Daar is die ZZP-aannemer die nu mijn huis bouwt niet blij mee.
Dat worden een hoop onderling "coaching" facturen naar mijn collega' s.
Ik stem voor!
Weet iemand hoe het zit met zakelijke OV abonnementen en prive gebruik?
Ik lees voornamelijk over voorbeelden waar individuele reizen worden aangevinkt om zakelijk/prive uit elkaar te houden. Maar dat is allemaal op basis van enkele reis vol tarief.
Wat als ik een altijd vrij abonnement zou willen aanschaffen die ik zowel zakelijk als prive gebruik? Kan ik die zakelijk aanschaffen en dan ook prive gebruiken, of moet ik dan alsnog het deel zakelijk vs prive aantonen voor het deel dat aftrekbaar is en welk deel niet?
Op zich hoef ik niet per se van extra voordeel te genieten voor het prive deel. Maar vind het ook zonde om verschillende abonnementen af te sluiten als het samen voordeliger kan op een enkel abonnement.
Ik lees voornamelijk over voorbeelden waar individuele reizen worden aangevinkt om zakelijk/prive uit elkaar te houden. Maar dat is allemaal op basis van enkele reis vol tarief.
Wat als ik een altijd vrij abonnement zou willen aanschaffen die ik zowel zakelijk als prive gebruik? Kan ik die zakelijk aanschaffen en dan ook prive gebruiken, of moet ik dan alsnog het deel zakelijk vs prive aantonen voor het deel dat aftrekbaar is en welk deel niet?
Op zich hoef ik niet per se van extra voordeel te genieten voor het prive deel. Maar vind het ook zonde om verschillende abonnementen af te sluiten als het samen voordeliger kan op een enkel abonnement.
Die heeft nergens last van met particuliere klanten.cka schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:24:
Daar is die ZZP-aannemer die nu mijn huis bouwt niet blij mee.
Ik meen dat die regelgeving vorig jaar simpeler was geworden en bedrijven nu makkelijker privegebruik van OV op zakelijke abonnementen mochten toestaan (zonder rompslomp administratie en bijtelling enzo). Misschien daar even op zoeken.
edit: 1e hit op Google: https://www.ns.nl/zakelij...ies/prive-reizen-onbelast
[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 27-02-2025 16:17 ]
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja alleen dat gaat specifiek over werkgevers en niet zzp'ers. Werkgevers kunnen regeltechnisch gezien ook veel makkelijker belastingvrij een thuiswerkplek aanbieden vanuit de WKR bijvoorbeeld..Hmmbob schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:16:
Ik meen dat die regelgeving vorig jaar simpeler was geworden en bedrijven nu makkelijker privegebruik van OV op zakelijke abonnementen mochten toestaan (zonder rompslomp administratie en bijtelling enzo). Misschien daar even op zoeken.
Je kan in mijnNS aanvinken of het zakelijk of prive is. Dan eens in de zoveel tijd een uitdraai maken en die factureren aan jezelf /opvoeren als kosten met specificatie. Dat is hoe ik het (soms, want vergeet het vaak genoeg) doe.
[ Voor 4% gewijzigd door FitTiv op 27-02-2025 17:36 ]
Ja maar dat gaf ik aan in mijn post. Dit is precies de informatie die ik heb kunnen vinden. Maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin in die rompslomp.FitTiv schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:36:
Je kan in mijnNS aanvinken of het zakelijk of prive is. Dan eens in de zoveel tijd een uitdraai maken en die factureren aan jezelf /opvoeren als kosten met specificatie. Dat is hoe ik het (soms, want vergeet het vaak genoeg) doe.
Ik reis prive ook vaak genoeg met de trein (heb geen auto) dat de combinatie een abonnement als Altijd Vrij wel rechtvaardigt. En bij voorkeur sluit ik die wel zakelijk af of is er een vaste 80/20% verdeelsleutel oid. Dan hoef ik niet met meerdere abonnementen etc. te werken en met de juiste pas in te checken enzo
Het gaat inderdaad niet over eenmanszaken maar wel over ZZPers die als DGA gebruiken kunnen maken van de werkkostenregeling van hun vennootschap. Het gaat zelfs verder dan een OV abonnement dat je privé gebruikt: privéreizen "waarbij de rekening van afzonderlijke reizen rechtstreeks door een extern (vervoers)bedrijf bij de [vennootschap] in rekening wordt gebracht" zijn gericht vrijgesteld.Yankovic schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:50:
[...]
Ja alleen dat gaat specifiek over werkgevers en niet zzp'ers.
Klanten die ook leverancier zijn tellen niet mee en houden voor de grootste klant een omzet/winst/inzet van max 70% erin.com2,1ghz schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:25:
[...]
Dat worden een hoop onderling "coaching" facturen naar mijn collega' s.
Ik stem voor!
Overigens ook eenvoudig door een inspecteur te achterhalen met tot 7 jaar terughalen van de ondernemersaftrek tot gevolg.
Wat een kul. IT-ers die voor <100k loon niet in dienst willen maar 56k loon uit de BV wel prima vinden (want belastingvoordeel). Als dat dan al de gewenste oplossingsrichting is schaf dan DGA regelingen af en misschien als bonus maatregel: verplicht dat 75% (arbitrair gekozen percentage) van de winst uitgekeerd dient te worden als loon of bonus.Deveon schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:07:
Volgens mij is de schifting ontzettend makkelijk te maken door gewoon BVs met rust te laten en bij eenmanszaken een bepaalde minimum hoeveelheid klanten (bijv 10-20) per jaar te vereisen. Via de DGA wetgeving is een vergelijkbaar loon al dicht getimmerd en alle separate ondernemers activiteiten worden via box 2 beloond.
De complexiteit van administratie van een BV en het DGA loon van 56k is een prima start voor een freelancer die financieel zelf zijn boontjes zou moeten kunnen doppen met voldoende ruimte voor pensioen, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Of dat ook voorzien wordt is echter aan de ondernemer. Bijkomend voordeel is dan direct dat al die freelancers niet meer zo maar persoonlijk aansprakelijk zijn.
Uitgaande dat met name de problemen aan de onderkant van de markt verholpen dienen te worden waarbij werkgevers/opdrachtgevers niemand verleiden tot schijnzelfstandigheid door foutieve voorlichting van beloning ten opzichte van risico.
Maar ja.. de overheid houdt niet van simpel..
Winst? Sorry meneer. De werkmaatschappij heeft 100k winst gemaakt, maar de holding niet zoveel. Dus die 75% heb ik gehaald.
Precies, en die zou ik voor mijn eenmanszaak ook zo toepassen (ondanks dat dat niet zo genoemd staat). Ligt "in de geest van de regel" volgens mij. En de kans dat iemand er ooit iets van gaat vinden is ook vrijwel nihil.Aftansert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:58:
[...]
Het gaat inderdaad niet over eenmanszaken maar wel over ZZPers die als DGA gebruiken kunnen maken van de werkkostenregeling van hun vennootschap. Het gaat zelfs verder dan een OV abonnement dat je privé gebruikt: privéreizen "waarbij de rekening van afzonderlijke reizen rechtstreeks door een extern (vervoers)bedrijf bij de [vennootschap] in rekening wordt gebracht" zijn gericht vrijgesteld.
Lekker treinen dus, if you ask me.
Column: vraag je eens af waarom al die zzp’ers niet meer in loondienst willen
https://www.telegraaf.nl/...meer-in-loondienst-willen of via het Internet Archive
https://www.telegraaf.nl/...meer-in-loondienst-willen of via het Internet Archive
[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 28-02-2025 09:44 ]
Volgens mij overschat je het fiscale voordeel na afdragen van vennootschapsbelasting en dividendbelasting. Daarnaast is 56k loon enkel toegestaan wanneer je in vergelijkbaar dienstverband niet meer zou verdienen. Zelf baseer ik mijn DGA loon op CAO’s, misschien moeten ze de managersschaal eens openbreken voor ITers.Vetje schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:49:
[...]
Wat een kul. IT-ers die voor <100k loon niet in dienst willen maar 56k loon uit de BV wel prima vinden (want belastingvoordeel). Als dat dan al de gewenste oplossingsrichting is schaf dan DGA regelingen af en misschien als bonus maatregel: verplicht dat 75% (arbitrair gekozen percentage) van de winst uitgekeerd dient te worden als loon of bonus.
Verder was mijn insteek om te versimpelen en de onderkant van de markt te beschermen. De bovenkant van de markt vind altijd wel een oplossing die vaak de opdrachtgever alleen maar meer geld kost. 100k op een contact voor onbepaalde tijd is nou eenmaal een groot risico wat ze graag afkopen.
Welke CAO's gebruik je voor je vergelijking? Ik ben ook nog op zoek naar goede onderbouwing voor mij DGA salarisDeveon schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:00:
[...]
Zelf baseer ik mijn DGA loon op CAO’s, misschien moeten ze de managersschaal eens openbreken voor ITers.
