Alleen als je een eigen ingang en schijthuis hebt!mwa schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:07:
Mooi, kunnen we vanaf mei 2025 weer met elkaar in discussie of die airco voor het thuiskantoor zakelijk kan of niet.
K to the KillaZ
Alleen als je een eigen ingang en schijthuis hebt!mwa schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:07:
Mooi, kunnen we vanaf mei 2025 weer met elkaar in discussie of die airco voor het thuiskantoor zakelijk kan of niet.
K to the KillaZ
Mijn raam kan open en ik heb een emmer staan..KillaZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:14:
[...]
Alleen als je een eigen ingang en schijthuis hebt!
Nou, ophangen dat ding en zakelijk opvoeren! Die inspecteurs zijn toch te druk met Wet DBAmwa schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:21:
[...]
Mijn raam kan open en ik heb een emmer staan..
K to the KillaZ
Niet per se ..Psycho_Mantis schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:13:
[...]
Zo te lezen krijg je wel eerst een waarschuwing voordat ze de boeken in gaan. Dus ik vindt dat wel een geruststelling.
Dit betekent bijvoorbeeld dat, zoals de motie ook oproept, wij bij een bedrijfsbezoek met de opdrachtgever in gesprek gaan over de inhuur van zelfstandigen en extern personeel. In 2025 starten we in principe met een bedrijfsbezoek. Daarbij zullen wij
de opdrachtgever er zo nodig op wijzen aandacht te hebben voor de kwalificatie van de arbeidsrelaties en mogelijke risico’s op schijnzelfstandigheid. We kunnen er dan voor kiezen om nog geen boekenonderzoek te starten. Op deze manier wordt
de opdrachtgever dus gewaarschuwd. De waarschuwing is overigens geen officieel instrument, zoals de aanwijzing. Wij kunnen overgaan tot het instellen van een boekenonderzoek, bijvoorbeeld wanneer wij inschatten dat er sprake is van grote risico’s of dat de opdrachtgever werkt of blijft werken met schijnzelfstandigen.
Wanneer wij vaststellen dat de opdrachtgever de fiscale regels niet naleeft, kunnen wij de verschuldigde loonheffingen, na het geven van correctieverplichtingen, naheffen
(rekening houdend met het eerdere bestaan van het handhavingsmoratorium).
Ik merk wel dat veel potentiële opdrachtgevers terughoudend zijn voor 2025. Nu had ik afgelopen maandag een gesprek waarin ik als werknemer wel zou mogen beginnen, maar als zzp’er het lastiger wordt. Ze nemen het nog allemaal iets te strikt i.m.h.o.Crazy D schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:38:
Ik heb gister bij een toelichting van een arbeidsrecht-advocaat gezeten. Als je het te lang vind, laat je copilot maar even een samenvatting maken, ik ben niet zo kort en bondig
[...]
En financieel risico lopen is niet letterlijk "of de klant wel of niet betaald" maar wat gebeurt er als je 100 uur had ingeschat en je doet er toch 120 uur over. Kun je die 20 uur extra ook factureren, of is dat jouw bedrijfsrisico? Dat is wat financieel risico lopen is.
[...]
Ex TFG hier. Tenzij ze hun structuur en business model hebben veranderd sinds 2017 (toen ben ik vertrokken) lijkt dat me niet kloppen?Reiziger88 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:30:
The future group geeft aan wel wet DBA proof te zijn. Wellicht kunnen zij ook reageren op opdrachten die alleen voor detacheerders zijn.
Is het niet mogelijk om met verschillende ZZP´ers een maatschap op te richten zoals The future group zodat je wel kan reageren op opdrachten waar enkel de detacheerders op kunnen reageren.
"Veilig ondernemen, ondanks de Wet DBA!sebasd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:23:
[...]
Ex TFG hier. Tenzij ze hun structuur en business model hebben veranderd sinds 2017 (toen ben ik vertrokken) lijkt dat me niet kloppen?
Een maat bij TFG is nog steeds een eenmanszaak met de bijbehorende lusten en lasten.
Waarom zou dat anders zijn dan een ZZPer die zich niet bij een dergelijk collectief heeft aangesloten?
Of ik moet echt iets missen hier.
Corona reken ik inderdaad niet mee. Tijdens corona wel begonnen tho (maar dat was via ING dus derivaten). Toen heb ik in 9 maanden circa 25% rendement behaald, maar toen dit gelijk gecasht en een BMW gekochtKipmetrijst schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:50:
[...]
4 jaar, dat is dan net na de enorme dip door corona. Ook maar geluk met net daarna instappen, ik stapte net er voor in en zit op +-40% met vwrl en sp500.
Persoonlijk ook grotendeels als zelfstandige begonnen om zelf mijn pensioen te kunnen regelen bij degiro. Moet zeggen dat het nog best spannend is aangezien het opvullen van de jaarruimtes nog best flinke bedragen zijn.
Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD
Ook ex-TFG'er (2016) hier. Als het al mag (artsen mogen het volgens mij al niet meer, of beperkt) dan duurt dat wss niet zo lang, net zoals de BV-Holding truc.sebasd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:23:
[...]
Ex TFG hier. Tenzij ze hun structuur en business model hebben veranderd sinds 2017 (toen ben ik vertrokken) lijkt dat me niet kloppen?
Een maat bij TFG is nog steeds een eenmanszaak met de bijbehorende lusten en lasten.
Waarom zou dat anders zijn dan een ZZPer die zich niet bij een dergelijk collectief heeft aangesloten?
Waarom zou het niet mogen? Stel je voor dat je gezamelijk nog een extra product bouwt en training cursussen aanbied, maar 95% van de inkomsten komt uit uurtje factuurtje. Je bent dan oprecht gezamelijk een maatschap/bedrijf die elkaar ondersteunt in kennis/opdrachten en in dit geval wellicht een gezamelijke product.proatjeboksem schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:42:
[...]
Ook ex-TFG'er (2016) hier. Als het al mag (artsen mogen het volgens mij al niet meer, of beperkt) dan duurt dat wss niet zo lang, net zoals de BV-Holding truc.
Bedoel het serieus, maar heb je chatgpt al eens gevraagd wat je wilt. Begin je prompt met: je bent een uitstekende fiscalist. Ik wil graag een vergelijking maken tussen A en B. Klinkt suf, maar dit is tegenwoordig mijn go-to. En dan kan ik het naderhand zelf uitzoeken.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:51:
Weet iemand of er een soort rekenblad ergens is om een youngtimer en een zakelijk aan te schaffen EV naast elkaar te zetten qua kosten? Mijn auto doet het nog goed, maar het loopt wel op zijn einde.
Nu twijfel ik een beetje. Ik neig naar een EV (financial lease) omdat ik ook zonnepanelen heb en omdat de salderingsregeling eruit gaat. Aan de andere kant gaat de MRB wel fors toenemen. Bovendien, over 7 jaar stop ik als eenmanszaak en moet de auto over naar privé. Kan/mag ik hem in 7 jaar afschrijven?
Dat mag wettelijk niet. Je kan geen clausule opnemen die niet rechtsgeldig is.saveljos schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:59:
Enfin, merkte wel dat wanneer je openstaat om in het contract een clausule op te nemen dat eventuele werkgeverslasten/pensioenpremies op jou verhaald mogen worden, ze iets minder terughoudend zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Kolibriet op 18-12-2024 16:05 ]
Nee, dat heb ik niet gedaan. Het is wel een aardige vingeroefening.loewie1984 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:58:
[...]
