Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:11
fry77 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Mijn vader was vrachtwagen chaufeur, mijn complete keuken kwam bij de Shell vandaan :D
Hier ook pa die internationale chauffeur was. Vroeger had je Shell zegels. Kon om de zoveel weken 5 boeken aan zegels likken.
Vroeger ook met Rocks bonnen waar je wat bij de Kijkshop of Blokker mee kon kopen. Volgens mij nog een hele televisie mee gehaald :P

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-11 14:53
com2,1ghz schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Hier ook pa die internationale chauffeur was. Vroeger had je Shell zegels. Kon om de zoveel weken 5 boeken aan zegels likken.
Vroeger ook met Rocks bonnen waar je wat bij de Kijkshop of Blokker mee kon kopen. Volgens mij nog een hele televisie mee gehaald :P
Volgens mij kreeg je dat wel allemaal gratis, maar oppassen als dat niet is en je namens je baas gaat tanken (of in dit geval boodschappen doet): https://www.recht.nl/nieu...%20priv%C3%A9boodschappen.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:42
Crazy D schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:57:
Even los van de vraag of dat als fictief dienstverband wordt gezien. Waarom zou een opdrachtgever dat in een overeenkomst willen? En jij ermee akkoord gaan?

Als je het over reiskosten hebt (dat is vaak waarom zoiets in een contract staat) spreek je toch gewoon af of je reiskosten/tijd los factureert of niet, al naar gelang hoe je er zelf in staat. Of als de klant meerdere locaties heeft, dat je bij de ene lokatie ("jouw werkplek") geen reiskosten factureert maar de andere loakties wel? Dat kun je dan ook anders formuleren in de opdracht om dat te bereiken, als je daar al in mee wilt gaan.
Daarom zet ik vast tussen aanhalingstekens. Het gaat er niet om wat jij en je opdrachtgever als vaste werkplek zien, het gaat erom of de inspecteur aannemelijk kan maken dat het kantoor waar jij 2 misschien 3 keer in de week (sommige concullega's zelfs 4 keer in de week tegenwoordig :') ) valt onder "woon/werk" verkeer of een bezoek aan de klant.

Die eerste heeft impact op je correctie BTW, die 2e niet. Vanuit zakelijk kosten perspectief maakt het geen zak uit.

Aan de andere kant, zoals zoveel discussies de afgelopen maanden, gaat het erom of je gepakt wordt :Y)

K to the KillaZ

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55
Neal schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Volgens mij kreeg je dat wel allemaal gratis, maar oppassen als dat niet is en je namens je baas gaat tanken (of in dit geval boodschappen doet): https://www.recht.nl/nieu...%20priv%C3%A9boodschappen.
Wat staat daar dan?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:33
Ik zit op t moment ook ver weg. 1 uur reistijd voor jezelf is in de "maak"-wereld een beetje standaard afspraak en heb ik geen moeite mee. Heb nu 10 uur per dag declarabel. Even een half jaartje harken is ook wel lekker.
Vroege opstaan is inderdaad wel een dingetje maar went.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

KillaZ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Daarom zet ik vast tussen aanhalingstekens. Het gaat er niet om wat jij en je opdrachtgever als vaste werkplek zien, het gaat erom of de inspecteur aannemelijk kan maken dat het kantoor waar jij 2 misschien 3 keer in de week (sommige concullega's zelfs 4 keer in de week tegenwoordig :') ) valt onder "woon/werk" verkeer of een bezoek aan de klant.

Die eerste heeft impact op je correctie BTW, die 2e niet. Vanuit zakelijk kosten perspectief maakt het geen zak uit.

Aan de andere kant, zoals zoveel discussies de afgelopen maanden, gaat het erom of je gepakt wordt :Y)
Ik zie niet in hoe je bij iemand die wordt ingehuurd, kunt spreken van een vaste werkplek. Je vaste werkplek is thuis of op je eigen kantoor. En je gaat naar klanten. Het zijn voor jou klanten, dus waarom zou een inspecteur vanuit de lokatie van jouw klant gaan rekenen? En wat als je meerdere klanten per week hebt, heb je opeens meerdere vaste werkplekken?

Woon-werkverkeer valt voor de btw onder privégebruik. Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer.
Het gaat altijd over werknemers..... In het deel dat gaat over aangifte voor ondernemers staat ook een stukje over prive gebruik en BTW, en daar wordt ook weer verwezen naar de pagina waar bovenstaande staat. Maar je bent geen werknemer, je bent eenmanszaak. De "vaste werkplek" _is_ jouw klant, niet jouw lokatie. Ik kan zo snel ook geen uitspraken hierover vinden (wel situaties waarin het gaat dat mensen een dure auto rijden en km registratie bijhouden om helemaal geen bijtelling te betalen).

Als je het tegendeel vind, uiteraard super. Veel mensen hier doen klussen voor langere tijd voor 1 klant, en als 2 dagen op kantoor betekent dat die 2 dagen daarheen reizen als prive km's gelden, kan dat inderdaad gevolgen hebben. Maar ik vind zo snel (tijdens kopje koffie) niets wat dat expliciet zegt.

Exact expert nodig?

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:49
@Crazy D Mijn accountant gaf altijd aan dat je als emz gewoon klanten had en elke kilometer daarnaartoe zakelijk is. Voor mij, rijdend in een privé voertuig, betekent dit dat ik 23ct/km opvoer als zakelijke kosten en het zakelijk gereden deel van de BTW kan terugvragen op onderhoud. Dat laatste doe ik intussen niet meer omdat het te weinig is om veel moeite voor te doen.

Straks een youngtimer, dan wordt het weer anders.

• KillaZ
Crazy D schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:42:
[...]

Ik zie niet in hoe je bij iemand die wordt ingehuurd, kunt spreken van een vaste werkplek. Je vaste werkplek is thuis of op je eigen kantoor. En je gaat naar klanten. Het zijn voor jou klanten, dus waarom zou een inspecteur vanuit de lokatie van jouw klant gaan rekenen? En wat als je meerdere klanten per week hebt, heb je opeens meerdere vaste werkplekken?

Woon-werkverkeer valt voor de btw onder privégebruik. Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer.
Het gaat altijd over werknemers..... In het deel dat gaat over aangifte voor ondernemers staat ook een stukje over prive gebruik en BTW, en daar wordt ook weer verwezen naar de pagina waar bovenstaande staat. Maar je bent geen werknemer, je bent eenmanszaak. De "vaste werkplek" _is_ jouw klant, niet jouw lokatie. Ik kan zo snel ook geen uitspraken hierover vinden (wel situaties waarin het gaat dat mensen een dure auto rijden en km registratie bijhouden om helemaal geen bijtelling te betalen).

Als je het tegendeel vind, uiteraard super. Veel mensen hier doen klussen voor langere tijd voor 1 klant, en als 2 dagen op kantoor betekent dat die 2 dagen daarheen reizen als prive km's gelden, kan dat inderdaad gevolgen hebben. Maar ik vind zo snel (tijdens kopje koffie) niets wat dat expliciet zegt.
Ik zie ook niet direct jurisprudentie die het onderbouwt, anders dan het fillibeck arrest (niet van toepassing) en een zaak in Arnhem aangespannen door een organisatie die steevast de correctie niet wilde toepassen omdat zijn werknemers veel thuis werkten.

Helaas is de omschrijving van de belastingdienst er 1 met ruimte voor interpretatie. Laat dat nou eens een
nadeel zijn voor "ons".
[...] Het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats [..]
Want als jij geen kantoor aan huis hebt, (en dan dus niet je bureau op je zolder maar een kantoor volgens de eisen van de BD) wat is dan je "vaste" werkplek?

Als jij dan 3 dagen in de week op locatie van de klant zit, ben jij bij 40 uur omzet 60% van de tijd op een "vaste" werkplek anders dan je vestigingsadres (lees: je bureau thuis). Ik denk dat daar de crux zit. In mijn geval maakt het niet uit, maar ik zou er in je prive correctie toch wel strikt in zijn.

Een aantal kantoren (Baker Tilly) geven als voorbeeld de bouwvakker die een langere tijd op een project zit, die locatie wordt dan aangemerkt als vaste werkplek.

