Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Goeie. Ik denk in beginsel een prive kwestie (module "werk en inkomen" bij mijn verzekering), maar dat is mijn inschatting.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzmeister
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:43
Hmmbob schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:46:
Goeie. Ik denk in beginsel een prive kwestie (module "werk en inkomen" bij mijn verzekering), maar dat is mijn inschatting.
Check, dat vermoed ik dus ook. Overigens vallen bij Centraal Beheer de geschillen met de Belastingdienst onder "Familie, belasting en vermogen", en dus niet onder "werk en inkomen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:53
Denk persoonlijk dat het ook handig is om ook zakelijk een rechtsbijstand te hebben. Dan kunnen ze je in ieder geval niet wegwimpelen. Verder sowieso handig om te hebben mocht je toch eens zakelijke issues hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Hmmbob schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:46:
Dit lijkt mij ook, het is immers een discussie omtrent je privé belastingaangifte.
En ik zie dat ik hiervoor nu niet gedekt ben, dus straks maar even verandering in brengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Arbeidsovereenkomst voor een dag
Doet me denken aan de rijke sjeiks die een huwelijk aangaan voor een avondje om op halal wijze een prostituee te bezoeken. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:52
mannowlahn schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:48:
[...]

Het zou een hilarische interpretatie van concurrentiebeding zijn. Zij bepalen via welke concurrent je mag werken. _O-
Dat is exact wat er in die AV staat en dus ook in de modelovereenkomst van de Belastingdienst.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
gem-p schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:55:
[...]

Heeft de eindklant hier dan niets over in zijn overeenkomst staan met die broker? Als deze broker geen nieuwe gunning heeft gekregen, dan verwacht ik dat er iets tussen eindklant en broker afgesproken is over het verder inhuren na die datum.
Ja, mogelijk wel! :o

De eindklant geeft me aan dat in hun mantelovereenkomst expliciet staat dat concurrentiebeding volledig is uitgesloten van... Echter! In hoe zij het verwoorden, lees ik vooral dat het gaat over "we maken van deze persoon een interne medewerker / ambtenaar!"... en niet dat het een externe blijft, maar via een andere tussenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
proatjeboksem schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:31:
[...]

Wie leest dat nou, je kijkt toch alleen naar "te betalen" of liever, "te ontvangen"? :)

Maar ik zou me er ook niet al te druk om maken, zeker als je een rechtsbijstand hebt.
partij A moet al erg wanhopig zijn, willen ze zich aan dit soort strohalmen vastklampen.
Zelfde modelovereenkomst maakt ook melding dat het debiteurenrisico bij de zelfstandige ligt. Oftewel: als de eindklant de tussenpartij niet betaalt, wordt de zelfstandige ook niet betaald. En daar kom je niet onderuit, want het is juist zo'n sterk punt om Wet DBA van je lijf te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Liegebeest schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:16:
[...]

Zelfde modelovereenkomst maakt ook melding dat het debiteurenrisico bij de zelfstandige ligt. Oftewel: als de eindklant de tussenpartij niet betaalt, wordt de zelfstandige ook niet betaald. En daar kom je niet onderuit, want het is juist zo'n sterk punt om Wet DBA van je lijf te houden.
Ik heb dit ook zelfs al meegemaakt in het verleden, dat ik niet betaald kreeg omdat de eindklant niet tijdig betaald had.
Neem aan dat dit uiteindelijk ook telt als bewijsmateriaal dat je wel degelijk risico loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
Hmmbob schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:34:
Ja hoor, daar is'ie weer

Hmmbob's belastingen sheet 2025

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Heb inmiddels alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen met de gegevens zoals die nu bekend zijn voor 2025. Hij zou weer moeten kloppen voor volgend jaar!
.
Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt. Ik ben maar gewoon een IT ZZP'er die zelf graag wil weten hoeveel belasting hij moet betalen - ik ben zeker geen belastingadviseur.
.
Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje :9B verdiend!
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:

[Afbeelding]

Dank je wel!

:9B @lolapa :9B @ll roel j
:9B @Deshmir :9B @BaseLine
:9B @proatjeboksem :9B @mirabis

.
Changelog
2024.12.16 Berekeningen voor 2025 toegevoegd
2024.12.16-1 MKB Winstvrijstelling voor 2025 aangepast (dank @Mirabis )
2024.12.16-2 Tarieven KIA voor 2025 aangepast (wederom dank @Mirabis )
Baas, bedankt voor het delen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 16:42
Liegebeest schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:16:
[...]

Breek me de bek niet los. Got the t-shirt, zeg maar.
Daarom misschien maar beter niet lezen, enger dan Paulus de Boskabouter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-09 16:29
Hmmbob schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:34:
Ja hoor, daar is'ie weer

Hmmbob's belastingen sheet 2025

Heb net de "wat moet ik eigenlijk aan belastingen betalen" Excel bijgewerkt. Heb inmiddels alle tarieven, schijven en andere waardes nagelopen met de gegevens zoals die nu bekend zijn voor 2025. Hij zou weer moeten kloppen voor volgend jaar!
.
Ah tof, waar kan ik hem vinden?
Hij staat nog steeds op dezelfde plek, maar mocht je dat linkje kwijt zijn: https://docs.google.com/s...365646&rtpof=true&sd=true

Let vooral ook op het versienummer rechtsbovenin als je een update gaat downloaden.
.
Foutje, bedankt!
Ai, heb je een foutje gevonden? Laat het me dan even weten, dan gaan we dat fixen. _/-\o_ Het zijn gewoon heel veel formules bij elkaar, dus een klein foutje is zo gemaakt. Ik ben maar gewoon een IT ZZP'er die zelf graag wil weten hoeveel belasting hij moet betalen - ik ben zeker geen belastingadviseur.
.
Hey Hmmbob, je hebt een koffie of biertje :9B verdiend!
Ah leuk! Dat kan je hier regelen:

[Afbeelding]

Dank je wel!

:9B @lolapa :9B @ll roel j
:9B @Deshmir :9B @BaseLine
:9B @proatjeboksem :9B @mirabis

.
Changelog
2024.12.16 Berekeningen voor 2025 toegevoegd
2024.12.16-1 MKB Winstvrijstelling voor 2025 aangepast (dank @Mirabis )
2024.12.16-2 Tarieven KIA voor 2025 aangepast (wederom dank @Mirabis )
Betekent dit dat je geen boekhoud programma gebruikt, waar jij je IB in kan doen naar de BD?

Ik ben zelf ook van ik wil het weten ne begrijpen, maar wil juist af van Excel. Ik gebruik eAccounting van Visma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Unknown Alien schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:07:
[...]

Betekent dit dat je geen boekhoud programma gebruikt, waar jij je IB in kan doen naar de BD?

Ik ben zelf ook van ik wil het weten ne begrijpen, maar wil juist af van Excel. Ik gebruik eAccounting van Visma.
Hnnn. Ik doe mijn OB wel zelf (koppeling MoneyMonk) en mijn IB wordt door een boekhouder gedaan. Zou het allemaal wel willen begrijpen en krijg ieder jaar het hele rapport, maar het gaat mij soms allemaal boven de pet.

Zeker als je chronisch ziek bent en het een en ander wel af mag trekken, maar het ander niet, wordt het wel ingewikkeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Unknown Alien schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:07:
Nee, dat betekent het zeker niet. Deze sheet gebruik ik om te bepalen hoeveel ik van mijn omzet reserveer om belastingen van te betalen. Deze sheet kan je nu al gebruiken ("Oh, wat gebeurt er als ik in 2025 150.000 omzet maak, en wat als ik er 200.000 van weet te maken") en zou, als t goed is, helemaal moeten overeenkomen met de berekeningen van de Belastingdienst wanneer je aangifte doet.
Ik gebruik moneymonk als boekhoudprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Psycho_Mantis schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:33:
[...]