Bedoel het serieus, maar heb je chatgpt al eens gevraagd wat je wilt. Begin je prompt met: je bent een uitstekende fiscalist. Ik wil graag een vergelijking maken tussen A en B. Klinkt suf, maar dit is tegenwoordig mijn go-to. En dan kan ik het naderhand zelf uitzoeken.
Als de overeenkomst tussen TFG en de opdrachtgever wordt afgesloten en daar niet specifiek in staat dat @sebasd het werk uit moet voeren, maar het wel iemand moet zijn met kwaliteiten X en Y, dan zit je wel heel sterk qua vervangbaarheid, je staat dan namelijk niet direct in de overeenkomst. Wellicht is dat wat zij als grootste probleem/oplossing zien?sebasd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:23:
[...]
Wellicht is er een betere optie maar je kan de tool van berekenhet.nl en twee keer invullen om de verschillende bijtellingspercentages en kosten te vergelijken. Je zou de auto zelfs in 5 jaar af mogen schrijven, je zit vooral met boekwinst/verlies als je te snel of traag afschrijft en vervolgens de auto uit de zaak haalt. Je bijtellingskorting loopt ook maar 5 jaar maar wanneer je een eenmanszaak hebt valt de impact daarvan wellicht mee door de maximalisering van de bijtelling op de werkelijke kosten.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:51:
Weet iemand of er een soort rekenblad ergens is om een youngtimer en een zakelijk aan te schaffen EV naast elkaar te zetten qua kosten? Mijn auto doet het nog goed, maar het loopt wel op zijn einde.
Nu twijfel ik een beetje. Ik neig naar een EV (financial lease) omdat ik ook zonnepanelen heb en omdat de salderingsregeling eruit gaat. Aan de andere kant gaat de MRB wel fors toenemen. Bovendien, over 7 jaar stop ik als eenmanszaak en moet de auto over naar privé. Kan/mag ik hem in 7 jaar afschrijven?
Tsja, zo zou ik mijn marketing-teksten ook schrijven als ik een dergelijk model te verkopen had.Reiziger88 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:33:
[...]
"Veilig ondernemen, ondanks de Wet DBA!
De aangekondigde handhaving van de Wet DBA zorgt voor onrust onder ZZP’ers. Veel discussie gaat over fictieve dienstverbanden en schijnzelfstandigheid. Bij The Future Group kun je met een gerust hart ondernemen. Waarom?
We werken met een unieke structuur, waardoor de Wet DBA niet van toepassing is
Als IT-ondernemer bij TFG werk je samen in een maatschap, niet als individuele ZZP’er.
De maatschap neemt opdrachten aan en verdeelt het werk, er kan geen sprake zijn van een fictief dienstverband.
En we hebben een goedgekeurde modelovereenkomst met de Belastingdienst.
Wil je meer weten over hoe je veilig kunt ondernemen ondanks de Wet DBA? Laten we in gesprek gaan!
"
Wat wet dba proof is lijkt me een beetje onduidelijk, omdat de belastingdienst onduidelijk is, maar het geeft wellicht wel de mogelijkheid om te reageren op alle opdrachten. Veel opdrachten staan nu enkel open voor detacheerders. Ik geloof er niet in dat de belastingdienst flinke boetes gaan uitdelen. Schade komt vooral doordat je niet meer op opdrachten kan reageren als zzp'er. En wellicht dat je dit met een maatschap met een paar goed bevriende zzp'ers kan omzeilen.
Als de overeenkomst tussen TFG en de opdrachtgever wordt afgesloten, ben jij dan nog wel zelfstandige? Heb je nog invloed op tarief, uren, scope en dat soort dingen?Leftblank schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:05:
[...]
Als de overeenkomst tussen TFG en de opdrachtgever wordt afgesloten en daar niet specifiek in staat dat @sebasd het werk uit moet voeren, maar het wel iemand moet zijn met kwaliteiten X en Y, dan zit je wel heel sterk qua vervangbaarheid, je staat dan namelijk niet direct in de overeenkomst. Wellicht is dat wat zij als grootste probleem/zien?
Sommigen dingen mogen wettelijk gezien absoluut niet maar sommige dingen mogen wel ..RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:02:
[...]
Dat mag wettelijk niet. Je kan geen clausule opnemen die niet rechtsgeldig is.
In feite is het is een combinatie van een bedrijfsbezoek, waarneming ter plaatse en boekenonderzoek. Dat te samen kan in jouw geval leiden tot de conclusie dat je eigenlijk werknemer bent.Kartmans1 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:58:
Vind vooral bijzonder dat er een boekenonderzoek kan worden gedaan door de belastingdienst. Wat gaat een boekenonderzoek dan vertellen? Stel mijn contract is helemaal dba proof, maar in de praktijk word ik aangestuurd en doe ik hetzelfde als een interne medewerker, wat gaat dan een boekenonderzoek voor feiten naar boven brengen?
Waarom opzeggen? Neem geen vakantie op, ga op gesprek voor freelance rollen en zodra je beet heb zeg je op en neem je vakantie op om sneller te kunnen beginnen. Dat moet allemaal prima samen gaan.Kolibriet schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:03:
Is het voor mij verstandig om mijn voltijd dienstverband op te zeggen en per begin Feb te gaan freelancen (heb nog geen opdracht), of is dat onverstandig kijkende naar onzekerheid wet DBA en teruglopen van aantal opdrachten?
Context is dat ik 5 jaar werkervaring heb in Data Analyse en BI, en zoekende ben naar de volgende stap. Maar als ik lees over veranderende omstandigheden vraag ik me af of het een verstandige keuze is..
Wel wil ik graag weg bij mijn huidige werkgever en ben ik van plan eind volgend jaar naar het buitenland te verhuizen (~1 jaar). Benieuwd of jullie suggesties hebben
Wat is "te gaan freelancen" als je nog geen opdracht hebt? Ik zou eerst een opdracht zoeken, dan dat dienstverband opzeggen. Dan kom je er waarschijnlijk ook beter achter hoe de markt er voor jou uit ziet. Een tijd zonder werk zitten gaat je niet helpen met een spaarpotje voor je verhuizing naar het buitenland.Kolibriet schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:03:
Is het voor mij verstandig om mijn voltijd dienstverband op te zeggen en per begin Feb te gaan freelancen (heb nog geen opdracht),
...
Nog beter is vragen of het op de hoogte is van Nederlandse belasting regels, vraag er naar en verbeter indien nodig. Dan is de context van je gesprek meteen voorzien van de juiste data. Bouw je vraag op. Ipv van meteen tot the point, bouw de context op via de chat. Niet te lang want dan vergeet hij het weer, maar je kan prima 10 chats in stand houden.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:03:
[...]
Nee, dat heb ik niet gedaan. Het is wel een aardige vingeroefening.
Ook een suf antwoord is een antwoord, hè.
Ik raad je af ChatGPT hiervoor te gebruiken. Hoewel vaak wel in de goede richting maken de model van ChatGPT vaak fouten, ook m.b.t. belastingen. Claude vind ik zelf accurater met berekeningen.RonaldHeirbaut schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:03:
[...]
Nee, dat heb ik niet gedaan. Het is wel een aardige vingeroefening.
Ook een suf antwoord is een antwoord, hè.
Waarom wil je freelancer worden?Kolibriet schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:03:
Is het voor mij verstandig om mijn voltijd dienstverband op te zeggen en per begin Feb te gaan freelancen (heb nog geen opdracht), of is dat onverstandig kijkende naar onzekerheid wet DBA en teruglopen van aantal opdrachten?
Context is dat ik 5 jaar werkervaring heb in Data Analyse en BI, en zoekende ben naar de volgende stap. Maar als ik lees over veranderende omstandigheden vraag ik me af of het een verstandige keuze is..
