Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sesmar
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-09 21:30
DJ Henk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:41:
[...]

In het algemeen gesproken ben je belastingplichtig in het land waar je het grootste deel van het jaar verblijft. In jouw geval dus Polen.

Dit zal daarom alleen werken als dat Nederlandse bedrijf alleen maar Nederlandstaligen inhuurt die meer dan een half jaar in Polen verblijven. Dat zijn er niet veel, denk ik.
Het zal vast niet alleen om Polen gaan, in Polen ben je ook gelijk belastingplichtig als je vanuit huis in Polen je werkzaamheden verricht. Ik heb me door een belastingadviseur laten vertellen dat dit nog wat grijs is ivm werken op afstand.

Er zijn in ieder geval zat Nederlanders die in landen als Spanje of Portugal wonen en ook op deze manier op afstand werken voor een Nederlands bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
fry77 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:34:
[...]

Heb dat al regelmatig gehad. Zolang er geen minimale uren afname in staat teken ik lachend :D
Goeie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Duce
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-09 18:08
Ik vraag me af hoe het juridisch zit als ik als werknemer in dienst ga bij een Nederlandse BV, die volledig eigendom is van een bedrijf in Panama / de kaaiman eilanden o.i.d.

In principe lijkt me de wet DBA dan niet te gelden, want ik ben gewoon werknemer, en er is ook een arbeidsrelatie, want mijn Panamese baas kan mij ontslaan.

Zou zoiets stand houden voor de rechter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Il Duce schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:50:
Ik vraag me af hoe het juridisch zit als ik als werknemer in dienst ga bij een Nederlandse BV, die volledig eigendom is van een bedrijf in Panama / de kaaiman eilanden o.i.d.

In principe lijkt me de wet DBA dan niet te gelden, want ik ben gewoon werknemer, en er is ook een arbeidsrelatie, want mijn Panamese baas kan mij ontslaan.

Zou zoiets stand houden voor de rechter?
Zat te denken aan Zwitserland, gezien dit land geen openbaarheid geeft van dit soort gegevens. Maar je komt in een heel grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Hielko schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:18:
[...]

In principe hebt je niks te maken met de Nederlandse regelgeving.
Maar jouw opdrachtgever wel. En het is ook gewoon prima om hier in loondienst te zijn terwijl je niet in NL woont. Dus ik weet niet of je daarmee een makkelijke omweg gevonden hebt....

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:40
Crazy D schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:56:
[...]

Maar jouw opdrachtgever wel. En het is ook gewoon prima om hier in loondienst te zijn terwijl je niet in NL woont. Dus ik weet niet of je daarmee een makkelijke omweg gevonden hebt....
Volgens mij is dat helemaal niet prima om hier in loondienst te zijn als je niet fysiek in Nederland woont of werkt, netzomin dat jij niet vanuit Nederland lekker in loondienst kan via de Kaaimaneilanden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In principe geldt het arbeidsrecht van het land waar je fysiek werkt boven dat van jouw thuisland, tenzij dat slechtere voorwaarden heeft. Zo wordt een Nederlander in Polen aan de Nederlandse wet gehouden, maar een Pool in Nederland moet ook aan de Nederlandse wet voldoen.
Met werken op afstand durf ik dit niet te bewaren, de wet gaat enkel of fysieke aanwezigheid in het betreffende land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:07
Als je echt je best doet kan je een hele mooie constructie bouwen met een Europese Cooperatie. Zoek iemand in een gunstig land qua belastingen.
https://ondernemersplein....ratieve-vennootschap-sce/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 18:01
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:16:
Als je echt je best doet kan je een hele mooie constructie bouwen met een Europese Cooperatie. Zoek iemand in een gunstig land qua belastingen.
https://ondernemersplein....ratieve-vennootschap-sce/
U kunt een SCE oprichten met:
...
minstens 2 rechtspersonen en/of vennootschappen, als deze vallen onder het recht van tenminste 2 lidstaten;
Ik moet opeens weer denken aan die online op te richten Estlandse BV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Hielko schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:09:
[...]

Volgens mij is dat helemaal niet prima om hier in loondienst te zijn als je niet fysiek in Nederland woont of werkt, netzomin dat jij niet vanuit Nederland lekker in loondienst kan via de Kaaimaneilanden etc.
Iedereen met een nationaliteit van 1 van de landen van de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland mag in Nederland werken. Voor deze landen geldt vrij verkeer van werknemers.

van: https://www.nlarbeidsinsp...n/buitenlandse-werknemers

Dus sowieso binnen de EU kun je gewoon in loondienst zijn in een ander land (dat is ook totaal niet ongebruikelijk in de grensstreek. En dat is ook prima geregeld. Maar de vraag is of het een work-around is voor het hele gedoe...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Crazy D schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:08:
[...]

Iedereen met een nationaliteit van 1 van de landen van de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland mag in Nederland werken. Voor deze landen geldt vrij verkeer van werknemers.

van: https://www.nlarbeidsinsp...n/buitenlandse-werknemers

Dus sowieso binnen de EU kun je gewoon in loondienst zijn in een ander land (dat is ook totaal niet ongebruikelijk in de grensstreek. En dat is ook prima geregeld. Maar de vraag is of het een work-around is voor het hele gedoe...
Wat je deelt heeft alleen betrekking op het feit dat mensen met een buitenlandse nationaliteit in NL mogen werken. Dat zegt niks over het feit of ze in loondienst mogen in een ander land en dan in NL hun werk uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DJ Henk schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:48:
[...]

[...]

Ik moet opeens weer denken aan die online op te richten Estlandse BV...
Snap ik. Maar dit is geen BV maar een coöperatie van 2 of meer BV's waarvan je de coöperatie kan plaatsen in een land van een van de BV's. Dus als je iemand in Monaco kent... Oh nee, dat is geen EU ;)

Het is gewoon één van de mogelijkheden die de EU ons biedt.

Een andere optie waar iemand me op wees is: https://dna.crisp.se//docs/
Heb er zelf nog niet naar gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:39
Faust1946 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:36:
[...]

Zonder gekheid, het zou natuurlijk behoorlijk pijnlijk zijn voor de Belastingdienst als straks iedereen massaal BV-constructies in het buitenland opzet op deze manier.
Nou dat... en dan had m'n pa toch gelijk toen hij zich afvroeg of ik niet beter een Britse Ltd kon maken ipv een Nederlandse BV. :|

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
Liegebeest schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:20:
[...]

Nou dat... en dan had m'n pa toch gelijk toen hij zich afvroeg of ik niet beter een Britse Ltd kon maken ipv een Nederlandse BV. :|
Heeft je vader ook niet, dat klinkt als typische borrelpraat. Als jij een Britse Ltd opricht maar zelf gewoon in Nederland blijft dan moet je aan precies dezelfde wetgeving en (Nederlandse) belastingen voldoen als een Nederlandse BV, alleen maak je het jezelf potentieel moeilijk omdat er wellicht ook wettelijke verplichtingen zijn in de UK...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
vortexnl1982 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:30:
In mijn tien jaar tijd heb ik nog nooit meegemaakt dat een opdrachtgever / tussenpersoon eist dat de opdrachtnemer tussentijds het contract niet mag beëindigen. Een maand opzegtermijn vind ik normaal.
Heb ik meegemaakt, bij m'n vorige klant.

