Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:53
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:23:
[...]

Misschien kunnen we het beter andersom doen. Wij, als ondernemers, bieden strippenkaarten aan voor de afname van diensten. En nog beter, we doen dat als team!
Hey, hoor ik daar de coöperatie weer om de hoek komen?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:26

aex351

I am the one

gem-p schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:15:
[...]

Het zou de overheid sieren als ze pro-actief deze strippenkaart constructie uitleggen aan de markt...
Werkt volgens mij vrij simpel. Ze huren je in voor een vast maximaal afgesproken bedrag/tijd en alleen wanneer ze je nodig hebben zetten ze je in. Afhankelijk van de voorwaarden kunnen ze het dus ook 'opsparen'. Lekker flexibel voor de opdrachtgever, totaal niet flexibel voor jou.

Heeft volgens mij verder weinig te maken met wel of geen schijnzelfstandigheid.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:18
aex351 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Werkt volgens mij vrij simpel. Ze huren je in voor een vast maximaal afgesproken bedrag/tijd en alleen wanneer ze je nodig hebben zetten ze je in. Afhankelijk van de voorwaarden kunnen ze het dus ook 'opsparen'. Lekker flexibel voor de opdrachtgever, totaal niet flexibel voor jou.

Heeft volgens mij verder weinig te maken met wel of geen schijnzelfstandigheid.
Wat is het verschil met nu dan? In plaats van strippen verkoop ik nu gewoon uren. Of ik het nu strip of uur noem, maakt toch geen drol uit? Verschil is dat een strippenkaart vooraf gekocht en betaald wordt, en uren gaan op nacalculatie.

Ik verkoop liever strippenkaarten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:21
Lycaon schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:11:
Elke week een strippenkaart van 40 u.
Niet opgenomen uren kunnen niet worden meegenomen naar de volgende week.
Min. afname 4 bundels per keer. :+
En roze strippenkaarten voor oudere klanten. En natuurlijk oppassen voor plakband en kaarsvet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:37
Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:54:
Ervaringsvraag aan andere DGAs

Wat doen jullie met het DGA-salaris voor 2025?

Het minimum is voor 2025 gelijk gebleven: E56000
De salarissen in de markt zijn wel omhoog gegaan: dus % er bovenop.
Of doe je opnieuw marktonderzoek naar het meest vergelijkbare salaris?

https://www.belastingdien...2021%20%E2%82%AC%2047.000)
De mijne opgehoogd, maar dat kwam omdat ie eigenlijk te laag was .... ooit op 55K gezet ten tijde van overgang naar BV, dat gebeurt uiteindelijk pas formeel in 2024, waarmee het dus te laag was. Accountant heeft het toen op 56 gezet maar daar kom je ook niet jaarlijks mee weg.

Ik heb overigens wel het meest vergelijkbaar anders aangepakt. Ik ben uitgegaan van mijn laatste loondienst salaris en het de jaarlijkse verhoging sinds die tijd erbij gepakt. Werkgever uit die tijd betaald ietsje meer nu, maar niet veel. Daarnaast heb ik gekeken wat de marges zijn in detacheringsland. Ik met dan 2,5 keer mijn salaris als omzet binnen harken, dus daar ben ik vanuit gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Wat is het verschil met nu dan? In plaats van strippen verkoop ik nu gewoon uren. Of ik het nu strip of uur noem, maakt toch geen drol uit? Verschil is dat een strippenkaart vooraf gekocht en betaald wordt, en uren gaan op nacalculatie.

Het verschil in vastigheid/flexibiliteit voor de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft je nu waarschijnlijk een contract gegeven voor een specifiek aantal (minimaal en/of maximaal) uur per week. En daarbij de verwachting uitgesproken dat je wekelijks bezig bent. (dit alles in het kader van schijnzelfstandig). En nu is het aan jou om die uren te maken en te factureren. (waarbij je dan tot op een zekere hoogte flexibel bent, om je eigen uren te bepalen).

Met een strippenkaart bepaald de opdrachtgever wanneer die jou wel/niet inzet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:59:
[...]

Yeah, right. Tot zover de theorie.

Denk je echt dat een overheidsinstantie je gaat bellen om even een uurtje (of drie) te werken aan iets? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Ik snap de constructie als je op deze manier tien klanten bedient die allemaal vijf uur of meer per week inkopen. Je loopt dan het risico dat er een week tussen zit waarin ze allemaal tegelijk van jouw diensten gebruik willen maken en dan moet je ergens een tweede poppetje vandaan zien te toveren. Naar mijn idee meer iets voor support-achtige rollen dan iemand die zes maanden met hetzelfde bezig is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fry77
[...]

Het verschil in vastigheid/flexibiliteit voor de opdrachtgever. De opdrachtgever heeft je nu waarschijnlijk een contract gegeven voor een specifiek aantal (minimaal en/of maximaal) uur per week. En daarbij de verwachting uitgesproken dat je wekelijks bezig bent. (dit alles in het kader van schijnzelfstandig). En nu is het aan jou om die uren te maken en te factureren. (waarbij je dan tot op een zekere hoogte flexibel bent, om je eigen uren te bepalen).

Opdrachtgever bepaald? Zo werkt het niet bij zelfstandigen natuurlijk he. Er is tenslotte geen gezagsverhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
fry77 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Opdrachtgever bepaald? Zo werkt het niet bij zelfstandigen natuurlijk he. Er is tenslotte geen gezagsverhouding.
Nee, een strippenkaartverhouding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53

ralpje

Deugpopje

RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:12:
[...]

Yeah, right. Tot zover de theorie.

Denk je echt dat een overheidsinstantie je gaat bellen om even een uurtje (of drie) te werken aan iets? 8)7
In mijn geval: zeker. Ik heb net zo'n constructie afgesproken met een ministerie (omdat ik daarmee ook kennis inbreng die ze zelf intern niet hebben, nog een reden om het geen schijnzelfstandigheid te laten zijn).
Moet wel opmerkingen dat ik in de voorwaarden opneem dat minimum afname per keer 4 uur is, om te zorgen dat ik er ook een beetje mee kan plannen.

Achteraf heb ik beter 4 x minder strippen aan bunnen bieden met per strip een waarde van 4 uren, dan was het nog overzichtelijker geweest.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
ralpje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:26:
Achteraf heb ik beter 4 x minder strippen aan bunnen bieden met per strip een waarde van 4 uren, dan was het nog overzichtelijker geweest.
Slimme oplossing!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
fry77 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Wie heeft het over een gezagsverhouding? je spreekt samen wat af en aan de hand van die voorwaarden heb je een leveringsplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje_beton
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-05 19:10
Een andere optie die ik voorbij zie komen (in de wereld van BI/Data-Engineering) is het werken met offertes met grote stelposten. Zo gaat het ook bij raamovereenkomsten.

Je maakt een mooie opsplitsing per onderdeel. Telt de helft daarvan als vaste prijs x uren. En zet dan het de overige helft van het werk er op als 100 uur stelpost. Dan konden ze makkelijk offertes maken van 2 maanden werk voor een specifiek rapport.

De stelposten zorgden dan gewoon voor minder of geen risico...

Ik zie alleen erg op tegen de grote administratielast die daarbij hoort.

[ Voor 0% gewijzigd door jantje_beton op 06-01-2025 11:37 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
fry77 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:09:
[...]

Belastingdienst en Min Financien werken ook met een strippenkaart. Dat is dan het "afgenomen product" en daarmee kan het weer......

Vraag niet hoe het kan, profiteer er van.
En toch heb ik er een vraag over :D
Heb je hier een linkje van waar ik er meer over kan lezen? Ik kan er namelijk niks over vinden.

Zou wel grappig zijn natuurlijk, dan is het hele DBA probleem direct voor iedereen opgelost.

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 06-01-2025 13:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
Ik vind het nogal kortzichtig ondernemerschap als je een strippenkaart aanbiedt waarbij je belooft dat je altijd klaarstaat wanneer de opdrachtgever je nodig heeft. Zo werk ik in ieder geval niet. Natuurlijk doe ik mijn best om beschikbaar te zijn en is er in overleg veel mogelijk, maar als ik zoiets aanbied, betekent dat niet dat de opdrachtgever eenzijdig kan bepalen wanneer ik op moet draven. De manier waarop sommigen hier strippenkaarten voorstellen, lijkt ook weer een karikatuur van de werkelijkheid. Het is vaak niet zo zwart-wit.

