zou ook wel stug zijn, is sociale premie.....fry77 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:57:
Vraagje aan de DGA's, ik krijg van de administrateur ineens de vraag (opdracht meer) de WHK beschikking aan te leveren. Als ik dat niet doe, doen zij het, voor een prijsje "net als vorig jaar". In 2024 had ik die niet, ik heb er voor 2025 ook geen ontvangen, mar dit is een werknemers ding. Iemand anders die dat wel heeft als DGA en verder geen ander personeel?
Edit: nee dus, komt nu een mail binnen met excuses voor de verwarring
Ja, dat dacht ik dus ook. Dus ik was al weer een pissige mail aan het schrijven of ze ipv deze nonsens te sturen misschien wat tijd konden spenderen aan mijn jaaropgaaf
Ik overweeg om in loondienst te gaan. Het heeft niets met VBAR handhaving te maken, maar er is een wat kleiner lokaal consultancybedrijf dat me eigenlijk wel heel leuk lijkt. Hoe kun je jaaromzet vertalen naar een redelijk loon?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 03-01-2025 12:53 ]
Doen zij risicoloos uurtje-factuurtje of oplossing leveren met een vaste basisprijs en soms wat meerwerk?
Je hebt in ieder geval geen pensioenlasten meegenomen en die 20 procent werkgeverslasten is aan de krappe kant, zeker als je nog wat opleiding etc meeteltYucon schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:51:
Ik overweeg om in loondienst te gaan. Het heeft niets met VBAR handhaving te maken, maar er is een wat kleiner lokaal consultancybedrijf dat me eigenlijk wel heel leuk lijkt. Hoe kun je jaaromzet vertalen naar een redelijk loon?
***members only***
Overwegend uurtje-factuurtje.jadjong schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:57:
Doen zij risicoloos uurtje-factuurtje of oplossing leveren met een vaste basisprijs en soms wat meerwerk?
Er wordt vaak wel een schatting afgegeven maar grofweg werkt het op nacalculatie (of als dat niet het geval is zit er een flinke extra risico-opslag op). Daarnaast harken ze nog geld aan software licenties binnen. De consultancy draagt daar in principe ook aan bij want zonder consultancy zouden ze die licenties commercieel gezien niet kunnen verkopen.
Dat heb ik uit m'n calculatie gehouden. Maar je zou dat ergens ook als het omgekeerde van aftrek voor overheadkosten kunnen zien. Ik heb geen inzicht in die bedragen.
Opleidingen zitten wat mij betreft in het kopje 'kosten', al zou ik dat nog naar boven af kunnen ronden. Het eerste jaar zal dat wat meer zijn ivm certificeringen die ik als freelancer niet mag don't ask, het is echt zo halen maar daarna blijft het beperkt tot 2-3k per jaar. Pensioen is een goede, maar volgens mij is er geen werkgeverspensioen. Zal ik iig wel in gedachten houden.jerh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:01:
[...]
Je hebt in ieder geval geen pensioenlasten meegenomen en die 20 procent werkgeverslasten is aan de krappe kant, zeker als je nog wat opleiding etc meetelt
[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 03-01-2025 13:07 ]
Een veelgebruikte grove rekensom is uurtarief * 1.000. Je hebt zoals hierboven al aangegeven in je berekening geen rekening gehouden met pensioen, opleiding, ziekte, arbeidsongeschiktheid. Dat zijn allemaal kosten die je voorheen zelf had en die de werkgever van je over gaat nemen.Yucon schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:51:
[...]
Hoe kun je jaaromzet vertalen naar een redelijk loon?
[...]
Euh, als je niet controleert, hoe weet je dan dat er (wel of niet) wordt gefraudeerd?RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 08:29:
[...]
Een ander voordeel van een broodfonds is dat het uitgaat van vertrouwen. Als je je ziek meldt, krijg je na een maand een schenking. Er komt geen dokter langs, geen ARBO arts, er is in principe geen controle,
[...]
Frauderen kan altijd, [...]. In de praktijk komt het zelden voor.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Niet, het gaat op basis van vertrouwen. Wat je vaak ziet: Kleine club, max 50 man, vaak uit dezelfde regio, na een tijdje leer je elkaar kennen, dat het daardoor meevalt en mensen zich vaker bezwaart voelen om zich ziek te melden dan te frauderen is mijn ervaring.RichieB schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:45:
[...]
Euh, als je niet controleert, hoe weet je dan dat er (wel of niet) wordt gefraudeerd?
Wij hebben zelfs iemand gehad met kanker die zich bezwaard voelde om een uitkering aan te vragen en daardoor ook deels bleef werken omdat het wel een beetje ging.
Dat je rekent met dat een consultancy bureau meer kan rekenen is niet iets wat je in eigen zak kunt steken. Dat is hun marge/verdienmodel.Yucon schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:51:
***members only***
En volgens mij rekent een beetje bureau een opslag van 75% voor de loonkosten, verzuimrisicos, e.d.
Dus uurtarief *1000 is inderdaad een goede inschatting als je ongeveer 1750 uur facturabel zou kunnen zijn.
Volgens mij kan dat dan wel gedeeld door 12 als maandsalaris, dus vakantiegeld/eindejaarsbonus er boven op.
Tegen jouw sommetje is het risico te hoog voor het bureau. Maar als je echt graag wil zou ik insteken op jouw oude basisomzet gedeeld door 2 met een flinke bonus (zeg 30% van de omzet) over declarabele uren boven de 1600 oid.
Maar ook dat gaat bruto worden, dus financieel niet aantrekkelijk.
Uit nieuwsgierigheid, waarom lijkt het je dusdanig leuk dat je loondienst overweegt en je stopt als ondernemer? Puur naar de cijfers gekeken ga je er sowieso op achteruit omdat je 1) risico afkoopt en 2) er iets aan de strijkstok moet blijven hangen voor de DGA(s) van dat bedrijf. Geen idee hoe gezond dat bedrijf is, maar als je even geen omzet draait ben je direct een enorme kostenpost.Yucon schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 12:51:
***members only***
Als het een klein bedrijf is en zij blijkbaar in dezelfde vijver als jou vissen met 20% hogere tarieven - kan je dan niet beter met ze samenwerken voor een marge?
Samen werken is dan ookmweer een risico op schijnzelfstandigheid. We gaan het de komende 2 jaar aankijken. Ministerie van financiën heeft al aangegeven niet met zzp’ers op kort termijn te kunnen stoppen ivm achterstanden en gaan de boete van de belastingdienst betalen.Eliaz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, waarom lijkt het je dusdanig leuk dat je loondienst overweegt en je stopt als ondernemer? Puur naar de cijfers gekeken ga je er sowieso op achteruit omdat je 1) risico afkoopt en 2) er iets aan de strijkstok moet blijven hangen voor de DGA(s) van dat bedrijf. Geen idee hoe gezond dat bedrijf is, maar als je even geen omzet draait ben je direct een enorme kostenpost.
Als het een klein bedrijf is en zij blijkbaar in dezelfde vijver als jou vissen met 20% hogere tarieven - kan je dan niet beter met ze samenwerken voor een marge?
Zij kunnen het blijkbaar wel betalen. Maar veel andere bedrijven. Zullen toch echt wel zzp’ers gaan afstoten na eerste controles denk ik. Of ze gaan het aanvechten.
Pas als voor de rechter is geweest weten we meer.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Dat is alleen voor UHT.To_Tall schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:42:
[...]
Samen werken is dan ookmweer een risico op schijnzelfstandigheid. We gaan het de komende 2 jaar aankijken. Ministerie van financiën heeft al aangegeven niet met zzp’ers op kort termijn te kunnen stoppen ivm achterstanden en gaan de boete van de belastingdienst betalen.
Wat verwacht je meer te weten? Elk geval staat immers op zichzelf en dient holistisch bekeken te worden.Pas als voor de rechter is geweest weten we meer.
En waarom dat wachten op rechtzaken als elke opdrachtgever nu reeds een vooroverleg kan voeren met de BD?
Stel je hebt een auto gekocht (op de zaak, EMZ). Je betaalt dus bijtelling.
Vervolgens koop je een upgrade (bijvoorbeeld een betere lampenset, of een upgrade van de speakers) voor 700 euro.
Hoe boek je dit in? Als kosten of als bedrijfsmiddel (want boven de 450 euro)?
Vervolgens koop je een upgrade (bijvoorbeeld een betere lampenset, of een upgrade van de speakers) voor 700 euro.
EU DNS: 86.54.11.100
Dat is ook mijn ervaring.ybos schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:30:
[...]
Niet, het gaat op basis van vertrouwen. Wat je vaak ziet: Kleine club, max 50 man, vaak uit dezelfde regio, na een tijdje leer je elkaar kennen, dat het daardoor meevalt en mensen zich vaker bezwaart voelen om zich ziek te melden dan te frauderen is mijn ervaring.
Wij hebben zelfs iemand gehad met kanker die zich bezwaard voelde om een uitkering aan te vragen en daardoor ook deels bleef werken omdat het wel een beetje ging.
Bovendien is er een verschil. Een AOV/verzekering oplichten voelt makkelijker. Het zijn mensen die je niet kent, het is een hoge premie die je betaalt en een AOV gaat eerst kijken of en zo ja, hoeveel je nog wel kan werken. Bij een broodfonds doe je ook een beroep op je eigen 'broodfondsspaargeld'. Je blijft ook in je ziekteperiode gewoon je maandelijkse bijdrage betalen. Het voelt meer als jezelf besodemieteren.
Maar fraude komt gewoon voor. Net zoals hier op het forum mensen zijn die het niet zo nauw nemen met regels of moreel een andere standaard hebben. Zo werkt het nou eenmaal met statistieken.
