Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Collega 👋🏻

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06 10:08
zwaanenberg schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:39:
[...]

Maar dat is dan ook een lekkere situatie die gecreëerd nu wordt dan. Beetje hypothetisch, maar iedereen van 50 of 55+ die nu ergens ontslagen of weggereorganiseerd wordt had dan normaal gesproken al dan niet noodgedwongen kunnen gaan zzpen. Lager risico voor het bedrijf wat je aanneemt. Nu wordt dat dan dus weggehaald door de overheid. Wat moet zo iemand dan nu gaan doen? Detachering is ook bedrijf dus kom je niet mee in. Wat moeten die mensen allemaal gaan doen?

Misschien heeft @aex351 hier een antwoord op?
precies mijn situatie nu. per 1/3/23 gaan ZZPen met meer middel dan als doel omdat dat de enigste methode was waarmee je toen nog aan het werk kon als 64 jarige. Per 1/1/25 doet mijn werkgever (overheid) niet meer aan ZZP (250 man) en moet ik op andere manier binnen zien te komen. Gelukkig is dat heel goed gelukt met een mi heel goede mantel partij dmv payroll/midlance. Ik zit per 1/12 weer bij dezelfde overheidspartij en nu tot 1/5/25. Daarna zien we wel weer. Ik houd natuurlijk minder over dan als ZZPer maar veel meer dan toen ik via een detachering partij zat. Maar of de arbeidsverhoudingen nu anders zijn dan als ZZPer vraag ik me wel af :) :( .. ik draag in ieder geval nu wel werkgevers belasting af waar het volgens mij uiteindelijk gewoon om draait. En ik heb weer vakantie dagen en mag weer ziek zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 07:40
[...]

Maar dat is dan ook een lekkere situatie die gecreëerd nu wordt dan. Beetje hypothetisch, maar iedereen van 50 of 55+ die nu ergens ontslagen of weggereorganiseerd wordt had dan normaal gesproken al dan niet noodgedwongen kunnen gaan zzpen. Lager risico voor het bedrijf wat je aanneemt. Nu wordt dat dan dus weggehaald door de overheid. Wat moet zo iemand dan nu gaan doen? Detachering is ook bedrijf dus kom je niet mee in. Wat moeten die mensen allemaal gaan doen?

Als die manier niet legaal beschouwd wordt moet je een andere manier vinden. Het is gewoon prima mogelijk om te ZZPen hoor.

Het is niet zo dat alle 50 of 55+ mensen geen vast contract meer krijgen, ja het is moeilijker, is het voor de jeugd ook. Je bent uit je sterkste jaren, of het waar is of niet, maar zo wordt het al snel beschouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:51
[...]

Dit is hoe ze de arbeidsmarkt in elkaar steken:
  • Schijnzelfstandigheid mag niet, zelfs niet als dat feitelijk de enige manier is waarop jij en je opdrachtgever samen willen werken.
  • Werkgevers hebben liever een grote flexibele schil zodat ze beter kunnen inspelen op marktwerking en economische ontwikkelingen
  • Als je al vaste mensen in dienst wil, heb je het liefste mensen die gezond zijn en hoog renderen. Ziekte en ouderdom is alleen maar lastig(er).
  • Als het dan niet anders kan, dan maar werken met jaarcontracten en die maximaal verlengen.
De overheid doet alsof werkgevers filantropische instellingen zijn. Dat zijn het niet. Ze werken doorgaans voor de winst en/of de aandeelhouders. Hoger opgeleiden weten zich staande te houden omdat ze meestal wel mondig genoeg zijn of omdat ze hun broek op kunnen houden. De lager opgeleiden worden bij de kwaadwillende opdrachtgevers gewoon uitgebuit. Vandaag hoorde ik nog een gevalletje lijderschap van 123inkt.

Intussen wordt er zo hard met een stok in de bodem van de sloot gepord dat niemand staks meer ziet waar de vissen zitten en heeft niemand meer te vreten.

[ Voor 0% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 29-12-2024 15:54 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-06 22:46
En vergeet niet: vaste medewerkers zitten vaak vast in een honingpot, weinig incentive om zich te ontwikkelen, en van werkgever overstappen is groot risico. Dit kost het bedrijf veel geld, wat weer ten kostte gaat van mensen met jaar contracten.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbhoek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-05 20:32
coldasice schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:37:
2024: 2130uur (schatting)... [...]
Vraag voor jou (en de andere 2000 plussers): zijn dit facturabele uren of uren die je totaal spendeert?
In het geval van facturable uren: mijn hemel, respect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

mbhoek schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:42:
[...]

Vraag voor jou (en de andere 2000 plussers): zijn dit facturabele uren of uren die je totaal spendeert?
In mijn geval ook strippenkaarten die niet helemaal gebruikt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online
mbhoek schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:42:
[...]

Facturabel, bij zoveel uur is er voor mij niet echt meerwaarde om de rest (non-facturabele uren) bij te houden; kost alleen nog maar meer tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:32

Yucon

*broem*

Tylen schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:43:
[...]

In mijn geval ook strippenkaarten die niet helemaal gebruikt worden.
Vervallen ze? Zo niet mag cq hoef je ze niet bij de omzet van dit jaar mee te nemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Faust1946 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:47:
[...]

Facturabel, bij zoveel uur is er voor mij niet echt meerwaarde om de rest (non-facturabele uren) bij te houden; kost alleen nog maar meer tijd :P
Geez. Dik respect als je zo hard en veel kan werken. Ik heb een paar weken meer gewerkt dan anders. Meteen zwaar last van de Ménière en extreem moe. Heb maar 2 weken Kerstvakantie ingelast op advies van de KNO-arts.

Ik ben jaloers op de ondernemers die goed gezond zijn, veel geld binnenharken en toch gelukkig zijn. Maar dan besef ik: zonder mijn gezondheidsissues was ik waarschijnlijk geen ondernemer geworden. En dat terwijl ik een veel betere ondernemer dan werkgever ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

een beetje off topic, maar heb je ook de Q&A gelezen die erbij staat? Als ik het hele verhaal lees krijg ik de indruk dat hier meer dan in andere situaties een kwestie van twee kanten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
Dennisweb schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:17:
[...]

Geez. Dik respect als je zo hard en veel kan werken. Ik heb een paar weken meer gewerkt dan anders. Meteen zwaar last van de Ménière en extreem moe. Heb maar 2 weken Kerstvakantie ingelast op advies van de KNO-arts.

Ik ben jaloers op de ondernemers die goed gezond zijn, veel geld binnenharken en toch gelukkig zijn. Maar dan besef ik: zonder mijn gezondheidsissues was ik waarschijnlijk geen ondernemer geworden. En dat terwijl ik een veel betere ondernemer dan werkgever ben. :)
Ja, super rot om te horen van je gezondheidsproblemen. Ik heb het hier al eerder voorbij zien komen, echt balen. ;( Overigens heb ik eerder al eens aangegeven dat ik mijn twijfels heb of ik nou echt gelukkig word van al die uren draaien. Geld brengt hoe dan ook weinig geluk, dus dat is sowieso een slechte drijfveer. Maar goed, ik mag niet klagen over dit jaar. Volgend jaar zien we wel weer hoe het loopt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-06 21:15
Faust1946 schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:41:
[...]

Ja, super rot om te horen van je gezondheidsproblemen. Ik heb het hier al eerder voorbij zien komen, echt balen. ;( Overigens heb ik eerder al eens aangegeven dat ik mijn twijfels heb of ik nou echt gelukkig word van al die uren draaien. Geld brengt hoe dan ook weinig geluk, dus dat is sowieso een slechte drijfveer. Maar goed, ik mag niet klagen over dit jaar. Volgend jaar zien we wel weer hoe het loopt! :)
Je schreef het al eerder als quote op een bericht van mij. Gezondheidsproblemen zijn echt k.t

Gezien je bericht zou ik nog eens goed bij me zelf te rade gaan, een burn out oid voorkomen kan "prima" als je het op tijd signaleert (of je omgeving en je luistert er naar). Dat is altijd beter dan een jaar bezig met het verwerken ervan en dan iedereen horen dat ze het zagen aankomen, maar dat je niet wilde luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Yucon schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:58:
[...]

Vervallen ze? Zo niet mag cq hoef je ze niet bij de omzet van dit jaar mee te nemen.
Uiteraard, wat heb ik anders voor voordeel aan een strippenkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:13

Matis

Rubber Rocket

Ik kom dit jaar op 1540 uur verdeeld over 3 opdrachtgevers. Tussen de eerste en tweede klus 6 weken niet gewerkt (begin april tot eind mei).

Dus al met al netjes rond de 32 uur per week gemaakt. Dit is ook waar ik contractueel naar streef :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Tylen schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:29:
[...]

Uiteraard, wat heb ik anders voor voordeel aan een strippenkaart?
Cashflow vervroegen en daarnaast, afhankelijk van de klant, gezamenlijk tot een manier komen om door het inkoop-autorisatieproces te komen. "Ik teken als manager voor 50k en mijn medewerkers mogen deze zelf naar eigen inzicht gebruiken".

Je 'uiteraart' triggert me wel. Laten we het omkeren, wat heeft de klant als voordeel aan de strippenkaart als de uren toch vervallen als ze niet gebruikt zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Yucon schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:39:
[...]

Je 'uiteraart' triggert me wel. Laten we het omkeren, wat heeft de klant als voordeel aan de strippenkaart als de uren toch vervallen als ze niet gebruikt zijn?
Meeste strippenkaarten zijn een verzekering voor de klant. Geen langlopende inkoop trajecten als er shit is, 1 belletje en ze worden geholpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:34:
[...]

een beetje off topic, maar heb je ook de Q&A gelezen die erbij staat? Als ik het hele verhaal lees krijg ik de indruk dat hier meer dan in andere situaties een kwestie van twee kanten is.
Aan elk verhaal zitten twee kanten. Ik oordeel ook niet meteen, ik heb alleen de podcast geluisterd en die was niet in het voordeel van 123inkt. Ook niet in het voordeel van de arbeidsinspectie overigens.

