Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34

Boy

www.byoscoop.nl

Roy23 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:05:
Een vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier;
welk systeem gebruiken jullie voor het bijhouden van al je werkzaamheden? Ik zoek een soort (gratis/opensource) CMDB/Service Management systeem maar dan voor alles wat je bij klanten uitvoert. TopDesk werkt bijvoorbeeld erg goed, de opensoure variant daarvan lijkt iTop te zijn, maar deze lijkt erg gericht op het beheer van interne zaken en niet zozeer op het beheer van klanten.

Iemand ervaring met een pakket dat je mij zou aanraden?
Ik deed dit eerst middels een Excel sheet, maar sinds 2 weken gebruik ik Daily (https://dailytimeapp.com/)

Ben op zich wel tevreden erover tot nu toe. Hij vraagt regelmatig wat ik aan het doen ben en dan kan ik dat aangeven. Dan heb ik tenminste een overzicht van dagen dat ik nogal chaotisch bezig ben met verschillende projecten...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Roy23 schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:05:
Een vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier;
welk systeem gebruiken jullie voor het bijhouden van al je werkzaamheden? Ik zoek een soort (gratis/opensource) CMDB/Service Management systeem maar dan voor alles wat je bij klanten uitvoert. TopDesk werkt bijvoorbeeld erg goed, de opensoure variant daarvan lijkt iTop te zijn, maar deze lijkt erg gericht op het beheer van interne zaken en niet zozeer op het beheer van klanten.

Iemand ervaring met een pakket dat je mij zou aanraden?
Ik gebruik daar Harvest voor, dat is gratis tot bepaalde hoogte. Ik vind het de 12$ per maand wel waard (prima MacOS en iOS apps / integratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik wil dit jaar WBSO aftrek aanvragen om m'n belastingdruk te verminderen. Heeft iemand hier als zzp'er al ervaring mee? Het blijkt dat je eerst eherkenning 2+ moet aanvragen om überhaupt WBSO aan te kunnen vragen??? Nog een (commerciële) tussenpartij die al m'n gegevens wil? Digid is blijkbaar niet meer goed genoeg.

Hoe zit het precies met de uren voor WBSO, kan ik de uren die ik tot nu toe gemaakt heb ook meerekenen of gelden de uren alleen die ik nog ga maken na de aanvraag? Wordt de aanvraag afgekeurd als ik de startdatum van het project in het verleden invul? Het project is wel in fases opgedeeld dus ik zou ook een latere datum kunnen kiezen met als resultaat minder aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:47
Hi,

Ook ik ga er binnenkort aan geloven. Na 13 jaar veel ervaring te hebben opgebouwd ga ik zelfstandig verder. Zonder nieuwe opdracht duik ik wat dat betreft het diepe in, al geloof ik wel dat ik binnen afzienbare tijd aan opdrachten kom. Ik heb echter een fiscale vraag. Ik moet mijn auto meenemen met een resterend leasetermijn van 5-6 maanden. De auto is vrij prijzig, namelijk ± 2000/maand. Omdat ik de rest van het jaar ongetwijfeld minder winst zal maken (start ook halverwege) dan de aankomende jaren vroeg ik mij af of het mogelijk is om deze leasekosten ook in 2019 te boeken. Onder het mom van willekeurige afschrijving die starters kunnen genieten. De vraag is of leasekosten hier ook onder vallen. Het betreft operational lease op een Tesla uit 2013 met nog 0% bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Die leasekosten kun je niet in een ander jaar boeken. Ik zie geen investering, dus ook geen (willekeurige) afschrijving.

Wat je wel kunt doen, is om je IB te middelen over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi folks,
Ik heb even een anoniem account aangemaakt, omdat mijn hoofdaccount te herleiden is naar mijn echte naam/bedrijf.

Ik ben een student webdeveloper en sta ongeveer 2 jaar officieel ingeschreven bij de KvK. Sinds die tijd heb ik enkele opdrachten gedaan.

Het freelancen heb ik een beetje naast mijn studie en werk in loondienst gedaan, omdat ik tijd over had en wat bij wou klussen/hobbyen dus niet echt met de pure intentie om geld te verdienen (wat natuurlijk wel mooi meegenomen was ;) ).

Nu is de tijd aangebroken dat ik het freelancen niet echt leuk meer begin te vinden en ik steeds meer tijd kwijt ben met studie in werk in loondienst. Ik zou dus graag willen stoppen met het freelancen, maar in die 2 jaar dat ik dit heb gedaan zijn er wel wat bedrijven afhankelijk van mij geworden met betreft het toevoegen van functionaliteit aan de door mij geleverde producten. Dit zou zonder mijn hulp of kennis van zaken bijna niet te doen zijn.

Het komt er op neer dat ik het liefst zo snel mogelijk wil stoppen, maar hierdoor zullen sommige klanten van mij in de problemen kunnen raken doordat er weinig anderen zijn die mijn werk over kunnen nemen. Ik heb natuurlijk eerst even online gezocht over hoe en wat, hier stond vooral in dat ik rekening moest houden met contracten die afgesloten waren. Omdat het bij mij vooral op goed vertrouwen ging en ik niet van mijn werk als freelancer afhankelijk was heb ik eigenlijk nooit een contract voor iets opgesteld.

Nu is mijn vraag of ik gewoon mijn werkzaamheden neer kan leggen, zonder dat er juridische stappen naar mij ondernomen worden en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Bij voorbaat dank _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:47
Over wat voor werk hebben we het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:18
Tja, geen contract is gewoon niet slim, anders was het duidelijk wat je rechten en plichten waren.

Op wat voor overeenkomst werk je? Uurtje factuurtje? Fixed price? Off the shelve oplossing? Dat kan nog een rol spelen. Maar in principe geldt: geen contract is geen rechten en geen plichten, op goed koopmansgebruik na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:27:
Over wat voor werk hebben we het?
Het bouwen van websites en webshops, na oplevering hiervan vaak nog aanpassingen en updates.
pirke schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:27:
Tja, geen contract is gewoon niet slim, anders was het duidelijk wat je rechten en plichten waren.

Op wat voor overeenkomst werk je? Uurtje factuurtje? Fixed price? Off the shelve oplossing? Dat kan nog een rol spelen. Maar in principe geldt: geen contract is geen rechten en geen plichten, op goed koopmansgebruik na.
In het begin werkte ik voor een fixed price, later is dit over gegaan naar uurtje factuurtje. De klanten waarmee ik nu nog contact heb betalen mij per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Alles custom made of gebouwd op een framework/CMS?
Ik zou sowieso beginnen met het documenteren van de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:14
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:40:
In het begin werkte ik voor een fixed price, later is dit over gegaan naar uurtje factuurtje. De klanten waarmee ik nu nog contact heb betalen mij per uur.
Kan je het niet rustig afbouwen? Dus geen grote nieuwe klussen aannemen maar op incidentele basis ondersteuning leveren om je klanten te helpen. Dan wordt het op termijn vanzelf minder.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Tjah spul documeteren ed en dan kijken of iemand je klanten wil overnemen?
Ik neem aan dat je een normaal uurtarief hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:41:
Alles custom made of gebouwd op een framework/CMS?
Ik zou sowieso beginnen met het documenteren van de boel.
Grotendeels WordPress, maar hierboven op nog custom plugins en themas.
hoevenpe schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:42:
[...]

Kan je het niet rustig afbouwen? Dus geen grote nieuwe klussen aannemen maar op incidentele basis ondersteuning leveren om je klanten te helpen. Dan wordt het op termijn vanzelf minder.
Hier ben ik de laatste tijd al steeds verder mee bezig, maar er zijn nou eenmaal klanten die niet zonder mij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Geloof me, niemand is onvervangbaar.
Echter of iemand je werk vrij gemakkelijk kan overnemen hangt er vanaf hoe de boel gedocumenteerd is en hoe netjes je code is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:43:
Tjah spul documeteren ed en dan kijken of iemand je klanten wil overnemen?
Ik neem aan dat je een normaal uurtarief hebt?
In verhouding heb ik een vrij laag uurtarief, op zoek naar iemand die het over wil nemen is een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:45:
Geloof me, niemand is onvervangbaar.
Mee eens.
hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:45:
Echter of iemand je werk vrij gemakkelijk kan overnemen hangt er vanaf hoe de boel gedocumenteerd is en hoe netjes je code is.
Toen ik begon had ik nog weinig programmeer ervaring, ik was toen nog 1e jaars student en ging er toen dus vanuit dat werkende code goede code was 8)7 . Toen was mijn uurloon ook nog absurd laag (5 euro per uur), de door mij nu gemaakte code is nu netjes OO en voldoet aan de design principles echter ontkom ik ook niet aan mijn oude code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Echter ik weet niet hoeveel je nu per uur rekent, maar de meeste rekenen minimaal 50/uur
Als de oude code troep is, is het in het algemeen goedkoper om het opnieuw te bouwen dan erop door te blijven gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door hackerhater op 30-04-2018 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:49:
Echter ik weet niet hoeveel je nu per uur rekent, maar de meeste rekenen minimaal 50/uur
Ik reken nu 20 ex btw per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Tjah voor dat bedrag zullen niet gauw iemand vinden :p
Ik reken zelf 50 a 60 per uur exc BTW.
Gezien wat er allemaal vanaf moet gaan (belasting -_-') is dat helemaal niet zoveel.