Wel wil ik graag weg bij mijn huidige werkgever en ben ik van plan eind volgend jaar naar het buitenland te verhuizen (~1 jaar). Benieuwd of jullie suggesties hebben
Ja dat laatste, zou hopen om dan als freelancer door aan de bak te kunnen gaan. Wat ik nu vooral hoor is dat men graag heeft dat je minstens 1x per week op kantoor moet komen. Hoop hiermee al een opdracht te hebben die ik daar een tijd door kan zetten, of een ingang heb voor vervolgopdracht.mannowlahn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:23:
[...]
Waarom opzeggen? Neem geen vakantie op, ga op gesprek voor freelance rollen en zodra je beet heb zeg je op en neem je vakantie op om sneller te kunnen beginnen. Dat moet allemaal prima samen gaan.
Waarom nog freelancen als je over een jaar al weg bent of hoop je dan vanuit het buitenland bij Nederlandse partijen te kunnen freelancen? Als je dan niet meer in Nederland ingeschreven staat heb je wel een streep voor op de Nederlandse zzp’ers, want dan kan wet dba je geen fuck doen.
Om met meer verschillende partijen samen te werken, zelf willen ondernemen en dus zelf je koers bepalen, maar ook meer verdienen dus een goede buffer opbouwen voor buitenland.gem-p schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:30:
[...]
Waarom wil je freelancer worden?
Waarom is dat een volgende stap voor jou?
Wat ga je over een jaar met je eenmanszaak in NL doen?
Moet je ook dingen zakelijk aanschaffen?
Hoe groot is je buffer als je in feb25 nog geen opdracht hebt gevonden?
Is je buffer groot genoeg om tenminste 2 maanden te overbruggen?
Je bent al wel zelf 'deel van' het maatschap als ondernemer, vergelijkbaar met een VOF, in die zin zit dat wel goed denk ik. Je kan denk ik ook niet gezien worden als in loondienst bij de maatschap, want je bent al onderdeel van die samenwerking. Wellicht zit er dus wel iets in maar het lost ook maar één aspect op en dan ook alleen wanneer de opdracht goed opgesteld wordt. Zodra die gewoon omschrijft dat eenmanszaak X de werkzaamheden bij opdrachtgever Y doet namens TFG dan ben je weer bijna net zo direct ingehuurd als zonder maatschap ertussen.sebasd schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:13:
[...]
Als de overeenkomst tussen TFG en de opdrachtgever wordt afgesloten, ben jij dan nog wel zelfstandige? Heb je nog invloed op tarief, uren, scope en dat soort dingen?
Daarzeg je zowat. Als je echt alles gezamenlijk doet, en dus onderling 100% vervangbaar bent, scoor je mss weinig Libelle punten, dus wat dat betreft zou het mss eventueel wel moeten kunnen.Reiziger88 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 15:56:
[...]
Waarom zou het niet mogen? Stel je voor dat je gezamelijk nog een extra product bouwt en training cursussen aanbied, maar 95% van de inkomsten komt uit uurtje factuurtje. Je bent dan oprecht gezamelijk een maatschap/bedrijf die elkaar ondersteunt in kennis/opdrachten en in dit geval wellicht een gezamelijke product.
Ik heb eerder dit jaar dezelfde stap gezet, maar pas op het moment dat ik een opdracht had. Ik zit ook in de data hoek (ik ben data engineer) en er zijn volgens mij nog genoeg opdrachten. Ik heb in juli een opdracht gevonden en de opdrachtgever was akkoord dat ik in september kon starten. Het gaf mij de tijd om alle zaken te regelen, en daar gaat ook wel wat tijd in zitten. KvK inschrijving, zakelijke bankrekening openen, verzekeringen + de hele papierwinkel die de opdrachtgever wilde zien. Daar ging zo een maand overheen.Kolibriet schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:03:
Er zijn freelance trein-machinisten die vooral voor goederenvervoer actief zijn.saveljos schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:59:
Alleen ik kon zo snel niet genoeg voorbeelden bedenken van echte zzp'ers die niet volledig met eigen gereedschappen werken. misschien een kraanmachinist o.i.d.
Liege, liege, liegebeest!
Ah zo! Nou lekker de stap zetten. Zelf zou ik eerst een opdracht zoeken en dan mijn baan opzeggen, maar dat is natuurlijk ook helemaal aan jouKolibriet schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:40:
[...]
Om met meer verschillende partijen samen te werken, zelf willen ondernemen en dus zelf je koers bepalen, maar ook meer verdienen dus een goede buffer opbouwen voor buitenland.
Nee weinig tot geen zakelijke dingen aanschaffen
Buffer is voldoende om 4 maanden van rond te komen
Hoe kun je dat nu freelance doenLiegebeest schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:33:
[...]
Er zijn freelance trein-machinisten die vooral voor goederenvervoer actief zijn.
Ik verwacht niet dat die een eigen loc op de oprit hebben.
Exact expert nodig?
Wel je huidige contract checken of je uberhaupt werk naast je huidige contract mag doen.mannowlahn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:23:
[...]
Waarom opzeggen? Neem geen vakantie op, ga op gesprek voor freelance rollen en zodra je beet heb zeg je op en neem je vakantie op om sneller te kunnen beginnen. Dat moet allemaal prima samen gaan.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Maar dit zijn toch allemaal schoolboek voorbeelden van schijnzelfstandigheid???jadjong schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:07:
Maandag te weinig machinisten? We bellen Crazy D met de vraag of die ff eentje van Rotterdam naar Groningen wil rijden. En nu ik je toch aan de lijn heb, kan je dinsdag 25 lege treinstellen van Maastricht naar Amsterdam verslepen? In Dordrecht staat nog een locomotief die je kan gebruiken, route moet ik nog aanvragen dus de exacte tijd hoor je later.
Zo gaat het al jaren en is net zo zelfstandig als een verpleegkundige die met kleding, pleisters en naalden van het lokale ziekenhuis een nachtdienst opvult of een kok die op de drukke dagen ergens komt koken. Je komt wanneer je nodig bent. Als bij Exact de helpdesk tickets zich op blijven stapelen en ze huren jou in om gedurende twee weken wat achterstallige bende weg te werken is dat ook niet heel anders dan een machinist inhuren wanneer je meer treinen dan personeel hebt.
Geen ideeCrazy D schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:40:
[...]
Hoe kun je dat nu freelance doenZelf je route bepalen? Nee ik rij vandaag lekker van Rotterdam naar het Ruhrgebied via Utrecht en Groningen, gewoon, keertje ander uitzicht"
Liege, liege, liegebeest!
Precies, moeten we niet willen. Veel efficiënter is iemand van een uitzendbureau, want de baas daarvan moet ook ergens van leven. Meteen weer een baan gecreëerd! Evenals de hr manager te plaatsen. Echt vreselijk allemaal die efficiëntie, bah! /sarcasmeIl Duce schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:50:
Dat is een schoolvoorbeeld van een flexibele schil. Dat de overheid de oorlog tegen flexibele schillen is begonnen is nou precies het probleem.
Tja, ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben. Maar juist die voorbeelden zijn dus volgens de huidige definities allemaal schijnzelfstandig...Il Duce schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:50:
Dat is een schoolvoorbeeld van een flexibele schil. Dat de overheid de oorlog tegen flexibele schillen is begonnen is nou precies het probleem.
Ik gebruik tot nu toe Perplexity.ai. En net als bij navigatiesystemen, het is en blijft een hulpmiddel. Zelf nadenken is de enige optie die tot een beslissing leidt.theHoff schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:29:
[...]
Ik raad je af ChatGPT hiervoor te gebruiken. Hoewel vaak wel in de goede richting maken de model van ChatGPT vaak fouten, ook m.b.t. belastingen. Claude vind ik zelf accurater met berekeningen.