Overheid zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hielko schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:27:
[...]

Heeft je vader ook niet, dat klinkt als typische borrelpraat.
Gelukkig was ik ook niet serieus :D

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:30
In mijn tien jaar tijd heb ik nog nooit meegemaakt dat een opdrachtgever / tussenpersoon eist dat de opdrachtnemer tussentijds het contract niet mag beëindigen. Een maand opzegtermijn vind ik normaal.

Nu snap ik wel het misschien niet zo zwart-wit verloopt. Namelijk als de relatie met je opdrachtgever niet zo goed gaat, dan is het in ieders belang dat het contract wel beëindigd wordt. Maar dat is uiteraard de happy flow ;)

Hoe gaan jullie hiermee om?
Heb ik in mijn huidige opdracht, maar geen minimum aantal uren.
Geen problemen mee, ik maak graag iets af en het project is te overzien.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-09 13:25
Ik heb een mogelijk complexe vraag inzake handhaving DBA, misschien hebben jullie tips?

Ik ben gevraagd door een stichting om daar in 2025 gedurende 9 maanden interim manager te worden. Ik ben al enige jaren ZZP'er in een EMZ. Dit zou voor 38 uur per week zijn tot ca. 1 september. Daarna heb ik ook al weer opdrachten in het verschiet (bij andere klanten).

Op zich zou ik kunnen voldoen aan de kaders, uurtarief hoog genoeg, eigen materialen, eigen werktijden, geen aanwezigheid bij borrels etc,

De uitdaging die de opdrachtgever en ik samen schetsen is de gezagsverhouding tussen de opdrachtgever (in dit geval het bestuur van een Stichting) en mijzelf. Het bestuur mandateert mij in de basis om de organisatie aan te sturen, dit mandaat is (nog) niet geformaliseerd.

Hebben jullie ervaring e.e.a. zo te omschrijven of te duiden dat dit voldoet aan de wetgeving?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
saabfanatic schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:11:
Ik heb een mogelijk complexe vraag inzake handhaving DBA, misschien hebben jullie tips?

Ik ben gevraagd door een stichting om daar in 2025 gedurende 9 maanden interim manager te worden. Ik ben al enige jaren ZZP'er in een EMZ. Dit zou voor 38 uur per week zijn tot ca. 1 september. Daarna heb ik ook al weer opdrachten in het verschiet (bij andere klanten).

Op zich zou ik kunnen voldoen aan de kaders, uurtarief hoog genoeg, eigen materialen, eigen werktijden, geen aanwezigheid bij borrels etc,

De uitdaging die de opdrachtgever en ik samen schetsen is de gezagsverhouding tussen de opdrachtgever (in dit geval het bestuur van een Stichting) en mijzelf. Het bestuur mandateert mij in de basis om de organisatie aan te sturen, dit mandaat is (nog) niet geformaliseerd.

Hebben jullie ervaring e.e.a. zo te omschrijven of te duiden dat dit voldoet aan de wetgeving?
Dit voorbeeld staat (bijna) letterlijk in de brochure van de belastingdienst: https://open.overheid.nl/...4f-a064-8e83ad5f6caa/file
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KzWX4TnWBvUe2bUF8975sJ_PUA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R4FQZNhxiuOcM0c1foBiFOFV.png?f=fotoalbum_large

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
-Jaap-io schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:20:
[...]

Dit voorbeeld staat (bijna) letterlijk in de brochure van de belastingdienst
Dit lijkt mij dan weer prima als ZZP'er te doen, weinig Libelle punten;
korte duur, specifieke opdracht, eigen spullen, niet echt ingebed, je loopt risico, ruimte voor meer opdrachten

Dat is nou net het probleem, vage omschrijvingen en vatbaar voor meerdere uitleg.
Hoe kan iemand hier nou een objectief oordeel over vellen?
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dat dat ja-of-nee pamfletje onduidelijk is

[ Voor 7% gewijzigd door proatjeboksem op 12-12-2024 09:39 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:50
RonaldHeirbaut schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:05:
[...

Een andere optie waar iemand me op wees is: https://dna.crisp.se//docs/
Heb er zelf nog niet naar gekeken.
Die board of directors kan dan een probleem zijn omdat je dan evengoed een sturende rol hebt?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
saabfanatic schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:11:

In ieder geval zou ik contractueel de naheffing bij de stichting beleggen want dit is enorm glad ijs.

Verder als ik mijn meeste recente overeenkomst zie zou ik zorgen dat jij in jou woorden de opdracht beschrijft met een duidelijk resultaat in die periode en zonder het benoemen van functies. Deze opdrachtbeschrijving dient dan ook weer contractueel vastgelegd te worden.

• proatjeboksem
mannowlahn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:37:
[...]

Die board of directors kan dan een probleem zijn omdat je dan evengoed een sturende rol hebt?
niet vak-inhoudelijk of over dagelijkse werkzaamheden, lijkt me. Die kunnen zoals ik het lees alleen
sturen in de zin van die klus, ja of nee. En je loopt risico, omdat je de vergoedingen moet betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 23:18
proatjeboksem schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:36:
[...]

Dit lijkt mij dan weer prima als ZZP'er te doen, weinig Libelle punten;
korte duur, specifieke opdracht, eigen spullen, niet echt ingebed, je loopt risico, ruimte voor meer opdrachten

Dat is nou net het probleem, vage omschrijvingen en vatbaar voor meerdere uitleg.
Hoe kan iemand hier nou een objectief oordeel over vellen?
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dat dat ja-of-nee pamfletje onduidelijk is
Wat ik begrijp uit de tekst is dat je dus wel degelijk ingebed bent omdat je als interim manager het beleid van de organisatie/directie door vertaald naar de uitvoer, je stuurt mensen binnen het bedrijf aan.

Overigens zeg ik absoluut niet dat ik het hiermee eens ben... Ik denk dat weinig interim managers het zien zitten om elke 6 maanden een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te gaan bij een andere berdijf. Dit is de visie/documentatie van de overheid.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
-Jaap-io schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:14:
[...]

Wat ik begrijp uit de tekst is dat je dus wel degelijk ingebed bent omdat je als interim manager het beleid van de organisatie/directie door vertaald naar de uitvoer, je stuurt mensen binnen het bedrijf aan.

Overigens zeg ik absoluut niet dat ik het hiermee eens ben... Ik denk dat weinig interim managers het zien zitten om elke 6 maanden een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te gaan bij een andere berdijf. Dit is de visie/documentatie van de overheid.
Dat is precies het punt, het is allemaal zo subjectief als wat. Zo is iedereen wel in enige mate ingebed.
Een timmerman voor een kozijnenbedrijf gaat geen schommels in de tuin zetten. Wat te denken van een ZZP'er in de zorg? Ja, u krijgt vandaag geen steunkousen, want anders raak ik ingebed.