Ik heb dit ook zelfs al meegemaakt in het verleden, dat ik niet betaald kreeg omdat de eindklant niet tijdig betaald had.
Neem aan dat dit uiteindelijk ook telt als bewijsmateriaal dat je wel degelijk risico loopt.
Dat is hun insteek inderdaad: we betalen je expres niet wanneer de eindklant niet betaalt, zodat duidelijk is dat jij als zelfstandige het risico draagt.

Ik lees "wij zoeken een smoes om zelf geen verlies te lijden", zij zeggen "wij helpen je om te bewijzen dat je zelfstandig bent". :D

Bij Head First was dit gedoe trouwens niet, als je Premium lapt krijg je zonder enige twijfel binnen de termijn je geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik snap niet zo goed hoe "of de eindklant betaalt" relevant is voor je: jij hebt immers een contract met die tussenpartij, en niet de eindklant. Jouw risico is dat zij niet betalen (en dat risico is niet irreëel), die tussenpartij loopt het risico dat je eindklant niet betaalt.

Ik krijg toch ook geen naheffing van de NS als de overheid minder subsidie geeft? (geen 1-op-1 vergelijking, maar je begrijpt vast wat ik bedoel)

Of een eindklant wel of niet betaalt (en waar dat risico ligt) zegt niks over jouw ondernemersrisico's. Ja, als je vrijwillig akkoord gaat met die clausules neem je iemand anders' risico over. Kan een keuze zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:26
Hmmbob schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:31:
Ik snap niet zo goed hoe "of de eindklant betaalt" relevant is voor je: jij hebt immers een contract met die tussenpartij, en niet de eindklant. Jouw risico is dat zij niet betalen (en dat risico is niet irreëel), die tussenpartij loopt het risico dat je eindklant niet betaalt.

Ik krijg toch ook geen naheffing van de NS als de overheid minder subsidie geeft? (geen 1-op-1 vergelijking, maar je begrijpt vast wat ik bedoel)

Of een eindklant wel of niet betaalt (en waar dat risico ligt) zegt niks over jouw ondernemersrisico's. Ja, als je vrijwillig akkoord gaat met die clausules neem je iemand anders' risico over. Kan een keuze zijn...
Het niet betalen als de eindklant niet betaald is onderdeel van de modelovereenkomst en zorgt voor debiteurenrisico. Dat vind de BD leuk, want ondernemers lopen dat. Kan dus ook niet zomaar uit contract. Wat wél in contract er bij kan is de clausule dat bij niet betalen door eindklant de tussenpartij direct de vordering uit handen geeft aan jou. Dan heb je dus een directe route naar de eindklant met een incasso bureau. Ik heb dat afgelopen 2 jaar steeds in mijn overeenkomsten weten in te fietsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Hmmbob schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:31:

De clausule luidt expliciet, conform de modelovereenkomst van de Belastingdienst:
Opdrachtnemer is zich ervan bewust dat op haar een debiteurenrisico rust. Dit betekent dat non-betaling door Cliënt van de facturen van Opdrachtgever, ten gevolge van wat dan ook, met zich meebrengt dat Opdrachtgever geen betalingsverplichting heeft, conform dit artikel, ten aanzien van de corresponderende facturen.
Eindklant betaalt niet? Dan betaalt Opdrachtgever (de tussenpartij) mij niet. En dat is niet een speciaaltje voor kleine-zwakke-Tessie hier, maar is gewoon standaard onderdeel van de modelovereenkomst die iedereen hier zo'n beetje tekent. De ene tussenpartij is alleen meer bereid om deze clausule weg te wuiven dan de ander; HF doet't als je Premium neemt, maar SS dus in geen geval.

En nee: ik ga niet vrijwillig met de clausule akkoord en heb er tegen geprotesteerd. De tussenpartij geeft aan dat de clausule niet voor onderhandeling open staat en dat het slikken-of-stikken is.

Zij geven het risico 1:1 door aan "de Opdrachtnemer", onder het motto "daarmee bewijs je meteen voor DBA dat jij het risico loopt". :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
Liegebeest schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:42:
[...]

De clausule luidt expliciet, conform de modelovereenkomst van de Belastingdienst:

[...]

Eindklant betaalt niet? Dan betaalt Opdrachtgever (de tussenpartij) mij niet. En dat is niet een speciaaltje voor kleine-zwakke-Tessie hier, maar is gewoon standaard onderdeel van de modelovereenkomst die iedereen hier zo'n beetje tekent. De ene tussenpartij is alleen meer bereid om deze clausule weg te wuiven dan de ander; HF doet't als je Premium neemt, maar SS dus in geen geval.

En nee: ik ga niet vrijwillig met de clausule akkoord en heb er tegen geprotesteerd. De tussenpartij geeft aan dat de clausule niet voor onderhandeling open staat en dat het slikken-of-stikken is.

Zij geven het risico 1:1 door aan "de Opdrachtnemer", onder het motto "daarmee bewijs je meteen voor DBA dat jij het risico loopt". :O
mijns inziens niet gek dat de tussenpartij niet betaald (of kan terugvorderen) als de eindklant niet betaald. Uiteindelijk is de derde (eindklant) eigenlijk de echte opdrachtgever. Daar verricht je het werk. Tussenpartij behartigt alleen. Eindklant is ook de gene wie zegt of je je de opdracht naar behoren uitvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
Kartmans1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:55:
[...]
mijns inziens niet gek dat de tussenpartij niet betaald (of kan terugvorderen) als de eindklant niet betaald. Uiteindelijk is de derde (eindklant) eigenlijk de echte opdrachtgever. Daar verricht je het werk. Tussenpartij behartigt alleen. Eindklant is ook de gene wie zegt of je je de opdracht naar behoren uitvoert.
Niet oneens, maar het viel te proberen. :9

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
In de schrijverswereld is dat bij mij anders geregeld. Zo heb ik geen modelovereenkomst. Elke nieuwe tekst die besteld wordt, is een nieuwe opdracht. De opdrachtgever koopt de teksten bij mij in. Hij koopt zelf de advertentieruimte in. Met mijn tekst worden de diensten van zijn klant gepromoot.

Als zijn klant hem niet betaalt, dan krijg ik alsnog wel betaald. Ik heb immers mijn teksten geleverd. Wat hij ermee doet, moet hij weten. Al wil hij er de muur mee behangen. ;)

En als een opdrachtgever niet betaalt? Dan zet je er een incassobureau op. Heb momenteel te maken met een site die steeds mijn teksten grotendeels kopieert. Dus dat is ook nog een ondernemersrisico in mijn wereld: de kans dat iemand inbreuk maakt op je auteursrecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Dennisweb schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:28:
In de schrijverswereld is dat bij mij anders geregeld.

(...)
Alleen maar een kort berichtje om te zeggen dat ik het leuk vind om ook deze niet-IT inzichten hier te lezen (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]
Het is wat mij betreft niet zwart/wit maar afhankelijk van wie de opdracht heeft geïnitieerd. Is tussenpartij tevens recruiter en heeft die jou van internet geplukt dan doe je zaken met de tussenpartij en zoeken ze maar uit waar het geld vandaan komt om jou te betalen. Mits de klant tevreden is met jouw werk

Als je direct met de klant werkt, maar die willen dat jij via tussenpartij factureert in de vorm van preferred supplier dan mogen ze van mij voor die provisie ook het risico dragen. Bij 25 per uur heb ik minder medelijden met een tussenpartij dan eentje die er voor 5 euro tussen zit.
Willen ze dit niet dan kan men het ook zo organiseren dat jij de klant factureert, maar dat er daar intern een poppetje van de tussenpartij zit die dit uit naam van de klant afhandelt. Heeft de tussenpartij niet het risico van achterstallige betalingen en de klant heeft geen omkijken naar de facturen van al die inhuurkrachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Liegebeest schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:42:
[...]

