Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Niemand heeft een glazen bol en wat er over 20 - 30 - 40 jaar gebeurd blijft gewoon weg heel lastig om te zien.

De situatie van nu lijkt mij daarom altijd het beste om te nemen.

Daarnaast over een pensioen (beleggen) heb je zelden zekerheid.

Er voor zorgen dat je minder nodig hebt (huis afbetalen, eigen energie opwekken) heb je meer in de hand.

Combinatie van beide lijkt mij veelal het beste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Hmmbob schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:08:
Heeft er iemand ervaring met het overmaken van geld naar de Belastingdienst vóórdat je de aanslag binnen hebt? Is het kenmerk van de volgende aanslag hetzelfde als de vorige+1? Uit mijn rijtje voorlopige aanslagen over 2023 lijkt dat wel zo te zijn.

Context: ik heb 3 weken geleden een nieuwe verzoek voorlopige aanslag 2024 ingediend, maar nog geen voorlopige aanslag terug gehad van ze. Ik wil wel erg graag het geld aan ze overmaken (vandaag nog), ivm de grenzen van de vermogensbelasting. Nu kan ik altijd beargumenteren dat de buffer zakelijk is etc, maar als mijn reservering voor de inkomstenbelasting gewoon overgemaakt is, zitten we onder de drempel en is er sowieso geen gedoe.
Ik heb een keer de motorrijtuigen belasting te vroeg betaald, het is wel goed gekomen maar kreeg nog wel een soort van boze brief dat ik echt had moeten wachten 8)7

En uh je spaarpotje voor de IB is prive, want dat is een prive uitgave.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
Crazy D schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:02:
Daarom staat er ook "buffer" en niet "spaarpotje IB" (dat zijn 2 verschillende potjes), en wil ik dus juist die spaarpot IB leger hebben zodat het prive vermogen net onder de drempel blijft

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:38
Heeft er iemand ervaring met het overmaken van geld naar de Belastingdienst vóórdat je de aanslag binnen hebt? Is het kenmerk van de volgende aanslag hetzelfde als de vorige+1? Uit mijn rijtje voorlopige aanslagen over 2023 lijkt dat wel zo te zijn.
Ik zou het maar spannend vinden om grote sommen geld over te maken naar een partij die er (nog niet) om heeft gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Orangelights23 schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:43:
[...]

Het gaat om meerdere factoren: onafhankelijk(er) worden, maandlasten verminderen, enzovoorts. Je kunt al je geld wel in je huis stoppen, maar het kan ook lastig te verkopen zijn in bepaalde markten of gebieden (ik heb twee huizen in Zweden die niet verkocht worden, en die liggen gewoon in een grote stad). Je kunt er ook voor kiezen om te leren tuinieren en zelf een groot deel van je groente en fruit te kweken.

Mijn gezin en ik zijn heel erg bezig met het minder afhankelijk worden. We hebben een flink lap grond moestuin en halen daar inmiddels voor bijna een heel jaar groente en fruit uit. Ook proberen we alles zelf te doen aan het huis, wat soms nog lastig kan zijn omdat hier in Zweden aardig wat dingen door alleen gecertificeerd personeel gedaan mag worden. Dat maakt dat al je maandelijkse kosten belachelijk laag zijn, dat je over 25 jaar met je 1 miljoen dat actueel 600K is o.b.v. inflatie nog steeds een mooi leven kan hebben en eerder kan stoppen met werken.

Freelancen helpt daar enorm bij, maar ik zie wel de markt in heel Europa verschuiven richting vastigheid. In Noorwegen en Zweden moet je als opdrachtgever officieel een bod uitbrengen om de freelancer in vaste dienst te nemen, in Nederland zit de naleving op de wet DBA eraan te komen en in meerdere landen is dit een richting die ze opgaan.
Maar ik gok dat 95% van de mensen hier natuurlijk absoluut geen zin in heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:02
sverzijl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:17:
[...]

Niet afschaffen, wel inkomensafhankelijk maken. Dat zie ik echt nog wel gebeuren de komende 10 jaar.
Mijn glazen bol is al een poosje stuk, maar ik denk niet dat dit kan. Want wat is het inkomen van een AOW-er? Alleen die €1.200,- die maandelijks gestort wordt? Of hoort daar ook een aanvullend pensioen bij? Wat doe je dan met die €500.000,- die iemand op de bank heeft staan? Wat doe je met vermogen in een huis? De een heeft een afbetaald huis, de ander zit nog met een gigantische hypotheek op zijn huis. Ga je de inkomsten van zonnepanelen en thuisaccus's ook belasten en zien als inkomen? En waarom dan wel van pensionado's en niet van de werkenden? Wat doe je met een boer die bij zijn zoon in de boerderij blijft wonen en zijn eten van zijn eigen land haalt? Ook inkomen?

De AOW, daar gaan ze echt niet zomaar aankomen. Misschien dat ze het nog eens ombuigen naar een basisinkomen, dat kan. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat onze verzorgingsstaat blijft bestaan en de ouderen een vast inkomen krijgen waar ze een redelijk bestaan aan overhouden.

Wij als zzp'ers hebben wel de luxe om zelf voor onze oude dag te kunnen zorgen op een manier die ons past. We gooien alles op een eigen rekening en wat er staat/overblijft is van ons en voor ons. Het zal me niet verbazen als zzp'ers op een dag verplicht worden om mee te gaan betalen aan een solidariteitsfonds voor ouderen die AOW ontvangen. Daar zijn ze natuurlijk al mee bezig en ik denk dat dit nog wel eens binnen 10 jaar rond kan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:43
Ik doe wel aan pensioenbeleggen maar wel wat voorzichtig. Uitkeren voor de AOW leeftijd kan bijna niet, tenzij “levenslang” (AOW plus 20 jaar). Waarschijnlijk ga ik mijn goudgevulde pot dan nooit “op” krijgen. Enige dat ik kan bedenken om hele dure zorg in te kopen als ik bejaard ben.

Op AOW leeftijd snel laten uitkeren zitten ook beperkingen aan. Het kan wel in 5 jaar maar dan mag het maar weer met max 25k per jaar. Dat schiet ook niet op met een gouden pot.

Ik begrijp dat snel uitkeren nadelig is qua fiscaliteit in box 1. Als ik even ga speculeren weet ik zeker dat ze de box 1 tarieven in de toekomst gaan bijschaven voor AOW gerechtigden. Daar zit straks het geld dus daar gaat het gehaald worden. Ook bij eerder uitkeren dan AOW leeftijd zou je dat box 1 voordeel mislopen.

Enige reden zou dus voor mij zijn de VRH en het bruto laten renderen van bedragen voor een muurvaste pot met geld. En dan moet ik die leeftijd ook nog halen trouwens… Blijft lastig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:56
C_V_S schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:24:
[...]

Maar ik gok dat 95% van de mensen hier natuurlijk absoluut geen zin in heeft :)
Denk ik ook, het moet een levensstijl zijn die bij je past. Maar gezien de hoeveelheid kosten die wij besparen en ook het feit dat wij veel puurder eten, maakt dat ik dit wel iedereen gun om te proberen.

Over gemaakte uren in 2024 trouwens: declarabel zit ik op net geen 2600 uur (bedankt LLM implementaties!) en een omzet iets meer dan 4 ton. Klanten en opdrachtgevers weten hoe ik LLM’s gebruik en ik mag voor alles de gebruikelijke uren factureren (lopende abonnementen). Ook veel opdrachten verkocht aan personen in mijn netwerk wat zo’n 15% van de omzet is. Mooie resultaten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26

Context: ik heb 3 weken geleden een nieuwe verzoek voorlopige aanslag 2024 ingediend, maar nog geen voorlopige aanslag terug gehad van ze. Ik wil wel erg graag het geld aan ze overmaken (vandaag nog), ivm de grenzen van de vermogensbelasting. Nu kan ik altijd beargumenteren dat de buffer zakelijk is etc, maar als mijn reservering voor de inkomstenbelasting gewoon overgemaakt is, zitten we onder de drempel en is er sowieso geen gedoe.
Ja, dat krijg je terug en een shitload aan brieven. Niet doen. Ik had laatst IB te laat betaald, je krijgt eerst 7 dagen respijt, kwam ik achter na 10 dagen. Dus meteen overgemaakt. Krijg je 30 dagen later een brief dat je te laat was en dat je het bedrag+boete moet overmaken. Ik meteen boete overgemaakt in de veronderstelling dat het klaar was. Kreeg ik 3 weken daarna een brief dat ik de boete betaald had maar nog niet het bedrag. 1 dag later kreeg ik eenzelfde brief dat ik het bedrag al betaald had maar nog niet de boete. Nu snap ik dat het even duurt voordat het verwerkt is, maar als er weken overheen gaat... Wat een bende. Even opgebeld en daar kreeg ik uitleg... Te vroeg betalen zal ook niet goed verwerkt worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:51
Ik weet wel dat als je teveel overmaakt of naar een foutief kenmerk, dan krijg je het binnen een paar dagen weer teruggestort. Misschien is dat een optie :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Jajaja, gaan jullie de Belastingdienst lekker extra werk geven! Straks hebben ze nog een berg zzp'ers nodig om al die te vroeg en verkeerd betaalde belastingen te verwerken plus dan nog het hele schandaal wat eruit komt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Orangelights23 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:53:
[...]

Denk ik ook, het moet een levensstijl zijn die bij je past. Maar gezien de hoeveelheid kosten die wij besparen en ook het feit dat wij veel puurder eten, maakt dat ik dit wel iedereen gun om te proberen.

Over gemaakte uren in 2024 trouwens: declarabel zit ik op net geen 2600 uur (bedankt LLM implementaties!) en een omzet iets meer dan 4 ton. Klanten en opdrachtgevers weten hoe ik LLM’s gebruik en ik mag voor alles de gebruikelijke uren factureren (lopende abonnementen). Ook veel opdrachten verkocht aan personen in mijn netwerk wat zo’n 15% van de omzet is. Mooie resultaten!
Je kan dat pure eten ook overal kopen hé. Als ik 4 ton omzet zou hebben en 2600 uur zou werken zou ik niet mijn eigen groente verbouwen :P

Geld moet ook op hé, je laatste hemd heeft geen zakken denk ik altijd maar.

Ja een potje voor later en voor onvoorzien prima. Maar een potje is prima hoeft geen emmer te zijn.

Ik leef ook in het nu en hou van reizen, leuke spulletjes kopen en dingen doen.

