Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57

Yucon

*broem*

jesselhh schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Ja mooi dat boos worden, ik had als laatste gesprek zowel de inhurende recruiter en zijn manager. Die vent was echt pissig op mij alsof ze niet zelf (nogmaals, zonder enige communicatie met mij) €5 van het tarief af gehaald hadden. Mij de schuld geven dat ik het om het geld doe, de eindklant rekende al op mijn komst etc. etc.

Boeven zijn het gewoon, ik gok dat ze met dat emotionele spel en de "druk" van 2 tegen 1 (in een teams call met video) de meeste mensen wel om krijgen. Helaas voor de eindklant was hij, net als bij jou, niet de enige. De andere partij hield zich wel aan afspraken dus daar ga ik aan de slag.
Blijf je in zo'n gesprek zitten? Als de algemene fatsoensnormen op zo'n manier overboord gaan was ik er toch snel klaar mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:50
[...]

Ja mooi dat boos worden, ik had als laatste gesprek zowel de inhurende recruiter en zijn manager. Die vent was echt pissig op mij alsof ze niet zelf (nogmaals, zonder enige communicatie met mij) €5 van het tarief af gehaald hadden. Mij de schuld geven dat ik het om het geld doe, de eindklant rekende al op mijn komst etc. etc.

Boeven zijn het gewoon, ik gok dat ze met dat emotionele spel en de "druk" van 2 tegen 1 (in een teams call met video) de meeste mensen wel om krijgen. Helaas voor de eindklant was hij, net als bij jou, niet de enige. De andere partij hield zich wel aan afspraken dus daar ga ik aan de slag.
Dat boos worden lijken ze vooral te doen om je emotioneel onder druk te zetten. Ik heb door mijn kinderen op te voeden geleerd dat daaraan toegeven gegarandeerd gezeik in de toekomst opleverd.

Ook opmerkingen zoals bij mij "wat vertel ik die eindklant dan" of bij jou "je doet het alleen voor het geld" laten zien hoe zwak hun positie in de onderhandelingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
Yucon schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Blijf je in zo'n gesprek zitten? Als de algemene fatsoensnormen op zo'n manier overboord gaan was ik er toch snel klaar mee
Precies dit. Als het onfatsoenlijk wordt is het wat mij betreft direct klaar. Heb ook eens een recruiter gehad die boos werd dat ik het eerste gesprek vroeg naar hun marge. Begon me half uit te schelden. Toen heb ik gewoon het gesprek afgekapt. Hij belde 10 minuten later met hangende pootjes terug 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Training verkocht aan oude relatie. Maar dat is overheid dus het moest toch via de preferred supplier/mantel. Ik zeg dat is goed, maar die gooien er wel hun marge overheen he. Maar dat was niet erg. Oke helemaal goed. Ik die offerte naar de tussenpartij. Hun helemaal over de zeik omdat ik niet direct eerst naar hun was gegaan. Hahaha.

Eindklant helemaal in een deuk, "ja nu kunnen ze niet meer zoveel marge pakken". Mooie actie :)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Als ze zelf aan je tarief rommelen zonder overleg en vervolgens roepen dat jij het puur om het geld doet.... 8)7 Ik zou me niet laten belazeren en weglopen/de meeting beëindigen. En als men in de toekomst opnieuw van mijn diensten gebruik denkt te maken dan is dat het normale tarief x2 :w

Ik weet inmiddels dat één van mijn opdrachtgevers toch wel wat angstig is voor DBA controles e.d. Vroeg of ik ook via e.o.a payroll constructie wilde werken. Maar daar gaan we niet uit komen. Payroll is imo gewoon een vorm van iemand in dienst nemen, en dan moet de werkgever ook alles maar regelen. De marge voor de payroll tent moest ook van mijn tarief af..

Ik weiger simpelweg om vanwege DBA angst gedrag te gaan vertonen dat méér past bij verkapte loondienst. Het is jammer als er dan een opdrachtgever weg valt, maar ik vindt dit geen aanvaardbaar risico en als ik betaald wordt als loondienst doet mijn bedrijf (en mijn bedrijfsmiddelen) niet meer mee. Maar dat verwachten ze dan weer wel |:(

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:19
Yucon schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:31:
[...]

Vond het wel een leuke oefening voor mezelf, ben vrij nieuw in het onderhandelen dus wilde dit graag meekrijgen. Als het echt onfatsoenlijk was geworden had ik wel weggeklikt. Maar deze recruiter ken ik al jaren dus dan doe je het toch minder snel.

Die lui hebben waarschijnlijk 27 cursussen gehad over hoe je mensen overtuigd dus ik wilde zien wat er allemaal ging komen. Uiteindelijk bleek het dus veel theater en emotioneel spel. Daarna krijg je alsnog meer dan je had gevraagd omdat de marge meer dan €0 is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Destruction schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:25:
[...]

Als ze zelf aan je tarief rommelen zonder overleg en vervolgens roepen dat jij het puur om het geld doet.... 8)7 Ik zou me niet laten belazeren en weglopen/de meeting beëindigen. En als men in de toekomst opnieuw van mijn diensten gebruik denkt te maken dan is dat het normale tarief x2 :w

Ik weet inmiddels dat één van mijn opdrachtgevers toch wel wat angstig is voor DBA controles e.d. Vroeg of ik ook via e.o.a payroll constructie wilde werken. Maar daar gaan we niet uit komen. Payroll is imo gewoon een vorm van iemand in dienst nemen, en dan moet de werkgever ook alles maar regelen. De marge voor de payroll tent moest ook van mijn tarief af..

Ik weiger simpelweg om vanwege DBA angst gedrag te gaan vertonen dat méér past bij verkapte loondienst. Het is jammer als er dan een opdrachtgever weg valt, maar ik vindt dit geen aanvaardbaar risico en als ik betaald wordt als loondienst doet mijn bedrijf (en mijn bedrijfsmiddelen) niet meer mee. Maar dat verwachten ze dan weer wel |:(
Dat aan het tarief rommelen vond ik ook respectloos, alles kan en mag maar wel in overleg, stiekem gedoe heb ik niks aan. Snel terugkomen zal wel niet, ging niet om een preferred supplier o.i.d. dus als ik daar ooit wat wil doen bel ik zelf of loopt het via een ander bureau als ik niemand kan bereiken.

DBA was bij mij ook op veel gesprekken een dingetje, was altijd heel hard dat ik niet in vaste dienst wil dus daardoor veel "opdrachten" (was dan sowieso schijnzelfstandig toch?) misgelopen.

Ik schrik altijd een beetje van de onwetendheid bij klanten, managers die zeggen dat er niks aan de hand is want er zit een partij (magnit) tussen dus hun kan niks gebeuren. Dat was de voornaamste reden dat ik bij één van de opdrachten ben vertrokken, ze wilden nergens aan meewerken om het risico m.b.t. handhaving wet dba te vermijden. Mijn andere lopende opdracht is ook zo maar die zijn gok ik minder koppig, daar ga ik begin maart mee zitten en bespreken wat handig is om wel / niet te doen. Verwacht daar wel te willen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:31

sebasd

loopt op espresso

Mooi (maar ook wel sneu) om te lezen dat de gemiddelde recruiter het nog steeds niet heeft geleerd. Blij dat ik niet meer afhankelijk van ze ben.

Af en toe stuurt er nog wel eens een een bericht om ‘te connecten’ en ‘even te bellen om kennis te maken’, tot ik ze vertel hoe mijn gemiddelde opdracht er uit ziet en wat mijn tarief is, dan is het meestal wel klaar. Dat past blijkbaar niet helemaal in hun beeld van de software testing-markt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier ook wel eens het gevoel gehad flink genaaid te worden. Ik werd gebeld door een recruiter voor een leuke aanvraag. Of ik interesse had. Mijn tariefindicatie gegeven, maar hij gaf aan dat het tarief echt maximaal een bepaald bedrag kon zijn en dat dat vanuit de klant zo geregeld was. Dus ik zei, ik ga er over nadenken. Dus recruiter mailde een opdrachtstekst en gaf zelfs de naam van de eindklant.

1x googlen, kwam ik bij een inhuurportaal waar ik mezelf direct voor wel 30 euro hoger kon aanbieden. Dus ik de recruiter gebeld. Na in eerste instantie er omheen te draaien en te ontkennen (hij wist niet wat het maximum tarief was, blabla), gaf hij toch wel toe dat ze er voor zo'n bedrag tussen zaten.

