Crazy D schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:42:
[...]
Ik zie niet in hoe je bij iemand die wordt ingehuurd, kunt spreken van een vaste werkplek. Je vaste werkplek is thuis of op je eigen kantoor. En je gaat naar klanten. Het zijn voor jou klanten, dus waarom zou een inspecteur vanuit de lokatie van jouw klant gaan rekenen? En wat als je meerdere klanten per week hebt, heb je opeens meerdere vaste werkplekken?
Woon-werkverkeer valt voor de btw onder privégebruik. Met woon-werkverkeer bedoelen wij het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats. Heeft uw werknemer een arbeidsovereenkomst waarin geen vast werkadres staat? Dan gelden alle reizen van de woon- of verblijfplaats naar een bedrijfsadres van u als woon-werkverkeer.
Het gaat altijd over werknemers..... In het deel dat gaat over aangifte voor ondernemers staat ook een stukje over prive gebruik en BTW, en daar wordt ook weer verwezen naar de pagina waar bovenstaande staat. Maar je bent geen werknemer, je bent eenmanszaak. De "vaste werkplek" _is_ jouw klant, niet jouw lokatie. Ik kan zo snel ook geen uitspraken hierover vinden (wel situaties waarin het gaat dat mensen een dure auto rijden en km registratie bijhouden om helemaal geen bijtelling te betalen).
Als je het tegendeel vind, uiteraard super. Veel mensen hier doen klussen voor langere tijd voor 1 klant, en als 2 dagen op kantoor betekent dat die 2 dagen daarheen reizen als prive km's gelden, kan dat inderdaad gevolgen hebben. Maar ik vind zo snel (tijdens kopje koffie) niets wat dat expliciet zegt.
Ik zie ook niet direct jurisprudentie die het onderbouwt, anders dan het fillibeck arrest (niet van toepassing) en een zaak in Arnhem aangespannen door een organisatie die steevast de correctie niet wilde toepassen omdat zijn werknemers veel thuis werkten.
Helaas is de omschrijving van de
belastingdienst er 1 met ruimte voor interpretatie. Laat dat nou eens een
nadeel zijn voor "ons".
[...] Het heen en weer reizen van de woon- of verblijfplaats naar een vaste werkplaats [..]
Want als jij geen kantoor aan huis hebt, (en dan dus niet je bureau op je zolder maar een kantoor volgens de eisen van de BD) wat is dan je "vaste" werkplek?
Als jij dan 3 dagen in de week op locatie van de klant zit, ben jij bij 40 uur omzet 60% van de tijd op een "vaste" werkplek anders dan je vestigingsadres (lees: je bureau thuis). Ik denk dat daar de crux zit. In mijn geval maakt het niet uit, maar ik zou er in je prive correctie toch wel strikt in zijn.
Een aantal kantoren (Baker Tilly) geven als voorbeeld de bouwvakker die een langere tijd op een project zit, die locatie wordt dan aangemerkt als vaste werkplek.
Zeker bij een inspectie is het voor de inspecteur een koud kunstje om je 0,23 eur/km even er bij te pakken en te kijken welke locatie er vaak uit springt.