[...]

Grappig hoe ze het verpakken. Maar de realiteitbis dat je wordt opgezadeld met dubbel debiteurenrisico. Wanbetaling door ekndklant plus insolventie tussenpartij.

Als je die clausule accepteert, zorg dan in ieder geval datbje recht op cessie bedingt. Daarmee ga je een beetje terug naar enkel debiteurenrisico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat betreft de wet DBA en interim management functies voor vervanging bij (langdurige) ziekte wordt hier altijd aangegeven dat dat echt geen optie meer is vanwege o.a. de gezagsverhouding.

Gisteren had ik enkel een sessie hier over maar toen werd aangegeven dat in meerdere rechtszaken dit niet het geval was en de rechter er niet in mee ging dat dit zeker een optie blijft in de toekomst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik blijf die ook gek vinden. Ziek, piek of uniek voelen voor mij bij uitstek als situaties waar je extern voor wil inhuren in plaats van iemand op de loonlijst wil zetten. Snap niet zo goed waarom dat niet de bedoeling is.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2024 08:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Liegebeest
Liegebeest schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:13:
[...]

Dat is exact wat er in die AV staat en dus ook in de modelovereenkomst van de Belastingdienst.
Nou gelukkig! Crisis afgewend. Zowel de nieuwe tussenpartij als de oude partij hebben expliciet in het aanvullende contract staan dat de clausules rondom relatie- en concurrentiebeding zijn uitgesloten. Dit dankzij de mantelovereenkomst van de eindklant, waarin dit expliciet wordt verboden.

Clear sailing dus. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Een concurrentiebeding is een sterke indicator van gezag. De werkgever stelt in zo'n beding immers eisen aan de werknemer, die verder gaan dan hoe deze zich hij inhoudelijk en projectmatig gedraagt.

Het is ook een contra-indicator van ondernemerschap want een ondernemer beperkt niet vrijwillig zijn markt.

Waar een concurrentiebeding soms voor bedoeld is is om geheimen te beschermen. Daarvoor dient de NDA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
Liegebeest schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:41:
[...]

Nou gelukkig! Crisis afgewend. Zowel de nieuwe tussenpartij als de oude partij hebben expliciet in het aanvullende contract staan dat de clausules rondom relatie- en concurrentiebeding zijn uitgesloten. Dit dankzij de mantelovereenkomst van de eindklant, waarin dit expliciet wordt verboden.
Dat verklaart wel waarom Seven Stars het relatiebeding meteen liet vervallen toen ik dat wilde aanscherpen. Het was kennelijk helemaal niet van toepassing bij deze klant. 8)
Clear sailing dus. :)
:)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:26

page404

Website says no

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door page404 op 17-12-2024 14:20 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin23
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 15:02
[...]
Het hangt echt af van de reden waarom de eindklant niet betaald. Bij slecht werk, geen goede administratie in hun systeem vind ik het terecht dat de (eind)opdrachtnemer daarop aangesproken wordt, maar ook de mogelijkheid geboden wordt om het op te lossen.
Maar als er wel goed werk geleverd is, het werk/de uren zijn door de eindopdrachtgever geaccordeerd zal er gewoon betaald moeten worden zelfs bij een conflict tussen eindopdrachtgever en de tussen partij (iets waar de opdrachtnemer niets mee te maken heeft.

Ondernemersrisico lopen is geen probleem maar het dient wel in de invloedsfeer van de ondernemer/opdrachtnemer te liggen.
Lage voedselprijzen en daarmee lage winst bij opdrachtgever agv mislukte oogst in VS? Lage winst agv staking/sluiten sweatshops in Azië? Voor mij als ontwikkelaar in/met hun administratiesoftware niet relevant.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
page404 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:
Heb nog even een goeie motivatie uit ChatGPT geplukt waarom een zzp’er over specialistische kennis beschikt tov een medewerker. Doe er je voordeel mee :)

[...]
Als iemand de mening van ChatGPT wil weten kan ie dat zelf gewoon vragen. Snap niet wat de waarde is van ChatGPT meuk in een forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
page404 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:31:
Heb nog even een goeie motivatie uit ChatGPT geplukt waarom een zzp’er over specialistische kennis beschikt tov een medewerker. Doe er je voordeel mee :)

[...]
Dan nog kunnen sommige benoemde punten (1 en 2) prima ingevuld worden door een interne analist. :) De organisatie moet hierin investeren omdat het hun core business is. Alleen de vraag is hoe snel een interne dit kan beheersen. Meestal heeft een ervaren analist dit sneller onder controle. Dus dan zou de aanwezigheid heel beperkt moeten zijn, waarin hij ook een interne daarin moet gaan begeleiden.

Daarnaast heeft een ingehuurde analist nog lang niet alle domeinkennis van de organisatie. En moet hij het ook eerst allemaal leren.Tenzij hij/zij al bekend is daar voor een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 10:39
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Starten met 20.000, vervolgens 22 jaar lang maandelijks 750 inleggen

--

Brand New Day Pensioensparen:

Verwacht eindkapitaal € 320.000
Inkomen per jaar € 19.500 bij uitkeringsduur van 20 jaar

--

Beleggen in NT World + NT EM:

Verwacht eindkapitaal € 570.000

Bedragen zijn afgerond.

Wat zie ik over het hoofd? Zelf beleggen lijkt (veel) voordeliger. Waarom zou je het dus via BND doen?

Storten in BND is aftrekbaar, dat is dus een voordeel. Maar als je zelf aandelen (bijvoorbeeld via De Giro Pensioen) gaat beheren is het ook aftrekbaar.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:08:
[code]

(...)

Wat zie ik over het hoofd?
Verschillende (fictieve) rendementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Hmmbob schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:10:
[...]

Ja, dat vermoed ik ook. Als je beide berekent met een fictief rendement van 7%, zou het verschil niet groot moeten zijn. De kosten bij BND zijn volgens mij niet zo hoog dat er bijna 2 ton verloren gaat. Ik zou het dus even nakijken! 😉

[ Voor 12% gewijzigd door Faust1946 op 17-12-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

--

--

Bedragen zijn afgerond.

Wat zie ik over het hoofd? Zelf beleggen lijkt (veel) voordeliger. Waarom zou je het dus via BND doen?

Storten in BND is aftrekbaar, dat is dus een voordeel. Maar als je zelf aandelen (bijvoorbeeld via De Giro Pensioen) gaat beheren is het ook aftrekbaar.
Die eerste klinkt als een reken rendement van 3%, misschien is dat na inflatie gerekend?!

Die NT berekening is gebaseerd op ca. 7.5%. Dat is (na kosten) misschien wat optimistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door pkuppens op 17-12-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

--

--

Bedragen zijn afgerond.

Krijg je dat eindkapitaal soms in 1 keer, en betaal je er dan dikke belasting over? En aandelen moet je toch gewoon opgeven als vermogen?

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
BND berekent ook 3 verschillende eindkapitalen he. Een verwachtte (/gemiddelde), eentje voor een goede markt en een voor slechte markt.

Zoals ze dat zelf zeggen in hun omgeving:
Goede markt
Voor de berekening van de verwachte eindkapitalen maken we gebruik van duizenden scenario’s, die opgesteld worden door De Nederlandsche Bank. Het scenario van de goede markt kent één van de hoogst verwachte uitkomsten. Slechts 5% van de overige scenario’s levert meer rendement op en 95% van de scenario’s levert minder rendement op.

