuur staat, of het omzetbelastingnummer dat je aan de Belastingdienst stuurt?

Edit: geen van beide nummers werken bij mij, dus die vlieger gaat voor mij niet op. Het wordt echt wachten totdat de fiscus tijd voor mij heeft...

[ Voor 18% gewijzigd door Dennisweb op 26-03-2025 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDevilOnLine
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 22:54
Dennisweb schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Eori nummer aanvragen doe je rechtstreeks bij de Douane (formulier downloaden vanaf de website van de belastingdienst, digitaal invullen, emailadres staat rechtsbovenin), niet het stuk van de Belastingdienst dat met de IB aangiftes bezig is. ik heb die van mij binnen 24 uur gehad toen ik hem aanvroeg.
Tylen schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Die van mij niet, dus dat hangt mogelijk af van de datum van aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
TheDevilOnLine schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Eori nummer aanvragen doe je rechtstreeks bij de Douane (formulier downloaden vanaf de website van de belastingdienst, digitaal invullen, emailadres staat rechtsbovenin), niet het stuk van de Belastingdienst dat met de IB aangiftes bezig is. ik heb die van mij binnen 24 uur gehad toen ik hem aanvroeg.

[...]

Die van mij niet, dus dat hangt mogelijk af van de datum van aanvragen
Yup, formulier gisteren ingezonden. Fijn om te weten dat het via de Douane gaat en niet via de afdeling van de Belastingdienst die belast is met de aangiftes. Hopelijk heb ik de code snel, dan kan ik weer verder.

Ik heb al rekening gehouden met verdere heffingen. Gezien ik die IP-camera's zakelijk ga gebruiken, trek ik die kosten ook gewoon weer af. Dus daar gaan we niet failliet aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-09 13:28
RonaldHeirbaut schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:45:
[...]

Voor mensen die gewoon echt wat geld hebben, bijvoorbeeld als ze een bedrijf hebben verkocht is het gewoon lastig. Je kan al je geld in effecten stoppen en een inkomensstroom generen, maar zelfs dat houdt een keer op. Dan koop je maar een extra groot huis.
Pagina: 1 ... 617 ... 643 Laatste