Zeker bij een inspectie is het voor de inspecteur een koud kunstje om je 0,23 eur/km even er bij te pakken en te kijken welke locatie er vaak uit springt.

K to the KillaZ

• RonaldHeirbaut
Ik ga niet naar een vaste werkplaats. Ik heb elke week een afspraak met mijn klant.

Alles valt of staat met interpretatie en definitie.

En ik snap dat er voor werknemers die veel thuiswerken wat anders kan gelden dan voor een eenmanszaak. Mijn eenmanszaak staat ingeschreven op mijn huisadres. Dus ik werk vanuit daar. Dat ik 1 of zelfs 5 dagen naar de/een klant of klanten ga, is dan toch irrelevant?!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:50:
Ik ga niet naar een vaste werkplaats. Ik heb elke week een afspraak met mijn klant.

Alles valt of staat met interpretatie en definitie.

En ik snap dat er voor werknemers die veel thuiswerken wat anders kan gelden dan voor een eenmanszaak. Mijn eenmanszaak staat ingeschreven op mijn huisadres. Dus ik werk vanuit daar. Dat ik 1 of zelfs 5 dagen naar de/een klant of klanten ga, is dan toch irrelevant?!
Dat is allemaal afhankelijk van hoe jij je werkzaamheden kan doen, wat je deliverables zijn en hoe noodzakelijk die afspraak bij je klant is.

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:23:
[...]

Dat is allemaal afhankelijk van hoe jij je werkzaamheden kan doen, wat je deliverables zijn en hoe noodzakelijk die afspraak bij je klant is.
Tja, wat is noodzakelijk? En wie bepaalt dat? Als ik vier dagen mijn werk kan doen vanaf huis en 1 dag op kantoor, is dat dan noodzakelijk? Nee, niet echt. Ik kan ook prima 5 dagen thuis werken. Is het door mij gewenst? Nee, ik werk samen met anderen en vind het wel aangenaam om face-to-face contact te hebben in 3D.
Ik denk ook niet dat een inspecteur dat gaat aanvechten. Immers, ik bepaal zelf HOE ik mijn werk doe en WAAR.

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Ik zou graag een BV willen starten voor een nieuw te beginnen bedrijf, maar ik verwacht in de eerste 12 maanden geen omzet. Accepteert de belastingdienst dit?

• KillaZ
blizzard001 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:28:
Ik zou graag een BV willen starten voor een nieuw te beginnen bedrijf, maar ik verwacht in de eerste 12 maanden geen omzet. Accepteert de belastingdienst dit?
Je moet een verzoek voor indienen zodat je geen DGA salaris hoeft uit te keren. Eventueel doe je een verlengd boekjaar voor de VPB.

Hoezo wil je nu al de BV starten? Zijn er intellectuele zaken die je vast wil leggen? Of afspraken/contracten die je via de BV wil laten lopen?

K to the KillaZ

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
KillaZ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Je moet een verzoek voor indienen zodat je geen DGA salaris hoeft uit te keren. Eventueel doe je een verlengd boekjaar voor de VPB.

Hoezo wil je nu al de BV starten? Zijn er intellectuele zaken die je vast wil leggen? Of afspraken/contracten die je via de BV wil laten lopen?
Ik wil een app in de apple store zien te krijgen, maar niet onder mijn eigen naam i.v.m. branding. Daarvoor heb je een BV nodig, want Apple accepteert geen eenmanszaak. Wel vervelend, maar veel opties lijk ik niet te hebben. Een BV lijkt mij ook wel veel werk.

• RonaldHeirbaut
blizzard001 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:09:
[...]

Ik wil een app in de apple store zien te krijgen, maar niet onder mijn eigen naam i.v.m. branding. Daarvoor heb je een BV nodig, want Apple accepteert geen eenmanszaak. Wel vervelend, maar veel opties lijk ik niet te hebben. Een BV lijkt mij ook wel veel werk.
Snap ik even niet. Je hebt toch ook gewoon een handelsnaam bij de KvK als eenmanszaak? Waarom moet het dan een BV zijn? Is dat wat Apple vereist?

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:03
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:23:
[...]

Snap ik even niet. Je hebt toch ook gewoon een handelsnaam bij de KvK als eenmanszaak? Waarom moet het dan een BV zijn? Is dat wat Apple vereist?
Ze nemen de naam van de rechtspersoon als ik me niet vergis. Je kan als EMZ ook niet als organizatie registreren meen ik me te herinneren. Ik ben er ook ooit tegenaan gelopen. Toen maar onder mijn eigen naam gepubliceerd.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja AppStores zijn op het moment echt een drama met eisen qua registratie e.d. zowel Apple als Google wijzen daarbij naar de DSA wetgeving. Ik weet de details er niet van, maar ik heb wel weer het idee dat er vooral gekeken is hoe ze zichzelf in kunnen dekken ( wat op zich logisch is ), en totaal niet naar hoe het voor gebruikers werkbaar blijft.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-11 11:37
Mss een gat in de markt, een soort bedrijfsverzamelgebouw voor app ontwikkelaars beginnen.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:52
Even een korte samenvatting van pensioen en jaarruimte dat ik het begrijp. Correct me if I'm wrong.

Accountant heeft berekend dat mijn jaarruimte rond de 20k ligt, ik heb ruim 40k IB opzij staan.
We gaan de aangifte 22 maart indienen.

Ik had natuurlijk in 2024 in december al in kunnen leggen in een pensioen product bij Meesman of Brand New Day, maar dit kan en mag ook nog met terugwerkende kracht tot 10 jaar terug.

Stel ik wil dat inderdaad doen, wat 'moet' ik dan doen? Pensioen product openen, en geld van de IB rekening die ik opzij heb gezet storten in het pensioen product? Vervolgens krijg je bij de belastingteruggave daar ongeveer 50% van terug ergens in mei.

Maar je moet ook IB betalen, dus stel ik moet 40k IB betalen, maar heb besloten 20k af te storten in pensioen, wat maak ik dan straks over naar de belastingdienst? De overige 20k of juist die 30k omdat je de helft terugkrijgt?

discogs

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
loewie1984 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:59:
Even een korte samenvatting van pensioen en jaarruimte dat ik het begrijp. Correct me if I'm wrong.

Accountant heeft berekend dat mijn jaarruimte rond de 20k ligt, ik heb ruim 40k IB opzij staan.

Ik had natuurlijk in 2024 in december al in kunnen leggen in een pensioen product bij Meesman of Brand New Day, maar dit kan en mag ook nog met terugwerkende kracht tot 10 jaar terug.

Stel ik wil dat inderdaad doen, wat 'moet' ik dan doen? Pensioen product openen, en geld van de IB rekening die ik opzij heb gezet storten in het pensioen product? Vervolgens krijg je bij de belastingteruggave daar ongeveer 50% van terug ergens in mei.

Maar je moet ook IB betalen, dus stel ik moet 40k IB betalen, maar heb besloten 20k af te storten in pensioen, wat maak ik dan straks over naar de belastingdienst? De overige 20k of juist die 30k omdat je de helft terugkrijgt?
Je stort 20k, je krijgt tzt een aanslag met 10k minder.

• RonaldHeirbaut
@loewie1984 Dat is idd heel kort.

Jaarruimte kan je tot een jaar of 10 terug gebruiken. Je kan dus vanaf 2015/2016 ergens je jaarruimte gebruiken, als je die nog hebt. Als je nog niks gebruikt hebt, kan je alles erin afstorten. Maar dan is je buffer 0 en krijg je een probleem als je je IB moet betalen. Maar misschien heb je een aparte buffer.

Theorie is, dat bij een tarief van 50% je idd 20K moet betalen. Maar in de praktijk kan het net even anders uitpakken. Je krijgt overigens niks terug. Die 20K inleg bij een pensioen mag je van je inkomen afhalen. Daar betaal je later 35% IB over als je met pensioen gaat.