[ Voor 53% gewijzigd door hackerhater op 30-04-2018 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:52:
Tjah voor dat bedrag zullen niet gauw iemand vinden :p
Daar ben ik ook bang voor, maar is dit nog mijn verantwoordelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:48
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:51:
[...]

Ik reken nu 25 euro per uur.
25 euro per uur is erg laag, misschien dat je het leuker vind wanneer je op een normaal tarief zit? Dan kun je met minder uur hetzelfde verdienen en je projecten een beetje uitkiezen. En zodra je de prijs verhoogt zullen er altijd een paar klanten zijn die (tijdelijk) zelf verder gaan zoeken naar een andere dev, dus dat lost zichzelf dan een beetje op.

En voor de rest als je op basis van uurtje factuurtje werkt en je hebt geen beschikbare uren meer dan houd het gewoon op voor je klanten? Zonder contract hebt je niet echt beschikbare uren afgesproken, toch?

Daarnaast, ik ben een freelance WP dev, misschien dat we iets voor elkaar kunnen betekenen, maar ben wel dubbel zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:53:
[...]

Lijkt mij niet, je klanten gaan je ook niet inhuren wanneer ze eigenlijk niks gebouwd hoeven te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
[...]

Qua je naam ja, vervelend als je later toch weer voor jezelf wilt beginnen.
Wettelijk? neuh. Geen contract is geen contract.

Maar je "klanten" (met zo'n tarief kan ik je niet echt als zelfstandige zien) moet je wel op de hoogte stellen, alle documentatie overhandigen ed.
Maar zoals Maaark en ik al aangaven: Een beetje dev kost het dubbele.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 30-04-2018 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maaark schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:54:
[...]
25 euro per uur is erg laag, misschien dat je het leuker vind wanneer je op een normaal tarief zit? Dan kun je met minder uur hetzelfde verdienen en je projecten een beetje uitkiezen. En zodra je de prijs verhoogt zullen er altijd een paar klanten zijn die (tijdelijk) zelf verder gaan zoeken naar een andere dev, dus dat lost zichzelf dan een beetje op.
Ik heb erover nagedacht om mijn bedrag ook op te hogen, maar ik vind dit niet bepaald ethisch verantwoord zeker omdat ik nog student ben.
hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:55:
[...]
Qua naam maakt het me eigenlijk niet zo veel uit zeker omdat ik weet dat ik niet in dezelfde sector verder wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
gold_dust schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:06:
Ik wil dit jaar WBSO aftrek aanvragen om m'n belastingdruk te verminderen. Heeft iemand hier als zzp'er al ervaring mee? Het blijkt dat je eerst eherkenning 2+ moet aanvragen om überhaupt WBSO aan te kunnen vragen??? Nog een (commerciële) tussenpartij die al m'n gegevens wil? Digid is blijkbaar niet meer goed genoeg.

Hoe zit het precies met de uren voor WBSO, kan ik de uren die ik tot nu toe gemaakt heb ook meerekenen of gelden de uren alleen die ik nog ga maken na de aanvraag? Wordt de aanvraag afgekeurd als ik de startdatum van het project in het verleden invul? Het project is wel in fases opgedeeld dus ik zou ook een latere datum kunnen kiezen met als resultaat minder aftrek.
Ik doe de afhandeling van de WBSO voor ons bedrijf samen met een een tussenpartij. Allereerst moet je je beseffen dat WBSO een aftrek is op je loonbelasting, dus het is niet voor alle bedrijfsvormen even nuttig/geschikt om het überhaupt aan te vragen.

Als je hebt uitgezocht en weet dat je er wat aan hebt; WBSO heeft 2 periodes per jaar, jan-jun en jul-dec. Je kan voor een komende periode WBSO aanvragen, waarbij je een plan moet indienen met wat er nou zo 'innovatief' is aan je werkzaamheden. Als dit plan wordt goedgekeurd (vaak ergens bericht binnen de eerste maand van de periode als je op tijd hebt ingediend) kan je dan beginnen met de WBSO regeling verrekenen.

De uren die je mag schrijven onder de WBSO moeten voldoen aan diverse eisen; je mag alleen uren schrijven dat je daadwerkelijk spendeert aan onderzoek en/of programmeren aan het 'innovatieve idee' waarvoor je subsidie hebt aangevraagd. Projectmanagement, klantgesprekken, testen en dat soort dingen vallen dus buiten de boot. Je kan dus niet zomaar even je hele werkweek registreren. Verder is er, net als met de belastingdienst, een bewijsplicht dat _jij_ moet aantonen dat je die uren hebt besteed aan WBSO gerelateerde zaken. Wij gebruiken hier onze urenregistratie + .git log voor. Hier gaat dus wel wat uren in zitten op jaarbasis.

Ik raad je persoonlijk aan om een bemiddelaar te vinden die gewoon een % van je verkregen subsidie rekent voor het verzorgen van je aanvragen en controle van je administratie. Doen wij ook en scheelt gewoon een hoop gezeik en als onze WBSO wordt afgekeurd, kost het ons niets.

Mocht je meer vragen hebben (of wilt weten welke tussenpersoon als je in de nabijheid van Leiden werkt), stuur gerust een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:04:
[...]

Ik heb erover nagedacht om mijn bedrag ook op te hogen, maar ik vind dit niet bepaald ethisch verantwoord zeker omdat ik nog student ben.

[...]

Qua naam maakt het me eigenlijk niet zo veel uit zeker omdat ik weet dat ik niet in dezelfde sector verder wil.
Hoezo zou dat niet ethisch zijn? Ik neem aan dat je code gewoon 'normaal' is en op niveau, als je echt net begint dan is het een ander verhaal, maar hun profiteren mega van je omdat je zo goedkoop bent en ze zien zelf ook wel in dat je meer waard bent.

Ik heb ook best lang gewacht tot ik mijn tarieven verhoogde omdat ik ook niet mijn klanten teleur wou stellen, maar toen ik het toch deed was er alleen maar begrip voor en is iedereen gewoon verder gegaan tegen het nieuwe tarief. Ik heb dus veel te lang gewacht met het ophogen van mijn tarief.. :P Prijswijzigingen horen er nu eenmaal bij, ook als je in loondienst werkt horen verhogingen er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:04:
[...]

[...]

Het gaat er natuurlijk helemaal om hoe je het doet. Als jij netjes een mailtje eruit stuurt dat je over drie maanden ipv 25 euro 40 euro gaat kosten en aan je klanten die willen overstappen aanbiedt om de source code naar een andere partij over te dragen die je wel tegen uurtarief wil informeren over de huidige structuur, dan zullen geen enkele klant het jou kwalijk nemen. Ze zullen er wellicht niet blij mee zijn, maar dat zijn ze toch nooit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:14
Ik denk dat jouw klanten nu voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, 50 is wel het minimum in de markt voor dit soort werk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-08 17:27
Ook lekker, hier vervangt mijn klant opeens z’n contractmanagementpartij en moet ik in de nieuwe overeenkomst met deze partij lezen dat ik opeens een relatiebeding krijg en de betaaltermijn van 35 naar 45 dagen gaat :/

Aangegeven dat ik een jurisdische contractpartij wissel prima vind maar dan wel tegen dezelfde voorwaarden als ik initieel de opdracht heb aangenomen. Ben benieuwd.

[ Voor 27% gewijzigd door Katseviool op 01-05-2018 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Is het het een verlenging @Katseviool of tijdens je lopende contract.