Voor de liefhebbers:
Op 10 maart is er bij ITgilde HQ in Amstelveen een bijeenkomst over de Wet DBA. Er komen wat sprekers en er is ruimte voor discussie. Daarnaast is het misschien een mooi moment om elkaar te ontmoeten. Inloop om half vijf en loop door de avond in.
Als je belangstelling hebt om erbij te zijn, stuur me een dm, dan breng ik je in contact met de organisator.
Op 10 maart is er bij ITgilde HQ in Amstelveen een bijeenkomst over de Wet DBA. Er komen wat sprekers en er is ruimte voor discussie. Daarnaast is het misschien een mooi moment om elkaar te ontmoeten. Inloop om half vijf en loop door de avond in.
Als je belangstelling hebt om erbij te zijn, stuur me een dm, dan breng ik je in contact met de organisator.
Meh op een maandag aan de andere kant van het land 
Niet echt te doen.
Niet echt te doen.
Lijkt me best interessant, maar Amstelveen op een maandag word me ook te gortig.
Voor de mensen die wel gaan, hoop ik dat die hier inzichten en ideeen willen delen.
Voor de mensen die wel gaan, hoop ik dat die hier inzichten en ideeen willen delen.
Meestal mijn opdrachtgevers maar gezien mijn gebrek aan HBO papiertje of ervaring als leidinggevende kom ik nergens boven schaal 11 uit. Het minimale DGA loon zit dan vaak iets boven het gemiddelde van die schaal.CyberEspresso schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:25:
[...]
Welke CAO's gebruik je voor je vergelijking? Ik ben ook nog op zoek naar goede onderbouwing voor mij DGA salaris
Freelancers kunnen toch zelf de tijd en werkplek bepalenhackerhater schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:57:
Meh op een maandag aan de andere kant van het land
Niet echt te doen.
Vandaag mijn eerste opdracht afgerond na 2 jaar. Mijn klant wilde geen afscheid nemen, maar ik vond het na 2 jaar wel welletjes 
Weekje vakantie en dan beginnen bij nieuwe klant. Hele andere rol.
Tot nu toe zat ik altijd in een groter team van developers, deze rol is in een scale up en is veel meer vliegende keep / integratie / business consultancy ook.
Na 2 jaar vind ik zelfstandig zijn super leuk (ook de negatieve kanten) en wil ik nooit meer anders!
Zin in!
Weekje vakantie en dan beginnen bij nieuwe klant. Hele andere rol.
Tot nu toe zat ik altijd in een groter team van developers, deze rol is in een scale up en is veel meer vliegende keep / integratie / business consultancy ook.
Na 2 jaar vind ik zelfstandig zijn super leuk (ook de negatieve kanten) en wil ik nooit meer anders!
Zin in!
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Dat niemand er iets van zou gaan vinden is een beetje een dooddoener. Op die manier kan je van alles bij elkaar frauderen of 'frauderen'. Deze regel is vooral bedoeld voor de werkgever/werknemer-relatie, en DGAs vallen er toevallig ook onder omdat zij ook de werkkostenregeling kunnen gebruiken. De regel is dus nooit bedoeld voor eenmanszaken, ook niet de geest ervan.Hmmbob schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Precies, en die zou ik voor mijn eenmanszaak ook zo toepassen (ondanks dat dat niet zo genoemd staat). Ligt "in de geest van de regel" volgens mij. En de kans dat iemand er ooit iets van gaat vinden is ook vrijwel nihil.
Had het bericht van Pieter gezien, maar ik zal waarschijnlijk niet komen. Te veel andere sores aan m'n hoofd.RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:46:
Voor de liefhebbers:
Liege, liege, liegebeest!
Behalve dus dat de werkkkostenregeling niet voor eenmanszaken is, en ook niet zo bedoelt is. Dat is frauderen in de hoek van de loonbelasting. Dat is niet meer "oh ik dacht dat dit zo mocht", er is werkelijk niets in het complete loonhandboek dat de indruk kan geven dat je bij een eenmanszaak gebruik mag maken van de werkkkostenregeling (en, persoonlijke mening: belachelijk dat je dit als BV-zonder-personeel-behalve-de-DGA wel mag). "In de geest van de regel" is je _personeel_ bepaalde vergoedingen kunnen geven. Niet jezelf.Hmmbob schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:42:
[...]
Precies, en die zou ik voor mijn eenmanszaak ook zo toepassen (ondanks dat dat niet zo genoemd staat). Ligt "in de geest van de regel" volgens mij. En de kans dat iemand er ooit iets van gaat vinden is ook vrijwel nihil.
Lekker treinen dus, if you ask me.
Exact expert nodig?
Het argument is op zich best te maken dat als deze kosten nadrukkelijk vrijgesteld zijn van de WKR (en dus verder niet belast worden) ze in een eenmanszaak ook gewoon aangemerkt kunnen worden als zakelijk zonder verdere administratie omtrent wel/niet privé-gebruik.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Hoe is dat argument te maken? Het is een regeling voor de werknemer.ralpje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:41:
Het argument is op zich best te maken dat als deze kosten nadrukkelijk vrijgesteld zijn van de WKR (en dus verder niet belast worden) ze in een eenmanszaak ook gewoon aangemerkt kunnen worden als zakelijk zonder verdere administratie omtrent wel/niet privé-gebruik.
Hoef ik als DGA dan ook mijn auto niet meer bij te tellen dan de kosten zijn? Het is geen keuzemenu..ralpje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:41:
Een argument is altijd te maken, maar de regelgeving stelt bepaalde dingen en dat gaat om een soort tegemoetkoming richting werknemers. En dat daar soms een krom verschil bij zit, absoluut waar.ralpje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:41:
Maar, aan de andere kant, als ICT'er kom je er in veel gevallen mee weg om meerdere laptops te kopen. Hop, partner en kind hebben een eigen laptop die je zakelijk kunt aanschaffen (en als je niet fulltime voor 1 klant werkt op de laptop van de klant, nog best kunt verdedigen ook richting de belastingdienst). Of gewoon zelf voor de fun wat hardware waar je op speelt (voor velen hier zal gelden dat ICT-dingen ook in de categorie hobby vallen). Idem voor een 2e telefoon, iPadje. Even los van het voordeel dat je sowieso al hebt doordat je ze zakelijk kunt aanschaffen (geen BTW, verlaagt je omzet dus je winst dus bij een eenmanszaak je bruto inkomen, investeringsaftrek). Ik denk dat je als eenmanszaak al best wel flink wat voordelen hebt waardoor die werkkostenregeling soms wel wat oneerlijk voelt, maar dat nou weer niet helemaal echt is als je het onderaan de streep bekijkt. Maar, ja, het blijft wel krom dat je je degelijke anti-RSI bureau en bureaustoel niet mag opvoeren, terwijl in loondienst je werkgever die wel mag plaatsen.
Als DGA heb heb je dan niet direct het voordeel van kosten maken == bruto salaris lager, maar daar heb je weer het mega grote voordeel dat je 300k kunt omzetten en jezelf 75k uitkeren aan salaris omdat dat nou eenmaal marktconform is. Belastinguitstel door geld in de BV te laten zitten, en daar eventueel wat investeringen mee kunt doen of hypotheek/lening aan jezelf, etc.
Waar voel je je precies benadeelt doordat je nu niet bepaalde kosten 'gewoon kunt boeken' zonder een deel prive aan te merken? Heb je concrete voorbeelden waar je je echt genaaid voelt? Of is het vooral onhandig als je je OV business card deels zakelijk gebruikt dat je dus per rit moet gaan bijhouden of het prive was of niet en dan een administratieve correctie moet doen?
Exact expert nodig?
Voor mij is dit (gelukkig, zou ik haast zeggen) niet van toepassing, maar als je bij privé gebruik van een zakelijke auto bijtelling moet betalen (en een BTW correctie over privé gebruik hebt), waarom zou een vergelijkbare regeling dan niet werken voor een zakelijk OV abonnement?Crazy D schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:18:
[...]
Waar voel je je precies benadeelt doordat je nu niet bepaalde kosten 'gewoon kunt boeken' zonder een deel prive aan te merken? Heb je concrete voorbeelden waar je je echt genaaid voelt? Of is het vooral onhandig als je je OV business card deels zakelijk gebruikt dat je dus per rit moet gaan bijhouden of het prive was of niet en dan een administratieve correctie moet doen?
Again, ik heb er zelf niks mee te maken maar nu ik e.e.a lees over het onderwerp vraag ik het me toch af
En wat ik lees over bepaalde voordelen die een DGA zou hebben, die een ZZP'er niet heeft.. Imo moet het voor beiden hetzelfde zijn, als de ZZP'er iets niet krijgt, dan die DGA ook niet als de BV naast de DGA niemand in dienst heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 01-03-2025 16:41 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Cataloguswaarde van de trein?Destruction schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:39:
[...]
Voor mij is dit (gelukkig, zou ik haast zeggen) niet van toepassing, maar als je bij privé gebruik van een zakelijke auto bijtelling moet betalen (en een BTW correctie over privé gebruik hebt), waarom zou een vergelijkbare regeling dan niet werken voor een zakelijk OV abonnement?