(en ja ik weet dat dit niet voor iedereen hetzelfde is...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eliaz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 09:40

Ik denk dat dit zoeken is naar een probleem die er niet is. Zakelijk ontvangen geld begint als zakelijk vermogen en dus niet box3. Dat je uiteindelijk in 2025 een onttrekking moet doen om privé inkomstenbelasting te betalen maakt dat niet dat het al in 2024 privé vermogen is. Je kan nog bij de oudejaarsborrel een gigantische ondernemerskans toegespeeld krijgen om de oliebollen kar over te kopen waarvoor je dat zakelijke vermogen nodig hebt.

Om dit "probleem" helemaal te voorkomen kan je overigens ook volgend jaar een voorlopige aanslag doen waardoor je "vooruit" in termijnen kan betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
Hmmbob schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:06:
[...]

Daarom staat er ook "buffer" en niet "spaarpotje IB" (dat zijn 2 verschillende potjes), en wil ik dus juist die spaarpot IB leger hebben zodat het prive vermogen net onder de drempel blijft
Het is te zot voor woorden dat je zo door hoepels moet springen om VRH te voorkomen. Het is niet je eigen geld, het is gewoon geld voor/van de belastingdienst dat gereserveerd staat.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
C_V_S schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:25:
[...]

Ja ik snap je punt wel en ik ken er wel meer die in vastgoed investeren maar zo maar een pand kopen en het onder verhuren is niet iets wat iedereen zo maar even kan. Want een pand kopen kost je meerdere tonnen. Das een buffer die de meeste niet hebben.

Gewoon in vastgoed investeren is een stuk minder rendement. Vaak niet veel beter dan de beurs.

Risico wat ik bedoel is dat de overheid misschien wel de regels wil veranderen hoe die huurinkomsten belast gaan worden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:12

Yucon

*broem*

Ik heb eens een IB aanslag dubbel overgemaakt (vrouw en ik hadden het allebei los van elkaar gedaan). Dat kwam weer terug met een briefje 'u maakt geld over maar u bent ons niets verschuldigd'.

Dat van jou lijkt me dezelfde situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sverzijl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:57:
[...]

Ik weet wel dat als je teveel overmaakt of naar een foutief kenmerk, dan krijg je het binnen een paar dagen weer teruggestort. Misschien is dat een optie :)
Dan heb je in de tussentijd een vordering op de belastingdienst. En daar moet je ook VRH over betalen.

Omgekeerd heeft de belastingdienst in de tussentijd nog geen vordering op jou zolang de aanslag nog niet vastgesteld is. Dus je moet er VRH over betalen, hoe zuur en oneerlijk dat ook aanvoelt. Ik denk trouwens dat jouw trucje wel voor een rood vlaggetje achter je naam zorgt want zeker als je het geld de laatste dagen van het jaar overmaakt ligt de intentie er wel heel dik bovenop.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 31-12-2024 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Ja das wel mooi. Zo kan ik ook iemand die in vastgoed investeert in het buitenland. Maar goed wel met zijn huis hier op maximale hypotheek en dan de overwaarde in dat vastgoed steken.

Dan moet er niet te veel mis gaan zeg maar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:46
https://archive.is/1ktTt

Zet het idee dat de Belastingdienst met een stormram je voordeur eruit komt slopen omdat je zzp’er bent, maar uit je hoofd. Vooral de zorg en de bouw krijgen eerst te maken met controles, volgens de DAS-adviseur op reguliere controles. Maar ook de ICT wordt genoemd.

We komen weer uit op wat we eerder al geconstateerd hebben: weet je dat je schijnzelfstandig bent, laat je dan detacheren of ga netjes in loondienst. Weet je dat je wel als zzp’er verder kan werken (en wijst de vragenlijst dat ook uit), dan kun je dat blijven doen. Zit je 50-50 qua uitslag, dan is aan jezelf hoeveel risico je wil nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
ybos schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:28:
[...]

Het is te zot voor woorden dat je zo door hoepels moet springen om VRH te voorkomen. Het is niet je eigen geld, het is gewoon geld voor/van de belastingdienst dat gereserveerd staat.

***members only***
Je hoeft helemaal niet ‘door hoepels te springen om VRH te voorkomen’. Hier is exact de voorlopige aanslag voor bedoeld. Dat ondernemers die aan het begin van het jaar naar 0 zetten om vervolgens over al hun omzet 2% rente te trekken tot einde jaar, doet daar niets aan af. Wat mij betreft: terecht dat je VRH gaat betalen over het bedrag wat je nog niet hebt overgemaakt, hier heb je immers rendement op gepakt. Had je maar eerder je aanslag aan moeten passen, zoals het eigenlijk ook bedoeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Dennisweb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:59:

Zet het idee dat de Belastingdienst met een stormram je voordeur eruit komt slopen omdat je zzp’er bent, maar uit je hoofd. Vooral de zorg en de bouw krijgen eerst te maken met controles, volgens de DAS-adviseur op reguliere controles. Maar ook de ICT wordt genoemd.

We komen weer uit op wat we eerder al geconstateerd hebben: weet je dat je schijnzelfstandig bent, laat je dan detacheren of ga netjes in loondienst. Weet je dat je wel als zzp’er verder kan werken (en wijst de vragenlijst dat ook uit), dan kun je dat blijven doen. Zit je 50-50 qua uitslag, dan is aan jezelf hoeveel risico je wil nemen.
Crap, ik doe op dit moment een ICT klus in de zorg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Yucon schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:11:
[...]

Crap, ik doe op dit moment een ICT klus in de zorg :')
De controle zal wel komen dan, maar nog steeds geen man overboord. Want hoe werk je verder? 40 uur in de week, schouder-aan-schouder met de rest van de IT-afdeling? Eigen laptop op laptop van de baas, mag je zelf bepalen hoe je werkt of bepaalt de manager dat? Mag je zelf bepalen wanneer je werkt? En krijg je doorbetaald bij vakantie of ziekte of juist niet?

Dat zijn dingen die belangrijker zijn dan in welke sector je werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:29
FitTiv schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:56:
Ik zit dit jaar op ca. 50 uur. :+

Het begin is er, 2024 wordt een mooi jaar. Klusje liggen voor 25u/wk in Q1 bij de oude werkgever (verdere overdracht en een project waar specifiek mijn kennis voor nodig is etc), WBSO aanvraag is goedgekeurd door de eerste adviseur (nu de tweede nog), nog een lijntje om ergens laagdrempelig op te plussen op het Q1 project voor een ander bedrijf en daarna zien we wel weer.

Zo. Veel. Zin. In.
:D
Het was een mooi jaar! Uiteindelijk wat meer gewerkt dan ik had gewild maar te veel leuke dingen. Heerlijk.

Uren sinds aanvang:
2023: 50
2024: 1700

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:14

Gelukkig kan ik toch die bureaustoel halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:42

Controles worden gedaan bij de opdrachtgever. Dat is niet echt iets nieuws.
Wij verrichten handhavingsactiviteiten, onder andere in de vorm van bedrijfsbezoeken en boekenonderzoeken voor de loonheffingen bij de opdrachtgever. Als bij een bedrijfsbezoek het beeld ontstaat dat mogelijk ten onrechte buiten dienstbetrekking wordt gewerkt, kunnen wij een boekenonderzoek starten, zodat wij daadwerkelijk
een standpunt kunnen innemen over de arbeidsrelatie.
Bedrijfsbezoeken zijn al jaren feit. Dat zijn geen 'verhaaltjes' zoals dit artikel stelt maar onderdeel van de reguliere handhaving.

Ik haal niet uit het artikel dat zorg en bouw 'als eerste' te maken krijgen met controles, het artikel suggereert dat omdat er daar vele zzp-ers rondlopen waaronder 'evident' schijnzelfstandigen. De strategie van de BD is 'geheim' en specifieke sectoren worden dan ook niet genoemd in het handhavingsplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
MacDennis76 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:16:
[...]

Controles worden gedaan bij de opdrachtgever. Dat is niet echt iets nieuws.

[...]

Bedrijfsbezoeken zijn al jaren feit. Dat zijn geen 'verhaaltjes' zoals dit artikel stelt maar onderdeel van de reguliere handhaving.

Ik haal niet uit het artikel dat zorg en bouw 'als eerste' te maken krijgen met controles, het artikel suggereert dat omdat er daar vele zzp-ers rondlopen waaronder 'evident' schijnzelfstandigen. De strategie van de BD is 'geheim' en specifieke sectoren worden dan ook niet genoemd in het handhavingsplan.
Hnnn. Klopt inderdaad dat de strategie geheim is. Maar het lijkt me vrij logisch dat daar waar veel schijnzelfstandigen rondlopen, er als eerst gecontroleerd wordt. Je gaat eerst laaghangend fruit plukken, voordat je de ladder erbij pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
Dennisweb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:32:
[...]
Hnnn. Klopt inderdaad dat de strategie geheim is. Maar het lijkt me vrij logisch dat daar waar veel schijnzelfstandigen rondlopen, er als eerst gecontroleerd wordt. Je gaat eerst laaghangend fruit plukken, voordat je de ladder erbij pakt.
Niet als de appels boven in de boom van goud zijn waardoor er ‘meer te halen’ valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:42
Ook wel bijzonder, dat die strategie geheim is.
Ik bedoel, je zet de ZZP'ers niet ff snel achter een schermpje of kamerplant oid.
"Jongens, uniform uit, de belastingdienst is er! En je weet het: eigen gereedschap!"

En als ze geweest zijn, lekt dat wss snel uit. Nouja, we gaan het zien vanaf morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
proatjeboksem schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:29:
Ook wel bijzonder, dat die strategie geheim is.
Ik bedoel, je zet de ZZP'ers niet ff snel achter een schermpje of kamerplant oid.
"Jongens, uniform uit, de belastingdienst is er! En je weet het: eigen gereedschap!"

En als ze geweest zijn, lekt dat wss snel uit. Nouja, we gaan het zien vanaf morgen.
Overigens zit er nog een foutje in het artikel van Het Parool. Er staat dat ze niet weten hoeveel medewerkers er worden ingezet om te handhaven. Dat weet ik wel: 80 fte. Is al heel lang bekend. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:07:
[...]

Overigens zit er nog een foutje in het artikel van Het Parool. Er staat dat ze niet weten hoeveel medewerkers er worden ingezet om te handhaven. Dat weet ik wel: 80 fte. Is al heel lang bekend. :O
Nope. 80 extra begreep ik. Maar ik kan het mis hebben. Ik vind het niet zo spannend. Er lopen ook 50 extra marechaussees langs de grens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:04:
[...]

