Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

KillaZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Dat laatste geldt niet volgens de passage in de loonheffing ;) Het gaat in de vergelijking om "gelijkwaardige" auto's.

Hoe dan ook, ik vind het interessant genoeg om eens te bellen met ze. :P

***members only***
Maar, definieer gelijkwaardige auto's. Is een BMW 3 van 10 jaar oud gelijkwaardig aan een nieuwe? Of mag die maximaal 2 jaar oud zijn? Is een Mercedes A gelijk aan een Audi A4? "Gelijkwaardig" is zo subjectief al wat, en enkel wat extremen (Suzuki Swift uit 1988 vs een nieuwe BMW 5) is vrij duidelijk, maar het laat verder vooral heel veel ruimte voor interpretatie open. Maar ik ben ook wel benieuwd !

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:39

Destruction

(ex-)Automonteur

Omdat @KillaZ naast de (privé) gezinsauto al een andere auto op de zaak heeft staan, daar is nu een busje bij gekomen en daarom ontstaat dus de vraag of hij nu voor beiden bijtelling moet gaan betalen of niet.

En voor ik weer verkeerd begrepen wordt zoals laatst bij de discussie over privegebruik zakelijk OV: Ik zou zelf die bijtelling van 3 tientjes per maand gewoon betalen om er vanaf te zijn. Nobrainer. Evt. zou ik nog overwegen of ik die andere YT op de zaak als bedrijfsauto wil houden en of de combi van privé gezinsauto en zakelijk het busje tegen YT bijtelling ook werkbaar is zodat die andere YT misschien gewoon de verkoop in kan ipv aan jezelf verkopen. Voor dat laatste geldt dat KillaZ dat kan doen, omdat hij een BV heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 13-03-2025 21:55 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

KillaZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Dat laatste geldt niet volgens de passage in de loonheffing ;) Het gaat in de vergelijking om "gelijkwaardige" auto's.

Hoe dan ook, ik vind het interessant genoeg om eens te bellen met ze. :P

***members only***
Ik zit het nog een keer te lezen, want het zou best een interessante maas zijn om onder bijtelling uit te komen.

Het gaat sowieso om meerdere "auto's van de zaak". Dus niet "op naam van de zaak", maar jij moet 'm echt als berijder "hebben".

"Wanneer er meerdere auto’s ter beschikking staan kan in individuele gevallen het aantal auto’s waarvoor
een bijtelling moet worden toegepast meer zijn dan 2. Wij moeten dan aantonen waarom. Bij het
vaststellen houden we rekening met eigen auto’s van de werknemer die voor privégebruik net zo geschikt
zijn als 1 van de ter beschikking gestelde auto’s."

Meerdere auto's van de zaak dus, en als je een auto hebt die gelijkwaardig is, zou je voor die ene geen bijtelling hoeven te betalen. Mogelijk. Maar, dit botst ook een beetje met de tekst er voor, namelijk als je in je huishouden meerdere mensen met een rijbewijs hebt, en je hebt meerdere auto's van de zaak, moet je over alles bijtelling betalen. Ben je de enige met een rijbewijs, dan degene met de hoogste bijtelling. Zoals ik het begrijp, heb je 2 auto's van de zaak, 1 prive. 1 van de auto's van de zaak is gelijkwaardig aan wat je prive hebt, dan zou het kunnen zijn dat je daar geen bijtelling over hoeft te betalen. Over die andere wel, er wordt nergens geroepen dat je dan helemaal geen bijtelling meer hebt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Destruction schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:54:
[...]

Omdat @KillaZ naast de (privé) gezinsauto al een andere auto op de zaak heeft staan, daar is nu een busje bij gekomen en daarom ontstaat dus de vraag of hij nu voor beiden bijtelling moet gaan betalen of niet.

En voor ik weer verkeerd begrepen wordt zoals laatst bij de discussie over privegebruik zakelijk OV: Ik zou zelf die bijtelling van 3 tientjes per maand gewoon betalen om er vanaf te zijn. Nobrainer. Evt. zou ik nog overwegen of ik die andere YT op de zaak als bedrijfsauto wil houden en of de combi van privé gezinsauto en zakelijk het busje tegen YT bijtelling ook werkbaar is zodat die andere YT misschien gewoon de verkoop in kan ipv aan jezelf verkopen. Voor dat laatste geldt dat KillaZ dat kan doen, omdat hij een BV heeft.
Ja, maar daarom denk ik daar ook nog even over na. Vind het wel een leuke en interessante. Volgens mij moet hij in dit geval sowieso over 1 auto bijtelling betalen, maar de vraag is dan of het diegene met de hoogste bijtelling is of niet. In dit geval waar het over tientjeswerk gaat zou ik die boekhouder er niet eens over na laten denken, want dat kost meer dan wat je bespaart zonder bijtelling. Plus, zoals ik het lees, moet de belastingdienst dan oordelen. Niet dat je het gewoon maar zo doet, maar je moet het voorleggen.

Maar het zou natuurlijk wel een leuke manier zijn om wellicht wat goedkoper een leuk speelautootje voor erbij "op de zaak" te nemen. In plaats van prive. Rij je af en toe een keer naar een klant in Verweggistan ermee (want leuke auto om in te rijden ;)) en je hebt al snel die 10% zakelijk gebruik (al weet ik even niet of dat voor een BV ook geldt).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:00
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En omdat telefoon kut is om te quoten: precies je laatste post. Ik betaal bijtelling over de S40, helemaal prima. Qua kosten zou ik de bijtelling over de bus ook lachend betalen.

Echter, als het niet hoeft, is dat toch 250 euro per jaar. Voor 99% in dit topic misschien geen punt maar hè, je wordt rijk door het geld niet uit te geven he. ;)

[ Voor 51% gewijzigd door KillaZ op 13-03-2025 22:49 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
echthard schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:26:
[...]

Ik ben ook al sinds oktober aan het wachten tot de opdrachten weer bijtrekken. En kan het nog anderhalf jaar aankijken, maar het begint me nu wel te irriteren dat alle RPA opdrachten niet voor ZZP zijn toegestaan.

Ik heb nog niet van DUBV gehoord, dus ben wel benieuwd hoe dat nu exact werkt.
Kwam gisteren op LinkedIn een zzp rol tegen als RPA developer met UIPath etc. ze bestaan wel, je moet alleen net ff de goede connecties hebben. Weet alleen niet meer welke partij anders had ik het met je gedeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29
HeldereM schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Als de bus vaak langer dan een maand stil staat zou je hem wellicht kunnen schorsen?
Aan de andere kant, als iemand die maar weinig verstand heeft van financiën, moet ik toch vragen: als je bedrijf meerdere auto's in bezit heeft en één of meer daarvan staan "vaak langer dan een maand stil"... waarom heeft het bedrijf die auto's dan? Wat voor bedrijfskundige reden zou daar voor zijn en valt dat financieel te rijmen?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Liegebeest schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Aan de andere kant, als iemand die maar weinig verstand heeft van financiën, moet ik toch vragen: als je bedrijf meerdere auto's in bezit heeft en één of meer daarvan staan "vaak langer dan een maand stil"... waarom heeft het bedrijf die auto's dan? Wat voor bedrijfskundige reden zou daar voor zijn en valt dat financieel te rijmen?
Ik zou ook eigenlijk niet weten waarom je een bedrijfsauto regelmatig zou schorsen. Volgens mij is dat ook niet bepaald goedkoop, en zoveel stellen de vaste lasten nou ook weer niet voor. Een verzekeraar ziet je ook aankomen, ff voor een maand of 2 verzekeren, dan weer 2 maand eruit, dan weer verzekeren, etc...

Vaste lasten voor zo'n busje op de zaak zijn met 100 euro per maand echt wel betaald, dus schorsen zou ik niet doen.

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Ik heb thuis een NAS (privé gekocht) en wil deze uitbreiden met extra geheugen en een SSD om wat meer Docker-containers te kunnen draaien—zowel privé als zakelijke software. Volgens mij kan ik dit prima verantwoorden als zakelijke kosten want zonder deze uitbreiding draait alles minder lekker, maar ik gebruik de NAS natuurlijk ook privé voor backups en media.

Wat is handig? 50/50 splitsen? Of niet zo moeilijk doen en gewoon de kosten als zakelijk opvoeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:02
Liegebeest schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Dit dus.

Als het allemaal getruc is om jezelf, persoonlijk financieel te verrijken ten nadele van het bedrijf/BV, moet je erg oppassen.