Again, ik heb er zelf niks mee te maken maar nu ik e.e.a lees over het onderwerp vraag ik het me toch afHet gaat niet 1:1 op, dat is duidelijk omdat je geen catalogus danwel dagwaarde hebt bijvoorbeeld.

Tjah, waarom? Je kiest een andere rechtsvorm. Daarbij horen ook andere regels, etc. Wil je dat niet moet je een andere rechtsvorm kiezen. En ZZP is er geen rechtsvorm.En wat ik lees over bepaalde voordelen die een DGA zou hebben, die een ZZP'er niet heeft.. Imo moet het voor beiden hetzelfde zijn, als de ZZP'er iets niet krijgt, dan die DGA ook niet als de BV naast de DGA niemand in dienst heeft.
Exact expert nodig?
Dat is precies waarom ik het heb over een vergelijkbare regeling en ook aangeef dat het niet 1:1 overeen zou kunnen komen
Ik weet wat het verschil is tussen een eenmanszaak (Meneer Flippo handelend onder de naam....) of een BV[...]
Tjah, waarom? Je kiest een andere rechtsvorm. Daarbij horen ook andere regels, etc. Wil je dat niet moet je een andere rechtsvorm kiezen. En ZZP is er geen rechtsvorm.
Het enige dat het omzetten van mijn eenmanszaak naar een BV als "voordeel" zou geven, is dat de bedrijfsauto en de aanhanger dan niet meer op mijn eigen naam staan. Dat is wmb absoluut geen reden om een BV op te gaan zetten. Andere voordelen zie ik in mijn situatie niet dus ik zou niet weten waarom ik een andere rechtsvorm zou moeten nemen
[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 01-03-2025 18:09 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Het is gewoon niet zo heel interessant hoe jij "imo" vindt dat de wet zou moeten werken als de discussie gaat over hoe je de wet moet toepassen. De wetgever is "imo" een andere mening toegedaan.
In de zin "Wil je dat niet moet je een andere rechtsvorm kiezen" wordt "je" gebruikt als onbepaald voornaamwoord. Het gaat dus niet over jou maar over iedereen in het algemeen.Destruction schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:05:
Andere voordelen zie ik in mijn situatie niet dus ik zou niet weten waarom ik een andere rechtsvorm zou moeten nemen
Crazy D heeft het over cataloguswaarde van een trein terwijl ik toch vrij duidelijk aangeef dat je het niet 1:1 kunt vergelijken met een auto vd zaak, maar het me sterk lijkt dat er niet een vergelijkbare regeling zou moeten (of kunnen) zijn om privé gebruik te maken van je zakelijke OV abonnement. We willen OV gebruik toch bemoedigen (ipv autogebruik)? Waarom regelen we dat dan niet?Aftansert schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:45:
[...]
In de zin "Wil je dat niet moet je een andere rechtsvorm kiezen" wordt "je" gebruikt als onbepaald voornaamwoord. Het gaat dus niet over jou maar over iedereen in het algemeen.
Als iemand zo zijn best doet de strekking niet te begrijpen en op basis daarvan dergelijke opmerkingen maakt, dan mag ik die natuurlijk gewoon terug geven. Ik zou toch graag meer inhoudelijke reacties zien hierop ipv verdraaiingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 01-03-2025 18:49 ]
Wat een discussies hier om een systeem dat veel te ingewikkeld gemaakt is… in andere landen is het veel eenvoudiger en is er amper ruimte voor interpretatie. Hopelijk wordt dat ook het geval in Nederland, al die mensen die manieren zoeken om zo weinig mogelijk belasting te betalen terwijl ze heel graag gebruik maken van alle voorzieningen die dankzij belasting mogelijk zijn
Maar zie je je eigen (vast onbedoelde) verdraaiing dan helemaal niet? Dat is juist wat de sarcastische reactie over de cataloguswaarde van een trein uitlokt.Destruction schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:49:
[...]
Ik zou toch graag meer inhoudelijke reacties zien hierop ipv verdraaiingen.
Er is namelijk op dit moment niet een wet of regel om als eenmanszaak privé gebruik te maken van een zakelijk abonnement. Niet ergens in de marge van de wet, gewoon vrij expliciet niet. Vervolgens ga je allemaal vergelijkingen maken met andere regels, wat niet zoveel zin heeft, want dat zijn andere regels die ergens anders over gaan.
Daarna stap je naadloos over naar een heel ander argument, namelijk "We willen OV gebruik toch bemoedigen (ipv autogebruik)? Waarom regelen we dat dan niet?". Ofwel: waarom passen we de regels / wet niet aan.
Natuurlijk kan je de wet of regels aanpassen, maar het is een beetje flauw (en een cliché drogredenering) om te doen of dat equivalent is binnen een discussie over de interpretatie van huidige wet en regelgeving.
I rest my case. Je verdraait mijn post compleet, om mij daar vervolgens op aan te spreken.Aftansert schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:15:
[...]
Maar zie je je eigen (vast onbedoelde) verdraaiing dan helemaal niet? Dat is juist wat de sarcastische reactie over de cataloguswaarde van een trein uitlokt.
Er is namelijk op dit moment niet een wet of regel om als eenmanszaak privé gebruik te maken van een zakelijk abonnement. Niet ergens in de marge van de wet, gewoon vrij expliciet niet. Vervolgens ga je allemaal vergelijkingen maken met andere regels, wat niet zoveel zin heeft, want dat zijn andere regels die ergens anders over gaan.
Daarna stap je naadloos over naar een heel ander argument, namelijk "We willen OV gebruik toch bemoedigen (ipv autogebruik)? Waarom regelen we dat dan niet?". Ofwel: waarom passen we de regels / wet niet aan.
Natuurlijk kan je de wet of regels aanpassen, maar het is een beetje flauw (en een cliché drogredenering) om te doen of dat equivalent is binnen een discussie over de interpretatie van huidige wet en regelgeving.
Ik roep niet om het veranderen van de wet, of het zoeken naar een maas in de wet. Mij zal het een rotzorg zijn of je wel of niet privé gebruik mag maken van een zakelijk OV abonnement, want ik gebruik geen OV. Maar een vraag stellen over dit onderwerp kan blijkbaar niet zonder met verdraaiing van woorden te maken te krijgen. Ik heb mijn posts opnieuw bekeken en het staat er duidelijk genoeg, dus dit is heel duidelijk een geval van heel erg je best doen om niet te begrijpen wat ik bedoel.
Ik laat het hier dan ook bij en wens je succes met het wederom verdraaien van mijn woorden, maar dan weet je bij deze alvast dat ik daar niet meer op zal reageren.
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 01-03-2025 19:30 ]
Geen idee wat jullie allemaal zitten te piepen.
Ik heb voor zakelijk gewoon een losse ov-pas.
en dan doe je prive toch ook een losse ov-pas.
Nee je mag m niet prive gebruiken of je moet die methode doen van hierboven met de ritten selecteren.
(maar waarom zou je dan niet lekker gewoon ene losse pas of met je bankpas inchecken; lijkt mij allemaal gedoe achteraf)..
Of wil je gewoon weten wie prive wel is reist op zn zakelijke pas ? zeg dat dan gewoon..
Nee je mag m niet prive gebruiken of je moet die methode doen van hierboven met de ritten selecteren.
(maar waarom zou je dan niet lekker gewoon ene losse pas of met je bankpas inchecken; lijkt mij allemaal gedoe achteraf)..
Of wil je gewoon weten wie prive wel is reist op zn zakelijke pas ? zeg dat dan gewoon..
[ Voor 12% gewijzigd door 3DDude op 01-03-2025 19:41 ]
Be nice, You Assholes :)
Het komt allemaal van een oorspronkelijke vraag die ik stelde. Ik zal voor een komende opdracht zakelijk veel met het ov gaan reizen, terwijl ik dat prive ook doe. In zzp vorm, dus geen BV/DGA etc.3DDude schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:40:
Geen idee wat jullie allemaal zitten te piepen.
De combinatie zakelijk + prive zou voor mij goedkoper zijn met een Altijd Vrij abonnement. Maar met losse ov kaarten kan dat weer niet uit..
Ik ben eerder geneigd om gewoon prive maar dat abonnement af te sluiten, maar dan betaal ik dus ook deels weer volle mep voor de zakelijke kilometers.
In die zin ben ik dus benieuwd of er idd niet betere regelingen zijn. Ik vind het geen probleem om een verdeelsleutel toe te passen net zoals met bijtelling voor een auto. Pak bv 15% van de kosten van zo'n abonnement als extra inkomsten ofzo.
Ik zoek dus juist iets wat niet gedoe achteraf hoeft te zijn (meerdere passen of ritten selecteren is dat m.i. wel). Vind het raar als dat alleen met een prive pas kan, maar als dat het is dan is dat het..
Daar is toch een simpele oplossing voor? Je neemt het abonnement privé en declareert zakelijke treinreizen tegen €0,23 per kilometer. Probleem opgelost.Yankovic schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:46:
[...]
Het komt allemaal van een oorspronkelijke vraag die ik stelde. Ik zal voor een komende opdracht zakelijk veel met het ov gaan reizen, terwijl ik dat prive ook doe. In zzp vorm, dus geen BV/DGA etc.