/sarcasme Gelukkig kunnen we straks allemaal in vaste dienst bij de KMAR

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:30
proatjeboksem schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:15:
[...]

Dat is precies het punt, het is allemaal zo subjectief als wat. Zo is iedereen wel in enige mate ingebed.
Een timmerman voor een kozijnenbedrijf gaat geen schommels in de tuin zetten. Wat te denken van een ZZP'er in de zorg? Ja, u krijgt vandaag geen steunkousen, want anders raak ik ingebed.

/sarcasme Gelukkig kunnen we straks allemaal in vaste dienst bij de KMAR
Een timmerman mag gewoon alleen kozijnen zetten, als hij dat maar doet voor verschillende opdrachtgevers. Kozijnen zetten voor bedrijf A, dan voor particulier B, dan voor stichting C et cetera. Hij maakt een contract met een duidelijk begin en einde en hij is dan zelfs het voorbeeld van een echte zzp’er, zolang hij zijn eigen hamer en boormachine gebruikt.

Een zzp’er in de zorg is een voorbeeld van altijd schijnzelfstandigheid. In de zorg zijn er geen echte zzp’ers. Dat moet dus in loondienst, maar niemand wil dat. En dus dreigt er een zorginfarct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• proatjeboksem
Dennisweb schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:29:
[...]

Een timmerman mag gewoon alleen kozijnen zetten, als hij dat maar doet voor verschillende opdrachtgevers. Kozijnen zetten voor bedrijf A, dan voor particulier B, dan voor stichting C et cetera. Hij maakt een contract met een duidelijk begin en einde en hij is dan zelfs het voorbeeld van een echte zzp’er, zolang hij zijn eigen hamer en boormachine gebruikt.

Een zzp’er in de zorg is een voorbeeld van altijd schijnzelfstandigheid. In de zorg zijn er geen echte zzp’ers. Dat moet dus in loondienst, maar niemand wil dat. En dus dreigt er een zorginfarct.
Dat zorginfarct komt er niet, want jij gaat in loondienst. Dat jij niet in de zorg werkt, is niet relevant.
En voor de rest is alles duidelijk en hebben we geen vragen ontvangen die op iets anders duiden.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
proatjeboksem schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:37:
[...]

Dat zorginfarct komt er niet, want jij gaat in loondienst. Dat jij niet in de zorg werkt, is niet relevant.
En voor de rest is alles duidelijk en hebben we geen vragen ontvangen die op iets anders duiden.

8)7
Ik ga helemaal niet in loondienst. Ik ben zzp’er en blijf dat ook, want ik ben niet schijnzelfstandig. Ik haal maar 8 punten in de Libelle-test. Plus ik ben chronisch ziek. Zie jij een chronisch zieke voor andere chronisch zieken in een ziekenhuis werken? Nee, ik ook niet.

En nee, niet alles is duidelijk. Er zijn genoeg voorbeelden van zaken waarbij je zowel zzp als in loondienst zou kunnen zijn. Zoals ik eerder schreef: je bent niet meteen zzp’er, maar je bent ook niet meteen schijnzelfstandige bij de eerste schijn tegen.

Waarom ik dan wel reageer op deze twee voorbeelden? Omdat deze letterlijk in de brochure van ‘ZZP, ja of nee’ staan. Dus die voorbeelden zijn wél duidelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mannowlahn
Lmao het sarcasme gaat blijkbaar over je heen.

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24

Nu snap ik wel het misschien niet zo zwart-wit verloopt. Namelijk als de relatie met je opdrachtgever niet zo goed gaat, dan is het in ieders belang dat het contract wel beëindigd wordt. Maar dat is uiteraard de happy flow ;)

Hoe gaan jullie hiermee om?
Wel vaker meegemaakt alleen trek ik het altijd recht naar gelijkheid. Als je vast wil dan wil ik ook vast. Laatste keer was 3 maanden vast voor mij en elke dag kunnen opzeggen hun. Niet eens een maand ofzo. Heel bizar.

Dus als jij 3 maanden mijn vast wil leggen wilt prima dan jij ook. Was vaak snel over en gewoon maandelijks opzeggen beide kanten met een jaar intentie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisweb
mannowlahn schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:49:
Lmao het sarcasme gaat blijkbaar over je heen.
Maar het sarcasme is in dit geval niet nodig. De voorbeelden van een timmerman, interim manager en zorg-zzp’er staan wél duidelijk omschreven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:08

aex351

I am the one

Dennisweb schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:55:
[...]

Maar het sarcasme is in dit geval niet nodig. De voorbeelden van een timmerman, interim manager en zorg-zzp’er staan wél duidelijk omschreven.
Ironisch is het wel. De vraag was of interim manager mag ja of nee. De belastingdienst zegt over dit exacte voorbeeld met koeienletters nee dat mag niet op hun informatieblad. En vervolgens een discussie dat het allemaal zo vaag is en of de opdrachtomschrijving misschien niet anders kan.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:52
aex351 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:05:
[...]

Ironisch is het wel. De vraag was of interim manager mag ja of nee. De belastingdienst zegt over dit exacte voorbeeld met koeienletters nee dat mag niet op hun informatieblad. En vervolgens een discussie dat het allemaal zo vaag is en of de opdrachtomschrijving misschien niet anders kan.
De belastingdienst beslist niet of iets mag, dat doet de wetgevende macht en wordt uiteindelijk beslist door de rechterlijke macht. Zoals al eerder is aangegeven, het kan heel goed zijn dat de belastingdienst de wetgeving niet goed interpreteerd.

Edit: of zelfs dat de wetgeving zo onduidelijk is dat het Europese hof dit niet toestaat vanwege de beperking van vrijheid op ondernemerschap.

https://ecer.minbuza.nl/e...emerschap-artikel-16.html

[ Voor 17% gewijzigd door Ecological op 12-12-2024 12:32 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:08

aex351

I am the one

Ecological schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:24:
[...]

De belastingdienst beslist niet of iets mag, dat doet de wetgevende macht en wordt uiteindelijk beslist door de rechterlijke macht. Zoals al eerder is aangegeven, het kan heel goed zijn dat de belastingdienst de wetgeving niet goed interpreteerd.
Uitvoerende macht. En uiteraard dat kan. Echter, dat is nu niet aan de orde. En dus staat de beslissing nu. En we gaan weer over tot de orde van de dag.

< dit stukje webruimte is te huur >

• proatjeboksem
Dennisweb schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:55:
[...]

Oh, het voorbeeld is duidelijk zat. Maar dat is er maar 1.

@saabfanatic geeft aan dat het voor een stichting is. Is er dan sprake van aansturing?
En zoja, door wie dan precies? statuten? stichtingbeheer? is dat één iemand, of een club mensen?
Of is het aansturing vanuit een ideaal? Word hij gecontroleerd? vertelt het verhaal niet.