Maar goed dan nog je kan niet zomaar contract veranderen je kan het wel opzeggen en een nieuwe aanbieden. Die je dan kan accepteren of niet. Maar je huidige zomaar omzetten kan niet. Zeker niet met andere voorwaarden.

Maar een relatiebeding is wel heel irritant. Plus totaal niet handig omdat je nu geen heb kunnen ze er toch niet heel veel mee.

Ik zou het zelf niet accepteren dan maar een nieuwe klus als ze zo met je omgaan .... maar geeft ze nog een kans om het recht te zetten anders jammer voor jouw 10 andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jogaa schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:59:
Hi,

Ook ik ga er binnenkort aan geloven. Na 13 jaar veel ervaring te hebben opgebouwd ga ik zelfstandig verder. Zonder nieuwe opdracht duik ik wat dat betreft het diepe in, al geloof ik wel dat ik binnen afzienbare tijd aan opdrachten kom. Ik heb echter een fiscale vraag. Ik moet mijn auto meenemen met een resterend leasetermijn van 5-6 maanden. De auto is vrij prijzig, namelijk ± 2000/maand. Omdat ik de rest van het jaar ongetwijfeld minder winst zal maken (start ook halverwege) dan de aankomende jaren vroeg ik mij af of het mogelijk is om deze leasekosten ook in 2019 te boeken. Onder het mom van willekeurige afschrijving die starters kunnen genieten. De vraag is of leasekosten hier ook onder vallen. Het betreft operational lease op een Tesla uit 2013 met nog 0% bijtelling.
Geen idee of je nu direct bij je werkgever weg moet maar anders zou je ook begin 2019 voor jezelf kunnen beginnen. Dan ben je van je leaseauto af en is het een stuk makkelijker om aan het urencriterium te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Chrotenise schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:08:
[...]

Ik doe de afhandeling van de WBSO voor ons bedrijf samen met een een tussenpartij. Allereerst moet je je beseffen dat WBSO een aftrek is op je loonbelasting, dus het is niet voor alle bedrijfsvormen even nuttig/geschikt om het überhaupt aan te vragen.

Als je hebt uitgezocht en weet dat je er wat aan hebt; WBSO heeft 2 periodes per jaar, jan-jun en jul-dec. Je kan voor een komende periode WBSO aanvragen, waarbij je een plan moet indienen met wat er nou zo 'innovatief' is aan je werkzaamheden. Als dit plan wordt goedgekeurd (vaak ergens bericht binnen de eerste maand van de periode als je op tijd hebt ingediend) kan je dan beginnen met de WBSO regeling verrekenen.

De uren die je mag schrijven onder de WBSO moeten voldoen aan diverse eisen; je mag alleen uren schrijven dat je daadwerkelijk spendeert aan onderzoek en/of programmeren aan het 'innovatieve idee' waarvoor je subsidie hebt aangevraagd. Projectmanagement, klantgesprekken, testen en dat soort dingen vallen dus buiten de boot. Je kan dus niet zomaar even je hele werkweek registreren. Verder is er, net als met de belastingdienst, een bewijsplicht dat _jij_ moet aantonen dat je die uren hebt besteed aan WBSO gerelateerde zaken. Wij gebruiken hier onze urenregistratie + .git log voor. Hier gaat dus wel wat uren in zitten op jaarbasis.

Ik raad je persoonlijk aan om een bemiddelaar te vinden die gewoon een % van je verkregen subsidie rekent voor het verzorgen van je aanvragen en controle van je administratie. Doen wij ook en scheelt gewoon een hoop gezeik en als onze WBSO wordt afgekeurd, kost het ons niets.

Mocht je meer vragen hebben (of wilt weten welke tussenpersoon als je in de nabijheid van Leiden werkt), stuur gerust een DM.
Bedankt voor de uitleg. Beetje jammer dat, ondanks dat WBSO waarschijnlijk relevant is voor elke freelance ontwikkelaar, na mijn vraag meteen iemand over een totaal ander onderwerp begon zodat een discussie in dit topic hier over verder lastig wordt. Zelf wacht ik altijd even tot een topic een beetje is afgekoeld voor dat ik met een totaal andere vraag kom.

Ik heb op de vrij onoverzichtelijke rvo website nog de volgende relevante pagina gevonden die betrekking heeft op aftrek voor freelancers: https://www.rvo.nl/subsid...l-voordeel-en-verrekening.

Wat betreft de aanvraag zelf en die 'eherkenning in plaats van digid' en wat betreft het aantal uren dat ik dit jaar voor het tijdstip van de aanvraag al gemaakt heb ga ik even met het rvo bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16
@Katseviool, ik ben ook gecontracteerd via brokers met een relatie/concurrentiebeding terwijl ik via de klant als preferred candidate was aangenomen.
Ik heb altijd per mail laten bevestigen door die brokers, dat het beding niet van toepassing is op het specifieke contract. Deden ze ook niet moeilijk over.

Dus mijn aanpak zou zijn: probeer ook bevestiging te krijgen van de nieuwe contractmanager. Werkt dat niet: klant informeren en druk zetten. Daarmee ben je wel bereid om de opdracht te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
jogaa schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:59:
Hi,

Je kan je kosten niet anders boeken dan het huidige boek jaar. De tesla is een top auto als ZZP-er kost geen drol in de bijtelling alleen een beetje BTW correctie. Gewoon overnemen niet moeilijk doen. En proberen er een te scoren voor het einde van het jaar voordat de nieuwe regels ingaan de eerste 50k 4% de rest 22%.
Je auto kost je netto rond de 800-900 euro (gok ik) daar kan je niet veel autos prive voor rijden en al helemaal niet die luxe. Een ander auto kost je 400-800 netto + 300-500 euro benzine.

Het ligt een beetje aan wat voor opdracht je zoekt als je developer bent geen probleem dan heb je morgen al een klus voor 70+ euro per uur. dan kan je prima je tesla van betalen.

Een lease bedrag is geen afschrijving je hebt ook niets in bezit het zijn gewoon kosten.Je zet het tegen je omzet weg dus meestal van de 52% range dus onder de streep blijft wel wat over maar niet heel veel in verhouding met alternatieven je moet namelijk toch een auto hebben. Het zal wel slikken zijn straks de 4% te moeten betalen misschien de auto overnemen in prive en dan zo rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
2k per maand (in/ex btw?) is inderdaad goed stevig ten opzichte van huidige leaseprijzen, ik zit op 900 inc. benzine ex btw (catalogus 40k bij 22%) en dat is toch iedere maand een flinke afboeking.

Verder eens met MeZZiN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
900 incl zal geen auto van een ton zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Moet je iets overleggen qua inkomsten als je een auto wilt gaan leasen?

Ik heb interesse in de Kona EV. Ik vind 'm qua leasebedrag (600 euro) nog eigenlijk aan de hoge kant als ik 'm vergelijk met benzine auto's van 1 niveautje hoger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-08 17:27
MeZZiN schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:03:
Is het het een verlenging @Katseviool of tijdens je lopende contract.

Maar goed dan nog je kan niet zomaar contract veranderen je kan het wel opzeggen en een nieuwe aanbieden. Die je dan kan accepteren of niet. Maar je huidige zomaar omzetten kan niet. Zeker niet met andere voorwaarden.

Maar een relatiebeding is wel heel irritant. Plus totaal niet handig omdat je nu geen heb kunnen ze er toch niet heel veel mee.

Ik zou het zelf niet accepteren dan maar een nieuwe klus als ze zo met je omgaan .... maar geeft ze nog een kans om het recht te zetten anders jammer voor jouw 10 andere.
Thx, het betreft inderdaad een lopend contract. Ik heb nu voorgesteld om beding te laten vervallen en de termijn conform afspraak op 35 dagen te laten staan. Eerst maar eens kijken waar ze mee terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MeZZiN schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:40:
[...]

Je kan je kosten niet anders boeken dan het huidige boek jaar. De tesla is een top auto als ZZP-er kost geen drol in de bijtelling alleen een beetje BTW correctie. Gewoon overnemen niet moeilijk doen. En proberen er een te scoren voor het einde van het jaar voordat de nieuwe regels ingaan de eerste 50k 4% de rest 22%.
Je auto kost je netto rond de 800-900 euro (gok ik) daar kan je niet veel autos prive voor rijden en al helemaal niet die luxe. Een ander auto kost je 400-800 netto + 300-500 euro benzine.

