Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
ConQuestador schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:16:
[...]

Privé.

Bij de aanbieders (ik zit zelf bij bnd) is vaak wel een calculatie die de verwachte uitkering toont.
Check, dank voor de bevestiging!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
@XenRave Kijk eens hier, hier en hier.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
jadjong schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:39:
[...]

Er zitten 2058 uren in een jaar als je vijf dagen per week acht uur werkt.
Na aftrek van 40 dagen vakantie kom je op 1738 factureerbare uren. Haal daar 38 uur ziekte af, nog eens 100 uur omdat niet alle werkzaamheden naadloos op elkaar aansluiten en interne administratie ook tijd kost en je komt op een nette 1600 uur die je per jaar op de factuur kan zetten. Dat is volgens de rekenmachine 176000 aan inkomsten, ik ben wel benieuwd welke kosten je allemaal hebt als er onderaan de streep nog maar 95000.- over blijft. Dat is namelijk het bedrag wat overeen komt met jouw 6800 per maand in loondienst. (6800 x 14) En stiekem nog iets je meer
Ik heb het over mijn persoonlijke situatie, niet die van jou of fictief.

110 pu
20e pu voor tussen persoon
90e ex btw over
Ik heb in 2024 1450 uur gewerkt.
1450/12 = 120uur pm
120*90=10.8k
10.8k - IB 36%= €6960
pensioen 1k pm
buffer vul ik niet verder aan
auto 500e pm
Verzekeringen 300e
Vak geld 500e pm

~€4600 vrij te besteden pm.

Over enkele maanden gaat de tussenpersoon eruit en dan is die 110u pu voor mezelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
XenRave schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:55:
Om maar even iets heel anders aan te stippen dan de voorgaande topics;

Ik heb besloten om dit jaar te starten met pensioenbeleggen. BND, DeGiro en Meesman zijn de grote jongens, dus ik zal bij een van die drie een rekening openen (in de praktijk denk ik dat het weinig uitmaakt bij welke van de drie, men lijkt hier tevreden te zijn met ze allemaal). Reden voor pensioenbeleggen: financieel aantrekkelijk, dit is al veel besproken. Wat echter niet veel besproken is (of ik heb het gemist); die maandelijkse pensioeninleg, hoor je die vanuit je prive rekening te doen of vanuit je zakelijke rekening?
Bij een eenmanszaak maakt het allemaal niet echt uit van welke rekening je iets betaalt, alles gaat op de grote hoop. Boekhoudkundig doe je echter het volgende:
100000.- omzet
50000.- kosten (dure bureaustoel gekocht)
--------------------------
50000.- winst uit ondermening

Die 50000.- is nu privé geworden en daar gaat het geld voor pensioen en/of AOV af, zeg 10000.- Vervolgens doe je aangifte inkomstenbelasting over die 50000.- en vul je die 10000.- ook nog ergens in een vakje in. Na aftrek van aftrekposten blijft er nog een kleine 30000.- over waar inkomstenbelasting over verschuldigd is.
Onderaan de streep kan je voor 35000 shoppen bij Ikea, gaat er 5000.- naar Apeldoorn en 10000 naar Meesman. Dat zijn allemaal privé uitgaven die je voor het overzicht vanaf een privé rekening kan doen maar belastingtechnisch maakt het niet uit. Ik ben zo'n neuroot die de 50000 van de zakelijke rekening naar de privé rekening over boek en vanaf de privé rekening de rest betaal, maar dat hoeft bij een eenmanszaak niet. Zolang het bij elkaar opgeteld maar wel klopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Unknown Alien schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Je zegt dat degene waar je op reageert beter moet lezen maar nergens valt te lezen dat het uurtarief 90 is in plaats van 110 en dat je niet fulltime werkt of niet alle tijd op de factuur kan zetten. Alleen deze nuance scheelt al 40000.- op jaarbasis. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenRave
Ok deze posts heb ik gemist, dank voor het delen. Toch wel een beetje eng nu ik dat allemaal lees, Meesman (of BND) dus toch wel de veiligere keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
jadjong schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Bij een eenmanszaak maakt het allemaal niet echt uit van welke rekening je iets betaalt, alles gaat op de grote hoop. Boekhoudkundig doe je echter het volgende:
100000.- omzet
50000.- kosten (dure bureaustoel gekocht)
--------------------------
50000.- winst uit ondermening

Die 50000.- is nu privé geworden en daar gaat het geld voor pensioen en/of AOV af, zeg 10000.- Vervolgens doe je aangifte inkomstenbelasting over die 50000.- en vul je die 10000.- ook nog ergens in een vakje in. Na aftrek van aftrekposten blijft er nog een kleine 30000.- over waar inkomstenbelasting over verschuldigd is.
Onderaan de streep kan je voor 35000 shoppen bij Ikea, gaat er 5000.- naar Apeldoorn en 10000 naar Meesman. Dat zijn allemaal privé uitgaven die je voor het overzicht vanaf een privé rekening kan doen maar belastingtechnisch maakt het niet uit. Ik ben zo'n neuroot die de 50000 van de zakelijke rekening naar de privé rekening over boek en vanaf de privé rekening de rest betaal, maar dat hoeft bij een eenmanszaak niet. Zolang het bij elkaar opgeteld maar wel klopt.
Briljant, een lach op mijn gezicht weten te toveren terwijl het over saaie getalletjes gaat. Dank! Al ben ik niet van plan 35k achter te laten bij Ikea, al is het maar omdat ik die winkel zoveel mogelijk probeer te vermijden. Serieus wie vind het nou leuk om urenlang in dat doolhof rond te dwalen met altijd teveel mensen die te langzaam, en in de weg lopen 8)7

Enfin; ik ben denk ik net zo'n neuroot, ik heb meerdere zakelijke 'potjes' waar het geld na binnenkomst over wordt verdeeld (IB, BTW, Salaris, Kosten) en vervolgens wordt er weer een deel doorgesluisd naar mijn prive rekening om vanuit daar weer mijn beleggingen (en vanaf nu dus ook pensioen) weer te betalen. Blijft leuk, dat schuiven met geld :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:02
Destruction schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:50:
[...]
De werkende verricht werkzaamheden die ook door werknemers wordt verricht bij die organisatie.

De werkende verricht taken die structureel onderdeel zijn van de organisatie (zoals bouwen bij een bouwbedrijf, of lesgeven op een school).

Dat zijn dus aandachtspunten, maar er is niet heel veel aan te doen. Ik ben geen ICT'er die bij een bouwbedrijf de IT doet, ik wordt ingehuurd om de dingen waar zij niet aan toe komen op te pakken, daar komt het eigenlijk op neer. Die werkzaamheden zijn dan weer niet voldoende om iemand extra voor in loondienst te nemen,
...
Als je de pro dienstverband lobby mag geloven, is dat een non-argument.

Dienstverbanden mogen in verschillende intensiteit en duur uitgevoerd worden en hoeven niet altijd voltijd en langdurig te zijn. Een bedrijf dat ICT behoefte heeft voor 2,1 FTE? Ga als werkgever maar puzzelen hoe je dat met dienstverbanden gaat vullen.
Idem voor de werknemer. Kom je niet rond met je 10% baan? Neem er dan meerdere, het mag!! 10 gelijktijdig deeltijd arbeidsrelaties (ma ochtend, ma middag, dins ochtend, di middag,....)? Geen probleem!!
Dat je met dergelijke versnippering alle rechten (WW, ziekte/arbeidson, pensioenopbouw, scholing, ...) om zeep geholpen hebt, hebben ze geen oog voor.
8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin23 op 15-01-2025 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Erwin23 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:19:
[...]
Een bedrijf dat ICT behoefte heeft voor 2,1 FTE? Ga als werkgever maar puzzelen hoe je dat met dienstverbanden gaat vullen.
Dan doe je het als de retail, 6 - 8 deeltijders aannemen. Zo frusterend. Ze hebben een tekort aan personeel. Mijn vrouw wil graag meer uren maken. Maar meer dan 15 uur per week via een "flexcontract" doen ze niet. Terwijl er een aantal mensen werken die staan te springen om meer uren, blijft dat filiaal draaien met uitstaande vacatures en een tekort aan (inzetbare) mensen, simpelweg omdat niemand over de 15 uur mag gaan vanwege beleid. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jamaar_jamaar
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:55
Ook voor hier wel interessant overzicht om te delen. Laat ook goed zien dat het bepalen of je (schijn) zelfstandige bent niet te toetsen is met 10 vragen. Overzicht is gemaakt op basis van rechtelijke uitspraken en laat goed zien dat het 50/50 is in veel gevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0AIb7qNoKfdKOvb7ihgk2MiBUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIuhkGU9e1XOD1pnN9XirTs6.jpg?f=fotoalbum_large

Link naar artikel: https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:32
RichieB schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Euh, zoek eens op DeGiro in dit topic, dan komt je een paar grote bezwaren tegen waarom je geen geld bij deze toko zou moeten willen stallen. BND en Meesman kan ik wel van harte aanraden.
Zit zelf bij BrightPensioen. Leek mij qua kostenstructuur op termijn voordeliger (bij grotere pensioenpotjes > 50k) dan BND. Zou ik zeker ook in afwegingen meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
jamaar_jamaar schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:16:
Ook voor hier wel interessant overzicht om te delen. Laat ook goed zien dat het bepalen of je (schijn) zelfstandige bent niet te toetsen is met 10 vragen. Overzicht is gemaakt op basis van rechtelijke uitspraken en laat goed zien dat het 50/50 is in veel gevallen.

[Afbeelding]

Is dit uit het arrest? Of daarop gebaseerd? Want hoewel ik de meeste snap, zie ik er ook een paar waar juist iets anders van werd gezegd.

BV. Interim directeur, leiding geven zou per definitie inbedding en loondienst zijn. Cameraman idem, die werkt onder een regiseur.
Waarnemen intensivist was juist in hnet nieuws recentelijk als een functie die niet zelfstandig kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Erwin23 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:19:
[...]

Als je de pro dienstverband lobby mag geloven, is dat een non-argument.
Ja en wat mij betreft zou dat dus een meewegend argument moeten zijn dat in je voor- of nadeel werkt (want imo zou je dus gewoon in loondienst moeten als jij op inhuurbasis eigenlijk gewoon een vacature invult, idem met uitzendkrachten en detachering trouwens. Vul je een vacature in? Dan neemt de opdrachtgever je maar in dienst. End of). Vul jij geen vacature in dan is dat terecht op inhuurbasis (ZZP/uitzend/detachering).
Dienstverbanden mogen in verschillende intensiteit en duur uitgevoerd worden en hoeven niet altijd voltijd en langdurig te zijn. Een bedrijf dat ICT behoefte heeft voor 2,1 FTE? Ga als werkgever maar puzzelen hoe je dat met dienstverbanden gaat vullen.
Idem voor de werknemer. Kom je niet rond met je 10% baan? Neem er dan meerdere, het mag!! 10 gelijktijdig deeltijd arbeidsrelaties (ma ochtend, ma middag, dins ochtend, di middag,....)? Geen probleem!!
Dat je met dergelijke versnippering alle rechten (WW, ziekte/arbeidson, pensioenopbouw, scholing, ...) om zeep geholpen hebt, hebben ze geen oog voor.
8)7
Het is ook tijd voor een regering die hier fatsoenlijk beleid op gaat voeren en een arbeidsmarkt die wat meer meebeweegt met hetgeen er gebeurd. Veel mensen willen liever parttime werken, voor werkgevers allicht niet ideaal maar kunnen ze dat toevallig opvullen met een 2 parttimers dan is dat een prima oplossing. Ik hoor nu echter ook dat zo'n bedrijf iemand die graag parttime wil werken niet eens overwegen, ook een manier om een te kort aan personeel in stand te houden... Zoals we in de garage dan vaak zeiden: 2 halven is ook 1 hele... :+

Ik doe aan zakelijke dienstverlening omdat daar gewoon veel vraag naar is, ik ben niet van plan om dat tot mijn pensioen (als ik daar ooit voor in aanmerking ga komen...) en verwacht ook niet dat ik dit nog decennia blijf aanbieden. Maar voor nu is het een prima middel om wat extra omzet te behalen, mijn opdrachtgevers krijgen werk af dat ze normaal helemaal niet (meer) zouden kunnen aannemen en de eindklant is ook blij, want anders moeten zij nog langer wachten voor iemand kan komen doen wat zij gedaan willen hebben. Dus nogmaals, imo is het weer een knap staaltje beleid dat men niet afweegt of iemand op inhuur een vacature invult, en ga DAT dan verbieden voor de toekomst.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
pkuppens schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:17:
[...]

Zit zelf bij BrightPensioen. Leek mij qua kostenstructuur op termijn voordeliger (bij grotere pensioenpotjes > 50k) dan BND. Zou ik zeker ook in afwegingen meenemen.
BND heeft twee verschillende pensioenproducten met afwijkende tariefopbouw. Voor mij was Meesman echter het voordeligste en voor de komende 30-40 jaar spreek de organisatie mij ook erg aan. Geen reclame, gewoon beperken tot de basis van hun dienstverlening.

Kids zitten wel bij BND en wat dat betreft ook een prima platform. Meesman heeft echter een te hoge inleg voor kinderenrekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:36
XenRave schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:55:
Voelt een beetje als een noob-vraag, en ik denk vrij zeker te weten dat dit vanuit prive moet, maar het is nooit onverstandig om dingen te dubbelchecken :) En qua inleg; er is hier vast iemand die een tooltje/excelletje heeft waarmee je kunt berekenen op welk bedrag je mag rekenen na x aantal jaar maandelijks inleggen? Ik neig nu ernaar om 500 of 750 per maand in te leggen, maar dat bedag heb ik echt uit mijn mouw geschud zonder enige argumentatie... Ik hou van mooie ronde getallen.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb toevallig recent een pensioenrekening geopend bij Meesman. Je wilt niet te weinig inleggen, maar ook niet te veel lijkt mij. Ik leg dus (voorlopig) ook 500 per maand in, hoewel het mij wat aan de lage kant lijkt. Het hangt natuurlijk van best veel factoren af. In de eerste plaats wat je beoogde pensioenuitkering is, maar ook of je eerder wilt stoppen met werken, of je een hypotheek hebt, of je al pensioen hebt opgebouwd uit eerder dienstverband, etc. Ik denk dat ik binnenkort eens ga opzoeken wat mijn vorige werkgever maandelijks aan mijn pensioen bijdroeg, en dat ga matchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:42

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

jamaar_jamaar schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:16:

[Afbeelding]

Hier wat linkjes.

Geen arbeidsovereenkomst

ICT'er: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2024:1781
Elektricien: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2023:6218
basisschool: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2024:4082
bedrijfsleider: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2024:2767
CCO: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2024:1673
Huisarts: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBMNE:2023:6072
Camerawerkzaamheden: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBLIM:2023:3404

Blijft toch bizar dat men achteraf een arbeidsovereenkomst claimt. Wij zijn bang dat de belastingdienst dit uitspreekt, maar hier willen ze dit zelf. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Miesjh op 16-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:30
Linkje van de ICT'er lijkt niet ok:
De rechtbank veroordeelt verdachte voor diefstal met geweld en vuurwapenbezit tot een gevangenisstraf voor de duur van drie jaren
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Laat die ICT'er eerst maar eens een factuur met BTW op naam versturen voordat we gaan denken aan een arbeidsrelatie. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:42

Miesjh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45
Geen Deliveroo/DBA kwestie.
De kantonrechter oordeelt dat wanneer een opdrachtgever aan een opdrachtnemer voorstelt om bij hem in dienst te komen, er pas een arbeidsovereenkomst tot stand komt als de opdrachtnemer duidelijk te kennen geeft dat hij dat wil. Niet gebleken is dat verzoeker dat heeft gedaan. Zijn verzoeken worden daarom afgewezen.
Dit soort lijstjes zijn weinig zinvol omdat sowieso per zaak alle feiten en omstandigheden worden gewogen. En in dit geval speelde de BD ook geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
fry77 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Dat snap ik, maar als jij een vergoeding betaald uit prive heb je geen voordeel meer, dus ook geen btw voor deel toch?

Maar dit is dus wel waarom ik die motor prive heb staan, ook al rijd ik 100% zakelijk de laatste jaren
BTW en IB moet je apart bezien.

Je hebt een BTW voordeel bij privegebruik van zakelijke spullen (de onderneming trekt de BTW af en dat is slechts terecht voor het zakelijke deel).

Je hebt een inkomensvoordeel bij privegebruik van zakelijke spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
fry77 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:48:
[...]

Is dit uit het arrest? Of daarop gebaseerd? Want hoewel ik de meeste snap, zie ik er ook een paar waar juist iets anders van werd gezegd.

BV. Interim directeur, leiding geven zou per definitie inbedding en loondienst zijn. Cameraman idem, die werkt onder een regiseur.
Waarnemen intensivist was juist in hnet nieuws recentelijk als een functie die niet zelfstandig kon
Het gaat niet alleen om inbedding. Als je dat nu nog denkt in 2025 heb je je er echt niet genoeg in verdiept.
Het gaat om het hele plaatje, de rechtbank heeft meerdere keren mensen met inbedding gekwalificeerd als zzp'er.

De enige reden dat ik het me kan voorstellen dat je zo denkt is door de belastingdienst, die een over gesimplificeerd lijstje heeft gemaakt op zzp ja of nee. Daar velden ze hun oordeel inderdaad over singuliere kenmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:10
MacDennis76 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:26:
[...]

[...]

Dit soort lijstjes zijn weinig zinvol omdat sowieso per zaak alle feiten en omstandigheden worden gewogen. En in dit geval speelde de BD ook geen rol.
Huh? Dat stukje wat je quote gaat over de claim van verzoeker dat er een AO was. Niet specifiek over de kwestie schijnzelfstandigheid.

De uitspraak zelf kan prima gebruikt worden.

Wel een smerig spelletje gespeeld overigens door die verzoeker. Jarenlang ondernemertje gespeeld, 97% van je omzet bij 1 opdrachtgever halen, allerlei voordeeltjes trekken (zelfs je eigen dochter detacheren) en bij ziekte ineens doen alsof je in dienst bent. :o

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
[...]

110 pu
20e pu voor tussen persoon
90e ex btw over
Ik heb in 2024 1450 uur gewerkt.
1450/12 = 120uur pm
120*90=10.8k
10.8k - IB 36%= €6960
pensioen 1k pm
buffer vul ik niet verder aan
auto 500e pm
Verzekeringen 300e
Vak geld 500e pm

~€4600 vrij te besteden pm.

Over enkele maanden gaat de tussenpersoon eruit en dan is die 110u pu voor mezelf.
Die kosten zijn natuurlijk wel bruto hé en trek je van inkomsten af 8)7

Dan hou je een heel stuk meer over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
[...]

Weet je dat zeker of ga je daar vanuit. Als er bv een billing partij tussen zit dan moet je dit echt weer gaan onderhandelen met je opdrachtgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
jadjong schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:44:
[...]

Je zegt dat degene waar je op reageert beter moet lezen maar nergens valt te lezen dat het uurtarief 90 is in plaats van 110 en dat je niet fulltime werkt of niet alle tijd op de factuur kan zetten. Alleen deze nuance scheelt al 40000.- op jaarbasis. 8)7
Er staat idd niet wat de tussenpartij mij kost, maar je kan wel bedenken dat deze niet kosteloos is. Als ik etc etc achter de zin plaats kan jij je ook bedenken dat er meer zaken zijn die invloed hebben op mijn jaaromzet, die ik niet expliciet benoem. Als het zo interessant is om te berekenen of het klopt wat ik zeg. Dan is het goed om alle kosten die ik hebt mee te rekenen *edit* en stel de vraag wat deze kosten dan zijn* edit*
Nu een uurtarief €110.
Alle kosten van verzekeringen, pensioen, buffer, aanschaf software en hardware. Auto\motorkosten, tussenpartij etc etc
Onderaan de streep geen wereld van verschil.
€1500 vind ik ook geen wereld van verschil, maar ik weet zeker dat daar de meningen in verschillen. Het dubbele netto inkomen hebben voor dezelfde werkzaamheden vind i kwel een wereld van verschil.
C_V_S schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Die kosten zijn natuurlijk wel bruto hé en trek je van inkomsten af 8)7

Dan hou je een heel stuk meer over :)
Niet alles is bruto he 8)7
Potjes auto\motor is niks bruto aan
potje vak. geld idem
Zelfs mijn pensioen opbouw niet, ik investeer nu nog liever zelf. Heb liever meer rendement en niet dat die ploert Rutte mijn pensioen geld gaat gebruiken om rakketten te kopen. |:(
mannowlahn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Weet je dat zeker of ga je daar vanuit. Als er bv een billing partij tussen zit dan moet je dit echt weer gaan onderhandelen met je opdrachtgever.
Staat in de overeenkomst. Opdrachtgever heeft aangegeven te willen verlengen tegen hetzelfde uurtarief wat ze nu betalen. Uiteraard kunnen ze op de laatste dag zich bedenken. Risico van het vak d:)b

[ Voor 30% gewijzigd door Unknown Alien op 16-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Unknown Alien schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:26:
[...]

Er staat idd niet wat de tussenpartij mij kost, maar je kan wel bedenken dat deze niet kosteloos is. Als ik etc etc achter de zin plaats kan jij je ook bedenken dat er meer zaken zijn die invloed hebben op mijn jaaromzet, die ik niet expliciet benoem.
Ik denk dat niemand hier uit "tussenpartij etc etc" opmaakte dat dat een jaarlijkse kostenpost van ~30k betrof ;)

In het vervolg is het bij dit soort discussies wellicht handiger je daadwerkelijke uurtarief te vermelden: 90 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
Lukt het iedereen die per 31-12 z'n opdracht is verloren om nu een nieuwe opdracht te vinden?

Op LinkedIn zie ik veel mensen aankondigen dat ze weer beschikbaar zijn, maar ik hoor nog van niemand dat ze hun zelfstandigheid gaan opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Bulder schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat niemand hier uit "tussenpartij etc etc" opmaakte dat dat een jaarlijkse kostenpost van ~30k betrof ;)

In het vervolg is het bij dit soort discussies wellicht handiger je daadwerkelijke uurtarief te vermelden: 90 euro.
Ja ruim.

Alleen tussenpartij kosten zijn 1450x20=29k enn geen 40 uur pw week werken x 48 weken.

Maar je hebt gelijk. Ik had alleen niet verwacht dat iemand dat zo interessant zou vinden om te gaan uitrekenen.
Assumptions are the king of a f ups :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn

Staat in de overeenkomst. Opdrachtgever heeft aangegeven te willen verlengen tegen hetzelfde uurtarief wat ze nu betalen. Uiteraard kunnen ze op de laatste dag zich bedenken. Risico van het vak d:)b
uur tarief is idd 90 euro :) 20 euro fee voor andere partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:11
mannowlahn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:24:
[...]

uur tarief is idd 90 euro :) 20 euro fee voor andere partij.
Ja, maar die 20 euro zijn geen kosten voor die persoon. Dat zijn kosten voor de opdrachtgever. Die heeft een deal met de tussenpersoon. En de tussenpersoon heeft een deal met de ZZP'er. En die twee staan op zich los van elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40
kwaazaar schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:08:
Lukt het iedereen die per 31-12 z'n opdracht is verloren om nu een nieuwe opdracht te vinden?

Op LinkedIn zie ik veel mensen aankondigen dat ze weer beschikbaar zijn, maar ik hoor nog van niemand dat ze hun zelfstandigheid gaan opgeven.
Kan beter. Hier sinds 31-12 zoekende. Reageer alleen op opdrachten waar ik zeker aan alle eisen en vaak ook wensen voldoe, en ben ruimschoots gekwalificeerd. Nu op 8 a 9 opdrachten gereageerd, voor 3 a 4 daarvan doorgestuurd naar klant (dus cv wel goed) maar nog geen gesprek helaas bij een klant helaas.
Saillant detail: ook op 1 functie in loondienst gereageerd, meteen uitnodiging gesprek.
Ik vermoed dat de zzp opdrachten meer spoeling hebben zogezegd

Wel complete paniek hier trouwens. Twee jaar geleden gestart met zzp en na 1 maand meteen hypotheek verhoogd naar +/- 7.500 maandlasten en een defender electric als leasebak genomen
/s

[ Voor 10% gewijzigd door zwaanenberg op 16-01-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:06

Tsja, wat is verloren? De opdracht zelf uitgeschreven, inspanningsverplichting eraan gekoppeld met meetbare doelen en hard gemaakt waarom er geen sprake is van schijnzelfstandigheid. Vervolgens konden we weer door. Er was dus simpelweg wat aanpassing nodig om iedereen gerust te stellen

De verplichte tussenpartij had er geen kaas van gegeten en zag, zoals veel tussenpartijen, alleen maar beren op de weg.

Het lijkt er wel op dat het aanbod van ZZP opdrachten minder aan het worden is, maar dat kan ik niet hard maken.
Unknown Alien schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:15:
[...]

Assumptions are the king of a f ups :D
Mother of all ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 16-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
jantje_beton schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Het gaat niet alleen om inbedding. Als je dat nu nog denkt in 2025 heb je je er echt niet genoeg in verdiept.
Het gaat om het hele plaatje, de rechtbank heeft meerdere keren mensen met inbedding gekwalificeerd als zzp'er.

De enige reden dat ik het me kan voorstellen dat je zo denkt is door de belastingdienst, die een over gesimplificeerd lijstje heeft gemaakt op zzp ja of nee. Daar velden ze hun oordeel inderdaad over singuliere kenmerken.
Het gaat inderdaad niet alleen om inbedding. Het gaat wel om functiesoorten die per definitie al toevallig zijn. Het enige dat ik verder uit jouw post haal is dat je de afgelopen maanden (jaren) niet gelezen heb wat ik hier geschreven heb over de controles door de BD en hoe daar in een aantal zaken naar gekeken word.

De reden dat ik vraag naar de bron van dit lijstje is omdat _al_ die linkedin overzichten eigen interpretaties zijn. Elk van die post is nutteloos. Het enige waar je nu belang aan kunt hechten zijn berichten vanuit de overheid en alleen in de zin van dat dat iets zegt over hoe er door de overheidsinstanties naar gekeken word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:22

sebasd

loopt op espresso

Jein, zoals onze oosterburen zeggen.

1 opdracht die ik had is met drie maanden verlengd, wel van max 24 uur naar max 8 uur per week gegaan (maar dat is prima, meer maakte ik er al niet).

De agenda wordt langzaam maar zeker ook weer gevuld met trainingen, meeste in NL maar net deze week is ook een training over de grens bevestigd, hotel en vlucht inmiddels geboekt.

Ik ben wel een beetje om me heen aan het kijken voor aanvullende (parttime) opdrachten, LinkedIn ook 'Open to work' gezet, maar waar dat voorheen een storm van berichten opleverde is het nu duidelijk minder, en de berichten die ik krijg zijn ook nog eens voornamelijk voor loondienst.

Aan de andere kant, het is pas half januari, meestal is het in deze tijd van het jaar sowieso wat rustiger. Ik maak me geen zorgen, ben ondertussen gewoon wat minder hard aan het werk, en de tijd die ik werk besteed ik aan het maken van een online training in opdracht en mijn eigen online training. Niet het leukste werk, maar wel fijn dat het geen uurtje-factuurtje is.

Zelfstandigheid opgeven heb ik nog totaal niet overwogen, en ik verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Renzmeister schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik heb toevallig recent een pensioenrekening geopend bij Meesman. Je wilt niet te weinig inleggen, maar ook niet te veel lijkt mij. Ik leg dus (voorlopig) ook 500 per maand in, hoewel het mij wat aan de lage kant lijkt. Het hangt natuurlijk van best veel factoren af. In de eerste plaats wat je beoogde pensioenuitkering is, maar ook of je eerder wilt stoppen met werken, of je een hypotheek hebt, of je al pensioen hebt opgebouwd uit eerder dienstverband, etc. Ik denk dat ik binnenkort eens ga opzoeken wat mijn vorige werkgever maandelijks aan mijn pensioen bijdroeg, en dat ga matchen.
Benieuwd wat hier uit gaat komen, ik hoor graag van je of we een beetje in de goede buurt zitten met onze bedragen :) (mits je dit wilt delen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Er staat idd niet wat de tussenpartij mij kost, maar je kan wel bedenken dat deze niet kosteloos is. Als ik etc etc achter de zin plaats kan jij je ook bedenken dat er meer zaken zijn die invloed hebben op mijn jaaromzet, die ik niet expliciet benoem. Als het zo interessant is om te berekenen of het klopt wat ik zeg. Dan is het goed om alle kosten die ik hebt mee te rekenen
Ik kan inderdaad bedenken wat de jaarlijkse kosten zijn en heb dat ook binnen de context van de topictitel gedaan. Freelance ICT'ers factureren in de regel 99% van hun tijd en hebben dermate weinig kosten dat 90% van de omzet ook winst is. Daarnaast ga ik er van uit dat je een fulltime dienstverband vergelijkt met een fulltime winst uit onderneming. Dat de commissie van de tussenpersoon binnen het uurtarief valt is niet zoals ik het in de afgelopen jaren heb ervaren, dat wordt altijd los gerekend vanuit de freelancer gezien. Binnen die context kon ik het mij niet voorstellen dat het genoemde uurtarief resulteerde in maandelijks vergelijkbaar bedrag ten opzichte van het eerder genoemde salaris uit loondienst.
*edit* en stel de vraag wat deze kosten dan zijn* edit*
2-3 man is mij voor geweest en die gaf je ook geen verdere context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

2025 is net twee weken jong, je gaat toch niet in zo'n korte tijd al paniekvoetbal doen? Ik zou een weekje (of meer) vakantie pakken, daarna iets leren waar je nooit tijd voor had en in maart voorzichtig verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaazaar
jadjong schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:29:
[...]

