Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
En iets anders zou ook een sterk teken van schijnzelfstandigheid zijn...Afas schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:33:
De meeste contracten gaan verder uit van betaling op basis van werkelijk bestede tijd en als dat het geval is wordt het een lastig verhaal.
Volgens mij kun je als je 4 dagen in loondienst bent sowieso niet voldoende uren maken om het urencriterium te halen, en de belastingdienst accepteert dat ook niet:Dzine schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:39:
Wat zijn de opties administratief? Uren criterium is het belangrijkste toch? 4 dagen intern / 2 dagen eigen project overweeg ik bijvoorbeeld..
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriteriumU moet meer tijd besteden aan uw onderneming dan aan andere werkzaamheden, bijvoorbeeld in loondienst.
Exact expert nodig?
Ik bedoelde eigen te zeggen dat "ISO certificeringen" iets zeggen over de capaciteiten over die persoon. Het kiezen voor een verloningsbedrijf maakt de persoon niet beter. Was niet de bedoeling om het persoonlijk te maken of op de man te spelen. Mijn verwoording was inderdaad niet juist.Kurios schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:52:
haha bedankt. Helaas heb je mijn punt niet goed begrepen, misschien zegt dat wat over....
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Ik zet zaken graag scherp neer inderdaadRonaldHeirbaut schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:40:
@BugBoy heeft een sterke mening. Niks mis mee maar komt niet overeen met mijn ervaringen sinds 1986. Tussenpartijen? Niks mis mee. Willen ze 20%? Dan ben je toch ook gewoon ondernemer om dat omlaag te onderhandelen? Het is allemaal niet zo zwart wit. Kan wel, maar dan mis je wat kleuren. Maar goed, ieder zijn inzicht
Hetzelfde heb ik met sollicitanten die via een recruiter komen. Ik deed vaak ook de intake gesprekken bij een klant van mij (vooral voor de technische assessment). Mijn eerste vraag is altijd: "Waarom heb je zelf niet rechtstreeks bij ons gesolliciteerd?" als ze via een recruiter komen. Het bedrijf was lokaal erg actief met werving en dat kon je als werkzoekende echt niet missen. Vaak kwam er dan een beetje een halfslachtig antwoord. Ik vind het veel beter als je zelf contact opneemt, maar sommigen vinden dat blijkbaar teveel werk of eng. Soms is de persoon wel goed, dus dan begint die toch. Maar recruiters beginnen vaak weer 2-3 jaar daarna de persoon weer te benaderen om hem weer elders neer te zetten. Heel vervelend. Als mensen leuk werk hebben en marktconform betaald worden, dan blijven ze meestal wel, maar ik vind het niet zo sjiek.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Je mag prima 1 dag in de week voor jezelf werken. Dat urencriterium is alleen of je gebruik mag maken van ondernemersafstrekposten. Je bent met 1 dag per week dus volgens de belastingdienst geen ondernemer en dat is dan toch juist wat je hier wilt?Crazy D schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:27:
Volgens mij kun je als je 4 dagen in loondienst bent sowieso niet voldoende uren maken om het urencriterium te halen, en de belastingdienst accepteert dat ook niet:
[...]
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium
Vergeet dan ook niet een afname verplichting.jadjong schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:02:
Volgende keer geen opzegtermijn maar een wederzijdse afkoopsom in het contract opnemen.
In al onze contracten staat altijd heel mooi een opzegtermijn, maar de afname verplichting mist dan. De klant kan dan heel mooi vanaf morgen geen uren meer afnemen en het contract daarna opzeggen conform de opzegtermijn of het niet eens opzeggen en gewoon tot de einddatum laten lopen.
Je kunt het beide kanten op redeneren.BugBoy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:18:
[...]
Ik zet zaken graag scherp neer inderdaadIk heb de indruk dat veel freelancers wat gemakzuchtig zijn en het allemaal wel makkelijk vinden als alles geregeld wordt. Ik heb het liever wat meer in eigen hand. Het zoeken van een leuke opdracht vind ik deel van het ondernemen en ik haal er graag het maximale uit. Wil je graag aan het werk bij multinationals of grote financials, dan ontkom je er niet aan wellicht.
Hetzelfde heb ik met sollicitanten die via een recruiter komen. Ik deed vaak ook de intake gesprekken bij een klant van mij (vooral voor de technische assessment). Mijn eerste vraag is altijd: "Waarom heb je zelf niet rechtstreeks bij ons gesolliciteerd?" als ze via een recruiter komen. Het bedrijf was lokaal erg actief met werving en dat kon je als werkzoekende echt niet missen. Vaak kwam er dan een beetje een halfslachtig antwoord. Ik vind het veel beter als je zelf contact opneemt, maar sommigen vinden dat blijkbaar teveel werk of eng. Soms is de persoon wel goed, dus dan begint die toch. Maar recruiters beginnen vaak weer 2-3 jaar daarna de persoon weer te benaderen om hem weer elders neer te zetten. Heel vervelend. Als mensen leuk werk hebben en marktconform betaald worden, dan blijven ze meestal wel, maar ik vind het niet zo sjiek.
Is het gemakzuchtig, of gewoon economisch handig om iemand met expertise in te schakelen? Misschien had die kandidaat de vacature ook zelf kunnen vinden, maar wat is nu een slimmer gebruik van je tijd en geld? Als werkzoekende wil ik ook wat te kiezen hebben, dus ik moet niet een, maar minstens drie goede vacatures vinden. Dan kun je een paar middagen gaan zoeken, of je kunt iemand inschakelen die jou niks kost en die zo een paar opties voor je op een rij zet. Eventueel neem je er twee.
Het is een kosten/baten-afweging. Doorgaans ben ik iemand die alles zelf doet, maar voor mijn AOV heb ik een prima tussenpersoon ingeschakeld en daar ben ik nog steeds blij mee. Ook al weet ik dat ik het ook allemaal zelf had kunnen doen met wat moeite. Vacatures en opdrachten heb ik altijd zelf gevonden, behalve twee keer:
- Toen overstapte op een andere programmeertaal. Ik voldoe dan niet de eisen uit de vacature, maar soms staat een bedrijf best open voor zoiets. Een recruiter kan dat veel beter aanvoelen dan ik.
- Toen ik van nationaal naar internationaal ging. Ik had echt geen gevoel voor de markt in andere landen. Ik kende een goede buitenlandse recruiter van naam uit de programmeercommunity. Heb ik nog steeds af en toe contact mee. Heeft me ook allerhande hulp aangeboden toen ik al lang en breed ergens geplaatst was.
Totaalprijs afspreken met deelfacturen om tussentijds nog iets van geld binnen te krijgen.Remcoder schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:41:
[...]
Vergeet dan ook niet een afname verplichting.
In al onze contracten staat altijd heel mooi een opzegtermijn, maar de afname verplichting mist dan. De klant kan dan heel mooi vanaf morgen geen uren meer afnemen en het contract daarna opzeggen conform de opzegtermijn of het niet eens opzeggen en gewoon tot de einddatum laten lopen.
Al werk je 1 uur in de maand, dat boeit niet. Maar als iemand het over uren criterium heeft en "4/2" als verdeling van werk in loondienst en als zelfstandige, dan is dat voor mij en belletje die rinkelt om dat uren criterium misschien toch net te halen (dat is immers gemiddeld maar 1 dag meer per week) en dat vind de belastingdienst ook prima, maar dat vinden ze nog steeds dat je niet bepaalde ondernemersaftrekposten mag gebruiken.jongetje schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:08:
[...]
Je mag prima 1 dag in de week voor jezelf werken. Dat urencriterium is alleen of je gebruik mag maken van ondernemersafstrekposten. Je bent met 1 dag per week dus volgens de belastingdienst geen ondernemer en dat is dan toch juist wat je hier wilt?
Exact expert nodig?
Je bent toch ook niet in loondienst? En wanneer wil je vrijnamen als de klant een afname verplichting heeft van 40 uur? Of gaat het 1 kant op: klant moet jou wel willen inhuren maar als jij even geen zin hebt, dan hoeft het niet? Ben wel even benieuwd hoe je dat dan in een contract formuleert waar een klant ook nog mee akkoord gaat.Remcoder schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 07:41:
[...]
Vergeet dan ook niet een afname verplichting.
Exact expert nodig?
Ik bedoel, we zijn met wat, 1,5 miljoen tegenwoordig? We hebben weliswaar geen trekkers, maar we zouden ons mss wat meer kunnen laten horen. Schoof ziet nou niet direct hordes ZZP'ers op het malieveld staan, zogezegd. Terwijl we toch best vergaand beknot zullen worden in hoe wij willen werken.
Wat zijn jullie gedachten? lid worden van ZZP-Nederland? een kamerlid aanschrijven? Een trekker op de zaak zetten?
Wat ik hiermee duidelijk wilde maken is dat een opzegboete of een opzegtermijn compleet nutteloos is zonder afname verplichting.Crazy D schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:36:
[...]
Je bent toch ook niet in loondienst? En wanneer wil je vrijnamen als de klant een afname verplichting heeft van 40 uur? Of gaat het 1 kant op: klant moet jou wel willen inhuren maar als jij even geen zin hebt, dan hoeft het niet? Ben wel even benieuwd hoe je dat dan in een contract formuleert waar een klant ook nog mee akkoord gaat.
Hoe je dat dan verder in het contract regelt zodat je wel op vakantie kan weet ik ook niet, ik heb het niet opgenomen in ieder geval. Maar ik besef wel dat de opzegtermijn verder compleet nutteloos is, als de klant echt van me af wil kan dat gewoon per direct. Andersom geldt dat overigens ook, ik kan per direct stoppen als ik dat wil.
Ik vraag me af hoeveel mensen dat daadwerkelijk beseffen, zowel klanten als leveranciers.