Dit alles lijkt uiteindelijk weer de zoveelste kolderieke poging van de overheid om onder hun eigen regelgeving uit te komen. Een paar maanden geleden maakten we hier al grappen over – samen met een aantal anderen suggereerde ik dat het 'strippenkaartenmodel' gewoon een excuus zou worden om op dezelfde manier door te gaan. Dat ze dit nu daadwerkelijk als oplossing inzetten, is toch wel een nieuw dieptepunt. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
jadjong schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:29:
[...]

Wie heeft het over een gezagsverhouding? je spreekt samen wat af en aan de hand van die voorwaarden heb je een leveringsplicht.
Er werd een opmerking gemaakt "opdracht gever bepaald". Er word niets bepaald, er word overlegd ;)
Ernemmer schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:37:
[...]

En toch heb ik er een vraag over :D
Heb je hier een linkje van waar ik er meer over kan lezen? Ik kan er namelijk niks over vinden.

Zou we grappig zijn natuurlijk, dan is het hele DBA probleem direct voor iedereen opgelost.
Werd mij toegefluisterd door iemand die recent op deze wijze is gaan werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
pkuppens schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Mijn vrouw had een keer één foto gebruikt, waar het ANP de rechten op had verworven.
Met een webcrawler zijn ze daar achter gekomen, en via een bureau een factuur voor gekregen.
Het was voor 1 foto 450 euro schikkingsvoorstel (2021), inclusief research kosten en zo, die mochten ze kennelijk ook in rekening brengen.

Dat was allemaal indrukwekkend/intimiderend genoeg om toch maar heel snel te betalen en niet meer te doen.
@Dennisweb wat let je om dit niet eenmalig uit te zoeken en dit ook zo in te richten? Je laat een flinke brief opstellen door een advocatenkantoor met dwangbevel, met eventueel incasso bureau als achtervang. Ik denk dat je in veel gevallen meteen een excuses krijgt, en dat veel mensen het terugtrekken. In sommige gevallen niet, dan is het aan jezelf of je door wilt bijten of dat je het laat lopen. Die brief kun je hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJames
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-01 18:57
Faust1946 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:39:
Het spijt me, maar ik vind het nogal kortzichtig ondernemerschap als je een strippenkaart aanbiedt waarbij je belooft dat je altijd klaarstaat wanneer de opdrachtgever je nodig heeft. Zo werk ik in ieder geval niet. Natuurlijk doe ik mijn best om beschikbaar te zijn en is er in overleg veel mogelijk, maar als ik zoiets aanbied, betekent dat niet dat de opdrachtgever eenzijdig kan bepalen wanneer ik op moet draven. De manier waarop sommigen hier strippenkaarten voorstellen, lijkt ook weer een karikatuur van de werkelijkheid. Het is vaak niet zo zwart-wit.
Ik zie het zelf ook meer als een soort onderhoudscontract of nazorg-model.

Na een grote oplevering kan het voorkomen dat er nog wat kleine toevoegingen gewenst zijn door de klant, iets wat middels een nieuwe overeenkomst gedaan kan worden, of via een <onderhoud/strippenkaart>model als het kleine dingen betreft (extra knopje hier, wat meer tekst daar).

Een (blok)uren-strippenkaart waarbij de afnemer kan bepalen wanneer jij wel/niet moet langskomen vind ik meer aanvoelen als een prepaid nul-urencontract, een werkwijze waar ik als ondernemer niet bepaald naar streef en mijn twijfels bij heb wbt wet DBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
Faust1946 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:39:
Ik vind het nogal kortzichtig ondernemerschap als je een strippenkaart aanbiedt waarbij je belooft dat je altijd klaarstaat wanneer de opdrachtgever je nodig heeft. Zo werk ik in ieder geval niet. Natuurlijk doe ik mijn best om beschikbaar te zijn en is er in overleg veel mogelijk, maar als ik zoiets aanbied, betekent dat niet dat de opdrachtgever eenzijdig kan bepalen wanneer ik op moet draven. De manier waarop sommigen hier strippenkaarten voorstellen, lijkt ook weer een karikatuur van de werkelijkheid. Het is vaak niet zo zwart-wit.

Dit alles lijkt uiteindelijk weer de zoveelste kolderieke poging van de overheid om onder hun eigen regelgeving uit te komen. Een paar maanden geleden maakten we hier al grappen over – samen met een aantal anderen suggereerde ik dat het 'strippenkaartenmodel' gewoon een excuus zou worden om op dezelfde manier door te gaan. Dat ze dit nu daadwerkelijk als oplossing inzetten, is toch wel een nieuw dieptepunt. :')
Tsja, dit soort noodgrepen hadden we allang aan zien komen natuurlijk.
Net als het gebruik van eigen gereedschap. Dat wordt: ingehuurde huurt gereedschap van opdrachtgever, verrekend in het uurtarief.

Schijnoplossingen voor een schijnprobleem met schijnzelfstandigen.
we put the shine in your schijnproblematiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:46
Destruction schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Ik weet niet in welke sector je actief bent, maar in veel sectoren zul je weinig werk krijgen als je 60 euro per uur (ex btw gaan we dan vanuit, al is dat niet erg relevant) rekent :+
Ik zit in de IT.

Mijn neefje is al 20 jaar ZZPer als electricien en heeft ook een uurtarief van 60e of 65e. De loodgieter die ik tijd geleden inhuurde voor een klus, koste ook 60e ex btw.

Beveiliging zal ook sneller controle krijgen net als HoReCa en bouw.

Ben overigens benieuwd wanneer de eerste rechtzaken gaan komen en vooral wat de uitspraken zullen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
[...]
Sowieso ben ik benieuwd hoe de overheid hier mee omgaat, in het kader van aanbestedingen.

Projecten, diensten en producten moeten worden aanbesteed. Mensen en handjes mogen alleen worden geleverd door de gegunde mantelpartijen.

Waar de bliep vallen strippenkaarten? Misschien dat @ralpje daar meer over kan zeggen, omdat die blijkbaar zo'n constructie rond heeft gekregen.

[ Voor 10% gewijzigd door Liegebeest op 06-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Bij de NS nu ook geen zzp meer:
Deze opdracht is alleen geschikt voor kandidaten die in loondienst zijn en waarvoor loonbelasting en premies volks- en werknemersverzekeringen (WW, WAO, WIA en ZW) worden afgedragen. Deze opdracht is niet geschikt voor zelfstandig ondernemers en professionals (waaronder zzp’ers) die zichzelf uitlenen. Deze opdracht is ook niet geschikt voor de directeur-grootaandeelhouder die niet is verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Ik verklaar dat de aangeboden kandidaat geen zelfstandig professional is, ook niet via een doorleenconstructie.
Wel smerig dat als je via de NS zelf reageert op de opdracht, dat het max tarief dan 95,- is. Je contract loopt dan via Fast Flex / Striive / Headfirst / Select.hr / whatever, waarvoor je dan 0,60 per uur moet betalen.

Maar reageer je via Striive, dan is het max tarief 88,- -O-

[ Voor 19% gewijzigd door echthard op 06-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

En het is/was allemaal zo makkelijk; iedereen die arbeid verricht laten mee betalen premies volks- en werknemersverzekeringen en er ook aanspraak op kunnen laten maken.

Uurtarief 5 euro omhoog en het probleem was opgelost. Nee, in Nederland maken we het liefst hele bedrijfstakken kapot met wet en regelgeving.

[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 06-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
echthard schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:56:

[...]

Wel smerig dat als je via de NS zelf reageert op de opdracht, dat het max tarief dan 95,- is. Je contract loopt dan via Fast Flex / Striive / Headfirst / Select.hr / whatever, waarvoor je dan 0,60 per uur moet betalen.

Nou succes met mensen zoeken dan voor de NS :)

Wordt voor een hoop functies een lastig verhaal denk ik dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
_Arthur schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:03:
En het is/was allemaal zo makkelijk; iedereen die arbeid verricht laten mee betalen premies volks- en werknemersverzekeringen en er ook aanspraak op kunnen laten maken.