Het ligt een beetje aan wat voor opdracht je zoekt als je developer bent geen probleem dan heb je morgen al een klus voor 70+ euro per uur. dan kan je prima je tesla van betalen.

Een lease bedrag is geen afschrijving je hebt ook niets in bezit het zijn gewoon kosten.Je zet het tegen je omzet weg dus meestal van de 52% range dus onder de streep blijft wel wat over maar niet heel veel in verhouding met alternatieven je moet namelijk toch een auto hebben. Het zal wel slikken zijn straks de 4% te moeten betalen misschien de auto overnemen in prive en dan zo rijden.
Vergeet niet dat als je € 2000 leasekosten hebt dat je het a wel moet betalen dat je dus eerst 2000 inkomsten moet hebben. Dus als je €200 per uur vraagt je eerst 10 uur werkt voor je auto. Je krijgt niet € 1000,- per maand van de belastingdienst. Je winst is lager en daarom betaal je minder belasting.
Denk hier goed aan er zijn genoeg ZZP ers failliet gegaan door te hoge kosten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Punt blijft wel je hebt vaak een auto nodig om ergens te komen dus om je geld te verdienen. Plus met eletrische autos is gelukkig goedkoper dan met een oude auto.

Maar je moet wel omzet hebben om kosten te kunnen aftrekken je kan wel verlies maken zeker omdat je nog een half jaar inkomsten heb gehad dit jaar.

Maar zo moeilijk is het niet om een klus te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

MeZZiN schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:35:
Punt blijft wel je hebt vaak een auto nodig om ergens te komen dus om je geld te verdienen. Plus met eletrische autos is gelukkig goedkoper dan met een oude auto.

Maar je moet wel omzet hebben om kosten te kunnen aftrekken je kan wel verlies maken zeker omdat je nog een half jaar inkomsten heb gehad dit jaar.

Maar zo moeilijk is het niet om een klus te vinden.
Ja ok, maar als die klus 5 km verderop is, en je hebt een leaseauto van dat bedrag, lijkt me dat dat het niet kan verantwoorden (of je moet heel veel prive rijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@MeZZiN Ik heb het eens doorgerekend, een model S nieuw voor 95k aanschaffen kost mij ongeveer 1200 euro netto/maand, bij 30k km/jaar en 3% cost of capital. Dit is incl MIA, verzekering, stroom, MKB winstvrijstelling, etc.

Dat vind ik best prijzig voor een auto. Het is voordeliger dan een ICE auto voor hetzelfde aanschafbedrag, maar om te zeggen dat ie niks kost vind ik wat kort door de bocht.

Diezelfde ICE auto tweedehands a 2 a 3 jaar oud rijden (40k aanschaf) en 19c/km declareren kost je netto 800 euro, en dan heb je meer luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:05:
@MeZZiN Ik heb het eens doorgerekend, een model S nieuw voor 95k aanschaffen kost mij ongeveer 1200 euro netto/maand, bij 30k km/jaar en 3% cost of capital. Dit is incl MIA, verzekering, stroom, MKB winstvrijstelling, etc.

Dat vind ik best prijzig voor een auto. Het is voordeliger dan een ICE auto voor hetzelfde aanschafbedrag, maar om te zeggen dat ie niks kost vind ik wat kort door de bocht.

Diezelfde ICE auto tweedehands a 2 a 3 jaar oud rijden (40k aanschaf) en 19c/km declareren kost je netto 800 euro, en dan heb je meer luxe.
Wat is een ICE auto? En meer luxe dan een Tesla?????????? Ben benieuwd dan welke auto je bedoelt.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Tylen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:15:
[...]

Wat is een ICE auto? En meer luxe dan een Tesla?????????? Ben benieuwd dan welke auto je bedoelt.
ICE is een internal combustion engine, dus "gewone" brandstofmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:05:

En de bijtelling. Ik heb de nummers ook na gerekend maar ICE is vaak duurder. Houden we nog niet eens mee rekening dat de kosten van benzine alleen maar stijgen.

Mijn tesla (Model X 75D 110k) kost mij nu 1100 euro netto wel met 40k kilometers inclusief laden. Maar goed ik snap dat je iets zegt over dat het niks kost het is relatief goedkoop en je heb toch een auto nodig dus dan liever de goedkopere oplossing toch. Had ik een verse ICE gekocht dan was ik veel en veel meer kwijt geweest. En tja ik moet toch op mijn werk komen dus dan liever met stroom dan benzine. Natuurlijk zijn er altijd alternatieven die misschien goedkoper zijn zoals LPG en diesel maar die laatste is natuurlijk wel heel fout en LPG tja ook niet erg goed voor de omgeving. En ja dat is voor mij een overweging. Verder als je eenmaal een Elektrische auto gereden heb wil je niet meer terug.

Zeker als ZZP-er heb je gewoon vervoer nodig of je nu NS doet of auto het kost allemaal geld. NS is leuk maar niet flexibel auto is flexibel maar duurder maar je heb er meer prive voordeel aan. Alles gewogen voor ons is de tesla goedkoper dan de alternatieven en we kunnen gratis naar zuid frankrijk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:32

AJM

MeZZiN schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:30:
[...]

... Alles gewogen voor ons is de tesla goedkoper dan de alternatieven en we kunnen gratis naar zuid frankrijk. 8)
Laadt je onderweg op via zonnepanelen? ;)

Edit: ik lees net dat 'oud' Tesla eigenaren nog gratis gebruik kunnen maken van het Supercharger-netwerk.

[ Voor 16% gewijzigd door AJM op 01-05-2018 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Supercharger schat ik in.

Mijn punt was hetzelfde als die van @Frogmen. Je leasekosten komen iedere maand terug, of je een opdracht hebt, of ziek op de bank ligt. Zelfde voor de -in dit geval- beperkte bijtelling. Ik ben heel voorzichtig met aangaan van langdurige zakelijke verplichtingen.

Bij leaseovername moest ik inzage geven in mijn privecijfers, had blijkbaar voldoende achter de hand om geen risico te vormen toen ik startte als ZZP-er.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Tylen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:15:
[...]

Premium merken (Mercedes/BMW) zijn luxer dan een Tesla. Een Tesla verkoopt op fiscale voordelen en techniek, niet op luxe en kwaliteit vd materialen en afwerking (vergeleken met vergelijkbaar geprijsde concurrenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:56:
Supercharger schat ik in.

Mijn punt was hetzelfde als die van @Frogmen. Je leasekosten komen iedere maand terug, of je een opdracht hebt, of ziek op de bank ligt. Zelfde voor de -in dit geval- beperkte bijtelling. Ik ben heel voorzichtig met aangaan van langdurige zakelijke verplichtingen.

Bij leaseovername moest ik inzage geven in mijn privecijfers, had blijkbaar voldoende achter de hand om geen risico te vormen toen ik startte als ZZP-er.
Als eenmanszaak is het meestal voordeliger om de auto alleen zakelijk te rijden voor de BTW en hem privé te rijden voor de IB, dus geen bijtelling en wel 19c/km.

Of je moet hem puur zakelijk rijden en privé iets anders hebben, dan is volledig zakelijk zonder bijtelling het voordeligste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik rij relatief veel privekilometers (zakelijk 3/4 van de 5 dagen OV), dan is het gunstiger om de auto volledig op de zaak te zetten.

Als ik geen kindjes had en dus ruimte nodig, was een 2e hands Tesla een serieuze optie geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:45

orf

Chrotenise schreef op maandag 30 april 2018 @ 23:08:
[...]

Hoe is de toewijzing van de subsidie bij jou? Bij ons zijn de laatste twee aanvragen afgewezen. Die aanvragen hebben we gedaan met twee verschillende tussenpersonen (ook al adviseert RVO om het zonder tussenpersoon te doen). De laatste jaren zijn de regels voor IT ontzettend aangepast/aangescherpt. Als je gebruik maakt van een framework is dat bijvoorbeeld al reden voor afwijzing, terwijl geen zinnige developer wat mij betreft zonder framework werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Gestopt met lezen :+

Maar serieus, ik kan me niet voorstellen dat je teruggaat, hoor. Dit is dus precies wat ik besprak met @Stephanoff toen we een ritje maakten in z'n Ioniq. Je wordt zó ontzettend verwend door de stilte en het rijgedrag.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
TucanoItaly schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Maar serieus, ik kan me niet voorstellen dat je teruggaat, hoor. Dit is dus precies wat ik besprak met @Stephanoff toen we een ritje maakten in z'n Ioniq. Je wordt zó ontzettend verwend door de stilte en het rijgedrag.
Elektrisch rijden is inderdaad heerlijk, maar een station is ook praktisch met kinderen en honden. Daarnaast zou ik m'n dagelijkse rit in de winter maar net voor elkaar krijgen in een Ioniq, maar als ik om moet rijden ivm file zou ik het niet meer halen. Elke dag onderweg laden zie ik niet zitten, en ook naar familie (150-200km snelweg enkele reis) vind ik prettiger op 1 tank benzine. Stilte heb je in een goed geïsoleerde auto ook al hoor, de meeste herrie op de snelweg is toch banden en wind. Het instant koppel is moeilijk te verslaan, maar er zijn meer aspecten waarom ik een auto koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:02:
[...]