In principe is de BV een rechtspersoon die in zijn eigen belang en naar eigen doelstellingen dient te handelen, dus ook door de directeur van die BV.
Indien jezelf de BV niet als zelfstandig/rechtspersoon respecteert (het bedrijf als prive bezit beschouwd en voor prive doelen gebruikt), geef je derden (Belastingdienst, schuldeisers, curators...) munitie om de BV in zijn geheel weg te denken en verhalen persoonlijk te maken.
Bij rechtzaken waarbij beroep op wegdenken/doorheen kijken wel slaagt, is dat namelijk vaak wel de rode draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Erwin23 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:38:
[...]
Indien jezelf de BV niet als zelfstandig/rechtspersoon respecteert (het bedrijf als prive bezit beschouwd en voor prive doelen gebruikt), geef je derden (Belastingdienst, schuldeisers, curators...) munitie om de BV in zijn geheel weg te denken en verhalen persoonlijk te maken.
Dus toch, ben ik niet helemaal gek. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 08:39
DesiredPeanut schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:25:
Ik heb thuis een NAS (privé gekocht) en wil deze uitbreiden met extra geheugen en een SSD om wat meer Docker-containers te kunnen draaien—zowel privé als zakelijke software. Volgens mij kan ik dit prima verantwoorden als zakelijke kosten want zonder deze uitbreiding draait alles minder lekker, maar ik gebruik de NAS natuurlijk ook privé voor backups en media.

Wat is handig? 50/50 splitsen? Of niet zo moeilijk doen en gewoon de kosten als zakelijk opvoeren?
Wat het handigst is, is zakelijk nog een NAS te kopen zodat zakelijk en privé niet als een soep door elkaar zitten. De goedkoopste optie is alles zakelijk te boeken, en de nette optie het te splitsen naar een goede schatting van gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online

Tjsa, zoals @polycombGC al aangeeft kan je beter een zakelijke NAS hebben (voor backup van je M365 omgeving en administratie bijv). Als je er dan vervolgens nog wat prive foto's opslaat zou je een correctie kunnen toepassen.

Maar in jouw verhaal heb je een NAS prive gekocht en wil je die uitbreiden met componenten die je zakelijk aanschaft. Dat klinkt niet anders dan: "ik heb een Game PC met 16GB ram maar ik koop 64GB RAM zakelijk voor diezelfde PC omdat ik een container ga draaien voor mijn urenregistratie die meer geheugen vreet" . Denk niet dat ze daarin meegaan mocht je ooit controle krijgen :+

[ Voor 0% gewijzigd door Mirabis op 14-03-2025 15:06 . Reden: spatie voor smiley ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:34
Mirabis schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:23:
[...]
Denk niet dat ze daarin meegaan mocht je ooit controle krijgen:+
De kans op controle is al klein en de kans dat de inspecteur ook nog in je NAS gaat kijken vraagt al een huiszoekingsbevel (volgens mij).

Maar waar heb je het over? Een paar honderd euro. Die zet ik dan op privé en slaap er niks slechter van. Ik heb ook een server met wat VM's. Paar zakelijk en een paar privé. Die heb ik dan wel weer 100% zakelijk geboekt. Kijk ik naar het totaalplaatje, dan koop ik de helft zakelijk en de helft prive. Alles wordt zakelijk en privé gebruikt. Mag vast niet, maar ik ga hier geen twee printers, twee NASsen, twee notebooks en twee telefoons neerzetten/leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 30-08 21:47
Dank allen. NAS was een cadeau, daarom staat deze niet zakelijk. That being said, ik bewaar er momenteel wel zakelijke data op, en dus een aantal containers. Misschien koop ik wel gewoon zakelijk een SSD en zet ik daar de zakelijke data en containers op—lijkt me een beetje overbodig om daarvoor een extra NAS aan te schaffen :X
Tjsa, zoals @polycombGC al aangeeft kan je beter een zakelijke NAS hebben (voor backup van je M365 omgeving en administratie bijv). Als je er dan vervolgens nog wat prive foto's opslaat zou je een correctie kunnen toepassen.
In dit geval is het gerommel in de marge, maar zo'n correctie is toch onmogelijk te berekenen? Als je 9 van de 10 TB volzet met vakantiefoto's maar bijvoorbeeld ook je serverbeheer, uptime monitoring etc 24/7 draait op een NAS, welk deel is dan privé en zakelijk?

(misschien niet zo boeiend allemaal, maar ik vind het wel interessant)

[ Voor 50% gewijzigd door DesiredPeanut op 14-03-2025 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Maar in jouw verhaal heb je een NAS prive gekocht en wil je die uitbreiden met componenten die je zakelijk aanschaft. Dat klinkt niet anders dan: "ik heb een Game PC met 16GB ram maar ik koop 64GB RAM zakelijk voor diezelfde PC omdat ik een container ga draaien voor mijn urenregistratie die meer geheugen vreet" . Denk niet dat ze daarin meegaan mocht je ooit controle krijgen:+
Ze gaan echt geen vragen stellen over onderdelen van +/- honderd euro op een winst van ruim een ton als je op het grote plaatje je zaakjes op orde hebt en geen wenkbrauw verhogende zaken hebt als meerdere auto’s op de balans (ondanks dat het toegestaan is). Daarmee zeg ik niet gooi alles maar op de zaak want als je verklaring stinkt zullen ze verder gaan speuren.

Als je privé spul uitbreid met zakelijke onderdelen om zakelijke reden levert dat de Belastingdienst uiteindelijk nog steeds meer op dan dat een tweede NAS ernaast zet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
DesiredPeanut schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:08:
(misschien niet zo boeiend allemaal, maar ik vind het wel interessant)
Nou vooral dat eerste, en totaal niet het laatste....

Je koopt nu paar schijven, alsof ooit iemand gaat kijken waar die dingen in zijn gestopt, en hoe je daaraan bent gekomen.

Soms heb ik echt het idee dat men hier altijd elke kruimel of zandkorrel denkt te moeten verantwoorden... Aan wie moet je dat verantwoorden?? Geen hond die er naar kijkt...

Kijk je moet niet de je woonkamer inrichting kopen en boeken als zakelijk, maar IT spullen kijkt niemand vreemd van op.
(tenzij je natuurlijk 100 pc's koopt als zzp-er en deze onderhands doorverkoopt, maar dan ben je sowieso de boel aan het flessen..)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Liegebeest
DesiredPeanut schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:08:
Dank allen. NAS was een cadeau, daarom staat deze niet zakelijk. That being said, ik bewaar er momenteel wel zakelijke data op, en dus een aantal containers. Misschien koop ik wel gewoon zakelijk een SSD en zet ik daar de zakelijke data en containers op—lijkt me een beetje overbodig om daarvoor een extra NAS aan te schaffen :X
Mjah, als security-persoon besteed ik al vijftien jaar aan het inhameren op mensen, dat ze functies moeten scheiden. Dat ze geen DEV werk moeten doen op PROD, dat er geen PROD-data op DEV hoort... en dus ook dat zakelijke data niet thuishoort op je privé-omgeving.

Het enige zakelijke dat ik thuis heb is mijn werk-laptop die via een apart wifi netwerk, apart van alle privé-zaken, naar het Internet gaat. Alle zakelijke data staat in MS365 en op mijn zakelijke NAS op de zakelijke locatie. Als m'n kind via Roblox wordt gehackt en zo zooi in huis komt, wordt mijn zakelijke spul toch niet geraakt.

Maar ik ben dan ook een azijnzeiker. :o

[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 14-03-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:18

Gewoon zakelijk boeken, niet te moeilijk denken,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:18
Liegebeest schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:36:
[...]

Mjah, als security-persoon besteed ik al vijftien jaar aan het inhameren op mensen, dat ze functies moeten scheiden. Dat ze geen DEV werk moeten doen op PROD, dat er geen PROD-data op DEV hoort... en dus ook dat zakelijke data niet thuishoort op je privé-omgeving.

Het enige zakelijke dat ik thuis heb is mijn werk-laptop die via een apart wifi netwerk, apart van alle privé-zaken, naar het Internet gaat. Alle zakelijke data staat in MS365 en op mijn zakelijke NAS op de zakelijke locatie. Als m'n kind via Roblox wordt gehackt en zo zooi in huis komt, wordt mijn zakelijke spul toch niet geraakt.

Maar ik ben dan ook een azijnzeiker. :o
behoorlijk. je werkt toch ook wel eens op een ander wifi netwerk dan thuis. ga je daar ook zo moeillijk doen. BD is een vervelende organisatie maar zo lastig zijn ze nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
-Colossalman- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:01:
[...]

behoorlijk. je werkt toch ook wel eens op een ander wifi netwerk dan thuis. ga je daar ook zo moeillijk doen. BD is een vervelende organisatie maar zo lastig zijn ze nou ook weer niet.
Het gaat me niet om de Belastigndienst, het gaat me om het gescheiden houden van werk-data en de privé-omgeving. De leen-laptop van mijn klant die ik moet gebruiken komt ook niet in m'n thuis-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 13:33

R.G

Goedemiddag,

Aankomende week heb ik een zzper network borrel.
Wat kan ik daar verwachten, ik ga door ook pitchen maar ik weet nog niet wat.
Moet ik uitkijken dat ik mijn idee niet deel of mij zelf voor de leeuwen gooi?