Verwachte markt
Voor de berekening van de verwachte eindkapitalen maken we gebruik van duizenden scenario’s, die opgesteld worden door De Nederlandsche Bank. Van de duizenden scenario's met verschillende eindkapitalen is dit de middelste uitkomst. Van de overige scenario’s levert de ene helft meer rendement op, en de andere helft minder.

Slechte markt
Voor de berekening van de verwachte eindkapitalen maken we gebruik van duizenden scenario’s, die opgesteld worden door De Nederlandsche Bank. Van alle verschillende scenario's is dit een scenario met één van de laagste uitkomsten. 95% van de overige scenario’s levert meer rendement op en slechts 5% van de scenario’s levert minder rendement op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Crazy D schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:52:
[...]

Krijg je dat eindkapitaal soms in 1 keer, en betaal je er dan dikke belasting over? En aandelen moet je toch gewoon opgeven als vermogen?
https://new.brandnewday.nl/pensioenrekening-beleggen/:
Beleggen voor uw pensioen
De pensioenrekening-beleggen lijkt op een ‘gewone’ beleggingsrekening, alleen bouwt u hiermee specifiek aan vermogen voor uw pensioen. Zodat u later – als u met pensioen bent – kunt leven zoals u nu voor ogen heeft. Want of u nou zzp’er of in loondienst bent, een goed pensioen is niet vanzelfsprekend. 

Daar staan een paar belangrijke spelregels tegenover. Zo is het geld op de pensioenrekening ook écht voor uw pensioen; u kunt het niet zomaar opnemen. En gaat u met pensioen? Dan moet u met het geld zelf een lijfrente-uitkering aankopen (bij ons of bij een andere aanbieder) om uw pensioenpotje te laten uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 18:29

Crazy D

I think we should take a look.

Ja ik bedoelde eigenlijk, zelf beleggen bij de Giro. Die brand new day rekening kun je idd niet zomaar aankomen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Crazy D schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:02:
[...]

Ja ik bedoelde eigenlijk, zelf beleggen bij de Giro. Die brand new day rekening kun je idd niet zomaar aankomen.
Werkt hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2oEW4reVIKZcdc1Pnc_GMukFfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/491hsK0g6e4Hi7T77j9DVvbJ.png?f=fotoalbum_large
https://www.degiro.nl/pensioenrekening/hoe-werkt-het

edit: als je "gewoon" gaat beleggen heb je natuurlijk wel de som in 1x in handen. Maar dat heb je al de hele tijd - want niet als pensioenproduct maar gewoon als vrije belegging gedaan. Dus ook "gewone" belastingregels, niet aftrekbaar, etc etc.

Dit is ook de reden dat ik mijn jaarruimte niet volsort, zoveel wil ik helemaal niet vast hebben zitten in mijn pensioenpotje. Tenminste, niet voordat ik de hut afbetaald heb :+

[ Voor 29% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
Ik heb onlangs met mijn schoonvader financieel advieseur gezeten.
En op basis daarvan heb ik een grote pot bepaald wat ik maandelijks wil inleggen.
De helft daarvan gaat naar BND, en de andere helft beleg ik zelf, zodat ik daar makkelijk over kan beschikken als dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrHill
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 14:57
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

--

--

Bedragen zijn afgerond.

Het verschil is sparen vs beleggen. Verschillende rendementen. Bij BND kun je ook voor pensioenbeleggen kiezen.

BF1: Karnovski_NL | Canon 50D - Canon 17-55 2.8 - Canon 70-200 F4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:32
MrHill schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:24:
[...]

Het verschil is sparen vs beleggen. Verschillende rendementen. Bij BND kun je ook voor pensioenbeleggen kiezen.
Ja, dit is inderdaad appels en peren vergelijken. Met sparen heb je veel lager rendament (maar wel meer zekerheid) dan bij beleggen (mogelijk hoge opbrengst/mogelijk alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
mandarijnen vs sinaasappels :) sparen is echt redelijk nutteloos met de wederom verlaagde rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:33
Gaat misschien te ver voor dit topic maar tegenwoordig beleg je in zulke brede aandelenfondsen/ETF's dat de kans dat je alles kwijt raakt wel heeeeel erg klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Hmmbob schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:10:
[...]

Faust1946 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:13:
[...]

Ja, dat vermoed ik ook. Als je beide berekent met een fictief rendement van 7%, zou het verschil niet groot moeten zijn. De kosten bij BND zijn volgens mij niet zo hoog dat er bijna 2 ton verloren gaat. Ik zou het dus even nakijken! 😉
Ze hebben een Slechte markt verwachting, Verwachte markt verwachting en een Goede markt verwachting. Ik ben uitgegaan van Verwachte markt verwachting. En dat is dus 320.000. Goede markt is 475.000.
Crazy D schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:52:
[...]

Niet als de aandelen vast zitten in een pensioenbeleggingsrekening.
MrHill schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:24:
[...]

Nee, BND is ook een pensioenbeleggingsrekening, had ik beter moeten aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
pkuppens schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:37:
[...]

Die eerste klinkt als een reken rendement van 3%, misschien is dat na inflatie gerekend?!

Die NT berekening is gebaseerd op ca. 7.5%. Dat is (na kosten) misschien wat optimistisch.
Historisch rendement bij BND (afgelopen 14 jaar):

code:
1
2
           Zeer offensief  Offensief  Neutraal  Defensief   Zeer Defensief
Gemiddeld  8,55%           6,74%      5,28%     3,76%       2,19%

Starten met 20.000, 22 jaar lang 750 inleggen in aandelen, zou bij een rendement van 8.55% een eindkapitaal moet opleveren van 650.000, maar BND geeft bij een Goede markt 475.000 aan.

[ Voor 15% gewijzigd door c-nan op 17-12-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:13:
[...]

code:
1
2

Starten met 20.000, 22 jaar lang 750 inleggen in aandelen, zou bij een rendement van 8.55% een eindkapitaal moet opleveren van 650.000, maar BND geeft bij een Goede markt 475.000 aan.
Ik denk dat ze gewoon zeer conservatief schatten. Plus ze pakken best wat aan kosten op je eindkapitaal. Reken dat maar eens uit, wat je dat kost aan het eind van je 22 jaar.

Of een alternatief: is het eindbedrag niet al netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
c-nan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:09:

Ze hebben een Slechte markt verwachting, Verwachte markt verwachting en een Goede markt verwachting. Ik ben uitgegaan van Verwachte markt verwachting. En dat is dus 320.000. Goede markt is 475.000.
Ik zou voor een eerlijke rekensom vooral de verwachte rendementen van beide opties opvragen, evenals de kosten. Het is lastig om de rendementsverwachting exact vast te stellen, maar als je uitsluitend in de index belegt voor je pensioen, kun je prima met 7% rekenen. Elke andere vergelijking is eigenlijk niet echt interessant om erbij te halen (immers draait beleggen altijd om kosten en rendement). Mijn advies is dan ook om vooral in de index te beleggen; met een horizon van 25 jaar kun je historisch gezien rekenen op ongeveer 7% rendement per jaar. Wat betreft de kosten bij BND, daar ben ik niet helemaal van op de hoogte, maar zelf ben ik fan van pensioenbeleggen bij Meesman. Maandelijks inleggen tegen lage kosten is voor mij een aantrekkelijke optie en dan doe ik privé er nog van alles naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
c-nan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:13:
[...]

code:
1
2
Ik zit ook bij BND, en heb met "Vrij beleggen" gekozen voor (alleen) het BND Wereld Indexfonds Unhedged.

Heb een bruto rendement van 43,1% (!). Kosten over 5 vrijwel volledige kalenderjaren (1-1-20 > 30-11-2024) is 738 euro.

Het "Verwacht eindkapitaal" is al meerdere malen naar boven bijgesteld.

