Het mag niet, maar de boodschap is wel duidelijk. Tegen de tijd dat het bij de rechter ligt zijn die kleine zzp'ers al kapot want die zitten zonder inkomen. Is het eerlijk? Nee. Is het de realiteit, jaPsycho_Mantis schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:22:
In de zorg hebben een aantal zorgorganisaties tegelijkertijd besloten en naar buiten gebracht om te stoppen met inhuur van zzpers. Dit was zo'n 3 weken geleden gebeurd.
Heel slim bedacht, dan lopen de zzpers niet snel even over en moeten ze wel stoppen.
Alleen de ACM vindt daar dus wel wat van:
https://www.zzp-erindezor...t%20daarvoor%20nodig%20is.
Je mag dus niet gezamenlijk afspreken om te stoppen met inhuren.
Zo, dat is wel een hele radicale "wie het eerst met de ogen knippert"Psycho_Mantis schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:22:
In de zorg hebben een aantal zorgorganisaties tegelijkertijd besloten en naar buiten gebracht om te stoppen met inhuur van zzpers. Dit was zo'n 3 weken geleden gebeurd.
Heel slim bedacht, dan lopen de zzpers niet snel even over en moeten ze wel stoppen.
werken volgens onze voorwaarden, of die zorgbehoevenden gaan er aan.
Nog afgezien wat de ACM daar van vind, lijkt me dat niet helemaal de manier waarop je de zorg zou moeten runnen.
Toch niet gekmannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:57:
[...]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De Algemene Rekenkamer berekende dat een leraar in loondienst 58 euro per uur kost, maar een leraar van een uitzendbureau 113 euro per uur. Dat verschil komt onder meer doordat een school voor een gedetacheerde leraar btw betaalt, en dat het detacheringsbureau een winstmarge van 15 tot 50 procent voor zichzelf inbouwt.
Das prima maar dan gaat mijn tarief ook goed omhoog
Ja ik weet zelf hoe het in de praktijk werkt hoor hahaC_V_S schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:07:
[...]
Weet je hoe vaak het voorkomt dat mensen die in dienst zijn een aantal projecten gaan draaien waardoor bij het beheer gedeelte een te kort ontstaat en ze dus iemand tijdelijk aannemen.
Die gaat dan 6 - 9 - 12 maanden aan de slag daar om bij beheer de ruimte op te pakken.
In een team met collega's e.d. dat mag uiteraard niet van de belastingdienst regels maar hoe moeten ze het dan doen? Ja iemand van een detacheringsclub pakken maar die vissen ook veelal uit de vijver van freelancers en hebben vaak ook niet iemand op de bank die specifiek voldoet aan alle criteria.
De klant werkt vaak ook maar maar met 1 of 2 van die bureaus samen want die heeft ook geen zin om de opdracht bij 20 bureaus uit te zetten wat ook niet raar is.
Nou de praktijk wordt dus gewoon dat er een opdracht omschrijving gaat komen die niet met de werkelijkheid gaat kloppen hoor. Contract wordt Project X - Y - Z voor Pietje die ze inhuren maar in de praktijk zal Pietje gewoon beheer doen. Daar gaat de belastingdienst nooit achter komen natuurlijk![]()
Daarnaast heb zoveel klussen gedaan waarbij ik niet exact heb gedaan wat in de omschrijving stond
Uh lol, diezelfde mensen dachten dat wet betaalbare huur ineens 100.000 extra huizen zou opleveren haha. Je hebt het over mensen die ook vallen voor de simpele symbool politiek van partijen als pvv enzo. Niet iedereen is helaas bij machte om zaken eens goed door te rekenen en verder dan hun neus te kijken. Dat kan je ze niet kwalijk nemen overigens. Maar wel de politiek, die zou dat wel moeten kunnen.init6 schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:14:
[...]
Echt, bestaan dat soort mensen? Jemig wat wereldvreemd ben je dan...
Je ziet toch van mijlen ver dat veel bedrijven met de grootste problemen voor personeel (zorg, etc) slechte salarissen hebben en het gat dat heel snel ingenomen wordt door een detacheringbureau die boven een CAO 10% kan gooien? Dat is echt een no brainer...
George Carlin : "Denk eens aan hoe dom de gemiddelde persoon is, en realiseer je dat de helft van hen nog dommer is dan dat.".
[ Voor 6% gewijzigd door mannowlahn op 02-12-2024 09:45 ]
Ik vind het hilarisch. Want de korte termijn gedacht was, we pakken dat corona fonds herstelfonds. Maar nu is de overheidC_V_S schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:11:
[...]
Toch niet gekBureaus waar ik via werk gaan ook zulke constructies aan bieden of via Verloningachtige constructies.
Das prima maar dan gaat mijn tarief ook goed omhoogWat ook logisch werd gevonden. Tuurlijk niet ideaal maar onderaan de streep blijft er dan als nog genoeg over.
- 1 Meer kwijt omdat ze zorg en onderwijs duurder wordt, dat geld moet ergens vandaan komen.
- 2 Minder belastingen vangt van die zzp'ers
- 3 Detacheerders rijker maakt die hun belastingen zo geregeld hebben dat de druk toch wel laag blijft
:gifsicle():strip_exif()/f/image/YiOySFaACAPQT4QKIeDkjNIa.gif?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door mannowlahn op 02-12-2024 09:51 ]
Even een einde maand ergernisje: Mijn (grote) opdrachtgever werkt met een SaaS oplossing voor het bijhouden van uren. Ik moet iedere maand een export maken van de goedgekeurde uren van afgelopen maand en aanleveren aan mijn broker voor de self-billing. Dit kan dus gewoon niet vanuit de tool. Enige mogelijkheid is om de urenstaten per week naar PDF te printen, en deze PDFjes vervolgens samen te voegen met een tool. Of losse screenshots maken. Echt waardeloos.
Zoals met alles geldt ook hier dat je twee mag kiezen uit goedkoop, snel en goed.-Jaap-io schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:06:
[...]
Dus alle mensen die hier van de daken schreeuwde (en niet luisterde) dat alles goedkoper ging worden en met name de zorg, helaas het was wensdenken.
Zoals de meeste hier al hadden verwacht…
In branches waar schaarste (lees snel, want mensen nodig) heerst op mensen die gekwalificeerd (lees goed) zijn voor het werk kun je dus niet meer voor goedkoop kiezen. Als men dan toch probeert om die goedkoop af te dwingen met wetgeving, dan blijkt dat in de realiteit toch niet te lukken.
Wat ik stuitend vind van sommige mensen (zal ook geen namen noemen
Wie gaat er nou nog voor een uitzend- of detacheringsbureau werken als je daarmee letterlijk een loonslaaf bent en ook ziet dat het anders kan. En wie gaat er nou nog werken in een branche waar hard werken niet beloond wordt, maar slim werken wel.