Als eenmanszaak is het meestal voordeliger om de auto alleen zakelijk te rijden voor de BTW en hem privé te rijden voor de IB, dus geen bijtelling en wel 19c/km.

Of je moet hem puur zakelijk rijden en privé iets anders hebben, dan is volledig zakelijk zonder bijtelling het voordeligste.
Maar als ik zakelijk niet zoveel rij, maar privé wel best veel, dan is bijtelling van 4% toch wel interessant, aangezien je alle kosten dan op je zaak kan verhalen (brandstof met name)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
AJM schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Laadt je onderweg op via zonnepanelen? ;)

Edit: ik lees net dat 'oud' Tesla eigenaren nog gratis gebruik kunnen maken van het Supercharger-netwerk.
En nieuwe gewoon de referral code vragen aan een eigenaar en je heb gratis supercharging voor je huidige tesla model x en s de 3 moet je helaas er voor betalen a 20cent per kwh ofzo iets. Maar redelijk kostprijs.
Het is wel grappig maar de kosten van laden onderweg is ook extreem laag als je je best een beetje doet ik zit nu op gemiddeld 10 cent per kwh via MainGau een duitse pas. Kijken hoe lang dat nog goed gaat maar er zijn zo veel mogelijkheden om je auto te laden en altijd goedkoper dan benzine .
TucanoItaly schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Dit ik heb nu even de leaf voor een maand of 2 tot de tesla er is maar wat is een ICE toch bagger in verhouding het geluid en gedoe we hebben deze ronde ook weer een hoop onderhoud en vage problemen met de autos (ICE autos) dus die gaan er asap allemaal uit.

Het rijgedrag is zo geweldig normaal is auto voor mij van a naar b en klaar maar met de leaf al doe ik het met plezier plus alle leuke features zoals pro pilot over de snelweg. Life is good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

_Arthur

blub

Het is dat alleen de Tesla X een fatsoenlijke aanhanger kan trekken en die valt net niet in mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Daarom hebben wij die ook ik woon in de polder met te vaak dat ik iets moet vervoeren met een aanhangwagen. Maar het is ook de enige met normale range (op de S na dan)

Ben benieuwd hoe de range wordt met een caravan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:03:
[...]

Elektrisch rijden is inderdaad heerlijk, maar een station is ook praktisch met kinderen en honden. Daarnaast zou ik m'n dagelijkse rit in de winter maar net voor elkaar krijgen in een Ioniq, maar als ik om moet rijden ivm file zou ik het niet meer halen. Elke dag onderweg laden zie ik niet zitten, en ook naar familie (150-200km snelweg enkele reis) vind ik prettiger op 1 tank benzine. Stilte heb je in een goed geïsoleerde auto ook al hoor, de meeste herrie op de snelweg is toch banden en wind. Het instant koppel is moeilijk te verslaan, maar er zijn meer aspecten waarom ik een auto koop.
Het gaat hier om een model X. Dus ruimte genoeg. Kan zelfs trekhaak onder. Daarnaast rijd een Tesla wel iets meer dan 150/200km op een lading. ICE (ik heb wat geleerd vandaag 8)) gaat eruit. Nog even en iedereen rijd electrisch. Ik kan iig niet wachten. Helaas vind ik ze tweedehands nog een beetje te duur :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Model X heeft geen caravan nodig. Model X is een caravan ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik heb er ook even over nagedacht een mooie auto te leasen (ja, ook een Tesla) maar 't zint me toch echt nog niet om iedere maand €1200+ neer te leggen aan lease.

Dus uiteindelijk een wat oudere Focus van €8000 handje contantje betaald en daar heb ik nu superveel plezier van. Tuurlijk, het is niet electrisch, het is ook geen dikke luxe wagen, maar er zit airco en cruisecontrol op en dat is al 't comfort wat ik nodig heb :+

En ik geniet er ook van dat ik iedere maand andere dingen kan doen van die €1200 die ik bespaard heb :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
t_captain schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:29:
Model X heeft geen caravan nodig. Model X is een caravan ;)
Weet ik mijn vrouw had dat idee ook alleen waar laat je je bagage en de kids (ook wel handig) Maar we gaan wel zo'n matras kopen die perfect pas is kost niet heel veel wel grappig idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Toch is zo'n Tesla wellicht niet de fijnste auto om te hebben als ze failliet gaan: https://www.ad.nl/auto/te...llar-per-minuut~ab4a61ed/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

pirke schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 15:52:
Toch is zo'n Tesla wellicht niet de fijnste auto om te hebben als ze failliet gaan: https://www.ad.nl/auto/te...llar-per-minuut~ab4a61ed/
Offtopic:
En dan ga je het stuk lezen en dat zeggen ze gewoon dat ze de bron niet gelezen hebben en alleen maar de conclusie hebben overgenomen. Ben je dan als krant geloofwaardig?

[quote]Bloomberg heeft uitgerekend dat het bedrijf 6.500 dollar per minuut verliest. De complete analyse is na te lezen op internet, maar wij namen genoegen met de conclusie en die is niet mals. Er is volgens Bloomberg maar één conclusie mogelijk en dat is dat het bedrijf het einde van zijn bestaan nadert, hoe rijk de oprichter ook is.[/quote]

Zonder verder in te gaan of het nu wel of niet waar is wat er geschreven wordt maar als je als krant zo stukken schrijft… Manmanmanmanman...

[ Voor 24% gewijzigd door Gé Brander op 01-05-2018 16:21 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik rij bijna alleen maar zakelijk en heb een vijf jaar oude C-segmenter die ik privé rij. Met de kilometervergoeding heb ik een aftrekpost van bijna €5000 en geen bijtelling.

Mocht ik ooit een klus hebben in de randstad dan ga ik over op OV Dal Vrij eerste klas voor €130 per maand, met dezelfde aftrekpost. Dan krijg je geld toe om te reizen.

Meer dan duizend euro per maand aan vervoer uitgeven is mij teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
Tylen schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:19:
[...]

Het gaat hier om een model X. Dus ruimte genoeg. Kan zelfs trekhaak onder. Daarnaast rijd een Tesla wel iets meer dan 150/200km op een lading. ICE (ik heb wat geleerd vandaag 8)) gaat eruit. Nog even en iedereen rijd electrisch. Ik kan iig niet wachten. Helaas vind ik ze tweedehands nog een beetje te duur :P
Dit hoeft niet perse zo te zijn... ik zag laatst dit voorbijkomen.

https://jalopnik.com/mazd...n-as-some-elec-1822516318

Mazda is gewoon nog lekker bezig met de ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
orf schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:19:
Hoe is de toewijzing van de subsidie bij jou? Bij ons zijn de laatste twee aanvragen afgewezen. Die aanvragen hebben we gedaan met twee verschillende tussenpersonen (ook al adviseert RVO om het zonder tussenpersoon te doen). De laatste jaren zijn de regels voor IT ontzettend aangepast/aangescherpt. Als je gebruik maakt van een framework is dat bijvoorbeeld al reden voor afwijzing, terwijl geen zinnige developer wat mij betreft zonder framework werkt.
Het raakt een beetje ondergesneeuwd in de discussie hier over leaseautos maar dit is echt nuttige informatie. Ik gebruik heel veel, zelfs bijna uitsluitend, verschillende open source frameworks. Ten eerste heeft het geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden, dat is echt een enorm anti-pattern. Geen enkele serieuze ontwikkelaar ontwikkelt alles zelf. Ten tweede gaat niemand mij betalen om het wiel opnieuw uit te vinden. Het zal waarschijnlijk voornamelijk incompetentie zijn bij het RVO maar in andere woorden, in de praktijk proberen ze dus WBSO voor software ontwikkeling af te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je moet innoveren. Ik zie dat niet als strijdig met het gebruik van frameworks.