Ik vind het echt niet erg dat een tussenpartij wat verdient, maar ze hoeven er niet om te liegen.
Ik heb me uiteindelijk niet aangeboden omdat ik het toch niet goed vond passen en het was te ver. Maar die goser hoeft me niet meer te bellen :P

Kortom, vragen is niet genoeg, en het zal me niet verbazen dat een mail ook niet genoeg zal zijn om te voorkomen dat er toch niet een veel hogere fee wordt berekend door een recruiter.

[ Voor 11% gewijzigd door Kurios op 19-02-2025 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
@Kurios ITAQ? Die zitten ook overal met dikke marges tussen. Blijkbaar vinden veel mensen dat prima want ze groeien nog steeds, maar ik ga met een boog om ze heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Nog een andere discussie die ik op dit moment heb is de factuur termijn. Nieuwe opdracht heeft dat op 40 dagen gezet, is dat niet super weinig? Uiteraard heb ik tot nu toe nog nooit meer dan twee weken gewacht nadat ik bevestiging had van de klant maar ik ga hier wel minimaal 3 maanden eisen. Ik ben eigenlijk standaard 6 maanden gewend in de opdrachten die ik tot nu toe heb gedaan. Hoe is dit bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:09
jesselhh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:53:
Nog een andere discussie die ik op dit moment heb is de factuur termijn. Nieuwe opdracht heeft dat op 40 dagen gezet, is dat niet super weinig? Uiteraard heb ik tot nu toe nog nooit meer dan twee weken gewacht nadat ik bevestiging had van de klant maar ik ga hier wel minimaal 3 maanden eisen. Ik ben eigenlijk standaard 6 maanden gewend in de opdrachten die ik tot nu toe heb gedaan. Hoe is dit bij jullie?
Je schrijft factuur termijn maar je verhaal bedoel je overeenkomst termijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
jesselhh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:53:
Ervan uitgaande dat je inderdaad de duur van de overeenkomst bedoelt... Hoe bedoel je "Nieuwe opdracht heeft dat op 40 dagen gezet"? Dit overleg je toch met je opdrachtgever? Hoeveel tijd denk jij dat je nodig hebt om de opdracht te voltooien? Als je in 40 dagen het resultaat kan leveren wat ze zoeken, dan is dat een prima duur voor de overeenkomst. Heb je meer tijd nodig, dan moet 'ie langer. Of je moet met deelopleveringen werken, kan ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
mazzoop80 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Je schrijft factuur termijn maar je verhaal bedoel je overeenkomst termijn
Ik bedoel de termijn waarbinnen ik de factuur moet opsturen, betaling is standaard 30 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Metalman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Ervan uitgaande dat je inderdaad de duur van de overeenkomst bedoelt... Hoe bedoel je "Nieuwe opdracht heeft dat op 40 dagen gezet"? Dit overleg je toch met je opdrachtgever? Hoeveel tijd denk jij dat je nodig hebt om de opdracht te voltooien? Als je in 40 dagen het resultaat kan leveren wat ze zoeken, dan is dat een prima duur voor de overeenkomst. Heb je meer tijd nodig, dan moet 'ie langer. Of je moet met deelopleveringen werken, kan ook natuurlijk.
Nee ik ga maandelijks facturen op een langdurige opdracht maar moet deze factuur dus binnen 40 dagen na de laatste dag van de betreffende maand opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat dacht je van elke twee of vier weken een factuur versturen? Of bij het halen van vooraf bepaalde doelpunten.
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat je die facturen ook zo snel mogelijk aanbiedt. Je gaat toch niet half augustus nog werk van januari factureren? :?

[ Voor 41% gewijzigd door jadjong op 19-02-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:09
jongetje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:15:
@Kurios ITAQ? Die zitten ook overal met dikke marges tussen. Blijkbaar vinden veel mensen dat prima want ze groeien nog steeds, maar ik ga met een boog om ze heen.
Grappig. Ik ben wel tevreden over hen. Transparant en onderhandelbaar. Maar ze doen het niet voor 5 euro nee. Misschien afhankelijk van de accountmanager? Ik ken er twee en beiden mogen me altijd bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jesselhh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Nee ik ga maandelijks facturen op een langdurige opdracht maar moet deze factuur dus binnen 40 dagen na de laatste dag van de betreffende maand opsturen.
Waar heb je die 40 dagen voor nodig? Factuur gaat er bij mij op de laatste werkdag van die maand uit. Waarom wachten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Grappig. Ik ben wel tevreden over hen. Transparant en onderhandelbaar. Maar ze doen het niet voor 5 euro nee. Misschien afhankelijk van de accountmanager? Ik ken er twee en beiden mogen me altijd bellen.
Bij mij wilden ze er voor 15 a 20euro tussen zitten schat ik in. Tenminste, bij een andere partij kon het tarief ruim 10euro hoger en die heeft er ook nog op verdiend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 21:02
jesselhh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Wat? Ik stuur altijd direct bij oplevering de factuur mee, die is toch zo gemaakt? Waar heb je 40 dagen voor nodig?
robinsmits schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:20:
Heb ik net een contract ontvangen voor een 'Wet DBA' proof opdracht die inderdaad goed is omschreven en afgekaderd volgens mij.

Echter onderaan in de kleine lettertjes staat toch de volgende bepaling opgenomen:

[...]

Nog wat extra tekst eromheen zeg maar maar bottom line is dat dit volgens mij alsnog alle risico bij mij neerlegt. En de opdracht inderdaad voor de opdrachtgever WetDBA proof maakt.

Ik ben benieuwd naar de meningen van jullier hierover? Mijn gevoel zegt dat dit een no-go is ...
Ik kreeg onlangs ook een contract van een klant met daarin een clausule als deze. Ik zei: ik ga hiermee echt niet akkoord, "oh, oh, prima we halen het allemaal weg". Ze proberen het gewoon :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
polycombGC schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Wat? Ik stuur altijd direct bij oplevering de factuur mee, die is toch zo gemaakt? Waar heb je 40 dagen voor nodig?

[...]

Ik kreeg onlangs ook een contract van een klant met daarin een clausule als deze. Ik zei: ik ga hiermee echt niet akkoord, "oh, oh, prima we halen het allemaal weg". Ze proberen het gewoon :>
40 dagen heb ik nergens voor nodig, maar ik vraag me gewoon af waarom ze het zo kort maken. Ik denk dat ik nog nooit later dan een dag of 2 (wellicht een keer 2 weken toen ik het druk had) de factuur heb opgestuurd.

Vind het onzin dat ze dit "risico" bij mij leggen. Stel ik heb een flink ongeluk o.i.d. dan moet iemand anders voor mij de factuur sturen anders ben ik te laat.

Zal nooit gebeuren natuurlijk maar het zal maar net tegenzitten.

Is meer een principekwestie van mij en ben gewoon benieuwd of (en zo ja, hoe lang) anderen ook dit soort clausules hebben.

In eerdere opdrachten met andere klanten stond altijd 6 maanden en dat lijkt me een meer realistische termijn. Geen onzin facturen van 2 jaar oud maar ook geen stress als je echt een keer flink ziek bent o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

jesselhh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:48:
[...]

40 dagen heb ik nergens voor nodig, maar ik vraag me gewoon af waarom ze het zo kort maken. Ik denk dat ik nog nooit later dan een dag of 2 (wellicht een keer 2 weken toen ik het druk had) de factuur heb opgestuurd.

Vind het onzin dat ze dit "risico" bij mij leggen. Stel ik heb een flink ongeluk o.i.d. dan moet iemand anders voor mij de factuur sturen anders ben ik te laat.

Zal nooit gebeuren natuurlijk maar het zal maar net tegenzitten.

Is meer een principekwestie van mij en ben gewoon benieuwd of (en zo ja, hoe lang) anderen ook dit soort clausules hebben.

In eerdere opdrachten met andere klanten stond altijd 6 maanden en dat lijkt me een meer realistische termijn. Geen onzin facturen van 2 jaar oud maar ook geen stress als je echt een keer flink ziek bent o.i.d.
Na 10x keer je berichten gelezen te hebben snap ik eindelijk wat je bedoeld. Gewoon je facturen al klaar zetten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Tylen op 19-02-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Kurios schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 01:54:
Hier ook wel eens het gevoel gehad flink genaaid te worden. Ik werd gebeld door een recruiter voor een leuke aanvraag. Of ik interesse had. Mijn tariefindicatie gegeven, maar hij gaf aan dat het tarief echt maximaal een bepaald bedrag kon zijn en dat dat vanuit de klant zo geregeld was. Dus ik zei, ik ga er over nadenken. Dus recruiter mailde een opdrachtstekst en gaf zelfs de naam van de eindklant.

