Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
Het is inderdaad geen harde eis, maar slechts 1 van de factoren waarop ondernemerschap wordt beoordeeld.

Ik had echter het gevoel dat @Lunamous van plan is om te gaan werken voor zijn stagebedrijf, en de aangeboden freelance constructie op de koop toe neemt.

Het idee van een zelfstandige is dat hij niet "UX designer bij {{klant}} (via een freelance constructie)" is, maar "Freelance UX designer (werkzaam voor onder meer {{klant}})".

Mijn allerbelangrijkste loopbaanadvies is dat van regie: denk na over wat jij wilt bereiken en op welke bij jou passende manier je naar je doelen toe gaat. Kies je stappen zelf en laat je niet van koers brengen door omstandigheden die toevallig op je pad worden geworpen. Nu is het een stagebedrijf, op tal van momenten zullen recruiters het ook proberen.

Verder heb ik enige bedenkingen bij freelancen vanaf school. Bedrijven huren geen externen in omdat het goedkoop is (in die marktsegmenten wil je niet zitten), maar omdat ze belangrijke skills hebben waarvoor ze zelf niet voldoende mensen kunnen vinden. Bedrijven huren je in om wat je kunt, niet om een talent wat ze misschien kunnen ontwikkelen.

Bij werknemers ligt het anders. Zoek je een front-ender voor een React.js project, kun je een goede developer vinden die alleen Angular ervaring heeft, neem je hem aan en geef je hem tijd & middelen om React te leren. Freelancers krijgen in het algemeen niet de luxe om te leren in de tijd van de klant. Vandaar dat het nut kan hebben om een aantal jaar voor een (goede, leerzame) werkgever te werken en daarna te gaan freelancen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 22:19
@t_captain bedankt voor je advies. Het klopt inderdaad meer dat ik ik de freelance constructie op de koop toe neemt. Mijn voorkeur zou eigenlijk in het begin uitgaan naar loondienst maar deze constructie is voor het bedrijf op dit moment nog niet wenselijk. Na bijvoorbeeld een half jaar zouden ze meer vaste werknemers kunnen aannemen en zou ik een contract kunnen krijgen.

Dit is natuurlijk een van de mogelijke situaties. In de praktijk kan het heel anders lopen, daarom twijfel ik aan de ene kant ook aan dit aanbod. Ik zal zelfstandig te werk moeten gaan en heb dus niet de kans om mijzelf te ontwikkelen via collega's uit hetzelfde vakgebied. Ik ben namelijk de enige designer. Ik heb vanaf dat ik afgestudeerd ben meerdere bedrijven benaderd, ik kreeg bijna altijd te horen dat ik te weinig ervaring had en dat de voorkeur uitgaat naar iemand met minimaal 3 jaar ervaring. Vandaar dat ik dit aanbod niet links wil laten liggen omdat ik graag aan het werk wil en zo ook wat werkervaring kan opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Lunamous het grote probleem met het ZZP schap is dat je natuurlijk geen WW krijgt, noch verzekerd bent. Daarom is het advies aan beginners vaak om jezelf goed te verzekeren maar ook om zuinig te doen en een flinke buffer op te bouwen.

Nou is mijn vermoeden dat die startup denkt dat ze jou voor een heel gunstig tarief aan het werk te zetten, en dan heb jij een zeer, zeer groot probleem als ze een keer niet kunnen betalen, of als jij ziek wordt, of het geld op is, of wat dan ook.

Wat een mogelijkheid is, is om een tarief te onderhandelen, maar om meteen af te spreken dat je bijvoorbeeld elke maand ietsje omhoog gaat per uur. Als de onderhandeling niet succesvol is voor jou, en je een laag tarief hebt geaccepteerd, dan zou ik adviseren om bijvoorbeeld 36 uur te werken, en twee vrijdagen in de maand te besteden aan het zoeken naar een baan (of beter betalende klant).

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 15-04-2018 13:51 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunamous
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 22:19
@TucanoItaly Het komt eigenlijk meer uit op schijnzelfstandigheid als ik het zo allemaal op een rijtje zet. Ik heb geen zekerheid om andere opdrachten te vinden om zo mijn andere uren op te vullen zodat ik niet teveel uur werk bij hetzelfde bedrijf.

Ik denk dat een 0 uren contract een beter plan is, zijn er verder nog betere opties? Ik zal in het volgende gesprek er nogmaals op terug komen en kijken of er echt geen andere constructie mogelijk is die gunstiger voor mij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je hoeft niet gelijktijdig meerdere deeltijd prjecten te doen. Ik doe dat soms, maar vaak ook voltijd. Wel is het wenselijk dat je na een project (periode met een begin en een eind, bijvoorbeeld development van een website) naar andere klanten gaat en niet almaar blijft hangen bij die ene klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143912

chronoz schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 10:53:
Is het mogelijk om als ZZP'er namens je bedrijf aandelen te kopen om zo niet dubbel belasting te hoeven betalen en het vermogen van het bedrijf uit te bouwen?

Of moet je het geld per se uit het bedrijf halen en dan persoonlijk investeren.
Dit is een kwestie van vermogensetikettering. Maw zijn de aandelen voornamelijk (>90%) prive gebruik of zakelijk gebruik. Bij gemixt gebruik mag je kiezen. Eens gekozen blijft gekozen met alle bijbehorende gevolgen. Wijziging is alleen toegestaan bij gegronde redenen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 12:16

_Arthur

blub

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:48
Als ik als werkgever een opzegbrief zou ontvangen waarin een werknemer doodleuk een concurrentie- en/of relatiebeding even “seponeert”, zou dat bij mij aardig wat kwaad bloed zetten en zou ik extra mijn best doen om die bedingen in de toekomst te handhaven. Komt nogal brutaal over.

[ Voor 8% gewijzigd door cooper87 op 17-04-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 16:50
Ok, ik heb duidelijk mijn vraag verkeerd gesteld.

Uiteraard ga ik het gesprek aan en zal ik alles zo goed als kan afhandelen. Ik ga ook geen verrassingen in een opzegbrief vermelden.

Vandaag heb ik mijn plannen besproken met mijn werkgever, hij baalt enorm en wil me graag houden maar ik heb mijn keuze gemaakt.

Nogmaals, ik wil dus geen brief met verassingen. Maar is de opzegbrief enkel een brief met de opzegging? Of leg je er ook afspraken (die samen zijn gemaakt) er in vast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

the-edge schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:05:
Nogmaals, ik wil dus geen brief met verassingen. Maar is de opzegbrief enkel een brief met de opzegging? Of leg je er ook afspraken (die samen zijn gemaakt) er in vast?
Als je zaken van te voren hebt besproken, kan je die prima meenemen ter vastlegging.