2025 is net twee weken jong, je gaat toch niet in zo'n korte tijd al paniekvoetbal doen? Ik zou een weekje (of meer) vakantie pakken, daarna iets leren waar je nooit tijd voor had en in maart voorzichtig verder kijken.
Mijn opdracht is verlengd met 5 maanden. Gaat me meer om anderen. Ben ook benieuwd wat mijzelf straks te wachten staat. .NET opdrachten zie ik nauwelijks namelijk. Was al beroerd, maar nu helemaal opgedroogd, lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:26
zwaanenberg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Wel complete paniek hier trouwens. Twee jaar geleden gestart met zzp en na 1 maand meteen hypotheek verhoogd naar +/- 7.500 maandlasten en een defender electric als leasebak genomen
/s
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
Ondernemersrisico..

Heb hier wel een hogere hypo dan tijdens loondienst (+800) maar minder dan 2k bruto. Auto vanuit prive , omdat ik niet een dergelijke verplichting/last wil dragen.
Hopelijk snel wat moois op je pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:32
zwaanenberg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Kan beter. Hier sinds 31-12 zoekende. Reageer alleen op opdrachten waar ik zeker aan alle eisen en vaak ook wensen voldoe, en ben ruimschoots gekwalificeerd. Nu op 8 a 9 opdrachten gereageerd, voor 3 a 4 daarvan doorgestuurd naar klant (dus cv wel goed) maar nog geen gesprek helaas bij een klant helaas.
Saillant detail: ook op 1 functie in loondienst gereageerd, meteen uitnodiging gesprek.
Ik vermoed dat de zzp opdrachten meer spoeling hebben zogezegd

/s
Tja risico, ik zou in de eerste jaren m’n hypotheek verlagen ipv verhogen. Buffer opbouwen en dan pas kijken naar grote investeringen. De auto zou je nog wel kunnen verkopen.

Je huis, geen idee wat je salaris gaat doen maar 7500 hypotheek bruto. Das meer dan de meeste in loondienst naar binnen hengelen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:38
Het is sarcastisch hè, daarom staat er /s achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
Renzmeister schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Ik zou eerst maar eens beginnen met het uitrekenen hoeveel je uberhaupt mag inleggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
Wat een zaak dit zeg. Te idioot voor woorden, die [verzoeker]. En bijzonder dat Rechtshulp hier in meegaat, want dit lijkt toch bij voorbaat al kansloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zwaanenberg
To_Tall schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Tja risico, ik zou in de eerste jaren m’n hypotheek verlagen ipv verhogen. Buffer opbouwen en dan pas kijken naar grote investeringen. De auto zou je nog wel kunnen verkopen.

Je huis, geen idee wat je salaris gaat doen maar 7500 hypotheek bruto. Das meer dan de meeste in loondienst naar binnen hengelen.
Was “grapje”, ben wel minder risico avers dan gemiddeld, maar zo gek ook weer niet.

Maar verder zoals hierboven ook gezegd, ik ga er maar vanuit dat ik sowieso 2-3 maandjes thuis zit, en heb in december al een paar cursussen uitgezocht en een paar klusjes als dat zolderraampje na 10 jaar eens (nu echt!) verven op de lijst gezet (of was die lijst nou van mijn vriendin? ;w )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
zwaanenberg schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Was “grapje”, ben wel minder risico avers dan gemiddeld, maar zo gek ook weer niet.

Maar verder zoals hierboven ook gezegd, ik ga er maar vanuit dat ik sowieso 2-3 maandjes thuis zit, en heb in december al een paar cursussen uitgezocht en een paar klusjes als dat zolderraampje na 10 jaar eens (nu echt!) verven op de lijst gezet (of was die lijst nou van mijn vriendin? ;w )
Oké oké :+

Zijn er natuurlijk wel die ineens 15k maandelijks op de rekening zien komen en gekke dingen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:02
kwaazaar schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:36:
[...]

Mijn opdracht is verlengd met 5 maanden. Gaat me meer om anderen. Ben ook benieuwd wat mijzelf straks te wachten staat. .NET opdrachten zie ik nauwelijks namelijk. Was al beroerd, maar nu helemaal opgedroogd, lijkt het.
.NET is toch al een tijdje bagger? Kreeg vanmorgen weer een DM van een recruiter voor BI/Data analyst opdracht. Ook notificaties van andere portals. Het is niet helemaal dood maar een stuk minder dan normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
4 doorlopende klanten, 1 nieuwe.
In mijn netwerk zijn er wel een aantal die een mooi aanbod hebben gekregen en geaccepteerd. De dunnere spoeling van opdrachten zal daar een rol hebben gespeeld.

Veel van deze mensen waren echter niet in technische rollen actief maar in interim management. De enkele developers die na jaren freelance nu in dienst zijn gegaan, waren vaak ook wel de mensen die graag langere tijd op 1 project werkten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:10
Vergeet niet dat het Januari is. Altijd rustiger. Ook is er links en rechts wat aan de hand in de wereld. Ik vermoed dat veel bedrijven op dit moment iets conservatiever zijn op het gebied van alles.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:08
Ik ben ook op zoek voor iets voor +/- 2 dagen in de week maar nu ook weinig aanbod. Maar had ik wel een beetje verwacht, nu net na de feestdagen.

Ik ben ook bezig met een eigen SaaS aan het ontwikkelen dus stil zitten doe ik niet, dus komt aan de ene kant ook wel goed uit dat ik wat ruimte heb.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Compleet andere markt, maar qua copywriting is het in januari, februari en maart meestal ook aardig stil. Dat is bij mij al drie jaar niet het geval. Ik heb opdrachtgevers die klanten hebben met diepe zakken. Hoewel de halve Nederlandse schrijverswereld ‘open to work’ is, heb ik inmiddels mijn broer ingeschakeld (ook zzp-copywriter) om wat werk van me over te nemen.

Blij mee. Het is me al gelukt om de coronacrisis te overleven en de Wet DBA zal ook zeker lukken. Ik sta al 10 jaar als ondernemer overeind. Zo’n momentje van bezinning, waarbij je trots bent op jezelf, mag ook weleens. Ik ben namelijk gewend mezelf er vooral op aan te kijken als het tegenzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:34

Geen probleem, zie sinds vorige opdrachten terugkomen die voor de kerst allemaal zijn teruggetrokken door opdrachtgevers. 1x gesprek, en direct weer aan de klus per de 21e voor minimaal een half jaar en ik vermoed zomaar dat de organisatie (=gemeente) enthousiaster is dan ze waar kunnen maken ;) .

Verder nog 1 in de pijplijn en 2 die ik vorig jaar als freelance klus had aangeschreven maar die nu gesprek willen over vaste dienst (DUO en NS).....Dat lijkt me dus nog niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:31:
[...]

In mijn netwerk zijn er wel een aantal die een mooi aanbod hebben gekregen en geaccepteerd. De dunnere spoeling van opdrachten zal daar een rol hebben gespeeld.

Veel van deze mensen waren echter niet in technische rollen actief maar in interim management. De enkele developers die na jaren freelance nu in dienst zijn gegaan, waren vaak ook wel de mensen die graag langere tijd op 1 project werkten.
Ook in interim rollen is nog best veel aanvraag vind ik. Moet zeggen voor de eerste twee weken van januari vind ik het nog erg mee vallen hoeveel er is.

Begrijp wel dat er wel een stuk meer payroll rollen zijn vanuit overheden. Zoals ik al dacht ligt het tarief daar vaak een tientje hoger zodat onderaan de streep er niet eens veel verschil in zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
To_Tall schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Oké oké :+

Zijn er natuurlijk wel die ineens 15k maandelijks op de rekening zien komen en gekke dingen gaan doen.
Dat zou mij echt enorm veel stress geven, als ik zou gaan leven op 10k per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:07
mannowlahn schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:00:
[...]