Mijn ervaring is ook dat, wanneer je de mensen kent (wij komen 2 a 3 keer per jaar samen), er een beter groepsgevoel ontstaat. Ons broodfonds kent een veelheid aan beroepen. Als ik een stukadoor, fysiotherapeut, what have you zoek, kijk ik eerst in het ledenbestand. We gunnen elkaar ook wat. Op die manier merk je dat zieken zichzelf wel melden met een stukje voortgang.
Bijtelling is toch alleen over de cataloguswaarde (<15 jaar) of dagwaarde (>15 jaar)? Dan lijkt het mij een bedrijfsmiddel. Die 700 euro aan lampen en boxen maken de auto niet echt meer waard, lijkt me.c-nan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:36:
emile schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Een veelgebruikte grove rekensom is uurtarief * 1.000. Je hebt zoals hierboven al aangegeven in je berekening geen rekening gehouden met pensioen, opleiding, ziekte, arbeidsongeschiktheid. Dat zijn allemaal kosten die je voorheen zelf had en die de werkgever van je over gaat nemen.
pkuppens schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 09:09:
[...]
Dus uurtarief *1000 is inderdaad een goede inschatting als je ongeveer 1750 uur facturabel zou kunnen zijn.
Volgens mij kan dat dan wel gedeeld door 12 als maandsalaris, dus vakantiegeld/eindejaarsbonus er boven op.
Members only:
Inloggen
Samenwerken zou hetzelfde zijn als een aannemer die z'n vaste timmerlui inhuurt. Dat lijkt me riskant, al geloof ik dat ze daar wel voor open staan. Maar dit is ook de reden dat er met zo'n sommetje naar kijk. Als we zouden samenwerken zou me dat ook een fee kosten wat verder geen probleem zou zijn als zij de opdracht binnengehaald hebben. En risicoafdekking heeft natuurlijk ook een prijskaartje. Dus in die zin zou je best een rekensommetje kunnen maken dat voor beide partijen in loondienstverband redelijk zou zijn en daar was ik al wat huiswerk voor aan het doen.Eliaz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:07:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, waarom lijkt het je dusdanig leuk dat je loondienst overweegt en je stopt als ondernemer? Puur naar de cijfers gekeken ga je er sowieso op achteruit omdat je 1) risico afkoopt en 2) er iets aan de strijkstok moet blijven hangen voor de DGA(s) van dat bedrijf. Geen idee hoe gezond dat bedrijf is, maar als je even geen omzet draait ben je direct een enorme kostenpost.
De achterliggende reden bestaat uit twee delen. Enerzijds zitten de salestrajecten zo in elkaar dat ik er als freelancer heel moeilijk vroeg in het traject aan te pas kom. Nu heb ik ook uitstekende puinruimskills en dat is hoe ik nu meestal binnenkom als het eenmaal vastgelopen is, maar het is ook wel eens leuk iets gewoon goed op te zetten. En met dit consulancybedrijf is er een goede klik en veel mensen die daar werken ken ik al 20 jaar. De omslag in m'n hoofd kwam toen ik me realiseerde dat ik nu geld over hou, en dat dan nog steeds ruim doe. Plus dat dit geen corporate met bijbehorend geneuzel is.
Daarnaast is de financiele afweging dat ik als freelancer in deze branche een enorm veel groter risico op gaten tussen opdrachten heb. Het is nogal rennen of stilstaan. Niet heel erg, daar spaar je voor enzo, maar dat maakt wel dat het langjarig bekeken ook financieel gezien nog niet eens zo ongunstig is om wat marge uit te ruilen voor zekerheid.
Members only:
Inloggen
Ergens vind ik dat vanwege een soort hoogtevrees moeilijk te geloven, maar daar staat tegenover dat ik wat betreft loondienstsalarissen de inflatie misschien ook nog niet echt ingebakken in m'n hoofd heb zitten
edit: voor de duidelijkheid: ik heb nog absoluut niet besloten. Het was een kwestie van scenario's vergelijken. Tot nu toe zit ik in ieder geval tot de zomer, maar meer waarschijnlijk tot het eind van volgend jaar volledig vol.
[ Voor 4% gewijzigd door Yucon op 04-01-2025 13:27 ]
Die 700 euro moet je dus als bedrijfsmiddel opnemen en afschrijven. Niet als kosten dus?RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:04:
[...]
Bijtelling is toch alleen over de cataloguswaarde (<15 jaar) of dagwaarde (>15 jaar)? Dan lijkt het mij een bedrijfsmiddel. Die 700 euro aan lampen en boxen maken de auto niet echt meer waard, lijkt me.
EU DNS: 86.54.11.100
Als auto kosten, het is namelijk geen bedrijfsmiddel zoals een laptop. Een beurt kan ook zo 500 of meer zijn inc middelen. Die boek je ook niet als bedrijfsmiddel toch maar als kosten onderhoudt. Je zou deze upgrade ook onder kosten onderhoudt kunnen plaatsen.c-nan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:36:
Hoe zou je bv banden vervanging gaan boeken? Als bedrijfsmiddel. Behoort tot de auto dus onder kosten van de auto plaatsen.
[ Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 04-01-2025 16:16 ]
A Soldiers manual and a pair of boots.
Zit even te kijken naar https://www.nn.nl/Zakelij...tandverzekering-zzp-1.htm (zzp rechtsbijstand NN).
Waarom ik dit overweeg: ik maak steeds vaker mee dat luie bedrijven mijn teksten (deels) kopiëren. Mijn broer heeft nu een geval waarbij zijn tekst een-op-een werd gekopieerd. Daarvoor heeft hij een schadevergoeding gevraagd, maar de plagieerder denkt dat hij ermee weg kan komen als hij een grote mond opzet. Mijn broer is bereid de juridische kosten zelf te betalen, om deze jongeman in ieder geval een lesje te leren.
Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat ik bij een volgende inbreuk er steeds zelf achteraan moet of de juridische kosten moet dragen. Heb zelf ook te maken met een stel cowboys die een paar woorden veranderen en dan denken dat het zo wel goed is. Zou auteursrecht onder deze dekking vallen?
Daarnaast nog de vraag of je voor problemen met de Belastingdienst als zzp’er beter een Werk-module particulier kan afsluiten of toch een andere verzekering (welke)? We hebben het dan vooral over problemen als schijnzelfstandigheid. Ik weet van mezelf dat ik niet schijnzelfstandig ben, maar als je te maken krijgt met een overijverige inspecteur zal je het toch voor de rechter moeten uitvechten. Dan is alle juridische hulp welkom. Hoe doen jullie dat?
Waarom ik dit overweeg: ik maak steeds vaker mee dat luie bedrijven mijn teksten (deels) kopiëren. Mijn broer heeft nu een geval waarbij zijn tekst een-op-een werd gekopieerd. Daarvoor heeft hij een schadevergoeding gevraagd, maar de plagieerder denkt dat hij ermee weg kan komen als hij een grote mond opzet. Mijn broer is bereid de juridische kosten zelf te betalen, om deze jongeman in ieder geval een lesje te leren.
Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat ik bij een volgende inbreuk er steeds zelf achteraan moet of de juridische kosten moet dragen. Heb zelf ook te maken met een stel cowboys die een paar woorden veranderen en dan denken dat het zo wel goed is. Zou auteursrecht onder deze dekking vallen?
Daarnaast nog de vraag of je voor problemen met de Belastingdienst als zzp’er beter een Werk-module particulier kan afsluiten of toch een andere verzekering (welke)? We hebben het dan vooral over problemen als schijnzelfstandigheid. Ik weet van mezelf dat ik niet schijnzelfstandig ben, maar als je te maken krijgt met een overijverige inspecteur zal je het toch voor de rechter moeten uitvechten. Dan is alle juridische hulp welkom. Hoe doen jullie dat?
[ Voor 4% gewijzigd door Dennisweb op 04-01-2025 20:47 ]
Het is nou niet bepaald moeilijk om zelf even de polisvoorwaarden door te lezen en te zoeken op dat woord.Dennisweb schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:46:
Zou auteursrecht onder deze dekking vallen?
Maar nee, uitgesloten is "Een geschil in verband met industrieel en/of intellectueel eigendom, zoals auteurs-, octrooi-, merken- en portretrecht".
Je moet er sowieso rekening mee houden dat een rechtsbijstandsverzekering niet geneigd is om erg agressief naar buiten te treden ("een lesje te leren") en rechtszaken te gaan voeren. Ze zullen liever een regeling proberen te treffen met de tegenpartij (en als het daadwerkelijk cowboys zijn, dan reageren ze daar niet op). Zeker als de daadwerkelijk verhaalbare schade heel laag is (en zo klinkt het ook als het gaat om een paar teksten).
[ Voor 31% gewijzigd door Aftansert op 05-01-2025 00:40 ]
Komt er eigenlijk op neer dat je best even wat creatieve content mag jatten, want als de schade meevalt, dan is het niet erg? Is dat je redenering?Aftansert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 00:15:
[...]
Het is nou niet bepaald moeilijk om zelf even de polisvoorwaarden door te lezen en te zoeken op dat woord.
Maar nee, uitgesloten is "Een geschil in verband met industrieel en/of intellectueel eigendom, zoals auteurs-, octrooi-, merken- en portretrecht".
Je moet er sowieso rekening mee houden dat een rechtsbijstandsverzekering niet geneigd is om erg agressief naar buiten te treden ("een lesje te leren") en rechtszaken te gaan voeren. Ze zullen liever een regeling proberen te treffen met de tegenpartij (en als het daadwerkelijk cowboys zijn, dan reageren ze daar niet op). Zeker als de daadwerkelijk verhaalbare schade heel laag is (en zo klinkt het ook als het gaat om een paar teksten).
Want dan wil ik ook wel dit topic erop betrekken: jij schrijft een stukje software dat voor een paar honderd euro op de markt is. Vervolgens kraakt een team je software en ligt het op straat. Geen probleem, kraak gerust lekker verder, het project is toch niets waard?