Ook bij de Wet DBA zijn twee kanten. Er wordt terecht gehandhaafd; er wordt namelijk willens en wetens misbruik gemaakt van het feit dat er niet gehandhaafd wordt/is. Dat is vooral in het nadeel geweest van de arbeidsmigrant en de laagbetaalden. Het is goed dat de overheid dit aanpakt. Bij die aanpak wordt er niet gekeken naar individuele gevallen (qua inspanning snap ik dat ook wel) maar nemen ze bij hun grootschaliger aanpak veel mensen en bedrijven mee die wel ter goeder trouw en bewust een 'schijnzelfstandigenrelatie' aan zijn gegaan. Dat zal later weer voor andere problemen gaan zorgen die wij als maatschappij ook weer mogen oplossen.

Voor alle duidelijkheid, ik heb ook geen eenvoudige oplossing op de plank liggen. Onze overheid ook niet. Die hebben alleen een korte termijnvisie. Niet alleen vwb belastingen maar ook natuur en milieu, infrastructuur, zorg. Het klimaat verandert, geopolitiek verandert, demografie verandert en we denken dat met een hoofdlijnenakkoord voor vier jaar op te lossen. Dat irriteert me mateloos, want juist omdat je geen langetermijnvisie hebt, weten bedrijven niet waarin ze moeten investeren, welke kant ze op moeten en krijgen de flexcowboys (de goede daargelaten) de kans om de rafelranden op te zoeken. Met langetermijnvisie weten ook wij als zzp'ers welke kant we het best op kunnen gaan. Nu blijven de meesten ook maar gewoon op hun handen zittten.

Zo, dat ben ik kwijt... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:17:
[...]
Ik ben jaloers op de ondernemers die goed gezond zijn, veel geld binnenharken en toch gelukkig zijn.
Ik niet. Niet dat ik je benijd gezien je gezondheid, maar gelukkig zijn en geld zijn niet aan elkaar gelinkt. Het structureel niet hebben van geld en geluk wel.

In de afgelopen 17 jaar heb ik altijd zo rond de 1400-1800 facturabele uren gezeten. Meer dan zat. Ik leef niet om te werken.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 13:46

Crazy D

I think we should take a look.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Crazy D Wat mij betreft word je hier erelid O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
jerh schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:57:
[...]

Je schreef het al eerder als quote op een bericht van mij. Gezondheidsproblemen zijn echt k.t

Gezien je bericht zou ik nog eens goed bij me zelf te rade gaan, een burn out oid voorkomen kan "prima" als je het op tijd signaleert (of je omgeving en je luistert er naar). Dat is altijd beter dan een jaar bezig met het verwerken ervan en dan iedereen horen dat ze het zagen aankomen, maar dat je niet wilde luisteren.
Misschien las je het niet helemaal goed of interpreteer ik je bericht niet helemaal juist, maar ik heb geen gezondheidsklachten. Ik waardeer je advies over burn-outs en neem het zeker mee, maar ik ken mijn eigen grenzen goed, juist omdat ik eerder heb ervaren hoe het voelt als ik daar overheen ga (ook al denkt bijna iedereen dat ze die grenzen kennen voordat ze een burn-out krijgen). Het was inderdaad een druk jaar, zowel zakelijk als privé, maar ik ervaar daar geen negatieve gevolgen van. Ik houd wel een beetje een 'gesjeesd' gevoel over aan het jaar, maar dat is niet het einde van de wereld, zolang het maar niet mijn standaard modus operandi is.

Ik werk echter niet om te leven, en daar worstelde ik dit jaar een beetje mee. Er kwamen simpelweg mooie zakelijke kansen voorbij die ik in de eerste plaats zag als leuke uitdagingen, met als bijkomend voordeel dat ze ook financieel aantrekkelijk waren. Ik ben zzp’er geworden voor de vrijheid en de vrije tijd, maar ook omdat ik in loondienst vaak uitdaging miste. Dit jaar botsten die twee dingen soms wat met elkaar.

Ik weet van mezelf dat niet elk jaar er zo uit zal zien, en dat wil ik ook niet. Maar als er weer een kans komt die me inspireert, kan het zomaar zijn dat ik opnieuw wat meer werk. Het blijft een zoektocht om de balans te vinden tussen uitdagend werk, goede verdiensten en voldoende vrije tijd. Dat geldt volgens mij voor veel ondernemers. Ik omarm die reis, inclusief de leermomenten die daarbij horen.

Wat ik anderen wil meegeven (en voor velen hier is dit misschien een open deur): veel facturabele uren gaan altijd ten koste van andere dingen. Het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn als je een hoge omzet of winst draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leejjon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05:57
Is er een persbericht ergens over die uitzonderingspositie van defensie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Leejjon schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:18:
[...]

Is er een persbericht ergens over die uitzonderingspositie van defensie?
Persberichten over geruchten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Faust1946 schreef op zondag 29 december 2024 @ 12:12:
Wat ik anderen wil meegeven (en voor velen hier is dit misschien een open deur): veel facturabele uren gaan altijd ten koste van andere dingen. Het is dus niet alleen maar rozengeur en maneschijn als je een hoge omzet of winst draait.
Dat linkt wel een beetje met mijn motivatie om te stoppen als zzp'er. Ik werk vooral uurtje-factuurtje (ik bedoel, over het algemeen korte opdrachten op basis van een x-aantal uur, geen langlopende klussen van 6 of 12 maanden a 40 uur per week, wat natuurlijk effectief ook uurtje-factuurtje is). En het is heel verleidelijk om dat ene klusje er nog bij te pakken "want het is toch beetje hobby'en" maar ook hobby kost energie en gaat ten kosten van iets. Een interessante klus, of juist een easy-money klusje klinken natuurlijk leuk om even mee te pakken maar voordat je het weet ben je toch die 60 uur bezig, ook al is 20 er van of heel eenvoudig, of "leuk". En dan is het risico van een burn-out echt wel iets wat je in je achterhoofd moet houden. Helemaal omdat dat zich nou juist uit na langere tijd, en dan is het eigenlijk al te laat (als in: te laat om dan terug te schroeven naar 32 of 40 uur werken, te vaak zit je dan al op het punt waar je een paar weken niets moet doen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:31
Nice! Gefeliciteerd!

En dit is natuurlijk ook wat de overheid graag ziet, doorgroeien van ondernemingen. Alleen ik zou zelf geen idee hebben hoe een onderneming over te kunnen nemen zonder een zzp buffer op te kunnne hebben bouwen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

fry77 schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:49:
[...]

Nice! Gefeliciteerd!

En dit is natuurlijk ook wat de overheid graag ziet, doorgroeien van ondernemingen. Alleen ik zou zelf geen idee hebben hoe een onderneming over te kunnen nemen zonder een zzp buffer op te kunnne hebben bouwen
Feitelijk wordt ik overgenomen, dat is mijn inkoop zeg maar. En een beetje mazzel hebben met de juiste persoon tegenkomen. Hij is nogal een a-typische ondernemer. Zijn uitgangspunt is dat je met delen er uiteindelijk allemaal beter van wordt. En er zijn weinig ondernemers die zo redeneren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Even een huishoudelijke mededeling tussendoor

Laten we op de inhoud het gesprek voeren, niet op de man. Je kunt het inhoudelijk oneens zijn met een post. Daarop kan je dan inhoudelijk reageren (zonder op de man te spelen) of negeren. Dat laatste is altijd een optie :) . Een post die op de man is of anderszins tegen de huisregels kan je zeker melden via een TR en dan kijkt de crew er vanzelf naar. Reageer aub niet op zo'n post, want dat kost uiteindelijk meer werk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:05
Twijfel nog om extra in mijn pensioen te storten dit jaar. Ik heb een pensioenrekening bij Brandnewday en die hebben "maar" 9% rendement gemaakt dit jaar (offensief). Dit terwijl mijn Meesman rekening voor dit jaar op 24% staat... Vraag me af waarom BND zo achterloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJames
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-01 18:57
ColeJ schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:22:
Twijfel nog om extra in mijn pensioen te storten dit jaar. Ik heb een pensioenrekening bij Brandnewday en die hebben "maar" 9% rendement gemaakt dit jaar (offensief). Dit terwijl mijn Meesman rekening voor dit jaar op 24% staat... Vraag me af waarom BND zo achterloopt...
Heb je dat wel helemaal goed? Ik zie bij de koersen andere rendementen staan. Vergeet niet dat tussentijdse inleg ook een vertekend beeld kan geven.

Koersontwikkeling is overigens beter in een ander topic te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-06 22:02
Hmm inderdaad ik zit het net te controleren maar ik zie ook dat verschil. Dat kan toch nooit zoveel uit elkaar liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik heb toch echt 23.1% dit jaar gehaald bij bnd (nettowinst, bruto was 23.8%). Ik zit 100% in hun wereldfonds

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejjon
Het leek alsof C_V_S bevestigde dat het zo was. Ik quotte de verkeerde :Z

Ik weet van iemand bij Justid dat ze ook dachten een uitzondering te krijgen, maar dat ging toch niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 07:40
Hier BND Zeer Offensief en heb bruto 21.22% behaald en netto 20.19%. Als je nog verder inzoomt op 2024 zie ik in iedere maand een stijging met uitzondering van April, daar heb ik wel ingelegd maar is mijn waarde gelijk gebleven dus dat is vermoedelijk negatief rendement geweest. Ik heb even de nieuwsbrief van mei erbij gepakt en daar wordt inderdaad vermeld dat de maand april een negatief rendement had van -2.81%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:36
Dat lijkt me niet kloppen. Op de BND rekening waar ik dit jaar niets op heb ingelegd (95% wereld index fonds, 5% obligaties) staat het netto rendement van 2024 op 20,82%, net iets minder dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zi3d
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-06 13:19
Iemand een idee waar ik kan beginnen als zelfstandige?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zi3d schreef op maandag 30 december 2024 @ 01:59:
Uber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:02

sebasd

loopt op espresso

Je kunt beginnen met dit topic te lezen (topicstart en de posts van de laatste paar maanden) en ons wat meer te vertellen. Wat kun je? Wat wil je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Leejjon schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:45:
[...]

