Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Dat klopt, volgens mij is het 2 maanden. Dit euvel daar gelaten, als ik met 1 dag per week begin kan ik wel bepalen of het freelancen überhaupt interessant voor mij is, althans die gedachte had ik of is dat half werk en is een grote overgang beter? nogmaals, ik ben op zoek naar advies en ervaringen in deze :)

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
marko77 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:30:
Dat klopt, volgens mij is het 2 maanden. Dit euvel daar gelaten, als ik met 1 dag per week begin kan ik wel bepalen of het freelancen überhaupt interessant voor mij is, althans die gedachte had ik of is dat half werk en is een grote overgang beter? nogmaals, ik ben op zoek naar advies en ervaringen in deze :)
Je zult eeuwig twijfelen.
Dat is angst.
Je moet het gewoon doen, of loslaten. Iemand die jou advies geeft, wat zeg tegen zo iemand als het niet uitpakt zoals je had verwacht? Ik zou jouw adviseur niet willen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door poehee op 05-05-2018 17:51 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

marko77 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:21:
hey mensen, ik zou graag wat advies vragen aan de ervaringsdeskundigen alhier.

Ik ben reeds 16 jaar werkzaam als fullstack open source developer (Python, Frontend en Devops), heb me inmiddels opgewerkt naar een lead developer functie bij een groot onafhankelijk bureau. Nu zit ik te overwegen om te gaan freelancen, echter zijn er (logischerwijs) risico's en onzekerheden. Een echte buffer heb ik momenteel niet en wel een groot gezin.

Wat zou hierin wijsheid zijn? ik zit te denken aan beginnen met 1 dag per week om zo contacten en opdrachten binnen te krijgen en dan bij een grotere klus volledig overgaan. Ik heb ook ex-collega's die samen met iemand een 'bedrijf' (volgens mij veelal twee freelancers die samen werken) opzetten om zo samen werk te doen tegen interessante tarieven.
Mijn motieven zijn grotendeels financieel, daar ben ik heel duidelijk in. Het werk vind ik eigenlijk overal wel leuk, daar ligt het niet aan.
Ik zou gewoon sparen en dan fulltime starten. Niemand wil je hebben voor 1 dag of het zijn echt rotklusjes voor 3 a 4 dagen. Als je de skills heb die jij heb zit je voorlopig niet zonder werk. Je kan nu alvast een opdracht zoeken en al bespreken dat je net start en dat je na een week al een factuur wil sturen voor 40 uur met een betaal termijn van 1 a 2 weken. Je zult versteld staan hoeveel bedrijven dat OK vinden. Als je dat vooraf regelt sluit je een hoop onzekerheid al uit. En anders gewoon 2 a 3 maandsalarissen hebben, maar met een groot gezin heb je dat vast al ;)

Ik heb zelf gehad dat ik een opdracht had van 20 uur. Dus ik dacht, die andere 20 vul ik wel met een andere opdracht. Nou, dat valt dus niet mee. Als ik nu gevraagd wordt voor minder dan 40 dan doe ik het ook niet. Kost mij teveel geld aan misgelopen inkomsten. Iedereen vraagt 40 uur. Dus, mijn advies zou zijn, all in gaan of niet.

1 dag per week om contacten binnen te halen.. hmm.. Die contacten moet je nu al hebben eigenlijk.

En financieel motief.. tja.. wie niet. We werken allemaal voor geld toch?
Ik heb ook ex-collega's die samen met iemand een 'bedrijf' (volgens mij veelal twee freelancers die samen werken) opzetten om zo samen werk te doen tegen interessante tarieven.
Bedoel je hiermee dat je dit ook zou willen? Want als je collega geen werk heeft, dan betaal jij dat. Wil je dat? Ik zou wel selectief zijn dan met wie je in zee gaat. Er is zoveel werk nu, eigenlijk is het gewoon niet nodig en haal je allemaal gedoe op je hals. Of je moet echt een bedrijf gaan starten met personeel e.d. en geen zzp-samenwerking constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

marko77 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 15:21:
Wat zou hierin wijsheid zijn? ik zit te denken aan beginnen met 1 dag per week om zo contacten en opdrachten binnen te krijgen en dan bij een grotere klus volledig overgaan.
Ik heb dit ook geprobeerd. Resultaat is dat je zeer lage tarieven en pruts klanten krijgt. Maar toen was ik ook minder ervaren, misschien dat dat tegen me werkte.

Ik ben gestopt met die side projects op verzoek van partner, die lijdde daar flink onder. En ik heb toen flink gespaard twee jaar lang. En toen ik 10k had, heb ik ontslag genomen en een klus gezocht.

Als je dat niet wilt of kunt, dan een paar opties:
- Ga eens kijken of je wilt werken via een partij als The Future Group. Die kunnen je voorschieten, dan heb je vanaf dag 1 al salaris ook al heb je geen klus. Kost je wel iets van 20-25% van je tarief, uit het hoofd.
- Sommige tussenpartijen zoals Computer Futures kunnen je direct betalen na je eerste maand werken. Dat kost, uit het hoofd, 5% van je factuur.

Vaak heb ik gedacht dat het eigenlijk veel handiger zou zijn, als een ervaren freelancer je op weg helpt. Gewoon een dagje of twee alles regelen: KvK, bankrekening, boekhouding inrichten. Je een 3k salaris voorschieten en helpen om een klus te regelen voor een klein percentage van je eerste paar facturen.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
5 procent voor het voorschieten van een factuur met een maand is veel. Ik zou dan eerder een persoonlijk krediet aanraden, dat is 5 procent per jaar

Ik snap dat in het voorschieten ook een stukje risico zit, maar dit is wel erg fors.

Zaken als TFG zou ik niet aan beginnen. Als je 1600 uur op jaarbasis werkt met het door hun beloofde tarief van tussen de €75 en €150 betaal je een maatschapsbijdrage van tussen de €18.000 en €36.000. Voor een stukje financiering en administratie. Als ze een opdracht voor je regelen gaat er nog eens tussen de €12.000 en €24.000 naar de accountmanager.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Reactie op hierboven; 25% van je tarief.. nou.. dat zou ik dus echt niet doen. Het stikt van het werk. Via een broker is prima opzich, maar 2% is gangbaar. Als jij je tarief kan houden en zij lullen daar 25% bovenop bij hun klant, nou ok.. goede sales pitch denk ik dan en een mooie les voor jou, want je tarief is dus 25% te laag. Maar zelf 25% inleveren? No way.
Heel reëel, als je net begint,dan is het verleidelijk snel akkoord te gaan, want je hebt geld nodig. Let goed op, want na 2 maanden krijg je spijt.
- KvK: als dat een probleem is, dan zou ik niet eens beginnen. No offence. Dat is toch wel het aller simpelste.
- Bankrekening: zie vorige punt. Hallo, ik wil een zakelijke rekening; ok, hier tekenen aub.
- Boekhouder: heb ik allemaal geen tijd voor (ik zit liever declarabel bij de klant). Ik laat dit doen door een administratie kantoor. Kunnen ook gelijk goed advies geven. Reken op 2K per jaar. Daar kan ik het zelf niet voor doen. Simple as that.
marko77 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:30:
Ik kan mijn ervaring wel delen, weet je gelijk hoe het niet moet ;)
Eerste 5 jaar van m'n carrière in loondienst kennis op gedaan, daarna 10 jaar lopen twijfelen of ik zou freelancen, vervolgens precies op het verkeerde moment begonnen (invoering DBA wet) als ZZPer, alleen een klus kunnen vinden die mij wilden inhuren met eigen BV (onzin, maar ja, geen klus als zzp of wel een klus als DGA, keuze snel gemaakt dus). Dus gelijk een BV gestart na 2 weken ZZPer en daarna werd natuurlijk die DBA wet min of meer afgeschaft/versoepeld, dus die BV was toch niet zo nodig meer vanaf dat moment (lees: ik heb heel veel aftrek posten niet..). Dus..dat is alvast heel erg efficiënt geweest ;) Not.

Ik had 25K gespaard. Voor 10K een auto gekocht (ik had toen 3 kinderen, nu 4), 8K aan m'n vorige werkgever betaald vanwege studieschuld e.d, ingehuurd door mijn vorige werkgever die vervolgens mijn pool auto in m'n maag probeerde te splitsen, z'n facturen niet op tijd betaalde en mij ook nog pootje haakte met contracten. Ik had stress opnieuw uitgevonden kan ik je vertellen. Hoop geleerd in een hele korte tijd :)

Dus mijn advies, de markt is nu goed, dus nu starten. Niet twijfelen, want toen ik na 10 jaar eindelijk startte en een paar maandjes onderweg was dacht ik; damnit, ik had dit 10 jaar eerder moeten doen.. knuppel |:( En ik denk dat ik voor velen spreek.
Daarnaast, iedereen om je heen die in loondienst blijft zal tegen je zeggen; niet doen joh..allemaal moeilijk, lukt niet, verzekeringen enzo, pensioen moeilijk, bla bla.. niet naar luisteren. Na een half jaar freelancen had ik m'n jaarsalaris van m'n oude baan (!) en al m'n onkosten eruit. Het andere half jaar was bonus. Uiteindelijk 1 dag geen werk gehad. Wel de nodige stress gehad, dat wel, maar ik startte dan ook wat ongelukkig.
En als het dan toch niet lukt (wat niet gaat gebeuren), zet je je cv online en heb je morgen nieuw werk bij wijze van. Kan je weer lekker elke dag voor de baas centen verdienen en krijg jij daar een kwart van waarvan de helft naar de BD gaat :o
Dus, just do it >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:24

Boy

www.byoscoop.nl

Ik had 3 maanden uitwerken afgesproken met m'n baas en ondertussen opdracht(en) gezocht voor erna. Ik had 3 maanden gekozen zodat ik hier de tijd voor had.