Je hebt een aantal lobby clubs die actief zijn.proatjeboksem schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:52:
Zeg, alle bureaustoelen op een stokje, is er ook een lobby gaande die de belangen van ons ondernemers (zowel de "echte" als de gewone) ondersteunt, die we zouden kunnen steunen?
Ik bedoel, we zijn met wat, 1,5 miljoen tegenwoordig? We hebben weliswaar geen trekkers, maar we zouden ons mss wat meer kunnen laten horen. Schoof ziet nou niet direct hordes ZZP'ers op het malieveld staan, zogezegd. Terwijl we toch best vergaand beknot zullen worden in hoe wij willen werken.
Wat zijn jullie gedachten? lid worden van ZZP-Nederland? een kamerlid aanschrijven? Een trekker op de zaak zetten?
Ik geloof dat er redelijk wat bij zzp-nederland aangesloten zijn bijvoorbeeld. Wat zij verder precies gedaan hebben weet ik ook niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Remcoder op 29-11-2024 09:10 ]
Ik was ooit lid van ZZP-Nederland, maar dat is een aan ASR gelieerde partij, al zeggen ze dat het bestuur volledig los staat van ASR. Ik vond het in ieder geval niet objectief genoeg.proatjeboksem schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:52:
Zeg, alle bureaustoelen op een stokje, is er ook een lobby gaande die de belangen van ons ondernemers (zowel de "echte" als de gewone) ondersteunt, die we zouden kunnen steunen?
Daarnaast denk ik dat de belangen van de ene ZZP-sector kan conflicteren met die van een andere sector. Zoals als vaker gezegd, dé ZZP'er bestaat niet. Hoe wil je ze dan gaan verenigen. Zelfs hier op het forum zijn we het al oneens over wat een schijnzelfstandige is.
Daarnaast ga ik nooit naar een betoging. Ik geloof niet dat het helpt, behalve voor je ego.
Enerzijds snap ik je redenatie met betrekking tot de boer, anderzijds: de boer is naast een beroep ook een cultuur en manier van leven. Ben van mening dat wij dat niet hebben, je gaat denk ik nog geen 1000 mensen optrommelen omdat ZZPen juist zo individueel is. Denk dat dit eerder in de rechtbank uitgevochten moet worden. Sta er voor open om een bedrag te storten aan een partij waar er voldoende toezicht is dat het geld niet naar andere dingen gaat, een oorlogskas spekken zie ik eerder gebeuren.proatjeboksem schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:52:
Ik deel je mening dat we dit wss voor de rechter zullen moeten uitvechten.
Net als het nieuwe pensioenstelsel en klimaatzaken. Wel bezopen dat het zo moet, maar het is blijkbaar niet
anders.
Als IT’er zal de impact nog niet zo groot zijn, totdat alle IT’ers die bij de overheid werken een paar dagen niet op komen draven en het systeem plat gaat.proatjeboksem schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:06:
Ik heb geen redenatie mbt de boer hoor, ik doel er op dat ze in den Haag blijkbaar meer onder de indruk zijn van een trekker dan van een protestbord.
Ik deel je mening dat we dit wss voor de rechter zullen moeten uitvechten.
Net als het nieuwe pensioenstelsel en klimaatzaken. Wel bezopen dat het zo moet, maar het is blijkbaar niet
anders.
Maar reken maar dat als zometeen veel zorg zzp’ers ermee stoppen, we een zorginfarct krijgen. Op die manier kunnen we als zzp’er wel impact maken. Het zal niet lang duren, totdat ze bij de overheid inzien dat alle zzp’ers streng aanpakken niet zal werken. Er stoppen er nu al 100.000. Mijn opdrachtgevers gaan gewoon door, maar ik moet wel zeggen, dat de ontwikkelingen op de markt mij niet aanstaan. Wij verdienen meer respect dan neergezet te worden als dat uitschot dat alleen maar van belastingvoordeeltjes misbruik maakt.
Super vaag, is het wel dezelfde?Janoz schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:26:
[...]
Vremd, als ik die open staat er dit als eerste beoordelingscriteria:
[Afbeelding]
/f/image/3PjSdQa2ncqqVzDbSty9khkp.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk het niet, mijne is een dev-ops engineer, geen solution architectmannowlahn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:56:
[...]
Super vaag, is het wel dezelfde?
[Afbeelding]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ja dat is weer een andere afdeling. Best hilarisch hoe ze daar mee omgaan. Ik kon zonder problemen 4x9 werken en iemand drie deuren verder mocht dat niet.Janoz schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:01:
[...]
Ik denk het niet, mijne is een dev-ops engineer, geen solution architect
Ik weet dat ze altijd enorm omhoog zitten met solution architecten, wellicht dat ze daarom maar het risico nemen?
Jij bepaald je uren toch. Klant kan wel een wens hebben. Maar dan is het kiezen of kabelen. En dan komt het hele gezeur schijn zelfstandigheid ook weer naar boven.mannowlahn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:07:
[...]
Ja dat is weer een andere afdeling. Best hilarisch hoe ze daar mee omgaan. Ik kon zonder problemen 4x9 werken en iemand drie deuren verder mocht dat niet.
Ik weet dat ze altijd enorm omhoog zitten met solution architecten, wellicht dat ze daarom maar het risico nemen?
A Soldiers manual and a pair of boots.
Zijn genoeg bedrijven die zoiets hebben van het zal allemaal wel.Liegebeest schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:52:
[...]
Ik zie net via Yacht nog een ZZP-klus binnenkomen voor tijdelijke vervanging... Opmerkelijk dat zij dat wel gewoon doen dan.
Flink veel bedrijven hebben ook een juridisch afdeling die de belastingdienst prima kan afhouden hoor
Misschien vanaf 1 januari met een bordje bij de 2de kamer dat je geen klus kan vinden?proatjeboksem schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:52:
Dan hebben er wat meer zzpers ook daadwerkelijk tijd voor een protest.
Ja dat klinkt leuk in een café met een biertje er bij maar als jou klant het niet toestaat die uren per dag te schrijven dan moet je dat dus op vrijdag doen. Als ze vervolgens vinden dat dit niet akkoord is heb jij toch een probleem. Ondanks dat je je eigen uren zou moeten kunnen bepalen.To_Tall schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 12:23:
[...]
Jij bepaald je uren toch. Klant kan wel een wens hebben. Maar dan is het kiezen of kabelen. En dan komt het hele gezeur schijn zelfstandigheid ook weer naar boven.
Ik heb een broertje dood aan dat schijn schijt gebeuren want we kunnen overal wel een label op plakken. Als jij daar in je leren string aan komt zeg je ook niet, ja ik ben zzp’er en bepaal mijn eigen werk kleding. Maar anyway, we hebben hier een kamp mensen die er nogal prat gaan op die schijn meuk en een kamp van mensen die nog wel een beetje realistisch zijn.
En een groep die realistisch is en weet dat ze zeer waarschijnlijk schijnzelfstandige zijn en probeert in het doolhof een weg te vinden die ze willen gaan bewandelen.
Ik heb niet zo veel met alle stereotyperingen. Er is nu eenmaal een groep waarvoor deze situatie grijs en in sommige gevallen mogelijk zelfs zwart is. Je kunt het dan heel erg gaan zoeken in de interpretatie van de regels en de richting uit het Deliveroo arrest, je kunt je kop in het zand steken, je kunt in loondienst gaan en je kunt je business aanpassen. En vele tussenvormen.
Waar je ook voor kiest, als je dat bewust doet aanvaard je de gevolgen. En dat geldt voor de meeste mensen hier. Ik sprak laatst met iemand die veel zaken doet met mensen in de bouw, schoonmaak en dergelijke en daar zijn toch nog veel mensen zich niet bewust wat er aan de hand is. Dat is wel kwalijk, deze mensen worden dus blijkbaar onvoldoende bereikt door de overheid. En dat lijkt me een recept voor ellende.
Ik weet nog niet wat ik ga doen. Zoals al eerder hier gepost bekijk ik de situatie veel breder omdat het mogelijk ook kansen biedt om iets heel anders te gaan doen. Of ik houd een sabbatical
Mijn advies, kijk vooral naar je huidige eigen situatie en laat de uitzonderingen lekker daar waar ze van toepassing zijn. Je bent niet de eerste ondernemer die zich heeft moeten aanpassen aan veranderende wetgeving.
[ Voor 22% gewijzigd door Vetje op 29-11-2024 14:31 ]
Ik houd ook niet van het vingertje wijzen naar elkaar qua schijnzelfstandigheid. Maar dit specifieke voorbeeld vind ik wel erg exemplarisch... Ik heb nog nooit een opdrachtgever mijn uren laten bepalen. Dat is nou net de reden dat ik graag ZZP-er ben: eigen tijd kunnen indelen.mannowlahn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:51:
[...]
Ja dat klinkt leuk in een café met een biertje er bij maar als jou klant het niet toestaat die uren per dag te schrijven dan moet je dat dus op vrijdag doen. Als ze vervolgens vinden dat dit niet akkoord is heb jij toch een probleem. Ondanks dat je je eigen uren zou moeten kunnen bepalen.
Natuurlijk zorg ik zelf dat mijn werktijden/dagen een beetje in lijn zijn met interne medewerkers. Dat maakt het makkelijker om overleggen te plannen e.d. Maar als ik de ene dag 12 uur wil werken en de volgende dag 4 bepaal ik dat toch echt zelf. Ik laat het wel weten als ik een dag vrij neem, maar ik laat mijn opdrachtgever niet dicteren hoeveel uur ik maximaal per dag op de factuur zet.