Het leek alsof C_V_S bevestigde dat het zo was. Ik quotte de verkeerde :Z

Ik weet van iemand bij Justid dat ze ook dachten een uitzondering te krijgen, maar dat ging toch niet door.
Nou ja geruchten vanuit defensie zelf gaan ze er 100% vanuit weet ik uit meerdere bronnen. Ook voor de huisvesting van defensie zijn ze bezig met een uitzondering voor stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

_Arthur

blub

17,71% netto rendement dit jaar met 'Zeer Offensief' profiel. Wel met tussentijdse extra storting. Netto rendement gehele looptijd sinds 2017 (toen ik ben begonnen) is 36,97%.

Ik heb sinds dit jaar ook eea bij DeGiro staan in ETF's voor spreiding. Huidige verhouding 70% BND en 30% DeGiro.

Ik persoonlijk zou de inleg 50/50 doen; 50% richting BND en 50% richting je beleggingsrekening. Ook omdat je BND inleg aftrekbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Wat voor bedragen zetten jullie per maand weg voor je pensioen?

Bij mij is het zo dat mijn tarief groeit en ik dus het bedrag richting mijn pensioen ook hoger maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
C_V_S schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:35:

Bij mij is het zo dat mijn tarief groeit en ik dus het bedrag richting mijn pensioen ook hoger maak.
Vorig jaar was ik nog bezig met buffer uit bouwen, dus 1000 per maand in gelegd. Dit jaar opgeschroefd naar 2000 per maand. Ik leg niet maandelijks in, ik leg 50% per factuur voor de belastingdienst apart en alles wat ik te veel heb gespaard gaat de pensioen pot in in 1x. Dit jaar wat extra gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Op dezelfde manier waarop je een vakantie plant.

Dat klinkt wat flauw, maar je vraag is veel te algemeen.

Net als een vakantie, begint het zelfstandig ondernemerschap in je hoofd. Wat wil ik, hoe wil ik dat en waar wil ik uitkomen. Tegen de tijd dat je dat weet, ga je kijken of je een vliegticket moet boeken, een auto moet huren, een visum nodig hebt, welke verzekeringen moet ik afsluiten enz. Als ZZP-er is dat niet anders. Heb ik een BV-structuur nodig of kan ik aan de gang als eenmanszaak. Wil ik 1 klus / 3 jaar of 3 klussen / jaar. Wil ik B2C of B2B (wil je voor particulieren werken of niet). Welke verzekeringen heb ik nodig, hoeveel geld op de bank, wat kan/wil ik en wat beslist niet.

Tegen de tijd dat je weet wat je wil, ga je je idee verkopen in de markt. Dat idee kan een product zijn, of een bepaalde kennis of kunde die je hebt. Begin in je netwerk en als dat niet goed lukt kan je koude acquisitie proberen. Wat al gezegd is, begin eens te lezen in de start van dit topic. Ook de websites ZZP-Nederland, KvK en Belastingdienst kunnen je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
C_V_S schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:28:
[...]

Nou ja geruchten vanuit defensie zelf gaan ze er 100% vanuit weet ik uit meerdere bronnen. Ook voor de huisvesting van defensie zijn ze bezig met een uitzondering voor stikstof.
Niet verwonderlijk. Een land verdedigen met je geweldsmonopolie doe je niet met wetten en regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
init6 schreef op maandag 30 december 2024 @ 08:24:
[...]

Vorig jaar was ik nog bezig met buffer uit bouwen, dus 1000 per maand in gelegd. Dit jaar opgeschroefd naar 2000 per maand. Ik leg niet maandelijks in, ik leg 50% per factuur voor de belastingdienst apart en alles wat ik te veel heb gespaard gaat de pensioen pot in in 1x. Dit jaar wat extra gestort.
Heeft dat enige voordeel dan dat in één keer doen? Ik doe nu maandelijks en ook 1k per maand maar goed hoger tarief ga ik ook meer inleggen is het idee.

Wil eigenlijk ook nog potje voor eerder stoppen met werken gaan maken enkel moet ik eens kijken wat wijsheid is daarin.

Buffer moet eerst maar weer op beter niveau komen i.v.m. uitgaven ruim buiten begroting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:06

loewie1984

music addict! pizza monster!!

[...]

50% per factuur, dat is de reservering IB en BTW of alleen IB? Just curious
Want ik zet zelf 21% en 35% apart voor iedere euro wat er binnenkomt.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:34
[...]

Ik vind dat maar "eng". Ja het is belastingtechnisch interessant, maar je geld zit aardig vast (weet even niet of je met een boete het geld alsnog mag opnemen of dat het echt vast vast zit).
Er zijn zoveel zaken in het leven die kunnen veranderen, om dan zoveel in de pensioenpot te gooien voelt voor mij persoonlijk niet goed :N Maar, eenieder moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:47
Je kunt het geld opnemen en, ja, daar staat een boete tegenover. De fiscus wil dan met je afrekenen over het bedrag dat je te vroeg opneemt - zoek op revisierente.

Ik heb ooit de stelling gehoord dat je (bruto) 1 dag per week voor je pensioen werkt / zou moeten werken. Dat dit geld niet (makkelijk) beschikbaar is, is misschien ook wel een goed idee. Tenzij het heel drastisch misgaat en je voor de datum het leven laat, ga je iets nodig hebben om van te leven. Als dat van alleen de AOW moet, dan is dat best karig.
Bedenk ook dat die pensioenpot niet alleen tegen de fiscus met zn vermogensbelasting beschermd is, maar vaak ook tegen schuldeisers - als je failliet gaat, dan kunnen ze daar doorgaans niet aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

ybos schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:51:
[...]

Ik vind dat maar "eng". Ja het is belastingtechnisch interessant, maar je geld zit aardig vast (weet even niet of je met een boete het geld alsnog mag opnemen of dat het echt vast vast zit).
Er zijn zoveel zaken in het leven die kunnen veranderen, om dan zoveel in de pensioenpot te gooien voelt voor mij persoonlijk niet goed :N Maar, eenieder moet natuurlijk doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Zo zat ik er eerst ook in, ook al wat ivm eventueel eerder willen stoppen met werken, maar ik heb m'n mening in dit opzicht een beetje bijgesteld.

Uiteindelijk heb je na je officiele pensioenleeftijd namelijk gewoon hoe dan ook wat geld nodig. Dus zo heel erg is het niet om alvast bijvoorbeeld 100k in een vast pensioenproduct te storten zodra je je korte-termijnbuffer redelijk gevuld hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Yucon schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:06:
[...]

Zo zat ik er eerst ook in, ook al wat ivm eventueel eerder willen stoppen met werken, maar ik heb m'n mening in dit opzicht een beetje bijgesteld.

Uiteindelijk heb je na je officiele pensioenleeftijd namelijk gewoon hoe dan ook wat geld nodig. Dus zo heel erg is het niet om alvast bijvoorbeeld 100k in een vast pensioenproduct te storten zodra je je korte-termijnbuffer redelijk gevuld hebt.
Heb je weleens uitgerekend wat die 100k oplevert aan maandelijkse uitkering als je volgens de regels uitkeert :?
Maar, ik moet opletten dat ik niet blijf drammen over het pensioensparen, het heeft niet mijn voorkeur, let it go :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-06 23:25

aex351

I am the one

RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:16:
[...]

Ik zit nu op een project wat loopt tot 2028/2029. Er zit een duidelijk einde aan het project. Daarom maak ik me in principe geen zorgen. Ik gebruik mijn specialisme waar geen bussen vol van binnen gereden worden. Maar persoonlijk vind ik het wat grijs. Bij controle merk ik het wel (en die 300 collega zzp’ers om me heen).

Heb wel geïnformeerd of ik in loondienst kan. In principe niet. Het is een project…

Dus zeg maar wat ik anders moet doen.
Indien je schijnzelfstandig bent dan zou je het kunnen afdwingen en er een punt van maken. Niet zo leuk voor je opdrachtgever. Alleen wat nu wanneer ze er ineens wel een punt van gaan maken dat ze een schijnzelfstandige hebben ingehuurd en het contract beëindigen. Dan heb je ineens niets. Tenzij je zeker van je zaak bent dat je elders een nieuwe opdracht nog kan vinden.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Waarom wil je precies gaan werken als zzp’er. Wat wil je dan gaan doen en voor wie wil je gaan werken? Dat klinkt flauw, maar zo kunnen we je wel beter helpen.

Want je had geen slechter moment kunnen kiezen om zzp’er te worden. De handhaving op schijnzelfstandigheid komt als een sloopkogel op de arbeidsmarkt af. Wil je steeds van opdrachtgever naar opdrachtgever hoppen, of wil je juist langer bij één opdrachtgever blijven hangen? Word je zelfstandige omdat je dat zelf graag wil, of heeft je baas je verteld heeft dat je zzp’er moet worden?

Als zzp’er beginnen is niet zo moeilijk: naar de KvK gaan en je laten inschrijven. Dan valt de brief van de Belastingdienst met je BTW-nummer en Omzet-ID binnen een paar weken op de mat. Gefeliciteerd, je bent zzp’er. Nu nog een pensioen en aov regelen als je ‘t goed wil aanpakken.

Daarom vraag ik: wil je echt zelfstandig gaan werken, of is het eigenlijk verkapte loondienst, of kun je je beter laten detacheren? “Hoe begin ik als zzp’er” is een veel te brede vraag. Wat heb je zelf al opgezocht? Als ondernemer moet je immers initiatief nemen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:40:
[...]