Echter, als jouw “innovatie” bestaat uit de implementatie van de callbacks in een framework, is het wel flinterdun. Dan zou RVO kunnen beargumenteren dat anderen dezelfde callbacks implementeren en het daarmee stand der techniek is.

Nu heeft een innovatieproject altijd een custom development gedeelte. Dan worden die callbacks aangesloten op je eigen library. Wellicht kun je de library zodanig ontwerpen dat hij niet framework-specifiek is en je uren zorgvuldig scheiden tussen de library en de connectors vanuit het framework. Dan zou je een deel van de uren misschien wel kwalificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
t_captain schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:46:
Je moet innoveren. Ik zie dat niet als strijdig met het gebruik van frameworks.

Echter, als jouw “innovatie” bestaat uit de implementatie van de callbacks in een framework, is het wel flinterdun. Dan zou RVO kunnen beargumenteren dat anderen dezelfde callbacks implementeren en het daarmee stand der techniek is.

Nu heeft een innovatieproject altijd een custom development gedeelte. Dan worden die callbacks aangesloten op je eigen library. Wellicht kun je de library zodanig ontwerpen dat hij niet framework-specifiek is en je uren zorgvuldig scheiden tussen de library en de connectors vanuit het framework. Dan zou je een deel van de uren misschien wel kwalificeren.
Ja, zo zie ik het ook. Het probleem is dat je dan bent overgeleverd aan de willekeur van het RVO voor zover die al competent genoeg zijn om dit te beoordelen. Ik heb m'n twijfel daarbij. Ik schrijf gewoon dat (bijna) alles eigen ontwikkeling is in de aanvraag en dan zie ik wel waar het schip strand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Daarom blijf ik ver weg van die WBSO wat een gedoe je moet alles maar dan alles van te voren bedenken ook de issues die ga tegenkomen. Etc. Alels moet je netjes documenteren en er zijn maar echt een handvol projecten die echt voel doen. Ik heb jaren zo iets gedaan voor het bedrijf waar ik voor werkte maar wat een gedoe. Zou het al ZZP alleen aanraden als je echt iets vernieuwend bouwt niet zoals de meeste tussenpartij clubjes je vertellen dat heel veel er onder valt.
En hou rekening mee dat ze graag inzicht willen in de code etc dus zorg dat je geen NDA heb anders ga je daar op nat. Ze willen het niet hebben maar je moet het kunnen laten zien aan ze.

2 jaar terug ook een tussenclubje ja we kunnen je groot bedrag besparen per jaar. En dat kon prima met het project wat ik nu al deed bij een klaar. En of ze af en toe een screenshot kunnen hebben van de source tree en alles netjes bijhouden. (het was een angular app + import script in python + java spring applicatie) vriendelijk bedankt ... wat een onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Plus, de conclusie klopt niet eens. De conclusie was namelijk: Elon Musk neemt flinke risico's, wil je als aandeelhouder dat ook?

Bloomberg deed opvallend genoeg geen uitspraak over de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Bloomberg kijkt naar bedrijven met een oude bril net zoals je jaren terug amazon het zelfde behandelde etc. Tesla is niet je standaard auto bedrijf. Voor nu bouwen ze auto oude style met eigenaars en bezit. Maar de toekomst zit daar helemaal niet die zit in car sharing en zo snel dat vlucht neem straat tesla al lang vooraan. En is markt leider opeens. Het staat nu al in de voorwaarden van de tesla dat als autonoom rijden a ding wordt dat je deze niet mag gebruiken als service dat is voorbehouden aan tesla alleen.

Verder het artikel was sensatie en geen nuttige toevoeging elk jaar is het zelfde verhaal net iets anders maar tesla is er nog steeds dus Move Along, Nothing to See Here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Recent heb ik mijn ontslag ingediend en ben ik alle voorbereidingen aan het treffen om o.a. mijn 1e opdracht binnen te halen.

Mijn werkgever zit behoorlijk klem nu ik mijn ontslag aangekondigd heb. Mijn manager gaf me zojuist aan dat hij me mogelijk voor 3 maanden in wil huren omdat hij anders voor die tijd niemand gevonden krijgt. Ik heb hier niet negatief of positief op gereageerd. Ik heb gezegd dat de optie openstaat.

Ja, het is een droomstart, meteen 3 maanden een opdracht. Maar het moet geen schijnzelfstandigheid worden en ik zou het dan ook niet meer dan 3 maanden willen doen.

Ik twijfel hier dus echt heel erg over.
Wat is jullie onderbouwde mening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
hoe lang werkte je al bij je werkgever? Meer dan 1 jaar en 9 maanden?

Zo ja dan kan je beter een andere klus zoeken. Je kan misschien nog weg komen met dat je project anders is en duidelijk beschrijven maar dat is het eigenlijk niet dus verkapte loondienst.

Het is zeker leuk om direct aan de bak te gaan maar beter is om 3 maanden te wachten dan gaat de teller op nul en dan mag je weer ingehuurd worden voor 2 jaar.

Het is wel zo dat er geen handhaving is maar dat betekend niet dat je niet aan de wet moet houden.

Zelf in de huidige markt zou ik geen risico willen lopen te veel klussen om te beginnen dus hoeft ik geen risico te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
the-edge schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:21:
Recent heb ik mijn ontslag ingediend en ben ik alle voorbereidingen aan het treffen om o.a. mijn 1e opdracht binnen te halen.

Mijn werkgever zit behoorlijk klem nu ik mijn ontslag aangekondigd heb. Mijn manager gaf me zojuist aan dat hij me mogelijk voor 3 maanden in wil huren omdat hij anders voor die tijd niemand gevonden krijgt. Ik heb hier niet negatief of positief op gereageerd. Ik heb gezegd dat de optie openstaat.

Ja, het is een droomstart, meteen 3 maanden een opdracht. Maar het moet geen schijnzelfstandigheid worden en ik zou het dan ook niet meer dan 3 maanden willen doen.

Zou geen probleem moeten zijn.

Ik heb hetzelfde gedaan, maar alleen dan meteen 7 maanden. Heb nooit gezeik gehad met iets van schijnzelfstandigheid ofzoiets.

Zou er niet te zwaar aan tillen, wat gaan ze doen? Zeggen dat je schijnzelfstandige bent terwijl jij zelf zegt dat je dat niet bent? Als je je hierom druk moet gaan maken dan kan je in mijn ogen net zo goed niet gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lijkt mij echt geen enkel probleem. Zeker niet omdat het van korte duur is.

Overigens, hij zegt wel dat hij je wil hebben maar hij heeft nog niet je tarief geaccordeerd, hè? Dus misschien maak je je druk om niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
TucanoItaly schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 16:28:
[...]
Overigens, hij zegt wel dat hij je wil hebben maar hij heeft nog niet je tarief geaccordeerd, hè? Dus misschien maak je je druk om niks.
Dat klopt. Nog niets concreets.
MeZZiN schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 15:45:
hoe lang werkte je al bij je werkgever? Meer dan 1 jaar en 9 maanden?

Zo ja dan kan je beter een andere klus zoeken. Je kan misschien nog weg komen met dat je project anders is en duidelijk beschrijven maar dat is het eigenlijk niet dus verkapte loondienst.

Het is zeker leuk om direct aan de bak te gaan maar beter is om 3 maanden te wachten dan gaat de teller op nul en dan mag je weer ingehuurd worden voor 2 jaar.

Het is wel zo dat er geen handhaving is maar dat betekend niet dat je niet aan de wet moet houden.

Zelf in de huidige markt zou ik geen risico willen lopen te veel klussen om te beginnen dus hoeft ik geen risico te lopen.
Ik werkte bij mijn huidige werkgever dadelijk 7,5 jaar. Mijn intentie is om ontslag te nemen en weg te gaan bij het bedrijf. Zo sta ik ook nog steeds in.

Maar bij mijn huidige werkgever is het personeelstekort op dit moment zo gigantisch dat ik de vraag 'of ik het voor 3 maanden zou doen' niet onverwacht komt.

Ik ga mijn manager wel vragen om dit spoedig concreet te maken als hij besluit dat te willen doen. Er zijn voldoende opdrachten, dus ik ga daar niet heel lang mee wachten.

Over het uurtarief maak ik me niet zo'n zorgen, die onderhandeling hoeft niet lang te duren als hij kenbaar maakt mij te willen hebben ;).