Lijkt wel een beetje op het verhaal van de maker van StereoTool (zit hier ook op GoT). Hij steekt er veel tijd in, verkoopt de software en toch wordt iedere update weer gekraakt. Maar hij moet het maar oké vinden, want zijn software is vrij goedkoop? Moest even aan hem denken, zag een tijd terug een topic van hem waarin hij advies vraagt.
Tja, misschien moet ik dan maar een spaarpot opzij zetten om dit soort figuren juridisch aan te pakken. Of te bekijken of je bij een copywriting stichting aan kan schuiven. Volgens mij behartigt BREIN daar de belangen van. Het is toch mooi als er een club is die dit soort cowboys wel juridisch een flinke tik kan geven. Copywriting is een echt vak, waar veel tijd, geld en research in gaat zitten.
Als jij het niet tof vindt dat je software gekraakt wordt, vind ik het evenmin tof als iemand mijn tekst jat. Blijkbaar is dat kwartje nog niet bij iedereen gevallen.
Nee, die redenering maakte ik echt met geen woord. Je hangt een heel lang zielig verhaal op aan een stropop.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 01:51:
[...]
Komt er eigenlijk op neer dat je best even wat creatieve content mag jatten, want als de schade meevalt, dan is het niet erg? Is dat je redenering?
doe maar niet
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 10-01-2025 21:03 ]
@Dennisweb Google is your friend: https://www.intellectueeleigendom.nl/inbreuk-auteursrecht/
Een verzekering acteert vaak reactief. Jij zoekt actie. Dan zal je zelf een advocaat moeten benaderen en niet vragen aan je verzekering of ze iets voor je willen doen. Of je moet jouw derving/schade verhalen op je verzekering, dan komen ze vast wel in actie. Alleen niet in jouw voordeel, vrees ik.
Voor softwareschrijvers geldt hetzelfde. Het is niet fijn als anderen geld verdienen aan jouw werk. Vooral niet als het ook nog eens is ontwikkeld als open source. Alleen is dat erg lastig te controleren.
Een verzekering acteert vaak reactief. Jij zoekt actie. Dan zal je zelf een advocaat moeten benaderen en niet vragen aan je verzekering of ze iets voor je willen doen. Of je moet jouw derving/schade verhalen op je verzekering, dan komen ze vast wel in actie. Alleen niet in jouw voordeel, vrees ik.
Voor softwareschrijvers geldt hetzelfde. Het is niet fijn als anderen geld verdienen aan jouw werk. Vooral niet als het ook nog eens is ontwikkeld als open source. Alleen is dat erg lastig te controleren.
Prima als mijn code gestolen wordt, eigenlijk is het toch niet zoveel waard maar zijn de parameters veel belangrijker. Laatst nog een leuke video over gezien:
YouTube: The Value of Source Code
Heel veel van wat ik gebruik is toch open source.
YouTube: The Value of Source Code
Heel veel van wat ik gebruik is toch open source.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Als activa boeken. Het is > 450 euro ex BTW, dus geen directe kosten. Dus op de balans. Net als je laptop. Betaal je ook geen bijtelling over...To_Tall schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Als auto kosten, het is namelijk geen bedrijfsmiddel zoals een laptop. Een beurt kan ook zo 500 of meer zijn inc middelen. Die boek je ook niet als bedrijfsmiddel toch maar als kosten onderhoudt. Je zou deze upgrade ook onder kosten onderhoudt kunnen plaatsen.
Hoe zou je bv banden vervanging gaan boeken? Als bedrijfsmiddel. Behoort tot de auto dus onder kosten van de auto plaatsen.
De beurt is trouwens wel kosten
Exact expert nodig?
Banden is een slijtagedeel, die ga je toch niet op je balans zetten en over 5 jaar afschrijvenCrazy D schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:03:
[...]
Als activa boeken. Het is > 450 euro ex BTW, dus geen directe kosten. Dus op de balans. Net als je laptop. Betaal je ook geen bijtelling over...
De beurt is trouwens wel kosten
Ik verslijt elke 2 jaar een set banden. Dat is nogal een administratief gedoe dan
Rare reacties, wel. Maar ik snap het, jullie hebben amper met auteursrecht te maken. Het grootste gedeelte hier zit in een verkapt dienstverband bij verschillende onderdelen van de overheid. Dan heb je niks te maken met auteursrecht of creativiteit.
Eerlijk gezegd schrik ik van jullie bevindingen. De ondernemerszin is compleet verdwenen. Het is mij duidelijk dat een groot deel van dit topic echt schijnzelfstandig is. Ik wens jullie er veel succes mee, maar ik zie de bui wel hangen.
Eerlijk gezegd schrik ik van jullie bevindingen. De ondernemerszin is compleet verdwenen. Het is mij duidelijk dat een groot deel van dit topic echt schijnzelfstandig is. Ik wens jullie er veel succes mee, maar ik zie de bui wel hangen.
reactie op verwijderde reactie
[ Voor 131% gewijzigd door We Are Borg op 10-01-2025 21:04 ]
Met dit soort reacties en "het grote deel" in een hokje duwen krijg je vermoedelijk ook geen reacties meer die je wel op weg helpen. Misschien zit je voor jouw ideeen in het verkeerde topic te reageren.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:06:
Het is mij duidelijk dat een groot deel van dit topic echt schijnzelfstandig is.
Zegt trouwens meer iets over jou dat je degene het liefst door de Belastingdienst-mangel gehaald ziet worden.
[ Voor 12% gewijzigd door _Arthur op 05-01-2025 14:23 ]
Tja. Ik doe er alles aan om compliant te zijn en de wetten en regels rondom ondernemen te volgen. Wie dan denkt ‘ach, het is allemaal wel goed, ik werk voor de overheid, dus mij maken ze toch niets’, mag wat mij betreft inderdaad een bezoekje krijgen._Arthur schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:20:
[...]
Met dit soort reacties en "het grote deel" in een hokje duwen krijg je vermoedelijk ook geen reacties meer die je wel op weg helpen. Misschien zit je voor jouw ideeen in het verkeerde topic te reageren.
Zegt trouwens meer iets over jou dat je degene het liefst door de Belastingdienst-mangel gehaald ziet worden.
Het lijkt erop dat je ermee weg komt als je opdrachtgever een ministerie is, want die maken toch uitzonderingen voor zichzelf. Maar mijn insteek is helder: als je niet aan de wet wil voldoen, kan je problemen verwachten. Oneerlijke concurrentie voor de ondernemers die er wel aan voldoen.
Je weet zelf heel goed dat je wat betreft markt een beetje een uitzondering bent. Ik vind het rot voor je dat je zo gefrustreerd raakt, maar zijn die sneren naar je topicgenoten dan nu echt nodig?Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Tja. Ik doe er alles aan om compliant te zijn en de wetten en regels rondom ondernemen te volgen. Wie dan denkt ‘ach, het is allemaal wel goed, ik werk voor de overheid, dus mij maken ze toch niets’, mag wat mij betreft inderdaad een bezoekje krijgen.
Het lijkt erop dat je ermee weg komt als je opdrachtgever een ministerie is, want die maken toch uitzonderingen voor zichzelf. Maar mijn insteek is helder: als je niet aan de wet wil voldoen, kan je problemen verwachten. Oneerlijke concurrentie voor de ondernemers die er wel aan voldoen.
Die sneren zijn alleen bedoeld voor de topicgenoten die wel weten dat ze schijnzelfstandig zijn, maar daar niets aan doen. Je weet dat je op een muur gaat botsen, maar toch rem je niet af. Dat vind ik heel vreemd.Yucon schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:37:
[...]
Je weet zelf heel goed dat je wat betreft markt een beetje een uitzondering bent. Ik vind het rot voor je dat je zo gefrustreerd raakt, maar zijn die sneren naar je topicgenoten dan nu echt nodig?
Ik ben juist heel tevreden over de topicgenoten die wel compliant zijn en daar hun best voor doen. Maar ik heb het gevoel dat er ook veel mensen in dit topic zitten die het ondernemen al heel lang geleden hebben opgegeven en steeds weer naar een ander ministerie hobbelen. Want dat is lekker veilig en dan maken ze je toch niets.
Die instelling is inderdaad iets waar ik me aan erger en dat mag wat mij betreft ook bestraft worden. Er zijn immers ook ondernemers die zich er wel aan houden. Het kost heel veel tijd om zoveel mogelijk compliant te zijn. Als je dan je schouders ophaalt en denkt ‘jammer dan’, heb ik er geen medelijden mee als de Belastingdienst even kritisch naar je handelen kijkt.
We hebben vaker gezegd: wie echt onderneemt, moet met rust gelaten worden. Maar wie schijnzelfstandig is, moet worden aangepakt. Dan hebben we het niet alleen over Roemenen en Bulgaren die in een constructie worden gedrukt, maar ook mensen die misbruik maken van hun voordelen als zzp’er. Ik lees nu al overal: “jij bent zzp’er zeker?”, alsof je het uitschot van de samenleving bent. En dat komt vooral door die zogenaamde ‘ondernemers’ die er de kantjes van af lopen. Van die prutsers in de zorg die niet weten hoe je een sonde moet aanleggen en dat even op YouTube moeten bekijken.
De kans dat iemand uit dit topic een bezoekje krijgt is nihil de aankomende 2 jaar.
2025 zijn 80 medewerkers bij de BD en ~1.6 mil ZZPers
Begreep vanaf 2026 dat een veel groter deel van de BD medewerkers als inspecteur mag fungeren.
De BD heeft nmi wel de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze eerst capabel genoeg worden, voordat ze gaan handhaven...oohh voor degene die het nog niet wist DOH!! ... Er wordt al jaren gehandhaaft
Alles over 1 kam scheren kunnen ze als de beste, zie toeslag affaire, maar elke branch is anders. Enkele speerpunten zouden wel overal moeten gelden
Begreep vanaf 2026 dat een veel groter deel van de BD medewerkers als inspecteur mag fungeren.