1x googlen, kwam ik bij een inhuurportaal waar ik mezelf direct voor wel 30 euro hoger kon aanbieden. Dus ik de recruiter gebeld. Na in eerste instantie er omheen te draaien en te ontkennen (hij wist niet wat het maximum tarief was, blabla), gaf hij toch wel toe dat ze er voor zo'n bedrag tussen zaten.

Ik vind het echt niet erg dat een tussenpartij wat verdient, maar ze hoeven er niet om te liegen.
Ik heb me uiteindelijk niet aangeboden omdat ik het toch niet goed vond passen en het was te ver. Maar die goser hoeft me niet meer te bellen :P

Kortom, vragen is niet genoeg, en het zal me niet verbazen dat een mail ook niet genoeg zal zijn om te voorkomen dat er toch niet een veel hogere fee wordt berekend door een recruiter.
Misschien moeten we ff een blacklist gaan maken, waarschijnlijk knijpen de DPG media billetjes samen door dit soort lijsten maar op whatsapp groepje ff melding maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Tylen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:00:
[...]

Na 10x keer je berichten gelezen te hebben snap ik eindelijk wat je bedoeld. Gewoon je facturen al klaar zetten ;)
Haha sorry!
Dat doe ik waar mogelijk inderdaad, komt ook wel goed en is allemaal niet zo groot. Was gewoon benieuwd maar laat maar zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
jesselhh schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:48:
[...]

40 dagen is toch niet kort, als je dat niet lukt heb je je bedrijfsvoering niet op orde? Snap de opdrachtgever wel, die wil niet opeens geconfronteerd worden met allerlei achterstallig gefactureerd werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
Ascension schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:58:
[...]

40 dagen is toch niet kort, als je dat niet lukt heb je je bedrijfsvoering niet op orde? Snap de opdrachtgever wel, die wil niet opeens geconfronteerd worden met allerlei achterstallig gefactureerd werk.
Een factuur verjaart volgens de wet pas na 5 jaar, dan vind ik 40 dagen wel aardig kort en in het voordeel van de klant.

Nogmaals, zal nooit gebeuren dat ik het nodig heb tenzij ik in coma raak en dan heb ik wel wat anders om me zorgen over te maken dan de laatste factuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
KvK stelt en belastingdienst stelt, bij maandelijks werk, uiterlijk 15 dagen als verstuurtermijn.

[ Voor 36% gewijzigd door jadjong op 19-02-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
jadjong schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:27:
KvK stelt en belastingdienst stelt, bij maandelijks werk, uiterlijk 15 dagen als verstuurtermijn.
Begrijpend lezen is een kunst inderdaad, betreft dat je 5 jaar de tijd hebt om betalingen af te dwingen... 15 dagen wist ik eerlijk gezegd niet, vind het niet veel maar heb er inderdaad nog nooit van afgeweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Kurios schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 01:54:

Het maakt mij eigenlijk niks uit hoeveel de partij die mij inhuurt er rijker van wordt, maar mijn tarief is mijn tarief en daar gaat uiteraard geen cent vanaf. Als zij mijn uurtarief netjes betalen en ze weten er 100 euro per uur op te verdienen bij wijze van, dan zal dat me in principe jeuken. Hebben ze goed geregeld voor zichzelf :P

Maar het gaat nooit ten koste van mijn tarief.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:13
Destruction schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Het maakt mij eigenlijk niks uit hoeveel de partij die mij inhuurt er rijker van wordt, maar mijn tarief is mijn tarief en daar gaat uiteraard geen cent vanaf. Als zij mijn uurtarief netjes betalen en ze weten er 100 euro per uur op te verdienen bij wijze van, dan zal dat me in principe jeuken. Hebben ze goed geregeld voor zichzelf :P

Ja dit inderdaad, ik werd wel eens gebeld (door iemand van de blacklist recruiters lijst) en hij vroeg me wat het tarief was. Die gasten hebben trouwens allemaal dezelfde soort stem, een soort van radio dj stem. "Hallo X, je spreekt met die en die van tralala, we hebben....".

In ieder geval, ik zei wat mijn tarief was, een normaal tarief voor een senior ICT dev, en hij lachte me zowat uit. En ging er 20 euro onder zitten. Ja geen zaken meer mee gedaan, misschien in uiterste noodgevallen ooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

Door een bedrijfsovername ben ik nu werknemer geworden van een bedrijf wat alles in de fik lijkt te steken dat het aanraakt. Hierdoor ben ik met een schuin oog verder aan het kijken naar mijn toekomstmogelijkheden. Ik werk nu 23 jaar in de IT, waarvan 20 jaar als buitendienst System Engineer. Ik heb 5 jaar geleden een HBO technische Informatica afgerond. Het freelance concept spreekt mij aan de ene kant heel erg aan. Opdrachten doen, vrijheid om te kiezen wat je wel of niet wil aanpakken, het salaris. Aan de andere kant vind ik sommige aspecten wel wat eng. Jezelf weten te verkopen, het onzekere van wel of geen opdrachten krijgen en de hele structuur van freelancing waar ik nog helemaal niet in thuis ben.

Ik kan natuurlijk veel informatie opzoeken en lezen, maar ik ben meer nieuwsgierig naar de praktijk. Zoals:

* Ik ben een Microsoft Windows Engineer. Als je een opdracht aanneemt, geef je dan ook aan waar je expertise niet ligt? Ik slaap bij wijze van spreken onder een Microsoft dekbed, maar je hoeft mij niet te vragen om een Enterprise Cisco netwerk op te zetten. Hoe zorg je dat je eindklant weet wat ze wel of niet van je mogen verwachten?

* Wat doen jullie als je ergens niet uitkomt? Als je tegen een probleem aan loopt wat je niet op kunt lossen?

* Als er onverhoopt dingen in de soep/fout lopen. Wat zijn dan de consequenties?

* Hoe zorg ik voor een soepele overgang van loondienst naar freelancer? Moet ik eerst al opdrachten in de pijpleiding hebben voordat ik ontslag zou nemen?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
Ascension schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Die opdrachtgever weet waarschijnlijk wel hoeveel uren er zijn geschreven en daar is een inkooporder voor gemaakt. Of er een factuur komt is voor de opdrachtgever eigenlijk niet relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:13
HellBeast schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:38:
Door een bedrijfsovername ben ik nu werknemer geworden van een bedrijf wat alles in de fik lijkt te steken dat het aanraakt. Hierdoor ben ik met een schuin oog verder aan het kijken naar mijn toekomstmogelijkheden. Ik werk nu 23 jaar in de IT, waarvan 20 jaar als buitendienst System Engineer. Ik heb 5 jaar geleden een HBO technische Informatica afgerond. Het freelance concept spreekt mij aan de ene kant heel erg aan. Opdrachten doen, vrijheid om te kiezen wat je wel of niet wil aanpakken, het salaris. Aan de andere kant vind ik sommige aspecten wel wat eng. Jezelf weten te verkopen, het onzekere van wel of geen opdrachten krijgen en de hele structuur van freelancing waar ik nog helemaal niet in thuis ben.

Ik kan natuurlijk veel informatie opzoeken en lezen, maar ik ben meer nieuwsgierig naar de praktijk. Zoals:

* Ik ben een Microsoft Windows Engineer. Als je een opdracht aanneemt, geef je dan ook aan waar je expertise niet ligt? Ik slaap bij wijze van spreken onder een Microsoft dekbed, maar je hoeft mij niet te vragen om een Enterprise Cisco netwerk op te zetten. Hoe zorg je dat je eindklant weet wat ze wel of niet van je mogen verwachten?

* Wat doen jullie als je ergens niet uitkomt? Als je tegen een probleem aan loopt wat je niet op kunt lossen?

* Als er onverhoopt dingen in de soep/fout lopen. Wat zijn dan de consequenties?

* Hoe zorg ik voor een soepele overgang van loondienst naar freelancer? Moet ik eerst al opdrachten in de pijpleiding hebben voordat ik ontslag zou nemen?
Als je toch bij dat bedrijf weg gaat, zorg dan dat je een paar maanden buffer hebt. Schrijf je in bij de KVK, zeg daarna je baan op. En/of ga alvast je netwerk benaderen en kijk wat je kansen zijn. Neem vrije dagen om evt al op gesprek te gaan.
Kijk, je gaat daar toch weg dus probeer het, lukt het niet kun je weer in loondienst bij een ander bedrijf.