Nope. 80 extra begreep ik. Maar ik kan het mis hebben. Ik vind het niet zo spannend. Er lopen ook 50 extra marechaussees langs de grens.
"De Bourgraaf, die in het team werkt dat de handhaving gaat doen van de bestaande wet, denkt dat het allemaal niet zo'n vaart gaat lopen. "We werken nu al met 80 FTE. Per januari blijft dat aantal hetzelfde. Deze groep controleert nu al papieren en rekeningen om te toetsen op schijnzelfstandigheid."

https://www.nporadio1.nl/...-op-schijnzelfstandigheid

Ik lees het dan toch echt als dat er 80 fte beschikbaar is, in totaal, niet extra. Tenminste, zo staat het ook in hun tranche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

Net de loonbelasting van november betaald. 90 minuten te laat. Dat wordt weer een boete. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
GateKeaper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:35:
Net de loonbelasting van november betaald. 90 minuten te laat. Dat wordt weer een boete. |:(
Ach, je hebt er wel wat van geleerd: niet meer op het laatste moment doen.

Of wel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Dennisweb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:42:
[...]

Ach, je hebt er wel wat van geleerd: niet meer op het laatste moment doen.

Of wel? :+
Dat was niet bewust. Ik betaal over 't algemeen zo'n 4 weken voor de deadline (direct zodra hij voor me is klaar gezet). Soms heb ik 't net wat te druk om hem direct te betalen, en dan schiet 't er volledig bij in.

Ik zou eigenlijk een vaste administratiedag in de maand moeten plannen ofzo, want ik baal er wel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
GateKeaper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:48:
[...]

Dat was niet bewust. Ik betaal over 't algemeen zo'n 4 weken voor de deadline (direct zodra hij voor me is klaar gezet). Soms heb ik 't net wat te druk om hem direct te betalen, en dan schiet 't er volledig bij in.

Ik zou eigenlijk een vaste administratiedag in de maand moeten plannen ofzo, want ik baal er wel van.
Auw. Dat is inderdaad wel flink balen. Hopelijk zijn ze een beetje coulant. Maar de Belastingdienst kennende, nee, dus. Ik heb heel lang en heel veel moeten praten om een officiële waarschuwing uit het systeem te krijgen. Dat heb ik voor elkaar gekregen, omdat ik op de eerste dag aangifte had gedaan en de intenties goed waren. Dat ik per ongeluk iemand anders zijn Omzet ID had gebruikt, heb ik zelf recht moeten trekken. Maar daardoor was mijn aangifte dus te laat.

Ik ga je zeker niet de les leren. Maar een vaste administratiedag is geen slecht idee. Of gewoon een reminder met melding in je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:21
Is dat zoveel anders dan de omzetbelasting dan? Die wel eens te laat gedaan. Enkele minuten. Officiële waarschuwing maar geen geld boete.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De eerste keer een waarschuwing, volgende keer boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03:05
Ik doe de aangifte tegelijkertijd met het overmaken van het salaris. Dan weet je zeker dat het niet verkeerd kan gaan. Strikt genomen ben ik dan meestal te laat met het overmaken van het salaris (omdat ik dat in de maand erop doe), maar aangezien ik de enige werknemer ben denk ik niet dat ik veel klachten krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:10

Matis

Rubber Rocket

Skamba schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:01:
Ik doe de aangifte tegelijkertijd met het overmaken van het salaris. Dan weet je zeker dat het niet verkeerd kan gaan. Strikt genomen ben ik dan meestal te laat met het overmaken van het salaris (omdat ik dat in de maand erop doe), maar aangezien ik de enige werknemer ben denk ik niet dat ik veel klachten krijg.
Mijn boekhouder stuurt altijd de loonstrook van deze maand met de IB aangifte over de strook van vorige maand.

Hij doet dat wel altijd rijkelijk laat in de maand, waardoor ik mijzelf er echt toe moet zetten om(in ieder geval) de IB over te maken voor het einde van de maand. Soms heb ik dan al mijn limiet bereikt en schiet het salaris er bij in, maar dat corrigeer ik in de daaropvolgende maand wel weer.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
GateKeaper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 01:48:
[...]

Als je dga bent kun bij de belastingdienst aanvinken dat ze voor het hele jaar de lh aangiftes al klaar zetten. Vervolgens vraag je aan je salarisadministrateur om voor januari t/m november alvast de boel in te dienen. Vervolgens zet je alle betalingen klaar. En kun je in januari van het opvolgende jaar kijken of jezelf nog een bonus toekent.

Alleen maar voordelen, alles op tijd. En je salarisadministratie zou ook nog goedkoper moeten zijn, want in 1 keer 11 runs doen is goedkoper dan 11x 1 run.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Matis schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Mijn boekhouder stuurt altijd de loonstrook van deze maand met de IB aangifte over de strook van vorige maand.
Voorheen deed mijn boekhouder het ook, maar die is daarmee gestopt. Nu verloopt mijn loonadministratie via comfort.nl, kost 11,50 per maand (per werknemer).

Ik krijg rond de 23e een mail met mijn loonstrook, en dan staat in nmbrs ook de iDeal link voor de loonbelasting van dezelfde periode klaar. Dan heb ik dus ruim een maand de tijd om te betalen. Bevalt prima.

Mijn salaris is elke maand gelijk. Die heb ik bij de ING dus gewoon dmv periodieke betaling voor 12 maanden klaar gezet. Alleen in januari moet dat weer opnieuw vanwege gewijzigde belasting regels. (bizar eigenlijk).

Idealiter, incasseert de belastingdienst gewoon via automatische incasso. Zal eens kijken of er logica in de betaalkenmerken zit, zodat ik de loonbelasting ook gewoon kan klaar zetten. *edit, of even inlezen in wat @jerh hierboven schrijft.

Loonbelasting is het enige dat ik handmatig betaal. Omzetbelasting is altijd een teruggave. Al het andere wordt gewoon geïncasseerd.

[ Voor 5% gewijzigd door GateKeaper op 01-01-2025 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Ik heb nog nul pensioen opbouw. Nouja, 1300 euro bruto per jaar, verdeeld over twee potjes van voormalig werkgevers.

Ik heb wel al twee ton in vanguard all-world staan bij degiro, en mijn huis is 100% afbetaald voor pensioen datum.

Na de discussie van hierboven toch aan 't overwegen om ook maar iets bij Brand New Day te doen, en dan jaarruimte met terugwerkende kracht gebruiken, waardoor in direct zo'n 60-70k kan storten zoals ik 't nu zie (nog niet bij de financieel adviseur geverifieerd).

Maar terwijl ik aan t inlezen ben, loop ik tegen de kosten aan.

stortingskosten: 0,5% per storting
servicekosten: 0,44% per jaar
fondskosten: 0,15% - 0,26% per jaar

Hierboven wordt er genoemd dat je een miljoen wilt hebben rond pensioenleeftijd. Dat betekent dat hun tegen die tijd 4400 euro servicekosten, en ~ 2000 euro fondskosten rekenen. Dat vind ik nogal wat.

Zelfs over twee ton betaal je al 1280 euro per jaar aan kosten. Ik snap dat investeren met bruto geld dat wel compenseert, maar toch voelt het wrang.

Zijn er goedkopere partijen? Idealiter zou ik gewoon een degiro constructie hebben, waar ik dan niets uit mag weg trekken. Of is dat in principe gewoon investeren vanuit de BV direct?

Ik heb veel geld via dividend verplaatst van BV naar privé, op advies van de adviseur, maar soms twijfel ik of dat wel zo slim was.

Zijn redenatie dat je uiteindelijk toch een keer belasting moet betalen klonk overtuigend. Maar al die adviseurs zijn zo correct, niet grens opzoekend, en reactief met advies ipv proactief aangeven hoe ik het meeste uit mijn geld haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
:w zelf nog geen zzp’er maar ik volg dit topic met interesse, vanwege jullie discussies en ook de financiële aspecten. Ik sluit niet uit dat in in de toekomst zelfstandige word, heb al wel ervaring in kleine startups maar minder in grote corporate omgevingen.
Zelf doe ik al aan pensioensparen ipv collectief, en overweeg ik om in box 2 vermogen op te bouwen door te beleggen in een FBI met uitgestelde vermogensbelasting.
Samen met mijn partner hebben we door goede baan al veel bezit kunnen opbouwen en vanaf een bepaald punt denk ik dat de uitdagingen voor het verlagen van belastingdruk hetzelfde zijn of je nu zzp bent of nog in loondienst.

Heeft iemand hier ervaring met https://projectionlab.com/ voor het simuleren van vermogensopbouw?

Beste wensen voor 2025 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:20

Zijn twee punten waar ik wel vragen bij heb, en wat ook vaker wordt benoemd in dit soort artikelen. Enerzijds wordt er gesproken dat er nog naheffingen kunnen plaatsvinden wat een risico is voor de opdrachtgever. Maar op basis van welk loon wordt deze naheffing bepaald? Worden dan je gefactureerde uren als verkapt loon gezien waarover heffingen worden betaald? Dan zou dit een extra mooie naheffing voor de belastingdienst zijn, aangezien de opdrachtgever je in loondienst natuurlijk veel minder had betaald.

Verder wordt nog het risico voor de zzp’er aangekaart. Het terugbetalen/verliezen van mkb vrijstelling is helder. Echter de in rekening gebrachte btw terugbetalen vraag ik me af hoe de belastingdienst dat voor zich ziet. Dit wordt vaak aangekaart in dit soort artikelen, maar praktisch wordt dit niet verklaard. Ik heb voorheffing betaald, welke ik weer in de btw aangifte heb afgetrokken. Dit zou ik dan terug moeten betalen aan de belastingdienst? Tegelijkertijd natuurlijk ook veel btw in rekening gebracht bij de opdrachtgever, welke ik weer heb afgedragen aan de belastingdienst (dus netto betaal ik de belastingdienst btw). Dit had niet gemoeten want ik zou dan tenslotte geen ondernemer zijn geweest. Dus moet ik dit dan ook weer terugvorderen van de belastingdienst? Dus alles terugdraaien met een correctie in een nieuwe btw aangifte? Want kan dan mijns inziens niet 1 kant op gaan, en alleen een voordeel worden voor de belastingdienst.

Vanuit de opdrachtgever gaat dit riedeltje dan natuurlijk ook op. Ik zal dan de btw die zij hebben betaald terug moeten storten aan hun. En dat terwijl je niet volledig je facturen gaat crediteren voor je geleverde diensten, dus puur het btw gedeelte.