Maar beter is om die seperaat vast te leggen. Want een opzegbrief is doorgaans eenrichtingsverkeer richting je WG en je wilt de gemaakte afspraken wel ondertekend door je WG hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34
Of simpelweg niet naar een concurrent van je werkgever stappen in het eerste jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@the-edge Mijn tip zou zijn, kijk of je bij een broodfonds terecht kunt. Dat is meer voor ziekte korter dan 2 jaar, maar het is goedkoop en dan zou je de AOV kunnen laten ingaan na 2 jaar. Onder andere CommonEasy is een voorbeeld van zo'n broodfonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Een broodfonds is alleen nuttig als je geen buffer hebt om 6 maanden te overbruggen. Een AOV die na 6 maanden uitkeert is niet heel veel duurder dan als hij dat pas na 24 maanden doet. En een buffer heb je altijd nodig, anders zou ik die baan aanhouden en eerst even gaan sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:55
Maak een grove cashflow planning voor de eerste maanden.
Mijn buffertje van 10k ging grotendeels op aan voorfinanciering van zaken, het is fijn als je daar niet door verrast wordt.

Mijn betaaltermijn is 30 dagen, dat is korter dan de belastingdienst hanteert (ook rekening houdend met hun trage verwerkingstijd) Dus ik moest een maand btw voorschieten, de maandelijkse inkomstenbelasting, 2x hypotheek, en oa mijn laptop. Dan gaat het best hard.

En beding seponeren gaat je normaliter nooit lukken. Wat is het belang van je wg om dat eerst erin te zetten en vervolgens daar vanaf te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pirke schreef op woensdag 18 april 2018 @ 00:17:
Een broodfonds is alleen nuttig als je geen buffer hebt om 6 maanden te overbruggen.
Het geld dat je stort in een broodfonds, dat heeft ten eerste een limiet, op een gegeven moment hoef je niet meer te storten. Bovendien kun je weggaan uit een broodfonds, en dan krijg je je geld terug.

Het is dus altijd goedkoper dan een AOV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38
pirke schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:55:
Of simpelweg niet naar een concurrent van je werkgever stappen in het eerste jaar...
Dat mag dus wel. Je mag niet naar klanten van je werkgever. Een concurentie beding is dat je niet met je eigen/vorige werkgever concurreert. Anders zou iemand die bij een bank werkt nooit bij een andere bank mogen werken (vul voor bank elke willekeurige bedrijfstak in zoals supermarkt, autobedrijf etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:28
Vraagje aan de mods: als niet ICT-er heb ik hier al ontzettend veel nuttige info vandaan kunnen halen, zou het wat zijn om het stukje "ICT-ers" in de topictitel tussen haakjes te zetten, of net als het wat verdien je-topic GOT-er aan de topic titel toe te voegen :?
Dit aangezien een hoop (rand)zaken voor alle freelancers hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26
De Kamer van Koophandel overtreedt mogelijk de wet door adverteerders inzage te bieden in het handelsregister.

De Kamer van Koophandel (KvK) reageert "uiterst verbaasd" dat AP vraagtekens zet bij hun manier van werken. "Dat doen we al honderd jaar zo"
Tja, want als je iets al 100 jaar doet, hoe kan het dan ooit fout zijn ?

Zo tap ik al jaren stroom af bij de buren. Laatst kwam de buurman boos op me af en zei dat ik dat niet meer mocht doen. Ik zeg 'Waarom niet? ik doe dit al meer dan 10 jaar!'

Maar daar gaat het hele businessmodel van KvK....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

sverzijl schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:26:
Tja, want als je iets al 100 jaar doet, hoe kan het dan ooit fout zijn ?
Dit dus; hoe groot is dan je bord voor je kop als je dat als argument gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
_Arthur schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:30:
[...]

Dit dus; hoe groot is dan je bord voor je kop als je dat als argument gebruikt....
Daar draait die hele organisatie natuurlijk op. Als ze alleen maar bedrijven zouden registreren en hier een register van zouden bijhouden dan zou er niet zo'n grote organisatie achter hoeven zitten.
Zelfde als de consumentenbond. Die leven ook van reclame in hun magazine en verkopen van o.a. Energie en vele andere vergelijkers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-06 14:46
Na bijna 5 jaar te hebben gewerkt voor detacheerders (en daarvoor jarenlang in vaste dienst op een andere functie) heb ik gisteren mijn ontslag ingediend en ga ik per 1 juni freelancen :)

het ontslag gesprek was voor mij wel een bevestiging dat mijn tijd als werknemer wel voorbij is.

[ Voor 21% gewijzigd door Metaalhoofd op 19-04-2018 08:26 ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

Metaalhoofd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:24:
Na bijna 5 jaar te hebben gewerkt voor detacheerders (en daarvoor jarenlang in vaste dienst op een andere functie) heb ik gisteren mijn ontslag ingediend en ga ik per 1 juni freelancen :)

het ontslag gesprek was voor mij wel een bevestiging dat mijn tijd als werknemer wel voorbij is.
Gefeliciteerd! Wat ga je precies doen :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
OrangeBerry schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:32:
[...]

Gefeliciteerd! Wat ga je precies doen :) ?
ik ben fullstack java developer, dus iets wat in lijn daarmee is.
Op termijn wil ik ook mijn muzikale creaties commerciëler in de markt zetten, maar heb nog wat meer tijd nodig om al mijn sample-pakketten beter te beheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Metaalhoofd schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:24:

Was het zo tenenkrommend? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Volgens mij ben je ook ex-CGI-er en mijn exit gesprekken bij CGI verliepen een stuk soepeler en begripvoller dan bij mijn huidige werkgever ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gefeliciteerd! Voelt als een fijne bevrijding toch? Lekker op eigen benen gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Tot nu toe heb ik nog maar 2 opdrachtgevers gehad, sinds ik begonnen ben in juni 2016, eentje in Ede en eentje in Arnhem. Ik woon en kom zelf uit Arnhem. Nu zitten ik en mijn vrouw een beetje te dimdammen over eventueel verhuizen.

Ik freelance als DevOps engineer en het gros van opdrachten lijkt toch echt wel in de randstad te zitten. Echter vind ik het heerlijk om te wonen in 't oosten van het land, we hebben 2 kids die gewoon lekker buiten kunnen spelen op straat, veel natuur in de buurt etc.