Dat zou mij echt enorm veel stress geven, als ik zou gaan leven op 10k per maand.
Mij ook! Kan het niet aan, zoveel geld... :9
En ik woon niet eens zover van De Librije vandaan.

Nee hoor, ieder zijn geluk. Hoe, dat bepaal jezelf gelukkig. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:02
MacDennis76 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:26:
[...]

[...]

Inderdaad, als je wat leuk leesvoer wilt kan je beter naar https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHAMS:2016:911 kijken.
tltr?
  • Bestuurder/DGA(s) in dienst bij holding. Zegt zelfs Inspecteur
  • Geen arbeidsovereenkomsten tussen Persoon(Bestuurder/DGA(s) Holding) en de werkmaatschappij
  • Werkzaamheden persoon(en) voor/binnen de werkmaatschappij obv de rechtsbetrekking Holding en Werkmaatschappij, de managementovereenkomst
  • Geen redenen om aan te nemen dat wetgever Minister bevoegdheid heeft gegeven regeling te treffen die in (rechtsgeldige) civielrechtelijke structuren ingrijpt op een wijze zoals de inspecteur voorstaat (wegdenken Holding)
  • Ook fiscaalrechtelijke (her)kwalificatie slaagt niet, namelijk geen aan de gekozen rechtsvorm onaanvaardbare fiscale gevolgen gezien het economisch resultaat
  • Het economisch resultaat is namelijk niet gelijk: op voorhand namelijk niet aannemelijk dat [A] of [B] bijvoorbeeld recht hebben op een ww-uitkering indien werkmaatschappij de managementovereenkomst opzegt
Vooral die laatst vind ik interessant. In de wet DGA heeft men het vooral over de gevolgen naheffen en beboeten, maar nauwelijks over de verdere gevolgen
  • Eerst geen sociale premies nu wel (met terugwerkende kracht), impliceert dat eerst geen rechten nu wel (met terugwerkende kracht)?
  • Indien voorheen vrijwillig voor ZW/WIA verzekerd (bijv bij UWV), nu dus dubbel verzekerd??
  • Of agv verplicht verzekerd, niet meer voldoen aan de voorwaarden voor vrijwillig verzekeren en dus nietig??
  • Mogelijkheid tot terugvordering premies voor nietige vrijwillige verzekering??
  • Correcties op eerdere jaarrekeningen en daaraan gerelateerde belasting aangiftes??
:?

Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26

Al mijn klanten behouden, 1 nieuwe erbij wat eigenlijk teveel is, en mogelijk een compagnon gevonden waarmee ik ga samenwerken. Dat is nog heel pril maar ziet er goed uit.... beide ZZPer en erg aanvullend in de BI hoek.... geen idee hoe we dit gaan inkleden, ik denk dat we maar eens starten met samen een opdracht starten en kijken hoe dat bevalt... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
Destruction schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:50:
Dat denk ik dus ook. Als ik hier lees hoe mensen verwachten met 60K/jaar niet rond te komen vraag ik me ernstig af hoe hun uitgavenpatroon eruit ziet :X
Well gezien ik effectief een alleenverdiener ben is 60K/jaar bruto niet genoeg :-(
Als mijn partner ook een baan had, ja dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Bruto of netto 60k ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:46
Er staat Bruto :-)

Of dat genoeg is ligt aan je uitgaven. Het is meer dan 3k per maand netto, dat is niet heel weinig lijkt me.
Tenzij je op vakantie MOET, een leuke auto MOET, een groot huis MOET, etc.
Een vetpot is het ook weer niet, zeker niet met zijn tweeën en als je nu een huis koopt of moet huren.

[ Voor 13% gewijzigd door poehee op 17-01-2025 08:48 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hackerhater
poehee schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:46:
[...]

Er staat Bruto :-)

Of dat genoeg is ligt aan je uitgaven. Het is meer dan 3k per maand netto, dat is niet heel weinig lijkt me.
Tenzij je op vakantie MOET, een leuke auto MOET, een groot huis MOET, etc.
Een vetpot is het ook weer niet, zeker niet met zijn tweeën en als je nu een huis koopt of moet huren.
3K netto voor een gezin is weinig tegenwoordig. Met de huidige koop en huurprijzen.
Het welbekende onderdeel van "onbestaan van het middeninkomen".

Samen met mijn partners uitkering zitten wij op iets van 4K netto nu zonder kinderen. Daar kunnen we rustig van leven en ook op vakantie. Maar uit de band springen kunnen we er niet van. En dat is met een huis dat 10 jaar geleden gekocht is.......

De gemiddelde huurprijs vrije sector tegenwoordig is 1700 per maand...... 8)7 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 17-01-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 08:54:
[...]

3K netto voor een gezin is weinig tegenwoordig. Met de huidige koop en huurprijzen.
Het welbekende onderdeel van "onbestaan van het middeninkomen".

Samen met mijn partners uitkering zitten wij op iets van 4K netto nu zonder kinderen. Daar kunnen we rustig van leven en ook op vakantie. Maar uit de band springen kunnen we er niet van. En dat is met een huis dat 10 jaar geleden gekocht is.......
Wou zeggen 3k is inderdaad vrij weinig. 1k voor boodschappen per maand voor een gezin is volgens mij ook niet bizar veel.

1k hypotheek ook geen raar bedrag.

Dus dan zit je er toch al snel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
C_V_S schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:01:
Wou zeggen 3k is inderdaad vrij weinig. 1k voor boodschappen per maand voor een gezin is volgens mij ook niet bizar veel.

1K aan boodschappen is wel heel veel, ook voor een gezin.
Maar boodschappen + verzekering + GWL zit zo makkelijk aan de 1K per maand.
Dan je hypotheek (met 1K mag je blij zijn, ik betaal 870 bruto per maand 10 jaar geleden.........)
Dan de auto, schoolkosten kinderen, etc. En weg is je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
C_V_S schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:01:
[...]

1k per maand aan boodschappen? Doe je overal bladgoud op ? 8)7

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:15
1000 per maand aan boodschappen is echt een heel normaal bedrag met de huidige prijzen, als je gewoon kookt en niet elke dag rijst met bonen eet. En mensen die denken dat je met 60k goed rond kunt komen hebben denk ik niet in het afgelopen jaar een huis gekocht... Voor een nieuwbouw rijtjeshuis in een slechte buurt in Rotterdam betaal je met de rentestanden al gewoon 2.5k hypotheek per maand. Daar kom je gewoon niet onderuit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik doe met 2 volwassenen + 2 kleine kinderen zo'n 200 euro per week. ~850 euro per maand. En dan doen we niks geks.
Het is duurder dan mijn hypotheek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:26
Mijn opdracht loopt tot 31 maart en opdrachtgever wil gewoon verlengen. Dat houdt wel in dat ik er dan al langer dan 2 jaar zit, 40 uur per week, week in week uit. Iets met schijnzelfstandigheid...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fry77
Hier ook hoor. 2 tieners, 2 volwasennen. Nu vreten die tieners als bootwerkers want topsporters, maar 900-1000 per maand aan boodschappen ben ik zo kwijt. Daar kan mss 100 vanaf als ik in het weekend geen wijntje haal en wat minder chips-achtige zaken, maar that's it.

Hypotheek 1000. Voor wie mijn vorige berekening over de zorgkosten gemist heeft ..... die tikt ook aan. Ik pis 65K paar jaar netto weg. Dat is wonend in een rijtjes-huis, zomervakantie naar Frankrijk en straks paar dagen winterberg. Ik leef de utopie van mijn ouders, betere middenklasse, auto, vakaktie en koophuis. Maar inmiddels heb ik daar wel 3 bruto middenklasse inkomens voor nodig......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
coldasice schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:48:
[...]

