Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:08:
[...]

Dat is wel veel hoor.
Je kan toch prima met 2 personen eten van 10 euro per dag aan boodschappen?
Wat maakt het zo duur? Koop je elke dag de pakken verse pasta, ipv zelf pasta koken?
Het is zeker mogelijk om met 2 personen van 10 euro te eten en drinken per dag, er zijn immers zat mensen die het zelfs met minder per dag moeten doen. Maar die 5 euro p.p. per dag is ook weer niet ruim te noemen, ook niet als je gewoon zelf je pasta kookt (zoals wij ook gewoon doen).

Als je uitgaat van 3 maaltijden per dag per persoon (ontbijt, lunch & diner) inclusief wat te drinken ('s ochtends koffie, tijdens lunch en diner een frisdrankje in mijn geval) vind ik het best knap om dat voor 5 euro voor elkaar te krijgen. En dan reken je nog niet eens mee wat je tussendoor over de dag heen nog naar binnen werkt (koekje hier, chipje daar, extra glaasje cola overdag).

En dan ben ik nog niet eens iemand die alleen producten met het labeltje 'biologisch' ofzo koopt, of laat staan de vegans onder ons, die betalen al helemaal de hoofdprijs voor alles 8)7

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
Tenzij de boodschappen aftrekbaar zijn van de winst lijkt het me toch redelijk off-topic allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:48:
Alleen voor de mensen met een BV ;)

Welk bureau & bureaustoel hebben jullie zakelijk aangeschaft? Ben even op zoek naar wat inspiratie, heb wat dingen bekeken in de winkel, maar nog niet definitief een keuze kunnen maken.
Een IKEA zit sta bureau (ik zou zelf voor de game versie gaan, veel steviger) en als tweede bureau een kleine songming van Amazon. Top ding.

Ik heb de gok gewaagd en, ik weet dat het gek klinkt, ik ben heel blij met mijn autofull m6 met massage functie en koel/warm. Ik kan hem echt aanraden!

Ps: wees er wel van bewust dat je kantoor aan bepaalde eisen moet voldoen om het zakelijk te kunnen aanschaffen! Zelfs met bv.

@XenRave helemaal offtopic, maar mijn boodschappen vallen erg mee! zie het plantaardig eten topic voor meer inspiratie om lekker te eten :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 19-01-2025 20:29 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
[...]

2,5k voor een bureaustoel zie ik, dat is wel veel voor mij.
Een Mirra 2 vind je voor €1000, nog wel minder als je refurbished koopt. Alsnog geen kinderachtig bedrag, maar mogelijk wel de laatste bureaustoel die je ooit koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:02
[...]

2,5k voor een bureaustoel zie ik, dat is wel veel voor mij.
https://www.bureaustoelex...2-butterfly-graphite.html

865 ex btw, is het wel waard om geen rugklachten te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ecological schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Een IKEA zit sta bureau (ik zou zelf voor de game versie gaan, veel steviger) en als tweede bureau een kleine songming van Amazon. Top ding.

Ik heb de gok gewaagd en, ik weet dat het gek klinkt, ik ben heel blij met mijn autofull m6 met massage functie en koel/warm. Ik kan hem echt aanraden!

Ps: wees er wel van bewust dat je kantoor aan bepaalde eisen moet voldoen om het zakelijk te kunnen aanschaffen! Zelfs met bv.

@XenRave helemaal offtopic, maar mijn boodschappen vallen erg mee! zie het plantaardig eten topic voor meer inspiratie om lekker te eten :)
Ik he vandaag ook bij de Ikea gekeken. Normale bureau was inderdaad wiebelig, gaming bureau niet gezien, ga ik eens bekijken.

Volgens mij kan je bureau en bureaustoel onder arbovoorzieningen ter beschikking stellen. Heeft niet te maken met voorwaarden kantoor, of wel?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:41

mwa

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:19:
[...]

Volgens mij kan je bureau en bureaustoel onder arbovoorzieningen ter beschikking stellen. Heeft niet te maken met voorwaarden kantoor, of wel?
Hier gaan we weer oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:48:
Alleen voor de mensen met een BV ;)

Welk bureau & bureaustoel hebben jullie zakelijk aangeschaft? Ben even op zoek naar wat inspiratie, heb wat dingen bekeken in de winkel, maar nog niet definitief een keuze kunnen maken.
Alles van secretlabs.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
[...]

Ik he vandaag ook bij de Ikea gekeken. Normale bureau was inderdaad wiebelig, gaming bureau niet gezien, ga ik eens bekijken.

Nee. :+

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

:9B zoekt popcorn smiley....
Als BV kom je er misschien mee weg door het onder de werkkostenregeling te boeken trouwens, dat weet ik niet zeker.

Overigens vind ik de kwaliteit van Ikea bureau's uitstekend, alleen niet die in de winkel ;) hebben er meerdere in huis gehad en staan allemaal rock solid. Voor bureaustoelen ben ik het wel eens dat een 2e hands kantoormeubelen zaak waarschijnlijk betere kwaliteit stoelen oplevert. Ook al zijn er diverse stoelen van Ikea die echt niet slecht zijn, ze kunnen niet op tegen 'echte kantoor stoelen'. Die zijn echt gemaak om 8 uur per dag op te zitten, en dat verschil merk je echt wel. En dat hoeven echt geen dure te zijn hoor, volgens mij heb ik 5 jaar terug of zo (misschien 6) een stoel gekocht van 3 of 400 euro, zo degelijk als ik mij maar kan wensen. Geen luxe "hang achterover en val in slaap" functie, wel een oerdegelijke "ik zit heel de dag goed, en als ik wil liggen ga ik even op bed/bank liggen" stoel. Z'n geld meer dan waard.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa

mwa

Hier trouwens ook een ikea zit/sta bureau (prima ding) met een Mirra 2. Voor iets waar je 40 uur per week op zit, en jarenlang mee doet is het een no brainer. Een dagje werken en de kosten zijn gedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
mrbones92 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Voor mij is er maar één merk voor bureaustoelen en dat is Herman Miller. Nooit rugklachten op deze uitstekende stoelen en er zit 10 jaar garantie op.

Een zit sta bureau kun je ook gewoon bij Ikea halen, prima kwaliteit.
Ik heb een herman miller Aeron, die is nu 20 jaar oud. Maar voor een nieuwe weet ik niet of het weer een Aeron wordt. Ik vind (in ieder geval bij de mijne) dat je toch altijd wat achterover zit. Zit heel comfortabel, maar niet heel actief.

Voor kantoor had ik nieuwe stoelen aangeschaft met 4d ondersteuning met een actieve zit, zodat je meer naar vooren zit en dat bevalt me eigenlijk beter. Dus voor thuis werkplek zit ik nog te piekeren. Kan best zijn dat een nieuwe Aeron inmiddels veel beter zit dan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
XenRave schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Het is zeker mogelijk om met 2 personen van 10 euro te eten en drinken per dag, er zijn immers zat mensen die het zelfs met minder per dag moeten doen. Maar die 5 euro p.p. per dag is ook weer niet ruim te noemen, ook niet als je gewoon zelf je pasta kookt (zoals wij ook gewoon doen).