De combinatie zakelijk + prive zou voor mij goedkoper zijn met een Altijd Vrij abonnement. Maar met losse ov kaarten kan dat weer niet uit..
Ik ben eerder geneigd om gewoon prive maar dat abonnement af te sluiten, maar dan betaal ik dus ook deels weer volle mep voor de zakelijke kilometers.
In die zin ben ik dus benieuwd of er idd niet betere regelingen zijn. Ik vind het geen probleem om een verdeelsleutel toe te passen net zoals met bijtelling voor een auto. Pak bv 15% van de kosten van zo'n abonnement als extra inkomsten ofzo.
Ik zoek dus juist iets wat niet gedoe achteraf hoeft te zijn (meerdere passen of ritten selecteren is dat m.i. wel). Vind het raar als dat alleen met een prive pas kan, maar als dat het is dan is dat het..
Een alternatief is om het abonnement zakelijk te nemen, je privéritten in het NS-portaal aan te merken en aan het eind van het jaar het abonnement te corrigeren op basis van privégebruik (als je alles volgens de regels wilt doen). Je kunt hiervoor eventueel ook een realistische schatting maken als je niet alles wil aanmerken. Misschien wat gedoe, maar je wilt belastingvoordeel als ondernemer – daar hoort soms wat moeite bij.
Je kunt het abonnement natuurlijk ook zakelijk nemen, privé gebruiken en erop gokken dat er geen controle komt (wat ik persoonlijk een vrij veilige gok vind, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen).
Kortom: er zijn twee prima opties die binnen de regels vallen en één die dat niet doet, maar waarschijnlijk geen problemen oplevert. Uiteindelijk bepaal jij als ondernemer zelf hoe groot je risicobereidheid is. Zo ingewikkeld is het allemaal niet! 😉
Voor het OV heb je dan ook wat teveel variabelen. Maar een aparte regel voor OV zou ik op zich prima vinden, al benadeel je dan weer de mensen die in een gebied wonen met amper OV mogelijkheden. Het is ook altijd watDestruction schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:05:
[...]
Dat is precies waarom ik het heb over een vergelijkbare regeling en ook aangeef dat het niet 1:1 overeen zou kunnen komen
Tjah, je kiest een rechtsvorm daar horen voor- en nadelen bij. Ik vind niet dat er onderscheidt gemaakt zou moeten worden tussen een BV met en zonder personeel. Al is het maar omdat je dan altijd eenvoudig meerdere BV's kunt opzetten en er 1 zonder personeel houden. Je wilt een BV? Dan zitten daar rechten en plichten aan. Je wilt geen BV? Dan kies je eenmanszaak (of VOF of maatschap, er zijn meer situaties natuurlijk) met de daarbij behorende rechten en plichten. Dat het 1 soms voordeliger is dan het ander, tjah, dat hangt van heel veel factoren af. Als je prive weinig geld nodig hebt zal een BV wellicht sneller interessanter zijn (enkel DGA salaris, geen dividend) waardoor je het extra geld kunt inzetten. Heb je veel prive geld nodig, vallen dat soort voordelen weg. Kan een BV nog steeds interessant zijn maar even kort door de bocht gesteld. Je kunt ook juist voor een BV kiezen bv voor door-verkoopbaarheid van je bedrijf (uren fabriek is dat niet relevant, maar als je zelf producten ontwikkeld mogelijk wel). Je kunt niet zeggen, ik wil wel de voordelen maar niet de mogelijke nadelen. Of, als je de eenmanszaak meer naar een BV toe haalt: ik wil niet de nadelen zoals je jaarrekening publiceren maar wel de voordelen van niet je volledige winst als bruto salaris laten tellen. Zo werkt dat gewoon niet....Ik weet wat het verschil is tussen een eenmanszaak (Meneer Flippo handelend onder de naam....) of een BVMaar als het om de wet DBA of om andere voordelen gaat zou er imo tussen een ZZP'er (eenmanszaak) of een DGA die alleen werkt in zijn BV eigenlijk geen verschil moeten zitten. Heb jij mensen in dienst, dat is het imo prima dat dat anders werkt.
Lager salaris dan dat je bruto winst is, om maar 1 voordeel te noemen. Maar goed, je hoef ook niet van rechtsvorm te wijzigen. Maar dan is het gevolg dat bepaalde regeltjes voor jou niet gelden. It is what is is.Het enige dat het omzetten van mijn eenmanszaak naar een BV als "voordeel" zou geven, is dat de bedrijfsauto en de aanhanger dan niet meer op mijn eigen naam staan. Dat is wmb absoluut geen reden om een BV op te gaan zetten. Andere voordelen zie ik in mijn situatie niet dus ik zou niet weten waarom ik een andere rechtsvorm zou moeten nemen
Vanuit de prive pas is dat andersom, en moet je nog steeds je ritten selecteren. En dan kun je zakelijk dat deel als kosten opvoeren. Ik weet niet wat voordeliger zou zijn, 23 cent per km als kosten boeken en abonnement prive, of "verdelen".Yankovic schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:46:
Het komt allemaal van een oorspronkelijke vraag die ik stelde. Ik zal voor een komende opdracht zakelijk veel met het ov gaan reizen, terwijl ik dat prive ook doe. In zzp vorm, dus geen BV/DGA etc.
Zakelijk en prive is soms toch fuzzy. Je gaat naar kantoor, en daarna blijf je in de stad om te shoppen, eten en borrelen. En je gaat laddertje zat terug naar huis. Is die terugrit dan ook nog zakelijk te noemen? Of is omdat je heel veel prive gedaan hebt, dat dan opeens een prive rit geworden?
Ik gok trouwens dat het grootste deel hier niet eens de vraag had gesteld maar gewoon dat abonnement zou nemen en er lekker ook prive mee rijden

Is het verschil trouwens zo groot dat het de moeite waard is je er druk om te maken?
Exact expert nodig?
In dit geval is het volgens mij vooral een kostenbesparing zowel prive als zakelijk halen door een abonnement te nemen dat overall voordeliger is, maar los prive of los zakelijk niet. Op zich vind ik dat trouwens wel netjes ondernemerschap. Niet dan maar een "zak geld" uitgeven want het is toch zakelijk maar kijken hoe je het kunt combineren zodat je ook zakelijk niet onnodig veel geld uitgeeft. Had ik misschien ook eens vaker moeten doen, door bijvoorbeeld niet een Outlander zakelijk te kopenFaust1946 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 03:12:
Misschien wat gedoe, maar je wilt belastingvoordeel als ondernemer – daar hoort soms wat moeite bij.

Exact expert nodig?
Hebben jullie wel eens een opdrachtgever gehad die per week facturen wil zien? Ik dacht dat dat alleen bij de maaltijdbezorgers voorkwam. Is een opdracht van minimaal een haalf jaar dus gaat er ook niet om dat het binnen een maand af is ofzo.
Zijn er nog addertjes onder het gras of is het gewoon 3 extra facturen per maand en that's it? Ik heb wel gevraagd of ik de facturen per 4 mag opsturen dus ik ga alsnog aan het einde van elke maand 1 factuurmail sturen maar dan met meerdere bijlagen.
Zijn er nog addertjes onder het gras of is het gewoon 3 extra facturen per maand en that's it? Ik heb wel gevraagd of ik de facturen per 4 mag opsturen dus ik ga alsnog aan het einde van elke maand 1 factuurmail sturen maar dan met meerdere bijlagen.
Een aantal jaar geleden op een opdracht waarbij reverse billing werd toegepast. Uren per week opleveren, waaruit de factuur per week werd gegenereerd. En dan betaling na 2 weken. Maar daar hoefde ik dus zelf weinig voor te doen.jesselhh schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:48:
Hebben jullie wel eens een opdrachtgever gehad die per week facturen wil zien?
Prettig toch? Gemiddeld 2 weken eerder het geld op de rekening en minder risico.jesselhh schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:48:
Hebben jullie wel eens een opdrachtgever gehad die per week facturen wil zien? Ik dacht dat dat alleen bij de maaltijdbezorgers voorkwam. Is een opdracht van minimaal een haalf jaar dus gaat er ook niet om dat het binnen een maand af is ofzo.
Waarom zou je willen wachten met aanmaken en versturen van je facturen? Kleine moeite, en eerder uitgereikt is mogelijk eerder betaald?jesselhh schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:48:
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Omdat ik standaard de laatste dag van de maand administratie doe, vind het gewoon vreemd want heb dit nog nooit gezien op grotere opdrachten.Mirabis schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:17:
[...]
Waarom zou je willen wachten met aanmaken en versturen van je facturen? Kleine moeite, en eerder uitgereikt is mogelijk eerder betaald?
Even een inkomstenbelasting dubbelcheck vraagje.
Ik zit ieder jaar de pielen met het gelijk krijgen van de Winstberekening en 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening'.
Nu weet ik weer waar het hem in zit, ik heb kosten die niet aftrekbaar zijn voor de IB. Neem aan dat iedereen dat heeft?