Wellicht ook een goede tip...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
Boy schreef op zondag 6 mei 2018 @ 06:46:
Ik had 3 maanden uitwerken afgesproken met m'n baas en ondertussen opdracht(en) gezocht voor erna. Ik had 3 maanden gekozen zodat ik hier de tijd voor had.

Wellicht ook een goede tip...
3 maanden is best lang van te voren is mijn ervaring, die kun je natuurlijk wel gebruiken om je bedrijf op te zetten e.d.. Voor zoeken is 1 à 2 maanden is echt meer dan genoeg, de meeste opdrachtgevers willen snel iemand hebben en zetten niet 3 maanden van te voren al een opdracht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

jongetje schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:43:
[...]

3 maanden is best lang van te voren is mijn ervaring, die kun je natuurlijk wel gebruiken om je bedrijf op te zetten e.d.. Voor zoeken is 1 à 2 maanden is echt meer dan genoeg, de meeste opdrachtgevers willen snel iemand hebben en zetten niet 3 maanden van te voren al een opdracht uit.
Ik moest idd nog echt alles op gaan zetten verder, AOV regelen en zo...kostte allemaal best wat tijd.

Ik had wel de mazzel dat ik een korte opdracht had geregeld in die tijd + nog een opdracht voor een aantal maanden en die konden beide starten op een tijdstip dat ik wilde.

Iedere situatie is anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Laatst online: 06-05 19:41
dank voor de ervaringen mensen! ik had wel verwacht dat volledig overgaan de way-to-go is, klinkt ook logischer vanuit opdrachtgevers.
Hoe hebben jullie je eerste klus geland? Vanuit andere bronnen vernam ik dat de meeste toch wel beginnen middels een broker en vervolgens meer eigen werk binnen halen.

An sich heb ik geen problemen met een percentage afstaan, maar ik heb het idee dat er veel kaf tussen het koren van deze brokers zit. Welke partijen zijn aan te raden hierin?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35
@marko77 Ik kon via een kennis op intake bij een groot bedrijf. Daar bleek ik enige kandidaat en kon direct starten. Mijn derde klus is wel via een broker, ik liep voor de zomer tegen het probleem aan met potentiele opdrachten dat er direct gestart moest worden en anders niet.
Tijdens de zomer komt er niet veel los, dus ik had liever direct een klus via broker en iets lager tarief dan afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Mijn eerste klus was via tussenbureau (detacheerder), daarna rechtstreeks. Het moet raar lopen als ik nog eens 5-15% aan een tussenbureau wil geven, die voegen echt niks toe.

Momenteel werk ik wel via een facturatie tussenbureau. De tariefsonderhandelingen doe ik met de klant, en dat factureer ik aan het tussenbureau. De klant betaalt 1,50 per facturatieuur extra voor de administratie, dat moeten ze zelf weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 11:56:
Ik heb eens gekeken naar leven als een digital nomad. Volgens mij is dat belasting technisch gezien zeer interessant. Als ik iedere maand een andere Airbnb huur, met het idee om vanuit deze plek te gaan werken. Kan ik dan de kosten van de Airbnb aftrekken van de winst? In combinatie met een grijs kenteken auto met verklaring geen privé-gebruik kun je dan bijtellingloos heel Europa doortrekken. Je trips tussen de Airbnb appartementen zijn immers zakelijk, ook al zijn dit trips van duizenden kilometers.

Op die manier kun je je levensonderhoud bijna volledig van de belasting aftrekken. Dan hou je alleen je maaltijden en zorgverzekering over.
Als je weg bent uit Nederland heb je niks meer te maken met Nederlandse onzinregels als 'grijs kenteken'. In de rest van de wereld kennen ze dat niet. Ook geen andere onzinbelastingen als bpm.

Veel landen hebben een regel dat je er 183 dagen moet verblijven om belastingplichtig te zijn. Het is inderdaad een interessante vraag wat er gebeurt als je nergens 183 dagen verblijft. Daar liep hier op GoT ook een keer een topic over en daar leek iets niet helemaal goed te gaan in de zin dat diegene zich nergens in het buitenland had aangemeld en Nederland alsnog het inkomen probeerde te belasten. Het beste kun je je daarom waarschijnlijk wel officieel in Nederland uitschrijven en in het buitenland aanmelden en je weer afmelden en vertrekken voor die 183 dagen om zijn.

Sowieso, wat wil je waar gaan aftrekken als je nergens belastingplichtig bent? Bovendien gaat het niet alleen om belastingen maar ook om andere levensonderhoudskosten, ik wil bijvoorbeeld wel in Duitsland gaan wonen maar als zzp'er betaal je daar 800 euro per maand zorgpremie en daar krijg je dan ook nog eens verouderde ziekenhuizen en lange wachtlijsten voor. Dan kan verder alles wel goedkoper zijn maar met zo'n zorgpremie schiet je er uiteindelijk weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Hier is de zorgpremie ook pagweg 4500 per jaar (incl inkomensafhankelijke bijdrage ZVW) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
gold_dust schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:07:
[...]

Als je weg bent uit Nederland heb je niks meer te maken met Nederlandse onzinregels als 'grijs kenteken'. In de rest van de wereld kennen ze dat niet. Ook geen andere onzinbelastingen als bpm.

Veel landen hebben een regel dat je er 183 dagen moet verblijven om belastingplichtig te zijn. Het is inderdaad een interessante vraag wat er gebeurt als je nergens 183 dagen verblijft. Daar liep hier op GoT ook een keer een topic over en daar leek iets niet helemaal goed te gaan in de zin dat diegene zich nergens in het buitenland had aangemeld en Nederland alsnog het inkomen probeerde te belasten. Het beste kun je je daarom waarschijnlijk wel officieel in Nederland uitschrijven en in het buitenland aanmelden en je weer afmelden en vertrekken voor die 183 dagen om zijn.

Sowieso, wat wil je waar gaan aftrekken als je nergens belastingplichtig bent? Bovendien gaat het niet alleen om belastingen maar ook om andere levensonderhoudskosten, ik wil bijvoorbeeld wel in Duitsland gaan wonen maar als zzp'er betaal je daar 800 euro per maand zorgpremie en daar krijg je dan ook nog eens verouderde ziekenhuizen en lange wachtlijsten voor. Dan kan verder alles wel goedkoper zijn maar met zo'n zorgpremie schiet je er uiteindelijk weinig mee op.
Als je full nomad gaat zou ik mij inderdaad ook uitschrijven. Welk land je je inschrijft is een lastige. Malta is leuk, inkomsten uit het buitenland worden volgens mij niet belast. En je zit in de EU, dus je zadelt je klanten niet op met lastige administratie omtrent BTW en duistere rekeningnummers.

Het voordeel van Nederland is het zorgstelsel (maar door Zvw wel duur) en AOW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op maandag 7 mei 2018 @ 10:57:
Als je full nomad gaat zou ik mij inderdaad ook uitschrijven. Welk land je je inschrijft is een lastige.
Estonië kent een soort digitaal burgerschap. Er is een Vlaamse webdeveloper die advies geeft op dit gebied:
https://www.leapin.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:08:
5 procent voor het voorschieten van een factuur met een maand is veel. Ik zou dan eerder een persoonlijk krediet aanraden, dat is 5 procent per jaar
Ik snap dat factuur voorschieten duur is, maar bovenstaand is niet verstandig. Een persoonlijk krediet krijg je op basis van je salaris. En jij gaat ontslag nemen. Als je kredietverlener daar lucht van krijgt, kunnen ze per direct het krediet opzeggen.

Nou is het best mogelijk dat er geen haan naar kraait, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:08:
Met het verschil dat je dat eerste alleen voor de allereerste factuur doet natuurlijk en niet voor een geheel jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 12:12
De laatste 11 maanden werk ik vanuit Capgemini bij een klant waar ik het best naar mijn zin heb. Mijn klant is zo tevreden over mij dat ze een aanbod voor mij aan het opstellen zijn.

Gezien de reisafstand, collega's etc. is het aantrekkelijk om dit te gaan accepteren. Toch twijfel ik, op mijn afdeling lopen veel freelancers rond en dat begint steeds meer mijn interesse te trekken. Waarom zou ik bij mijn klant vanuit Capgemini blijven werken als ik dat ook als freelancer kan? Ik twijfel over de volgende punten, wat tips kan ik hiervoor wel gebruiken:

1. Ik heb een concurrentiebeding, wat kan een redelijk aanbod vanuit mij aan Capgemini zijn om hier onderuit te komen?
2. Hoe kan mijn huidige klant hier op reageren? Hoe breng je dit goed aan je huidige klant over? Met in het achterhoofd dat ik nu net in gesprek met hun ben over een aanbod. (slechte timing i know).
3. Mijn doel is in eerste instantie om zo lang mogelijk bij mijn huidige klant/opdrachtgever te blijven. Freelancers die hier voor een lange termijn werken moeten sowieso na 21 maanden vertrekken om vervolgens na 3 maanden weer terug te komen. Is dat voldoende om schijnzelfstandigheid tegen te gaan?
4. Ik wil niet beide kansen verspelen, dus dat ik het aanbod van mijn huidige klant weiger, maar dat ook Capgemini een stokje voor mijn freelancer plan gaat steken. Tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Als mijn huidige opdrachtgever niet mijn eerste (freelancer) klant kan worden, wil ik niet meer als freelancer starten. Uiteindelijk wil ik wel verder kijken, maar pas als ik hier verveeld raak.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij ben je bezig om jezelf in de vingers te snijden.

- Ik verwacht niet dat Cap je relatiebeding gaat laten vallen. De enige manier waarop ze dat doen is als de klant ze onder druk zet en Cap wat te verliezen heeft (bv een klant die dreigt om vijf andere contracten niet te verlengen).
- je klant is in de veronderstelling dat ze iemand gaan overnemen van Cap (en een bak geld gaan besparen). Totdat jij je ineens terugtrekt uit dat proces en vervolgens jezelf als zefstandige aanbiedt. Daar gaan ze niet blij mee zijn.

Risico is dat je straks ruzie hebt met iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

I’m with @t_captain

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:05
@Strider dus je wilt freelancen maar alleen bij deze opdrachtgever? Lijkt mij al een verkeerde insteek. Stel ze hebben je over een jaar niet meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Niet online
@Strider , begin bij een andere klant en ga desnoods na de periode van het concurrentiebeding terug als freelancer. Twee problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
t_captain schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:56:

- Ik verwacht niet dat Cap je relatiebeding gaat laten vallen. De enige manier waarop ze dat doen is als de klant ze onder druk zet en Cap wat te verliezen heeft (bv een klant die dreigt om vijf andere contracten niet te verlengen).
- je klant is in de veronderstelling dat ze iemand gaan overnemen van Cap (en een bak geld gaan besparen). Totdat jij je ineens terugtrekt uit dat proces en vervolgens jezelf als zefstandige aanbiedt. Daar gaan ze niet blij mee zijn.

Bij een salarisonderhandeling kan ik aangeven dat het bod te laag is en later het freelancer voorstel doorgeven.
Alleen dan blijf ik wel met het concurrentiebeding zitten, dat is wel een lastig obstakel. Ik weet niet hoe ik binnen Capgemini kan peilen hoe ze hier tegenaan kijken zonder dat het mijn carrière kan beschadigen.
jongetje schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:14:
@Strider dus je wilt freelancen maar alleen bij deze opdrachtgever? Lijkt mij al een verkeerde insteek. Stel ze hebben je over een jaar niet meer nodig?
Dan heb ik een pech en moet ik verder opzoek, ik weet dat ik dit risico ga lopen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat je nog geen offerte had moeten maken voordat je vrij bent van belemmeringen zoals het relatiebeding.

Als een leverancier mij iets aanbiedt, neem ik aan dat hij in principe wil en kan leveren en er niet even later “iets tussenkomt”, een omstandigheid die bij nader inzien al eerder bleek te bestaan.

Tip: visualiseer jezelf als ondernemer. “Schildersbedrijf Strider” voor mijn part. Je bent bezig met een B2B offertetraject. Doe dat zoals een onderneming dat doet.

En: freelancen is niet alleen hetzelfde werk voor meer geld. Het is je skills aanbieden op projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Uiteindelijk biedt een medewerker ook zijn skills aan tegen betaling, het grote verschil is dat een freelancer kans heeft op dubbel inkomen, maar ook kans op geen inkomen. Daar moet je tegen kunnen (lees: genoeg eigen vermogen hebben, ook wel FU money genoemd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het is niet alleen een financiele afweging. De mindset is ook anders.

In plaats van “bij welk bedrijf wil ik werken?” is de vraag “welk project wil ik aanpakken?”.

En in plaats van “bij welk bedrijf kan ik groeien?” is de vraag “welke trainingen ga ik inkopen? en hoe combineer ik training en projectervaring om mijn profiel te versterken?”

Een baas heb je niet, wel een klant die je blij wil maken. Je zult nooit verlof vragen, maar wel in overleg gaan om je beschikbaarheid uit te lijnen metbde projectdoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Strider schreef op maandag 7 mei 2018 @ 18:21:
[...]

Bij een salarisonderhandeling kan ik aangeven dat het bod te laag is en later het freelancer voorstel doorgeven.
Alleen dan blijf ik wel met het concurrentiebeding zitten, dat is wel een lastig obstakel. Ik weet niet hoe ik binnen Capgemini kan peilen hoe ze hier tegenaan kijken zonder dat het mijn carrière kan beschadigen.

[...]

Dan heb ik een pech en moet ik verder opzoek, ik weet dat ik dit risico ga lopen.
Heb je een concurrentiebeding of relatiebeding? (Twee verschillende dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Cap, detachering, bijna altijd relatiebeding.

Uitvoerende functie (geen sales of management), dan is een concurrentiebeding in die sector niet zo gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:14
t_captain schreef op maandag 7 mei 2018 @ 17:56:

Hoe levensvatbaar is een bestaande relatiebeding in licht van art 9a WAADI en het Focus on Human-arrest van de Hoge Raad?

Als ik de wettekst lees en de jurisprudentie erover er bij neem, dan is een relatiebeding al snel nietig als je vanuit detachering in dienst wil treden bij de klant of als freelancer voor de klant wil gaan werken. Volgens mij zijn veel detacheerders nog niet op de hoogte van de inhoud van de WAADI en jurisprudentie, want relatiebedingen worden nog veelvuldig gebruikt en ik ken velen die ook nog recentelijk door hun werkgever geacht werden zich daaraan te houden, terwijl het geldende recht toch een heel ander betekenis geeft aan zo'n beding.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tylen schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:02:
[...]

Heb je een concurrentiebeding of relatiebeding? (Twee verschillende dingen)
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/29oh360.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Overstappen van detachering bij klant X naar een (direct na uitdiensttreding beginnende) opdracht als freelancer voor hetzelfde werk bij dezelfde klant. Dat kost Cap omzet. Dus dat schaadt zonder meer de belangen van Cap en valt precies in het hart van de strekking van dit beding.

Ik zou er niet op rekenen dat een rechter dit anders gaat uitleggen. De advocaat van je ex-werkgever gaat suggereren dat jij samen me de klant een voorbedacht plan hebt om Cap te schaden voor eigen gewin, en ik zie niet hoe je dat zou kunnen weerleggen. Jurispudentie is overwegend in het voordeel van de werkgevers. In het algemeen zijn werknemersvelangen best goed beschermd in Nederland, maar juist op het gebied van clausules die voorbij het eind van het contract lopen (concurrentie, relatie, studiekosten, NDAetc) hebben werkgevers best veel mogelijkheden.

Freelancen? Ik heb de stap 8 jaar geleden gemaakt en ik zou de laatste zijn om het je af te raden. Maar denk nog even na over je motivatie en zoek een andere launching customer. Bij deze klant ga je nu als goede vrienden uit elkaar en dan kom je elkaar over enkele jaren weer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Komt nog eens bij dat er waarschijnlijk niet alleen een relatiebeding is tussen Cap en de werknemer maar ook een clausule in het contract tussen Cap en de klant dat de klant niet buiten om Cap oud werknemers van Cap in dienst mag nemen. Dit is standaard en doen detacheerders omdat veel bedrijven misbruik hebben gemaakt van detacheerders als makkelijke en goedkope recruitment platformen. De kans dat Cap hier in meegaat is nihil.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
t_captain schreef op maandag 7 mei 2018 @ 23:28:
Overstappen van detachering bij klant X naar een (direct na uitdiensttreding beginnende) opdracht als freelancer voor hetzelfde werk bij dezelfde klant. Dat kost Cap omzet. Dus dat schaadt zonder meer de belangen van Cap en valt precies in het hart van de strekking van dit beding.

Ik zou er niet op rekenen dat een rechter dit anders gaat uitleggen. De advocaat van je ex-werkgever gaat suggereren dat jij samen me de klant een voorbedacht plan hebt om Cap te schaden voor eigen gewin, en ik zie niet hoe je dat zou kunnen weerleggen. Jurispudentie is overwegend in het voordeel van de werkgevers. In het algemeen zijn werknemersvelangen best goed beschermd in Nederland, maar juist op het gebied van clausules die voorbij het eind van het contract lopen (concurrentie, relatie, studiekosten, NDAetc) hebben werkgevers best veel mogelijkheden.

Freelancen? Ik heb de stap 8 jaar geleden gemaakt en ik zou de laatste zijn om het je af te raden. Maar denk nog even na over je motivatie en zoek een andere launching customer. Bij deze klant ga je nu als goede vrienden uit elkaar en dan kom je elkaar over enkele jaren weer tegen.
Maar wetgeving gaat voor op bedingen in contracten (anders had elke arbeidsovereenkomst een opzegtermijn van 12 maanden voor een werknemer en 0 maanden voor een werkgever):

WAADI:
Artikel 9a. Belemmeringsverbod
1. Degene die arbeidskrachten ter beschikking stelt legt geen belemmeringen in de weg voor de totstandkoming van een arbeidsovereenkomst na afloop van de terbeschikkingstelling tussen de ter beschikking gestelde arbeidskracht en degene aan wie hij ter beschikking is gesteld.
2. Elk beding in strijd met het eerste lid is nietig, met uitzondering van een beding op grond waarvan door degene aan wie de arbeidskracht ter beschikking is gesteld een redelijke vergoeding verschuldigd is aan degene die de arbeidskracht ter beschikking heeft gesteld voor de door deze verleende diensten in verband met de terbeschikkingstelling, werving of opleiding van de desbetreffende arbeidskracht.

En in het Focus on Human arrest heeft de HR beslist dat in 'arbeidsovereenkomst' van lid 1 ook 'arbeidsverhouding' kan worden gelezen (in licht van de Uitzendrichtlijn) en dat nietigheid van het relatiebeding (lid 2) ook door zzp-ers kan worden ingeroepen

Maw. de rechter zal het relatiebeding beoordelen in licht van wetgeving en bestaande jurisprudentie en niet louter op basis van de tekst van het relatiebeding en dan is de kans redelijk groot dat het relatiebeding wordt geacht nooit te hebben bestaan (= nietig).

[ Voor 4% gewijzigd door Metaalhoofd op 08-05-2018 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb even een vonnis gelezen. Onder WAADI lijkt de recente jurispudentie meer in het voordeel van de werknemer te kantelen.

Maar ik lees in het vonnis ook over het matigen (en dus niet vernietigen) van een concurrentiebeding.

Als je van gedetacheerd bij klant X naar zzp-er voor klant X gaat zonder enige periode daartussen, dan heb je meet nodig dan het matigen van je relatiebeding. Alleen een vernietiging zou je in die situatie helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
t_captain schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:04:
Ik heb even een vonnis gelezen. Onder WAADI lijkt de recente jurispudentie meer in het voordeel van de werknemer te kantelen.

Maar ik lees in het vonnis ook over het matigen (en dus niet vernietigen) van een concurrentiebeding.

Als je van gedetacheerd bij klant X naar zzp-er voor klant X gaat zonder enige periode daartussen, dan heb je meet nodig dan het matigen van je relatiebeding. Alleen een vernietiging zou je in die situatie helpen.
Oftewel ga de dialoog aan. Het feit dat er nog maar relatief weinig jurisprudentie is geeft mij de indruk dat 1. Veel vertrekkende werknemers zich laten intimideren door hun werkgever en een andere opdracht zoeken 2. De werkenemer de opdracht zelf ook al zat was of 3. Beide partijen het op een akkoordje gooien.

In mijn geval hebben we het op een akkoordje gegooid, ook al wilde mijn werkgever mij houden aan mijn relatiebeding en was ik van mening dat een rechter daar tegenwoordig totaal anders over zou denken.

Ik heb overigens afgelopen jaar vele de overstap zien maken van werknemerschap richting zzp-er schap en gewoon bij de klant konden blijven. Bij de ene detacheerder ging het bijzonder soepel en bij een paar werd er aanvankelijk nogal tegengestribbeld, tot de klant er zich mee ging bemoeien. In een enkel geval ging de oud werkgever er helemaal tussen uit, maar meestal bleven ze er tussen tegen een schappelijk tussentarief van 4-10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:44

ByteDelight

Retro computing is alive!

Wellicht niet 100% passend binnen dit forum, maar ik ga het toch proberen.

Ik ben momenteel met mijn werkgever in gesprek om het bedrijf binnen enkele maanden te verlaten met een vaststellingsovereenkomst en transitievergoeding.

Omdat ik de de afgelopen jaren met een eigen bedrijf bezig ben geweest komt het afscheid bij m'n werkgever op een goed moment.

Maar ik wil de vaststellingsovereenkomst eens goed laten doorlichten en aanvullen door een advocaat.
Ik heb alleen geen idee welk advocatenkantoor ik zou moeten kiezen - nog nooit met een advocaat te maken gehad.

Ik ben op zoek naar een redelijk groot kantoor, zodat ik met wat 'gewicht' het aangevulde voorstel kan bespreken met m'n werkgever (groot bedrijf).
In eerste instantie was ik aan het nagaan welk advocatenkantoor m'n werkgever gebruikt, maar wat ik gevonden heb doet mij vermoeden dat mijn werkgever zelf advocaten in dienst heeft, niet via een kantoor.

Kan iemand me op weg helpen een (redelijk groot) advocatenkantoor te selecteren?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Qua aanpak zou ik het advocatenkantoor niet tussen jou en en werkgever positioneren, maar gebruiken als klankbord. Op moment dat jij laat weten een advocaat te raadplegen, heb je kans dat de spreekwoordelijke gordijntjes dicht gaan.

Je moet een advocaat hebben op gebied van arbeidsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Welke regio zoek je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:16
TucanoItaly schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 21:29:
[...]

- Sommige tussenpartijen zoals Computer Futures kunnen je direct betalen na je eerste maand werken. Dat kost, uit het hoofd, 5% van je factuur.
Computer Futures betaald altijd na een maand. Het kost je 3% als je een betaaltermijn van een week wilt.
Uiteraard gooien ze ook nog een deel bovenop mijn tarief, maar ik krijg wat ik wil hebben per uur.
Dat de klant via hen wil werken en dan ook meer betaald is niet mijn probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 09-05-2018 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
hackerhater schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 07:10:
[...]

Computer Futures betaald altijd na een maand. Het kost je 3% als je een betaaltermijn van een week wilt.
Uiteraard gooien ze ook nog een deel bovenop mijn tarief, maar ik krijg wat ik wil hebben per uur.
Dat de klant via hen wil werken en dan ook meer betaald is niet mijn probleem.
Wel als de klant van jou hogere verwachtingen heeft dan van een andere freelancer, waar ze minder voor hoeven te betalen, omdat er geen partij als CF tussen zit.

Stel jouw gewenste uurtarief is 75 en CF praat daar 2 tientjes bij op, dan wordt jij beoordeeld obv je eindtarief van 95, terwijl een andere freelancer met hetzelfde gewenste uurtarief maar 80 kost, omdat er een partij tussen zit die tevreden is met 5% marge. Jij bent dan een stuk duurder, dus zijn er hogere verwachtingen dat je die meerprijs ook waard bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Kanttekening: tarief en verwachtingen zijn niet perse gekoppeld. Bij grotere organisaties kan het best zo zijn geregeld dat iedere ingehuurde externe tegen een nominaal tarief wordt doorbelast van afdeling inkoop naar de afdeling waar hij voor werkt.

CF betaalt standaard na 28 dagen en zijn in mijn ervaring tot op de dag stipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Metaalhoofd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:38:
[...]

Wel als de klant van jou hogere verwachtingen heeft dan van een andere freelancer, waar ze minder voor hoeven te betalen, omdat er geen partij als CF tussen zit.

Stel jouw gewenste uurtarief is 75 en CF praat daar 2 tientjes bij op, dan wordt jij beoordeeld obv je eindtarief van 95, terwijl een andere freelancer met hetzelfde gewenste uurtarief maar 80 kost, omdat er een partij tussen zit die tevreden is met 5% marge. Jij bent dan een stuk duurder, dus zijn er hogere verwachtingen dat je die meerprijs ook waard bent.
Assumptions.

De klant kan ook alleen maar met tussen partijen werken en niet direct met freelancers (overheid bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
Tylen schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:49:
[...]

Assumptions.

De klant kan ook alleen maar met tussen partijen werken en niet direct met freelancers (overheid bijvoorbeeld).
in beide voorbeelden zat ook een tussenpartij tussen, maar de een rekent er 20 bij op en de ander 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Metaalhoofd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:00:
[...]

in beide voorbeelden zat ook een tussenpartij tussen, maar de een rekent er 20 bij op en de ander 5
Met de tussenpartij waar ik mee gewerkt heb bij de overheid (it staffing) was alles heel transparant. Die zaten er maar met 2 euro tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Metaalhoofd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:38:
In mijn geval is de klant op eigen initiatief via een tussenpartij gaan zoeken dus die marge van de tussenpartij zullen ze dan wel ingecalculeerd hebben. Ik zou het ook liever anders zien maar vrijwel alles gaat via tussenpartijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40
Tylen schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:49:
[...]

Assumptions.

Ja, maar dan maakt het nog steeds een groot verschil of je direct bij de klant bent binnengekomen of via een tussenbureau. Ik zit nu rechtstreeks bij de klant, maar wel met verplichte broker. Die kost zo'n 1-2 euro/uur, en dat wordt door opdrachtgever betaald bovenop mijn bedongen tarief.

Als ik echter de opdracht vanuit deze broker had gekregen, dan hadden zij er tussen gezeten voor 10-20 euro/uur bovenop mijn tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:17

n3z

Verwijderd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:17:

Ik kan mijn ervaring wel delen, weet je gelijk hoe het niet moet ;)
Eerste 5 jaar van m'n carrière in loondienst kennis op gedaan, daarna 10 jaar lopen twijfelen of ik zou freelancen, vervolgens precies op het verkeerde moment begonnen (invoering DBA wet) als ZZPer, alleen een klus kunnen vinden die mij wilden inhuren met eigen BV (onzin, maar ja, geen klus als zzp of wel een klus als DGA, keuze snel gemaakt dus). Dus gelijk een BV gestart na 2 weken ZZPer en daarna werd natuurlijk die DBA wet min of meer afgeschaft/versoepeld, dus die BV was toch niet zo nodig meer vanaf dat moment (lees: ik heb heel veel aftrek posten niet..). Dus..dat is alvast heel erg efficiënt geweest ;) Not.

Ik had 25K gespaard. Voor 10K een auto gekocht (ik had toen 3 kinderen, nu 4), 8K aan m'n vorige werkgever betaald vanwege studieschuld e.d, ingehuurd door mijn vorige werkgever die vervolgens mijn pool auto in m'n maag probeerde te splitsen, z'n facturen niet op tijd betaalde en mij ook nog pootje haakte met contracten. Ik had stress opnieuw uitgevonden kan ik je vertellen. Hoop geleerd in een hele korte tijd :)

Dus mijn advies, de markt is nu goed, dus nu starten. Niet twijfelen, want toen ik na 10 jaar eindelijk startte en een paar maandjes onderweg was dacht ik; damnit, ik had dit 10 jaar eerder moeten doen.. knuppel |:( En ik denk dat ik voor velen spreek.
Daarnaast, iedereen om je heen die in loondienst blijft zal tegen je zeggen; niet doen joh..allemaal moeilijk, lukt niet, verzekeringen enzo, pensioen moeilijk, bla bla.. niet naar luisteren. Na een half jaar freelancen had ik m'n jaarsalaris van m'n oude baan (!) en al m'n onkosten eruit. Het andere half jaar was bonus. Uiteindelijk 1 dag geen werk gehad. Wel de nodige stress gehad, dat wel, maar ik startte dan ook wat ongelukkig.
En als het dan toch niet lukt (wat niet gaat gebeuren), zet je je cv online en heb je morgen nieuw werk bij wijze van. Kan je weer lekker elke dag voor de baas centen verdienen en krijg jij daar een kwart van waarvan de helft naar de BD gaat :o
Dus, just do it >:)
Bedankt voor het delen van je ervaring! Als iemand die het aan het overwegen is heb ik er erg veel aan. En zoals je zegt, mocht het niet lukken of bevallen kan je altijd je weer solliciteren bij een bedrijf.

Ik ben zelf aan het overwegen om ZZP te worden. Mijn hoofdreden is om gewoon minder te werken. Ik wil het liefst 24 uur werken en toch hetzelfde inkomen (2500 netto) te hebben als nu. Is dit realistisch? Ik heb ongeveer 12 jaar ervaring in de IT.

[ Voor 4% gewijzigd door n3z op 09-05-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Financiele hoofdreden (meer geld, of hetzelfde geld voor minder werk) vind ik een vrij magere motivatie.

Vind je het prettig om voor een baas te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@n3z Even kort door de bocht: 2500 netto * 1.4 = 3500 voor IB. Stelpost 1.000 kosten (vervoer, beroepsverzekering, telefoonkosten). Minimale omzet dus 4500 x 12 = 54K.

24u per week is 96u per maand, een maand niet facturabel maakt 1056 uur (200 te weinig voor het criterium!). 54K / 1056 = minimaal tarief van 52.

Dat is zonder eventuele reservering voor pensioen.

Moet je nog wel een klant zien te vinden, die akkoord gaat met drie dagen beschikbaarheid. Mijn klanten vinden vier dagen soms al lastig (maar het lukt nog altijd wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BiLLY_daKid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:57:
24u per week is 96u per maand, een maand niet facturabel maakt 1056 uur (200 te weinig voor het criterium!).
Alle uren die je besteed aan je onderneming tellen mee voor het urencriterium, dus ook reis uren, boekhouding, informatie op doen, evenementen bezoeken etc. Niet alleen maar declarabele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Eens, maar daar moet je je wel bewust van zijn. Dus als je met 24u ook op loopafstand een opdracht kan vinden, moet je ook nog 4 uur per week boekhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BiLLY_daKid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:07:
Eens, maar daar moet je je wel bewust van zijn. Dus als je met 24u ook op loopafstand een opdracht kan vinden, moet je ook nog 4 uur per week boekhouden.
Ach, welke ondernemer spendeert nu niet 4u/pw aan Tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z

n3z

t_captain schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:56:
Financiele hoofdreden (meer geld, of hetzelfde geld voor minder werk) vind ik een vrij magere motivatie.

Vind je het prettig om voor een baas te werken?
Ja en nee. De zekerheid is fijn, maar ik merk dat ik mij wel vaak stoor aan het feit dat mensen mij vertellen wat ik moet doen. Ik wordt er ook lui van (slechte eigenschap I know).

Ik ben op dit moment IT consultant dus ik ervaar gelukkig wel veel vrijheid. Ik kan goed zelfstandig werken en omgaan met klanten. Wat denk ik een grote vereiste is als ZZP'er.

Wat betreft mijn motivatie, ik denk niet dat deze mager is. Als ik zo meer tijd kan overhouden voor familie en hobbies dan ben ik erg blij. Je leeft tenslotte maar 1 keer.

Ik heb trouwens geen hekel aan werken laat dat duidelijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Met “magere motivatie” bedoel ik niet dat ik je ongemotiveerd vind of ongelijk geef. Werk/privé balans is een belangrijke en individuele factor.

Wat ik wel bedoel, is dat ik iets van “ondernemerschap”. Ondernemen is de combinatie van investeren, werken en creativiteit.

Met een eigen zaak ben je gericht om van geld meer geld te maken (de rol van investeerder).

Daarnaast ben je zelf aan het werk in de zaak. Dat is de rol van werknemer (waarbij je eigenljjk je eigen werkgever bent).

En tot slot ben je bezig met strategie: welk probleem gaat johw bedrijf oplossen en op welke manier ga jij daar de winsten van toeeigenen? Dat is de creatieve factor, de factor die in de driehoek “arbeid, kapitaal, ondernemerschap” het ondernemerschap vertegenwoordigt.

Bij starters is de factor arbeid typisch de comfort zone. Maar denk ook eens na over de andere twee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

n3z schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:11:
[...]

Ja en nee. De zekerheid is fijn, maar ik merk dat ik mij wel vaak stoor aan het feit dat mensen mij vertellen wat ik moet doen. Ik wordt er ook lui van (slechte eigenschap I know).

Ik ben op dit moment IT consultant dus ik ervaar gelukkig wel veel vrijheid. Ik kan goed zelfstandig werken en omgaan met klanten. Wat denk ik een grote vereiste is als ZZP'er.

Wat betreft mijn motivatie, ik denk niet dat deze mager is. Als ik zo meer tijd kan overhouden voor familie en hobbies dan ben ik erg blij. Je leeft tenslotte maar 1 keer.

Ik heb trouwens geen hekel aan werken laat dat duidelijk zijn.
Klussen vinden van 24 uur is lastig. Je zal echt klusjes doen en dan heb je meer overhead in minder continuïteit. Onregelmatig werken zal ook meer voorkomen. Maar goed, het is ook niet onmogelijk. 36 uur bij een bank ofzo kan wel. Is ook lekker opzich.

En zekerheid, heb je nooit. Met een jaarcontract heb je wat zekerheid. Dan heb je het hele jaar gegarandeerd inkomsten. Met een vaste baan niet. Je hebt 1 maand zekerheid, je opzegtermijn. Als zzp'er heb je dat ook, maar dan met 4x de inkomsten. Je pensioen ziet er dan heel snel een stuk beter uit dan in loondienst.
t_captain schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 18:11:
Met “magere motivatie” bedoel ik niet dat ik je ongemotiveerd vind of ongelijk geef. Werk/privé balans is een belangrijke en individuele factor.

Wat ik wel bedoel, is dat ik iets van “ondernemerschap”. Ondernemen is de combinatie van investeren, werken en creativiteit.

Met een eigen zaak ben je gericht om van geld meer geld te maken (de rol van investeerder).

Daarnaast ben je zelf aan het werk in de zaak. Dat is de rol van werknemer (waarbij je eigenljjk je eigen werkgever bent).

En tot slot ben je bezig met strategie: welk probleem gaat johw bedrijf oplossen en op welke manier ga jij daar de winsten van toeeigenen? Dat is de creatieve factor, de factor die in de driehoek “arbeid, kapitaal, ondernemerschap” het ondernemerschap vertegenwoordigt.

Bij starters is de factor arbeid typisch de comfort zone. Maar denk ook eens na over de andere twee.
Mooi ideaalbeeld, maar dat vind ik meer passen bij een bedrijf dat een product verkoopt met personeel. Niet echt relevant voor een zzp'er. Ik bedoel, ik ga echt niet nadenken over het creatieve.. ik zorg dat m'n CV goed is, m'n tarief hoog en de juiste contacten. Het spreekt voor zich dat je ook goed moet zijn in je werk en daar dus voor moet zorgen dat je dat ook blijft. Aan de andere kant, ik ken ook hordes zzp'ers die niks kunnen en toch elke maand factureren.. dus ja, misschien doe ik het wel verkeerd :P

Welk probleem lost mijn bedrijf op? Pfff.. dat mijn vrouw niet meer zeurt om boodschappengeld? Of dat 75% van mijn omzet naar m'n baas ging ipv naar mij? Ik breng kennis en specifieke skills naar klanten (de meeste zzp'ers in de IT doen dit). Daar kun je heel filosofisch over doen, maar uiteindelijk kan ik iets dat de klant niet kan en dat zorgt ervoor dat hij mij een x bedrag per uur betaald. Zo simpel is het. Een goede naam helpt enorm, dus niet kloten, maar goed je werk doen en je kennis op peil houden en klanten goed achterlaten. De rest is ook leuk, maar overhead. Ik stop dat liever in kennis ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

n3z schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:11:
Ikzelf ervaarde minder tijd voor familie en hobbies. In het begin was ik namelijk behoorlijk zenuwachtig over het gebrek van enig vangnet. Ook had ik veel te leren over boekhouden. Dus ik ging flink sparen, en me verdiepen in beleggen, boekhouden, verzekeringen, enzovoort.

Later is dat wel bijgetrokken. Maar verwacht niet meteen meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005

ByteDelight

Retro computing is alive!

Eindhoven.
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:31:
Qua aanpak zou ik het advocatenkantoor niet tussen jou en en werkgever positioneren, maar gebruiken als klankbord. Op moment dat jij laat weten een advocaat te raadplegen, heb je kans dat de spreekwoordelijke gordijntjes dicht gaan.

Je moet een advocaat hebben op gebied van arbeidsrecht.
Eens, ik heb niet de indruk dat mijn werkgever me een oor aan wil naaien maar met me mee wil denken.
Natuurlijk is het goed om de VSO te laten controleren, maar mijn doel is niet om daarmee m'n werkgever onder druk te zetten.

M'n accountant is echter wat voorzichtiger - hij kreeg de indruk dat het bedrijf goedkoop van me af wil.
Mocht dat zo zijn dan zal een arbeidsrecht advocaat dat ook opvallen, maar ik denk dat het meevalt.
Ik wil alleen garanderen dat de VSO me niet in de problemen brengt.

Werkgever lijkt overigens zelf juristen en advocaten in dienst te hebben, en die niet te halen bij een groot kantoor - bleek uit wat onderzoek dat ik gedaan heb.
Dus is het voor mij niet persé nodig bij een groot advocatenkantoor aan te kloppen.

[ Voor 19% gewijzigd door ByteDelight op 10-05-2018 09:14 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n3z

n3z

Bedankt voor jullie opmerkingen en inzichten. Ik ga een aantal waardige certificaten halen en dan mijn stap zetten.

Beste vriend is al jaren ZZP'er dus ik kan voor van alles bij hem terecht. En natuurlijk alle behulpzame mensen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:44:
[...]

Klussen vinden van 24 uur is lastig.
[...]
Eens. De meeste (serieuze) vraag is voltijds 5x8. Hoewel dat langzaam maar zeker wel wat flexibeler wordt, steeds vaker is (4x8, 5x8) of 4x9 okee en er is een toenemend aantal aanvragen voor 32+ uur. Echter 24 uur per week, dat is nog steeds iets wat de vrouwen op de receptie en in de zorg doen. Noem het ouderwets, maar in NL is deeltijd werken in "mannenberoepen" niet erg ingeburgerd en in "vrouwenberoepen" wel.

Daarnaast heeft 24 uur nog een ander nadeel. Afhankelijk van je bezettingsgraad, ziektedagen en vakanties kan de 1225 uur per jaar in gevaar komen. En daarmee belangrijke belastingvoordelen zoals zelfstandigenaftrek. Als je lekker aan het werk bent haal je hem net, maar zodra je 1 of 2 maanden zonder project zit kun je het doel missen.
[...]

Mooi ideaalbeeld, maar dat vind ik meer passen bij een bedrijf dat een product verkoopt met personeel. Niet echt relevant voor een zzp'er. Ik bedoel, ik ga echt niet nadenken over het creatieve.. [...]
Diensten zijn als het goed is net zo innovatief als producten. En het hebben van personeel, dat heeft alleen maar te maken met de omvang van de factor "arbeid" in je onderneming en de manier waarop je taken verdeelt.
[...] ik zorg dat m'n CV goed is, m'n tarief hoog en de juiste contacten. [...]

Welk probleem lost mijn bedrijf op? Pfff.. dat mijn vrouw niet meer zeurt om boodschappengeld?
Je vrouw is geen klant en dus geen strategische factor in je onderneming.

Maar je geeft al een deel van het antwoord zelf.

Een probleem wat je als ICT specialist oplost is dat we in een brede maatschappelijke trend naar efficiency en automatisering zitten. Binnen die trend zitten enorm veel niches, van electronische voorraadsystemen en slimme routeplanners om een logistieke keten efficienter te maken, naar online shopping, naar werknemer-ondersteunende AI, naar home automation en zelfrijdende taxi's.

Een andere brede trend is energietransitie, en daarbinnen zit ook veel ICT werk (denk aan smart grids, electrische auto's, klimaatsystemen etc).

Een derde trend is Industrie 4.0, efficient produceren in wisselende series. AI, automatisering van kwaliteitscontrole en automatische bijsturing van procesparameters. 3D printen van steeds meer materialen voor steeds meer toepassingen.

Je levert als ZZP-er dan geen producten en misschien ook geen hele projecten, maar le levert wel de essentiele skills om die projecten te laten slagen.

Je CV de goede kant op sturen, dat heeft veel te maken met het onderkennen van trends, het gericht inkopen van trainingen en selectief uitzoeken van projecten. Zo blijf je relevant. En relevantie is precies de kern van ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
t_captain schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:47:
[...]
Daarnaast heeft 24 uur nog een ander nadeel. Afhankelijk van je bezettingsgraad, ziektedagen en vakanties kan de 1225 uur per jaar in gevaar komen. En daarmee belangrijke belastingvoordelen zoals zelfstandigenaftrek. Als je lekker aan het werk bent haal je hem net, maar zodra je 1 of 2 maanden zonder project zit kun je het doel missen.
Zoals ik het begrijp tellen alle uren. Dus ook reizen naar de opdracht. En tijdens de 1-2 maanden zonder project zal je je tijd kunnen vullen met acquisitie. In sommige avonden ben je ook vast wel bezig met 'iets' rondom je onderneming. Die 1225 uur is dan snel gevuld, ook als je in de basis maar 24u per week declarable bent. Iets om zeker rekening mee te houden, maar je komt er waarschijnlijk nog ruim aan.

Ik heb me per 1 mei 2018 ingeschreven bij KvK, maar daarvoor was ik al bezig met uitzoeken. Vanaf 1 juli is het einde van mijn loondienstcontract en dan kan ik pas echt declarabele uren gaan maken. Echter alle uren die ik vòòr 1 mei al heb besteed mbt uitzoeken en voorbereiden van mn freelanceschap heb ik al bijgehouden. En als ik vanaf 1 juli 40u per week maak kom ik er aan. Potentieel heb ik een eerste opdracht waarbij ik waarschijnlijk een uur met reizen. Dan telt daar zomaar 2 uur reizen per dag bij en dan gaat het heel hard.

[ Voor 23% gewijzigd door padoempats op 11-05-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik zag dat meer mensen hier via Hiscox verzekerd zijn. Zij probeerden gisteren ineens €823,80 van m'n rekening te incasseren. Gelukkig heb ik bunq dus heb ik die incasso kunnen weigeren (viel ook boven het toegestane bedrag wat ze mochten incasseren).

Maar hebben andere mensen dat ook gehad? Ik neem aan dat het een foutje betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04
Ik zie geen afschrijvingen die niet kloppen van Hiscox op mijn rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Heb ze even gebeld, meneer wist me niet te vertellen waar het vandaan kwam en vandaag is de financiele afdeling ook niet aanwezig, maar ze gaan 't uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:16
Hier ook niks afgeschreven. Gekke vraag maar is het niet je jaarpremie die is afgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:47:

[...]

Je vrouw is geen klant en dus geen strategische factor in je onderneming.

Maar je geeft al een deel van het antwoord zelf.

Een probleem wat je als ICT specialist oplost is dat we in een brede maatschappelijke trend naar efficiency en automatisering zitten. Binnen die trend zitten enorm veel niches, van electronische voorraadsystemen en slimme routeplanners om een logistieke keten efficienter te maken, naar online shopping, naar werknemer-ondersteunende AI, naar home automation en zelfrijdende taxi's.

Een andere brede trend is energietransitie, en daarbinnen zit ook veel ICT werk (denk aan smart grids, electrische auto's, klimaatsystemen etc).

Een derde trend is Industrie 4.0, efficient produceren in wisselende series. AI, automatisering van kwaliteitscontrole en automatische bijsturing van procesparameters. 3D printen van steeds meer materialen voor steeds meer toepassingen.

Je levert als ZZP-er dan geen producten en misschien ook geen hele projecten, maar le levert wel de essentiele skills om die projecten te laten slagen.

Je CV de goede kant op sturen, dat heeft veel te maken met het onderkennen van trends, het gericht inkopen van trainingen en selectief uitzoeken van projecten. Zo blijf je relevant. En relevantie is precies de kern van ondernemerschap.
Ik snap je punt opzich hoor en ben het ook met je eens. Wat ik bedoel tussen de regels door is dat je heel lang kan nadenken over dit soort dingen/details en daar is opzich ook helemaal niets mis mee. Maar wat (naar mijn idee dan) pas echt zoden aan de dijk zet is een goed netwerk en een goede reputatie. Ik heb al mijn opdrachten via m'n netwerk en goede naam en ik houd mij totaal niet bezig met mijn product. Tenminste, niet bewust. Ik zie het als vanzelfsprekend, het zit er gewoon in. Ik vind het ook leuk om nieuwe dingen te doen en dan ga je vanzelf mee met de vraag. Het is ook niet specifiek voor een ZZPer. In loondienst moet je net zo goed bijblijven anders lig je er ook uit. Dus in die zin is het speelveld gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:20
Ik ben dus sinds 1 januari freelancer. Tot nu toe 2 dagen in de week voor mijn oude baas bezig geweest en nog een los project er naast gedaan. Morgen begin ik aan een nieuw tof project dat via LinkedIn binnen kwam. Straks 40 uur minimaal aan het werk (kan meer uren maken als ik wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

418O2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 19:44:
Morgen begin ik aan een nieuw tof project dat via LinkedIn binnen kwam.
Mooi werk! Alles een beetje op de rit? Auto, boekhouding, zakelijke rekening, verzekeringen, pensioen, enzovoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
TucanoItaly schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:30:
[...]

Mooi werk! Alles een beetje op de rit? Auto, boekhouding, zakelijke rekening, verzekeringen, pensioen, enzovoort?
Auto is niet nodig. Ene klus is 3 minuten fietsen, de ander 20. Heb privé een prima auto die ik nu gebruik als het nodig is.

Rekening (Knab), boekhouding (moneybord) en verzekeringen is voor elkaar. Pensioen komt nog wel.

Zo gauw ik wat spek op de botten heb koop ik wel een zakelijke Youngtimer, maar dat is meer omdat het kan dan omdat het nodig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
418O2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:34:
[...]

Rekening (Knab), boekhouding (moneybord) en verzekeringen is voor elkaar. Pensioen komt nog wel.
Zou wel snel na gaan denken over hoe je pensioen zou willen inrichten. Je bent nu nog jong dus alles wat je nu ergens wegzet kan lekker lang renderen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ascension schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 11:02:
[...]

Zou wel snel na gaan denken over hoe je pensioen zou willen inrichten. Je bent nu nog jong dus alles wat je nu ergens wegzet kan lekker lang renderen ;-)
Pensioen doe ik btw zelf met zo'n pensioenaanvulling rekening bij m'n bank. Geen idee of het de beste manier is, maar je hebt het zo opgezet en geen gezeik met pensioenfondsen. Vertrouw dat allemaal niet zo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 18:16
Er zijn tig verschillende manieren om pensioen op te bouwen, allemaal met z'n voor- en nadelen (is al meerdere malen behandeld in dit topic). Wat doet de bank met jouw pensioenaanvulling? Wordt dat belegd? Is het gewoon een spaarrekening? Zou er wel even serieus naar kijken,het is nu een kleine moeite maar kan allemaal een gigantisch verschil in rendement betekenen als je nu "verkeerde" keuzes maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ugh, hebben sommige mensen dat ook?

Ik ben gaan freelancen en dacht: oh boy, ik mag lekker alles zelf beslissen en ik koop gewoon de beste hardware!!1!

Dan zie ik een monitor waarvan ik denk: die moet ik hebben1. En dan denk ik bij nader inzien, toch maar niet want 1) ik heb al een goede 2) ik maak al genoeg kosten 3) ik kan beter wachten tot volgend jaar want kleine investeringsaftrek enzovoort enzovoort...

1 pricewatch: LG 34WK95U Zilver, Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ascension schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:47:
Er zijn tig verschillende manieren om pensioen op te bouwen, allemaal met z'n voor- en nadelen (is al meerdere malen behandeld in dit topic). Wat doet de bank met jouw pensioenaanvulling? Wordt dat belegd? Is het gewoon een spaarrekening? Zou er wel even serieus naar kijken,het is nu een kleine moeite maar kan allemaal een gigantisch verschil in rendement betekenen als je nu "verkeerde" keuzes maakt.
klopt...heb ik ook bekeken en ook gezorgd dat het puur sparen is...ik hoef alleen dan nu geen belasting erover te betalen...

[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 15-05-2018 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-09 21:41
TucanoItaly schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:11:

Ik ben gaan freelancen en dacht: oh boy, ik mag lekker alles zelf beslissen en ik koop gewoon de beste hardware!!1!

Dan zie ik een monitor waarvan ik denk: die moet ik hebben1. En dan denk ik bij nader inzien, toch maar niet want 1) ik heb al een goede 2) ik maak al genoeg kosten 3) ik kan beter wachten tot volgend jaar want kleine investeringsaftrek enzovoort enzovoort...

Alleen maar goed, beetje potten is niks mis mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd

Herkenbaar. Zat zelf te kijken naar een nieuwe laptop, terwijl de huidige (1,5 jr oud) wel even mee kan en ik ook een gamepc heb van 3/4 jaar jong, dus kan een nieuwe 6-core laptop met GTX1070 etc op zich ook nog wel even wachten.

Heb dit jaar wel een andere telefoon nodig, maar eigenlijk heb ik genoeg aan een telefoon van € 300, maar ja dan is die KIA misschien wel interessant als ik dit jaar en een krachtige laptop koop en een top model telefoon.

En dan ken ik andere ZZP-ers die nu nog even snel een Tesla model S bestellen, want nu is hij nog relatief goedkoop en vanaf volgend jaar 30k duurder op een looptijd van 5 jaar. (Bijtelling, 1,99% rente ipv 3,99, gratis supercharging bij voorraad modellen van voor 1 mei etc)

Ik probeer me maar even in te houden, want moet nog voldoende buffer opbouwen en wil ook meer sparen voor kinderen en andere dure wensen (groter huis, droomauto, thuisstudio etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2

Hier ook. Heb een 34UC79G (2560x1080, 144hz 34" ultrawide). Op zich prima te doen. Vind alleen wel dat ik er een fatsoenlijk scherm naast mag hebben (nu een 10 jaar oude 1080p 22"), dus er komt nog wel een 27" naast (die is net zo hoog als een 34" UW).

Met die KIA zit ik ook wel in mijn hoofd. Als de nieuwe Macbooks echt goed zijn, scoor ik die wel, dan komt er ook gelijk een goede 27", vermits het financieel handig is. Maar aangezien ik zoals het nu lijkt gewoon voor onbepaalde tijd 40 uur aan het werk ben moet dat wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Boy Uiteindelijk jouw eigen keus, maar er van uitgaande dat je best wat opzij kan leggen, zou ik never nooit niet sparen voor pensioen. De rente is echt veel te laag. Als je vrij risicoloos wilt opbouwen, zou ik eerder beleggen en dan in obligaties dua redelijk rentevast.

@Metaalhoofd heb ook vorig jaar gekeken naar 2e hands Tesla. Vanwege uitbreiding familie toch maar station. Ook al houd ik best wat over, grote uitgaven overdenk ik toch ook een paar keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:38:

@Metaalhoofd heb ook vorig jaar gekeken naar 2e hands Tesla. Vanwege uitbreiding familie toch maar station. Ook al houd ik best wat over, grote uitgaven overdenk ik toch ook een paar keer.
En tesla is juist heel geschikt voor familie. Is een 7-zitter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
Even iets anders: ik overweeg om de overstap naar freelance te maken, maar ik vraag me wel af of leeftijd eigenlijk een ding is (ben zelf midden 40)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Mirabello schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:24:
Even iets anders: ik overweeg om de overstap naar freelance te maken, maar ik vraag me wel af of leeftijd eigenlijk een ding is (ben zelf midden 40)?
Bedoel je dat je misschien te jong of te oud bent? Ik begin zelf ook net, maar volgens mij is leeftijd 'geen ding'. Ervaring uiteraard wel. Wat voldoende ervaring is op jouw expertise kun je wellicht zelf het beste beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Ik ben van mening dat freelancen wel eens een minder gevaarlijke gok kan zijn op de lange termijn als loondienst.

Tussen 45 en pensioen zit een kwart eeuw. In die tijd zullen heel veel bedrijven omvallen of grondig moeten reorganiseren. Ergo, hou rekening met ongepland werkzoekend worden over X jaar.

Stel dat je gaat voor “zekerheid”, vaste baan en lang blijven hangen. Over 10 of 15 jaar sta je buiten met een eenzijdig CV en de rest an de problemen waarmee 50+ werkzoekenden worstelen.

Of je bent ZZP’er. Je CV is door de jaren heen met de tijd meegegaan, en een deel van de vooroordelen jegens oudere werknemers heb jij niets mee te maken.

Hetbis mijn persoonlijke inschatting dat route 2 een betere kans geeft om werkend de eindstreep te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Metaalhoofd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:31:
Ik probeer me maar even in te houden, want moet nog voldoende buffer opbouwen
Yep. Ik ben financieel wat voorzichtig geworden sinds het zzp schap, een goede buffer geeft een stukje ontspannenheid :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirabello
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:50
jogaa schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:32:
[...]

Bedoel je dat je misschien te jong of te oud bent? Ik begin zelf ook net, maar volgens mij is leeftijd 'geen ding'. Ervaring uiteraard wel. Wat voldoende ervaring is op jouw expertise kun je wellicht zelf het beste beoordelen.
Te jong zeker niet ;)

Ik was benieuwd of er inderdaad puur naar expertise/ervaring/skillset wordt gekeken.
t_captain schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:38:
Ik ben van mening dat freelancen wel eens een minder gevaarlijke gok kan zijn op de lange termijn als loondienst.

Tussen 45 en pensioen zit een kwart eeuw. In die tijd zullen heel veel bedrijven omvallen of grondig moeten reorganiseren. Ergo, hou rekening met ongepland werkzoekend worden over X jaar.

Stel dat je gaat voor “zekerheid”, vaste baan en lang blijven hangen. Over 10 of 15 jaar sta je buiten met een eenzijdig CV en de rest an de problemen waarmee 50+ werkzoekenden worstelen.

Of je bent ZZP’er. Je CV is door de jaren heen met de tijd meegegaan, en een deel van de vooroordelen jegens oudere werknemers heb jij niets mee te maken.

Hetbis mijn persoonlijke inschatting dat route 2 een betere kans geeft om werkend de eindstreep te halen.
Je beschrijft eigenlijk precies een groot deel van mijn motivatie d:)b

Vanuit de organisatie word ik als 'interne' in allerlei 'coördinerende' rollen gemanoeuvreerd, die noodzakelijk zijn gezien de grote aantallen externen waarmee wij werken. Maar dit soort rollen zijn buiten de context van deze organisatie vrij waardeloos en in mijn ogen loop ik daarmee een groot risico om unemployable te worden. Daarom houd ik dergelijke rollen af, maar ik merk dat dit steeds meer begint te knellen en schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik wil binnenkort ook de stap naar het freelancen maken. Er ismomenteel een aantal zaken waarvan ik me afvraag waar ik rekening mee moet houden:

1. Als je in het midden van het jaar begint, dan haal je het uren-criterium niet meer. Je hebt dus geen recht op zelfstandigen- en startersaftrek. Zijn er nog andere voordelen te behalen om dit te compenseren? Is het wellicht handiger om te wachten tot het einde van het jaar?

2. Met wat voor (essentiele) bedrijfskosten moet je rekening houden. Ik heb het dan niet over voordelen om de belastingdruk te minimaliseren, maar uitgaven die je gewoon echt moet maken. Hierbij laat ik zaken als een telefoon en laptop e.d. even buiten beschouwing, aangezien ik dat toch al zou hebben en ik dat dan meer als extraatje zie dat ik kan aftrekken. Wel tel ik de auto, AOV en andere verzekeringen en een accountant.

Ik kom dan op jaarlijkse kosten van ongeveer 6300 euro per jaar excl. auto kosten (300 p/m AOV, 100 p/m overige verzekeringen en 1500 accountant). Is dat een beetje redelijk? Zijn er nog andere significante (eventuele startup) kosten waar ik rekening mee moet houden.

3. Is het gebruikelijk om reiskosten apart door te berekenen aan de klant of verwachten klanten dat dit bij je uurtarief is inbegrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 21:29

AJM

Greencap schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:00:
...

2. Met wat voor (essentiele) bedrijfskosten moet je rekening houden. Ik heb het dan niet over voordelen om de belastingdruk te minimaliseren, maar uitgaven die je gewoon echt moet maken. Hierbij laat ik zaken als een telefoon en laptop e.d. even buiten beschouwing, aangezien ik dat toch al zou hebben en ik dat dan meer als extraatje zie dat ik kan aftrekken. Wel tel ik de auto, AOV en andere verzekeringen en een accountant.