Ik merk dat ik enorm heen en weer geslingerd word over wat ik hiervan vind.Psycho_Mantis schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:22:
Enerzijds is het duidelijk dat dit riekt naar kartelvorming. Er was laatst iets soortgelijks in het onderwijs waarbij men als ik het me goed herinner de inhuurtarieven koppelde aan CAO lonen (+ x procent) en dat stonk net zo goed. Het heette iets van sectorakkoord.
Anderzijds is het realistisch gezien wel zo dat dit de enige manier is om zzp-schap in die sector flink te verlagen en niet tegen elkaar uitgespeeld te worden.
En dan speelt er nog iets. Als in de zorg en het onderwijs het 'probleem' op deze manier opgelost wordt verliest de overheid acuut alle belangstelling voor de andere sectoren. Dat is goed nieuws voor zzp-tweakertjes, hoe zuur het ook voor onze zorg+onderwijscollega's is.
Je zou ook gewoon de arbeidsvoorwaarden iets gunstiger kunnen maken, het is maar een idee.Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:29:
[...]
Anderzijds is het realistisch gezien wel zo dat dit de enige manier is om zzp-schap in die sector flink te verlagen en niet tegen elkaar uitgespeeld te worden.
En ik denk ook dat het voor ons (mij iig) goed uit zou komen idd. Nu is het toch een beetje
een oplossing als regentonnen verplicht stellen in Groningen om de straten in Valkenburg droog te houden.
[ Voor 0% gewijzigd door proatjeboksem op 02-12-2024 10:38 . Reden: typo's ]
Hoe zie je dit precies?Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:29:
[...]
....
En dan speelt er nog iets. Als in de zorg en het onderwijs het 'probleem' op deze manier opgelost wordt verliest de overheid acuut alle belangstelling voor de andere sectoren. Dat is goed nieuws voor zzp-tweakertjes, hoe zuur het ook voor onze zorg+onderwijscollega's is.
Je zou ook kunnen zeggen dat de 80 FTE (van wat ik lees) dat vrijgemaakt is voor de controles op schijnzelfstandigheid op deze manier juist meer tijd beschikbaar krijgt om sectoren zoals IT onder de loep te nemen. Immers, het te duur zijn van juffen, meesters en verplegers valt niet onder de verantwoordelijkheid van de inspecteurs.
Of mis ik iets?
In theorie, maar dan moet er zoveel veranderen dat je je af kunt vragen hoe realistisch dat is. De (semi) overheid heeft zich gewoon in een onmogelijke positie geduwd.proatjeboksem schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:34:
[...]
Je zou ook gewoon de arbeidsvoorwaarden iets gunstiger kunnen maken, het is maar een idee
Ik denk dat dan de noodzaak verdwijnt, er zijn dan immers weer genoeg mensen om de sociale potjes te vullen, de kloof tussen werknemer en ZZP is aantoonbaar verkleind, evenals het aantal gedwongen zelfstandigen.
Kortgezegd, piept er niks meer, en kunnen ze zich weer gewoon druk maken om asielzoekers en zorgpremies.
Kortgezegd, piept er niks meer, en kunnen ze zich weer gewoon druk maken om asielzoekers en zorgpremies.
Politici zijn zo opportunistisch als de pest. Als het directe eigenbelang wegvalt fladdert hun aandacht er direct achteraan. En gaan ze elders een brandje blussen.Zoidbergh schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:34:
[...]
Hoe zie je dit precies?
Je zou ook kunnen zeggen dat de 80 FTE (van wat ik lees) dat vrijgemaakt is voor de controles op schijnzelfstandigheid op deze manier juist meer tijd beschikbaar krijgt om sectoren zoals IT onder de loep te nemen. Immers, het te duur zijn van juffen, meesters en verplegers valt niet onder de verantwoordelijkheid van de inspecteurs.
Of mis ik iets?
Het 'probleem' bij zorg en onderwijs is, is dat de mensen die daar het werk doen meestal gedreven zijn vanuit moreel aspect. Die vinden het leuk, fijn, bevredigend, whatever om iets te kunnen en mogen betekenen voor hun kinderen of ouderen/zieken. Die zijn zo begaan met hun werk en ideaal, dat ze liever zichzelf wegcijferen dan hun kinderen of ouderen/zieken.
Dat laatste is al tientallen jaren uitgebuit door de hele maatschappij. Wij drukken onze ouders in een verzorgingshuis (geen tijd voor mantelzorg want we moeten een hypotheek ophoesten), we voeden onze kinderen niet meer zelf op maar besteden dat uit aan school/BSO/kinderopvang (geen tijd voor onze kinderen want we moeten een hypotheek ophoesten). Intussen zet de overheid en de werkgever deze mensen het mes op de keel met bezuinigingen en amper inflatiecorrectie.
En nu zijn "we" verbolgen/verbaasd dat die mensen, die hun heilweg gevonden hadden in een ZZP-constructie, alsnog niet in loondienst willen? Wie is er nou dom?
Dat laatste is al tientallen jaren uitgebuit door de hele maatschappij. Wij drukken onze ouders in een verzorgingshuis (geen tijd voor mantelzorg want we moeten een hypotheek ophoesten), we voeden onze kinderen niet meer zelf op maar besteden dat uit aan school/BSO/kinderopvang (geen tijd voor onze kinderen want we moeten een hypotheek ophoesten). Intussen zet de overheid en de werkgever deze mensen het mes op de keel met bezuinigingen en amper inflatiecorrectie.
En nu zijn "we" verbolgen/verbaasd dat die mensen, die hun heilweg gevonden hadden in een ZZP-constructie, alsnog niet in loondienst willen? Wie is er nou dom?
Waarom moet jij dat doen? Laat de broker dat zelf met de klant uitzoeken, daar krijgen ze immers voor betaald.Renzmeister schreef op maandag 2 december 2024 @ 09:50:
Even een einde maand ergernisje: Mijn (grote) opdrachtgever werkt met een SaaS oplossing voor het bijhouden van uren. Ik moet iedere maand een export maken van de goedgekeurde uren van afgelopen maand en aanleveren aan mijn broker voor de self-billing. Dit kan dus gewoon niet vanuit de tool. Enige mogelijkheid is om de urenstaten per week naar PDF te printen, en deze PDFjes vervolgens samen te voegen met een tool. Of losse screenshots maken. Echt waardeloos.
Nee, dat is niet waar. De overheid en de uitvoeringsinstanties voeren alleen de wet uit. Aangezien we al tientallen jaren lapwerk op lapwerk doen op oude wetgeving, kan je niet verwachten dat die partijen het dan wel even fixen. Bullshit in = bullshit out.Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:
[...]
In theorie, maar dan moet er zoveel veranderen dat je je af kunt vragen hoe realistisch dat is. De (semi) overheid heeft zich gewoon in een onmogelijke positie geduwd.
