Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:23
peer1979 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:46:
[...]

Dat lijkt me geen probleem qua terugvragen. Denk bijvoorbeeld in jouw geval ook aan de startende ondernemer die weinig/niets verdient, maar wel kosten heeft en dan terugvraagt. Per saldo krijgt deze ondernemer meer terug dan hij ontvangt.
Wat heeft jouw antwoord met de vraag te maken? Zoals al eerder aangegeven moet hij de BTW-verleggen en een ICP-aangifte doen. Is allemaal vrij eenvoudig en genoeg over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ascension schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:53:
[...]

Wat heeft jouw antwoord met de vraag te maken? Zoals al eerder aangegeven moet hij de BTW-verleggen en een ICP-aangifte doen. Is allemaal vrij eenvoudig en genoeg over te vinden.
De vraag was of je nog betaalde BTW terug mag vragen als je zelf 0 euro BTW int bij klanten. Het antwoord is; Ja, de BTW aangifte kan negatief zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:23
@jadjong @peer1979 Je hebt gelijk, excuses, ik reageerde te snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:00
jadjong schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:59:
[...]

De vraag was of je nog betaalde BTW terug mag vragen als je zelf 0 euro BTW int bij klanten. Het antwoord is; Ja, de BTW aangifte kan negatief zijn.
Ik werk via broken in UK, dus ik ontvang geen BTW. Ik krijg dus ieder kwartaal klein bedrag aan BTW terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-09 17:21

mwa

Renzmeister schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:18:
Laat de Belastingdienst het maar niet weten, maar ik vind zojuist het fucking personeelsblad van mijn opdrachtgever in de brievenbus. Het is vast goed bedoeld, maar ik voel me er absoluut onprettig bij. Ik heb er bewust voor gekozen om niet in loondienst te zijn, mede om niet te veel binding te hebben met een bedrijf waar ik voor werk. Om nog maar te zwijgen van de schijn van schijnzelfstandigheid die dit weer opwerpt. Bah.
En ik kreeg zojuist een digitale cadeaubon twv €40 vanaf een noreply email adres :o (edit: van mijn opdrachtgever dus).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 07:43
mwa schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:02:
[...]

En ik kreeg zojuist een digitale cadeaubon twv €40 vanaf een noreply email adres :o (edit: van mijn opdrachtgever dus).
Ik heb dus ook nog een uitnodiging gekregen om een kerstcadeau uit te kiezen. Ik heb het sterke vermoeden dat de grote opdrachtgevers zzp'ers gewoon in hun HR-systeem zetten en daarin geen onderscheid maken tussen intern en extern. En dan krijg je dus automatisch het personeelsblad en een kerstcadeau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:26
Renzmeister schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:44:
[...]

Ik heb dus ook nog een uitnodiging gekregen om een kerstcadeau uit te kiezen. Ik heb het sterke vermoeden dat de grote opdrachtgevers zzp'ers gewoon in hun HR-systeem zetten en daarin geen onderscheid maken tussen intern en extern. En dan krijg je dus automatisch het personeelsblad en een kerstcadeau.
Hier ook een mooie bon van 70 euro gekregen, en die neem ik met alle plezier aan. Net als dat ik overal waar ik werk een mooi eetpakket neerzet voor alle medewerkers in de kantine en voor de eigenaar dit jaar een Cocktail pakket. Dat hoort ook bij ondernemerschap, zorgen voor je klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
coldasice schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:48:
[...]

Hier ook een mooie bon van 70 euro gekregen, en die neem ik met alle plezier aan. Net als dat ik overal waar ik werk een mooi eetpakket neerzet voor alle medewerkers in de kantine en voor de eigenaar dit jaar een Cocktail pakket. Dat hoort ook bij ondernemerschap, zorgen voor je klanten.
Zelf kerstcadeautjes weggeven heb ik ook nog even aan gedacht, ook omdat mijn boekhouder het adviseerde om nog even te doen, echter hebben ze bij mijn opdrachtgever nogal strikte compliance regels dus durfde ik het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
Renzmeister schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:33:
[...]

Zelf kerstcadeautjes weggeven heb ik ook nog even aan gedacht, ook omdat mijn boekhouder het adviseerde om nog even te doen, echter hebben ze bij mijn opdrachtgever nogal strikte compliance regels dus durfde ik het niet aan.
Ik denk dat je wat te voorzichtig bent, je klant stuurt je een kerstgeschenk en je durft niks terug te sturen vanwege compliance... Ik snap dat je voorzichtig bent, maar denk dat je nu achter iedere boom een DBA ambtenaar ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

Yucon

*broem*

coldasice schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat je wat te voorzichtig bent, je klant stuurt je een kerstgeschenk en je durft niks terug te sturen vanwege compliance... Ik snap dat je voorzichtig bent, maar denk dat je nu achter iedere boom een DBA ambtenaar ziet
Dat heeft niets met dba te maken. Maar als ze idd zo strikt zijn dan zullen ze gewoon een interne loterij hebben. Zolang je zorgt dat je cadeau beperkt blijft tot een euro of 50 zal er niets aan de hand zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:28
Renzmeister schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:44:
[...]

Ik zie nu al rechtzaken en jurisprudentie ontstaan in de toekomst. Rechter:"Ja maar meneer, u heeft wel die eierwekker uitgekozen met uw kerstbon"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
coldasice schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:07:
[...]

Nee, dat zijn de interne compliance rules om omkoping etc te voorkomen. Had ik ook bij een klant. Heeft niets te maken met DBA, wel met de waarde van je geschenk. Bij deze specifieke klant mocht een medewerker het alleen aanpakken als het een waarde van max 25 euro had.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:42:
[...]

Ik ben afgelopen 2 jaar 3x in de VS geweest, zowel oost als west.

Als je bedoelt dat er een gap is in welvaartsniveau tussen de EU en de VS, dan is het antwoord wat mij betreft 'nee'. In de EU ben je echt beter af dan in de VS, gemiddeld genomen. Zeker aan de onderkant van de markt moeten mensen in de VS vaak meerdere banen hebben om rond te kunnen komen. ICT-ers hebben het er doorgaans wel beter. Overigens leven veel Amerikanen op de pof. Grote uitstaande bedragen op de creditcard. De meesten kunnen het wel terugbetalen, maar velen vullen het ene gat met het andere. Ik heb er intens veel armoede gezien, zowel op het platteland als in de stad.
Dus gap in welvaartsniveau tussen arm en rijk in de VS, jazeker!
Ja de dispersie is altijd al groter geweest daar. Valt me dan nog mee. Zal wel biased zijn, zit veel op Amerikaanse beleggersfora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Afgelopen weken voor 2 opdrachten meteen op de shortlist bij Striive, maar nooit meer iets over gehoord. Begin deze week voor een 3de op de shortlist, maar nog niets gehoord. Denk dus dat dit ook niets wordt helaas. Ik dacht dat als je op de shortlist kwam de kans al vrij groot werd, omdat ik me voorstel dat ze 2-3 cv's uitkiezen en die vervolgens op gesprek kunnen. Hebben meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:55
mwa schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:02:
[...]

Mijn kleine opdrachtgevers geven ook een cadeaubon, maar dan wel als ‘relatiegeschenk’ en dat is natuurlijk prima. Een andere opdrachtgever kwam met een ander leuk cadeau: “Zullen we per januari je tarief wat verhogen? Je inspanningen hebben een mooi resultaat op mijn omzet.”

Hoera. Ik heb zojuist onderhandeld over mijn tarief, een relatiegeschenk ontvangen en mijn resultaatverplichting voor dit jaar waargemaakt. Wat zal de Belastingdienst blij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
zwaanenberg schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:14:
Afgelopen weken voor 2 opdrachten meteen op de shortlist bij Striive, maar nooit meer iets over gehoord. Begin deze week voor een 3de op de shortlist, maar nog niets gehoord. Denk dus dat dit ook niets wordt helaas. Ik dacht dat als je op de shortlist kwam de kans al vrij groot werd, omdat ik me voorstel dat ze 2-3 cv's uitkiezen en die vervolgens op gesprek kunnen. Hebben meer mensen deze ervaring?
Wat voor rollen? Sommige rollen krijgen gewoon 20 tot 30 reacties. Frontend is kansloos, backend nog steeds een loting. Bepaalde tech stacks zijn compleet verzadigd met freelancers.(mobile, c#, java)

Het is overigens nu ook een periode waar meerendeel op vakantie is. Maar je krijgt toch altijd te horen of je wel of niet uitgenodigd wordt? Geen reactie betekend dat men nog bezig is met selectie?