Al mijn klanten behouden, 1 nieuwe erbij wat eigenlijk teveel is, en mogelijk een compagnon gevonden waarmee ik ga samenwerken. Dat is nog heel pril maar ziet er goed uit.... beide ZZPer en erg aanvullend in de BI hoek.... geen idee hoe we dit gaan inkleden, ik denk dat we maar eens starten met samen een opdracht starten en kijken hoe dat bevalt... 8)
ALs mede bi/data hoeker wil ik die extra klant best overnemen in Q2 hoor ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
ColeJ schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:57:
Mijn opdracht loopt tot 31 maart en opdrachtgever wil gewoon verlengen. Dat houdt wel in dat ik er dan al langer dan 2 jaar zit, 40 uur per week, week in week uit. Iets met schijnzelfstandigheid...
Er staat nergens dat 2+ jaar niet mag. Dat zijn vaak door klanten zelf verzonnen regels.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Nee maar verse groente en fruit is nou niet al te goedkoop. Daarnaast vlees en vis ook niet hé.

Brood van de bakker, kaas van de kaasboer en dan voor vlees naar de slager zal vast ook duurder dan dat je alles bij de supermarkt haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:38:
Ik doe met 2 volwassenen + 2 kleine kinderen zo'n 200 euro per week. ~850 euro per maand. En dan doen we niks geks.
Ik denk dat dat voor heel veel mensen geld hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Avalaxy schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:34:
1000 per maand aan boodschappen is echt een heel normaal bedrag met de huidige prijzen, als je gewoon kookt en niet elke dag rijst met bonen eet. En mensen die denken dat je met 60k goed rond kunt komen hebben denk ik niet in het afgelopen jaar een huis gekocht... Voor een nieuwbouw rijtjeshuis in een slechte buurt in Rotterdam betaal je met de rentestanden al gewoon 2.5k hypotheek per maand. Daar kom je gewoon niet onderuit.
Klopt nieuwbouw rijtjes huis in deze regio kost je 5 á 6 ton en dan heb je 120 - 130 m2 hoor en 120 m2 tuin.

Als je dan geen oud huis hebt mer overwaarde zit je aan de bedrag. Ken iemand die het heeft, twee verdiener en 1 salaris aan de hypotheek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmdwLI3DCGXFKsqz9bFqQmulHeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/63eT7XSFTlXJFmcCK2zhAQRg.png?f=fotoalbum_large

Zucht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
Kurios schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:38:
Mijn hypotheek is al 2000 euro netto voor een twee onder één kap. Wel met zijn tweeën, dus 1000 euro pp. vaste lasten zijn daardoor al meer dan 3600 euro per maand. En dan doen we echt niks geks.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:41

mwa

hackerhater schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:11:
[...]

1K aan boodschappen is wel heel veel, ook voor een gezin.
Maar boodschappen + verzekering + GWL zit zo makkelijk aan de 1K per maand.
Dan je hypotheek (met 1K mag je blij zijn, ik betaal 870 bruto per maand 10 jaar geleden.........)
Dan de auto, schoolkosten kinderen, etc. En weg is je geld.
Hier ook zeker 1k per maand voor boodschappen, en dat zijn dan zeker geen rare uitgaven. Gewoon Lidl, soms AH, alles vers gekookt. Geen alchohol, wel vlees/vis/brood van de slager/visboer/bakker. Tel daar ook nog 2k (bruto) hypotheek bij op, 2k kinderopvang (zonder KOT...) en het gaat rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbones92
Is dit niet gewoon contractbeheer a la circle8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
mrbones92 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Is dit niet gewoon contractbeheer a la circle8?
Ja of verloning staat op de pagina : https://www.jellow.nl/contracting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Maar wat is het probleem dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
C_V_S schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Maar wat is het probleem dan?
Dat ze ongevraagd mailen zonder een uitschrijf link :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
We put the shine in your schijnzelfstandigheid :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zwaanenberg
1.750 hypotheek (zit ook wel aflossing/gedwongen sparen in natuurlijk)
600 auto (lease)
1.000 boodschapjes
150 kleine verzekeringetjes/Vve etc
700 shitmoney wat altijd wegvliegt:koffietje hier en daar/alle bestellingen op internet/‘leefgeld’ /weekendje weg etc
250 ziekteverz

4.450 onder de streep

Dit is dus ex vakantie en geld wegleggen voor bijv onderhoud aan huis

*gezin met 1kind

Oja en moet ook wel eens en nieuwe spijkerbroek kopen ;-)

Tsja en dan zit je in de supermarkt de pesto van het huismerk te kopen, komt een dag later je vriendin thuis die ff wat bij de ekoplaza heeft geshopt, of je hebt etentje zus of zo

[ Voor 17% gewijzigd door zwaanenberg op 17-01-2025 12:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:01:
[...]

Dat ze ongevraagd mailen zonder een uitschrijf link :P
Wel sympathiek dat je ze dan hier plaatst, gratis reclame voor die toko :+

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RichieB
Dit doet me denken aan de radio reclame van verloning.nl op BNR. "Gegarandeerd wet-DBA-proof!" Dit kan niet de bedoeling zijn van de wet DBA, dat wij 30-40% van ons inkomen moeten afstaan zodat er allerlei vage tussenpartijen rijk van kunnen worden. Want hoezo mag je wel schijnzelfstandig werk doen via zo'n toko? Zorg er dan gewoon voor dat ik als DGA zelf ook de juiste premies kan afdragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberjoi82
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-05 10:16
Wow.... 3,50 per uur is 30-40% van je inkomen, scheer je weg SCHIJNZELFSTANDIGE /sarcasme

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
@Cyberjoi82 Je moet niet alles geloven wat die lui zeggen/schrijven. Als je verloning/payrolling toepast ben je geen ondernemer meer en verlies je alle fiscale voordelen die daarbij horen. Meld je maar eens aan bij zo'n bedrijf, vraag wat je klant gaat betalen voor jou en reken het dan door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Mijn opdracht eindigt binnenkort dus er komen interessante tijden aan. Ik ga de komende periode bekijken wat er mogelijk is en wat voor opdrachten er nog voorbij komen. En ik kijk ook meteen breder en sluit loondienst niet uit. Ik zou het eigenlijk ook leuk vinden om een tijdje wat anders kan gaan doen. We gaan het meemaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:45
RichieB schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 09:44:
@Cyberjoi82 Je moet niet alles geloven wat die lui zeggen/schrijven. Als je verloning/payrolling toepast ben je geen ondernemer meer en verlies je alle fiscale voordelen die daarbij horen. Meld je maar eens aan bij zo'n bedrijf, vraag wat je klant gaat betalen voor jou en reken het dan door.
Het is IMHO ook niet zo dat je voor die 3,50- op de meest veilige loonlijst staat.
Begeleiding: 90% van de freelancers (zakelijke dienstverlening) kunnen na analyse risicoloos aan de slag
Alternatieven: Voor de overige 10% bieden we een ‘all-in verlonen’-constructie.
En ..
Bij Jellow krijg je toegang tot een zorgvuldig samengestelde pool van freelancers
Anders gezegd, het is niet per se zo dat je met 3,50- volledig gevrijwaard bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
DennusB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:11:
[...]

Uhh nee.

Wij hebben twee kinderen, kopen normaal boodschappen dus groente fruit stukje vlees 10 pakken fris wat brood en beleg.

Komen we op een wekelijks bedrag uit van 250 euro.

Dus nee we doen niet gek, geen bladgoud en ook geen hele dure biefstukken elke dag gewoon wat kip gehakt en varkensvlees. En paar pizza’s in de vriezer. Voor de makkelijke maaltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Zoals ik lees hier zijn er vele met best hoge maandlasten.