Precies en ook in het segment wat de overheid dus in dienst wil hebben. Idem dito in de bouw. Ik heb begrepen dat alle grote bouwondernemingen al contact hebben gehad met de belasting en ze weten wat ze moeten gaan veranderenHielko schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:08:
[...]
Tja, ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben. Maar juist die voorbeelden zijn dus volgens de huidige definities allemaal schijnzelfstandig...
Overheid wil alles in loondienst zien toch. Loondienst moet weer de norm worden werd tijd geleden gezegd.C_V_S schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:07:
[...]
Precies en ook in het segment wat de overheid dus in dienst wil hebben. Idem dito in de bouw. Ik heb begrepen dat alle grote bouwondernemingen al contact hebben gehad met de belasting en ze weten wat ze moeten gaan veranderen![]()
De steigerbouwers kunnen het denk ik ook wel vergeten.
Vraag mij wel af hoe dat dan met de Roeiers in de haven gaat.
Nu kan het aan mij liggen maar loondienst is toch gewoon de norm…? Lekker makkelijk politiek doel, net als die nareis op nareis beperken.gem-p schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:28:
[...]
Overheid wil alles in loondienst zien toch. Loondienst moet weer de norm worden werd tijd geleden gezegd.
Politiek gezien zal loondienst de norm zijn. Of het ook het beste voor iedereen is betwijfel ik.Deveon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:30:
[...]
Nu kan het aan mij liggen maar loondienst is toch gewoon de norm…? Lekker makkelijk politiek doel, net als die nareis op nareis beperken.![]()
Hoorde trouwens laatst dat in de zorg wel vele de overstap naar loondienst maken. Misschien heeft de hele storm genoeg mensen afgeschrikt dat straks toch het doel behaald is. Zien we in januari wel echt welke freelancers willen ondernemen.
Selectief quoten, maar zijn hier bronnen voor? Zelf zit ik er ook over na te denken om volgend jaar te migreren (niet om wet DBA trouwens) en zou ik mijn Nederlandse klanten behouden. Zover ik het begrijp kijkt de Belastingdienst voornamelijk of het schijnzelfstandigheid is en/of dezelfde rol niet in loondienst kan (of zou moeten), even gechargeerd. Buiten de mogelijke sociale premies zou de boete dan alsnog een probleem kunnen zijn toch?mannowlahn schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:23:
[...]
... Als je dan niet meer in Nederland ingeschreven staat heb je wel een streep voor op de Nederlandse zzp’ers, want dan kan wet dba je geen fuck doen.
Dus eigenlijk als je voornamelijk thuis werkt ben je dan veilig?MacDennis76 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:18:
[...]
In feite is het is een combinatie van een bedrijfsbezoek, waarneming ter plaatse en boekenonderzoek. Dat te samen kan in jouw geval leiden tot de conclusie dat je eigenlijk werknemer bent.
Hebben ze het dan niet met name over de onderkant van de markt waar de zzp-er voor de opdrachtgever een stuk goedkoper is dan iemand in loondienst?Dennisweb schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:57:
Word ook een beetje moe van dat ‘zzp’ers hebben een oneerlijke voordeelpositie tegenover mensen in loondienst’-narratief van de NSC’ers. Het is duidelijk dat ze zich te veel om hebben laten praten door de vakbonden. Het lijkt nu net PvdA. Niet voor niets van 20 naar 3 zetels gezakt. Mensen zijn teleurgesteld en dat snap ik heel goed.
Die onderkant is vrij verwaarloosbaar en zou makkelijk aangepakt kunnen worden door te focussen op risicosectoren in plaats van de "holistische aanpak"Ascension schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:17:
[...]
Hebben ze het dan niet met name over de onderkant van de markt waar de zzp-er voor de opdrachtgever een stuk goedkoper is dan iemand in loondienst?
Precies, zorg dan dat je de positie van de werknemers verbetert, en ook voor de werkgeverDennisweb schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:57:
Word ook een beetje moe van dat ‘zzp’ers hebben een oneerlijke voordeelpositie tegenover mensen in loondienst’-narratief van de NSC’ers. Het is duidelijk dat ze zich te veel om hebben laten praten door de vakbonden. Het lijkt nu net PvdA. Niet voor niets van 20 naar 3 zetels gezakt. Mensen zijn teleurgesteld en dat snap ik heel goed.
Als dat sporadische inzet is, is het flexibel schil. Als ze die machinist 40 uur per week flexibel inhuren, is het niet echt meer een flexibele schil toch?Il Duce schreef op woensdag 18 december 2024 @ 18:50:
Exact expert nodig?
Ligt dat niet puur aan de keuze die het bedrijf maakt? Stel je krijgt budget voor 5 jaar om een flexibele schil aan machinisten in te huren om HR 'tijdelijk' te onlasten. Voor het bedrijf is het een flexibele schil, voor de machinist is het mogelijk 5 jaar van zijn leven een zzp opdracht.Crazy D schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:22:
[...]
Als dat sporadische inzet is, is het flexibel schil. Als ze die machinist 40 uur per week flexibel inhuren, is het niet echt meer een flexibele schil toch?
Er zijn twee soorten van flexibel hier. Flexibel in de zin van "je werkt elke week op een ander traject" en "je werkt soms wel, maar meestal niet"Furion2000 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:16:
[...]
Ligt dat niet puur aan de keuze die het bedrijf maakt? Stel je krijgt budget voor 5 jaar om een flexibele schil aan machinisten in te huren om HR 'tijdelijk' te onlasten. Voor het bedrijf is het een flexibele schil, voor de machinist is het mogelijk 5 jaar van zijn leven een zzp opdracht.
In de context van een groot bedrijf met groot budget en lange planningen is het helemaal niet zo gek om het zo te doen en is het puur semantics.
Ik denk dat je dat meer in de richting van coaching moet zoeken. Als ik linkedin check is daar geen gebrek aan dus dat is waar de belastingdienst de capaciteit vandaan heeft.gem-p schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:17:
Holistische aanpak... Is dat zoiets als een 365 graden review op een werknemer?
Daarom zei ik ook als voorbeeld HR ontlasten, bedrijven kunnen al jaren geen mensen vinden (wellicht zouden ze meer moeten betalen?) en vervallen in 'tijdelijke' inhuur. Als je 10 treinen moet rijden en je hebt maar 2 man in vaste dienst en je neemt gemiddeld 1 per jaar aan, dan kun je jarenlang mensen in moeten huren (lees: altijd).DJ Henk schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:21:
[...]
Er zijn twee soorten van flexibel hier. Flexibel in de zin van "je werkt elke week op een ander traject" en "je werkt soms wel, maar meestal niet"
Voor de eerste versie zou een groot bedrijf prima een machinist in vaste dienst kunnen nemen. Ze hebben immers elke week werk voor hem/haar.
Dat snap ik, en ik ben het inhoudelijk met je eens, maar het punt is dat als een bedrijf dat doet, je het niet meer een 'flexibele schil' kunt noemen.Furion2000 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:33:
[...]
Daarom zei ik ook als voorbeeld HR ontlasten, bedrijven kunnen al jaren geen mensen vinden (wellicht zouden ze meer moeten betalen?) en vervallen in 'tijdelijke' inhuur. Als je 10 treinen moet rijden en je hebt maar 2 man in vaste dienst en je neemt gemiddeld 1 per jaar aan, dan kun je jarenlang mensen in moeten huren (lees: altijd).