Maar, zoals gezegd, ik wacht geduldig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Zo veel reacties op de Tesla. Contract loopt tot en met november. Gaat om bedrag van ±2000/maand ex btw. Afkoopsom is ± 6000 euro. Die afkoopsom lijkt me niet interessant, omdat ik anders voor 4000 euro meer daar 5-6 maanden mee kan rijden, met 0% bijtelling.

Als ik snel prima klussen weet te bemachtigen is het geen punt, maar de kans bestaat dat ik dit jaar voor de auto aan het werk ben :) Buffer is ruim genoeg om dat op te vangen en daarna nog een jaar 'op de bank te zitten', maar vroeg me af of er fiscale mogelijkheden zijn om het ene jaar niet enorm veel kosten te hebben en daarmee weinig inkomsten, als starter.

De middel-constructie is een goede, wellicht dat dat wat pijn kan verzachten.

Veel betalen voor een auto vind ik niet direct een probleem, voor mij is een auto veel meer dan alleen een vervoersmiddel. Een leuke auto rijden is mij een hoop waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Greyfox

MSX rulez

the-edge schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 17:02:
[...]

Ik werkte bij mijn huidige werkgever dadelijk 7,5 jaar. Mijn intentie is om ontslag te nemen en weg te gaan bij het bedrijf. Zo sta ik ook nog steeds in.

Maar bij mijn huidige werkgever is het personeelstekort op dit moment zo gigantisch dat ik de vraag 'of ik het voor 3 maanden zou doen' niet onverwacht komt.

Ik ga mijn manager wel vragen om dit spoedig concreet te maken als hij besluit dat te willen doen. Er zijn voldoende opdrachten, dus ik ga daar niet heel lang mee wachten.

Over het uurtarief maak ik me niet zo'n zorgen, die onderhandeling hoeft niet lang te duren als hij kenbaar maakt mij te willen hebben ;).

Maar, zoals gezegd, ik wacht geduldig af.
Afwachten is een slecht plan, ondernemen is juist pro-actief zijn.
Zolang geen getekend contract, kan je opdrachtgever je zomaar laten zitten als het hem uitkomt.
Boter bij de vis zou ik zeggen.
Reken er wel op dat ze je uiteindelijk langer dan die 3 maanden willen.
Ik ben al een aantal keren gestart voor 3 maanden, en er een jaar of langer gezeten.
Over schijnzelfstandigheid hoef je je geen zorgen te maken, zo heet wordt de soep niet gegeten in onze branche.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
[...]

Dus je wilt weg bij het bedrijf maar wilt er toch wel blijven als freelancer (voor het geld?)?

Waar ben je bang voor, knip de navelstreng door en ga er dan ook echt voor (maar goed, zo ben ik). Ik kan me niet voorstellen dat je (in de IT) niet snel een klus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jongetje schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:22:
[...]

Dus je wilt weg bij het bedrijf maar wilt er toch wel blijven als freelancer (voor het geld?)?

Waar ben je bang voor, knip de navelstreng door en ga er dan ook echt voor (maar goed, zo ben ik). Ik kan me niet voorstellen dat je (in de IT) niet snel een klus hebt.
Ik heb gewoon ontslag genomen hoor. Ontslag neem je als je uit dienst gaat :?
Dus de navelstreng is door, alleen mijn werkgever denkt er over om mij 3 maanden in te huren om een goede overdracht te doen naar iemand waar ze nog naar op zoek zijn.

Ik begrijp je kritiek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:58
@the-edge In je laatste post heb je het over "intenties om ontslag te nemen". Dan ish te aan jouw om te besluiten om nog (veel) langer te blijven. Wat ik alleen wil zeggen is dat je niet voor niets na 7,5 jaar weggaat bij het bedrijf denk ik.

Als ik naar mezelf kijk dan ben ik juist weggegaan omdat ik na (in mijn geval) 8 jaar er wel klaar was. Als ze mij hadden willen inhuren dan had ik het niet gedaan, ze wilden niet opschalen toen ik er werkte en de vacature om mij te vervangen kwam ook pas toen ik weg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
jongetje schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:29:
@the-edge In je laatste post heb je het over "intenties om ontslag te nemen". Dan ish te aan jouw om te besluiten om nog (veel) langer te blijven. Wat ik alleen wil zeggen is dat je niet voor niets na 7,5 jaar weggaat bij het bedrijf denk ik.

Als ik naar mezelf kijk dan ben ik juist weggegaan omdat ik na (in mijn geval) 8 jaar er wel klaar was. Als ze mij hadden willen inhuren dan had ik het niet gedaan, ze wilden niet opschalen toen ik er werkte en de vacature om mij te vervangen kwam ook pas toen ik weg was.
Ah je hebt gelijk, onhandige woordkeuze/zinsopbouw.
Ik heb ontslag genomen. En niet met de intentie om ingehuurd te worden door mijn to-be ex-WG.

Voordeel om de 1e 3 maanden door ex-WG ingehuurd te worden is een vliegende start. Nadeel is; ik heb ervoor gekozen om iets anders te gaan doen. Toe aan andere omgeving, onafhankelijkheid, vrijheid etc.

Afgaande op mijn gevoel moet ik voet bij stuk houden, uit dienst = uit dienst. Het duiveltje op mijn schouder :+ zegt dat die 3 maanden factureren wel fijn is qua start.

Maar, nogmaals, het is nog niets concreets. Ik heb bij mijn manager aangegeven dat wanneer hij me in wil huren hij hier niet te lang mee moet wachten. Anders ga ik gewoon door, en zoek ik een leuke opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
MeZZiN schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:40:
Daarom blijf ik ver weg van die WBSO wat een gedoe je moet alles maar dan alles van te voren bedenken ook de issues die ga tegenkomen. Etc. Alels moet je netjes documenteren en er zijn maar echt een handvol projecten die echt voel doen. Ik heb jaren zo iets gedaan voor het bedrijf waar ik voor werkte maar wat een gedoe. Zou het al ZZP alleen aanraden als je echt iets vernieuwend bouwt niet zoals de meeste tussenpartij clubjes je vertellen dat heel veel er onder valt.
En hou rekening mee dat ze graag inzicht willen in de code etc dus zorg dat je geen NDA heb anders ga je daar op nat. Ze willen het niet hebben maar je moet het kunnen laten zien aan ze.

2 jaar terug ook een tussenclubje ja we kunnen je groot bedrag besparen per jaar. En dat kon prima met het project wat ik nu al deed bij een klaar. En of ze af en toe een screenshot kunnen hebben van de source tree en alles netjes bijhouden. (het was een angular app + import script in python + java spring applicatie) vriendelijk bedankt ... wat een onzin.
Daarom ben ik ook zo tegen het Nederlandse systeem. Het is een enorm complexe mix van aftrekposten, subsidies en toeslagen in combinatie met veel te hoge belastingtarieven. Je moet er eigenlijk wel wel gebruik van maken anders betaal je veel te veel belasting maar je bent dan aan de willekeur van de belastingdienst en organisaties als het rvo afhankelijk om dat voor elkaar te krijgen. En het kost allemaal heel veel tijd. Ik zou liever een flat rate van 10 - 15% belasting voor bedrijven zien, geen gedoe met aftrekposten en subsidies en veel ambtenaren die weg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BTW naar 40% en einde inkomsten & dividendbelasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Tja, de overheid wil wat kunnen sturen, bepaalde dingen bevorderen en bepaalde dingen afremmen. Met een flat fee blijven er weinig middelen over om te sturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Precies mijn doel. Minder knoppen om aan te draaien, meer vrijheid voor de burger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:24

_Arthur

blub

Het hele doel van de overheid is om geld rond te pompen, zoveel en zo ondoorzichtig mogelijk. Transparantie in de vorm van 1 simpele geld stroom gaat er nooit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
t_captain schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:43:
BTW naar 40% en einde inkomsten & dividendbelasting :)
Dan rij ik wel de grens over voor mijn boodschappen. En om te tanken. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN

Wettelijk gezien kan het niet. OF het een een probleem is is vers twee. Maar goed ik zou gewoon lekker een eigenklus zoeken want niet om het een of ander na 3 maanden zit je daar nog.
jogaa schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 20:15:
Zo veel reacties op de Tesla. Contract loopt tot en met november. Gaat om bedrag van ±2000/maand ex btw. Afkoopsom is ± 6000 euro. Die afkoopsom lijkt me niet interessant, omdat ik anders voor 4000 euro meer daar 5-6 maanden mee kan rijden, met 0% bijtelling.