Ik kom dan op jaarlijkse kosten van ongeveer 6300 euro per jaar excl. auto kosten (300 p/m AOV, 100 p/m overige verzekeringen en 1500 accountant). Is dat een beetje redelijk? Zijn er nog andere significante (eventuele startup) kosten waar ik rekening mee moet houden.

3. Is het gebruikelijk om reiskosten apart door te berekenen aan de klant of verwachten klanten dat dit bij je uurtarief is inbegrepen?
Let op dat AOV geen zakelijke kosten zijn, de AOV premie is wel aftrekbaar van de IB. Verder kan je je telefoonabonnement opnemen als zakelijke kosten met een verdeelsleutel (zakelijk/prive).

Wat betreft de reiskosten verwachten klanten over het algemeen dat die in je uurtarief zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
1) Urencriterium kan je nog wel halen als je halverwege het jaar begint. Stel dat je nog zo'n 5 maanden effectief werkt (+/- 100 dagen, 800 uur). Reistijd, uren die je besteed aan het regelen van alles wat nodig is om je bedrijf op te starten (verzekeringen regelen/website/Kvk/belastingdienst e.d.), offertes uitsturen, facturatie, administratie mogen allemaal meegerekend worden in het urencriterium. Stel dat je per dag 2 uur reistijd hebt dan zit je al op 1000 uur. Die resterende 225 uur is dan redelijk makkelijk te verkopen, zeker als je je bedrijf net opstart.

2) Dat is het zo'n beetje wel (als IT-er, wij hebben niet zoveel kosten:) ), AOV valt echter onder prive, maar is wel fiscaal aftrekbaar

3) Reiskosten worden normaliter niet apart gefactureerd, maar zitten bij je uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

sverzijl schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:19:
1) Urencriterium kan je nog wel halen als je halverwege het jaar begint. Stel dat je nog zo'n 5 maanden effectief werkt (+/- 100 dagen, 800 uur). Reistijd, uren die je besteed aan het regelen van alles wat nodig is om je bedrijf op te starten (verzekeringen regelen/website/Kvk/belastingdienst e.d.), offertes uitsturen, facturatie, administratie mogen allemaal meegerekend worden in het urencriterium. Stel dat je per dag 2 uur reistijd hebt dan zit je al op 1000 uur. Die resterende 225 uur is dan redelijk makkelijk te verkopen, zeker als je je bedrijf net opstart.
Ik ben begonnen in Juli 2017 en heb idd totaal iets van 1685 uren kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Je kan ook overwegen om nog geen AOV af te sluiten. Als je een jaar hebt gedraaid kun je ook kijken naar een Broodfonds. Waar een AOV tot pensioen betaald bij arbeidsongeschiktheid, is een BF voor maximaal 2 jaar. Je legt daarbij maandelijks een bijdrage opzij, dat je alleen kwijt bent als een van de leden uit jouw fonds ziek wordt. Er zijn meer concepten die hier op lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Greencap schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:00:
Ik wil binnenkort ook de stap naar het freelancen maken. Er ismomenteel een aantal zaken waarvan ik me afvraag waar ik rekening mee moet houden:

1. Als je in het midden van het jaar begint, dan haal je het uren-criterium niet meer. Je hebt dus geen recht op zelfstandigen- en startersaftrek. Zijn er nog andere voordelen te behalen om dit te compenseren? Is het wellicht handiger om te wachten tot het einde van het jaar?
Ik ben midden juni begonnen en heb het uren-criterium makkelijk gehaald (met 40u/week werken, reistijd, administratie, eigen website opzetten, acquisitie kom je er snel aan hoor).

Eventueel een designer die een simpele huisstijl voor je maakt (voor je offertes/facturen) en visitekaartjes (al heb ik ze nooit gebruikt dus ik zou het niet doen) (+/- 600,-), studiekosten als je een certificaatje wil halen, software voor administratie (moneybird) en/of tijdsregistratie (Harvest), internetverbinding, telefoon, hosting website/email.
Zit in je uurtarief inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Bedankt voor alle antwoorden. :) Hoe strict wordt je urenregistratie eigenlijk gecontroleerd (doen ze dat uberhaupt)? Gedeclareerde uren en reistijd zijn simpel te verantwoorden, maar de rest? Houden jullie daar een goede urenregistratie voor bij?

En hoe zit het eigenlijk met licenties van gebruikte tools? Stel dat een klant een bepaalde tool gebruikt waar je geen licentie voor hebt. Is het gebruikelijk dat de klant deze licentie verzorgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik zit een beetje te twijfelen, ik heb te horen gekregen dat mijn huidige opdracht verlengd zou kunnen worden (ik verwacht minimaal 6 maanden extra), maar dat zou betekenen dat ik praktisch 100% van mijn omzet dit jaar bij 1 klant vandaan haal. Zou dat voor jullie een beweegreden kunnen zijn de verlenging te weigeren? Het is wel een ideale klant, zit dicht in de buurt, betaalt netjes op tijd, prachtig kantoor, fijn team etc. Dus zou het echt niet erg vinden hier nog te blijven, maar ben ook geen zzp'er geworden om altijd maar voor dezelfde klant te werken. Heb hier in 2016 al 6 maanden gewerkt, in 2017 9 maanden en dat zou dan in 2018 11 maanden gaan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Greencap schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:33:
Bedankt voor alle antwoorden. :) Hoe strict wordt je urenregistratie eigenlijk gecontroleerd (doen ze dat uberhaupt)? Gedeclareerde uren en reistijd zijn simpel te verantwoorden, maar de rest? Houden jullie daar een goede urenregistratie voor bij?
Tbv urencriterium houd ik alleen mijn declarabele uren bij, simpelweg omdat die al ruimschoots voldoende zijn voor het urencriterium. Controle is theoretisch mogelijk als je er wordt uitgepikt bij de belastingdienst. Nog niet meegemaakt in afgelopen 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

RvdH schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:35:
Ik zit een beetje te twijfelen, ik heb te horen gekregen dat mijn huidige opdracht verlengd zou kunnen worden (ik verwacht minimaal 6 maanden extra), maar dat zou betekenen dat ik praktisch 100% van mijn omzet dit jaar bij 1 klant vandaan haal. Zou dat voor jullie een beweegreden kunnen zijn de verlenging te weigeren? Het is wel een ideale klant, zit dicht in de buurt, betaalt netjes op tijd, prachtig kantoor, fijn team etc. Dus zou het echt niet erg vinden hier nog te blijven, maar ben ook geen zzp'er geworden om altijd maar voor dezelfde klant te werken. Heb hier in 2016 al 6 maanden gewerkt, in 2017 9 maanden en dat zou dan in 2018 11 maanden gaan worden..
Ik zou me geen zorgen maken, alleen al omdat je in die tussentijd ook andere opdrachtgevers hebt gehad.
Zowiezo maak ik me geen zorgen in onze branch, ik heb al een keer 2 jaar en 3 jaar full-time bij dezelfde opdrachtgever gezeten.
Weigeren zou ik alleen doen als je de opdracht niet meer leuk vindt of tijd vindt voor wat anders.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:37
sverzijl schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:40:
[...]

Tbv urencriterium houd ik alleen mijn declarabele uren bij, simpelweg omdat die al ruimschoots voldoende zijn voor het urencriterium. Controle is theoretisch mogelijk als je er wordt uitgepikt bij de belastingdienst. Nog niet meegemaakt in afgelopen 10 jaar.
Ik wel. Fecatureerde uren zijn voldoende voor criterium, maar als jij niks andes doet dan uren factureren ben je meteen ondernemer af (zelfs met de huidige situatie van niet controleren, ze komen gewoon voor een andere controle langs ;) )

Dat gezegd, half jaar is voldoende om urennorm te halen. Ik ben ook halverwege het jaar gestart. Daarnaast mag je startersaftrek 3 keer in de eerste 5 jaar gebruiken, dus zoek daarvoor een jaar uit met flink wat omzet. Overige posten idem. Procentuele aftrekposten leveren meer op bij meer omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
RvdH schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:35:
Is volledig aan jezelf of je dit wilt of niet. Huidige Wet DBA wordt niet gehandhaaft, en in de vervangende wet voor DBA zou >1 jaar ook toegestaan zijn zolang je tarief 75+ is. Projecten langer dan 1 jaar zijn meer regel dan uitzondering in IT-land.
Wat wetgeving betreft zou ik me er dus niet druk om maken, of je zelf zo lang bij 1 klant wilt blijven is puur persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
Zijn er hier eigenlijk ook freelancers die WBSO subsidie ontvangen? Er mag natuurlijk geen aanvraag gedaan worden door zowel de klant als de freelancer voor dezelfde uren, dus hoe werkt dit dan in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bedrijven kunnen alleen WBSO aanvragen voor de uren van hun eigen werknemers, niet van inhuurkrachten. De detacheringsbureaus en freelancers kunnen voor die werkzaamheden zelf WBSO aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

418O2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:36:
Vind alleen wel dat ik er een fatsoenlijk scherm naast mag hebben

Als de nieuwe Macbooks echt goed zijn, scoor ik die wel
Voor een scherm er bij zijn er plenty heel goedkope oplossingen, zelfs op 4K gebied, dat is erg chill.

Qua MBP twijfel ik erg... Ik heb nu een 2016. Ik vind het keyboard notoir onbetrouwbaar. Een nieuwe MBP zou voor mij een nieuw type keyboard of een hexacore moeten geven.

[ Voor 3% gewijzigd door TucanoItaly op 16-05-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Greencap schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:58:
Er mag natuurlijk geen aanvraag gedaan worden door zowel de klant als de freelancer voor dezelfde uren, dus hoe werkt dit dan in de praktijk?
Zelf aanvragen en mond dichthouden natuurlijk :)

Pagina: 1 ... 64 ... 643 Laatste