Verder is dit sowieso een vreemd punt, want ondernemer voor de btw zijn is iets anders dan ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:18
@Kartmans1 De gevolgen voor de BTW zijn een paar weken geleden al uitvoerig besproken. Voor de BTW die je in rekening hebt gebracht bij je klant en afgedragen aan de belastingdienst verandert niets. Jij bent daar geen partij (meer) in. Onterechte BTW vooraftrek kan uiteraard wel door de belastingdienst worden teruggevorderd bij jou.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Zijn twee punten waar ik wel vragen bij heb, en wat ook vaker wordt benoemd in dit soort artikelen. Enerzijds wordt er gesproken dat er nog naheffingen kunnen plaatsvinden wat een risico is voor de opdrachtgever. Maar op basis van welk loon wordt deze naheffing bepaald? Worden dan je gefactureerde uren als verkapt loon gezien waarover heffingen worden betaald? Dan zou dit een extra mooie naheffing voor de belastingdienst zijn, aangezien de opdrachtgever je in loondienst natuurlijk veel minder had betaald.

Verder wordt nog het risico voor de zzp’er aangekaart. Het terugbetalen/verliezen van mkb vrijstelling is helder. Echter de in rekening gebrachte btw terugbetalen vraag ik me af hoe de belastingdienst dat voor zich ziet. Dit wordt vaak aangekaart in dit soort artikelen, maar praktisch wordt dit niet verklaard. Ik heb voorheffing betaald, welke ik weer in de btw aangifte heb afgetrokken. Dit zou ik dan terug moeten betalen aan de belastingdienst? Tegelijkertijd natuurlijk ook veel btw in rekening gebracht bij de opdrachtgever, welke ik weer heb afgedragen aan de belastingdienst (dus netto betaal ik de belastingdienst btw). Dit had niet gemoeten want ik zou dan tenslotte geen ondernemer zijn geweest. Dus moet ik dit dan ook weer terugvorderen van de belastingdienst? Dus alles terugdraaien met een correctie in een nieuwe btw aangifte? Want kan dan mijns inziens niet 1 kant op gaan, en alleen een voordeel worden voor de belastingdienst.

Vanuit de opdrachtgever gaat dit riedeltje dan natuurlijk ook op. Ik zal dan de btw die zij hebben betaald terug moeten storten aan hun. En dat terwijl je niet volledig je facturen gaat crediteren voor je geleverde diensten, dus puur het btw gedeelte.

Verder is dit sowieso een vreemd punt, want ondernemer voor de btw zijn is iets anders dan ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.
Ik vrees dat dit bepaald wordt aan de hand van alle gefactureerde omzet. Daar worden vervolgens alle heffingen overheen getrokken. Daardoor houd je veel minder over, maar dat is wel wat iemand in loondienst ook zou houden.

Ik las op Higherlevel dat je de btw die je opdrachtgever heeft betaald niet terugkrijgt, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het correct doen van btw-aangifte. Ik snap wel dat de opdrachtgever die terug wil, dus ik denk (pin me er niet op vast) dat je dat zelf terug mag lappen aan je opdrachtgever, die nu je werkgever is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jerh schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 10:20:
[...]

Als je dga bent kun bij de belastingdienst aanvinken dat ze voor het hele jaar de lh aangiftes al klaar zetten. Vervolgens vraag je aan je salarisadministrateur om voor januari t/m november alvast de boel in te dienen. Vervolgens zet je alle betalingen klaar. En kun je in januari van het opvolgende jaar kijken of jezelf nog een bonus toekent.

Alleen maar voordelen, alles op tijd. En je salarisadministratie zou ook nog goedkoper moeten zijn, want in 1 keer 11 runs doen is goedkoper dan 11x 1 run.....
Heb je toevallig een bron hiervan? Dit verzoek had ik namelijk ook bij mijn boekhouder gedaan maar gaf aan dat het helaas niet mogelijk was. Die maandelijkse betaalopdracht zit mij echter onredelijk veel dwars. |:(

Heb ook wel eens een verzekering opgezegd omdat ze van jaarbetaling naar per maand gingen..

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 01-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Dennisweb De BTW heb je afgedragen aan de belastingdienst. Je opdrachtgever kan stellen dat je deze onterecht in rekening hebt gebracht, maar ik acht de kans dat deze vordering aan jou door een rechter wordt toegewezen zeer klein. Ik wacht met spanning op toekomstige jurisprudentie hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
RichieB schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:11:
@Dennisweb De BTW heb je afgedragen aan de belastingdienst. Je opdrachtgever kan stellen dat je deze onterecht in rekening hebt gebracht, maar ik acht de kans dat deze vordering aan jou door een rechter wordt toegewezen zeer klein. Ik wacht met spanning op toekomstige jurisprudentie hierover.
Zolang er geen jurisprudentie over is, is het inderdaad gissen. Maar het lijkt mij dat de opdrachtgever iets heeft betaald wat hij niet had hoeven betalen. Dus heb je iets ten onrechte in rekening gebracht. Normaal betaal je zoiets dus terug. Ik denk dat je als zzp’er dus kan rekenen op naheffingen, boetes en extra kosten om je nieuwe werkgever terug te betalen. Schijnzelfstandig zijn, is daarmee een kostbare misstap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
Opgelet: per ‘binnenkort’ geen ontvangstbevestiging per mail meer of je aangifte omzetbelasting is ontvangen. Dat moet je zelf checken via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Jij wil graag ondernemer zijn, dan moet je zelf alles maar even controleren.

Je vraagt je af wie dit soort dingen verzint. Wordt er niet gemakkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Dennisweb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:12:
Opgelet: per ‘binnenkort’ geen ontvangstbevestiging per mail meer of je aangifte omzetbelasting is ontvangen. Dat moet je zelf checken via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Jij wil graag ondernemer zijn, dan moet je zelf alles maar even controleren.

Je vraagt je af wie dit soort dingen verzint. Wordt er niet gemakkelijker op.
Het erge vind ik nog dat je moet betalen om dit te kunnen zien. Hopelijk schiet die rechtszaak over eHerkenning beetje op.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:25

Destruction

(ex-)Automonteur

sverzijl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:17:
[...]

Niet afschaffen, wel inkomensafhankelijk maken. Dat zie ik echt nog wel gebeuren de komende 10 jaar.
Ergens ook wel terecht. Onze Beatrix bijvoorbeeld krijgt gewoon AOW, terwijl ze een geschat vermogen van 170 tot 250 miljoen euro heeft. Ze heeft dat geld helemaal niet nodig, waarom doen we dat? Kende ook iemand die jarenlang van een Wajong uitkering leefde en via een erfenis aan een miljoen euro kwam. Die heeft geprobeerd om van die Wajong af te komen (want ook hij dacht: Dat heb ik niet meer nodig). Maar dat kan dan dus niet zomaar.. Waarom niet? Nu staat het geld van de erfenis gewoon op een spaarrekening en leeft hij nog altijd van die uitkering waar hij dus vanaf zou willen...

Hetzelfde met rijke(re) mensen die allerlei subsidies kregen voor verduurzamen van het huis en aanschaf EV's etc. terwijl ze die zaken zelf ook gewoon konden betalen. Jan met de Pet die daar toch al geen geld voor had, krijgt alleen hogere vaste lasten, als straf voor het feit dat hij niet hetzelfde doet als de rijke(re) mensen.... Maargoed da's voer voor een ander topic.
Crazy D schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:02:
[...]

Ik heb een keer de motorrijtuigen belasting te vroeg betaald, het is wel goed gekomen maar kreeg nog wel een soort van boze brief dat ik echt had moeten wachten 8)7

Ik kreeg een keer een verzuimboete MRB want IK had niet betaald.... Het gekke daar was dat de Belastingdienst gewoon een machtiging had (en nog heeft) om de MRB zélf af te schrijven. Dit hadden ze voor de andere bedrijfsauto (en mijn motoren privé) ook keurig gedaan, maar bij de andere bedrijfsauto die ik destijds had niet. Dus, ik geef een machtiging en ik zorg dat het geld dat zij dan gaan afschrijven er in 10voud op staat. Zij schrijven niet af en schuiven de schuld in mijn schoenen... Ja ho, zo werkt dat dus niet. Uiteindelijk werd die boete dan ook ingetrokken, want het was niet mijn fout dat het niet afgeschreven was.

Wat pensioen betreft.. Geen idee, ik leg een spaarpot aan en die is tzt zo groot als-ie is. Al vermoed ik dat bij een volgende pandemie de buffers eerst gewoon weer bijna leeg moeten voordat je ergens voor in aanmerking komt :/ Mede hierdoor durf ik niet echt een doel te stellen en moet het vooral een aanvulling zijn ter vervanging van dat aanvullende pensioen dat ik niet of nauwelijks heb opgebouwd toen ik nog in loondienst werkte.
Ecological schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:17:
[...]

Het erge vind ik nog dat je moet betalen om dit te kunnen zien. Hopelijk schiet die rechtszaak over eHerkenning beetje op.
Dat eHerkenning... Als je een BV hebt snap ik wel dat dit niet gewoon met je DigID kan. Maar bij een eenmanszaak zou DigID gewoon voldoende moeten zijn. Ik vind 't maar dure onzin die ik voor 1 of 2 dingen hooguit kan gebruiken, het slaat eigenlijk nergens op.

[ Voor 5% gewijzigd door Destruction op 01-01-2025 14:32 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Dennisweb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Zolang er geen jurisprudentie over is, is het inderdaad gissen. Maar het lijkt mij dat de opdrachtgever iets heeft betaald wat hij niet had hoeven betalen. Dus heb je iets ten onrechte in rekening gebracht. Normaal betaal je zoiets dus terug. Ik denk dat je als zzp’er dus kan rekenen op naheffingen, boetes en extra kosten om je nieuwe werkgever terug te betalen. Schijnzelfstandig zijn, is daarmee een kostbare misstap.
die in rekening gebrachte btw heeft de opdrachtgever natuurlijk zelf ook alweer als vooraftrek opgevoerd. Dus dan kost het de opdrachtgever niets, tenzij de belastingdienst de opdrachtgever weer corrigeert omdat de zzp’er zijn factuur onterecht zou zijn geweest.

Maar dit is dus een grote clusterfuck en klinkt als heel veel werk voor een belastingdienst wat ze netto denk geld zal kosten.

En nogmaals mijn punt dat ondernemer voor de IB iets anders is dan ondernemer voor de btw. Dus het btw verhaal dient mijns inziens nog los bepaald te worden van het IB (schijnzelfstandigheid) verhaal.

