Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:49
Aftansert schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:30:
Het omslagpunt verandert elk jaar en is afhankelijk van DGA salaris en extra kosten voor een BV. Bijvoorbeeld in 2025 ligt het omslagpunt weer een klein beetje lager dan in 2024 (ondanks dat je minder heffingskorting op dividenduitkering krijgt in 2025). De tool op berekenhet.nl is prima om dat verschil te zien. Het omslagpunt lijkt in 2025 met jouw DGA salaris rond de € 111.500 te liggen.

Het voordeel/nadeel in pure belastingbesparing (dus niet de andere voordelen van een BV zoals investeren in de holding) blijft wel beperkt tot een paar duizend euro. Terwijl je met een BV ook extra kosten en gedoe hebt.
Top, had die tool helemaal gemist. Meteen wat fouten in mijn eerdere berekening gespot (Inkomensafh. bijdrage Zvw gemist + de kosten voor BV niet goed doorgevoerd). Volgende screenshots lijkt er meer op. Geven 2 situaties weer: zoveel mogelijk in BV houden vs alles naar prive. Scheelt allemaal iets minder met het ZZP salaris (€89.581). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqKlsmo0cm1o9skN0GEthFvgn6M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rVHiaTQRRbLNLeEHrgWTerjV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjbdgpd-lWP43cqbPrfrkr1cCwE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eQCWJ1VwjGVR30QhVwv9LFhp.png?f=user_large
De overweging die je bij 1) doet is het enige dat telt. Ik zou niet zo'n specifiek bedrag kiezen zodat je verraad dat je overweging 2) ook hebt gebruikt. Je mag geen fiscale motieven gebruiken om je gebruikelijk loon te bepalen. Liever gewoon € 75k dan, of nog lager als je dat kan verantwoorden.

Overigens is het ook niet zo zinvol om "mooi onder de hoogste belastingschijf" te blijven. Je heffingskortingen lopen al ver daarvoor terug, en dat heeft veel meer invloed op je totaal te betalen belasting.
Fair enough, nu 72K gebruikt. 6K is immers een loon wat veel voorkomt voor senior engineers. Ken je DGA'ers die iets meer risico nemen en gewoon het minimum DGA salaris hanteren (56K)?
Hier geen spijt. Via welke weg ga je over van eenmanszaak naar BV (geruisloos, ruisend, passiva/activa)? Wat @Ecological bijvoorbeeld voorstelt is niet de bedoeling.
Geen idee nog, moet me hier in verdiepen. Bedankt voor je inzichten, wordt gewaardeerd. 🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 10:17
Ik heb zelf 60k als salaris en dat was dan ook wat ik hier voor verdiende.

Grootste voordeel is geld in je bv houden en beleggen en de vpb op die winsten uitstellen. Dan gaat compounding serieus zijn ding doen.

Ik heb hier flink wat pagina’s een paar urls gedeeld van de abn amro die met mooie grafieken laten zien wanneer beleggen in je bv een groot voordeel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:19
Dennisweb schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:43:
offtopic:
Binnenkort gaat een nieuwe instantie zeker controleren op schijnouderschap?
[Afbeelding]
offtopic:
In de jaren zeventig was er een Turkse film waarin een gastarbeider in Duitsland op zoek ging naar mazen in de wet. Zo bood hij geld aan ouders in zijn geboortedorp in ruil voor geboorteakten, hij had twee eisen: het kind is nog minderjarig en het kind heeft dezelfde achternaam. :P

Kom maar op met de kinderbijslag. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:09
paulheetik schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:42:
Dag allen,

Ik werk momenteel als freelance software developer, winst +- 150K. Ik zit er over na te denken over te stappen naar een BV (holding + werk bv). [..]
Ik heb momenteel een aantal aannames over de BV, ben benieuwd of deze kloppen. Qua belastingen, kom ik op het volgende in het scenario van 150K winst:
- BV met DGA salaris van €75.518 levert een netto loon €50.816 + €21.184 netto dividend + €32.272 blijft over in BV = €104.272. -4K extra kosten voor BV = €100.272
- Als ZZP’erMet een eenmanszaak blijft over €89.988
Ik snap in ieder geval niets van je sommetje en ik vermoed anderen ook niet. Als je daar een controle van wilt zul je wat meer toelichting moeten geven.
- DGA salaris gekozen van €75.518, aangezien dit 1) ongeveer overeenkomt met de salaris die je ziet aangeboden worden voor senior engineers in NL 2) mooi onder de hoogste belastingschijf blijft in box1. Dit salaris is echter niet genoeg om te voorzien in mijn uitgaven, vandaar de (jaarlijkse?) €21.184 storting van dividend. Is het gekozen DGA salaris valide? Of vindt de belastingdienst dat ik mezelf een hoger loon zou moeten geven?
Onderaan de streep maakt het in 2025 volgens mij ook niet enorm uit of je dividend of extra loon uitkeert doordat dividenduitkering ook meetellen voor de afbouw van de heffingskortingen, tenzij je toevallig heel ongunstig uitkomt in Box 1. Als je moet leunen op een periodieke dividenduitkering zou ik zelf kiezen om meer loon uit te keren, dat voorkomt dan als leuk neveneffect ook eventueel discussie over de hoogte van je salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 18:53
Furion2000 schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:18:
[...]

Mijn ervaring is dat het vanaf shortlist betere communicatie is vanuit HF en kreeg dan altijd wel een reactie of belde gewoon op. Ze zijn daar ook heel veel opdrachten met weinig mensen aan het doen. Als je ze belt zijn het gewoon mensen en kun je ze dingen vragen (e.g. hoe selecteren jullie of die specifieke klant en kan ik mijn CV nog opvallender maken?) :+

2-3 cv's ja meestal wel, alleen bepaalt de klant en kunnen ze naast HF nog 3 leveranciers hebben en dus 8-12 cv's hebben liggen. Klanten zijn soms ook erg slecht in terugkoppeling geven.
Je had gelijk, kreeg nu te horen voor een dat de klant verzuimd had ergens op te klikken.
Als je alles bij elkaar optelt zijn dat best wat cv’s en gesprekken die je door moet nemen. Bij mijn laatste loondienstbaan kon ik ook wat cv’s selecteren en gesprekken voeren en dat was wel leerzaam trouwens. Mijn eigen cv daarna ook direct aangepast :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Leftblank schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:54:
Ik snap in ieder geval niets van je sommetje en ik vermoed anderen ook niet. Als je daar een controle van wilt zul je wat meer toelichting moeten geven.
Die eerste berekening klopte uberhaupt niet, deze als het goed is wel: paulheetik in "Het freelance ICT-ers discussie topic"
Leftblank schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:54:
Onderaan de streep maakt het in 2025 volgens mij ook niet enorm uit of je dividend of extra loon uitkeert doordat dividenduitkering ook meetellen voor de afbouw van de heffingskortingen, tenzij je toevallig heel ongunstig uitkomt in Box 1. Als je moet leunen op een periodieke dividenduitkering zou ik zelf kiezen om meer loon uit te keren, dat voorkomt dan als leuk neveneffect ook eventueel discussie over de hoogte van je salaris.
Discussie voorkomen zou inderdaad een argument zijn, maar het lijkt me zodra je in de hoogste schijf valt van box1 sowieso nadelig. Dan houd ik het geld liever in de BV (of als zzp'er stort ik al mijn winst boven €75.518 liever op lijfrente rekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:43
paulheetik schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:31:
[...]

Top, had die tool helemaal gemist. Meteen wat fouten in mijn eerdere berekening gespot (Inkomensafh. bijdrage Zvw gemist + de kosten voor BV niet goed doorgevoerd). Volgende screenshots lijkt er meer op. Geven 2 situaties weer: zoveel mogelijk in BV houden vs alles naar prive. Scheelt allemaal iets minder met het ZZP salaris (€89.581). [Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Fair enough, nu 72K gebruikt. 6K is immers een loon wat veel voorkomt voor senior engineers. Ken je DGA'ers die iets meer risico nemen en gewoon het minimum DGA salaris hanteren (56K)?

[...]

Geen idee nog, moet me hier in verdiepen. Bedankt voor je inzichten, wordt gewaardeerd. 🙏
structureel dividend uit bedrijf halen kan als loon gezien worden. Maakt qua belasting ook niet heel veel uit, zeker niet in 2025.

Wat wél meespeelt: Dividend betekend balanstest. Over het algemeen geen enkel probleem, maar als je een jaartje rustiger aan doen, minder omzet/winst draaitt maar je prive wél dat dividend nodig hebt, heb je mogelijk een probleem Ook als je je holding leeg wilt trekken is dat met salaris het eenvoudigste.

Daar tegenover staat dat een bv vooral interesant is als je niet al je winst naar prive wilt halen. Vanaf welk punt een bv fincancieen interesant is verschilt per persoon. De volledige berekening omvat dan ook KDV toeslagen, heffingskortingen, hypotheekaftrek etc etc etc. Als voorbeeld, voor mij maakt het belastingtechnisch niet veel uit, bv vs emz. bv is ietsje duurder. Mijn vrouw, met dezelfde winst, betaald 25% minder belasting (loon vpb combinatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
fry77 schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:52:
Mijn vrouw, met dezelfde winst, betaald 25% minder belasting (loon vpb combinatie)
Ok, dat komt doordat je vrouw meer in BV laat zitten? Dus het is vooral uitgestelde belasting die het verschil maakt? Of zit het verschil nog in andere (aftrek)posten, zoals hypotheekrente aftrek die je bv. noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
paulheetik schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:56:
[...]