Wat is aan te raden op zon event?

Ik hoop dat we met zijn alleen lekker veel geld gaan verdienen dat is het doel elkaar sterker maken en samen werken lijkt mij, if you cant beat them support and join them right?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou onbekende mede-ondernemers niet vertrouwen met mijn bedrijfsvisie. Of het moet gaan om laaghangend fruit als het starten van een stroopwafelwinkel in Amsterdam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40
Hoorde laatst dat IB een usb stick ook zodanig had uitgeplozen dat ze ook de gehele historische opslag naar privé en zakelijk konden toerekenen.

Dat zou toch ook een beetje te gek worden allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Nu online
zwaanenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:00:
Hoorde laatst dat IB een usb stick ook zodanig had uitgeplozen dat ze ook de gehele historische opslag naar privé en zakelijk konden toerekenen.

Zo, 4 euro naar privé, 6 euro naar zakelijk, dat zet zoden aan de dijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Liegebeest schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 20:11:
[...]

Het gaat me niet om de Belastigndienst, het gaat me om het gescheiden houden van werk-data en de privé-omgeving. De leen-laptop van mijn klant die ik moet gebruiken komt ook niet in m'n thuis-netwerk.
Hier komen apparaten die ik niet zelf beheer ook niet op mijn thuisnetwerk. Echter maak geen onderscheid tussen privé of zakelijke data. Dat staat in de cloud gewoon naast elkaar. Opdrachtgever hebben vaak wel eigen eisen en respecteer dat vaak ook, op hier en daar een scriptje na hoef ik daarvan niets te bewaren en houd ik dat het liefst in de “bubbel” van die opdrachtgever (apart browser profiel, ect). Ook omdat ik het niet prettig vond om gestoord te worden door opdrachtgever A als ik voor B bezig ben.

Voor het voorbeeld van dockers kan je dat volgens mij ook prima segmenteren. Investeer dan zakelijk liever in een goede firewall dan een tweede NAS in hetzelfde vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 09:26
Nu ga ik zelf niet zo ver. Nu heb ik geen kinderen dus geen kans dat de boel aangevallen kan worden via hun pc's.
Ik heb wel gescheiden prive en zakelijke telefoons en zo'n laptop voor een klant wordt ook alleen voor hen gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015

Hun it afdeling zal het vast een goed idee vinden dat die stick in de laptop ging.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:36
jerh schreef op zondag 16 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Hun it afdeling zal het vast een goed idee vinden dat die stick in de laptop ging.....
Naast het feit dat BD helemaal die data niet mag inzien en dus kan bepalen wat zakelijk en privé zou kunnen zijn.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:55

Dit lijkt me een broodje aap verhaal. Kan me niet voorstellen dat, buiten of het überhaupt mag, ze zoveel moeite doen voor een USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
R.G schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:14:
Goedemiddag,

Aankomende week heb ik een zzper network borrel.
Wat kan ik daar verwachten, ik ga door ook pitchen maar ik weet nog niet wat.
Moet ik uitkijken dat ik mijn idee niet deel of mij zelf voor de leeuwen gooi?

Wat is aan te raden op zon event?

Ik hoop dat we met zijn alleen lekker veel geld gaan verdienen dat is het doel elkaar sterker maken en samen werken lijkt mij, if you cant beat them support and join them right?
Ik zou er open in gaan. Zeker omdat jullie allemaal zzp'ers zijn en typisch in elkaars vaarwater zitten. Gewoon zorgen dat je veel connecties legt en meteen connect op LinkedIn. En probeer vooral te vragen en niet te zenden. Dat laat je een goede en blijvende indruk achter. En dan is de rest een uitkomst waar je al dan niet iets aan hebt concreet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Neal schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Nou vooral dat eerste, en totaal niet het laatste....

Je koopt nu paar schijven, alsof ooit iemand gaat kijken waar die dingen in zijn gestopt, en hoe je daaraan bent gekomen.

Soms heb ik echt het idee dat men hier altijd elke kruimel of zandkorrel denkt te moeten verantwoorden... Aan wie moet je dat verantwoorden?? Geen hond die er naar kijkt...
De Belastingdienst, als die vermoedens heeft dat er van alles niet klopt. En die gaan dan niet kijken of je niet toevallig 20% van de schijfuimte voor vakantiefoto's gebruikt op je NAS.... Het gaat altijd om een totaalbeeld. En je hoeft je op zich ook niet heel druk te maken om dit soort kleinigheidjes (tenzij het een NAS van 25k is misschien), maar wel goed om er wel over na te denken en niet alles op zakelijk te gooien "want ik doe iets in de IT". Bij een scan van je boekhouding om te zien of er opvallendheden in staan, kan die 17e NAS in 2 jaar tijd alsnog wel opvallen :+

Het gaat er niet om dat je elke kruimel moet verantwoorden. Wel dat het zou kunnen namelijk als de BD jou eruit kiest voor boekencontrole en ze vinden daar opvallendheden. En dus goed om er in z'n algemeenheid bij het kopen van spullen er wel eventjes over na te denken.

Broodje aap. Tenzij het zogenaamd de IB was maar eigenlijk de recherche die op zoek was naar illegale digitale content.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

R.G schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:14:
Ik zou ook vooral niet te hoge verwachtingen hebben, maar het vooral zien als letterlijk nieuwe mensen leren kennen, waarmee jij wellicht bij een klus samen kunt werken en andersom ook. Tenzij het een heel specifieke netwerk borrel is (maar dan is "netwerk borrel" misschien de verkeerde naam). Het gaat er vaak gewoon om dat bij zaken, mensen nou eenmaal een bekende wat eerder gunnen dan een onbekende. En bij een netwerk borrel heb je de kans om van onbekende naar bekende te gaan :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Ascension schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:35:
[...]

Dit lijkt me een broodje aap verhaal. Kan me niet voorstellen dat, buiten of het überhaupt mag, ze zoveel moeite doen voor een USB-stick.
Of dit waar is of niet weet ik niet maar ik kan het me voorstellen. Oude overbuurman mocht tijdens de controle de spaarpotten van de kinderen legen.....

Toen ik deze 'anecdote' ter sprake bracht tijdens mijn controle werd verteld door de inspecteur dat ze dat soort zaken idd wel eens doen, maar dat er dan wel al meerdere andere zaken niet kloppen (bijv veel cash werk, gebrekkige administratie, vermoedens van BTW ontduiking door gebruik van rekeningen van familieleden.

En vergeet niet dat de BD verregaande bevoegdheden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

polycombGC schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:13:
[...]

Wat het handigst is, is zakelijk nog een NAS te kopen zodat zakelijk en privé niet als een soep door elkaar zitten. De goedkoopste optie is alles zakelijk te boeken, en de nette optie het te splitsen naar een goede schatting van gebruik.
Ik had een zelfde dilemma en heb uiteindelijk een nieuwe volledig zakelijk gekocht als backup oplossing. Viel ook onder de Cyberweerbare zaak subsidie. https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mcz

Daarbij kreeg ik 50% van het aankoopsbedrag terug, en ik kon via de KIA nog een stuk aftrekken. Kostte uiteindelijk geen drol.

[ Voor 37% gewijzigd door Kurios op 17-03-2025 09:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Kurios schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:42:
[...]

[...]

Ik had een zelfde dilemma en heb uiteindelijk een nieuwe volledig zakelijk gekocht als backup oplossing. Viel ook onder de Cyberweerbare zaak subsidie. https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mcz

Daarbij kreeg ik 50% van het aankoopsbedrag terug, en ik kon via de KIA nog een stuk aftrekken. Kostte uiteindelijk geen drol.
De cyberweerbare zaak subsidie. Had er nog nooit van gehoord maar serieus... weer zo'n potje met gemeenschapsgeld wat vooral toekomt aan de mensen die het niet nodig hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:20:
[...]

De cyberweerbare zaak subsidie. Had er nog nooit van gehoord maar serieus... weer zo'n potje met gemeenschapsgeld wat vooral toekomt aan de mensen die het niet nodig hebben 8)7
Dat is wat kort door de bocht.. Voor mij persoonlijk, wellicht heb ik het niet 'nodig'. Maar ik ken genoeg type bedrijven die hier echt wel baat bij zouden hebben: backupsysteem, antivirus, wachtwoordmanager of een cursus cyberweerbaarheid.

Het is een van de grootste risico's die je als ondernemer kan lopen. Poef ineens al je systemen gelocked met een bitlocker. Je kan niet meer bij je mail, niet meer bij je administratie. Ik vond het wel een goed initiatief.