[ Voor 14% gewijzigd door mannowlahn op 20-12-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
mannowlahn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:45:
[...]

Ben je dan vergeten dat het feit dat jij morgen zo op straat getyfed kan worden ook gewoon met een prijs komt? Tuurlijk zijn de salarissen in Nederland veels te laag. Maar het feit dat jij veel risico draagt is ook gewoon terug te zien in je beloning. Overigens vreemd dat iemand die in de financiën werkt niet even de rekensom maakt wat er netto resultaat is als je alles even goed door rekent met de pensioenen, verzekeringen en buffers en eventuele maanden geen inkomsten. Dan zal je zien dat jij echt niet twee keer zoveel binnen haalt.
De rekensom heb ik uiteraard volledig gemaakt, maak je maar niet druk. Het sobere werkgeverspensioen is mij niet zoveel waard. Als ik in loondienst eruit wordt getyfed krijg ik een zakje geld mee en sta ik ook op straat (been there - done that).

Ik snap dat in dit topic gaan roepen dat schijnzelfstandigheid een "probeem" is, niet in dank wordt afgenomen. Beetje hetzelfde als in het spaartopic over crypto beginnen - kansloze missie.

Nogmaals, zolang het kan blijf ik met alle plezier ZZP'er en gier ik richting mijn FO datum :)

[ Voor 13% gewijzigd door ColeJ op 20-12-2024 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Hangt er ook vanaf hoe snel de inhurend manager reageert.... Als die al kerstverlof-modus zit, kan t wel ff duren.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Nog even een vraag voor de zzp'ers met ervaring met aanvragen hypotheek bij Rabobank:

Adviseur intermediair stelt dat een boekhouder de jaarrekening op moet stellen. Online lees ik echter ook artikelen dat dit een misvatting zou zijn en niet nodig zou zijn. Iemand met praktijkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoKL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 14:52

MarcoKL

That's a huge b*tch!

Hertog_Martin schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:25:
Nog even een vraag voor de zzp'ers met ervaring met aanvragen hypotheek bij Rabobank:

Adviseur intermediair stelt dat een boekhouder de jaarrekening op moet stellen. Online lees ik echter ook artikelen dat dit een misvatting zou zijn en niet nodig zou zijn. Iemand met praktijkervaring?
bij aanvraag hypotheek had ik mijn boekhouder een jaarprognose laten maken, was net gestart als zzp'er..
bij de verhoging accepteerde ze een winst en verlies overzicht uit mijn boekhoudpakket, maar toen had ik al 3 volle jaren IB aangifte die ik erbij kon overhandigen,
Denk dat het afhankelijk is van je situatie en moment van aanvragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Ik zou de Rabobank afraden voor een hypotheek, veel te stugge en stroperige club naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
mannowlahn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:47:
[...]

Wat voor rollen? Sommige rollen krijgen gewoon 20 tot 30 reacties. Frontend is kansloos, backend nog steeds een loting. Bepaalde tech stacks zijn compleet verzadigd met freelancers.(mobile, c#, java)

Het is overigens nu ook een periode waar meerendeel op vakantie is. Maar je krijgt toch altijd te horen of je wel of niet uitgenodigd wordt? Geen reactie betekend dat men nog bezig is met selectie?
Rollen in data science, en ook data analyse. Maar ze gaan toch geen 20 a 30 rollen doorsturen naar een short list? Ik dacht altijd dat dat een selectie van 3 of echt max 5 cv's zou zijn, om de opdrachtgever niet te overstelpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Hmmbob schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:41:
[...]

Hangt er ook vanaf hoe snel de inhurend manager reageert.... Als die al kerstverlof-modus zit, kan t wel ff duren.
Tsja, het is niet de allerbeste tijd nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dragon2b
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 15:11
zwaanenberg schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:38:
[...]

Rollen in data science, en ook data analyse. Maar ze gaan toch geen 20 a 30 rollen doorsturen naar een short list? Ik dacht altijd dat dat een selectie van 3 of echt max 5 cv's zou zijn, om de opdrachtgever niet te overstelpen
Er gaan inderdaad bij mijn weten geen 20 CVs op een shortlist, maar een eindklant werkt meestal met meerdere brokers. Als drie brokers elk een shortlist van vier CVs aanleveren, dan is de kans op een gesprek aanwezig maar niet zo groot als jij hoopt/denkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 09:26
Dragon2b schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:10:
[...]

Er gaan inderdaad bij mijn weten geen 20 CVs op een shortlist, maar een eindklant werkt meestal met meerdere brokers. Als drie brokers elk een shortlist van vier CVs aanleveren, dan is de kans op een gesprek aanwezig maar niet zo groot als jij hoopt/denkt.
:o

maar
maar

maar ze vertellen altijd dat ze exclusief zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Dragon2b schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:10:
[...]

Ja, meerdere brokers, inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
fry77 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:23:
[...]

:o

maar
maar

maar ze vertellen altijd dat ze exclusief zijn
Ik dacht dat ik de enige was die nadat ie uit de uni kwam en ging solliciteren voor echte banen er achter kwam dat recruiters bij de meest nobele beroepssoorten zaten ;)
/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
zwaanenberg schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:38:
[...]

Nee short list is wel vrij kort. Toen ik bij mijn vorige klant aan het werven was voor een senior c# developer kregen we 15 vacatures. Uiteindelijk moest ik van de klant wel tien gesprekken voeren, dat vonden zij de short list.

Data science en data analyse is inmiddels snel aan het wijzigen richting GenAi engineer. Bij mijn huidige klant zien we die shifting ook steeds meer plaats vinden. Toen we aan het werven waren voor twee nieuwe engineers hadden bv de hardcore data scientist een streepje minder als die geen IaC n cloud kennis hadden omdat dit in onze dagelijkse werkzaamheden veel gebruikt werd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renzmeister
mannowlahn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:54:
[...]
Data science en data analyse is inmiddels snel aan het wijzigen richting GenAi engineer. Bij mijn huidige klant zien we die shifting ook steeds meer plaats vinden. Toen we aan het werven waren voor twee nieuwe engineers hadden bv de hardcore data scientist een streepje minder als die geen IaC n cloud kennis hadden omdat dit in onze dagelijkse werkzaamheden veel gebruikt werd.
Bij mijn vorige werkgever wel gemerkt dat er altijd wel een ruim aanbod is aan data scientisten, maar bijvoorbeeld rollen meer richting de MLOps engineering kant kregen we maar moeilijk vervuld. Dus inderdaad ervaring met cloud, IaC, Docker/Kubernetes en tools als Kubeflow en MLFlow, daar ontbrak het vaak aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Renzmeister schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:04:
[...]

Bij mijn vorige werkgever wel gemerkt dat er altijd wel een ruim aanbod is aan data scientisten, maar bijvoorbeeld rollen meer richting de MLOps engineering kant kregen we maar moeilijk vervuld. Dus inderdaad ervaring met cloud, IaC, Docker/Kubernetes en tools als Kubeflow en MLFlow, daar ontbrak het vaak aan.
Yep het (dev)ops gedeelte is net zoals bij een ontwikkelaar tegenwoordig een must.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:44

ik heb het zelf gedaan, maar mijn adviseur heeft wel beargumenteerd waarom ik dit zelf kon richting de bank (ik ben accountant). Dus toen was het verder geen probleem. Zou anders lekker een partij zoeken die snel een jaarrekening voor je in elkaar klust met een begeleidende brief. Gezeur tijdens een hypotheekaanvraag geeft je vooral een hoop stress.