Ik heb het ook over dat tientallen jaren lapwerk. De zorg valt niet zomaar even te fixen zodat iedereen weer terug naar loondienst rent.RonaldHeirbaut schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:42:
[...]
Nee, dat is niet waar. De overheid en de uitvoeringsinstanties voeren alleen de wet uit. Aangezien we al tientallen jaren lapwerk op lapwerk doen op oude wetgeving, kan je niet verwachten dat die partijen het dan wel even fixen. Bullshit in = bullshit out.
Overigens, wat betreft roeping: tot op zekere hoogte geldt dat voor IT'ers ook. Daarom liggen de lonen relatief laag.
Idd, maar het lijkt alsof ze dat willen oplossen door iedereen (incl. ons) in een nog beroerdere positie te manoeuvreren.Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:36:
[...]
In theorie, maar dan moet er zoveel veranderen dat je je af kunt vragen hoe realistisch dat is. De (semi) overheid heeft zich gewoon in een onmogelijke positie geduwd.
Wat @RonaldHeirbaut ook zegt, misbruik maken van de loyaliteit van zorgmedewerkers, over de rug van de clienten. Het is als kijken naar een treinongeluk.
Feitelijk alle technische beroepen: je leest al jaren dat er een tekort aan MBO'ers is.Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:44:
[...]
Ik heb het ook over dat tientallen jaren lapwerk. De zorg valt niet zomaar even te fixen zodat iedereen weer terug naar loondienst rent.
Overigens, wat betreft roeping: tot op zekere hoogte geldt dat voor IT'ers ook. Daarom liggen de lonen relatief laag.
Maar dat zie je niet terug in arbeidsvoorwaarden.
Als een afdeling drie dagen een probleem niet oplost, vloeit daar slechts in een uitzonderlijk geval bloed uit.Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:44:
[...]
Als een afdeling in een verzorgingshuis drie dagen de mensen niet voedt en voorziet van medicijnen, vloeit daar wel bloed uit.
Daar vindt emotionele chantage plaats.
Hoe gaat de wet DBA om met self-billing/reverse-billing?
Ik heb misschien een nieuwe opdracht maar volgens mij geeft dit wel heel erg een machtsverhouding aan.
Ik heb misschien een nieuwe opdracht maar volgens mij geeft dit wel heel erg een machtsverhouding aan.
Ik vind persoonlijk dat reverse-billing niets te maken heeft met macht, maar vooral met gemak vanuit een opdrachtgever. Maar ik hoor wel wat opdrachtgevers afstappen van reverse-billing zodat je elke maand netjes je factuur (met logo) kan sturen!Ernemmer schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:21:
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Self billing is een service die de door jou ingehuurde broker jou bied. Dat is toch prima? Of lees jij jouw contracten anders dan ik?Ernemmer schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:21:

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
De vraag is net wat je erin leest. Is het alleen maar een administratieve flow? Of zit daarachter "inlener is groot, zzp-er is klein, inlener bepaalt hoe de zaken moeten woren geregeld?"
Nou ik heb er (inlener/recruiter/broker ed.) geen ervaring mee, normaal stuur ik de factuur gewoon naar de eindklant. Nu dus beetje aan het peilen hoe er hier over gedacht wordt._eLMo_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:28:
[...]
Self billing is een service die de door jou ingehuurde broker jou bied. Dat is toch prima? Of lees jij jouw contracten anders dan ik?
Maar als je het dus ziet als service waar je als ZZP-er voor betaald lijkt het mij wel goed.
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 02-12-2024 11:31 ]
Net alsof je als zzper bij een grote multi-national gaat bepalen hoe je factuur behandeld moet worden.
Als je het niet doet volgens hun proces, dan krijg je gewoon niet betaald.
Als het teveel richting schijnzelfstandige gaat zoek ik gewoon een andere opdracht.Psycho_Mantis schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:31:
Net alsof je als zzper bij een grote multi-national gaat bepalen hoe je factuur behandeld moet worden.
Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:29:
[...]
There I fixed it. ZZP personeel in educatieve sector is massaal het vakgebied aan het verlaten, mijn vrouw werkt in dit vakgebied (als ZZP'er). Ze werkt nu met rampzalig slecht personeel samen omdat de uitgevers (en scholen) wanhopig alles aannemen wat aan te nemen is (want er was al niemand te krijgen).Als in de zorg en het onderwijs het 'probleem' op deze manier kwijtraakt
Het lijkt erop dat Headfirst een extra checklist heeft opgesteld om de zelfstandigheid te beoordelen, ik zal de vragen met jullie delen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik zou maar 1 op vraag nat gaan, de "70% vraag"Jacketti schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:44:
Het lijkt erop dat Headfirst een extra checklist heeft opgesteld om de zelfstandigheid te beoordelen, ik zal de vragen met jullie delen.
***members only***
Die vragenlijst lijkt rechtstreeks afkomstig uit de ondernemerscheck.
DBA toetst niet je ondernemerschap maar de arbeidsrelatie. Je ondernemerschap is vanwege het deliveroo arrest wel in enige mate relevant, maar het is niet de kern.
DBA toetst niet je ondernemerschap maar de arbeidsrelatie. Je ondernemerschap is vanwege het deliveroo arrest wel in enige mate relevant, maar het is niet de kern.
Inderdaad, die lijst heeft weinig met de wet DBA te maken.t_captain schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:49:
Die vragenlijst lijkt rechtstreeks afkomstig uit de ondernemerscheck.
en dat is een oude VAR vraag, dus doet er voor DBA / vbar niet toeDennusB schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:46:
[...]
Ik zou maar 1 op vraag nat gaan, de "70% vraag"
wat headfirst er zelf over zegt:
Waarom de ondernemerscheck?
Vanuit de wet DBA is de HeadFirst Group verplicht om te toetsen of een ZP-er kwalificeert als zelfstandig ondernemer. Dit doen wij aan de hand van de ondernemerscheck. Vanuit compliancy moet deze toets elke 6 maanden bij het moment van verlengen herhaalt worden.
Lijkt op de oude VAR verklaring vragenlijstJacketti schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:44:
***members only***
En in plaats van dat er nu eens gekeken wordt waarom er niemand te krijgen is, gaan we gewoon diegenen die nog wel willen, wegpesten door handhaven._eLMo_ schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:33:
[...]
[...]
There I fixed it. ZZP personeel in educatieve sector is massaal het vakgebied aan het verlaten, mijn vrouw werkt in dit vakgebied (als ZZP'er). Ze werkt nu met rampzalig slecht personeel samen omdat de uitgevers (en scholen) wanhopig alles aannemen wat aan te nemen is (want er was al niemand te krijgen).
Zijn de bonden nog wel representatieve vertegenwoordigers van het personeel? Luisteren die wel naar hun leden, of horen ze alleen maar? Open vraag, want ik weet het niet.
Hahahaha okErnemmer schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:32:
[...]
Als het teveel richting schijnzelfstandige gaat zoek ik gewoon een andere opdracht.