En als er dit soort dingen zijn, kan je er maar beter van profiteren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kurios op 17-03-2025 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Kurios schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Dat is wat kort door de bocht.. Voor mij persoonlijk, wellicht heb ik het niet 'nodig'. Maar ik ken genoeg type bedrijven die hier echt wel baat bij zouden hebben: backupsysteem, antivirus, wachtwoordmanager of een cursus cyberweerbaarheid.

Het is een van de grootste risico's die je als ondernemer kan lopen. Poef ineens al je systemen gelocked met een bitlocker. Je kan niet meer bij je mail, niet meer bij je administratie. Ik vond het wel een goed initiatief.

Mee eens hoor, het is het grootste risico. Echter, als je dit als ondernemer niet zelf kan dragen dan liggen je prioriteiten verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:16
Kurios schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:28:
[...]

Als leverancier van security consultants en oplossingen: dit is zonde van belastinggeld. Je krijgt als werkgever maar zo’n klein beetje vergoed dat je er praktisch gezien weinig mee kan.

Ik zie liever dat de overheid structurele maatregelen implementeert, het veel en veel te ingewikkelde belastingsysteem vereenvoudigt en het gewoon gelijktrekt voor iedereen. Maar ja, daar heb je wel een competente regering voor nodig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10:53
ColeJ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Mee eens hoor, het is het grootste risico. Echter, als je dit als ondernemer niet zelf kan dragen dan liggen je prioriteiten verkeerd.
Dit subsidiepotje bestaat dus inderdaad juist omdat cybersecurity geen prioriteit krijgt. Hoewel het maatschappelijk wenselijk is om het algehele niveau te verhogen, wordt hier weinig aandacht aan besteed. Dit draait niet zozeer om de financiële draagkracht, maar om waar men de prioriteiten legt. Geld kan immers maar één keer worden uitgegeven. Veel MKB-bedrijven schatten het risico op een cyberincident waarschijnlijk laag in, terwijl de impact juist enorm kan zijn. Het logische gevolg is een subsidiepotje, waarmee je niet alleen het basisniveau verhoogt, maar ook bewustwording creëert binnen deze doelgroep. Natuurlijk kun je in algemene zin vraagtekens zetten bij subsidies, en het blijft lastig meetbaar of dit echt effect heeft. Maar in mijn ogen zit er wel een rationele gedachte achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
ColeJ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:34:
[...]

Ik snap het wel hoor. Een simpele cursus wachtwoordbeheer is echt knetterduur. Ga maar eens kijken wat je daarvoor moet betalen voor je 50 man personeel. Als je dan al krap zit, ga je dat echt niet doen.

Ik kan me goed voorstellen dat zulke initiatieven er juist wel voor zorgen dat zo'n kostendrempel een stuk lager wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Orangelights23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Als leverancier van security consultants en oplossingen: dit is zonde van belastinggeld. Je krijgt als werkgever maar zo’n klein beetje vergoed dat je er praktisch gezien weinig mee kan.

Ik zie liever dat de overheid structurele maatregelen implementeert, het veel en veel te ingewikkelde belastingsysteem vereenvoudigt en het gewoon gelijktrekt voor iedereen. Maar ja, daar heb je wel een competente regering voor nodig ;)
Vergoeding was 50%. Dat is niet een klein beetje.

Ja natuurlijk zien we allemaal graag dat de overheid structureel iets doen aan het belastingsysteem, maar dat gaat de gemiddelde kleine ondernemer tot eenpitter niet helpen om weerbaarder te worden tegen cyberaanvallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Faust1946 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Dit subsidiepotje bestaat dus inderdaad juist omdat cybersecurity geen prioriteit krijgt. Hoewel het maatschappelijk wenselijk is om het algehele niveau te verhogen, wordt hier weinig aandacht aan besteed. Dit draait niet zozeer om de financiële draagkracht, maar om waar men de prioriteiten legt. Geld kan immers maar één keer worden uitgegeven. Veel MKB-bedrijven schatten het risico op een cyberincident waarschijnlijk laag in, terwijl de impact juist enorm kan zijn. Het logische gevolg is een subsidiepotje, waarmee je niet alleen het basisniveau verhoogt, maar ook bewustwording creëert binnen deze doelgroep. Natuurlijk kun je in algemene zin vraagtekens zetten bij subsidies, en het blijft lastig meetbaar of dit echt effect heeft. Maar in mijn ogen zit er wel een rationele gedachte achter.
Exact ook mijn gedachte. Grootste misvatting is dat mensen/bedrijven denken dat je niet slachtoffer zal worden , want "waarom zou een hacker mijn bedrijfje nou hacken, ik ben toch helemaal niet belangrijk".

Er wordt door 'hackers' gewoon met hagel geschoten en of je nou grote multinational bent of stucadoor, dat boeit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
ColeJ schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Trok er toch MKB'ers mee over de streep om bijv een pentest op hun zelf gemaakte software mee uit te voeren. Potje was nauwelijks benut toen die subsidie afliep vorig jaar, zonde, want voor MKB is security al duur genoeg en de inzet was heel breed - opleiding, licenties, pentests..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:16
Kurios schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Vergoeding was 50%. Dat is niet een klein beetje.

Ja natuurlijk zien we allemaal graag dat de overheid structureel iets doen aan het belastingsysteem, maar dat gaat de gemiddelde kleine ondernemer tot eenpitter niet helpen om weerbaarder te worden tegen cyberaanvallen.
Tot 2K. Een consultant heb je er na twee dagen al doorheen, een goede tool kost meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Orangelights23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Tot 2K. Een consultant heb je er na twee dagen al doorheen, een goede tool kost meer dan dat.
Het maximum stond me niet meer bij. Maar 2 dagen fulltime een consulant over de vloer zou je toch wel een stuk cyberweerbaarder moeten maken.

We hebben het hier over kleine bedrijven he (max 50 werknemers) met specifiek focus op backups, antivirus, pasword trainingen etc. Niet een volledige pentest door een gecertificeerde hackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Orangelights23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:34:
[...]

Achja, ik zou het vooral ook niet zien als een silver bullet. Het is gewoon één van de vele instrumenten om algeheel wat te doen aan het gebrek aan kennis, kunde en investering op het gebied van veiligheid bij deze doelgroep. Dat kan ik alleen maar toejuichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Kurios schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:42:
[...]
  1. Wat een fantastische subsidie! Echt nice.
  2. Had ik dit maar vorig jaar geweten, want ik heb vorig jaar best wat geïnvesteerd. Helaas is de inschrijving per 31/12 gesloten.
Orangelights23 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Fair, goede punten. Dit is niet slecht, maar het kan veel beter.

[ Voor 37% gewijzigd door Liegebeest op 17-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:40
https://nos.nl/l/2559954

Heel fijn, als grote bedrijven alle risico’s op de zzp’er afschuiven. Het is eigenlijk kiezen tussen met tegenzin tekenen of in loondienst gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:13:
[...]
En vergeet niet dat de BD verregaande bevoegdheden heeft.
Dat klopt. Een beetje offtopic, maar stel je wordt aangehouden door Oom Agent en die vraagt of je de kofferbak wil openen. Dat kan je gewoon weigeren, die bevoegdheid hebben ze niet tenzij (maar dat zal wel iets zijn met blauwe lichten en een achtervolging, schat ik in).
Wie dat wel altijd mag vragen is de Douane. Die kan je hele auto op de kop zetten.

In de praktijk kan je beter meewerken met Oom Agent. Want als die echt wil kijken, en jij blijft koppig, dan bellen ze de Douane. Kan je daarop wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:16:
https://nos.nl/l/2559954

Heel fijn, als grote bedrijven alle risico’s op de zzp’er afschuiven. Het is eigenlijk kiezen tussen met tegenzin tekenen of in loondienst gaan.
Wat een kolderconclusie. Er staat niets meer dan dat we al maanden besproken hebben hier. Bepaalde risico's kan je afschuiven en dat is terecht. Maar bepaalde dingen ook gewoon niet omdat er geen recht voor is. Dat ze het proberen, prima. Maar het is onzin dat het ook lukt.

We zitten hier met een gemiddeld hoger IQ dan de maaltijdbezorgers hoop ik. Dan snap je toch ook een beetje hoe de boekhouding en wetgeving werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik had nog steeds de hoop / droom om ooit nog eens één of twee kennissen of oud-collega's te helpen aan een opdracht, mochten ze daar ooit behoefte aan hebben.

Eerder had ik in deze thread al eens mijn zorgen geüit over de Wet TTA die per 2026 gaat gelden. Pijnlijke zaak: elke uitlener (lees "detacheerder") moet aan een stel wettelijke eisen gaan voldoen (goed!), en moet een borgsom van €100.000 stallen bij de overheid (shit!).

https://www.stibbe.com/nl...g-van-arbeidskrachten-een

Dat zou betekenen dat ik dat gewoon nooit voor elkaar zou kunnen krijgen: iemand aan een leuke IT-klus helpen onder mijn vlag, al was het maar voor een paar maanden.