De BD heeft nmi wel de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat ze eerst capabel genoeg worden, voordat ze gaan handhaven...oohh voor degene die het nog niet wist DOH!! ... Er wordt al jaren gehandhaaft
Alles over 1 kam scheren kunnen ze als de beste, zie toeslag affaire, maar elke branch is anders. Enkele speerpunten zouden wel overal moeten gelden
- Geen gezag
- Ondernemerschap - zelf bepalen hoeveel uur je besteed en werktijden
- Maak een vaste prijs afspaak voor de opdrachtduur. Kan je gewoon terug rekenen. Ook als MS 365 system engineer kan dat prima ook als manager.
- Doelen vastleggen en meetbaar maken
- [i]Niet in een team werken tussen mensen in loondienst die hetzelfde werk doen[/i]
@Unknown Alien Daar ben ik het volledig met je mee eens. De speerpunten die je noemt, zijn wel echt belangrijk. Als je die speerpunten als ondernemer echt volgt, ben je wat mij betreft een echte ondernemer.
Maar in dit topic zitten veel Tweakers die 40 uur per week schouder-aan-schouder bij mensen in loondienst werken. Is dat nou ondernemen? En dan zich drukker maken over de pakkans dan er echt wat aan doen. Vroeg of laat loop je een keer tegen de lamp. Daarom snapte ik dus niet dat Tweakers hier zich niet drukker maken over andere dingen die bij ondernemen horen, zoals het auteursrecht. Maar daar hoef je je natuurlijk niet druk over te maken, als je de deuren bij de overheid plat loopt. Dat is wat ik bedoelde.
Maar in dit topic zitten veel Tweakers die 40 uur per week schouder-aan-schouder bij mensen in loondienst werken. Is dat nou ondernemen? En dan zich drukker maken over de pakkans dan er echt wat aan doen. Vroeg of laat loop je een keer tegen de lamp. Daarom snapte ik dus niet dat Tweakers hier zich niet drukker maken over andere dingen die bij ondernemen horen, zoals het auteursrecht. Maar daar hoef je je natuurlijk niet druk over te maken, als je de deuren bij de overheid plat loopt. Dat is wat ik bedoelde.
Volgens die speerpunten waaruit volgens jou blijkt dat dat echte ondernemers zijn, zijn die drie kapperszaken die in dezelfde straat praktisch naast elkaar zitten ook echte ondernemers. Maar ik zie daarin 3 kappers die schouder aan schouder precies hetzelfde doen, alleen dan in hun eigen kapperszaak.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:06:
@Unknown Alien Daar ben ik het volledig met je mee eens. De speerpunten die je noemt, zijn wel echt belangrijk. Als je die speerpunten als ondernemer echt volgt, ben je wat mij betreft een echte ondernemer.
Zijn hier geen no-cure-no-pay advocaten of bureaus voor te vinden?Dennisweb schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:46:
Zit even te kijken naar https://www.nn.nl/Zakelij...tandverzekering-zzp-1.htm (zzp rechtsbijstand NN).
Mijn vrouw had een keer één foto gebruikt, waar het ANP de rechten op had verworven.
Met een webcrawler zijn ze daar achter gekomen, en via een bureau een factuur voor gekregen.
Het was voor 1 foto 450 euro schikkingsvoorstel (2021), inclusief research kosten en zo, die mochten ze kennelijk ook in rekening brengen.
Ik hoopte nog even dat ik robots.txt had ingesteld en dat ze die wederrechtelijk hadden omzeild maar dat was niet het geval..
Dat was allemaal indrukwekkend/intimiderend genoeg om toch maar heel snel te betalen en niet meer te doen.
Je kan het de schijnzelfstandige ook niet kwalijk nemen, dat ze als ZZPer zijn gaan werken.
Groot vb is de HoReCa. Of je werkt voor 10e pu en je wordt gebeld wanneer ze je nodig hebben(0 uren contract) of je krijgt het dubbele op je rekening gestort.
Probleem is dat, wanneer je onder de ~€60 pu gaat werken, er niet veel overblijft als je al je potjes en verzekeringen\pensioen goed vult, zoals een goede ondernemer dat ook zou doen. je financiën op orde, zodat je ook je ondernemers risico kan dragen.
AOV betalen na 6 maanden 400e pm?
Pensioen 1000e pm
Buffer Ik wil 1 jaar zonder betaalde facturen kunnen leven. advies is 3 tot 6 maanden buffer. Dat is zeker ~1.5 jaar 2k pm opzij zetten
Overige "verplichte"verzekeringen €120 pm?
Vakantiegeld - €500 pm?
Auto\motor kosten - €500 pm per voertuig ( ik doe beide)
Voor €60 uurtarief = ~€7800 pm bij gemm.130 uur per maand. 1500 uur per jaar.
Daar gaat ~35% IB vanaf.
Hou je maar €5070 over. Dat minus de kosten ed. Dan hou je niet veel over en dan is het wijs om lekker in loondienst te gaan, dan heb je iig geen risico en is alles geregeld.
Ik lees dat er veel voor 30e pu werken, snap dat ze alleen hun verplichte verzekering hebben en verder niks geregeld, want daar is geen geld voor.
Groot vb is de HoReCa. Of je werkt voor 10e pu en je wordt gebeld wanneer ze je nodig hebben(0 uren contract) of je krijgt het dubbele op je rekening gestort.
Probleem is dat, wanneer je onder de ~€60 pu gaat werken, er niet veel overblijft als je al je potjes en verzekeringen\pensioen goed vult, zoals een goede ondernemer dat ook zou doen. je financiën op orde, zodat je ook je ondernemers risico kan dragen.
AOV betalen na 6 maanden 400e pm?
Pensioen 1000e pm
Buffer Ik wil 1 jaar zonder betaalde facturen kunnen leven. advies is 3 tot 6 maanden buffer. Dat is zeker ~1.5 jaar 2k pm opzij zetten
Overige "verplichte"verzekeringen €120 pm?
Vakantiegeld - €500 pm?
Auto\motor kosten - €500 pm per voertuig ( ik doe beide)
Voor €60 uurtarief = ~€7800 pm bij gemm.130 uur per maand. 1500 uur per jaar.
Daar gaat ~35% IB vanaf.
Hou je maar €5070 over. Dat minus de kosten ed. Dan hou je niet veel over en dan is het wijs om lekker in loondienst te gaan, dan heb je iig geen risico en is alles geregeld.
Ik lees dat er veel voor 30e pu werken, snap dat ze alleen hun verplichte verzekering hebben en verder niks geregeld, want daar is geen geld voor.
Zijn ze toch ook?gem-p schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Volgens die speerpunten waaruit volgens jou blijkt dat dat echte ondernemers zijn, zijn die drie kapperszaken die in dezelfde straat praktisch naast elkaar zitten ook echte ondernemers. Maar ik zie daarin 3 kappers die schouder aan schouder precies hetzelfde doen, alleen dan in hun eigen kapperszaak.
Maar als er drie kapsalons naast elkaar zitten en allemaal zzp’er zijn, zie ik het probleem niet. Ik zou zeggen dat de consument er juist van profiteert, want dan heb je wat te kiezen en is er concurrentie.
Ik zou eigenlijk als ondernemer er geen probleem van maken als mijn buren ook kapperszaken zijn en ik ook een kapperszaak had. Omdat anderen in de buurt zitten, ben jij geen ondernemer. Dat snap ik even niet, of ik heb je post niet goed begrepen.
@Unknown Alien Ik heb wel mijn pensioen geregeld, maar heb geen AOV. Waarom niet? Is als chronisch zieke niet te krijgen. Of je betaalt een torenhoge premie, of ze sluiten je helemaal uit. Ik heb een evenwichtsstoornis. Zou ik een langdurige hersenschudding krijgen, wordt dat niet vergoed. Want komt de duizeligheid van de hersenschudding of de Ménière?
Wat mij betreft komt die wettelijk verplichte aov met acceptatieplicht zo snel mogelijk. Dan zijn wij ook eens gedekt. En dan maken we ook meteen pensioenopbouw verplicht. Dat er zzp’ers zijn die niets voor hun pensioen doen, vind ik onbegrijpelijk.
[ Voor 20% gewijzigd door Dennisweb op 05-01-2025 15:29 ]
Inderdaad, wat iemand een ondernemer vindt kan iemand anders juist geen ondernemer vinden. Jij toetst ondernemerschap aan de wet. Ik vind iemand al ondernemer als hij uit loondienst is gestapt. Weer een ander zal iemand pas ondernemer noemen als hij een bedrijf met een omvang van tientallen werknemers heeft opgebouwd.
Weet je waarom ik ondernemerschap aan de wet toets? Omdat de Belastingdienst en de rechter dat ook doen en zij zijn de handhavers.gem-p schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:30:
Inderdaad, wat iemand een ondernemer vindt kan iemand anders juist geen ondernemer vinden. Jij toetst ondernemerschap aan de wet. Ik vind iemand al ondernemer als hij uit loondienst is gestapt. Weer een ander zal iemand pas ondernemer noemen als hij een bedrijf met een omvang van tientallen werknemers heeft opgebouwd.
Kan moeilijk als verweer voeren: “ik voldoe niet aan de wet, maar @gem-p vindt mij wel een ondernemer.”
Ik snap jouw reactie niet helemaal.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:06:
Rare reacties, wel. Maar ik snap het, jullie hebben amper met auteursrecht te maken. Het grootste gedeelte hier zit in een verkapt dienstverband bij verschillende onderdelen van de overheid. Dan heb je niks te maken met auteursrecht of creativiteit.
Ja, zij hebben dan uhh 200+ opdrachtgevers\klanten pj. Dat vind de BD dan weer goed.gem-p schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Volgens die speerpunten waaruit volgens jou blijkt dat dat echte ondernemers zijn, zijn die drie kapperszaken die in dezelfde straat praktisch naast elkaar zitten ook echte ondernemers. Maar ik zie daarin 3 kappers die schouder aan schouder precies hetzelfde doen, alleen dan in hun eigen kapperszaak.