Verder sowieso handiger om bij een onafhankelijk adviseur langs te gaan dan alleen bij de Rabobank. Mocht je nog een goede partij zoeken dan kan ik je mijn adviseur aanraden. Zijn wat duurder, maar hadden binnen vier weken mijn hypotheek rond bij de hypotheekverstrekker van mijn voorkeur (kon ik mijn rente meenemen), terwijl die verstrekker normaliter niet met startende zzp’ers werkt. Maar mijn adviseur ging het toch proberen en dus met succes. Laat maar weten mocht je interesse hebben (krijg er zelf niets voor tenzij je mijn naam opgeeft maar dat hoeft niet :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik zie ook dat er best vaak aanvragen voorbij komen voor een "warme stoel". Dan moet er dus iemand die er al zit opnieuw worden ingehuurd, maar met andere voorwaarden, vaak vanwege wet DBA, einde contract, etc. Op die aanvragen maak je dus sowieso nul kans, want de opdrachtgever weet al precies wie ze willen. Daar steken recruiters ook geen moeite in, dus grote kans dat je er ook nooit iets van hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
@Renzmeister en @mannowlahn , klopt wel wat jullie zeggen, alleen maar ds is wat kort door de bocht. Gedegen wiskundige opleiding tov social study scheelt al veel. Maar je moet inderdaad meer meebrengen, vakkennis in bepaalde sector, of weten hoe je een afdeling opzet, of kruisbestuiving oldtime data analist met datamodellen opzetten bijv.

Maar dank voor de feedback! Er isnaltijd wat verschuiving elke 5 jaar, big data, ml, ds, en nu genai engineer (blijkbaar). En merk dat ik wellicht de laatste jaren wat stil heb gezeten op dat vlak. Dank voor de spiegel!

@real-doc , ja oppassen daarvoor en niet te veel moeite mee verspillen. Wellicht wat verwend omdat ik 2jr geleden reageerde op een opdracht en in 1 keer door was. Ook andere markt toen waarschijnlijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renzmeister
zwaanenberg schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:29:
@Renzmeister en @mannowlahn , klopt wel wat jullie zeggen, alleen maar ds is wat kort door de bocht. Gedegen wiskundige opleiding tov social study scheelt al veel. Maar je moet inderdaad meer meebrengen, vakkennis in bepaalde sector, of weten hoe je een afdeling opzet, of kruisbestuiving oldtime data analist met datamodellen opzetten bijv.

Maar dank voor de feedback! Er isnaltijd wat verschuiving elke 5 jaar, big data, ml, ds, en nu genai engineer (blijkbaar). En merk dat ik wellicht de laatste jaren wat stil heb gezeten op dat vlak. Dank voor de spiegel!
Business kennis, stakeholdermanagement enzo kan je je inderdaad ook flink mee onderscheiden. Sterker nog, ik vermoed dat het met de ontwikkelingen op AI-gebied nog wel eens cruciaal zal zijn de komende jaren. Ik ben zelf data engineer en heb me er wel eens over verbaasd hoe weinig de focus hierop lag bij sommige van mijn collega's.

Over het devops gedeelte: Ik denk dat je een heel eind komt als je je wat verdiept in IaC en een cloudoplossing. Het hoeft allemaal niet heel complex te zijn. Pak een Terraform, volg wat tutorials en probeer eens wat op te zetten in GCP met Vertex AI of zo. Dan ben je al snel een stapje voor op de "concurrentie".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
Renzmeister schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:39:
[...]

Business kennis, stakeholdermanagement enzo kan je je inderdaad ook flink mee onderscheiden. Sterker nog, ik vermoed dat het met de ontwikkelingen op AI-gebied nog wel eens cruciaal zal zijn de komende jaren. Ik ben zelf data engineer en heb me er wel eens over verbaasd hoe weinig de focus hierop lag bij sommige van mijn collega's.

Over het devops gedeelte: Ik denk dat je een heel eind komt als je je wat verdiept in IaC en een cloudoplossing. Het hoeft allemaal niet heel complex te zijn. Pak een Terraform, volg wat tutorials en probeer eens wat op te zetten in GCP met Vertex AI of zo. Dan ben je al snel een stapje voor op de "concurrentie".
als je enigszins een knock-out wil aftikken zou ik GCP links laten liggen, die heeft echt een marktaandeel van een procent in Nederland. Azure is het grootst daarna AWS. Tevens is azure nu enorm in trek bij bedrijven voor AI vanwege openai hosting in azure waardoor als die ciso’s minder bezwaren hebben t.a.v. de data veiligheid. AWS heeft natuurlijk met bedrock en antropic ook wel goede kaarten in handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
[...]

En veel minder trend gevoelig, alle kennis en ervaring die je op doet is over 20 jaar nog nuttig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
[...]

Dank voor de tip. Had mn pluralsight accountje weer eens afgestoft nalv jullie tips. Heb ik ook wat te doen in januari, mocht ik voor die tijd niets vinden (likely). De (al jaren) uitgestelde klusjes in huis stonden ook op de lijst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
zwaanenberg schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:49:
[...]

Dank voor de tip. Had mn pluralsight accountje weer eens afgestoft nalv jullie tips. Heb ik ook wat te doen in januari, mocht ik voor die tijd niets vinden (likely). De (al jaren) uitgestelde klusjes in huis stonden ook op de lijst.
https://learn.microsoft.c...ssment-type=certification Dit is nog een leuke. MS heeft tegenwoordig zeer lange en leuke learn paths die gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
mannowlahn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:51:
[...]

https://learn.microsoft.c...ssment-type=certification Dit is nog een leuke. MS heeft tegenwoordig zeer lange en leuke learn paths die gratis zijn.
Thanks! Hoef me niet te vervelen in januari ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:51
Crazy D schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:44:
[...]
ik denk dat ik het antwoord wel weet: als je eenmaal zzp bent en dat inkomen gewend bent, is het verdomd lastig een salaris te vinden dat "serieus" genoemd kan worden. Je kunt onmogelijk van een werkgever vragen dat je op hetzelfde niveau blijft als dat je nu zit.
Ik denk dat dat één van de redenen is waarom ik mijzelf juist zo laag mogelijk uitbetaal uit mijn BV. M'n DGA salaris ligt eigenlijk op het niveau dat ik ook zou kunnen eisen wanneer ik ergens weer in dienst zou gaan.

De rest van het geld wordt opgepot als reserves, voor investering/aanschaf en voor het geval ik ooit toch iemand in dienst neem.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:51
Renzmeister schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:18:
Laat de Belastingdienst het maar niet weten, maar ik vind zojuist het fucking personeelsblad van mijn opdrachtgever in de brievenbus. Het is vast goed bedoeld, maar ik voel me er absoluut onprettig bij.
Ditto. "Hi Tess, bij deze nog je kerstpakket!" Ehh.. nee, dankjewel

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 12:34
Als een opdrachtgever een kerstpakket geeft (of wat voor cadeautje dan ook), wil dat toch niet zeggen dat er sprake is van een gezagsverhouding of inbedding? Ik pak ze gewoon aan. Als ik het niet leuk vind, geef ik het door/weg.
Ik zie het gewoon als blijk van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:42:
Als een opdrachtgever een kerstpakket geeft (of wat voor cadeautje dan ook), wil dat toch niet zeggen dat er sprake is van een gezagsverhouding of inbedding? Ik pak ze gewoon aan. Als ik het niet leuk vind, geef ik het door/weg.
Ik zie het gewoon als blijk van waardering.
Relatiegeschenken zijn al jaren gebruikelijk. Een kerstpakket is misschien een beetje te veel van het goede. Maar tegelijkertijd: er zijn meer factoren die schijnzelfstandigheid bepalen. Eens per jaar een paar cadeautjes krijgen, lijkt mij niet de doorslaggevende factor.

Ik kreeg dit jaar een cadeaubon, chocoladepakket en tariefverhoging. Waarom zou dat niet mogen? Ik stuur mijn opdrachtgevers ook gewoon iets leuks toe. Dat doe ik al jaren, als dank voor de leuke opdrachten en blijk van waardering. Als zelfs dat al niet meer mag…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:17
Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat een kerstpakket beslissend gaat zijn in de rechtszaak die bepaalt of je wel of niet schijnzelfstandige bent.

Maar als het dan toch op mierenneuken aankomt: een kerstpakket en een relatiegeschenk zijn uit elkaar te houden door het begeleidende kaartje. Als er staat: "Bedankt voor de prettige samenwerking in 2024" is er niks aan de hand. Als er staat: "We waarderen je als lid van onze hechte groep" dan wijst het op embedding en ben je de sjaak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
DJ Henk schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:26:
Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat een kerstpakket beslissend gaat zijn in de rechtszaak die bepaalt of je wel of niet schijnzelfstandige bent.

