Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Dus in de praktijk komt het er op neer dat je een extra aftrekpost hebt van 12623 euro (en nog extra als starter)? Aan 500 uur kom je gemakkelijk lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Als die WBSO wordt toegekend; zoek even in dit topic want het is al eens ter sprake gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Had er inderdaad nog niet naar gezocht en dat verduidelijkt wel wat. Excuses.

Akkoord krijgen voor de S&O uren lijkt me geen probleem. We maken bij mijn huidige werkgever gebruik van een subsidie adviseur en we krijgen subsidie voor praktisch 100% van onze uren (tot het punt dat ik het eigenlijk moreel bezwaarlijk vind t.o.v. de belastingbetaler). Het lijkt me niet dat dit voor een freelancer moeilijker is dan voor een bedrijf.

Ik zal er t.z.t. wel eens over praten met die adviseur. Die extra aftrekpost is wel een vergoeding waard lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Hoe werkt het eigenlijk qua administratie opgeven bij de belastingdienst. Even gespiekt bij voorlopige aangifte als ondernemer. Het kwam er min of meer dat je alleen je winst hoeft aan te geven. Om dat als zodanig op te geven kan je natuurlijk prima in excel een balans bijhouden. Maar is het de bedoeling dat je die ook ergens indient/upload, of blijft het bij het indienen van de IB-aangifte in april 2019 en indien mogelijk vraagt de belastingdienst om de administratie om dit te controleren? Het wordt me nergens duidelijk, ook al heb ik het halve internet doorgespit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 16:10
jogaa schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:49:
Hoe werkt het eigenlijk qua administratie opgeven bij de belastingdienst. Even gespiekt bij voorlopige aangifte als ondernemer. Het kwam er min of meer dat je alleen je winst hoeft aan te geven. Om dat als zodanig op te geven kan je natuurlijk prima in excel een balans bijhouden. Maar is het de bedoeling dat je die ook ergens indient/upload, of blijft het bij het indienen van de IB-aangifte in april 2019 en indien mogelijk vraagt de belastingdienst om de administratie om dit te controleren? Het wordt me nergens duidelijk, ook al heb ik het halve internet doorgespit.
Voorlopige aangifte is alleen voor de IB. Die is niet heel anders dan in loondienst, ipv loon geef je nu winst op.

Alleen moet je ook nog aangifte als ondernemer doen, waarbij je dus je balans e.d. moet invullen om te komen tot een winstbedrag. En die aangifte duurt iets langer, dus na het eerste jaar heb ik de meuk overgedragen aan een boekhoudkantoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:50
jogaa schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:49:
Hier kan je zien hoe een aangifte voor ondernemers eruit ziet; https://wiki.acumulus.nl/...%20IB-aangifte%202017.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
Fijn! 1 mei ingeschreven bij KvK en wist dat je BTW-aangifte moest doen, maar blijkbaar daar ook aangifte als ondernemer. Week geleden wel mn gebruikersnaam ontvangen, maar wachtwoord nog niet. Dan kan ik gelijk kijken.
Zit te dubben voor een boekhouder of niet. Fiscaliteit interesseert mij en ergens vind ik het ook belangrijk dat ik als ondernemer het zelf goed snap, kan bijhouden en dus ook kan opgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
Boekhouding voor een ZZP-er is prima zelf te doen. Je moet wel consequent alles bijhouden en ik zou een boekhoudpakket adviseren, ben zelf fan van Acumulus. Die bieden ook een eenvoudige cursus voor niet al teveel geld. Is overigens al meer over geschreven in dit topic dus ff terugzoeken... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
Ik gebruik zelf moneybird voor het boekhouden en kan netjes de weergaven voor de BTW aangifte en jaar winst uit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jogaa schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:50:
Zit te dubben voor een boekhouder of niet.
Ascension schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:54:
Boekhouding voor een ZZP-er is prima zelf te doen.
Ik doe het ook zelf, ook met Acumulus. Ik heb wel het eerste jaar laten nakijken door een boekhouder, gewoon tegen een uurtarief. Kostten me geloof ik 120 euro. Gewoon even naast elkaar gaan zitten en toen zei hij basically: dit, dit en dit even aanpassen en voor de rest ziet het er prima uit.

Let wel op dat je je dit eigen moet maken. Ik ben er ca. 2 uur per maand mee kwijt, plus een dagje aan het einde van het jaar. Maar ik heb wel eens gehad dat ik een hele dag had stukgeslagen om een klein foutje recht te breien. Dan moet je posten op het Acumulus forum en je probleem omschrijven enz. Of ze bellen, natuurlijk.

Qua kosten is het om het even, of je het zelf doet of niet. Voordeel van zelf doen: je weet exact hoe het zit.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 17-05-2018 07:35 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TucanoItaly schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:34:
Let wel op dat je je dit eigen moet maken. Ik ben er ca. 2 uur per maand mee kwijt, plus een dagje aan het einde van het jaar. Maar ik heb wel eens gehad dat ik een hele dag had stukgeslagen om een klein foutje recht te breien. Dan moet je posten op het Acumulus forum en je probleem omschrijven enz. Of ze bellen, natuurlijk.

Qua kosten is het om het even, of je het zelf doet of niet. Voordeel van zelf doen: je weet exact hoe het zit.
dus gemiddeld 3 uur per maand x 75 euro (random uurtarief) = 200 euro (afgerond naar beneden op hondertallen). En dat is dan nog zonder de kosten voor je administratie pakket.
Mijn boekhouder is goedkoper :)

Denk dat zelf doen vooral een stuk hobby is. Ik deed het eerst ook zelf, maar heb er nu geen zin meer in. Zijn dingen die ik leuker vind en waar ik beter in ben :)

Sinds ik ZZP-er ben reken ik alles terug naar mijn eigen uurtarief, en dan blijkt dat het meeste eigenlijk duurder is om zelf te doen (vooral klussen in huis). Maar sommige zaken zijn gewoon leuk om zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ik houdt alles zelf bij en de boekhouder update de boekhouding tijdens de kwartaal aangifte.

Het bijhouden is een excel sheet met inkomsten/uitgaven. Boekhouder verwerkt dit met alle bonnetjes. Kost rond de 150,- per kwartaal. Daarvoor ga ik niet zelf zitten nadenken.

[ Voor 49% gewijzigd door Tylen op 17-05-2018 08:27 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
DanTm schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:21:
[...]

dus gemiddeld 3 uur per maand x 75 euro (random uurtarief) = 200 euro (afgerond naar beneden op hondertallen). En dat is dan nog zonder de kosten voor je administratie pakket.