Maar ik pleit voor eisen die per branch zijn ingericht.
Wat haha, ik volg je totaal niet.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Danku.
Alright. Ik ben hier weg. Ik pak een grote zak popcorn, lees wel mee zonder te reageren en kijk gerust toe hoe hier straks een shitstorm aan ‘de Belastingdienst vindt mij schijnzelfstandig‘ posts ontstaat. Wie niet eens op wil komen voor zijn ondernemersrechten, is geen ondernemer.
Je weet blijkbaar heel goed wat voor werk anderen doen, maar voor wat werk je zelf doet houdt je heel vaag. Maak het jezelf (en ons) makkelijker en geef wat meer context.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:06:
De reacties die ik tot nu toe lees zijn logisch. De waarde van teksten en/of broncode is laag. Het krijgt pas waarde bij implementatie en integratie. In een digitale wereld is het doorgaans zinloos om je druk te maken over auteursrecht aangezien als tekst/code makkelijk te kopiëren is.
Dat is dan niet zo op mij overgekomen. Ik snap wel dat een rechtsbijstandsverzekering zich er niet mee bemoeid. Een belastingadviseur zei ooit: "De verzekeraar is er niet om uit te keren." Hij was 40 jaar verzekerings- en hypotheekagent geweest.jadjong schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:57:
[...]
Ik snap jouw reactie niet helemaal.Niemand hier lijkt de mening te hebben dat intellectueel eigendom of auteursrecht niets waard is. Het valt alleen niet onder de rechtsbijstandverzekering van een tientje per maand waardoor je advocaten van 200.- per uur in moet schakelen.
Maar ik zou dan een potje maken om voor eigen kosten inbreuk aan te pakken. Ik weet dat er ook een club is die speciaal voor tekstschrijvers is bedoeld, die vertegenwoordigd wordt door BREIN. Misschien daar maar eens kijken, dan.
Mijn reactie over schijnzelfstandigheid blijft staan: veel Tweakers maken zich niet druk om de zaken waar ik me druk om maak. Zij zijn de komende twee tot vijf jaar onder de pannen bij één opdrachtgever en dat is eigenlijk iets wat ik niet vind kunnen.
Dat is dus precies de reactie waar ik me echt aan stoor. De waarde is laag. Tja, ik kan ook een pak koekjes bij de Jumbo jatten, want zo'n pak kost maar 3 euro. Wedden dat ik toch 181 euro boete plus een winkelverbod krijg?TMC schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:07:
[...]
Je weet blijkbaar heel goed wat voor werk anderen doen, maar voor wat werk je zelf doet houdt je heel vaag. Maak het jezelf (en ons) makkelijker en geef wat meer context.
De reacties die ik tot nu toe lees zijn logisch. De waarde van teksten en/of broncode is laag. Het krijgt pas waarde bij implementatie en integratie. In een digitale wereld is het doorgaans zinloos om je druk te maken over auteursrecht aangezien als tekst/code makkelijk te kopiëren is.
Wat ik doe is trouwens al eens uitgebreid besproken. Ik werk als freelance copywriter. Ik heb allerlei klanten, van de verzekeringswereld tot teksten over dingen die nu viraal gaan. Van pensioenen tot aan legaal online gokken. En hoe dat werkt? Iemand bestelt één of meerdere teksten bij mij, ik schrijf ze en stuur een factuur. Daarna is de opdracht afgerond en dan zijn er natuurlijk opdrachtgevers die bij tevredenheid regelmatig iets bestellen. Maar niets is verplicht.
Kiest de opdrachtgever ervoor om geen teksten meer te bestellen, dan zit ik zonder inkomsten. Snap niet helemaal wat je daar 'vaag' aan vindt?
Doe dat dan ook.. of post dit niet..Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Danku.
Alright. Ik ben hier weg. Ik pak een grote zak popcorn, lees wel mee zonder te reageren en kijk gerust toe hoe hier straks een shitstorm aan ‘de Belastingdienst vindt mij schijnzelfstandig‘ posts ontstaat. Wie niet eens op wil komen voor zijn ondernemersrechten, is geen ondernemer.
Be nice, You Assholes :)
Ander onderwerp
2024 is hier bijna belastingtechnisch afgerond. Alleen nog dec. btw afdracht en dan staat deze klaar voor de boekhouder.
Alles staat in eAccounting van Visma en daar haalt hij alles uit.
Ik heb rekening gehouden met 40% IB van het gefactureerde bedrag excl. btw.
Gemaakte kosten voor 2024 zijn 12k
Q1 heb ik ook nog op de loonstrook gestaan.
Ga er wel vanuit dat die 40% IB potje voldoende gevuld is om in 1 x de IB te betalen.
Wordt de eerste x IB als zelfstandige
2024 is hier bijna belastingtechnisch afgerond. Alleen nog dec. btw afdracht en dan staat deze klaar voor de boekhouder.
Ga er wel vanuit dat die 40% IB potje voldoende gevuld is om in 1 x de IB te betalen.
Maar die leveren alleen maar diensten aan particulieren.....gem-p schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Het is voor mij vaag omdat je dit niet benoemde. Nu is het helder. Feit blijft dat ook bij jou de waarde uit integratie komt. Jouw teksten hebben toch pas waarde als ze aansluiten op de wensen van jouw klant? Iedereen kan vervolgens campagnes kopiëren. Daar doe je gewoon niks tegen. Jij beticht anderen van 'geen ondernemer zijn', maar een echte ondernemer herkent imo zijn eigen meerwaarde en weet waar er iets of niets te halen valt, en focust vooral op dat eerste.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:12:
[...]
Dat is dus precies de reactie waar ik me echt aan stoor. De waarde is laag. Tja, ik kan ook een pak koekjes bij de Jumbo jatten, want zo'n pak kost maar 3 euro. Wedden dat ik toch 181 euro boete plus een winkelverbod krijg?
Wat ik doe is trouwens al eens uitgebreid besproken. Ik werk als freelance copywriter. Ik heb allerlei klanten, van de verzekeringswereld tot teksten over dingen die nu viraal gaan. Van pensioenen tot aan legaal online gokken. En hoe dat werkt? Iemand bestelt één of meerdere teksten bij mij, ik schrijf ze en stuur een factuur. Daarna is de opdracht afgerond en dan zijn er natuurlijk opdrachtgevers die bij tevredenheid regelmatig iets bestellen. Maar niets is verplicht.
Kiest de opdrachtgever ervoor om geen teksten meer te bestellen, dan zit ik zonder inkomsten. Snap niet helemaal wat je daar 'vaag' aan vindt?
Juist. En laten we ondernemerschap niet verwarren met schijnzelfstandigheid. Het zijn twee verschillende dingen.jerh schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:28:
[...]
Maar die leveren alleen maar diensten aan particulieren.....
Sinds ik zzp'er (bij gebrek aan een betere benaming) ben geworden ben ik anders naar het hele fenomeen arbeid gaan kijken. En nou zal dit topic niet het juiste topic zijn. Toch blijft het mij frustreren hoe er hier gekeken wordt naar hoe geld wordt verdient met arbeid. Of je nou in loondienst, in de detachering, via payroll, als zzp'er of als rasechte topondernemer je geld verdient... dat maakt allemaal niks uit als je via al deze constructies als programmeur (of kapper 😉) aan het werk bent. Jij kunt iets en daar verdien je je geld mee. Wat in bovenstaande constructies verschilt is hoeveel geld je daar zelf aan overhoud.
En nou kan iemand blijven roepen dat schijnzelfstandigheid niet mag en daar heeft diegene dan gelijk in, domweg omdat de wet dat verbied. Maar voordat de wet bestond, bestond arbeid al en die wet hebben we als gemeenschap ingesteld. Het is ook maar goed dat we een wet hebben, zodat we iedereen gelijk kunnen behandelen. Nou zie je bij arbeid de afgelopen decennia dat er iets veranderd, bijvoorbeeld dat mensen zelf meer regie willen pakken in hun carrière. Of dat ze het niet pikken dat iemand die eigenaar is van een detacheringsbureau veel geld verdient aan iemand, terwijl diegene zelf niet weet wat het verschil tussen een for of while loop is.
De arbeidswet moeten we aan voldoen terwijl deze tegelijkertijd niet meer voldoet aan deze wensen van de mensen die door deze wet bedient moeten worden. En daar heb ik inmiddels echt issues mee.
En nou kan iemand blijven roepen dat schijnzelfstandigheid niet mag en daar heeft diegene dan gelijk in, domweg omdat de wet dat verbied. Maar voordat de wet bestond, bestond arbeid al en die wet hebben we als gemeenschap ingesteld. Het is ook maar goed dat we een wet hebben, zodat we iedereen gelijk kunnen behandelen. Nou zie je bij arbeid de afgelopen decennia dat er iets veranderd, bijvoorbeeld dat mensen zelf meer regie willen pakken in hun carrière. Of dat ze het niet pikken dat iemand die eigenaar is van een detacheringsbureau veel geld verdient aan iemand, terwijl diegene zelf niet weet wat het verschil tussen een for of while loop is.
De arbeidswet moeten we aan voldoen terwijl deze tegelijkertijd niet meer voldoet aan deze wensen van de mensen die door deze wet bedient moeten worden. En daar heb ik inmiddels echt issues mee.
Als je wilt dat iemand wordt aangepakt die inbreuk maakt op jou intellectuele eigendom, dan moet je daar zelf voor betalen. Er is geen partij die dat vanuit vriendelijkheid of goede wil voor je doet. Je zal iemand moeten betalen.Dennisweb schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:46:
Maar ik wil eigenlijk voorkomen dat ik bij een volgende inbreuk er steeds zelf achteraan moet of de juridische kosten moet dragen. Heb zelf ook te maken met een stel cowboys die een paar woorden veranderen en dan denken dat het zo wel goed is.
Je kan daar een advocaat voor inhuren om per geval een zaak te maken. Je kan kijken of er een bureau is dat voor jou constant in de gaten houdt of er geen inbreuk wordt gemaakt op jouw merk- of auteursrecht.