Ik ben nu een jaar of 12 zzp-er en dit is mijn eerste mogelijke opdracht met reverse billing, vandaar ook mijn vraag.mannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:05:
[...]
Hahahaha ok9 van de 10 bedrijven werken met reversed billing en dat heeft echt 0 te maken met gezag verhouding. Pak een ING met alle freelancers. Denk je dat dit te doen is als die freelancers zelf een factuur gaan sturen
En om nu ING als voorbeeld te nemen? 90% van de zzp-ers daar zijn volgens mij schijnzelfstandige.
[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 02-12-2024 12:08 ]
Precies, het probleem is de gezagsverhouding. Daar weet ik nog een oplossing voorRonaldHeirbaut schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:04:
[...]
En in plaats van dat er nu eens gekeken wordt waarom er niemand te krijgen is, gaan we gewoon diegenen die nog wel willen, wegpesten door handhaven.
Zijn de bonden nog wel representatieve vertegenwoordigers van het personeel? Luisteren die wel naar hun leden, of horen ze alleen maar? Open vraag, want ik weet het niet.
Misschien vaak kleine klanten? Big 4 etc doet niet anders. Maar ik ga daar echt geen goede opdracht voor laten liggen. Dat is meer waar ik een beetje om moest lachen.Ernemmer schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:06:
[...]
Ik ben nu een jaar of 12 zzp-er en dit is mijn eerste mogelijke opdracht met reverse billing, vandaar ook mijn vraag.
Ja ik heb een broertje dood aan die schijnzelfstandigeheid typering.. Dus als jij vind dat dat 90% is, dan zal dat vast.
[ Voor 13% gewijzigd door mannowlahn op 02-12-2024 12:10 ]
En opnieuw een "bewijs" dat ze er in Den Haag een bende van maken:
https://nos.nl/artikel/25...e-complex-om-in-te-voeren
https://nos.nl/artikel/25...e-complex-om-in-te-voeren
Ik heb bij 15 klanten maar 3x reverse billing meegemaakt.mannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:05:
[...]
Hahahaha ok9 van de 10 bedrijven werken met reversed billing en dat heeft echt 0 te maken met gezag verhouding. Pak een ING met alle freelancers. Denk je dat dit te doen is als die freelancers zelf een factuur gaan sturen
LMFTFY: 9 van de 10 van de semi-overheidsinstellingen en multinationals werken met reversed billing.mannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:05:
[...]
Er is nog een hele grote wereld daarbuiten kan ik je vertellen
Reversed Billing kan heel makkelijk zijn. Yacht deed dat per week. Meteen weg je debiteuren risico 
Nadeel is minder controle over wanneer te facturern, dus wat minder fijn met BTW en VPB / IB aangifte.
Huidige broker doet het ook, nu het eindelijk werkt
maar hanteerd mijn factuurnummerreeks ern factuurdatum standaard 1e van de maand. Maar om nou te zeggen dat ik daarmee afhankelijk van ze ben geworden.,.....
Nadeel is minder controle over wanneer te facturern, dus wat minder fijn met BTW en VPB / IB aangifte.
Huidige broker doet het ook, nu het eindelijk werkt
Ik heb nu ook yacht en vind het heerlijk. Elke vrijdag komt het geld van de week ervoor binnen.fry77 schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:39:
Reversed Billing kan heel makkelijk zijn. Yacht deed dat per week. Meteen weg je debiteuren risico
Huidige broker doet het ook, nu het eindelijk werktmaar hanteerd mijn factuurnummerreeks ern factuurdatum standaard 1e van de maand. Maar om nou te zeggen dat ik daarmee afhankelijk van ze ben geworden.,.....
Ik heb geen idee wat gangbaar is? Ik werk voor het eerst met self-billing en een broker. Ik vind het overigens voor de rest ook wel ideaal. Begin van de maand stuur ik m'n goedgekeurde uren op naar de broker, paar dagen later krijg ik een factuur toegestuurd en staat het geld op m'n rekening.Skyaero schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:40:
[...]
Waarom moet jij dat doen? Laat de broker dat zelf met de klant uitzoeken, daar krijgen ze immers voor betaald.
https://www.ad.nl/binnenl...e-draaideurroute~aaed3bfa
Wat een verrassing. In de zorg kiezen veel zzp-ers voor de draaideurroute (aan het werk bij dezelfde klant via een tussenbureau). Ook in het onderwijs willen veel leraren geen vast contract. Het gevolg is hogere kosten voor zorginstellingen en scholen door de winstmarge van detacheringsbureaus.
Wat een verrassing. In de zorg kiezen veel zzp-ers voor de draaideurroute (aan het werk bij dezelfde klant via een tussenbureau). Ook in het onderwijs willen veel leraren geen vast contract. Het gevolg is hogere kosten voor zorginstellingen en scholen door de winstmarge van detacheringsbureaus.
die is een paar pagina's geleden al gepostBaseLine schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:58:
https://www.ad.nl/binnenl...e-draaideurroute~aaed3bfa
Oh gemist, ben weer spuit 11mannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:08:
[...]
die is een paar pagina's geleden al gepost
geeft niet, we kunnen dezelfde discussie natuurlijk gewoon nog een keer overdoenmannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:08:
[...]
die is een paar pagina's geleden al gepost
Dit vind ik zo'n stomme vraag die niet specifiek genoeg is. Als ik dit eerlijk zou antwoorden:Jacketti schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:44:
>>>Haal je minder dan 70% van jouw jaaromzet bij jouw grootste opdrachtgever?
Vorig jaar had ik drie opdrachtgevers en dus niet 70% van mijn jaar omzet bij mijn grootste opdrachtgever. Maarja het jaar daarvoor werkte ik voor een opdrachtgever. En volgend jaar weet ik het nog niet. Ik kan het wel willen maar misschien werk ik 6 maanden voor een klant en kan ik er daarna geen meer vinden. Of loopt het project uit en wil mijn opdrachtgever dat ik langer blijf.
Dan neig je dus om zo'n vraag in te vullen met je intentie in plaats van de werkelijkheid.
[ Voor 7% gewijzigd door Leejjon op 02-12-2024 14:24 ]
Komen we vanzelf terug bij de bureaustoelen.Yucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:23:
[...]
geeft niet, we kunnen dezelfde discussie natuurlijk gewoon nog een keer overdoen
Simpelere tijden, ik kijk er met warme gevoelens op terug.mannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:36:
[...]
Komen we vanzelf terug bij de bureaustoelen.
het ging inderdaad door me heen. Ach, een beetje kletsen over schijnzelfstandigheid tussendoor breekt de dag toch ook wel een beetje?mannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:36:
[...]
Komen we vanzelf terug bij de bureaustoelen.
Bureaustoel met derriere verwarming?mwa schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:48:
Simpelere tijden, ik kijk er met warme gevoelens op terug.
