DomiGijzen schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:44:
[...]
Is zzp-en in deze branche dan wel een goede keus? Blijkbaar kun je voor de marktprijs niet voldoende voorzieningen treffen en tegelijk ondernemen naar eigen inzicht.
Volgens mij zit in deze branche een (groot) deel van de marge ook op materiaal. Maar dat zie ik dan weer vaak via de inhurende aannemer aangeleverd worden.
De aannemer zorgt voor materiaal. Wat ik zojuist ook zeg we hoeven ze niet zielig te vinden groot deel van de inkomsten komt uit de bouw en utiliteit. Hier staan de timmerman, loodgieter, Stuckadoor op regie basis. Aannemer verdient op snelheid van de vaklui en materiaal.
Daarnaast zijn deze zzp’ers vaak ook te vinden bij jou en mij thuis. Jij gaat geen dure aannemer inschakelen voor het stucken van je muur dan zoek je direct naar een Stuckadoor.
In hoogtijd hadden deze zzp’ers ook 60/70 euro na 2010 is dat helemaal ingekakt. Eerst minder gebouwd, oost Europese uitzendbureau kwamen als paddestoelen uit de grond.
Dus ook minderwerk voor Nederlandse vaklui wat de prijs weer onderdrukt zet en deze dan toch voor 45/50 aan de slag gaan ipv niets verdienen.
Zelf werk aannemen is lastig en best een heel groot risico. Kans op brand, water schade is bij constructie werk groter. Verzekeringen zijn prijzig. Dat heeft deels met ondernemings risico te maken.
Maar als de prijzen onderdruk staan, dan ga je minder risico nemen. Een grote aannemer stuurt dan niet de dakdekkers van 45 euro voor het opnieuw bedekken van je dak. Maar liever paar polen van 25/30 euro.
De vraag is dan is dit een goede en gezonde markt werking? Zijn nog steeds panden voor een gezin van 5 waar 10 polen verblijven. En na een jaar weer terug naar Polen gaan waar ze geld hebben die zij daar niet kunnen verdienen.
Op je vraag is dit wel een goede branche voor ZZP? Ja het is een hele mooie branche om te zzp’er. 3 maanden op een project en weer door. De aannemers hebben veelal deels eigen personeel. Maar kunnen niet alle vaklui in dienst nemen. Bouw wereld is zo onvoorspelbaar nu worden er 10 projecten uit de grond gestampt. Volgemaakt maar 4. Al dat personeel doorbetalen gaat niet. Dus hangen deze vaak samen met zzp’ers en uitzendkrachten om werk tijdig en betaalbaar te houden.
[
Voor 11% gewijzigd door
To_Tall op 15-12-2024 13:01
]
A Soldiers manual and a pair of boots.