[ Voor 6% gewijzigd door Hmmbob op 17-12-2024 15:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 19:50
Ik wil nog de twee volgende linkjes even spammen mbt de keuze tussen beleggen via je BV of via privé. Waar ligt de threshold qua maximale winsten:

https://financialfocus.ab...en-binnen-de-bv-of-prive/

En

https://financialfocus.ab...innen-bv-of-prive-deel-2/

Als je een lange horizon hebt zie je dat het uitstellen van de vpb op beleggen een behoorlijk voordeel kan hebben. Tevens is het ook zo dat je tegen je pensioen helemaal niet alles in één keer wilt uitkeren. Sterker nog alleen tbv van je maandelijkse uitgaven. Hierdoor stijgt je pensioen zelfs nog flink door na je pensioendatum, zelfs met 4% saai rendement via obligaties oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hmmbob schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:42:
[...]

Ik zit ook bij BND, en heb met "Vrij beleggen" gekozen voor (alleen) het BND Wereld Indexfonds Unhedged.

Heb een bruto rendement van 43,1% (!). Kosten over 5 vrijwel volledige kalenderjaren (1-1-20 > 30-11-2024) is 738 euro.

Het "Verwacht eindkapitaal" is al meerdere malen naar boven bijgesteld.
Die 8% zeer offensief vind ik persoonlijk een vrij karige rendement? 8% is in mijn boeken een normaal/defensief rendement zelfs. Ik zag dat bij mijn vrouw ook toen ze dit aan het uitzoeken was en BND hebben we toen links laten liggen tbv Meesman.

Ter referentie, sp500 is geïndexeerd al 8,99% over een periode van afgelopen 14 jaar en dat noem ik niet een zeer offensieve index belegging.

[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 17-12-2024 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Aandelen is wel offensief. Large cap US is binnen die categorie niet super offensief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwaanenberg
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 15:40
mannowlahn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:47:
[...]

Die 8% zeer offensief vind ik persoonlijk een vrij karige rendement? 8% is in mijn boeken een normaal/defensief rendement zelfs. Ik zag dat bij mijn vrouw ook toen ze dit aan het uitzoeken was en BND hebben we toen links laten liggen tbv Meesman.

Ter referentie, sp500 is geïndexeerd al 8,99% over een periode van afgelopen 14 jaar en dat noem ik niet een zeer offensieve index belegging.
Met 14 jaar pak je wel net lekker een grote bull-periode. Valt mij op dat ze dat in prospectussen ook doen. Stap in op jaar 2000 en breakeven op 2014.
Dat wil niet zeggen dat het de komende jaren niet meer zo zal doorstijgen, wellicht stijgt het nog meer extra door eventuele trumpflation. Maar alleen naar de afgelopen 14jaar kijken is wel een gevalletje data-snooping ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vetje
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-06 21:04
mannowlahn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:43:
Ik wil nog de twee volgende linkjes even spammen mbt de keuze tussen beleggen via je BV of via privé. Waar ligt de threshold qua maximale winsten:

https://financialfocus.ab...en-binnen-de-bv-of-prive/

En

https://financialfocus.ab...innen-bv-of-prive-deel-2/

Als je een lange horizon hebt zie je dat het uitstellen van de vpb op beleggen een behoorlijk voordeel kan hebben. Tevens is het ook zo dat je tegen je pensioen helemaal niet alles in één keer wilt uitkeren. Sterker nog alleen tbv van je maandelijkse uitgaven. Hierdoor stijgt je pensioen zelfs nog flink door na je pensioendatum, zelfs met 4% saai rendement via obligaties oid.
Interessant artikelen wel! Ik twijfel zelf nog over een BV constructie.

Wat ik mij wel afvraag is wat het verschil is als je rekening houd met beleggen middels jaar-/reserveringsruimte.

En ook wat het betekend als je op (korte) termijn moet besluiten te stoppen met je zakelijke werkzaamheden (bijv. door wet dba of ziekte, of omdat je gewoon zin in wat anders hebt). Kosten van in stand houden BV is zonder inkomsten toch best prijzig, zeker gezien privé beleggen bijna niks kost tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
zwaanenberg schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:39:
[...]

Stap in op jaar 2000 en breakeven op 2014.
Die doet wel pijn zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
[...]

Stap in op jaar 2000 en breakeven op 2014.
Welke index kijk je dan naar? De AEX bijvoorbeeld is ex-dividend en dat reken je dan niet mee.

Daarnaast stap je met je pensioen over het algemeen niet lumpsum in maar stort je elke maand en dan ziet het er al weer heel anders uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
[...]

Met 14 jaar pak je wel net lekker een grote bull-periode. Valt mij op dat ze dat in prospectussen ook doen. Stap in op jaar 2000 en breakeven op 2014.
Dat wil niet zeggen dat het de komende jaren niet meer zo zal doorstijgen, wellicht stijgt het nog meer extra door eventuele trumpflation. Maar alleen naar de afgelopen 14jaar kijken is wel een gevalletje data-snooping ;-)
Ik reageerde alleen op die 14 jaar van die andere persoon. Gemiddeld is het altijd 10% over een periode van 20 jaar met sp500. Een periode van 20 jaar en je zit wel safe. Tenzij je echt gaat cherrypicken.

En indebeleggen doe je niet met een lumpsum, maar het liefst periodiek over een lange periode. Dan is het verre van breakeven.

[ Voor 13% gewijzigd door mannowlahn op 17-12-2024 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-09 15:02
Je kan zelf beleggen en er veel werk aan hebben. Je kan het via BND doen. Dan heb je er amper omkijken naar. Ik ben er in 2015 begonnen (neutrale portefeuille) en heb nu een rendement van 15% vanaf het begin.
Intussen zit het grootste deel van mij nu in obligaties. Ik spaar tot 2031. Dan word ik 67,5, dus nu ruim 7 jaar te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:04:
Je kan zelf beleggen en er veel werk aan hebben. Je kan het via BND doen. Dan heb je er amper omkijken naar. Ik ben er in 2015 begonnen (neutrale portefeuille) en heb nu een rendement van 15% vanaf het begin.
Intussen zit het grootste deel van mij nu in obligaties. Ik spaar tot 2031. Dan word ik 67,5, dus nu ruim 7 jaar te gaan.
Sorry wat? 15% totale rendement sinds 2015? Dan heb je zelfs minder gezien de inflatie. Ik hoop dat je een typo hebt gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:24
mannowlahn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:17:
[...]

Sorry wat? 15% totale rendement sinds 2015? Dan heb je zelfs minder gezien de inflatie. Ik hoop dat je een typo hebt gemaakt?
Ik zit sinds 2024 bij bnd, en heb sinds het begin 62% rendement, dit jaar is extreem goed: 24%

Verschil is dat ik 100% in hun wereldfonds heb zitten, aangezien ik nog 20+ jaar tot mijn pensioen heb.
Mijn vermoeden is dat ronald veel meer in de obligaties (met zeer laag rendement) zit, omdat ie dicht bij zijn pensioen is.

[ Voor 12% gewijzigd door ConQuestador op 17-12-2024 20:25 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:17:
[...]

Nee, geen typo. Maar het boeit me ook niet zo. Met evenveel gemak hebben we over vijf jaar te maken met een oorlogseconomie en kan ik er bijna niks van kopen.
Vandaag weer een familielid verloren; 67 jaar. Wat moet je dan met een berg geld op de bank?

Je schrijft wel vaker dat je iets met 6 nullen wil. Dat gun ik je van harte en hoop oprecht dat je je doelen haalt. Misschien kan ik dat ook wel door zelf actief te gaan beleggen. Maar ik krijg daar stress van en heb echt 0,0 interesse in beleggen. Ik heb we aandelen voor een paar duizend euro. Maar dat is gewoon voor de heb (sterker, ik heb er al op verloren).