Denk dat zelf doen vooral een stuk hobby is. Ik deed het eerst ook zelf, maar heb er nu geen zin meer in. Zijn dingen die ik leuker vind en waar ik beter in ben :)

Sinds ik ZZP-er ben reken ik alles terug naar mijn eigen uurtarief, en dan blijkt dat het meeste eigenlijk duurder is om zelf te doen (vooral klussen in huis). Maar sommige zaken zijn gewoon leuk om zelf te doen.
Hmm dat terugrekenen gaat niet in alle gevallen op. Kan je zo makkelijk extra uren maken bijv? Zoniet, dan gaat het niet op. Daarbij, wat anders doen is niet altijd erg. Ja, natuurlijk is een schoonmaakster goedkoper, maar toch pak ik soms zelf de stofzuiger. Boodschappen brengen is goedkoper dan zelf doen, maar toch ga ik naar de supermarkt.
Het gaat hier om min of meer kruimeluurtjes wat in mijn ogen niet zo simpel is om te rekenen met je eigen uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

DanTm schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:21:
[...]

Je bent natuurlijk niet 0 uur kwijt als je een boekhouder hebt. En het is maar net hoe je het rekent. Reken je alleen het inboeken of ook het maken van je facturen, betalingen doen, het opbergen van je inkoopbonnen, etc. Toen ik het vroeger deed vond ik het wel makkelijk om dat in verloren uurtjes te doen. Tijdens die uurtjes kon ik niet zomaar facturabel zijn.

Ik ben een ZMP-er en heb iemand in dienst voor 24 uur per week voor het inboeken, controleren van facturen, betalingen, zorgen dat onze facturen betaald worden, etc. Het boeken van onze verkoopfacturen heb ik geautomatiseerd zodat die elke nacht worden geboekt in het boekhoudsysteem. Veel van onze verkoop is terugkerend en dat gaat gelukkig helemaal automatisch. Daarnaast hebben we een accountantskantoor. Zij doen de loonadministratie, aangiften, accountantscontrole, jaarrekeningen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:14

_Arthur

blub

Gelukkig zijn we niet voor niets zelfstandige; dus iedereen kan de keuze maken die het beste bij hem/haar past. Het een is niet perse beter dan het ander. Maar het is denk ik wel goed om te horen hoe iemand anders het doet (en eventueel wat de kosten zijn / ureninspanning daar van is) zodat je je eigen referentiekader uitbreidt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
jogaa schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:27:
[...]

Hmm dat terugrekenen gaat niet in alle gevallen op. Kan je zo makkelijk extra uren maken bijv? Zoniet, dan gaat het niet op. Daarbij, wat anders doen is niet altijd erg. Ja, natuurlijk is een schoonmaakster goedkoper, maar toch pak ik soms zelf de stofzuiger. Boodschappen brengen is goedkoper dan zelf doen, maar toch ga ik naar de supermarkt.
Het gaat hier om min of meer kruimeluurtjes wat in mijn ogen niet zo simpel is om te rekenen met je eigen uurtarief.
ik denk dat iedereen wel extra uren kan maken ... als je dat wilt. Het gaat er uiteindelijk om wat je leuk vind om te doen.. ik wil ook niet de hele dag alleen maar achter de PC zitten, dus ik ga die extra uren niet maken.
Het ging mij er meer om dat zelf doen niet perse goedkoper is, maar dat het allemaal een kwestie is van wat je leuk vind om te doen.
Ik vond de boekhouding altijd leuk om te doen, was iets nieuws, beetje uitzoeken etc. Maar na een paar jaar was de lol er wel af... dus nu laat ik het doen, en besteed ik mijn tijd aan wat anders.

TL;RD: doe wat je leuk vind ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
Ontaard altijd weer in dezelfde discussie ;-)

Bottom line is; boekhouding voor een ZZP-er is prima zelf te doen. Wil je precies weten hoe fiscaal alles zit doe het dan zelf. Heb je daar geen interesse in of geen tijd voor, neem een boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Is het eigenlijk mogelijk om naast een auto op de zaak (met bijtelling) ook af en toe met je een prive auto erbij te rijden voor zakelijke ritjes en daarvoor dan 19 cent af te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:56
Hoe zit het eigenlijk met 2 auto's op de (eenmans)zaak? Mag dat zomaar? Sowieeo dubbel bijtelling betalen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Stefangrp schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:08:
Hoe zit het eigenlijk met 2 auto's op de (eenmans)zaak? Mag dat zomaar? Sowieeo dubbel bijtelling betalen neem ik aan.
Ja, heb ik ook.

Om nog even terug te komen op het wel/niet van een boekhouder / zelf doen:
Ik gebruik MoneyBird voor de administratie, met de informatie daarin zou ik zelf de aangifte kunnen doen, maar daarmee ben je er nog niet. De rapportages die ik uit MoneyBird haal voor bijvoorbeeld BTW aangifte wijken altijd wel iets af van wat de boekhouder opgeeft, omdat MoneyBird geen rekening houdt met verdeelsleutels voor bijvoorbeeld privegebruik telefoon / internet.

Daarnaast maakt de boekhouder ook mooie jaarverslagen, geen idee hoe ik dat zelf zou moeten doen :) En ja dat valt uit te zoeken, maar voor die €100 per maand heb ik daar toch geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jogaa schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:50:
Fijn! 1 mei ingeschreven bij KvK en wist dat je BTW-aangifte moest doen, maar blijkbaar daar ook aangifte als ondernemer. Week geleden wel mn gebruikersnaam ontvangen, maar wachtwoord nog niet. Dan kan ik gelijk kijken.
Zit te dubben voor een boekhouder of niet. Fiscaliteit interesseert mij en ergens vind ik het ook belangrijk dat ik als ondernemer het zelf goed snap, kan bijhouden en dus ook kan opgeven.
Ik gebruik zelf acumulus voor mijn administratie en vind het erg handig werken, daarin kan je wel een privé percentage aangeven bij het inboeken van facturen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 17-05-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35

Boy

www.byoscoop.nl

Ik denk zolang je het aannemelijk kan maken dat je 2 auto's nodig hebt voor de zaak, dat dat prima is.

Ik wilde ook wel graag de auto van m'n vrouw op de zaak zetten, maar ik kan niet verantwoorden dat ik deze zakelijk gebruik...

(wat natuurlijk ook niet zo zou zijn, maar fiscaal gezien is het gunstiger om bijtelling te betalen en alle kosten kunnen aftrekken zakelijk :p )

[ Voor 13% gewijzigd door Boy op 17-05-2018 13:22 ]

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Boy schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:21:
[...]

Ik denk zolang je het aannemelijk kan maken dat je 2 auto's nodig hebt voor de zaak, dat dat prima is.

Ik wilde ook wel graag de auto van m'n vrouw op de zaak zetten, maar ik kan niet verantwoorden dat ik deze zakelijk gebruik...

(wat natuurlijk ook niet zo zou zijn, maar fiscaal gezien is het gunstiger om bijtelling te betalen en alle kosten kunnen aftrekken zakelijk :p )
Ik heb de auto van mijn vrouw ook op de zaak gezet. Waarom zou je moeten/willen verantwoorden dat je die zakelijk gebruikt? Je betaalt bijtelling zodát je hem privé "mag" gebruiken. De auto van mijn vrouw maakt exact 0,0 zakelijke kilometers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

RvdH schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Ik heb de auto van mijn vrouw ook op de zaak gezet. Waarom zou je moeten/willen verantwoorden dat je die zakelijk gebruikt? Je betaalt bijtelling zodát je hem privé "mag" gebruiken. De auto van mijn vrouw maakt exact 0,0 zakelijke kilometers ;)
Ow, serieus? Mijn boekhouder gaf aan dat het wel aannemelijk moest zijn dat de auto nodig is voor de zaak... hmmmm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Boy schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:45:
[...]