Wat zijn zijn doelstellingen? En de gevolgen als hij die niet haalt in de gestelde tijd?
As je dat niet weet, kun je ook niet zeggen of hij risico loopt. Hij moet wel zijn eigen materiaal
meenemen en tijd indelen. Als het materiaal niet word afgenomen? Kan hij het dan declareren?
Of er komt op de ingeplande tijden niemand? vertelt het verhaal niet.

Zijn er managers in loondienst die hetzelfde doen? Vertelt dit verhaal niet. het voorbeeld wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
De orde van de dag is dat er geen enkele zekerheid is voor de meeste zzp'ers. Is ook op zich niet erg, dat past bij ondernemerschap. Het is een beetje bipolair/autistisch van de BD dat ze aan de ene kant amper helderheid geven over werk dat schurkt tegen schijnzelfstandigheid, maar als het om tijdelijke inzet gaat zoals een interim-manager of zwangerschapsvervanging, ze kraakhelder zijn.

Maar, ook al staat het zo letterlijk in de voorbeelden, (bijna) iedereen snapt dat er natuurlijk werkelijk geen mens met gezond verstand voor 9 maanden in loondienst gaat voor een interimklus of dat een werkgever je aanneemt om dat werk te doen. Dan kom je al gauw bij de dure bureaus die wel dat soort mensen kunnen leveren. Je krijgt minder voor meer geld. Jippie.

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 13:01
Heeft iemand al een berekening gedaan hoe hoog een naheffing kan zijn? Zijn we dan gelijk failliet of kunnen we hier makkelijk een buffer voor aanhouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Niet online
NEOeo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:57:
Heeft iemand al een berekening gedaan hoe hoog een naheffing kan zijn? Zijn we dan gelijk failliet of kunnen we hier makkelijk een buffer voor aanhouden?
Ik ga ervan uit dat we de naheffing krijgen van alle BTW aftrek die je hebt gedaan, zelfstandigen aftrek en al dat soort potjes. Maar vervolgens ga ik de BTW die ik over heb gemaakt terug vragen, want dit komt toe aan de opdrachtgever en ik wil dat geld terug kunnen storten als die daar om vraagt. Vervolgens heb ik een stuk IB afdracht gedaan op basis van inkomen die niet correct is. Dus daar gaan we ook op claimen. Ik wens de belastingdienst succes met de rotzooi die dat geeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

init6 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:08:
[...]

Ik ga ervan uit dat we de naheffing krijgen van alle BTW aftrek die je hebt gedaan, zelfstandigen aftrek en al dat soort potjes. Maar vervolgens ga ik de BTW die ik over heb gemaakt terug vragen, want dit komt toe aan de opdrachtgever en ik wil dat geld terug kunnen storten als die daar om vraagt. Vervolgens heb ik een stuk IB afdracht gedaan op basis van inkomen die niet correct is. Dus daar gaan we ook op claimen. Ik wens de belastingdienst succes met de rotzooi die dat geeft.
En als je een zakelijke auto heb, alle bijtelling terugvragen. Want daar had de belastingdienst dan ook geen recht op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunkaroglu
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 20:19
[...]

Het is al een zooitje.. dit kan er ook nog bij.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GateKeaper
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:46

GateKeaper

#1 Procastinator

[...]
Ik wens de belastingdienst succes met de rotzooi die dat geeft.
Wellicht kunnen ze nog wat extra ZZPers invliegen om de rotzooi op te ruimen :+

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-09 16:13
Hunkaroglu schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:18:
[...]

Het is al een zooitje.. dit kan er ook nog bij.
Daarbij afschrijvingen op investeringen met terugwerkende kracht corrigeren. Pensioen en vrijeruimte corrigeren, basis inkomen waarop hypotheek is getoetst opnieuw bepalen. Sociale lasten opnieuw berekenen. etc... kortom als je 1,2 miljoen ZZPérs langs moet gaan....

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik wacht rustig af...

Niet omdat ik naïef ben in de zin dat het wel aan mij voorbij gaat, maar ik wil eerst wel eens zien wat de situatie in werkend NL is per 1 april en per 1 juli. Volgens mij gaat dit op veel gebieden helemaal uit de hand escaleren en wordt er een noodmaatregel genomen.

Voor 2025 zit ik sowieso nog goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
utbone schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:47:
[...]

Daarbij afschrijvingen op investeringen met terugwerkende kracht corrigeren. Pensioen en vrijeruimte corrigeren, basis inkomen waarop hypotheek is getoetst opnieuw bepalen. Sociale lasten opnieuw berekenen. etc... kortom als je 1,2 miljoen ZZPérs langs moet gaan....
Plus al die werkgevers die de BD voor de rechter dagen omdat ze het er niet mee eens zijn. Plus al die zzp'ers die de BD voor de rechter dagen omdat ze het er niet mee eens zijn (dat zullen er een stuk minder zijn). Plus alle jurisprudentie die er ontstaat. Plus alle uitspraken die elkaar vanwege verschillende interpretatie van de wet/situatie gaan tegenspreken.

Bwaaaah, dat gaat nog even duren :O

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:48:
Ik wacht rustig af...

Niet omdat ik naïef ben in de zin dat het wel aan mij voorbij gaat, maar ik wil eerst wel eens zien wat de situatie in werkend NL is per 1 april en per 1 juli. Volgens mij gaat dit op veel gebieden helemaal uit de hand escaleren en wordt er een noodmaatregel genomen.

Voor 2025 zit ik sowieso nog goed.
Ik wacht ook af, maar rustig ben ik er niet om. Mijn opdracht heb ik zo goed mogelijk conform de wet ingestoken, maar veel punten blijven grijs gebied.
Echter ben ik echt wel als de dood voor een controle, omdat je gewoon niet weet of je het inderdaad goed doet.

In 2025 staat sparen voor een extra groot buffer centraal bij mij, als ik moet betalen dat ik dat wel gewoon kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik maak me geen zorgen omdat ik werk met een goedgekeurde modelovereenkomst. Dat mag nog steeds. Er mogen alleen geen nieuwe meer worden aangevraagd. Misschien heb ik dat verkeerd begrepen, maar dan is het zo dat er per 1/1/25 geen nieuwe contracten mogen worden aangegaan met een modelovereenkomst.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJ Henk
Krijgen we weer dezelfde discussie als tijdens Covid over wat nu wel en niet de essentiële beroepen zijn in dit land. Uiteindelijk is iedereen essentieel. Behalve influencers, marketeers en personal coaches.

• RonaldHeirbaut
DJ Henk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:05:
Krijgen we weer dezelfde discussie als tijdens Covid over wat nu wel en niet de essentiële beroepen zijn in dit land. Uiteindelijk is iedereen essentieel. Behalve influencers, marketeers en personal coaches.
Niet relevant. Het gaat in het geval van schijnzelfstandigheid niet om het beroep, maar om de persoonlijke arbeidsrelatie. Personen zijn nooit essentieel.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nog even een toevoeging op de laatste berekening.