Maar als het dan toch op mierenneuken aankomt: een kerstpakket en een relatiegeschenk zijn uit elkaar te houden door het begeleidende kaartje. Als er staat: "Bedankt voor de prettige samenwerking in 2024" is er niks aan de hand. Als er staat: "We waarderen je als lid van onze hechte groep" dan wijst het op embedding en ben je de sjaak :+
De kaartjes die ik krijg gaan altijd over samenwerking. De kaartjes die ik stuur, gaan over ‘mooie opdrachten’. Goh, lijk ik al jaren compliant te zijn. Nou, ik kan met een gerust hart gaan gourmetten deze week. ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DJ Henk
Overigens blijkt die hele DBA-toestand voor mij juist positief uit te pakken.

Ik werk al zeer zelfstandig en zou zonder aanpassingen aan mijn werkrelatie de discussie nog best aandurven met de belastingdienst. Geen gezag, want ik bepaal alles zelf, en geen embedding, want ik ben de enige backend developer.

Maar wel lange tijd achtereen zonder duidelijke deliverables en het argument 'onderdeel van kernproces'. Dus ik ben gaan praten om dat te verbeteren. Inmiddels heb ik een handtekening onder een opdracht van enkele maanden om een duidelijk losstaand onderdeel te bouwen en op te leveren. Dat werk zou ik anders ook wel gedaan hebben, maar nu is het netjes opgeschreven en afgesproken.

Wat blijkt? Doordat het zo duidelijk en afgebakend is, ga ik er zelf ook anders naar kijken. 'Dit is het, en daarna wat nieuws'. En ik heb dan ook gemeld dat ik na deze oplevering één tot drie maanden niet beschikbaar ben voor de volgende opdracht, want ik wil een korte break. Want meer dan twee jaar in je eentje werken gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik wil weer samenwerken, zodat ik kan leren van anderen. Dus ik ga een andere opdracht zoeken, of wat open source-dingen doen. Ik weer nog niet wat, maar het vooruitzicht geeft me nu al meer energie.

Daarnaast merk ik dat ik veel meer focus heb. Dit is wat ik op moet leveren, en niet laten afleiden door wat er verder nog speelt. Mijn opdrachtgever neemt het gelukkig allemaal serieus. Hij vroeg aarzelend of hij nu echt niks anders meer aan me mocht vragen om te doen. (Ik heb gezegd dat ik niet de beroerdste ben.)

Zonder die DBA-ellende zou ik gewoon zijn blijven doormodderen, vrees ik. Nu werd ik er weer aan herinnerd waarom ik destijds deze richting ingeslagen ben: variatie, werken met verschillende mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:04

aex351

I am the one

Ondertussen, de realiteit: https://www.viafora.nl/fo...ng/zzp-opdracht-stopgezet.

Eerder betoogde ik al dat schijnzelfstandigen de kosten omhoog drukken in o.a. de zorg en andere sectoren. Ook de huizenprijzen. Dit voorbeeld laat mooi zien hoe een schijnzelfstandige dus een huis heeft weten te kopen dat anders nooit betaald had kunnen worden.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
aex351 schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:09:
Ondertussen, de realiteit: https://www.viafora.nl/fo...ng/zzp-opdracht-stopgezet.

Eerder betoogde ik al dat schijnzelfstandigen de kosten omhoog drukken in o.a. de zorg en andere sectoren. Ook de huizenprijzen. Dit voorbeeld laat mooi zien hoe een schijnzelfstandige dus een huis heeft weten te kopen dat anders nooit betaald had kunnen worden.
Een rijtjeshuis van 115m2, dat komt niet alleen door ZZPers. Het is wel armoedig om dit argument te gebruiken terwijl we allemaal weten hoe er woningcrisis is omdat er niet genoeg gebouwd wordt. Maar dat punt vergeet je maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

init6 schreef op maandag 23 december 2024 @ 00:28:
[...]

Een rijtjeshuis van 115m2, dat komt niet alleen door ZZPers. Het is wel armoedig om dit argument te gebruiken terwijl we allemaal weten hoe er woningcrisis is omdat er niet genoeg gebouwd wordt. Maar dat punt vergeet je maar?
Nee, dat er te weinig gebouwd wordt is ook een probleem. Maar daar gaat het nu niet om.

Volgens mij vergeet jij te vermelden dat het een hypotheek betreft van 7,5 ton. Voor inderdaad, een rijtjeshuis van 115 m2. Door 2 starters. Dat is alles behalve normaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Sneu, dat wel, maar wat een warrig verhaal zeg. Hier is wel meer misgegaan met name op het gebied van verwachtingsmanagement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

Deze ex-zzp'ers gaan bij een detacheringsbureau werken. Daarna verdient de zzp'er minder, de detacheerder meer en betaalt de opdrachtgever ook meer. De kosten zullen alleen maar stijgen, zoals bijna altijd het geval is wanneer aanbod in een vrije markt wordt gereguleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door TMC op 23-12-2024 07:28 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 16:28
[...]

Het probleem is dat sommige mensen in de IT dit gewoon niet in zich hebben. Ik ben wat later de IT ingegaan. Heb een achtergrond waarbij ik onder andere veel stakeholder management en proces management heb gedaan. En ik zie dagelijks op de werkvloer een hoop onwetendheid op het gebied van hoe mensen werken, denken en vooral ook dingen ervaren.

Leg je soms de vinger op de zere plek of vertaal je lastige concepten voor de business naar makkelijk te begrijpen taal en mensen vinden je soms een magiër.

Het werkveld zit gewoon nog vol met techneuten die gewoon lekker hun ding willen doen. Maar het spel kunnen spelen met management en stakeholders of met simpele ingrepen je team voorbij hobbels helpen is goud waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:46

En is dit de schuld van de betreffende persoon?
Of de schuld van de bank die zo'n hoge hypotheek heeft gegeven aan iemand die na afstuderen binnen een jaar een bedrijf opzet?
Of is dit ook een stukje overheid die tot afgelopen zomer toekeek hoe kan en alleman zzp'er werd?

Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat de huidige huizenprijzen komen doordat er zzp'ers zijn? Dat heeft met zoveel meer te maken. Te weinig huizen met name. Als ik jou redenatie zou volgen dan kun je net zo goed zeggen dat scheidingen de huizenprijzen omhoog drijven, immers die gescheiden mensen moeten ook apart van elkaar kunnen wonen.

En waarom mag de directeur van een detacheringsbureau dan wel in dat huis wonen en die schijnzelfstandigen niet? Er even van uit gaan dat die directeur wel een inkomen heeft en die hypotheek kan dragen, terwijl het enige wat hij doet is het plaatsen van loonslaven op schijnzelfstandigen posities bij zijn klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
Mijn ervaring is dat het vanaf shortlist betere communicatie is vanuit HF en kreeg dan altijd wel een reactie of belde gewoon op. Ze zijn daar ook heel veel opdrachten met weinig mensen aan het doen. Als je ze belt zijn het gewoon mensen en kun je ze dingen vragen (e.g. hoe selecteren jullie of die specifieke klant en kan ik mijn CV nog opvallender maken?) :+

2-3 cv's ja meestal wel, alleen bepaalt de klant en kunnen ze naast HF nog 3 leveranciers hebben en dus 8-12 cv's hebben liggen. Klanten zijn soms ook erg slecht in terugkoppeling geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 23-12-2024 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:06

ralpje

Deugpopje

gem-p schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:03:
[...]

En is dit de schuld van de betreffende persoon?
NIet 100%. Hadden ze vooraf beter moeten nadenken of ze zo'n hoge hypotheek wel konden en wilden dragen én wat het plan B was als een opdracht niet verlengd wordt? Ja.
Of de schuld van de bank die zo'n hoge hypotheek heeft gegeven aan iemand die na afstuderen binnen een jaar een bedrijf opzet?
De gemiddelde bank is behoorlijk risicomijdend. Hier zullen echt wel drie jaar aan jaarcijfers voor nodig geweest zijn.
Je kunt toch niet met droge ogen beweren dat de huidige huizenprijzen komen doordat er zzp'ers zijn?
Niet uitsluitend, maar dat speelt absoluut mee. Schijnzelfstandigen zoals in dit voorbeeld kunnen opeens een hogere prijs betalen voor een huis. Daarmee gaan de prijzen ook omhoog, want 'de markt' kan het blijkbaar betalen.
En waarom mag de directeur van een detacheringsbureau dan wel in dat huis wonen en die schijnzelfstandigen niet? Er even van uit gaan dat die directeur wel een inkomen heeft en die hypotheek kan dragen, terwijl het enige wat hij doet is het plaatsen van loonslaven op schijnzelfstandigen posities bij zijn klanten.
Omdat die directeur het inkomen ervoor heeft en waarschijnlijk ook de buffer heeft om verlies van inkomen op te vangen.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:58
Hier zit geen woord Spaans bij ..
Ga je dan maar niet handhaven omdat een deel van Nederland het niet wenselijk acht? Nee, daar ben ik heel duidelijk in als staatssecretaris. We moeten – en dat heb ik ook als Kamerlid gezegd – de bocht nemen. Je kunt niet blijven wachten. Het besluit om te gaan handhaven is genomen, en we gaan dat ook doen.”
https://www.zipconomy.nl/...n-nu-echt-een-bocht-door/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online