Indien je schijnzelfstandig bent dan zou je het kunnen afdwingen en er een punt van maken. Niet zo leuk voor je opdrachtgever. Alleen wat nu wanneer ze er ineens wel een punt van gaan maken dat ze een schijnzelfstandige hebben ingehuurd en het contract beëindigen. Dan heb je ineens niets. Tenzij je zeker van je zaak bent dat je elders een nieuwe opdracht nog kan vinden.
In dat laatste geval, kan er een lastige situatie ontstaan voor de opdrachtgever. Als er namelijk sprake is van schijnzelfstandigheid is er al sprake van een arbeidsovereenkomst. Dan is de vraag hoe een rechter hier naar kijkt maar het zou me niet verbazen dat er dan gesteld wordt dat de arbeidsovereenkomst aangegaan is voor de periode waarvoor de overeenkomst van opdracht geldt. En dan is zelfs maar de vraag of er tussentijds opgezegd mag worden door de werkgever. Als er al meerdere contracten zijn geweest, zou er zelfs sprake kunnen zijn van een contract dat aangegaan is voor onbepaalde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Nu online
Afas schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:56:
[...]

In dat laatste geval, kan er een lastige situatie ontstaan voor de opdrachtgever. Als er namelijk sprake is van schijnzelfstandigheid is er al sprake van een arbeidsovereenkomst. Dan is de vraag hoe een rechter hier naar kijkt maar het zou me niet verbazen dat er dan gesteld wordt dat de arbeidsovereenkomst aangegaan is voor de periode waarvoor de overeenkomst van opdracht geldt. En dan is zelfs maar de vraag of er tussentijds opgezegd mag worden door de werkgever. Als er al meerdere contracten zijn geweest, zou er zelfs sprake kunnen zijn van een contract dat aangegaan is voor onbepaalde tijd.
In het webinar zei de Belastingdienst al dat de opdrachtgever niet zomaar kan besluiten om je niet in dienst te nemen. Het arbeidsrecht is dwingend. Ga je een contract voor een jaar aan en ben je schijnzelfstandig, dan kan de werkgever straks niet zeggen: “Oh, maar die overige 6 maanden laten we wel zitten.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
ybos schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:08:
[...]

Heb je weleens uitgerekend wat die 100k oplevert aan maandelijkse uitkering als je volgens de regels uitkeert :?
Maar, ik moet opletten dat ik niet blijf drammen over het pensioensparen, het heeft niet mijn voorkeur, let it go :P
Wat bedoel je nou precies...? Het is fiscaal gezien bijzonder voordelig om in te leggen op je pensioen. Met de uurtarieven die in de IT gebruikelijk zijn, mag ik aannemen dat je voldoende ruimte hebt om iets opzij te zetten voor je pensioen. Als dat niet het geval is, gaat er waarschijnlijk iets mis. Beleggen gebeurt meestal met een lange termijnvisie, dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit of je dat privé doet of via een pensioenproduct. Het enige nadeel van een pensioenproduct is dat je er niet zomaar bij kunt, maar dat is juist de bedoeling: je bouwt een oudedagsreserve op.

Een groot voordeel is dat je fiscaal gunstig kunt storten, waardoor een groter bedrag kan renderen dan wanneer je privé belegt.

Daarnaast kun je uiteraard privé blijven beleggen. Ik raad iedereen aan om hun beleggingen te spreiden en niet alles in één optie te stoppen. Maar niets in je pensioen beleggen is onverstandig. Je laat niet alleen fiscaal voordeel liggen, maar loopt ook het risico op een pensioentekort. Bovendien is het precieze voordeel van niets in je pensioen storten mij onduidelijk ( er zit een groot grijs gebied tussen niks in je pensioen stoppen en alles...). Je speelt ook de politiek in de kaart, die mogelijk geneigd wordt om een pensioen verplicht te stellen (voor zover dat nog niet het geval is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:40:
[...]

Indien je schijnzelfstandig bent dan zou je het kunnen afdwingen en er een punt van maken.
Geen haar op mijn hoofd. De huidige constructie zijn we willens en wetens samen aangegaan conform een modelovereenkomst die nog loopt tot oktober 2027. We vinden het dus allebei prima zo, inclusief de broker. Dus waarom zou ik dan iets willen afdwingen?! Als de BD het er niet mee eens is, gaan zij het maar afdwingen.

Ik hoor het wel als het anders moet. Tot die tijd help ik beschermen wat ons dierbaar is, met mijn 'unieke' kennis en kunde.

NB. Je hebt wel gelijk, Het is een antwoord op mijn vraag "wat kan ik anders doen". Natuurlijk kan ik via de rechter een loondienstverband afdwingen. Alleen in mijn specifieke geval is er een veel makkelijkere weg: namelijk gewoon solliciteren op een open functie waarop geen inhuur mogelijk is. Die zijn er ook.
Voor de gein zeg ik wel eens: als ze me functioneel hoofd-officier (overste of kolonel) maken van de KMAR, dan teken ik bij het kruisje. Maar dat gaat niet gebeuren. Volgens mij functioneer ik niet heel goed in strikt hiërarchische omgevingen. Zodra ik iets MOET, krijg ik echt heel erg jeuk. Zorg dat ik het zelf WIL; verkoop het.

[ Voor 33% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 30-12-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 17:24

Standeman

Prutser 1e klasse

Zijn er eigenlijk mensen hier die overwegen om te gaan midlancen vanwege de wet DBA?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Standeman schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:13:
Zijn er eigenlijk mensen hier die overwegen om te gaan midlancen vanwege de wet DBA?
Nope, ten eerste heb ik een project lopen in 2025. Mocht het al nodig zijn omdat er bijv echt een jaar geen werk zou zijn, zou ik eerder kiezen voor verloning. Dat scheelt iig een extra laagje met pizza avonden en dikke bakken voor anderen dan mijn kinderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
Standeman schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:13:
Absoluut niet! In dat geval neem ik het er liever van: rustig afwachten, genieten van vakanties, en eventueel (last resort) overstappen naar payrollen. Maar mocht de markt echt instorten, dan ga ik ook kijken naar loondienst, zeker als er een interessant bedrijf voorbij komt dat mogelijkheden biedt voor bepaalde carrièreontwikkeling die ik als ZZP’er minder eenvoudig kan realiseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Faust1946 op 30-12-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
Faust1946 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:01:
[...]

Wat bedoel je nou precies...? Het is fiscaal gezien bijzonder voordelig om in te leggen op je pensioen. Met de uurtarieven die in de IT gebruikelijk zijn, mag ik aannemen dat je voldoende ruimte hebt om iets opzij te zetten voor je pensioen. Als dat niet het geval is, gaat er waarschijnlijk iets mis. Beleggen gebeurt meestal met een lange termijnvisie, dus het maakt eigenlijk niet zoveel uit of je dat privé doet of via een pensioenproduct. Het enige nadeel van een pensioenproduct is dat je er niet zomaar bij kunt, maar dat is juist de bedoeling: je bouwt een oudedagsreserve op.

Een groot voordeel is dat je fiscaal gunstig kunt storten, waardoor een groter bedrag kan renderen dan wanneer je privé belegt.

Daarnaast kun je uiteraard privé blijven beleggen. Ik raad iedereen aan om hun beleggingen te spreiden en niet alles in één optie te stoppen. Maar niets in je pensioen beleggen is onverstandig. Je laat niet alleen fiscaal voordeel liggen, maar loopt ook het risico op een pensioentekort. Bovendien is het precieze voordeel van niets in je pensioen storten mij onduidelijk ( er zit een groot grijs gebied tussen niks in je pensioen stoppen en alles...). Je speelt ook de politiek in de kaart, die mogelijk geneigd wordt om een pensioen verplicht te stellen (voor zover dat nog niet het geval is).
Ik ben ook niet perse van pensioenbeleggen / sparen etc. Dat heb ik ook tegen bijv een thijs verlangen. "Ik bespaar jou belasting". Dat klopt, maar ik houd er netto praktisch niks aan over "nu". Voor werknemers kan het zeker interesant zijn. Voor ondernemers is dat veel beperkter, want wij hebben al meer opties. Zeker met een BV.

Stel je doet 25% in een pensioenproduct (wat dus ongeveer neerkomt op die ene dag in de week. DIe hoor ik namelijk ook al 25 jaar en lijkt inderdaad wel te kloppen). Met onze bedragen kom je dan op een pensioen dat je nooit op krijgt.

Box3 ontloop je met RC schulden en alles in een BV houden en schenkingen met warme hand.
Box1 doe ik wel iets pensioensparen, want ondernemerspunten en het scheelt zeker wel iets.

Het voordeel is dat ik volle controle heb over mijn geld terwijl het in de holding gewoon veilig genoeg staat.
Stel dat ik nog 20 jaar blijf werken en elk jaat 10K in de BV erbij gooi. Als dat het enige is kan ik, zonder naar rendementen te kijken, elke maand het pensioen dat ik al heb aanvullen met 1000 per maand voor 16 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
[...]

Het voordeel zit uiteindelijk in 2 elementen, je betaalt geen VRH over de inleg en - afhankelijk van de omvang van je pensioen - is tenminste een deel minder zwaar belast (1e belastingschijf) als gevolg van de AOW waar je als AOW'er zelf niet aan meebetaald. Overigens zou het zonder beide voordelen niets uitmaken omdat het rendement in percentage gelijk zou moeten zijn en je aan het einde dan over een veel groter bedrag eenzelfde percentage IB betaald. Die som sluit dan gelijk.

Maar de voordelen zijn er dus wel. De belastingschijf is lastig generiek door te rekenen omdat die sterk afhankelijk is van je inkomen na pensionering en diverse heffingskortingen en toeslagen. Het VRH voordeel kun je op basis van een aantal parameters wel makkelijk doorrekenen (bij gelijke IB tegen 49,5%)

Uitgangspunten:
inleg jaar 0 : € 15.000
periode 25 jaar
rendement: 6%
VRH 36% over rendement
belastingschijf IB: 49,5%
Box 3 vrijstelling wordt al gebruikt in privé

Resultaat box 1 (na belasting betalen in jaar 25): € 32.511
Resultaat box 3 (belasting betalen in jaar 0 icm jaarlijkse VRH): € 19.431

In werkelijkheid is het verschil nog groter omdat je de pensioeninleg over minimaal 20 jaar uit laat keren én omdat je over een deel van je inleg een lager percentage IB betaalt. Dus het levert flink wat op, maar dat gaat inderdaad wel ten koste van flexibiliteit over je vermogen. Daarom, zoals al eerder hier gezegd, is het verstandig te spreiden over verschillende boxen.