Ik heb het er vandaag nog eens met m'n accountant over gehad en die bevestigt mijn vrees. Er gaan wel uitzonderingen komen, maar die passen niet bij een kleine zelfstandige met één of twee gedetacheerden in dienst.

Nou haal ik nog wel hoop uit de wettelijke definities van "consultancy" versus "detachering".

https://www.absoluteadvoc...onsultancy-en-detachering

Als ik andere mensen in dienst neem die, net als ik, projecten uitvoeren en daar op vergelijkbare wijze als ik heel zelfstandig in werken, dan is er sprake van consultancy en niet van detachering. Je zou misschien zelfs kunnen opperen “als de opdracht Wet DBA-proof is, dan is zij waarschijnlijk ook Wet TTA-proof”.

Als ik het verhaal van Linden IT lees, ben ik echter niet de enige die al eens dat pad heeft bewandeld.

https://linden-it.com/nie...nsultancy-en-detachering/

Ik moet hier nog eens goed m'n hoofd op gaan breken.

EDIT:

Ja daar zijn ze weer :) ZipConomy hadden ook al een aardig interview met een kenner op't gebied.

https://www.zipconomy.nl/...ling-van-arbeidskrachten/
“Elke onderneming of rechtspersoon die in of naar Nederland arbeidskrachten uitleent onder leiding en toezicht van een derde partij is straks toelatingsplichtig. Het gaat dus om veel meer bedrijven dan alleen de professionele uitzendbureaus. Ook als uitlenen voor jou een nevenactiviteit is, moet je toegelaten worden.
Dat ruikt idd naar mijn suggestie dat "DBA proof == TTA proof".

[ Voor 21% gewijzigd door Liegebeest op 17-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Liegebeest schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:16:
Ik had nog steeds de hoop / droom om ooit nog eens één of twee kennissen of oud-collega's te helpen aan een opdracht, mochten ze daar ooit behoefte aan hebben.

Eerder had ik in deze thread al eens mijn zorgen geüit over de Wet TTA die per 2026 gaat gelden. Pijnlijke zaak: elke uitlener (lees "detacheerder") moet aan een stel wettelijke eisen gaan voldoen (goed!), en moet een borgsom van €100.000 stallen bij de overheid (shit!).

https://www.stibbe.com/nl...g-van-arbeidskrachten-een

Dat zou betekenen dat ik dat gewoon nooit voor elkaar zou kunnen krijgen: iemand aan een leuke IT-klus helpen onder mijn vlag, al was het maar voor een paar maanden.

Ik heb het er vandaag nog eens met m'n accountant over gehad en die bevestigt mijn vrees. Er gaan wel uitzonderingen komen, maar die passen niet bij een kleine zelfstandige met één of twee gedetacheerden in dienst.

Nou haal ik nog wel hoop uit de wettelijke definities van "consultancy" versus "detachering".

https://www.absoluteadvoc...onsultancy-en-detachering

Als ik andere mensen in dienst neem die, net als ik, projecten uitvoeren en daar op vergelijkbare wijze als ik heel zelfstandig in werken, dan is er sprake van consultancy en niet van detachering. Je zou misschien zelfs kunnen opperen “als de opdracht Wet DBA-proof is, dan is zij waarschijnlijk ook Wet TTA-proof”.

Ik moet hier nog eens goed m'n hoofd op gaan breken.
Wil je ze dan aan een opdracht helpen of wil je dat ze namens jou een opdracht uitvoeren? Dat eerste lijkt me namelijk vrij makkelijk op te lossen door gewoon een eenmalige kickback bij de klant neer te leggen, maar dat tweede is inderdaad erg ingewikkeld. Zelf moet ik er niet aan denken om consultants in loondienst te nemen. Vanuit mijn eigen ervaring aan de loondienstkant weet ik hoe lastig het is om de juiste mensen binnen te houden in deze markt. Er is altijd wel een beter salaris of aantrekkelijkere voorwaarden elders, waardoor het moeilijk concurreren is. Of nog erger: ze maken gebruik van je opleidingsbudgetten en stappen vervolgens over naar een ZZP-bestaan. :o :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Faust1946 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:24:
[...]
Wil je ze dan aan een opdracht helpen of wil je dat ze namens jou een opdracht uitvoeren? Dat eerste lijkt me namelijk vrij makkelijk op te lossen door gewoon een eenmalige kickback bij de klant neer te leggen, maar dat tweede is inderdaad erg ingewikkeld. Zelf moet ik er niet aan denken om consultants in loondienst te nemen. Vanuit mijn eigen ervaring aan de loondienstkant weet ik hoe lastig het is om de juiste mensen binnen te houden in deze markt. Er is altijd wel een beter salaris of aantrekkelijkere voorwaarden elders, waardoor het moeilijk concurreren is. Of nog erger: ze maken gebruik van je opleidingsbudgetten en stappen vervolgens over naar een ZZP-bestaan. :o :X
Mijn insteek was juist de tweede optie.

Een midlance-achtige constructie zoals ik die indertijd ook had, of dat nou voor een jaar is of vijf. Dat heeft mij indertijd enorm geholpen om mijn voeten weer aan de grond te krijgen, na roerige tijden.

EDIT:

Die Wet TTA is trouwens wel een mooie doorn in de zij, voor de lui die in deze thread zeiden: "Ach, dan gaan we toch met meerdere zelfstandigen in een BV en dan laten we ons door die BV uithuren?". Gefeliciteerd, je bent dan inderdaad een uitlener en je mag die borgsom van 100k parkeren bij de overheid. Plus achter je WAADI en SNA aan.

Tenzij je dus hard kan maken dat elk van jullie consultant is en niet "een set gedetacheerde handjes".

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 17-03-2025 13:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
Liegebeest schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Een midlance-achtige constructie zoals ik die indertijd ook had, of dat nou voor een jaar is of vijf. Dat heeft mij indertijd enorm geholpen om mijn voeten weer aan de grond te krijgen, na roerige tijden.

EDIT:

Die Wet TTA is trouwens wel een mooie doorn in de zij, voor de lui die in deze thread zeiden: "Ach, dan gaan we toch met meerdere zelfstandigen in een BV en dan laten we ons door die BV uithuren?". Gefeliciteerd, je bent dan inderdaad een uitlener en je mag die borgsom van 100k parkeren bij de overheid. Plus achter je WAADI en SNA aan.

Tenzij je dus hard kan maken dat elk van jullie consultant is en niet "een set gedetacheerde handjes".
Met een paar man is dat zo erg toch niet? De eerste keer dat ik serieus met een paar man sprak zei er al een "wie niet 25K stort in de BV komt er niet in, laat maar zien dat ze willen investeren". Start met 10 man een BV en ieder lapt 10K. Das 2 weken werk. klaar.

Of ga naar de bank voor een garantiestelling. Met 10 man pak je 1.5 mio omzet per jaar. Dan si die ton niet zoveel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:35
Heeft er iemand ervaring met een platform voor het vinden van Vue.js / TypeScript opdrachten? Op freelance.nl komt vrijwel niets voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Snippo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:50:
Heeft er iemand ervaring met een platform voor het vinden van Vue.js / TypeScript opdrachten? Op freelance.nl komt vrijwel niets voorbij.
Zelfde vraag als ik onlangs ook aan iemand anders stelde: En waar heb je nog meer gezocht?
Wat heb je zelf al ondernomen om een opdracht te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Neal schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Zelfde vraag als ik onlangs ook aan iemand anders stelde: En waar heb je nog meer gezocht?
Wat heb je zelf al ondernomen om een opdracht te vinden?
Striive, vuejobs, LinkedIn, Indeed en nu op jellow. vuejobs zit nu echter ook geheel achter een paywall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:24

sebasd

loopt op espresso

Snippo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Striive, vuejobs, LinkedIn, Indeed en nu op jellow. vuejobs zit nu echter ook geheel achter een paywall...
'LinkedIn' is nogal breed. Heb je jezelf op 'Open To Work' gezet en 1-2 keer een post geplaatst met 'ik zoek een klus', of heb je de afgelopen jaren actief aan je zichtbaarheid en netwerk gebouwd?

Ik kan uit ervaring vertellen dat het tweede een stuk beter werkt. Aan het eerste heb je niet veel op dit moment, in deze markt (algemene observatie, ik ken de Vue / TS markt verder eigenlijk niet)

[ Voor 6% gewijzigd door sebasd op 17-03-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rashmatash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 11:52
Hallo allemaal. Ik kom binnenkort na een meerjarig project weer beschikbaar en wilde even pijlen hoe de markt er voor staat tegenwoordig. Ik heb uiteraard niet onder een steen geleefd en weet dat er al enige tijd de onzekerheid is togenomen onder bedrijven mbt contracteren van ZZPers gezien de wet DBA. Hoe hebben jullie de markt evaren in de afgelopen maanden. Ik onwikkel voornamelijk Windows desktop met .Net/WPF en/of C++.