Ik kijk naar wat ik aannemelijk vind voor het komende jaar, ik ben bezig met een verlenging van 5 maanden, en als ik dan de rest van het jaar een tweede opdracht zou doen dan zou de verhouding 60 / 40 zijn, of misschien 50 / 50 maar ja ik verwacht niet dat het 70% bij 1 opdrachtgever is dus vul ik nee in.Leejjon schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:23:
[...]
Dit vind ik zo'n stomme vraag die niet specifiek genoeg is. Als ik dit eerlijk zou antwoorden:
Vorig jaar had ik drie opdrachtgevers en dus niet 70% van mijn jaar omzet bij mijn grootste opdrachtgever. Maarja het jaar daarvoor werkte ik voor een opdrachtgever. En volgend jaar weet ik het nog niet. Ik kan het wel willen maar misschien werk ik 6 maanden voor een klant en kan ik er daarna geen meer vinden. Of loopt het project uit en wil mijn opdrachtgever dat ik langer blijf.
Dan neig je dus om zo'n vraag in te vullen met je intentie in plaats van de werkelijkheid.
Vraag me af als kaukleum. Op kantoor bij de klant is stoov kussen dan wel aftrekbaar??
A Soldiers manual and a pair of boots.
Tuurlijk! Bureaustoelen, Porsche youngtimers voor 20K... dit forum is een grote reclame. Herhaling is de kracht ervanYucon schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:23:
[...]
geeft niet, we kunnen dezelfde discussie natuurlijk gewoon nog een keer overdoen
Duurt net als op tv 10 minuutjes uhhh pagina’sRonaldHeirbaut schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:48:
[...]
Tuurlijk! Bureaustoelen, Porsche youngtimers voor 20K... dit forum is een grote reclame. Herhaling is de kracht ervan
A Soldiers manual and a pair of boots.
Is toch mooi, gewoon alle opdrachten per 1 juni laten beginnen en niet langer dan een jaar. Ben je meteen van dat semantische gezeik afJacketti schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:41:
[...]
Ik kijk naar wat ik aannemelijk vind voor het komende jaar, ik ben bezig met een verlenging van 5 maanden, en als ik dan de rest van het jaar een tweede opdracht zou doen dan zou de verhouding 60 / 40 zijn, of misschien 50 / 50 maar ja ik verwacht niet dat het 70% bij 1 opdrachtgever is dus vul ik nee in.
En de Rekenkamer berekende ook dat een zzp-leraar nauwelijks duurder is dan een leraar in loondienst. Toch liepen schoolbestuurders te jubelen over de aangekondigde handhaving, want zzp'ers zijn dan weliswaar niet duurder, maar je kunt ze niet voor alle karretjes spannen waar je loondienstleraren wel voor kunt spannen.mannowlahn schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:57:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De Algemene Rekenkamer berekende dat een leraar in loondienst 58 euro per uur kost, maar een leraar van een uitzendbureau 113 euro per uur. Dat verschil komt onder meer doordat een school voor een gedetacheerde leraar btw betaalt, en dat het detacheringsbureau een winstmarge van 15 tot 50 procent voor zichzelf inbouwt.
In de hoop van die mondige zzp'ers verlost te worden krijgen ze nu peperdure net zo mondige uitzendkrachten. Karma.
Zelfde verhaal voor de zorg. Ik hou m'n hart vast voor januari en verwacht dat de chaos die in die sectoren ontstaat zal leiden tot aanpassingen/opheffing van de handhaving op schijnzelfstandigheid. Teveel sectoren hebben de boel gewoon nog niet genoeg op orde om zonder 'schijnzelfstandigen' te kunnen. Te beginnen bij de Belastingdienst zelf.
https://www.zipconomy.nl/...-inhuur-in-het-onderwijs/
[ Voor 10% gewijzigd door Krwz op 02-12-2024 19:06 ]
Eerlijk gezegd hoop ik op zo’n enorme chaos/teringbende in de eerste paar maanden van 2025, dat ze niet anders kunnen dan “uitstellen” van de handhaving en terug naar de tekentafel voor een echte oplossing ipv deze gehaaste oplossing alleen maar voor die paar miljard uit het coronaherstelfonds.
Vind het wel echt heel lelijk worden. De NOS tekent bijna klakkeloos over dat zzp’ers alleen maar problemen brengen. Een hoop paniekzaaierij dat zzp’ers helemaal geen opdrachten meer zullen vinden en alleen nog in de detachering aan de slag kunnen. Want als zzp’er werken, dat kan echt niet meer.
Nu zag ik vandaag een voorbeeld van de KvK waar precies mijn manier van werken als voorbeeld werd genoemd van hoe het wel kan (tekstschrijver, eigen apparatuur, vanuit huis), dus ik haal opgelucht adem.
Maar eerst jaren gebruikmaken van zzp’ers in de kinderopvang bij piek-en-ziek en nu opeens zo lelijk over ze praten, dat staat mij niet aan. Je zou maar zzp kinderopvang zijn. Lekker dankbaar. Kan ik heel slecht tegen, ook al is het mijn markt niet.
Ja al die detacheringsbureautjes lachen zich helemaal rot nu. Die gaan gouden tijden tegemoet op deze manier.fry77 schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:06:
BNR had ook al item mét Loyal Interim. Want zij hadden wel een oplossing klaar
Kwestie van ‘goed bestuur’. Blijkbaar heeft de EU dit bedacht voor het ‘in evenwicht brengen van de arbeidsmarkt’ in ruil voor een graai uit het coronaherstelfonds. Die detacheringsbureaus zijn al knetterrijk en daar hoeven we geen medelijden mee te hebben. Conclusie: arbeid wordt op deze manier alleen maar duurder, de kinderopvang en de zorgpremie zullen onbetaalbaar worden. Maar Van Hijum zal vannacht lekker slapen. Belachelijk.sverzijl schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:09:
[...]
Ja al die detacheringsbureautjes lachen zich helemaal rot nu. Die gaan gouden tijden tegemoet op deze manier.
De nos.... Dat is zo ongeveer de spreekbuis van het kabinet.Dennisweb schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:46:
[...]
Vind het wel echt heel lelijk worden. De NOS tekent bijna klakkeloos over dat zzp’ers alleen maar problemen brengen. Een hoop paniekzaaierij dat zzp’ers helemaal geen opdrachten meer zullen vinden en alleen nog in de detachering aan de slag kunnen. Want als zzp’er werken, dat kan echt niet meer.
Update voor de geïnteresseerden. Klant wilde niet buigen, ik ook niet, dus het feest gaat niet door.devrunner schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:42:
Vraagje, hebben meer mensen een contract voorgeschoteld gekregen waarin ze wel als freelancer aan de slag kunnen, maar waarbij de klant het risico volledig bij de freelancer legt?