Ok, dat komt doordat je vrouw meer in BV laat zitten? Dus het is vooral uitgestelde belasting die het verschil maakt? Of zit het verschil nog in andere (aftrek)posten, zoals hypotheekrente aftrek die je bv. noemt?
Heeft een heel laag DGA loon, want branche CAO. En dan gaan de heffingskortingen ineens heel hard mee doen. Consequentie is wel dat ze geen rekening courant of dividend uit de bv's mag halen. De rest blijft dus tegen 19% vpb in de bv i.p.v. ~40% inkomstenbelasting. Met een emz kwam de belastingdruk al snel op 45% uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Oke, inderdaad dus zoveel mogelijk in de BV laten. Mja het minimum DGA loon (56K) lijkt me wat onrealistisch als senior software developer.
fry77 schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:52:
[...]
structureel dividend uit bedrijf halen kan als loon gezien worden. Maakt qua belasting ook niet heel veel uit, zeker niet in 2025.
Structureel, als in 1 keer per jaar is een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
mannowlahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:38:
Ik heb zelf 60k als salaris en dat was dan ook wat ik hier voor verdiende.

Grootste voordeel is geld in je bv houden en beleggen en de vpb op die winsten uitstellen. Dan gaat compounding serieus zijn ding doen.

Ik heb hier flink wat pagina’s een paar urls gedeeld van de abn amro die met mooie grafieken laten zien wanneer beleggen in je bv een groot voordeel heeft.
Ah ja interessante artikels inderdaad. Voor de meelezers, ze zijn hier te vinden: mannowlahn in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Ook wel benieuwd naar de vergelijking tussen zoveel mogelijk in BV oppotten/beleggen tbv pensioen vs. als freelancer zoveel mogelijk winst dat in hoogste box 1 tarief valt overmaken naar lijfrente rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-03 23:02
paulheetik schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:25:
Mja het minimum DGA loon (56K) lijkt me wat onrealistisch als senior software developer.
Gewoon een kwestie van even zoeken naar je onderbouwing: https://nl.indeed.com/job...ea0&advn=5698526061682505

48k voor een senior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Il Duce schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:38:
[...]

Gewoon een kwestie van even zoeken naar je onderbouwing: https://nl.indeed.com/job...ea0&advn=5698526061682505

48k voor een senior.
n=1 wordt gezien als "bewijs"? Je gaat zelf dus wel voor het minimale DGA salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 00:09
paulheetik schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:25:
Structureel, als in 1 keer per jaar is een probleem?
Nee, jaarlijks is gebruikelijk, na het opstellen van de jaarstukken. Maar bij een simpele holding is interim dividend ook prima, ook meerdere keer per jaar. Moet je wel goed documenteren met een balanstest en uitkeringstoets, maar dat is ook copypasta na de eerste keer.

Er is ooit een rechtszaak geweest waar maandelijks dividend als loon werd gezien, maar daar was veel meer aan de hand dan dat enkele feit.
paulheetik schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:31:
Ken je DGA'ers die iets meer risico nemen en gewoon het minimum DGA salaris hanteren (56K)?
Kennen niet, maar je hoort er op fora wel eens over. Ik zou zelf nooit op de absolute ondergrens gaan zitten. Maakt discussie daarover en naheffingen bij een controle veel waarschijnlijker. Ik zit zelf op € 5k per maand, min bijtelling. Zoals gezegd maakt het in 2025 een stuk minder uit.

Is er eigenlijk überhaupt nog verschil tussen loon en dividend vanuit BV, of echt letterlijk dezelfde hoeveelheid belasting?

[ Voor 10% gewijzigd door Aftansert op 23-12-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
Overigens nog een voor mijn onverwacht nadeel van een vennootschap i.p.v. een eenmanszaak: je kan omzetbelasting alleen (rechtmatig) aftrekken als je bedrijfsnaam op de factuur staat, en dat is wel eens gedoe of zelfs niet mogelijk. Als eenmanszaak kan je ook apparatuur aanschaffen als consument en je beroepen op consumentenrecht rond garantie, maar het toch op de balans zetten en omzetbelasting terugkrijgen. Dat gaat met een vennootschap niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:31

TMC

aex351 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:25:
[...]

Je verwoord het goed. Ik vermoed wel dat een hele grote groep geen plan B heeft. En puur profiteert van de extra inkomsten en even voor het gemak het hebben van verzekeringen/pensioenen uitstelt. Deze groep mensen die dus boven hun stand leven komen dus in de problemen. Die ze feitelijk gezien zelf hebben veroorzaakt. Maar vervolgens willen ze wel gebruik maken van de sociale voorzieningen. Waaraan ze niet hebben bijgedragen.
Ze hebben geen recht op sociale voorzieningen omdat ze zelfstandig zijn. Het zijn slechte ondernemers maar geen schijnzelfstandigen, vind ik. Het feit dat je in de problemen komt geeft aan dat je risico loopt, hetgeen een kenmerk is van zelfstandigheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:14

Crazy D

I think we should take a look.

TMC schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 07:11:
[...]
Ze hebben geen recht op sociale voorzieningen omdat ze zelfstandig zijn. Het zijn slechte ondernemers maar geen schijnzelfstandigen, vind ik. Het feit dat je in de problemen komt geeft aan dat je risico loopt, hetgeen een kenmerk is van zelfstandigheid.
"Risico lopen" als in, teveel geld uitgeven en daardoor bij een maand zonder opdracht geen geld hebben, is _geen_ teken van zelfstandigheid. Financieel risico lopen betekent dat er bv een kans is dat je bij overschrijden van je uieninschatting, de extra uren niet betaald krijgt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:57

Destruction

(ex-)Automonteur

proatjeboksem schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:01:
[...]

Breek me de bek niet los. Got the t-shirt, zeg maar.
Daarom misschien maar beter niet lezen, enger dan Paulus de Boskabouter :)
Maar dan heb je vooraf iets getekend waarmee je akkoord gaat met zoiets?

* Destruction heeft dit één keer gehad. Maar ik werk niet met overeenkomsten van opdracht oid, dus mijn klant kon gewoon betalen. De originele factuur, de factuur met aanmaningskosten of de incassopartij. Ze mochten kiezen, maar ik heb mijn geld gewoon gehad. Uiteindelijk is het niet hun klant die mij inhuurt, maar zijn ze dat zelf. Daarmee loop ik nog steeds risico's want als wanbetalers mijn opdrachtgever omver trekken kan ik uiteraard wel naar mijn geld fluiten en bovendien kan elke opdrachtgever per direct van me af want er is geen overeenkomst.

Als ik vooraf niet zeker weet of ik evt. inhuur kan betalen als de klant in gebreke blijft, dan begin ik niet aan die inhuur. Dat ik zaken heb gedaan met een wanbetaler (in dit voorbeeld) kan en mag niet jouw probleem zijn, ik heb jou ingehuurd en zal moeten zorgen dat jij je geld krijgt. Linksom of rechtsom.
Kartmans1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:55:
[...]
mijns inziens niet gek dat de tussenpartij niet betaald (of kan terugvorderen) als de eindklant niet betaald. Uiteindelijk is de derde (eindklant) eigenlijk de echte opdrachtgever. Daar verricht je het werk. Tussenpartij behartigt alleen. Eindklant is ook de gene wie zegt of je je de opdracht naar behoren uitvoert.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Klant sluit een overeenkomst met opdrachtgever, en opdrachtgever sluit een overeenkomst (een akkoord geven op een losse klus is ook een vorm van overeenkomst) met jou. Dan is het ook niet relevant of de klant de opdrachtgever wel of niet betaalt, want dat valt onder de overeenkomst tussen klant en opdrachtgever en is niet iets waar jij wat mee te maken hebt.

Dat sommige grotere opdrachtgevers graag met dit soort clausules komen is iets anders, maar daar zou ik zelf dus nooit aan meewerken. Again, opdrachtgever betaald de originele factuur, de factuur met aanmaningskosten of ze mogen het afhandelen met de incassopartij die er niet voor terug schrikt om desnoods beslag te laten leggen op goederen.
RonaldHeirbaut schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:33:
[...]

Zolang je niet gaat beginnen over typemachines mag je wat mij betreft blijven :D
Ja, OK. Maar mag dat ding nou op de balans gekocht worden ja of nee? :+

[ Voor 37% gewijzigd door Destruction op 24-12-2024 09:10 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
https://nos.nl/teletekst/104

Zorginstellingen gaan uit noodzaak gewoon door met ZZP'ers. Veel schijnzelfstandiger dan in de verpleging wordt het niet _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-06 12:57
Aftansert schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:43:
Overigens nog een voor mijn onverwacht nadeel van een vennootschap i.p.v. een eenmanszaak: je kan omzetbelasting alleen (rechtmatig) aftrekken als je bedrijfsnaam op de factuur staat, en dat is wel eens gedoe of zelfs niet mogelijk. Als eenmanszaak kan je ook apparatuur aanschaffen als consument en je beroepen op consumentenrecht rond garantie, maar het toch op de balans zetten en omzetbelasting terugkrijgen. Dat gaat met een vennootschap niet.
Je kan je eigen voornaam/achternaam als (extra) handelsnaam bij kvk registreren en dan heb je in ieder geval het garantieprobleem afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:12
https://www.1almere.nl/ni...geving/23/12/2024/nieuws/
Die voorspelling komt door de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) die zorginstellingen verplicht om zzp’ers via detacheringsbureaus in te huren of in loondienst te nemen. Volgens KPMG liggen de kosten voor inhuur via bureaus 40 tot 70 procent hoger dan bij directe inzet van zzp’ers.
Wat wordt het woord van 2025? Schijnzelfstandigenbureaus ?