[RashMatash]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
sebasd schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:36:
[...]

'LinkedIn' is nogal breed. Heb je jezelf op 'Open To Work' gezet en 1-2 keer een post geplaatst met 'ik zoek een klus', of heb je de afgelopen jaren actief aan je zichtbaarheid en netwerk gebouwd?

Ik kan uit ervaring vertellen dat het tweede een stuk beter werkt. Aan het eerste heb je niet veel op dit moment, in deze markt (algemene observatie, ik ken de Vue / TS markt verder eigenlijk niet)
Nou, niet echt dus maar je moet ergens beginnen. De vraag is dus wat de meest geschikte plek is voor specifiek Vue.js of TypeScript. Aan een netwerk met .NET of PHP opdrachten heb ik namelijk niet zo veel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Liegebeest schreef op maandag 17 maart 2025 @ 13:44:
[...]

EDIT:

Hmm ja, dat maakt het inderdaad een stuk ingewikkelder... zonde! Maar 100k is toch niet onoverkomelijk? Met een redelijke marge op die constructie zou het prima haalbaar moeten zijn. Dan parkeer je weliswaar een significante buffer bij de overheid, maar de rente derving verdien je wel weer terug met de marge die je maakt (en hopelijk een beetje extra). Als dat niet zo is, kun je – ondanks je bewonderenswaardige beweegredenen – je misschien beter afvragen of dit echt de beste keuze is. Of zit het probleem meer in de WAADI/SNA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:55
Dat er niets voorbij komt zegt eigenlijk al genoeg. De DEV zzp-markt is zwaar beroerd. Dat is een trend die al zeker een jaar gaande is.

En als er al een opdracht is, dan is het geregeld 'ZZP: Nee'. Plus je hebt natuurlijk nu veel meer concurrentie dus een goed netwerk is belangrijk om iets te scoren. Ik zie Vue.js developers in dienst treden mede omdat de markt zo beroerd is. Voorheen zag je e.a. nog wel terug bij Spilberg/Vibe of Seven Stars. Maar check ook eens Prime Staffing.

Ik vermoed tevens dat er meer vraag is naar React developers. Dat blijkt ook wel enigzins uit Freelance.nl.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
MacDennis76 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Dat er niets voorbij komt zegt eigenlijk al genoeg. De DEV zzp-markt is zwaar beroerd. Dat is een trend die al zeker een jaar gaande is.

En als er al een opdracht is, dan is het geregeld 'ZZP: Nee'. Plus je hebt natuurlijk nu veel meer concurrentie dus een goed netwerk is belangrijk om iets te scoren. Ik zie Vue.js developers in dienst treden mede omdat de markt zo beroerd is. Voorheen zag je e.a. nog wel terug bij Spilberg/Vibe of Seven Stars. Maar check ook eens Prime Staffing.

Ik vermoed tevens dat er meer vraag is naar React developers. Dat blijkt ook wel enigzins uit Freelance.nl.
Je biedt een hamer aan, terwijl de eindconsument een aanbouw wil. Vroeger kon dit, meedraaien in een team om die aanbouw te realiseren, dat is heel veel lastiger geworden. Je kunt ook proberen een oplossing te bieden voor een eindklant. Dus niet adverteren met je skills, maar een oplossing bieden voor een probleem dat een klant heeft. Een workflow automatiseren, administratieve handelingen automatiseren, een betere webshiop etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:18
Mijn n=1 in Nederland is
1. Angular
2. React
3. De rest waar Vue.js dan wel een groot aandeel in heeft
Gebaseerd ervaringen en zoektochten langs de grote bedrijven en overheden. 8/10x ook het segment dat inhuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Hoe kan het nou dat ZZP dev-klussen vrijwel niet meer bestaan, terwijl er nog steeds een ruim aanbod aan devops engineers opdrachten zijn? Waarom hebben opdrachtgevers in dat geval geen probleem met het inhuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-08 18:23
MacDennis76 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:21:
[...]

Niet alleen DEV. Ook PO/PM werk en aanverwante opdrachten.

Ik heb ook wel een beetje het idee dat er bv 75% minder opdrachten zijn vanuit de overheid/non profit. Waardoor alle freelancers die daar zitten nu op de markt komen bij bedrijven/profit organisaties (waar ook serieus minder opdrachten zijn). Met als gevolg veel meer concurrentiedruk op minder opdrachten.

Veel tussenpartijen willen nu ook een detacherings / midlance / 'project' contract aanbieden. Veelal voor de duur van de opdracht. Zonder pensioen, minimaal loon maar met bonussen bij x % declarabel zijn.

Of het nu terecht is of niet, de uitwerking is desastreus voor grote groepen zzp'ers.

Ik heb nog geen 'rol' gehoord waar het 'beter' was dan in 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-09 10:49

SFA

Ecological schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:50:
Mijn advies: richt via firm 24 een holding + bv op en ga daaruit factureren vanaf 1 januari. Dat is het makkelijkst.
Zijn er (nog meer) mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld Firm24 voor het omzetten van een eenmanszaak naar een bv en holding?
Wat zijn grofweg de kosten als je zoveel mogelijk standaard wil houden? En is het te complex om zelf een standaard DGA salarisadministratie te doen? Alle input is welkom! _/-\o_

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
SFA schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:07:
[...]

Zijn er (nog meer) mensen die ervaring hebben met bijvoorbeeld Firm24 voor het omzetten van een eenmanszaak naar een bv en holding?
Wat zijn grofweg de kosten als je zoveel mogelijk standaard wil houden? En is het te complex om zelf een standaard DGA salarisadministratie te doen? Alle input is welkom! _/-\o_
Vorig jaar gedaan, minimale kosten tijdens de oprichting is gewoon een BV oprichten naast je EMZ, Dan ben je onder de 1000 euro klaar. De kosten van het beeindigen komen dan in het jaar erna bij het staken van je EMZ. Daar zit ik nu in en kan ik je pas over een week of 3 vertellen. Van de week begonnen met het invullen van de belastingaangifte, ik wordt alleen niet wijs uit de hele stakingswinst. Afspraak met de boekhouder was om alvast een begin te maken met invullen en daarna samen alles door te lopen, te checken en aan te vullen...

Ik doe mijn administratie in Snelstart, loonstrookjes voor mij en mijn vrouw heb ik via een bedrijfje, die doen loonstrookje en belastingdienst. Mijn boekhouder controleert de BTW op het einde van het kwartaal en we doen straks samen de VPB... ik vind het niet spannender dan de EMZ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
rashmatash schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:44:
Hallo allemaal. Ik kom binnenkort na een meerjarig project weer beschikbaar en wilde even pijlen hoe de markt er voor staat tegenwoordig. Ik heb uiteraard niet onder een steen geleefd en weet dat er al enige tijd de onzekerheid is togenomen onder bedrijven mbt contracteren van ZZPers gezien de wet DBA. Hoe hebben jullie de markt evaren in de afgelopen maanden. Ik onwikkel voornamelijk Windows desktop met .Net/WPF en/of C++.
Windows desktop ga je echt 0,0 vinden, dat is al 10 jaar uitgefaseerd. Duurde je opdracht tien jaar ofzo? Maar alle gekheid op een stokje, meerendeel van de opdrachten voor developer is vrij summier, maar jouw techstack maakt helemaal een uitdaging. Wellicht dat je met c++ nog terecht kan bij flowtrader, die werken met c++ als ik het niet verkeerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Faust1946 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 00:17:
[...]

Als dat niet zo is, kun je – ondanks je bewonderenswaardige beweegredenen – je misschien beter afvragen of dit echt de beste keuze is.
Dat gaat'm inderdaad zijn.

Hoewel @fry77 gelijk heeft, dat het mogelijk moet zijn voor meerdere mensen om geld bij elkaar te potten, zou dat scenario opgaan voor de casus "X ZZP-ers gaan samen in één detacheringsbedrijf". En niet voor het scenario dat ik voor ogen heb.

100k heb ik niet zomaar bij elkaar om zomaar ergens te stallen, nee. Niet in mijn eentje om een paar mensen te helpen met een tijdelijke midlance-constructie.

In de huidige situatie geen realistische wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
En als jouw doorverhuur direct met de klant praat en een van de twee jou daarvoor betaalt (kickback-fee)?

