Iemand ervaring met toepassen van willekeurig afschrijven?
Ik heb de website van belastingdienst, het aangifteformulier, diverse andere websites en een medewerker van de belastingdienst geraadpleegd, maar nog is het niet helemaal duidelijk:
https://www.belastingdien...ving/startende_ondernemerBent u een startende ondernemer? Dan bepaalt u hoe en wanneer u bedrijfsmiddelen afschrijft die u in de startfase van uw onderneming hebt gekocht. U moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:
Uw onderneming is een eenmanszaak, een maatschap, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma.
U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek.
Voldoet u aan de bovenstaande voorwaarden? Dan gelden voor u de volgende regels:
U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).
Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek kunt u niet willekeurig afschrijven.
Het verwarrende aspect is dat er tweemaal wordt gesproken over 'recht op startersaftrek' als voorwaarde.
Want er zijn 2 relevante boekjaren:
Het jaar waarin je het middel hebt gekocht
Het jaar waarin je de willekeurige afschrijving doet
Moeten beide jaren vallen in een jaar waarin je recht hebt op startersaftrek? Of draait de startersaftrek enkel om het jaar waarin je het middel hebt gekocht?
Dus bijvoorbeeld, je koopt het in 2024 waarin je recht hebt op startersaftrek, maar in 2025 wil je het willekeurig afschrijven, maar dat jaar heb je geen recht op startersaftrek; kan het dan wel of niet?
Ik dacht eerst dat het simpelweg was dat als je iets koopt in het jaar waarin je recht hebt op startersaftrek (of het jaar ervoor) je die volledig willekeurig kan afschrijven in de jaren erna. Dus bijvoorbeeld iets van 2500 euro niet 500-500-500-500-500 afschrijven maar bv 1000-0-1000-0-500 of 0-0-0-0-2500 etc. etc. ongeacht of je die jaren nog recht hebt op startersaftrek.
Medewerker belastingdienst wist ook niet hoe het te interpreteren.
Dus wellicht mensen die hier wat meer ervaring mee hebben en het toevallig wel weten?
Ik wil namelijk graag aankopen uit 2021 en 2022 met terugwerkende kracht volledig in 2025 gaan afschrijven omdat het zowel netto meest zou opleveren en mijn fiscale winst van 2022-2024 hoger wordt wat gunstig is voor aanvraag hypotheek.
edit: oh en daarbij; neem je de willekeur enkel op in de aangifte als afwijking van je W&V of pas je ook het afschrijfschema aan in de boekhouding?
[
Voor 3% gewijzigd door
Hertog_Martin op 10-12-2024 13:10
]