Uurtarief 5 euro omhoog en het probleem was opgelost. Nee, in Nederland maken we het liefst hele bedrijfstakken kapot met wet en regelgeving.
Omdat het niet zo simpel is. De huidige wet op de loonbelasting komt uit 1964 (net als ik overigens). je zou zeggen dat die wet bijna met pensioen mag, net als ik, maar nee. In die goeie ouwe tijd, toen de lucht nog schoon was en seks vies, deed je de boodschappen bij de slager, de bakker, de groenteboer en al die andere kleine ondernemers in de winkelstraat. Dat was de ondernemer: de winkelier, de schoorsteenveger, de kolenboer.
Die paar ondernemers van weleer willen geen premies betalen. Die zorgen wel voor zichzelf.

Intussen zijn we veel meer een diensteneconomie, alleen hebben we de wetgeving er niet/nauwelijks op aangepast. Geen enkele politieke partij gaat zijn vingers eraan branden. Want een grote aanpassing in het loonbelastingstelsel gaat veel geld kosten en bij een groot aantal mensen pijn doen.
Als oplossing moeten wij ons maar schikken naar wetgeving van 60 jaar oud. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 06-01-2025 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53

ralpje

Deugpopje

Liegebeest schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:45:
[...]

Waar de bliep vallen strippenkaarten? Misschien dat @ralpje daar meer over kan zeggen, omdat die blijkbaar zo'n constructie rond heeft gekregen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Omdat het niet zo simpel is. De huidige wet op de loonbelasting komt uit 1964 (net als ik overigens). je zou zeggen dat die wet bijna met pensioen mag, net als ik, maar nee. In die goeie ouwe tijd, toen de lucht nog schoon was en seks vies, deed je de boodschappen bij de slager, de bakker, de groenteboer en al die andere kleine ondernemers in de winkelstraat. Dat was de ondernemer: de winkelier, de schoorsteenveger, de kolenboer.
Die paar ondernemers van weleer willen geen premies betalen. Die zorgen wel voor zichzelf.

Intussen zijn we veel meer een diensteneconomie, alleen hebben we de wetgeving er niet/nauwelijks op aangepast. Geen enkele politieke partij gaat zijn vingers eraan branden. Want een grote aanpassing in het loonbelastingstelsel gaat veel geld kosten en bij een groot aantal mensen pijn doen.
Als oplossing moeten wij ons maar schikken naar wetgeving van 60 jaar oud. 8)7
Iedereen die meuk laten meebetalen is makkelijk, paar vinkjes in de aangifte en klaar. Waar het mis gaat is dat een eenmanszaak geen vast inkomen heeft. Dus waar baseer je de premie op? En hoeveel ww krijg je als je geen werk hebt? Idem voor de DGA. Die heeft een salaris, maar daarvan word wel verwacht dat de BV voor hem/haar zorgt. En hoewel pensioenfondsen en verzekeraars verlekkerd naar ons geld kijken, is er daadwerkelijk iets voor moeten doen natuurlijk níet de bedoeling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dat lijkt me ook geen rocketscience. Gewoon het belastbaar inkomen van de afgelopen 3 jaar middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

fry77 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:29:
[...]

Iedereen die meuk laten meebetalen is makkelijk, paar vinkjes in de aangifte en klaar. Waar het mis gaat is dat een eenmanszaak geen vast inkomen heeft. Dus waar baseer je de premie op?
Basis premie afdracht per maand + extra afdracht aan het einde van het jaar gebaseerd op het werkelijk berekende inkomen. Eigenlijk gewoon dezelfde methode als de IB wordt berekend voor een eenmanszaak (en de voorlopige aanslag).

[ Voor 3% gewijzigd door _Arthur op 06-01-2025 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:33
C_V_S schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Nou succes met mensen zoeken dan voor de NS :)

Wordt voor een hoop functies een lastig verhaal denk ik dan.
Payrollen mag wel.. Ik heb laatst een seminar bijgewoond van zo'n toko, en eigenlijk veranderd er niks ten opzicht van freelancen zoals ik dat nu. Je betaald alleen alle belastingen die de overheid zo graag wilt dat je die betaald, en je hebt een verplicht (klein) pensioentje. De kosten van de payroller zijn zeer minimaal, dus het valt allemaal nog te overzien.

Je gaat er 10 a 15% netto op achteruit op jaarbasis, maar je kan wel bij de NS een opdrachtje doen.

(desalnietemin probeer ik het wel te voorkomen, maar ik zie het wel als oplossing wanneer alle opdrachtgevers zich als de NS gaan opstellen)

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 06-01-2025 13:49 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Niet gerelateerd aan voorgaande posts.

e-boekhouden lijkt wat problemen te hebben met (automatische) koppeling met Knab (en e.v.t. andere banken). Ben in contact met support en ze zeggen dat het probleem bekend is. Echter viel het mij op (bij het afstruinen van hun kennisbank) dat zij aangeven dat het niet mogelijk is om een spaarrekening te koppelen middels de automatische bankkoppelingen.

Dit heeft voor mij toch al 2 a 3 jaar gewerkt, en lijkt nu ineens niet meer mogelijk. Zijn er anderen die ook e-boekhouden gebruik(t)en en kunnen confirmeren of dat wel/niet voor hen werkte? Voor mij specifiek: Knab.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:40
Mirabis schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:49:
Niet gerelateerd aan voorgaande posts.

Dit heeft voor mij toch al 2 a 3 jaar gewerkt, en lijkt nu ineens niet meer mogelijk. Zijn er anderen die ook e-boekhouden gebruik(t)en en kunnen confirmeren of dat wel/niet voor hen werkte? Voor mij specifiek: Knab.
Klopt, de gratis koppeling geeft alleen nog je betaalrekening door. Er is een nieuwe koppeling voor 1,50 per maand die ook je spaarrekeningen doorgeeft, echter nog niet voor e-boekhouden.

https://www.knab.nl/zakel...oppeling/nieuwe-koppeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Aye, dat is een goed verhaal. Dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
jape14 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Klopt, de gratis koppeling geeft alleen nog je betaalrekening door. Er is een nieuwe koppeling voor 1,50 per maand die ook je spaarrekeningen doorgeeft, echter nog niet voor e-boekhouden.

De PSD2 koppeling tussen Moneymonk en KNAB werkt wel gewoon nog (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jape14
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 10:40
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:58:
[...]

De PSD2 koppeling tussen Moneymonk en KNAB werkt wel gewoon nog (y)
Dat zou ook zonder spaarrekeningen moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ETRdO2t5FM-I8jJbnNqzxSVcLk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YwdEqOxn0pnCslsgkaceteB6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Payrollen mag wel.. Ik heb laatst een seminar bijgewoond van zo'n toko, en eigenlijk veranderd er niks ten opzicht van freelancen zoals ik dat nu. Je betaald alleen alle belastingen die de overheid zo graag wilt dat je die betaald, en je hebt een verplicht (klein) pensioentje. De kosten van de payroller zijn zeer minimaal, dus het valt allemaal nog te overzien.

Je gaat er 10 a 15% netto op achteruit op jaarbasis, maar je kan wel bij de NS een opdrachtje doen.

(desalnietemin probeer ik het wel te voorkomen, maar ik zie het wel als oplossing wanneer alle opdrachtgevers zich als de NS gaan opstellen)
Ja ik ken het ook weleens gedaan jaren terug omdat het om de één of andere reden toen moest bij die opdrachtgever. Pensioen via Stipp meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

https://www.belastingdien...2021%20%E2%82%AC%2047.000)
Hier volg ik het minimum. Vorig jaar (na aftrek van loon) een winst van 60k, lijkt mij wel schappelijk. Ik heb ook zeker niet fulltime gewerkt. Het is ook in lijn met CAO’s van mijn recente opdrachtgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
jape14 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Dat zou ook zonder spaarrekeningen moeten zijn:

[Afbeelding]
Ik heb net als test geld verschoven van de spaarrekening naar de betaalrekening, en die komt gewoon netjes binnen. En ik betaal niets....

edit: oh, dat is misschien nog omdat die koppeling nog voor 1-1 hernieuwd was? Die vervalt pas op 4 maart.

