Hielko schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:15:
[...]
Mwa, de daadwerkelijke berekening is niet zo triviaal. Want je zult bijvoorbeeld zekere aannames moeten doen over hoeveel jaar je het geld dan in de BV laat zitten, rendement in de BV vs rendement in box 3, hoeveel winst je realiseerd per jaar vs uitstelt etc. En dan zijn er ook nog aspecten die al die bereken tools niet meenemen, zoals thuiswerkvergoeding, vrije ruimte werkkosten regelen etc etc.
Ja, helemaal mee eens. Ik ben me de afgelopen weken toevallig ook weer eens aan het verdiepen in een mogelijke overstap naar een BV. Daarbij zie ik een paar voordelen van een BV:
1) Beperking van juridische aansprakelijkheid.
2) Professionelere uitstraling richting klanten.
3) Mogelijkheid om grote geplande investeringen te doen zonder direct inkomstenbelasting (IB) te betalen.
4) Fiscale optimalisatie.
Voor mij, als zzp’er met een urenmodel, zijn de eerste drie punten niet echt van toepassing, dus die heb ik al terzijde geschoven. Voor het vierde punt, fiscale optimalisatie, ga ik nu toch maar eens in gesprek met een fiscalist. Er zijn namelijk zoveel persoonlijke omstandigheden die een rol spelen in de keuze voor een BV, dat algemene informatie online me daarin niet helpt.
Mijn huidige aanname is dat een BV vooral zinvol is als je een concreet plan hebt voor wat je met het geld in de BV wilt doen. Als je het vooral uiteindelijk toch privé wilt gebruiken, loop je vroeg of laat alsnog tegen belastingheffing aan. Het enige scenario dat ik nu kan bedenken en interessant vind, is het idee om vanuit de BV te beleggen. Door het geld in de BV te laten en de belastingheffing uit te stellen, kun je profiteren van rente-op-rente-effecten.
Maar misschien mis ik nog belangrijke aspecten. Als iemand aanvullende inzichten heeft, hoor ik dat graag, want ik ben nog steeds op zoek naar de juiste afwegingen.