Als alles gaat zoals ik plan, zit ik met een afbetaald huis, amper vaste lasten en een netto-inkomen van 3.000/maand als ik met pensioen ben. Dat ga ik niet op krijgen. Nou ja, dat kan wel, maar dan ga ik meer besteden dan ik nu al doe. Waarom zou ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:28:
[...]

Nee, geen typo. Maar het boeit me ook niet zo. Met evenveel gemak hebben we over vijf jaar te maken met een oorlogseconomie en kan ik er bijna niks van kopen.
Vandaag weer een familielid verloren; 67 jaar. Wat moet je dan met een berg geld op de bank?

Je schrijft wel vaker dat je iets met 6 nullen wil. Dat gun ik je van harte en hoop oprecht dat je je doelen haalt. Misschien kan ik dat ook wel door zelf actief te gaan beleggen. Maar ik krijg daar stress van en heb echt 0,0 interesse in beleggen. Ik heb we aandelen voor een paar duizend euro. Maar dat is gewoon voor de heb (sterker, ik heb er al op verloren).

Als alles gaat zoals ik plan, zit ik met een afbetaald huis, amper vaste lasten en een netto-inkomen van 3.000/maand als ik met pensioen ben. Dat ga ik niet op krijgen. Nou ja, dat kan wel, maar dan ga ik meer besteden dan ik nu al doe. Waarom zou ik?
Ik zeg niet dat je actief moet beleggen maar een indexfonds als sp500 of Vanguard of zelfs Meesman hebben zeer gespreide portefeuilles en maar wel een fatsoenlijk rendement.

Als ik bereken wat mijn pot moet zijn over 18 jaar als ik met 60 wil stoppen, dan heb ik idd meer dan een miljoen nodig ( liever > 3 miljoen, 31 jaar incl 3% indexering gaat het dan mee)en dan heb ik echt geen vetpot als pensioen. Mijn salaris is nu 60 bruto en als ik dat door reken met een optimistische inflatie van 3% per jaar, dan heb ik over twintig jaar 97k per jaar nodig.

Ik beleg juist niet actief. Elk kwartaal een vast bedrag richting de sp500 en Vanguard en that’s it. Ik hou ook niet van stress en al helemaal niet met beleggen. Heb twee jaar crypto gedaan en heb onlangs alles de deur uit gedaan. Daar is het leven te kort voor.

Ik huur overigens nu dus dat gaat straks ook gewoon door, maar dat is prima. Maar als ik over tien jaar richting 50 ga dan gaat er steeds meer richting out opties om de eventuele dalingen op te vangen. Maar wederom voor mij geen stres want ik betaal een fixed fee voor iemand met meer kennis die dat gaat doen. Een defensieve tactiek snap ik wel, maar ik was oprecht verbaasd over 15% rendement na 9 jaar, want dat is in principe de spaarrente geweest. Als je als je pensioenpot bij elkaar hebt dan is dat prima, je hoeft immers niet meer geld te maken. Maar als je iets wilt opbouwen is dat wel een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
mannowlahn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:40:
[...]

Ik reageerde alleen op die 14 jaar van die andere persoon. Gemiddeld is het altijd 10% over een periode van 20 jaar met sp500. Een periode van 20 jaar en je zit wel safe. Tenzij je echt gaat cherrypicken.

En indebeleggen doe je niet met een lumpsum, maar het liefst periodiek over een lange periode. Dan is het verre van breakeven.
Fair point van dat indexbeleggen, elke x periode hetzelfde bedrag in blijven leggen. Daar heb je gelijk in. Dan verwelkom je juist een paar crashes, omdat je er dan zelfs nog beter uitkomt. Gek hoe die wiskunde werkt. Na 10% verlies maak je 11,11% bij gelijk eindigen index etc
Nog even en je begint over het kelly criterium ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
Ascension schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:15:
[...]

Welke index kijk je dan naar? De AEX bijvoorbeeld is ex-dividend en dat reken je dan niet mee.

Daarnaast stap je met je pensioen over het algemeen niet lumpsum in maar stort je elke maand en dan ziet het er al weer heel anders uit.
Heb je gelijk in, was te kort door de bocht van mij, zie ook mijn reply aan mannowlahn. Ik kijk altijd naar SPX, de meeste mensen beleggen toch in een mix van spy/qqq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:28:
[...]

Ik snap wat je bedoelt maar ben het niet helemaal met je eens. Heb zelf wel eens de situatie gehad om echt veel geld te verdienen op de beurs, om het daarna weer allemaal te verliezen overigens. Ik denk wel meer mensen met bijv crypto. Het enige echte voordeel dat het gaf was (vond ik) the power to walk away. Bevalt je job niet? Dan ben je weg. Het je gevoel kan niemand je wat kan maken. Materieel valt het tegen overigens, je levensstijl verandert niet zo heel veel

Overigens blijft het een functie van inkomsten, uitgaven, marketable zijn, en mindfull?( 8)7 ) zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
zwaanenberg schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:48:
[...]

Ik snap wat je bedoelt maar ben het niet helemaal met je eens. Heb zelf wel eens de situatie gehad om echt veel geld te verdienen op de beurs, om het daarna weer allemaal te verliezen overigens. Ik denk wel meer mensen met bijv crypto. Het enige echte voordeel dat het gaf was (vond ik) the power to walk away. Bevalt je job niet? Dan ben je weg. Het je gevoel kan niemand je wat kan maken. Materieel valt het tegen overigens.

Overigens blijft het een functie van inkomsten, uitgaven, marketable zijn, en mindfull?( 8)7 ) zijn
Daarom zijn we toch freelancer? Om zo weg te kunnen lopen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaanenberg
mannowlahn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:50:
[...]

Daarom zijn we toch freelancer? Om zo weg te kunnen lopen? :+
Exactly. Maar ik doe het nog kort (1.5 jr), en moet het nog hebben van marketable blijven en een goed draaiende economie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
mannowlahn schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:39:
[...]
Ik beleg juist niet actief. Elk kwartaal een vast bedrag richting de sp500 en Vanguard en that’s it. Ik hou ook niet van stress en al helemaal niet met beleggen. Heb twee jaar crypto gedaan en heb onlangs alles de deur uit gedaan. Daar is het leven te kort voor.
Ik ben in 2015 bij BND begonnen; ik kan dus maar 16 jaar sparen. Al iets eerder kon je beginnen met pensioensparen, maar tot die tijd was het behelpen. Uiteraard gooi ik elke maand een fors bedrag naar BND, en nu meer dan vroeger. Tussendoor nog wel eens wat extra.
Volgens mij kan ik mijn opgespaarde vermogen niet meer oppakken en naar bijv Meesman brengen. Ik denk ook niet dat ik daarmee een rendement verhoog van 15% naar 30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
zwaanenberg schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:48:
[...]

Ik snap wat je bedoelt maar ben het niet helemaal met je eens. Heb zelf wel eens de situatie gehad om echt veel geld te verdienen op de beurs, om het daarna weer allemaal te verliezen overigens. Ik denk wel meer mensen met bijv crypto. Het enige echte voordeel dat het gaf was (vond ik) the power to walk away. Bevalt je job niet? Dan ben je weg. Het je gevoel kan niemand je wat kan maken. Materieel valt het tegen overigens, je levensstijl verandert niet zo heel veel

Beleggen in crypto vind ik helemaal niks. Dat is iets als scheten in een potje.

Wel "beleg" ik in Lego en whisky. Niet te duur uiteraard, want als het niet rendeert zit ik straks te nippen aan een fles van 4.000 euro. Dan brand elke slok je letterlijk en figuurlijk in de keel.
Lego gaat ongeopend de zolder op en verpats ik over 15 jaar wel weer. Of niet; dan vermaak ik me alsnog wel. Maar dat is echt kralen en spiegeltjeswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
Misschien even leuk om te delen voor wie het interessant vindt, niet het juiste topic dit verder. Hieronder een paar grafiekjes met de payoff van verschillend moneymanagement.