Ik heb ook regelmatig in een constructie gewerkt waarbij Yacht de broker was. Het is natuurlijk zuur voor deze ZZP'er maar ik vermoed dat ze de overeenkomst van opdracht niet erg goed gelezen heeft. In het model staat namelijk zowel dat er een wederzijdse opzegtermijn is van een maand én dat de overeenkomst eindigt op het moment dat de overeenkomst tussen Yacht en de opdrachtgever beëindigd wordt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Sorry hoor, maar ik heb het hier wel eens vaker geschreven. Ooit vroeg ik mijn hypotheekadviseur wat met mijn omzet de maximale hypotheek kon zijn. Acht ton. Toen was ik een jaar of 50. Was ik jonger, had het nog hoger kunnen zijn. Er was natuurlijk geen haar op mijn hoofd die er ook maar over dacht de vijf ton over te gaan.

Er zijn schijnzelfstandigen en ondernemers. Een ondernemer snapt als geen ander dat omzet en winst niet hetzelfde zijn. Het verhaaltje wat @aex351 aanhaalt, is een schoolvoorbeeld van iemand die het niet snapt. Alleen al het feit dat iemand zegt "7000 euro te kunnen gaan verdienen". Omzet is niet wat je verdient, dat is waar je je toko van moet laten draaien en je werknemer(s) van moet betalen. Ook in slechte tijden. En dan als zzp'er ook nog contact gaan zoeken met het UWV 8)7

Het spijt me, ik heb er geen medelijden mee. Dit soort geneuzel scheidt het kaf van het koren.

NB: de persoon in kwestie krijgt het er behoorlijk van langs in dat item. Je krijgt er bijna medelijden mee. Bijna...

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldHeirbaut op 23-12-2024 10:29 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
mannowlahn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:46:
[...]
dan belast je die freelancers meer. Vrij simpele oplossing. Dus we kunnen stellen dat het niet gaat om die premies, dat is dus onzin.
Freelancers is geen ondernemingsvorm hé dus dat wordt lastig.

Dit zijn daarnaast uitspraken vanuit koepelorganisaties die met de belastingdienst en achterliggende ministerie hebben gesproken. Dus dat is onzin lijkt mij nogal kort door de bocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kist schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:02:
[...]

Het probleem is dat sommige mensen in de IT dit gewoon niet in zich hebben. Ik ben wat later de IT ingegaan. Heb een achtergrond waarbij ik onder andere veel stakeholder management en proces management heb gedaan. En ik zie dagelijks op de werkvloer een hoop onwetendheid op het gebied van hoe mensen werken, denken en vooral ook dingen ervaren.

Leg je soms de vinger op de zere plek of vertaal je lastige concepten voor de business naar makkelijk te begrijpen taal en mensen vinden je soms een magiër.

Het werkveld zit gewoon nog vol met techneuten die gewoon lekker hun ding willen doen. Maar het spel kunnen spelen met management en stakeholders of met simpele ingrepen je team voorbij hobbels helpen is goud waard.
Mooi is dat hé :) Van die horken van techneuten lopen er helaas nog veel tussen. Nul idee wat de impact op de business is als er iets down gaat of iets toch niet helemaal lekker getest is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gaat het nog steeds hierover?

Kunnen we niet een nieuw topic maken zonder dit geneuzel voor de echte ondernemers? Ik vind het ondertussen behoorlijk irritant worden.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:07:

Kunnen we niet een nieuw topic maken zonder dit geneuzel voor de echte ondernemers? Ik vind het ondertussen behoorlijk irritant worden.
Dat is toch niet zo vreemd aangezien er hier veel ZZP'er zitten waar dit op het moment het grootste aandachtspunt is voor de 'onderneming'. Ik begrijp dat als je hier minder mee te maken hebt het voor jou niet zo relevant is maar je kunt het mensen toch niet kwalijk nemen dat het er voorlopig nog over zal gaan.

En het staat je vrij om andere interessante onderwerpen in te brengen :) want ondanks dat ik waarschijnlijk zeer schijnzelfstandig ben, vind ik het zeker interessant te lezen waar andere, echte ondernemers hier bezig houdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut

Nergens om, maar dan kunnen we het topic beter sluiten. Bureaustoelen, youngtimers, box 1 vs box 3 sparen, pensioenen, relatiebedingen, beginnersvragen over BTW afdracht, enz. Het komt en gaat aan een stuk door. So be it.

Waar wil je het graag over hebben? Wat zijn de dingen om te bespreken voor de echte ondernemers?

Zullen we een boompje opzetten over een ondernemingsstructuur waarin we voldoen aan de wet DBA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Yucon schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:21:
[...]

Sneu, dat wel, maar wat een warrig verhaal zeg. Hier is wel meer misgegaan met name op het gebied van verwachtingsmanagement.
Zeker een sneu verhaal. Probleem is ook dat in sommige sectoren mensen lekker gemaakt zijn om te gaan ZZPen met een kant-en-klaar pakket: "Ga naar KvK en schrijf je in bij ons bureautje via X en kan je lekker verdienen!"
Deze mensen hebben dan vaak ook niet het netwerk om andere klanten te vinden. Tevens ook geen goed onderzoek gedaan naar de risico's.

Ja, dit zijn inderdaad schijnzelfstandigen dus misschien is loondienst ook dan beter voor je als je de risico's niet kan inschatten.
Misschien is de drempel naar zelfstandig werken dan ook iets te laag geworden, door gebrek aan handhaving en onduidelijkheid waardoor de situatie nu zo geëscaleerd is. Er zullen wel meer nu een probleem hebben door zo'n situatie.

Ik werk ook al ruim 6 jaar met slechts 2 weken zonder opdracht te hebben gezetten, maar ik zou zeker niet mijn hypotheek op dat inkomen durven te baseren. Dan kan ik s'nachts echt niet meer slapen van het risico zonder werk te zitten. Als ik in loondienst ga dan zal ik misschien een mindere luxe auto moeten gaan rijden, maar kan wel blijven wonen waar ik woon.

Andere kant van het verhaal is dat het voor starters echt verdomt moeilijk is om een betaalbaar huis te vinden, mensen willen ook gewoon een normaal rijtjes huis kunnen kopen en daar hun gezinnetje stichten. Dus ik snap ook wel dat iemand een kans aangrijpt om meer geld te verdienen, maar geen back-up plan hebben is dan wel weer onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:51
Mijn ZZP avontuur gaat binnenkort beginnen, in elk geval voor 1 jaar. Mocht dat geen succes zijn dan ga ik terug in loondienst, ik heb immers een gezin. Daarom wil ik ook een AOV afsluiten, maar ik lees overal in de voorwaarden dat ze rekenen met de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar...

Mijn bedrijf bestaat al een tijdje, maar het was altijd meer een uit de hand gelopen hobby dan dat ik er inkomsten uithaalde. Logisch ook, ik ontwikkel een platform. Daar krijg je niet zomaar geld mee, ieder ontwikkel uur levert wat dat betreft niets op. Inkomsten voor het komende jaar zijn geregeld door een investering. Echter doet de AOV moeilijk. Ik heb geen inkomen uit het bedrijf gehad. Een gemiddelde van de afgelopen 3 jaar is zegmaar nihil. Dat zou betekenen dat verzekeren voor mij geen zin heeft, de uitkering is dan 80 of 90% van bijna niks...

Heeft iemand ervaring met een AOV die ook kijkt naar het salaris uit loondienst de afgelopen jaren? Dat is er immers wel geweest en mijn salaris voor het komende jaar is vastgesteld op ongeveer datzelfde bedrag. Ik wil wel graag verzekerd zijn. De kans is klein dat er wat gebeurd, maar ik wil niet mijn woning en gezin kwijtraken als er wat zou gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 12:38

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RonaldHeirbaut schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:14:
[...]