Wat een grote onzekerheid is het fiscale systeem in Nederland. Ik ga er vanuit dat tegen die tijd het toeslagenstelsel eindelijk vervangen is maar dat kan enorme impact hebben. Want er zit flinke arbitrage in je toeslagen afgezet tegen het belastbaar inkomen. Daarbij zie je wel dat de huurtoeslag en zorgtoeslag al een vermogensgrens hebben, dus als je gaat voor de sparen in box 3 variant zul je daar lange tijd toch geen gebruik van kunnen maken. En met de box 1 variant, heb je een hoger inkomen na pensionering waardoor je minder of geen recht op toeslagen hebt. Daarom zal die voor de meeste gevallen in dit topic buiten beschouwing blijven maar voor de volledigheid wilde ik het benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
[...]

Stel, je denkt: ik leg een ton in, lijkt best een hoop geld. Om van deze regeling gebruik te mogen maken moet je (meen ik!) de uitkering over 20 jaar uitsmeren.
100.000/20/12 = heb je een uitkering van 450 euro per maand. is niet echt superveel. Dus ik wil alleen maar meegeven, let erop dat je best veel moet sparen om een interessante uitkering te hebben vanwege de verplichte uitkeringsduur.
Daarom niet blind alles hierin storten en denken dat je goed zit, maar ook een plan/hou rekening dat je misschien een kortere tijd meer geld nodig hebt na je pensioen (wie weet hoe dan de eigen bijdrage voor zorg is enz enz).
Dus mijn conclusie:
Sparen voor later goed, maar hou rekening met een 2 sporenbeleid. Mogelijk heb je in het begin van je pensioen meer geld nodig (reizen/luxe leven/zorgbijdrage), en zou het zonde zijn als je geld vast zit. En, plemp je wel alles vast, wees je er van bewust dat je serieus geld moet inleggen om een stevige uitkering te hebben vanwege de verplichte termijn van 20 jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door ybos op 30-12-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Waar pensioensparen in Box1 wel interesanter kan worden is als je rond een schijfgrens of toeslag grens zit. In die zin zijn de plannen voor de komende jaren van belang.

Gaat de eigen woning toch een keer naar Box3
Gaat box3 echte rendementen belasten (tegen een hoger tarief dan nu)
Gaat de zorgpremie nog verder inkomensafhankelijk worden (dan wil je echt zoveel mogelijk gaan drukken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leejjon
C_V_S schreef op maandag 30 december 2024 @ 07:35:

Ik heb een eenmanszaak en doe 500 per maand (deels brand new day, deels scildon), al een jaar of 5 (daarvoor had ik een crap pensioen via m'n werkgever en relatief lage salaris). Ik wilde dit initieel verdubbelen naar 1000 per maand inleggen, maar ik heb dit met een pensioenadviseur besproken en ik en m'n vrouw gaan iets van 5500 per maand over houden met de gemiddelde verwachting en het feit dat we dan onze hypotheek hebben afbetaald. Dat vond ik voor nu even genoeg. (ik werk vanaf mijn 21ste, dus ik heb geen pensioen gat)

Maar goed hier hebben jullie niet veel aan, want het pensioen van mijn vrouw is hier een redelijk deel van.

[ Voor 12% gewijzigd door Leejjon op 30-12-2024 14:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
fry77 schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:24:
[...]

Ik ben ook niet perse van pensioenbeleggen / sparen etc. Dat heb ik ook tegen bijv een thijs verlangen. "Ik bespaar jou belasting". Dat klopt, maar ik houd er netto praktisch niks aan over "nu". Voor werknemers kan het zeker interesant zijn. Voor ondernemers is dat veel beperkter, want wij hebben al meer opties. Zeker met een BV.

Stel je doet 25% in een pensioenproduct (wat dus ongeveer neerkomt op die ene dag in de week. DIe hoor ik namelijk ook al 25 jaar en lijkt inderdaad wel te kloppen). Met onze bedragen kom je dan op een pensioen dat je nooit op krijgt.

Box3 ontloop je met RC schulden en alles in een BV houden en schenkingen met warme hand.
Box1 doe ik wel iets pensioensparen, want ondernemerspunten en het scheelt zeker wel iets.

Het voordeel is dat ik volle controle heb over mijn geld terwijl het in de holding gewoon veilig genoeg staat.
Stel dat ik nog 20 jaar blijf werken en elk jaat 10K in de BV erbij gooi. Als dat het enige is kan ik, zonder naar rendementen te kijken, elke maand het pensioen dat ik al heb aanvullen met 1000 per maand voor 16 jaar.
Helemaal mee eens dat je dit via een BV kunt oplossen door het geld niet privé uit te keren en zo binnen de BV te beleggen voor je pensioen. Maar fundamenteel verandert dat weinig aan het verhaal: als je er eerder bij wilt, moet je het alsnog privé uitkeren, wat betekent dat je er belasting over betaalt. Dit ondersteunt mijn punt: je zou er simpelweg niet aan moeten willen komen, want het is bedoeld als je oudedagsreserve.

Bovendien geldt dit niet voor iedereen. Er zijn genoeg ondernemers die geen BV hebben, maar werken vanuit een eenmanszaak (EMZ). Voor hen gaat dit verhaal niet op.

Overigens levert het 'nu' wel iets op: dankzij het belastingvoordeel kun je met dezelfde euro een groter bedrag afstorten en beleggen dan wanneer je het privé uitkeert en daarna belegt. Dat is een aanzienlijk voordeel voor ondernemers, want dat hogere bedrag gaat direct renderen. Bij uitkering betaal je uiteindelijk alsnog belasting, maar je hebt ondertussen wel optimaal geprofiteerd van het grotere kapitaal wat rendeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
ybos schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:29:
[...]

Dus mijn conclusie:
Sparen voor later goed, maar hou rekening met een 2 sporenbeleid. Mogelijk heb je in het begin van je pensioen meer geld nodig (reizen/luxe leven/zorgbijdrage), en zou het zonde zijn als je geld vast zit. En, plemp je wel alles vast, wees je er van bewust dat je serieus geld moet inleggen om een stevige uitkering te hebben vanwege de verplichte termijn van 20 jaar.
Je kan er overigens voor kiezen om in de eerste 5-10 jaar van je pensioen een hogere uitkering te krijgen vanuit een lijfrente-uitkering. Dat zal precies om die reden zijn dat je aan het begin van je pensioen liefst wat meer uit wilt kunnen geven dan later in je pensioen. En je kan zelfs tot 10 jaar voor je AOW leeftijd de uitkering al laten starten, maar wel met als voorwaarde dat deze ook nog 20 jaar doorgaat na je AOW leeftijd. Persoonlijk lijkt me uitsmeren over 30 jaar wat erg lang, maar het is leuk dat het in ieder geval kan.
Verder ook sowieso spreiden tussen box 1 en box 3. Maar als het goed is hebben wij IT ZZPers hier daar ruimte voldoende voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
[...]

Stel, je denkt: ik leg een ton in, lijkt best een hoop geld. Om van deze regeling gebruik te mogen maken moet je (meen ik!) de uitkering over 20 jaar uitsmeren.
100.000/20/12 = heb je een uitkering van 450 euro per maand. is niet echt superveel. Dus ik wil alleen maar meegeven, let erop dat je best veel moet sparen om een interessante uitkering te hebben vanwege de verplichte uitkeringsduur.
Daarom niet blind alles hierin storten en denken dat je goed zit, maar ook een plan/hou rekening dat je misschien een kortere tijd meer geld nodig hebt na je pensioen (wie weet hoe dan de eigen bijdrage voor zorg is enz enz).
Dus mijn conclusie:
Je kunt de uitkering ook via beleggen laten uitbetalen.

En verder kan (op dit moment) ook een tijdelijke lijfrente tot een max van 26K per jaar, dus het is wel handig om er voor te zorgen dat je pot (luxe probleem) niet te groot wordt.
Een kapitaal van 200K op je 67ste levert je een uitkering van circa 23K per jaar voor 10 jaar (bron moneywise via banksparen) op. Dat zal niet heel verschillen van als je het zelf beheert. Kapitaal blijft bij overlijden ook voor erfgenamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
[...]

Dus mijn conclusie:
Ah, nu begrijp ik je beter! Ik ben het met je eens dat het niet altijd verstandig is om alles in je pensioenrekening te stoppen. Maar in theorie zou je binnen vijf jaar klaar kunnen zijn als je dat wel doet, dus het kan zeker een effectieve strategie zijn. Daarna kun je lekker privé gaan beleggen als je tussen beide opties moet kiezen.

Overigens zit er volgens mij een denkfout in je berekening: het bedrag wordt niet in één keer uitgekeerd. Een groot deel van die €100.000 blijft dus doorrenderen in de jaren dat je het uitkeert. ;)

Er is al eens iemand geweest op dit forum die terecht heeft voorgerekend dat je met ongeveer vijf jaar de maximale inleg (+- €35.000 per jaar) in principe een royaal pensioen bij elkaar kunt sparen. Met een tarief van ongeveer €100 per uur en 1600 facturabele uren per jaar kun je, met een normaal uitgavenpatroon, dat bedrag makkelijk opbrengen en zelfs nog wat overhouden voor privébeleggingen – mits je buffer al op orde is, natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Faust1946 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:05:
[...]