Als je uitgaat van 3 maaltijden per dag per persoon (ontbijt, lunch & diner) inclusief wat te drinken ('s ochtends koffie, tijdens lunch en diner een frisdrankje in mijn geval) vind ik het best knap om dat voor 5 euro voor elkaar te krijgen. En dan reken je nog niet eens mee wat je tussendoor over de dag heen nog naar binnen werkt (koekje hier, chipje daar, extra glaasje cola overdag).

En dan ben ik nog niet eens iemand die alleen producten met het labeltje 'biologisch' ofzo koopt, of laat staan de vegans onder ons, die betalen al helemaal de hoofdprijs voor alles 8)7
Ja als je nooit meer vis of vlees eet lukt het en waarschijnlijk heel erg op de seizoensgroente let en allerlei troep eet lukt het :)

Een kilo kaas bij een kaasboer is 25 - 35 euro om een voorbeeld te geven. Een brood bij een warmebakker zit je ook zo op de 3 - 3,5 euro.

En laten we vis en vlees maar niet bespreken :)

[ Voor 7% gewijzigd door C_V_S op 20-01-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Op de markt koop ik een kilo jonge kaas voor 11 euro, is een kaasboer 2 a 3x zo duur tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:08:
Op de markt koop ik een kilo jonge kaas voor 11 euro, is een kaasboer 2 a 3x zo duur tegenwoordig?
Nou iets andere kwaliteit ook is mijn ervaring :)

Maar goed laten we hier geen etens discussie van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
[...]

Haha we hebben er weer een hoor mensen!

Bureaus en stoelen mogen niet. Gewoon betalen met schrale atser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Crazy D schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:38:
[...]

:9B zoekt popcorn smiley....
Als BV kom je er misschien mee weg door het onder de werkkostenregeling te boeken trouwens, dat weet ik niet zeker.

Overigens vind ik de kwaliteit van Ikea bureau's uitstekend, alleen niet die in de winkel ;) hebben er meerdere in huis gehad en staan allemaal rock solid. Voor bureaustoelen ben ik het wel eens dat een 2e hands kantoormeubelen zaak waarschijnlijk betere kwaliteit stoelen oplevert. Ook al zijn er diverse stoelen van Ikea die echt niet slecht zijn, ze kunnen niet op tegen 'echte kantoor stoelen'. Die zijn echt gemaak om 8 uur per dag op te zitten, en dat verschil merk je echt wel. En dat hoeven echt geen dure te zijn hoor, volgens mij heb ik 5 jaar terug of zo (misschien 6) een stoel gekocht van 3 of 400 euro, zo degelijk als ik mij maar kan wensen. Geen luxe "hang achterover en val in slaap" functie, wel een oerdegelijke "ik zit heel de dag goed, en als ik wil liggen ga ik even op bed/bank liggen" stoel. Z'n geld meer dan waard.
Haha als je er meerdere in huis hebt gehad lijkt me dat ze niet zo rock solid zijn :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
Zijn we hier een boodschappen topic geworden ofzo, tering. What’s next, de aanbiedingen bij Sligro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
jerh schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Ik heb een herman miller Aeron, die is nu 20 jaar oud. Maar voor een nieuwe weet ik niet of het weer een Aeron wordt. Ik vind (in ieder geval bij de mijne) dat je toch altijd wat achterover zit. Zit heel comfortabel, maar niet heel actief.

Voor kantoor had ik nieuwe stoelen aangeschaft met 4d ondersteuning met een actieve zit, zodat je meer naar vooren zit en dat bevalt me eigenlijk beter. Dus voor thuis werkplek zit ik nog te piekeren. Kan best zijn dat een nieuwe Aeron inmiddels veel beter zit dan die ik heb.
Ik vind 20 jaar anders een hele keurige leeftijd, das pas duurzaam :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mannowlahn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:03:
Zijn we hier een boodschappen topic geworden ofzo, tering. What’s next, de aanbiedingen bij Sligro?
Inderdaad zeg, als ik zie wat boodschappen kosten ben ik juist blij dat ik niet meer afhankelijk ben van loon. Verder houd ik mij niet zo bezig met wat alles precies kost en koop wat ik lekker en/of gemakkelijk vind. Juist dat laatste geeft ook weer ruimte om druk te maken over andere zaken. Liever die dure supermarkt om de hoek dan in de chaos van een Lidl op zaterdagmiddag. Nog liever gewoon de boodschappen thuis laten komen als ik thuiswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
We zijn toch ook freelancers zodat we zelf de tijd kunnen plannen en dus gewoon overdag over de markt kunnen struinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:31
mrbones92 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Voor mij is er maar één merk voor bureaustoelen en dat is Herman Miller. Nooit rugklachten op deze uitstekende stoelen en er zit 10 jaar garantie op.

Een zit sta bureau kun je ook gewoon bij Ikea halen, prima kwaliteit.
Idem hier: https://chairhub.com.au/p...erman-miller-fully-loaded

Maar wel 2e hands (in perfecte staat) aangeschaft.
Crazy D schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:38:
[...]
Juist ;) : Vergoeding arbovoorzieningen werkplek in woning werknemer, gerichte vrijstelling werkkostenregeling. Vergoeden betekent dus 'vergoeden richting werknemer' = geen BTW aftrek. Ben benieuwd of we er weer twee pagina's mee kunnen vullen!

[ Voor 32% gewijzigd door Kaspers op 20-01-2025 09:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:01
Voor de mensen die verder willen kijken dan Ikea voor een zit/sta-bureau, er is hier op het forum ook een topic over: Het grote zit/sta bureau's-topic

Ikzelf heb gekozen voor een Lineaflex MRC Pro, 2-poots elektrisch onderstel en het is echt een oerdegelijk ding. Kan het iedereen aanraden.

Voor mensen die twijfelen of ze een dure of goedkope levensstijl hebben, volgens het Nibud is het minimale dat een gezin van 4 dagelijks uit moet geven aan eten €20,45. Dus een ruime €600 per maand. Met 1K zit je dan weer op ruim anderhalf keer dat minimum. Wat natuurlijk niet karig is, maar ook niet overdreven, lijkt me. Past wel bij de hogere middenklasse waar velen in dit topic zich volgens mij in bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Wat betreft bureaus ben ik zelf fan van die van Ahrend. Zeer degelijke kantoor bureaus in allerlei vormen en formaten.

Die zijn trouwens ook in prima kwaliteit 2e hands te vinden.

Bureau stoelen is toch ook een stukje wat vind je (rug) fijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
Komt mooi op tijd dit onderwerp, elke keer dat ik opsta valt er een ringetje of moertje uit mijn bureaustoel. En mijn accountant riep bij het oprichten van de bv meteen "dan kun je eindelijk een nieuwe stoel kopen"
DJ Henk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:52:
Voor de mensen die verder willen kijken dan Ikea voor een zit/sta-bureau, er is hier op het forum ook een topic over: Het grote zit/sta bureau's-topic

Ikzelf heb gekozen voor een Lineaflex MRC Pro, 2-poots elektrisch onderstel en het is echt een oerdegelijk ding. Kan het iedereen aanraden.

Voor mensen die twijfelen of ze een dure of goedkope levensstijl hebben, volgens het Nibud is het minimale dat een gezin van 4 dagelijks uit moet geven aan eten €20,45. Dus een ruime €600 per maand. Met 1K zit je dan weer op ruim anderhalf keer dat minimum. Wat natuurlijk niet karig is, maar ook niet overdreven, lijkt me. Past wel bij de hogere middenklasse waar velen in dit topic zich volgens mij in bevinden.
Dat minimum van het Nibud lijkt me dan ook echt het minimum. Niveau uitkering / bijstand. Dan vind ik keer zoveel voor een modaal gezin echt niet gek, laat staan hogere middenklasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
fry77 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:07:
Dat minimum van het Nibud lijkt me dan ook echt het minimum. Niveau uitkering / bijstand. Dan vind ik keer zoveel voor een modaal gezin echt niet gek, laat staan hogere middenklasse
En dat zijn dan alleen nog maar de kosten van eten. Als 'we' het over de kosten van 'de boodschappen' hebben, dan valt daar ook persoonlijke verzorging, wasmiddelen etc onder. In principe zo'n beetje alles wat je in de supermarkt/kruidvat en consorten koopt. Wij blijven in ieder geval zeker niet onder de 1K voor een gezin van 5. En dat hoeft gelukkig ook niet.
ColeJ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:18:
Wat krijgen we nou!? We gaan het weer hebben over bureaustoelen ipv wet-DBA, Yes!!!
De DBA storm is blijkbaar weer overgewaaid en we gaan door op de orde van de dag: Bureaustoelen en auto prive of zakelijk ;)

[ Voor 19% gewijzigd door sverzijl op 20-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:26
Wat krijgen we nou!? We gaan het weer hebben over bureaustoelen ipv wet-DBA, Yes!!!

Ik zit op een "ergonomische" bureaustoel van 90 euro. Ik laat even in het midden of dit inclusief of exclusief BTW is. Tevens blijft het ook een gok voor jullie of deze zakelijk/prive is :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:30
Dure zit-stabureaus? Mijn bureau bestaat uit twee delen en komt uit kantoorinrichting van een failliet bedrijf. Vorig jaar voor 185 euro via Marktplaats gekocht. Ook nog (handmatig) in hoogte verstelbaar. Kantoorinrichting is zo duur als je het zelf maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:01
Dennisweb schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:31:
Dure zit-stabureaus? Mijn bureau bestaat uit twee delen en komt uit kantoorinrichting van een failliet bedrijf. Vorig jaar voor 185 euro via Marktplaats gekocht. Ook nog (handmatig) in hoogte verstelbaar. Kantoorinrichting is zo duur als je het zelf maakt.
Ik ben het met je eens dat het zo duur is als je het zelf maakt, maar elektrisch vind ik een minimum vereiste. Het doel van zo'n bureau is dat je regelmatig varieert tussen zitten en staan. De drempel om te gaan staan is een stuk hoger als je steeds eerst nog een tijd moet gaan zwengelen, dus dan doe je toch minder snel.

Vrijwel alle elektrische bureaus hebben een geheugen, dus je kunt de ideale hoogtes inprogrammeren. Ik druk tijdens het werken zonder nadenken op dat knopje, ik stop bij wijze van spreken nauwelijks met typen. Mijn flow wordt er niet door onderbroken.

Maar misschien vind ik dat ook zo belangrijk dat omdat ik oud ben en krakkemikkig word. Ik heb het jaren zonder zo'n bureau gedaan en geen rugklachten o.i.d. aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
DJ Henk schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Ik ben het met je eens dat het zo duur is als je het zelf maakt, maar elektrisch vind ik een minimum vereiste. Het doel van zo'n bureau is dat je regelmatig varieert tussen zitten en staan. De drempel om te gaan staan is een stuk hoger als je steeds eerst nog een tijd moet gaan zwengelen, dus dan doe je toch minder snel.

Vrijwel alle elektrische bureaus hebben een geheugen, dus je kunt de ideale hoogtes inprogrammeren. Ik druk tijdens het werken zonder nadenken op dat knopje, ik stop bij wijze van spreken nauwelijks met typen. Mijn flow wordt er niet door onderbroken.

Maar misschien vind ik dat ook zo belangrijk dat omdat ik oud ben en krakkemikkig word. Ik heb het jaren zonder zo'n bureau gedaan en geen rugklachten o.i.d. aan overgehouden.
Zou kunnen. Over het algemeen zit ik gewoon. Ik vind staand werken totaal niet fijn. Maar dat zou ook kunnen komen door de evenwichtsstoornis. Je begrijpt dat ik de kans op omvallen dan zo klein mogelijk wil houden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa

mwa

ColeJ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:18:

Ik zit op een "ergonomische" bureaustoel van 90 euro. Ik laat even in het midden of dit inclusief of exclusief BTW is. Tevens blijft het ook een gok voor jullie of deze zakelijk/prive is :7
Zoek in dit topic op jouw naam en bureaustoel. Het houdt je wel bezig :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:13
Hier nog een bijtelling vraag tussen al het DBA geweld :)

In 2024 heb ik een nieuwe auto gekocht en deze prive gebruikt. EV met een waarde van rond de 75k. Vanaf januari heb ik netjes een rittenregistratie bijgehouden, omdat ik er sterk over twijfel om de auto alleen zakelijk te gebruiken. Ik rijd namelijk bijna geen prive en de beperkte ritjes kunnen met de auto van m'n vrouw. Om een goede keuze te maken wilde ik de totale kosten in kaart brengen (wat het kost om deze auto prive te rijden) en de bijtelling berekenen. Als het niet teveel kost dan blijf ik hem prive gebruiken.

Nu las ik dat de bijtelling nooit hoger mag zijn dan de daadwerkelijke autokosten. Echter wat bereken je hier eigenlijk in mee? Ik kom op:

Verzekering
Rente
Afschrijving
Laadkosten
Onderhoud (maar dat is er nog niet bij een nieuwe auto)

Deze kosten zijn eigenlijk best laag. Vergeleken met bijtelling voor een auto over 75kEuro.

Daarbij komt natuurlijk nog de BTW bijtelling prive omdat ik deze teruggevorderd heb.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
virtualJac schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:54:

In 2024 heb ik een nieuwe auto gekocht en deze prive gebruikt. EV met een waarde van rond de 75k. Vanaf januari heb ik netjes een rittenregistratie bijgehouden, omdat ik er sterk over twijfel om de auto alleen zakelijk te gebruiken. Ik rijd namelijk bijna geen prive en de beperkte ritjes kunnen met de auto van m'n vrouw. Om een goede keuze te maken wilde ik de totale kosten in kaart brengen (wat het kost om deze auto prive te rijden) en de bijtelling berekenen. Als het niet teveel kost dan blijf ik hem prive gebruiken.

Nu las ik dat de bijtelling nooit hoger mag zijn dan de daadwerkelijke autokosten. Echter wat bereken je hier eigenlijk in mee? Ik kom op:

Verzekering
Rente
Afschrijving
Laadkosten

Deze kosten zijn eigenlijk best laag. Vergeleken met bijtelling voor een auto over 75kEuro.

Daarbij komt natuurlijk nog de BTW bijtelling prive omdat ik deze teruggevorderd heb.
Je noemt de kosten "laag".. maar onder aan de streep is de afschrijving momenteel wel de grootste kostenpost van EVs. Verkijk je daar aub niet op. Ofwel, momenteel komt het zelden voor dat de afschrijving op je nieuwe EV lager is dan dat je aan bijtelling zou moeten betalen.

Heb op dit moment geen EU/NL link voor je dus dan maar US-based: https://www.iseecars.com/used-car-prices-study. Daarnaast N-1, mijn EV had bij aankoop een waarde van c.a. 79K en is nu volgens Finnik slechts 52-60K waard. Dat is gerekend over 04-01-2024 tot nu.

[ Voor 12% gewijzigd door Mirabis op 20-01-2025 16:23 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers

Verzekering
Rente
Afschrijving
Laadkosten

Kun je eens een opzetje maken wat je verwacht kwijt te zijn op jaarbasis? Ik denk eerlijk gezegd dat de afschrijving de kosten aardig opvoert.

Dit is de mijne van afgelopen jaar. Betreft een benzinewagen, van 17 jaar, dus ik mag gebruik maken van de youngtimer regeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCZwZVLvMY1aPZAg30QTFj9FB68=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EkdaEwwYvQXEevoxCppJDrUY.png?f=user_large

Die +/- 13K komt aardig in de buurt met de bijtelling mocht de wagen vandaag de dag nog niet 15 jaar of ouder zijn:

25% van 64000 (catalogus) waarde = 16000 euro. Dus ik zou inderdaad met die 13K mogen rekenen (mocht het geen YT zijn) wat lager is dan de bijtelling op basis van de cataloguswaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
mwa schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:24:
[...]

Zoek in dit topic op jouw naam en bureaustoel. Het houdt je wel bezig :o
Misschien een eigen topic voor maken ipv dat geneuzel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Verzekering
Rente
Afschrijving
Laadkosten

Ik denk dat alleen al de afschrijving 25K is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• virtualJac
Tylen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:34:
[...]

Ik denk dat alleen al de afschrijving 25K is ;)
Op jaarbasis?

Ik heb mijn EV gekocht voor ong. 65k door een hoge kortingsactie. Momenteel gaan ze gemiddeld op marktplaats voor 55k+. Ik vind 10k op jaarbasis eigenlijk wel realistischer klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Mirabis schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Je noemt de kosten "laag".. maar onder aan de streep is de afschrijving momenteel wel de grootste kostenpost van EVs. Verkijk je daar aub niet op. Ofwel, momenteel komt het zelden voor dat de afschrijving op je nieuwe EV lager is dan dat je aan bijtelling zou moeten betalen.

Heb op dit moment geen EU/NL link voor je dus dan maar US-based: https://www.iseecars.com/used-car-prices-study. Daarnaast N-1, mijn EV had bij aankoop een waarde van c.a. 79K en is nu volgens Finnik slechts 52-60K waard. Dat is gerekend over 04-01-2024 tot nu.
Afschrijving is inderdaad een hoge. Ik reken met rond de 10k op jaarbasis.

Verzekering 2024 = 1200 euro.
Laadkosten over 2024 = 1275.
Onderhoud over 2024 = 0
Rente nog eens berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
virtualJac schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Afschrijving is inderdaad een hoge. Ik reken met rond de 10k op jaarbasis.

Verzekering 2024 = 1200 euro.
Laadkosten over 2024 = 1275.
Onderhoud over 2024 = 0
Rente nog eens berekenen.
Dank voor jouw getallen. Ik denk dat rekenen met 16K realistisch is voor @virtualJac:

Opzetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JJlFltv_mDYyCzBJ8Dg2mqXb6A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ergeS2JU3xS6htTOo8BnsOMR.png?f=user_large

Vergelijking met een berekening op basis van 16% bijtelling op een cataloguswaarde van 65K: grofweg 10K. Oftewel de bijtelling is lager dan de daadwerkelijke kosten die je in een jaar zou maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Kaspers op 20-01-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Kaspers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Dank voor jouw getallen. Ik denk dat rekenen met 16K realistisch is voor @virtualJac:

Opzetje:
[Afbeelding]

Vergelijking met een berekening op basis van 16% bijtelling op een cataloguswaarde van 65K: grofweg 10K. Oftewel de bijtelling is lager dan de daadwerkelijke kosten die je in een jaar zou maken.
In jouw berekening gaan er nog wel een aantal dingen mank zoals de BTW hoort in dit rijtje nog niet thuis en de belasting gaat voor mijn EV nog wel iets lager zijn op jaarbasis (412 euro p. jaar).

Verwacht inderdaad dat de bijtelling misschien wel iets lager is of zo goed als gelijk aan de totale autokosten in 2024. Als alles zo op een rijtje staat. Bijtelling is tussen de 14 en 15kEuro p. jaar. Ex. de bijtelling over de btw

Bijtelling: 14350 eur.
BTW bijtelling: 1985 eur.

Toch zo'n dik 8000 euro p. jaar om een paar kilometer prive te rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 20-01-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
virtualJac schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:53:
[...]

In jouw berekening gaan er nog wel een aantal dingen mank zoals de BTW hoort in dit rijtje nog niet thuis en de belasting gaat voor mijn EV nog wel iets lager zijn op jaarbasis (412 euro p. jaar).
Ik heb even lopen zoeken en kan mijn stelling dat BTW over privégebruik ook meegenomen moet worden voor de daadwerkelijke kosten maar middels 1 bron onderbouwen: https://www.jortt.nl/boek...telling-auto-van-de-zaak/

Die lui kunnen er natuurlijk ook naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Kaspers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Opzetje:
[Afbeelding]

Catalogus was 75K tikte hij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

virtualJac schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Op jaarbasis?

Ik heb mijn EV gekocht voor ong. 65k door een hoge kortingsactie. Momenteel gaan ze gemiddeld op marktplaats voor 55k+. Ik vind 10k op jaarbasis eigenlijk wel realistischer klinken.
Ah maar eigenlijk is de afschrijving 20K voor de mensen die hem voor 75K hadden gekocht. Zat ik er niet ver vanaf :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Kaspers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Ik heb even lopen zoeken en kan mijn stelling dat BTW over privégebruik ook meegenomen moet worden voor de daadwerkelijke kosten maar middels 1 bron onderbouwen: https://www.jortt.nl/boek...telling-auto-van-de-zaak/

Die lui kunnen er natuurlijk ook naast zitten.
In het rekenvoorbeeld van de Belastingdienst nemen ze deze niet mee. En ik zou het zelf ook vreemd vinden als ze de BTW erin betrekken. Het is twijfelachtig, het zijn wel specifieke kosten voor die auto. Voor de discussie maakt het niet zoveel uit want ze komen ook bovenop je bijtelling.

[ Voor 7% gewijzigd door virtualJac op 20-01-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Tylen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Ah maar eigenlijk is de afschrijving 20K voor de mensen die hem voor 75K hadden gekocht. Zat ik er niet ver vanaf :).
Ja maar een auto van €75k kun je niet in 3 jaar afschrijven tot 0. Dat is ook nogal onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

virtualJac schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Ja maar een auto van €75k kun je niet in 3 jaar afschrijven tot 0. Dat is ook nogal onrealistisch.
Dat zeg ik ook niet. In het eerste jaar (auto had je toch in 2024 nieuw gekocht?) schrijf je het meeste af. Dat is altijd zo met nieuwe auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
virtualJac schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Verwacht inderdaad dat de bijtelling misschien wel iets lager is of zo goed als gelijk aan de totale autokosten in 2024. Als alles zo op een rijtje staat. Bijtelling is tussen de 14 en 15kEuro p. jaar. Ex. de bijtelling over de btw

Bijtelling: 14350 eur.
BTW bijtelling: 1985 eur.

Toch zo'n dik 8000 euro p. jaar om een paar kilometer prive te rijden.
Doordat je in IB bijtelling betaald mag je álle kosten aan de auto zakelijk opvoeren, ook de BTW correctie. Tevens zag ik dat mijn boekhouder mijn bijtelling ook meenam in de winst en daarmee de MKB vrijstelling verhoogde (niet nagerekend).

Wanneer trouwens niet meer hoeft bij te tellen omdat de kosten lager waren dan heb je hooguit een BTW voordeel op aanschaf(/afschrijving), je loopt daarmee alleen de 23ct/km mis die je anders had kunnen declareren.

Mijn nieuwe auto is daarom gewoon een ex-lease in privé. Volgens mij kan zakelijk lease alleen nog uit wanneer je flink boven gemiddeld privé rijdt (denk samengesteld gezin, co-ouderschap of specifieke hobby’s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Deveon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:43:
[...]

Mijn nieuwe auto is daarom gewoon een ex-lease in privé. Volgens mij kan zakelijk lease alleen nog uit wanneer je flink boven gemiddeld privé rijdt (denk samengesteld gezin, co-ouderschap of specifieke hobby’s).
Of in loondienst werkt.... (weet het, vloeken in de kerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
[...]

Doordat je in IB bijtelling betaald mag je álle kosten aan de auto zakelijk opvoeren, ook de BTW correctie. Tevens zag ik dat mijn boekhouder mijn bijtelling ook meenam in de winst en daarmee de MKB vrijstelling verhoogde (niet nagerekend).

Wanneer trouwens niet meer hoeft bij te tellen omdat de kosten lager waren dan heb je hooguit een BTW voordeel op aanschaf(/afschrijving), je loopt daarmee alleen de 23ct/km mis die je anders had kunnen declareren.

De discussie is voor mij niet of ik de auto zakelijk of privé bezit heb. Ik rijd zakelijk veel kilometers en privé amper. De vraag is of ik bijtelling ga betalen of de auto puur zakelijk ga gebruiken. Heb privé nog een auto en wat hobby projecten 😁

En de totale kosten in kaart hebben om deze privé te mogen rijden. Bijtelling vs daadwerkelijke autokosten. Dat scheelt niet aanzienlijk veel dus onderaan de streep. Gezien een rittenregistratie echt een fluitje van een cent is bij deze auto gaat hij niet meer privé gebruikt worden verwacht ik.

[ Voor 12% gewijzigd door virtualJac op 20-01-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Tylen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:42:
[...]

Dat zeg ik ook niet. In het eerste jaar (auto had je toch in 2024 nieuw gekocht?) schrijf je het meeste af. Dat is altijd zo met nieuwe auto’s.
Volgens mij mag je max 20% p jaar afschrijven van de Belastingdienst, maar ik begrijp je punt. Ik schrijf meestal evenredig af per jaar, maar je zal ongetwijfeld meer mogelijkheden hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
jerh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:53:
[...]

Of in loondienst werkt.... (weet het, vloeken in de kerk)
Zelfs dan niet.. Liever gewoon een mobiliteitsvergoeding zodat je bij ontslag niet je auto mee hoeft te nemen of zonder auto komt te zitten. Z’n leaseauto is voor werkgevers met name een gouden kooi en zet je twee stappen achter op contractonderhandelingen. Tot 12% bijtelling kan het fiscaal nog interessant zijn maar daarboven tel je praktisch hetzelfde bij als een private lease. Gebruikte rijden is altijd voordeliger, zeker bij minder gewilde modellen zoals nu een Model 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Tevens zag ik dat mijn boekhouder mijn bijtelling ook meenam in de winst en daarmee de MKB vrijstelling verhoogde (niet nagerekend).
Dat is dan alleen mogelijk wanneer je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Voor een DGA is dit niet mogelijk, daar wordt de bijtelling verrekend in de loonheffingen sfeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Is er iemand die een goede midlance club voor java/front-end ontwikkelaar (minimaal 70% van uurtarief) kan adviseren?
Hoe hoger het percentage dat ik ontvang, hoe beter natuurlijk.

Is geen ZZP, maar beste alternatief vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Het was wat stil rond december en begin januari, maar ik heb de afgelopen week toch gewoon behoorlijk wat nieuwe opdrachten voorbij zien komen in mijn vakgebied data engineering. Zien anderen dat ook? Het lijkt erop dat opdrachtgevers gewoon maling hebben aan de Wet DBA. Mijn huidige opdrachtgever in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blizzard001
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 16:45
Renzmeister schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:57:
Het was wat stil rond december en begin januari, maar ik heb de afgelopen week toch gewoon behoorlijk wat nieuwe opdrachten voorbij zien komen in mijn vakgebied data engineering. Zien anderen dat ook? Het lijkt erop dat opdrachtgevers gewoon maling hebben aan de Wet DBA. Mijn huidige opdrachtgever in ieder geval wel.
Ik vind het nog steeds rustiger/minder als voorheen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zie vooral veel opdrachtsgevers die ook verbeterde (lees, meer DBA stijl) opdrachten uitzetten! Dat lijkt me sowieso een goede stap

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
Hoewel ik inderdaad ook weer wat meer opdrachten voorbij zie komen, bijvoorbeeld bij de Headfirst labels, ook echt een paar die de moeite waard waren om op te reageren, merk ik ook dat de concurrentie veel groter is dan voorheen.

Opdrachten waar je eerst met 6-8 op reageerde kunnen er nu makkelijk 30+ zijn. En met vaak een best passend profiel haal ik soms niet eens de short-list voor aanbieden bij de klant.

Dat aanbod en de concurrentie kan wel regionaal bepaald zijn. Als @Renzmeister nog suggesties heeft van waar te zoeken, hoor ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
pkuppens schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Hoewel ik inderdaad ook weer wat meer opdrachten voorbij zie komen, bijvoorbeeld bij de Headfirst labels, ook echt een paar die de moeite waard waren om op te reageren, merk ik ook dat de concurrentie veel groter is dan voorheen.

Opdrachten waar je eerst met 6-8 op reageerde kunnen er nu makkelijk 30+ zijn. En met vaak een best passend profiel haal ik soms niet eens de short-list voor aanbieden bij de klant.

Dat aanbod en de concurrentie kan wel regionaal bepaald zijn. Als @Renzmeister nog suggesties heeft van waar te zoeken, hoor ik dat graag.
Een paar opdrachten op LinkedIn voorbij zien komen, en verder zit ik in de mailinglists van een aantal recruiters/brokers zoals data-first. Die mailen altijd eerst voordat ze een vacature uitzetten op de bekende portals, dus dan ben je er wat sneller bij. Het viel mij in ieder geval op dat na een periode van stilte dit soort partijen mij weer regelmatig benadert.
Aangezien ik zelf niet actief op zoek ben naar een opdracht, heb ik verder geen idee hoe groot de concurrentie momenteel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Laatst online: 09-09 20:19
blizzard001 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:56:
Is er iemand die een goede midlance club voor java/front-end ontwikkelaar (minimaal 70% van uurtarief) kan adviseren?

Er zijn genoeg midlance partijen. Bijv. https://www.houseoftalents.nl/midlancen of https://testersenco.nl/news-2/. Zelf geen ervaring mee. Maar ik vind 30% van uurtarief wel erg veel. En je bent dan idd geen ZZP'er meer. Wellicht als je intern bij een bedrijf gaat, dus geen detachering, je uiteindelijk hetzelfde of meer kan verdienen als bij zulke constructies, doordat de secundaire arbeidsvoorwaarden veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
De opdrachten die ik zie lijken beter afgebakend. Het is niet meer: we plaatsen iemand met een standaard tekst en we zien wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Hunkaroglu schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Er zijn genoeg midlance partijen. Bijv. https://www.houseoftalents.nl/midlancen of https://testersenco.nl/news-2/. Zelf geen ervaring mee. Maar ik vind 30% van uurtarief wel erg veel. En je bent dan idd geen ZZP'er meer. Wellicht als je intern bij een bedrijf gaat, dus geen detachering, je uiteindelijk hetzelfde of meer kan verdienen als bij zulke constructies, doordat de secundaire arbeidsvoorwaarden veel beter zijn.
Als het echt moet, zie ik zelf payrollen als een betere optie dan midlancen. De payroller werkt voor zo'n 250 euro in de maand (geen percentage, maar fixed fee). En regelt dan alle verplichte belastingen, pensioenen, etc.

100% van de omzet (minus die 250 euro) is voor jou. De echte kosten zitten in de belastingdruk die uitkomt op zo'n 53% Maar volgens mij heb je dat probleem bij midlance ook, alleen dan 53% van 70% ipv 100%
(en ook dan ben je geen zelfstandige meer, maar op papier gewoon een loonslaaf)

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 21-01-2025 11:42 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Als je nu via recruiter werkt die 15% pakt, dan ga je er dus maar 15%-punt op achteruit bij midlance, aannemende dat ze wel in staat zijn om serieuze tarieven te regelen. Belastingtechnische gevolgen van beide opties heb ik niet scherp.
Daar zou iemand eens een webinar over moeten geven. Heeft iemand aanbevelingen waar ik info vind?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Krwz
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-06 19:50
Ander vakgebied, maar in de zorg zijn bij een organisatie die aankondigde per 1 januari te stoppen met zzp'ers nu alweer zzp'ers aan het werk. Het is net als stoppen met roken per 1 januari: je kunt wel vastbesloten zijn, maar na een paar weken blijkt dat het toch makkelijker gezegd was dan gedaan.

https://www.linkedin.com/...-7286763206339883008-b3jd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 12:51
blizzard001 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:56:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45
kwaazaar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:50:
Als je nu via recruiter werkt die 15% pakt, dan ga je er dus maar 15%-punt op achteruit bij midlance, aannemende dat ze wel in staat zijn om serieuze tarieven te regelen. Belastingtechnische gevolgen van beide opties heb ik niet scherp.
Het is wat kort door de bocht dat je die 70% in je eigen zak kunt steken. Daar gaat afhankelijk van de partij en constructie nog een en ander af.

Plus je hebt niet langer recht op ondernemersvoordelen. Je bent immers geen zelfstandig ondernemer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
MacDennis76 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:28:
[...]

Het is wat kort door de bocht dat je die 70% in je eigen zak kunt steken. Daar gaat afhankelijk van de partij en constructie nog een en ander af.

Plus je hebt niet langer recht op ondernemersvoordelen. Je bent immers geen zelfstandig ondernemer meer.
Maar wel weer recht op WW als je niet direct een nieuwe klus vindt. Das ook wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
C_V_S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Maar wel weer recht op WW als je niet direct een nieuwe klus vindt. Das ook wat waard.
Dan zul je eerst een arbeidsverleden op moeten bouwen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
mrbones92 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:36:
[...]

De opdrachten die ik zie lijken beter afgebakend. Het is niet meer: we plaatsen iemand met een standaard tekst en we zien wel.
Dat gevoel heb ik ook en er is ook veel concurrentie.

Net afgewezen op een klus waar ik echt overal een perfect achter kon zetten maar als nog waren er andere kandidaten schijnbaar beter. Eerder nooit gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
C_V_S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:20:
[...]
waren er andere kandidaten schijnbaar beter
Of goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Dat kan altijd ook nog maar ik zit meestal laag in de range bij de broker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
fry77 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:20:
[...]

Dan zul je eerst een arbeidsverleden op moeten bouwen.....
Die heb ik ook want eerst jaren in loondienst gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Dat zou ik nog even goed checken, BTW correctie is _geen_ zakelijke uitgave, en de bijtelling van je auto ook niet.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 18:41
C_V_S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:27:
[...]

Volgens mij ben je je arbeidsverleden tbv WW kwijt als je ondernemer bent geworden. Tenminste zo had ik het begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Dat zou ik nog even goed checken, BTW correctie is _geen_ zakelijke uitgave, en de bijtelling van je auto ook niet.
Daarom zeg ik ook niet dat de BTW correctie een zakelijke uitgave is. Ik geef aan dat het zakelijke opgevoerd mag worden omdat je conform de inkomstenbelasting alle privé kosten mag opvoeren. Je zou hierin ook los kunnen gaan met dakkoffers, fietsendragers en zelfs kinderstoeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert
  • Laatst online: 18-09 12:10
Hunkaroglu schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Die 30% van uurtarief is mij ook wat te gortig. Ik zou dan gaan voor https://www.proxy.nl/nl/midflex.

Een variabele beloning die je basissalaris aanvult tot 85% van je inkomsten.

