Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
Deveon schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Begreep van mijn boekhouder dat een andere klant van hem zelfs problemen met de curator had omdat hij nooit een arbeidsovereenkomst getekend had en daardoor werd beargumenteerd dat het loon niet uit betaald had mogen worden.
Wat een flut boekhouder heb je dan. Heeft hij dat nooit aangegeven bij zijn klant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Deveon schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Bekijk het even vanuit de werknemers pet. Zou je zo maar een lager salaris accepteren? Bij een BV moet je echt vanuit beide rechtsvormen naar je afspraken kijken.
Niet zomaar nee, maar je eigen werknemer zijn is natuurlijk ook best wel bijzonder. Ik begrijp dat mijn werkgever meer geld on handen wil hebben zodat als er geen werk binnen komt, ik ook doorbetaald kan worden.

@Roet noemt ook wel een interessant punt. Stel nu dat ik als werkgever wil stoppen met het werken voor opdrachtgevers en mijn eigen product wil gaan ontwikkelen. Dan zou het enorm helpen als ik als werknemer akkoord ga met een lager salaris, zodat er meer kapitaal opgebouwd kan worden om zo het eigen product te kunnen ontwikkelen. Je kan er stug met twee verschillende petten naar kijken, maar er is toch ook duidelijk een gedeeld belang. Werkgevers product wensen komen direct bij werknemer weg. Dus het is net zo goed de werknemer die de werkgever motiveerd om voor kapitaal te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jantje_beton schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Wat een flut boekhouder heb je dan. Heeft hij dat nooit aangegeven bij zijn klant?
Bij mij wel, ken verder de historie van de andere klant niet. Overigens neem ik dat gebrek in kennis voor lief gezien ik ook niet voor een accountant betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GateKeaper schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Niet zomaar nee, maar je eigen werknemer zijn is natuurlijk ook best wel bijzonder. Ik begrijp dat mijn werkgever meer geld on handen wil hebben zodat als er geen werk binnen komt, ik ook doorbetaald kan worden.
[..]
Juist in risico van een faillissement zou ik nooit salaris inleveren. Betaal dan maar minder uit en wordt het een probleem voor later. Mogelijk dat UWV dat corrigeert en je wilt ook niet dat WW obv het lagere salaris gehanteerd wordt (al speelt dat bij een DGA niet).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
@GateKeaper Neem vooral geen overhaaste beslissingen en zoek het goed uit voordat je iets wijzigt aan je DGA salaris. Je zal het uit moeten kunnen leggen en dat wordt met elke opvolgende wijzigingen lastiger als je het nog niet helemaal op orde hebt en uitgedacht hebt. Zoals ik het lees - daarbij gesteld dat ik geen BV heb - zijn je ideeën namelijk nog onvoldoende voldragen om al actie te ondernemen. Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:57
Na jaren van stijging, een daling in het aantal zzp'ers in december. En de echte klappen moeten nog vallen, belooft wat voor dit jaar.

https://www.nu.nl/economi...zzpers-ermee-stoppen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
mrbones92 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:52:
Na jaren van stijging, een daling in het aantal zzp'ers in december. En de echte klappen moeten nog vallen, belooft wat voor dit jaar.

Kijk ook even naar de beroepsgroepen. Moet zeggen dat ik vind dat er nog steeds best veel vacatures zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:30
Het lijkt erop dat ze juiste doelgroep hebben aangesproken: koeriers en zorg. Maar ik denk dat er een aantal zijn die het rustig afwachten tot ze een aanwijzing krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
https://www.ad.nl/economi...oeriersdiensten~a4136c4e/

Het is natuurlijk ook de vraag hoe die mensen nu werken. Via payroll en uitzendbureaus is natuurlijk beide flink duurder voor de belasting betaler.

Andere vraag zijn er ook grotere commerciele bedrijven met inhuur websites waar je je op kan inschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:17

MM99

That is the way I am!

C_V_S schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Kijk ook even naar de beroepsgroepen. Moet zeggen dat ik vind dat er nog steeds best veel vacatures zijn.
Veel contracten lopen nog door, maar de grote veranderingen moeten nog komen. Vooral in de overheidssector verwacht ik dat er flinke verschuivingen zullen plaatsvinden.

Wat ik me wel afvraag, is hoe men dit gaat aanpakken. Er is immers een reden waarom er zoveel ZZP'ers worden ingehuurd binnen de overheid. Gaan deze mensen allemaal over naar detachering?

Onpopulaire mening: Misschien is het deels ook goed dat de overheid een opschoning doet van freelancers die er al jaren zitten. Maar als al deze mensen ineens op de markt komen, zal dat de uurtarieven niet ten goede komen. Tegelijkertijd merk ik dat, wanneer ik meerdere CV's ontvang, kandidaten uit de overheidssector vaak onderaan de stapel belanden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Roet schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:58:
[...]

Waarom niet? In de eerste twee jaar van mijn BV zat ik ook boven die 150k, maar ik heb een minimaal DGA salaris omdat ik een runway wilde aanleggen voor mijn SaaS producten-bouwperiode, waar ik nu mee bezig ben. Ik zou liever hebben gehad dat ik mijzelf minder zou kunnen betalen, zodat mij runway langer zou zijn. Ik kan prima rondkomen met 40k per jaar.

Daarnaast doe ik voornamelijk simpel front-end werk, als je de gemiddelde vacature daarvoor bekijkt krijg je ook dat DGA salaris, of flink minder. Zoals eerder gezegd voldoe ik dus ook aan de punten van de belastingdienst.
Dat spaarpotje is leuk. Maar het enige dat telt zijn de criteria van de belastingdienst. Als je daaraan voldoet omdat je in loondienst hetzelfde zou verdienen als dat je je zelf nu uitkeert, dat is dat prima. Dat ik het persoonlijk heel bijzonder vind dat je 150 of 200k winst kunt maken als bedrijf maar zodra je rechtsvorm een BV is, je jezelf een laag salaris mag uitkeren, ach zo zijn de regels nou eenmaal.
GateKeaper schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:32:
[...]

Ik hoor je hoor, maar heb ik de pagina gemist waar staat dat je je dga salaris niet mag verlagen? Dat ze dat liever niet hebben omdat ze geen belasting willen mislopen begrijp ik helemaal.

[...]

Tjah, ik zou dat helemaal niet gek vinden. Je kan toch ook een andere dienstverband aangaan die minder loon uitkeert en meer bonussen? Of minder loon voor meer vrijheid.
Over bonussen betaal je ook belasting dus dat maakt niet uit,
Ik ben het er wel mee eens dat mijn verandering bijzonder is, in de zin dat mijn werk niet veranderd ten opzichte van de vorige maand.

Dus ja, het zit me niet helemaal lekker. Maar wat dan? Teveel belasting blijven betalen omdat het nu eenmaal zo is? En vandaar de vraag, belastingoptimalisatie op zich, is toch gewoon toegestaan?
Belastingoptimalisatie mag, als je voldoet aan de regels. Als jij met bijvoorbeeld een aantal vacatures kunt bewijzen dat voor jouw werk in jouw functie jij in loondienst 56k zou krijgen, is dat de onderbouwing. Dat de automatische checks van de BD wel ergens een belletje laten rinkelen, so be it. Als je het kunt verklaren is dat ook geen probleem.

Nu zeg je dat je ook net een flink bedrag over hebt gehaald naar prive, dat is in de basis natuurlijk ook geen probleem alleen als je direct daarna je inkomen verlaagt, is dat misschien een 2e belletje dat afgaat. En opnieuw, belletjes die afgaan is op zichzelf geen probleem zolang je het kunt verdedigen. Maar het wordt een heel slecht verhaal als je met pijn en moeite 1 vacature kunt vinden waarin 56k wordt genoemd, en de inspecteur (mocht het zover komen) met een zoekopdracht van 2 minuten al meer vacatures vind waarin bijvoorbeeld 75k wordt genoemd.

En het wordt ook een slecht verhaal als je (opnieuw, mocht het zover komen) nogal staat te stotteren waarom je je inkomen 2k verlaagt "toevallig" net nadat je geld via dividend over hebt gehaald naar prive. Dat ruikt naar belastingontwijking. Wat, binnen regels, ook mag. Daarom mag jij ook een DGA salaris uitkeren van marktconform terwijl je winst het driedubbele is, en dan mag je jezelf een bonus in de vorm van dividend uitkeren (lagere belasting). Als die bonus periodiek is, en steeds ongeveer hetzelfde bedrag, dan ruikt dat al wat meer naar belastingontwijking. Dat hoeft ook niet de uitkomst van een mogelijke controle te zijn (misschien krijg je die controle niet eens) maar het zijn waarschuwingen. En wij geven hier onze mening, doe ermee wat je wilt :)

Persoonlijk denk ik dat in de IT (je komt niet weg met een junior-functie....) het moeilijk is om ergens onder de 60K uit te komen. Accepteer het verlies dat je theoretisch iets minder IB had kunnen betalen, en denk daaraan terug als je je voordelen zoals sparen in de BV en jezelf een lening geven meepakt (plus al die andere voordelen die regelmatig worden genoemd).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
MM99 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Veel contracten lopen nog door, maar de grote veranderingen moeten nog komen. Vooral in de overheidssector verwacht ik dat er flinke verschuivingen zullen plaatsvinden.

Wat ik me wel afvraag, is hoe men dit gaat aanpakken. Er is immers een reden waarom er zoveel ZZP'ers worden ingehuurd binnen de overheid. Gaan deze mensen allemaal over naar detachering?

Onpopulaire mening: Misschien is het deels ook goed dat de overheid een opschoning doet van freelancers die er al jaren zitten. Maar als al deze mensen ineens op de markt komen, zal dat de uurtarieven niet ten goede komen. Tegelijkertijd merk ik dat, wanneer ik meerdere CV's ontvang, kandidaten uit de overheidssector vaak onderaan de stapel belanden...
Contracten lopen door betwijfel ik om twee redenen. 1 januari een datum waarop er altijd veel stoppen en ten tweede de overheden die zich zorgen maken om verkapt dienstverband hebben per die datum heel veel mensen er uitgegooid.