En https://www.nporadio1.nl/...afscheid-nemen-van-zzpers

(zie/hoor audiofragment)
Van de 250 wilden toch maarliefst 10 mensen in loondienst. Verrassend

[ Voor 20% gewijzigd door sverzijl op 24-12-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Aftansert schreef op maandag 23 december 2024 @ 22:21:
Is er eigenlijk überhaupt nog verschil tussen loon en dividend vanuit BV, of echt letterlijk dezelfde hoeveelheid belasting?
Ik heb het idee dat dat wel veel uitmaakt, ook voor 2025. Om bij mijn voorbeeld te blijven van 150K winst, zie deze berekenhet: https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=3JxjjSzTgk.

Je kan de ingevoerde gegevens wijzigen, onder de berekening kan je terug gaan. Hoe hoger het DGA loon, hoe nadeliger de balans uitvalt tussen BV en Eenmanszaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
paulheetik schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:28:
[...]

Ik heb het idee dat dat wel veel uitmaakt, ook voor 2025. Om bij mijn voorbeeld te blijven van 150K winst, zie deze berekenhet: https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=3JxjjSzTgk.

Je kan de ingevoerde gegevens wijzigen, onder de berekening kan je terug gaan. Hoe hoger het DGA loon, hoe nadeliger de balans uitvalt tussen BV en Eenmanszaak
Als je alles naar prive haalt is de ficaliteit niet zo interesant meer nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:58
[...]

Je kan bij de bv de wkr regeling nog meenemen, 1.92 % tot 400K loonsom en door de fiscus in de praktijk 2400 euro zonder onderbouwing (maar niet meer dan 1,92% vd loonsom) goedkeurd. Dat bedrag kan je netto uitbetalen aan jezelf. Moet je feitelijk wel kerstpakketen en dat soort meuk vanaf trekken. Dus daar werkt een hoger salaris in je voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswei
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:38
verwijderd

[ Voor 99% gewijzigd door boswei op 24-12-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17
[...]

Ik vergelijk altijd wat ik netto overhoud als eenmanszaak. Dit kun je eenvoudig berekenen door je jaarlijkse omzet te nemen en daar de betaalde belasting van af te trekken. Zo kom je op je netto salaris uit. Vervolgens kun je met een berekentool hetzelfde doen voor een BV, zodat je het verschil ziet. Houd er wel rekening mee dat een BV vaak hogere kosten met zich meebrengt, bijvoorbeeld voor een boekhouder. Vraag na wat die extra kosten precies zijn.

Daarnaast is het belangrijk om te berekenen of het salaris dat je jezelf toekent in een BV toereikend is. Als je maandelijks dividend uitkeert, kan dat bovendien minder fiscaal aantrekkelijk zijn. Overstappen naar een BV is in veel gevallen niet alleen gebaseerd op financiële voordelen. Als je de overstap puur op basis daarvan overweegt, is het vaak niet de moeite waard, zeker gezien de extra kosten en investeringen die je in het eerste jaar zult hebben. Hierdoor zul je op korte termijn meestal geen direct financieel voordeel behalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mbe81
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:35
boswei schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:36:
Hieronder een wat versimpelde (chatgpt) berekening tussen loondienst en zzp belastinginkomsten. Wel grappig dit inzicht dacht ik om te delen (merendeel kennen het waarschijnlijk al) en een belangrijke reden waarom de overheid zoveel moeite doet op dit moment onder het motto van 'schijnzelfstandigheid' om het zzp-er zijn te bemoeilijken. Er moet dus iets komen om dit verschil te overbruggen tbv de sociale lasten (ww, zw, etc.). Ik zou zeggen begin eens met het intrekken van standaard aftrekposten zoals startersaftrek, zelfstandigenaftrek (kop aftrekposten in het plaatje) voor een nieuwe ondernemers categorie 'kleine ondernemers'. En richt de term en de controle op 'schijnzelfstandigen' op ondernemers die werken voor tarieven onder de 35 euro.
[Afbeelding]
Misschien moet je dat niet doen; berekeningen vanuit ChatGPT posten, deze niet controleren en daar conclusies aan verbinden. Er klopt geen hout van en de verschillen zijn niet zo groot als je hier doet voorkomen. Zo krijg je als ondernemer bijvoorbeeld een aparte aanslag voor de ZVW waar deze als werknemer al in de loonheffing is verwerkt.

Bruto € 100.000,- als werknemer is € 62.265,- netto.
Bruto € 100.000,- als ondernemer is € 63.844,- netto.
Bruto € 100.000,- als ondernemer met startersaftrek is € 64.538,- netto.

Verschil is dus nog maar € 1500 - € 2300,- afhankelijk van of je wel of geen starter bent en er uiteraard vanuitgaande dat je meer dan 1225 uur in je eigen zaak steekt voor de zelfstandigenaftrek.

Werknemer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9f4aRLyJCIlzqAot6Fq2s3WexV0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w9G0tLTVUJXfY5Cd4oV5Pdog.png?f=user_large

Ondernemer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qf0m31Rhc4yWkXWFM2_yfWuaC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oqPKBrIhGOo2JfpXR7Re3Hl9.png?f=user_large

Ondernemer met startersaftrek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EbJpG7ES3by7uJA82wNqMly3Vg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mmBDbuEG6BWHgBeI3gPOSGkK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmitzel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14
sebasd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:11:
[...]

Tsja, zo zou ik mijn marketing-teksten ook schrijven als ik een dergelijk model te verkopen had.

“De maatschap neemt opdrachten aan en verdeelt het werk, er kan geen sprake zijn van een fictief dienstverband.”

En waarom dan wel niet? Waar staat dat dat niet kan?

Niets ten nadele van TFG hoor, ik heb er een paar jaar naar tevredenheid gezeten, maar ik zou wel wat meer onderbouwing willen zien.

En even afgezien van dat is TFG een dure oplossing.
Wat is duur dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
fry77 schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:09:
[...]

Heeft een heel laag DGA loon, want branche CAO. En dan gaan de heffingskortingen ineens heel hard mee doen. Consequentie is wel dat ze geen rekening courant of dividend uit de bv's mag halen. De rest blijft dus tegen 19% vpb in de bv i.p.v. ~40% inkomstenbelasting. Met een emz kwam de belastingdruk al snel op 45% uit.
Houd wel rekening mee dat volgend jaar dividend ook impact heeft op heffingskorting. Hier hanteer ik een minimum DGA loon en wijs dividend toe aan mijn partner. Heffingskorting mag je dit jaar toepassen op dividendbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
mbe81 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:56:
[...]

Misschien moet je dat niet doen; berekeningen vanuit ChatGPT posten, deze niet controleren en daar conclusies aan verbinden. Er klopt geen hout van en de verschillen zijn niet zo groot als je hier doet voorkomen. Zo krijg je als ondernemer bijvoorbeeld een aparte aanslag voor de ZVW waar deze als werknemer al in de loonheffing is verwerkt.

Bruto € 100.000,- als werknemer is € 62.265,- netto.
Bruto € 100.000,- als ondernemer is € 63.844,- netto.
Bruto € 100.000,- als ondernemer met startersaftrek is € 64.538,- netto.

Verschil is dus nog maar € 1500 - € 2300,- afhankelijk van of je wel of geen starter bent en er uiteraard vanuitgaande dat je meer dan 1225 uur in je eigen zaak steekt voor de zelfstandigenaftrek.

Werknemer:
[Afbeelding]

Ondernemer:
[Afbeelding]

Ondernemer met startersaftrek
[Afbeelding]
Je vergeet hier de extra kosten (werknemersverzekeringen ZW, WAO/WIA, WW) die er zijn voor de werkgever. Daar wordt het verschil gemaakt en dat is nu ook net precies het geld wat ze van je willen in Den Haag.

Afhankelijk van de sector ed is dat ongeveer 7500 euro extra kosten op die 100.000 euro voor de werkgever.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 24-12-2024 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:25
Daarom wordt een positie waarin een externe 100.000.- per jaar kost niet opgevuld met een vacature waar 100.000.- bruto salaris geboden wordt. Iets meer dan 80.000.- bruto loon (inclusief vakantiegeld) is realistischer in de vergelijking en dan kom je op een netto bedrag uit van 53.000.-. Oftewel 47.000.- wat naar de overheid vloeit.

Ga je pensioen, OV-fietsen of auto's in de mix gooien dan wordt het nog ingewikkelder.

[ Voor 33% gewijzigd door jadjong op 24-12-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:44
@jadjong dat kan je zelf toch wel beantwoorden?

Interimmers hebben een opslag omdat je er vrijwel direct afscheid van kan nemen. Langdurig ziek, pensioenkosten, allemaal nvt.
Als je dezelfde fee zou koppelen aan bruto salaris krijg je een enorme arbeidskosten-explosie in de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Zo werd er wel gerekend in het verwijderde bericht van boswei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De laatste tijd hoor ik behoorlijk wat ontslagrondes voorbij komen met aanzienlijk afkoopsommen..

Om maar niet te spreken over de management laag die dat soort plannen, met externe adviseurs, moeten uitwerken. Allemaal verloren capaciteit die ook in groei van een bedrijf gestoken had kunnen worden.

[ Voor 51% gewijzigd door Deveon op 24-12-2024 21:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
Hunkaroglu schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:53:
[...]