Deze kosten moet ik blijkbaar wel opvoeren bij Winst-en-verliesrekening, overige bedrijfskosten, Andere kosten (of 1 van de andere posten).
Klik je bij vraagteken, dan staat er welke kosten wel en welke kosten niet aftrekbaar zijn.
Dit impliceert dat je ze hier niet moet opvoeren (kosten die niet aftrekbaar zijn). Echter moet ik ze hier wel invullen, anders krijg ik mijn checks van de belastingdienst niet ok.
Je hebt daarnaast ook nog Niet-aftrekbare kosten en lasten die je moet opvoeren. Daar zet ik het ook bij.
Gevalletje iets duidelijker had wel gemogen m.i.
Ik zit ieder jaar de pielen met het gelijk krijgen van de Winstberekening en 'Winstberekening volgens Winst-en-verliesrekening'.
Nu weet ik weer waar het hem in zit, ik heb kosten die niet aftrekbaar zijn voor de IB. Neem aan dat iedereen dat heeft?
Deze kosten moet ik blijkbaar wel opvoeren bij Winst-en-verliesrekening, overige bedrijfskosten, Andere kosten (of 1 van de andere posten).
Klik je bij vraagteken, dan staat er welke kosten wel en welke kosten niet aftrekbaar zijn.
Dit impliceert dat je ze hier niet moet opvoeren (kosten die niet aftrekbaar zijn). Echter moet ik ze hier wel invullen, anders krijg ik mijn checks van de belastingdienst niet ok.
Je hebt daarnaast ook nog Niet-aftrekbare kosten en lasten die je moet opvoeren. Daar zet ik het ook bij.
Gevalletje iets duidelijker had wel gemogen m.i.
Voor kosten die niet aftrekbaar zijn voor de IB kun je het beste een rekening "privé" maken in je boekhouding en gewoon alles wat niet zakelijk is naar privé boeken. Deze komt dan gewoon als privéontrekking op de winst-en verliesrekening.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Ben geen boekhouder, maar kan dit ook bij kosten waarvan je de btw wil terugvragen? Denk aan zakelijk gebruik prive-auto. Ik gok niet?ari3 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:21:
Voor kosten die niet aftrekbaar zijn voor de IB kun je het beste een rekening "privé" maken in je boekhouding en gewoon alles wat niet zakelijk is naar privé boeken. Deze komt dan gewoon als privéontrekking op de winst-en verliesrekening.
Heb langzaam steeds meer zoiets van, hoe minder (verfijnd) je aan de belastingdienst iets doorgeeft, hoe kleiner de kans dat ze je eruit pikken. En als je een stok zoekt om een hond te slaan dan vind je altijd een stok.
Mooi begin van de maand Maart: sinds Januari een nieuwe klant en daarnet de eerste betalingsherinnering de deur uit mogen doen.
Nou ja, bonuspunten voor je zelfstandigheidscheck moet je maar denkenLiegebeest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:17:
Mooi begin van de maand Maart: sinds Januari een nieuwe klant en daarnet de eerste betalingsherinnering de deur uit mogen doen.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Geen klant om je te herinneren maar om straks dan maar zo snel mogelijk te vergeten.Liegebeest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:17:
Ik heb afgelopen jaar ook afscheid genomen van een opdrachtgever die standaard te laat was met betalen. Ik had ze al een keer gewaarschuwd dat na de aanmaning toch echt de incasso erbij komt, het was aan dovemans oren gericht want de volgende factuur werd dermate laat betaald dat het gewoon tijd was om de incasso erbij te betrekken. En toen werden ze boos.. Tsja. Betaal dan op tijd, stel knurftenRonaldHeirbaut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:42:
[...]
Geen klant om je te herinneren maar om straks dan maar zo snel mogelijk te vergeten.

Ik kan me vergissen maar volgens mij is 14 dagen een heel redelijke betaaltermijn, toch? Alsin, factuur 1 verstuurd, 14 dagen, daarna aanmaning, dan 7 dagen en het gaat naar de incasso waarna ze het uiteraard met 't incassobureau moeten regelen. Ik heb natuurlijk ook mijn kosten en om regelmatig geld uit mijn reserves te halen zodat ik het gat van een wanbetaler dicht kan gooien mag ook niet de bedoeling zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 03-03-2025 12:15 ]
Geen een van mijn opdrachtgevers gaat ermee akkoord als ik 14 dagen hanteer. 30 dagen betaaltermijn it is. Daarna nog een herinnering met nog eens 14 dagen. Daarna een aanmaning met nog eens 14 dagen. En daarna gaat het naar een incassobureau.Destruction schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:13:
[...]
Ik heb afgelopen jaar ook afscheid genomen van een opdrachtgever die standaard te laat was met betalen. Ik had ze al een keer gewaarschuwd dat na de aanmaning toch echt de incasso erbij komt, het was aan dovemans oren gericht want de volgende factuur werd dermate laat betaald dat het gewoon tijd was om de incasso erbij te betrekken. En toen werden ze boos.. Tsja. Betaal dan op tijd, stel knurftenIk was het ook wel zat om elke keer achter m'n geld aan te moeten.
Ik kan me vergissen maar volgens mij is 14 dagen een heel redelijke betaaltermijn, toch? Alsin, factuur 1 verstuurd, 14 dagen, daarna aanmaning, dan 7 dagen en het gaat naar de incasso waarna ze het uiteraard met 't incassobureau moeten regelen. Ik heb natuurlijk ook mijn kosten en om regelmatig geld uit mijn reserves te halen zodat ik het gat van een wanbetaler dicht kan gooien mag ook niet de bedoeling zijn.
Je snapt dat als de opdrachtgever kwaad wil, hij me gerust 2 maanden op mijn geld kan laten wachten, zonder dat er iets gebeurt.
Ligt eraan wat je contractueel hebt vastgelegd, ik hanteer standaard 30 dagen, sommige klanten zitten op 35 dagen.Destruction schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:13:
[...]
Ik kan me vergissen maar volgens mij is 14 dagen een heel redelijke betaaltermijn, toch?
En dat is dus precies waarom ik de termijn op 14 dagen heb gezetDennisweb schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Je snapt dat als de opdrachtgever kwaad wil, hij me gerust 2 maanden op mijn geld kan laten wachten, zonder dat er iets gebeurt.
@HeldereM Ik ben zelfstandige en ik werk dus niet met vaste contracten voor lange opdrachten (imo zou dat juist een verkapte loondienst zijn). Als men een klus aan mij uitbesteed gaat men akkoord met mijn voorwaarden, zo werkt dat hier.
[ Voor 17% gewijzigd door Destruction op 03-03-2025 12:31 ]
Naar mijn weten mag je één dag na de betaaldatum al incassokosten rekenen. Je maakt er geen vrienden mee maar je staat wel volledig in je recht mits er geen aanvullende afspraken gemaakt zijn in het contract.Dennisweb schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Geen een van mijn opdrachtgevers gaat ermee akkoord als ik 14 dagen hanteer. 30 dagen betaaltermijn it is. Daarna nog een herinnering met nog eens 14 dagen. Daarna een aanmaning met nog eens 14 dagen. En daarna gaat het naar een incassobureau.
Mijn huidig opdracht betaal trouwens per week en binnen 10 dagen mits op tijd goed gekeurde uren.
Dat klopt. Maar daarvoor zet ik geld opzij. Niet of veel te laat betaald worden, is gewoon een ondernemersrisico.Destruction schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:28:
[...]
En dat is dus precies waarom ik de termijn op 14 dagen heb gezet2 maand geen inkomsten, dan kom je zelf in de problemen of is de kans daarop wel erg groot. Of in dit geval 2 maanden lang maar een gedeelte van de inkomsten. Het is niet alsof je in zo'n situatie dan ook maar de helft van de vaste lasten hebt natuurlijk.
Gevolg is wel dat de mensen die snel betalen, meer ruimte in mijn agenda krijgen. Als opdrachtgevers het rustig aan doen met betalen, heb ik ook geen haast met het vervullen van de opdracht.
Ja, heb ik ook gehad. Ik vond t wel prima, lekkere steady inkomsten flow.jesselhh schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:48:
En precies dit inderdaad:
Ik weet van 2 grote multinationals in de omgeving Eindhoven dat die op deze manier werken. Dikke prima, heb liever zo'n klein mogelijk bedrag open staansverzijl schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:05:
Een aantal jaar geleden op een opdracht waarbij reverse billing werd toegepast. Uren per week opleveren, waaruit de factuur per week werd gegenereerd. En dan betaling na 2 weken. Maar daar hoefde ik dus zelf weinig voor te doen.
Jij hebt geen buffer van meer dan drie maanden? Ik kan ruim een half jaar zonder inkomen, daarna moet ik waarschijnlijk aandelen gaan verkopen.Destruction schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:28:
[...]
En dat is dus precies waarom ik de termijn op 14 dagen heb gezet2 maand geen inkomsten, dan kom je zelf in de problemen of is de kans daarop wel erg groot. Of in dit geval 2 maanden lang maar een gedeelte van de inkomsten. Het is niet alsof je in zo'n situatie dan ook maar de helft van de vaste lasten hebt natuurlijk.