Deze trend doorbreken denkt de overheid nu 'eventjes' te verhelpen, maar als treinmachinist een slecht betaalde baan blijft voor heel veel stress (stoeltje dat omdraaid) dan zal het pas opgelost zijn zonder zzp als bedrijven genoeg gaan betalen. Die zzp treinmachinisten die het werk wel willen doen voor x euro gaan nu eerder opzoek naar een andere baan dan dat ze in dienst willen waardoor het probleem op de lange termijn alleen maar groter wordt. Want denk je echt dat die bedrijven meer gaan betalen? Nee hoor, die gaan met k smoezen continu treinen uit laten vallen wegens personeelstekort. Treinmachinisten is nog een licht onderwerp, psychische zorg gaat exact hetzelfde meemaken (doet het al).
Het is niet semantics, want het is niet hetzelfde. Je kunt het zo noemen om de belastingdienst zand in de ogen proberen te strooien, maar als je een groep mensen vijf jaar lang fulltime aan het werk wilt hebben is dat volgens mij niet een flexibele schil in de bedoelde zin van het woord.In de context van een groot bedrijf met groot budget en lange planningen is het helemaal niet zo gek om het zo te doen en is het puur semantics.
Even vooropgesteld dat ik niet degene ben die de regels maakt, en dat ik ook vind dat dat ook te maken heeft met keuzes van het bedrijf... Maar 5 jaar gewoon fulltime bezig is weinig flexibel te noemen. Linksom of rechtsom. Als zowel opdrachtgever als opdrachtnemer dat prima vinden, vind ik niet dat ik daar wat van moet vinden, maar ik snap de redenatie ergens wel.Furion2000 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:16:
[...]
Ligt dat niet puur aan de keuze die het bedrijf maakt? Stel je krijgt budget voor 5 jaar om een flexibele schil aan machinisten in te huren om HR 'tijdelijk' te onlasten. Voor het bedrijf is het een flexibele schil, voor de machinist is het mogelijk 5 jaar van zijn leven een zzp opdracht.
In de context van een groot bedrijf met groot budget en lange planningen is het helemaal niet zo gek om het zo te doen en is het puur semantics.
Er zijn natuurlijk een paar punten. De afgelopen 6 (?) jaar hadden ook dit werk ook niet kunnen doen volgens de regels, alleen werd er niet zo opgelet. Nu heeft het aandacht en is er opeens paniek. Terwijl als jij nu in een schijnzelfstandigheid-situatie zit bij je opdrachtgever waar je al 5 jaar zit, zat je dat de afgelopen 5 jaar ook alleen boeide niemand dat eigenlijk. En omdat die kans er was, werd die ook gegrepen. Klagen dat er geen mensen te vinden zijn die in loondienst willen heeft dan ook deels te maken met het gebrek aan controle de afgelopen jaren. En tegelijkertijd waren die mensen wel nodig, dus dan maar inhuur.Furion2000 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:33:
Deze trend doorbreken denkt de overheid nu 'eventjes' te verhelpen, maar als treinmachinist een slecht betaalde baan blijft voor heel veel stress (stoeltje dat omdraaid) dan zal het pas opgelost zijn zonder zzp als bedrijven genoeg gaan betalen. Die zzp treinmachinisten die het werk wel willen doen voor x euro gaan nu eerder opzoek naar een andere baan dan dat ze in dienst willen waardoor het probleem op de lange termijn alleen maar groter wordt. Want denk je echt dat die bedrijven meer gaan betalen? Nee hoor, die gaan met k smoezen continu treinen uit laten vallen wegens personeelstekort. Treinmachinisten is nog een licht onderwerp, psychische zorg gaat exact hetzelfde meemaken (doet het al).
Exact expert nodig?
Die wet dba gaat over Nederlandse bedrijven die een zogenaamd een ongelijke situatie creëren. Als jij voor een buitenlands bedrijf werkt heeft de Nederlandse overheid daar geen kloot over te zeggen. Dus ook niet of de belastingdienst vind dat dit buitenlandse bedrijf een schijn werknemer in dienst heeft. Dat is buiten hun jurisdictie en gelukkig maar.ghostman schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:55:
[...]
Selectief quoten, maar zijn hier bronnen voor? Zelf zit ik er ook over na te denken om volgend jaar te migreren (niet om wet DBA trouwens) en zou ik mijn Nederlandse klanten behouden. Zover ik het begrijp kijkt de Belastingdienst voornamelijk of het schijnzelfstandigheid is en/of dezelfde rol niet in loondienst kan (of zou moeten), even gechargeerd. Buiten de mogelijke sociale premies zou de boete dan alsnog een probleem kunnen zijn toch?
---
In die gedachtegang zou het wel grappig zijn, even hypothetisch: een Nederlands SAAS bedrijf (project development zou dan core business zijn) waarbij het werk uitbesteed wordt door een bedrijf in India. Het project (wat eigenlijk development is) zou de core business zijn dus de mensen die dat uitvoeren zouden eigenlijk in loondienst moeten zijn toch?
* ghostman vind de regels en meningen omtrent de wet te vaag om er een goed antwoord op te geven en ziet het nog wel even aan. Grotendeel van mijn klanten vind het nog geen probleem gelukkig.
[ Voor 11% gewijzigd door mannowlahn op 19-12-2024 12:50 ]
Tsja, als je ineens zaken moet accepteren als bereibaarheids- of onregelmatige diensten, minder vakantiedagen, je ineens weer in een inkomen valt waar je toeslagen moet aanvragen.Crazy D schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:32:
"Al" die "onderzoeken" waaruit blijkt dat heel veel mensen gaan stoppen geloof ik ook weinig van. Wat voor ander werk kun je doen? Betrek het eens op jezelf, wat voor andere functie kun jij ergens uitvoeren, als ZZP want je wilt niet in loondienst (want anders kun je net zo goed bij je opdrachtgever in loondienst of bij een detacheerder), waarbij je ook nog eens qua inkomsten op het niveau zit van minimaal je huidige werk als je dat in loondienst zou doen?
Ik begrijp je eerste stuk niet zo? Ik probeer niet te klagen, ik probeer alleen uit te leggen waarom zoiets ontstaat en wat de gevolgen zijn.Crazy D schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:32:
De afgelopen 6 (?) jaar hadden ook dit werk ook niet kunnen doen volgens de regels, alleen werd er niet zo opgelet.
Ik denk dat je je vergist in hoeveel mensen echt een andere baan gaan zoeken.
Leftblank schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:41:
[...]
Je bent al wel zelf 'deel van' het maatschap als ondernemer, vergelijkbaar met een VOF, in die zin zit dat wel goed denk ik. Je kan denk ik ook niet gezien worden als in loondienst bij de maatschap, want je bent al onderdeel van die samenwerking. Wellicht zit er dus wel iets in maar het lost ook maar één aspect op en dan ook alleen wanneer de opdracht goed opgesteld wordt. Zodra die gewoon omschrijft dat eenmanszaak X de werkzaamheden bij opdrachtgever Y doet namens TFG dan ben je weer bijna net zo direct ingehuurd als zonder maatschap ertussen.
"Kleine" besluiten kunnen eventueel individueel genomen worden. Maar officieel worden besluiten(oa mbt aangaan van verplichtingen) binnen de maatschap genomen dmv eenstemmigheid van alle maten en daarmee iedere maat persoonlijk gebonden daar aan.Is een maatschap een rechtspersoon?
Nee, een maatschap is geen rechtspersoon. Het is een samenwerkingsverband tussen twee of meer personen (maten) en wordt beschouwd als een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid. Dit betekent dat de maatschap zelf geen drager kan zijn van rechten en plichten.