Ik vergelijk altijd wat ik netto overhoud als eenmanszaak. Dit kun je eenvoudig berekenen door je jaarlijkse omzet te nemen en daar de betaalde belasting van af te trekken. Zo kom je op je netto salaris uit. Vervolgens kun je met een berekentool hetzelfde doen voor een BV, zodat je het verschil ziet. Houd er wel rekening mee dat een BV vaak hogere kosten met zich meebrengt, bijvoorbeeld voor een boekhouder. Vraag na wat die extra kosten precies zijn.

Daarnaast is het belangrijk om te berekenen of het salaris dat je jezelf toekent in een BV toereikend is. Als je maandelijks dividend uitkeert, kan dat bovendien minder fiscaal aantrekkelijk zijn. Overstappen naar een BV is in veel gevallen niet alleen gebaseerd op financiële voordelen. Als je de overstap puur op basis daarvan overweegt, is het vaak niet de moeite waard, zeker gezien de extra kosten en investeringen die je in het eerste jaar zult hebben. Hierdoor zul je op korte termijn meestal geen direct financieel voordeel behalen.
Als je zo redeneerde dan zal het nooit een voordeel hebben. Wat je netto overhoudt in je eenmanszaak moet je nog steeds je pensioen etc allemaal van gaan betalen. Tevens moet je helemaal niet 100% alles als loon uitkeren. Sterker nog, doe je dat wel dan ben je straks snel het haasje als je bv geen opdracht vind of weet terug in loondienst moet.

Je laatst alinea snap ik persoonlijk helemaal niet haha. Meerendeel gaat naar bv vanwege de financiële en dat gaat om enorme bedragen per jaar! Doe je rekensom maar als je wel gewoon kan leven van een normaal salaris die anders bij een werkgever krijgt. Aka max 70k. Dan zal je zien dat die tienduizenden euro’s per jaar die je overhoudt heel mooi kan gaan beleggen. Dat gaat heel snel optellen hoor na wat jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:11
jerh schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:24:
[...]

Je kan bij de bv de wkr regeling nog meenemen, 1.92 % tot 400K loonsom en door de fiscus in de praktijk 2400 euro zonder onderbouwing (maar niet meer dan 1,92% vd loonsom) goedkeurd. Dat bedrag kan je netto uitbetalen aan jezelf. Moet je feitelijk wel kerstpakketen en dat soort meuk vanaf trekken. Dus daar werkt een hoger salaris in je voordeel
De auto kan ook nog wel gunstig zijn, ik verkoop mijn prive auto aan de bv in het jaar dat die youngtimer wordt, nooit bij start inbrengen. Verkoop is dan een soort belastingvrij salaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
coldasice schreef op woensdag 25 december 2024 @ 09:05:
[...]

De auto kan ook nog wel gunstig zijn, ik verkoop mijn prive auto aan de bv in het jaar dat die youngtimer wordt, nooit bij start inbrengen. Verkoop is dan een soort belastingvrij salaris
Alleen als dat meer opbrengt dan op de markt verkopen. En zakelijk gezien geen btw die je terugkrijgt. Hangt denk ik heel erg af van de feitelijke omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 21:29
Het komt hier af en toe voorbij dat beleggen vanuit de BV gunstig zou zijn ivm uitstellen van belastingen. Maar hoe werkt dat precies? Ik heb begrepen dat wanneer je belegt via een VBI (en dat zijn ETF's vaak), je ze dan tegen de marktwaarde op de balans moet zetten. Dat komt erop neer dat je koerswinst en -verlies ieder jaar afrekent.
Kan iemand hier een lichtje op schijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:51
staaltje schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:16:
Het komt hier af en toe voorbij dat beleggen vanuit de BV gunstig zou zijn ivm uitstellen van belastingen. Maar hoe werkt dat precies? Ik heb begrepen dat wanneer je belegt via een VBI (en dat zijn ETF's vaak), je ze dan tegen de marktwaarde op de balans moet zetten. Dat komt erop neer dat je koerswinst en -verlies ieder jaar afrekent.
Het gaat erom dat je het met geld kan doen waar je inkomstenbelasting niet vanaf is geweest ;)
Als je die inkomsten-belasting uit kan stellen (door het in de bv te laten) tot je pensioen betaal je een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Hunkaroglu schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:53:
[...]

De extra kosten hou ik rekening mee, zie de berekenhet die ik had gedeeld: https://www.berekenhet.nl...tml?berekening=3JxjjSzTgk

Het verschil met zzp is, rekening houdende met 3K extra kosten voor werk + holding bv, ongeveer 2K. Indien ik echter alleen het geld uitkeer als dividend dat ik nodig heb voor levensonderhoud, en de rest in de BV hou, kom ik uit op het volgende:

Winst uit onderneming 150.000
Salaris DGA 72.000
Extra kosten bv 3000
———————————-
Winst bv voor VPB 75.000
Vennootschapsbelasting (VPB) 14.250
———————————-
In BV voor dividend uitkering 60.750
Uitkering dividend bruto 34.584,11
———————————-
In BV na aftrek dividend 26.165,89
Netto loon 45.889
Dividend netto 26.111
———————————-
Totaal €98.165,89

Toch een aanzienlijk verschil met de €89.581 die overblijft als ZZP'er. Uiteraard is er uitgestelde belasting voor die €26.165,89, maar ik vind het vooral aantrekkelijk dat dit geld een stuk meer liquide is dan het geld wat ik anders zou overmaken naar een lijfrente rekening.

Nu vraag ik me trouwens af, heeft het uberhaubt nog zin om op een lijfrenterekening te storten als DGA'er. Immers zit het voordeel als zzp'er er vooral in dat je daarmee de 49,5% tarief ontloopt in Box1. 🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:43
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 41% gewijzigd door Ecological op 25-12-2024 12:35 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
staaltje schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:16:
https://financialfocus.ab...e/beleggen-en-belastingen (zie uitzondering op de regel)

Waardering van beleggingen op de balans
Volgens de regels van goed koopmansgebruik worden effectenbeleggingen, zoals aandelen en dergelijke, in de jaarrekening van een BV als hoofdregel gewaardeerd tegen de historische aanschafwaarde dan wel de lagere beurswaarde. Op die manier wordt bij per saldo stijgende koersen (boven de aankoopprijs) winstneming – en dus belastingheffing – uitgesteld tot het moment waarop de effecten worden verkocht. Maar daalt de beurkoers beneden de historische aanschafwaarde? Dan wordt de boekwaarde afgewaardeerd naar de lagere actuele waarde en wordt direct verlies genomen. Dat verlies drukt op dat moment de winst. Wanneer de beurskoers later weer stijgt, wordt de boekwaarde weer verhoogd – maar niet verder dan tot de historische aanschafwaarde – wat de winst op dat moment verhoogt. Het eerdere fiscale verlies wordt dan feitelijk weer teruggenomen.

Belangrijke uitzondering op de hoofdregel

Op de hoofdregel bestaat sinds 1 augustus 2007 een belangrijke uitzondering. Sindsdien staat in de belastingwet een bepaling die stelt dat ieder belang in een zogenaamde ‘vrijgestelde beleggingsinstelling’ (VBI) steeds tegen de waarde in het economische verkeer – de actuele waarde dus – moet worden gewaardeerd. Deze waarderingsregel is van overeenkomstige toepassing op belangen in niet in Nederland gevestigde beleggingsinstellingen die net als een VBI beleggen in ‘financiële instrumenten’, niet zijn onderworpen aan een belastingheffing naar de winst en ook niet verplicht zijn hun winst jaarlijks uit te keren om voor belastingvrijstelling in aanmerking te komen.
In de praktijk voldoet het leeuwendeel van de – veelal in Luxemburg of Ierland gevestigde – beleggingsfondsen voor het grote publiek aan deze kenmerken. En moet een BV die in dergelijke beleggingsfondsen belegt dus ook aan de verplichte waarderingsregel voldoen. Uitstel van winstneming ingeval van waardestijging boven de historische aankoopwaarde is dan dus niet aan de orde. Bij stijgende koersen wordt direct winst genomen. En bij dalende koersen wordt direct verlies genomen. Ook al vindt geen verkooptransactie plaats.

Maw als jij een etf koopt voor 100 euro en de waarde is als volgt
2025 110
2026 120
2027 90
2028 100
2029 110

Als je dan in 2029 verkoopt zal je belasting betalen over 110-100=10

Zoals je ziet kan het dus uit om de boel uit te stellen en pas als je met pensioen gaat dit aan te pakken. In de tussentijd kan het namenlijk als compounding flink zijn werk doen :) en als je met pensioen gaat verkoop je misschien niet je hele portefeuille. Dan kan het zo zijn dat wat je per jaar verkoopt misschien zelfs minder is dan het rendement wat je maakt. M.a.w. je vermogen groeit dan nog steeds verder of blijft stabiel. Hier kan je dus ook flink mee spelen. Echter is er geen peil op te trekken wat onze overheid tegen die tijd besloten heeft. Misschien is het dan ineens 50% belasting over de winst.

Overigens is de meest effectieve manier, vanuit bv geld lenen aan privé en daarmee beleggen. Je hebt dan een schuld aan je bv, je betaald wat rente aan bv. Omdat we nu zo’n kromme regel hebben qua belasting in box drie, kan dit uit. Als straks de regels anders zijn doe je weer een agio storting met de gemaakte winst in je bv en ga je daar verder. Je mag echter tot 700k lenen van je bv, dus daar zit een limiet aan.

[ Voor 5% gewijzigd door mannowlahn op 25-12-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
Hoe bedoel je "geen rekening gehouden met een holding"? Ik ben van plan om te gaan voor werk + holding bv, hou rekening met deze kosten in mijn berekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:17
mannowlahn schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:10:
[...]