Sindskort een BV en wil eigenlijk een jaar salaris als buffer daar onderbrengen, vind de Belastingdienst ook fijn voordat dividend uitgekeerd wordt.
Ik gok dat in jouw sector het uurtarief een stuk hoger ligt en dat jij ook geen lichamelijke klachten hebt waardoor fulltime werken niet meer goed vol te houden isDeveon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:32:
[...]
Jij hebt geen buffer van meer dan drie maanden? Ik kan ruim een half jaar zonder inkomen.
Overigens had ik wel een behoorlijk goede buffer opgebouwd, maar toen kwam er een pandemie voorbij zetten en had ik eigenlijk nergens recht op...
Toch zo'n beetje elke corporate klant werkt toch zo. Ik heb nooit anders meegemaakt dan betalingstermijn betekent betaling inplannen op vervaldatum+1 en verwerken vervaldatum+4, +5.RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:42:
[...]
Geen klant om je te herinneren maar om straks dan maar zo snel mogelijk te vergeten.
Ik maak er ook geen probleem van. Zolang ik maar redelijke zekerheid heb dat het geld er is dan krijg ik toch wel betaald. Die paar dagen calculeer ik nu zelf ook al in. Het kost mij teveel moeite om voor iets wat standaardproces is, herinneringen te gaan sturen of incassokosten. Pick your battles.
HD4Life @ Full-HD
Waarom zo lang wachten? Of is het een particuliere klant?Dennisweb schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Geen een van mijn opdrachtgevers gaat ermee akkoord als ik 14 dagen hanteer. 30 dagen betaaltermijn it is. Daarna nog een herinnering met nog eens 14 dagen. Daarna een aanmaning met nog eens 14 dagen. En daarna gaat het naar een incassobureau.
Niet betalen is een herinering, ze krijgen de lopende week de tijd. Maandag erop gewoon incasso procedure. En ja, ik doe nog steeds werk voor die klant.
Mwogh, volgens hun zeggen lag het aan een nieuw betalingssysteem waarbij bepaalde foutsituaties niet goed werden opgevangen. En ze zouden de factuur over Februari eerder uitkeren. Ik zeg: mooi opgelost als't ook zo gaat.RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:42:
[...]
In mijn geval zat ik op zeker een half jaar, maar dat begint langzamerhand een beetje in te teren, omdat ik sinds Oktober een hele dag minder declarabel ben gaan werken. Die ene dag per week ben ik tijdelijk in gaan zetten voor studiedagen. Heerlijk dat't kan, maar ik moet't ook niet oneindig doorzetten.Deveon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:32:
[...]
Jij hebt geen buffer van meer dan drie maanden? Ik kan ruim een half jaar zonder inkomen, daarna moet ik waarschijnlijk aandelen gaan verkopen.
Gemeente Amsterdam?Liegebeest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Mwogh, volgens hun zeggen lag het aan een nieuw betalingssysteem waarbij bepaalde foutsituaties niet goed werden opgevangen. En ze zouden de factuur over Februari eerder uitkeren. Ik zeg: mooi opgelost als't ook zo gaat.

20% minder inkomen zorgt ervoor dat je buffer al inteert? Dan zit je ook wel vrij strak in noodzakelijke inkomen tov daadwerkelijk inkomen.Liegebeest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:01:
[...]
In mijn geval zat ik op zeker een half jaar, maar dat begint langzamerhand een beetje in te teren, omdat ik sinds Oktober een hele dag minder declarabel ben gaan werken. Die ene dag per week ben ik tijdelijk in gaan zetten voor studiedagen. Heerlijk dat't kan, maar ik moet't ook niet oneindig doorzetten.
Excuus, ga er soms toch blindelings vanuit dat we allemaal ITers zijn waarbij de tarieven prima zijn en lichamelijk klachten minimaal. Echter ongeacht de omstandigheden lijkt mij dat het hebben van een buffer cruciaal is voor ondernemerschap. Natuurlijk kan het voorkomen dat die tijdelijk die buffer ingezet wordt, daar is die voor, maar persoonlijk zou ik ook mijn uitgaven heroverwegen als dat 3-4 jaar later nog niet hebt kunnen herstellen.Destruction schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:39:
[...]
Ik gok dat in jouw sector het uurtarief een stuk hoger ligt en dat jij ook geen lichamelijke klachten hebt waardoor fulltime werken niet meer goed vol te houden is![]()
Overigens had ik wel een behoorlijk goede buffer opgebouwd, maar toen kwam er een pandemie voorbij zetten en had ik eigenlijk nergens recht op...
Vorige jaar drie maanden niet gewerkt en dit jaar ook al anderhalf. Geeft toch wel ontzettend veel rust dat enkel de opbouw van mijn buffer sneller gaat dan 20% van mijn omzet. Als ik mijn pensioenopbouw stop kom ik met de helft* van de omzet ook wel rond. Scheelt wel dat ik privé net de auto vervangen en een nieuwbouwwoning hebt. Onverwachte uitgave zijn minimaal.Liegebeest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:01:
[...]
In mijn geval zat ik op zeker een half jaar, maar dat begint langzamerhand een beetje in te teren, omdat ik sinds Oktober een hele dag minder declarabel ben gaan werken. Die ene dag per week ben ik tijdelijk in gaan zetten voor studiedagen. Heerlijk dat't kan, maar ik moet't ook niet oneindig doorzetten.
*minder belasting betalen is natuurlijk ook een flinke besparing.
[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 03-03-2025 13:43 ]
Langzaam, dat wel. En November en December waren ook een magere maanden omdat ik lekker op cursus ging en wat tijd er tussenuit ging. Oh! En een extra winstuitkering gedaan voor wat privé-uitgaven. Ik maak me geen zorgen en alles is nog ruim gedekt, maar ik moet niet al te lui achterover gaan zitten.mannowlahn schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:25:
[...]
20% minder inkomen zorgt ervoor dat je buffer al inteert? Dan zit je ook wel vrij strak in noodzakelijke inkomen tov daadwerkelijk inkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 03-03-2025 13:49 ]
Wat een kul. Je maakt toch een afspraak en legt dat vast in een contract? Er wordt toch ook van jou verwacht dat je je aan je contract houdt? Of mag jij soms wel 5% vertellen over zaken die onder de geheimhouding valt, rommelen met je uren, een paar euro meer factureren per uur dan afgesproken? Afspraak = afspraak en dat werkt twee kanten op. Zo niet, dikke doeiDavidshadow13 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Toch zo'n beetje elke corporate klant werkt toch zo. Ik heb nooit anders meegemaakt dan betalingstermijn betekent betaling inplannen op vervaldatum+1 en verwerken vervaldatum+4, +5.
Ik maak er ook geen probleem van. Zolang ik maar redelijke zekerheid heb dat het geld er is dan krijg ik toch wel betaald. Die paar dagen calculeer ik nu zelf ook al in. Het kost mij teveel moeite om voor iets wat standaardproces is, herinneringen te gaan sturen of incassokosten. Pick your battles.
Mijn inkomsten verdampen ook wat, kan het wel tot het einde van het jaar uitzingen. Maar merk dat er zowel geen aanbod is (in mijn vakgebied).
Ik heb gelukkig nog wel een opdracht lopen maar ik ken al iemand die al weer terug is gegaan naar loondienst.
Afgelopen week zat Thierry Aartsen bij het 'Nieuws van de dag' en gaf ook aan dat bedrijven geen zzp-ers willen inhuren doordat de regelgeving te vaag is, en dat gaf hij zelf ook aan.
Ook ben ik niet zo super actief aan het zoeken, bezig met een SaaS project. Dus als ik fulltime werk zou hebben, dan zou ik hier ook een stuk minder tijd aan kunnen besteden.
Ik heb gelukkig nog wel een opdracht lopen maar ik ken al iemand die al weer terug is gegaan naar loondienst.
Afgelopen week zat Thierry Aartsen bij het 'Nieuws van de dag' en gaf ook aan dat bedrijven geen zzp-ers willen inhuren doordat de regelgeving te vaag is, en dat gaf hij zelf ook aan.
Ook ben ik niet zo super actief aan het zoeken, bezig met een SaaS project. Dus als ik fulltime werk zou hebben, dan zou ik hier ook een stuk minder tijd aan kunnen besteden.
Nou dit precies. Toen ik van de zomer werkzaamheden stopzette omdat de facturen consequent zonder incasso bureau niet betaald werden (door tussenpartij) was de eerste reactie "volgens je contract mag jij de inzet niet beeindigen"RonaldHeirbaut schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:59:
[...]
Wat een kul. Je maakt toch een afspraak en legt dat vast in een contract? Er wordt toch ook van jou verwacht dat je je aan je contract houdt? Of mag jij soms wel 5% vertellen over zaken die onder de geheimhouding valt, rommelen met je uren, een paar euro meer factureren per uur dan afgesproken? Afspraak = afspraak en dat werkt twee kanten op. Zo niet, dikke doei
Nou klopte dat ook, maar er stond ook geen minimale uren afname in
Maar het antwoord had natuurlijk moeten zijn "we maken het geld direct over"
Kijk! Mooi zo!Liegebeest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 07:17:
Ze hebben toch erg snel gereageerd. Ze hadden nog niet door dat er iets fout ging in hun betaalsysteem en ze hebben't gefixt. De doekoe is binnen
Mooi om te zien dat het geen onwil of desinteresse is.Liegebeest schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:59:
[...]