Als je door de BD niet als ondernemer aangemerkt wordt moet je ook nog met terugwerkende kracht vermogensrendementsheffingen gaan betalen omdat je vermogen dan niet meer bedrijfsmatig was. 🤣

Of voor de mensen aan de onderkant, huursubsidie terugbetalen omdat je privé vermogen boven de grens komt. 🤔

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 12-12-2024 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is toch allemaal makkelijk op te vangen door in je contract duidelijk zaken te omschrijven als een project? Wat je in de praktijk doet controleert niemand hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ernemmer schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:07:
Nog even een toevoeging, op de laatste berekening.

Als je door de BD niet als ondernemer aangemerkt wordt moet je ook nog met terugwerkende kracht vermogensrendementsheffingen gaan betalen omdat je vermogen dan niet meer bedrijfsmatig was. 🤣

Of voor de mensen aan de onderkant, huursubsidie terugbetalen omdat je privé vermogen boven de grens komt. 🤔
Denk jij nou echt dat die ZZP'er in de zorg huursubsidie krijgt? Of VRH betaalt vanwege zakelijk vermogen?

Als je VRH betaalt en je werkt voor < €33/uur, dan vind ik dat een uitzonderlijke situatie. Dikke erfenis of zo, of iemand die ineens zijn roeping gevonden heeft.

• RonaldHeirbaut
C_V_S schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:15:
Het is toch allemaal makkelijk op te vangen door in je contract duidelijk zaken te omschrijven als een project? Wat je in de praktijk doet controleert niemand hoor.
Ik begreep dat de BD bij een controle op de werkvloer (geen idee hoe ze dat bij mij willen doen) toch niet kijkt naar contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:15:
[...]

Denk jij nou echt dat die ZZP'er in de zorg huursubsidie krijgt? Of VRH betaalt vanwege zakelijk vermogen?
Ik bedoel die icter met 3 ton bedrijfsvermogen.

Of die parttime zzper in de zorg die minder dan 25k verdient omdat ze nu minder is gaan werken, maar wel een ton op de zakelijke rekening als buffer.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 12-12-2024 14:28 ]

• C_V_S
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:18:
[...]

Ik begreep dat de BD bij een controle op de werkvloer (geen idee hoe ze dat bij mij willen doen) toch niet kijkt naar contracten.
Dan vraag ik mij vooral af hoe dan? Gaan ze over je schouder mee kijken? Gaan ze mensen interviewen? Dat klinkt leuk maar in de praktijk wordt dat toch nooit wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:28
C_V_S schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:20:
[...]

Dan vraag ik mij vooral af hoe dan? Gaan ze over je schouder mee kijken? Gaan ze mensen interviewen? Dat klinkt leuk maar in de praktijk wordt dat toch nooit wat.
Hoezo wordt dat niks? Zo gaat iedere on-site audit van een toezichthouder toch ook?

Grz D.

• Dennisweb
[...]

Aan de hand van een bedrijfsgesprek. Dat is de eerste stap. Daar maakt de Belastingdienst de afweging of er nadere controle nodig is (boekenonderzoek), of dat het zo wel goed genoeg is en ze hun beperkte capaciteit elders willen inzetten. Komt uit hun webinar.

• C_V_S
  • Niet online
DomiGijzen schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:22:
[...]

Hoezo wordt dat niks? Zo gaat iedere on-site audit van een toezichthouder toch ook?
Ja klopt en daar heb ik er zat van gehad en dat is toch ook veelal gebakken lucht? Je geeft de antwoorden die je wilt geven en hoort te geven en dan is het klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
[...]

Nee, dat wordt ook niks. In ieder geval niet bij alle bedrijven waar hybride gewerkt wordt.

Maar je kan prima controles doen op scholen, zorginstellingen, ziekenhuizen, bouwplaatsen en al die andere plekken waar hybride werken niet kan. De BD gaat ook niet voor een 100% score. Dat kan namelijk niet. Net zo goed als dat je nooit kan voorkomen dat iemand te hard rijdt. Wat je ook bedenkt, dat lukt altijd.

• C_V_S
  • Niet online
Dennisweb schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:23:
[...]

Aan de hand van een bedrijfsgesprek. Dat is de eerste stap. Daar maakt de Belastingdienst de afweging of er nadere controle nodig is (boekenonderzoek), of dat het zo wel goed genoeg is en ze hun beperkte capaciteit elders willen inzetten. Komt uit hun webinar.
Wat willen ze in een boekenonderzoek dan vinden? Bedrijfsgesprek leuk. Dan zegt de verantwoordelijke ja hij heeft aan dat project gewerkt en daarna aan dit project klopt.

• init6
  • Niet online
DJ Henk schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:05:
Woordvoerder op een ministerie kan je er ook bij toevoegen.

• C_V_S
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:25:
[...]

Nee, dat wordt ook niks. In ieder geval niet bij alle bedrijven waar hybride gewerkt wordt.

Maar je kan prima controles doen op scholen, zorginstellingen, ziekenhuizen, bouwplaatsen en al die andere plekken waar hybride werken niet kan. De BD gaat ook niet voor een 100% score. Dat kan namelijk niet. Net zo goed als dat je nooit kan voorkomen dat iemand te hard rijdt. Wat je ook bedenkt, dat lukt altijd.
Nou prima dan heb ik er ook geen last van. Het donker bruine vermoeden is dat dit ook de sectoren zullen zijn waar ze het striktst op gaan controleren.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
C_V_S schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:23:
[...]

Ja klopt en daar heb ik er zat van gehad en dat is toch ook veelal gebakken lucht? Je geeft de antwoorden die je wilt geven en hoort te geven en dan is het klaar.
On-site is wel wat ander dan boekenonderzoek. Bij audit is het gesprek onderdeel van mijn project, bij een boekenonderzoek kijken ze naar werkwijze binnen een organisatie. Daar ben ik geen onderdeel van dus zonder onderzoeksbrief waarin mijn bedrijf vermeld staat of de aankondiging van een derdenonderzoek valt er aan mij niet zoveel te vragen.

Al was het maar omdat ik praktisch nooit bij de klant zit :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:28
Vergeet niet dat het onderzoek bij de inhurende partij plaatsvindt. Niet bij jou. Heb jij vertrouwen in de inhurende manager/inkoper dat zij het voor jou/bedrijf wenselijk antwoord geven?

Overigens eens dat het bij (IT) projecten al snel lastig wordt. Zeker in een hybride omgeving met indirecte aansturing. Echter, dat onderschrijft wat mij betreft juist het geen (typische) inbedding is.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Ik geef ook geen leiding aan mensen en ik stuur ze ook niet aan. Grappig genoeg doen ze wel wat ik vraag. Hoeft niet van mij, maar voor de organisatie is het wel handig. Gelukkig zien ze dat zelf ook en pakken ze het daarna als vanzelf op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

RonaldHeirbaut schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:25:
[...]
Net zo goed als dat je nooit kan voorkomen dat iemand te hard rijdt.
Ik denk als je in autotermen gaat spreken de BPM een beter voorbeeld is. Neem het voorbeeld dat een Nederlander die in Nederland woont met Belgische platen rijdt. Minimale pakkans, dus heeft men er gewoon een draconische boete op gezet.