Wat zouden jullie doen? Verhuizen naar de randstad omdat daar de opdrachten voor het oprapen liggen (maar de kosten van wonen uiteraard ook hoger zijn), of gewoon lekker blijven zitten waar ik zit en de reistijd maar voor lief nemen, voor het geval dat ik echt geen opdrachten meer in de buurt kan vinden? Eventueel zou ik nog een goeie "forenzen" motor kunnen kopen zodat ik in elk geval minder last heb van files enzo. Maar in de winter blijft dat vrij kut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Ik woon ook een net buiten de randstad, uurtje naar Amsterdam en vijf kwartier naar Rotterdam. Met de trein, want de auto is op mijn tijd onpraktisch. Heb ook kids die naar school moetenen opgehaald, dat is niet te doen voor alleen de partner -die ook een eigen carriere nastreeft.

Heb tot nu toe allemaal klanten gehad waarbij ik ca. 09.30-16.30 kon werken op locatie en resterende uren avond/weekend thuis. Dus ik herken jouw dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
RvdH schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:54:
Tot nu toe heb ik nog maar 2 opdrachtgevers gehad, sinds ik begonnen ben in juni 2016, eentje in Ede en eentje in Arnhem. Ik woon en kom zelf uit Arnhem. Nu zitten ik en mijn vrouw een beetje te dimdammen over eventueel verhuizen.

Ik freelance als DevOps engineer en het gros van opdrachten lijkt toch echt wel in de randstad te zitten. Echter vind ik het heerlijk om te wonen in 't oosten van het land, we hebben 2 kids die gewoon lekker buiten kunnen spelen op straat, veel natuur in de buurt etc.

Wat zouden jullie doen? Verhuizen naar de randstad omdat daar de opdrachten voor het oprapen liggen (maar de kosten van wonen uiteraard ook hoger zijn), of gewoon lekker blijven zitten waar ik zit en de reistijd maar voor lief nemen, voor het geval dat ik echt geen opdrachten meer in de buurt kan vinden? Eventueel zou ik nog een goeie "forenzen" motor kunnen kopen zodat ik in elk geval minder last heb van files enzo. Maar in de winter blijft dat vrij kut.
ik woon zelf ook in het oosten en heb voor detacheerders gewerkt in de randstad, aanvankelijk ging ik altijd met de auto, maar uiteindelijk vond ik dat te vermoeiend en ga tegenwoordig met de trein. Mits ik een zitplek hebt, vind ik de trein wel prima. Ik heb dan tijd om vakliteratuur te lezen of iets voor mezelf te doen (offline spelletje, administratie, boek lezen oid), dus ik zou in eerste instantie niet verhuizen, tenzij het erg problematisch zou worden met kinderen halen/brengen van school, maar op dit moment doet mijn vrouw dat gewoon.
pirke schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:46:
Gefeliciteerd! Voelt als een fijne bevrijding toch? Lekker op eigen benen gaan staan.
yep, nu op zoek naar mijn eerste opdracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik werk nu in den haag normaal een 1 uur 15 minuten wat meestal op 1 uur en 30 minuten komt met files en andere zut. goed te doen maar wel geregeld met 2 dagen thuis werken. Anders amsterdam meestal met een uurtje reistijd. Ik woon in kop van noord holland in wieringerwaard prima te doen naar amsterdam en zelfs den haag. Is het handiger om dichter bij te wonen ja maar dan woon ik ook niet fijn. Alles is extreem duur in de randstad en als ik dichterbij wil wonen moet ik daar gaan wonen anders heeft het totaal geen zin. Heb gekeken voor ons omgeving hoorn enzo maar scheelt bijna niet met reistijd en nu zeker met den haag heb ik 2 verschillende manieren om op mijn werk te komen waardoor ik de ergste file kan ontwijken.

Maar lang verhaal kort blijf wonen waar je woont als je te veel wordt werk wat minder je verdiend meer dan genoeg als freelancer. Of neem vaker vakantie. Maar waar je woont is zo veel belangrijker dan reistijd.

Maar ja hier is iets meer werk te vinden maar goed het is een keuze waar je werkt er toch genoeg werk anyways.

Ik ben deze keer naar den haag gegaan voor mijn ervaring ik wilde mijn CV uitbreiden met o.a. AWS / LAmbda etc en dat wordt nog weinig gedaan dus vandaar de keuze de volgende klus gewoon weer in haarlem / amsterdam. Plus ik hoop nog steeds dat er meer klussen komen die meer thuis werken aanmoedigen. Het wordt wel steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain

Ik woon in Eindhoven.

Mijn opdrachtgevers zitten/zaten in:
* Eindhoven (3x)
* Ede
* Helmond
* volledig remote
* Duitsland / deels remote
* Belgie met sattelietkantooor in Eindhoven
* Zwijndrecht / deels remote

Daar zit dus niet zo heel veel randstad bij. Ik word wel vaak benaderd voor Amsterdam of Rotterdam, maar dan hou ik de boot af, geef aan dat ik het project alleen wil doen als het deels remote kan. Tot nu toe werkt
het prima zo.

Het is belangrijk om ergens te wonen waar voldoende werk is, maar dat is niet noodzakelijk de randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:08
Ik woon en werk momenteel in Den Haag (heb ook klussen gedaan in Amsterdam) maar heb net een huis gekocht op 45 minuten afstand. We wilden meer ruimte maar dat is in de randstad gewoon niet te betalen (we hebben echt overal gezocht). Dus we hebben de afweging gemaakt landelijker te gaan wonen en de reisafstand voor lief te nemen. Het idee is wel om de volgende klus dichter bij huis te zoeken maar ik weet nog niet of dat gaat lukken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 00:26
45 minuten is voor mij persoonlijk echt wel de grens. Langer dan dat trek ik niet voor langer dan een paar weken. Nu op zo'n 35 min (Amsterdam, waar ik nu achter elkaar al verschillende klanten heb gehad), daarvoor in Utrecht (30 min).
Ken iemand die vanuit Deventer in Amsterdam werkt, maar die zit vaak (vanwege files) 1,5 tot 2 uur in de auto enkele reis. Ik zou hier doodongelukkig van worden.
Maar als je hier geen probleem mee hebt, gewoon doen.

[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 19-04-2018 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een tijd in Den HAag gezeten. Pakte de trein vanuit Almere. Dan werkte ik een uur in de trein heen en een uur in de trein terug. Zodat ik maar 7 uurtjes daadwerkelijk op kantoor was (werkte er 4x9). Dat was perfect te doen. Ik reisde wel eerste klas zodat ik altijd rustig kon zitten/werken.

Nu heb ik weer een opdracht in Den Haag maar ik werk fulltime thuis. Dit is echt perfect.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-06 16:47
Ik woon zelf in Friesland, alles binnen een uur voor mij is de lijn Alkmaar - Almere - Zwolle en alles er boven
Er zijn ongeveer 10< grote partijen die met freelancers werken.

In theorie heb ik ze allemaal gezien in 10 jaar tijd ongeveer.. Maar als het past en je zit ergens weer 3 jaar duurt het wel weer makkelijk 15+ jaar voor het cirkeltje rond is en dan zijn alle omgevingen ook weer anders. Ik zie het niet zozeer als probleem. Ene project binnen een bedrijf is ook weer totaal anders dan de andere.

Zit nu bv weer bij de ING (voor de 2e keer binnen 4 jaar), totaal andere team en technieken. Dikke prima.
Persoonlijk vind ik het ook weer een voordeel hebben, het wereldje is kleiner, wat het netwerken veel makkelijker maakt. Je komt elkaar vaak weer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 11:46
Een aantal van jullie hadden ook een BAV en AVB verzekering bij Hiscox las ik. Hoe en wanneer krijg je de factuur? Ik zie namelijk een afschrijving maar zou even niet weten waar ik de factuur vandaan moet halen voor de boekhouding. Gaat dat via Hiscox zelf of via dat tussenbureau waarmee ze werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
wishmaster1986 schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:34:
Een aantal van jullie hadden ook een BAV en AVB verzekering bij Hiscox las ik. Hoe en wanneer krijg je de factuur? Ik zie namelijk een afschrijving maar zou even niet weten waar ik de factuur vandaan moet halen voor de boekhouding. Gaat dat via Hiscox zelf of via dat tussenbureau waarmee ze werken?
Is de jaarlijkse 'vernieuwde' polisblad volgens mij.. tenminste die gebruik ik ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Heb ook sinds kort via Hiscox. Maar daarvoor via Nationale Nederlanden en nooit facturen gekregen, doen verzekeraars volgens mij gewoon niet. Je kan het in de administratie boeken op een aparte grootboekrekening Verzekeringen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Ik heb (in ieder geval de eerste keer, heb deze verzekeringen nog geen jaar) met de post een voorblad bij mijn polis gekregen waarop de afschrijving staat. Staat ook in hoofdletters 'FACTUUR' op, dus dat moet goed zijn.

Geen idee of je dat in de volgende jaren ook krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35

Wat zouden jullie doen? Verhuizen naar de randstad omdat daar de opdrachten voor het oprapen liggen (maar de kosten van wonen uiteraard ook hoger zijn), of gewoon lekker blijven zitten waar ik zit.
Ik herken het probleem. Een optie die ik nog niet gehoord heb is een chauffeur. Ik woon ook op een plek waar het openbaar vervoer niet handig is. In de auto kan ik dan of werken of relaxen. Dat scheelt weer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:51
Reistijd is voor mij geen issue. Je bent zelfstandig en kan daardoor zelf bepalen waar en wanneer je je opdracht uitvoert. Ik ben enkel bij de klant voor meetings. Soms een dagje on-site om het juiste gevoel bij een project vast te houden. De rest van het werk wordt vanuit kantoor uitgevoerd.

Zelf heb ik het idee dat het grootste deel van de freelancers meer werknemer zijn dan ondernemer. Elke dag van 9-5 op kantoor bij dezelfde opdrachtgever voor een lange periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
Niet helemaal zeker in een scrum team is het nuttig om meerdere dagen met elkaar samen te werken. alleen meetings op kantoor is echt niet goed genoeg. Maar een betere verdeling thuis werken / op kantoor werken dat kan wel nu doe ik 2 thuis en 3 op kantoor.

Ik ben echt wel een ondernemer ook al doe ik wat langere klussen (8-15 maanden) ben veel bezig met netwerken meetups stukjes sales werving investeringen etc. Wissel wel vaker van klus dan een werknemer + tzt een 4 dagen vaste klus en 1 dag kleine klus/les/trainig geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-06 20:45
MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 10:43:
Niet helemaal zeker in een scrum team is het nuttig om meerdere dagen met elkaar samen te werken. alleen meetings op kantoor is echt niet goed genoeg. Maar een betere verdeling thuis werken / op kantoor werken dat kan wel nu doe ik 2 thuis en 3 op kantoor.

Ik ben echt wel een ondernemer ook al doe ik wat langere klussen (8-15 maanden) ben veel bezig met netwerken meetups stukjes sales werving investeringen etc. Wissel wel vaker van klus dan een werknemer + tzt een 4 dagen vaste klus en 1 dag kleine klus/les/trainig geven.
Dat geloof ik zo. Maar jij bent één van de weinigen. En ik vind het nog niet eens heel overtuigend.
Maar ongeveer 100% van mijn mede-collega-zzp'er zit langdurig op een klus voor 70,- a 100,- per uur, 8 uur per dag, 4 of 5 dagen in de week.
En dan heb ik het over een mannetje of 40 - verspreid over vele bedrijven. Lijkt me een significante steekproef (en dan nog los van wat ik hier op het forum tegenkom).

95-99% van de zzp ict'ers is gewoon een werknemer die door schaarste in de markt (=gewoon mazzel hebben dat in de huidige tijd/eeuw juist die beta-kwaliteiten belangrijk zijn) goed kan verdienen, en een slok meer als ze als zelfstandige doorgaan.

Ik profiteer mee, maar ik ben niet blind voor de mazzel die ik heb (ik kan de wereld niet verbeteren, maar ik zou het niet erg vinden als leraren en verpleegkundigen, een groep die geen bullshit job heeft zoals wij, wat meer zouden krijgen)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
In tijden van crisis staan die langdurige opdracht zzp'ers als eerste op straat, ze lopen dus best wat risico en dat wordt beloond.

Maar inderdaad, nu is het lekker harken als ITer met de juiste skills.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Precies, harken en snel de hypotheek aflossen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeZZiN
Precies heb genoeg prutsers gezien meestal van de grote jongens die ook net zo veel kosten als freelancer. Maar die maken nu de overstap naar freelancer maar goed de markt zorgt wel dat vanzelf stoppen. Ik had er vorige week nog een op gesprek was een of andere technische project manager (meer technisch) gegroeid uit developer. En die zat al 3 maanden op de bank. En of hij wel technisch wilde gaan weer. Ja hoor..... maar het was mij al heel duidelijk dat hij totaal niets toevoegde. Die hoef ik niet in mijn team. Heb al genoeg last van managers.

Voor mij is het voordeel niet eens de prijs per uur (ook leuk) maar de vrijheid en rust en keuze mogelijkheden niemand verteld mij wat ik moet doen. Ik kies wat ik wil en vindt ik het niet leuk meer dan ga ik. Levertd euke afronding gesprekken op met managers. Laatst moest ik weg (FIFO systeem) Manager: ja ik vind het heel vervelend voor je maar jij was de laatste binnen dus helaas moet jij gaan. Ik: prima ik ga wat anders zoeken bedankt voor de klus. Manager: huh .... ik: daarom heb je toch externe/freelancers zodat je die flexibiliteit heb dus gewoon business.

Maar ik heb die zekerheid mijn CV staat voor iets zou alleen fijn zijn dat die strontvliegen van recruiters van de honing afblijven. Dat is voor de bijen ja! En ja natuurlijk is mijn CV top daar werk ik al 17 jaar aan. Dus een nieuwe klus is vaak zo gevonden het is meer een luxe keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binkovsky
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-06 19:21
MeZZiN schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 13:28:
Laatst moest ik weg (FIFO systeem) Manager: ja ik vind het heel vervelend voor je maar jij was de laatste binnen dus helaas moet jij gaan. Ik: prima ik ga wat anders zoeken bedankt voor de klus. Manager: huh .... ik: daarom heb je toch externe/freelancers zodat je die flexibiliteit heb dus gewoon business.
Ik zou het niet bij een supermarkt als vakkenvuller proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Binkovsky schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:34:
[...]

Ik zou het niet bij een supermarkt als vakkenvuller proberen..
Daar werken ook geen freelancers toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-06 13:39
Tjah dat de klant graag wil dat ik elke dag naar kantoor kom en nu ook graag heeft dat ik tot het einde van het jaar blijf (eerste grote klant), tjah.

Ik had net zo goed een andere klus gezocht wanneer deze af liep.
Meer verdienen is leuk meegenomen, maar ik freelance vooral voor de vrijheid en afwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-06 10:29
Ik heb hem afgesloten via mijn financieel adviseur die een factuur stuurde voor het hele jaar. Hadden we zo afgesproken. Hun rekenen dan weer af met Hiscox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
Wat dat betreft ben ik zo'n opportunity freelancer. Als de markt niet zo goed was, zat ik waarschijnlijk nog steeds in loondienst. Daar kan ik heel eerlijk in zijn.

Ik vind het alleen bekrompen om te denken in loondienstwerker en ondernemer.. dat gat er tussen, daar zit nog zoveel tussen. Wordt gewoon tijd voor de status 'freelancer' in juridische/belasting termen.

Voor de eindklant ben je even duur als een iemand uit de detacheering.
Alleen die van de detachering betaalt voor zijn
- manager
- pand (waar je nooit bent als je het goed doet),
- HR (waar je zo weinig mogelijk van doen hebt)
- Sales (wiens enige belang is je weg te zetten)
- etc etc

Voor mij was het puur het elimeneren van mensen die aan mij verdienen, ten koste van mij.
Niet zozeer het opzoeken van risico's(ondernemen), die zijn voor IT'ers vrij klein op het moment.

Ondertussen kan ik wel zeggen dat het stukje vrijheid en andere soort van verantwoordlijkheid mij wel goed is gaan bevallen, maar het was niet de primaire reden. Geld harken als een malle daarintegen wel weer :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Freelancer en zzp'er hoeven van mij geen juridische of belasting term te worden. Een eenmanszaak of bv zegt echt genoeg over je juridische status. Daarbij vind ik de belangrijkste eigenschap of je ondernemersrisico loopt en of je je als ondernemer gedraagt: ga je zelf onderhandelen met klanten en krijg je niks betaald als je niet werkt?

Uurtje factuurtje werken doet een schilder ook, als ITer moet dat ook kunnen. De projecten van de gemiddelde ITer duren nu eenmaal lang, daar is niks mis mee. En dat je het grootste deel (of alles) van je jaaromzet bij 1 klant haalt is daar een logisch gevolg van.

Zo zal een holding het grootste deel van zijn inkomen bij de werkmaatschappij halen, dat wil toch ook niet zeggen dat de DGA vd holding dan maar in loondienst bij de werkmaatschappij moet gaan?

Of als je een toeleverancier bent met 50 werknemers maar je haalt wel 70% van je omzet bij 1 klant, niks mis mee toch?

Het is krom om tegen hardwerkende freelancers maar te zeggen dat ze in dienst moeten gaan, terwijl de gedetacheerde werknemer wel gedetacheerd mag blijven. Een ITer is geen schilder, behandel hem dan ook niet zo.

Ondanks dat ik nu al twee jaar bij 1 klant zit, weliswaar twee verschillende projecten maar dan nog, durf ik het prima aan te vechten bij de rechter als iemand mij beschuldigd van schijnzelfstandigheid. Ik heb er bewust voor gekozen, ik wordt niet uitgeknepen (verre van), onderhandel over het tarief bij verlenging, kan morgen op straat staan en dat vind ik prima, en vervul een behoefte aan een flexibele schil waarbij ik mijn specifieke kennis en vaardigheden ter beschikking stel. Ik ben zowel het detacheringsbureau als de gedetacheerde. Vanwege mijn schaalvoordeel (geen manager, pand, HR etc) zou ik op prijs kunnen concurreren met de andere detacheringsbureaus, maar in de praktijk liggen mijn tarieven juist hoger dan het gemiddelde detacheringstarief. Ik ken mijn waarde, bouw goede relaties op (mijn naam is alles), mijn klanten zijn blij, bepaal zelf waar en wanneer ik werk (natuurlijk in overleg, en het bevordert de samenwerking als ik 75% vd tijd bij de klant ben) en ik heb een respectabele omzet en winst. Hoezo zou ik geen ondernemer zijn?

Ondernemen is naast risico lopen ook kansen zien en die benutten. De huidige IT markt is in ieder geval een grote kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-06 10:47
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door TucanoItaly op 22-04-2018 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Tylen schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:56:
Precies, harken en snel de hypotheek aflossen ;)
Thats the spirit!

Bezit je eigen huis, zorg voor genoeg cash op de bank en doe geen gekke dingen. als ZZPér moet je immers zelf voorzien in je pensioen. een huis en wat geld achter de hand (indexfondsen) en je zit voor de rest van je leven in een fuck-you positie.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zwelgje schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:11:
[...]

Thats the spirit!

Bezit je eigen huis, zorg voor genoeg cash op de bank en doe geen gekke dingen. als ZZPér moet je immers zelf voorzien in je pensioen. een huis en wat geld achter de hand (indexfondsen) en je zit voor de rest van je leven in een fuck-you positie.
Learned from the best mate :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Zwelgje schreef op zondag 22 april 2018 @ 16:11:
[...]

Thats the spirit!

zo zie ik het ook voor me. Ben pas net gestart. Ik richt me op schulden afbetalen (studie en auto), daarna zsm 60k op de bank (ivm vrh) maximaal fiscaal vrij opzij zetten voor later en zoveel mogelijk boetevrij aflossen op de hypotheek tot die rond de 100k zit. (40-50% vd woning waarde)

Het overschot wat over een paar jaar ontstaat gaat deels naar de beurs en een vastgoed bv'tje

[ Voor 7% gewijzigd door Stefangrp op 22-04-2018 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metaalhoofd
wvdl schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 09:56:
Wat dat betreft ben ik zo'n opportunity freelancer. Als de markt niet zo goed was, zat ik waarschijnlijk nog steeds in loondienst. Daar kan ik heel eerlijk in zijn.

Ik vind het alleen bekrompen om te denken in loondienstwerker en ondernemer.. dat gat er tussen, daar zit nog zoveel tussen. Wordt gewoon tijd voor de status 'freelancer' in juridische/belasting termen.

Voor de eindklant ben je even duur als een iemand uit de detacheering.
Alleen die van de detachering betaalt voor zijn
- manager
- pand (waar je nooit bent als je het goed doet),
- HR (waar je zo weinig mogelijk van doen hebt)
- Sales (wiens enige belang is je weg te zetten)
- etc etc

Voor mij was het puur het elimeneren van mensen die aan mij verdienen, ten koste van mij.
Zelfde hier, maar nu ik het besluit heb genomen, komen er weer dromen opborrelen die ik in de ijskast heb gezet (kip/ei probleem), omdat ik geen zin heb in nog een cold turkey carrière wisseling naar junior instaploon

Ik ben Java ontwikkelaar, maar de mogelijkheden van VR/AR trekt me al een poos. Echter met Java wordt er weinig gedaan op VR gebied, dus zit ik te broeden op C# ivm Unity, dus ik wil kijken of ik me daar gaandeweg heen kan manoeuvreren.
Als zzp'er bepaal ik zelf wat voor cursussen ik volg , terwijl een werkgever vaak de hand op de knip houdt en ook als ze willen investeren dat vaak alleen doen in het verlengde van je huidige werkzaamheden, tenzij er geen vraag meer is naar je skillset.

Daarnaast heb ik nog andere dure muzikale hobbies waarbij in sommige daarvan ook wel brood mee te verdienen is, mits ik er de juiste tijd insteek en investeringen in doe, om boven het maaiveld uit te komen.

Als freelancer bepaal ik (dankzij de financiële plussen) dan zelf of ik tussen opdrachten door een break van een maand of twee neem om te werken aan het verwezenlijken van mijn dromen (of gewoon wat vaker een weekje vrij neem om daar wat stappen in te zetten).

Nu lijkt het mij de beste tijd om snel een buffer op te bouwen, zodat ik gaandeweg steeds meer de dingen kan doen die mij het meest aanspreken. (Ook al vind ik Java leuk om te doen, daar niet van, sommige dingen lijken me gewoon nog leuker als die zouden lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Fiscaal vraagje.

Zonnepanelen laten plaatsen op dak privewoning.

Valt sowieso onder je BTW-ondernemerschap.

Maar vallen de zonnepanelen ook in het zakelijk vermogen en daarmee onder je IB-ondernemerschap? ja / nee / eigen keuze?

Indien keuze, is het interessant om de panelen zakelijk te kopen? Of toch beter in het privevermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Volgens mij niet interessant zakelijk. Als je geen zelfstandige bent, kan het nog interessant zijn ivm KOR (kwijtschelding BTW) maar als je een beetje omzet draait ben je dat voordeel kwijt.
Zakelijk ga je ook een lange verbintenis aan, dus jarenlang afdragen. Tenaamstelling energiecontract moet op jouw naam zijn.

Kortom. Je hebt meer profijt als je een domme meter hebt die kan terugdraaien ivm saldering, dan zakelijk weg te boeken.

https://www.higherlevel.n...oe-zit-het-met-btw-472947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-06 11:38

Praetextatus

the dutch_paki

Ik heb even een vraag mbt de uren die jullie werken. Ik heb een contract voor 6 weken gekregen van 32u per week. Ik kom in de praktijk met moeite meer in de buurt van de 22-23. Ik was benieuwd hoe jullie dat doen. Factureren jullie gewoon wat er op het contract staat? Wat wel is dat mocht er overwerk zijn dat is dat voor mijn eigen rekening.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 27-05 17:48

Greyfox

MSX rulez

Meestal heb je toch wel iets van een getekende urenstaat nodig en factureer je alleen wat er aan uren gedraaid is. Anders zou een vrije dag ook betaald zijn.
Als je structureel minder uren draait dan in het contract, en het is niet jouw keuze, dan zou ik dat wel factureren want je bent toch die uren beschikbaar.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Praetextatus schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:31:
Ik heb even een vraag mbt de uren die jullie werken. Ik heb een contract voor 6 weken gekregen van 32u per week. Ik kom in de praktijk met moeite meer in de buurt van de 22-23. Ik was benieuwd hoe jullie dat doen. Factureren jullie gewoon wat er op het contract staat? Wat wel is dat mocht er overwerk zijn dat is dat voor mijn eigen rekening.
Ik zou het voorleggen aan je klant. Ik zal nooit zomaar niet gewerkte uren declareren. Mijn verstandhouding met de klant is voor mij het belangrijkste. Ik zou sturen of op de uren omlaag of inderdaad iets van "standby" tijd mogen rekenen. Wel zal ik wat druk uitvoeren zodat de beslissing snel gemaakt wordt door de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Praetextatus schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:31:
Ik kom in de praktijk met moeite meer in de buurt van de 22-23
Hoe komt dat dan? Heeft hij onvoldoende werk? En waar breng je die uren door, op kantoor bij de klant?

Ik ga er van uit dat de klant mij reserveert voor het aantal uur in het contract. Die breng ik ook in rekening. Als er onvoldoende werk is, dan ga ik naar hem toe. Vaak kijk ik eerst naar wat er mijns inziens verbeterd zou kunnen worden.

Overigens, een contractje van een week of zes, dat is haast niet de moeite om dat ter sprake te brengen. Regel je volgende, langer lopende klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Als je die 32 uur wilt maken, kan je niet met een voorstel komen hoe je je tijd bij de klant zou kunnen besteden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Laatst online: 14-06 12:09
Heren,

Ik ben van plan om als freelancer te beginnen en ik wil jullie vragen om wat hulp/extra informatie.

Ik heb meerdere jaren ervaren als systeembeheerder/Technical Consultant en ben momenteel in dienst bij een detacheringsbureau die mij bij meerdere klanten wegzet.

In principe wil ik hetzelfde werk doen, maar dan niet via detachering. Gezien mijn werkervaring en het aantal certificaten die ik op zak heb kost het mijn huidige werkgever totaal geen moeite om een opdracht voor mij te vinden. Waarom dan niet zelf die klanten vinden denk ik dan.

Momenteel ben ik aan het oriënteren en ben ik nog aan het onderzoeken hoe ik het beste kan beginnen. Ik heb echter nog een aantal vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen:

1. Waar moet ik rekening mee houden als het om financiën/boekhouding gaat? Is dat iets wat ik zelf moet doen of kan dat via een extern partij lopen?
2. Welke verzekeringen moet ik afnemen als freelancer?
3. Kan ik dezelfde uurtarief hanteren als mijn huidige werkgever of is dat niet slim als je een starter bent?
4. Waar moet ik rekening mee houden als ik opdrachten vindt via een bemiddelaar (recruiter etc)?
4. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik begin?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Misschien hebben jullie wat links waar ik mij kan inlezen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Je kunt beginnen bij Google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-06 10:30

xleeuwx

developer Tweakers Elect
iFap schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:06:
Heren,

Ik ben van plan om als freelancer te beginnen en ik wil jullie vragen om wat hulp/extra informatie.

Ik heb meerdere jaren ervaren als systeembeheerder/Technical Consultant en ben momenteel in dienst bij een detacheringsbureau die mij bij meerdere klanten wegzet.

In principe wil ik hetzelfde werk doen, maar dan niet via detachering. Gezien mijn werkervaring en het aantal certificaten die ik op zak heb kost het mijn huidige werkgever totaal geen moeite om een opdracht voor mij te vinden. Waarom dan niet zelf die klanten vinden denk ik dan.

Momenteel ben ik aan het oriënteren en ben ik nog aan het onderzoeken hoe ik het beste kan beginnen. Ik heb echter nog een aantal vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen:

1. Waar moet ik rekening mee houden als het om financiën/boekhouding gaat? Is dat iets wat ik zelf moet doen of kan dat via een extern partij lopen?
2. Welke verzekeringen moet ik afnemen als freelancer?
3. Kan ik dezelfde uurtarief hanteren als mijn huidige werkgever of is dat niet slim als je een starter bent?
4. Waar moet ik rekening mee houden als ik opdrachten vindt via een bemiddelaar (recruiter etc)?
4. Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden wanneer ik begin?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Misschien hebben jullie wat links waar ik mij kan inlezen?

Alvast bedankt.
Alle vragen zijn minimaal wel een keer behandeld in dit topic alleen al, verder zou ik eerst zorgen dat je een klant hebt en niet je huidige klant want waarschijnlijk mag je daar dus niet werken vanwegen je contract met je detacheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFap
  • Laatst online: 14-06 12:09
Klopt, dat ben ik ook niet van plan. Thanks anyway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Maar ok inhoudelijk.

1. Kan je uitbesteden aan een boekhouder. Kost wel geld. Ik zit zelf in de Finance en doe alles zelf. Kortom hangt af van of je het zelf kan en wil doen
2. Je moet niks. Zelf heb ik bedrijfsaansprakelijkheid, beroepsaansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid (en auto)
3. Je moet rond marktconform gaan zitten. Geen idee hoe zich dat verhoudt tot wat je werkgever vraagt
4. Recruiters zijn er om zichzelf te helpen. Niet jou. En daar betaal je ook nog eens voor. Ze hebben wel een grotere reach dan jijzelf
5. Voorfinancieren van belasting, btw en betaaltermijnen kan flink oplopen dus maar een cashflow planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
BiLLY_daKid schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:16:
Volgens mij niet interessant zakelijk. Als je geen zelfstandige bent, kan het nog interessant zijn ivm KOR (kwijtschelding BTW) maar als je een beetje omzet draait ben je dat voordeel kwijt.
Zakelijk ga je ook een lange verbintenis aan, dus jarenlang afdragen. Tenaamstelling energiecontract moet op jouw naam zijn.
Wat wel interessant kan zijn is alle opgewekte stroom zakelijk opmaken. Bijvoorbeeld voor het opladen van de zakelijke elektrische auto. Dan zijn zakelijke zonnepanelen prima te verantwoorden en lever je ook niets terug waarover je BTW hoeft te betalen. Je moet wel het energiecontract op de zaak zetten natuurlijk, maar als je een EV rijdt deed je dat toch al ivm het aftrekken van de BTW over de kWh voor je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:36

Boy

www.byoscoop.nl

RichieB schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 22:17:
[...]

Wat wel interessant kan zijn is alle opgewekte stroom zakelijk opmaken. Bijvoorbeeld voor het opladen van de zakelijke elektrische auto. Dan zijn zakelijke zonnepanelen prima te verantwoorden en lever je ook niets terug waarover je BTW hoeft te betalen. Je moet wel het energiecontract op de zaak zetten natuurlijk, maar als je een EV rijdt deed je dat toch al ivm het aftrekken van de BTW over de kWh voor je auto.
Een vraag wat ik geen antwoord op vind mbt EV rijden, als ik een EV lease auto neem, hoe kan ik de electriciteitskosten als kosten opvoeren? Wordt dit door de wallmount bijgehouden of zo?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Zakelijk energiecontract, aparte meter, hele electriciteitsrekening is inkoop (BTW voorheffing en winstlast), privegebruik verrekenen in zowel BTW als WUO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Boy Je moet inderdaad de hoeveelheid kWh die je auto gebruikt bijhouden. Als je laadpaal dat niet zelf doet installeer je een MID gekeurde kWh meter.

Edit: wat @t_captain zegt. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 25-04-2018 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

t_captain schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:09:
Zakelijk energiecontract, aparte meter, hele electriciteitsrekening is inkoop (BTW voorheffing en winstlast), privegebruik verrekenen in zowel BTW als WUO.
Hoezo een zakelijk energiecontract? Waarom niet andersom, prive en dan zakelijk verbruik later verrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan zou je BTW in rekening moeten brengen aan je onderneming. Prive mag je echter geen BTW factureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ow ja, dat is een goed punt. Ik zit nu bij Qurrent, die hebben geen zakelijke contracten (en ik wil graag groene energie steunen, dus ik pak het liefst eentje uit de top 3). Net aangevraagd bij Pure Energie voor een offerte en ook iets binnen, maar het is allemaal niet zo transparant.