[ Voor 0% gewijzigd door jadjong op 19-03-2025 08:22 . Reden: jouw is niet met een w, sukkel. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
jadjong schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:22:
En als jouw doorverhuur direct met de klant praat en een van de twee jou daarvoor betaalt (kickback-fee)?
De constructie die ik hoopte te bieden, aan vrienden en oud-collega's in nood zoals ik zelf zestien jaar geleden, is een dienstverband waarbij het geld vrijwel als midlance loopt. Dat geeft zo'n persoon vastigheid en zekerheid, een veilig gevoel, en toch ook goede financiën. En die specifieke situatie is helaas niet bepaald realistisch meer, ivm de borgsom voor Wet TTA, als het ook maar ruikt naar detachering. WAADI en SNA zouden geen probleem zijn geweest.

Ik kan er omheen werken door 100% gegarandeerd onder "consultancy" te vallen, zodat niemand een vleugje "detachering" krijgt, waardoor Wet TTA niet relevant is. Maar dat durf ik natuurlijk niet met zomaar iemand aan, dat moet bijna letterlijk een kloon van mijzelf zijn.

Ik kan er ook omheen werken door "gewoon" diensten en projecten aan te gaan bieden, maar voor de sales die komt kijken bij N>1 personen heb ik ook geen tijd. Ik ben techneut, geen account manager.

Dus vandaar, helaas geen realistische wens meer.

[ Voor 28% gewijzigd door Liegebeest op 19-03-2025 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Liegebeest
kwaazaar schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:33:
Hoe kan het nou dat ZZP dev-klussen vrijwel niet meer bestaan, terwijl er nog steeds een ruim aanbod aan devops engineers opdrachten zijn? Waarom hebben opdrachtgevers in dat geval geen probleem met het inhuren?
Omdat Wet DBA nu eindelijk serieus genomen wordt.

Zoals @coldasice suggereert: ZZP handjes-voor-de-werkvloer worden niet meer getolereerd. Je kan intekenen voor de oplevering van een heel project, je kan zelfs een offerte bieden voor het eindproduct, maar "even een ZZP dev inhuren om het dev-team uit te breiden" zit er niet meer in. Dan kom je op detachering uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:43
Liegebeest schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:25:
[...]

De constructie die ik hoopte te bieden, aan vrienden en oud-collega's in nood zoals ik zelf zestien jaar geleden, is een dienstverband waarbij het geld vrijwel als midlance loopt. Dat geeft zo'n persoon vastigheid en zekerheid, een veilig gevoel, en toch ook goede financiën. En die specifieke situatie is helaas niet bepaald realistisch meer, ivm de borgsom voor Wet TTA, als het ook maar ruikt naar detachering. WAADI en SNA zouden geen probleem zijn geweest.

Ik kan er omheen werken door 100% gegarandeerd onder "consultancy" te vallen, zodat niemand een vleugje "detachering" krijgt, waardoor Wet TTA niet relevant is. Maar dat durf ik natuurlijk niet met zomaar iemand aan, dat moet bijna letterlijk een kloon van mijzelf zijn.

Ik kan er ook omheen werken door "gewoon" diensten en projecten aan te gaan bieden, maar voor de sales die komt kijken bij N>1 personen heb ik ook geen tijd. Ik ben techneut, geen account manager.

Dus vandaar, helaas geen realistische wens meer.
Wat ik een andere sector wel eens zie, is dat ze de inhuur via een detachering/uitzendbureau laten lopen. Jij leent dus de vriend in via een derde en laat hem werken voor jouw klant.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
DomiGijzen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:40:
[...]

Wat ik een andere sector wel eens zie, is dat ze de inhuur via een detachering/uitzendbureau laten lopen. Jij leent dus de vriend in via een derde en laat hem werken voor jouw klant.
Yup, maar dan loop je weer tegen de uitdaging aan dat de meeste klussen vragen om "eigen personeel", omdat er zo min mogelijk tussenpartijen tussen horen te zitten. En wat je voorstelt, dan biedt ik die vriend/kennis ook geen meerwaarde meer, ze hebben immers al een contract. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:56
Ik zag deze maand een vue opdracht bij booking, wat me verbaasde aangezien ik weet dat ze daar ook React doen. Hij staat er nu niet meer maar wellicht wel de moeite waard voor je om hier in te schrijven en de mail alerts in de gaten te houden die je krijgt als ze nieuwe opdrachten toevoegen:
https://booking.talent-community.com/app/project

Booking heeft wel strenge interviews maar betaalt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
Leejjon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Ik zag deze maand een vue opdracht bij booking, wat me verbaasde aangezien ik weet dat ze daar ook React doen. Hij staat er nu niet meer maar wellicht wel de moeite waard voor je om hier in te schrijven en de mail alerts in de gaten te houden die je krijgt als ze nieuwe opdrachten toevoegen:
https://booking.talent-community.com/app/project

Booking heeft wel strenge interviews maar betaalt goed.
Booking staat voor een grote bezuiniging/reorganisatie, dus ik ben benieuwd hoeveel functies ze daar zullen blijven werven de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
[...]

Toevallig ben ik daar ook naar aan het kijken. Ik kwam op 3k bij Firm24 voor het omzetten (met terugwerkende kracht) van de EMZ naar een BV+Holding. Ik wil dan de BV hebben per 1 januari 2025 zodat al het resultaat van dit jaar nog in de BV valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:40
Kurios schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:53:
[...]

Booking staat voor een grote bezuiniging/reorganisatie, dus ik ben benieuwd hoeveel functies ze daar zullen blijven werven de komende tijd.
Extra veel. Eerst iedereen eruit om kosten te besparen en dan erachter komen dat projecten vertraging oplopen. --> ZZP'ers to the rescue!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
DJ Henk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Extra veel. Eerst iedereen eruit om kosten te besparen en dan erachter komen dat projecten vertraging oplopen. --> ZZP'ers to the rescue!
Booking staat niet heel goed bekend, heb altijd beetje het idee dat je carrière daar schade oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFA

SFA

ColeJ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Toevallig ben ik daar ook naar aan het kijken. Ik kwam op 3k bij Firm24 voor het omzetten (met terugwerkende kracht) van de EMZ naar een BV+Holding. Ik wil dan de BV hebben per 1 januari 2025 zodat al het resultaat van dit jaar nog in de BV valt.
Ik ook per 1-1-2025 idd! Heb jij vorig jaar ook een intentieverklaring gestuurd naar de belastingdienst?

Heb je ook al gesproken met Firm24 en ook bij andere partijen een offerte opgevraagd?

ID.4 1ST

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
SFA schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Ik ook per 1-1-2025 idd! Heb jij vorig jaar ook een intentieverklaring gestuurd naar de belastingdienst?

Heb je ook al gesproken met Firm24 en ook bij andere partijen een offerte opgevraagd?
Nee ik heb vorig jaar geen intentieverklaring gestuurd, dat wil ik dit jaar gaan doen. Ik heb nog niet concreet met Firm24 gesproken. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
ColeJ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Ik heb destijds trouwens een nieuwe bankrekening aangevraagd voor de BV en Holding ipv het omzetten van de bestaande rekening. Dan is het openen in 2 weken geregeld en kun je makkelijker je bankzaken regelen. Daarna moet je wel veel incassos omzetten van de ene naar de andere, maar dat is relatief makkelijk. Een bankrekening van een EMZ naar BV omzetten kan erg lang duren en is heel irritant... laat je iig goed informeren en bijstaan door iemand die je financieel verhaal goed kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:56
init6 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:54:
[...]

Booking staat niet heel goed bekend, heb altijd beetje het idee dat je carrière daar schade oploopt.
Op wat voor manier? Vroeger was het veel Perl natuurlijk, maar volgens mij is bijna alles Java / React / Vue op kubernetes tegenwoordig (hoor ik van een vriend die er werkt voor een vast salaris van 132k). Ook migreren ze naar AWS. Zolang je er als freelancer niet jarenlang blijft hangen en niet aan oude booking specifieke perl meuk hoeft te werken is het zo slecht nog niet. Hun kantoor is een best toffe plek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
[...]

Zelf de salarisadministratie doen is echt de moeite niet waard. Via partijen als simpeleloonstrook.nl kan je dat voor E90/jaar laten doen oid (die gebruik ik zelf, bevalt prima).

En omzetten van eenmanszaak naar bv heb ik paar jaar geleden laten doen voor +/- E 700 advieskosten en +/- 1000 notariskosten (geruisloze omzetting). Als je een holding erbij wilt wordt het nog wat duurder. Veel mensen lijken daar standaard voor te kiezen, maar mijn inziens vaak onnodig. Als het er op gaat lijken dat de holding wel nodig is kan je die op een later tijdstip ook nog altijd toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
SFA schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Die intentieverklaring vorig jaar is alleen nodig als je het per 1-1-2024 zou willen doen. Omzetten per 1-1-2025 heb je nog heel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Hielko schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:59:
[...]