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010

Het klopt dat je jaarruimte/reserveringsruimte mag gebruiken van vorige jaren. Echter voor het aftrekken van belasting telt wanneer je het overmaakt naar pensioen rekening. In 2025 storten, is aftrekken van belasting van 2025, hier kun je wel jaarruimte van 2024 voor gebruiken.
Een storting nu zal dus geen effect hebben op je aangifte over 2024, dat had voor 31 dec 2024 moeten gebeuren.

• loewie1984
Dank voor de antwoorden. Ik blijf het een beetje lastige materie vinden.
Wolly schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Je stort 20k, je krijgt tzt een aanslag met 10k minder.
Dus dan moet je toch 30K IB over 2024 aftikken alsnog? (als je uitgaat van die 40K IB)

En hoe zou ik de jaaruimte van 2024 kunnen gebruiken voor het afstorten van pensioen in 2025? Eigenlijk zeg je, het geld wat je nu opzij hebt staan voor 2024 betaal je in 2025. Het geld wat je straks moet betalen over 2025 betaal je pas in 2026, op die manier?

discogs

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49

_Arthur

blub

Die 40k IB mag/moet je nu overmaken. Want zoals gezegd, nu, in 2025 storten, is pas bij je belasting aangifte in 2026 'terug krijgen'.

Dus je hebt 60k nodig nu (40k IB en 20k storten).

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
@loewie1984 Misschien helpt een filmpje?

Zowel Knab als ABN hebben er een F.A.Q en filmpje voor:Zullen vast nog wel meer sites zijn, maar deze zijn kort en (hopelijk) krachtig.

Ik heb bijv. in 2024 36.077 EUR ingelegd op de pensioenrekening. Tijdens de aangifte over 2024 kon ik dit vervolgens onder "Uitgaven 2024 -> Lijfrente ->" opgeven. In de berekening verlaagt dat mijn Belastbare winst waardoor ik nu minder belasting betaal over dat jaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Mirabis op 07-03-2025 16:43 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• lolapa
loewie1984 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:33:
Dank voor de antwoorden. Ik blijf het een beetje lastige materie vinden.

[...]

Dus dan moet je toch 30K IB over 2024 aftikken alsnog? (als je uitgaat van die 40K IB)

En hoe zou ik de jaaruimte van 2024 kunnen gebruiken voor het afstorten van pensioen in 2025? Eigenlijk zeg je, het geld wat je nu opzij hebt staan voor 2024 betaal je in 2025. Het geld wat je straks moet betalen over 2025 betaal je pas in 2026, op die manier?
Als je in 2024 een pensioen storting doet, kan je dat aftrekken van je aangifte van 2024. Als je de storting doet in 2025 kun je aftrekken van je aangifte in 2025 (die je dus pas betaalt in 2026).

Om te bepalen hoeveel je maximaal mag aftrekken zit er in de aangifte tool een hulpmiddel om jaarruimte/reserveringsruimte te bepalen. Als je in 2017, 2018,2019, 2020 - 3000 reserveringsruimte hebt, en die nog niet eerder gebruikt hebt, kun je in 2025 een storting doen en maximaal 12.000 aftrekken van de belasting.

• loewie1984
_Arthur schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Die 40k IB mag/moet je nu overmaken. Want zoals gezegd, nu, in 2025 storten, is pas bij je belasting aangifte in 2026 'terug krijgen'.

Dit maakt het vrij duidelijk voor me, dankjewel.

discogs

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
_Arthur schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:40:
[...]

Is het echt zo duidelijk? Het zit zo:

Je inkomen/winst over 2024 bepaalt wat je in 2025 mag inleggen. In 2026* doe je aangifte inkomstenbelasting over 2025 en verreken je die inleg**

* je kunt met uitstel natuurlijk later dan in 2026 aangifte doen
** afhankelijk van je belastingschijf kun je tot ongeveer 50% terugkrijgen

You're either part of the solution or you're part of the problem

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 08:28
Woy schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:42:
Ja AppStores zijn op het moment echt een drama met eisen qua registratie e.d. zowel Apple als Google wijzen daarbij naar de DSA wetgeving. Ik weet de details er niet van, maar ik heb wel weer het idee dat er vooral gekeken is hoe ze zichzelf in kunnen dekken ( wat op zich logisch is ), en totaal niet naar hoe het voor gebruikers werkbaar blijft.
Ik ken dit van code-signing certificaten, die ook je persoonlijke naam bevatten, als je geen BV hebt. Heel vervelend, zeker als je je online als "groot" bedrijf wil voordoen en niet overduidelijk wilt laten merken dat de CEO ook de dev en support doet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik vind andersom vervelender.

• Crazy D

Crazy D

Dat je als grote BV wilt overkomen als een kleine eenmanszaak? :+

Exact expert nodig?

• Sho1993
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22-07 20:04
Hoi allemaal,
Zijn hier ook mensen die voor 2 concurrenten van elkaar als zzp’er werken? Ik werk nu bij de ene en krijg aanbod om parttime bij de ander aan de slag te gaan. Mijn contract loopt via Headfirst en zie geen concurrentie beding hierin opgenomen.

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Is dit handig? Of toch je vingers er niet aan branden?

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-11 12:37
Sho1993 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:47:
Hoi allemaal,
Zijn hier ook mensen die voor 2 concurrenten van elkaar als zzp’er werken? Ik werk nu bij de ene en krijg aanbod om parttime bij de ander aan de slag te gaan. Mijn contract loopt via Headfirst en zie geen concurrentie beding hierin opgenomen.

Wat zouden jullie in mijn geval doen? Is dit handig? Of toch je vingers er niet aan branden?
Doe ik standaard omdat ik minimaal 2 opdrachtgevers tegelijkertijd wil hebben. Geef het bij beide aan, laat een beding opnemen dat je de projecten van de ander niet aanraakt en dan zit je goed.

Het valt of staat met goede communicatie.

• Shinji
jesselhh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:03:
[...]

Doe ik standaard omdat ik minimaal 2 opdrachtgevers tegelijkertijd wil hebben. Geef het bij beide aan, laat een beding opnemen dat je de projecten van de ander niet aanraakt en dan zit je goed.

Het valt of staat met goede communicatie.
Afhankelijk van wat je doet kan je toch ook twee opdrachtgevers in totaal andere sector hebben die geen concurrenten van elkaar zijn?

Als je werk niet direct gerelateerd is aan de core business en het overlegd zou het geen probleem hoeven zijn.

Als je bij twee fietsenmakers fietsen gaat ontwerpen lijkt me lastig, als je bij beide het netwerk beheerd is denk ik geen probleem.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:41

Destruction

(ex-)Automonteur

Hoi allemaal,

Ik heb een lange tijd gewerkt voor 2 bedrijven die (min of meer) dezelfde diensten aanbieden in dezelfde sector. Ik deed bij beiden ook vergelijkbare werkzaamheden. Ik zou niet weten wat daar mis mee is eigenlijk. Geen van de partijen heeft ooit iets over concurrentie gezegd en ik denk ook niet dat ik als zelfstandig ondernemer verplicht zou zijn om inzage te geven in overige werkzaamheden die ik doe of gedaan heb?

Zolang jij beide klanten en werkzaamheden voor jezelf uit elkaar kunt houden is er niks aan de hand. Zeker niet als er geen concurrentiebeding staat ergens. Als dat beding er wel is zou ik het niet doen of opnieuw onderhandelen.

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11 20:34
Hoi allemaal,

Een concurrentie- of relatie-beding voor ZZP'ers is not done.

Je zou hooguit een NDA/geheimhoudingsclausule moeten tekenen.

-- edit: intermediairs/recruiters willen dat er ook nogal eens in proberen te zetten, dat je niet direct bij de eindklant aan de slag gaat. Die zou ik zo veel mogelijk beperken, los van de discussie of die rechtsgeldig zijn (WAADI)

[ Voor 16% gewijzigd door pkuppens op 11-03-2025 11:06 ]

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:07
pkuppens schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Een concurrentie- of relatie-beding voor ZZP'ers is not done.

Je zou hooguit een NDA/geheimhoudingsclausule moeten tekenen.