Een opdrachtgever die eigen werktijden bepalen in de weg staat kun je nu gelukkig heel simpel met zijn/haar mond vol tanden zetten: dit is namelijk een heel zwart-wit voorbeeld van onder gezag hebben van een ZZP-er (werktijden bepalen). Nogal riskant voor hem/haar als de BD komt controleren
https://www.telegraaf.nl/...ogelijk-dan-mensen-denken
Eén van de tips gaat over it’ers: neem je eigen laptop mee, voer je eigen bedrijfskleding. Krijg je een account van je opdrachtgever, dan moet daar je eigen bedrijfslogo en het woord ‘extern’ voor staan, zodat voor iedereen naar buiten duidelijk is dat je autonoom bent. Verder geen uurtje-factuurtje meer, maar per opdracht factureren met een duidelijk begin en einde.
In het artikel staat duidelijk dat als je aan de meeste criteria kan voldoen, je dan met een gerust hart zzp’er kan blijven. Voor mij als copywriter en app-ontwikkelaar is er amper een probleem. Alleen een duidelijk begin en eind wil nog weleens ontbreken. Maar dat is letterlijk het enige. Er staat ook in het artikel dat als je niets met de tips kan, dat je dan beter terug in loondienst kan gaan of kan kiezen voor een detacheerder. De tips komen overigens van Boris van Emmerig en Cristel van de Ven.
De Telegraaf is altijd vrij snel opgenomen in het Internet Archive.Dennisweb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:57:
Voor wie een Telegraaf-abonnementje heeft: 9 tips zodat je gewoon kan blijven zzp’en. Niet toevallig 9, want ze zijn afgestemd op de criteria van het Deliveroo-arrest.
https://www.telegraaf.nl/...ogelijk-dan-mensen-denken
Eén van de tips gaat over it’ers: neem je eigen laptop mee, voer je eigen bedrijfskleding. Krijg je een account van je opdrachtgever, dan moet daar je eigen bedrijfslogo en het woord ‘extern’ voor staan, zodat voor iedereen naar buiten duidelijk is dat je autonoom bent. Verder geen uurtje-factuurtje meer, maar per opdracht factureren met een duidelijk begin en einde.
In het artikel staat duidelijk dat als je aan de meeste criteria kan voldoen, je dan met een gerust hart zzp’er kan blijven. Voor mij als copywriter en app-ontwikkelaar is er amper een probleem. Alleen een duidelijk begin en eind wil nog weleens ontbreken. Maar dat is letterlijk het enige. Er staat ook in het artikel dat als je niets met de tips kan, dat je dan beter terug in loondienst kan gaan of kan kiezen voor een detacheerder. De tips komen overigens van Boris van Emmerig en Cristel van de Ven.
Verder lijken de punten vrijwel in lijn met wat hier in het topic ook al vaak genoemd is. Eindelijk eens een niet zo tendentieus artikel, maar wat balans. Prima stukje.
Sometimes you need to plan for coincidence
In de IT-sector is gemakzuchtigheid logisch, IT'ers zijn nou eenmaal gewend dat er veel aanbod is en dat je weinig moeite hoeft te doen om aan goed betaalde opdrachten te komen.BugBoy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 23:18:
[...]
Ik zet zaken graag scherp neer inderdaadIk heb de indruk dat veel freelancers wat gemakzuchtig zijn en het allemaal wel makkelijk vinden als alles geregeld wordt. Ik heb het liever wat meer in eigen hand. Het zoeken van een leuke opdracht vind ik deel van het ondernemen en ik haal er graag het maximale uit. Wil je graag aan het werk bij multinationals of grote financials, dan ontkom je er niet aan wellicht.
Gaat er meer over dat de klant dus jouw uren bepaald. Wat is het volgende. Je mag geen vrijbrief omdat andere binnen het team al verlof hebben? Jij bepaald je uren en hoe je werkt als jij niet kan of wil werken kan en mag de klant dat niet tegenhouden.mannowlahn schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:51:
[...]
Ja dat klinkt leuk in een café met een biertje er bij maar als jou klant het niet toestaat die uren per dag te schrijven dan moet je dat dus op vrijdag doen. Als ze vervolgens vinden dat dit niet akkoord is heb jij toch een probleem. Ondanks dat je je eigen uren zou moeten kunnen bepalen.
Ik heb een broertje dood aan dat schijn schijt gebeuren want we kunnen overal wel een label op plakken. Als jij daar in je leren string aan komt zeg je ook niet, ja ik ben zzp’er en bepaal mijn eigen werk kleding. Maar anyway, we hebben hier een kamp mensen die er nogal prat gaan op die schijn meuk en een kamp van mensen die nog wel een beetje realistisch zijn.
Als we zo zeker zijn dat we geen schijn zelfstandigen zijn. Dan is het voor de klant het accepteren. Of we gaan naar een andere opdracht gever.
Beetje brutaal moet je wel zijn als ondernemer. Als ik moet overwerken. Leuk dat er dan gezegd wordt ja maar dan neem je maar tijd voor tijd. Nou nee dan werk ik niet.
Dat lijkt me niet, want a) het is een legitiem archief en b) de Telegraaf biedt de content zelf zonder paywall en alle andere markeringen aan aan het archive, dus dan is het gek als je dat hier niet zou mogen gebruiken.Dennisweb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:27:
@Hmmbob Helemaal mee eens. Ik heb expres de archive link niet geplaatst, omdat ik niet wist of dat onder warez zou vallen.
Sometimes you need to plan for coincidence
Hier zit nog een ander scherp randje aan dat collectief genegeerd wordt. Je moet voor de belastingdienst al je zakelijke communicatie archiveren. Nu geef ik toe dat 'alles' nogal breed is. Dit zou immers impliceren dat een papierversnipperaar per definitie al verboden is, en dat is niet zo.Dennisweb schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:57:
Krijg je een account van je opdrachtgever, dan moet daar je eigen bedrijfslogo en het woord ‘extern’ voor staan, zodat voor iedereen naar buiten duidelijk is dat je autonoom bent.
Maar zo'n account van een klant is het andere uiterste. Zeker bij een langere opdracht is er gewoon een heel stuk historie van je zakelijke communicatie waar je geen eigen archief van hebt. Bij einde opdracht raak je het account immers ook kwijt. Ik heb nog geen duidelijke analyse gezien van mensen die er meer verstand van hebben wat ik daar nu precies van moet vinden.
En dit inderdaad. Dat is ook één van de cirteria of je ondernemer of schijnzelfstandige bent, Je loopt zelf risico's. En een opdracht mislopen hoort daarbij.Psycho_Mantis schreef op donderdag 28 november 2024 @ 19:46:
Ik heb ook wel eens zo’n situatie gehad. Het is de moeite niet waard, je kan je beter focussen om wat anders te vinden.
Het kost je meer tijd dan het je eventueel zou kunnen opleveren.
* Destruction heeft zichzelf als ondernemer ook al een paar keer opnieuw moeten uitvinden. Shit happens, en door.
Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Ik raad altijd een, in mijn geval reporing@domein of powerbi@domein aan zodat er bij een eventuele opvolger, op dat account doorgewerkt kan worden. Voor mail gebruik ik enkel mijn eigen zakelijk adresYucon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:44:
[...]
Hier zit nog een ander scherp randje aan dat collectief genegeerd wordt. Je moet voor de belastingdienst al je zakelijke communicatie archiveren. Nu geef ik toe dat 'alles' nogal breed is. Dit zou immers impliceren dat een papierversnipperaar per definitie al verboden is, en dat is niet zo.
Maar zo'n account van een klant is het andere uiterste. Zeker bij een langere opdracht is er gewoon een heel stuk historie van je zakelijke communicatie waar je geen eigen archief van hebt. Bij einde opdracht raak je het account immers ook kwijt. Ik heb nog geen duidelijke analyse gezien van mensen die er meer verstand van hebben wat ik daar nu precies van moet vinden.
Hier zitten duidelijk twee kanten aan. Uit oogpunt van informatieveiligheid , vind ik het namelijk ook prettig. Ik ben geen ict'er en ik heb zo min mogelijk inhoudelijke informatie over mijn opdrachten in mijn eigen omgeving zodat als er iets mis zou gaan aan mijn kant de opdrachtgever daar weinig last van heeft. Enige wat wel in mijn omgeving staat is informatie over de opdracht: contracten, facturen en correspondentie daarover.Yucon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:44:
[...]
Hier zit nog een ander scherp randje aan dat collectief genegeerd wordt. Je moet voor de belastingdienst al je zakelijke communicatie archiveren. Nu geef ik toe dat 'alles' nogal breed is. Dit zou immers impliceren dat een papierversnipperaar per definitie al verboden is, en dat is niet zo.
Mijn opdrachtgevers willen zonder uitzondering altijd dat ik alles via de omgeving van de opdrachtgever laat lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Afas op 30-11-2024 11:55 ]
Volgens mij is dat beperkt tot je eigen bedrijf. Communicatie voor de uitvoering lijkt mij niet relevant, afspraken die mijn inzet aangaan gaan of vanuit mijn eigen mail of cc.Yucon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:44:
[...]
Het is namelijk onmogelijk om letterlijk al je zakelijke communicatie te archiveren. Of neem jij ook alle gesprekken op? Mondeling is ook communicatie en verder heb je ook andere wetgeving die bij met *alles* archiveren. Als ondernemer kies ik dan zelf maar welke ik zwaarder vind wegen, belangrijker vind en/of risico beperkt.
Tot voor kort was die inhoudelijke communicatie ook helemaal niet zo belangrijk. Maar juist nu de handhaving opgeschroefd wordt kan een belastinginspecteur het ineens wel heel relevant vinden wat er nu precies inhoudelijk heen en weer gaat. En het vervelende is dat je er nu uiteindelijk wel zelf verantwoordelijk voor blijft.