This message was sent from a galaxy far, far away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:34

Destruction

(ex-)Automonteur

Deveon schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Zelfs dan niet.. Liever gewoon een mobiliteitsvergoeding zodat je bij ontslag niet je auto mee hoeft te nemen of zonder auto komt te zitten. Z’n leaseauto is voor werkgevers met name een gouden kooi en zet je twee stappen achter op contractonderhandelingen. Tot 12% bijtelling kan het fiscaal nog interessant zijn maar daarboven tel je praktisch hetzelfde bij als een private lease. Gebruikte rijden is altijd voordeliger, zeker bij minder gewilde modellen zoals nu een Model 3.
Het zal er ook van afhangen of er ooit daadwerkelijk rekeningrijden komt. Als dat gebeurt zou ik in loondienst altijd een auto van de zaak eisen. Of dat nou een leaseauto of gewoon een bedrijfsauto is, dan betaald de WG tenminste alle kosten voor woon-werk en werk-werk kilometers. Tot die tijd lijkt mij een mobiliteitsbudget prima inderdaad. Dan kun je zelf bepalen wat je rijdt (ik ken bijvoorbeeld mensen die van dat budget een motor gebruiken voor woon-werk én daarnaast ook nog een auto hebben voor de dagen dat de motor geen optie is).

* Destruction rijdt privé ook maar weinig en is blij met de youngtimerregeling.. Dat is ook een nobrainer. Heb ik privé ff een auto nodig dan kan ik de bus gewoon gebruiken, dat werkt prima. Zou er zeker nog wel een hobby auto bij willen hebben, maar nodig is iets anders en atm ook geen prioriteit. Bovendien heeft dat niks met dit topic te maken :+

[ Voor 19% gewijzigd door Destruction op 21-01-2025 14:07 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
C_V_S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:27:
[...]

afhenakelijk van hoe lang je al zelfstandig bent: die zijn foetsie. Die rechten geef je op zodra je naar de KvK gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
Geert schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:00:
[...]

Die 30% van uurtarief is mij ook wat te gortig. Ik zou dan gaan voor https://www.proxy.nl/nl/midflex.

Een variabele beloning die je basissalaris aanvult tot 85% van je inkomsten.
tot 85%....juist
Nou zijn ze natuurlijk wel afhankelijk van allerlei omstandigheden, maartoch, het klinkt een beetje
als een wasmiddelenreclame. Niets ten nadele van jou of je advies hoor! Het kan voor hem/haar mss wel de beste oplossing zijn, voor nu.

Alle koppelbaasjes die een oplossing bieden (lees geld pakken) voor iets wat eigenlijk geen probleem is, mogen wat mij betreft aan banden gelegd worden.
Uitzendbureaus en Detacheerders wat mij betreft ook, maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
fry77 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:12:
[...]

afhenakelijk van hoe lang je al zelfstandig bent: die zijn foetsie. Die rechten geef je op zodra je naar de KvK gaat.
Bij Mijn UWV zie ik anders 20 werkjaren staan die meetellen voor een uitkering. Alleen de laatste jaren dat ik freelance tellen uiteraard niet mee. Sowieso staat dit los van je KvK inschrijving. Het gaat om wel/niet dienstverband. Veel freelancers zullen eerst jaren voor een baas hebben gewerkt en die jaren tellen dus gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
fry77 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Nou als ik kijk maar arbeidsverleden bij mijn UWV dan zie ik dat ze terug gaan tot 1997 met arbeidsverleden en de nodige JA zie staan. Als ik het goed begrijp heb ik sowieso meer dan 10 maanden recht op WW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
kwaazaar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Bij Mijn UWV zie ik anders 20 werkjaren staan die meetellen voor een uitkering. Alleen de laatste jaren dat ik freelance tellen uiteraard niet mee. Sowieso staat dit los van je KvK inschrijving. Het gaat om wel/niet dienstverband. Veel freelancers zullen eerst jaren voor een baas hebben gewerkt en die jaren tellen dus gewoon mee.
Precies dus als je in een payroll constructie zou gaan werken heb je daarna dus recht op WW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
Voorwaarden WW
U heeft recht op een WW-uitkering als u:

bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal het geval als u werkzaam bent als werknemer en de AOW-leeftijd nog niet hebt bereikt;
5 uur of meer van uw arbeidsuren per week verliest en geen recht hebt op loon over die uren;
direct beschikbaar bent voor betaald werk;
minimaal 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos werd (wekeneis). Weken waarin u als zelfstandige heeft gewerkt, tellen niet mee. Dit geldt ook voor weken die al zijn meegeteld voor een eerdere uitkering;
niet valt onder 1 van de uitsluitingsgronden (dit is bijvoorbeeld het geval als u in detentie verblijft);
niet door eigen schuld werkloos bent geworden. Als u zelf ontslag neemt, heeft u alleen

Dus eerst 26 weken werken, dan pas recht. In hoeverre je arbeidsverleden voor (of tijdens) zpp meetelt voor de duur weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Laatst online: 09-09 20:19
[...]

Dat gevoel heb ik ook en er is ook veel concurrentie.

Net afgewezen op een klus waar ik echt overal een perfect achter kon zetten maar als nog waren er andere kandidaten schijnbaar beter. Eerder nooit gehad.
Ik zou gewoon vragen om feedback waarom je bent afgewezen. Die CV's screenen ze tegenwoordig zelf niet, maar laten ze doen door AI. Als bijv. je expertise net op een andere manier is verwoord en die dus niet matched met de advertentie, krijg je dus strafpunten. Tegenwoordig moet je elke keer je CV weer gaan tweaken naar de opdracht. Enige manier om nog door de filter te komen. Of je moet het hebben van je warme contacten. Ik was bijv. afgewezen, omdat ze dachten dat die kennis ontbrak, maar het stond net anders geformuleerd. Als een recruiter kennis van zaken heeft konden ze dat makkelijk uit de CV opmaken. Sommige recruiters doen ook geen moeite meer om je beter te leren kennen en weten niet eens wat je expertise is.

[ Voor 11% gewijzigd door Hunkaroglu op 21-01-2025 15:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40
C_V_S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Precies dus als je in een payroll constructie zou gaan werken heb je daarna dus recht op WW.
Vergeet de jareneis niet:
Jareneis. In de laatste 5 jaar voordat u werkloos werd, moet u minstens 4 jaar hebben gewerkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40
pkuppens schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Had zelf gereageerd op een (data)opdracht bij defensie. Niet op de short list gekomen. Gebeld met recruiter en die zei 30 reacties te hebben gehad. Uiteindelijk gingen diegenen met eerdere werkervaring in die branche door naar de shortlist.
Merk verder dat men veel strenger is, kenmerk van veel meer aanbod dan vraag, helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45
zwaanenberg schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Vergeet de jareneis niet:
Jareneis. In de laatste 5 jaar voordat u werkloos werd, moet u minstens 4 jaar hebben gewerkt
Ja, als werknemer, 208 uur loon per jaar minimaal.
Dan ga je voor de verlengde uitkering.
Plus je dient niet verwijtbaar werkloos te zijn.

Als ZZP-er zonder dienstverband er naast heb je eigenlijk nooit recht op WW. Mogelijk wel op een Bbz (bijstand) uitkering.