Kijk! Mooi zo!
Ze hebben toch erg snel gereageerd. Ze hadden nog niet door dat er iets fout ging in hun betaalsysteem en ze hebben't gefixt. De doekoe is binnen
Zakelijk gebruik prive auto? Kun je dat iets beter verwoorden?bertuslambertus schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Ben geen boekhouder, maar kan dit ook bij kosten waarvan je de btw wil terugvragen? Denk aan zakelijk gebruik prive-auto. Ik gok niet?
Heb langzaam steeds meer zoiets van, hoe minder (verfijnd) je aan de belastingdienst iets doorgeeft, hoe kleiner de kans dat ze je eruit pikken. En als je een stok zoekt om een hond te slaan dan vind je altijd een stok.
Als je jezelf 0,23 eur de kilometer uitkeert, mag je een deel van de BTW van met btw belaste kosten terugvragen. Echt is dat alleen voor de zakelijke kilometers en niet (!) voor je woon werk verkeer.
Woon werk verkeer waar je wel (!) 0,23 eur de kilometer mag uitkeren.
K to the KillaZ
Minder verfijnd iets doorgeven kan ook een flag zijn. Zeker omdat de Belastingdienst dit jaar meer op zakelijke kosten gaat controleren. De afwezigheid van bepaalde details kan dan ook een trigger zijn. Met andere woorden doe gewoon wat er van je verwacht wordt in de aangifte, niet meer niet minder.bertuslambertus schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Zoals in het verleden wel eens besproken: Mijn woon-werk verkeer is 0, daarna rij ik vanaf mijn kantoor (mijn huis) naar mijn opdrachtgever.KillaZ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Zakelijk gebruik prive auto? Kun je dat iets beter verwoorden?
Als je jezelf 0,23 eur de kilometer uitkeert, mag je een deel van de BTW van met btw belaste kosten terugvragen. Echt is dat alleen voor de zakelijke kilometers en niet (!) voor je woon werk verkeer.
Kortom: alleen als je een kantoortje huurt heb je echte woon-werk kilometers, anders is alles gewoon werk-werk
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Kleine side-step hoor maar in dat artikel trok ik wel even een wenkbrauw op bij dit voorbeeld:PolarBear schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Minder verfijnd iets doorgeven kan ook een flag zijn. Zeker omdat de Belastingdienst dit jaar meer op zakelijke kosten gaat controleren. De afwezigheid van bepaalde details kan dan ook een trigger zijn. Met andere woorden doe gewoon wat er van je verwacht wordt in de aangifte, niet meer niet minder.
Waarbij er wordt gesuggereerd dat "fiscaal dienstverleners" dit blijkbaar gewoon zo in de aangifte verwerken zonder tegenvragen. Ik mag toch eigenlijk hopen dat de accountant o.i.d. die dit willens en wetens indient per direct ontslagen zou worden...de aanleg van een zwembad bij een privéwoning die als verbouwingskosten van een bedrijfspand is opgenomen
Op alle kosten aan je auto mag je de btw verrekenen (naar ratio zakelijk/prive).KillaZ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:43:
[...]
Zakelijk gebruik prive auto? Kun je dat iets beter verwoorden?
Dit moet je dus opvoeren. Echter mag je dit niet 'gebruiken' bij de IB aangifte. Je betaald immers geen bijtelling.
Die 23 cent de kilometer mag je ook uitkeren bij werk-werk verkeer, wat ik veel heb.
Het is niet dat er helemaal geen herstel heeft plaatsgevonden, maar voordat de buffers weer op het peil van voor corona zitten moet ik echt nog wel even. Je geeft aan dat jij het een jaar kunt overleven, maar na dat jaar is je buffer leeg. Zoiets heb ik dus ook gehad. En het is inderdaad gewoon een ondernemersrisico maar ik wil natuurlijk wel een poging doen die risico's zo klein mogelijk te houdenDeveon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:31:
[...]
Excuus, ga er soms toch blindelings vanuit dat we allemaal ITers zijn waarbij de tarieven prima zijn en lichamelijk klachten minimaal. Echter ongeacht de omstandigheden lijkt mij dat het hebben van een buffer cruciaal is voor ondernemerschap. Natuurlijk kan het voorkomen dat die tijdelijk die buffer ingezet wordt, daar is die voor, maar persoonlijk zou ik ook mijn uitgaven heroverwegen als dat 3-4 jaar later nog niet hebt kunnen herstellen.
Zeker omdat de vraag wat is teruggelopen (mogelijk toch DBA angst bij opdrachtgevers?) en je dan liefst van je reserves af wil blijven. Ik was op zoek naar een andere bedrijfsauto maar ik wil voor nu het geld in m'n zak houden. Nu kan ik een tijdje minder werk wel lijden terwijl ik kijk hoe het loopt en dan een plan van aanpak verzin
Totdat er in jouw overeenkomst een vaste standplaats staat, dan is de reis naar het kantoor van je opdrachtgever ineens woon/werk geworden en heeft dat invloed op je BTW correctieConQuestador schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:11:
[...]
Zoals in het verleden wel eens besproken: Mijn woon-werk verkeer is 0, daarna rij ik vanaf mijn kantoor (mijn huis) naar mijn opdrachtgever.
Kortom: alleen als je een kantoortje huurt heb je echte woon-werk kilometers, anders is alles gewoon werk-werk
Het laatste regeltje doet het hem:
https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer
Reizen van en naar andere plaatsen dan de hiervoor bedoelde vaste werkplaats of het bedrijfsadres gelden niet als woon-werkverkeer. Als bijvoorbeeld een bouwvakker of een onderhoudsmonteur reist naar de bouwplaats of het adres van een klant, dan is dat geen woon-werkverkeer. Tenzij is afgesproken dat dit een vaste werkplaats is.
Ja precies, maar voor het gemak boek je alle kosten in je boekhouding en maak je aan het einde van het jaar simpelweg een prive correctie, ergo: je maakt een memoriaal waar je het totaal van je kosten per categorie (als je die hebt, vind ik zelf wel makkelijk) omlaag haalt met als tegenboeking "Prive".bertuslambertus schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Op alle kosten aan je auto mag je de btw verrekenen (naar ratio zakelijk/prive).
Dit moet je dus opvoeren. Echter mag je dit niet 'gebruiken' bij de IB aangifte. Je betaald immers geen bijtelling.
Die 23 cent de kilometer mag je ook uitkeren bij werk-werk verkeer, wat ik veel heb.
Mijn punt is alleen dat je bij de correctie BTW prive gebruik de kilometers die als "woon/werk" gelden, ook moet corrigeren. Daar kun je prima 0,23 eur/km voor uitkeren, daar kun je prima je kosten zakelijk labelen, maar de belastingdienst vindt dat deze kilometers voor de BTW als prive gelden. Dat is mijn punt.
[ Voor 62% gewijzigd door KillaZ op 04-03-2025 07:55 ]
K to the KillaZ
Nee, het gaat er hier over wat er in jouw arbeidsovereenkomst staat. De overeenkomst met jouw opdrachtgever staat hier los van.KillaZ schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 07:51:
Totdat er in jouw overeenkomst een vaste standplaats staat, dan is de reis naar het kantoor van je opdrachtgever ineens woon/werk geworden en heeft dat invloed op je BTW correctie
Het laatste regeltje doet het hem:
https://www.belastingdien..._de_zaak/woon_werkverkeer
Nee, het gaat erom wat je "vaste" werkplek is, bij een overeenkomst tussen freelancer en opdrachtgever waarin staat dat "kantoor x" de vaste werkplek is, is het voor de inspecteur aannemelijk te maken dat dit "gewoon" woon/werk verkeer is. Zeker als je aan langdurige projecten werkt.mbe81 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:05:
[...]
Nee, het gaat er hier over wat er in jouw arbeidsovereenkomst staat. De overeenkomst met jouw opdrachtgever staat hier los van.
K to the KillaZ
Vaste werkplek voor een zzp’er? Dat lijkt me altijd je eigen kantoor of huis. Anders riekt het, wat mij betreft, naar een fictief dienstverband.
Of zie ik troebel?
Of zie ik troebel?
Kan, met clearance gerelateerde zaken zoals een niet-met-internet-verbonden werkplek geloof ik.RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:53:
Vaste werkplek voor een zzp’er? Dat lijkt me altijd je eigen kantoor of huis. Anders riekt het, wat mij betreft, naar een fictief dienstverband.
Of zie ik troebel?
Even los van de vraag of dat als fictief dienstverband wordt gezien. Waarom zou een opdrachtgever dat in een overeenkomst willen? En jij ermee akkoord gaan?