Helemaal mee eens dat je dit via een BV kunt oplossen door het geld niet privé uit te keren en zo binnen de BV te beleggen voor je pensioen. Maar fundamenteel verandert dat weinig aan het verhaal: als je er eerder bij wilt, moet je het alsnog privé uitkeren, wat betekent dat je er belasting over betaalt. Dit ondersteunt mijn punt: je zou er simpelweg niet aan moeten willen komen, want het is bedoeld als je oudedagsreserve.

Bovendien geldt dit niet voor iedereen. Er zijn genoeg ondernemers die geen BV hebben, maar werken vanuit een eenmanszaak (EMZ). Voor hen gaat dit verhaal niet op.

Overigens levert het 'nu' wel iets op: dankzij het belastingvoordeel kun je met dezelfde euro een groter bedrag afstorten en beleggen dan wanneer je het privé uitkeert en daarna belegt. Dat is een aanzienlijk voordeel voor ondernemers, want dat hogere bedrag gaat direct renderen. Bij uitkering betaal je uiteindelijk alsnog belasting, maar je hebt ondertussen wel optimaal geprofiteerd van het grotere kapitaal wat rendeert.
Ik heb er net al iets over geschreven maar omdat het misverstand blijft voortduren: Het voordeel zit er niet in dat je rendement haalt over een groter bedrag maar dat je minder VRH en belasting betaalt.

Ik zal dat hieronder laten zien met een voorbeeld voor een geval waar er geen sprake is van VRH en je in beide gevallen 50% belasting betaalt:

Geval 1: afrekenen IB in jaar 0. Geval 2 afrekenen IB in jaar 25
Inleg: 10.0000
Rendement 6%

Geval 1:
Netto inleg na belasting: 50%x €10.000= € 5.000
Waarde na 25 jaar: € 5.000 * 1,06^25 = € 21.459,35

Geval 2:
Bruto inleg: € 10.000
Waarde na 25 jaar: € 10.000 * 1,06^25 = € 42.918,71
Waarde na 50% belasting € 21.459,35

Conclusie: Als de belasting in beide gevallen gelijk zou zijn en de VRH niet zou bestaan, is het resultaat exact gelijk en dat is logisch omdat de factor (1,06^25) gelijk is. Het voordeel is dus niet direct dat er een groter bedrag kan renderen maar dat je in box 1 geen VRH betaalt en dat de IB voor AOW'ers in de eerste schijf gunstiger is.

Door het ontbreken van de VRH ontstaat er over de tijd wel een toenemend voordeel waarover het rendement zijn werk doet. En dus bij uitkering komt daar het voordeel bij dat je minder belasting betaalt over je inkomen tot de grens voor de eerste belastingschijf (ca. €38.500).

[ Voor 5% gewijzigd door Afas op 30-12-2024 14:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
Faust1946 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:11:
[...]

Er is al eens iemand geweest op dit forum die terecht heeft voorgerekend dat je met ongeveer vijf jaar de maximale inleg (+- €35.000 per jaar) in principe een royaal pensioen bij elkaar kunt sparen. Met een tarief van ongeveer €100 per uur en 1600 facturabele uren per jaar kun je, met een normaal uitgavenpatroon, dat bedrag makkelijk opbrengen en zelfs nog wat overhouden voor privébeleggingen – mits je buffer al op orde is, natuurlijk.
Dat is nu mijn doel: dit jaar 30k ingelegd, en zolang het kan (en zzpen zoals ik dat doe mogelijk is) wil ik dit een paar jaar blijven doen.
Dan is mijn pensioen tenminste zeker gesteld en kan ik me met andere dingen bezig houden.

Los daarvan doe ik ook 2k per maand in beleggen privé, maar dat zie ik als extra (het geld om eerder te stoppen dus). Geld dat daarnaast nog over blijft twijfel ik in extra beleggen of hypotheek versneld aflossen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-06 22:46
[...]

Dus mijn conclusie:
Wat ook vaak wordt vergeten is dat je ook dood kan gaan voor je pensioen. Er zijn zoveel variabelen, en het is zeker goed om over na te denken maar uiteindelijk is er niet 1 beste manier. Ik vind ook het leuk om in bedrijven te investeren die ik interessant vind, ergo, ik doe alles zelf en hoop als ik 40/45 ben wel te kunnen stoppen met werken als ik dat zou willen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
Afas schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:23:
[...]

Ik heb er net al iets over geschreven maar omdat het misverstand blijft voortduren: Het voordeel zit er niet in dat je rendement haalt over een groter bedrag maar dat je minder VRH en belasting betaalt.

Ik zal dat hieronder laten zien met een voorbeeld voor een geval waar er geen sprake is van VRH en je in beide gevallen 50% belasting betaalt:

Geval 1: afrekenen IB in jaar 0. Geval 2 afrekenen IB in jaar 25
Inleg: 10.0000
Rendement 6%

Geval 1:
Netto inleg na belasting: 50%x €10.000= € 5.000
Waarde na 25 jaar: € 5.000 * 1,06^25 = € 21.459,35

Geval 2:
Bruto inleg: € 10.000
Waarde na 25 jaar: € 10.000 * 1,06^25 = € 42.918,71
Waarde na 50% belasting € 21.459,35

Conclusie: Als de belasting in beide gevallen gelijk zou zijn en de VRH niet zou bestaan, is het resultaat exact gelijk en dat is logisch omdat de factor (1,06^25) gelijk is. Het voordeel is dus niet dat er een groter bedrag kan renderen maar dat je in box 1 geen VRH betaalt en dat de IB voor AOW'ers in de eerste schijf gunstiger is.
Je berekening loopt in veel gevallen wel wat spaak:

- Je keert je pensioen niet in 1 keer uit dus je betaald dan ook niet in 1 keer 50% over dat bedrag. Sterker nog, meestal val je in de pensioenleeftijd onder een lagere schaal omdat je aanmerkelijk minder inkomen hebt dan nu als werkende. Dus die 50% belasting is erg extreem.
- Doordat je pensioen niet in één keer uitkeert, kan dat grotere bedrag voor een significant deel over die 20 jaar dat je je pensioen uitbetaald door blijven renderen over een groter bedrag (42918,71 ipv 21459,35).

Als je die 2 voordelen negeert dan maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar hier zit wat mij betreft nou juist de crux in. En dan klopt de uitspraak dus wel dat je meer blijft renderen over een groot bedrag ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
Ecological schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:35:
[...]

Wat ook vaak wordt vergeten is dat je ook dood kan gaan voor je pensioen. Er zijn zoveel variabelen, en het is zeker goed om over na te denken maar uiteindelijk is er niet 1 beste manier. Ik vind ook het leuk om in bedrijven te investeren die ik interessant vind, ergo, ik doe alles zelf en hoop als ik 40/45 ben wel te kunnen stoppen met werken als ik dat zou willen.
Ja helemaal mee eens hoor, er zijn vele wegen naar Rome! Altijd goed om niet alles op te potten voor je oude dag, want je weet niet of het je gegund is; dus ik probeer vooral ook nu te leven en alles wat ik daarboven kan missen prop ik in allerlei verschillende potjes/beleggingen (waaronder pensioen). Ik denk alleen wel dat het goed is dat iedereen op basis van de juiste feiten z'n keuze maakt; dat er dan geen juiste of foute keuze tussen zit, moge duidelijk zijn! Iedereen kan dan zelf wel bedenken wat goed bij hem/haar past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJames
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16-01 18:57
Afas schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:23:
[...]

Conclusie: Als de belasting in beide gevallen gelijk zou zijn en de VRH niet zou bestaan, is het resultaat exact gelijk en dat is logisch omdat de factor (1,06^25) gelijk is. Het voordeel is dus niet dat er een groter bedrag kan renderen maar dat je in box 1 geen VRH betaalt en dat de IB voor AOW'ers in de eerste schijf gunstiger is.
Maar dat is toch ook het hele punt? De belastingen zijn niet gelijk, waardoor pensioeninleg (momenteel) uiteindelijk meer oplevert.

De onzekerheid die je houdt zijn veranderende regel- en wetgeving, naast je eigen levensverwachting.

Ikzelf benut jaarlijks ongeveer 90% van mijn jaarruimte. Een zelfde hoeveelheid gaat naar Box3 beleggingen, zo zijn er 2 potjes waar ik mee kan spelen als er aan de regels geknutseld wordt. Het plan is hier op een relatief korte termijn ook een Box2 aan toe te voegen, zo houd ik alle opties open om de op dat moment meest gunstige weg te nemen, zowel voor de inleg als onttrekkingen.

Overigens is die ton die aangehaald werd toch al zon 2000 netto per maand (levenslange uitkering) waard volgens een aantal online vergelijkingen als je het eerst nog 30 jaar kan laten renderen. Dat maakt het voor mij interessant om nu even te knallen om straks wat gas terug te doen en te genieten wetende dat mijn pensioen in orde is.
Als ik mijn pensioen niet haal, jammer dan. Als ik onverwachts de pijp uit ga is het mij in Box3 net zo weinig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ybos schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:08:
[...]

Wat heeft dan je voorkeur?

Kwam er net achter dat ik ook nog een aantal kleine pensioen potjes opgebouwd heb bij vorige werkgevers. Volgens mijn pensioen overzicht toch rond de 350 per maand netto. Mooi mee genomen als je het niet weet :)

Moet maar eens met de financieel adviseur praten over hoe en wat nu wijsheid is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Faust1946 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:39:
[...]

Je berekening loopt in veel gevallen wel wat spaak:

- Je keert je pensioen niet in 1 keer uit dus je betaald dan ook niet in 1 keer 50% over dat bedrag. Sterker nog, meestal val je in de pensioenleeftijd onder een lagere schaal omdat je aanmerkelijk minder inkomen hebt dan nu als werkende. Dus die 50% belasting is erg extreem.
- Doordat je pensioen niet in één keer uitkeert, kan dat grotere bedrag voor een significant deel over die 20 jaar dat je je pensioen uitbetaald door blijven renderen over een groter bedrag (42918,71 ipv 21459,35).