-- edit: intermediairs/recruiters willen dat er ook nogal eens in proberen te zetten, dat je niet direct bij de eindklant aan de slag gaat. Die zou ik zo veel mogelijk beperken, los van de discussie of die rechtsgeldig zijn (WAADI)
Een werknemer in loondienst heeft recht op de bepalingen uit de WAADI, maar een zelfstandige onderneming (en de eigenaar daarvan) valt hier niet onder.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Voor mij blijkt het lastig om nog verder te gaan als ZZP'er. In mijn branche waarbij ik veel werk voor de overheid zijn bijna alle opdrachten inmiddels zo ingestoken dat ZZP'ers bij voorbaat uitgesloten worden. Met name vanwege inbedding (wat in de meeste gevallen ook terecht is). De detacheerders zullen wel een mooie winstprognose hebben voor dit jaar :D

Dit heb ik al een tijdje aan zien komen dus ik verbaas me er niet erg over. En hoewel ik het jammer vind, heb ik me er bij neergelegd dat ik niet op de huidige manier verder kan.

Behalve dat ik rond kijk voor werk in loondienst verband en eventueel bij detacheerders (hoewel dat niet mijn voorkeur heeft), zie ik - nog sporadisch - ook oplossingen met een Declarabele Uren B.V. voorbij komen. Dat is al eerder ter sprake geweest in dit topic. Zijn er al mensen hier die daar concreet ervaring mee opgedaan hebben? Zowel de fiscaal juridische kant als hoe opdrachtgevers hier naar kijken, hoor ik graag wat meer over.
Het klinkt mij een beetje als een gekunstelde oplossing in de oren maar als het juridisch houdbaar is valt het te overwegen.

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 20:54
Afas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:14:
Voor mij blijkt het lastig om nog verder te gaan als ZZP'er. In mijn branche waarbij ik veel werk voor de overheid zijn bijna alle opdrachten inmiddels zo ingestoken dat ZZP'ers bij voorbaat uitgesloten worden. Met name vanwege inbedding (wat in de meeste gevallen ook terecht is). De detacheerders zullen wel een mooie winstprognose hebben voor dit jaar :D

Dit heb ik al een tijdje aan zien komen dus ik verbaas me er niet erg over. En hoewel ik het jammer vind, heb ik me er bij neergelegd dat ik niet op de huidige manier verder kan.

Behalve dat ik rond kijk voor werk in loondienst verband en eventueel bij detacheerders (hoewel dat niet mijn voorkeur heeft), zie ik - nog sporadisch - ook oplossingen met een Declarabele Uren B.V. voorbij komen. Dat is al eerder ter sprake geweest in dit topic. Zijn er al mensen hier die daar concreet ervaring mee opgedaan hebben? Zowel de fiscaal juridische kant als hoe opdrachtgevers hier naar kijken, hoor ik graag wat meer over.
Het klinkt mij een beetje als een gekunstelde oplossing in de oren maar als het juridisch houdbaar is valt het te overwegen.
Ik ben ook al sinds oktober aan het wachten tot de opdrachten weer bijtrekken. En kan het nog anderhalf jaar aankijken, maar het begint me nu wel te irriteren dat alle RPA opdrachten niet voor ZZP zijn toegestaan.

Ik heb nog niet van DUBV gehoord, dus ben wel benieuwd hoe dat nu exact werkt.

• proatjeboksem
Voor mij blijkt het lastig om nog verder te gaan als ZZP'er. In mijn branche waarbij ik veel werk voor de overheid zijn bijna alle opdrachten inmiddels zo ingestoken dat ZZP'ers bij voorbaat uitgesloten worden.
Ja, dat is nu echt al een kwestie van wie het eerst met de ogen knippert.
Ik ben wel benieuwd of diezelfde overheden nu ook moeite hebben om personeel te vinden.

Zo'n declarabele uren constructie lijkt me trouwens helemaal niks.
Jij de lasten, anderen de lusten, zoals ik het begrijp.

Succes met solliciteren iig, ik hoop dat je iets van je gading vindt.

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 20:54
Ik zit nu dit topic door te pluizen, wat speelt dat DBA gedoe al lang hier zeg. In 2016 is er in dit topic enorm veel over gesproken en zie het onvermogen van minister kWiebus weer terugkomen.

• jesselhh
Shinji schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:17:
[...]

Afhankelijk van wat je doet kan je toch ook twee opdrachtgevers in totaal andere sector hebben die geen concurrenten van elkaar zijn?

Als je werk niet direct gerelateerd is aan de core business en het overlegd zou het geen probleem hoeven zijn.

Als je bij twee fietsenmakers fietsen gaat ontwerpen lijkt me lastig, als je bij beide het netwerk beheerd is denk ik geen probleem.
Waarom zou je niet bij twee fietsenmakers fietsen kunnen ontwerpen? Als de fietsen die jij ontwerpt akkoord zijn voor de opdrachtgever is het toch prima, dat je dat voor zijn concurrent ook doet maakt toch niet uit? (tenzij je exact dezelfde fiets ontwerpt natuurlijk, vandaar dat ik op contract zet dit niet te doen)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
Ik woon in den haag en als ik een opdracht zoek vind ik enorm veel overheids opdrachten. Opzich natuurlijk niet zo gek, maar ik zou het ook leuk vinden om weer eens een nieuwe opdracht buiten de overheid te doen. Die komen wel voor bij maar is minimaal. Weet iemand (in mijn regio) waar je opdrachten bij meer commerciële bedrijven kan vinden?

• Shinji
jesselhh schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Waarom zou je niet bij twee fietsenmakers fietsen kunnen ontwerpen? Als de fietsen die jij ontwerpt akkoord zijn voor de opdrachtgever is het toch prima, dat je dat voor zijn concurrent ook doet maakt toch niet uit? (tenzij je exact dezelfde fiets ontwerpt natuurlijk, vandaar dat ik op contract zet dit niet te doen)
Fietsenmaker bedoel ik dan overigens niet die op de hoek maar bij een Gazelle / Giant ofzo.

Maar ook dan kan het maar dan zou ik het wel bespreken.

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-11 14:53
jongetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:47:
Ik woon in den haag en als ik een opdracht zoek vind ik enorm veel overheids opdrachten. Opzich natuurlijk niet zo gek, maar ik zou het ook leuk vinden om weer eens een nieuwe opdracht buiten de overheid te doen. Die komen wel voor bij maar is minimaal. Weet iemand (in mijn regio) waar je opdrachten bij meer commerciële bedrijven kan vinden?
Waar heb je zelf al gekeken? Hoe heb je zelf een opdracht proberen te vinden?
Beetje meer context is wel makkelijk en toont ook ondernemerschap: zelf zorgen voor je brood.

Als je duidelijker aangeeft waar je al wel gekeken hebt en onderzocht hebt, maar niet verder komt, dan kunnen we misschien verder helpen, maar denk niet dat iemand je hier bij het handje wil meenemen en jouw werk gaat doen..

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:35
@Neal Meer de site van Between, Hero, 7stars, Headfirst, ormer, stone, caesar etc.

Ik heb altijd opdrachten gehad afgelopen 10jaar maar zie gewoon weinig buiten de overheid.

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 22:35

Zit in hetzelfde schuitje. Heb onderhand op 30 opdrachten gereageerd, en geen 1 heeft ook maar een gesprek opgeleverd. Dit is vanaf half december tot nu. Voelt alsof het geen enkele zin en wordt er wat depri van.
Daarnaast op 2 vaste functies gereageerd en bij beiden op gesprek. Een daarvan bijna geworden. Geeft wel de verschillen aan. Reageer overigens alleen op loondienst met een relatief goede payrange

Het is mooi geweest. Misschien over 2 jaar weer terug naar zzp. We zullen zien

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:48
zwaanenberg schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Zit in hetzelfde schuitje. Heb onderhand op 30 opdrachten gereageerd, en geen 1 heeft ook maar een gesprek opgeleverd. Dit is vanaf half december tot nu. Voelt alsof het geen enkele zin en wordt er wat depri van.
Daarnaast op 2 vaste functies gereageerd en bij beiden op gesprek. Een daarvan bijna geworden. Geeft wel de verschillen aan. Reageer overigens alleen op loondienst met een relatief goede payrange

Het is mooi geweest. Misschien over 2 jaar weer terug naar zzp. We zullen zien
In welk vakgebied werk jij als ik vragen mag? Het valt mij vooral op dat er in het algemeen veel minder opdrachten zijn zoals te lezen in diverse rapporten. Daarnaast doen de tarieven vrij weinig en zijn in sommige gevallen zelfs lager geworden, zeker als je corrigeert voor inflatie

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:40
mrbones92 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:45:
[...]