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 06-01-2025 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
jape14 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Thanks, daar staat gelukkig het e.e.a. omschreven. Ik betaalde voor de oude boekhoudkoppeling ook al 1,50 p/m sinds 1 feb 2022 en kreeg daar zowel betaal- als spaarrekeningkoppeling voor. Dus bedrag lijkt mij ongewijzigd maar de functionaliteit wel.

"Type: Pakketkosten / Omschrijving: "Knab Boekhoudkoppeling 1,50 EUR (incl. 0,26 EUR BTW)."

[ Voor 6% gewijzigd door Mirabis op 06-01-2025 14:07 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Ik heb net als test geld verschoven van de spaarrekening naar de betaalrekening, en die komt gewoon netjes binnen. En ik betaal niets....

edit: oh, dat is misschien nog omdat die koppeling nog voor 1-1 hernieuwd was? Die vervalt pas op 4 maart.
Zou wel stom zijn, ik ben anderhalf jaar geleden juist overgestapt op de PSD2 koppeling, omdat dit een "standaard" was, en ik kreeg toen zelfs het idee dat hun handmatige koppeling zou verdwijnen. (en ik bespaarde mooi 1,50 per maand)

En dan nu ineens terugdraaien 8)7

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Oh, vanaf 1-2 gaan de spaarrekeningen eraf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH6LaeKrwiNYmDenDiqtNFbNtHU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3auI49CUTHhZd4AOVHBSIb08.png?f=user_large
https://www.moneymonk.nl/...um-boekhoudkoppeling-knab

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekuVLC7_aBhg0n4RvLYs5uDyDbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2plvwqTq6YsOvQ1Xs6PhnG7x.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou die berekening nog eens heel goed doorlopen......

Zou mij niet verbazen als je de MKB winstvrijstelling ook kwijtraakt en uiteindelijk ook je KvK inschrijving, met het risico op afrekenen over je stakingswinst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
fry77 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:14:
[...]
Zou mij niet verbazen als je de MKB winstvrijstelling ook kwijtraakt en uiteindelijk ook je KvK inschrijving, met het risico op afrekenen over je stakingswinst.
Niet per se toch? Je kan naast je payrollingding toch ook nog andere opdrachten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
[...]

[Afbeelding]

Klopt, je bent op papier geen ondernemer meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
ConQuestador schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:30:
[...]

Klopt, je bent op papier geen ondernemer meer.
Eh, voor die specifieke klus ben je geen ondernemer meer. Zegt niks over overige werkzaamheden.

Als je trouwens voor een derde keer verlengd word, op een payrolling klus,
moeten ze je dan in vaste dienst nemen? En dan de payroller of de opdrachtgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
proatjeboksem schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Eh, voor die specifieke klus ben je geen ondernemer meer. Zegt niks over overige werkzaamheden.

moeten ze je dan in vaste dienst nemen? En dan de payroller of de opdrachtgever?
Wat als het sneeuwt in juli? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
proatjeboksem schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Indien je ook andere werkzaamheden hebt, dan blijf je ondernemer uiteraard. Maar als je net als ik fulltime developer bent voor een opdracht van 2 jaar, dan blijft er weinig over te ondernemen naast je payroll opdracht.

De payroller moet je naar 3x verlengen inderdaad in vaste dienst nemen, en dus zal je van payroller moeten wisselen (want zij hebben absoluut geen behoefte jou in vast dienstverband te nemen).

Gelukkig zijn er genoeg payrollers, dus je pakt dan gewoon de volgende :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

Wat zijn een beetje schappelijke percentages welke de payroller zou pakken? Ik hoorde er van eentje die 10% van je uurtarief rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
Dan zit je wss op het zuidelijk halfrond. En valt de kerst in december

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
mwa schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:14:
Wat zijn een beetje schappelijke percentages welke de payroller zou pakken? Ik hoorde er van eentje die 10% van je uurtarief rekent.
De gene waar ik een kennissessie van bijgewoond heb had een fixed fee van 200 euro per maand.

Geen percentage dus, je betaald hun gewoon voor de boekhouding eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Niet per se toch? Je kan naast je payrollingding toch ook nog andere opdrachten doen?
Tuurlijk, maar als je andere opdrachten ernaast doet speelt dit hele verhaal natuurlijk al niet meer he. Dit is voor ons schijnzelfstandigen die nagenoeg fulltime op 1 project zitten.

Dus dag BTW, dag investeringen, welkom box 3 etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:36
[...]

NS heeft vandaag nog agile coach a 120 per uur geplaatst(SRQ149259), gewoon voor zpp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atz8b0DcFln0ZjGvXI1kQeNGRmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9z0f6v1A5u8REaJkOyTtgzi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
mwa schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:14:
Nou per definitie is een percentage voor dit soort onzin niet schappelijk. Hun dienst zou daar niet van moeten afhangen. Fixed fee dus. 10% per uur, lmao, fuck off :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avani
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-09 16:39

[...]

Dat komt omdat NS het max tarief heeft gesteld op 95. Aangezien Striive de max broker free van 6 euro meepakt, ligt het max tarief bij Striive lager

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
ConQuestador schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:26:
[...]

De gene waar ik een kennissessie van bijgewoond heb had een fixed fee van 200 euro per maand.

Geen percentage dus, je betaald hun gewoon voor de boekhouding eigenlijk.
dat is prima te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
mannowlahn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:40:
[...]

NS heeft vandaag nog agile coach a 120 per uur geplaatst(SRQ149259), gewoon voor zpp:
[Afbeelding]
Zijn die NS opdrachten ook voor andere rollen dan alleen IT (finance bijvoorbeeld?). Zo ja, moet je je dan inschrijven op hun portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn

[...]

Ns doet gewoon opdrachten voor zp. Het is een groot bedrijf die soms voor andere afdelingen het anders doet

Niks staat je in de weg om zelf de portalen langs te gaan ipv striive te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Kartmans1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Zijn die NS opdrachten ook voor andere rollen dan alleen IT (finance bijvoorbeeld?). Zo ja, moet je je dan inschrijven op hun portal?
Ja volgens mij alle soorten rollen. Ja je moet je inschrijven wil je ze bekijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:40:
De overbuurbrouw is gastouder en was helemaal trots. Zij was geen schijnzelfstandige en ik wel. Heb haar naar de redenatie gevraagd. Maar zij denkt dus dat het gunstig is als er twee gastouderbedrijven zijn die steeds kindjes sturen. Zelf hoeft ze niks te doen. Geen reclame, geen bord aan de gevel, ze krijgt maandelijks ‘loon’ (volgens haarzelf).

Ik was wel schijnzelfstandig, omdat ik niet continu dezelfde opdrachtgevers heb. Ik moest ‘zeker uitkijken’. Ik vrees helaas dat ze alles precies verkeerdom begrepen heeft. Heb haar aangeraden om lekker een bord aan de gevel te hangen, website erbij en zelf oppaskinderen zoeken. Het kan immers prima, met een beetje aanpassen.
Je buurvrouw heeft inderdaad de memo niet goed gelezen :D
_Arthur schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:03:

Klopt helemaal. Maar da's te makkelijk dus dat is voor de NL politiek natuurlijk absoluut géén optie.
[...]

[Afbeelding]

Payrolling klinkt wat mij betreft heel erg als gewoon toegeven dat je schijnzelfstandige bent. Dan kun je beter gelijk in loondienst gaan en je bedrijf uitschrijven, want je weet vooraf al dat het gezeur eraan komt.
RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 08:33:
[...]

We zijn allemaal mensen. Jij hebt je redenen om zo te reageren en die is heel stevig. Een ander heeft net koffie gemorst over zijn toetsenbord en is daarom pissed en leest te snel.
Maar mag dat nieuwe toetsenbord dan op de balans gekocht worden, of? :+

Zelf van één van m'n opdrachtgevers te horen gekregen dat hij e.e.a heeft laten uitzoeken, er volgens hem geen risico's zitten in de manier waarop ik werkzaamheden voor hem verricht en we dus gewoon op de huidige voet verder gaan wat hem betreft. Again, er zijn geen contracten voor langere tijd, slechts offertes waar hij al dan niet mee akkoord kan gaan (ook een vorm van overeenkomst uiteraard), ik rijdt in mijn eigen auto, werk met mijn eigen spullen volgens mijn eigen planning en op mijn eigen manier, etc. Van een andere opdrachtgever nog niks gehoord maar die werkzaamheden hebben hetzelfde karakter. En naast het stukje zakelijke dienstverlening doe ik ook nog andere dingen voor eigen klanten. * Destruction ziet het met vertrouwen tegemoet.