En als je voor de overheid werkt, heb je ook nog te maken met de archief wet. Die bepaalt wat en hoe lang documenten bewaard worden door de overheid. Dus als ik alle communicatie zou moeten bewaren, kan het zo maar zijn dat ik handel in strijd met de archiefwet omdat ik documenten in bezit heb die al lang vernietigd hadden moeten worden.Yucon schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:02:
We gissen hier nu een beetje, maar in alle eerlijkheid missen we hierover de kennis om dit echt goed in te kunnen schatten. Dat het onhandig of ongewenst is die data zelf te hebben is verder ook niet heel relevant; in dit opzicht is er wel meer wetgeving gespeend van enige realiteit.
Tot voor kort was die inhoudelijke communicatie ook helemaal niet zo belangrijk. Maar juist nu de handhaving opgeschroefd wordt kan een belastinginspecteur het ineens wel heel relevant vinden wat er nu precies inhoudelijk heen en weer gaat. En het vervelende is dat je er nu uiteindelijk wel zelf verantwoordelijk voor blijft.
[ Voor 10% gewijzigd door Afas op 30-11-2024 14:25 ]
Alle mails binnen de klant-omgeving beschouw ik als "work for hire" zoals dat in het Engels heet. Intellectueel eigendom dat in opdracht van de klant is vervaardigd. Het is immers geen zakelijke communicatie van mij als ZZP-er naar mijn klant, maar communicatie door de ingehuurde persoon met betrokken personen tijdens de uitvoer van de opdracht. Het is werk waarvoor ik ben betaald, ik heb geen recht dat te behouden want het contract zegt expliciet dat het intellectueel eigendom over gaat naar de klant. Plus wat andere zeiden: vertrouwelijke informatie, gevoelige informatie, overheids-informatie? Dat hoort niet in mijn eigen IT-omgeving.Yucon schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:44:
[...]
Ik heb nog geen duidelijke analyse gezien van mensen die er meer verstand van hebben wat ik daar nu precies van moet vinden.
Communicatie over de opdracht zelf, facturering, uren, afspraken e.d. doe ik dan weer vanaf mijn eigen mail. Of indien het toch binnen de klant-omgeving gebeurd direct met een CC naar mijn zakelijke adres.
[ Voor 15% gewijzigd door Liegebeest op 30-11-2024 17:40 ]
Liege, liege, liegebeest!
Het gaat in mijn geval om een nieuwe opdracht van 6 maanden in 2025. De uren gaan van 1.0 FTE naar 0.9 FTE. Ik had van tevoren gevraagd of voor de opdracht ook 1.0 FTE gold aangezien ik dat nu ook heb, en ja dat kon geregeld worden. Daarna heb ik nog onderhandeld voor een hoger tarief vanwege de complexere aard van de opdracht. Maar na een aanpassing van het inhuurbeleid geldt dat 0.9 FTE altijd de standaard is. Accepteer je dan de 10% omzetverlies, of verreken je dat tot een bepaalde hoogte ook nog in je tarief zodat je er tenminste niet op achteruit gaat?
Dan doe je toch 4x9 en het je 1 dag extra in de week voor iets anders.Lewonas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:56:
Heeft er hier iemand wel eens bij dezelfde klant een andere complexere opdracht aangeboden gekregen waar je minder uren voor mag declareren?
Het gaat in mijn geval om een nieuwe opdracht van 6 maanden in 2025. De uren gaan van 1.0 FTE naar 0.9 FTE. Ik had van tevoren gevraagd of voor de opdracht ook 1.0 FTE gold aangezien ik dat nu ook heb, en ja dat kon geregeld worden. Daarna heb ik nog onderhandeld voor een hoger tarief vanwege de complexere aard van de opdracht. Maar na een aanpassing van het inhuurbeleid geldt dat 0.9 FTE altijd de standaard is. Accepteer je dan de 10% omzetverlies, of verreken je dat tot een bepaalde hoogte ook nog in je tarief zodat je er tenminste niet op achteruit gaat?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Een werkgever mag toch ook geen mail van zijn eigen werknemers inzien? Waarom zou dit dan anders zijn voor iemand die ze inhuren?Liegebeest schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:17:
[...]
Alle mails binnen de klant-omgeving beschouw ik als "work for hire" zoals dat in het Engels heet. Intellectueel eigendom dat in opdracht van de klant is vervaardigd. Het is immers geen zakelijke communicatie van mij als ZZP-er naar mijn klant, maar communicatie door de ingehuurde persoon met betrokken personen tijdens de uitvoer van de opdracht. Het is werk waarvoor ik ben betaald, ik heb geen recht dat te behouden want het contract zegt expliciet dat het intellectueel eigendom over gaat naar de klant. Plus wat andere zeiden: vertrouwelijke informatie, gevoelige informatie, overheids-informatie? Dat hoort niet in mijn eigen IT-omgeving.
ChatGPT:
In Nederland mag een werkgever niet zomaar de e-mails van een werknemer inzien vanwege het recht op privacy. Er zijn echter enkele situaties waarin dit onder strikte voorwaarden wel mag. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft richtlijnen opgesteld voor het monitoren van werknemers, waaronder het inzien van e-mails. Hier zijn een paar belangrijke aspecten:
Legitiem Belang: Een werkgever mag alleen e-mails inzien als er een legitiem belang is, bijvoorbeeld als er een vermoeden is van ongeoorloofd gedrag, zoals fraude of overtreding van bedrijfsregels. Dit belang moet goed worden afgewogen tegen het recht op privacy van de werknemer.
Transparantie: De werknemer moet op de hoogte zijn dat zijn of haar e-mails onder bepaalde omstandigheden kunnen worden ingezien. Dit moet duidelijk in het personeelshandboek of in een privacybeleid staan.
Proportionaliteit en Subsidiariteit: De inbreuk op de privacy moet proportioneel zijn ten opzichte van het doel en mag alleen worden toegepast als er geen minder ingrijpende manier is om de informatie te verkrijgen. Dit betekent dat als het mogelijk is om hetzelfde doel te bereiken zonder de e-mails te lezen, dit de voorkeur heeft.
Inperken van Toegang: De werkgever moet de toegang zo veel mogelijk beperken. Dat betekent bijvoorbeeld dat alleen specifieke e-mails of gegevens mogen worden ingezien die relevant zijn voor het onderzoek. Ook moet er geprobeerd worden om privé e-mails te vermijden als deze duidelijk te herkennen zijn.
In de praktijk betekent dit dat een werkgever in uitzonderlijke situaties e-mails mag inzien, maar alleen onder strikte voorwaarden en met respect voor de privacy van de werknemer. Het is altijd aan te raden dat werkgevers hierover duidelijke afspraken maken en deze schriftelijk vastleggen om misverstanden te voorkomen.
In principe geldt het recht op privacy ook voor externe medewerkers, zoals zzp'ers, freelancers of gedetacheerden die voor een organisatie werken. Het maakt niet uit of iemand vast in dienst is of als externe kracht wordt ingehuurd—iedereen heeft recht op privacy op de werkvloer, inclusief de bescherming van e-mails en andere communicatie.
Het is aan te raden dat zowel de opdrachtgever als de externe kracht duidelijke afspraken maken, bijvoorbeeld in een inhuurovereenkomst of NDA (Non-Disclosure Agreement), zodat beide partijen weten wat hun rechten en plichten zijn rondom communicatie en privacy.
Ja dat is zeker een optie wat op zich prima is.Tylen schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:07:
[...]
Dan doe je toch 4x9 en het je 1 dag extra in de week voor iets anders.
Het gaat hier inderdaad ook om een totaal aantal uren. Gemiddeld komt het uit op 0.9 FTE per week. Maar ik zie waar je op doelt. In principe kun je 40 uur (of meer) per week inplannen en de vrijgekomen weken op het eind gebruiken voor een nieuwe opdracht.jadjong schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:36:
Of je spreekt een totaal aantal uren af en kan zelf kiezen om deze zonder slaap in de eerste maand uit te voeren of te spreiden over zes maanden.
Maar ik was ook benieuwd naar hoe er gekeken wordt naar het ophogen van het uurtarief in de situatie die ik schetste. Is dat ongebruikelijk?
Als je al een bod hebt gedaan met een uurtarief? Dan is het een beetje ruk om daarna idd te zeggen "ho wacht, ik wil nog even compenseren dat jullie me minder in gaan huren!".Lewonas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:55:
[...]
Maar ik was ook benieuwd naar hoe er gekeken wordt naar het ophogen van het uurtarief in de situatie die ik schetste. Is dat ongebruikelijk?
Je bent geen werknemer, je bent niet bezig om een vast maand-tarief met ze af te spreken.
[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 30-11-2024 20:08 ]
Ik had niet verwacht dat na een onderhandeling het aantal uren toch nog even wordt aangepast. Het leek mij wel redelijk om daar wat van te mogen vinden omdat de feiten zijn veranderd.Liegebeest schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:06:
[...]
Als je al een bod hebt gedaan met een uurtarief? Dan is het een beetje ruk om daarna idd te zeggen "ho wacht, ik wil nog even compenseren dat jullie me minder in gaan huren!".
Je bent geen werknemer, je bent niet bezig om een vast maand-tarief met ze af te spreken.
Ik ben nog onervaren wat dat betreft, dus het is ook mijn fout geweest om te vroeg al iets toe te zeggen. Het voelt voor mij ook knullig om hier op terug te komen, vandaar mijn post.
Op dit stukje ben ik ook wel eens nat gegaan. Ik dacht dat er 40u per week gefactureerd kon worden, maar het bleek uiteindelijk 36u te zijn. Dat bleek ook pas na het intakegesprek, domweg omdat ik zelf er niet naar gevraagd had. Heb het voor lief genomen en na 8 maanden een nieuwe klus aangenomen voor hoger tarief en 4u per week meer waardoor ik 25% meer omzet kreeg.Lewonas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:24:
[...]