In welk vakgebied werk jij als ik vragen mag? Het valt mij vooral op dat er in het algemeen veel minder opdrachten zijn zoals te lezen in diverse rapporten. Daarnaast doen de tarieven vrij weinig en zijn in sommige gevallen zelfs lager geworden, zeker als je corrigeert voor inflatie
In de IT (software engineer, architect en product owner/business analist achtige rollen) merkte ik de afgelopen tijd dat er voornamelijk 30 kandidaten tegelijk op een enkele opdracht waar zzp nog wel is toegestaan azen. Misschien zijn er minder totale opdrachten, maar zie wel flink meer mogelijkheden voor niet zzp.

Het helpt niet mee dat recruiters dan enkel nog jaren ervaring met een bepaalde techniek of omgeving optellen en verder helemaal niet meer naar andere relevante zaken in een CV kijken die voor een opdrachtgever mogelijk van grote meerwaarde zouden zijn.

Via netwerk heb ik recent gelukkig nog wel een opdracht binnengehaald. Waar de opdrachtgever juist enorm waarde hechtte aan een wat gevarieerder CV ipv 30 jaar vastgeroeste ervaring op een specifieke rol.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ANWB zit daar ook, leuke omgeving maar als vereniging van een groot deel van Nederlanders wel erg overheidachtig.

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:39
Yankovic schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 18:19:
[...]

In de IT (software engineer, architect en product owner/business analist achtige rollen) merkte ik de afgelopen tijd dat er voornamelijk 30 kandidaten tegelijk op een enkele opdracht waar zzp nog wel is toegestaan azen. Misschien zijn er minder totale opdrachten, maar zie wel flink meer mogelijkheden voor niet zzp.

Het helpt niet mee dat recruiters dan enkel nog jaren ervaring met een bepaalde techniek of omgeving optellen en verder helemaal niet meer naar andere relevante zaken in een CV kijken die voor een opdrachtgever mogelijk van grote meerwaarde zouden zijn.

Via netwerk heb ik recent gelukkig nog wel een opdracht binnengehaald. Waar de opdrachtgever juist enorm waarde hechtte aan een wat gevarieerder CV ipv 30 jaar vastgeroeste ervaring op een specifieke rol.
Ik krijg wekelijks nog enkele recruiters aan de lijn die op zoek zijn naar ZZP-ers. Voor ICT development klussen. Ben zelf nog niet op zoek, maar de markt is nog niet dood, zo lijkt het.

Ook op LinkedIn is de discussie al lang gaande over Wet DBA. Ben benieuwd hoe het over een paar maanden is. Ze kunnen nooit alle functies invullen op loondienst.
Ben ook wel benieuwd hoe gemotiveerd al die ZZPers zijn die noodgedwongen weer in loondienst gaan.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008

sebasd

loopt op espresso

Ik heb ook juist het idee dat het weer een beetje aantrekt in mijn vakgebied (testautomatisering).

Vandaag alweer twee verschillende opdrachten in mijn LinkedIn DM en gisteren ook al een bellende recruiter.

Ook op freelance.nl zie ik weer wat meer opdrachten voorbij komen.

Zelf niet geïnteresseerd want ik neem geen fulltime opdrachten meer aan, maar wel goed om te zien op zich.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:57
Hier ook weer meerdere aanvragen per week via LI, email of telefoon. Wel merk ik dat het tarief van deze aanvragen beduidend lager liggen dan pakweg 9 maanden geleden. Bijvoorbeeld aanvraag voor een product owner met zware technische kennis en domein kennis, maar dan met max tarief waarvan je mond open valt zo laag.
Ook aanvragen voor development opdrachten en dat vind ik wel vreemd, want dacht dat vanwege wetDBA juist ook developers het moeilijker hebben met het vinden van nieuwe opdrachten.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:11
gem-p schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:36:
Hier ook weer meerdere aanvragen per week via LI, email of telefoon. Wel merk ik dat het tarief van deze aanvragen beduidend lager liggen dan pakweg 9 maanden geleden. Bijvoorbeeld aanvraag voor een product owner met zware technische kennis en domein kennis, maar dan met max tarief waarvan je mond open valt zo laag.
Ook aanvragen voor development opdrachten en dat vind ik wel vreemd, want dacht dat vanwege wetDBA juist ook developers het moeilijker hebben met het vinden van nieuwe opdrachten.
Hoop aanvragen zijn warme stoelen en lokkertjes om je toch een dienstverband aan te smeren.

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:57
com2,1ghz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Hoop aanvragen zijn warme stoelen en lokkertjes om je toch een dienstverband aan te smeren.
Lijkt mij niet dat een NL recruiter mij opbelt voor een warme stoel. Maar toen ik mijn gewenste tarief zei werd het gesprek ineens heel kort :)

• Eliaz
  • Laatst online: 10-11 22:21
De commerciële bedrijven gebruiken over het algemeen geen "portalen" omdat ze geen aanbestedingsplicht hebben. Gros van de inhuur gaat via-via waarbij je soms "preferred suppliers" tegenkomt voor het overzicht (zodat eindklant één billing partij heeft i.p.v. tientallen eenmanszaken). Voor het MKB en daarboven is je eigen initiatief & netwerk een stuk belangrijker.

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-11 22:35
[...]

Data science/bi/ data analist.
Moet er wel bij zeggen dat van die 30 laten we zeggen 10 echt geschikt waren, en 20 minder. Maar het geeft imo wel aan dat het lastig is. Nu moet ik ook zeggen dat ik niet een ‘super-profiel’ heb, maar laten we het houden op gemiddeld. Wat ik nu denk dat er gaande is is dat de bovenste 25% eigenlijk niets merkt, de 2 kwadranten daaronder het erg lastig hebben en de onderste 25% sowieso af gaat vallen. En of dat allemaal terecht is, of niet, is een andere kwestie. Maar mijn gevoel zegt me dat dat de realiteit is waarmee we dealen nu

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
Ja, ik merk ook dat er nog wel opdrachten zijn, maar de concurrentie is gewoon veel hoger. Binnen een dag of twee 20 reacties, en veel minder vaak wordt ik doorgestuurd. Eerst kon ik het nog wel proberen bij opdrachten met een 80% match, maar dat is nu niet meer te doen.

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
[...]

Ik werk niet in de ICT maar in de ruimtelijke hoek voor de overheid. Dat betekent dat er veel afstemming en overleg nodig is in de opdrachten en dat is vermoed ik de belangrijkste reden waarom ZZP'er uitgesloten worden (icm inbedding). Inmiddels is 95% van de opdrachten waar ik normaal op zou reageren uitgesloten voor ZZP'ers. Het is nog te vroeg om de effecten te zien maar ik vermoed dat het vooral via detacheringsbureaus gaat lopen wat betekent dat de overheid uiteindelijk duurder uit is. Ik zie ook niet heel veel extra vacatures in loondienst terwijl de tekorten in de branche al jaren enorm zijn.

Wat mij ook op valt is dat een flink aantal overheidsinstellingen opdrachten uit zet voor tarieven die niet marktconform zijn en dat er veel herhaalde oproepen zijn. Dus er is iets aan het bewegen in de markt maar hoe dat uit gaat pakken, krijg ik de vinger nog niet achter.