Als je zo redeneerde dan zal het nooit een voordeel hebben. Wat je netto overhoudt in je eenmanszaak moet je nog steeds je pensioen etc allemaal van gaan betalen. Tevens moet je helemaal niet 100% alles als loon uitkeren. Sterker nog, doe je dat wel dan ben je straks snel het haasje als je bv geen opdracht vind of weet terug in loondienst moet.

Je laatst alinea snap ik persoonlijk helemaal niet haha. Meerendeel gaat naar bv vanwege de financiële en dat gaat om enorme bedragen per jaar! Doe je rekensom maar als je wel gewoon kan leven van een normaal salaris die anders bij een werkgever krijgt. Aka max 70k. Dan zal je zien dat die tienduizenden euro’s per jaar die je overhoudt heel mooi kan gaan beleggen. Dat gaat heel snel optellen hoor na wat jaren.
Mijn laatste alinea probeerde juist aan te geven dat overstappen naar een BV vaak pas loont als je je financiële strategie daarop afstemt.

Dus ja, als je een goed plan hebt en bijvoorbeeld met een "normaal salaris" kunt leven, dan kan een BV je tienduizenden euro's per jaar besparen. Maar ik blijf erbij dat het vooral slim gebruik van de BV is dat bepaalt of het echt voordelig is. Dat hangt ook sterk af van je persoonlijke situatie en doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hunkaroglu schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:11:
[...]

Mijn laatste alinea probeerde juist aan te geven dat overstappen naar een BV vaak pas loont als je je financiële strategie daarop afstemt.

Dus ja, als je een goed plan hebt en bijvoorbeeld met een "normaal salaris" kunt leven, dan kan een BV je tienduizenden euro's per jaar besparen. Maar ik blijf erbij dat het vooral slim gebruik van de BV is dat bepaalt of het echt voordelig is. Dat hangt ook sterk af van je persoonlijke situatie en doelen.
Ah op die fiets. Ja klopt dat het daar aan ligt. Maar zodra je omzet boven de 130k komt will ik zelfs stellen dat het niet alleen slim is maar ook gewoon financieel gezond verstand om niet alle netto resultaat als privé aan te wenden. Want je ziet nu met die wet dba, als jij wel je inkomen afstemt op 8k netto per maand heb je straks een flinke kluif. Kan het niet uit om een bv op te zetten boven die 130k, dan durf ik wel te stellen dat er in de meeste gevallen geen gezonde financiele keuzes gemaakt zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:22

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Tylen schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:14:
2017: Ergens in Augustus begonnen dus weinig uren.
2018: 1610
2019: 1761
2020: 2449
2021: 2290
2022: 1924
2023: 2353 (inclusief de facturable uren van december)

Ik dacht dat ik aan het minderen was :+
Lijstjes :)

2024: 1910.

Maar heb niet de uren van trainingen geven erbij gedaan en heb nog wat extra inkomsten uit het verhuren van clusters. Al met al weer een mooi jaar geweest. :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57
Tylen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:16:
[...]

Maar heb niet de uren van trainingen geven erbij gedaan en heb nog wat extra inkomsten uit het verhuren van clusters. Al met al weer een mooi jaar geweest. :P
workaholic.

Ik kom dit jaar uit op 1602 uren, en heb eigenlijk helemaal niet bizar veel vrij gehad.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staaltje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-06 21:29
Dank voor je uitgebreide reactie. Wat ik eruit opmaak is dat je voornamelijk de IB uitstelt als je vanuit de BV belegt, omdat je fondsen ieder jaar tegen de marktwaarde moet boeken. Daarnaast moet ik dus eens kijken naar een constructie waar ik wat geld leen van mijn BV en dat zelf beleg. Ik ga hier nog wel eens met een specialist over praten, maar het help behoorlijk om zelf al enigszins te weten waar het over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
staaltje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:03:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. Wat ik eruit opmaak is dat je voornamelijk de IB uitstelt als je vanuit de BV belegt, omdat je fondsen ieder jaar tegen de marktwaarde moet boeken. Daarnaast moet ik dus eens kijken naar een constructie waar ik wat geld leen van mijn BV en dat zelf beleg. Ik ga hier nog wel eens met een specialist over praten, maar het help behoorlijk om zelf al enigszins te weten waar het over gaat.
Het grote verschil zit ook vooral in dat je de compounding over de uitgestelde belasting meeneemt. Dat maakt echt een enorm verschil

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-06 10:53
staaltje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:03:
[...]

Je hoeft lang niet alle fondsen tegen marktwaarde te boeken.

Een aantal van de bekende NT-fondsen bijv. is een FBI, geen VBI.
Deze mogen dan ook gewoon tegen kostprijs (of lagere beurswaarde) gewaardeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
Tylen schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:16:
[...]

Ik heb geen zin om mn uren van vorig jaar terug te zoeken. :P (door selfbilling elke week een factuur ipv eigen facturen per maand, dus mij voor nu teveel werk om op te gaan tellen)
Weet wel dat ik dit jaar minder gewerkt heb maar door goeie stappen in mn uurtarief is de omzet min of meer hetzelfde.
Door een klus ver weg heb ik komend half jaar 10 uur per dag facturabel en met mn nieuwe tarief kan komend jaar weleens interessant worden :P :X
Wel heeft dit ook impact op prive, want elke dag om 5 uur opstaan vergt wel discipline in het op tijd naar bed gaan.
Daarom zo nu en dan een extra dagje vrij op vrijdag en wat vaker een weekendje weg om eea te compenseren.

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 27-12-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
ybos schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:30:
[...]

Ik heb geen zin om mn uren van vorig jaar terug te zoeken. :P (door selfbilling elke week een factuur ipv eigen facturen per maand, dus mij voor nu teveel werk om op te gaan tellen)
Weet wel dat ik dit jaar minder gewerkt heb maar door goeie stappen in mn uurtarief is de omzet min of meer hetzelfde.
Door een klus ver weg heb ik komend half jaar 10 uur per dag facturabel en met mn nieuwe tarief kan komend jaar weleens interessant worden :P :X
Wel heeft dit ook impact op prive, want elke dag om 5 uur opstaan vergt wel discipline in het op tijd naar bed gaan.
Daarom zo nu en dan een extra dagje vrij op vrijdag en wat vaker een weekendje weg om eea te compenseren.
Elke dag om 5 uur opstaan doen je collega’s met jonge kinderen ook :+

Maar dat tikt idd dan wel aan. Mooi moment om idd naar een drie daagse weekend te gaan. Ik doe dat nu al wat jaren en op woensdag denk je al, ah bijna weekend. Dat is echt een luxe. Ik werk zelf 4x9 en af en toe als het nodig is een paar uurtjes op vrijdag(meetings, belangrijke pr etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
mannowlahn schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:52:
[...]

Elke dag om 5 uur opstaan doen je collega’s met jonge kinderen ook :+

Maar dat tikt idd dan wel aan. Mooi moment om idd naar een drie daagse weekend te gaan. Ik doe dat nu al wat jaren en op woensdag denk je al, ah bijna weekend. Dat is echt een luxe. Ik werk zelf 4x9 en af en toe als het nodig is een paar uurtjes op vrijdag(meetings, belangrijke pr etc)
Ik heb wel een beetje last van het "one more year syndrome".

Ik denk al wat vaker om naar 4 dagen te gaan, mede vanwege een hobby die vaak op woensdagmiddag is uit te voeren. Maar mijn zoontje is nu nog te klein om mee te gaan op de woensdag, dus denk nog een paar jaartjes.

Mede mn doel om met 50 de schaapjes op het droge te hebben dragen bij aan het feit dat ik nog wel even 5 dagen per week blijf werken de komende tijd. Het is een nobel streven en ik dénk dat het haalbaar is. Wil niet zeggen dat ik stop met werken op mn 50e maar niet meer moeten gaat al heel erg fijn zijn :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fry77
ConQuestador schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:22:
[...]

workaholic.

Ik kom dit jaar uit op 1602 uren, en heb eigenlijk helemaal niet bizar veel vrij gehad.
Ik dacht echt dit jaar onwijs veel gewerkt te hebben.

1577 uur. Het is weer het standaard aantal ongeveer :D

Edit: misschien dat ik dit jaar eens probeer wat meer te doen. Of iig efficienter.

[ Voor 11% gewijzigd door fry77 op 27-12-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-06 10:03
Had er dit jaar 1824 gebudgetteerd en uiteindelijk zijn het er 1750:50 geworden.
Heb voor 2025 een 6 maanden contract en daar voor 1168 uren gereserveerd.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:16
12 facturabele uren dit jaar, nog nooit zo hoog geweest 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
Jaaradministratie zit er al weer bijna op. De laatste declaraties opgesteld, nog een setje AvA documenten tekenen en salarisadministratie de verhoging laten verwerken. Poe poe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:46
Ik ben in september dit jaar begonnen als zzp'er. Dit weekend maar eens kijken of/hoe ik aan het urencriterium kan voldoen. Ik heb best wat tijd besteed aan het maken van een website en ik heb cursussen gevolgd. Ook de voorbereidingen voor m'n eerste opdracht hebben tijd gekost. Maar het wordt wel een beetje een stretch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
https://www.zipconomy.nl/...n-nu-echt-een-bocht-door/

Wat een vreselijk stuk met ontiegelijk veel wat krom is lullen we recht.