Voelt vooral allemaal als een theoretisch verhaal. Denk dat het uiteindelijk nooit zo ver zal komen omdat het te lastig wordt. Tenzij ze veel rechtszaken willen voeren.

Verder mag een opdrachtgever geen naheffingen en boetes op de zzp’er verhalen. Dus die vlieger gaat sowieso niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door Kartmans1 op 01-01-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
Dennisweb schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:05:
[...]

Ik vrees dat dit bepaald wordt aan de hand van alle gefactureerde omzet. Daar worden vervolgens alle heffingen overheen getrokken. Daardoor houd je veel minder over, maar dat is wel wat iemand in loondienst ook zou houden.
Ja maar die heffingen worden niet bij de zzp’er neergelegd. Dat zou dus betekenen dat een opdrachtgever totale omzet dient te nemen, en daarover de heffingen moet bepalen en die dus moet afdragen. Dus omzet hebben ze betaald aan de zzp’er, en dan gaan ze daar nog naheffingen over moeten betalen richting de belastingdienst. Dat is echt een flinke kostenpost, helemaal omdat het niet toegestaan voor ze is om dit te verhalen op de zzp’er (zelfs al zouden ze dit in het contract zetten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:47:
En nogmaals mijn punt dat ondernemer voor de IB iets anders is dan ondernemer voor de btw.
Dat alleen is al een grote clusterfuck naar mijn mening. Het is toch belachelijk dat je bij de ene afdeling van de belastingdienst als ondernemer wordt gezien, en bij de andere niet.

Geen eens twee overheidsinstellingen die een andere definitie hanteren. Nee, twee afdelingen bij dezelfde instantie.

Het gaat nooit en te nimmer gebeuren, maar ons hele stelsel zou eens van nul af aan moeten worden herbedacht. Duidelijke definities, en zonder toeslagen en kortingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
GateKeaper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:09:
[...]

Dat alleen is al een grote clusterfuck naar mijn mening. Het is toch belachelijk dat je bij de ene afdeling van de belastingdienst als ondernemer wordt gezien, en bij de andere niet.

Geen eens twee overheidsinstellingen die een andere definitie hanteren. Nee, twee afdelingen bij dezelfde instantie.

Het gaat nooit en te nimmer gebeuren, maar ons hele stelsel zou eens van nul af aan moeten worden herbedacht. Duidelijke definities, en zonder toeslagen en kortingen.
Helemaal met je eens. De grote carousel met het maar rondpompen van geld (belastingen en toeslagen) zou mijns inziens veel efficiënter moeten kunnen. Maarja, begin er maar eens aan… Dan heb je toch wel wat expertise nodig wat niet zo 1,2,3 voor handen is. En überhaupt geen beleidsmakers die er zo naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:26:

[...]

Dat eHerkenning... Als je een BV hebt snap ik wel dat dit niet gewoon met je DigID kan. Maar bij een eenmanszaak zou DigID gewoon voldoende moeten zijn. Ik vind 't maar dure onzin die ik voor 1 of 2 dingen hooguit kan gebruiken, het slaat eigenlijk nergens op.
Als eenmanszaak kan dat inzien gewoon met digid en kost niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
Deveon schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Heb je toevallig een bron hiervan? Dit verzoek had ik namelijk ook bij mijn boekhouder gedaan maar gaf aan dat het helaas niet mogelijk was. Die maandelijkse betaalopdracht zit mij echter onredelijk veel dwars. |:(

Heb ook wel eens een verzekering opgezegd omdat ze van jaarbetaling naar per maand gingen..
ik weet niet wat je precies zoekt. Login bij belastingdienst zakelijk, ga naar loonheffingen en zet dga aangiftes aan voor het hele jaar.

En daarna moet je voor elke maand uiteraard de betaling agenderen, ik doe dat dan gelijk voor alle maanden van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:47:
[...]
Verder mag een opdrachtgever geen naheffingen en boetes op de zzp’er verhalen. Dus die vlieger gaat sowieso niet op.
Weet je dat zeker?
https://www.fiscount.nl/p...ingen-ingeval-van-zzpers/

https://www.salarisvanmor...gheid-antwoord-op-vragen/
De werkgever mag de ten onrechte niet ingehouden loonheffing die van hem is nageheven, verhalen op zijn werknemer. Of de werkgever daadwerkelijk een verhaalsrecht heeft wordt bepaald door de uitleg van de overeenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
https://www.jaeger.nl/sch...arbeidsrelatie-met-zzper/
Als naheffingsaanslag loonheffingen wordt opgelegd aan de ondernemer, op wie ook de betalingsverplichting jegens de Belastingdienst rust, is de hoofdregel dat de ondernemer de naheffingsaanslag verhaalt op de zzp’er. Doet hij dat niet, dan volgt er nog een naheffingsaanslag voor de ondernemer omdat hij dan netto loon heeft uitgekeerd in plaats van bruto loon. Hij betaalt dan als het ware de belasting die voor rekening van de zpp’er behoort te komen en dat vormt ook loon.
In je OVO kan sowieso een verhaalsbeding voorkomen, mits dit natuurlijk binnen geldende wet en regelgeving past. De naheffingen dienen in de basis door zzp-er/werknemer gedragen te worden. Die je vervolgens weer dient te verrekenen met je IB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
MacDennis76 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:24:
[...]

Weet je dat zeker?
https://www.fiscount.nl/p...ingen-ingeval-van-zzpers/

https://www.salarisvanmor...gheid-antwoord-op-vragen/

[...]

https://www.jaeger.nl/sch...arbeidsrelatie-met-zzper/

[...]

In je OVO kan sowieso een verhaalsbeding voorkomen, mits dit natuurlijk binnen geldende wet en regelgeving past. De naheffingen dienen in de basis door zzp-er/werknemer gedragen te worden. Die je vervolgens weer dient te verrekenen met je IB.
Dit staat in de eigen website die je quote (fiscount).
De opdrachtgever kan aan de controleur van de Belastingdienst vragen of hij wil nagaan of de betreffende inkomsten in een aanslag inkomstenbelasting van de zzp’er zijn betrokken. De Belastingdienst zal daar medewerking aan verlenen. Zijn de inkomsten betrokken in een aanslag inkomstenbelasting, dan vervalt de naheffingsaanslag loonheffingen voor het deel van de loonbelasting en premies volksverzekeringen. Die zijn dan immers al betaald. De Belastingdienst heeft deze werkwijze overigens tijdens recente webinars bevestigd.

Wat dan resteert, zijn de premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Die mag de werkgever op grond van de Wet financiering sociale verzekeringen (artikel 20) niet verhalen op de werknemer. Een bepaling in een overeenkomst die dat regelt, is nietig.
Dus ja, dat is zeker wat betreft het laatste gedeelte. Dus in je OVO kan van alles gezet worden, maar dat is nietig. Bruteren van de loonheffing kan dus vanwege het feit dat de zzp’er ook wellicht zelf al aangifte heeft gedaan en toen loonheffing heeft afgedragen.

Maar denk sowieso te adviseren om dit niet in een OVO terug te laten komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kartmans1 op 01-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:31:
[...]
Dus ja, dat is zeker. Dus in je OVO kan van alles gezet worden, maar dat is nietig.
Ik doelde niet op premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Dat verhalen mag volgens de wet immers niet.

https://aedes.nl/arbeidsv...25-hier-moet-je-op-letten
De loonbelasting en premies volksverzekeringen mag je doorbelasten naar de zzp’er als dit is opgenomen in de overeenkomst. De zzp’er kan dit via een herziening van de aangifte Inkomstenbelasting met de Belastingdienst verrekenen zodat hij niet dubbel wordt belast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
MacDennis76 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Ik doelde niet op premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet. Dat verhalen mag volgens de wet immers niet.

https://aedes.nl/arbeidsv...25-hier-moet-je-op-letten

[...]
Maar vanwege het verrekenen met je eigen IB aangifte zal daar de impact ook niet liggen voor de zzp’er toch? Dus vandaar dat ik doelde op het gedeelte wat wel pijn zou kunnen doen voor een zzp’er maar niet mag volgens de wet.

Maar ik zei het in mijn eerste post vrij stellig en algemeen, dus zo is het duidelijker. Dus thanks voor het verduidelijken!

Ook niet uit te leggen trouwens aan de gemiddelde zzp’er denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Dus ja, dat is zeker wat betreft het laatste gedeelte. Dus in je OVO kan van alles gezet worden, maar dat is nietig. Bruteren van de loonheffing kan dus vanwege het feit dat de zzp’er ook wellicht zelf al aangifte heeft gedaan en toen loonheffing heeft afgedragen.

Maar denk sowieso te adviseren om dit niet in een OVO terug te laten komen.
Maar wordt bij schijnzelfstandigheid de OVO niet sowieso volledig nietig verklaard per 1-1-25? Dan zou de BTW ook als loon kunnen worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
J_C_W schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 18:31:
[...]

Maar wordt bij schijnzelfstandigheid de OVO niet sowieso volledig nietig verklaard per 1-1-25? Dan zou de BTW ook als loon kunnen worden gezien.
Goede vraag. Niet zo over nagedacht. Geen idee eigenlijk. Denk eerder dat de OVO direct beëindigd moet worden. Weet niet of ze het nietig kunnen laten verklaren? Dit jaar gaan we vast een hoop nieuwe dingen leren op dat gebied :).

Overigens kom je dan ook weer uit op https://gathering.tweaker...message/81025594#81025594

[ Voor 10% gewijzigd door Kartmans1 op 01-01-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Destruction schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:26:

Hetzelfde met rijke(re) mensen die allerlei subsidies kregen voor verduurzamen van het huis en aanschaf EV's etc. terwijl ze die zaken zelf ook gewoon konden betalen. Jan met de Pet die daar toch al geen geld voor had, krijgt alleen hogere vaste lasten, als straf voor het feit dat hij niet hetzelfde doet als de rijke(re) mensen.... Maargoed da's voer voor een ander topic.
Deze subsidies zijn niet voor jou, mij of de hele rijke buurman maar voor de verkopende ondernemer en diens inkoopkanalen. Wie zelf zijn huis verduurzaamt kan geen aanspraak maken op subsidie. Huur je een vakman in, die ongeveer net zo veel kost als het subsidiebedrag :P, dan heb je er wel recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RichieB schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:11:
Ik zou als opdrachtgever toch graag werken met een g rekening, dan is het in ieder geval niet mijn probleem.....

Dan voorkom je dit soort problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
@jerh Een G-rekening gaat je niet behoeden voor claims voor het terugbetalen van BTW als blijkt dat je een schijnzelfstandige bent. Je hebt die BTW dan (kennelijk, achteraf) onterecht in rekening gebracht en ontvangen op je G-rekening.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-08 18:23
Nieuw jaar. De eerste betaling op mijn lijst is een AOV.