Met andere woorden, er staat iets als: 'indien de belastingdienst toch van mening is dat het schijzelfstandigheid is en er volgt een naheffing, dan is deze voor rekening van de leverancier' (maar dan in juridische termen uiteraard).
Waar heb je dan gekeken voor verlonen? En hoeveel procent scheelt je dat?devrunner schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:10:
[...]
Update voor de geïnteresseerden. Klant wilde niet buigen, ik ook niet, dus het feest gaat niet door.Heb nog even overwogen het te verlonen maar dan lever je direct weer veel in + ik kon daar nog steeds niet 100% zeker uit worden of dat dan wél zou voldoen aan de regeltjes.
Goed dat je niet buigt in ieder geval.
Denk je dat echt? Waar blijkt dat uit? Het schadeloos stellen en oplossen van de hele affaire lijkt 0,0 prioriteit te hebben, zowel bij de overheid als bij de Belastingdienst, waarbij we moeten constateren dat nog helemaal niemand van de ambtenaren die een klein foutje zo groots hebben laten ontsporen met gevolgen te maken gekregen heeft (ontslag/vervolging/whatever). Ik geloof er dus niet in dat de overheid over een lerend vermogen beschikt.coldasice schreef op maandag 2 december 2024 @ 06:12:
[...]
En ja, nu kunnen we allemaal verwijzen naar het kinderopvang toeslag schandaal, maar ook daar heeft de overheid van geleerd.
Tsja iedereen mag/kan zijn eigen voorwaarden opstellen/benoemen, en iedereen mag daarmee akkoord gaan of iemand anders zoeken. Ik heb ook (potentiele) opdrachtgevers gesproken die het belachelijk vonden dat ik niet bereid was om "ff" naar Amsterrdam of Den Haag te komen voor werk. Dat mogen ze belachelijk vinden, maar ik heb geen zin om 8 uur te werken en daarnaast nog 3 uur te moeten rijden en dat staat mij als ondernemer dan weer geheel vrijOrangelights23 schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:31:
[...]
Mensen die zich zo gedragen, mogen ook vaak niet terugkomenHet is een zakelijke relatie, geen eenrichtingsverkeer van een opgeblazen freelancer. Er zijn genoeg andere manieren om je agenda te beheren.
Een bedrijf dat mij wil inhuren kan in ieder geval kiezen uit deze 2 opties:Psycho_Mantis schreef op maandag 2 december 2024 @ 11:31:
1) Ik stuur een factuur en die wordt netjes betaald
2) Ik stuur een factuur, zij betalen niet en kunnen uiteindelijk alsnog betalen, maar dan incl. de nodige aanmaning- en incassokosten.
Dan zou ik elk bedrijf dat iemand wil inhuren (mij bijvoorbeeld) dus adviseren gewoon te betalen en geen problemen voor zichzelf te veroorzaken
Als zo'n bedrijf bij mij komt met een reverse-billing of broker als eis, dan is de kans dat daar een deal ontstaat dus erg klein. Elk bedrijf heeft zo zijn policy, ik dus ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Destruction op 02-12-2024 21:25 ]
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Tja, afgelopen week van mijn inhurende manager begrepen dat elke ZZP'er bij RvO (300 stuks) onder schijnzelfstandigheid gaat vallen.
Ze gaan proberen uitstel van een jaar op handhaving aan te vragen bij de Belastingdienst, zodat contracten kunnen worden uitgediend. Maar daarna is het klaar was het verhaal.
Ben benieuwd hoe ze al het werk gedaan kunnen krijgen. Het argument was nu vooral dat het werk dan maar even langer blijft liggen.
Ik ga op zoek naar een nieuwe opdracht.
Ben benieuwd hoe ze al het werk gedaan kunnen krijgen. Het argument was nu vooral dat het werk dan maar even langer blijft liggen.

Ik ga op zoek naar een nieuwe opdracht.
Verloning.nl en Tentoo.vortexnl1982 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:14:
[...]
Waar heb je dan gekeken voor verlonen? En hoeveel procent scheelt je dat?
Goed dat je niet buigt in ieder geval.
Op basis van een voorbeeldberekening van verloning.nl. Op basis van hun duurste abonnement (dan ben je het goedkoopste uit), kwam ik uit op een nettosalaris wat zo'n 15-20% scheelt met wat ik als ZZP-er zou vangen.
Niet eens superveel, maar ik vond het nog steeds een vaag verhaal eigenlijk wat ze daar verkopen en ik was om eerlijk te zijn al wel klaar met het gedoe allemaal.
Het zou ronduit bizar zijn als er uitzonderingen zouden worden gemaakt. Het hele punt wat de belastingdienst constant zegt is dat we nu in de uitzondering tijd leven, en die per 1-1 voorbij is.Quercia schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:30:
Ze gaan proberen uitstel van een jaar op handhaving aan te vragen bij de Belastingdienst, zodat contracten kunnen worden uitgediend. Maar daarna is het klaar was het verhaal.
Dit is dus zo'n mooi geval waar de hele toko stil komt te vallen... laat het maar gebeuren, ik zet de popcorn vast klaar.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
@Quercia Nee! Geen uitzonderingen. Helemaal niet voor een overheid die het zelf niet op orde heeft. Als ze echt een uitzondering voor zichzelf maken, is het wachten op die ondernemer die ermee naar de hoogste rechter van het land stapt. Dat is gewoon echt onrechtmatig en willekeur.
Precies, als er nog een uitzondering moet komen lijkt me de enige weg dat je iedereen nog maximaal één jaar uitstel verleent.Dennisweb schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:47:
@Quercia Nee! Geen uitzonderingen. Helemaal niet voor een overheid die het zelf niet op orde heeft. Als ze echt een uitzondering voor zichzelf maken, is het wachten op die ondernemer die ermee naar de hoogste rechter van het land stapt. Dat is gewoon echt onrechtmatig en willekeur.
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe lang het duurt voordat dit hele verhaal van tafel gaat omdat het niet uitvoerbaar is of dan al voor heel veel problemen gezorgd heeft.
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Hallo allemaal,
Een BTW vraagje. Vandaag mijn eerste firma ingeschreven als eenmanszaak bij de KVK. Deze maand nog geen omzet gemaakt: ik stuur mijn eerste factuur waarschijnlijk op 1/1/2025.
Ik maak deze maand (Q4 2024) wel al wat kosten voor mijn thuiswerkplek en die betaal ik nu even met de privé rekening. Kan ik de BTW van Q4 gewoon in Q1 2025 aftrekken of kan ik de investeringen beter uitstellen?
Een BTW vraagje. Vandaag mijn eerste firma ingeschreven als eenmanszaak bij de KVK. Deze maand nog geen omzet gemaakt: ik stuur mijn eerste factuur waarschijnlijk op 1/1/2025.
Ik maak deze maand (Q4 2024) wel al wat kosten voor mijn thuiswerkplek en die betaal ik nu even met de privé rekening. Kan ik de BTW van Q4 gewoon in Q1 2025 aftrekken of kan ik de investeringen beter uitstellen?