• Tylen

Tylen

23 jaar in de it. Dus dan moet je wel een groot netwerk hebben opgebouwd ondertussen. Zet even op linkedin dat je een opdracht zoekt en neem ontslag. Die maanden buffer was hierboven gezegd word moet je met een korrelzout nemen. Als je direct aan de slag gaat na je laatste werkdag bij je huidige werkgever heb je 1 maand (en 1 a 2 weken) buffer nodig.

Lukt het freelancen niet ga je gewoon weer ergens in loondienst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
https://www.rtl.nl/nieuws...chijnzelfstandigen-zzpers

Helaas voor de toeslagenouders, maar de ZZP'ers gaan er toch uit want het ministerie handelt in strijd met fiscale regelgeving door toegezegd te hebben de boetes en naheffingen over te nemen

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:49

ralpje

Deugpopje

Uit dat artikel:
Eerder is er bewust voor gekozen om de zzp'ers in dienst te houden, ook al was toen al wel duidelijk dat het eigenlijk niet kon. Volgens toenmalig staatssecretaris Idsinga ging het hier om een 'exceptionele situatie' omdat er recht gedaan moet worden aan de toeslagenslachtoffers. Deze werknemers zijn hard nodig om de vaart in het proces te houden.
zelfs de media weet het verschil niet meer tussen deze ZZP-ers en mensen die 'in dienst' zijn. Als dat geen schijnzelfstandigen zijn..... :+

[ Voor 36% gewijzigd door ralpje op 20-02-2025 08:35 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jesselhh
ralpje schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:35:
Uit dat artikel:

[...]

zelfs de media weet het verschil niet meer tussen deze ZZP-ers en mensen die 'in dienst' zijn. Als dat geen schijnzelfstandigen zijn..... :+
Ook leuk hoe zzp'ers standaard als werknemers gezien worden als het om contracten stopzetten gaat. Oh wat zielig voor die mensen. Dat zeggen ze over bedrijven nooit als die grote klanten kwijtraken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:29

De opdrachten zijn meestal duidelijk omschreven. in mijn beleving vragen ze nooit iets wat niet in de opdrachtomschrijving staat. Net als in je in loondienst wss nooit iets hebt hoeven doen waar je geen ervaring mee had. En je kunt gewoon eerlijk aan je opdrachtgever vertellen wanneer iets niet gaat lukken of als het in de soep loopt. Ze bijten je hoofd er niet af. Tenminste, tot op heden nog niet, bij mij.

En beginnen vanuit een opdracht is wel fijner dan beginnen op de bank. Dus je inschrijven op alle portalen is alvast een goed begin, denk ik.
Maar als de stap je te groot is, kun je ook overwegen te beginnen via een maatschap, dat heb ik ook gedaan.
Het is hier mss wel een beetje vloeken in de kerk, ze waren achteraf ook veel te duur enzo, maar ik beschouw dat maar als leergeld. Ik vond het iig een fijne springplank.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gem-p
Destruction schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Tot een spreadsheet Ridder van het hogere management van de eindklant ziet dat jouw uurtarief wel erg hoog is en ze daar makkelijk op kunnen bezuinigen gezien het werk wat je oplevert.

Dat heb ik zelf meegemaakt in mijn naïeve 1e jaren zzp'er zijn. Ik wist niet wat de eindklant betaalde en bleek dus dat ze gezien mijn uurtarief verwachte dat ik tenminste een teamlead en wellicht zelfs een architecten rol wilde vervullen. Terwijl ik niet beter wist dan dat ik gewoon extra handjes in de vorm van een developer was.

Hoog uurtarief schept bepaalde verwachtingen, maar als jij dat niet weet dan ga je nat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:17
Thierry roert zich weer in de discussie met een nieuw voorstel voor een nieuwe ZZP wet. Fijn dat er iemand is in Den Haag die een kritisch geluid laat horen en blijft strijden tegen de te strenge interpretatie van de wet.

https://www.bnr.nl/nieuws...44/vvd-wil-nieuwe-zzp-wet

• jadjong
  • Niet online
. Ik werk nu 23 jaar in de IT, waarvan 20 jaar als buitendienst System Engineer. Ik heb 5 jaar geleden een HBO technische Informatica afgerond.

Aangeven wat je wel en niet kan. En als er toch iets voorbij komt waarvan je duidelijk hebt aangegeven dat jij niet de geschikte persoon bent bel je iemand uit die 23 jaar werkervaring in te helpen. Klanten willen een oplossing en vinden het soms wel fijn als jij zes man meeneemt en zo een totaalpakket biedt.
Je zit daar vast niet alleen. Het is helemaal niet erg om aan te geven dat iets niet lukt. Heb je dit dagelijks dan gaat men misschien twijfelen over je geschiktheid. In eerste instantie niet al te hoog van de toren blazen helpt daar wel bij.
Dan kan het zijn dat je in eigen tijd iets moet herstellen. Hoe meer partijen er betrokken zijn, hoe erger het vingertje-wijzen wordt maar ook makkelijker het voor jou is om niet volledig de schuld te krijgen. Een clausule in het contract dat je niet meer aansprakelijk bent dan de verzekering uit keert en/of het bedrag wat je jaarlijks aan die klant factureert helpt daar bij.
Zes weken in coma aan de Spaanse Rivièra kan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
mrbones92 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:23:
Thierry roert zich weer in de discussie met een nieuw voorstel voor een nieuwe ZZP wet. Fijn dat er iemand is in Den Haag die een kritisch geluid laat horen en blijft strijden tegen de te strenge interpretatie van de wet.

Volgens Aartsen nemen werkgevers, omdat de wet zo onduidelijk is, het zekere voor het onzekere en werken ze categorisch niet meer met zzp'ers.
Ondanks dat je in de context prima begrijpt begrijpt wat er wordt bedoeld gaat het hier ook fout. Er zijn geen werkgevers en werknemers in het spel, het gaat over twee bedrijven waarvan eentje de klant is en de ander een leverancier. Dat werkgevers niet met ZZP'ers in zee willen gaan is dan ook geheel terecht. :+

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 20-02-2025 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

gem-p schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:56:
[...]

Tot een spreadsheet Ridder van het hogere management van de eindklant ziet dat jouw uurtarief wel erg hoog is en ze daar makkelijk op kunnen bezuinigen gezien het werk wat je oplevert.

Dat heb ik zelf meegemaakt in mijn naïeve 1e jaren zzp'er zijn. Ik wist niet wat de eindklant betaalde en bleek dus dat ze gezien mijn uurtarief verwachte dat ik tenminste een teamlead en wellicht zelfs een architecten rol wilde vervullen. Terwijl ik niet beter wist dan dat ik gewoon extra handjes in de vorm van een developer was.

Hoog uurtarief schept bepaalde verwachtingen, maar als jij dat niet weet dan ga je nat.
.
Als zo'n eindklant mij benaderd over het tarief, dan laat ik weten wat mijn tarief is en dan kan hij zelf uitrekenen hoeveel de tussenpartij eraan verdiend ;) Niet bij mij komen klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gem-p schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:56:
[...]Tot een spreadsheet Ridder van het hogere management van de eindklant ziet dat jouw uurtarief wel erg hoog is en ze daar makkelijk op kunnen bezuinigen gezien het werk wat je oplevert.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:17
Dit soort marges zag ik vooral in de post covid boom toen iedereen wanhopig was voor personeel. Tegenwoordig niet meer dan 10% - 15%

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
mrbones92 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Dit soort marges zag ik vooral in de post covid boom toen iedereen wanhopig was voor personeel. Tegenwoordig niet meer dan 10% - 15%
Ik heb de laatste 2 jaar met een marge (kwam ik later achter) van meer dan 100% gezeten. Dat was ook absoluut gestoord hoor, maar was iemand die goed kon verkopen.

Mijn uurtarief was hoger dan normaal, dus ik was blij. Dat ging nog eens ruim over de kop voor hem, ook prima.
Overigens kreeg ik later wat met hem aan de stok omdat facturen te laat betaald werden, wat ik niet vind kunnen met zo'n marge (überhaupt niet), maar goed.

