Neal schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 16:11:
[...]
Nah, of je legt teveel vast wat niet had gemogen (of noodzakelijk is) en je gaat nat op de AVG. En ik weet zeker, die boetes wil je ook niet.
Maar als er ergens specifiek staat dat we de zaken die jij bewaard, moeten bewaren: geef ons dan ook het juiste inzicht door naar de juiste zaken te verwijzen. Nu is het alleen je mening, mogelijk gestoeld op iets dat al dan niet juist begrepen is. Maar volgens mij heb je niet duidelijk gemaakt waar exact de BD aangeeft dat je al die zaken 7 jaar moet bewaren (financiële zaken uitgezonderd, want dat had iemand anders al aangetoond)
Ben benieuwd.
Nou, ten eerste wetgeving, 7 jaar, 10 voor vastgoed. Alles mbt bedrijfsvoering. En het is niet 7 of 10 jaar, het is 7 of 10 jaar nadat iets zijn waarde verliest en een onderzoek kan zomaar eens een paar ja ná afsluiten boekjaar plaatsvinden. Zeker als je uitstel aangifte doet.
Daarnaast, ik heb een boekenonderzoek gehad.
Ten derde kun je er zelf ook over nadenken en is zaken vastleggen ook in je eigenvoordeel. Mijn eerste voorbeeld dat ik hier gaf over vastleggen wat niet specifiek in het lijstje stond maar wel nodig is: uren.
Kijk alleen al hier in dit topic "boehoe urennorm" "nou dan tel je je tijd op tweakers toch ook mee". Prima. Eerste vraag van de BD: heb je echt zoveel online gezeten en toon even aan dat dat zakelijk is geweest. Dus ja, zorg in dat geval maar dat je je posts kan vinden, want je hebt zojuist alles onderdeel van je bedrijfsvoering gemaakt.
Idem slack, discord linkedin etc. Vooral als je daar ook aquisitie pleegt.
De helf in dit topic schijt peuken voor DBA, de andere helft is er trots op dat ze nog niet eens een eigen laptop hebben. Ja ik chargeer, maar het zijn dit soort zaken die van doorslaggevend belang kunnen zijn voor een zzp'r om als
ondernemer zelfstandig beroepsbeoefenaar gezien te kunnen worden. Maar dan moet je het wel aantonen. Alleen maar iets roepen werkt echt niet tijdens een onderzoek (alleen al het standaardvoorbeeld dat ik geef nav onderzoek: "Ik kon geen website vinden, dan ben je eigenlijk ook geen ondernemer natuurlijk". Je moet alles aantonen en er een pleitbaar standpunt van zien te maken.
En voor de slimmeriken die u denken 'ik factureer voor 1900 per jaar, ik zit wel goed' helaas, als je niet op z'n minst kunt aantonen (en dus vastgelegd hebt) iets meer gedaan te hebben dan dat, ben je in de ogen van de BD gewoon een werknemer geweest.
Zo, en dat is dat onderwerp voor dit kwartaal. Komt over een maand of 3 vast weer terug, aangezien ik geloof ik de enige zzp'r ter wereld ben die ooit een onderzoek gehad heeft (use the fucking search) maar ik ben er wel weer klaar mee. Doe vooral allemaal zo min mogelijk, want het loopt vast wel los
Even aanvulling:
https://www.jongbloed-fis...ingdienst_mails_opvragen/
&
https://www.jongbloed-fis...derzoek_en_e-mailverkeer/ ook wel, vooral het stukje:
De Belastingdienst mag veel informatie opvragen, maar er zijn ook beperkingen. De belangrijkste aandachtspunten bij het verstrekken van informatie zijn:
Is de informatie fiscaal relevant voor belastingheffing?
En of het fiscaal relevant is hebben wij zelf ook controle over. Als jij je slack/discord/linked zakelijk gebruikt, zeker als je dit soort zaken erbij haalt om als het ondernemerschapsdeel re verklaren om als IB-ondernemer gezien te worden, zet je zelf de deur open voor de BD om hiernaar te vragen. En dan moet je het dus wel hebben

In die zin zijn DM, posts etc niet heel veel anders dan een email.
[
Voor 13% gewijzigd door
fry77 op 21-02-2025 16:45
]