Y-as = verloop waarde index/instrument
X-as = inleg maandelijks, over tijd
Diagonaal zie je het aantal aankoop units, blauw het resultaat van de kasstromen, geel = je eindrendement

A = gelijke stijgende beurs. Lijkt het beste op eerste gezicht. Van 100 naar 150
B = beurs die halveert en weer eindigt op 100.
C = beurs die maar liefst 65% daalt en weer terug komt
D = situatie B en toepassing martingale
E = situatie B en anti-martingale

*geen financieel advies, en al helemaal niet aan roaring kitty

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kyPQgReTJFexKMBUHbsBQrIpS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hC6hya4osSNqCyRDdvaLiDAE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaanenberg
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:22:
[...]

Beleggen in crypto vind ik helemaal niks. Dat is iets als scheten in een potje.

Wel "beleg" ik in Lego en whisky. Niet te duur uiteraard, want als het niet rendeert zit ik straks te nippen aan een fles van 4.000 euro. Dan brand elke slok je letterlijk en figuurlijk in de keel.
Lego gaat ongeopend de zolder op en verpats ik over 15 jaar wel weer. Of niet; dan vermaak ik me alsnog wel. Maar dat is echt kralen en spiegeltjeswerk.
Heerlijk, kopen wat je interessant vindt en er wat aan overhouden :) Whisky schijnt trouwens goed te gaan :)
Had ooit een collega (zzper) die erg veel verstand had van dure bolides. Hij kocht ze, reed er in, en verkocht ze (vaak) weer met winst. Zo vertelde hij althans. Beste wat je kan hebben.

PS Persoonlijk was het voor mij geen crypto, maar opties in vrij saaie aandelen. Maar opties zijn natuurlijk erg speculatief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zelf beleg ik voor pensioen en in de BV bij Meesman, volgens mij zijn hun fees lager dan BND. Voor de kinderen beleg ik wel bij BND.

Crypto en losse aandelen heb in box 3 met alle vrijheid om proberen “de markt” te verslaan. Met mijn pensioen wil ik echter niet gokken dat ik het allemaal beter weet dan professionele vermogensbeheerders. Als ik het goed doe kan ik misschien 10 jaar eerder stoppen met werken, maar loop niet het risico om tegen mijn 50ste tegen een lege pensioenpot aan te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Deveon schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:39:
Met mijn pensioen wil ik echter niet gokken dat ik het allemaal beter weet dan professionele vermogensbeheerders.
Tsja, dat zijn ook alleen maar dure stropdassen die op de lange termijn de markt ook niet verslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c-nan
Zelf beleggen veel werk? Ik heb er 0 omkijken naar. Er gaat iedere maand een bedrag naar ABN AMRO zelf beleggen. Daar heb ik een doorlopend order. Gaat allemaal vanzelf.

Ik denk dat ik BND ga minderen en meer zelf ga beleggen, tenzij BND mij kan vertellen waarom mijn eindkapitaal zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ColeJ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:23:
[...]

Tsja, dat zijn ook alleen maar dure stropdassen die op de lange termijn de markt ook niet verslaan.
Precies, waarom zou ik dat dan wel kunnen in mijn avonduurtjes? Die dure stropdassen bespaar je overigens wel bij Meesman (en BND).

Het risico van stock picken is een stuk lager dan gokken en net als bij poker is het echt niet alleen de kaarten, maar meestal is stock picken meer geluk dan wijsheid. Ik zie het daarom meer als een hobby waar geen enkele verplichting achter zit om het te blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
c-nan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:27:
[...]

Zelf beleggen veel werk? Ik heb er 0 omkijken naar. Er gaat iedere maand een bedrag naar ABN AMRO zelf beleggen. Daar heb ik een doorlopend order. Gaat allemaal vanzelf.

Ik denk dat ik BND ga minderen en meer zelf ga beleggen, tenzij BND mij kan vertellen waarom mijn eindkapitaal zo laag is.
Welk beleggingsprofiel heb je gekozen bij BND? Sta dit jaar op 20% rendement bij BND met een deel in obligaties. Ter vergelijking, VWCE staat op 26% dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 14:31

ComputerHoed

Electronica <3

15% in 9 jaar?
Big oof

Ik beleg nu 4 jaar hobbymatig en zit op een dikke 80% inmiddels. In die 4 jaar zoveel van geleerd (het ging niet alleen maar goed) dat het voor mij nu een vervanging is voor mijn toekomstige pensioen.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ascension schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:01:
[...]

Welk beleggingsprofiel heb je gekozen bij BND? Sta dit jaar op 20% rendement bij BND met een deel in obligaties. Ter vergelijking, VWCE staat op 26% dit jaar.
Offensief.

Rendement is niet slecht, maar het berekende/verwachte eindkapitaal is erg laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
RonaldHeirbaut schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:15:
[...]

Ik ben in 2015 bij BND begonnen; ik kan dus maar 16 jaar sparen. Al iets eerder kon je beginnen met pensioensparen, maar tot die tijd was het behelpen. Uiteraard gooi ik elke maand een fors bedrag naar BND, en nu meer dan vroeger. Tussendoor nog wel eens wat extra.
Volgens mij kan ik mijn opgespaarde vermogen niet meer oppakken en naar bijv Meesman brengen. Ik denk ook niet dat ik daarmee een rendement verhoog van 15% naar 30%.
Je kan het via een kapitaalsoverdracht overdragen aan een andere verzekeraar/vermogensbeheerder, de lijfrenteverplichting blijft dan intact. Daar is een standaard voor, Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (“PSK”) .

Maar er zou niet veel verschil moeten zitten tussen bnd/meesman. Waarschijnlijk heb je een heel defensief profiel gekozen. Je kan overwegen om dat te switchen naar neutraal, meer kans op rendement, relatief bescheiden risico. Meestal zijn dat 60/40 fondsen, 60 procent aandelen, 40 procent obligaties.

Ik heb zelf recentelijk ook bij een aantal polissen het risico iets afgebouwd met nog 10 jaar voor AOW. Maar nog steeds een behoorlijk gedeelte offensief, ergens moet het rendement vandaan komen in deze tijden met inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd wat voor risicoprofiel je hebt gekozen om 15% rendement over 9 jaar te halen. Heb je de instellingen dan extreem defensief ingesteld? Want dat rendement is nauwelijks beter dan een reguliere spaarrekening. Met inflatie meegerekend heb je zelfs een zwaar negatief rendement.

Nu ligt het er natuurlijk helemaal aan hoe ver je van je pensioenleeftijd zit. Als je jong bent is het slim om wat offensiever te zijn met je pensioen. Als je nog maar een paar jaar te gaan hebt dan zou ik niet meer veel risico nemen. Als het goed is heb je dan ook al voldoende opgebouwd.

Zelf doe ik aan pensioenbeleggen bij Meesman. Op dit moment stort ik alles in hun "Aandelen Wereldwijd Totaal" fonds. Ik ben nu 37 en mijn AOW leeftijd - 10 jaar is 59. Nog minimaal 22 jaar te gaan voordat ik een pensioenproduct van mijn pensioenbeleggingsrekening kan kopen ;) Nog voldoende tijd om offensief te beleggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik snap dat je met offensief een beter rendement KAN halen. Maar er zijn jaren bij geweest dat mijn rendement negatief was. In het begin vooral en toen had ik ook meer aandelen dan obligaties. Intussen is dat 30% om 70%. Nogmaals, ik begon hier pas mee toen ik 51 was. Ik ga in 16 jaar geen compleet pensioen meer neerzetten, of ik moet heel veel laten. En ik leef nu. Na mijn 67 is altijd maar de vraag.