Maar betalen zal je.
Liege, liege, liegebeest!
Dat komt vast goed. Natuurlijk afhankelijk van omzet. Als je verder niet veel gekke factoren hebt zijn er genoeg tooltjes om vrij exact uit te kunnen rekenen wat je aan IB moet betalen.Unknown Alien schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:19:
Ander onderwerp
https://www.berekenhet.nl...n-inkomstenbelasting.htmlUnknown Alien schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:19:
Ander onderwerp
Deze doen, en daar ga je altijd onder zitten, want je hebt vast nog wat aftrek voor studie / hypotheek et cetera.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Je maakt het je er wel heel gemakkelijk vanaf. Allemaal beschuldigingen en vooroordelen posten – overigens nadat je aangekondigd hebt dit topic te verlaten – en dan je schouders ophalen als anderen bij je aangeven dat je rare reacties geeft, want "dat is dan niet zo op mij overgekomen". Als meerdere mensen dat bij je aangeven, denk je dan niet dat het probleem bij jezelf ligt? Je hebt gewoon post na post verkeerd gelezen en je dingen ingebeeld die niet gezegd zijn.
Je snijdt jezelf daarbij in de vingers, want ik weet zeker dat je ander advies had kunnen krijgen waar je in jouw situatie wel iets aan had gehad. Ik heb weinig zin om daarop terug te komen als je zelf zo weinig verantwoordelijkheid neemt voor je woorden.
Daarna dient je hele betoog over schijnzelfstandigheid eigenlijk alleen maar om de aandacht af te leiden van de domme dingen die je daarvoor hebt gezegd.
Het gaat mij er om dat ondernemerschap verder gaat dan wat de wet erover zegt. Zou het liefste zien dat een overheid zich zo min mogelijk bemoeit met ondernemers, zodat ondernemers vooral bezig kunnen zijn met ondernemen.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:33:
[...]
Weet je waarom ik ondernemerschap aan de wet toets? Omdat de Belastingdienst en de rechter dat ook doen en zij zijn de handhavers.
Kan moeilijk als verweer voeren: “ik voldoe niet aan de wet, maar @gem-p vindt mij wel een ondernemer.”
Uiteraard zolang andere mensen niet beschadigd worden door een ondernemer. Daar zou de wetgever zich alleen op moeten richten. Een schijnzelfstandige ict'er met een jaarlijkse winst van laten we zeggen 100K zou een overheid ook niet moeten boeien. En anders ook meteen detacheerders aanpakken die hun loonslaven verhuren voor hoge uurtarieven.
Je hebt helemaal gelijk! Mijn excuses!Aftansert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Je maakt het je er wel heel gemakkelijk vanaf. Allemaal beschuldigingen en vooroordelen posten – overigens nadat je aangekondigd hebt dit topic te verlaten – en dan je schouders ophalen als anderen bij je aangeven dat je rare reacties geeft, want "dat is dan niet zo op mij overgekomen". Als meerdere mensen dat bij je aangeven, denk je dan niet dat het probleem bij jezelf ligt? Je hebt gewoon post na post verkeerd gelezen en je dingen ingebeeld die niet gezegd zijn.
Je snijdt jezelf daarbij in de vingers, want ik weet zeker dat je ander advies had kunnen krijgen waar je in jouw situatie wel iets aan had gehad. Ik heb weinig zin om daarop terug te komen als je zelf zo weinig verantwoordelijkheid neemt voor je woorden.
Daarna dient je hele betoog over schijnzelfstandigheid eigenlijk alleen maar om de aandacht af te leiden van de domme dingen die je daarvoor hebt gezegd.
Ik zal morgen mijn opdrachtgevers mailen dat ze niets meer voor mijn werk hoeven te betalen en vraag dan toch maar de bijstand aan. Mijn werk is immers toch niets waard. Dat dit +10 verdient, snap ik totaal niet. Maar ik ben toch wereldvreemd. Ik zal morgen een psycholoog bellen om te vragen voor een spoedgesprek. Blijkbaar zie ik niet alles meer zo helder.
Meestal lurker hier, maar zie je het serieus niet? De (eerste) reacties op jou eerste vraag suggereren helemaal niet dat je werk geen waarde heeft; of dat je er niet achter aan moet gaan maar geven puur aan dat een rechtsbijstand dit niet dekt. Die zullen, gezien het waarschijnlijke bedrag wat het waard is waarschijnlijk gewoon uitkeren als je volkomen gelijk hebt en daar mee is voor hun de kous af. Een dief van jou materiaal ga je daar mee dus niet op de vingers tikken, die zal er niks van voelen. Dus als je daar wat mee wil, zal je zelf stappen moeten ondernemen door een advocaat in de arm te nemen. Het lastige hier mee is alleen dat je voor een relatief klein bedrag je een hoop kosten gaat moeten maken.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:
[...]
Je hebt helemaal gelijk! Mijn excuses!
Ik zal morgen mijn opdrachtgevers mailen dat ze niets meer voor mijn werk hoeven te betalen en vraag dan toch maar de bijstand aan. Mijn werk is immers toch niets waard. Dat dit +10 verdient, snap ik totaal niet. Maar ik ben toch wereldvreemd. Ik zal morgen een psycholoog bellen om te vragen voor een spoedgesprek. Blijkbaar zie ik niet alles meer zo helder.
@Dennisweb Je komt alleen in aanmerking voor bijstand als je minder dan €15k eigen vermogen hebt. Dus ga s.v.p. geen aanvragen doen die bij voorbaat kansloos zijn.
Je kan ook gewoon toegeven dat je de reacties niet goed gelezen had en te snel conclusies trok en aannames deed. Niemand noemt jouw werk waardeloos of het stelen daarvan ok. Je zal alleen zelf actie moeten ondernemen om je recht te halen. Pun intended.
Je kan ook gewoon toegeven dat je de reacties niet goed gelezen had en te snel conclusies trok en aannames deed. Niemand noemt jouw werk waardeloos of het stelen daarvan ok. Je zal alleen zelf actie moeten ondernemen om je recht te halen. Pun intended.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En dat vind ik prima. Ik wil prima zelf betalen om iemand juridisch een les te leren. Maar je kan je voor zoveel dingen in Nederland verzekeren, dus wellicht was er een verzekering voor geweest.RichieB schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:14:
@Dennisweb Je komt alleen in aanmerking voor bijstand als je minder dan €15k eigen vermogen hebt. Dus ga s.v.p. geen aanvragen doen die bij voorbaat kansloos zijn.
Ik laat me alleen niet zeggen dat mijn producten geen waarde hebben. Maar blijkbaar staan veel mensen achter wat @Aftansert van mijn bedrijf vindt. Dus ik zal dan toch wel iets verkeerd doen.
snip, niet constructief
[ Voor 104% gewijzigd door We Are Borg op 10-01-2025 20:56 ]
Be nice, You Assholes :)
Ik maak niet iedereen voor rotte vis uit. Ik zeg dat er een hoop Tweakers zijn die het ondernemen hebben opgegeven en daarom niet meer te maken hebben met dit soort zaken. Zij zijn schijnzelfstandig en lopen jarenlang bij dezelfde opdrachtgever rond. Dus hebben ze er niet meer mee te maken. En ja, dat mag aangepakt worden. De enige reden waarom dat niet gebeurt, is omdat ze voor de overheid werken.3DDude schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:24:
[...]
je leest weer niet, het gaat om je communicatie hier in het topic.
Bijvoorbeeld: je kan niet iedereen voor rotte vis uit maken en dan zeggen heb het verkeerd begrepen nou ok doei..
snip, niet constructief
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 10-01-2025 20:55 ]
de huiskamer is een paar deuren verder
[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 10-01-2025 20:54 ]
snip, niet constructief
[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 10-01-2025 20:55 ]
Edit: beste mensen. Mijn excuses voor mijn zeer boze reacties. Ik bied mijn excuses aan, aan @Aftansert en iedereen anders die ik boos gemaakt heb.
Het eerlijke verhaal is dat ik aan het afbouwen ben met medicatie (een antidepressivum dat ik als slaapmedicijn kreeg). Helaas blijken de afkickverschijnselen nogal heftig. Een van deze verschijnselen is dat je ernstig depressief wordt en erg boos kan worden.
Ik snap dat dit geen reden is om zo te reageren en als dit een reden is om mij tijdelijk te bannen, dan draag ik daarvoor de consequenties. Mijn excuses.
Het eerlijke verhaal is dat ik aan het afbouwen ben met medicatie (een antidepressivum dat ik als slaapmedicijn kreeg). Helaas blijken de afkickverschijnselen nogal heftig. Een van deze verschijnselen is dat je ernstig depressief wordt en erg boos kan worden.
Ik snap dat dit geen reden is om zo te reageren en als dit een reden is om mij tijdelijk te bannen, dan draag ik daarvoor de consequenties. Mijn excuses.
[ Voor 99% gewijzigd door Dennisweb op 05-01-2025 21:56 ]
Beste wensen nog mensen 
En zijn er al brieven van de Belastingdienst op de mat gevallen
Ik ga morgen even op de fiets langs de klant op kantoor, niet omdat het moet maar even zitten en overleg over het lopende project waar ik als extern ingehuurde op zit samen met andere externe en ook interne medewerkers.
Geen kerstgeschenk geen nieuwjaarsborrel, wel een beetje saai hoor zo.
Vroeg weer naar huis dan maar, bepaal natuurlijk zelf mijn werkuren, zolang mijn sprint taken maar af zijn

En zijn er al brieven van de Belastingdienst op de mat gevallen
Ik ga morgen even op de fiets langs de klant op kantoor, niet omdat het moet maar even zitten en overleg over het lopende project waar ik als extern ingehuurde op zit samen met andere externe en ook interne medewerkers.
Geen kerstgeschenk geen nieuwjaarsborrel, wel een beetje saai hoor zo.