Edit, en voor de duidelijkheid voor mensen nieuw als ondernemer, zo'n marge is absoluut ongehoord hoor. Was een klant die zwom in het geld en in het buitenland zat.
Ik zou voor jezelf een range hanteren bijv 80-100 euro, en als ze nou echt daar onder willen zitten vind ik hun marge pas interessant.

Als ze mij kunnen aanbieden voor mijn vaste tarief, dan fine :-)

[ Voor 21% gewijzigd door Muldert op 20-02-2025 10:44 ]

• gem-p
Destruction schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:45:
[...]

.
Als zo'n eindklant mij benaderd over het tarief, dan laat ik weten wat mijn tarief is en dan kan hij zelf uitrekenen hoeveel de tussenpartij eraan verdiend ;) Niet bij mij komen klagen.
In mijn geval klaagde de eindklant niet. Contract werd gewoon beëindigt volgens de voorwaarden die in het contract stonden, dus 1 maand opzegtermijn. Een nieuwe opdracht had ik zo gevonden dus geen echt probleem, maar ik leerde er wel van dat ik voortaan op voorhand wil weten wat een eindklant voor mij betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:59
* Ik ben een Microsoft Windows Engineer.
Toevallig reeds gekeken naar het aanbod aan opdrachten op de diverse portalen en bij de diverse recruiters?
Het is niet vervelend bedoeld maar er zijn vele Microsoft Windows Engineers in de markt. Heb je een specifiek specialisme wat je onderscheidt van reguliere werknemers?

De huidige markt is gelet op de DBA kwestie nu eenmaal wat minder happig op generalisten die louter een paar (extra) handjes zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:07
Afas schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:31:
https://www.rtl.nl/nieuws...chijnzelfstandigen-zzpers

Helaas voor de toeslagenouders, maar de ZZP'ers gaan er toch uit want het ministerie handelt in strijd met fiscale regelgeving door toegezegd te hebben de boetes en naheffingen over te nemen
Ik ga nu iets heel ongebruikelijks doen: hier ben ik blij mee.

Het is rot voor de toeslagenouders, maar de overheid heeft dit hard nodig. Het is belangrijk dat dit kabinet tegengewerkt wordt door hun eigen besluit om de handhaving weer in te voeren. Ze zullen nu zien dat dit leidt tot problematische situaties. En zullen nu begrijpen dat je niet zomaar een uitzondering voor jezelf kan maken, als het je anders even niet uitkomt. Voor de toeslagenouders heel vervelend, maar een mooike wake-up call voor het kabinet.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Laat ze maar zweten. Je wilde graag zo streng handhaven, dan draag je er ook maar de gevolgen van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dennisweb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:37:
[...]

Ik ga nu iets heel ongebruikelijks doen: hier ben ik blij mee.

Het is rot voor de toeslagenouders, maar de overheid heeft dit hard nodig. Het is belangrijk dat dit kabinet tegengewerkt wordt door hun eigen besluit om de handhaving weer in te voeren. Ze zullen nu zien dat dit leidt tot problematische situaties. En zullen nu begrijpen dat je niet zomaar een uitzondering voor jezelf kan maken, als het je anders even niet uitkomt. Voor de toeslagenouders heel vervelend, maar een mooike wake-up call voor het kabinet.

Gelijke monniken, gelijke kappen. Laat ze maar zweten. Je wilde graag zo streng handhaven, dan draag je er ook maar de gevolgen van.
Je hebt toch niet de illusie dat een ambtenaar gaat zweten van een tragere verwerkingstijd? Er is geen overheid die hiervan gaat zweten, als het meer gaat kosten wordt dat rechtstreeks doorbelast.

Het is triest voor de ouders die het betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dennisweb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:37:
Ik ben er ook blij mee. Ik hoop dat het leidt tot het opnieuw opschorten van de handhaving van de WBA totdat er een vervangende wet is die wel goed werkt. Uiteindelijk moet werken als zelfstandige gewoon mogelijk zijn, ook als je hetzelfde werk doet als iemand in loondienst. Loondienst is niet meer van deze tijd en lijdt altijd tot inperking van de marktmacht van werkenden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

gem-p schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:51:
[...]

In mijn geval klaagde de eindklant niet. Contract werd gewoon beëindigt volgens de voorwaarden die in het contract stonden, dus 1 maand opzegtermijn. Een nieuwe opdracht had ik zo gevonden dus geen echt probleem, maar ik leerde er wel van dat ik voortaan op voorhand wil weten wat een eindklant voor mij betaald.
Ik heb het een paar keer gehad. Toen heb ik vriendelijk gevraagd wat zij voor mijn diensten moesten betalen. Toen ik daar het antwoord op kreeg kon ik niet anders dan zeggen: Duidelijk. U wordt opgelicht.
Wolly schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:50:
[...]

Je hebt toch niet de illusie dat een ambtenaar gaat zweten van een tragere verwerkingstijd? Er is geen overheid die hiervan gaat zweten, als het meer gaat kosten wordt dat rechtstreeks doorbelast.

Het is triest voor de ouders die het betreft.
Dit is vooral de zoveelste dolk in de rug van toeslagen ouders. Het zal ze verder een rotzorg zijn. Bij de overheid kun je fout op fout stapelen want je zit volkomen veilig.

Hoog tijd dat dit veranderd en een minister of ambtenaar privé aansprakelijk gesteld kan en gaat worden bij wanbestuur/wanbeleid (vergelijkbaar aan een eigenaar/bestuurder van een BV). Dan is het meteen afgelopen met machtsmisbruikers en ongeschikte plucheplakkers.

[ Voor 30% gewijzigd door Destruction op 20-02-2025 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Muldert schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:42:
[...]

Ik heb de laatste 2 jaar met een marge (kwam ik later achter) van meer dan 100% gezeten. Dat was ook absoluut gestoord hoor, maar was iemand die goed kon verkopen.

Mijn uurtarief was hoger dan normaal, dus ik was blij. Dat ging nog eens ruim over de kop voor hem, ook prima.
Overigens kreeg ik later wat met hem aan de stok omdat facturen te laat betaald werden, wat ik niet vind kunnen met zo'n marge (überhaupt niet), maar goed.

Edit, en voor de duidelijkheid voor mensen nieuw als ondernemer, zo'n marge is absoluut ongehoord hoor. Was een klant die zwom in het geld en in het buitenland zat.
Ik zou voor jezelf een range hanteren bijv 80-100 euro, en als ze nou echt daar onder willen zitten vind ik hun marge pas interessant.

Als ze mij kunnen aanbieden voor mijn vaste tarief, dan fine :-)
Goede verkoper, maar, het heeft soms ook met verwachting te maken van de klant. Je kunt wel zeggen, ik krijg wat ik wil dus prima. Maar als de klant het dubbele betaald, kan die ook bepaalde verwachtingen hebben vanwege dat tarief. Ik zou dus ook niet zomaar blij zijn met zo'n marge ook al is je tarief naar tevredenheid.

Exact expert nodig?

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:49
ari3 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Loondienst is niet meer van deze tijd en lijdt altijd tot inperking van de marktmacht van werkenden.
Zoals met alles is het niet zwart/wit en is een gezonde balans bijna altijd beter en zelfs dan nog niet ideaal voor iedereen.

Zie het als paaseitjes kopen voor een groep mensen. Dan koop je ook maar beter die verschillende smaken zak terwijl puur het beste zou zijn voor jouzelf 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Furion2000 op 20-02-2025 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mrbones92 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:23:

Ik snap het niet. Dan maak je er toch gewoon een project van? Het heeft een beginstaat (veel gedupeerden) en een eindstaat (0 gedupeerden). Maar ik zal er wel te dom voor zijn.

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

HellBeast

Oh My GoT!

MacDennis76 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:08:
[...]

Toevallig reeds gekeken naar het aanbod aan opdrachten op de diverse portalen en bij de diverse recruiters?
Het is niet vervelend bedoeld maar er zijn vele Microsoft Windows Engineers in de markt. Heb je een specifiek specialisme wat je onderscheidt van reguliere werknemers?