Nergens om, maar dan kunnen we het topic beter sluiten. Bureaustoelen, youngtimers, box 1 vs box 3 sparen, pensioenen, relatiebedingen, beginnersvragen over BTW afdracht, enz. Het komt en gaat aan een stuk door. So be it.

Waar wil je het graag over hebben? Wat zijn de dingen om te bespreken voor de echte ondernemers?

Zullen we een boompje opzetten over een ondernemingsstructuur waarin we voldoen aan de wet DBA?
Ik kwam hier graag juist om die onzin verhalen ja ;) maar laatste jaar is het alleen wetdba.

Misschien anders opzetten, wetdba/schijnzelfstandigheid in apart topic ;)

Ik zet het topic wel op mute en kijk sporadisch wel weer even of het over is ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
@Zenomyscus Probeer zsm bij een broodfonds aan te sluiten. Weliswaar geen volwaardige AOV maar een prima overbrugging. Bovendien blijft het grootste deel van je "premie" op je eigen rekening staan en van jou, zolang het niet is uitgegeven.
Voor een AOV kan je ook als starter bij de meesten wel terecht. Uiteraard moet je wel een anamnese invullen. Maar dat zou je over een jaar ook kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Tylen schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:24:
[...]

Ik kwam hier graag juist om die onzin verhalen ja ;) maar laatste jaar is het alleen wetdba.

Misschien anders opzetten, wetdba/schijnzelfstandigheid in apart topic ;)

Ik zet het topic wel op mute en kijk sporadisch wel weer even of het over is ;)
Ik snap je wel hoor. Maar Wet DBA is nu gewoon HOT.

Overigens, wetgeving mbt EV's verandert ook nogal per 1/1/25. Ben wel aan het kijken naar een EV en vooralsnog zie ik geen reden om in de laatste week van 2024 nog snel even een EV te gaan bestellen, maar ik ben wel benieuwd wat het voor een zzp'er in de portemonnee gaat betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Diezelfde koekwaus durft te beweren dat de belastingdienst 0 freelancers in dienst heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn

Kunnen we meteen die Noorse mythische figuren daar heen lokken en zijn we daar ook weer van af. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Zenomyscus schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:19:
Mijn ZZP avontuur gaat binnenkort beginnen, in elk geval voor 1 jaar. Mocht dat geen succes zijn dan ga ik terug in loondienst, ik heb immers een gezin. Daarom wil ik ook een AOV afsluiten, maar ik lees overal in de voorwaarden dat ze rekenen met de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar...

Mijn bedrijf bestaat al een tijdje, maar het was altijd meer een uit de hand gelopen hobby dan dat ik er inkomsten uithaalde. Logisch ook, ik ontwikkel een platform. Daar krijg je niet zomaar geld mee, ieder ontwikkel uur levert wat dat betreft niets op. Inkomsten voor het komende jaar zijn geregeld door een investering. Echter doet de AOV moeilijk. Ik heb geen inkomen uit het bedrijf gehad. Een gemiddelde van de afgelopen 3 jaar is zegmaar nihil. Dat zou betekenen dat verzekeren voor mij geen zin heeft, de uitkering is dan 80 of 90% van bijna niks...

Heeft iemand ervaring met een AOV die ook kijkt naar het salaris uit loondienst de afgelopen jaren? Dat is er immers wel geweest en mijn salaris voor het komende jaar is vastgesteld op ongeveer datzelfde bedrag. Ik wil wel graag verzekerd zijn. De kans is klein dat er wat gebeurd, maar ik wil niet mijn woning en gezin kwijtraken als er wat zou gebeuren.
Je kan het ook baseren op je inkomen uit dienst verband. Sterker nog, toen ik begon kon ik maar tot 60k verzekeren. Inmiddels heb ik dit omhoog gebracht naar 100k.

Neem contact op met henst en lunsen , dat is mijn intermediair voor mijn aov en die nemen alles van a tot z uit handen met invullen en geven goed advies. Enorm te spreken over Rob van die partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
Zenomyscus schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:19:

Ik zit bij ASR en bij mijn aanvraag kon ik beide gewoon invullen. Ik had de vragen:
  • Wat was uw inkomen de afgelopen 3 jaar? (hiermee bedoelden ze uit mijn bedrijf)
  • Heeft u de afgelopen 3 jaar in loondienst gewerkt? (met vervolgvragen over wat daarvan mijn inkomen was)
Bij de eerste gewoon 0 ingevuld. Geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

DJ Henk schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:37:
[...]

Ik zit bij ASR en bij mijn aanvraag kon ik beide gewoon invullen. Ik had de vragen:
  • Wat was uw inkomen de afgelopen 3 jaar? (hiermee bedoelden ze uit mijn bedrijf)
  • Heeft u de afgelopen 3 jaar in loondienst gewerkt? (met vervolgvragen over wat daarvan mijn inkomen was)
Bij de eerste gewoon 0 ingevuld. Geen enkel probleem.
Bij mij ook. Het gaat ze om verdiencapaciteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

mannowlahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:27:
[...]

Diezelfde koekwaus durft te beweren dat de belastingdienst 0 freelancers in dienst heeft.
Hij zei schijnzelfstandigen, niet freelancers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Psycho_Mantis schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:31:
[...]

Zeker een sneu verhaal. Probleem is ook dat in sommige sectoren mensen lekker gemaakt zijn om te gaan ZZPen met een kant-en-klaar pakket: "Ga naar KvK en schrijf je in bij ons bureautje via X en kan je lekker verdienen!"
Deze mensen hebben dan vaak ook niet het netwerk om andere klanten te vinden. Tevens ook geen goed onderzoek gedaan naar de risico's.

Ja, dit zijn inderdaad schijnzelfstandigen dus misschien is loondienst ook dan beter voor je als je de risico's niet kan inschatten.
Misschien is de drempel naar zelfstandig werken dan ook iets te laag geworden, door gebrek aan handhaving en onduidelijkheid waardoor de situatie nu zo geëscaleerd is. Er zullen wel meer nu een probleem hebben door zo'n situatie.

Ik werk ook al ruim 6 jaar met slechts 2 weken zonder opdracht te hebben gezetten, maar ik zou zeker niet mijn hypotheek op dat inkomen durven te baseren. Dan kan ik s'nachts echt niet meer slapen van het risico zonder werk te zitten. Als ik in loondienst ga dan zal ik misschien een mindere luxe auto moeten gaan rijden, maar kan wel blijven wonen waar ik woon.

Andere kant van het verhaal is dat het voor starters echt verdomt moeilijk is om een betaalbaar huis te vinden, mensen willen ook gewoon een normaal rijtjes huis kunnen kopen en daar hun gezinnetje stichten. Dus ik snap ook wel dat iemand een kans aangrijpt om meer geld te verdienen, maar geen back-up plan hebben is dan wel weer onhandig.
Je verwoord het goed. Ik vermoed wel dat een hele grote groep geen plan B heeft. En puur profiteert van de extra inkomsten en even voor het gemak het hebben van verzekeringen/pensioenen uitstelt. Deze groep mensen die dus boven hun stand leven komen dus in de problemen. Die ze feitelijk gezien zelf hebben veroorzaakt. Maar vervolgens willen ze wel gebruik maken van de sociale voorzieningen. Waaraan ze niet hebben bijgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Yucon schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:10:
[...]

Dat weet Van Oostenbruggen niet. Want volgens hem weet je pas of je schijnzelfstandig bent, als het voor de rechter is geweest bij geval van twijfel. Tenzij het van tevoren al overduidelijk is en het sterk lijkt op een situatie als het Deliveroo-arrest. Maar er zullen ook grijze gebieden bij zitten. Daarvan weet hij nu nog niet of ze schoon zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06

Dit jaar een hypotheek bij de Rabobank afgesloten en had dezelfde ervaring. Een boekhouder of administratiekantoor moest een jaarrekening, en in mijn geval, een prognose opstellen (< 3 jaar zelfstandig).

Als je dan door gaat vragen wat er wordt verwacht, en waar de cijfers op gebaseerd moeten zijn, merk je dat er bar weinig vereisten zijn. Op de vraag of je het dan zelf mag opstellen adhv je eigen boekhoudprogramma: 'Nee moet een onafhankelijk persoon zijn'.

Toen op een online platform voor financiële dienstverlening een ZZP'er gevonden die het kon opstellen voor een klein bedrag. Uiteindelijk leek het op een opdracht die in tijdens m'n middelbare school periode zelf had kunnen doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
Yucon schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:10:
[...]

Ja uiteraard want via een vieze manier dragen ze als nog die premies af en pardoes zijn het geen schijnzelfstandigen meer. Ik vind het alleen maar mooi, dit is straks prima voer als er precedent aangewezen moet worden.

De belastingdienst kan niet zonder externen. En die externen zijn freelancers, of zoals sommige het noemen, schijnzelfstandigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:28
aex351 schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:25:
[...]

Je verwoord het goed. Ik vermoed wel dat een hele grote groep geen plan B heeft. En puur profiteert van de extra inkomsten en even voor het gemak het hebben van verzekeringen/pensioenen uitstelt. Deze groep mensen die dus boven hun stand leven komen dus in de problemen. Die ze feitelijk gezien zelf hebben veroorzaakt. Maar vervolgens willen ze wel gebruik maken van de sociale voorzieningen. Waaraan ze niet hebben bijgedragen.
Om hoe grote groep gaat het, waarom hebben deze mensen hiervoor gekozen? Dat lijkt me een veel beter gesprek opleveren. Mensen volgen het systeem, als het echt zo erg is als je denkt, dan hebben we inderdaad een probleem.

Een veel beter gesprek lijkt me dat we vaste contracten moeten opheffen, juist ter bescherming van de mens. Dit omdat vaste contracten slecht gedrag beloond en het juist onbetaalbaar maakt, waardoor de jongeren geen leefbaar inkomen kunnen krijgen om zich te ontplooien. Anyway, we gaan dik offtopic nu, ik vind wel dat dit topic voor Freelancers zou moeten zijn. Waarom maak je geen topic over de arbeidsmarkt en kunnen we daar de sociologische en filosofische aspecten bediscussiëren, kunnen we hier lekker praten over bureaustoelen en hoe we zorgen dat we veilig zijn over de wet-DBA. })

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08

_Arthur

blub

doe maar niet

[ Voor 85% gewijzigd door We Are Borg op 29-12-2024 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ecological schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:50:
[...]
Waarom maak je geen topic over de arbeidsmarkt en kunnen we daar de sociologische en filosofische aspecten bediscussiëren, kunnen we hier lekker praten over bureaustoelen en hoe we zorgen dat we veilig zijn over de wet-DBA. })
Waarom geen topic over kantoormiddelen waaronder bureaustoelen?
Waarom geen autotopic over lease, youngtimers en andere persoonlijke vervoersmiddelen?
Waarom geen topic over beleggen en pensioenen?

Het antwoord is: dit is een topic met de naam "het freelance ICT-ers discussie" topic. Het zegt niks over de inhoud, wel over de deelnemers.

Dus ik stel voor dat er een apart topic komt voor mensen in loondienst en een apart topic voor freelancers die niet werkzaam zijn in de ICT :+

Het is aan een moderator of we nog op het goede spoor zitten en zolang die niet ingrijpen, zal het wel goed zijn. Toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:45:
[...]
De belastingdienst kan niet zonder externen. En die externen zijn freelancers, of zoals sommige het noemen, schijnzelfstandigen.
Het ligt aan de opdrachtgevers zelf. Die zijn van nature liever lui. Ze willen niet wat harder lopen voor hun medewerkers om een betere CAO te regelen, omdat ze niemand vast kunnen krijgen. Dus huren ze maar gewoon wat in. Als ze dan iemand inhuren, dan willen ze weer niet nadenken over een opdracht met kaders en een resultaatverplichting (ook al is dat misschien alleen op papier).

Het maakt allemaal geen f.ck uit. De arbeidsmarkt moet herzien worden, maar niemand wil zich eraan branden. Dus pappen we wat aan en piesen we over iedereen heen om het maar nat te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
RonaldHeirbaut schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:12:
[...]

Waarom geen topic over kantoormiddelen waaronder bureaustoelen?
Waarom geen autotopic over lease, youngtimers en andere persoonlijke vervoersmiddelen?
Waarom geen topic over beleggen en pensioenen?

Het antwoord is: dit is een topic met de naam "het freelance ICT-ers discussie" topic. Het zegt niks over de inhoud, wel over de deelnemers.

Dus ik stel voor dat er een apart topic komt voor mensen in loondienst en een apart topic voor freelancers die niet werkzaam zijn in de ICT :+

Het is aan een moderator of we nog op het goede spoor zitten en zolang die niet ingrijpen, zal het wel goed zijn. Toch?!
Oh, jee. Nu doe ik niet meer mee. :’( Ik denk zomaar dat een freelance schrijvers-topic op Tweakers geen succes zal worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:30:
[...]
Oh, jee. Nu doe ik niet meer mee. :’( Ik denk zomaar dat een freelance schrijvers-topic op Tweakers geen succes zal worden. :+
Zolang je niet gaat beginnen over typemachines mag je wat mij betreft blijven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kist
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-09 16:28
mannowlahn schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:45:
[...]

Ja uiteraard want via een vieze manier dragen ze als nog die premies af en pardoes zijn het geen schijnzelfstandigen meer. Ik vind het alleen maar mooi, dit is straks prima voer als er precedent aangewezen moet worden.

De overheid zit nokvol met mensen die strikt gezien schijn zelfstandigen zijn. Zie het op mijn klus ook. Wordt ook een buslading eruit gemikt in de komende maanden. Mogen nog wel even vervangers inwerken. Als die gevonden worden tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:33:
[...]

Zolang je niet gaat beginnen over typemachines mag je wat mij betreft blijven :D
Ai, dat roept dan weer de vraag op of mechanische toetsenborden wel ok zouden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39
Wie van jullie was bij het webinar en heeft daar vragen gesteld die niet beantwoord waren?

Aan het eind van het webinar werd het volgende gezegd: "Ongetwijfeld heeft u nog meer vragen. Stel ze vooral. Wij nemen de vragen mee. Die worden gebundeld. En die worden dus als een vraag- en antwoorddocument gepubliceerd op hetjuistecontract.nl" (Timestamp 59:55 in de webinar)

Ik had een aantal vragen gesteld tijdens het webinar. Ik vroeg me af waar het antwoorddocument bleef. Daarop heb ik een vraag gesteld aan de BD. Zij geven aan dat dit het antwoorddocument is.

Ik herken geen van mijn vragen die ik gesteld heb terug in dit document. Is dat toeval of zijn er meer mensen waarvan de vragen niet beantwoord zijn in dit document?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
offtopic:
Binnenkort gaat een nieuwe instantie zeker controleren op schijnouderschap?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeueIBdY3c2xS5yIAp_d97ZdkXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIjLmr9Yej2wyn8I60tWooNe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
Zou hij zijn bed hebben gebruikt als aftrekpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 23:32
Panini schreef op maandag 23 december 2024 @ 12:41:
[...]

Dit jaar een hypotheek bij de Rabobank afgesloten en had dezelfde ervaring. Een boekhouder of administratiekantoor moest een jaarrekening, en in mijn geval, een prognose opstellen (< 3 jaar zelfstandig).

Als je dan door gaat vragen wat er wordt verwacht, en waar de cijfers op gebaseerd moeten zijn, merk je dat er bar weinig vereisten zijn. Op de vraag of je het dan zelf mag opstellen adhv je eigen boekhoudprogramma: 'Nee moet een onafhankelijk persoon zijn'.

Toen op een online platform voor financiële dienstverlening een ZZP'er gevonden die het kon opstellen voor een klein bedrag. Uiteindelijk leek het op een opdracht die in tijdens m'n middelbare school periode zelf had kunnen doen :+
Thanks.

Ja vrees ook dat ik het prima zelf kan doen, maar dus even iemand zoeken nog.
Werd de prognose volledig meegenomen dan trouwens? Want hele reden dat we tot 2025 wachten is dat mij verteld werd dat prognosejaar niet volledig zou meetellen in het 3-jaars gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
Il Duce schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:53:
Zou hij zijn bed hebben gebruikt als aftrekpost?
Gaat immers om `schijnkinderen`. Zal zijn sokken ook wel opgevoerd hebben denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Kist schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:54:
[...]