Met de kennis van nu... misschien had ik het anders gedaan. Maar misschien ook niet. Ik heb niet zoveel met geld; zeker niet meer na het lezen van de boeken van Ad Broere. Rente is een raar ding.

Maar voor de jongeren onder jullie: goed dat je nadenkt over je oude dag. Vroeger (opa praat) had je amper keuzes en moest je het doen met een FOR en wat lijfrentes. Of zelf beleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 23:43
ComputerHoed schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 23:08:
[...]

15% in 9 jaar?
Big oof

Ik beleg nu 4 jaar hobbymatig en zit op een dikke 80% inmiddels. In die 4 jaar zoveel van geleerd (het ging niet alleen maar goed) dat het voor mij nu een vervanging is voor mijn toekomstige pensioen.
4 jaar, dat is dan net na de enorme dip door corona. Ook maar geluk met net daarna instappen, ik stapte net er voor in en zit op +-40% met vwrl en sp500.

Persoonlijk ook grotendeels als zelfstandige begonnen om zelf mijn pensioen te kunnen regelen bij degiro. Moet zeggen dat het nog best spannend is aangezien het opvullen van de jaarruimtes nog best flinke bedragen zijn.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Kipmetrijst schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:50:
[...]

4 jaar, dat is dan net na de enorme dip door corona. Ook maar geluk met net daarna instappen, ik stapte net er voor in en zit op +-40% met vwrl en sp500.
Precies. Als je bij Meesman was ingestapt in september 2019, dan had je nu zonder actief hobbymatig te beleggen al een rendement van 80%. Was je op 20 maart 2020 ingestapt, dan had je nu zelfs 130% te pakken. :P

Koerswinst per aankoopdatum (vs 13-dec-2024)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:36

Mickey77

Allround ICT-er

Ik moest even checken door omhoog te scrollen maar volgens mij is dit nog steeds het Freelance topic en niet het FO topic (FO in de zin van voor financiele onafhankelijkheid). Daar de focus ligt op een vroeg pensioen en daar gaat het uiteraard vaak over het rendement. Dus ik denk dat we wat off-topic raken...

Omdat ik een vriendin ken die zich zorgen maakt over de handhaving, houd ik dit topic in de gaten. Ik realiseer mij dat er al heel veel is geschreven over de veranderingen, maar info over werken via een Zweedse BV vind ik de komende twee maanden toch meer on-topic dan welk rendement iedereen hier haalt... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Misschien juist tijd om voor de handhaving van wet DBA af te splitsen in een apart topic. Dan kunnen de ondernemers die zich geen zorgen maken over schijnzelfstandigheid weer terug naar bureaustoelen, youngtimers en pensioen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
ColeJ schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:23:
[...]

Volgens mij is het zo dat over een lange termijn die gasten ook niet beter doen dan een indexfonds.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
Mickey77 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:01:
Ik moest even checken door omhoog te scrollen maar volgens mij is dit nog steeds het Freelance topic en niet het FO topic (FO in de zin van voor financiele onafhankelijkheid). Daar de focus ligt op een vroeg pensioen en daar gaat het uiteraard vaak over het rendement. Dus ik denk dat we wat off-topic raken...

Omdat ik een vriendin ken die zich zorgen maakt over de handhaving, houd ik dit topic in de gaten. Ik realiseer mij dat er al heel veel is geschreven over de veranderingen, maar info over werken via een Zweedse BV vind ik de komende twee maanden toch meer on-topic dan welk rendement iedereen hier haalt... :X
Je pensioen bij elkaar sparen is nou juist een heel belangrijk ding als freelancer. Sterker nog, de reden dat jij dit topic in de gaten houdt is mede omdat een hoop freelancers het of financieel niet kunnen veroorloven of financieel niet genoeg volwassen zijn om dat aan te pakken. Je reply bewijst juist waarom ze dus zo zwaar willen reguleren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:31
Deveon schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:35:
Misschien juist tijd om voor de handhaving van wet DBA af te splitsen in een apart topic. Dan kunnen de ondernemers die zich geen zorgen maken over schijnzelfstandigheid weer terug naar bureaustoelen, youngtimers en pensioen. ;)
Wat is dan het criterium om een onderwerp af te splitsen? Het geouwehoer over youngtimers hoeft voor mij ook niet, ik heb al een paar jaar geen auto meer. Ik scroll er daarom gewoon langs.

Dit topic is één grote herhaling van zetten. Het is meer een therapiegroepje, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:47
De Belastingdienst heeft haar “Handhavingsplan arbeidsrelaties” openbaar gemaakt. Daarin staat in detail omschreven hoe de dienst invulling geeft aan haar taak om te handhaven op ‘de juiste kwalificatie van arbeidsrelaties’. In het plan wordt ook omschreven hoe invulling wordt gegeven aan recente Kamermoties. Duidelijk wordt dat die moties feitelijk weinig veranderen aan de al bestaande plannen van de Belastingdienst.
https://www.zipconomy.nl/...r-aanpak-belastingdienst/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madailei
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 06:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jouw linkje kom uit in dev null...

https://download.belastin...srelaties-lh0021z51fd.pdf

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mbhoek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-08 01:32
Belastingdienst gaat volgend jaar toch geen boetes uitdelen bij zzp-wet :/
https://nos.nl/artikel/25...etes-uitdelen-bij-zzp-wet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zoidbergh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 16:18
mbhoek schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:38:
En deze quote is ook wel waardevol;
Daarnaast worden alle zogeheten modelovereenkomsten die goedgekeurd zijn door de Belastingdienst verlengd tot eind 2029. Hierin staan de afspraken over de arbeidsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. De Belastingdienst gaat vooral controleren bij risicogroepen, zoals gedwongen zelfstandigen en arbeidsmigranten. Ook komt er meer aandacht voor bemiddelingsbureaus die fungeren als tussenpersoon tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
Hoewel er altijd een risico bestaat, wanneer je je opdrachtomschrijving goed formuleert met een modelovereenkomst lijkt me dat de paniek voor zover deze er is wel wat minder kan gaan worden binnen onze branche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DJ Henk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:51:
[...]

Wat is dan het criterium om een onderwerp af te splitsen? Het geouwehoer over youngtimers hoeft voor mij ook niet, ik heb al een paar jaar geen auto meer. Ik scroll er daarom gewoon langs.

Dit topic is één grote herhaling van zetten. Het is meer een therapiegroepje, geloof ik.
Waarschijnlijk is het afhankelijk of iemand een nieuwe TS ervoor wilt maken.. De handhaving van Wet DBA en discussies over schijnzelfstandigheid hebben het hier alleen wel een beetje overgenomen en als er dan iets anders komt dan is er bezwaar dat het niet met freelancen te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 12:44

mwa

Mooi, kunnen we vanaf mei 2025 weer met elkaar in discussie of die airco voor het thuiskantoor zakelijk kan of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:03

aex351

I am the one

mbhoek schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:38:
Was dat dan het grootste probleem? Ze gaan gewoon door met waarschuwingen en naheffingen. En dat laatste is toch echt waar het om te doen is.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

aex351 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:10:
[...]

Was dat dan het grootste probleem? Ze gaan gewoon door met waarschuwingen en naheffingen. En dat laatste is toch echt waar het om te doen is.
Zo te lezen krijg je wel eerst een waarschuwing voordat ze de boeken in gaan. Dus ik vindt dat wel een geruststelling.

Ik heb de relatie met mijn opdrachtgever conform -een vage- wet ingestoken. Geen zekerheid dat het goed is, maar heb wel de intentie om het goed te doen.
Pagina: 1 ... 594 ... 643 Laatste