[ Voor 4% gewijzigd door Afas op 12-03-2025 09:28 ]

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:40
Afas schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Ik werk niet in de ICT maar in de ruimtelijke hoek voor de overheid. Dat betekent dat er veel afstemming en overleg nodig is in de opdrachten en dat is vermoed ik de belangrijkste reden waarom ZZP'er uitgesloten worden (icm inbedding). Inmiddels is 95% van de opdrachten waar ik normaal op zou reageren uitgesloten voor ZZP'ers. Het is nog te vroeg om de effecten te zien maar ik vermoed dat het vooral via detacheringsbureaus gaat lopen wat betekent dat de overheid uiteindelijk duurder uit is. Ik zie ook niet heel veel extra vacatures in loondienst terwijl de tekorten in de branche al jaren enorm zijn.

Wat mij ook op valt is dat een flink aantal overheidsinstellingen opdrachten uit zet voor tarieven die niet marktconform zijn en dat er veel herhaalde oproepen zijn. Dus er is iets aan het bewegen in de markt maar hoe dat uit gaat pakken, krijg ik de vinger nog niet achter.
Hier ervaar ik precies hetzelfde, maar dan in het Sociale domein. Door alle onduidelijkheid wordt er bij elke opdracht (in gevallen ook terecht) aangegeven dat ZZP-ers uitgesloten zijn. Ik hou van afwisseling en korte opdrachten met een duidelijk resultaat, alleen zelfs bij die opdrachten durven ze het niet meer aan. Optie is dan om voor een detacheerder te kiezen, maar die pakt een groot gedeelte van mij en van de opdrachtgever. :( . Een overheid moet ten alle tijden transparant en voorspelbaar zijn. Door het ontbreken van dit laatste ligt alles gewoon overhoop.

• proatjeboksem
Wadam schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:46:
[...]

Ik hou van afwisseling en korte opdrachten met een duidelijk resultaat, alleen zelfs bij die opdrachten durven ze het niet meer aan.
Het zou wel mooi zijn als het rijk zoiets zou oppakken met een soort banenpool oid.
In vaste dienst bij de overheid, maar wel de vrijheid om eens wat anders op te pakken.

Maar dat zal weer wel niet mogen van een aanbestedingswet oid.

• Liegebeest
  • Laatst online: 08:30
In goed nieuws:
  • Vorige week een goed gesprek gehad met een potentiële klant voor een paar dagen per week, voor na Juni.
  • Daarnet een contract getekend voor een leuke klus voor "er bij": een paar uur in de maand inhoud voor cursussen en examens opstellen en corrigeren.
  • Als side-hussle in dezelfde BV nu ook wat levering van cursusmaterialen. Dit brengt eigenlijk geen winst, maar staat in elk geval goed op het checklijstje "doe je wel verschillende klanten/projecten?".

Liege, liege, liegebeest!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:40
proatjeboksem schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Het zou wel mooi zijn als het rijk zoiets zou oppakken met een soort banenpool oid.
In vaste dienst bij de overheid, maar wel de vrijheid om eens wat anders op te pakken.

Maar dat zal weer wel niet mogen van een aanbestedingswet oid.
Sommige overheidsorganisaties hebben wel iets dergelijks. Bijvoorbeeld het interim bureau van gemeente Almere: https://www.werkenbijalme...gen/interim-bureau-almere. Van wat ik begrijp veel wisselende projecten. Maar dat is dan wel weer alleen binnen die gemeente/regio en niet de hele overheid

• Liegebeest
proatjeboksem schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Het Ministerie van JenV heeft dat: dat je een deel van je tijd in een andere afdeling of een ander onderdeel van het ministerie aan de slag kan om worstelende teams te helpen met hun werk.

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51
Is er hier iemand bekend met Stichting Netwerk Overheid en Ondernemers? Ze hebben mij een tijd geleden een mail gestuurd. Ze zouden ondernemers en overheid met elkaar in contact brengen aan de hand van concrete vragen uit de overheid.

Hun website is afdeling1.nl

intergalactic.fm

• Liegebeest
yrew schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:05:
Is er hier iemand bekend met Stichting Netwerk Overheid en Ondernemers? Ze hebben mij een tijd geleden een mail gestuurd. Ze zouden ondernemers en overheid met elkaar in contact brengen aan de hand van concrete vragen uit de overheid.

Hun website is afdeling1.nl
code:
1
Stichting Netwerk Overheid en Ondernemers

Google hits: 0

code:
1
Netwerk Overheid en Ondernemers

Google hits: 2, beiden van de website die je zelf noemt.

Ik heb zo mijn twijfels.

Op hun site:
Al sinds 2002 wordt elk jaar een flink aantal malen publiek-privaat brancheoverleg georganiseerd en worden marktconsultaties gehouden
SIDN.nl/whois: domeinregistratie Augustus 2024.

Dus of het is een ouwebokkenclub die nooit wat met het Internet hadden, of ze zijn zwaar aan het herorganiseren, of...

EDIT:

Kijk aan, een hint! Op één van de pagina's verwijzen ze nog naar "secretariaat@overheid-bedrijf.nl". Eens zien wat dat is.

Interessant genoeg is dat domein voor het eerst in 2019 geregistreerd, voor het laatst in 2023 gewijzigd, maar archive.org heeft er nul pagina's van in de history. Nul.

[ Voor 35% gewijzigd door Liegebeest op 12-03-2025 15:34 ]

• yrew
Ja ik heb ook zo mijn twijfels. Temeer omdat er tijdens een een teams meeting met geen woord over een eenmalige bijdrage gesproken werd en deze nu wel verlangd wordt.

Edit

Via overheid-bedrijf.nl kom ik ook uit op https://samenwerkendnederland.nl/

En ook bij Next Buzz bv. Alles uit Amersfoort

[ Voor 28% gewijzigd door yrew op 12-03-2025 15:34 ]

intergalactic.fm

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Klinkt behoorlijk vaag allemaal, maar via de whois/dns kom ik uit op samenwerkendnederland.nl

• Liegebeest
Dus samenwerkendnederland.nl -> overheid-bedrijf.nl -> afdeling1.nl ...

En alleen op de eerste staat iets van adresgegevens of echte informatie over een partij er achter.

Op afdeling1.nl noemen ze zichzelf ook nog "Stichting WEB". Maar over geen van die stichtingen vind ik op KvK echt iets relevants. Sus AF, no cap.

• yrew
Ik zou zijn geselecteerd nadat ze me via google gevonden hadden. Samen met twee advocaten, een administratie kantoor en wat ontwikkelaars, heb ik een kennismakingsgesprek gehad. Dat was een soort van intake van hun kant. Als ze daarna dachten dat ik een match zou zijn dan konden we verder.

Die match is er en nu willen ze verder.
We waren alvast aan de slag gegaan, om te beginnen met de voor jou relevante gemeentelijke en andere functionarissen en gebruikmakend van jouw expertise en inbreng.

Aangezien we de volgende stappen kunnen zetten, verneem je binnenkort van ons. Want een eerste functionaris van een gemeente verwacht al contact en/of (vervolg)overleg. Daarom ontvang je binnenkort de eenmalige bijdragedeclaratie.

Nadat je de eenmalige bijdrage hebt voldaan:

Brengen wij jou voortaan met alle functionarissen (waaronder om te beginnen deze eerste functionaris) in contact, telkens als zij behoefte hebben aan contact en/of (vervolg)overleg over vragen en problemen op je expertisegebied. Wij doen dat door het uitwisselen van mailadressen en/of door het leggen van contact via een besloten LinkedIn-groep.

Houden we je op de hoogte wanneer onze eerstvolgende overlegbijeenkomst met gemeentelijke ambtenaren zal zijn, waar wijzelf jou kunnen gaan inhuren als kennispartner, gedurende 2 uren en op basis van je uurtarief ex BTW.
Net als jullie ben ik argwanend. Maar toch ook nieuwsgierig naar wat dit precies is.

intergalactic.fm

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57
@yrew klinkt als een klassieke scam. Waarom zou jij ze nu betalen om later door hen betaald te worden?

• yrew
Ja, tijdens de aanloop is er nooit gesproken over die bijdrage. Ze zouden door de gemeentes gefinancierd worden.

intergalactic.fm

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:52
yrew schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:44:
Ik zou zijn geselecteerd nadat ze me via google gevonden hadden. Samen met twee advocaten, een administratie kantoor en wat ontwikkelaars, heb ik een kennismakingsgesprek gehad. Dat was een soort van intake van hun kant. Als ze daarna dachten dat ik een match zou zijn dan konden we verder.