Veel ervaring in de overheidssector heeft volgens mij wel voordelen als je daar wilt werken. Commerciële bedrijven vinden het vaak niet zulke goede ervaring :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
7000 gestopt op een totaal van 1.6 miljoen. Need more data. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:28:
Het is veilig te voorspellen dat de aantallen stoppers komende maanden flink op gaan lopen. Veel interessantere vraag is wat er op de arbeidsmarkt gaat gebeuren en hoeveel mensen in de financiële problemen komen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:16
GateKeaper schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:21:
[...]
@Roet noemt ook wel een interessant punt. Stel nu dat ik als werkgever wil stoppen met het werken voor opdrachtgevers en mijn eigen product wil gaan ontwikkelen. Dan zou het enorm helpen als ik als werknemer akkoord ga met een lager salaris, zodat er meer kapitaal opgebouwd kan worden om zo het eigen product te kunnen ontwikkelen.
Je kan in zo'n situatie ook WBSO Subsidie aanvragen, om zo ook een fikse teug op je borrel te besparen.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:46
Liegebeest schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:51:
[...]

Je kan in zo'n situatie ook WBSO Subsidie aanvragen, om zo ook een fikse teug op je borrel te besparen.
Vanwege het DBA gedoe heb ik besloten dit jaar te focussen op het ontwikkelen van een eigen dienst/product. Ik ben ZZP'er, maar begrijp ik nu goed dat ik ook aanspraak kan maken op WBSO? Ik heb dit jaar geen inkomen (speciaal een buffer voor opgebouwd), maar hoe werkt dit dan met WBSO? Is het uberhaupt een beetje te doen om hiervoor een aanvraag in te dienen, of moet je dan 40 pagina's uitleg gaan geven, en veel kosten kwijt zijn voor zon tussenbureautje? Heeft hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:27
groezle schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Vanwege het DBA gedoe heb ik besloten dit jaar te focussen op het ontwikkelen van een eigen dienst/product. Ik ben ZZP'er, maar begrijp ik nu goed dat ik ook aanspraak kan maken op WBSO? Ik heb dit jaar geen inkomen (speciaal een buffer voor opgebouwd), maar hoe werkt dit dan met WBSO? Is het uberhaupt een beetje te doen om hiervoor een aanvraag in te dienen, of moet je dan 40 pagina's uitleg gaan geven, en veel kosten kwijt zijn voor zon tussenbureautje? Heeft hier iemand ervaring mee?
Volgens mij is de WBSO alleen een belastingkorting. Als je dus geen inkomen hebt heb je er niks aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:03
[...]

Vooropstellend: zou het vooral zelf doornemen

Laatst kort uitgezocht en het gaat niet werken als je geen winst maakt omdat WBSO regeling maximaal 12k (1k per maand) belastingdrukverlichting geeft. Er moet dus wel winst zijn.

Daarnaast moet je volgens de richtlijnen je project onderbouwen (zelf zou ik dit met AI hulp doen). Mijn interpretatie van de richtlijnen in het kort; het moet vernieuwend zijn voor het domein waar je project onder valt.

Edit; oja en de aanvraag moet goedgekeurd zijn voor de officiele start van het project en minimaal 500 uur per jaar eraan werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Furion2000 op 13-01-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:24
jadjong schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:28:
Dat de schijnzelfstandigen in de sectoren waar veel schijnzelfstandigheid is, eieren voor hun geld kiezen, lijkt mij een goede ontwikkeling.

Alleen lees ik bij de NOS dat het doel is on ‘zzp’en te ontmoedigen’, maar die reden heeft de Belastingdienst nooit genoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:48
[...]

Aanvraag was in 4 uurtjes gedaan.
Je moet eherkenning lvl 3 hebben, dat duurde langer...
Let wel, code kloppen valt niet onder wbso.
Volgens mij kan je de belastingkorting meenemen naar een volgend jaar. Wbso is niet direct bedoeld voor commerciele doeleinden maar meer voor R&D projecten.

Source: als zzper 2 goedgekeurde wbsos afgelopen jaar.
DYOR, YMMV etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Dat is in dit forum al meerdere keren aangehaald. Zoek even terug... En anders staat er een prima uitleg op de website van de RVO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Dat de schijnzelfstandigen in de sectoren waar veel schijnzelfstandigheid is, eieren voor hun geld kiezen, lijkt mij een goede ontwikkeling.

Alleen lees ik bij de NOS dat het doel is on ‘zzp’en te ontmoedigen’, maar die reden heeft de Belastingdienst nooit genoemd.
De NOS slaat de laatste tijd wel vaker de plank mis met feiten en aannames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje_beton
C_V_S schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Contracten lopen door betwijfel ik om twee redenen. 1 januari een datum waarop er altijd veel stoppen en ten tweede de overheden die zich zorgen maken om verkapt dienstverband hebben per die datum heel veel mensen er uitgegooid.
Ik kan je een tegengestelde reden geven. Veel organisaties zien 2025 als overgangsjaar. En zij redeneren dat het goed genoeg is om te laten zien dat nieuwe inhuur aan de wet voldoet, met een soort uitsterfbeleid voor de rest. Het gaat er volgens hun om dat ze de BD kunnen laten zien dat ze een duidelijk plan hebben om te voldoen aan wet en regelgeving. Een verlenging van een bestaande opdracht, of het afronden van een opdracht tot en met maart 2025 is in veel gevallen goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 16:51
mrbones92 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:52:

Als ik me niet vergis waren de grootste aanmelders:
  • Bouw
  • Zorg
  • HoReCa
  • Beveiliging
  • Pakketbezorger\koerier
o.a. door slechte WGs gedwongen om te gaan ZZPen.

Mijn persoonlijke ervaring in de IT valt wel mee. En waarom? Nou de inkomens voor de IT zijn gemiddeld gezien hoger dan andere sectoren, dus het verschil tussen een uurtarief en vastinkomen is onderaan de streep een stuk kleiner.
Risco nemen hebben de meeste dan geen zin in.

Mijn laatste loonstrook (bruto)
€6850 pm
vak. geld 8%
Bonus 7 en max 10%
40 vrije dagen+feestdagen
Pensioen inleg WG was €650 pm
Ziek zijn kost niks

Nu een uurtarief €110.
Alle kosten van verzekeringen, pensioen, buffer, aanschaf software en hardware. Auto\motorkosten, tussenpartij etc etc
Onderaan de streep geen wereld van verschil.

België heeft het goed geregeld, NL kan dat best overnemen.

De echte ZZPers\ondernemers zijn gelukkiger en hebben hun zaken goed voor elkaar. De opdrachtgevers krijgen vaak ook meer kwaliteit en kennis die ze niet in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Tot je langer ziek bent, en maar 75% krijgt.... Dan kost het nog steeds niets, maar wel minder inkomsten dus merk je het nog steeds in de beurs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Neal schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:03:
[...]

Tot je langer ziek bent, en maar 75% krijgt.... Dan kost het nog steeds niets, maar wel minder inkomsten dus merk je het nog steeds in de beurs...
Bij de betere WG is dat pas na 12 maanden. Als je langer dan 12 mnd ziek bent, dan heb je denk ik wel andere zorgen dan 25% minder inkomen :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Geen idee hoe het in Belgie is geregeld maar als je 110 per uur krijgt en je werkt full time hou je lijkt mij onder aan de streep veel meer over dan die 6850 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:57
Unknown Alien schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:39:
[...]

• Bouw
  • Zorg
  • HoReCa
  • Beveiliging
  • Pakketbezorger\koerier

Mijn persoonlijke ervaring in de IT valt wel mee. En waarom? Nou de inkomens voor de IT zijn gemiddeld gezien hoger dan andere sectoren, dus het verschil tussen een uurtarief en vastinkomen is onderaan de streep een stuk kleiner.

€6850 pm
vak. geld 8%
Bonus 7 en max 10%
Ziek zijn kost niks

Nu een uurtarief €110.
Alle kosten van verzekeringen, pensioen, buffer, aanschaf software en hardware. Auto\motorkosten, tussenpartij etc etc

De echte ZZPers\ondernemers zijn gelukkiger en hebben hun zaken goed voor elkaar. De opdrachtgevers krijgen vaak ook meer kwaliteit en kennis die ze niet in huis hebben.
Het heeft niet altijd met inkomen te maken. Recent iemand gesproken, die organisatie heeft externe inhuur met 80% verlaagd. Daar zitten ook ICT'ers bij. Het is een beetje naiëf om te denken dat het de ICT sector niet raakt.

Natuurlijk gooien mensen aan de onderkant er als eerste het bijltje erbij neer, ze hebben immers een laag inkomen en weinig buffer. Veel mensen kijken nog de kat uit de boom maar ik verwacht dat de daling nog sterker zal worden ingezet als mensen zich realiseren dat het menens is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

• Bouw
  • Zorg
  • HoReCa
  • Beveiliging
  • Pakketbezorger\koerier
Onder Rutte mocht/moest het allemaal flexibel zijn. Minder vaste contracten. In de bouw hakte de economische crisis er flink in en raakten mensen werkloos, solliciteren had geen enkele zin terwijl de privé telefoon roodgloeiend stond met allerlei aanvragen voor klussen... Dan wordt je dus ZZP'er. Ik ken er meerdere die nooit ZZP'er geworden zouden zijn als zij destijds hun baan niet waren verloren. Falend overheidsbeleid, dus...

Die pakketbezorgers/koeriers, Deliveroo etc. dat mag duidelijk zijn. Dat zijn allemaal nep ZZP'ers die niet eens hun eigen tarief mogen bepalen, laat staan hun werktijden etc. Ook allemaal dankzij Mark Flexibel Rutte, grote bedrijven hebben daar dankbaar misbruik van gemaakt. Dat soort bedrijven zouden nu gedwongen moeten worden die nep zzp'ers (die ooit gewoon in loondienst waren bij dezelfde bedrijven) weer fulltime in dienst te nemen met een vast contract. Maar zoals ik eerder schreef, e.e.a kan pas echt geregeld worden als we het in Nederland doorgeslagen kapitalisme gaan beteugelen.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FitTiv schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Aanvraag was in 4 uurtjes gedaan.
Je moet eherkenning lvl 3 hebben, dat duurde langer...
Let wel, code kloppen valt niet onder wbso.
Volgens mij kan je de belastingkorting meenemen naar een volgend jaar. Wbso is niet direct bedoeld voor commerciele doeleinden maar meer voor R&D projecten.

Source: als zzper 2 goedgekeurde wbsos afgelopen jaar.
DYOR, YMMV etc etc.
Ik ken toch wel een flink aantal zzp-ers die wbso kregen voor (een deel van) de opdracht die zij bij een klant uitvoerden. Lijkt mij aardig commercieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19
Wolly schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Ik ken toch wel een flink aantal zzp-ers die wbso kregen voor (een deel van) de opdracht die zij bij een klant uitvoerden. Lijkt mij aardig commercieel.
Jup, ik heb paar jaar geleden WBSO gehad voor een project wat ik gewoon bij een klant draaide. Gewoon de ontwikkeluren, mits het maar "technisch uitdagend" is.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
@Destruction Helemaal met je eens, zolang het gaat over ‘doorgeslagen kapitalisme’. Maar als we er ‘doorgeslagen socialisme / communisme’ van gaan maken, ben je mij kwijt.

De Deliveroo’s en pakketbezorgers moeten mensen gewoon in loondienst nemen. Dat kan niet als zzp’er gedaan worden. Moeten wel oppassen dat we de cijfers geen doel opzich maken, zoals de motie-Pattijn wel wil: “70 procent van de arbeid moet in 2028 in loondienst gedaan worden”, dat schiet zijn doel voorbij.

Daarbij krijg je weer Timmermans zijn idee van ‘een verbod op zzp.’ Lijkt mij onwenselijk. Laten we de wantoestanden aanpakken en de rest met rust laten. Dat zou zelfs heel simpel kunnen door een zwarte lijst te maken van beroepen die nooit als zzp kunnen. Maaltijdbezorger, pakketbezorger en dergelijke..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
[...]

• Bouw
  • Zorg
  • HoReCa
  • Beveiliging
  • Pakketbezorger\koerier

€6850 pm
vak. geld 8%
Bonus 7 en max 10%
Ziek zijn kost niks

Nu een uurtarief €110.

Uurtarief van 110 euro en je houdt 6850 bruto over? Je krijgt dat bedrag minimaal netto per maand als je een eenmanszaak hebt. Je kunt met dat uurtarief nooit op 7000 bruto uitkomen.

Bereken het zelf maar. https://www.berekenhet.nl...o-inkomen-ondernemer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Hunkaroglu schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:02:
[...]

Uurtarief van 110 euro en je houdt 6850 bruto over? Je krijgt dat bedrag minimaal netto per maand als je een eenmanszaak hebt. Je kunt met dat uurtarief nooit op 7000 bruto uitkomen.

Bereken het zelf maar. https://www.berekenhet.nl...o-inkomen-ondernemer.html
Iets verder doorlezsen maat :)

Er staat onderaan de streep, dus alle kosten, vrije dagen, pensioen etc bij elkaar opgeteld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Er staat onderaan de streep, dus alle kosten, vrije dagen, pensioen etc bij elkaar opgeteld.
Dan nog niet hoor 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennisweb
Je bent niet zomaar schijnzelfstandige. Deze man dacht een mes in de rug van zijn opdrachtgever te kunnen steken, omdat hij zelf de hoge kosten van een takelwagen niet wilde dragen.

https://www.zipconomy.nl/...vervolgens-loondienst-op/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJames
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-01 18:57
Dennisweb schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:01:
Laten we de wantoestanden aanpakken en de rest met rust laten. Dat zou zelfs heel simpel kunnen door een zwarte lijst te maken van beroepen die nooit als zzp kunnen. Maaltijdbezorger, pakketbezorger en dergelijke..
Waarom zouden die beroepen nooit als ZZP kunnen?

Misschien niet de vaste bezorgers die we veelal kennen vanuit de welkbekende diensten, maar volgens mij staat je niks in de weg om jezelf als koerier/bezorger op de markt te zetten.
Zolang je dat niet onder de vleugels van een PostNL/DHL/Thuisbezorgd doet, zie ik niet in waarom Bezorgservice BJames geen valide operatie kan zijn. Je kan me altijd bellen als je een spoedpakketje hebt, gaat verhuizen, of een maaltijd van jouw restaurant bij de klant afgeleverd wil hebben.

Een zwarte lijst zie ik niet zitten, in vrijwel elk beroep valt wel iets te verzinnen waarmee je als ZZPer gewoon te werk kan gaan. Het verschil is dat je moet gaan ondernemen en ik denk dat veel mensen daar vastlopen. Als jij voor PostNL pakketjes rondbrengt, knipt-aan-huis namens de keten De Hippe Knip of mensen rond-Ubert noem ik dat geen ondernemen en praten we wat mij betreft over wantoestanden.

Wat dat betreft vind ik het ook wel prima dat een controle bij de opdrachtgever start, het gaat namelijk om de arbeidsrelatie, niet of jij wel of niet een ZZPer mag of kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
BJames schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Waarom zouden die beroepen nooit als ZZP kunnen?

Misschien niet de vaste bezorgers die we veelal kennen vanuit de welkbekende diensten, maar volgens mij staat je niks in de weg om jezelf als koerier/bezorger op de markt te zetten.
Zolang je dat niet onder de vleugels van een PostNL/DHL/Thuisbezorgd doet, zie ik niet in waarom Bezorgservice BJames geen valide operatie kan zijn. Je kan me altijd bellen als je een spoedpakketje hebt, gaat verhuizen, of een maaltijd van jouw restaurant bij de klant afgeleverd wil hebben.

Een zwarte lijst zie ik niet zitten, in vrijwel elk beroep valt wel iets te verzinnen waarmee je als ZZPer gewoon te werk kan gaan. Het verschil is dat je moet gaan ondernemen en ik denk dat veel mensen daar vastlopen. Als jij voor PostNL pakketjes rondbrengt, knipt-aan-huis namens de keten De Hippe Knip of mensen rond-Ubert noem ik dat geen ondernemen en praten we wat mij betreft over wantoestanden.

Wat dat betreft vind ik het ook wel prima dat een controle bij de opdrachtgever start, het gaat namelijk om de arbeidsrelatie, niet of jij wel of niet een ZZPer mag of kan zijn.
Als je het zo stelt, ben ik het met je eens. Als je je laat inhuren door persoon A om een legaal pakket bij partij B te krijgen, dan lijkt mij dat prima ondernemerschap.

Wat je noemt, zijn inderdaad wantoestanden en dat kan wat mij betreft zo niet doorgaan. Ik zag gisteren iemand op Facebook vragen hoe hij een bedrijf moet runnen. Dan vraag ik me af: “van wie moet jij zzp’er worden?” Die wens heb je toch vooral zelf, omdat je een product of dienst aan wil bieden.

We zullen in ieder geval iets moeten doen tegen nep-zzp’ers, want ik snap dat daar bezwaren tegen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Er zitten 2058 uren in een jaar als je vijf dagen per week acht uur werkt.
Na aftrek van 40 dagen vakantie kom je op 1738 factureerbare uren. Haal daar 38 uur ziekte af, nog eens 100 uur omdat niet alle werkzaamheden naadloos op elkaar aansluiten en interne administratie ook tijd kost en je komt op een nette 1600 uur die je per jaar op de factuur kan zetten. Dat is volgens de rekenmachine 176000 aan inkomsten, ik ben wel benieuwd welke kosten je allemaal hebt als er onderaan de streep nog maar 95000.- over blijft. Dat is namelijk het bedrag wat overeen komt met jouw 6800 per maand in loondienst. (6800 x 14) En stiekem nog iets je meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
[...]

Dan ook niet... Er zijn genoeg bedrijven die rond de 7K bieden inclusief 13e maand en pensioen. Ik hoor van meerdere collega's die niet eens op 110 euro zitten, dat ze ongeveer het dubbele verdienen als ZZP'er. Met het tarief van 110 euro per uur haal je dat ook ruimschoots. Als ik het zelfde zou verdienen in loondienst is het voor mij niet meer de moeite waard om risico te lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:34

Mickey77

Allround ICT-er

Ik lees mee (ben ondernemer + in loondienst maar nooit echt zzper geweest) maar verbaas mij over iedereen die rekent met enorme aantallen factureerbare uren. Het maken van 40 uur per week, maakt je voor mij minder ondernemer (mag ik het zeggen? ja ik mag het zeggen: voor mij kom je dan dichter bij schijnzelfstandigheid) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje_beton
Voor de BD en de rechter ook. Maar het is een holistische toets waarbij er naar meer onderdelen gekeken word.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

@Destruction Helemaal met je eens, zolang het gaat over ‘doorgeslagen kapitalisme’. Maar als we er ‘doorgeslagen socialisme / communisme’ van gaan maken, ben je mij kwijt.
Van 100% kapitalisme naar 100% het tegenovergestelde lijkt me wat rigoureus en dus ook zeker niet de manier. Maar het kapitalisme van nu moet absoluut worden bestreden omdat het in de afgelopen 15 jaar meer kwaad dan goed gedaan heeft.
De Deliveroo’s en pakketbezorgers moeten mensen gewoon in loondienst nemen. Dat kan niet als zzp’er gedaan worden. Moeten wel oppassen dat we de cijfers geen doel opzich maken, zoals de motie-Pattijn wel wil: “70 procent van de arbeid moet in 2028 in loondienst gedaan worden”, dat schiet zijn doel voorbij.
Ik zou ook niet weten waarom 70% van de arbeid in loondienst moet. Ik zou wel zeggen dat de voorwaarden voor in loondienst werken dan wel gunstiger moeten worden. Als ik soms hoor wat opdrachtgevers normaal willen betalen voor personeel, dan snap ik wel dat ze geen mensen kunnen vinden 8)7 Betaal ze fatsoenlijk, biedt ze meer dan 2 weken vakantie en als iemand ziek wordt kun je ervoor zorgen dat diegene binnen 1 jaar voor de 2e keer uitvalt maar je kunt ook zorgen dat zoiemand naar behoren hersteld en dan weer volop mee kan draaien.
Daarbij krijg je weer Timmermans zijn idee van ‘een verbod op zzp.’ Lijkt mij onwenselijk. Laten we de wantoestanden aanpakken en de rest met rust laten. Dat zou zelfs heel simpel kunnen door een zwarte lijst te maken van beroepen die nooit als zzp kunnen. Maaltijdbezorger, pakketbezorger en dergelijke..
Er zou eens een verbod op Timmermans moeten komen. Die man praat alsof-ie sociaal en links is maar zelf leeft hij als een VVD'er |:(

Overigens, niet elke ZZP koerier is een nep ZZP'er die eigenlijk gewoon altijd rijdt voor PostNL/DHL etc... Genoeg ZZP koeriers met eigen klantenkring, en daar is niks mis mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 13-01-2025 22:43 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunkaroglu
Mickey77 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 22:08:
Ik lees mee (ben ondernemer + in loondienst maar nooit echt zzper geweest) maar verbaas mij over iedereen die rekent met enorme aantallen factureerbare uren. Het maken van 40 uur per week, maakt je voor mij minder ondernemer (mag ik het zeggen? ja ik mag het zeggen: voor mij kom je dan dichter bij schijnzelfstandigheid) :X
Je mag het zeggen, maar waarom komt dat dichter bij schijnzelfstandigheid? Het gaat hier om projectmatig werk dat langdurige inzet vereist, wat in veel sectoren zoals de ICT heel gebruikelijk is. Dit maakt iemand niet minder ondernemer, maar juist een zelfstandige die zich aanpast aan de markt en de vraag van de opdrachtgever. Dat de zzp'er in dit geval kiest voor 32, 36 of 40 uur per week, is simpelweg omdat dit aansluit bij de manier waarop de sector werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
En als ik 60 facturabele uren per week maak, omdat ik 2 klussen voor 2 verschillende opdrachtgevers uitvoer. Ben ik dan weer meer ondernemer voor jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:49

3DDude

I void warranty's

gem-p schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:01:
[...]

En als ik 60 facturabele uren per week maak, omdat ik 2 klussen voor 2 verschillende opdrachtgevers uitvoer. Ben ik dan weer meer ondernemer voor jou?
Nee, dan verdien je (waarschijnlijk) te weinig in uurtarief :P :+

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isildir
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-02 08:25
Interessante redenatie; meer factureren maakt iemand minder ondernemer volgens jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:34

Mickey77

Allround ICT-er

@Hunkaroglu Ik begrijp je verdediging, dat een zzper die kiest voor 32, 36 of 40 uur werkt een ondernemer is die zich aanpast aan de markt. Maar dat is nu precies wat ik bedioel (en de BD volgens mij ook). Een ondernemer die zich geheel aanpast aan de regels in loondienst, die schuift naar het vlak van schijnzelfstandigheid (ja er zijn meer indicatoren)

In mijn omgeving zie ik twee typen ondermemers. Een ondernemer die heel hard werkt en veel meer uren maakt dan 40 per week, vaak ook in avonden of weekenden. Deze doet dat ofwel (a) omdat die houdt van zijn werk ofwel (b) omdat die een zo goed mogelijke oude dag wil opbouwen. Ik zie ook ondernemers die veel minder werken dan 40 uur. Deze doet dat ofwel (c) omdat die goed kan delegeren en anderen aan het werk zet ofwel (d) wel zelf het werk doet maar... het zo goed doet dat deze met minder dan 40 uur een rustiger leven kan leiden. Ik generaliseer, uiteraard.

Zijn er geen anderen typen ondernemers? Ja natuurlijk wel. Maar een zzper die heel erg veel verdient maar zich toch keurig 5 x 8 uur werkt... die heeft zich dus aangepast aan de gebruikelijke regels van werkgever en werknemer. Dat is wat ik bedoel met 'schuiven' in de richting van schijnzelfstandigheid. Je beslist dan niet zelf, je werkgever bepaalt dus de werkuren.

@gem-p Twee klussen en dan 60 uur draaien? De vraag voor mij is dan of dit structureel gebeurt. Als het elke week tweemaal 30 uur op vaste tijden is, dan vind ik dat tweemaal schijnzelfstandig (en de BD vind dat dan mogelijk ook).

Ik vind een belangrijk kenmerk van ondernemen dat het werk en de tijden per week wisselen. Dat is voor mij ondernemen. Als ICT ondernemer heb ik veel projecten gedaan van 100 tot 400 uur. Voor dat ik offerte maak (die tijd reken ik ook niet, want de klant betaalt ook niet als die opdracht niet door gaat) moet ik mogelijk nog beoordelen of ik alle technische kennis in huis heb. Als de opdracht niet helemaal in mijn straatje past maar ik wil hem wel doen, dan maak ik dus meer uren dan in de opdracht staat. Die tijd spendeer ik zelf en wordt niet betaald. Maak 450 uren ipv 400, zijn die uren ook voor mij (je kunt het dom noemen maar dat is voor mij ondernemerschap en de BD heeft dit ook in het lijstje staan).

Op dit moment ben ik weer deels in loondienst (niet vanwege DBA) en mijn werkgever betaalt mij door, als ik nog dingen moet leren. Ik moet er aan wennen (voel mij bijna schuldig) dat ik in het begin niet direct resultaat kon leveren. Maar dit wordt normaal gevonden in loondienst en een paar weken later was ik op 'speed'. Dus puur uit belangstelling mijn vraag aan zzpers die elke week 40 uur draaien: wie betaalt de uren als je werkveld verschuift naar een nieuw onderwerp en je 'leertijd' nodig hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
Ik werk nu 36 uur, 4 x9 maar af en toe op vrijdag ook wat uurtjes.

Ik heb na 20 jaar nog steeds enorm veel lol in mijn werk. Zelfs na een vakantie kan ik niet wachten om weer te gaan nerden.

Los daarvan, het aantal uren per week zegt geen reet of schijn zelfstandigheid. Misschien nemen sommige wel drie maanden vrij elk jaar. Ga jij dat maar eens proberen met je werkgever _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jantje_beton schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Dat lijkt mij een kul redenatie. Er is geen enkele schriftelijkheidsvereiste van een arbeidsovereenkomst, die kan ook stilzwijgend zijn aangegaan. Het feit dat er loon betaald wordt is genoeg bewijs in deze dat er de intentie van een arbeidsovereenkomst was.

Natuurlijk is het verstandig om het allemaal op papier te zetten, maar het is zeker geen vereiste.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
@Destruction
Waarom een zwartelijst? Ook maaltijdbezorgers en pakket bezorgers e.d. zouden kunnen ZZPen.

Mits uurtarief maar hoog genoeg is en eigen zeggenschap kan voeren.

Sterker nog, bevriende maaltijd bezorger van m’n broertje. Werkt als zzp’er. Hij krijgt van restaurants waar hij is aangesloten een berichtje dat er een run klaar staat. Overdag draait hij nog als koerier voor een aantal klanten. Werkt ongeveer 32-36 uur in de week afhankelijk hoe druk het is.
Bepaalt zelf hoe en hoe veel hij werkt. En spreekt zijn tarief zelf af. Vraagt 23ct kn vergoeding daar boven op naar boven afgerond.

Het is maar hoe je werk zelf kan indelen. En zorgt dat je uurtarief hoog genoeg is om naast leef geld ook andere dingen kan doen en sparen.

Hij heeft een business plan om uiteindelijk ook personeel aan te nemen.

Goed de vraag is hoe levensvatbaar het zou kunnen zijn. Maar hoe moet je dan beginnen? Je kan moeilijk vanuit loondienst direct personeel aannemen en een koeriers bedrijf beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 14-01-2025 07:59 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat ben ik met je eens, maar ook weer niet. Die latere toevoeging van je over uitzoekwerk als je ergens niet bekend mee bent scheelt echter een slok op een borrel. Een paar dagen per jaar Youtube kijken of Github af struinen naar iets waar je geen van gegeten hebt doet denk ik iedereen wel, het siert een ondernemer om die tijd niet op de factuur te zetten. Jij hebt beloofd dat je iets kan dus dan regel je het maar. Iemand die voor mij acht accesspoint tegen het plafond moet plaatsen, maar er twee vergeet mee te nemen, mag die ook in eigen tijd ophalen of later terugkomen. Die verloren tijd wil ik niet op de factuur zien. Voor dit soort korte klusjes is dat makkelijk te controleren, als je anderhalf jaar bezig bent is de controle minder strak en heb je als programmeur in een veel dunnere scheidingslijn tussen uitzoekwerk voor jezelf en uitzoekwerk voor de klant.
Om nog maar niet te spreken over:
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/compiling.png

Het stoppen met contracten op basis van tijdspanne en die elke X maanden verlengen zou al een hoop schelen voor de beeldvorming zonder dat het beide partijen moeite kost om aan de wet te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
To_Tall schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:57:
[...]

Waarom een zwartelijst? Ook maaltijdbezorgers en pakket bezorgers e.d. zouden kunnen ZZPen.

Mits uurtarief maar hoog genoeg is en eigen zeggenschap kan voeren.

Sterker nog, bevriende maaltijd bezorger van m’n broertje. Werkt als zzp’er. Hij krijgt van restaurants waar hij is aangesloten een berichtje dat er een run klaar staat. Overdag draait hij nog als koerier voor een aantal klanten. Werkt ongeveer 32-36 uur in de week afhankelijk hoe druk het is.
Bepaalt zelf hoe en hoe veel hij werkt. En spreekt zijn tarief zelf af. Vraagt 23ct kn vergoeding daar boven op naar boven afgerond.

Het is maar hoe je werk zelf kan indelen. En zorgt dat je uurtarief hoog genoeg is om naast leef geld ook andere dingen kan doen en sparen.

Hij heeft een business plan om uiteindelijk ook personeel aan te nemen.

Goed de vraag is hoe levensvatbaar het zou kunnen zijn. Maar hoe moet je dan beginnen? Je kan moeilijk vanuit loondienst direct personeel aannemen en een koeriers bedrijf beginnen.
Heel benieuwd naar hoe hij zich heeft verzekerd en een pensioen opbouwt. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit uit kan voor iemand van volwassen leeftijd. Een prikkie op een lectrice je fiets kan nog uit. Ben je bv > 23 dan vraag ik mij sterk af hoe dit onder aan de streep er uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

mannowlahn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:27:
[...]

Ik heb na 20 jaar nog steeds enorm veel lol in mijn werk. Zelfs na een vakantie kan ik niet wachten om weer te gaan nerden.

Los daarvan, het aantal uren per week zegt geen reet of schijn zelfstandigheid. Misschien nemen sommige wel drie maanden vrij elk jaar. Ga jij dat maar eens proberen met je werkgever _O-
Ik heb een kind van 2, dus ik zit enorm gebonden aan 4x 9 uur die plaatsvinden in de openingstijden van de kinderopvang en een dagje die ik samen met mijn kind doorbreng.
Dus eigenlijk totaal niet flexibel, maar het is ook niet dat je makkelijk even dagje extra opvang kan vragen met de wachtlijsten van tegenwoordig. Dankzij de wet-dba is dat nu nog erger geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

jadjong schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:30:
[...]
Het stoppen met contracten op basis van tijdspanne en die elke X maanden verlengen zou al een hoop schelen voor de beeldvorming zonder dat het beide partijen moeite kost om aan de wet te voldoen.
Dat zou freelancen als ontwikkelaar voor een startup wel zo goed als onmogelijk maken. Scope is vloeibaar daar. Vaak weten we nog niet wat we over 2 weken moeten maken, en regelmatig wijzigd het plan tussentijds na oplevering van een kleine feature. Het enige wat redelijk vast staat is de richting waarin we bewegen, en welke expertises we nodig hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:29
mannowlahn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:27:
[...]

Dit is ragebait en kan je beter negeren. De persoon in kwestie heeft zelf niet de stap volledig durven te zetten zit nu stoer te vertellen dat hij niet schijnzelfstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:01
GateKeaper schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:45:
[...]

Dat zou freelancen als ontwikkelaar voor een startup wel zo goed als onmogelijk maken. Scope is vloeibaar daar. Vaak weten we nog niet wat we over 2 weken moeten maken, en regelmatig wijzigd het plan tussentijds na oplevering van een kleine feature. Het enige wat redelijk vast staat is de richting waarin we bewegen, en welke expertises we nodig hebben.
Kwestie van de scope niet te gedetailleerd vastleggen en je meer richten op het doel in plaats van het middel.

Ik werk voor een start-up. Mijn opdracht is samen te vatten als "bouw een platform dat X mogelijk maakt". Hoe dat dan precies moet is nog uitzoeken, dus kan nog wijzigen. Als aan het eind van de rit maar X mogelijk is in een of andere vorm.

Als je opdracht daarentegen is: implementeer deze vijf API endpoints, ja, dan ga je nat in zo'n omgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Mickey77 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 06:44:
........
Dus puur uit belangstelling mijn vraag aan zzpers die elke week 40 uur draaien: wie betaalt de uren als je werkveld verschuift naar een nieuw onderwerp en je 'leertijd' nodig hebt?
Voor mij: dat spreek ik af met de opdrachtgever en daar ben ik altijd transparant in. Dus als de opdrachtgever mij vraagt een opdracht uit te voeren en er zitten onderdelen in waar ik "leertijd" of "inleestijd" voor nodig heb, dan geef ik dat op voorhand aan en dan spreken we af hoe we daar mee omgaan. Kan dus zijn dat ik eigen tijd moet investeren en het kan zijn dat het onderdeel van de opdracht wordt en er dus voor betaald wordt.
Zelfde als dat een opdrachtgever mij 4 of 5 dagen per week op zijn kantoor wil hebben zitten. Dat kan, maar in mijn uurtarief zitten de kosten en tijd verwerkt voor 2 dagen per week naar een andere locatie rijden. Boven de 2 dagen per week spreek ik af dat reistijd facturabel is of dat het uurtarief omhoog gaat. Meeste opdrachtgevers willen dat niet, dus dan gaat de opdracht niet door.

Ik werk nooit standaard 40 uren per week sinds ik zzp'er ben. Mijn opdrachtgevers werken veelal met budgetten en willen daarom bijvoorbeeld dat ik maximaal 40 uren per week factureer. Of ze willen dat ik per maand of kwartaal een maximaal aantal uren factureer. Binnen die tijd moet de opdracht gedaan worden. Kan de ene week 50 uren zijn en de andere week 25 uren. Dus als ik 2 opdrachten tegelijkertijd uitvoer dan factureer ik daar de gespendeerde uren voor en dat kan dus ook 60 uren in een week zijn. Aangezien ik 's nachts liever slaap dan werk zullen die uren ergens tussen 6u 's ochtends en 22u 's avonds gewerkt worden.

Mijn ervaring is dat opdrachtgevers het liefste een opdracht uitschrijven waarbij ze zeggen: "we willen jou inhuren voor 40 u per week". Dat is namelijk een simpele omschrijving en kost ze weinig denkwerk vooraf. Hoe fijn zou het zijn als ze echte opdrachten met een begin en eindresultaat zouden uitgeven.... Helaas zie ik dat nog steeds te weinig.

Nou weet ik ook wel dat van oudsher een ondernemer gezien wordt als iemand die vooral niet uurtje factuurtje werkt. Maar dat wil niet zeggen dat als iemand wel uren factureert, dat iemand dat geen of minder ondernemer is. Het zou heel simpel moeten zijn naar mijn mening, namelijk: ben je niet in loondienst, dan ben je ondernemer. Dat er voorwaarden zijn om niet in loondienst te werken is natuurlijk logisch, maar een voorwaarde zetten op een standaard aantal facturabele uren is ouderwets denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:50
Dennisweb schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:51:
Je bent niet zomaar schijnzelfstandige. Deze man dacht een mes in de rug van zijn opdrachtgever te kunnen steken, omdat hij zelf de hoge kosten van een takelwagen niet wilde dragen.

https://www.zipconomy.nl/...vervolgens-loondienst-op/
Was laatst toch ook een zaak over een IT-r die dienstverband claimde dat niet doorging wegens facturatie, btw en zoeken naar andere opdracht?

Vooralsnog zie ik de jurisprudentie niet echt tegen ons werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:51
fry77 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:03:

Maar het is wel elke keer jurisprudentie waarbij de "schijnzelfstandige" werknemerschap claimt die wordt afgewezen. Ben benieuwd wat het resultaat is als de Belastingdienst een zaak voor de rechter brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Ascension schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:07:
[...]

Maar het is wel elke keer jurisprudentie waarbij de "schijnzelfstandige" werknemerschap claimt die wordt afgewezen. Ben benieuwd wat het resultaat is als de Belastingdienst een zaak voor de rechter brengt.
klopt, maar de argumentatie dat iemand als ondernemer beschouwd moet worden gaat dan nog steeds op. Dus speelt eigenlijk alleen de vraag of het werk an sich in loondienst had gemoeten. En hoe meer 'ondernemer' je bent, hoe kleiner de kans daarop natuurijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syren
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:45
Woy schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 07:49:
[...]

Dat lijkt mij een kul redenatie. Er is geen enkele schriftelijkheidsvereiste van een arbeidsovereenkomst, die kan ook stilzwijgend zijn aangegaan. Het feit dat er loon betaald wordt is genoeg bewijs in deze dat er de intentie van een arbeidsovereenkomst was.

Natuurlijk is het verstandig om het allemaal op papier te zetten, maar het is zeker geen vereiste.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er is wel degelijk een schriftelijkheidsvereiste. Namelijk als er sprake is van een aandeelhouder die alle aandelen houdt in een vennootschap en met deze vennootschap een overeenkomst aangaat.

In die gevallen schrijft 2:247 BW voor dat de rechtshandeling (arbeidsovereenkomst in dit geval) schriftelijk wordt vastgelegd. Als dit niet wordt gedaan, dan kan de curator bij faillissement verzoeken om vernietiging van de overeenkomst. Dat komt in de praktijk ook voor.

Als een boekhouder zijn dossier niet op orde heeft, dan schiet hij m.i. wel tekort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:36
Dus puur uit belangstelling mijn vraag aan zzpers die elke week 40 uur draaien: wie betaalt de uren als je werkveld verschuift naar een nieuw onderwerp en je 'leertijd' nodig hebt?
Op een inwerkperiode aan het begin van de opdracht na (lijkt me niet meer dan normaal), factureer ik de tijd die ik besteed aan het leren van nieuwe onderwerpen niet aan mijn klant. Sowieso ben ik veel bezig met het bijhouden van kennis, m'n werk is toch ook gewoon m'n interessegebied. Ik deed dit trouwens ook al toen ik nog in loondienst was, en is misschien wel een van de redenen geweest om de zzp kant op te gaan. Het verschil is dat ik nu wat meer kijk naar welke kennis en ervaring wat beter in de markt ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Het maken van 40 uur per week, maakt je voor mij minder ondernemer (mag ik het zeggen? ja ik mag het zeggen: voor mij kom je dan dichter bij schijnzelfstandigheid) :X
Ik werk verdeeld over meerdere opdrachtgevers (maar voor eigen klanten met andere werkzaamheden) 32 uur per week. Maar dan ben ik dus geen ondernemer? :D De jaren dat ik 60-70 uur per week maakte zijn voorbij.
@Hunkaroglu Ik begrijp je verdediging, dat een zzper die kiest voor 32, 36 of 40 uur werkt een ondernemer is die zich aanpast aan de markt. Maar dat is nu precies wat ik bedioel (en de BD volgens mij ook). Een ondernemer die zich geheel aanpast aan de regels in loondienst, die schuift naar het vlak van schijnzelfstandigheid (ja er zijn meer indicatoren)
Als ondernemer heb je je aan te passen aan de markt. Dat is exact hoe dat werkt. Hoeveel uren je daarbij maakt, zegt helemaal niks.
Zijn er geen anderen typen ondernemers? Ja natuurlijk wel. Maar een zzper die heel erg veel verdient maar zich toch keurig 5 x 8 uur werkt... die heeft zich dus aangepast aan de gebruikelijke regels van werkgever en werknemer. Dat is wat ik bedoel met 'schuiven' in de richting van schijnzelfstandigheid. Je beslist dan niet zelf, je werkgever bepaalt dus de werkuren.
Je kunt prima als ZZP'er 40 uur werken en gewoon zelf de baas zijn over je eigen agenda en werkuren etc. Ik moest vanmorgen naar de tandarts (APK'tje) en ik wilde thuis nog wat dingen regelen, dus ik vertel mijn opdrachtgever dat ik voor 13:00 niet beschikbaar ben (want ik ben ondernemer en ik beslis wanneer ik wel of niet beschikbaar ben). End of. Probeer dat in loondienst zou ik zeggen.. Lukt niet.

Zie de PostNL/DHL/Deliveroo "ZZP'ers" die met KvK en BTW nummer infeite gewoon in loondienst zijn omdat ze geen kloot zelf mogen bepalen (uren, tarief, etc). DAT is schijnzelfstandigheid.
@gem-p Twee klussen en dan 60 uur draaien? De vraag voor mij is dan of dit structureel gebeurt. Als het elke week tweemaal 30 uur op vaste tijden is, dan vind ik dat tweemaal schijnzelfstandig (en de BD vind dat dan mogelijk ook).
Je hebt de memo niet goed gelezen geloof ik... Je kunt prima bij 2 opdrachtgevers 30 uur per week maken als zelfstandige. Juist het feit dat het om meer dan 1 opdrachtgever gaat maakt je zzp'er en geen schijnzelfstandige.
Ik vind een belangrijk kenmerk van ondernemen dat het werk en de tijden per week wisselen.
Die tijden wisselen ook, je werkt nooit strak 32 of 40 uur per week. Er valt altijd wel iets af of er is iets anders waardoor je die uren niet haalt. En soms moet je er iets overheen en kan dat niet anders. Maar waarom zou iemand de ene week 30, de andere week 80 en de volgende week 50 uur moeten werken om zelfstandige te zijn? Nog maals, het aantal uren dat je werkt zegt helemaal niks. Het gaat om gezag, je eigen agenda en tarief bepalen, het wel of niet meedraaien in een vast team, etc. etc.
Op dit moment ben ik weer deels in loondienst (niet vanwege DBA) en mijn werkgever betaalt mij door, als ik nog dingen moet leren. Ik moet er aan wennen (voel mij bijna schuldig) dat ik in het begin niet direct resultaat kon leveren. Maar dit wordt normaal gevonden in loondienst en een paar weken later was ik op 'speed'.
Daar benoem je een verschil tussen loondienst en zelfstandige zijn. In loondienst moet de WG investeren in jouw kennis van zaken, jullie hebben daar beiden vervolgens profijt van.
De leertijd is geheel op eigen kosten. De klant betaald vervolgens voor de opgedane extra kennis ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Dat hangt er vanaf.

Bij sommige opdrachten komt de klant tijdens de lopende opdracht met de vereiste dat ik bepaalde nieuwe tools leer en daarvoor op cursus moet. Zij betalen de cursus, ik factureer geen uren.

Voor de cursussen die ik geef geldt dat er soms nieuwe versies van het materiaal moet worden gemaakt. Daarvan breng ik een vooraf afgesproken aantal uren in rekening, ongeacht hoeveel tijd het mij werkelijk kost.

Voor de cursussen die ik geef, maar ook voor mijn eigen carriere, moet ik veel bijstuderen en ook certificeren. De kosten van de lesmaterialen en examens betaalt mijn bedrijf. Mijn studietijd breng ik niet in rekening bij mijn eigen BV. Oftewel: 100% eigen kosten en doorgaans 5-20 uur per week naast alle facturabele uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
syren schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Er is wel degelijk een schriftelijkheidsvereiste. Namelijk als er sprake is van een aandeelhouder die alle aandelen houdt in een vennootschap en met deze vennootschap een overeenkomst aangaat.

In die gevallen schrijft 2:247 BW voor dat de rechtshandeling (arbeidsovereenkomst in dit geval) schriftelijk wordt vastgelegd. Als dit niet wordt gedaan, dan kan de curator bij faillissement verzoeken om vernietiging van de overeenkomst. Dat komt in de praktijk ook voor.

Als een boekhouder zijn dossier niet op orde heeft, dan schiet hij m.i. wel tekort.
Ok, I stand corrected (y)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Liegebeest schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:01:
Bij sommige opdrachten komt de klant tijdens de lopende opdracht met de vereiste dat ik bepaalde nieuwe tools leer en daarvoor op cursus moet. Zij betalen de cursus, ik factureer geen uren.
Deze constructie is mooi als een bedrijf in-house trainingen aan het regelen is voor het eigen personeel. Vaak kan je zonder extra kosten (maar ook zonder je uren te factureren) aanschuiven bij de training - ideaal om je kennis goedkoop uit te breiden (immers, als je zelf de training ergens inkoopt kan je ook je uren niet factureren). Can highly recommend!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:55
Destruction schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:16:
[...]
Je hebt de memo niet goed gelezen geloof ik... Je kunt prima bij 2 opdrachtgevers 30 uur per week maken als zelfstandige. Juist het feit dat het om meer dan 1 opdrachtgever gaat maakt je zzp'er en geen schijnzelfstandige.
Dat is niet zo.

Er wordt gekeken naar de afzonderlijke arbeidsrelaties. In de ene opdracht kan je een echte zelfstandige zijn en bij de ander weer niet.

In die zin dan ook weer logisch dat dit geen vraag is binnen de webmodule op beoordelingarbeidsrelatie.nl

Het werken voor meerdere opdrachtgevers zegt wel iets over ondernemersschap maar dat is een andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hmmbob schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Deze constructie is mooi als een bedrijf in-house trainingen aan het regelen is voor het eigen personeel. Vaak kan je zonder extra kosten (maar ook zonder je uren te factureren) aanschuiven bij de training - ideaal om je kennis goedkoop uit te breiden (immers, als je zelf de training ergens inkoopt kan je ook je uren niet factureren). Can highly recommend!
Eens... En de clausule dat we eisen dat de klant betaald, is omdat het om een training kan gaan die ik anderszins nooit zou inkopen omdat daar geen reden toe is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 08:53
MacDennis76 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:22:
In die zin dan ook weer logisch dat dit geen vraag is binnen de webmodule op beoordelingarbeidsrelatie.nl
Maar wel weer op hetjuistecontract.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQE2rWk8HXsoTjmZAtqUnoPcVnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qBBhdiufsLKSCUVq5KDMHIXT.png?f=fotoalbum_large

Ik denk niet dat de Belastingdienst zelf helemaal duidelijk heeft hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:23
Skamba schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Ik denk niet dat de Belastingdienst zelf helemaal duidelijk heeft hoe de vork in de steel zit.
Als ik als voorbeeld wat antwoorden van beide kanten mix dan krijg ik "U heeft 7 kenmerken van een zzp’er en 3 kenmerken van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract". Dat is niet perse heel duidelijk, maar het is beter dan die 'webmodule' die bij één werknemerskenmerk al gelijk heel stellig beweerde dat je geen ondernemer zou zijn. Dit ding onderkent in ieder geval de nuance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Hangt er vanaf. Als het algemene kennis is voor algemeen nut, dan is het mijn tijd. Als het gaat over iets heel specifieks voor de opdrachtgever, de branche of het project, dan overleg ik het. Dan heb ik het niet over een dagje of zo, maar structureel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Skamba schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Maar wel weer op hetjuistecontract.nl

[Afbeelding]

Definieer het woord: opdracht

Ik kan heel goed uitleggen dat ik meerdere opdrachten doe bij mijn ene opdrachtgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31

aex351

I am the one

Aftansert schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Als ik als voorbeeld wat antwoorden van beide kanten mix dan krijg ik "U heeft 7 kenmerken van een zzp’er en 3 kenmerken van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract". Dat is niet perse heel duidelijk, maar het is beter dan die 'webmodule' die bij één werknemerskenmerk al gelijk heel stellig beweerde dat je geen ondernemer zou zijn. Dit ding onderkent in ieder geval de nuance.
Dat is toch een vrij duidelijke boodschap. Ga samen om tafel zitten, want anders is de mogelijke consequentie naheffingen (en ook boetes). De acties en beslissingen die beide partijen hierin nemen daar dragen ze dan ook zelf het risico voor. Dat is toch prima. De waarschuwing vanuit de Belastingdienst is vrij duidelijk.

Nb. ik las in een artikel dat de consequentie voor opdrachtgevers/tussenpartijen behoorlijk groot kan zijn. Wanneer het over bedragen van meer dan >= 100.000 euro gaat. Dan ga je door voor de koelkast, en ga je de strafrecht kant op. Waarbij er dus gevangenisstraffen uitgedeeld kunnen gaan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door aex351 op 14-01-2025 14:24 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Aftansert schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:59:
[...]

Ik kom uit op 5 om 5, de belichaming van het grijze gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 14:19
fry77 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Was laatst toch ook een zaak over een IT-r die dienstverband claimde dat niet doorging wegens facturatie, btw en zoeken naar andere opdracht?

Deze zin uit het artikel is ook leuk:
Daarbij geldt dat er een groot verschil is in beloning tussen de werknemers van de werkgever en de beloning van de zzp’ers: de werknemers ontvangen maar liefst 9 euro per uur minder.

Dat betekent eigenlijk dat je maar heel iets boven het bedrag van loondienst hoeft te zitten en dan ziet de rechter het al als een substantieel verschil. Ik dacht hier zelf altijd aan minimaal dubbele t.o.v. loondienst maar dat blijkt dus al veel te ruim gedacht door mij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:55
jesselhh schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:16:
[...]
Dat betekent eigenlijk dat je maar heel iets boven het bedrag van loondienst hoeft te zitten en dan ziet de rechter het al als een substantieel verschil. Ik dacht hier zelf altijd aan minimaal dubbele t.o.v. loondienst maar dat blijkt dus al veel te ruim gedacht door mij...
Ik denk niet dat je dit absoluut moet zien, eerder relatief. Het gaat hier over 16 Euro tegen 25 Euro.
Dan is 9 Euro bij dit soort bedragen al snel een substantieel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselhh
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 14:19
MacDennis76 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:55:
[...]

Ik denk niet dat je dit absoluut moet zien, eerder relatief. Het gaat hier over 16 Euro tegen 25 Euro.
Dan is 9 Euro bij dit soort bedragen al snel een substantieel verschil.
Mee eens hoor, maar dan denk ik dat je hier ook moet kijken naar hoe realistisch die €25 is om van te leven, dat lijkt me als zzp'er ontzettend weinig, haal daar aov, vakantie, ziekte, pensioen e.d. vanaf en je zit onder die €16 als je 40 uur per week rekent voor 46 weken...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BJames
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-01 18:57
aex351 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:19:
[...]

Dat is toch een vrij duidelijke boodschap. Ga samen om tafel zitten, want anders is de mogelijke consequentie naheffingen (en ook boetes). De acties en beslissingen die beide partijen hierin nemen daar dragen ze dan ook zelf het risico voor. Dat is toch prima. De waarschuwing vanuit de Belastingdienst is vrij duidelijk.
De boodschap is wellicht duidelijk, maar staat blijkbaar los van de intentie van de module :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eOCjwWxT4bur_IQWL-2bCkjE2g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LefloVFTJrODKaIhQPsyWGyM.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJNr68fD_hH7fyNBn731mXuSUNo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rIrUvoGDIMZsR8Sky25EVEvC.png?f=user_large
Om te weten wat het juiste contract is, moeten de kenmerken tegen elkaar worden afgewogen. Wijzen de kenmerken meer op werken in loondienst? Dan is sprake van een arbeidsovereenkomst. Wijzen de kenmerken meer op een klus als zzp’er? Kies dan voor de overeenkomst van opdracht of aanneming van werk. Check uw contractvorm en zorg dat er geen sprake is van schijnzelfstandigheid.
Mooi! Nu nog een module vinden die ons helpt bij het checken.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:50
aex351 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:19:
[...]

[..]

Nb. ik las in een artikel dat de consequentie voor opdrachtgevers/tussenpartijen behoorlijk groot kan zijn. Wanneer het over bedragen van meer dan >= 100.000 euro gaat. Dan ga je door voor de koelkast, en ga je de strafrecht kant op. Waarbij er dus gevangenisstraffen uitgedeeld kunnen gaan worden.
Ook gelezen, inderdaad.

Maar denk je nou echt dat iemand een gevangenisstraf krijgt opgelegd omdat hij/zij zich, met alle goede bedoelingen, als zzp’er heeft gepresenteerd in het zakelijk verkeer en daarna niet als zodanig wordt gekwalificeerd?

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat dit – afgezien van gevallen waarin sprake is van aantoonbare, opzettelijke kwaadwilligheid of misbruik – nooit zal gebeuren.

Laten we alsjeblieft een beetje realistisch blijven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Nu online
mannowlahn schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Heel benieuwd naar hoe hij zich heeft verzekerd en een pensioen opbouwt. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat dit uit kan voor iemand van volwassen leeftijd. Een prikkie op een lectrice je fiets kan nog uit. Ben je bv > 23 dan vraag ik mij sterk af hoe dit onder aan de streep er uit ziet.
Weet van de hoed en rand niets af natuurlijk. Maar waarom niet? Het koerieren schijnt goed te verdienen. In de avond uren wat extra bijverdienen. Hij is alleenstaand woont al jaren in een zelfde huurwoning. Maar kan toch lekker op vakantie en andere dingen doen met vrienden en familie.

Daarnaast is het hoe je leeft koop je elk jaar veel dure spullen of leef je kleiner en geef je verder niet veel uit?

Keuzes maken hoe je leeft en wil leven. Zat mensen die met een klein budget toch heel veel kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
Hmmbob schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Bij mijn vorige klant was er ook zoiets. Ze boden 2 soorten aan:
Het interessante spul waar ik ook wat aan had, daar was het inderdaad geen uren schrijven.

Maar ze hadden ook van die jaarlijkse verplichte "trainingen" (internen & externen wegen complaince), daar kregen ze gewoon een rekening voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:10
U heeft 9 kenmerken van een zzp’er en 1 kenmerk van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract.
&
U heeft 8 kenmerken van een zzp’er en 2 kenmerken van loondienst. Ga samen het gesprek aan voor het juiste contract.
Langduring + inspanningsverplichting :O
Redelijk normaal in de IT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Nu online
Vind die inspanningsverplichting wel grappig.

Jij factureert toch op je inspanning die gevraagd wordt? Dan ben je ook plichtig om dat werk uit te voeren? Of zeg je oh joh je krijgt wel een factuur maar ga lekker wat anders doen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Alternatief voor inspanningsverplichting is resultaatverplichting. Als ik een tuinhuisje laat plaatsen, betaal ik voor een tuinhuisje en niet voor een poging om een tuinhuisje te leveren en monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

t_captain schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:02:
Alternatief voor inspanningsverplichting is resultaatverplichting. Als ik een tuinhuisje laat plaatsen, betaal ik voor een tuinhuisje en niet voor een poging om een tuinhuisje te leveren en monteren.
En dat is bij uurtje-factuurtje erg lastig omdat je via uurtje-factuurtje alsnog betaald voor de pogingen. Dus wordt het vaste prijs, en daar durven de meesten zich niet aan te committeren.... En aangezien je in loondienst ook gewoon alle uren betaald krijgt ongeacht of het een poging was of een echte oplevering, is dat terecht een criterium waar 'loondienst' uitkomt. Dus moet je zorgen dat je op de andere punten goed scoort :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Even een heel andere vraag, BTW correctie.

Ik heb sinds vorig jaar een motor op de zaak. BTW (aankoop, gebruikskosten, etc) zijn dus aftrekbaar. Daar staat tegenover dat ik in de BTW over Q4 moet een correctie voor privegebruik moet opnemen.

Bij auto's heb je vaste tabellen. Daar is het 1.5% van de cataloguswaarde bij een marge-auto en 2.7% bij een BTW-auto. Bij motoren heb je dat imho niet en moet je dus de afgetrokken BTW pro rato prive/zakelijk gebruik corrigeren.

Tot zover logisch, maar de vraag is welke BTW precies moet worden meegenomen in de verdeling.

Natuurlijk de BTW op brandstof, onderhoud etc.
Maar wat te doen met de BTW over de aanschafprijs (het is een BTW motor)?

Aan de ene kant klinkt het logisch om deze pro rato privegebruik te corrigeren. Maar toch lijkt dat een beetje fout als je over een langere tijdlijn kijkt.

Voorbeeld:
* privegebruik elk jaar 10%
* 2024 aankoop 10k + 2100 BTW --> aftrek 2100 voorheffing, correctie privegebruik 210
* enkele jaren later verkoop 5k + 1050 BTW --> afdragen 1050 ontvangen BTW

Als je dit optelt, heb je onder de streep 20% van de BTW op de motor gecorrigeerd bij een privegebruik van 10%. Hoe trek je dat recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@t_captain Volgens mij, maar ik kan me vergissen en was dat in het verleden zo, hoef je voor de motor geen sluitende KM-administratie bij te houden. Dan wordt het wel makkelijker, volgens mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:11:

Ik heb sinds vorig jaar een motor op de zaak. BTW (aankoop, gebruikskosten, etc) zijn dus aftrekbaar. Daar staat tegenover dat ik in de BTW over Q4 moet een correctie voor privegebruik moet opnemen.

Bij auto's heb je vaste tabellen. Daar is het 1.5% van de cataloguswaarde bij een marge-auto en 2.7% bij een BTW-auto. Bij motoren heb je dat imho niet en moet je dus de afgetrokken BTW pro rato prive/zakelijk gebruik corrigeren.

Tot zover logisch, maar de vraag is welke BTW precies moet worden meegenomen in de verdeling.

Aan de ene kant klinkt het logisch om deze pro rato privegebruik te corrigeren. Maar toch lijkt dat een beetje fout als je over een langere tijdlijn kijkt.

Voorbeeld:
* 2024 aankoop 10k + 2100 BTW --> aftrek 2100 voorheffing, correctie privegebruik 210

Als je dit optelt, heb je onder de streep 20% van de BTW op de motor gecorrigeerd bij een privegebruik van 10%. Hoe trek je dat recht?
Ik weet niet hoeveel je prive rijd, maar is het niet mogelijk om te zeggen x km prive en daar betaal je een eigen vergoeding van 23ct voor terug aan de onderneming and that's it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:15:
@t_captain Volgens mij, maar ik kan me vergissen en was dat in het verleden zo, hoef je voor de motor geen sluitende KM-administratie bij te houden. Dan wordt het wel makkelijker, volgens mij. ;)
Die heb ik wel en mijn kilometers zijn inderdaad zo'n 91% zakelijk. Wat dat betreft gaat het niet om grote bedragen. Maar gevoelsmatig klopt het niet als je wel een privecorrectie doorvoort bij aankoop en niet een (negatieve) privecorrectie bij verkoop.
fry77 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:16:
[...]

Ik weet niet hoeveel je prive rijd, maar is het niet mogelijk om te zeggen x km prive en daar betaal je een eigen vergoeding van 23ct voor terug aan de onderneming and that's it?
Nee, dit gaat niet om bijtelling maar om BTW-correctie. De eerste zit in de winst (inkomstenbelasting), de 2e in de omzetbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
t_captain schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Die heb ik wel en mijn kilometers zijn inderdaad zo'n 91% zakelijk. Wat dat betreft gaat het niet om grote bedragen. Maar gevoelsmatig klopt het niet als je wel een privecorrectie doorvoort bij aankoop en niet een (negatieve) privecorrectie bij verkoop.

[...]

Nee, dit gaat niet om bijtelling maar om BTW-correctie. De eerste zit in de winst (inkomstenbelasting), de 2e in de omzetbelasting.
Dat snap ik, maar als jij een vergoeding betaald uit prive heb je geen voordeel meer, dus ook geen btw voor deel toch?

Maar dit is dus wel waarom ik die motor prive heb staan, ook al rijd ik 100% zakelijk de laatste jaren

[ Voor 7% gewijzigd door fry77 op 15-01-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:10

Voorbeeld:

Dat klopt, zo heb ik het ook geboekt. Al is je correctie op de 1050 natuurlijk ook 10% positief. :)
fry77 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:06:
[...]
Dat snap ik, maar als jij een vergoeding betaald uit prive heb je geen voordeel meer, dus ook geen btw voor deel toch?

Maar dit is dus wel waarom ik die motor prive heb staan, ook al rijd ik 100% zakelijk de laatste jaren
Tenzij je een oud hok rijdt is dat toch niet voordelig? Je had alle kosten dus 100% op kunnen voeren. Als je dan ook nog eens een relatief simpele km administratie hebt (als in: aannemelijk maken dat je die km's gemaakt hebt) is het aan de BD daar iets anders tegenover te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door KillaZ op 15-01-2025 14:58 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®

Voorbeeld:

Ik heb het eerste jaar de motor gewoon alleen zakelijk gebruikt, dus dan heb je dat issue niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
KillaZ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Dat klopt, zo heb ik het ook geboekt. Al is je correctie op de 1050 natuurlijk ook 10% positief. :)

[...]

Tenzij je een oud hok rijdt is dat toch niet voordelig? Je had alle kosten dus 100% op kunnen voeren. Als je dan ook nog eens een relatief simpele km administratie hebt (als in: aannemelijk maken dat je die km's gemaakt hebt) is het aan de BD daar iets anders tegenover te zetten.
ik rij een 24 jaar oude Ducati. Die 10 riten per jaar is de km-vergoeding wel genoeg. Met de auto heb ik wel alles sluiten, dan heb ik de 23ct en de btw vergoedibg zakelijk gebruik prive auto.

Buitendat, 100% zakelijk rijden van een prive voertuig vinden ze ook wat van....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

To_Tall schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:15:
[...]

Keuzes maken hoe je leeft en wil leven. Zat mensen die met een klein budget toch heel veel kunnen doen.
Dat denk ik dus ook. Als ik hier lees hoe mensen verwachten met 60K/jaar niet rond te komen vraag ik me ernstig af hoe hun uitgavenpatroon eruit ziet :X

* Destruction heeft financieel erg krappe tijden gekend en in die jaren had ik ook gewoon een auto voor de deur en een motor in de schuur. OK, had ik toen het geld om met één van die 2 maar lukraak overal naartoe te rijden? Nee, dat niet. Maar ik koos voor mobiliteit ipv uit gaan of vakanties. Dat bracht me ook een heel stuk verder uiteindelijk. Ik moest toen terug van een BMW 3-serie en 2 oldtimers naar 1 oude gare auto (m'n motor dus nog kunnen houden*...), dat was erg jammer maar het zit niet altijd mee en dan moet je keuzes maken.

*Nou scheelt 't dat een motor in vaste lasten ook amper brood eet en over het algemeen een stuk minder brandstof verbruikt dan een auto. Onderhoud is wel wat duurder dan een auto maar dat kun je er dus wel uit rijden, zeker als je zelf ook handig bent.

Ik heb die vragenlijst ook eens ingevuld, met een score van 8/10.
De werkende verricht werkzaamheden die ook door werknemers wordt verricht bij die organisatie.

De werkende verricht taken die structureel onderdeel zijn van de organisatie (zoals bouwen bij een bouwbedrijf, of lesgeven op een school).
Dat zijn dus aandachtspunten, maar er is niet heel veel aan te doen. Ik ben geen ICT'er die bij een bouwbedrijf de IT doet, ik wordt ingehuurd om de dingen waar zij niet aan toe komen op te pakken, daar komt het eigenlijk op neer. Die werkzaamheden zijn dan weer niet voldoende om iemand extra voor in loondienst te nemen, inhuur is en blijft daar de beste oplossing. Of dat een ZZP'er zoals ik blijft of iemand via een uitzendbureau in de toekomst, da's om het even. Het zal inhuur blijven waarbij een uitzendkracht ook echt niet goedkoper zou zijn, bovendien zou dat een uitzendkracht met eigen auto en eigen gereedschap moeten zijn (een extra ingerichte bedrijfsauto kost ook behoorlijk wat...). Flexibiliteit kost nou eenmaal geld en dat moet ook gewoon zo blijven.

Wmb zou wel of niet een vacature invullen ook een punt moeten zijn. Zou er een vacature beschikbaar zijn als jij niet als ZZP'er actief was bij opdrachtgever? Ja, dan neigt dat naar loondienst. Nee? Dan neigt dat naar ZZP.

[ Voor 35% gewijzigd door Destruction op 15-01-2025 20:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
Zo, in het kader van echt ondernemen:

Een oud fixed-price contract eens opgediept. Zelfde contract dat een aantal grote detacheerders gebruiken (en met alle mitsen en maren daarin wordt het vanzelf uur gebaseerd, maar je moet ergens beginnen).

Daarnaast afgelopen weken eens bijgehouden per opgeleverd 'ding' wat elke stap aan tijd gekost heeft. Het is een begin. Eens kijken of ik bij volgende project toe kan werken naar een combinatie van uurtarief voor de gesprekken, overleggen en analyses. En dan voor de op te leveren zaken dat op vaste prijs per stuk kan gaan doen. EN omdat ik nu al delen daarvan voor mij zelf weggeautomatiseerd heb, kan daar natuurlijk wat tijdswinst of schaalbaarheid uit voortkomen.

En aangezien de meeste projecten toch met min of meer dezelfde designs eindigen is hier ook nog wat te winnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
Om maar even iets heel anders aan te stippen dan de voorgaande topics;

Ik heb besloten om dit jaar te starten met pensioenbeleggen. BND, DeGiro en Meesman zijn de grote jongens, dus ik zal bij een van die drie een rekening openen (in de praktijk denk ik dat het weinig uitmaakt bij welke van de drie, men lijkt hier tevreden te zijn met ze allemaal). Reden voor pensioenbeleggen: financieel aantrekkelijk, dit is al veel besproken. Wat echter niet veel besproken is (of ik heb het gemist); die maandelijkse pensioeninleg, hoor je die vanuit je prive rekening te doen of vanuit je zakelijke rekening?

Voelt een beetje als een noob-vraag, en ik denk vrij zeker te weten dat dit vanuit prive moet, maar het is nooit onverstandig om dingen te dubbelchecken :) En qua inleg; er is hier vast iemand die een tooltje/excelletje heeft waarmee je kunt berekenen op welk bedrag je mag rekenen na x aantal jaar maandelijks inleggen? Ik neig nu ernaar om 500 of 750 per maand in te leggen, maar dat bedag heb ik echt uit mijn mouw geschud zonder enige argumentatie... Ik hou van mooie ronde getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:22
XenRave schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:55:
Ik heb besloten om dit jaar te starten met pensioenbeleggen. BND, DeGiro en Meesman zijn de grote jongens, dus ik zal bij een van die drie een rekening openen (in de praktijk denk ik dat het weinig uitmaakt bij welke van de drie, men lijkt hier tevreden te zijn met ze allemaal).
[...]
Euh, zoek eens op DeGiro in dit topic, dan komt je een paar grote bezwaren tegen waarom je geen geld bij deze toko zou moeten willen stallen. BND en Meesman kan ik wel van harte aanraden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19
XenRave schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:55:
Om maar even iets heel anders aan te stippen dan de voorgaande topics;

Ik heb besloten om dit jaar te starten met pensioenbeleggen. BND, DeGiro en Meesman zijn de grote jongens, dus ik zal bij een van die drie een rekening openen (in de praktijk denk ik dat het weinig uitmaakt bij welke van de drie, men lijkt hier tevreden te zijn met ze allemaal). Reden voor pensioenbeleggen: financieel aantrekkelijk, dit is al veel besproken. Wat echter niet veel besproken is (of ik heb het gemist); die maandelijkse pensioeninleg, hoor je die vanuit je prive rekening te doen of vanuit je zakelijke rekening?

Voelt een beetje als een noob-vraag, en ik denk vrij zeker te weten dat dit vanuit prive moet, maar het is nooit onverstandig om dingen te dubbelchecken :) En qua inleg; er is hier vast iemand die een tooltje/excelletje heeft waarmee je kunt berekenen op welk bedrag je mag rekenen na x aantal jaar maandelijks inleggen? Ik neig nu ernaar om 500 of 750 per maand in te leggen, maar dat bedag heb ik echt uit mijn mouw geschud zonder enige argumentatie... Ik hou van mooie ronde getallen.
Privé.

Bij de aanbieders (ik zit zelf bij bnd) is vaak wel een calculatie die de verwachte uitkering toont.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
RichieB schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Euh, zoek eens op DeGiro in dit topic, dan komt je een paar grote bezwaren tegen waarom je geen geld bij deze toko zou moeten willen stallen. BND en Meesman kan ik wel van harte aanraden.
Ik vermoed dat je doelt op het feit dat je zelf je ETFs kunt selecteren, en het aanbod is (te) groot? Dat heb ik inderdaad voorbij zien komen. Los daarvan is DeGiro echter alsnog een grote, betrouwbare, partij om je geld te stallen (is mijn aanname).

Gelukkig neig ik sowieso naar een andere; Meesman 8)
Pagina: 1 ... 605 ... 643 Laatste