[ Voor 20% gewijzigd door Destruction op 06-01-2025 16:55 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Hoezo zou er gezeur komen met payrolling? Hoe denk je dat al die loonbedrijven werken? Payrolling is niks mis mee en uiteindelijk hou je veel meer over dan loondienst.

Tuurlijk freelance / zzp is beter maar ergens vast in dienst zie ik echt niet zitten meer. Tig jaar bij een bedrijf na een aantal jaar krijg je weer de irritaties over de richting van het bedrijf. Dat heb je in ieder geval niet bij payroll en 10k bruto per maand verdien je sowieso zelden bij loondienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:01:
[...

De payroller moet je naar 3x verlengen inderdaad in dienst nemen, en dus zal je van payroller moeten wisselen (want zij hebben absoluut geen behoefte jou in vast dienstverband te nemen).

Gelukkig zijn er genoeg payrollers, dus je pakt dan gewoon de volgende :P
Je bent toch al in dienst bij de payroller? Misschien dat de klant je na x jaar over mag/moet nemen op basis van de uitzendwet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
jadjong schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:09:
[...]

Je bent toch al in dienst bij de payroller? Misschien dat de klant je na x jaar over mag/moet nemen op basis van de uitzendwet.
My bad: Ik bedoelde VASTE dienst.. je krijgt eerst een paar keer een tijdelijk contract, maar uiteindelijk moet dat een vast contract worden. En die krijg je uiteraard niet zomaar.

Vanuit de opdrachtgever is er niet veel verschil met een zzper. Je bent dus geen onderdeel van de organisatie, dus ook niet al het pop en 360 geneuzel.

Ik heb de presentatie even terug gezocht, in hun voorbeeld berekening komt het netto salaris uit op 47% van je omzet. Uiteraard ene stuk minder dan de belastingdruk van rond de 35% waar de meesten gemiddeld op zitten. (Dan heb je immers 65% netto van je omzet). Maar daar staat wel tegenover dat je ook aow verzekerd bent, dus de aov kan je stoppen.

Al met al ga je er absoluut op achteruit, maar als het alternatief gewoon loondienst is, dan weet ik wel wat ik kies.

[ Voor 28% gewijzigd door ConQuestador op 06-01-2025 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

[...]

Dat is een vorm van detachering. Je komt dan in loondienst bij de payrolling bedrijf. Lijkt erg sterk op midlance, wat het infeite ook is, waarbij je ook in loondienst komt.

Elk variant waarbij loondienst wordt vermeden. Zeg maar het oude payrolling methode waar soms nog naar gerefereerd wordt. Is niet toegestaan.

(Ben verbaasd dat hier nu ineens vanuit een zzp gedachtegoed positief over wordt gepraat).

[ Voor 4% gewijzigd door aex351 op 06-01-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Destruction schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:47:
[...]
Zelf van één van m'n opdrachtgevers te horen gekregen dat hij e.e.a heeft laten uitzoeken, er volgens hem geen risico's zitten in de manier waarop ik werkzaamheden voor hem verricht en we dus gewoon op de huidige voet verder gaan wat hem betreft. Again, er zijn geen contracten voor langere tijd, slechts offertes waar hij al dan niet mee akkoord kan gaan (ook een vorm van overeenkomst uiteraard), ik rijdt in mijn eigen auto, werk met mijn eigen spullen volgens mijn eigen planning en op mijn eigen manier, etc.
Interessant hoe je dit aanpakt met losse offertes. Werk je al langer met dezelfde klant(en)? En verwacht je nog veel opdrachten bij hen te doen? Zelf werk ik voor meerdere klanten tegelijk, maar ik worstel een beetje met de vraag hoe lang je verschillende opdrachten bij dezelfde klant kunt blijven doen zonder als schijnzelfstandige gezien te worden, ook al formuleer je steeds een nieuwe opdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
bubbelbart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Interessant hoe je dit aanpakt met losse offertes. Werk je al langer met dezelfde klant(en)? En verwacht je nog veel opdrachten bij hen te doen? Zelf werk ik voor meerdere klanten tegelijk, maar ik worstel een beetje met de vraag hoe lang je verschillende opdrachten bij dezelfde klant kunt blijven doen zonder als schijnzelfstandige gezien te worden, ook al formuleer je steeds een nieuwe opdracht.
Ligt er ook aan hoe je voor de rest in de *praktijk* werkt. Vaste klanten hebben, lijkt mij niet verboden. Ik heb ook opdrachtgevers die af en aan terugkomen voor kleine en grotere schrijfklussen.

Maar dat is maar één factor van de overige 9 criteria. Vertel eens wat meer over hoe je werkt. Op kantoor of vanuit huis? Met je eigen spullen, of met die van de opdrachtgever. Werken er bij je opdrachtgever andere mensen in loondienst die hetzelfde werk doen als jij? Bepaal je zelf wanneer je werkt, of bepaalt de opdrachtgever het?

Dat soort dingen. Dus alleen een opdrachtgever hebben die steeds terugkomt, maakt je niet automatisch schijnzelfstandige. Het is holostisch. Dus het geheel, niet één aspect.

Ga je drie jaar lang bij een bedrijf aan de slag en is er amper verschil met iemand in loondienst, dan verwacht ik dat je er wel gedoe mee krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
ConQuestador schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:14:
[...]

My bad: Ik bedoelde VASTE dienst.. je krijgt eerst een paar keer een tijdelijk contract, maar uiteindelijk moet dat een vast contract worden. En die krijg je uiteraard niet zomaar.

Vanuit de opdrachtgever is er niet veel verschil met een zzper. Je bent dus geen onderdeel van de organisatie, dus ook niet al het pop en 360 geneuzel.

Ik heb de presentatie even terug gezocht, in hun voorbeeld berekening komt het netto salaris uit op 47% van je omzet. Uiteraard ene stuk minder dan de belastingdruk van rond de 35% waar de meesten gemiddeld op zitten. (Dan heb je immers 65% netto van je omzet). Maar daar staat wel tegenover dat je ook aow verzekerd bent, dus de aov kan je stoppen.

Al met al ga je er absoluut op achteruit, maar als het alternatief gewoon loondienst is, dan weet ik wel wat ik kies.
Ik heb wel eens gepayrolled, voor ik bij een detacheerder in dienst ging. AOV is leuk, maar wel het minimum. Nooit op het niveau dat je als zelfstandige kujnt regelen. Pensioen idem (ik deed dit nog in de tijd dan pensiopen bij payrol niet verplicht was).
Dan wordt er geschermd met WW. Krijgen we echter ook niet, want dat is gebaseerd op arbeidsverleden, en van die rechten hebben we afstand gedaan toen we naar de KvK renden. Dus na een opdracht van een jaar heb je 1 maand ww en ben je overgeleverd aan het UWV en je iegen buffer, die je niet meer aangevuld krijgt omdat je in loondienst zit. Als je al een buffer over hebt, want na het staen van je onderneming mag je de stakingswinst nog even verekenen :D

En zo bekeken vind ik die netto 47% erg karig.

edit: afgelopen jaar had ik met 3 a 4 maanden mijn salaris en onkosten eruit. Dit jaar zou het 4 tot 4.5 maanden moeten zijn. Zo rekenend, tov fulltime werken voor een vergelijkbaar inkomen, is het bijna interesanter om te gokken op 1 korte klus per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door fry77 op 06-01-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

C_V_S schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:08:
Hoezo zou er gezeur komen met payrolling? Hoe denk je dat al die loonbedrijven werken? Payrolling is niks mis mee en uiteindelijk hou je veel meer over dan loondienst.