Als je het over reiskosten hebt (dat is vaak waarom zoiets in een contract staat) spreek je toch gewoon af of je reiskosten/tijd los factureert of niet, al naar gelang hoe je er zelf in staat. Of als de klant meerdere locaties heeft, dat je bij de ene lokatie ("jouw werkplek") geen reiskosten factureert maar de andere loakties wel? Dat kun je dan ook anders formuleren in de opdracht om dat te bereiken, als je daar al in mee wilt gaan.
Als je het over reiskosten hebt (dat is vaak waarom zoiets in een contract staat) spreek je toch gewoon af of je reiskosten/tijd los factureert of niet, al naar gelang hoe je er zelf in staat. Of als de klant meerdere locaties heeft, dat je bij de ene lokatie ("jouw werkplek") geen reiskosten factureert maar de andere loakties wel? Dat kun je dan ook anders formuleren in de opdracht om dat te bereiken, als je daar al in mee wilt gaan.
Exact expert nodig?
Reiskosten zitten in mijn uurtarief, ik kan alles vanuit huis doen dus als ze persé willen dat ik op locatie kom dan start mijn uurtarief zo gauw ik in de auto zit.Crazy D schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:57:
Even los van de vraag of dat als fictief dienstverband wordt gezien. Waarom zou een opdrachtgever dat in een overeenkomst willen? En jij ermee akkoord gaan?
Dat is hier ook het geval. Een goede manier om te voorkomen dat ik regelmatig nee moet zeggen op opdrachten aan de andere kant van het land...jesselhh schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:57:
[...]
Reiskosten zitten in mijn uurtarief, ik kan alles vanuit huis doen dus als ze persé willen dat ik op locatie kom dan start mijn uurtarief zo gauw ik in de auto zit.
* Destruction heeft geen zin meer in 8u werk 4u rijden per dag. Daar huren ze maar lekker een ander voor in.
Precies, ik wil niet buiten werktijd weg zijn van de familie dus dit is de enige optie.Destruction schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:39:
[...]
Dat is hier ook het geval. Een goede manier om te voorkomen dat ik regelmatig nee moet zeggen op opdrachten aan de andere kant van het land...
* Destruction heeft geen zin meer in 8u werk 4u rijden per dag. Daar huren ze maar lekker een ander voor in.
Heb genoeg opdrachten gedaan waar het reizen 1:30 was maar dan ging ik om 7:30/8:00 thuis weg en kwam ik uiterlijk 17:00 weer terug. 8 uur schrijven en nooit gezeur gehad.
Ik heb in het begin dagen gehad dat ik rond 5:30 thuis weg reed, en als ik geluk had was ik voor 18:00 weer thuis... Er was een tijd waarin het eigenlijk niet echt anders kon, maar ik doe het niet meer. Heb zelfs nog even overwogen om reistijd in uurtarief x2 te berekenen, maar dat bleek niet nodigjesselhh schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:06:
[...]
Precies, ik wil niet buiten werktijd weg zijn van de familie dus dit is de enige optie.
Heb genoeg opdrachten gedaan waar het reizen 1:30 was maar dan ging ik om 7:30/8:00 thuis weg en kwam ik uiterlijk 17:00 weer terug. 8 uur schrijven en nooit gezeur gehad.
De grootste hel van in detachering werken. Ja, ga maar even 6 maanden naar Groningen, je mag 2 nachten in een hotel. De fuck, ik ben gestopt met buitenlandse werkzaamheden om van de hotels af te zijn, niet zodat ik in NL nooit thuis kon zijnDestruction schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:32:
[...]
Ik heb in het begin dagen gehad dat ik rond 5:30 thuis weg reed, en als ik geluk had was ik voor 18:00 weer thuis... Er was een tijd waarin het eigenlijk niet echt anders kon, maar ik doe het niet meer. Heb zelfs nog even overwogen om reistijd in uurtarief x2 te berekenen, maar dat bleek niet nodig
Ik werk al sinds 2011 niet meer fulltime op locatie en nu als zzp al helemaal niet meer. Heerlijk, liever een werkdag van 8.00 tot 18.00 met een rustige lunch en uurtje sporten tussendoor dan 9-17 en 4 uur rijden
En twee keer per jaar een set nieuwe handdoeken van een tankstation.
Nee, dat mis ik ook niet.
Ik heb in loondienst (en ook nog een tijd als ZZP'er) wel opdrachten aangenomen die ver van huis lagen, maar je maakt gewoon lange dagen waarvan je een deel slecht (of soms niet eens) betaald kunt krijgen... Dan gaat de lol er ook snel vanaf. En inderdaad, dit is ook weer een deel van het verhaal waarom je ZZP'er bent geworden. Geen WG meer die je ergens naartoe stuurt, en dat je daar dan ook echt naartoe moet omdat 't anders werkweigering heetfry77 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:37:
[...]
De grootste hel van in detachering werken. Ja, ga maar even 6 maanden naar Groningen, je mag 2 nachten in een hotel. De fuck, ik ben gestopt met buitenlandse werkzaamheden om van de hotels af te zijn, niet zodat ik in NL nooit thuis kon zijn
Ik werk al sinds 2011 niet meer fulltime op locatie en nu als zzp al helemaal niet meer. Heerlijk, liever een werkdag van 8.00 tot 18.00 met een rustige lunch en uurtje sporten tussendoor dan 9-17 en 4 uur rijden
In mijn werk moet ik wel fysiek op locatie zijn, en er moet gereedschap en materiaal mee dus dat betekent inzet van een bus en ook regelmatig aanhanger. Een uur reistijd per dag vind ik wel voldoende, en omdat ik reistijd als werktijd in rekening breng is het voor mijn opdrachtgever(s) ook totaal niet interessant om mij vanuit Zwolle naar Den Haag oid te sturen. Doel bereikt
Nou doe ik naast deze inhuur ook nog wat werk als monteur (eigen klanten dus geen inhuur en dus sowieso geen DBA risico's), die vraag begint ook wat te groeien dus dat gaat uiteraard betekenen dat ik minder tijd heb voor inhuur
[ Voor 28% gewijzigd door Destruction op 05-03-2025 12:56 ]
Ik heb hier al 20 jaar een messenset liggen in de plastic van de BP…proatjeboksem schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:43:
Overigens, moet je die handdoeken en messensets en al die tankbonkadootjes niet opvoeren als inkomsten?
Mag die handdoek nou wel of niet zakelijk aangekocht worden?RonaldHeirbaut schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:56:
[...]
Ik heb hier al 20 jaar een messenset liggen in de plastic van de BP…
Overigens, moet je die handdoeken en messensets en al die tankbonkadootjes niet opvoeren als inkomsten?
Ja dat uurtje rijden ken ik, in de spits (meestal ben en was ik die nét voor maar je kunt pech hebben...) wordt dat al vrij snel 1,5 a 2 uur. En dan ook weer 1,5 a 2 terug. Nu werk ik op hooguit 30min rijden vanaf huisfry77 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:58:
[...]
Dat uurtje reistijd is niet zo erg. Maar het kwam er dan wel neer op gemiddeld een uur. Want ja, 2 uur heen, laat beginnen, na de avondspits terugrijden, dan is het gemiddeld maar 5 kwartier "en we gaan toch niet zeuren over een kwartiertje he"
[ Voor 56% gewijzigd door Destruction op 05-03-2025 13:05 ]
Mijn vader was vrachtwagen chaufeur, mijn complete keuken kwam bij de Shell vandaanproatjeboksem schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:43:
Dat uurtje reistijd is niet zo erg. Maar het kwam er dan wel neer op gemiddeld een uur. Want ja, 2 uur heen, laat beginnen, na de avondspits terugrijden, dan is het gemiddeld maar 5 kwartier "en we gaan toch niet zeuren over een kwartiertje he"Destruction schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:46:
[...]
Ik heb in loondienst (en ook nog een tijd als ZZP'er) wel opdrachten aangenomen die ver van huis lagen, maar je maakt gewoon lange dagen waarvan je een deel slecht (of soms niet eens) betaald kunt krijgen... Dan gaat de lol er ook snel vanaf. En inderdaad, dit is ook weer een deel van het verhaal waarom je ZZP'er bent geworden. Geen WG meer die je ergens naartoe stuurt, en dat je daar dan ook echt naartoe moet omdat 't anders werkweigering heet
In mijn werk moet ik wel fysiek op locatie zijn, en er moet gereedschap en materiaal mee dus dat betekent inzet van een bus en ook regelmatig aanhanger. Een uur reistijd per dag vind ik wel voldoende, en omdat ik reistijd als werktijd in rekening breng is het voor mijn opdrachtgever(s) ook totaal niet interessant om mij vanuit Zwolle naar Den Haag oid te sturen. Doel bereiktIk weet dat in ieder geval één van mijn opdrachtgevers ook met ZZP'ers werkt die akkoord gaan een "km vergoeding". Dan zou ik ook wel weten wie ik verder weg stuur en wie ik liever dichtbij aan het werk zet
Nou doe ik naast deze inhuur ook nog wat werk als monteur (eigen klanten dus geen inhuur en dus sowieso geen DBA risico's), die vraag begint ook wat te groeien dus dat gaat uiteraard betekenen dat ik minder tijd heb voor inhuur