De issues met mijn huidige verzekering is dat het bedrag niet geindexeerd is. Wat na 30 jaar inflatie de helft aan koopkracht betekent.

Op internet heb ik een paar partijen vergeleken. Waarbij ik voor het gemak het verzekerd bedrag gelijk heb gehouden. De wachttijd maakt me niet zoveel uit. Ik kom de eerste 90 dagen ook wel door.

Movir (Huidig):
Wachttijd: 30 dagen
Duur: tot pensioen
Indexatie: nee
Uitkeringsdrempel: 25%
Verzekerd bedrag: 55000 p/jr (bruto)
Premie: 333 per maand / 4000 per jaar (bruto)

Allianz:
Wachttijd: 90 dagen
Indexatie: 2%
Premie: 205 per maand / 2460 per jaar (bruto)

Unive:
Wachttijd: ?
Premie: 220 per maand / 2640 per jaar (bruto)

Centraal Beheer
Wachttijd: 6 maanden
Indexatie: CBS (max 4%)
Premie: 372 per maand / 4471 per jaar (bruto)*

2% korting per jaar tot max 10%

Unive:
Wachttijd: 6 maanden
Premie: 337 per maand / 4044 per jaar (bruto)

Nu vroeg ik me af of er relevante andere spelers zijn. Ik heb geen interesse in een broodfonds of vergelijkbaar.

Uiteraard kan ik naar een tussenpersoon, maar ik verdiep me graag eerst zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:50
usernamerandom schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:20:
Nieuw jaar. De eerste betaling op mijn lijst is een AOV.

De issues met mijn huidige verzekering is dat het bedrag niet geindexeerd is. Wat na 30 jaar inflatie de helft aan koopkracht betekent.

Op internet heb ik een paar partijen vergeleken. Waarbij ik voor het gemak het verzekerd bedrag gelijk heb gehouden. De wachttijd maakt me niet zoveel uit. Ik kom de eerste 90 dagen ook wel door.[..]
Als je dan verzekeringen wil vergelijken dan zou ik de wachttijd wel gelijk houden, dat is behoorlijk bepalend voor de premie. Indexatie is bij (mijn) Movir-verzekering ook een optie, net als dat ik jaarlijks het verzekerde bedrag met max 10% mag verhogen zonder medische keuringen e.d.. Een adviseur kan je dat soort zaken wel vertellen, wat dat betreft zou mijn advies wel zijn om met zo'n partij in gesprek te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
@usernamerandom IInterpolis/Rabobank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

[...]

Maar dan blijf ik vragen, waarom zou de BTW die jij hebt teruggevorderd door de BD opgehaald kunnen worden bij jou, maar BTW die jij hebt afgedragen aan de BD kun jij niet terugkrijgen? Jij hebt onterecht BTW teruggevraagd, prima, maar je hebt het ook onterecht betaald aan de BD.
(en uiteindelijk heb jij dat dan ook onterecht aan opdrachtgever gefactureerd, die heeft het onterecht aan jou betaald, en die heeft het ook onterecht teruggevoerd bij de BD...)

En ondernemer voor de BTW is iets anders dan voor de IB. Maar, als jij geen ondernemer was omdat die opdracht in loondienst moest, heb je dus ook niets met BTW te maken....
usernamerandom schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:20:

Nu vroeg ik me af of er relevante andere spelers zijn. Ik heb geen interesse in een broodfonds of vergelijkbaar.

Uiteraard kan ik naar een tussenpersoon, maar ik verdiep me graag eerst zelf.
Ik zou daar nou juist ook wel naar kijken. Ik had bv bij SamSamKring verzekerd voor 4k, wat me effectief per maand ongeveer 110 euro heeft gekost aan donaties. 2 maanden wachttijd, 2 jaar uitkering. Dus kun je bij de 'echte' verzekeringen kijken ook kijken naar een wachttijd van 2 jaar. En dat netjes even in Excel zetten om ook de kosten in ieder geval helder te krijgen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
Crazy D schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:40:
[...]

[...]

Ik zou daar nou juist ook wel naar kijken. Ik had bv bij SamSamKring verzekerd voor 4k, wat me effectief per maand ongeveer 110 euro heeft gekost aan donaties. 2 maanden wachttijd, 2 jaar uitkering. Dus kun je bij de 'echte' verzekeringen kijken ook kijken naar een wachttijd van 2 jaar. En dat netjes even in Excel zetten om ook de kosten in ieder geval helder te krijgen.
2 jaar uitkering is toch uiteindelijk niets als je bijvoorbeeld onder een auto terechtkomt en de rest van je leven je beroep niet meer kan uitvoeren.

Die broodfondsen met twee jaar uitkeringen snap ik niet zo. Dat zou ik in theorie makkelijk zelf kunnen overbruggen. Maar niet dertig jaar als ik echt arbeidsongeschikt raak.

Verhaal is natuurlijk anders als je al dichtbij je pensioenleeftijd bent.

[ Voor 25% gewijzigd door Kartmans1 op 01-01-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:00:
[...]
2 jaar uitkering is toch uiteindelijk niets als je bijvoorbeeld onder een auto terechtkomt en de rest van je leven je beroep niet meer kan uitvoeren.

Die broodfondsen met twee jaar uitkeringen snap ik niet zo. Dat zou ik in theorie makkelijk zelf kunnen overbruggen. Maar niet dertig jaar als ik echt arbeidsongeschikt raak.

Verhaal is natuurlijk anders als je al dichtbij je pensioenleeftijd bent.
Nee maar wel in combinatie met een goedkopere AOV (want je kunt dan 2 jaar wachttijd nemen op die 'echte' AOV).
Overigens is 2 jaar van je spaargeld leven ook niet zo tof. Dan pak ik liever 2 jaar broodfonds en hoop in die tijd iets anders te kunnen gaan regelen, met dat spaargeld gewoon achter de hand. En een broodfonds discrimineert niet terwijl ik geen AOV kan nemen vanwege overgewicht. Zeggen ze natuurlijk niet letterlijk zo maar dan krijg je mooie woorden over groot risico blah blah wat gewoon eigenlijk is: "je bent te dik, jammer, doei. We verzekeren enkel mensen waarbij de kans dat er iets gebeurt zeer minimaal is".

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
Crazy D schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:35:
[...]

Nee maar wel in combinatie met een goedkopere AOV (want je kunt dan 2 jaar wachttijd nemen op die 'echte' AOV).
Overigens is 2 jaar van je spaargeld leven ook niet zo tof. Dan pak ik liever 2 jaar broodfonds en hoop in die tijd iets anders te kunnen gaan regelen, met dat spaargeld gewoon achter de hand. En een broodfonds discrimineert niet terwijl ik geen AOV kan nemen vanwege overgewicht. Zeggen ze natuurlijk niet letterlijk zo maar dan krijg je mooie woorden over groot risico blah blah wat gewoon eigenlijk is: "je bent te dik, jammer, doei. We verzekeren enkel mensen waarbij de kans dat er iets gebeurt zeer minimaal is".
Oke dan snap ik het. Zelf aov bij Interpolis goedkoop kunnen afsluiten twee jaar geleden (gezond, geen klachten) met drie maanden wachttijd. Dus dan zag ik nooit in waarom je een broodfonds zou kiezen. Aangezien ik nu ook maar 221 per maand betaal voor 90k bruto.

Maar dat kan in jouw geval natuurlijk veel duurder zijn of helemaal niet kunnen. Best achterlijk eigenlijk aangezien ik nu in theorie 150kg zou kunnen wegen en dan alsnog goedkoop verzekerd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Oke dan snap ik het. Zelf aov bij Interpolis goedkoop kunnen afsluiten twee jaar geleden (gezond, geen klachten) met drie maanden wachttijd. Dus dan zag ik nooit in waarom je een broodfonds zou kiezen. Aangezien ik nu ook maar 221 per maand betaal voor 90k bruto.

Maar dat kan in jouw geval natuurlijk veel duurder zijn of helemaal niet kunnen. Best achterlijk eigenlijk aangezien ik nu in theorie 150kg zou kunnen wegen en dan alsnog goedkoop verzekerd ben.
90k voor 221 kom je nu niet aan hoor. Als ik even snel bij interpolis 90k als jaarinkomen opgeef met 3 maanden wachttijd komt ie met 6000 euro, 500 per maand dus. Zelfde settings, maar dan twee jaar, is het 4000 per jaar, 333,33 per maand. Dan zou een broodfonds om de langere wachttijd te overbruggen dus interessant kunnen zijn. 4000k was voor mij de netto uitkering, voor iets meer dan 110 per maand gemiddeld. Maar goed, daarom zei ik ook, zet het in een Excel en bereken het. Het is per persoon afhankelijk, en je hebt zoveel parameters waarmee je kunt spelen.

ik heb bij 2 verschillende personen een AOV geprobeerd aan te vragen, eentje vroeg helaas pas na een half uur gesprek naar mijn BMI. Bij de 2e zei ik het daarom direct en die heeft een rondje gebeld en het kwam allemaal op hetzelfde neer: onmogelijk om jezelf te verzekeren. Zelfs met BMI van 30 wordt het nog lastig, maar laat staan daarboven (en ja, ik weet ook wel dat ik moet zien af te vallen :P). Je kunt nog beter 30 zijn, supergezond, maar wel maandelijks skiën, skydiven en andere coole dingen doen waarbij de kans groot is dat je een keer iets flink breekt, dan een paar kilo overgewicht hebben maar nooit ziek zijn 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@usernamerandom Klaverblad al meegenomen? Je premies lijken wel vrij scherp, is dat een kortingstarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

Crazy D schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:52:
[...]
het kwam allemaal op hetzelfde neer: onmogelijk om jezelf te verzekeren.
Ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen wanneer AOV verplicht wordt. Gewoon bizar hoge premies, en zo nog meer mensen richting loondienst duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
GateKeaper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Ben wel benieuwd hoe ze dat gaan doen wanneer AOV verplicht wordt. Gewoon bizar hoge premies, en zo nog meer mensen richting loondienst duwen?
Basisverzekering via het UWV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

GateKeaper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:00:
[...]