Tuurlijk freelance / zzp is beter maar ergens vast in dienst zie ik echt niet zitten meer. Tig jaar bij een bedrijf na een aantal jaar krijg je weer de irritaties over de richting van het bedrijf. Dat heb je in ieder geval niet bij payroll en 10k bruto per maand verdien je sowieso zelden bij loondienst
Hier maak je een verschil tussen ZZP'er zijn of via een payroll constructie in loondienst zijn. Natuurlijk is dat iets heel anders. Het ging specifiek om het stukje ZZP'er die met een payroll constructie in zee gaat. Dan geef je wel heel erg de schijn dat je eigenlijk helemaal geen ondernemer bent die risico's durft te nemen.

Als jij stopt als ZZP'er maar je gaat verder via payroll omdat je enige vrijheid behouden wil, dan heb ik het niet over jou in die zin.
bubbelbart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Ik doe dat bewust, om elke schijn van schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Ik loop bij geen enkele opdrachtgever de hele week rond etc. dus er is ook geen sprake van schijnzelfstandigheid. Waarom zou ik dan een overeenkomst willen die bepaald dat opdrachtgever mij voor 2 jaar (bijvoorbeeld) opdrachten gaat geven?

Ik werk al een paar jaar met deze bedrijven en ik verwacht dat dat ook nog wel een paar jaar zo blijft. Ik ben actief in meerdere dingen en kan daarom sowieso al nooit schijnzelfstandige zijn. Voor nu vind ik de afwisseling wel mooi maar als ik het drukker krijg met mijn eigen werk zogezegd, dan houdt het op met de tak van de zakelijke dienstverlening :) Geen vaste overeenkomsten voorkomt dus ook nog eens dat ik diensten moet blijven leveren waar ik geen tijd meer voor heb.

Ik weet in principe per week wat de opdrachtgever(s) nodig heeft/hebben en vervolgens bepaal ik wat ik wel en niet kan of wil doen, uiteraard ook afhankelijk van wat ik nog meer te doen heb. Zo ook nu weer, met wederom een opdracht die ik niet aanneem, want ik heb geen zin in een werkdag van 11u (8u werk 3u rijden, als er geen files zijn..). Dat heb ik in het begin wel een paar keer gedaan bij wijze van uitzondering, maar ik heb er geen zin meer in en ik wil ook niet in een situatie terecht komen waarin ik de vrijheid om die opdracht/klus te weigeren niet meer heb. Ik ben ooit (toen nog loondienst) van werkgever veranderd toen de kans voorbij kwam, juist omdat ik van het rijden af wilde en toen op 't fietsje naar het werk kon. Ik wil dat rijden in principe dus ook niet meer terug :)

* Destruction werkte dus ooit 32u per week in loondienst, mijn onderneming was vooral een handelsonderneming in die tijd. Die baan hield op en toen als zelfstandige verder gegaan, en eigenlijk blijkt dat beter te zijn icm de lichamelijke klachten waar ik helaas mee te maken heb. Dus een stukje zakelijke dienstverlening en daarnaast m'n eigen werk dat dan weer geheel los staat van de bouw/techniek waarin ik diensten verleen.

[ Voor 7% gewijzigd door Destruction op 06-01-2025 21:42 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Zojuist voor het eerst een klus voor dit jaar geweigerd. 18 euro per uur voor 5 uur proeflezen. :/ Ik heb de opdrachtgever uitgelegd dat er voor mij geen winst in zit en dat dit bedrag ook niet duidt op duurzaam ondernemerschap, maar meer lijkt op loondienst.

Toen werd het 40 euro per uur. Maar daarmee kom je ook niet uit de kosten. Tja, de tijd dat alles kan en mag is voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 20:04
Dennisweb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:23:
Zojuist voor het eerst een klus voor dit jaar geweigerd. 18 euro per uur voor 5 uur proeflezen. :/ Ik heb de opdrachtgever uitgelegd dat er voor mij geen winst in zit en dat dit bedrag ook niet duidt op duurzaam ondernemerschap, maar meer lijkt op loondienst.

Toen werd het 40 euro per uur. Maar daarmee kom je ook niet uit de kosten. Tja, de tijd dat alles kan en mag is voorbij.
Zie niet zo zeer wat hier veranderd is. Had je dit vorig jaar wel geaccepteerd dan? ;)

Overigens mag dit prima als het voldoet aan de criteria van zelfstandig ondernemerschap.
Vooralsnog is nergens een hard "minimum" tarief gedefinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Dennisweb schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:32:
[...]

Ligt er ook aan hoe je voor de rest in de *praktijk* werkt. Vaste klanten hebben, lijkt mij niet verboden. Ik heb ook opdrachtgevers die af en aan terugkomen voor kleine en grotere schrijfklussen.

Maar dat is maar één factor van de overige 9 criteria. Vertel eens wat meer over hoe je werkt. Op kantoor of vanuit huis? Met je eigen spullen, of met die van de opdrachtgever. Werken er bij je opdrachtgever andere mensen in loondienst die hetzelfde werk doen als jij? Bepaal je zelf wanneer je werkt, of bepaalt de opdrachtgever het?

Dat soort dingen. Dus alleen een opdrachtgever hebben die steeds terugkomt, maakt je niet automatisch schijnzelfstandige. Het is holostisch. Dus het geheel, niet één aspect.

Ga je drie jaar lang bij een bedrijf aan de slag en is er amper verschil met iemand in loondienst, dan verwacht ik dat je er wel gedoe mee krijgt.
Ik loop hier ook een beetje mee.
Ik zit voor geheel 2025 bij 1 opdrachtgever, geef leiding aan een nieuw gevormd team omdat men geen eigen mensen heeft die mijn kennis en ervaring hebben (e ook niet kunnen vinden). Ik rijd eigen auto, gebruik vanwege security wel laptop van klant, maar eigen muis en headset op kantoor (thuis is natuurlijk alles eigen).

Echter staat nergens in de wet dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben (of bijvoorbeeld dat het er minimaal 3 moeten zijn), er staat dat je niet afhankelijk moet zijn. En daarin zit voor mij de crux: Ja ik heb 1 opdrachtgever en ben daarin dus afhankelijk (beeld vanuit BD). Maar als de opdracht stopt heb ik bijna garantie dat ik elders een andere goede opdracht heb voor langere tijd tegen goed tarief binnen enkele dagen tot max paar weken, dus niet afhankelijk van de huidige klant (mijn beeld)...

Hoe zou zoiets beoordeeld worden? Ik vermoed dat het afhankelijk gaat worden wie je treft bij een controle...
Maar gelukkig voldoe ik (wederom in mijn ogen) wel aan de andere zaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Lycaon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:26:
[...]

Zie niet zo zeer wat hier veranderd is. Had je dit vorig jaar wel geaccepteerd dan? ;)

Overigens mag dit prima als het voldoet aan de criteria van zelfstandig ondernemerschap.
Vooralsnog is nergens een hard "minimum" tarief gedefinieerd.
Nee. 18 euro is veel te goedkoop. 40 euro had ik misschien vorig jaar nog overwogen, maar nu alles veel duurder is/wordt, wil ik minimaal 50 euro per uur hebben voor het proeflezen.

Als je 18 euro per uur verdient, dan ben je toch geen ondernemer? Lijkt nergens naar. Je moet immers meer verdienen dan mensen die hetzelfde werk doen in loondienst.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisweb op 07-01-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
Dennisweb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:33:
[...]

Nee. 18 euro is veel te goedkoop. 40 euro had ik misschien vorig jaar nog overwogen, maar nu alles veel duurder is/wordt, wil ik minimaal 50 euro per uur hebben voor het proeflezen.
Inflatie :) Doordat bij mij op 1-3 de tussenpersoon er tussenuit gaat (vanaf moment 1 afspraak) gaat mijn tarief 7,5% omhoog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Neal schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:34:
[...]

Inflatie :) Doordat bij mij op 1-3 de tussenpersoon er tussenuit gaat (vanaf moment 1 afspraak) gaat mijn tarief 7,5% omhoog :)
Altijd mooi als dat kan! Dit is een bureau dat weer teksten verkoopt aan hun klanten. Zij moeten ook winst maken, maar ik moet ook nog wat verdienen. 90 euro voor 5 uur werken is bedroevend slecht als je een serieuze ondernemer bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Neal ik zit in eenzelfde schuitje. Maak me geen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik heb mijn salaris tegen de 75k gezet, zodat ik gewoon net onder de 49.5% schijf blijf.