Als je die 2 voordelen negeert dan maakt het inderdaad niet zoveel uit, maar hier zit wat mij betreft nou juist de crux in. En dan klopt de uitspraak dus wel dat je meer blijft renderen over een groot bedrag ;)
Als je mijn post goed leest betwist ik ook helemaal niet dat er een voordeel is, dat is namelijk evident. Alleen de wijze waarop het voordeel ontstaat is anders dan jij omschrijft en heeft in de basis niet als oorzaak dat de belasting uitgesteld wordt en je met meer geld rendement kunt maken. Want dat maakt dus in principe niets uit. Het effect ontstaat door de besparing op VRH en door de lagere eerste belastingschijf. De besparing op de VRH heeft dus als afgeleid effect dat je een over de tijd toenemend voordeel krijgt doordat er meer vermogen over blijft om mee te beleggen.

Ook het feit dat je over een periode van 20 jaar uit keert maakt op zich niet uit afgezet tegen de omvang van het bedrag waar je rendement op maakt, die som sluit nog steeds hetzelfde. Hiervoor geldt precies hetzelfde als voor de eerste 25 jaar, namelijk voordeel door geen VRH en op het moment van uitkeren vooral de lagere eerste belastingschijf (scheelt ca. 20% op de IB tussen het bedrag AOW en de grens eerste schijf).

Waarom ik hier zo op in ga is omdat ik merk dat veel mensen niet goed begrijpen hoe een pensioenvoorziening werkt en dan is het goed dit soort uitspraken scherp te stellen. Nogmaals: niet om ter discussie te stellen dat er een voordeel is maar zodat lezers hier begrijpen hoe het voordeel ontstaat over de tijd en door welke elementen dit veroorzaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
BJames schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:45:
[...]

Maar dat is toch ook het hele punt? De belastingen zijn niet gelijk, waardoor pensioeninleg (momenteel) uiteindelijk meer oplevert.
Zoals in mijn vorige post ook al aangehaald, het is duidelijk dat er een aanzienlijk voordeel is. Mijn enige doel is uit te leggen hoe dat voordeel ontstaat. En dan wordt er te vaak en te makkelijk geroepen dat het voordeel is dat je belasting uit stelt en daardoor over een groter bedrag rendement maakt. Met mijn simpele voorbeeld probeerde ik te laten zien dat dat niet waar is en het uitstellen van belasting op zich niets uit maakt. Het voordeel ontstaat door andere fiscale effecten, in casu de VRH en de lagere eerste belastingschijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
C_V_S schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:48:
[...]

Wat heeft dan je voorkeur?

Kwam er net achter dat ik ook nog een aantal kleine pensioen potjes opgebouwd heb bij vorige werkgevers. Volgens mijn pensioen overzicht toch rond de 350 per maand netto. Mooi mee genomen als je het niet weet :)

Moet maar eens met de financieel adviseur praten over hoe en wat nu wijsheid is :)
Mijn voorkeur maakt niet zoveel uit, het is ieder voor zich, maar lees je wel goed in. Ik weet zeker dat er gevallen gaan zijn die met 50/55 willen stoppen en denken, verrek, ik mag mn pot nog niet uitkeren!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
Faust1946 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:05:
[...]

Als ik er nu eerder bij wil heb ik de keuze een bonus uitkering in box2, dividend in box3 of rc-lening (en uitstellen tot ik fiscaal gunstig alsnog box2 kan verekenen).

Daarnaast geld voor een bv dat zolang je de aandelen hebt, je DGA bent, ook als je 110 jaar oud word. Dus er moet sowieso een beheerders salaris uitblijven komen. Alleen gaat dat tegen die tijd tegen het laagste box 1 tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
Afas schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:49:
[...]

Als je mijn post goed leest betwist ik ook helemaal niet dat er een voordeel is, dat is namelijk evident. Alleen de wijze waarop het voordeel ontstaat is anders dan jij omschrijft en heeft in de basis niet als oorzaak dat de belasting uitgesteld wordt en je met meer geld rendement kunt maken. Want dat maakt dus in principe niets uit. Het effect ontstaat door de besparing op VRH en door de lagere eerste belastingschijf. De besparing op de VRH heeft dus als afgeleid effect dat je een over de tijd toenemend voordeel krijgt doordat er meer vermogen over blijft om mee te beleggen.

Ook het feit dat je over een periode van 20 jaar uit keert maakt op zich niet uit afgezet tegen de omvang van het bedrag waar je rendement op maakt, die som sluit nog steeds hetzelfde. Hiervoor geldt precies hetzelfde als voor de eerste 25 jaar, namelijk voordeel door geen VRH en op het moment van uitkeren vooral de lagere eerste belastingschijf (scheelt ca. 20% op de IB tussen het bedrag AOW en de grens eerste schijf).

Waarom ik hier zo op in ga is omdat ik merk dat veel mensen niet goed begrijpen hoe een pensioenvoorziening werkt en dan is het goed dit soort uitspraken scherp te stellen. Nogmaals: niet om ter discussie te stellen dat er een voordeel is maar zodat lezers hier begrijpen hoe het voordeel ontstaat over de tijd en door welke elementen dit veroorzaakt wordt.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde en dragen we dezelfde boodschap uit: pensioenbeleggen biedt voordelen. ;)

Misschien wordt dit een semantische discussie, maar het voordeel van pensioenbeleggen is wel degelijk mede gebaseerd op het feit dat je belastinguitstel hebt. Je kapitaal groeit immers aanzienlijk in 20 jaar. Als je dit vervolgens over 20 jaar gespreid uitkeert en daarbij dezelfde 6% aanhoudt die jij gebruikt, levert het gespreid uitkeren nog een extra voordeel op van €12.306,86 ten opzichte van privé beleggen: simpelweg omdat je eindkapitaal hoger is door die uitgestelde belasting. Je creëert vanaf het begin al een groter bedrag om in te leggen voor je pensioen. Dat is een extra voordeel wat je bovenop de belastingschijven creëert. Moet je nagaan hoeveel dit scheelt bij de serieuze bedragen die je in een pensioen stopt.

Dit wordt uiteraard mede mogelijk gemaakt door het feit dat de overheid nu belastingkorting geeft op inleggen in een pensioenproduct, dus daar heb je helemaal gelijk in. Maar de technische werking van het rendement komt mijns inziens toch echt voort uit het feit dat je begint met een groter bedrag en daardoor ook met meer eindigt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
  • Nu online
fry77 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:08:
[...]
Als ik er nu eerder bij wil heb ik de keuze een bonus uitkering in box2, dividend in box3 of rc-lening (en uitstellen tot ik fiscaal gunstig alsnog box2 kan verekenen).

Daarnaast geld voor een bv dat zolang je de aandelen hebt, je DGA bent, ook als je 110 jaar oud word. Dus er moet sowieso een beheerders salaris uitblijven komen. Alleen gaat dat tegen die tijd tegen het laagste box 1 tarief.
Zeker, er zijn verschillende manieren om te sturen op het type belasting dat je betaalt. Toch ontkom je er niet aan om belasting te betalen zodra je geld naar privé overmaakt. Door de vele variabelen is het maken van een exacte berekening ingewikkeld (t.a.v. je voordeel), maar gelukkig kan iedere ondernemer zelf een weloverwogen keuze maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ybos schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:08:
[...]

Mijn voorkeur maakt niet zoveel uit, het is ieder voor zich, maar lees je wel goed in. Ik weet zeker dat er gevallen gaan zijn die met 50/55 willen stoppen en denken, verrek, ik mag mn pot nog niet uitkeren!

***members only***
Vastgoed dus maar das toch ook een flinke begin investering? Ik ben vooral van spreid je kansen.

Daarnaast vastgoed is natuurlijk ook iets wat compleet kan instorten in bepaalde gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
C_V_S schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:25:
[...]

Vastgoed dus maar das toch ook een flinke begin investering? Ik ben vooral van spreid je kansen.

Daarnaast vastgoed is natuurlijk ook iets wat compleet kan instorten in bepaalde gevallen.
Vastgoed instorten maakt in principe niet uit, huur gaat gewoon door. En met de huidige huren is het pand in ongeveer 7 jaar betaald.
Ja, het is best een investering, maar wel een afgewogen. Het was een pand dat volledig was verhuurd met lopende huurcontracten, dus risico valt dan best wel mee. Zeker als er geen hypotheek op rust.
Het heeft een tijdje deels leeggestaan (iets met iemand en groene vingers :X ) en dan is het fijn dat er geen maandelijkse afschrijving van de hypotheek is. Dat was wel een startvoorwaarde :Y

Spreiden: helemaal eens. Wij zijn wel een beetje all in gegaan in het begin inderdaad, en ook dit jaar na een nieuwe (kleinere) aanschaf was de buffer redelijk op. Maar met onze tarieven groeit die gelukkig ook weer vlot aan en door de huidige huurstroom hoeft de buffer ook minder groot te zijn (in de basis gebruiken we de huur nu om te herinvesteren maar wanneer er shit is kan je die natuurlijk ook prive inzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
fry77 schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:08:
[...]

Ik zie in de praktijk dat vanaf een bepaalde leeftijd de bv opgeheven wordt, het wordt dan teveel adminstratieve rompslomp en/of te veel externe kosten.

Dat beheerders salaris is niet nodig als het alleen vermogensbeheer is. Je kan dan maximaal 5k per jaar uitkeren en daar hoef je geen loonadministratie voor te doen, is dan inkomsten uit overige resultaten in je ib aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbhoek
Faust1946 schreef op maandag 30 december 2024 @ 14:11:
Ah, nu begrijp ik je beter! Ik ben het met je eens dat het niet altijd verstandig is om alles in je pensioenrekening te stoppen. Maar in theorie zou je binnen vijf jaar klaar kunnen zijn als je dat wel doet, dus het kan zeker een effectieve strategie zijn. Daarna kun je lekker privé gaan beleggen als je tussen beide opties moet kiezen.
Vraag over "zou je binnen vijf jaar klaar kunnen zijn" (ik zag dat anderen ook noemen), maar in welk opzicht ben je "klaar" met je pensioenrekening? Is dat niet iets waar je continu op blijft storten zolang je jaarruimte hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Nu online
mbhoek schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:53:
[...]