De huidige markt is gelet op de DBA kwestie nu eenmaal wat minder happig op generalisten die louter een paar (extra) handjes zijn.
Nee, nog niet veel gezien. Ik heb inderdaad een brede kennis. Servermigraties, AD, Azure, RDS, VMware (VDI), Exchange, Veeam. Ik heb ook PRINCE2, ITIL Service Operations Lifecycle, VCP en een sloot Microsoft certificaten waar je de muur een flink stuk mee kan behangen. Als je bij een klein IT bedrijf hebt gewerkt (+- 10 techneuten) dan kun je je niet specialiseren in 1 ding. Anders ben je 90% van de tijd niets aan het doen als je specialisme op dat moment niet nodig is.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Ik snap het niet. Dan maak je er toch gewoon een project van? Het heeft een beginstaat (veel gedupeerden) en een eindstaat (0 gedupeerden). Maar ik zal er wel te dom voor zijn.
Euh, nee. Dat kan met de huidige wetgeving niet. Het is niet zo dat alles met een kop en staart aan de wet voldoet. Je werkt onder gezag, schouder-aan-schouder met mensen die hetzelfde werk doet in loondienst, loopt amper ondernemersrisico en werk zo die andere criteria maar af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Euh, nee. Dat kan met de huidige wetgeving niet. Het is niet zo dat alles met een kop en staart aan de wet voldoet. Je werkt onder gezag, schouder-aan-schouder met mensen die hetzelfde werk doet in loondienst, loopt amper ondernemersrisico en werk zo die andere criteria maar af.
Je bent niet creatief genoeg 😉
Het kan echt wel als je maar wil. Neem gezag weg, introduceer een leververplichting ipv een inspanningsverplichting enz. Dat schouder aan schouder is gelul. Op de bouwplaats lopen ook meerdere timmermannen. Bovendien, opdracht klaar en je staat gewoon op straat. Geen WW, geen vrije dagen, geen ziekenfonds, dus wat is het probleem?!

Ik snap je wel, maar ik heb vorig jaar al gezegd: op 1 maart ligt de BV Nederland op z’n gat. Vaak krijg ik uiteindelijk wel een vorm van gelijk. 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Je bent niet creatief genoeg 😉
Het kan echt wel als je maar wil. Neem gezag weg, introduceer een leververplichting ipv een inspanningsverplichting enz. Dat schouder aan schouder is gelul. Op de bouwplaats lopen ook meerdere timmermannen. Bovendien, opdracht klaar en je staat gewoon op straat. Geen WW, geen vrije dagen, geen ziekenfonds, dus wat is het probleem?!

Ik snap je wel, maar ik heb vorig jaar al gezegd: op 1 maart ligt de BV Nederland op z’n gat. Vaak krijg ik uiteindelijk wel een vorm van gelijk. 😜
Ja. Dat “je bent niet creatief genoeg” hoor ik vaker. Het is de nummer 1 kulreden om dan maar gewoon grotendeels mijn teksten te kopiëren en even door ChatGPT te gooien. Dan krijg je ook nog een advocaat op je dak die je ‘niet creatief’ genoeg vindt. Al heb ik zo mijn twijfels of dat echt van een advocaat komt.

Maar goed. Dat is een andere discussie. Je zou gelijk kunnen krijgen dat binnenkort alles op zijn gat komt te liggen. Maar ik heb de wet ook niet verzonnen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Dennisweb Hahaha, ik ken jouw schrijverstalent niet dus ik wil de laatste zijn om die te oordelen!

Wat ik bepleit, maar dat heb je zelf ook wel in de gaten, is dat je elk werk in een besloten opdracht kan stoppen. Als je maar wil! Alleen zijn de meesten liever lui dan moe. Dus huren ze iemand in voor een vage opdracht en laten die ook nog een beetje meedraaien in de marge van de organisatie. Maar dat hoeft echt niet! Als je maar wil, kan je echt prima een goede opdracht schrijven die voldoet aan de Wet DBA.

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:55:
@Dennisweb Hahaha, ik ken jouw schrijverstalent niet dus ik wil de laatste zijn om die te oordelen!

Wat ik bepleit, maar dat heb je zelf ook wel in de gaten, is dat je elk werk in een besloten opdracht kan stoppen. Als je maar wil! Alleen zijn de meesten liever lui dan moe. Dus huren ze iemand in voor een vage opdracht en laten die ook nog een beetje meedraaien in de marge van de organisatie. Maar dat hoeft echt niet! Als je maar wil, kan je echt prima een goede opdracht schrijven die voldoet aan de Wet DBA.
Maar de Belastingdienst kijkt niet alleen naar wat er op papier staat, maar hoe er in de praktijk gewerkt wordt. En dat maakt het wat ingewikkelder.

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:02
Crazy D schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:53:
[...]

Goede verkoper, maar, het heeft soms ook met verwachting te maken van de klant. Je kunt wel zeggen, ik krijg wat ik wil dus prima. Maar als de klant het dubbele betaald, kan die ook bepaalde verwachtingen hebben vanwege dat tarief. Ik zou dus ook niet zomaar blij zijn met zo'n marge ook al is je tarief naar tevredenheid.
Dit dus.
Als een klant gefactureerd wordt voor een god, een superman, een wizard, iemand die aan de lopende band wonderen verricht en het moet doen met jou die gewoon goed, normaal werk verricht, gaat er toch ergens iets wringen en ben jij als je op de werkvloer rond loopt het makkelijkst daarop aan te spreken, niet de verkoper die zich ergens achter een telefoon(nr) verstopt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:21:
[...]
Maar de Belastingdienst kijkt niet alleen naar wat er op papier staat, maar hoe er in de praktijk gewerkt wordt. En dat maakt het wat ingewikkelder.
Hoe dan? Door bij mij thuis op bezoek te komen? Of bij mijn opdrachtgever? En hoe denk je dat de inspecteur dat gaat beoordelen?
Het wordt inderdaad een stuk ingewikkelder, voor de inspecteur om te weerleggen dat ik niet werk volgens afspraak. Nee, dat is voor mij een zorgeloze route.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

[...]
Hoe dan? Ik zit in omgevingen te werken waar die inspecteur gaan toegang tot krijgt. En bij de klant op locatie ook niet. En nee, meekijken is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tylen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:01:
[...]

Hoe dan? Ik zit in omgevingen te werken waar die inspecteur gaan toegang tot krijgt. En bij de klant op locatie ook niet. En nee, meekijken is geen optie.
Dat is jouw probleem, niet dat van de inspecteur.

In datzelfde licht is het naar mijn mening een probleem om alles op het account van een klant tenant te doen, als dat betekent dat je de toegang ertoe na het einde van de opdracht verliest en ook geen backup kunt maken. Dat is strijdig met je bewaarplicht.

Helaas zie ik hier geen oplossing voor, maar dat maakt het nog niet ok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Yucon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:03:
[...]

Dat is jouw probleem, niet dat van de inspecteur.

In datzelfde licht is het naar mijn mening een probleem om alles op het account van een klant tenant te doen, als dat betekent dat je de toegang ertoe na het einde van de opdracht verliest en ook geen backup kunt maken. Dat is strijdig met je bewaarplicht.

Absoluut nit mijn probleem, maar van die inspecteur, die wilt toch controleren.

En natuurlijk moet alles bij de klant op locatie (iets met staatsgeheim etc). Backup maken???? Waarvan?? Niet iedereen is een devver ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Nee, dat denk ik niet. Als de inspecteur geen toegang krijgt tot mijn werkplek, wil dat nog niet zeggen dat het mijn probleem wordt. Het ligt er ook heel duidelijk aan of jij meewerkt, laat zien wat je wel kan laten zien, in gesprekken kan uitleggen hoe het gaat. Uiteindelijk beslist de inspecteur toch altijd op basis van meerdere feiten en zijn onderbuik. Werk je ter goeder trouw mee aan een onderzoek, of werk je het tegen en creëer je teveel mist?

Nogmaals, het begint met een duidelijk omschreven opdracht. Dat kan in het geval van die zorgtoeslagmedewerkers ook prima. Opdracht is om 100 dossiers weg te werken in maximaal X maanden. Dat er meerderen zijn die dat doen, prima. Een flat bouwen doe je ook niet met 1 metselaar. Het kan allemaal best, als je maar goed beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tylen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:09:
[...]

En natuurlijk moet alles bij de klant op locatie (iets met staatsgeheim etc). Backup maken???? Waarvan?? Niet iedereen is een devver ;)
Je hebt bewaarplicht van je zakelijke administratie en dat is heel breed. Hoe je die verplichting praktisch invult is aan jou, maar het is aan de inspecteur om te bepalen of hij van mening is dat je dat voldoende gedaan hebt. Als het oordeel is dat dat onvoldoende is dan is dat alsnog jouw probleem en niet het zijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Yucon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:13:
[...]