Die match is er en nu willen ze verder.

[...]

Net als jullie ben ik argwanend. Maar toch ook nieuwsgierig naar wat dit precies is.
Advocaten? Wat is dit voor gebeuren. Kan je die advocaten natrekken? Hoeveel is die bijdrage die moet betalen?

• yrew
Het idee is dat gemeentes behoefte hebben aan allerlei expertises. Deze advocaten, ik kan me.de namen helaas niet herinneren, deden beide iets op het gebied van Omgevingswet gerelateerde zaken. De bijdrage is 235 euro geloof ik.

intergalactic.fm

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
Leftblank schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:46:
@yrew klinkt als een klassieke scam. Waarom zou jij ze nu betalen om later door hen betaald te worden?
Precies dit ja. Voor deze organisatie zou een commissie op het uurtarief veel lucratiever moeten zijn dan een eenmalige bijdrage per deelnemer. Dus alleen al op basis van het business model lijkt me dit op zijn minst een dubieuze club, of misschien wel gewoon een scam...

De website is voor mij ook al een red flag eigenlijk. Er staat helemaal niks concreets op. Nog niet eens een foto van een van hun zogenaamde bijeenkomsten...

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-11 15:59
Uit het privacyreglement op die site: "Het Netwerk Overheid en Ondernemers is een merknaam van de stichting WEB."

Daarop zoeken levert vervolgens o.a. deze: Pas op voor stichting PubliekPrivaat en Platform Overheid en Markt – PO/VO, "[..] onder andere schoolbesturen en gemeenten uitnodigt voor digitale bijeenkomsten, zonder dat deze stichting vooraf duidelijk maakt welke kosten daaraan verbonden zijn.". De verborgen kosten werken dus blijkbaar twee kanten op.

• yrew
Ha! Bedankt voor de reacties allemaal. Dit bevestigt wel mijn vermoedens. Ik ga dit netjes afkappen.

intergalactic.fm

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:48
Wat is een normaal gemiddelde uurtarief voor een developer? Als ik dat vragen mag?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:51:
Wat is een normaal gemiddelde uurtarief voor een developer? Als ik dat vragen mag?
€40-500/uur.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• jesselhh
Haha ik wilde ook zoiets reageren, denk dat je hier een goede range te pakken hebt.

• Liegebeest
praseodymium schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:36:
Uit het privacyreglement op die site: "Het Netwerk Overheid en Ondernemers is een merknaam van de stichting WEB."
Die "stichting WEB" was ik ook tegengekomen, maar kon ze niet vinden in het KvK register. Ook opmerkelijk.

Het is een web (ha!) van vier namen/organisaties. Op zijn minst.

EDIT:
Zes... PubliekPrivaat en BrancheCentrum ook nog. Nu pretendeert die ene SNL dat zij secretariaat functies doen voor tig andere organisaties, maar niets sluit uit dat het gewoon dezelfde knakkers zijn.

Leuk dat die VOSABB citaten aanhalen, over ene Frank-zonder-achternaam. Nou, daar is ie hoor, met z'n exclusieve besloten LinkedIn groep -> https://www.linkedin.com/groups/12110748/

[ Voor 31% gewijzigd door Liegebeest op 12-03-2025 18:16 ]

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11 20:34
Ik wil nog wel zo ver gaan als €45-180, tenminste als het over freelance in Nederland gaat.

Veel nauwkeuriger krijg je het niet.
Dat hangt veel te veel af van opleidings en ervaringsniveau, regio, opdrachtgever, branche, niche, etc.
Bovendien ook een groot verschil tussen vraagprijs en werkelijke prijs, en of er nog een recruiter tussen zit.

(PS. ik zou ook niet midden in die range gaan zitten, de bulk zit denk ik zo tussen 75 en 100. Een PHP student misschien 45, en een senior architect in fintech 180)

• Bender
  • Laatst online: 12-11 14:48
pkuppens schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Een concurrentie- of relatie-beding voor ZZP'ers is not done
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Als je freelancer SEO specialist bent en je bent bezig om voor hypotheek.nl om op 1 te komen.
Kun je niet bij Hypotheeker.nl aan de slag gaat om voor hun de nummer 1 positie te halen...

• Crazy D

Crazy D

Bender schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Als je freelancer SEO specialist bent en je bent bezig om voor hypotheek.nl om op 1 te komen.
Kun je niet bij Hypotheeker.nl aan de slag gaat om voor hun de nummer 1 positie te halen...
Als er in de afspraken/overeenkomst niet is afgesproken dat dat niet mag, mag dat gewoon. Of dat slim is om te doen is een 2e. En als je met hypotheek.nl overeenkomt dat je niet bij concurrenten aan de slag mag binnen x maanden na eindigen van de opdracht, is dat natuurlijk jouw keuze of je wilt tekenen of niet.

Exact expert nodig?

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:18
Bender schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Als je contractueel bij beide belooft de #1 te halen dan kan dat niet. Maar je bent natuurlijk sowieso gek om zo'n resultaat contractueel te beloven.

Als je gewoon aan beide SEO-diensten aanbiedt, zie ik geen probleem. Behalve als dat expliciet afgesproken is.

• KillaZ
Iemand hier meerdere auto's op de zaak? (@FiXeR.nl misschien?)
Ik heb een discussie met mijn boekhouder, die wil de loonheffing niet interpreteren zoals ik het doe.

Volgens 23.3.12 kun je namelijk, indien er meerdere auto's op de zaak staan gaan wegstrepen op het moment dat er prive een auto in bezit is die "net zo geschikt zou zijn als 1 van de ter beschikking gestelde auto's".

Ik heb nu dus een YT Volvo en een circuit/klus bus van nihile waarde, maar ik ga over die bus geen bijtelling betalen als het niet hoeft. Er is namelijk ook gewoon een vrij recente Audi station die ik prive (graag) rijd.

Mijn boekhouder twijfelt aan die stelling en komt met "ja maar in de praktijk.....".

Nee, ik wil geen bijtelling betalen, dat is de praktijk. Zelfs al is het maar 25 euro :+

K to the KillaZ

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

@KillaZ bij een bestelauto kun je ervoor kiezen een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik in te dienen.

Voordeel: Geen bijtelling en geen administratie.
Nadeel: 0km privé :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• KillaZ
Destruction schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:14:
@KillaZ bij een bestelauto kun je ervoor kiezen een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik in te dienen.

Voordeel: Geen bijtelling en geen administratie.
Nadeel: 0km privé :+
Ja dat is geen optie als ik door een ANPR op zondagavond rond Assen wordt gefotografeerd. :+

K to the KillaZ

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

KillaZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:15:
[...]

Ja dat is geen optie als ik door een ANPR op zondagavond rond Assen wordt gefotografeerd. :+
Offerte? :+

Ff serieus. Die bus is natuurlijk ook een YT neem ik aan, dan stelt de bijtelling waarschijnlijk niks voor en dan is dat wel de goedkoopste makkelijke weg denk ik. Maar 2 keer betalen is ook wat jammer uiteraard...

Dit is natuurlijk niet echt de plek ervoor maar wat voor Volvo is dat dan?

Een andere optie is die bus verbouwen tot camper en naar privé halen. In jouw geval met een BV kan dat vrij gemakkelijk. Of beter andersom, eerst vanuit je BV aan jezelf verkopen tegen marktwaarde en dan verbouwen. De waarde is nu lager immers.

[ Voor 58% gewijzigd door Destruction op 13-03-2025 14:39 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
KillaZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:07:
Ik heb een discussie met mijn boekhouder, die wil de loonheffing niet interpreteren zoals ik het doe.

Volgens 23.3.12 kun je namelijk, indien er meerdere auto's op de zaak staan gaan wegstrepen op het moment dat er prive een auto in bezit is die "net zo geschikt zou zijn als 1 van de ter beschikking gestelde auto's".