Vroeg weer naar huis dan maar, bepaal natuurlijk zelf mijn werkuren, zolang mijn sprint taken maar af zijn
Nouja, je stelt het sarcastisch voor, maar dit is toch een zeldzaam stukje zelfreflectie en misschien gewoon een goed idee.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:00:
[...]
Ik zal morgen een psycholoog bellen om te vragen voor een spoedgesprek. Blijkbaar zie ik niet alles meer zo helder.
Ik heb echt met geen woord over je bedrijf gesproken. Ik heb het alleen maar over de visie van een rechtsbijstandverzekering gehad en over je leesvaardigheid. Je beeldt je dit allemaal in.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:20:
[...]
Maar blijkbaar staan veel mensen achter wat @Aftansert van mijn bedrijf vindt.
Verwijderd
Ervaringsvraag aan andere DGAs
Wat doen jullie met het DGA-salaris voor 2025?
Het minimum is voor 2025 gelijk gebleven: E56000
De salarissen in de markt zijn wel omhoog gegaan: dus % er bovenop.
Of doe je opnieuw marktonderzoek naar het meest vergelijkbare salaris?
https://www.belastingdien...2021%20%E2%82%AC%2047.000)
Het minimum is voor 2025 gelijk gebleven: E56000
De salarissen in de markt zijn wel omhoog gegaan: dus % er bovenop.
Of doe je opnieuw marktonderzoek naar het meest vergelijkbare salaris?
https://www.belastingdien...2021%20%E2%82%AC%2047.000)
Dennisweb in "Het freelance ICT-ers discussie topic"Aftansert schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:54:
[...]
Nouja, je stelt het sarcastisch voor, maar dit is toch een zeldzaam stukje zelfreflectie en misschien gewoon een goed idee.
[...]
Ik heb echt met geen woord over je bedrijf gesproken. Ik heb het alleen maar over de visie van een rechtsbijstandverzekering gehad en over je leesvaardigheid. Je beeldt je dit allemaal in. Daarom dus misschien goed dat gesprek.
Ik weet niet in welke sector je actief bent, maar in veel sectoren zul je weinig werk krijgen als je 60 euro per uur (ex btw gaan we dan vanuit, al is dat niet erg relevant) rekentUnknown Alien schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:24:
Volgens mij was het punt niet dat mensen jouw teksten waardeloos vinden of vinden dat jij aan je teksten geen geld zou mogen verdienen, maar dat het lastig kan zijn voor een advocaat of rechter op te bepalen wat de tekst waard zou moeten zijn. Het is dus niets persoonlijks, maar je vat het wel zo op gezien je reacties. En daarom reageren anderen weer zo op jouDennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:20:
[...]
Ik laat me alleen niet zeggen dat mijn producten geen waarde hebben. Maar blijkbaar staan veel mensen achter wat @Aftansert van mijn bedrijf vindt. Dus ik zal dan toch wel iets verkeerd doen.
* Destruction gaat morgen weer aan de slag. Nog geen enkele hint gehad dat er iets gaat veranderen voor mij (ik val in die zin ook niet onder schijnzelfstandigen, er zijn teveel verschillende werkzaamheden* o.a), ik twijfel er nog over om de voorwaarden aan te passen en daarin iets op te nemen mbt de handhaving wet DBA. Maar hoe ik dat inhoudelijk het beste aanpak, dat weet ik nog niet
*Maar dan letterlijk. Zo werk ik in de bouw/techniek en zo sta ik "ouderwets" aan een auto of motor te sleutelen, het is heel wisselend en niks is voor 40u/week.
[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 05-01-2025 22:10 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Alright, goed dat je het aangeeft
Met het veranderen van de doelmatigheidsmarge heb ik opnieuw gekeken naar het gebruikelijk loon, maar voor dit jaar niet opnieuw. Ik kan er eigenlijk maar heel weinig over terugvinden. Volgens mij houd de regel in z'n algemeenheid wel in dat het loon een gebruikelijk loon moet blijven, maar ik ben zelf niet zo geneigd om dat elke keer aan te passen (ook omdat het een hoger loon zou zijn, en dus minder voordelig).Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:54:
Ach, we hebben allemaal wel eens onze verhitte momenten, ook zonder medische indicatie. Toch best een prestatiedruk vergeleken met loondienst.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:35:
Edit: beste mensen. Mijn excuses voor mijn zeer boze reacties. Ik bied mijn excuses aan, aan @Aftansert en iedereen anders die ik boos gemaakt heb.
Wellicht kun je de overtreders in je specifieke situatie een ultimatum stellen; ze herschrijven de artikelen volledig of ze worden aansprakelijk gesteld voor gederfde inkomsten en schade (SEO penalties van je klanten e.d.). Er moet vast een middle-of-the-road advocatenkantoor zijn dat dat soort voorgeschreven blafbrieven stuurt met een economisch strippenkaart-abonnement.
Je hebt bij foto’s zo’n pitbullclub (Clearford). Weet niet of zij ook teksten doen. Wat het vervelende is: degene die het gekopieerd heeft, is gewend dat hij allemaal rottigheid uit kan halen en het altijd met een sisser afloopt. Het SEO-gedoe is al aan de hand: de opdrachtgever staat nu lager dan de copycat. Da’s natuurlijk niet waar je voor aan het werk bent.Frash schreef op zondag 5 januari 2025 @ 22:06:
[...]
Ach, we hebben allemaal wel eens onze verhitte momenten, ook zonder medische indicatie. Toch best een prestatiedruk vergeleken met loondienst.
Wellicht kun je de overtreders in je specifieke situatie een ultimatum stellen; ze herschrijven de artikelen volledig of ze worden aansprakelijk gesteld voor gederfde inkomsten en schade (SEO penalties van je klanten e.d.). Er moet vast een middle-of-the-road advocatenkantoor zijn dat dat soort voorgeschreven blafbrieven stuurt met een economisch strippenkaart-abonnement.
Sommigen kopen elke 2 jaar een laptop. Dat maakt het niet ineens tot een verbruiksartikel. Al vind ik overigens banden wel verdedigbaar om in 1 keer als kosten te boeken hoor, mijn accountant heeft ze destijds op de balans gezet maar goed dat maakt allemaal niet zo bar veel uit, of je nu in 1 keer 500 euro als kosten boekt of 5 x 100 dat gaat je IB niet beïnvloeden. Ik doelde deels ook meer op het andere voorbeeld, uitgebreide lampenset oid. Dat is activa.ybos schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:44:
[...]
Banden is een slijtagedeel, die ga je toch niet op je balans zetten en over 5 jaar afschrijven
Ik verslijt elke 2 jaar een set banden. Dat is nogal een administratief gedoe dan
En het feit dat ze dat in hun eigen kapperszaak doen, is precies datgeen ze onmiskenbaar ondernemer maakt....gem-p schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:13:
[...]
Exact expert nodig?
@Crazy D Zeker! Alles in het kappersverhaal lijkt mij juist een schoolvoorbeeld van hoe het wel zou moeten. Nu zag ik laatst een influencer voorbij komen die ‘zelfstandig nagelstyliste’ was geworden. Maar dan wel in de praktijk van haar oude stage-adres. Zij doet alleen de werkzaamheden, maar de rest wordt allemaal door haar opdrachtgever geregeld. De spullen, de stoel, de nagels et cetera.
Als je mij het vraagt, is dat dan weer een voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Ben het eens dat sommige gevallen een twijfelgeval zijn. Maar er zijn ook tal van voorbeelden waarbij het volgens mij wel zeer duidelijk is dat het om schijnzelfstandigheid gaat.
De overbuurbrouw is gastouder en was helemaal trots. Zij was geen schijnzelfstandige en ik wel. Heb haar naar de redenatie gevraagd. Maar zij denkt dus dat het gunstig is als er twee gastouderbedrijven zijn die steeds kindjes sturen. Zelf hoeft ze niks te doen. Geen reclame, geen bord aan de gevel, ze krijgt maandelijks ‘loon’ (volgens haarzelf).
Ik was wel schijnzelfstandig, omdat ik niet continu dezelfde opdrachtgevers heb. Ik moest ‘zeker uitkijken’. Ik vrees helaas dat ze alles precies verkeerdom begrepen heeft. Heb haar aangeraden om lekker een bord aan de gevel te hangen, website erbij en zelf oppaskinderen zoeken. Het kan immers prima, met een beetje aanpassen.
Als je mij het vraagt, is dat dan weer een voorbeeld van hoe het niet zou moeten. Ben het eens dat sommige gevallen een twijfelgeval zijn. Maar er zijn ook tal van voorbeelden waarbij het volgens mij wel zeer duidelijk is dat het om schijnzelfstandigheid gaat.
De overbuurbrouw is gastouder en was helemaal trots. Zij was geen schijnzelfstandige en ik wel. Heb haar naar de redenatie gevraagd. Maar zij denkt dus dat het gunstig is als er twee gastouderbedrijven zijn die steeds kindjes sturen. Zelf hoeft ze niks te doen. Geen reclame, geen bord aan de gevel, ze krijgt maandelijks ‘loon’ (volgens haarzelf).
Ik was wel schijnzelfstandig, omdat ik niet continu dezelfde opdrachtgevers heb. Ik moest ‘zeker uitkijken’. Ik vrees helaas dat ze alles precies verkeerdom begrepen heeft. Heb haar aangeraden om lekker een bord aan de gevel te hangen, website erbij en zelf oppaskinderen zoeken. Het kan immers prima, met een beetje aanpassen.
Je stelt het echt veel te simpel en veel te zwart-wit. Er zijn hier vast mensen die weten dat ze schijnzelfstandige zijn, of juist niet. Maar ik vermoed dat het overgrote deel dat niet weet.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Die sneren zijn alleen bedoeld voor de topicgenoten die wel weten dat ze schijnzelfstandige zijn, maar daar niets aan doen. Je weet dat je op een muur gaat botsen, maar toch rem je niet af. Dat vind ik heel vreemd.