Daarnaast wat al eerder gezegd werd de belastingdienst zit vol schijnzelfstandige. Als die morgen moeten stoppen dan hebben ze nogal een probleem hoor.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-06 08:28
@C_V_S Het is een cassettebandje met autoreverse. Het blijft maar doorgaan... Misschien bevalt de muziek ons niet, maar dat is nu eenmaal wat er speelt. Op zich is het ook een prima verhaal. Ga handhaven, zorg dat de arbeidsmarkt beter wordt. Alleen is de arbeidsmarkt grotendeels niet in handen van de overheid. Dus vanuit de overheid kan je van alles roepen, maar de arbeidsmarkt moet wel meebewegen. Dat zie ik (nog) niet gebeuren. Dat kan aan mij liggen omdat ik niet goed kijk.

Intussen rijd ik 110. Nu kan ik kiezen: of ik rijd 110, of ik ga langs de kant van de weg staan. Raad eens wat ik doe...
Er is namelijk geen enkel bedrijf wat een 60-jarige nog een vast dienstverband aanbiedt. Ik heb gewoon geen keuze meer, denk ik. Dat geldt ook voor mensen met een beperking, een chronische ziekte en al die anderen die een werkgever liever niet heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 27-12-2024 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
C_V_S schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 13:52:
https://www.zipconomy.nl/...n-nu-echt-een-bocht-door/

Wat een vreselijk stuk met ontiegelijk veel wat krom is lullen we recht.

Daarnaast wat al eerder gezegd werd de belastingdienst zit vol schijnzelfstandige. Als die morgen moeten stoppen dan hebben ze nogal een probleem hoor.
En ook dit is 'maar' een staatssecretaris hé
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:30:
@C_V_S Het is een cassettebandje met autoreverse. Het blijft maar doorgaan... Misschien bevalt de muziek ons niet, maar dat is nu eenmaal wat er speelt. Op zich is het ook een prima verhaal. Ga handhaven, zorg dat de arbeidsmarkt beter wordt. Alleen is de arbeidsmarkt grotendeels niet in handen van de overheid. Dus vanuit de overheid kan je van alles roepen, maar de arbeidsmarkt moet wel meebewegen. Dat zie ik (nog) niet gebeuren. Dat kan aan mij liggen omdat ik niet goed kijk.

Intussen rijd ik 110. Nu kan ik kiezen: of ik rijd 110, of ik ga langs de kant van de weg staan. Raad eens wat ik doe...
Er is namelijk geen enkel bedrijf wat een 60-jarige nog een vast dienstverband aanbiedt. Ik heb gewoon geen keuze meer, denk ik. Dat geldt ook voor mensen met een beperking, een chronische ziekte en al die anderen die een werkgever liever niet heeft.
Dan kom je mooi weg als ze jou als werknemen bestempelen. Linea recta naar UWV en die ww-uitkering ophalen.

en als bonus edit: https://www.zzp-nederland...jnzelfstandigheid-wet-dba

[ Voor 22% gewijzigd door fry77 op 27-12-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
In 2025 geen boetes. Wel correcties. M.a.w. een werkgever gaat financieel nog aardig in de duitenzak moeten graaien. Maar dat was geen nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg

En zou de overheid je niet in dienst willen -assuming you need that? Of maak je daar ook geen ‘kans’ meer als je 60 bent? Best schokkend eigenlijk als dat zo is, al denk ik dat het bij 55 al ongeveer gaat spelen
Op zich is zzp’en dan best een goede oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aftansert
Het is me dit jaar eindelijk gelukt om een 'stuk' 'minder' te werken. Dat was na een idioot 2021 eigenlijk al het plan, maar deze zomer pas gelukt.

2020: 350 uur
2021: 2700 uur
2022: 2300 uur
2023: 2450 uur
2024: 1800 uur

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Ik leef in een totaal andere wereld dan de meesten hier zo te lezen. Dit jaar 1110 productieve uren, iets meer dan vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aftansert
Afas schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:01:
Ik leef in een totaal andere wereld dan de meesten hier zo te lezen.
Je krijgt wel een beetje dezelfde 'salience/success bias' als in het "Wat verdient de GoT'er" topic: mensen die 40 uur per week min vakantie schrijven zullen niet zo snel hun uren posten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:45
Aftansert schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:33:
[...]

Je krijgt wel een beetje dezelfde 'salience/success bias' als in het "Wat verdient de GoT'er" topic: mensen die 40 uur per week min vakantie schrijven zullen niet zo snel hun uren posten.
Och. Daar ben ik heel open over. 965 uur om precies te zijn. Snap dat gejammer over voordeeltjes voor zzp’ers niet, want ik krijg mkb-aftrek en meer niet. Urencriterium wordt immers niet behaald. Ik werk maar een paar uurtjes per dag vanwege de gezondheid.

Dat is precies wat @RonaldHeirbaut ook aankaart: werkgevers staan niet te springen om chronisch zieken. Dat heb ik al gemerkt toen ik stageliep: “Ga hier nooit solliciteren, want we willen je niet. Je bent er vaker niet dan wel. Alle werkgevers zullen zo denken. Is een uitkering niet wat voor jou? Wel zonde van je studie!”

Die opmerking was een extra drijfveer voor mij om te ondernemen. Verdien ik een vet inkomen? Nee. Maar ik kan mijn rekeningen betalen en zet soms nog een paar honderd euro per maand op zij. Ik groeide op met ouders die niet rijk zijn. Dus leerde ik alles over geld. Met goed budgetteren kom ik al aardig ver. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online

Handhaven is prima als je duidelijke regels maakt en zorgt voor alternatieve die net zo betaalbaar of duur zijn maar daar hebben ze helaas niet over nagedacht.

Maar goed alle tussenpartijen of hoe je ze ook wilt noemen zijn druk met allerlei alternatieve aan te bieden en om mij heen zie ik geen enkele freelancer die nu opeens wel in loondienst wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:43

aex351

I am the one

Een vast dienstverband is toch juist niet wat veel schijnzelfstandigen willen. Die maak je daar niet gelukkig mee. Verder zijn er genoeg uitzend- en detacheringsbureaus waar je lekker flexibel bezig kan blijven.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Uren, ik mag niet klagen in mijn eerste jaar zzp.

Aan de consultancy kant zit ik rond de 1250 en aan mijn diensten kant op zo’n 100. Daarnaast nog een service contract backup dienstverlening lopen bij een klant.

Al met al niet ontevreden. Opdrachtgever heeft ook al met een half jaar verlengd. Tarief gaat met 5 eu omhoog. Geen mega bedrag maar de opdrachtgever wilde verlagen en de intermediair zei niet te gaan indexeren, dus de marge van mijn intermediair is hiermee kleiner geworden.

Eerst nog even 2 weken werken in januari en dan in de week van de 20ste kunnen we ons melden in het ziekenhuis voor de geplande bevalling van ons 2de kind. Buffertje opgebouwd waardoor ik de maand februari niet zal werken, maar de klap op kan vangen.

Voor de rest lekker 4x9 blijven werken en naast deze opdrachtgever nog wat kleine projecten ernaast doen met mijn handen.

Ga verder investeren in wat apparatuur om een ‘side hustle’ op te starten om van gebruikte materialen nieuwe dingen te maken die ik dan weer kan verkopen.

Ik wil het liefst meer en meer loskomen van de IT en meer met mijn handen gaan doen, alleen het tariefverschil is nog te groot om de IT definitief gedag te zeggen. Dus dan maar de balans tussen 4 dagen op een bureaustoel zitten en de overige 3 dagen bij mensen een vlonder, overkapping of schutting maken.

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
Ik leef in een totaal andere wereld dan de meesten hier zo te lezen. Dit jaar 1110 productieve uren, iets meer dan vorig jaar.
Helemaal met je eens. Jouw aantal uren lijkt me een gezondere balans dan 2000+ uren. Dat ondermijnt ook wel dat je als zzpér vrijheid hebt. Ik zou met 2000+ uren (been there, done that) het gevoel hebben dat ik geleefd wordt. Vroeger deed ik dat, maar daar wil ik nooit meer naar terug.
zwaanenberg schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:36:
[...]

En zou de overheid je niet in dienst willen -assuming you need that? Of maak je daar ook geen ‘kans’ meer als je 60 bent? Best schokkend eigenlijk als dat zo is, al denk ik dat het bij 55 al ongeveer gaat spelen
De overheid discrimineert op arbeidsgebied vanwat ik heb gezien niet en neemt ook 60+ aan.

Ik heb zelf dit jaar (niet bij overheid) als 55+ ook gewoon een looncontract gekregen. Er is op dit moment natuurlijk wel een fors te kort en met een AOW leeftijd op 67 zit er voor ouderen nu meer rek in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanv
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-01 13:35
Zelf je eigen uitzendbureau beginnen en dan in loondienst zijn van je eigen uitzendbureau en zo jezelf verhuren. Hiermee zou ik dan sociale lasten betalen over m'n loon. Het lijkt me dat de belastingdienst dan geen reden tot klagen meer heeft.

En ik kan een marktconform tarief rekenen als uitzendbureau. De reden voor dit idee is dat in mijn beroep bedrijven niet meer willen(mogen) betalen dan de cao voorschrijft.

Evt. uitbreiden en meer uitzendkrachten werven.

Hoe moeilijk zou zoiets zijn?

Mijn opdrachtgever betaald voor uitzendkrachten soms zelfs 25% meer dan wat ik als zzp'er reken.