Niet helemaal. Als iemand in Nederland werkt (en dan gaat het hoofdzakelijk om de fysieke locatie), dan valt iemand onder de Nederlandse belastingregels. Je kunt onder de NL loonheffingen vallen terwijl je vanuit huis werkt voor een buitenlandse baas.mannowlahn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:37:
[...]
Die wet dba gaat over Nederlandse bedrijven die een zogenaamd een ongelijke situatie creëren. Als jij voor een buitenlands bedrijf werkt heeft de Nederlandse overheid daar geen kloot over te zeggen. Dus ook niet of de belastingdienst vind dat dit buitenlandse bedrijf een schijn werknemer in dienst heeft. Dat is buiten hun jurisdictie en gelukkig maar.
Iedereen die nu de hete adem van de overheid in zijn nek voelt, had die de afgelopen jaren al moeten voelen. Alleen vanwege het gebrek aan handhaving, werd dat geaccepteerd en direct weer vergeten. Schijnzelfstandigheid was vooral een vies woord en sloeg vooral op die arme postbezorgers. Nu is het "opeens" iets dat iedereen kan raken.Furion2000 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:45:
[...]
Ik begrijp je eerste stuk niet zo? Ik probeer niet te klagen, ik probeer alleen uit te leggen waarom zoiets ontstaat en wat de gevolgen zijn.
Misschien is het voorbeeld van de psychiater iets te 'extreem' maar er zijn heel veel beroepen die vooral lichamelijk werk zijn, waar ook velen zichzelf te dom vinden (soms ook zijn), en ook geen interesse hebben om, met bv computers aan de slag te gaan. Ik zie de gemiddelde vrachtwagenchauffeur zich niet binnen zeer korte termijn niet alleen omscholen naar iets in de ICT, maar ook nog eens als ZZP'er aan de slag gaan. En als je gaat omscholen omdat je je huidige beroep niet meer als ZZP'er kunt doen, maar in dat nieuwe beroep onderaan begint, in loondienst, waarom dan niet je huidige eigen beroep in loondienst voortzetten.Bij psychiaters en andere specifieke beroepen ga je over het algemeen je gelijk halen, maar door de nog grotere tekorten die gaan ontstaan, ontstaan er ook weer meer kansen. Die college dropout kan na een IQ test gewoon de ICT in en stoppen in de zorg waar hij even een MBO diploma voor had gehaald. Multiplier effect kan daar nog wel overheen want hierdoor gaat de kwaliteit omlaag en de drempel alsmaar lager op termijn. 'Echte beroepen' zijn er nog maar weinig.
Tjah. In mijn milieu zijn de "ondernemers" vooral eigenlijk schijzelfstandige maar doen dat vooral vanwege de veel riantere beloning. Voor de meeste is die nieuwe kans vooral ergens meer verdienen.Op korte termijn zullen er veel mensen in loondienst gaan om de rekeningen betalen, maar iemand die zzp'er is geweest zal op de lange termijn toch op zoek gaan naar nieuwe kansen. Glazen bol statement op basis van mijn milieu
Exact expert nodig?
Ben ik wel met je eens. Ik ben er ook zo 1. Zelfstandige op het gebied van Finance&Controlling waarbij ik gewoon twee keer zoveel ging verdienen in vergelijking met loondienst. Ergens diep van binnen wist/weet ik ook wel dat het bizar is. Ineens verdien je anderhalve ton per jaar voor hetzelfde werk. Als iedereen dat zou doen kan het allemaal niet meer uit, je verdiend ineens meer dan het management.Crazy D schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:06:
Tjah. In mijn milieu zijn de "ondernemers" vooral eigenlijk schijzelfstandige maar doen dat vooral vanwege de veel riantere beloning. Voor de meeste is die nieuwe kans vooral ergens meer verdienen.
Nou met alle info die ik heb vernomen is dat wel het doel. Er moet vooral veel meer geld binnen komen aan premies die de freelancers niet betalen.gem-p schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:28:
[...]
Overheid wil alles in loondienst zien toch. Loondienst moet weer de norm worden werd tijd geleden gezegd.
Wat klopt er dan niet? Draag je geen BTW af? Betaal je geen IB? Werk je zwart?ColeJ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:13:
maar ergens weet ik dus wel dat het eigenlijk niet klopt.
Idem hier. Voel me niet echt een ondernemer maar zeer zeker wel een zelfstandige. Wat je vergeet tov loondioenst is dat je wel degelijk meer risico neemt en je wel alle lasten (pensioen, buffer, aov, investering) mee moet nemen. Dan nog is het ruim meer maar iets meer in balans. Denk wel dat we ook mee moeten nemen dat de meeste zzpers goedkoper zijn dan hun ingehuurde detacheerders vanuit de grote partijen. Die tussenstop pakken wij nu zelf en een deel de opdrachtgever.ColeJ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:13:
[...]
Ben ik wel met je eens. Ik ben er ook zo 1. Zelfstandige op het gebied van Finance&Controlling waarbij ik gewoon twee keer zoveel ging verdienen in vergelijking met loondienst. Ergens diep van binnen wist/weet ik ook wel dat het bizar is. Ineens verdien je anderhalve ton per jaar voor hetzelfde werk. Als iedereen dat zou doen kan het allemaal niet meer uit, je verdiend ineens meer dan het management.
Zo lang het kan maak ik er gebruik van maar ergens weet ik dus wel dat het eigenlijk niet klopt. Ik heb dus ook nooit aan lifestyle inflation gedaan en leef gewoon nog van mijn oude (geindexeerde) loondienst salaris. De rest is richting deposito's en de beurs. Mocht het allemaal ooit verdwijnen en ik moet in loondienst ben ik dankbaar voor de "harkjaren" die ik heb mogen meemaken. Die geven mij inmiddels een enorme voorsprong in vermogen.
Dat het salaris in loondienst rond de 70k zit maar nu zit ik op 150k omzet._Arthur schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:25:
[...]
Wat klopt er dan niet?
Draag je geen BTW af? Betaal je geen IB? Werk je zwart?
[ Voor 22% gewijzigd door ColeJ op 19-12-2024 14:30 ]
Reken even de kosten van de werkgever uit ipv alleen je salaris op je salarisstrook.ColeJ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:29:
Dat het salaris in loondienst rond de 70k zit maar nu zit ik op 150k omzet.
Ben je dan vergeten dat het feit dat jij morgen zo op straat getyfed kan worden ook gewoon met een prijs komt? Tuurlijk zijn de salarissen in Nederland veels te laag. Maar het feit dat jij veel risico draagt is ook gewoon terug te zien in je beloning. Overigens vreemd dat iemand die in de financiën werkt niet even de rekensom maakt wat er netto resultaat is als je alles even goed door rekent met de pensioenen, verzekeringen en buffers en eventuele maanden geen inkomsten. Dan zal je zien dat jij echt niet twee keer zoveel binnen haalt.ColeJ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:13:
[...]
Ben ik wel met je eens. Ik ben er ook zo 1. Zelfstandige op het gebied van Finance&Controlling waarbij ik gewoon twee keer zoveel ging verdienen in vergelijking met loondienst. Ergens diep van binnen wist/weet ik ook wel dat het bizar is. Ineens verdien je anderhalve ton per jaar voor hetzelfde werk. Als iedereen dat zou doen kan het allemaal niet meer uit, je verdiend ineens meer dan het management.
Zo lang het kan maak ik er gebruik van maar ergens weet ik dus wel dat het eigenlijk niet klopt. Ik heb dus ook nooit aan lifestyle inflation gedaan en leef gewoon nog van mijn oude (geindexeerde) loondienst salaris. De rest is richting deposito's en de beurs. Mocht het allemaal ooit verdwijnen en ik moet in loondienst ben ik dankbaar voor de "harkjaren" die ik heb mogen meemaken. Die geven mij inmiddels een enorme voorsprong in vermogen.
dan belast je die freelancers meer. Vrij simpele oplossing. Dus we kunnen stellen dat het niet gaat om die premies, dat is dus onzin.C_V_S schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:25:
[...]