Dit was het verhaal van beide adviseurs: UWV verzekering is verplichte acceptatie. Daarom zul je vermoedelijk een paar 100 euro per maand moeten betalen, maximale uitkering van minimum loon. En verplicht ander werk accepteren, dus heb je kans dat je met een rietje in je mond alsnog ergens op knopjes moet drukken :P Maar vooral ook, als wij als IT'er 2 uur per dag 5 dagen per week nog iets kunnen doen, verdienen we al meer dan wat je aan uitkering kunt krijgen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

BTW is niet iets wat je in eigen zak steekt, je hebt derhalve een vordering terug op de belastingdienst. En dat wordt heel makkelijk, want die heeft net toegegeven dat hun claim onrechtmatig was. De BTW kan je dus terug claimed, net zoals een aantal andere dingen zoals de volksverzekeringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RichieB schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:16:
@jerh Een G-rekening gaat je niet behoeden voor claims voor het terugbetalen van BTW als blijkt dat je een schijnzelfstandige bent. Je hebt die BTW dan (kennelijk, achteraf) onterecht in rekening gebracht en ontvangen op je G-rekening.
Ik had het over de opdrachtgever. Die heeft dan meer zekerheid. En hoeft minder te verhalen in geval van schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@jerh Onterechte (want schijnzelfstandige) BTW uitbetaald naar een G-rekening is niet eenvoudiger terug te halen dan dat het op een normale rekening zou zijn betaald. In de beide gevallen is de BTW namelijk afgedragen aan de belastingdienst en dus niet meer op die rekening aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
init6 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:14:
[...]

BTW is niet iets wat je in eigen zak steekt, je hebt derhalve een vordering terug op de belastingdienst. En dat wordt heel makkelijk, want die heeft net toegegeven dat hun claim onrechtmatig was. De BTW kan je dus terug claimed, net zoals een aantal andere dingen zoals de volksverzekeringen
Lijkt mij als ondernemer logisch wat je zegt. Als burger een stuk minder. Want wie het nog niet doorhad: van de overheid en de Belastingdienst win je niet. Ze draaien de boel wel zo, dat je uiteindelijk altijd het haasje bent. De mensen van de toeslagenaffaire moeten hun centjes ook terugkrijgen. Hebben die hun centen al terug? Nee, dus. Daar moeten notabene schijnzelfstandigen (!) voor worden ingezet en er gebeurt nog bar weinig.

Dat je in je recht staat, betekent niet dat je de centen terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
[...]

90k voor 221 kom je nu niet aan hoor. Als ik even snel bij interpolis 90k als jaarinkomen opgeef met 3 maanden wachttijd komt ie met 6000 euro, 500 per maand dus. Zelfde settings, maar dan twee jaar, is het 4000 per jaar, 333,33 per maand. Dan zou een broodfonds om de langere wachttijd te overbruggen dus interessant kunnen zijn. 4000k was voor mij de netto uitkering, voor iets meer dan 110 per maand gemiddeld. Maar goed, daarom zei ik ook, zet het in een Excel en bereken het. Het is per persoon afhankelijk, en je hebt zoveel parameters waarmee je kunt spelen.

ik heb bij 2 verschillende personen een AOV geprobeerd aan te vragen, eentje vroeg helaas pas na een half uur gesprek naar mijn BMI. Bij de 2e zei ik het daarom direct en die heeft een rondje gebeld en het kwam allemaal op hetzelfde neer: onmogelijk om jezelf te verzekeren. Zelfs met BMI van 30 wordt het nog lastig, maar laat staan daarboven (en ja, ik weet ook wel dat ik moet zien af te vallen :P). Je kunt nog beter 30 zijn, supergezond, maar wel maandelijks skiën, skydiven en andere coole dingen doen waarbij de kans groot is dat je een keer iets flink breekt, dan een paar kilo overgewicht hebben maar nooit ziek zijn 8)7
Waarschijnlijk ben ik dan ook wat jonger nog dan jij haha. Want premie is over tien jaar wel rond de 500 als ik het me goed herinner (ouder, en geen 20% korting).

Maar verzekeren op een oudere leeftijd of als je al wat hebt is vrij oneerlijk bij dit soort verzekeringen. Althans, duurder. Of het oneerlijk is mag je zelf bepalen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GateKeaper

GateKeaper

#1 Procastinator

[...]

90k voor 221 kom je nu niet aan hoor. Als ik even snel bij interpolis 90k als jaarinkomen opgeef met 3 maanden wachttijd komt ie met 6000 euro, 500 per maand dus. Zelfde settings, maar dan twee jaar, is het 4000 per jaar, 333,33 per maand.
Ik denk dat 't van leeftijd afhangt. Hier (1987, eindleeftijd 67) kom ik uit op € 420,70/maand met 3 maand, en € 302,54 /maand met 2 jaar wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Maar vanwege het verrekenen met je eigen IB aangifte zal daar de impact ook niet liggen voor de zzp’er toch?
Er zit voor mij een degelijk verschil tussen het bedrag dat de klant mij betaalt en het bedrag dat ik mijzelf elke maand betaal... Dus ook qua IB aangifte zou dat een enorme klap zijn.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RichieB schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:36:
@jerh Onterechte (want schijnzelfstandige) BTW uitbetaald naar een G-rekening is niet eenvoudiger terug te halen dan dat het op een normale rekening zou zijn betaald. In de beide gevallen is de BTW namelijk afgedragen aan de belastingdienst en dus niet meer op die rekening aanwezig.
Het gaat niet om het terughalen, het gaat om de aansprakelijkheid richting de fiscus. Je word gevrijwaard daarvan. Overigens denk ik dat het wellicht voor loonheffing beter werkt. Ik heb er af en toe mee te maken, dus zou het nog iets preciezer moeten bekijken om daar een heel stellig oordeel over uit te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
@Hmmbob In de aangepaste sheet voor 2025 wordt voor het berekenen van de Algemene heffingskorting uitgegaan van het belastbaar inkomen in box 1. Vanaf dit jaar is dat gewijzigd en moet uitgegaan worden van het verzamelinkomen over boxen 1,2 en 3 samen, zie ook onderstaande quote. Ik kan me voorstellen dat je dit bewust buiten beschouwing laat omdat je daarmee ergens ook box 3 belasting raakt.

Maar als je het aan zou willen passen, dan zou je het op kunnen lossen door ergens in de sheet apart het verzamelinkomen box 3 te berekenen en deze vervolgens op te tellen bij de box 1 grondslag voor de AHK. De formule hiervoor is in 2025:
(spaarsaldo x 1,44%+ overig bezig x 5,88%- 2,62% x schuld in box 3)/ (totaal saldo - €57684)

Daarbij 2 opmerkingen:
- voor box 3 schuld geldt in 2025 een drempel van €3.800
- als je (volledig) gebruik kan en wil maken van een vrijstelling box 3 van een fiscaal partner mag je het bedrag in aftrek op je totaal box 3 saldo van € 57.684 verdubbelen naar € 115.368.

Alternatief kun je ook een aparte cel opnemen waar mensen zelf het verzamelinkomen box 3 op kunnen nemen.

En als je het verzamelinkomen box 3 toch al berekend hebt, is het een kleine stap om ook de box 3 belasting uit te rekenen (verzamelinkomen x 36%) ;) dan heb je de sheet helemaal volledig voor IB ondernemers (voor zover er geen gebruik gemaakt wordt van de optie om ipv forfaitair achteraf een berekening werkelijk rendement aan de fiscus te verstrekken.
Algemene heffingskorting

Als u in Nederland woont en loonbelasting of inkomstenbelasting moet betalen, heeft u recht op de algemene heffingskorting. Deze korting is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Heeft u geen of een laag inkomen, waardoor de korting niet helemaal met de belasting verrekend kan worden? Dan kan de Belastingdienst in sommige gevallen de heffingskorting aan u uitbetalen. U moet hiervoor wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

In 2025 is de maximale algemene heffingskorting € 3.068 (dat was € 3.362 in 2024). De hoogte van de algemene heffingskorting is sinds 2025 niet meer afhankelijk van het inkomen uit werk en woning (het inkomen in box 1) maar van het verzamelinkomen (het inkomen in box 1, box 2 en box 3 samen).

Vanaf het wettelijk minimumloon bouwt de algemene heffingskorting af (dat was € € 24.814 in 2024). Het afbouwpercentage bedraagt 6,63% (dat was 6,095% in 2023).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
jerh schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:08:
[...]

Het gaat niet om het terughalen, het gaat om de aansprakelijkheid richting de fiscus. Je word gevrijwaard daarvan. Overigens denk ik dat het wellicht voor loonheffing beter werkt. Ik heb er af en toe mee te maken, dus zou het nog iets preciezer moeten bekijken om daar een heel stellig oordeel over uit te spreken.
De G-rekening die ik heb is in het verleden alleen gebruikt voor het veiligstellen van de loonheffing. Ze had op geen enkele manier te maken met de BTW.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-08 18:23
Leftblank schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Als je dan verzekeringen wil vergelijken dan zou ik de wachttijd wel gelijk houden, dat is behoorlijk bepalend voor de premie.
Ja, maar sommige hebben 3/6/9/12/24 maanden als optie. Andere een deel daarvan, bv geen 9 maanden.
Ja goede idd.
Kartmans1 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:00:
[...]
Ja ik kan het overbruggen, maar liever niet. Maar belangrijkste voor mij om te verzekeren is langdurig. E.g. jaar 2 t/m jaar 30. Want 28 jaar ga ik niet kunnen overbruggen.
[...]

90k voor 221 kom je nu niet aan hoor. Als ik even snel bij interpolis 90k als jaarinkomen opgeef met 3 maanden wachttijd komt ie met 6000 euro, 500 per maand dus. Zelfde settings, maar dan twee jaar, is het 4000 per jaar, 333,33 per maand.
Wellicht heeft het over de bruto uitkering (90k) en de netto premie (rekening houdend met belastingaftrek)
Crazy D schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Dit was het verhaal van beide adviseurs: UWV verzekering is verplichte acceptatie. Daarom zul je vermoedelijk een paar 100 euro per maand moeten betalen, maximale uitkering van minimum loon. En verplicht ander werk accepteren
En waarschijnlijk gebaseerd op box 1 inkomen. Niet op box 1 + box 2.
Deveon schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:00:
@usernamerandom Klaverblad al meegenomen? Je premies lijken wel vrij scherp, is dat een kortingstarief?
Klopt, het is allemaal weinig transparant. De informatie die verstrekt wordt bevat vaak niet de belangrijke informatie en de premie is premie voor jaar 1 en niet bv het 10 jaars gemiddelde ofzo.