[ Voor 30% gewijzigd door mooiboy op 03-12-2024 02:05 ]
die kan je gewoon aftrekken, je bedrijf bestaat immers al ondanks dat je nog geen factuur hebt gestuurdmooiboy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 01:21:
Hallo allemaal,
dan krijg je geld terug van de belastingdienst (de btw) dit jaar
A wise man's life is based around fuck you
Hoeveel ZZP'ers zouden er volgens de overheid eigenlijk over moeten blijven? We hebben er nu iets van anderhalf miljoen, of zo. Als we alle 'schijnzelfstandigen' (definitie belastingdienst) wegstrepen, hoeveel 'echte ondernemers' blijven er dan nog over. Met andere woorden: wanneer is deze operatie eigenlijk een succes?Dennisweb schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:46:
[...]
Ik kan me zo voorstellen dat ze A) daar nooit over nagedacht hebben en B ) als ze dat wel doen ze iets roepen als "ongeveer honderdduizend".
Dan is het zo'n klein percentage dat over mag blijven dat het voor het grote publiek wel lijkt alsof 'alle' ZZP'ers stom zijn en weg moeten.
De overheid heeft voor zichzelf al lang een uitzondering gemaakt: bij de afdeling die de toeslagenaffaire op moet lossen mogen een aantal schijnzelfstandigen blijven. Het oplossen van die ellende, wat overigens voor geen meter lukt, vinden ze belangrijker.Dennisweb schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:47:
Als je deze maand nog werkt zou ik de factuur op 31/12 sturen. Dat scheelt beide partijen gedoe om kosten/inkomsten uit 2025 weg te boeken in 2024.mooiboy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 01:21:
Hallo allemaal,
Gok eerder op de helft wat onder de huidige regels niet als schijnzelfstandige gezien wordt. Genoeg eenmanszaken binnen die 1.6 miljoen welke een winkeltje hebben en 2e hands kleding of badeendjes verkopen.DJ Henk schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:00:
[...]
Hoeveel ZZP'ers zouden er volgens de overheid eigenlijk over moeten blijven? We hebben er nu iets van anderhalf miljoen, of zo. Als we alle 'schijnzelfstandigen' (definitie belastingdienst) wegstrepen, hoeveel 'echte ondernemers' blijven er dan nog over. Met andere woorden: wanneer is deze operatie eigenlijk een succes?
Ik kan me zo voorstellen dat ze A) daar nooit over nagedacht hebben en B ) als ze dat wel doen ze iets roepen als "ongeveer honderdduizend".
Dan is het zo'n klein percentage dat over mag blijven dat het voor het grote publiek wel lijkt alsof 'alle' ZZP'ers stom zijn en weg moeten.
Het was Rutte III die zelf deze voorwaarden heeft gesteld bij EU besprekingen en vastleggen van de eisen voor coronasteun.Dennisweb schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:19:
[...]
Kwestie van ‘goed bestuur’. Blijkbaar heeft de EU dit bedacht voor het ‘in evenwicht brengen van de arbeidsmarkt’ in ruil voor een graai uit het coronaherstelfonds. Die detacheringsbureaus zijn al knetterrijk en daar hoeven we geen medelijden mee te hebben. Conclusie: arbeid wordt op deze manier alleen maar duurder, de kinderopvang en de zorgpremie zullen onbetaalbaar worden. Maar Van Hijum zal vannacht lekker slapen. Belachelijk.
Het Ondernemerscollectief geeft weer een webinar over DBA volgende week, wellicht interessant voor mensen hier : https://www.ondernemersco...ntkracht-12-december-2024
Beetje laat, maar ik heb een overeenkomst gehad met voorwaarden waarin opgenomen was:devrunner schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:42:
Vraagje, hebben meer mensen een contract voorgeschoteld gekregen waarin ze wel als freelancer aan de slag kunnen, maar waarbij de klant het risico volledig bij de freelancer legt?
Met andere woorden, er staat iets als: 'indien de belastingdienst toch van mening is dat het schijzelfstandigheid is en er volgt een naheffing, dan is deze voor rekening van de leverancier' (maar dan in juridische termen uiteraard).
Dit was onderdeel van een "Compliance" artikel wat zelf een hele pagina beslaat. Daar gaat het om twee belangrijke dingen:Opdrachtnemer vrijwaart [naam broker] voor alle door [naam broker] te lijden schade ter zake, daaronder begrepen kosten, wettelijke renteenbelastingrente, welke een gevolg zijn van een naheffing loonheffing (daaronder te verstaan loonbelasting en premies volksverzekeringen) van de Belastingdienst op grond van een privaatrechtelijke of fictieve dienstbetrekking ten aanzien van de inzet van Opdrachtnemer, mits de naheffing van de Belastingdienst gebaseerd is opeen feitelijke omstandigheid waaruit blijkt dat Opdrachtnemer in privaatrechtelijke of fictieve dienstbetrekking de Werkzaamheden heeft verricht.
- De bewijstlast en volledige verantwoordelijkheid ligt bij de Opdrachtnemer
- Eventuele gevolgen zijn volledig voor rekening van Opdrachtnemer
Dus als ik nu een overeenkomst teken dan noem ik expliciet de voorwaarde dat ik ook de Overeenkomst van Opdracht wil kunnen verbreken op het moment dat er een indicatie is.
oe, die laatste is wel een goede. Ik heb de aansprakelijkheid wel weten te beperken (was eerst en de bv en persoonlijk, nu alleen de werkmij) maar contract kan ik niet opzeggen. Geen probleem want geen verplichte afname uren. Maar dit is wel een goede voor komende kwartaal.gibraltar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:16:
[...]
Beetje laat, maar ik heb een overeenkomst gehad met voorwaarden waarin opgenomen was:
[...]
Dit was onderdeel van een "Compliance" artikel wat zelf een hele pagina beslaat. Daar gaat het om twee belangrijke dingen:Je kan er gerust vanuit gaan dat die brokers en tussenpartijen er alles aan doen om alle risico's door te schuiven op de Opdrachtnemer; dat zou ik ook doen als ik hun was.
- De bewijstlast en volledige verantwoordelijkheid ligt bij de Opdrachtnemer
- Eventuele gevolgen zijn volledig voor rekening van Opdrachtnemer
Dus als ik nu een overeenkomst teken dan noem ik expliciet de voorwaarde dat ik ook de Overeenkomst van Opdracht wil kunnen verbreken op het moment dat er een indicatie is.
Let wel op dat je niet alles op een "thuiswerkplek" mag aftrekken, zoek maar hier op het fora op de welbekende bureaustoel discussies. Zie ook https://www.belastingdien...in-mijn-woning-aftrekbaarmooiboy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 01:21:
Hallo allemaal,
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
er is al aangegeven dat er wel een uitzondering komt... voor de belastingdienst...Dennisweb schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:47:
De mensen die de toeslagen affaire oplossing zijn grotendeels zzp-er en het blijkt onwenselijk dat het oplossen daarvan nog langer duurt.