Dat lijkt ook de weg te zijn die men hier wil kiezen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Yucon schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:13:
[...]

Ik denk als je in autotermen gaat spreken de BPM een beter voorbeeld is. Neem het voorbeeld dat een Nederlander die in Nederland woont met Belgische platen rijdt. Minimale pakkans, dus heeft men er gewoon een draconische boete op gezet.

Dat lijkt ook de weg te zijn die men hier wil kiezen.
Dat voorbeeld van BPM is niet vergelijkbaar want je wordt gegarandeerd aangepakt hier. Heb een zwager met een buitenlands paspoort van een EU land en heeft met meerdere auto's gehad dat de politie aandrong om deze voertuig bij de Belastingdienst aan te melden om MRB over te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:34

Destruction

(ex-)Automonteur

Psycho_Mantis schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:10:
[...]

En als je een zakelijke auto heb, alle bijtelling terugvragen. Want daar had de belastingdienst dan ook geen recht op.
Ik denk dat ik daar op dat moment maar gewoon vanaf zie, in de hoop dat ze niet bij me komen voor de MRB :+ Zakelijk betaal ik 60 euro per maand voor de bus, particulier zou dat bijna 200 euro zijn :X

Nou lijkt de kans me erg klein dat ik last krijg van de DBA* in die zin, ik werk niet met vaste contracten voor langere termijn en ik doe ook teveel verschillende dingen om schijnzelfstandige te zijn :) Maar stel dat... Dan kan ik beter zwijgen over de bijtelling en de bus inruilen voordat ze daar over na gaan denken O-)

* Voor mij alleen afwachten of opdrachtgevers terugschrikken voor de DBA handhaving, daar ligt uiteraard een ondernemersrisico voor mij. Maar dat zie ik vanzelf wel. Voor nu nog geen voortekenen dat opdrachtgevers ermee willen ophouden oid.

[ Voor 14% gewijzigd door Destruction op 12-12-2024 17:05 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 15:46
Weet iemand toevallig wie de preferred IT suppliers zijn voor ASML?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-09 19:22

sebasd

loopt op espresso

groezle schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:43:
Weet iemand toevallig wie de preferred IT suppliers zijn voor ASML?
Via Inhuurkaart kom ik bij Myler terecht: https://inhuurkaart.nl/de...d0976b0ace6ce6851bdda7dd/

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Liegebeest schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:45:
[...]

Heb ik meegemaakt, bij m'n vorige klant.

Overheid zeker.
Klopt ;-)
proatjeboksem schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:00:
[...]

Heb ik in mijn huidige opdracht, maar geen minimum aantal uren.
Geen problemen mee, ik maak graag iets af en het project is te overzien.
Ik ook geen minimum uren en ik maak ook altijd liever een klus af. Eventueel kun je een verlenging nog niet accepteren.

De reden vanuit de tussenpersoon was dat een zzper dan niet even een andere klus aanneemt voor een paar euro per uur meer. Zoiets zou ik zelf nooit doen maar blijkbaar komt het voor (of het is een lulverhaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
En dat is correct. The Talent Recruiters heeft er ook veel mensen zitten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Kansloze actie dit: https://www.zipconomy.nl/...is-dat-wel-zon-goed-idee/
“Het verbaasde me hoe stil het was over dit onderwerp”, vertelt Goudsmit. “Werkgevers en belangenverenigingen lieten niets van zich horen. We begrijpen dat het rijkelijk laat is om zoiets op te starten, maar als ondernemers kun je niet op je handen gaan zitten.”
Onder welke steen heb je dan geleefd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Niet helemaal waar. Een week of drie geleden ik heb de dame die dit in gang gezet heeft gehoord op de radio en die heeft tijden lopen leuren met de problemen die ze voorzag. Nergens kreeg ze een voet tussen de deur; logisch, want die handhaving gaat er gewoon komen. Die petitie is eigenlijk een laatste stap die ze wilde zetten.

Maar het is een beetje laat en ook een beetje naïef, vind ik. En ook hier geldt, de ZZP-branche laat zich slecht vertegenwoordigen. De belangen van een ZZP-timmerman en een ZZP-zorgmederwerker zijn ook anders dan die van mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:02
Haha deze man is zo ongeloofwaardig. Maakt veel lawaai en onderaan de streep bereikt hij niets. Belastingdienst speelt dit spelletje nog het 'slimst' door gewoon koersvast te blijven

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Nee, de Belastingdienst is niet per se koersvast. Dat is de minister. De Belastingdienst voert uit.
Van Huijm weigert te buigen en is koersvast.

Wel grappig dat hij (Aartsen) zegt: het kabinet moet voor 19/12 komen met de gewijzigde handhavingsstrategie.

Vervolgens vul ik aan in mijn hoofd: want anders... (dan zwaait er wat of zo??)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrbones92
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:02
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:59:
Nee, de Belastingdienst is niet per se koersvast. Dat is de minister. De Belastingdienst voert uit.

Wel grappig dat hij (Aartsen) zegt: het kabinet moet voor 19/12 komen met de gewijzigde handhavingsstrategie.

Haha ja anders zwaait er wat :+ . Ik verwacht ook een duidelijk antwoord voor het kerstreces over een dossier wat al jaren sleept 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Maar er is toch ingestemd met die motie? Dan moeten ze dat toch gewoon doen.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04:06

Oh ja, dat is die minister die zo handig lastige vragen afschuift op zijn staatssecretaris, zie https://www.bnr.nl/nieuws...n-ongemakkelijke-situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkuppens
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 07:32
Hmmbob schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:49:
[...]

En dat is correct. The Talent Recruiters heeft er ook veel mensen zitten.
Die zitten er toch gewoon als (dure) recruiter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
DennusB schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:03:
[...]

Weet je hoeveel moties er zijn die gewoon nooit zijn uitgevoerd?
En dan nog, je kan een motie aannemen, maar je kan volgens mij geen tijd afdwingen.

"We zijn er mee bezig..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
gem-p schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:08:
[...]

Oh ja, dat is die minister die zo handig lastige vragen afschuift op zijn staatssecretaris, zie https://www.bnr.nl/nieuws...n-ongemakkelijke-situatie
Misschien is die ook niet alleen vertrokken vanwege zijn weigering om verdere inzage te geven van zijn aandelenportefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
DennusB schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:03:
[...]

Nee. Heel veel moties worden door het kabinet ontraden of gewoon naast zich neergelegd. “Leuke motie, gaan we niks mee doen.”

Dat is precies hoe Van Hijum erin staat. Iedereen waarschuwt hem, maar hij gaat gewoon door met zijn plannen. Ik zou niet verwachten dat er een zachte landing komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:16:
[...]

Weet je hoeveel moties er zijn die gewoon nooit zijn uitgevoerd?
En dan nog, je kan een motie aannemen, maar je kan volgens mij geen tijd afdwingen.