Het verschil tussen uitkeren via dividend of via loon in de eerste schijven is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
Bijzonder (bericht nog niet volledig gelezen) maar de kop zegt:
ABN Amro: kostenexplosie in zorg en onderwijs dreigt door handhaving op schijn-zzp

Terwijl de onderzin van de foto die er direct onder staat het volgende bevat:
Voor het inhuren van uitzendkrachten in het onderwijs geldt nu een btw-tarief van 21% dat niet door werkgevers doorberekend kan worden.

Lijken mij toch 2 zeer verschillende zaken...

Edit: Als je artikel leest dan zie je wel waarom het met elkaar te maken heeft. Maar vind het nog steeds rare regel recht onder een kop die (zonder context) over iets anders lijkt te gaan. Zou een andere onderzin hebenn gekozen

[ Voor 16% gewijzigd door Neal op 07-01-2025 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 15:04
Met als idee: laten we de BTW op inlenen van personeel in die sectoren dan afschaffen. Wat een lapmiddel! Daarnaast: volgens mij zou er nu toch ook al BTW moeten worden gerekend door de zelfstandigen die men inhuurt? Of heb ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:14
staaltje schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:26:
Met als idee: laten we de BTW op inlenen van personeel in die sectoren dan afschaffen. Wat een lapmiddel! Daarnaast: volgens mij zou er nu toch ook al BTW moeten worden gerekend door de zelfstandigen die men inhuurt? Of heb ik dat verkeerd?
Volgens mij zijn die ook vrijgestel van btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
Hielko schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Volgens mij zijn die ook vrijgestel van btw.
Klopt, in artikel:
Gegeven dat lonen én zzp-verdiensten in semipublieke sectoren vrijgesteld zijn van btw, is het logisch ook uitzendpersoneel in die sectoren btw-vrijstelling te verlenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:40
Zzp'ers in de zorg en onderwijs zijn vrijgesteld van BTW.
Nu moeten ze werken via een uitzendbureau en die moet BTW rekenen. Komt de marge van het uitzendbureau er ook bij op en zo kost dezelfde zzp'er voor hetzelfde werk ineens dik 35% extra. De inhurende instelling kan de BTW niet verekenen waardoor de kostprijs van inhurende arbeid flink toeneemt.

Maar de schijnzelfstandigheid neemt wel af, dat dan weer wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Nu online
gem-p schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:34:
Zzp'ers in de zorg en onderwijs zijn vrijgesteld van BTW.
Nu moeten ze werken via een uitzendbureau en die moet BTW rekenen. Komt de marge van het uitzendbureau er ook bij op en zo kost dezelfde zzp'er voor hetzelfde werk ineens dik 35% extra. De inhurende instelling kan de BTW niet verekenen waardoor de kostprijs van inhurende arbeid flink toeneemt.

Maar de schijnzelfstandigheid neemt wel af, dat dan weer wel.
en laat dat laatste nou net noodzakelijk zijn om geld uit het europesche corona herstelfonds te krijgen. Kan dat mooi gebruikt worden voor de duurdere zorg...

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:40
-Jaap-io schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:48:
[...]

en laat dat laatste nou net noodzakelijk zijn om geld uit het europesche corona herstelfonds te krijgen. Kan dat mooi gebruikt worden voor de duurdere zorg...
Ik wilde die opmerking niet maken, maar dacht precies hetzelfde >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
GateKeaper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Ik heb mijn salaris tegen de 75k gezet, zodat ik gewoon net onder de 49.5% schijf blijf.

Het verschil tussen uitkeren via dividend of via loon in de eerste schijven is verwaarloosbaar.
Dat is wel erg vereenvoudigd. Inkomen uit arbeid (box 1) wordt veel complexer belast dan enkel twee schijven. Juist een BV geeft ruimte om fiscaal te optimaliseren.

Heb je bijvoorbeeld de afbouw van heffingskorting hierin meegenomen? Houd wel rekening dat sinds 1 januari dividend ook impact op je heffingskorting heeft. Als je dat niet via je fiscaalpartner kan benutten is +/- 75k waarschijnlijk wel interessant.

Hypotheekrente mag je tegenwoordig al niet meer van het hoogste tarief aftrekken dus daar hoef je het ook niet voor te doen. AOV en pensioen wel, maar dat kan ook (deels) via de BV.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Dat herstelfonds is een lachertje. We riskeren 10 miljard+ aan schade in de algemene middelen om 2 or 3 miljard te krijgen uit Brussel.

Bovendien klopt het niet met de intentie van dergelijke fondsen: het idee achter de Europese economische stimuleringsfondsen is om investeringen te doen in het competitiever maken van de economieen van de lidstaten. Efficiency en verdiencapaciteit van de economie zouden dus centraal moeten staan.

Nou kun je allerlei nadelen van een flexibele arbeidsmarkt verzinnen (en aan de onderkant van de markt zijn die er zeker). Maar 1 ding van het werken met ZZP-ers is dat het de meest efficiente vorm van arbeid is. Flexibel om economische en technologische golven te kunnen volgen zonder de verborgen leegloop van vaste werknemers. Met veel minder overhead dan detacheringsbureaus. Macro-economisch het beste van beide werelden.

Als het gaan om structurele investeringen in onze economische infrastructuur: waar zouden we wel baat bij hebben? Ik weet er wel een paar.

1. ruimtelijke ordening
Er is een groeiende regionale onbalans. West NL en regio Eindhoven groeien snel, andere gebieden zoals het noordoosten en zuid-Limburg krimpen. Dat erodeert te efficiency van de economie omdat je een toenemend contract van lokale overschotten en tekorten introduceert. Op iets langere termijn kan een sneeuwbal-effect ontstaan waarin desinvesteringen in de krimpregio's tot grootschalige kapitaalvernietiging leiden. Een zeer nuttige investering zou een HSL zijn die in een urutje van Groningen naar Amsterdam rijdt, gecombineerd met verzwaring van de lokale infrastructuur in de regio rond Groningen en de bereikbaarheid van de stad. Kost een lieve duit maar kan worderen doen voor het perspectief van de regio.

2. energie
Amerika laat de vergroening even aan zich voorbijgaan en kiest om nog even op goedkope fossiele bronnen te leunen. Dat is misschien niet onze stijl, maar we willen toch wel graag een duurzaam energiesysteem dat qua kosten kan concurreren. Keiharde investeringen in basisinnovaties en applicaties zijn nodig. Ik zou het niet gek vinden om in de EU een biljoen euro hier tegenaan te gooien, voor NL zou dat een miljard of 10 moeten zijn.

3. infrastructuur
Misschien een beetje ouderwets, maar voor de afzienbare tijd is de auto de absolute eindbaas van het personentransport. In groeigebieden zien we teveel nieuwbouw van woningen en bedrijven zonder verzwaring van het wegennet. Dat ondermijnt de bereikbaarheid en is daardoor een economische bedreiging.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Neal schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:31:
[...]

Ik loop hier ook een beetje mee.
Ik zit voor geheel 2025 bij 1 opdrachtgever, geef leiding aan een nieuw gevormd team omdat men geen eigen mensen heeft die mijn kennis en ervaring hebben (e ook niet kunnen vinden). Ik rijd eigen auto, gebruik vanwege security wel laptop van klant, maar eigen muis en headset op kantoor (thuis is natuurlijk alles eigen).

Echter staat nergens in de wet dat je meerdere opdrachtgevers moet hebben (of bijvoorbeeld dat het er minimaal 3 moeten zijn), er staat dat je niet afhankelijk moet zijn. En daarin zit voor mij de crux: Ja ik heb 1 opdrachtgever en ben daarin dus afhankelijk (beeld vanuit BD). Maar als de opdracht stopt heb ik bijna garantie dat ik elders een andere goede opdracht heb voor langere tijd tegen goed tarief binnen enkele dagen tot max paar weken, dus niet afhankelijk van de huidige klant (mijn beeld)...

Hoe zou zoiets beoordeeld worden? Ik vermoed dat het afhankelijk gaat worden wie je treft bij een controle...
Maar gelukkig voldoe ik (wederom in mijn ogen) wel aan de andere zaken :)
Net als jij een andere werkgever net zo eenvoudig kan vinden als die werkgever je niet meer wil of jij de werkgever niet meer wil.