Veel betalen voor een auto vind ik niet direct een probleem, voor mij is een auto veel meer dan alleen een vervoersmiddel. Een leuke auto rijden is mij een hoop waard.
Ik zou snel kijken of jij het contract wel kan overnemen je krijgt namelijk een nieuwe credit check en dat kan lastig worden omdat ze gaan kijken wat je omzet. Soms moet je alles in een keer voorschieten. Etc. Maar als je nog tesla wilt blijven rijden moet je wel de nieuwe bestellen voor augustus anders is hij niet op tijd binnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gedaan destijds. Wel spijt van, maar dat was meer omdat ik hem niet mocht ;) Kwa belastingdienst e.d. maakte ik mij er niet druk om. Ben erna ook nog ingehuurd door mijn werkgever daarvoor. Ik heb een groot gezin en moest toen toch inkomsten hebben en snel ook.

Toen ik het deed was ook precies met dat DBA gedoe. Overal de externen eruit.. pff.. Klussen waren niet bepaald makkelijk te vinden. Op dit moment maak ik mij er al helemaal niet druk meer om. Boven de 70 euro kijken ze er niet naar, dus ik vind het wel prima. Het is meer gericht op schilders etc die uitgeknepen worden door hun oude werkgever voor 2 a 3 tientjes per uur.. of post bezorgers etc. Ik zit ook rustig een jaar op 1 opdracht. Geen problemen mee. Ik heb wel een BV, maar dat maakt in principe ook niet zo heel veel uit.
the-edge schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:33:
[...]

Ah je hebt gelijk, onhandige woordkeuze/zinsopbouw.
Ik heb ontslag genomen. En niet met de intentie om ingehuurd te worden door mijn to-be ex-WG.

Voordeel om de 1e 3 maanden door ex-WG ingehuurd te worden is een vliegende start. Nadeel is; ik heb ervoor gekozen om iets anders te gaan doen. Toe aan andere omgeving, onafhankelijkheid, vrijheid etc.

Afgaande op mijn gevoel moet ik voet bij stuk houden, uit dienst = uit dienst. Het duiveltje op mijn schouder :+ zegt dat die 3 maanden factureren wel fijn is qua start.

Maar, nogmaals, het is nog niets concreets. Ik heb bij mijn manager aangegeven dat wanneer hij me in wil huren hij hier niet te lang mee moet wachten. Anders ga ik gewoon door, en zoek ik een leuke opdracht.
Mja.. geld is geld toch? Ik zou het alleen _niet_ doen als je een betere/leukere klus kan vinden. Anders zou ik het gewoon pakken. Als je op dezelfde plek blijft zitten, maar zonder zonder het gezeik van lease auto's, nep beoordelingen, etc.. dat scheelt ook hoor. Als je een andere laptop wil, andere auto, dan koop je dat gewoon :) Heerlijk. Meer vakantie? No problem :) De plee schoonmaken wordt dan ook veel leuker ineens als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik zou in elk geval niet thuis gaan zitten zonder klus als je wel bij je werkgever kan starten. Dat zou dom zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2018 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik zou in iedergeval een opdracht zoeken alvast anyways vaak genoeg gehoord ja ik kan nog even 2-3 maanden verder en jammer de bammer je ben toch niet nodig dus..... geld werk geen inkomsten. Jouw eigen belang is nu altijd de belangrijkste overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Jongens vraagje.
Als je gedwongen een auto moet huren omdat je eigen prive auto kaduuk is (garage fout), kan je die kosten volledig zakelijk aftrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:38
hackerhater schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:32:
Jongens vraagje.
Als je gedwongen een auto moet huren omdat je eigen prive auto kaduuk is (garage fout), kan je die kosten volledig zakelijk aftrekken?
Als je die huurauto puur zakelijk gebruikt kan je die kosten voor de volle 100% als zakelijke kosten opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
sverzijl schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:59:
[...]

Als je die huurauto puur zakelijk gebruikt kan je die kosten voor de volle 100% als zakelijke kosten opvoeren.
Dat doe ik inderdaad. Puur om vanuit thuis/kantoor (thuiskantoor) naar mijn klant te kunnen komen.
Erna zie ik wel of de garage die kosten vergoed of niet.
Ik ben in ieder geval niet van plan de extra reparatie-kosten te betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 04-05-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
hackerhater schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:55:
[...]

Beetje oude post maar ik wil hier toch op reageren. Als je het gewoon zakelijk aanpakt, aanbied om het netjes over te dragen naar iemand anders ofzo dan gaat er ook niks gebeuren met zijn naam hoor. Als een werknemer zijn ontslag indient dan gebeurt er toch ook niks met zijn naam? De bedrijven hebben er zelf voor gekozen om een freelancer in te huren met alle risico's. En als ze deze risico's hadden willen afdekken hadden ze het via een contract moeten doen.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Autohuur voor zakelijke doeleinden is zakelijk. Ongeacht wat er met je privé auto aan de hand is, de reden dat je een auto huurt/least is gewoon buiten scope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb eens gekeken naar leven als een digital nomad. Volgens mij is dat belasting technisch gezien zeer interessant. Als ik iedere maand een andere Airbnb huur, met het idee om vanuit deze plek te gaan werken. Kan ik dan de kosten van de Airbnb aftrekken van de winst? In combinatie met een grijs kenteken auto met verklaring geen privé-gebruik kun je dan bijtellingloos heel Europa doortrekken. Je trips tussen de Airbnb appartementen zijn immers zakelijk, ook al zijn dit trips van duizenden kilometers.

Op die manier kun je je levensonderhoud bijna volledig van de belasting aftrekken. Dan hou je alleen je maaltijden en zorgverzekering over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als internationale digital nomad heb je sowieso niet veel te maken met NL belastingwetgeving. Als je het slim inricht, betaal je nergens inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Laatst online: 06-05 19:41
hey mensen, ik zou graag wat advies vragen aan de ervaringsdeskundigen alhier.

Ik ben reeds 16 jaar werkzaam als fullstack open source developer (Python, Frontend en Devops), heb me inmiddels opgewerkt naar een lead developer functie bij een groot onafhankelijk bureau. Nu zit ik te overwegen om te gaan freelancen, echter zijn er (logischerwijs) risico's en onzekerheden. Een echte buffer heb ik momenteel niet en wel een groot gezin.

Wat zou hierin wijsheid zijn? ik zit te denken aan beginnen met 1 dag per week om zo contacten en opdrachten binnen te krijgen en dan bij een grotere klus volledig overgaan. Ik heb ook ex-collega's die samen met iemand een 'bedrijf' (volgens mij veelal twee freelancers die samen werken) opzetten om zo samen werk te doen tegen interessante tarieven.
Mijn motieven zijn grotendeels financieel, daar ben ik heel duidelijk in. Het werk vind ik eigenlijk overal wel leuk, daar ligt het niet aan.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
marko77 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:21:
hey mensen, ik zou graag wat advies vragen aan de ervaringsdeskundigen alhier.

Ik ben reeds 16 jaar werkzaam als fullstack open source developer (Python, Frontend en Devops), heb me inmiddels opgewerkt naar een lead developer functie bij een groot onafhankelijk bureau. Nu zit ik te overwegen om te gaan freelancen, echter zijn er (logischerwijs) risico's en onzekerheden. Een echte buffer heb ik momenteel niet en wel een groot gezin.

Wat zou hierin wijsheid zijn? ik zit te denken aan beginnen met 1 dag per week om zo contacten en opdrachten binnen te krijgen en dan bij een grotere klus volledig overgaan. Ik heb ook ex-collega's die samen met iemand een 'bedrijf' (volgens mij veelal twee freelancers die samen werken) opzetten om zo samen werk te doen tegen interessante tarieven.
Mijn motieven zijn grotendeels financieel, daar ben ik heel duidelijk in. Het werk vind ik eigenlijk overal wel leuk, daar ligt het niet aan.
Met maar 1 dag per week is het voor veel klanten niet heel interessant en ga je geen grote opdrachten binnenhalen. Als er een klant is met een grote opdracht zit jij nog steeds vast aan een opzegtermijn bij je werkgever en niet alle klanten willen daar op gaan wachten. Ik neem aan dat aangezien je een lead bent je langer dan een maand opzegtermijn hebt.
Pagina: 1 ... 63 ... 642 Laatste