Bockelaar schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 13:33:
[...]
even tegendenkend: er is een arrest, dan is er toch duidelijkheid? En handhaven kan ie prima, dat ie met 80FTE niet heel ver komt is ook duidelijk. De wet zegt ook niet dat ie 100% moet handhaven, of wel? Dus zolang ze 1 case per jaar controleren en handhaven voldoen ze toch?
Zijn boodschap onder water is ook: de wet is niet goed, maar dat ligt bij de politiek, niet bij de BD.
Wat ik hoor uit de youtube snippets is dat de geest van handhaving ligt op ZZP onder de 33euro. Dat zullen we toch allemaal wel toejuichen? De kinderopvang, zorg, beveiliging zijn blijkbaar sectoren waar dat plaats vindt. Ik denk dat je als IT-er je nog niet zo snel in de vuurlinie bevindt

Het probleem is dat er een arrest ligt dat specifiek gericht is op één sector, met een scherp omlijnd scenario en een duidelijke probleemstelling. Het gaat om bezorgers met een laag uurtarief, die vooral als ZZP’er werken omdat dit in het belang is van de opdrachtgever, en niet per se omdat de ZZP’er dat zelf wil. Als deze uitspraak vervolgens als blauwdruk wordt gebruikt voor de gehele ZZP-markt, zonder rekening te houden met de belangrijke nuanceverschillen tussen sectoren en de machtspositie van de ZZP’er ten opzichte van de opdrachtgever in andere contexten, dan schiet dat naar mijn mening tekort. Eén enkel arrest biedt geen helderheid voor zo’n breed en divers speelveld. De vele nuances en uiteenlopende belangen in deze kwestie zijn al uitgebreid besproken, en dit onderstreept juist de behoefte aan meer jurisprudentie.
Daarnaast vind ik het zwak dat er telkens wordt verwezen naar die ene hoogleraar uit Amsterdam, die beweert dat 95% van de situaties duidelijk is. Dit is geen bewijs, maar slechts een mening. Voor zover ik weet, is deze uitspraak niet gebaseerd op academisch onderzoek, maar op een persoonlijke visie.
Om nog maar te zwijgen over de tegenstrijdigheid in de uitspraken van de man van de Belastingdienst. Aan de ene kant stelt hij dat de jurisprudentie voldoende duidelijkheid en handhaafbaarheid biedt, terwijl hij tegelijkertijd aangeeft dat meer jurisprudentie nodig is om richting en duidelijkheid te scheppen. Dat is in mijn ogen een behoorlijk tegenstrijdige boodschap.
Wat betreft je tweede punt ben ik het ook niet helemaal met je eens. Hoewel er telkens wordt benadrukt dat de handhaving gericht zal zijn op problematische groepen, hoort de 1%-steekproef van ondernemingen gewoon bij de handhavingsstrategie. Dit betekent dat je alsnog geraakt kunt worden, ook al is de pakkans wellicht kleiner. Bovendien doet hij in dit filmpje een uitspraak: ‘Arbeidsrecht is dwingend recht en geen keuzerecht’. Daarmee lijken ze te verwijzen naar het gelijkheidsbeginsel, wat inhoudt dat iedereen onder de huidige wetgeving in de problemen kan komen—of dat nu door pech met die 1%-steekproef is, of door mogelijk willekeur van een inspecteur. Hij heeft daar natuurlijk volledig gelijk in, maar daarmee laat hij stiekem ook zien dat iedereen die bedoeld of onbedoeld in overtreding is, in theorie een naheffing of boete kan krijgen. De kans hierop is momenteel onder de huidige handhavingsstrategie misschien kleiner, maar dat biedt geen zekerheid, omdat dit percentage altijd kan worden verhoogd. Hij zegt daarmee dus ook dat de wet wel 100% gehandhaafd moet worden, maar dat is niet realistisch gelet op de capaciteit bij de belastingdienst.
Hoewel ik denk dat het in de IT-sector waarschijnlijk niet zo’n vaart zal lopen, kun je evengoed bij die 1% horen en de gevolgen ondervinden. Die onzekerheid is precies waar de Belastingdienst volgens mij op gokt of het is in ieder geval een effect wat in de markt voelbaar is. Daarnaast kan dat percentage van 1% altijd worden verhoogd naar bijvoorbeeld 5% of 10%. Met de huidige uitleg van de wet hebben ze daarvoor immers het gelijk aan hun kant.