Maar ok, dat is een ander topic ;) bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-06 09:28
t_captain schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:56:
Dan zou je BTW in rekening moeten brengen aan je onderneming. Prive mag je echter geen BTW factureren.
Dus die 0,19 ct per kilometer kan ook niet? Ik denk niet dat het zo werkt. Je kunt prima prive kosten opboeken die voor de onderneming zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je kunt je kWh prijs (consumentenprijs inclusief BTW) gewoon doorbelasten aan je onderneming.

Dan heb je een winstlast van het bedrag incl BTW, maar bij gebrek aan een BTW factuur heeft je onderneming geen BTW-aftrek.

Voor het speciale geval van zakelijk rijden met prive-auto is de BTW-compensatie in het leven geroepen. Bij mijn weten is er geen vergelijkbare regeling voor electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:28
Vraagje, ik heb al enkele jaren een hobbybedrijfje en ga binnenkort waarschijnlijk full time starten. Kan ik dan een "verlate" startersaftrek toepassen? Ik kan hier niets over vinden. Lees dat je de laatste 5 jaar geen ondernemer mag zijn geweest maar denk dat dit meer slaat op het opnieuw toepassen van startersaftrek. Echter heb ik nooit het voordeel genoten omdat ik voorheen niet aan de criteria voldeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
https://www.belastingdien...mersaftrek/startersaftrek
* U kon in het aangiftejaar de zelfstandigenaftrek krijgen.
* U was in de voorafgaande 5 jaar minimaal 1 jaar geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
* U hebt in de 5 voorafgaande jaren niet meer dan 2 maal gebruikgemaakt van de zelfstandigenaftrek.
* Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.
1. indien IB-ondernemer en >= 1225 uur --> check
2. indien je met je hobby-bedrijf aangifte als ROW deed (geen IB ondernemer) --> check
3. check
4. check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik liep tegen hetzelfde aan. Het gaat om de vraag of je in die jaren aangifte hebt gedaan als ondernemer of niet, zoja dan heb je geen recht op startersaftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Inderdaad, het staat of valt met punt 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Wat me met de WBSO extra nadeel opleverde, want die is 6k hoger als je ook startersaftrek krijgt. Ach, je kan niet altijd in de toekomst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Weet iemand of je voor een "sluitende" kilometer registratie ook de prive ritten op moet schrijven waar je heen was?
Het percentage (en aantal km) zakelijk vs prive is op dit moment perfect af te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 21-06 10:29
hackerhater schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:30:
Weet iemand of je voor een "sluitende" kilometer registratie ook de prive ritten op moet schrijven waar je heen was?
Het percentage (en aantal km) zakelijk vs prive is op dit moment perfect af te leiden.
Ik doe het momenteel op de volgende manier: http://financienvoorzzper...-auto-ook-zakelijk-rijdt/

Alleen zakelijk noteren dus en de verhouding zakelijk/prive hieruit berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Mandera schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:37:
Ik doe het momenteel op de volgende manier: http://financienvoorzzper...-auto-ook-zakelijk-rijdt/

Alleen zakelijk noteren dus en de verhouding zakelijk/prive hieruit berekenen.
Dat komt grofweg overeen wat ik nu doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sluitende administratie zakelijke auto met verklaring geen privégebruik? Of zonder deze verklaring?

Of een kilometeradministratie van een privéauto?

Er kunnen andere regels gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
2e. kilometerregistratie priveauto om de btw te kunnen terugvorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik las dit zojuist op nos.nl. De nieuwe privacywet:
https://nos.nl/artikel/22...zp-ers-en-sportclubs.html

Wat doen jullie, als zzp'er in de ICT, hier mee? Hoe ziet zo'n privacy-protocol eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Hulliee schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:20:
Ik las dit zojuist op nos.nl. De nieuwe privacywet:
https://nos.nl/artikel/22...zp-ers-en-sportclubs.html

Wat doen jullie, als zzp'er in de ICT, hier mee? Hoe ziet zo'n privacy-protocol eruit?
Lastig. In theorie is het voor mij niet meer mogelijk om facturen te schrijven. Daar staat immers mijn thuisadres en BSN op, en als privé persoon wil ik niet dat die gegevens aan opdrachtgevers worden verstrekt.

In praktijk zal er weinig veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hackerhater schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:54:
2e. kilometerregistratie priveauto om de btw te kunnen terugvorderen.
Zakelijke ritten met datum, tijd, begin- en eindstand km, kilometers gereden, indien van toepassing privé omrij-kilometers en afwijkende route.

Privékilometers hoef je niet te specificeren, verhouding kun je herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 29 april 2018 @ 22:09:
[...]

Zakelijke ritten met datum, tijd, begin- en eindstand km, kilometers gereden, indien van toepassing privé omrij-kilometers en afwijkende route.

Privékilometers hoef je niet te specificeren, verhouding kun je herleiden.
Wel even oppassen met je kilometerregistratie als je klanten bezoekt op hun huisadres. Vanaf 25 mei mag je dat niet zomaar opschrijven op je kilometerregistratie. Daarvoor moet je eerst toestemming vragen aan de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Gegevens verzamelen en bewaren mag alleen voor zover dit nodig is.

In dit geval: omwille van wettelijke regels, bewaren voor 7 jaar vanwege dezelfde regels. Wel even aan je klant vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zover ik het begrepen heb moet je al je klanten informeren over hoe je met hun gegevens om gaat.
Hiervoor moet je een privacyverklaring afgeven aan je klanten.

Hieronder een generator waarmee je al een leuke opzet voor zo'n document kan maken.
https://veiliginternetten...rklaring-generator/start/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Dank voor die link, indrukwekkend [wat de impact is van die regelgeving] als je daar doorheen klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:18
edit:

[ Voor 98% gewijzigd door matty___ op 30-04-2018 12:49 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-06 14:48
Een vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier;
welk systeem gebruiken jullie voor het bijhouden van al je werkzaamheden? Ik zoek een soort (gratis/opensource) CMDB/Service Management systeem maar dan voor alles wat je bij klanten uitvoert. TopDesk werkt bijvoorbeeld erg goed, de opensoure variant daarvan lijkt iTop te zijn, maar deze lijkt erg gericht op het beheer van interne zaken en niet zozeer op het beheer van klanten.

Iemand ervaring met een pakket dat je mij zou aanraden?
Pagina: 1 ... 62 ... 630 Laatste