Nou met alle info die ik heb vernomen is dat wel het doel. Er moet vooral veel meer geld binnen komen aan premies die de freelancers niet betalen.
Trouwens 2025 komen er enkel nog waarschuwingen dus geen boetes maar goed het is vooral de vraag hoe gaat het met de toestroom van opdrachten.
Werkgevers kosten is 93k, dat gat wordt vrij klein hoor als jij gaat uitrekenen wat het risico wat jij loopt zich om zet naar netto euro’s.ColeJ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:29:
[...]
Jawel, jawel, nee.
Die stelling klopt niet.C_V_S schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:25:
[...]
Trouwens 2025 komen er enkel nog waarschuwingen dus geen boetes maar goed het is vooral de vraag hoe gaat het met de toestroom van opdrachten.
In 2025 starten we in principe met een bedrijfsbezoek. Daarbij zullen wij de opdrachtgever er zo nodig op wijzen aandacht te hebben voor de kwalificatie van de arbeidsrelaties en mogelijke risico’s op schijnzelfstandigheid. We kunnen er dan voor kiezen om nog geen boekenonderzoek te starten. Op deze manier wordt de opdrachtgever dus gewaarschuwd. De waarschuwing is overigens geen officieel instrument, zoals de aanwijzing. Wij kunnen overgaan tot het instellen van een boekenonderzoek, bijvoorbeeld wanneer wij inschatten dat er sprake is van grote risico’s of dat de opdrachtgever werkt of blijft werken met schijnzelfstandigen.
Wanneer wij vaststellen dat de opdrachtgever de fiscale regels niet naleeft, kunnen wij de verschuldigde loonheffingen, na het geven van correctieverplichtingen, naheffen
(rekening houdend met het eerdere bestaan van het handhavingsmoratorium).
[RashMatash]
Waarom is dat een probleem? Factureren als een intracommunautaire dienst en naast je reguliere OB-aangifte ook opgaaf-ICP indienen per kwartaal. Zegt het je niks dan zou ik aanbevelen de vraag aan je boekhouder of accountant te stellen.rashmatash schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:06:
Het bedrijf van mijn opdrachtgever is overgenomen en daardoor moet ik nu via een tussenpartij factureren (Malt, misschien kennen jullie het wel). Het probleem is nu dat de betalingen via Frankrijk gaan en ik dus geen 21% BTW kan vragen. Ik weet dat ik nog aangifte moet doen, maar kan ik dan BTW van mijn zakelijke uitgaven terugvragen? Want aan te dragen BTW is dan wel 0.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Denk dat de salarissen van die rollen inmiddels ook wat hoger liggen toch. Zit zelf ook in de Finance (op het moment internal control officer), maar interne vacatures daarvoor gaan meer richting de 100k.ColeJ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:29:
[...]
Jawel, jawel, nee.
Maar wat is dan een beter salaris? Voor een ontwikkelaar die nu 100 per uur kan factureren, rekening houdend met de risico's die een werkgever loopt als die ontwikkelaar in januari gaat skiën, valt, en 2 maanden uit de running is. Of de markt zakt in, 2 maanden geen opdracht, maar, je kunt m ook niet ontslaan vanwege de bescherming van mensen in loondienst.mannowlahn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:45:
Laten we de boel omdraaien. Als werkgevers het verdommen om betere salarissen te betalen, moeten we misschien meer gaan zzpen. Dan gaat het vanzelf recht trekken.
Exact expert nodig?
+1 Vind het ook altijd uiterst merkwaardig dat mensen dit niet ‘snappen’. Zeker in de financiën / controllers werk je met kostenallocatie en reken je ook met bijvoorbeeld 100 euro per uur als iemand aan een andere afdeling wordt doorverhuurdmannowlahn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:45:
[...]
Ben je dan vergeten dat het feit dat jij morgen zo op straat getyfed kan worden ook gewoon met een prijs komt? Tuurlijk zijn de salarissen in Nederland veels te laag. Maar het feit dat jij veel risico draagt is ook gewoon terug te zien in je beloning. Overigens vreemd dat iemand die in de financiën werkt niet even de rekensom maakt wat er netto resultaat is als je alles even goed door rekent met de pensioenen, verzekeringen en buffers en eventuele maanden geen inkomsten. Dan zal je zien dat jij echt niet twee keer zoveel binnen haalt.
Ik vind het overigens bizar dat we stellen dat deze vorm van zelfstandigheid een smerige bedoeling is. Ik blijf er bij , voor de top verdieners is er naar mijn inziens geen flikker aan de hand. Behalve dan een vorm van jaloezie en afgunst van mensen die niet durven te zpp’en. Je steekt je harses even boven het maaiveld en de rest van het koren walgt er van.
Laten we de boel omdraaien. Als werkgevers het verdommen om betere salarissen te betalen, moeten we misschien meer gaan zzpen. Dan gaat het vanzelf recht trekken.
2 maanden ziek is volgens mij echt een uitzondering, tenzij je echt een beroerde af weerstand hebt. De meesten zijn dat een week per jaar. Maar wel goede vraag wat staat in verhouding? Als je uurloon 100 euro is een salaris van 100k wellicht de balans? Maw uurloon keer duizend dat zal je salaris moeten zijn. Maar als je 115 per uur pakt is een salaris van 115k veel te weinig.Crazy D schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:44:
[...]
Maar wat is dan een beter salaris? Voor een ontwikkelaar die nu 100 per uur kan factureren, rekening houdend met de risico's die een werkgever loopt als die ontwikkelaar in januari gaat skiën, valt, en 2 maanden uit de running is. Of de markt zakt in, 2 maanden geen opdracht, maar, je kunt m ook niet ontslaan vanwege de bescherming van mensen in loondienst.
Als je uitgaat van 1600 uur facturabel, heeft diegene nu dus 160.000 omzet. 2 maanden ziek, zakt dat terug naar 135.00 plusminus. Maandje geen opdracht, is het 120.000 k aan omzet. Wat is dan een acceptabel salaris?
ik denk dat ik het antwoord wel weet: als je eenmaal zzp bent en dat inkomen gewend bent, is het verdomd lastig een salaris te vinden dat "serieus" genoemd kan worden. Je kunt onmogelijk van een werkgever vragen dat je op hetzelfde niveau blijft als dat je nu zit.
De 160k in bovenstaand voorbeeld betekent voor een werkgever minimaal 180.000 aan uitgaven. Dat betekent bij 1600 uur en een tarief van 140 euro een marge van zo'n 40k. Klinkt natuurlijk goed, als je 20 man hebt lopen he, 20 x 40k. Tot je ineens 2 maanden ziek bent en 1 maand geen opdracht hebt, dan heb je met 140 euro per uur je eigen loonkosten niet eens terug verdient.
Maar als jij jarenlang 160k of meer aan omzet hebt gedraaid per jaar, kom jij dan je bed uit voor 100k bruto loon?
[ Voor 19% gewijzigd door zwaanenberg op 19-12-2024 17:54 ]
5K per maand zat ik in 2015 op. Dus dacht ik ga eens kijken wat het tegenwoordig ongeveer is en kwam al vrij snel een vacature tegen die 5.5 tot 6.5 per maand zou betalen. Ik wordt er niet meteen warm van.zwaanenberg schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:52:
In overheidsland zou je schaal 12 max kunnen bedingen. Dan zit je op grofweg 6900*14 =96/97 bijna 100.