Als de situatie voor jou als werknemer niet anders is, is het simpelweg verkapt dienstverband. Wat jij beschrijft, is exact hoe je als werknemer daar in dienst ook zou leven.
Schijnzelfstandigheid betekent dat iemand een opdracht doet als zelfstandig ondernemer (zzp'er), maar volgens de regels eigenlijk in loondienst is. Bijvoorbeeld omdat de zelfstandige niet zelf kan bepalen wanneer en hoe het werk gedaan wordt. Dit wordt ook wel verkapt dienstverband genoemd
Ik snap dat je graag wil dat je niet in het vakje past en dat je manieren zoekt om het goed te praten. Echter beschrijf je letterlijk een verkapt dienstverband.

Je stoel van thuis gebruiken betekend niet dat je opeens zelfstandig bent. Ook dat doet elke medewerker bijna. En je eigen auto gebruiken is evenmin een kwalificatie, zouden nogal wat ZZPs werken bij bijv de Makro als we die logica gaan volgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
De juiste oplossing voor schijnzelftsandigheid is een herdefinitie van het arbeidsrecht waarin het minder dwingend wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:39:
De juiste oplossing voor schijnzelftsandigheid is een herdefinitie van het arbeidsrecht waarin het minder dwingend wordt.
Het moet juist dwingend zijn anders behalen ze de target niet van 70% van de werkenden tegen 2028 met een vast contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MacDennis76 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Het moet juist dwingend zijn anders behalen ze de target niet van 70% van de werkenden tegen 2028 met een vast contract.
Die target moeten ze natuurlijk ook gewoon aanpassen naar iets wat meer gericht is op iets van "bestaanszekerheid" o.i.d. Een vast contract is ook maar een middel en zou dus niet het doel moeten zijn IMHO. Zeker met de uitkleding van de rechten van een vast contract de afgelopen decennia.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje_beton
Woy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Die target moeten ze natuurlijk ook gewoon aanpassen naar iets wat meer gericht is op iets van "bestaanszekerheid" o.i.d. Een vast contract is ook maar een middel en zou dus niet het doel moeten zijn IMHO. Zeker met de uitkleding van de rechten van een vast contract de afgelopen decennia.
Ze zouden de rechten van een vast contract juist veel minder moeten maken. Mijn inziens zou iemand gewoon ontslagen moeten kunnen worden zonder reden als je ze een half jaarsalaris meegeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jantje_beton schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Ze zouden de rechten van een vast contract juist veel minder moeten maken. Mijn inziens zou iemand gewoon ontslagen moeten kunnen worden zonder reden als je ze een half jaarsalaris meegeeft.
Als daar een goede financiele regeling tegenover staat zie ik daar niet direct een heel groot probleem mee. Maar op zich kan ik wel achter werknemersbescherming staan, want in goede tijden pakken bedrijven de winsten, dan moet het niet zo zijn dat in de slechte tijden de kosten op de maatschappij afgewenteld worden. Het is daarbij natuurlijk een balans die je moet zoeken waarbij bedrijven nog graag mensen in vaste dienst nemen, maar ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
-Jaap-io schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:48:
[...]

Scheelt weer een krantenartikel dat we als Nederlanders weinig terug krijgen uit EU fondsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Neal
bmwgozer schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Net als jij een andere werkgever net zo eenvoudig kan vinden als die werkgever je niet meer wil of jij de werkgever niet meer wil.

Als de situatie voor jou als werknemer niet anders is, is het simpelweg verkapt dienstverband. Wat jij beschrijft, is exact hoe je als werknemer daar in dienst ook zou leven.

[...]

Ik snap dat je graag wil dat je niet in het vakje past en dat je manieren zoekt om het goed te praten. Echter beschrijf je letterlijk een verkapt dienstverband.

Je stoel van thuis gebruiken betekend niet dat je opeens zelfstandig bent. Ook dat doet elke medewerker bijna. En je eigen auto gebruiken is evenmin een kwalificatie, zouden nogal wat ZZPs werken bij bijv de Makro als we die logica gaan volgen.
Ik snap je, maar toch ben ik het er niet mee eens. Ik kan namelijk zelf bepalen waar ik werk, wanneer ik werk maar ook zeker hoe ik werk.
Ja ik heb een manager (iedereen legt verantwoording af aan diegene die hem/haar inhuurt) maar die persoon bepaald niet hoe ik dat team opnieuw neerzet, welke taken gedaan zouden moeten worden en hoe ik en mijn team deze uitvoeren.

Ik draai ook niet mee in de uitvoering, maar meer de aansturing en advisering in de opbouw van het team.
Ik help door het team de juiste dingen te laten doen, en adviseer waar verbetering zit ;)

Of ben ik nu echt iets aan het rechtlullen, dat geheel krom is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Woy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Ik ben het met je eens maar onze regering ziet dit dus momenteel als letterlijk het centrale doel van het arbeidsmarkt pakket. Recent nogmaals genoemd in een (aangenomen) motie. Het blijft stug terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Zo doen ze dat in Thailand. Verdere uitkering is dan ook nul euro (of baht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje_beton
Woy schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Als daar een goede financiele regeling tegenover staat zie ik daar niet direct een heel groot probleem mee. Maar op zich kan ik wel achter werknemersbescherming staan, want in goede tijden pakken bedrijven de winsten, dan moet het niet zo zijn dat in de slechte tijden de kosten op de maatschappij afgewenteld worden. Het is daarbij natuurlijk een balans die je moet zoeken waarbij bedrijven nog graag mensen in vaste dienst nemen, maar ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen.
In goede tijden pakt de maatschappij en de schatkist ook de winsten.

Het zou juist de markt flexibeler maken en de drempel verlagen om een goed loon te bieden voor mensen in vaste dienst. Ik denk dat de maatschappij er ook veel aan heeft als een bedrijf in slechte tijden niet falliet gaat, maar tegen een aardig prijsje op een slankere manier door kan gaan met ondernemen. Een falliet bedrijf zorgt ook voor hoge maatschappelijke kosten. Dan komen er nog meer werknemers in de WW.

Het was ook maar een voorstel, maar oproepen om vast minder vast te maken zodat meer mensen een vast contract krijgen zijn vrij standaard in allerlei aanbevelingen voor de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Neal schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:10:
[...]

Of ben ik nu echt iets aan het rechtlullen, dat geheel krom is? ;)
Wat maakt dat nou uit? Je hoeft ons geen verantwoording af te leggen. Als de BD het maar eens is met je 😜

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:26
[...]

Maar daarmee zadel je de maatschappij op met allerlei kosten. Iemand die na 20 jaar niet meer helemaal past bij de organisatie wordt uitgekocht met 40k en de maatschappij mag hem 50k per jaar aan WW gaan betalen...

Zodra het een beetje guur wordt in de economie zoals dat in 2010-2013 gebeurde, een aantal jaren na de bankencrisis, heb je ineens 100,000 mensen die op straat gezet worden en vadertje staat mag ineens miljarden aftikken aan WW terwijl daar ook miljarden minder binnenkomen.

Je kunt nu nog steeds mensen ontslaan op basis van economische gronden, als het slecht gaat met een bedrijf is het best een prima idee om het bedrijf proberen te redden door her en der wat te herorganiseren.

Maar bedrijven zoals Vodafone als voorbeeld zouden hier flink misbruik van kunnen maken,

Vodafone 11.000 mensen eruit in 2023
https://www.computable.nl...eorganisatie-bij-vodafone

Vodafone winst in 2023:
£ 12,3 miljard (2023)

Als je dan ook nog je kosten kunt afwentelen op de maatschappij, dan gaat het heel snel mis
jantje_beton schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:37:

In goede tijden pakt de maatschappij en de schatkist ook de winsten.
Behalve als al die multinationals naar Ierland of de Kaaiman eilanden verhuizen

[ Voor 9% gewijzigd door coldasice op 07-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Kapitalisme is prima maar af en toe ietsie minder en wat socialer mag wel hoor.
Pagina: 1 ... 601 ... 643 Laatste