--------------
Movir (Huidig):
Wachttijd: 30 dagen
Indexatie: nee
Premie: 333 per maand / 4000 per jaar (bruto)

Movir (new):
Alternatief werk: ?
Uitkeringspercentage: gelijk aan arbeidsongeschiktheids percentage
Premie type: ?
Premie: 238 per maand / 2865 per jaar (bruto)

Allianz:
Uitkeringspercentage: ?
Premie type: ?
Premie: 205 per maand / 4032 per jaar (bruto)

Unive:
Indexatie:CBS
Premie type: standaardtarief
Premie: 336 per maand / 4032 per jaar (bruto)

Centraal Beheer
Wachttijd: 6 maanden**
Premie: 372 per maand / 4471 per jaar (bruto)*

Centraal beheer geeft korting als je bent aangesloten bij een branchvereniging.
10%: BNA, FNV, Ooa, The future Group
7.5%: Headfirst, Myler
5%: ZP zaken

BV: FNV ZZP lidmaatschap kost 21 per maand.

Rabobank/Interpolis:
Wachttijd: 6 maanden**
Alternatief werk: nee (royaal plus)
Premie: 236 per maand / 4044 per jaar (bruto)

Klaverblad
Wachttijd: 9 maanden
Alternatief werk: nee (royaal plus)
Premie: 354 per maand / 4251 per jaar (bruto)

Definities:
Premietype standaardtarief --> premie blijft gelijk als je ouder wordt (vaak duurder bij aanvang)
Premietype combinatietarief --> premie stijgt naarmate je ouder wordt (vaak initieel goedkoper)
Beroep --> waar mogelijk ICT/consultant gekozen anders 'consultant'
Uur per week --> waar mogelijk 40 uur gekozen
Betaling --> per maand (betaling per jaar levert vaak 2% korting op)
Leeftijd: 43

**ik kon geen 9 maanden selecteren

De premies zijn wat lastig te vergelijken omdat sommige partijen een aanvangskorting hebben en andere een klimmende korting. Het lijkt er op dat het omslagpunt rond de 7 tot 10 jaar premie is, daarna is de klimmende korting voordeliger (omdat die over de gehele looptijd gaat).

Daarnaast geven de meeste een korting varierend van 25-35% over de eerste x jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
GateKeaper schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 12:07:
Ik heb nog nul pensioen opbouw. Nouja, 1300 euro bruto per jaar, verdeeld over twee potjes van voormalig werkgevers.

Ik heb wel al twee ton in vanguard all-world staan bij degiro, en mijn huis is 100% afbetaald voor pensioen datum.

Na de discussie van hierboven toch aan 't overwegen om ook maar iets bij Brand New Day te doen, en dan jaarruimte met terugwerkende kracht gebruiken, waardoor in direct zo'n 60-70k kan storten zoals ik 't nu zie (nog niet bij de financieel adviseur geverifieerd).

Maar terwijl ik aan t inlezen ben, loop ik tegen de kosten aan.

stortingskosten: 0,5% per storting
servicekosten: 0,44% per jaar
fondskosten: 0,15% - 0,26% per jaar

Hierboven wordt er genoemd dat je een miljoen wilt hebben rond pensioenleeftijd. Dat betekent dat hun tegen die tijd 4400 euro servicekosten, en ~ 2000 euro fondskosten rekenen. Dat vind ik nogal wat.

Zelfs over twee ton betaal je al 1280 euro per jaar aan kosten. Ik snap dat investeren met bruto geld dat wel compenseert, maar toch voelt het wrang.

Zijn er goedkopere partijen? Idealiter zou ik gewoon een degiro constructie hebben, waar ik dan niets uit mag weg trekken. Of is dat in principe gewoon investeren vanuit de BV direct?

Ik heb veel geld via dividend verplaatst van BV naar privé, op advies van de adviseur, maar soms twijfel ik of dat wel zo slim was.

Zijn redenatie dat je uiteindelijk toch een keer belasting moet betalen klonk overtuigend. Maar al die adviseurs zijn zo correct, niet grens opzoekend, en reactief met advies ipv proactief aangeven hoe ik het meeste uit mijn geld haal.
Ik ben zelf vanwege de kostenstructuur naar BrightPensioen gegaan. 210 euro per jaar. Zeker de latere jaren zijn de kosten dan veel lager, en dus de rente-op-rente opbrengsten naar verwachting hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:10

Matis

Rubber Rocket

@usernamerandom
Het zal vast met leeftijd en/of nevenactiviteiten te maken hebben, maar ik herken me echt niet in de bedragen die jij stelt bij Centraal Beheer.

Ikzelf ben momenteel 36 jaar en kom met een verzekerd bedrag van 54.000 bruto per jaar met 6 maanden wachttijd tot mijn 68e jaar op een jaarbedrag van 3.200 euro.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@usernamerandom Fijne samenvatting. Vind het persoonlijk wel opvallend dat Movir een stuk goedkoper is dan de grote namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37
Goed vergelijken inderdaad, een van de dingen die ik ook moet gaan regelen nu mijn arbeidscontract eind deze maand eindigt.

Wat ik me wel afvraag. Hoe lang duurt het voordat je een x% arbeidsongeschikt wordt verklaard.
Na bijv. een ernstig auto ongeluk staat het moment wel wellicht snel vast en zal het (met terugwerkende kracht) "snel" geregeld zijn.

Bij een ziekte zal er een lange aanloopperiode zijn waar je ook al niet of minder kunt werken en wellicht daardoor niet in staat om een opdracht te verkrijgen. Dan zit je een periode zonder opdracht, waarbij de kosten doorlopen. Dan moet het ongeschiktheidspercentage vastgesteld worden. Vervolgens begint dan de periode eigen risico te lopen.

Tussenweg is er natuurlijk ook. In de periode van eigen risico, bijv een half of heel jaar kun je ook al aantonen dat werken er niet in zit.

Kortom, de situaties waarin het niet zo zwart/wit is dat je niet kunt werken lijken mij lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
B-Real schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:47:
Goed vergelijken inderdaad, een van de dingen die ik ook moet gaan regelen nu mijn arbeidscontract eind deze maand eindigt.

Wat ik me wel afvraag. Hoe lang duurt het voordat je een x% arbeidsongeschikt wordt verklaard.
Na bijv. een ernstig auto ongeluk staat het moment wel wellicht snel vast en zal het (met terugwerkende kracht) "snel" geregeld zijn.

Bij een ziekte zal er een lange aanloopperiode zijn waar je ook al niet of minder kunt werken en wellicht daardoor niet in staat om een opdracht te verkrijgen. Dan zit je een periode zonder opdracht, waarbij de kosten doorlopen. Dan moet het ongeschiktheidspercentage vastgesteld worden. Vervolgens begint dan de periode eigen risico te lopen.

Tussenweg is er natuurlijk ook. In de periode van eigen risico, bijv een half of heel jaar kun je ook al aantonen dat werken er niet in zit.

Kortom, de situaties waarin het niet zo zwart/wit is dat je niet kunt werken lijken mij lastig.
Juist hierom snap ik bij sommigen de weerstand tegen een broodfonds niet zo.
Ik heb een broodfonds met uitkering 2500 netto voor max 110 per maand (inleg is vast maar wat er afgaat afhankelijk van de zieken en over t algemeen minder dan de helft).
Broodfonds keert na 1 maand uit. Dus daarmee "koop" ik tijd/geld voor relatief weinig investering. Daarnaast, gaat de AOV wel betalen na een half jaar ziek zijn heb ik dus anderhalf jaar dubbele uitkering, en daarmee anderhalf jaar om wanneer nodig mijn leven om te gooien.
Ik vind een broodfonds juist zeer voordelig tov de uitkering en zekerheid die je daarbij hebt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
B-Real schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:47:

Wat ik heb meegemaakt spreekt men na 2 jaar na een ongeluk van een medische eindtoestand, althans men verwacht dan geen verbeteringen meer. Of jij dat snel vindt, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Deveon schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xtr8epHUqgiTOZGM3vkrCf3OAEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFkA10UNciMYFpgCmevM1ziE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:22
Je ziet het ook op de site staan als je zelf aangifte doet. Wat mij tot nu tegenhoudt is de onbelaste reiskostenvergoeding. Deze moet je ook opvoeren maar is bij mij elke maand anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
ybos schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Juist hierom snap ik bij sommigen de weerstand tegen een broodfonds niet zo.
Ik heb een broodfonds met uitkering 2500 netto voor max 110 per maand (inleg is vast maar wat er afgaat afhankelijk van de zieken en over t algemeen minder dan de helft).
Broodfonds keert na 1 maand uit. Dus daarmee "koop" ik tijd/geld voor relatief weinig investering. Daarnaast, gaat de AOV wel betalen na een half jaar ziek zijn heb ik dus anderhalf jaar dubbele uitkering, en daarmee anderhalf jaar om wanneer nodig mijn leven om te gooien.
Ik vind een broodfonds juist zeer voordelig tov de uitkering en zekerheid die je daarbij hebt :Y
In het voorbeeld werd een auto-ongeluk aangehaald. Nu is het wel zo dat als het ongeluk niet jouw schuld is, maar je kunt daardoor niet werken, het broodfonds formeel geen schenking doet, maar een voorschot op de schenking. Want stel dat een letselschadeadvocaat later bepaalt dat je recht hebt op €10.000 en je hebt €5.000 gehad aan schenkingsvoorschot, dan wordt van je verwacht dat je dat bedrag teruggeeft aan het broodfonds. Als de letselschadeadvocaat niets wint, dan wordt het voorschot gewoon een schenking.

Een ander voordeel van een broodfonds is dat het uitgaat van vertrouwen. Als je je ziek meldt, krijg je na een maand een schenking. Er komt geen dokter langs, geen ARBO arts, er is in principe geen controle, in tegenstelling tot een AOV. Ons broodfonds heeft een ziekencommissie die af en toe eens polst hoe het gaat en een aardigheidje geeft. Als voorzitter doe ik dat ook. Frauderen kan altijd, maar of dat zo verstandig is in een kleine wereld van ondernemers, is de vraag. In de praktijk komt het zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:06
Vraagje aan de DGA's, ik krijg van de administrateur ineens de vraag (opdracht meer) de WHK beschikking aan te leveren. Als ik dat niet doe, doen zij het, voor een prijsje "net als vorig jaar". In 2024 had ik die niet, ik heb er voor 2025 ook geen ontvangen, mar dit is een werknemers ding. Iemand anders die dat wel heeft als DGA en verder geen ander personeel?

Edit: nee dus, komt nu een mail binnen met excuses voor de verwarring :')

[ Voor 9% gewijzigd door fry77 op 03-01-2025 11:02 ]

Pagina: 1 ... 599 ... 643 Laatste