"We zijn er mee bezig..."
Sowieso is het een veel te vage motie. Allereerst spreekt de belastingdienst zelf al maanden over een "zachte landing". Bedoelen ze hier een andere zachte landing dan de belastingdienst? Lijkt me wel, want waarom anders een motie indienen? Maar wat als de belastingdienst nu zegt "Jahoor, we gaan het invoeren met een zachte landing" is dan voldaan aan de motie, of niet?

Daarnaast zijn er ver voor deze motie al vragen gesteld over dat de handhaving risicogericht moet zijn en dat ze de menselijke maat moeten houden bij het uitdelen van boetes e.d. Toen was daarop het antwoord: natuurlijk doen we dat. Dat doen we altijd, want dat is immers algemeen beleid bij de belastingdienst.

Dus welke concrete zaken moeten er nu eigenlijk op tafel komen voor die deadline om aan de motie te voldoen?

Misschien kan iemand even aan Thierry uitleggen wat SMART betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-09 16:41
Dennisweb schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:21:
[...]

Dat is precies hoe Van Hijum erin staat. Iedereen waarschuwt hem, maar hij gaat gewoon door met zijn plannen. Ik zou niet verwachten dat er een zachte landing komt.
Misschien is het zelfs beter als er geen zachte landing plaatsvindt, maar juist een harde klap... Zo kunnen we meteen in de praktijk ondervinden of de chaotische scenario's die we hier bespreken daadwerkelijk uitkomen. Dat leidt hopelijk tot een gewijzigde aanpak, in plaats van dat halfslachtige aanmodderen.

Het zal op de korte termijn even pijn doen, maar hopelijk plukken we daar op de lange termijn de vruchten van.

[ Voor 8% gewijzigd door Faust1946 op 13-12-2024 11:30 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennisweb
Faust1946 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:28:
[...]

Misschien is het zelfs beter als er geen zachte landing plaatsvindt, maar juist een harde klap... Zo kunnen we meteen in de praktijk ondervinden of de chaotische scenario's die we hier bespreken daadwerkelijk uitkomen. Dat leidt hopelijk tot een gewijzigde aanpak, in plaats van dat halfslachtige aanmodderen.

Het zal op de korte termijn even pijn doen, maar hopelijk plukken we daar op de lange termijn de vruchten van.
Dat gaat niet ‘even pijn doen’, maar zal sterk lijken op de toeslagenaffaire. De mensen die te maken krijgen met naheffingen zullen enorm veel belasting moeten terugbetalen en met geld moeten schuiven. Dat is vragen om problemen. De overheid / Belastingdienst gaat gewoon slecht samen met naheffingen.

Ik heb zelf eens een foutje gemaakt met een aangifte en de Belastingdienst zei letterlijk tegen mij: “Het is uw fout. Nu moet u het ook zelf maar oplossen.” Dat is waarschijnlijk hoe de Belastingdienst straks ook aan de slag gaat. Je krijgt een naheffing en mag dan zelf uitzoeken waar je het geld vandaan haalt. Reken er maar niet op dat de Belastingdienst het geld dat je zelf te veel betaald hebt, ook terugbetaald krijgt. Dat is ze veel te lastig.

En daardoor zullen veel schijnzelfstandigen uiteindelijk in de schuldsanering belanden. Zo kijk ik er tegen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mannowlahn
Faust1946 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:28:
[...]

helemaal mee eens. Echter zoals we gezien hebben met wet betaalbare huur zal de schade aanzienlijk zijn en duurt het jaren om daar van terug te komen. Als straks 30% van zorg zzp’ers ha doel in de ring gooien, iets anders vinden. Dan ben je jaren verder voordat dit gat gevuld is.

De overheid heeft een monopolie om van alles inde tering te laten lopen. Ook zal dit het weer zijn. Daar mag je ook gewoon die partijen straks op afrekenen, maar die zullen wel weer een bizar excuus hebben wat hun vrij waard van alle kritiek. De klavers, Timmermans etc zijn hier straks ook gewoon debet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan beter wijzen naar degene die de handhaving acht jaar geleden uitgesteld heeft en daarmee een vals gevoel van veiligheid creëerde. Of de ondernemer zelf die acht jaar de tijd heeft gekregen om op de regelgeving te anticiperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faust1946
Dennisweb schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:54:
[...]

Dat gaat niet ‘even pijn doen’, maar zal sterk lijken op de toeslagenaffaire. De mensen die te maken krijgen met naheffingen zullen enorm veel belasting moeten terugbetalen en met geld moeten schuiven. Dat is vragen om problemen. De overheid / Belastingdienst gaat gewoon slecht samen met naheffingen.

En daardoor zullen veel schijnzelfstandigen uiteindelijk in de schuldsanering belanden. Zo kijk ik er tegen aan.
Helemaal mee eens, en vanuit maatschappelijk oogpunt is het zeker niet wenselijk. Maar ik denk niet dat het in dit geval veel uitmaakt of we zacht of hard landen. De mensen die als eersten in de problemen komen, vallen juist ook onder de 'zachte landing'-strategie die bijvoorbeeld de heer Aartsen voorstelt. Dat zijn vooral degenen met de lagere uurtarieven. Bij een harde landing zouden we wellicht ook groepen raken die wél juridische stappen ondernemen, omdat ze bijvoorbeeld een goede rechtsbijstandverzekering hebben. Volgens mij ligt juist bij die groep de sleutel om het hele systeem vast te laten lopen, doordat zij juridisch aanvechten of het allemaal wel eerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
mannowlahn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:07:
[...]
helemaal mee eens. Echter zoals we gezien hebben met wet betaalbare huur zal de schade aanzienlijk zijn en duurt het jaren om daar van terug te komen. Als straks 30% van zorg zzp’ers ha doel in de ring gooien, iets anders vinden. Dan ben je jaren verder voordat dit gat gevuld is.
Ook hier helemaal mee eens, maar volgens mij maakt het dus niet zoveel uit of we hard of zacht landen in dit soort sectoren... die zijn namelijk in beide gevallen aan de beurt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Faust1946 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:21:
[...]
een goede rechtsbijstandverzekering hebben
Wie heeft er hier eigenlijk een? Voor conflicten met mijn opdrachtgevers ben ik niet zo bang dus ik heb er tot nu toe geen. Maar dit kon wel eens een ander verhaal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Faust1946 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:22:
[...]

Ook hier helemaal mee eens, maar volgens mij maakt het dus niet zoveel uit of we hard of zacht landen in dit soort sectoren... die zijn namelijk in beide gevallen aan de beurt. |:(
Er is wel een nuanceverschil of dat aan de beurt zijn eindigt in loondienst nog steeds in hun eigen huis, of op een bankje in het park gaat zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Yucon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:27:
[...]

Er is wel een nuanceverschil of dat aan de beurt zijn eindigt in loondienst nog steeds in hun eigen huis, of op een bankje in het park gaat zijn
Als je in loondienst verklaard wordt, dan moet je die ondernemersvoordelen nog steeds terugbetalen... dus wat is dan precies het nuanceverschil? Volgens mij wordt dit verschil in uitwerking vooral bepaald door de buffers op je rekening en die zullen met een lager uurtarief ook aanmerkelijk minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Yucon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:26:
[...]