Die intentieverklaring vorig jaar is alleen nodig als je het per 1-1-2024 zou willen doen. Omzetten per 1-1-2025 heb je nog heel veel tijd.
Je moet voor 31 maart van het lopende jaar je eenmanszaak ruisend inbrengen in een BV om gebruikt te kunnen maken van terugwerkende kracht tot 1 januari van datzelfde jaar.
Bij een geruisloze omzetting kan het nog t/m september dus heb je wat meer de tijd.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Ik twijfel nog steeds wel een beetje. Het voordeel van de BV is dat ik geld in de BV kan laten zitten maar wat moet ik er dan mee doen? Beleggen doe ik liever in box 3 want ik betaal geen box 3 belasting (hypotheek eigen woning zit in box 3).

Het zou wel een hoop in de kinderopvangtoeslag schelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 16-09 09:15
ColeJ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:51:
Ik twijfel nog steeds wel een beetje. Het voordeel van de BV is dat ik geld in de BV kan laten zitten maar wat moet ik er dan mee doen? Beleggen doe ik liever in box 3 want ik betaal geen box 3 belasting (hypotheek eigen woning zit in box 3).

Naar prive halen kan altijd nog, maar door vermogensopbouw in de bv kun je wel in de toekomst ander beslissingen maken. Zoals bijvoorbeeld investeren in andere ondernemingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bender
  • Laatst online: 16-09 09:15
Hielko schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Zelf de salarisadministratie doen is echt de moeite niet waard. Via partijen als simpeleloonstrook.nl kan je dat voor E90/jaar laten doen oid (die gebruik ik zelf, bevalt prima).

En omzetten van eenmanszaak naar bv heb ik paar jaar geleden laten doen voor +/- E 700 advieskosten en +/- 1000 notariskosten (geruisloze omzetting). Als je een holding erbij wilt wordt het nog wat duurder. Veel mensen lijken daar standaard voor te kiezen, maar mijn inziens vaak onnodig. Als het er op gaat lijken dat de holding wel nodig is kan je die op een later tijdstip ook nog altijd toevoegen.
Ik zou zeker wel een holding kiezen.
Je holding is waar het vermogen in gaat zitten, je aansprakelijkheid wil je daar ver vandaan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFA

SFA

Bender schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Naar prive halen kan altijd nog, maar door vermogensopbouw in de bv kun je wel in de toekomst ander beslissingen maken. Zoals bijvoorbeeld investeren in andere ondernemingen.
Dat was precies mijn idee: vermogen in de holding stoppen en daar laten. Enkel een minimum dga salaris uit laten betalen. Dat is enerzijds voor mij nu voldoende en anderzijds gunstig voor kinderopvangtoeslag en dus geen vermogensbelasting in box 3.

Ik sprak onlangs een freelance financial en die gaf aan dat zelf de loonadministratie voor een “kaal” dga salaris niks voorstelt. Maarja voor die €90 per jaar zoals @Hielko aangeeft kun je dat beter laten doen.

ID.4 1ST

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
ColeJ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:51:

kapitaal in de holding. Lening bij de holding afsluiten en dat geld in prive beleggen. Geen kapitaalbelasting want je aandelen streep je weg tegen de lening. Rendement is onbelast.

Zodra die box ellende door is en privebeleggen duurder word dan in de bv hevel je de hele boel terug naar de bv. Lening meteen afgelost en rendement tegen voordeliger 19% vpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 09:45
Liegebeest schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:54:
[...]

Yup, maar dan loop je weer tegen de uitdaging aan dat de meeste klussen vragen om "eigen personeel", omdat er zo min mogelijk tussenpartijen tussen horen te zitten. En wat je voorstelt, dan biedt ik die vriend/kennis ook geen meerwaarde meer, ze hebben immers al een contract. :D
Maar dat was toch de essentie? dat die vriend/kennis is geholpen. of dat nou via jou of anderen uiteindelijk loopt.

Ik was begonnen met zo'n soort idee ook.

Maar ben tot de conclusie gekomen dat een al draaiende uitzendbureau/backoffice systeem het laten doen ipv zelf iets oprichten.

- Denk ook aan de kosten van SNA certificering (NEN-4400-1), 2x perjaar een audit.
- Hogere accountantskosten ivm meer administratie.

Voor mij is dit veel overhead aan kosten en gedoe :-D

Ik heb dus een partij gevonden die dit voor mij kan doen voor 2-5% van het loon. (welke we dan op 30k zetten en de rest als consultancy werk op een factuur zetten).
Mocht ik echt enrgens meer een zzp klus kunnen scoren, is dit wel de optie om onder aan de streep het meest over te houden zonder afhankelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Bender schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Je holding is waar het vermogen in gaat zitten, je aansprakelijkheid wil je daar ver vandaan houden.
Als het zo zwart-wit zou zijn dan zou niemand een eenmanszaak hebben, maar toch is dat verreweg de meest populaire rechtsvorm voor zzp'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Bender schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Zo eenvoudig ligt het niet. Als jij nalatend hebt gehandeld als bestuurder, kan alsnog de holding aansprakelijk worden gesteld. En veel claims kun je natuurlijk prima met de juiste zakelijke verzekering afdekken. Er zijn diverse artikelen over te vinden, bijvoorbeeld https://vwg.nl/nieuws/nie...-achter-uw-tussenholding/

Het is wel handig als je van plan bent om te investeren in andere bedrijven of in vastgoed, dit niet in je werk maatschappij te doen simpelweg omdat je als je die werkmaatschappij wilt verkopen of opdoeken, je het vastgoed dan moet overzetten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Hielko schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Als het zo zwart-wit zou zijn dan zou niemand een eenmanszaak hebben, maar toch is dat verreweg de meest populaire rechtsvorm voor zzp'ers.
Dat komt ook omdat een BV pas vanaf een bepaalde omzet/overhead echt interessant is volgens mij. In mijn situatie zie ik eigenlijk geen voordelen van een BV ipv de EMZ. Ja een BV is een eigen rechtspersoon en die kan de zakelijke voertuigen ook echt zelf op naam nemen, maar volgens mij komt bij een BV heel wat meer om de hoek kijken (jaarrekening etc?) en voor mij weegt dat echt niet op, een EMZ is op dat vlak wat simpeler allemaal. Ik ben monteur/technicus (hoe je het noemen wil...), geen fiscalist/boekhouder ;) Bovendien ben ik in mijn onderneming alleen en bezit ik zakelijk alleen een bus, wat gereedschap en een aanhanger.

Volgens mij werkt men inderdaad wel vaker met BV's en holdings om aansprakelijkheid e.d af te dekken en/of risico's te spreiden. Heb ook wel eens van constructies gehoord waarbij 1 bedrijf uit meerdere BV's bestaat, de ene BV heeft de mensen in dienst, de andere BV is eigenaar van het pand, de volgende BV bezit en beheert het evt. wagenpark, etc. etc.

* Destruction is en blijft gewoon ZZP'er/ondernemer. Of dat altijd in de huidige vorm (inhuur in bouw/techniek naast werkzaamheden als monteur voor eigen klanten) blijft, dat denk ik niet (die inhuur is voor nu wel lekker wat extra omzet, maar daar wil ik uiteindelijk weer mee stoppen) maar ik zie mezelf niet echt meer op een andere manier aan het werk gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Destruction op 21-03-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 15:35
SFA schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Dat was precies mijn idee: vermogen in de holding stoppen en daar laten. Enkel een minimum dga salaris uit laten betalen. Dat is enerzijds voor mij nu voldoende en anderzijds gunstig voor kinderopvangtoeslag en dus geen vermogensbelasting in box 3.

Ik sprak onlangs een freelance financial en die gaf aan dat zelf de loonadministratie voor een “kaal” dga salaris niks voorstelt. Maarja voor die €90 per jaar zoals @Hielko aangeeft kun je dat beter laten doen.
Ik doe boekhouding en jaarrekening helemaal zelf, maar salarisadministratie heb ik ook uitbesteed, idd paar tientjes maar scheelt wel tijd). Ik zit bij boomloon.nl.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 15:35
Hielko schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Het is deels kwestie van kosten, bv kan duurder uitvallen door verschil in fiscale regelingen en vermindere aansprakelijkheid.

Voor mij was die laatste doorslaggevend (netto maakte het in mijn geval bijna niks uit, EMZ vs BV).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
lost95 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Het is deels kwestie van kosten, bv kan duurder uitvallen door verschil in fiscale regelingen en vermindere aansprakelijkheid.

Voor mij was die laatste doorslaggevend (netto maakte het in mijn geval bijna niks uit, EMZ vs BV).
Ja, maar als het een kwestie van kosten is, waarom is dat bij een eenmanszaak wel een valide afweging, maar voor de holding niet? Die holding is ook niet gratis qua oprichting en onderhoud.
Pagina: 1 ... 616 ... 643 Laatste