[ Voor 4% gewijzigd door MacDennis76 op 21-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Hunkaroglu schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:23:
[...]

Ik zou gewoon vragen om feedback waarom je bent afgewezen. Die CV's screenen ze tegenwoordig zelf niet, maar laten ze doen door AI. Als bijv. je expertise net op een andere manier is verwoord en die dus niet matched met de advertentie, krijg je dus strafpunten. Tegenwoordig moet je elke keer je CV weer gaan tweaken naar de opdracht. Enige manier om nog door de filter te komen. Of je moet het hebben van je warme contacten. Ik was bijv. afgewezen, omdat ze dachten dat die kennis ontbrak, maar het stond net anders geformuleerd. Als een recruiter kennis van zaken heeft konden ze dat makkelijk uit de CV opmaken. Sommige recruiters doen ook geen moeite meer om je beter te leren kennen en weten niet eens wat je expertise is.
CV aanpassen op de opdracht doe ik eigenlijk altijd al. Dus alles wat relevant is benoemd maar goed schijnbaar waren er nog betere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:59
C_V_S schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:46:
[...]

CV aanpassen op de opdracht doe ik eigenlijk altijd al. Dus alles wat relevant is benoemd maar goed schijnbaar waren er nog betere
Ik zou er toch niet zo in staan, de CV schuif cowboys tegenwoordig gaan voor de maximaal haalbare marges en hebben maling aan een goede match qua skills. €20 marge op een flut match die na een aantal maanden weer buiten de deur staat boven een goede kandidaat met “maar” €10 marge boeit ze niet, tot nu toe komt het eigenlijk altijd over als enorm korte termijn visie wat er tegenwoordig overal heerst. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Heath schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Ik zou er toch niet zo in staan, de CV schuif cowboys tegenwoordig gaan voor de maximaal haalbare marges en hebben maling aan een goede match qua skills. €20 marge op een flut match die na een aantal maanden weer buiten de deur staat boven een goede kandidaat met “maar” €10 marge boeit ze niet, tot nu toe komt het eigenlijk altijd over als enorm korte termijn visie wat er tegenwoordig overal heerst. :(
Nou moet zeggen dat dit voor een overheid was waar meerdere partijen mogen aanbieden en ik al vaker met een aantal partijen contact heb gehad en via ze gewerkt heb.

De ene partij had een goede kandidaat en gaven aan misschien kun je het via een andere proberen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:02
hansem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Volgens mij ben je je arbeidsverleden tbv WW kwijt als je ondernemer bent geworden. Tenminste zo had ik het begrepen.
Dat kan je toch fixen door je ondernemersjaren op grond van DBA als loondienst te laten classificeren? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Erwin23 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Dat kan je toch fixen door je ondernemersjaren op grond van DBA als loondienst te laten classificeren? 8)7
En dan nog even flink wat loonheffing en sociale premies betalen. Het is niet gratis, he? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:02
De meeste DBA discussies richten zich op de handhaving en het opleggen van naheffingen/boetes, maar niet over de gevolgen daarvan zoals
- de koppeling tussen plichten(premies betalen) en rechten;
- terugwerkende kracht;
- dubbele heffingen. Agv dienstbetrekking elders en/of vrijwillig verzekerd;
- onjuiste OZB aanslagen (correcties daarop)
- onjuiste jaarrekeningen

https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHAMS:2016:911 is wel grappig. Zoals gebruikelijk bij rechtspraak is het 4 keer lezen voordat je begrijpt wat er gezegd wordt.
Voor dummies:
Standpunt Belastinginspecteur: wegdenken holdingstructuur(dus dienstbetrekking ligt op een ander niveau) gerechtvaardigd omdat de verbonden fiscale gevolgen (belasting/premie ontduiking) niet aanvaardbaar zijn gezien het economisch resultaat.
Rechter: Nope, het economisch resultaat is anders/niet hetzelfde
Anders dan de inspecteur tijdens de hofzitting suggereerde is het op voorhand namelijk niet aannemelijk dat [A] of [B] bijvoorbeeld recht hebben op een ww-uitkering indien belanghebbende(werkmaatschappij) de managementovereenkomst opzegt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:52
[...]

Of een "warme stoel". Aanvragen die je nu ziet hoeven niet per se ook echt open plekken te betekenen, heb ik al gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
jape14 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Of een "warme stoel". Aanvragen die je nu ziet hoeven niet per se ook echt open plekken te betekenen, heb ik al gemerkt.
Klopt kan ook nog! Probeer er altijd wel achter te komen want een warme stoel is redelijk kansloos en echt zonde tijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
Data Engneer rol. 8 jaar ervaring. Tarief 60-75 /uur

Ik denk dat ik na huidige project de zomer eens rustig in de zon ga zitten en heel mindfull ga worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
fry77 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:15:

Ik denk dat ik na huidige project de zomer eens rustig in de zon ga zitten en heel mindfull ga worden
Wat een belachelijk laag tarief. Maar vast wel iemand die het wil accepteren zodat ze werk hebben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:28
fry77 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:15:

Misschien iets meer info. Zo een dingen zag je voorheen ook wel eens. Dan was het meestal wel te verklaren door de context.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
DomiGijzen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Misschien iets meer info. Zo een dingen zag je voorheen ook wel eens. Dan was het meestal wel te verklaren door de context.
Hoeveel meer context wil je hebben?

Standaard dozenschuif tussenpartij. UK club geloof ik zelfs. Maar bij een tarief van 10 jaar terug heb ik echt geen context nodig. Nederlandse partijen waar ik al eens mee gewerkt heb komen ook met dit soort tarieven aanzetten inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:28
fry77 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Hoeveel meer context wil je hebben?

Standaard dozenschuif tussenpartij. UK club geloof ik zelfs. Maar bij een tarief van 10 jaar terug heb ik echt geen context nodig. Nederlandse partijen waar ik al eens mee gewerkt heb komen ook met dit soort tarieven aanzetten inmiddels.
UK partij is de context inderdaad. Heb ook wel eens gezien dat ze wel de term data engineer gebruiken maar dat het puur ETL klikken in een simpele tool is. Dan snap ik het wel.

Als daadwerkelijke data engineering klussen naar die tarieven zakken, ga ik wel wat anders doen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
DomiGijzen schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:39:
[...]

UK partij is de context inderdaad. Heb ook wel eens gezien dat ze wel de term data engineer gebruiken maar dat het puur ETL klikken in een simpele tool is. Dan snap ik het wel.

Als daadwerkelijke data engineering klussen naar die tarieven zakken, ga ik wel wat anders doen.
Visser en Van Baars, data-first etc leuren met dezelfde tarieven hoor.

Ik word zelf ook gestalked door half Indië. Ik denk dat daar een hoop layoffs zijn geweest en dat die inmiddels gretig op dit soort freelance meuk afspringen om hun visum te houden

[ Voor 16% gewijzigd door fry77 op 22-01-2025 12:46 ]

Pagina: 1 ... 607 ... 643 Laatste