Ik heb nu dus een YT Volvo en een circuit/klus bus van nihile waarde, maar ik ga over die bus geen bijtelling betalen als het niet hoeft. Er is namelijk ook gewoon een vrij recente Audi station die ik prive (graag) rijd.

Mijn boekhouder twijfelt aan die stelling en komt met "ja maar in de praktijk.....".

Nee, ik wil geen bijtelling betalen, dat is de praktijk. Zelfs al is het maar 25 euro :+
Helaas, sorry. Alleen 1 auto en meerdere motoren. (Lang leve 0% bijtelling op motoren) :+ .

Ik weet wel dat de regels veranderd zijn, voorheen was het altijd dat je bijtelling moest betalen over de auto met de hoogste cataloguswaarde. Nu is dat de auto met de hoogste bijtelling.

Eerste link op google: https://www.jongbloed-fis...bijtelling_meerdere_auto/

• KillaZ
Destruction schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:33:
[...]

Offerte? :+

Ff serieus. Die bus is natuurlijk ook een YT neem ik aan, dan stelt de bijtelling waarschijnlijk niks voor en dan is dat wel de goedkoopste makkelijke weg denk ik. Maar 2 keer betalen is ook wat jammer uiteraard...

Dit is natuurlijk niet echt de plek ervoor maar wat voor Volvo is dat dan?

Een andere optie is die bus verbouwen tot camper en naar privé halen. In jouw geval met een BV kan dat vrij gemakkelijk. Of beter andersom, eerst vanuit je BV aan jezelf verkopen tegen marktwaarde en dan verbouwen. De waarde is nu lager immers.
Haha ja zou kunnen voor een Offerte. >:)

Het gaat om tientjes werk, maar dan nog die bus zal misschien 2k km per jaar rijden, het is zonde als ik betaal voor iets wat volgens de eigen BD regels niet hoeft.
FiXeR.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:37:
[...]

Helaas, sorry. Alleen 1 auto en meerdere motoren. (Lang leve 0% bijtelling op motoren) :+ .

Ik weet wel dat de regels veranderd zijn, voorheen was het altijd dat je bijtelling moest betalen over de auto met de hoogste cataloguswaarde. Nu is dat de auto met de hoogste bijtelling.

Ja die hit op google had ik ook al gevonden, zelfs de passage in de handboek Loonheffingen. 8)
Helaas kon de 1e lijn bij de BD mij niet helpen en was de wachtrij voor de "specialisme Loonheffingen" te lang, dus bel Maandag wel weer terug.

To be continued. :P

K to the KillaZ

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:48
KillaZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:45:
[...]
Haha ja zou kunnen voor een Offerte. >:)

Het gaat om tientjes werk, maar dan nog die bus zal misschien 2k km per jaar rijden, het is zonde als ik betaal voor iets wat volgens de eigen BD regels niet hoeft.
Als de bus vaak langer dan een maand stil staat zou je hem wellicht kunnen schorsen? Geen wegenbelasting, optioneel geen verzekering en hij staat niet tot je beschikking dus lijkt me ook geen bijtelling en correctie privé btw over die periode. Moet ie wel op privé terrein geparkeerd staan. Ligt een beetje aan je frequentie of dat de moeite is.

Toen ik nog leaste deed ik dit ook als ik langer dan 30 dagen op vakantie ging, dan werd de auto ook daadwerkelijk opgehaald door zo'n student chauffeur 😛

• KillaZ
HeldereM schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:01:
[...]

Als de bus vaak langer dan een maand stil staat zou je hem wellicht kunnen schorsen? Geen wegenbelasting, optioneel geen verzekering en hij staat niet tot je beschikking dus lijkt me ook geen bijtelling en correctie privé btw over die periode. Moet ie wel op privé terrein geparkeerd staan. Ligt een beetje aan je frequentie of dat de moeite is.

Toen ik nog leaste deed ik dit ook als ik langer dan 30 dagen op vakantie ging, dan werd de auto ook daadwerkelijk opgehaald door zo'n student chauffeur 😛
Correctie BTW heb ik sowieso niet op de auto's (maar dat is een andere discussie). Schorsen kan idd alleen als hij op eigen terrein staat. Ik heb hem juist omdat ik een (inklapbare) aanhanger niet kwijt kon :)

K to the KillaZ

• Crazy D

Crazy D

KillaZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:07:

Wie zeiden er ook alweer een tijdje terug dat je als zelfstandige helemaal niet zo veel voordeeltjes hebt? :+

Een prive station is niet gelijkwaardig aan een bus natuurlijk, dus wat mij betreft gaat die regel sowieso niet op. Voor je YT wellicht wel, maar dan gaat het ook afhankelijk zijn van hoeveel rijbewijzen en hoeveel auto's er in je woonsituatie zijn. Als je met z'n 4'en woont met allemaal rijbewijs, is 1 prive auto leuk maar niet voldoende...

Overigens vind ik het een hele rare regel, het zou een perfecte manier zijn om een el cheapo autootje prive op naam te hebben, en een hele dikke bak zakelijk zonder bijtelling, want met beiden kun je van A naar B.

Exact expert nodig?

• KillaZ
Crazy D schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:10:
[...]

Wie zeiden er ook alweer een tijdje terug dat je als zelfstandige helemaal niet zo veel voordeeltjes hebt? :+

Een prive station is niet gelijkwaardig aan een bus natuurlijk, dus wat mij betreft gaat die regel sowieso niet op. Voor je YT wellicht wel, maar dan gaat het ook afhankelijk zijn van hoeveel rijbewijzen en hoeveel auto's er in je woonsituatie zijn. Als je met z'n 4'en woont met allemaal rijbewijs, is 1 prive auto leuk maar niet voldoende...

Overigens vind ik het een hele rare regel, het zou een perfecte manier zijn om een el cheapo autootje prive op naam te hebben, en een hele dikke bak zakelijk zonder bijtelling, want met beiden kun je van A naar B.
Dat laatste geldt niet volgens de passage in de loonheffing ;) Het gaat in de vergelijking om "gelijkwaardige" auto's.

Hoe dan ook, ik vind het interessant genoeg om eens te bellen met ze. :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

K to the KillaZ

• Bender
Crazy D schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:34:
[...]

Als er in de afspraken/overeenkomst niet is afgesproken dat dat niet mag, mag dat gewoon. Of dat slim is om te doen is een 2e. En als je met hypotheek.nl overeenkomt dat je niet bij concurrenten aan de slag mag binnen x maanden na eindigen van de opdracht, is dat natuurlijk jouw keuze of je wilt tekenen of niet.
Maar hoe kun je dan aan 2 partijen verkopen dat je ze op positie 1 helpt?

• Bender
Skamba schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Als je contractueel bij beide belooft de #1 te halen dan kan dat niet. Maar je bent natuurlijk sowieso gek om zo'n resultaat contractueel te beloven.

Als je gewoon aan beide SEO-diensten aanbiedt, zie ik geen probleem. Behalve als dat expliciet afgesproken is.
Ook al spreek je niet af om op #1 te komen, er wordt van je verwacht je best te doen om ze de beste positie te geven.
Echter kan dat niet, want dat conflicteert direct met je andere klant want dat gaat tenkoste van zijn positie.

Je hebt dus directe belangenverstrengeling.. Want als klantA naar boven gaat, gaat klantB naar beneden (een positie kan immers maar 1x vervuld worden).

• Crazy D

Crazy D

Bender schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:25:
[...]

Maar hoe kun je dan aan 2 partijen verkopen dat je ze op positie 1 helpt?
Houdt je dus druk bezig bij beide klanten :+ Sowieso kun je niet beloven dat je ze op positie 1 zet....

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

KillaZ schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Dat laatste geldt niet volgens de passage in de loonheffing ;) Het gaat in de vergelijking om "gelijkwaardige" auto's.

Hoe dan ook, ik vind het interessant genoeg om eens te bellen met ze. :P

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Exact expert nodig?

• c-nan
  • Laatst online: 22:39
FiXeR.nl schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:37:
[...]

0% klopt wel, maar je moet wel corrigeren naar verbruik, toch?

EU DNS: 86.54.11.100

Pagina: 1 ... 615 ... 652 Laatste