Wie heeft er hier eigenlijk een? Voor conflicten met mijn opdrachtgevers ben ik niet zo bang dus ik heb er tot nu toe geen. Maar dit kon wel eens een ander verhaal zijn
Ik in ieder geval. Zit volgens mij ook bij de meeste verzekeraars in je BAV.

[ Voor 6% gewijzigd door Faust1946 op 13-12-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Faust1946 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:31:
[...]

Als je in loondienst verklaard wordt, dan moet je die ondernemersvoordelen nog steeds terugbetalen... dus dat is dan precies het nuanceverschil? Volgens mij wordt dit verschil in uitwerking vooral bepaald door de buffers op je rekening en die zullen met een lager uurtarief ook aanmerkelijk minder zijn.
Het hangt er nogal wat vanaf hoe dat in loondienst eruit zou gaan zien. Het moratorium geldt volgens de belastingdienst alleen voor opdrachtgevers. Dus dat houdt in dat ze tot 5 jaar terug een herberekening bij de opdrachtnemer zouden kunnen doen. En ik lees op higherlevel meningen dat het nog maar de vraag is of je als opdrachtnemer je onterecht afgedragen btw wel terug kunt vorderen van de fiscus.

Echter, ze kunnen er ook voor kiezen niet het onderste uit de kan te halen en toch in de hoek van 'als je binnen drie maanden in loondienst bent praten we er niet meer over' te zoeken. Of zichzelf ook voor de opdrachtnemers te beperken tot 1/1/25.

Dat is ongeveer het verschil tussen een financiele strop of iemand compleet uitkleden. Dat tweede valt naar mijn mening niet onder een zachte landing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:53
Yucon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
[...]

Het hangt er nogal wat vanaf hoe dat in loondienst eruit zou gaan zien. Het moratorium geldt volgens de belastingdienst alleen voor opdrachtgevers. Dus dat houdt in dat ze tot 5 jaar terug een herberekening bij de opdrachtnemer zouden kunnen doen. En ik lees op higherlevel meningen dat het nog maar de vraag is of je als opdrachtnemer je onterecht afgedragen btw wel terug kunt vorderen van de fiscus.

Echter, ze kunnen er ook voor kiezen niet het onderste uit de kan te halen en toch in de hoek van 'als je binnen drie maanden in loondienst bent praten we er niet meer over' te zoeken. Of zichzelf ook voor de opdrachtnemers te beperken tot 1/1/25.

Dat is ongeveer het verschil tussen een financiele strop of iemand compleet uitkleden. Dat tweede valt naar mijn mening niet onder een zachte landing.
5 jaar terug bij de opdrachtnemer lig ik niet zo wakker van. Toe ik een controle kreeg mocht er maar naar 1 jaar gekeken worden voor de conclusie ondernemer j/n. Dus 5 jaar terug betekend 5 extra boekenonderzoeken. 5 jaren waarin ik verschillende klanten heb gehad waarover een besluit genomen moet worden, dus 5 jaar terug extra derdenonderzoeken uitvoeren. Dan nog een paar rechtsvorm wijzigingen etc.....succes :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faust1946
Yucon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:37:
[...]

Wellicht heb je gelijk, uit de wet en de amendementen is dit niet direct op te maken. Bovendien gaat het om meer dan alleen de verrekening van BTW als je als zelfstandige in loondienst wordt verklaard. Dat is slechts een deel van de puzzel, aangezien je mogelijk ook andere zaken moet terugbetalen aan de fiscus.

In het amendement van Aartsen staat beschreven wat hij bedoelt met een ‘zachte landing’, maar daarin wordt niets vermeld over het kwijtschelden van eventuele naheffingen als mensen in loondienst worden geplaatst. Dit sluit natuurlijk niet uit dat de Belastingdienst dit als instrument zou kunnen inzetten, maar dat blijft speculatief.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je als ZZP’er wel de voordelen krijgt verrekend bij een overgang naar loondienst, maar niet de nadelen. Vanuit de positie van de ZZP’er zou dat immers nul prikkel geven om in actie te komen, en dat lijkt mij politiek gezien ongewenst. Either way: geen flauw idee hoe dit gaat uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldHeirbaut
Yucon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:26:
[...]

Alleen prive. Zakelijk was me te duur en als ik in conflict kom met een partij denk ik dat die partij meer geld en tijd heeft dan ik. Alleen kan ik me niks bedenken waardoor ik in zo'n conflict kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15

Ik moest hier aan denken https://youtu.be/5TEvacFETvM?feature=shared

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Faust1946 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:50:
[...]

Wellicht heb je gelijk, uit de wet en de amendementen is dit niet direct op te maken. Bovendien gaat het om meer dan alleen de verrekening van BTW als je als zelfstandige in loondienst wordt verklaard. Dat is slechts een deel van de puzzel, aangezien je mogelijk ook andere zaken moet terugbetalen aan de fiscus.

In het amendement van Aartsen staat beschreven wat hij bedoelt met een ‘zachte landing’, maar daarin wordt niets vermeld over het kwijtschelden van eventuele naheffingen als mensen in loondienst worden geplaatst. Dit sluit natuurlijk niet uit dat de Belastingdienst dit als instrument zou kunnen inzetten, maar dat blijft speculatief.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je als ZZP’er wel de voordelen krijgt verrekend bij een overgang naar loondienst, maar niet de nadelen. Vanuit de positie van de ZZP’er zou dat immers nul prikkel geven om in actie te komen, en dat lijkt mij politiek gezien ongewenst. Either way: geen flauw idee hoe dit gaat uitspelen.
Dat laatste weet ik ook niet. Ik denk in tegenstelling tot sommigen ook niet dat de belastingdienst een miljoen mensen aan de bedelstaf gaat brengen. Ik sluit niet uit dat er sommige gedreven geesten daar een dermate zwart/witte kijk op de zaak hebben dat wel te willen, maar daar staat altijd iemand boven die wel waarde aan z'n carriere hecht en die liever niet om zeep wil helpen. Dat is dusdanige politieke zelfmoord dat dat totaal onrealistisch is.

De vraag was echter wat de uitersten waren: nou, dit dus volgens mij en dat geeft best wat grijstinten tussen iets doen en niets doen.

voor de volledigheid: dit is het higherlevel linkje. Post is van Joost Rietveld. https://www.higherlevel.n...vergoeden/#comment-687763

edit: Wat betreft die higherlevel post denk ik ook niet dat het zo'n vaart loopt. Ik vind het ook moeilijk af te wegen.. enerzijds kom ik deze visie nergens anders tegen, anderzijds is hij wel een moderator die volgens mij daarnaast inhoudelijk ook kundig is. Ik zou het wel eens willen fact checken. Mocht iemand nog een kort lijntje naar een fiscalist hebben ben ik wel benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 13-12-2024 13:08 ]

Pagina: 1 ... 592 ... 643 Laatste