Ow, serieus? Mijn boekhouder gaf aan dat het wel aannemelijk moest zijn dat de auto nodig is voor de zaak... hmmmm..
Die van mij ook hoor. Lijkt me ook wel logisch hoor, anders kan je alles wat je koopt en doet wel op rekening van de zaak doen... zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Hielko schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:55:
[...]

Die van mij ook hoor. Lijkt me ook wel logisch hoor, anders kan je alles wat je koopt en doet wel op rekening van de zaak doen... zo werkt het natuurlijk niet.
Nou, ik kon me voorstellen dat een auto anders is, want op alle andere zaken betaal ik geen bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
De bijtelling is een product om het prive gebruik van een *zakelijke* auto te compenseren. Als de auto niet aannemelijk zakelijk gebruikt wordt is het gewoon een prive auto, en dan zal de inspecteur je een naheffing, en bij verwijtbaar gedrag een boete kado doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

RvdH schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:41:
[...]
De auto van mijn vrouw maakt exact 0,0 zakelijke kilometers ;)
Dan is hij dus niet zakelijk :)
Je moet een percentage (10%?) aan zakelijke kms kunnen verantwoorden, anders gaat de BD daar niet mee akkoord.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Ik denk dat ik dan even contact moet opnemen met mijn boekhouder :+

Maar snap al hoe het gekomen is.. toen ik begon hadden we maar 1 auto en die reed ik wel eens naar een opdrachtgever. Er kwam een half jaar later een 2de auto die ik sindsdien zakelijk gebruik, de eerste dus niet meer.

[ Voor 62% gewijzigd door RvdH op 17-05-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
@RvdH Als de auto volledig op kosten van de zaak staat, gaat het om excessief privegebruik. De belastingdienst kan dan de bijtelling van (aanname) 22% verhogen of de aftrek beperken tot 10% vanwege minimaal 10% zakelijk belang. Het zou verstandig zijn jouw partner om boodschapjes te sturen naar de Macro, boekhouder..

Linkje naar Higherlevel (2013): https://www.higherlevel.n...er-468105?start=msg468130

/edit: bericht alweer achterhaald _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door BiLLY_daKid op 17-05-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ja zoiets dacht ik al. Maar 2 auto's op de eenmanszaak en zorgen dat je op allebei de 10% haalt, zou dus moeten kunnen..

Ik heb zakelijk nu een station wagon (heb 2 kids) en ga zelf veel met de trein. Als ik een opdrachtgever krijg die met OV slecht te bereiken is, wil ik voor mezelf een klein hatchbackje aanschaffen en vrouwlief met de station laten rijden.
Maar af en toe wisselen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
jogaa schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:59:
Is het eigenlijk mogelijk om naast een auto op de zaak (met bijtelling) ook af en toe met je een prive auto erbij te rijden voor zakelijke ritjes en daarvoor dan 19 cent af te trekken?
Geen probleem. Eigen vervoer (2e auto, fiets, ...) is gewoon 19 cent winstlast. En eventueel BTW-compensatie over de gebruikskosten. Dat wordt je niet ontnomen als je een auto in de zaak hebt.

Natuurlijk zul je met de kilometers die je in de zakelijke auto rijdt evenredig minde kilometers in eigen vervoer hebben.
Meestal niet interessant, want 2x bijtellen terwijl je maar 1x prive rijdt. Verder kan het wel, maar:

* zachte eis: het moet een zakelijke auto met privegebruik zijn, primair zakelijk.
* interpretatie belastingdienst: tenminste 10% aaantoonbaar zakelijk gebruik.
(symmetrisch: als je <10% prive rijdt, wordt de auto verplicht zakelijk en als je <10% zakelijk rijdt wordt deze verplicht prive).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:40
Ik heb zelf van de nood dat ik mijn auto moest vervangen (total loss) gebruik gemaakt om de vervanger op de zaak te gooien.
Ik rij mischien 5% prive kilometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dan moet je de auto wel zakelijk rijden, in ieder geval bij een eenmanszaak.

Een privé auto voor meer dan 90% zakelijk gebruiken, valt buiten de 10/90 norm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
@MeZZiN @RichieB @Tylen @t_captain @Gé Brander & anderen die medio Januari de moeite hebben genomen om ervaringen & gedachten te delen;

Kleine update
Ik heb gewoon de sprong in het diepe gewaagd. Niet laten chanteren of op me in laten praten om van gedachten te veranderen. Eind januari viel de eerste afschrift op de deurmat van mijn hypotheek, daarna ben ik gelijk het traject ingeslagen om in Maart voor mezelf te beginnen. (KvK, ontslagbrief etc, jullie kennen het wel).

Helaas kon ik echt niet bij dezelfde opdrachtgever blijven. We hebben wel wat discussies over en weer gehad, tussen mij de opdrachtgever en mijn oude werkgever. Maar mijn ex werkgever hield voet bij stuk, ze (opdrachtgever) konden mij 'afkopen' voor 400x uurtarief (wat neerkwam op een slordige 34k). Daar dit buitenproportioneel was, heb ik met een brok in mijn keel gewoon afscheid genomen van de opdrachtgever (een startup notabene ... die er dus het meeste de dupe van is) en ben ik door gaan schakelen om een job te landen. Uiteindelijk ben ik niet in Maart, maar pas in April voor mezelf begonnen. Linksom / rechtsom, tuurlijk had ik die extra maand niet hoeven doen, maar vond ik het wel zo prettig om even wat rust te hebben om een job te zoeken die bij me past + ben ik met een beter gevoel daar weggegaan omdat ik even wat extra tijd had om dingen over te dragen. Saillant detail, omdat ik een maandje extra bleef, kon ik ook nog het uitje van mijn oude werkgever bijwonen in Ierland.

