C_V_S schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:08:
Hoezo zou er gezeur komen met payrolling? Hoe denk je dat al die loonbedrijven werken? Payrolling is niks mis mee en uiteindelijk hou je veel meer over dan loondienst.
Tuurlijk freelance / zzp is beter maar ergens vast in dienst zie ik echt niet zitten meer. Tig jaar bij een bedrijf na een aantal jaar krijg je weer de irritaties over de richting van het bedrijf. Dat heb je in ieder geval niet bij payroll en 10k bruto per maand verdien je sowieso zelden bij loondienst
Hier maak je een verschil tussen ZZP'er zijn of via een payroll constructie in loondienst zijn. Natuurlijk is dat iets heel anders. Het ging specifiek om het stukje ZZP'er die met een payroll constructie in zee gaat. Dan geef je wel heel erg de schijn dat je eigenlijk helemaal geen ondernemer bent die risico's durft te nemen.
Als jij stopt als ZZP'er maar je gaat verder via payroll omdat je enige vrijheid behouden wil, dan heb ik het niet over jou in die zin.
bubbelbart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:43:
[...]
Interessant hoe je dit aanpakt met losse offertes. Werk je al langer met dezelfde klant(en)? En verwacht je nog veel opdrachten bij hen te doen? Zelf werk ik voor meerdere klanten tegelijk, maar ik worstel een beetje met de vraag hoe lang je verschillende opdrachten bij dezelfde klant kunt blijven doen zonder als schijnzelfstandige gezien te worden, ook al formuleer je steeds een nieuwe opdracht.
Ik doe dat bewust, om elke schijn van schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Ik loop bij geen enkele opdrachtgever de hele week rond etc. dus er is ook geen sprake van schijnzelfstandigheid. Waarom zou ik dan een overeenkomst willen die bepaald dat opdrachtgever mij voor 2 jaar (bijvoorbeeld) opdrachten gaat geven?
Ik werk al een paar jaar met deze bedrijven en ik verwacht dat dat ook nog wel een paar jaar zo blijft. Ik ben actief in meerdere dingen en kan daarom sowieso al nooit schijnzelfstandige zijn. Voor nu vind ik de afwisseling wel mooi maar als ik het drukker krijg met mijn eigen werk zogezegd, dan houdt het op met de tak van de zakelijke dienstverlening

Geen vaste overeenkomsten voorkomt dus ook nog eens dat ik diensten moet blijven leveren waar ik geen tijd meer voor heb.
Ik weet in principe per week wat de opdrachtgever(s) nodig heeft/hebben en vervolgens bepaal ik wat ik wel en niet kan of wil doen, uiteraard ook afhankelijk van wat ik nog meer te doen heb. Zo ook nu weer, met wederom een opdracht die ik niet aanneem, want ik heb geen zin in een werkdag van 11u (8u werk 3u rijden, als er geen files zijn..). Dat heb ik in het begin wel een paar keer gedaan bij wijze van uitzondering, maar ik heb er geen zin meer in en ik wil ook niet in een situatie terecht komen waarin ik de vrijheid om die opdracht/klus te weigeren niet meer heb. Ik ben ooit (toen nog loondienst) van werkgever veranderd toen de kans voorbij kwam, juist omdat ik van het rijden af wilde en toen op 't fietsje naar het werk kon. Ik wil dat rijden in principe dus ook niet meer terug
* Destruction werkte dus ooit 32u per week in loondienst, mijn onderneming was vooral een handelsonderneming in die tijd. Die baan hield op en toen als zelfstandige verder gegaan, en eigenlijk blijkt dat beter te zijn icm de lichamelijke klachten waar ik helaas mee te maken heb. Dus een stukje zakelijke dienstverlening en daarnaast m'n eigen werk dat dan weer geheel los staat van de bouw/techniek waarin ik diensten verleen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Destruction op 06-01-2025 21:42
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.