[ Voor 6% gewijzigd door stefanv op 28-12-2024 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbe81
  • Laatst online: 22:35
stefanv schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:42:
Zelf je eigen uitzendbureau beginnen en dan in loondienst zijn van je eigen uitzendbureau en zo jezelf verhuren. Hiermee zou ik dan sociale lasten betalen over m'n loon. Het lijkt me dat de belastingdienst dan geen reden tot klagen meer heeft.

En ik kan een marktconform tarief rekenen als uitzendbureau. De reden voor dit idee is dat in mijn beroep bedrijven niet meer willen(mogen) betalen dan de cao voorschrijft.

Evt. uitbreiden en meer uitzendkrachten werven.

Hoe moeilijk zou zoiets zijn?

Mijn opdrachtgever betaald voor uitzendkrachten soms zelfs 25% meer dan wat ik als zzp'er reken.
Helaas, die vlieger gaat niet op. Als jij je uitzendbureau begint en daarvoor een BV start, dan ben je DGA en mag je jezelf niet op die manier detacheren… is al meerdere keren in dit topic langsgekomen. Heel bijzonder maar waar…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:15
mbe81 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:54:
[...]

Helaas, die vlieger gaat niet op. Als jij je uitzendbureau begint en daarvoor een BV start, dan ben je DGA en mag je jezelf niet op die manier detacheren… is al meerdere keren in dit topic langsgekomen. Heel bijzonder maar waar…
Dan vond ik de Zweedse BV detachering structuur idee (hier gelinkt dat scheelt weer een extra pagina discussierondje van de zaak :P ) van @Orangelights23 toch eigenlijk ook wel vrij origineel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 05:12:
[...]

Een vast dienstverband is toch juist niet wat veel schijnzelfstandigen willen. Die maak je daar niet gelukkig mee. Verder zijn er genoeg uitzend- en detacheringsbureaus waar je lekker flexibel bezig kan blijven.
Dat is vaak niet zo. Bij een detacheerder raak je jouw flexibiliteit kwijt en heb je je te schikken naar de flexibiliteit van de detacheerder. Misschien zie ik het te donker, maar zo denk ik erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
C_V_S schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 02:50:
[...]

Handhaven is prima als je duidelijke regels maakt en zorgt voor alternatieve die net zo betaalbaar of duur zijn maar daar hebben ze helaas niet over nagedacht.

Maar goed alle tussenpartijen of hoe je ze ook wilt noemen zijn druk met allerlei alternatieve aan te bieden en om mij heen zie ik geen enkele freelancer die nu opeens wel in loondienst wil.
De regels zijn al duidelijk sinds 2016, zeggen ze. Daarom gaan ze handhaven. De wet VBAR is om iets wat duidelijk is, nog duidelijker te maken 🙄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
zwaanenberg schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:36:
[...]

Bij de overheid maak je nog wel een kans, vermoed ik. Maar alleen omdat er maar weinig aanbod is bij de overheid en heel veel vraag.
Als het aanbod groter wordt of de vraag kleiner, vullen zij het ook liever in met <50 jarigen.
Eerlijk is eerlijk, dat zou ik zelf ook eerder doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:10:
[...]

Dat is vaak niet zo. Bij een detacheerder raak je jouw flexibiliteit kwijt en heb je je te schikken naar de flexibiliteit van de detacheerder. Misschien zie ik het te donker, maar zo denk ik erover.
Als ik niet meer verder kan als ZZP'er dan zie ik ook niets in detachering. Branches verschillen maar bij een detacheerder werken betekent voor mij dat ik regelmatig veel extra reistijd moet accepteren zonder daar voor gecompenseerd te worden. En dat je bovendien opdrachten moet accepteren die ik op dit moment af wijs.
Dan zou ik eerder kiezen voor een (parttime) dienstverband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-04 09:18
mbe81 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:54:
[...]

Heb je linkje voor me/ons waar dat onderbouwd is?

Er zijn wel spelregels waar je aan moet houden.
  • werk met (minimaal) 2 BVs: holding en werkmaatschappij
  • respecteer de BVs
    • Handel volgens hun doelen/belangen
    • Formaliseer relaties: arbeidsovereenkomst(jij, holding), management overeenkomst(holding, werkmaatschappij), RC overeenkomsten(jij-holding, holding-werkm)
    • GEEN lukrake, directe prive onttrekkingen. Transacties lopen via RC. Verrekenen met dividend. Enkel dividenduitkeringen als ondernemingen niet in gevaar komen
  • Doel Holding: leiden bedrijven
  • werknemer Holding:jij als DGA
  • Doel werkmaatschappij: je basis activiteiten(IT??) + uitleenbureau(Waadi geregistreerd)
  • eventueel ander personeel in werkmaatschappij
Vaak wordt geprobeerd "door de BV(s) heen te kijken", ook door belastinginspecteurs. Is nodige juriprudentie over. Slaagt alleen als jijzelf BVs niet respecteert.
Officieel standpunt Belastingdienst: DGA is formeel dienstverband.Zie Handboek Loonheffingen 18.7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:02
aex351 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 05:12:
[...]

Een detacheerder is niet flexibel. Die kijken gewoon waar ze jou op een klus kunnen zetten en hoe ze jou daar zo lang mogelijk kunnen houden. Gevalletje minimaal investeren in je product en maximaal cashen. Te lang zonder klus betekent dat je eruit vliegt. Wordt je loon te hoog t.o.v. het uurtarief dat ze voor je kunnen vragen, dan hoppa ook eruit. Verder moet gewoon billable zijn en cursussen in je eigen tijd doen. Als je al een cursus mag doen. Been there, done that.

@aex351 je laat wederom zien dat je echt niet goed weet waar je het over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:22
Maak je vrouw DGA en treedt in dienst van je vrouw. Is ze ook een keer gelukkig :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
KillaZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:46:
Maak je vrouw DGA en treedt in dienst van je vrouw. Is ze ook een keer gelukkig :+
Ik hoor her en der wel zulke constructies voor bij komen of misschien met andere familie leden.

Vraag mij af hoe de belastingdienst daar over denkt :)

Daarnaast is het probleem vooral de opdrachtgevers hoe willen die er mee om gaan. Gaan die flexibel om met opdracht omschrijving? Neem bijvoorbeeld een systeembeheerder die ook een stukje project werk doet. Omschrijven ze enkel het project in het contract dan is het prima te doen. Geen hond die checkt dat die tickets zit op de lossen voor een deel van zijn tijd.

Ik heb contracten gehad waarbij er stond dat bij bepaalde situaties een vervangend persoon gestuurd mag worden. Gebeurd in de praktijk natuurlijk nooit van zijn leven maar maakt het wel wet DBA proof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Laatst online: 22:11
coldasice schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:48:
2022: 820 (per 1 juli fulltime begonnen)
2023: 1970 (schatting inclusief de facturabele uren van december)

Volgend jaar toch proberen met minder uren mijn omzetdoelstelling te halen, ik denk dat ik die maar gelijk ga houden aan 2023, met 10% tariefstijging tov vorig jaar moet dat goed haalbaar zijn..
2024: 2130uur (schatting)... wel meer vakantie genomen en echt leuke dingen gedaan dus in de andere weken flink doorgewerkt, heel tevreden met mijn omzet met ook weer tariefsverhoging doorgevoerd dit jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polycombGC
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:10
Ja ik ook, een parallel universum. 940 uren hier. Een stuk minder uren dan 2023, maar netto maakt het maar bar weinig uit. Het blijkt effectief om harder te onderhandelen en te netwerken (betere klanten te zoeken) dan meer uren te maken. Veel uren is mij de moeite en stress niet waard, onze buffers zijn goed vol, we hebben 3 jonge kinderen en relatief lage lasten. In tegenstelling tot de DBA paniek die ik hier soms lees heb ik al 4 getekende opdrachten binnen voor volgend jaar. Echt als ik dit topic soms lees lijkt de hele wereld in de fik te staan, en in de praktijk merk ik er echt helemaal niets van. Ik ben nog niet eerder zo positief het nieuwe jaar ingegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-04 09:18
KillaZ schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:46:
Helaas, dit lijkt teveel op een truc en er is al de nodige jurisprudentie over. Jijzelf zou dan werknemer zijn binnen het bedrijf en je vrouw gezag hebben/kunnen voeren over jou als werknemer. Dit botst met de gelijkwaardigheid van het huwelijk/partnerschap. Rechters hebben besloten dat dat laatste leidend is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:43

aex351

I am the one

RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:10:
[...]

Detachering heb je in diverse vormen. Ook midlance of payrolling valt eronder. Daarmee zit je dus niet vast aan de traditionele detachering setup wat inderdaad minder flexibel is.

In elk geval. Het argument dat omdat je een wat hogere leeftijd hebt en daardoor geen kansen of opties ziet (die er dus wel zijn, alleen je wilt het niet accepteren). En dus blijf je maar doorgaan met 110 rijden is natuurlijk wel een erg onzinnig argument. Dat valt onder de categorie hoofd in het zand steken en hopen dat het ergens goed komt.

Waarom niet proberen om een echte ondernemer te worden of anders een optie te kiezen dat wel is toegestaan.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:13:
[...]

De regels zijn al duidelijk sinds 2016, zeggen ze. Daarom gaan ze handhaven. De wet VBAR is om iets wat duidelijk is, nog duidelijker te maken 🙄
De regels zijn op zich helder, maar ook simpel, waardoor een groot gedeelte wettelijk gezien schijnzelfstandig is. Met VBAR, zoals die nu gepresenteerd is, krijg je meer criteria betreffende handhaving wat er voor zorgt dat je minder snel als schijnzelfstandige gezien wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Afas
  • Niet online
Zojuist met een flinke storting in mijn pensioenvoorziening het belastbaar inkomen voor 2024 gedrukt. Scheelt op korte termijn een paar duizend euro IB die in mijn geval nog 25 jaar kan renderen voordat er na pensioenering afgerekend wordt met de belastingdienst.
Vooral als een reminder voor andere ZZP'ers om nog voor de jaarwisseling als je dat wilt bij te storten. Zitten t.z t. wel opnameregels aan dus is niet voor iedereen even interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
polycombGC schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:38:
[...]