Je hebt bewaarplicht van je zakelijke administratie en dat is heel breed. Hoe je die verplichting praktisch invult is aan jou, maar het is aan de inspecteur om te bepalen of hij van mening is dat je dat voldoende gedaan hebt. Als het oordeel is dat dat onvoldoende is dan is dat alsnog jouw probleem en niet het zijne.
Dat is natuurlijk geregeld. Maar als hij wilt controleren hoe ik werk dat gaat in mijn geval niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:53
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:12:
Nogmaals, het begint met een duidelijk omschreven opdracht. Dat kan in het geval van die zorgtoeslagmedewerkers ook prima. Opdracht is om 100 dossiers weg te werken in maximaal X maanden.
Ik denk dat de discussie gaat om hoeveel ruimte je hebt om het werk zelf echt in te richten in dat soort gevallen. Het 'dossier weg werken' zal volgens hele specifieke procedures gaan die ook door interne medewerkers gevolgd worden voor soortgelijk werk. Dat botst mogelijkerwijs met de volgende drie criteria uit het deliveroo-arrest:
  • Aard en duur werkzaamheden
  • Manier waarop werkzaamheden en werktijden bepaald worden
  • Mate van inbedding in de organisatie
Er is denk ik nog te weinig jurispredentie om dan te zeggen welke kant de munt op valt, omdat toetsen tegen het Deliveroo-arrest een 'holistische' toets moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:12:
Opdracht is om 100 dossiers weg te werken in maximaal X maanden. Dat er meerderen zijn die dat doen, prima. Een flat bouwen doe je ook niet met 1 metselaar. Het kan allemaal best, als je maar goed beschrijft.
De hamvraag is of dit kan en hoe streng de definitie is/wordt. 100 dossiers uit handen geven moet ook in een context gezet worden om te bepalen of je schijnzelfstandig bezig bent. Zijn het 100 dossiers uit een berg van 200 dossiers die de twee zzp'er geheel zelfstandig(in eigen systemen) afhandelt dan kan je spreken van een leverancier/onderaannemer. Zijn het 100 zelfstandigen die ieder 100 dossiers doen in het systeem van de klant en regelmatig te horen krijgen dat dossier x voorrang heeft op dossier y dan daalt in mijn ogen jouw zelfstandigheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:29
Als je dit zo leest, is het denk ik een mooie tijd om arbeidsrecht- of fiscaal advocaat te zijn.
de BV Nederland schiet zichzelf mooi in de voeten zo.

En de regering heeft het te druk met twitteren over stikstof en asielzoekers.

Interessante tijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Neal
  • Laatst online: 29-08 14:32
Tylen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:09:
[...]

En dan nog, in de meeste gevallen is datgene dat je voor een klant maakt HUN eigendom, daar mag jij dus geen kopie van maken (officieel dan ;)). Meestal ligt dat ook vast in je contract, of de voorwaarden die daar aan vast hangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:29
[...]
Haha met welke capaciteit? Gaat de beste man of mevrouw een week met mij meelopen? Lijkt me enig, koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:10
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:55:
[...]

Hoe dan? Door bij mij thuis op bezoek te komen? Of bij mijn opdrachtgever? En hoe denk je dat de inspecteur dat gaat beoordelen?
Het wordt inderdaad een stuk ingewikkelder, voor de inspecteur om te weerleggen dat ik niet werk volgens afspraak. Nee, dat is voor mij een zorgeloze route.
Tylen schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:17:
[...]

Dat is natuurlijk geregeld. Maar als hij wilt controleren hoe ik werk dat gaat in mijn geval niet.
Het werkt wel wat minder zwart wit natuurlijk dan botweg zeggen: kan niet, mag niet. Ook omdat je bij de belastingdienst verplicht bent tot antwoorden......

Sowieso komen ze in dit geval via de opdrachtgever. Steekproef, jij bent werknemer. Klaar.
Jij gaat in beroep, dan kan er een boekenonderzoek volgen bij jou. Dan hebben ze dus gewoon zicht op beide situaties.

En zo moeilijk is het niet. Ik moest mijn agenda overleggen en een export van mijn zakelijke agenda geven. Als daar dan niks in staat omdat je alles in de klant agenda bij houd heb je een lastig verhaal als je beweert dat je alles met eigen licenties en spullen doet. En ja, zo kort door de bocht gaan ze :)

Andere kant op werkt ook, onderzoek bij jou, je opdrachtgever krijgt gewoon een paar vragen (derdenonderzoek) en cirkeltje is weer rond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:55:
[...]

https://www.rijksoverheid...kenonderzoeken-versie-5-0
Handleiding over bedrijfsbezoeken en boekenonderzoeken bij opdrachtgevers waarbij wordt gekeken naar arbeidsrelaties (versie 5.0). Het doel van deze handleiding is inhoudelijke en controletechnische ondersteuning te bieden voor de uitvoering van de bedrijfsbezoeken en boekenonderzoeken. Dit onder meer om schijnzelfstandigheid te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacDennis76 op 21-02-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ColeJ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Haha met welke capaciteit? Gaat de beste man of mevrouw een week met mij meelopen? Lijkt me enig, koffie?
Bij mij in de straat weleens gebeurd, hoor. Dat de toenmaloge buurvrouw een meekijkende inspecteur had terwijl zij haar werk deed. Dat heeft 3 (!) dagen geduurd, waarbij zij de overnachting van de inspecteur heeft mogen betalen.

Dat laatste lijkt mij lichtelijk onrechtmatig, maar ik ben geen jurist. Is ook al iets van 7 jaar geleden of zo. Maar ja, over de schouder meekijken doen ze gewoon. Het zal mij niks verbazen als ik ooit controle krijg en ze met een stopwatch controleren of ik echt zo lang doe over alles wat er in de urenregistratie staat. We hebben immers een overheid die burgers wantrouwt en niet vertrouwt. Als ze je kunnen pakken, doen ze dat.

Ik denk me altijd in dat er een extreem strenge inspecteur langs zal komen die in een uurtje je hele bedrijf doorzaagt en honderden vragen op ie af schiet. Met die gedachte probeer ik op alles een goed antwoord te hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisweb op 21-02-2025 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
Yucon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:03:
[...]
als dat betekent dat je de toegang ertoe na het einde van de opdracht verliest en ook geen backup kunt maken. Dat is strijdig met je bewaarplicht.

Je hebt een bewaar plicht voor je zakelijke administratie, zoals facturen en NAW gegevens. Absoluut niet om alle data van al je klanten te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Il Duce schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Je hebt een bewaar plicht voor je zakelijke administratie, zoals facturen en NAW gegevens. Absoluut niet om alle data van al je klanten te bewaren.
Zeker niet, maar wat je operationeel heen en weer mailt valt wel onder je zakelijke administratie. En daar kom je ook niet meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Zeker niet, maar wat je operationeel heen en weer mailt valt wel onder je zakelijke administratie. En daar kom je ook niet meer aan.
Wie zegt dat? Er is alleen een bewaarplicht voor financiële administratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Als ik een inspecteur krijg, ga ik gewoon 3 dagen niet werken. Als zzp’er kan ik dat gewoon zelf beslissen 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Nevermind.

[ Voor 96% gewijzigd door Tylen op 21-02-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:01:
Als ik een inspecteur krijg, ga ik gewoon 3 dagen niet werken. Als zzp’er kan ik dat gewoon zelf beslissen 😜
Kan hoor, maken ze nieuwe afspraak met je. Ik heb ;m laten verzetten omdat ik andere afspraken er tussendoor kreeg. Ze zijn best meewerkend als er niet teveel aan de hand is. Is dat het wel, dan komt de FIOD, maar die bellen niet eerst hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:01:
Klopt. Even advocaat van de duivel spelen. Een keertje kan wat je zegt, maar als je dit steeds doet, zie ik het als tegenwerken en frustreren van het onderzoek. En dus kwaadwillendheid. Denk dat je blij mag zijn dat ik niet bij de BD werk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
ColeJ schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:22:
[...]

Die doet gewoon een boekenonderzoek en vraagt dan bijvoorbeeld hoe vaak je er bent/ hoe ze zien etc. Er zijn natuurlijk wel meerdere bronnen te bedenken om aan info te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacDennis76
Uitspraak FNV/Uber zaak!

https://uitspraken.rechts...ls?id=ECLI:NL:HR:2025:319

https://www.wvo-advocaten...-een-arbeidsovereenkomst/
De uitspraak van de Hoge Raad maakt duidelijk dat het ondernemerschap van de werkende serieus moet worden meegenomen in de beoordeling. Zelfs als er aanwijzingen zijn voor een arbeidsovereenkomst, kan het gedrag van de werkende als ondernemer of juist het gebrek hieraan alsnog de doorslag geven.