Vraag over "zou je binnen vijf jaar klaar kunnen zijn" (ik zag dat anderen ook noemen), maar in welk opzicht ben je "klaar" met je pensioenrekening? Is dat niet iets waar je continu op blijft storten zolang je jaarruimte hebt?
Zodra je voorspelde uitkering meer dan voldoende is om tegen die tijd van te leven ben je klaar. Alles wat je er meer in stort is "extra", en heb je dus niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbhoek
ConQuestador schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:56:
Zodra je voorspelde uitkering meer dan voldoende is om tegen die tijd van te leven ben je klaar. Alles wat je er meer in stort is "extra", en heb je dus niet echt nodig.
Ok, maar met 5x35.000 (wat ik ergens las) ben je er toch nog lang niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mbhoek schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:21:
[...]

Ok, maar met 5x35.000 (wat ik ergens las) ben je er toch nog lang niet?
Ligt er aan hoe lang je het daarna laat staan en met welk risicoprofiel het belegd is. Als je €175.000 voor 25 jaar laat staan met een gemiddeld rendement van 7%, dan heb je na 25 jaar een miljoen. Als je dan AOW + eventueel ander vermogen erbij optelt en inflatie meeneemt, dan heb je aan het eind een heel mooi pensioen.

[ Voor 17% gewijzigd door Azer op 30-12-2024 18:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sverzijl
Azer schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:25:
[...]

Ligt er natuurlijk aan hoe lang je het daarna laat staan en met welk risicoprofiel het belegd is. Als je €175000 voor 25 jaar laat staan met een gemiddeld rendement van 7%, dan heb je na 25 jaar een miljoen. Daar moet het wel mee lukken.
Denk je? 1 miljoen over 25 jaar staat ongeveer gelijk aan een koopkracht van 600K nu (bij inflatie van slechts 2%). Daarmee zou je zo'n 30-35K/jaar kunnen krijgen tijdens uitkering van 20 jaar. Dat vind ik persoonlijk wel wat karig. Zeker als tegen die tijd de AOW onbetaalbaar blijkt te zijn geworden en je deze niet meer zult krijgen als je al genoeg pensioen hebt opgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:14
sverzijl schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:32:
[...]

Denk je? 1 miljoen over 25 jaar staat ongeveer gelijk aan een koopkracht van 600K nu (bij inflatie van slechts 2%). Daarmee zou je zo'n 30-35K/jaar kunnen krijgen tijdens uitkering van 20 jaar. Dat vind ik persoonlijk wel wat karig. Zeker als tegen die tijd de AOW onbetaalbaar blijkt te zijn geworden en je deze niet meer zult krijgen als je al genoeg pensioen hebt opgebouwd.
Het gaat om meerdere factoren: onafhankelijk(er) worden, maandlasten verminderen, enzovoorts. Je kunt al je geld wel in je huis stoppen, maar het kan ook lastig te verkopen zijn in bepaalde markten of gebieden (ik heb twee huizen in Zweden die niet verkocht worden, en die liggen gewoon in een grote stad). Je kunt er ook voor kiezen om te leren tuinieren en zelf een groot deel van je groente en fruit te kweken.

Mijn gezin en ik zijn heel erg bezig met het minder afhankelijk worden. We hebben een flink lap grond moestuin en halen daar inmiddels voor bijna een heel jaar groente en fruit uit. Ook proberen we alles zelf te doen aan het huis, wat soms nog lastig kan zijn omdat hier in Zweden aardig wat dingen door alleen gecertificeerd personeel gedaan mag worden. Dat maakt dat al je maandelijkse kosten belachelijk laag zijn, dat je over 25 jaar met je 1 miljoen dat actueel 600K is o.b.v. inflatie nog steeds een mooi leven kan hebben en eerder kan stoppen met werken.

Freelancen helpt daar enorm bij, maar ik zie wel de markt in heel Europa verschuiven richting vastigheid. In Noorwegen en Zweden moet je als opdrachtgever officieel een bod uitbrengen om de freelancer in vaste dienst te nemen, in Nederland zit de naleving op de wet DBA eraan te komen en in meerdere landen is dit een richting die ze opgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Hmmm... je hebt gelijk. Volgens berekenhet.nl kom je inderdaad ongeveer op een bedrag van 35k per jaar. Volgens mij is het ook mogelijk om met een gedeelte van het opgebouwde geld te beleggen, om op die manier mogelijk een hogere uitkering te krijgen. Uiteraard kan het ook de andere kant op gaan, waardoor je daarna een lagere uitkering hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-06 16:21
Azer schreef op maandag 30 december 2024 @ 18:25:
[...]

Ligt er aan hoe lang je het daarna laat staan en met welk risicoprofiel het belegd is. Als je €175.000 voor 25 jaar laat staan met een gemiddeld rendement van 7%, dan heb je na 25 jaar een miljoen. Als je dan AOW + eventueel ander vermogen erbij optelt en inflatie meeneemt, dan heb je aan het eind een heel mooi pensioen.
Miljoen geïndexeerd? Want over 25 jaar heeft die 50k bruto die je twintig jaar lang kan uitkeren een heel andere koopkracht.
En niet 175k voor 25 jaar, want je bent er 5 jaar lang mee bezig dat op te bouwen met jaarlijkse inleg. Dus 30 jaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Gezien de politiek het niet eens op tijd kreeg om tijdig de salderingsregeling van zonnepanelen af te schaffen kan ik mij niet voorstellen dat ze ooit de AOW gaan afschaffen. Daarmee pak je alle hardwerkende stemmers en/of hun ouders.

Een uitkering van 30-35k (na inflatie) per jaar klinkt mij overigens prima. Dat is serieus geld naast een afbetaald huis, AOW en natuurlijk ook nog wat vermogen in box 3 waar je zelf meer controle over hebt (bijv enige optie voor crypto, in een BV is dat direct persoonlijke aansprakelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:30:
[...]

Gezien de politiek het niet eens op tijd kreeg om tijdig de salderingsregeling van zonnepanelen af te schaffen kan ik mij niet voorstellen dat ze ooit de AOW gaan afschaffen. Daarmee pak je alle hardwerkende stemmers en/of hun ouders.

Een uitkering van 30-35k (na inflatie) per jaar klinkt mij overigens prima. Dat is serieus geld naast een afbetaald huis, AOW en natuurlijk ook nog wat vermogen in box 3 waar je zelf meer controle over hebt (bijv enige optie voor crypto, in een BV is dat direct persoonlijke aansprakelijkheid).
De AOW zal niet afgeschaft worden maar het verder fiscaliseren kan wel gebeuren. Daar zitten namelijk vele miljarden aan potentiële belastingopbrengsten. Moeten de lagere inkomens natuurlijk wel gecompenseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Deveon schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:30:
[...]

Niet afschaffen, wel inkomensafhankelijk maken. Dat zie ik echt nog wel gebeuren de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 20:27
[...]

Die 7% zou het rendement NA inflatie moeten zijn. Maar stel het is het werkelijke rendement, levert 600k je jaarlijks 42k op uit alleen rente. 600k geeft voor 20 jaar een uitkering van 55k per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
Heeft er iemand ervaring met het overmaken van geld naar de Belastingdienst vóórdat je de aanslag binnen hebt? Is het kenmerk van de volgende aanslag hetzelfde als de vorige+1? Uit mijn rijtje voorlopige aanslagen over 2023 lijkt dat wel zo te zijn.

Context: ik heb 3 weken geleden een nieuwe verzoek voorlopige aanslag 2024 ingediend, maar nog geen voorlopige aanslag terug gehad van ze. Ik wil wel erg graag het geld aan ze overmaken (vandaag nog), ivm de grenzen van de vermogensbelasting. Nu kan ik altijd beargumenteren dat de buffer zakelijk is etc, maar als mijn reservering voor de inkomstenbelasting gewoon overgemaakt is, zitten we onder de drempel en is er sowieso geen gedoe.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
ybos schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:32:
[...]

Vastgoed instorten maakt in principe niet uit, huur gaat gewoon door. En met de huidige huren is het pand in ongeveer 7 jaar betaald.
Ja, het is best een investering, maar wel een afgewogen. Het was een pand dat volledig was verhuurd met lopende huurcontracten, dus risico valt dan best wel mee. Zeker als er geen hypotheek op rust.
Het heeft een tijdje deels leeggestaan (iets met iemand en groene vingers :X ) en dan is het fijn dat er geen maandelijkse afschrijving van de hypotheek is. Dat was wel een startvoorwaarde :Y

Spreiden: helemaal eens. Wij zijn wel een beetje all in gegaan in het begin inderdaad, en ook dit jaar na een nieuwe (kleinere) aanschaf was de buffer redelijk op. Maar met onze tarieven groeit die gelukkig ook weer vlot aan en door de huidige huurstroom hoeft de buffer ook minder groot te zijn (in de basis gebruiken we de huur nu om te herinvesteren maar wanneer er shit is kan je die natuurlijk ook prive inzetten)
Ja ik snap je punt wel en ik ken er wel meer die in vastgoed investeren maar zo maar een pand kopen en het onder verhuren is niet iets wat iedereen zo maar even kan. Want een pand kopen kost je meerdere tonnen. Das een buffer die de meeste niet hebben.

Gewoon in vastgoed investeren is een stuk minder rendement. Vaak niet veel beter dan de beurs.

Risico wat ik bedoel is dat de overheid misschien wel de regels wil veranderen hoe die huurinkomsten belast gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
sverzijl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:17:
[...]

Niet afschaffen, wel inkomensafhankelijk maken. Dat zie ik echt nog wel gebeuren de komende 10 jaar.
Daarom streef ik inderdaad naar slechts een modaal pensioen (30-35k aanvulling).
Pagina: 1 ... 598 ... 630 Laatste