Zelf sinds 2015 nieuwbouw woning in getrokken maandlasten hebben we dmv lineaire hypotheek redelijk al naar beneden kunnen brengen van 1500 naar 1300. Tegen 4.10 rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
To_Tall schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:54:
Zoals ik lees hier zijn er vele met best hoge maandlasten.

Zelf sinds 2015 nieuwbouw woning in getrokken maandlasten hebben we dmv lineaire hypotheek redelijk al naar beneden kunnen brengen van 1500 naar 1300. Tegen 4.10 rente.
Gaat nog wel vind ik. Studentenkamer kost 800 tegenwoordig, dus met 2-en ook al 1600 in de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen voor de mensen met een BV ;)

Welk bureau & bureaustoel hebben jullie zakelijk aangeschaft? Ben even op zoek naar wat inspiratie, heb wat dingen bekeken in de winkel, maar nog niet definitief een keuze kunnen maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XenRave
Als we het dan toch over maandlasten hebben; 1000 euro voor boodschappen is helemaal niet vreemd (bizar eigenlijk om dat te zeggen, want het is flink veel geld). Hier zitten wij ook rond dat bedrag, en dat is dan alleen voor mij en mijn partner (+hond). Geen kids dus. Een paar jaar geleden legden we ongeveer de helft in op ons 'boodschappen potje' en daar kwamen we prima mee rond, maar elk jaar moeten we de maandelijkse inleg op die pot een beetje verhogen (zonder significante verandering in de boodschappen die we doen). We houden wel van een borreltje, dus op een biertje en een wijntje zouden we wat kunnen besparen, maar dan praat je over een mogelijke verlaging van 50 a 75 per maand.

Gelukkig valt onze hypotheek mee, een jaar of 8 geleden een klein rijtjeshuis gekocht dat safe was om op
1 inkomen te kunnen bekostigen (80m2, niets bijzonders) met het idee relatief snel voor een upgrade te gaan omdat we zo elke maand wat opzij konden leggen (na een jaar of 4, max 5). We zijn nu 8 jaar verder en willen al jaren graag verhuizen, maar gezien de huidige markt vinden we dat lastig. Voor ietsje meer huis gaan we al gauw 2.5x zoveel hypotheek betalen, dus dat staat niet in verhouding. We zitten dus eigenlijk 'vast' waar we nu zitten, want ik vertik het om 2k (of meer) aan hypotheek af te moeten dragen om net die 30m2 extra aan woonruimte te hebben met een garage :(

Bovenstaande is zelfs een van de redenen geweest voor mij om te gaan ZZPen, in loondienst zou ik hier (gevoelsmatig althans) nooit meer weg kunnen komen.

Dat gezegd hebbende, ik besef dat ik in een luxepositie zit. Ik heb al een huis als startpunt. Ik heb wat dat betreft medelijden met de huidige 'jongere' generatie, hoe kun je in godsnaam als twintiger zijnde nu aan een eerste huis komen? 'Starterswoningen' hebben tegenwoordig een prijskaartje van 3 ton (regio-afhankelijk natuurlijk), maar dat krijgt toch helemaal niemand in zijn eentje aan hypotheek op die leeftijd?

Triest is het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrbones92
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:48:
Alleen voor de mensen met een BV ;)

Welk bureau & bureaustoel hebben jullie zakelijk aangeschaft? Ben even op zoek naar wat inspiratie, heb wat dingen bekeken in de winkel, maar nog niet definitief een keuze kunnen maken.
Voor mij is er maar één merk voor bureaustoelen en dat is Herman Miller. Nooit rugklachten op deze uitstekende stoelen en er zit 10 jaar garantie op.

Een zit sta bureau kun je ook gewoon bij Ikea halen, prima kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XenRave schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:49:
Als we het dan toch over maandlasten hebben; 1000 euro voor boodschappen is helemaal niet vreemd (bizar eigenlijk om dat te zeggen, want het is flink veel geld). Hier zitten wij ook rond dat bedrag, en dat is dan alleen voor mij en mijn partner (+hond). Geen kids dus. Een paar jaar geleden legden we ongeveer de helft in op ons 'boodschappen potje' en daar kwamen we prima mee rond, maar elk jaar moeten we de maandelijkse inleg op die pot een beetje verhogen (zonder significante verandering in de boodschappen die we doen). We houden wel van een borreltje, dus op een biertje en een wijntje zouden we wat kunnen besparen, maar dan praat je over een mogelijke verlaging van 50 a 75 per maand.

Gelukkig valt onze hypotheek mee, een jaar of 8 geleden een klein rijtjeshuis gekocht dat safe was om op
1 inkomen te kunnen bekostigen (80m2, niets bijzonders) met het idee relatief snel voor een upgrade te gaan omdat we zo elke maand wat opzij konden leggen (na een jaar of 4, max 5). We zijn nu 8 jaar verder en willen al jaren graag verhuizen, maar gezien de huidige markt vinden we dat lastig. Voor ietsje meer huis gaan we al gauw 2.5x zoveel hypotheek betalen, dus dat staat niet in verhouding. We zitten dus eigenlijk 'vast' waar we nu zitten, want ik vertik het om 2k (of meer) aan hypotheek af te moeten dragen om net die 30m2 extra aan woonruimte te hebben met een garage :(

Bovenstaande is zelfs een van de redenen geweest voor mij om te gaan ZZPen, in loondienst zou ik hier (gevoelsmatig althans) nooit meer weg kunnen komen.

Dat gezegd hebbende, ik besef dat ik in een luxepositie zit. Ik heb al een huis als startpunt. Ik heb wat dat betreft medelijden met de huidige 'jongere' generatie, hoe kun je in godsnaam als twintiger zijnde nu aan een eerste huis komen? 'Starterswoningen' hebben tegenwoordig een prijskaartje van 3 ton (regio-afhankelijk natuurlijk), maar dat krijgt toch helemaal niemand in zijn eentje aan hypotheek op die leeftijd?

Triest is het.
Dat is wel veel hoor.
Je kan toch prima met 2 personen eten van 10 euro per dag aan boodschappen?
Wat maakt het zo duur? Koop je elke dag de pakken verse pasta, ipv zelf pasta koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrbones92 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Voor mij is er maar één merk voor bureaustoelen en dat is Herman Miller. Nooit rugklachten op deze uitstekende stoelen en er zit 10 jaar garantie op.

Een zit sta bureau kun je ook gewoon bij Ikea halen, prima kwaliteit.
2,5k voor een bureaustoel zie ik, dat is wel veel voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:08:
[...]

Dat is wel veel hoor.
Je kan toch prima met 2 personen eten van 10 euro per dag aan boodschappen?
Wat maakt het zo duur? Koop je elke dag de pakken verse pasta, ipv zelf pasta koken?
Hangt er een beetje van af of je bonnetjes van de Kruidvat of Action er ook bij optelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:34
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:08:
[...]

2,5k voor een bureaustoel zie ik, dat is wel veel voor mij.
Mijn Herman Miller kostte destijds nieuw iets van 1000 euro, welke stoel kost ex btw 2500 euro?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
jadjong schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:30:
[...]

Hangt er een beetje van af of je bonnetjes van de Kruidvat of Action er ook bij optelt.
Dit inderdaad, random kleine uitgaven zoals dit worden ook uit de 'boodschappen pot' betaald. Overigens is het aandeel van de hond ook wel significant; 250 per maand gaat daaraan gemiddeld wel op (dit betreft dan vrij prijzig speciaal hypoallergeen voer + snacks en de trimster waar ze om de 6 weken ongeveer naartoe moet).
Pagina: 1 ... 606 ... 643 Laatste