Ooit zat ik bij het UWV. Op zich ook als schijnzelfstandige uit te leggen. Gemeld dat ik even vijf weken niet beschikbaar was ivm een andere klus, maar daar ging men niet mee akkoord. "We huren je 40 uur per week in".
Idem bij de Belastingdienst. Men wilde dat ik minstens 3 jaar zou blijven, bij voorkeur langer dan 5. Op mijn antwoord "maar ik moet 3 opdrachtgevers hebben en dat is wel erg lang" zei men: "daar passen we wel een mouw aan".
Soms kan je wel willen dat je onderneemt in een bepaalde vorm, maar is daar geen ruimte voor in de markt.
Een ondernemer is niet per se iemand die meerdere opdrachten doet. Het kan ook prima een langdurige opdracht zijn op 1 plek. Zoals al vaker gemeld, er is een lijst van toetsen waaraan je moet voldoen.
Voor mezelf zie ik het allemaal met vertrouwen tegemoet.
Wat betreft de toon die we hier soms naar elkaar zetten, dat vind ik jammer. Laten we elkaar een beetje heel houden en respecteren op persoonlijk vlak. Slechts enkelen kennen elkaar goed genoeg om te oordelen.
Ik heb wel een AOV. Dezelfde als 14 jaar geleden. Overstappen kan niet meer omdat ik dan te veel uitsluitingen heb. Ooit met wat depressieve klachten bij een huisarts geweest. Elke nieuwe AOV sluit daarom nu mentale klachten uit. De kans dat ik mijn hand eraf programmeer of een beenbreuk compileer is nihil. Die hele AOV is daarom een aanfluiting. Een wettelijk verplichte AOV met acceptatieplicht steun ik, zolang ik keuze heb voor een aanbieder of maatwerk (hogere uitkering etc).Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:25:
[...]
Ik heb wel mijn pensioen geregeld, maar heb geen AOV. Waarom niet? Is als chronisch zieke niet te krijgen. Of je betaalt een torenhoge premie, of ze sluiten je helemaal uit. Ik heb een evenwichtsstoornis. Zou ik een langdurige hersenschudding krijgen, wordt dat niet vergoed. Want komt de duizeligheid van de hersenschudding of de Ménière?
Wat mij betreft komt die wettelijk verplichte aov met acceptatieplicht zo snel mogelijk. Dan zijn wij ook eens gedekt. En dan maken we ook meteen pensioenopbouw verplicht. Dat er zzp’ers zijn die niets voor hun pensioen doen, vind ik onbegrijpelijk.
Pensioen is een ander verhaal. Dat kan ook in stenen zitten of een andere vorm van oudedagsvoorziening. Dat hoeft niet, zoals de overheid ons opdringt, in een pensioenfonds te zitten. Juist bij ZZP-ers kan dat heel belangrijk zijn. Die kunnen hun bedrijf misschien wel verkopen voor enkele tonnen, wat dan hun pensioen is.
Alleen als die van 2024 is afgeschrevenMzmo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:27:
Even terug on topic. Kan ik in 2025 inmiddels wel mijn bureaustoel aftrekken?
We zijn allemaal mensen. Jij hebt je redenen om zo te reageren en die is heel stevig. Een ander heeft net koffie gemorst over zijn toetsenbord en is daarom pissed en leest te snel.Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:35:
Edit: beste mensen. Mijn excuses voor mijn zeer boze reacties. Ik bied mijn excuses aan,
...
Mooi dat we elkaar weten te vinden.
Hopelijk vind je snel stabiliteit in de afbouw van je medicijnen.
Zo mijn klus loopt binnenkort af dus ik ben aan het rond neuzen.
Het verbaasd mij hoeveel klussen er nog zijn bij de overheid waarvan ik denk. Is dit niet schijnzelfstandige dan?
Schijnbaar boeit het ze niet of ligt het toch wat genuanceerder?
Het verbaasd mij hoeveel klussen er nog zijn bij de overheid waarvan ik denk. Is dit niet schijnzelfstandige dan?
De kans dat je er wel mee te maken krijgt is vrij groot, direct of indirect. De Belastingdienst richt zich op de opdrachtgevers. Waardoor je direct een heleboel schijnzelfstandigen te pakken hebt. Zeker bij grote organisaties. Daarnaast, het mag simpelweg niet. Dus ook steeds meer organisaties passen hun HR /inhuurbeleid erop aan.Unknown Alien schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:00:
De kans dat iemand uit dit topic een bezoekje krijgt is nihil de aankomende 2 jaar.
- Geen gezag
- Ondernemerschap - zelf bepalen hoeveel uur je besteed en werktijden
- Maak een vaste prijs afspaak voor de opdrachtduur. Kan je gewoon terug rekenen. Ook als MS 365 system engineer kan dat prima ook als manager.
- Doelen vastleggen en meetbaar maken
- [i]Niet in een team werken tussen mensen in loondienst die hetzelfde werk doen[/i]
Linksom of rechtsom het aantal opdrachten zou dus omlaag moeten gaan naar mijn verwachting en dat in een steeds hoger tempo.
Daarnaast wil een opdrachtgever niet het risico lopen op naheffingen (boete buiten beschouwing gelaten). Doen ze dat wel. Dan is het mooi incasseren voor de Belastingdienst. In jouw ideale scenario gaat het allemaal heel langzaam. Maar dan alsnog is het prijsschieten voor de Belastingdienst.
< dit stukje webruimte is te huur >
Blijkbaar denken zij er anders over of kunnen ze prima uitleggen dat het een echte zzp klus is?!C_V_S schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:19:
Zo mijn klus loopt binnenkort af dus ik ben aan het rond neuzen.
Vergeet niet dat er nog een aantal modelovereenkomsten zijn die geldig zijn.
En ze proberen creatief te zijn:RonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Blijkbaar denken zij er anders over of kunnen ze prima uitleggen dat het een echte zzp klus is?!
Voor Dienst ICT Uitvoering (DICTU) zijn wij op zoek naar een Applicatiebeheerder.
Opdracht:
Functieomschrijving
Als applicatiebeheerder met gedegen kennis van Sharepoint en .Net lever je derdelijns ondersteuning op onze intranet omgeving. De ondersteuning wordt geleverd op basis van aantoonbare ervaring en de benodigde Microsoft certificeringen.
Inzet
LET OP: INZET IS OP BASIS VAN EEN STRIPPENKAART CONSTRUCTIE.
- Spes consilium non est -
Zijn allemaal interim management klussen als je het mij vraagt maar goed zoals je zegt zal het wel uit te leggen zijn door zeRonaldHeirbaut schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:27:
[...]
Blijkbaar denken zij er anders over of kunnen ze prima uitleggen dat het een echte zzp klus is?!
Sowieso goed nieuws
Dat is wel bijzonder. Dictu doet al een poosje niets meer met ZZP'ers, bij mijn weten.Krystman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:30:
[...]
En ze proberen creatief te zijn:
Voor Dienst ICT Uitvoering (DICTU) zijn wij op zoek naar een Applicatiebeheerder.
Opdracht:
Functieomschrijving
Als applicatiebeheerder met gedegen kennis van Sharepoint en .Net lever je derdelijns ondersteuning op onze intranet omgeving. De ondersteuning wordt geleverd op basis van aantoonbare ervaring en de benodigde Microsoft certificeringen.
Inzet
LET OP: INZET IS OP BASIS VAN EEN STRIPPENKAART CONSTRUCTIE.
Of ze zitten omhoog en verzinnen er wat voor.
En dan ben je dus weer schijnzelfstandige...Dennisweb schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:40:
@Crazy D Zeker! Alles in het kappersverhaal lijkt mij juist een schoolvoorbeeld van hoe het wel zou moeten. Nu zag ik laatst een influencer voorbij komen die ‘zelfstandig nagelstyliste’ was geworden. Maar dan wel in de praktijk van haar oude stage-adres. Zij doet alleen de werkzaamheden, maar de rest wordt allemaal door haar opdrachtgever geregeld. De spullen, de stoel, de nagels et cetera.
Exact expert nodig?
Het woord waarnaar je zoekt, is 'consent'Mzmo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:27:
Even terug on topic. Kan ik in 2025 inmiddels wel mijn bureaustoel aftrekken?
Belastingdienst en Min Financien werken ook met een strippenkaart. Dat is dan het "afgenomen product" en daarmee kan het weer......proatjeboksem schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:46:
[...]
Dat is wel bijzonder. Dictu doet al een poosje niets meer met ZZP'ers, bij mijn weten.
Of ze zitten omhoog en verzinnen er wat voor.
Vraag niet hoe het kan, profiteer er van.
Elke week een strippenkaart van 40 u.
Niet opgenomen uren kunnen niet worden meegenomen naar de volgende week.
Min. afname 4 bundels per keer.
Niet opgenomen uren kunnen niet worden meegenomen naar de volgende week.
Min. afname 4 bundels per keer.
Het zou de overheid sieren als ze pro-actief deze strippenkaart constructie uitleggen aan de markt...fry77 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:09:
[...]
Belastingdienst en Min Financien werken ook met een strippenkaart. Dat is dan het "afgenomen product" en daarmee kan het weer......
Vraag niet hoe het kan, profiteer er van.
Misschien kunnen we het beter andersom doen. Wij, als ondernemers, bieden strippenkaarten aan voor de afname van diensten. En nog beter, we doen dat als team!gem-p schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:15:
[...]
Het zou de overheid sieren als ze pro-actief deze strippenkaart constructie uitleggen aan de markt...
Persoonlijk houd ik m'n salaris exact als voorheen en marktconform, naar behoefte. Ik keer mezelf het loon uit dat ik nodig heb om met mijn gezin een goed leven te leiden. De rest wordt als reserves opgepot.Verwijderd schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:54:
Ervaringsvraag aan andere DGAs
Liege, liege, liegebeest!