Ik had niet verwacht dat na een onderhandeling het aantal uren toch nog even wordt aangepast. Het leek mij wel redelijk om daar wat van te mogen vinden omdat de feiten zijn veranderd.
Ik ben nog onervaren wat dat betreft, dus het is ook mijn fout geweest om te vroeg al iets toe te zeggen. Het voelt voor mij ook knullig om hier op terug te komen, vandaar mijn post.
Sindsdien laat ik mijn tarief mede bepalen door de hoeveelheid uren die er per week gefactureerd mogen worden. Een klant werkt nou eenmaal vaak met een bepaald budget.
In jouw geval zou ik afhankelijk hoe goed je relatie met de klant is en wat er al besproken is gewoon voorleggen dat je tarief iets hoger zal zijn. Kan niet goed adviseren hierin aangezien je al bij deze klant werkt(e).
De optie die al eerder beschreven werd vind ik better: afspreken dat je 40u werkt en de uren opspaart voor weken dat je niet werkt maar dus wel factureerde.
Daar probeer ik ook langzaam maar zeker naartoe te gaan, maar helaas is dat vaak nog een lastig verhaal richting klanten. Die zijn vaak nog heel vastgeroest in het uurtje-factuurtje model.Dennisweb schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:01:
Mij lijkt dat je factureert wat je wel doet en de rest als ondernemersrisico niet factureert. Bij ondernemen hoort nou eenmaal een risico dat je minder inkomsten krijgt dan verwacht. Om deze reden spreek je een tarief per project af en dus niet per uur.
Met trainingen en workshops werkt het beter, en af en toe verkoop ik een dienst met kop en staart voor een vast bedrag, maar nog niet vaak genoeg.
Wel een mooie om in 2025 nog meer mijn best voor te doen. Eerst maar eens beginnen met deze lezen: https://www.goodreads.com/book/show/32953140
[ Voor 9% gewijzigd door sebasd op 30-11-2024 22:30 ]
Snap ik. Maar je kunt natuurlijk ook de Wet DBA in je voordeel gebruiken en straks zeggen: “Oh, maar ik moet van de Wet DBA onderhandelen en uurtje-factuurtje wordt afgeraden, dus ik wil voor deze klus bedrag X.” (en dan misschien de prijs een beetje verhogen, het leven wordt toch duurder).sebasd schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:28:
[...]
Daar probeer ik ook langzaam maar zeker naartoe te gaan, maar helaas is dat vaak nog een lastig verhaal richting klanten. Die zijn vaak nog heel vastgeroest in het uurtje-factuurtje model.
Met trainingen en workshops werkt het beter, en af en toe verkoop ik een dienst met kop en staart voor een vast bedrag, maar nog niet vaak genoeg.
Wel een mooie om in 2025 nog meer mijn best voor te doen. Eerst maar eens beginnen met deze lezen: https://www.goodreads.com/book/show/32953140
Ik krijg betaald per woord. Dat betekent dus ook dat als de tekst minder lang wordt dan gepland, ik er minder aan verdien. Dan zou je zeggen: “dan schrijf je 100 woorden meer, who cares?”, maar ik sta bekend om de kwaliteit en goede communicatie die ik lever. Qua werkzaamheden in de IT-sector maak ik altijd een fixed price. Ik schat altijd ruim in. Als het dan eerder klaar is, maak ik meer winst.
Ik ben per slot van rekening ondernemer en ben niet vies van geld verdienen.
Afspraak is afspraak, dan gaat je tarief dus omhoog. Maar goed, als deze opdracht met oog op lange termijn je opdracht kansen vergroot is het die 10% wel waard?Lewonas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:56:
Heeft er hier iemand wel eens bij dezelfde klant een andere complexere opdracht aangeboden gekregen waar je minder uren voor mag declareren?
Hoezo, ze gaven aan dat die 40 uur akkoord is. Als dat achteraf kan in eens niet zo is heb je volste recht terug te komen op de afspraak?Liegebeest schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:06:
[...]
Als je al een bod hebt gedaan met een uurtarief? Dan is het een beetje ruk om daarna idd te zeggen "ho wacht, ik wil nog even compenseren dat jullie me minder in gaan huren!".
Hè? Het lijkt wel of als of iedereen de opdrachtgevers als een bedreiging ziet en niet voor zich zelf durft op te komen. Wat een bizarre houdingen.Lewonas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:24:
[...]
Ik had niet verwacht dat na een onderhandeling het aantal uren toch nog even wordt aangepast. Het leek mij wel redelijk om daar wat van te mogen vinden omdat de feiten zijn veranderd.
Jij maakt een afspraak op basis van type opdracht, hoe moeilijk die is en wat voor uur tarief daar bij hoort incl het aantal uren. Dat zijn allemaal zeer belangrijke afspraken mbt opdrachten.
Als de opdrachtgever dan NA afspraak eenzijdig die voorwaarden aanpast dan is het volkomen logisch dat JIJ ook daar op terug komt.
Ik haat de term maar hier is juist schijnzelfstandige een mooie typering als je niet voor jezelf opkomt. Dan kan je beter een werkgever hebben.
Lol 4 uur die je ergens ander voor kan inzettenHielko schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:42:
Sure, maar als je 4 uur minder gaat werken krijg je ook gewoon 4 uur vrije tijd terug of 4 uur de tijd die je ergens anders voor kan inzetten. En in genoeg bedrijven/sectoren is 36 uur per week gewoon 1 fte. Kijk, als je een full-time opdracht zoekt en ze komen ineens aan met 16 uur dan is het een ander verhaal. Maar of full-time nu 36/37/38/39 of 40 uur is, is beetje geneuzel in de marge. En als het echt zo belangrijk voor je is dan moet je gewoon nee zeggen tegen de opdracht, en ze vertellen dat je alleen 40 uur werkt en geen minuut minder.

Je komt daarna met argumenten die compleet waar zijn maar totaal niet voor de discussie relevant zijn. Als jij van te voren weet dat 36 uur de max is dan is dat zo. We hebben het hier over een scenario waar de opdrachtgever zegt dat 40 geen probleem is en de opdrachtnemer op basis daarvan een keuze maakt over tarief en acceptatie van de opdracht. En je verdere verhaal doet er dan ook vrij weinig toe. We hebben het hier op moment van opdracht onderhandeling.
[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 01-12-2024 10:06 ]
Ja en dat is vanuit de opdrachtgever waarschijnlijk minder wenselijk. Ik ga nu hele vieze dingen zeggen waar een heleboel minions meteen weer schreeuwen, SCHIJNZELFSTANDIGE!!!Deveon schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:05:
Het lijkt mij juist heerlijk om maar 2-3 dagen per week te werken. De opdrachtgever wilt mij echter altijd liever fulltime hebben. Als aan het eind van de periode neigt dat het budget op is geef ik dit gewoon aan en geef aan dat ik prima een weekje vrij kan nemen. Gek genoeg is er altijd wel een potje dat ik gewoon fulltime door kan.
Maar als we kijken naar het meerendeel van de IT projecten. Dan acteer je in een team. SCHIJNZELFSTANDIGE!!!. Met een team maak je vaak een planning. Soms is je werk gerelateerd aan anderen, SCHIJNZELFSTANDIGE gvd!!!, dan is het voor de planning wel zo fijn als je beschikbaar bent als de rest dat ook is.
Tenzij de opdrachtgever idd projecten hebben die totaal solo gedraait kunnen worden, is 2-3 dagen een probleem. Ik had dat zelfs als met collega's die standaard de vrijdag vrij waren. Best lastig met je PR die openstaat en men dus minder makkelijk door kan gaan.
Als ervaringsdeskundige die de afgelopen jaren gemiddeld 3 dagen per week een opdracht heeft, het is heerlijkDeveon schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:05:
Het lijkt mij juist heerlijk om maar 2-3 dagen per week te werken. De opdrachtgever wilt mij echter altijd liever fulltime hebben. Als aan het eind van de periode neigt dat het budget op is geef ik dit gewoon aan en geef aan dat ik prima een weekje vrij kan nemen. Gek genoeg is er altijd wel een potje dat ik gewoon fulltime door kan.
Mag ik vragen hoe ver je dan met je pensioen bent? Als ik nu 40% minder zou gaan werken van wat ik nu doen, dan heb ik wel een heel ander uitzicht met mijn pensioen. Maar uiteraard zal dat straks als ik bv richting 55 ga wel een ander verhaal zijn. Dan is het pensioenpotje in zicht en dan hoop ik ook terug te kunnen schalen.Afas schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:50:
[...]
Als ervaringsdeskundige die de afgelopen jaren gemiddeld 3 dagen per week een opdracht heeft, het is heerlijk
Een opdrachtgever mag en kan aangeven dat hij jou maar 36 of 24 uur in de week nodig heeft. Of kan hebben.mannowlahn schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:10:
[...]
Ja en dat is vanuit de opdrachtgever waarschijnlijk minder wenselijk. Ik ga nu hele vieze dingen zeggen waar een heleboel minions meteen weer schreeuwen, SCHIJNZELFSTANDIGE!!!
Maar als we kijken naar het meerendeel van de IT projecten. Dan acteer je in een team. SCHIJNZELFSTANDIGE!!!. Met een team maak je vaak een planning. Soms is je werk gerelateerd aan anderen, SCHIJNZELFSTANDIGE gvd!!!, dan is het voor de planning wel zo fijn als je beschikbaar bent als de rest dat ook is.
Tenzij de opdrachtgever idd projecten hebben die totaal solo gedraait kunnen worden, is 2-3 dagen een probleem. Ik had dat zelfs als met collega's die standaard de vrijdag vrij waren. Best lastig met je PR die openstaat en men dus minder makkelijk door kan gaan.
Mijn vader timmerman staat 16 uur voor een opdracht gever klaar. En bij een ander 16 voor eenandere klant en 16 voor zich zelf bij particulieren.
Die twee opdracht gevers die hij heeft heeft een aantal parttimers. M’n vader vult die uren die ze te kort komen op. Hij werkt vaak 6 dagen soms 7 dagen in de week particuliere hebben ook graag dat er in het weekend een rolluik opgehangen wordt of de badkamer gekit. Dat scheelt een vrije dag nemen voor die mensen.
Dat magmannowlahn schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:03:
[...]
Mag ik vragen hoe ver je dan met je pensioen bent? Als ik nu 40% minder zou gaan werken van wat ik nu doen, dan heb ik wel een heel ander uitzicht met mijn pensioen. Maar uiteraard zal dat straks als ik bv richting 55 ga wel een ander verhaal zijn. Dan is het pensioenpotje in zicht en dan hoop ik ook terug te kunnen schalen.
- Dat klopt,
"Kan dat ook 2 ochtenden ipv een hele dag zijn"
- Dat is wel te regelen
"En kan dat op locatie"
- Ook dat, maar dan reken ik de reistijd wel als werktijd.
.....
Zelfs nu nog, terwijl de gesprekspartners ook zzp'rs waren, willen ze je egenlijk als medewerker behandelen
Ik puzzel nog even verder. Ik kom waarschijnlijk 65 dagen (a 8 uur) te kort om het criterium te komen. Dat is niet onoverkomelijk natuurlijk, maar stel dat het niet lukt of goed hard te maken. Wat kost het me dan?Dzine schreef op donderdag 28 november 2024 @ 17:39:
Mijn huidige opdracht, bij een leuk bedrijf en lekker lopend team, loopt af in januari. Ook is de werkdruk prettig en merendeel doe ik met de spreekwoordelijke twee vingers in de neus.
Vanwege de onrust icm met mijn type rol, verwacht ik dat de markt niet best zal zijn. Prive komt het ook wel goed uit als ik het rustig en stabiel heb tot aan de zomer, dus ik ben "tijdelijk intern" aan het overwegen.
Het bedrijf staat er voor open maar leidinggevende gaf aan dat we het dan wel over een jaar moeten hebben (dit is contractueel niet af te dwingen - I know, maar ik wil eerlijke & zuivere afspraken maken) dit ook met het oog op interne team her-indeling e.d.
Wat zijn de opties administratief? Urencriterium is het belangrijkste toch? 4 dagen intern / 2 dagen eigen project overweeg ik bijvoorbeeld..
Uit mijn onderzoek kost het me de starters & zelfstandige aftrek; totaal €4593... Thats it? Wat mis ik? Welke invloed heeft het op afschrijvingen en lopende kosten zoals de youngtimer?
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Well het kost je alles waar je het uren criterium voor nodig hebt.Dzine schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:15:
[...]
Ik puzzel nog even verder. Ik kom waarschijnlijk 65 dagen (a 8 uur) te kort om het criterium te komen. Dat is niet onoverkomelijk natuurlijk, maar stel dat het niet lukt of goed hard te maken. Wat kost het me dan?
Uit mijn onderzoek kost het me de starters & zelfstandige aftrek; totaal €4593... Thats it? Wat mis ik? Welke invloed heeft het op afschrijvingen en lopende kosten zoals de youngtimer?
Dus de standaard zzp aftrekposten (MKB aftrek & zelfstandige aftrek.
Voor de rest heeft het 0 effect.
Maar je hebt het wel goed nagerekend? Niet posten als reistijd en administatie vergeten?
[ Voor 20% gewijzigd door hackerhater op 01-12-2024 12:38 ]
Voor de mkb winstvrijstelling is het urencriterium niet van toepassing. Verder haal je 520 uur ook weer niet zomaar ergens vandaan. Als het nou om 65 uur ipv 65 dagen ging was er waarschijnlijk wel een mouw aan te passen, maar 65 dagen wordt toch wel lastig lijkt me zo.hackerhater schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:37:
[...]
Well het kost je alles waar je het uren criterium voor nodig hebt.
Dus de standaard zzp aftrekposten (MKB aftrek & zelfstandige aftrek.
Voor de rest heeft het 0 effect.
Maar je hebt het wel goed nagerekend? Niet posten als reistijd en administatie vergeten?
[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 01-12-2024 12:47 ]
Ik verwachtte Never split the difference, maar bedankt voor deze tipsebasd schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:28:
[...]
Zolang mijn opdrachtgever dat niet schreeuwt dan negeer ik dat gewoon. Overigens kan je in loondienst vaak ook prima samenwerken bij parttime of flexibele inzet. Op papier kan ik mij ook eenvoudig onderscheiden van loondienst door wisselende uren per dag te schrijven. Als ik niets gedaan krijg ga ik er vandoor en wanneer het nodig is werk ik langer door. In de detachering vond ik het altijd verschrikkelijk om beperkt te zijn tot die 8 uur per dag schrijven.mannowlahn schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:10:
[...]
Ja en dat is vanuit de opdrachtgever waarschijnlijk minder wenselijk. Ik ga nu hele vieze dingen zeggen waar een heleboel minions meteen weer schreeuwen, SCHIJNZELFSTANDIGE!!!
Zo te lezen zoeken ze iemand die om te beginnen 2 ochtenden kan komen. Waarschijnlijk omdat niet iedereen met wie je te maken hebt op 1 dag kan oid. In plaats van hier verontwaardigt te doen had je beter kunnen vragen wat hun reden daarvoor is. Dat is namelijk een stuk handigerfry77 schreef op zondag 1 december 2024 @ 12:11:
Intake gehad. "Je kunt 1 dag in de week opstarten begreep ik"
- Dat klopt,
"Kan dat ook 2 ochtenden ipv een hele dag zijn"
- Dat is wel te regelen
"En kan dat op locatie"
- Ook dat, maar dan reken ik de reistijd wel als werktijd.
.....
Zelfs nu nog, terwijl de gesprekspartners ook zzp'rs waren, willen ze je egenlijk als medewerker behandelen
Exact expert nodig?
Eerder meewarig dan verontwaardig.. Ze wisten al voor de intake dat ik maar 1 dag in de week beschikbaar heb komende weken. Want ander project. Dus 1 dag met 2 keer reistijd, prima. 2 dagen met 4 keer reistijd gaat ten kostte van het andere project, dus ten koste van mijn omzet, dus moeten ze dat dekken. Net als dat ik bij mijn huidge project ook zeg "inbellen op niet-klant dag voor een uurtje? Ja hoor. Kost je een dagdeel. Nee? dan is het vast niet belangrijk genoeg". Werkt verbazingwekkend goed om de agenda te bewaken. Ik ben heel flexibel met mijn uren, maar last-minute planning om moeten zetten zit gewoon een prijs aan vast.Crazy D schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:26:
[...]
Zo te lezen zoeken ze iemand die om te beginnen 2 ochtenden kan komen. Waarschijnlijk omdat niet iedereen met wie je te maken hebt op 1 dag kan oid. In plaats van hier verontwaardigt te doen had je beter kunnen vragen wat hun reden daarvoor is. Dat is namelijk een stuk handiger
Hierdoor zet de opdrachtgever in 2025 stappen om schijnzelfstandigheid aan te pakken, waardoor zij volgens mij geen vergrijpboete zouden moeten krijgen. Indirect ben ik als zelfstandige in 2025 dus ook bezig met het nemen van stappen, aangezien ik na deze opdracht geen werkzaamheden meer zal aannemen die in strijd zijn met de regels rondom schijnzelfstandigheid.
Ik vraag me echter af of ik het goed zie. Loop ik toch nog risico op een naheffing of andere gevolgen? Bijvoorbeeld omdat ik in 2025 als zelfstandige werk terwijl de situatie technisch gezien onder schijnzelfstandigheid valt? Of zit ik veilig zolang ik (en de opdrachtgever) aantoonbare stappen onderneem om dit te voorkomen?
Ja. Je kunt gewoon een naheffing verwachten. Zzp’ers kunnen als opdrachtnemer een naheffing over de afgelopen vijf jaar krijgen. Opdrachtgevers krijgen een naheffing over niet eerder dan 1 januari 2025.Robian schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:58:
Sinds begin dit jaar werk ik aan een opdracht die zo goed als zeker als schijnzelfstandigheid wordt gezien. Er is namelijk een medewerker in loondienst die exact hetzelfde werk doet als ik. Mijn opdracht is inmiddels verlengd tot 1 juli 2025, maar daarna zal deze niet meer worden verlengd. De opdrachtgever is van plan om in de tussentijd een extra werknemer in loondienst te werven om deze werkzaamheden over te nemen.
Hierdoor zet de opdrachtgever in 2025 stappen om schijnzelfstandigheid aan te pakken, waardoor zij volgens mij geen vergrijpboete zouden moeten krijgen. Indirect ben ik als zelfstandige in 2025 dus ook bezig met het nemen van stappen, aangezien ik na deze opdracht geen werkzaamheden meer zal aannemen die in strijd zijn met de regels rondom schijnzelfstandigheid.
Ik vraag me echter af of ik het goed zie. Loop ik toch nog risico op een naheffing of andere gevolgen? Bijvoorbeeld omdat ik in 2025 als zelfstandige werk terwijl de situatie technisch gezien onder schijnzelfstandigheid valt? Of zit ik veilig zolang ik (en de opdrachtgever) aantoonbare stappen onderneem om dit te voorkomen?
Maar als jij de afgelopen jaren schijnzelfstandige was, zullen ze je inkomstenbelasting herzien, de winst uit onderneming omzetten naar loonheffing en dan mag je ook alle ondernemersvoordelen terugbetalen. Tenzij je tot nu toe allemaal al definitieve aanslagen IB hebt gehad en betaald.
Voor de volledigheid: controles op de Wet DBA beginnen bij je opdrachtgever, niet bij jou.
Was het maar zo makkelijk, ze moeten je eerst alle betaalde IB en ZVW terugbetalen, want dat moet je opdrachtgever dan dokken, enorm ingewikkelde correcties gaan dat worden.Dennisweb schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:01:
[...]
Ja. Je kunt gewoon een naheffing verwachten. Zzp’ers kunnen als opdrachtnemer een naheffing over de afgelopen vijf jaar krijgen. Opdrachtgevers krijgen een naheffing over niet eerder dan 1 januari 2025.
Maar als jij de afgelopen jaren schijnzelfstandige was, zullen ze je inkomstenbelasting herzien, de winst uit onderneming omzetten naar loonheffing en dan mag je ook alle ondernemersvoordelen terugbetalen. Tenzij je tot nu toe allemaal al definitieve aanslagen IB hebt gehad en betaald.
Voor de volledigheid: controles op de Wet DBA beginnen bij je opdrachtgever, niet bij jou.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dit is veel te stellig, je kunt gewoon een naheffing verwachten grenst aan zeker. Er komen vanaf 1 januari controles bij werkgevers. Als jij dit voor 1 januari al regelt, komt er geen controle bij die werkgever en is er weinig aan de hand. Mocht je nog langer doorgaan, heb je kans dat ze toevallig je werkgever eruit pikken en gaan ze de werkgever beoordelen, als daar schijnwerknemer uitkomt, dan gaan ze het circus in gang zetten.Dennisweb schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:01:
[...]
Ja. Je kunt gewoon een naheffing verwachten. Zzp’ers kunnen als opdrachtnemer een naheffing over de afgelopen vijf jaar krijgen. Opdrachtgevers krijgen een naheffing over niet eerder dan 1 januari 2025.
Je moet ook bedenken dat de gehele overheid duizenden schijnzelfstandigen in dienst heeft, die zouden ze op basis van hun eigen administratie alvast op 2 januari een brief kunnen sturen dat die allemaal met 5 jaar terug even omgezet worden naar loondienst. Dat gaat dus niet gebeuren. Ze willen alles netjes gaan regelen per 1 januari, en daarmee bedoel ik zoals zij dit voor ogen hebben, dat wij daar een andere mening over hebben, zal op termijn voor het gerecht uitgevochten worden.
Dat gaat inderdaad een drama worden. Ik meende dat ze die correcties niet doen bij definitieve aanslagen, omdat de kans op dubbele belastingen te groot wordt. Dit heb ik van de webinar van de BD.DennusB schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:38:
[...]
Was het maar zo makkelijk, ze moeten je eerst alle betaalde IB en ZVW terugbetalen, want dat moet je opdrachtgever dan dokken, enorm ingewikkelde correcties gaan dat worden.
@ Hierboven: Volgens de Rabobank is de kans op controle groter bij grote bedrijven die veelal met zzp’ers werken. En ja: de overheid maakt zelf veelvuldig gebruik van schijnzelfstandigheid. Wat mij betreft leggen ze zichzelf en hun schijnzelfstandigen op 2 januari meteen naheffingen op. Gelijke monniken, gelijke kappen. Anders is er meteen een onrechtmatige uitzondering voor de overheid zelf en dat kan juridisch nooit de bedoeling zijn.
Ben het dus ook met je eens dat dit tot veel rechtszaken gaat leiden. Maar de vraag hierboven was of je naheffingen kan verwachten. Het antwoord is en blijft ‘ja’. Maar wellicht had ik vollediger moeten antwoorden: “ja, indien je opdrachtgever gecontroleerd wordt.”
Of dat gaat gebeuren, geen idee. Ligt eraan wie je opdrachtgever is. Bijvoorbeeld: mijn opdrachtgevers zijn allemaal eenlingen of anders bedrijven met twee personen als eigenaren. De kans op controle lijkt mij niet groot, tenzij ze willekeurige steekproeven trekken. Maar loop jij al jaren rond bij de overheid of de KPMG’s en Capgemini’s van deze wereld, dan lijkt mij die kans vrij aanwezig.
Het is zeker niet fraai dat de overheid zelf niet aan alle regels voldoet. Als je met de fiscus en de rechter te maken krijgt, doet dat er niets aan af dat je nog steeds aan de wet moet houden.Hunkaroglu schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:09:
De overheid zou eerst bij zichzelf moeten beginnen met het handhaven van de Wet DBA. Overheidsinstellingen huren nog steeds zzp’ers in, maar hebben hun eigen contracten vaak nog niet aangepast. Laat hen eerst compliant worden en zo het goede voorbeeld geven. Dat biedt duidelijkheid en neemt zorgen weg in sectoren zoals IT. Het is wel erg krom als zij zelf geen passende contracten hebben, maar ondertussen zzp'ers blijven inhuren. Anders hebben ze straks geen poot om op te staan en zullen er alleen maar rechtszaken volgen.
Dat klopt. Zolang de regels niet helder zijn en je kunt aantonen dat de overheid zelf ook niet volledig compliant is, versterkt dat je positie bij de rechter. Het wijst op een ongelijk speelveld en onderstreept dat handhaving zonder duidelijke regels onredelijk is. Dit kan een belangrijk argument zijn in een juridische zaak.Afas schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:27:
[...]
Het is zeker niet fraai dat de overheid zelf niet aan alle regels voldoet. Als je met de fiscus en de rechter te maken krijgt, doet dat er niets aan af dat je nog steeds aan de wet moet houden.
Nee, moet dat dan? Het kan natuurlijk ook zijn dat de overheid nog een groot aantal projecten heeft waar ze heel goed ZZP’ers op kunnen zetten toch? Laten we nu niet doen of er helemaal geen ruimte meer is voor ZZP’ers.Hunkaroglu schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:09:
De overheid zou eerst bij zichzelf moeten beginnen met het handhaven van de Wet DBA. Overheidsinstellingen huren nog steeds zzp’ers in, maar hebben hun eigen contracten vaak nog niet aangepast..
Maar ik snap ook wel dat de grens van piek en project soms wat vaag kan zijn. En dan kom je op “voor meerder uitleg vatbaar”.
Dat gaat niet gebeuren, de overheid is hier al een jaar mee bezig, ze hebben dit begin 2024 aangekondigd, daarna zijn er nog honderden zzp'ers aangenomen. Je kunt niet beleid aankondigen, zelf tot de laatste dag doorgaan met dit beleid negeren en de eerste dag meteen met terugwerkende kracht diezelfde mensen die je inhuurt in ellende storten.Dennisweb schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:47:
Volgens de Rabobank is de kans op controle groter bij grote bedrijven die veelal met zzp’ers werken. En ja: de overheid maakt zelf veelvuldig gebruik van schijnzelfstandigheid. Wat mij betreft leggen ze zichzelf en hun schijnzelfstandigen op 2 januari meteen naheffingen op. Gelijke monniken, gelijke kappen. Anders is er meteen een onrechtmatige uitzondering voor de overheid zelf en dat kan juridisch nooit de bedoeling zijn.
En ja, nu kunnen we allemaal verwijzen naar het kinderopvang toeslag schandaal, maar ook daar heeft de overheid van geleerd.
Dat kan zeker. Maar dan zou ik graag voorbeelden van die contracten willen zien. Als je alle regels letterlijk bekijkt, lijkt er inderdaad nauwelijks ruimte over voor veel zzp’ers. We weten allemaal dat veel opdrachtgevers momenteel terughoudend zijn in het inhuren van zzp’ers.RonaldHeirbaut schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:49:
[...]
Nee, moet dat dan? Het kan natuurlijk ook zijn dat de overheid nog een groot aantal projecten heeft waar ze heel goed ZZP’ers op kunnen zetten toch? Laten we nu niet doen of er helemaal geen ruimte meer is voor ZZP’ers.
Maar ik snap ook wel dat de grens van piek en project soms wat vaag kan zijn. En dan kom je op “voor meerder uitleg vatbaar”.
Heeft dat te maken met dat opdrachtgevers in het verleden bewust gebruik maakten van schijnconstructies om regels te omzeilen? Of vinden ze de regels simpelweg te vaag en willen ze geen risico lopen? Ik denk in de meeste gevallen het laatste. Het gevolg is dat veel zzp’ers nu zonder opdrachten zitten en hun omzet zien wegvallen.
Binnen de IT? Ik denk niet dat opdrachtgevers daar bewust schijnconstructies hebben toegepast. Het helpt ze namelijk niet in financiële zin. Een inhuur IT-er is echt veel duurder dan een vaste kracht. In mijn ervaring ben ik vooral ingehuurd voor een tijdelijke klus (project), omdat er geen vaste kracht te vinden was maar wel behoefte aan extra handen of omdat ik specifieke kennis had die in de markt nauwelijks te vinden is.Hunkaroglu schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:03:
[...]
Heeft dat te maken met dat opdrachtgevers in het verleden bewust gebruik maakten van schijnconstructies om regels te omzeilen? Of vinden ze de regels simpelweg te vaag en willen ze geen risico lopen? Ik denk in de meeste gevallen het laatste. Het gevolg is dat veel zzp’ers nu zonder opdrachten zitten en hun omzet zien wegvallen.
Maar kijk je naar laagbetaalden, dan is het verschil tussen een bruto minimumloon van afgerond 15 + werkgeverslasten (zowel financieel als personeel) niet veel minder dan ca. 25 euro. Dat geldt, denk ik, tot alle inhuur tot ca. 50 euro.
Vanmorgen in het Radio1Journaal werd gemeld dat vooral veel mensen in de zorg en het onderwijs nu massaal overstappen naar detacheerders. Die mensen worden voor de opdrachtgevers dus nu nog duurder, zo werd gemeld.
Daar heb ik altijd wat moeite mee, want andersom pak je ook een last minute momentje vrij (of werk op een totaal ander moment) als het zo uitkomt. Voelt een beetje als van 2 walletjes eten: ik wil bepalen wanneer ik werk, maar als de opdrachtgever een verzoek heeft gaan we opeens rigide zijn. Wellicht niet helemaal voor jou van toepassing maar ook een beetje in z'n algemeenheid. Net als in de avond werken: als het mij uitkomt probleemloos, maar als opdrachtgever vraag om om 20u even op een knopje te drukken dat is het meteen dubbeltarief etc.fry77 schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:25:
Net als dat ik bij mijn huidge project ook zeg "inbellen op niet-klant dag voor een uurtje? Ja hoor. Kost je een dagdeel. Nee? dan is het vast niet belangrijk genoeg". Werkt verbazingwekkend goed om de agenda te bewaken. Ik ben heel flexibel met mijn uren, maar last-minute planning om moeten zetten zit gewoon een prijs aan vast.
Exact expert nodig?
Mensen die zich zo gedragen, mogen ook vaak niet terugkomenCrazy D schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:22:
[...]
Daar heb ik altijd wat moeite mee, want andersom pak je ook een last minute momentje vrij (of werk op een totaal ander moment) als het zo uitkomt. Voelt een beetje als van 2 walletjes eten: ik wil bepalen wanneer ik werk, maar als de opdrachtgever een verzoek heeft gaan we opeens rigide zijn. Wellicht niet helemaal voor jou van toepassing maar ook een beetje in z'n algemeenheid. Net als in de avond werken: als het mij uitkomt probleemloos, maar als opdrachtgever vraag om om 20u even op een knopje te drukken dat is het meteen dubbeltarief etc.
Ik geloof niet dat opdrachtgevers in de IT bewust schijnconstructies toepassen. Maar omdat de regels niet duidelijk genoeg zijn, vermijden ze het inhuren van zzp’ers uit angst voor naheffingen of sancties, simpelweg omdat de overheid de situatie anders kan interpreteren.RonaldHeirbaut schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:12:
[...]
Binnen de IT? Ik denk niet dat opdrachtgevers daar bewust schijnconstructies hebben toegepast. Het helpt ze namelijk niet in financiële zin. Een inhuur IT-er is echt veel duurder dan een vaste kracht. In mijn ervaring ben ik vooral ingehuurd voor een tijdelijke klus (project), omdat er geen vaste kracht te vinden was maar wel behoefte aan extra handen of omdat ik specifieke kennis had die in de markt nauwelijks te vinden is.
Maar kijk je naar laagbetaalden, dan is het verschil tussen een bruto minimumloon van afgerond 15 + werkgeverslasten (zowel financieel als personeel) niet veel minder dan ca. 25 euro. Dat geldt, denk ik, tot alle inhuur tot ca. 50 euro.
Vanmorgen in het Radio1Journaal werd gemeld dat vooral veel mensen in de zorg en het onderwijs nu massaal overstappen naar detacheerders. Die mensen worden voor de opdrachtgevers dus nu nog duurder, zo werd gemeld.
Het massaal overstappen naar detacheerders betekent niet dat de kosten voor opdrachtgevers zijn gestegen. Het enige verschil is dat detacheerders en payrollers eraan verdienen, terwijl jij feitelijk geen zzp’er meer bent. Dit gebeurt ook in de IT, waar opdrachtgevers nu werken via tussenpersonen. Het eindtarief blijft vaak hetzelfde, maar jij bent geen zzp'er meer zo en je gaat er meestal niet op vooruit. De overheid profiteert hiervan, omdat ze via deze constructies meer belasting kan innen en mensen weer richting loondienst dwingt. Uiteindelijk verschuift het probleem alleen, zonder dat er een echte oplossing komt.
Niet echt. Degene die gedetacheerd is verdiend via zo'n constructie ook minder. En wordt meer vergelijkbaar met iemand die in loondienst is.Hunkaroglu schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:33:
[...]
Ik geloof niet dat opdrachtgevers in de IT bewust schijnconstructies toepassen. Maar omdat de regels niet duidelijk genoeg zijn, vermijden ze het inhuren van zzp’ers uit angst voor naheffingen of sancties, simpelweg omdat de overheid de situatie anders kan interpreteren.
Het massaal overstappen naar detacheerders betekent niet dat de kosten voor opdrachtgevers zijn gestegen. Het enige verschil is dat detacheerders en payrollers eraan verdienen, terwijl jij feitelijk geen zzp’er meer bent. Dit gebeurt ook in de IT, waar opdrachtgevers nu werken via tussenpersonen. Het eindtarief blijft vaak hetzelfde, maar jij bent geen zzp'er meer zo en je gaat er meestal niet op vooruit. De overheid profiteert hiervan, omdat ze via deze constructies meer belasting kan innen en mensen weer richting loondienst dwingt. Uiteindelijk verschuift het probleem alleen, zonder dat er een echte oplossing komt.
Voor de economie heeft dat best impact. Want nu heb je ineens een hele grote groep mensen die niet meer bovengemiddeld meer te besteden hebben.
< dit stukje webruimte is te huur >
Nee, ik ben heel flexibel, maar wel beide kanten op. Vrij neem ik als ik dat wil, dat geef ik door en niet en middag van te voren nee. Ik ben hiermee begonnen toen een opdrachtgeven ineens zei 'externen mogen niet meer thuis werken' (pre-lockdowns, dat wel). Dan had ik voor een halve dag op en neer gemoeten. Net dus.Crazy D schreef op maandag 2 december 2024 @ 07:22:
[...]
Daar heb ik altijd wat moeite mee, want andersom pak je ook een last minute momentje vrij (of werk op een totaal ander moment) als het zo uitkomt. Voelt een beetje als van 2 walletjes eten: ik wil bepalen wanneer ik werk, maar als de opdrachtgever een verzoek heeft gaan we opeens rigide zijn. Wellicht niet helemaal voor jou van toepassing maar ook een beetje in z'n algemeenheid. Net als in de avond werken: als het mij uitkomt probleemloos, maar als opdrachtgever vraag om om 20u even op een knopje te drukken dat is het meteen dubbeltarief etc.
Verder ligt er een hoop aan de relatie met de klant natuurlijk, maar grenzen neem je op aan het begin van het project, niet als er ineens discussie is. En ja, het is in zekere zin 2 walletjes. Dan moeten ze maar iemand in dienstverband nemen. Of accepteren dat ze te maken hebben met een zakelijke overeenkomst waarbij alles geld kost. Tenslotte, als morgen plotseling project geschrapt word krijg ik ook geen cent. Leuk zo'n opzeg termijn, maar alleen voor gewerkte uren natuurlijk.
Je bedoelt die al die niet freelancers waar het hier ineens vol mee liep-Jaap-io schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:06:
[...]
Dus alle mensen die hier van de daken schreeuwde (en niet luisterde) dat alles goedkoper ging worden en met name de zorg, helaas het was wensdenken.
Zoals de meeste hier al hadden verwacht…
Ik noem geen namenfry77 schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:07:
[...]
Je bedoelt die al die niet freelancers waar het hier ineens vol mee liep

Maar ik zag wel recent weer een berichtje voorbij komen…
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Echt, bestaan dat soort mensen? Jemig wat wereldvreemd ben je dan...-Jaap-io schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:06:
[...]
Dus alle mensen die hier van de daken schreeuwde (en niet luisterde) dat alles goedkoper ging worden en met name de zorg, helaas het was wensdenken.
Zoals de meeste hier al hadden verwacht…
Je ziet toch van mijlen ver dat veel bedrijven met de grootste problemen voor personeel (zorg, etc) slechte salarissen hebben en het gat dat heel snel ingenomen wordt door een detacheringbureau die boven een CAO 10% kan gooien? Dat is echt een no brainer...
Heel slim bedacht, dan lopen de zzpers niet snel even over en moeten ze wel stoppen.
Alleen de ACM vindt daar dus wel wat van:
https://www.zzp-erindezor...t%20daarvoor%20nodig%20is.
Je mag dus niet gezamenlijk afspreken om te stoppen met inhuren.
De Algemene Rekenkamer berekende dat een leraar in loondienst 58 euro per uur kost, maar een leraar van een uitzendbureau 113 euro per uur. Dat verschil komt onder meer doordat een school voor een gedetacheerde leraar btw betaalt, en dat het detacheringsbureau een winstmarge van 15 tot 50 procent voor zichzelf inbouwt.
[ Voor 34% gewijzigd door mannowlahn op 02-12-2024 09:03 ]
Weet je hoe vaak het voorkomt dat mensen die in dienst zijn een aantal projecten gaan draaien waardoor bij het beheer gedeelte een te kort ontstaat en ze dus iemand tijdelijk aannemen.mannowlahn schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:10:
[...]
Die gaat dan 6 - 9 - 12 maanden aan de slag daar om bij beheer de ruimte op te pakken.
In een team met collega's e.d. dat mag uiteraard niet van de belastingdienst regels maar hoe moeten ze het dan doen? Ja iemand van een detacheringsclub pakken maar die vissen ook veelal uit de vijver van freelancers en hebben vaak ook niet iemand op de bank die specifiek voldoet aan alle criteria.
De klant werkt vaak ook maar maar met 1 of 2 van die bureaus samen want die heeft ook geen zin om de opdracht bij 20 bureaus uit te zetten wat ook niet raar is.
Nou de praktijk wordt dus gewoon dat er een opdracht omschrijving gaat komen die niet met de werkelijkheid gaat kloppen hoor. Contract wordt Project X - Y - Z voor Pietje die ze inhuren maar in de praktijk zal Pietje gewoon beheer doen. Daar gaat de belastingdienst nooit achter komen natuurlijk
Daarnaast heb zoveel klussen gedaan waarbij ik niet exact heb gedaan wat in de omschrijving stond