Staatssecretaris Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) stelde begin september bij een debat in de Tweede Kamer dat op de rest van het ministerie het aantal schijnzelfstandigen wordt afgebouwd, maar geldt er een uitzondering voor de UHT. Het gaat om een 'exceptionele situatie' omdat we recht willen doen aan de kinderen en ouders van de toeslagenaffaire, aldus de staatssecretaris twee weken geleden in een debat.
https://www.rtl.nl/nieuws...ing-schijnzelfstandigheid
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
En medisch specialisten.-Jaap-io schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:40:
[...]
er is al aangegeven dat er wel een uitzondering komt... voor de belastingdienst...
De mensen die de toeslagen affaire oplossing zijn grotendeels zzp-er en het blijkt onwenselijk dat het oplossen daarvan nog langer duurt.
[...]
https://www.zzp-erindezor...een-uitzonderingspositie/
En zo zullen er nog meer gaan volgen in de eerste maanden van 2025 als blijkt dat er dingen in het land gaan vastlopen.
Dan hebben we dus wetgeving met een berg uitzonderingen

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2024 09:49 ]
Bizar, die had ik nog niet meegekregen...Ernemmer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:47:
[...]
En medisch specialisten.
En zo zullen er nog meer gaan volgen in de eerste maanden van 2025 als blijkt dat er dingen in het land gaan vastlopen.
maar dit is dan toch gewoon discriminatie?
Onderscheid maken mag in NL als het ''heel belangrijk'' is, dat zag je een paar jaar geleden ook wel.-Jaap-io schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:53:
[...]
Bizar, die had ik nog niet meegekregen...
maar dit is dan toch gewoon discriminatie?
Discriminatie is alleen als het 1 van deze punten is.
Discriminatie op de volgende gronden is wettelijk niet toegestaan:
Godsdienst
Levensovertuiging
Politieke gezindheid
Ras
Geslacht
Nationaliteit
Seksuele gerichtheid
Burgerlijke staat
Handicap of chronische ziekte
Leeftijd
Arbeidsduur
Vast of tijdelijk contract
WAZO-verlof
[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2024 09:55 ]
Dit betekend dus dat er al 1 opdrachtGEVER een uitzondering heeft, maar dus ook een opdrachtNEMER. En dat beidt wel ruimte zodra je naar een rechtbank stapt denk ik.Ernemmer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:47:
[...]
En medisch specialisten.
valt die niet onderErnemmer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:53:
[...]
Onderscheid maken mag in NL als het ''heel belangrijk'' is, dat zag je een paar jaar geleden ook wel.
Discriminatie is alleen als het 1 van deze punten is.
Discriminatie op de volgende gronden is wettelijk niet toegestaan:
Godsdienst
Levensovertuiging
Politieke gezindheid
Ras
Geslacht
Nationaliteit
Seksuele gerichtheid
Burgerlijke staat
Handicap of chronische ziekte
Leeftijd
Arbeidsduur
Vast of tijdelijk contract
WAZO-verlof
Arbeidsduur/Vast of tijdelijk contract (<- zeg maar type contract)
Daar ga ik me niet mee bezig houden.-Jaap-io schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:11:
[...]
valt die niet onder
Arbeidsduur/Vast of tijdelijk contract (<- zeg maar type contract)
[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 03-12-2024 10:15 ]
Het punt is dat mijn boekhouder mij per kwartaal een rekening stuurt voor de aangifte. Dus ik dacht slim te zijn om mijn factuur in 2025 te sturen voor het werk in December. Dan heb in 2024 dus nog geen omzet gedraaid en hoeft mijn boekhouder niet voor 2024 ook aangifte te gaan doen en mij de rekening te sturen.jadjong schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:05:
[...]
Als je deze maand nog werkt zou ik de factuur op 31/12 sturen. Dat scheelt beide partijen gedoe om kosten/inkomsten uit 2025 weg te boeken in 2024.
Als je een dienst levert in december dan hoor je de omzet ook daar te boeken, niet in januari. Dus als jij werkt in 2024 dan heb je daar ook omzet.mooiboy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:20:
[...]
Het punt is dat mijn boekhouder mij per kwartaal een rekening stuurt voor de aangifte. Dus ik dacht slim te zijn om mijn factuur in 2025 te sturen voor het werk in December. Dan heb in 2024 dus nog geen omzet gedraaid en hoeft mijn boekhouder niet voor 2024 ook aangifte te gaan doen en mij de rekening te sturen.
Voor de BTW is de factuurdatum wel relevant, maar voor de omzet niet.
Tenzij je valt in deze lijst: Voor wie geldt het kasstelsel?
[ Voor 17% gewijzigd door gibraltar op 03-12-2024 10:31 ]
Op de factuur staat dan dat ik de dienst in Januari 2025 heb geleverd dus komt de omzet dan niet gewoon bij 2025?gibraltar schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:25:
[...]
Als je een dienst levert in december dan hoor je de omzet ook daar te boeken, niet in januari. Dus als jij werkt in 2024 dan heb je daar ook omzet.
Voor de BTW is de factuurdatum wel relevant, maar voor de omzet niet.
Tenzij je valt in deze lijst: Voor wie geldt het kasstelsel?
mooiboy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:37:
[...]
Op de factuur staat dan dat ik de dienst in Januari 2025 heb geleverd dus komt de omzet dan niet gewoon bij 2025?
Nee. "Werk in December" hoort bij omzet in december.Dus ik dacht slim te zijn om mijn factuur in 2025 te sturen voor het werk in December.
Ik weet dat niet iedereen zit te springen om die lastige memoriaal boeking met "nog te factureren". En het is vast onpraktisch en niet iedereen zal 't zo doen. Maar zover ik het weet hoort dit wel zo.
Het alternatief is de factuur sturen op 31 december. Scheelt je wat werk, maar dan is de factuurdatum in december en dus ook de BTW.
[ Voor 10% gewijzigd door gibraltar op 03-12-2024 10:45 ]
Buiten dat de omzet geboekt hoort te worden in de juiste periode. Je zal gewoon aangifte moeten doen, ook al is je bedrijf maar 1 maand oud. Dan zal ie deze keer vrij snel klaar zijn (al zal hij wel zo te lezen BTW moeten terugvragen dus hij heeft sowieso iets te doen).mooiboy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:20:
[...]
Het punt is dat mijn boekhouder mij per kwartaal een rekening stuurt voor de aangifte. Dus ik dacht slim te zijn om mijn factuur in 2025 te sturen voor het werk in December. Dan heb in 2024 dus nog geen omzet gedraaid en hoeft mijn boekhouder niet voor 2024 ook aangifte te gaan doen en mij de rekening te sturen.
Exact expert nodig?