Nu ben ik 1,5 maand bezig voor mezelf, alles op de rails (bankrekening, boekhoudpakket met alles erop en eraan voor uren registratie etc) en moet ik bekennen dat het me prima bevalt. Het cliche 'had ik veel eerder moeten doen' heb ik gelukkig geen last van, misschien komt dat als de eerste factuur betaald is :+ .
Kwistnix schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Geldt voor mij ook. Ik ben ook begonnen bij een klant waar ik al gedetacheerd was. Zat bij mij ook nog eens een tussenpartij tussen. Redelijk veel gezeur geweest over en weer. Duurde lang. Uiteindelijk zelfs nog een officiële waarschuwing gehad van mijn werkgever, omdat het mij te lang duurde en ik alle partijen aan tafel probeerde te krijgen om tot een oplossing te komen. Dat werd niet helemaal op prijs gesteld. Op dat moment voor mijzelf besloten dat ze allemaal de boom in konden en aangegeven dat ik bij de klant weg zou gaan en het geen zin meer had om nog langer op dezelfde manier door te modderen. Toen is de klant gaan steigeren en heeft m'n werkgever "vrijwillig" van het concurrentiebeding afgezien. Alleen de tussenpartij, waarvan de klant in feite de directe relatie was, is er toen nog tussen blijven zitten. Al met al een hoop gezeik. Wel een veilige start, maar ik denk niet dat ik, gegeven de kans, het opnieuw zo zou doen.
Herkenbaar, zo lang heb ik niet eens geprobeerd. 1 van de mogelijke jobs die naar voren kwam was ook ergens waar ik op locatie had gezeten via de oude werkgever. Heb wel een gesprek met deze jongens gehad (ze contacten me immers zelf) over een nieuw project op een andere afdeling. Ik heb toen wel even 2 dagen na moeten denken voordat ik deze heb afgewezen. Mooi uurtarief, 'vertrouwde' omgeving, maar wilde gewoon geen risico meer lopen op dat gezeur van eerder. En dan als klapper op de vuurpijl, heb het natuurlijk wel even gevraagd aan mijn oude werkgever, zat DAAR destijds ook een tussenpartij tussen welke zo'n zelfde beding had. Ergo, als die tussenpartij er aanspraak op kan maken, kunnen wij (oude opdrachtgever) dat ook, dus dat was 400x uurtarief daar + wat de tussenpartij wilde hebben. Toen ik het al hoorde van 'die tussenpartij + beding' was ik al klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gefeliviteerd @LinuX-TUX. Ben blij dat we een steentje bij hebben kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Welkom aan boord!

Leuke 1e project?

Tip: hou hey contact met je oude klant warm. Relatiebeding is zo voorbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
Per 1 augustus ga ik ook freelancen dus ik dacht even op tijd te zijn om een opdracht te zoeken. Zo kwam ik terecht bij de grote tussenpartij in Amsterdam die mij meteen dezelfde dag naar de klant wilde sturen. Om vervolgens te zeggen dat het nooit voorkomt dat ze iemand op intake sturen die 3 maanden later gaat beginnen en ik te vroeg ben.
Ik heb het nota bene per e-mail, 3x telefonisch tegen 2 medewerkers dit vermeld :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Tussenpartijen. Probeer ze te omzeilen want toegevoegde waarde is echt nihil. Herstel. Kost je een hoop energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
BiLLY_daKid schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:27:
Tussenpartijen. Probeer ze te omzeilen want toegevoegde waarde is echt nihil. Herstel. Kost je een hoop energie.
Je komt niet zomaar bij een grote partij terecht zonder een supplier. Grote voordeel die ze te bieden hebben is dat ze geld voorschieten zodat ik ieder maand na factureren na 28 dagen mijn geld heb. Dat raakt mijn buffer dan niet zo hard.
Ik ben er niet zeker van dat dit de meest ideale manier is maar ik moet ergens mee beginnen. Voor een eerste opdracht vond ik dit wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

com2,1ghz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:12:
Per 1 augustus ga ik ook freelancen
Welk specialisme? Wellicht kan iemand hier je helpen aan een klus.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 18-05-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
TucanoItaly schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:47:
[...]

Welk specialisme? Wellicht kan iemand hier je helpen aan een klus.
Ben full stack software ontwikkelaar met kennis van java, front end en ops met 8 jaar ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door com2,1ghz op 18-05-2018 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

com2,1ghz schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:54:
[...]

Ben full stack software ontwikkelaar met kennis van java, front end en ops met 8 jaar ervaring.
Aan je pitch moet je nog een beetje werken ;)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik hoor Java, Front-end en iets wat klinkt als devops. Zou geen probleem moeten zijn om een klus te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Wat is "full stack" nou eigenlijk? Is het dan dat je als webontwikkelaar front + backend, eigenlijk alles zou moeten kunnen bouwen?

Ik ben een app developer, zou ik me 'full stack app developer' kunnen noemen als ik een backend erbij kan bouwen, of hoe zit dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Boy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:05:
Wat is "full stack" nou eigenlijk? Is het dan dat je als webontwikkelaar front + backend, eigenlijk alles zou moeten kunnen bouwen?

Ik ben een app developer, zou ik me 'full stack app developer' kunnen noemen als ik een backend erbij kan bouwen, of hoe zit dat?
Bij mij hier op werk hebben we daar een document voor opgesteld wat verstaan wordt onder Full stack. Zoals je zelf veronderstelt is het nogal een breed begrip.

Vroeger was het normaal dat je een back end developer, front end developer en systeembeheerders had. Tegenwoordig in Agile teams heb je van ieder specialisme een aanwezig in je team en probeer je de kennis gelijk te trekken zodat iedereen van wat afweet. Dus code ownerships en afhankelijkheden van ontwikkelaars heb je hierdoor niet meer.

Komt je wel bekend in je oren dat je vakantie afgewezen wordt omdat niemand anders jouw gemaakte product begrijpt of kan onderhouden.
Natuurlijk ben je niet overal even goed in, maar om je marktpositie te versterken/behouden is het verstandig dat je van meerdere dingen kaas gegeten hebt.

Je bent voor een opdrachtgever heel interessant als je de hele straatje beheerst omdat er minder personeel nodig is, en je hebt minder overhead tussen front end, back end en operations.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Full stack is zo een leuke beschrijving ik heb vaak meer over I - T shape n/m shape dat verduidelijkt de boel een stuk meer
I shape 1 specialisme (Frontend bijvoorbeeld)
T shape 1 specialisme (frontend) en algemene kennis van andere gebieden vaak devops / backend / test / ux
N shape 2 specialisme (fontend en backend) + en algemene kennis van andere gebieden vaak devops / test ux.
M shape 3 specialisme fontend en backend en devops en de rest natuurlijk.

Maar om alleen een stukje backend te kunnen maakt je niet fullstack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:14

Fullstack houdt inderdaad in dat je zowel back-end Java applicaties kan bouwen en front-end.

Er zijn mensen die alleen affiniteit hebben met back-end of alleen met frontend. Een fullstack kan beiden al is het in de praktijk meestal zo dat de verhouding 70/30 is ofzo, dus een specialist op een van die 2 gebieden weet meestal meer van de ins en outs.
Voordeel van een team van fullstackers is dan wel weer dat ze beter uitwisselbaar zijn bij ziekte of vakantie, zodat werkzaamheden makkelijker verdeeld kunnen worden en de werkvoorraad van een van die disciplines dan niet achter gaat lopen.

Niet elke sprint bevat dezelfde verhouding front/back-end. Het hebben van fullstackers voorkomt dan weer dat de ene discipline het te druk heeft terwijl de andere uit z'n neus zit te eten.