Meestal krijgen alleen ‘adviseurs’ dat, en geloof me, dat is niet zwaar werken, en ook niet zwaar intellectueel.
Technisch personeel probeert men vaak in 11 te drukken. Onterecht
Merkwaardig genoeg zie ik in het bedrijfsleven, wat zoveel zou moeten betalen als 5.500 als de max. Of ik kijk en zoek verkeerd.
Kan me hier behoorlijk boos om maken. Lijkt wel een stelletje onnozelaars hier in Europa af en toe. De VS en China gaan keihard aan de slag, en hier zitten ze innovatieven, ondernemenden en schijnzelfstandigen obstakels in de weg te leggen. De laatste keer dat ik in de VS was is 15 jaar geleden, maar ik heb het vermoeden dat er een al een gap in welvaartsnivo aan het ontstaan isKrwz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 06:50:
Inderdaad. Bij zorg en onderwijs is de situatie anders dan in de IT. Wij kunnen redelijk comfortabel terug in loondienst als de nood aan de man is. Loondienst in zorg en onderwijs is minder aantrekkelijk.
En bij hen is de noodzaak om terug in loondienst te gaan minder sterk dan bij de IT, omdat het daar vaak niet om de kostwinner gaat.
Ik verwacht daarom in die sectoren veel grotere personele problemen als gevolg van de (mogelijke) handhaving. Ook omdat bedrijven IT eventueel kunnen afschalen (die migratie of dat hippe data science- of AI-project stellen we even uit), terwijl de behoefte aan zorg en onderwijs constant is (en in het geval van de zorg zelfs groeiende).
Denk dat je het ook niet moet overdrijven. Ten eerste is het niet jouw keuze geweest om het te ontvangen. En ten tweede kun je aangeven bij het bedrijf dat je het niet meer wenst te ontvangen.Renzmeister schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:18:
Laat de Belastingdienst het maar niet weten, maar ik vind zojuist het fucking personeelsblad van mijn opdrachtgever in de brievenbus. Het is vast goed bedoeld, maar ik voel me er absoluut onprettig bij. Ik heb er bewust voor gekozen om niet in loondienst te zijn, mede om niet te veel binding te hebben met een bedrijf waar ik voor werk. Om nog maar te zwijgen van de schijn van schijnzelfstandigheid die dit weer opwerpt. Bah.
[ Voor 3% gewijzigd door Hunkaroglu op 19-12-2024 21:54 ]
Ja, heb je wel een punt. Ik ben behoorlijk op m'n hoede geworden voor alles wat maar als schijnzelfstandigheid gezien kan worden. Dan schrik je wel even als je een personeelsblad in je brievenbus vindtHunkaroglu schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:52:
[...]
Denk dat je het ook niet moet overdrijven. Ten eerste is het niet jouw keuze geweest om het te ontvangen. En ten tweede kun je aangeven bij het bedrijf dat je het niet meer wenst te ontvangen.
De overheid heeft ons echt paranoia gemaakt.
Ik snap het ongemak en dat is ook precies wat ze willen, maar ik maak me er echt niet druk om. Het hele systeem rondom schijnzelfstandigheid deugt gewoon niet. Als de Belastingdienst denkt dat ik schijnzelfstandig ben, laat ze maar komen. Ik heb alles netjes op orde, en als het nodig is, start ik wel een rechtszaak.Renzmeister schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:09:
[...]
Ja, heb je wel een punt. Ik ben behoorlijk op m'n hoede geworden voor alles wat maar als schijnzelfstandigheid gezien kan worden. Dan schrik je wel even als je een personeelsblad in je brievenbus vindt
Ik ben afgelopen 2 jaar 3x in de VS geweest, zowel oost als west.zwaanenberg schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:38:De laatste keer dat ik in de VS was is 15 jaar geleden, maar ik heb het vermoeden dat er een al een gap in welvaartsnivo aan het ontstaan is
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:42:
[...]
Ik ben afgelopen 2 jaar 3x in de VS geweest, zowel oost als west.
Als je bedoelt dat er een gap is in welvaartsniveau tussen de EU en de VS, dan is het antwoord wat mij betreft 'nee'. In de EU ben je echt beter af dan in de VS, gemiddeld genomen. Zeker aan de onderkant van de markt moeten mensen in de VS vaak meerdere banen hebben om rond te kunnen komen. ICT-ers hebben het er doorgaans wel beter. Overigens leven veel Amerikanen op de pof. Grote uitstaande bedragen op de creditcard. De meesten kunnen het wel terugbetalen, maar velen vullen het ene gat met het andere. Ik heb er intens veel armoede gezien, zowel op het platteland als in de stad.
Dus gap in welvaartsniveau tussen arm en rijk in de VS, jazeker!
Maar dit kan ook wel eens snel veranderen, google heeft aangegeven dat een kwart van hun code afgelopen jaar al gegenereerd is door AI. Daarmee komt de branche denk ik flink onder druk te staan...RonaldHeirbaut schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:42:
[...]
Ik ben afgelopen 2 jaar 3x in de VS geweest, zowel oost als west.
Als je bedoelt dat er een gap is in welvaartsniveau tussen de EU en de VS, dan is het antwoord wat mij betreft 'nee'. In de EU ben je echt beter af dan in de VS, gemiddeld genomen. Zeker aan de onderkant van de markt moeten mensen in de VS vaak meerdere banen hebben om rond te kunnen komen. ICT-ers hebben het er doorgaans wel beter. Overigens leven veel Amerikanen op de pof. Grote uitstaande bedragen op de creditcard. De meesten kunnen het wel terugbetalen, maar velen vullen het ene gat met het andere. Ik heb er intens veel armoede gezien, zowel op het platteland als in de stad.
Dus gap in welvaartsniveau tussen arm en rijk in de VS, jazeker!
Nu weet ik dat het woord AI hier geen goede reputatie heeft, en door de verbeterde productiviteit verwachting ik in eerste instantie dat er gewoon meer werk komt, maar als dit doorgroeit dan gaat dit een flinke druk op de markt geven en mogelijk een overaanbod aan ITers en dus dalende prijzen...During Google's third-quarter earnings call in October 2024, CEO Sundar Pichai announced that over 25% of the company's new code is generated by artificial intelligence (AI). This AI-generated code is subsequently reviewed and accepted by human engineers, enhancing productivity and efficiency within the organization.
Nu weet ik ook niet wat de toekomst brengt, maar je moet je natuurlijk niet bang laten maken door dat soort PR-praat. Google is een bedrijf dat AI te verkopen heeft. Wij van WC-eend...coldasice schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 06:40:
Maar dit kan ook wel eens snel veranderen, google heeft aangegeven dat een kwart van hun code afgelopen jaar al gegenereerd is door AI. Daarmee komt de branche denk ik flink onder druk te staan...
Dat lijkt me geen probleem qua terugvragen. Denk bijvoorbeeld in jouw geval ook aan de startende ondernemer die weinig/niets verdient, maar wel kosten heeft en dan terugvraagt. Per saldo krijgt deze ondernemer meer terug dan hij ontvangt.rashmatash schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:06:
Het bedrijf van mijn opdrachtgever is overgenomen en daardoor moet ik nu via een tussenpartij factureren (Malt, misschien kennen jullie het wel). Het probleem is nu dat de betalingen via Frankrijk gaan en ik dus geen 21% BTW kan vragen. Ik weet dat ik nog aangifte moet doen, maar kan ik dan BTW van mijn zakelijke uitgaven terugvragen? Want aan te dragen BTW is dan wel 0.
[ Voor 4% gewijzigd door peer1979 op 20-12-2024 08:47 . Reden: Extra informatie ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq