DJ Henk schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:40:
[...]
Dat snap ik. Ik greep terug op mijn opmerking dat iets als een minimumtarief niet in alle gevallen voldoende is om te bepalen of iemand in vrijheid de keuze heeft gemaakt om zelfstandig te zijn. Want dan kan iemand best zachtjes gedwongen worden om minder uren te factureren, waardoor het administratief allemaal wel klopt, maar in werkelijkheid er wel dwang is en iemand eigenlijk onder dat tarief zit.
Zoals ik zei: ik vind het ook niet de beste oplossing, maar ik probeer me in de logica van degenen die deze wetten bedenken en doorzetten te verplaatsen.
Het is zeker geen perfecte oplossing, dat zal je nooit krijgen.
Maar zo'n tarief (en dan vind ik 30 nog veel te laag, liever 50+), maakt het wel makkelijk om al het gros van de ZZP'ers met rust te laten, wat weer de mogelijkheid voor de BD om te controleren met hun 80 FTE vergroot.
Dat is een pure win-win situatie.
Tenslotte is elke minuut die ze besteden aan het controleren van de mensen in dit topic (at least op dit punt) verspilde tijd die ze beter kunnen besteden aan het controleren van de risicosectoren.
Om met dat tarief niet op te vallen (laat staan met 50+), moet je al zeker de helft van de uren niet op schrijven om niet te frauderen. Dat gaat simpelweg opvallen. Niemand houd het vol om 80+ uur per week te werken.
En voor de arbeidsmigranten valt het ook op dat er iets niet klopt als ze vraagt dingen niet op te schrijven ipv simpelweg een laag bedrag per uur.
Note ik heb het er dus niet over dat een minimumtarief alleen genoeg is.
Het is een goede oplossing in combinatie met een DBA-like wet.
Dus level: inbedding niet toegestaan,
tenzij je minimaal X per uur rekent.
[
Voor 19% gewijzigd door
hackerhater op 10-01-2025 09:57
]