De overheid zit nokvol met mensen die strikt gezien schijn zelfstandigen zijn. Zie het op mijn klus ook. Wordt ook een buslading eruit gemikt in de komende maanden. Mogen nog wel even vervangers inwerken. Als die gevonden worden tenminste.
Zou toch bijzonder zijn als dat inwerken niet lukt. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Inwerken is een vorm inbedding toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulheetik
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-09 20:34
Dag allen,

Ik werk momenteel als freelance software developer, winst +- 150K. Ik zit er over na te denken over te stappen naar een BV (holding + werk bv). Dit vanwege:
- Minder belasting
- Het spreiden van mijn pensioen in zowel box1 (lijfrente rekening) als box2 (geld in de holding houden). Geld in BV is lekker liquide, kan gebruikt worden voor investeringen (hobby of serieuzere projecten/leningen naar privé/kan ondertussen lekker renderen ergens)
- Verminderde aansprakelijkheid/risico
- Professionaliteit

Ik heb momenteel een aantal aannames over de BV, ben benieuwd of deze kloppen. Qua belastingen, kom ik op het volgende in het scenario van 150K winst:
- BV met DGA salaris van €75.518 levert een netto loon €50.816 + €21.184 netto dividend + €32.272 blijft over in BV = €104.272. -4K extra kosten voor BV = €100.272
- Als ZZP’er blijft over €89.988

Voor BV gerekend met 19% (VPB) en voor dividend 24,5%. Voor zzp netto bedrag is https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html gebruikt, ik hou verder voor beide situaties geen rekening met lijfrente/hypotheekrente aftrek/starters kortingen etc.

Ik ben benieuwd:
- Kloppen bovenstaande getallen een beetje. Ik refereer bijvoorbeeld aan deze post Viper® in "Het freelance ICT-ers discussie topic", en lees vaker in dit topic, dat sommige mensen aangeven dat overgaan van zzp naar BV pas nut heeft vanaf 150K/200K/nog meer zelfs. Dat lees ik alleen hier, volgens m’n eigen boekhouder ligt het omslagpunt zelfs op 100K.
- DGA salaris gekozen van €75.518, aangezien dit 1) ongeveer overeenkomt met de salaris die je ziet aangeboden worden voor senior engineers in NL 2) mooi onder de hoogste belastingschijf blijft in box1. Dit salaris is echter niet genoeg om te voorzien in mijn uitgaven, vandaar de (jaarlijkse?) €21.184 storting van dividend. Is het gekozen DGA salaris valide? Of vindt de belastingdienst dat ik mezelf een hoger loon zou moeten geven?
- Zijn er (ex-) DGA’ers hier die spijt hebben gehad van overgaan naar BV. Zijn er haken en ogen waar ik me goed bewust van moet zijn? Ik snap dat er allemaal wat meer rompslomp bij komt kijken, maar dat besteed ik als het goed is grotendeels uit. Eigenlijk lijkt het overgaan naar een BV vanaf een bepaalde ZZP omzet een no-brainer, maar ben natuurlijk benieuwd naar andere meningen hier over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:28
Mijn advies: richt via firm 24 een holding + bv op en ga daaruit factureren vanaf 1 januari. Dat is het makkelijkst.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:48
paulheetik schreef op maandag 23 december 2024 @ 17:42:
- Kloppen bovenstaande getallen een beetje. Ik refereer bijvoorbeeld aan deze post Viper® in "Het freelance ICT-ers discussie topic", en lees vaker in dit topic, dat sommige mensen aangeven dat overgaan van zzp naar BV pas nut heeft vanaf 150K/200K/nog meer zelfs. Dat lees ik alleen hier, volgens m’n eigen boekhouder ligt het omslagpunt zelfs op 100K.
Het omslagpunt verandert elk jaar en is afhankelijk van DGA salaris en extra kosten voor een BV. Bijvoorbeeld in 2025 ligt het omslagpunt weer een klein beetje lager dan in 2024 (ondanks dat je minder heffingskorting op dividenduitkering krijgt in 2025). De tool op berekenhet.nl is prima om dat verschil te zien. Het omslagpunt lijkt in 2025 met jouw DGA salaris rond de € 111.500 te liggen.

Het voordeel/nadeel in pure belastingbesparing (dus niet de andere voordelen van een BV zoals investeren in de holding) blijft wel beperkt tot een paar duizend euro. Terwijl je met een BV ook extra kosten en gedoe hebt.
- DGA salaris gekozen van €75.518, aangezien dit 1) ongeveer overeenkomt met de salaris die je ziet aangeboden worden voor senior engineers in NL 2) mooi onder de hoogste belastingschijf blijft in box1. Dit salaris is echter niet genoeg om te voorzien in mijn uitgaven, vandaar de (jaarlijkse?) €21.184 storting van dividend. Is het gekozen DGA salaris valide? Of vindt de belastingdienst dat ik mezelf een hoger loon zou moeten geven?
De overweging die je bij 1) doet is het enige dat telt. Ik zou niet zo'n specifiek bedrag kiezen zodat je verraad dat je overweging 2) ook hebt gebruikt. Je mag geen fiscale motieven gebruiken om je gebruikelijk loon te bepalen. Liever gewoon € 75k dan, of nog lager als je dat kan verantwoorden.

Overigens is het ook niet zo zinvol om "mooi onder de hoogste belastingschijf" te blijven. Je heffingskortingen lopen al ver daarvoor terug, en dat heeft veel meer invloed op je totaal te betalen belasting.
- Zijn er (ex-) DGA’ers hier die spijt hebben gehad van overgaan naar BV. Zijn er haken en ogen waar ik me goed bewust van moet zijn? Ik snap dat er allemaal wat meer rompslomp bij komt kijken, maar dat besteed ik als het goed is grotendeels uit. Eigenlijk lijkt het overgaan naar een BV vanaf een bepaalde ZZP omzet een no-brainer, maar ben natuurlijk benieuwd naar andere meningen hier over.
Hier geen spijt. Via welke weg ga je over van eenmanszaak naar BV (geruisloos, ruisend, passiva/activa)? Wat @Ecological bijvoorbeeld voorstelt is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
Hertog_Martin schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:56:
[...]

Thanks.

Werd de prognose volledig meegenomen dan trouwens? Want hele reden dat we tot 2025 wachten is dat mij verteld werd dat prognosejaar niet volledig zou meetellen in het 3-jaars gemiddelde.
Prognose wordt zo ver ik weet niet meegenomen in je hypotheekbedrag berekening als je hetzelfde werk voorheen hebt gedaan in loondienst als je minder dan 3 jaar ZZP'er bent. Dan nemen ze je IB-aangiftes voorgaande jaren + bijvoorbeeld 1 jaar ZZP. Prognose is dan puur om te zien dat je niet volgend jaar bankroet bent. En stelt dus inderdaad weinig voor.

Als je precies weet wat de Rabobank van je wil dan kan ik je ook helpen mocht je niemand kunnen vinden. Stuur dan maar een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Aftansert schreef op maandag 23 december 2024 @ 18:30:

[...]

Hier geen spijt. Via welke weg ga je over van eenmanszaak naar BV (geruisloos, ruisend, passiva/activa)? Wat @Ecological bijvoorbeeld voorstelt is niet de bedoeling.
Volgens mij is dit prima toegestaan.
Zolang het maar een nieuw bedrijf is, nieuwe bankrekeningen, nieuwe naam, etc.
Maakt het geheel een stuk makkelijker, zeker als je een 'lege' eenmanszaak hebt. Als je veel bestaande activa hebt, leaseauto, etc is het wellicht beter om om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05:48
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2024 @ 19:01:
[...]

Volgens mij is dit prima toegestaan.
Zolang het maar een nieuw bedrijf is, nieuwe bankrekeningen, nieuwe naam, etc.
Dat valt moeilijk vol te houden als je verder gaat met je bestaande klanten. Als je eenmanszaak leeg is, kan je het net zo goed netjes doen met een activa/passiva transactie. Is ongeveer net zo weinig moeite.

[ Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 23-12-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 11:06
Hertog_Martin schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:56:
[...]

Thanks.

Sorry, ik weet niet precies in welke mate dit wordt meegenomen. Wij hadden een adviseur van de Rabobank, en hij kon ook niet volledig zicht verstrekken in de wijze waarop acceptanten van de bank dat meenemen.

Kan mij herinneren dat hij zei dat het maximaal te lenen bedrag wordt berekend op basis van de jaarrekeningen. De prognose is een 'moetje' maar leek niet mee te tellen voor de hoogte van het te lenen bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Panini op 23-12-2024 19:14 ]

Pagina: 1 ... 596 ... 643 Laatste