Maar ja de trade-off is dus vaak de afwezigheid van bepaalde specialistische kennis/ervaring, dus grotere teams zullen vaak wel een paar dedicated backenders en frontenders hebben naast wat fullstackers

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wat is "full stack" nou eigenlijk
5 euro bovenop het gebruikelijke tarief 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:29:
[...]

5 euro bovenop het gebruikelijke tarief 8)
plus 3 euro voor devops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• capellio
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 17:03

Definitie blijft altijd vaag. Ikzelf ben een .Net developer en schaar mezelf onder backend omdat ik dat het leukste vind om te doen maar ik heb ook ervaringen vele andere disciplines binnen .Net zoals ASP, MVC, WCF etc. Vanuit de werkgevers die ik heb gehad en de opdrachten die ik als zelfstandige heb gedaan heb ik ook een ruime ervaring met MSSQL (vanaf versie 7 tot 2016) en IIS. Recent ook kleine opdrachten gedaan i.c.m. Azure en Angular en momenteel een opdracht met Xamarin.

Vanuit de .Net stack zou ik mezelf daarom een "full stack" willen noemen maar als de opdrachtgever aangeeft een full-stacker te willen hebben en ze doen de frontend in php en de backend in node dan pas ik niet in het plaatje. Betekend niet dat ik de opdracht niet zou kunnen doen ;)

Ik denk dat het gewoon per opdracht/vacature/werkgever verschillend kan zijn en het altijd een beetje passen en meten is binnen een devops team. In mijn ervaring is het tot nog toe zo geweest dat ik nooit volledig aan een profiel heb voldaan maar wel altijd een aanvulling heb kunnen zijn voor het team op meerdere vlakken (en tot mijn verbazing heel vaak m.b.t. databases).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
t_captain schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 08:07:
Welkom aan boord!

Leuke 1e project?

Tip: hou hey contact met je oude klant warm. Relatiebeding is zo voorbij :)
Eerste project was een redelijk schot in de roos. Had wel andere gesprekken gehad en zat tussen 2 opdrachten te twijfelen. Uiteindelijk voor deze opdracht bij MinJenV gekozen, omdat het bijdraagt aan een goede track record + iets meer om front-end (Angular) vroeg (terwijl ik meer een backend java developer ben).

Dus klein beetje out of my comfort zone treden en investeren, maar daar heb ik geen seconde spijt van gehad, want ik heb het reuze naar mijn zin met deze uitdaging.

[ Voor 4% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-05-2018 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 21:57
Een klus met een front-end in PHP en backend in node is voor niemand leuk :)

Ik ben deze week met een nieuwe klus begonnen, 3 dagen per week. Front-end en ux, onderhoud en bouw van een aantal grote sites die iedereen wel kent. Mijn andere klus (2 dagen per week) is op het vlak van bedrijfsapplicaties, dus die afwisseling is wel leuk. Er spelen toch hele andere factoren op dat vlak.

De bedoeling van freelancen was dat ik meer tijd had. Maar deze klus was veel te leuk om te laten lopen :)

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 18-05-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
Heeft 1 van jullie ervaring met Harvey-Nash? Een aardig grote partij volgens mij als supplier maar hoe groter ze zijn hoe meer je moet oppassen volgens mij.

Zit nu in het selectie proces voor een opdracht maar 1 ding wat me al tegen staat is het uurtarief maar krijg het gevoel dat daar weinig ruimte in zit. Zou me 2e opdracht worden dus dat kan ook aan mijn ervaring liggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:14
Veel van die grote partijen proberen een zo groot mogelijke marge voor hunzelf eruit te slepen ten koste van jou.

Stel je wil als uurtarief 80. Zij willen 15 euro marge, dus proberen ze je verkopen voor 95, maar andere kandidaten zijn dan interessanter, dus vragen ze aan jou of je wil zakken naar 75 etc.

Ik werk persoonlijk liefst met partijen die inzage geven in hun marge.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ik ben daarin heel stellig. Dit is mijn uurtarief en dat wil ik. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Prima stelling. Maar als jouw tussenpersoon er 20% bijplust, heeft een opdrachtgever wellicht andere verwachtingen. En had jij een hoger tarief kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Een tussenpersoon(met een groot adresboek) is voor de klant ook een garantie dat er bij langdurige afwezigheid een nieuw poppetje ingezet wordt. Dat kan die 20% meer dan waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:13:
Prima stelling. Maar als jouw tussenpersoon er 20% bijplust, heeft een opdrachtgever wellicht andere verwachtingen. En had jij een hoger tarief kunnen vragen.
De opdrachtgever kiest er toch ook zelf voor om met een tussenpersoon te werken? Die weet echt wel dat die ook een stuk van het tarief af snoept. Bij sommige bedrijven kom je zonder die voorkeurs leverancier niet binnen dus heb je geen keus voor die opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
jadjong schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:38:
Een tussenpersoon(met een groot adresboek) is voor de klant ook een garantie dat er bij langdurige afwezigheid een nieuw poppetje ingezet wordt. Dat kan die 20% meer dan waard zijn.
In de 10 jaar dat ik nu detachering doe in de IT als time material, waarvan enkele als zelfstandige: zo denken klanten niet. Je intake is vaak op basis van ervaring en kennis, maar verdere verloop is op basis van de juiste klik (en als je ervaring te kort komt, mag je dat nog wel opdoen ook bij klanten).
Op moment dat een resource de leverancier verlaat heb ik nog nooit meegemaakt dat er 1 op 1 vervangen mocht worden. Ja, de leverancier kan er snel op inspringen, maar ik zie vrijwel altijd dat er dan weer naar verschillende leveranciers wordt gekeken.

Werkt natuurlijk wel anders bij fixed price of uitbesteding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

BiLLY_daKid schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:13:
Helaas werken de meeste bedrijven waar ik kom met preferred suppliers. En die pakken geen 20% maar een eurotje of 2 a 3. Heb wel een aantal directe klanten maar daar vraag ik hetzelfde tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 17-09 11:16
wishmaster1986 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:27:
Heeft 1 van jullie ervaring met Harvey-Nash? Een aardig grote partij volgens mij als supplier maar hoe groter ze zijn hoe meer je moet oppassen volgens mij.

Zit nu in het selectie proces voor een opdracht maar 1 ding wat me al tegen staat is het uurtarief maar krijg het gevoel dat daar weinig ruimte in zit. Zou me 2e opdracht worden dus dat kan ook aan mijn ervaring liggen. :+
Had vorige maand een gesprek geregeld voor een opdracht via hun. Kreeg eerst het standaard verhaal te horen dat "klant maar bedrag X wil betalen en mijn tarief was te hoog". Heb ze veel succes gewenst met de invulling want ik ga niet inleveren op mijn huidige tarief om te mogen werken. Zo steekt de markt niet in elkaar.

2 uur later had ik de uitnodiging voor het gesprek alsnog binnen. :P

Gewoon met gestrekt been er in gaan, veel firma's doen altijd alsof ze de mensen voor het uitkiezen hebben zodat ze hun marge kunnen beschermen. Helaas, zo werkt het niet in de ICT. Werk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-09 16:10
Mandera schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:39:
[...]

Had vorige maand een gesprek geregeld voor een opdracht via hun. Kreeg eerst het standaard verhaal te horen dat "klant maar bedrag X wil betalen en mijn tarief was te hoog". Heb ze veel succes gewenst met de invulling want ik ga niet inleveren op mijn huidige tarief om te mogen werken. Zo steekt de markt niet in elkaar.

2 uur later had ik de uitnodiging voor het gesprek alsnog binnen. :P

Gewoon met gestrekt been er in gaan, veel firma's doen altijd alsof ze de mensen voor het uitkiezen hebben zodat ze hun marge kunnen beschermen. Helaas, zo werkt het niet in de ICT. Werk zat.
gewoon dit dus. Vooral partij als Rabo is data sterk in. ratief "zo scherp mogelijk" of 'maximaal dit' :)

Overigens ben ik ook gestopt met uurtarief inclusief alles, want meestal komt er na onderhandelen nog wel eea bij zoals verplichte betaalkortingen etc. Mijn offertes zijn nu mijn tarief exclusief alles wat ik niet zelf verzin :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Met bemiddelaars moet je vooral beseffen dat het enorme opportunisten zijn. Zowel als het gaat om een forse marge te pakken. Maar ook als het gaat om een inzet met een wat lagere marge niet te laten schieten.

Ter illustratie, een keer via een bemiddelaar een project gedaan voor een jong en klein bedrijf met een beperkt budget. Ik vond het project heel leuk en had niet al te hoog ingezet met tarief. Was wel moeilijk. Kon er nog een klein beetje vanaf? Mijn tarief was op die klus echt best wel laag (wat overigens wel werd goedgemaakt door de flexibele houding van de klant qua werktijden en thuiswerken en omdat het een heel leuk project was). Later bleek dat de bemiddelaar gewoon een marge van 25% had.

Ander voorbeeld, andere bemiddelaar. Deze had me vorig jaar ergens aangeboden en kenden dus mijn tarief. Laatst wilden ze me opnieuw ergens aanbieden. Wat is je tarief, X-5 was het toch? Heb gewoon X geantwoord en dat was ook meteen okee.

Als je niet oplet gaan er zo een paar extra euro’s vanuit jouw tarief in de zak van de bemiddelaar. Als je wel oplet is het geen moeite om je poot stijf te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024

Engelse tussenpartijen zijn bijna altijd grote marge pakkers (denk aan 15-30 euro per uur). Er kunnen dan 2 dingen spelen, jij krijgt je tarief en ze knikkeren er 20-30 euro boven op en je word als eerste eruit geknikkerd (duurste
kracht die er rondloopt) of ze low ballen jou (jij gaat akkoord met 55 euro per uur ofzo, omdat het lange opdracht is of goed voor je cv ofzo). Stel na 3 maanden wil je verlengen en je normale tarief, gaan ze proberen jou te vervangen (het liefst weer iemand van 50 euro per uur vinden, zodat ze 30 euro per uur kunnen pakken). Je moet dan sterk in je schoenen staan en durven de opdracht weer naast je te leggen. Ik zou nooit in zee gaan met een Engelse recruitment partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 20:12
fry77 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:11:
[...]
Overigens ben ik ook gestopt met uurtarief inclusief alles, want meestal komt er na onderhandelen nog wel eea bij zoals verplichte betaalkortingen etc. Mijn offertes zijn nu mijn tarief exclusief alles wat ik niet zelf verzin :D
Betaalkortingen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Betaalkorting is wanneer betaling van 30d naar een week gaat, of bijvoorbeeld wekelijkse uitbetaling.
Ik ga er zelf nooit mee akkoord, heb voldoende middelen om te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje

Ja op mijn vorige klus zat ik via hun. Van andere externen ook gehoord dat er regelmatig gedoe ik met timesheets e.d. Moest opeens in een ander formaat omdat het werd afgekeurd, heel gedoe en geregeld, bleek er uiteindelijk toch niets veranderd te zijn.

Wat betreft dat tarief, wees standvastig, die hele onderhandeling zetten ze laag in om zelf een hogere marge te krijgen. als er echt niemand anders is dan willen ze daar best op inleveren of richting mee naar de klant.

Wat ik niet van deze partij snap is dat toen mijn opdracht afliep ze niet mij op een andere passende opdracht hebben aangeboden. Dan hadden ze nogmaals aan me kunnen verdienen. Nu zit ik via een veel actievere partij op mijn nieuwe opdracht (en deze opdracht had Harvey Nash ook op zijn site staan). Dat vind ik altijd wel jammer aan die tussen personen. Een keer spreken op een intake en verder vaak niet meer zolang je de maar de timesheets op tijd inlevert. Niet eens iets van een soort van bedankje als ze een jaar lang X euro per uur aan je hebben verdiend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik werk zelf in de Finance en daar lopen ook veel tussenpartijen rond, maar toch echt niet zulke cowboys als in de IT.
Hun marge is doorgaans wel transparant en dat moet ook want als financial kom je er toch wel achter wat de klant voor kosten maakt voor je.
En afspraak is afspraak gaat doorgaans ook gewoon wel op gelukkig.

Verder chapeau voor dit topic. Ook ik heb er veel aan, al werk in niet in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:42
OK bedankt mannen (en vrouwen?) dan was mijn gevoel toch juist en ga ik toch anders de onderhandeling in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
BiLLY_daKid schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:38:
Betaalkorting is wanneer betaling van 30d naar een week gaat, of bijvoorbeeld wekelijkse uitbetaling.
Ik ga er zelf nooit mee akkoord, heb voldoende middelen om te overbruggen.
Ik denk dat hij een andere betaalkorting bedoeld. Er zijn ook tussenpartijen die een soort rebate schema hanteren en dat is dat je een korting (een percentage) op je omzet geeft per jaar als je boven een bepaalde omzet komt. Mijn huidige opdracht heeft dat ook en ik heb gewoon zo ingezet en afgesproken dat het na die betalingskorting op het uurtarief kom wat ik wil hebben :+

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jongetje schreef op zondag 20 mei 2018 @ 08:55:
Dat vind ik altijd wel jammer aan die tussen personen. Een keer spreken op een intake en verder vaak niet meer zolang je de maar de timesheets op tijd inlevert.
Dit is zeer zeker niet mijn ervaring met Computer Futures. Die houden de band echt warm. Af en toe een lunch, met kerst een lekkernij of een ander friemel-dingetje enzovoort. Nou moet ik zeggen dat ik dat zelf ook doe; na een mooi jaar kan een (goede) tussenpersoon of een klant best een aardigheidje verwachten (bijv. flesje wijn). Mits de omstandigheden daar naar zijn, natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door TucanoItaly op 20-05-2018 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Rutix schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat hij een andere betaalkorting bedoeld. Er zijn ook tussenpartijen die een soort rebate schema hanteren en dat is dat je een korting (een percentage) op je omzet geeft per jaar als je boven een bepaalde omzet komt. Mijn huidige opdracht heeft dat ook en ik heb gewoon zo ingezet en afgesproken dat het na die betalingskorting op het uurtarief kom wat ik wil hebben :+
En die tussenpartij, geeft die dan ook korting? Krijgt de klant dus dubbele korting?

Ik zie alleen maar haken en ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Rutix schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:52:
[...]

Er zijn ook tussenpartijen die een soort rebate schema hanteren en dat is dat je een korting (een percentage) op je omzet geeft per jaar als je boven een bepaalde omzet komt.
Dus naast een marge voor elk uur dat je werkt romen ze boven een bepaalde omzet een extra percentage af? Wat is de rechtvaardiging daarvoor? Komen ze dan elke week je auto wassen ofzo?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Ik ben op dit moment met meerdere opdrachtgevers in gesprek. 1 van hen wil exclusiviteit, volgende week maandag heb ik via hem een kennismaking bij eindklant. En opdrachtgever wil uiteraard dat ik voor die tijd niet een andere opdracht aanneem.

Hoe gaan jullie om met deze wens? Of is er al een soort gentlemens agreement waar ik het bestaan niet van weet?!

[ Voor 12% gewijzigd door the-edge op 20-05-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:15

KDL

the-edge schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:38:
Ik ben op dit moment met meerdere opdrachtgevers in gesprek. 1 van hen wil exclusiviteit, volgende week maandag heb ik via hem een kennismaking bij eindklant. En opdrachtgever wil uiteraard dat ik voor die tijd niet een andere opdracht aanneem.

Hoe gaan jullie om met deze wens? Of is er al een soort gentlemens agreement waar ik het bestaan niet van weet?!
Ja dat noem ik dan bijna in vaste dienst. Hangt van uren/inkomsten af, maar als jij het accepteert ben je tevreden denk ik. Anders zeg je dat exlusiviteit bestaat uit X uren/bedrag en dan merk je het verder wel.

Ze moeten je niet dwingen om niks anders te doen, maar ondertussen moet je maar kijken of je rondkomt met de kruimels. Meestal merk je al gauw aan de zakelijkheid wat ze er precies mee bedoelen, zoiets als niet bij de concurrent bijklussen tijdens de periode noem ik dan zelf om begrip te tonen, maar andere dingen laat ik me niet aanpraten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Het lijkt erop dat er veel hier bang zijn voor recruiters en maar alles pikken van ze.

Je bent ondernemer en hun willen jou in huren. Dus voor hun tig andere.

Rare constructies? Toedeledoki.
Extra kortingen? Toedeledoki.
Rare contracten? Toedeledoki.
Afdingen op het uurtarief? Toedeledoki.
Exclusiviteit? Toedeledoki.
Etc etc.

Of ben ik daar misschien te nuchter in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
t_captain schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:26:
[...]

En die tussenpartij, geeft die dan ook korting? Krijgt de klant dus dubbele korting?

Ik zie alleen maar haken en ogen.
RichieB schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:33:
[...]

Dus naast een marge voor elk uur dat je werkt romen ze boven een bepaalde omzet een extra percentage af? Wat is de rechtvaardiging daarvoor? Komen ze dan elke week je auto wassen ofzo?
Geen idee eerlijk gezegd. De broker is een vereiste vanuit de opdrachtgever. Dat bedrijf neemt alleen maar externe aan via die broker. De broker zelf zoekt niet echt naar mensen ofzo zei verzorgen alleen het contract. De betalingskorting gaat dus door naar de klant en als er marge op zat dan zit daar ook korting op. Echter verwacht ik dat als je een broker aanneemt dat je geen model hebt per contract.

Geen idee verder. Het maakt mij ook niet zoveel uit. Als de opdracht eerder klaar is dan heb ik het gedaan voor een uurtarief dat hoger was dan ik wilde en als het wel een jaar (of langer) duurt dan is het een uurtarief dat ik wilde.
Tylen schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:12:
Het lijkt erop dat er veel hier bang zijn voor recruiters en maar alles pikken van ze.

Etc etc.

Dit sowieso. Maar als ik er zelf voordeel van hebt dan vind ik rare contructies of extra kortingen niet zo erg. Als ik er slechter van word dan hebben ze pech en zoek ik wel iets anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Rutix op 21-05-2018 00:11 ]

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

En opdrachtgever wil uiteraard dat ik voor die tijd niet een andere opdracht aanneem.
Dat houdt in dat je tussen nu en zijn goedkeuring niet kunt werken voor een ander. Betaalt 'ie jou voor het exclusieve beslag van je tijd? Je kunt aardig voor hem zijn en 'm die tijd verkopen voor je minimum tarief. Want: als hij wil dat jij thuis op de bank zit en niet werkt, moet hij je daar voor compenseren. Of afzien van wat effectief neerkomt op een onbetaalde opdracht om niets te doen.

Een 'optie nemen' is leuk, maar niet gratis.

[ Voor 43% gewijzigd door burne op 21-05-2018 01:33 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Tylen schreef op zondag 20 mei 2018 @ 23:12:

Etc etc.

Ik geef ze zelfs een maximale marge mee die ze er bovenop mogen zetten, en dat wil ik contractueel vastgelegd hebben. Dat hebben ze nog nooit geaccepteerd, dus ik ben nog nooit met ze in ze gegaan.

Zelfs een keer gehad dat ze het in eerste instantie goed leken te vinden, ben ik op intake geweest bij de eindklant, willen ze na acceptatie alsnog een hogere marge. Daarop heb ik alles gewoon afgekapt: zij hielden zich niet aan de afspraken, klaar. Dan krijg je spontaan de hoge pief aan de lijn of er niet alsnog wat te regelen valt. Nee dus. Dankzij hun hebberigheid krijgen ze nu niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
burne schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:26:
[...]

Dat houdt in dat je tussen nu en zijn goedkeuring niet kunt werken voor een ander. Betaalt 'ie jou voor het exclusieve beslag van je tijd? Je kunt aardig voor hem zijn en 'm die tijd verkopen voor je minimum tarief. Want: als hij wil dat jij thuis op de bank zit en niet werkt, moet hij je daar voor compenseren. Of afzien van wat effectief neerkomt op een onbetaalde opdracht om niets te doen.

Ik ben niet ingegaan op die exclusiviteit, dus nog niets concreets. Maar wat je zegt is zeker waar. Dan moet hij daar maar voor betalen.

Stukje onervarenheid van mijn kant, dit topic heeft me al veel geleerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

burne schreef op maandag 21 mei 2018 @ 00:26:
[...]

Denk meer dat het erom gaat dat je niet naar andere nieuwe opdrachten gaat zoeken terwijl hun bezig zijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Natuurlijk willen ze dat.

Ik ben pragmatisch daarin. Heb ik andere dingen lopen, dan meld ik dat gewoon. Heb ik die niet en is de intake al binnen korte periode, dan geef ik die exclusiviteit (die me dan niets kost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Goede vraag, heb ik mij ook al eens afgevraagd hoe anderen daar mee om gaan. Laatste keer heb ik na intake 4 weken moeten wachten op contract. Had ondertussen vraag om direct te starten bij andere klant. Dat heb ik maar laten schieten, hoewel commercieel wel intrrrssanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox

Greyfox

MSX rulez

TucanoItaly schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:18:
[...]

Dit is zeer zeker niet mijn ervaring met Computer Futures. Die houden de band echt warm. Af en toe een lunch, met kerst een lekkernij of een ander friemel-dingetje enzovoort. Nou moet ik zeggen dat ik dat zelf ook doe; na een mooi jaar kan een (goede) tussenpersoon of een klant best een aardigheidje verwachten (bijv. flesje wijn). Mits de omstandigheden daar naar zijn, natuurlijk.
Weet je wel dat CF een minimale marge van €25 aanhoudt?
Reken dat eens om naar een jaarvergoeding en bedenk dan of de band nog steeds ‘warm’ of slechts heel zakelijk is.
Tussenpersonen krijgen van mij nooi wat, dat betaal je immers al aan marge.
Eindklanten soms wel.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
the-edge schreef op maandag 21 mei 2018 @ 07:49:
[...]

Ik ben niet ingegaan op die exclusiviteit, dus nog niets concreets. Maar wat je zegt is zeker waar. Dan moet hij daar maar voor betalen.

Stukje onervarenheid van mijn kant, dit topic heeft me al veel geleerd :).
Je moet ook zorgen dat die exclusiviteit niet in zoveel woorden in je contract komt te staan want 1 kenmerk van ondernemen is dat je mag werken voor meerdere opdrachtgevers.
Je zou gewoon een aantal uur per week aan hem kunnen verkopen, en als jij daarnaast nog 20 uur voor een ander wilt werken heeft hij daar niks over te zeggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
BiLLY_daKid schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:23:
Goede vraag, heb ik mij ook al eens afgevraagd hoe anderen daar mee om gaan. Laatste keer heb ik na intake 4 weken moeten wachten op contract. Had ondertussen vraag om direct te starten bij andere klant. Dat heb ik maar laten schieten, hoewel commercieel wel intrrrssanter.
Ligt er een beetje aan. Ik ben ook al weleens gestart terwijl contract nog niet helemaal rond was maar dat was wel bij een opdrachtgever die ik helemaal vertrouwde. Ligt er ook een beetje aan wat de afspraken zijn, als zij zeggen binnen een week heb je contract en na 3 weken heb je die nog niet dan ben ik wel wat strakker erin.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Bedoelen ze in dit kader met exclusiviteit niet dat je een andere opdracht aanneemt voordat je op intake gesprek bij de opdrachtgever bent geweest?

Exclusiviteit als in; je mag geen opdrachten voor anderen uitvoeren moet je nooit accepteren. Je bent ondernemer, geen werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als de klant jou graag wil hebben maar nog even tijd nodig heeft kan een stukje exclusiviteit best goed uitpakken. Wanneer ik toch geen ene &$^&@* te doen heb en men gaat akkoord met geld per week dan is dat het beste vakantiegeld wat ik ooit heb gehad. Je zou het zelfs nog kunnen crediteren als men je de opdracht daadwerkelijk gunt. Dat is onderhandelen en zolang het van twee kanten komt is er niets mis mee, onderhandelen vanaf 1 kant noem je ook wel afdingen en daar moet je zo snel mogelijk bij weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Ascension schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:39:
Bedoelen ze in dit kader met exclusiviteit niet dat je een andere opdracht aanneemt voordat je op intake gesprek bij de opdrachtgever bent geweest?

Exclusiviteit als in; je mag geen opdrachten voor anderen uitvoeren moet je nooit accepteren. Je bent ondernemer, geen werknemer.
Ze bedoelen inderdaad om geen andere opdracht aan te nemen voordat je er met hun wel of niet uit bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik wil een student gaan inschakelen voor mee te werken aan een opdracht. Ik wil dat ik 'm kan inzetten wanneer ik wil en dacht dat een nulurencontract wel slim is om te doen.

Nu wil ik dit eigenlijk niet zelf gaan doen, want dan moet ik dus een loonadministratie gaan bijhouden. Ik heb gehoord van payrolling en dit lijkt me best een handige constructie om werk uit handen te houden + verantwoordelijkheid over vakantiedagen, ziekte, etc.

Hij zal 1 a 2 dagen per week voor me werken.

Iemand hier ervaring/tips voor? Ervaringen met payrollingpartijen?

[ Voor 3% gewijzigd door Boy op 22-05-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Boy Je kunt hem/haar ook via een uitzendbureau inhuren. Dan leg je dat risico daar neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

jongetje schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:02:
@Boy Je kunt hem/haar ook via een uitzendbureau inhuren. Dan leg je dat risico daar neer.
is dat niet ongeveer hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Boy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:03:
[...]

is dat niet ongeveer hetzelfde?
Je hebt gelijk. Een bedrijf waar ik voor werkte deed dit via Youngcapital, die doen het allebei volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24

Genoeg gehad/gevraagd. Maar sorry hoor als ik een klus heb ben ik weg. Ik ga geen tijd verspillen om te wachten of een opdrachtgever gaat besluiten of ze mijn willen in huren. Heb 1 keer gehad dat ze tussen tijd van gesprek en besluit exclusiviteit wilde maar dat was 2 dagen. Dat kan ik missen ga ik rustig verder met zoeken maar in de 2 dagen kan ik wel wachten vaak zit ik nog op een klus dus geen groot probleem.

Maar dit is meer een regel lijkt het van een tussenpartij (zoals Atos bijvoorbeeld) die graag hun inkomsten veilig willen stellen. Simpel gezegd jouw broodwining is belangrijker dan de hunne.

Ik heb al genoeg rare regels gezien:

Exclusiviteit -> nope (tijdens het intake process)
de eerste 2 weken gratis werken -> nope
Hoge fee voor de tussenpartij -> nope
Concurrentie beding -> nope (over je kennis dan vaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Eerste twee weken gratis werken???? 8)7 Als we dat dan toch doen zijn het de laatste twee weken van een langdurige klus. Wat een flapdrollen. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

jadjong schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:55:
Eerste twee weken gratis werken???? 8)7 Als we dat dan toch doen zijn het de laatste twee weken van een langdurige klus. Wat een flapdrollen. :F
Vooral de Rabo heeft hier een handje van. Ik zou het nooit doen in ieder geval, tenzij ze akkoord gaan met een opslag van 10 euro per uur voor de gehele opdracht. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Gé Brander op 22-05-2018 12:57 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 17-09 14:51
jadjong schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:55:
Rabobank hanteert deze 'regel'. En ze komen er blijkbaar nog steeds mee weg, want ze vinden nog steeds mensen voor hun opdrachten.
Als ze gratis werk willen nemen ze maar een stagiair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Pagina: 1 ... 65 ... 643 Laatste