Ja ik ook, een parallel universum. 940 uren hier. Een stuk minder uren dan 2023, maar netto maakt het maar bar weinig uit. Het blijkt effectief om harder te onderhandelen en te netwerken (betere klanten te zoeken) dan meer uren te maken. Veel uren is mij de moeite en stress niet waard, onze buffers zijn goed vol, we hebben 3 jonge kinderen en relatief lage lasten. In tegenstelling tot de DBA paniek die ik hier soms lees heb ik al 4 getekende opdrachten binnen voor volgend jaar. Echt als ik dit topic soms lees lijkt de hele wereld in de fik te staan, en in de praktijk merk ik er echt helemaal niets van. Ik ben nog niet eerder zo positief het nieuwe jaar ingegaan.
Heb je dan een erg hoog uur tarief of je neemt met een hoop minder genoeg? Meeste freelancers die ik ken hebben toch wel een vrij luxe leven en als je dat wil bekostigen zal je toch geld binnen moeten halen.

Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen 2000+ uur werken of een uurtje of 1600. Als je full time in loondienst zit zit je ook al over de 1700 uur meen ik. Dat is toch wat voor vele vrij normaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
C_V_S schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:20:
[...]

Heb je dan een erg hoog uur tarief of je neemt met een hoop minder genoeg? Meeste freelancers die ik ken hebben toch wel een vrij luxe leven en als je dat wil bekostigen zal je toch geld binnen moeten halen.

Maar er is natuurlijk wel een verschil tussen 2000+ uur werken of een uurtje of 1600. Als je full time in loondienst zit zit je ook al over de 1700 uur meen ik. Dat is toch wat voor vele vrij normaal is.
In loondienst detachering zat ik normaal rond de 1850 declarabele uren per jaar, uitschieters naar boven zijn er ook wel geweest. En dan liep je naar huis met een pakket van rond de 60K bruto per jaar. En daar bovenop alle cursussen waar je een deel zelf van betaalde en de besprekingen om het bedrijf nog meer te laten groeien etc.

Nu zit ik altijd rond de 1500 uur facturabel, wat training en administratie en klaar. De eerste paar jaar flink gewerkt en flink gespaard. Ik leef van diezelfde 60K per jaar nu de extra's als vakanties komen uit box2 en box3 rendement en af en toe een leuke crypto winst. Als dat geld er eenmaal staat en z'n werk doet, hoef jij het niet meer te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:58
jerh schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:12:
[...]

Helemaal met je eens. Jouw aantal uren lijkt me een gezondere balans dan 2000+ uren. Dat ondermijnt ook wel dat je als zzpér vrijheid hebt. Ik zou met 2000+ uren (been there, done that) het gevoel hebben dat ik geleefd wordt. Vroeger deed ik dat, maar daar wil ik nooit meer naar terug.
Dit vat mijn gevoel van dit jaar aardig goed samen. Ik zit inmiddels op ruim 2400 uur voor 2024, maar ik hou toch vooral een gesjeesd gevoel over aan dit jaar. Het blijft een lastig evenwicht: zo'n succesvol jaar voelt geweldig, en de verleiding is groot om in dit tempo door te gaan en mezelf financieel onafhankelijk te werken. Tegelijkertijd merk ik dat het extra geld me niet echt gelukkig maakt. Hoewel het dus vast verstandig is, levert al dat extra geld op dat vlak weinig extra geluk op. Geld was ook niet de hoofddrijfveer om dit jaar veel uren te maken, al speelt het natuurlijk wel een rol. Dit jaar draaide vooral om de uitdaging, die ik leuk vond, maar nu overheerst het gevoel: been there, done that. Waarom zou ik hiermee doorgaan? Voor volgend jaar hoop ik dat om te zetten naar een jaar met wat meer balans en minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
c-nan schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:56:
Het ziet er naar uit dat ik dit jaar met 1604 facturabele uren ga afsluiten.

2020: 1954 uur
2021: 1632 uur
2022: 1870 uur
2023: 1604 uur

Sinds 2020 geen enkele dag zonder opdracht gezeten, maar toch een verschil van 350 uur tussen de min/max (1954-1604). In 2023 heb ik dus 18% minder uren gedraait t.o.v. 2020, maar de omzet van 2023 is 'maar' 11% lager.
2020: 1954 uur
2021: 1632 uur
2022: 1870 uur
2023: 1604 uur
2024: 1738 uur

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
jadjong schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:35:
[...]

De regels zijn op zich helder, maar ook simpel, waardoor een groot gedeelte wettelijk gezien schijnzelfstandig is. Met VBAR, zoals die nu gepresenteerd is, krijg je meer criteria betreffende handhaving wat er voor zorgt dat je minder snel als schijnzelfstandige gezien wordt.
Mijn commentaar op de (on)duidelijkheid was vooral sarcastisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
aex351 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:24:
[...]

Detachering heb je in diverse vormen. Ook midlance of payrolling valt eronder. Daarmee zit je dus niet vast aan de traditionele detachering setup wat inderdaad minder flexibel is.

In elk geval. Het argument dat omdat je een wat hogere leeftijd hebt en daardoor geen kansen of opties ziet (die er dus wel zijn, alleen je wilt het niet accepteren). En dus blijf je maar doorgaan met 110 rijden is natuurlijk wel een erg onzinnig argument. Dat valt onder de categorie hoofd in het zand steken en hopen dat het ergens goed komt.

Waarom niet proberen om een echte ondernemer te worden of anders een optie te kiezen dat wel is toegestaan.
Ik zit nu op een project wat loopt tot 2028/2029. Er zit een duidelijk einde aan het project. Daarom maak ik me in principe geen zorgen. Ik gebruik mijn specialisme waar geen bussen vol van binnen gereden worden. Maar persoonlijk vind ik het wat grijs. Bij controle merk ik het wel (en die 300 collega zzp’ers om me heen).

Heb wel geïnformeerd of ik in loondienst kan. In principe niet. Het is een project…

Dus zeg maar wat ik anders moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:16:
[...]

Helemaal niets. Je werkt denk ik op dezelfde wijze als ik. En net als een heleboel anderen hier,
En bij mijn controle in 2017 ben ik gewoon als zelfstandig beroepsbeoefenaar aangemerkt.
Sindsdien is mijn werkl alleen maar specialister geworden dus ik mijn geval maak ik mij geen zorgen. En als ik jou was zou ik dat ook niet heel erg doen. Ondanks wat sommige schijnambtenaren roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:45
[...]

Ik zit nu op een project wat loopt tot 2028/2029. Er zit een duidelijk einde aan het project. Daarom maak ik me in principe geen zorgen. Ik gebruik mijn specialisme waar geen bussen vol van binnen gereden worden. Maar persoonlijk vind ik het wat grijs. Bij controle merk ik het wel (en die 300 collega zzp’ers om me heen).

Heb wel geïnformeerd of ik in loondienst kan. In principe niet. Het is een project…

Geen idee of het zo werkt, maar wat je anders kunt doen? De opdrachtgever voor de rechter dagen. Als er dan sprake is van loondienst, dan is het arbeidsrecht dwingend. Maar dan ben je zelf je ondernemersvoordelen ook kwijt.

Maar het is me niet duidelijk of projecten meerdere jaren mogen duren, of dat je binnen 3 maanden wel weer ‘opgehoepeld’ moet zijn. 5 jaar lijkt mij in ieder geval wel heel fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-06 08:23
[...]
Maar persoonlijk vind ik het wat grijs. Bij controle merk ik het wel (en die 300 collega zzp’ers om me heen).

Vrij open deur, samen met je opdrachtgever uit dat grijze gebied geraken. Word niet in 2028 achteraf aangemerkt als schijnzelfstandige.

Boris gaf eerder wat tips ..
https://www.linkedin.com/...-7246034980777115648-Ygqw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:40:
[...]
De opdrachtgever voor de rechter dagen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Niet online
Ja die uitzonderingspositie hebben ze. Gaan ook voor hun vastgoed uitzonderingspositie krijgen m.b.t. vastgoed. Belang is te groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
RonaldHeirbaut schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 10:17:
[...]

Bij de overheid maak je nog wel een kans, vermoed ik. Maar alleen omdat er maar weinig aanbod is bij de overheid en heel veel vraag.
Als het aanbod groter wordt of de vraag kleiner, vullen zij het ook liever in met <50 jarigen.
Eerlijk is eerlijk, dat zou ik zelf ook eerder doen.
Maar dat is dan ook een lekkere situatie die gecreëerd nu wordt dan. Beetje hypothetisch, maar iedereen van 50 of 55+ die nu ergens ontslagen of weggereorganiseerd wordt had dan normaal gesproken al dan niet noodgedwongen kunnen gaan zzpen. Lager risico voor het bedrijf wat je aanneemt. Nu wordt dat dan dus weggehaald door de overheid. Wat moet zo iemand dan nu gaan doen? Detachering is ook bedrijf dus kom je niet mee in. Wat moeten die mensen allemaal gaan doen?

Misschien heeft @aex351 hier een antwoord op?
Pagina: 1 ... 597 ... 630 Laatste