[ Voor 71% gewijzigd door MacDennis76 op 21-02-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 20:13
De Hoge Raad ziet voor het aanbrengen van een rangorde ook thans geen aanleiding. Ook de omstandigheid (ix) “of degene die de werkzaamheden verricht zich in het economisch verkeer als ondernemer gedraagt of kan gedragen, bijvoorbeeld bij het verwerven van een reputatie, bij acquisitie, wat betreft fiscale behandeling, en gelet op het aantal opdrachtgevers voor wie hij werkt of heeft gewerkt en de duur waarvoor hij zich doorgaans aan een bepaalde opdrachtgever verbindt”, is niet als zodanig van ander gewicht dan de andere genoemde omstandigheden.
Inbedding weegt dus niet zwaarder dan het niet hebben van een website

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
Als ik het net goed doorscande: lijkt er op dat ook hetzelfde werk doen als werknemers niet meer bepalend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
fry77 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:54:
Als ik het net goed doorscande: lijkt er op dat ook hetzelfde werk doen als werknemers niet meer bepalend is
Gaat er primair om dat er geen rangorde hoort te zijn in de Deliveroo gezichtspunten. En dat een inspecteur het algemene ondernemersschap van de zzp-er net zo serieus dient te beoordelen als de rest.

Het is en blijft een holistische benadering, inclusief dus de mate van ondernemersschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Duce
Yucon schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Vreemd, ik zie dat hier niet staan: https://www.belastingdien...ministreert_u_voor_de_btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Omdat je hier alleen naar de btw kijkt. En dat staat los van de IB kant. Kijk alleen al naar de urennorm. Dat vereist registratie, maar doet voor de btw totaal niet ter zake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Duce
fry77 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:06:
[...]

Omdat je hier alleen naar de btw kijkt. En dat staat los van de IB kant. Kijk alleen al naar de urennorm. Dat vereist registratie, maar doet voor de btw totaal niet ter zake
Vreemd, ik zie dat hier niet staan: https://www.belastingdien...ewaren/wat_moet_u_bewaren

Het is bijna alsof de belastingdienst een hele andere opvatting van "bewaarplicht" heeft dan de experts op het tweakers forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Il Duce schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Vreemd, ik zie dat hier niet staan: https://www.belastingdien...ewaren/wat_moet_u_bewaren

Het is bijna alsof de belastingdienst een hele andere opvatting van "bewaarplicht" heeft dan de experts op het tweakers forum.
Wat jij wil google expert.

Het gaat om wat nodig is voor je bedrijfsvoering en goed ondernemersschap. Maar bij mijn volgende boekencontrole zal ik je naar jou verwijzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il Duce
fry77 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Wat jij wil google expert.

Het gaat om wat nodig is voor je bedrijfsvoering en goed ondernemersschap. Maar bij mijn volgende boekencontrole zal ik je naar jou verwijzen :)
Je mag gewoon naar de belastingdienst verwijzen. Die maken immers de regels niet de "experts" op tweakers
U bent verplicht uw administratie 7 jaar te bewaren. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren.

Voor het bepalen van de start van de bewaartermijn gebruikt u de actuele waarde van een gegeven. Zolang gegevens actueel blijven, horen zij bij de administratie. Vervalt de actualiteitswaarde? Dan begint de bewaartermijn. Bijvoorbeeld: een leasecontract dat 4 jaar loopt, bewaart u gedurende deze periode van 4 jaar in uw administratie. Pas na deze periode begint de bewaartermijn van 7 jaar.
Uw administratie bestaat uit alle gegevens over uw onderneming die u vastlegt op papier of op een digitale manier. Welke gegevens dat zijn, leest u bij Wat administreert u voor de btw?
Hoe u uw administratie opzet, bepaalt u zelf. Uit uw administratie moet duidelijk blijken hoeveel btw u moet betalen en hoeveel btw u van ons terugvraagt. Hoe u ook administreert, zorg ervoor dat u de gegevens die u nodig hebt voor uw btw-aangifte en voor uw opgaaf ICP, gemakkelijk kunt vinden in uw administratie. Dat betekent dat u per aangiftetijdvak overzichten moet bijhouden van:

uitgaande facturen (als u het factuurstelsel toepast)
inkomsten (als u het kasstelsel toepast)
ontvangen facturen
privégebruik van goederen en diensten

Verschillende btw-tarieven

Ontvangsten die zijn belast met verschillende btw-tarieven, registreert u afzonderlijk per btw-tarief.
Lijkt mij een duidelijk verhaal, maar ga jij lekker elk slack bericht 10 jaar bewaren "omdat dat moet". Maakt mij niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Il Duce schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:08:
[...]

Dat is zoals gezegd btw.

Deze bewaarplicht volgt uit AWR, artikel 52. Daarin wordt gesteld dat je alles moet bewaren dat relevant is voor de belastingheffing. Communicatie aan de hand waarvan vastgesteld kan worden of je schijnzelfstandig bent, oa door naar de dagelijkse praktijk te kijken, valt daar dus onder.

Je begrijpt zelf ook wel dat 'jamaar dat kan niet want dat bewaar ik nou eenmaal niet' een beetje een slecht verhaal is als een inspecteur ernaar vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Il Duce schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:17:
[...]

Je mag gewoon naar de belastingdienst verwijzen. Die maken immers de regels niet de "experts" op tweakers

[...]

[...]

[...]

Lijkt mij een duidelijk verhaal, maar ga jij lekker elk slack bericht 10 jaar bewaren "omdat dat moet". Maakt mij niet uit.
Als dat slack bericht relevant is kan het idd zijn dat ik dat 7 jaar bewaar. 7, niet 10. Het is geen vastgoed. Maar je blijft in het btw deel hangen. Je bent met een poep en een zucht btw ondernemer, maar niet perse IB ondernemer.

https://www.belastingdien...winst/inkomstenbelasting/

en deze is ook aardig: https://download.belastin...aarplicht_al0401z13fd.pdf

Geen dank.

Mijn boekenonderzoek betrof BTW. Dat is dan de ingang om te bepalen of je uberhaupt ondernemer bent geweest omdat de boel wel samenhangt. En al;s ondernemer heb je nu eenmaal wat meer plichten dan een werknemer.

Maar mss zijn dit wel de zaken waardoor ik als ondernemer word gezien en niet iemand die 40/week bij 1 klant pakt zonder eigen laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Overigens snap ik wel dat een hoop mensen hier nat op gaan. Er is bij de BD ook niet een eenduidig overzicht wat je moet bewaren en hoe. En als je ze belt dan is het antwoord al snel neem contact op met je fiscalist.

Mag ik hier nogmaals pleiten voor een ondernemersdiploma :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
daar staat
Alle gegevens over uw organisatie die u ontvangt of vastlegt (op papier of digitaal) horen bij uw administratie.
dus gegevens die direct betrekking hebben op je onderneming en dus niet al je onderlinge slack berichtjes of geschreven code voor de klant, maar dus wel je urenverantwoording en je communicatie over verlengingen/tariefsverhogingen/etc.

die laatste dingen doe ik altijd via mijn eigen email richting de klant dus die zijn meteen geborgd. Daar ga je toch geen interne klant mail voor gebruiken?
Alles wat op het lokale netwerk van mijn klant gebeurd kan en mag ik niet bewaren, staan zelfs hoge boetes en mogelijk gevangenisstraffen op in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In het handboek ondernemen van de BD staat het vandaag pagina 30 goed uitgelegd.

https://download.belastin...emen_2024_aa9701z42fd.pdf

[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 21-02-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:26:
[...]

Klopt. Even advocaat van de duivel spelen. Een keertje kan wat je zegt, maar als je dit steeds doet, zie ik het als tegenwerken en frustreren van het onderzoek. En dus kwaadwillendheid. Denk dat je blij mag zijn dat ik niet bij de BD werk. ;)
Och, daar heb ik al 3x gewerkt. Een keer in loondienst en twee keer ingehuurd.

Neem mijn grappen niet te serieus. Als je willens en wetens de overheid frustreert, mag je van mij gewoon met je billen bloot. Dat geldt voor fraude en voor de oudejaarsnacht. Als je je misdraagt…
Als ik controle krijg vind ik het prima. Ik leg het wel uit.
Pagina: 1 ... 612 ... 643 Laatste